Heb je als leaserijder eigenlijk nog voordeel van die powerpass?
Ligt aan je werkgever denk ik. Mijn werkgever vergoed snelladen in het buitenland voor de helft, en in Nederland helemaal niet. Dus, ik heb er straks wel baat bij op mijn reis naar Frankrijk.markiep schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:37:
De bovengenoemde tarieven zie ik niet terug in de app als ik inlog. Waar heb jij dit vandaan?_JANO_ schreef op maandag 28 juni 2021 @ 17:30:
[...]
Nou er zijn nu 3 abonnementen speciaal voor Enyaq IV rijders:
*Charge Faster DC BOOSTER € 0,--
*Simply Charge BOOSTER € 4,99
*Charge Faster Booster € 9,99
Overal staat de zelfde omschrijving bij en nergens kan je zien tegen welke tarieven je gaat laden....
Niet echt duidelijk zo als dit werkt....
Aha ik zie als je 1 van abonnement selecteert en vervolgens je VIN nummer invoert dan pas ziet de app dat je Enyaq rijder bent waarna je de bovengenoemde IV abonnementen kan selecteren. Wel omslachtig allemaal.
En wat krijg je dan precies?
Ik zou het doen!
Als het goed is de IONITY korting. Dat hoop ik in ieder geval
EDIT: Dus niet
[ Voor 4% gewijzigd door Duncan78 op 28-06-2021 19:25 ]
Iemand enig idee of de Powerpass ook aan een bank account i.p.v. een creditkaart te koppelen valt?
Het verschil met ons omringende landen is dat je daar Chargefaster de eerste 12 maanden gratis krijgt. Dat scheelt dus een flinke som geld! PON blijft de boel afzetten, omdat ze (in mijn geval tenminste), de auto aanboden inclusief ‘12 maanden prepaid toegang tot het Ionity netwerk’.Duncan78 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:05:
Net even de powerpass geïnstalleerd en kan idd Nederland als land kiezen. Vervolgens krijg ik de onderstaande mogelijkheden:In hoeverre verschilt dit met bijvoorbeeld Duitsland? Heb je bij het gratis profiel bijvoorbeeld de IONITY korting?
- Charge Free
- Simply Charge
- Charge Faster
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het laatste woord is hierover nog niet gewisseld.
Mij niet gelukt in ieder gevalfunkylicious schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:14:
Iemand enig idee of de Powerpass ook aan een bank account i.p.v. een creditkaart te koppelen valt?
Je hebt helemaal gelijk. Net nog even het forum teruggelezen op powerpass en alleen bij de charge faster booster van €9,99 krijg je korting op IONITY (€0,30 kWh). Bij de gratis versie is het gewoon €0,79jdbiggelaa schreef op maandag 28 juni 2021 @ 19:17:
[...]
Het verschil met ons omringende landen is dat je daar Chargefaster de eerste 12 maanden gratis krijgt. Dat scheelt dus een flinke som geld! PON blijft de boel afzetten, omdat ze (in mijn geval tenminste), de auto aanboden inclusief ‘12 maanden prepaid toegang tot het Ionity netwerk’.
Het laatste woord is hierover nog niet gewisseld.
Kan iemand mij vertellen of de USB poorten aan de voorkant geschakeld zijn? Dat er dus geen prik mee op zit als je de auto verlaat / op slot zet? In verband met een dashcam handig om te weten.
Ik nu echt een beetje de weg kwijt. Zit nu in de powerpass app te kijken wat het tarief is bij een IONITY snellaadstation en wat schetst mijn verbazing dat de app aangeeft dat het tarief €0,30 per kWh is bij het gratis booster abonnement
Ik hoop dat dit zo blijft want dan komt Skoda wel zijn belofte na.

:strip_exif()/f/image/hK2Ne6kyaVemEgt7NhwTyrhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Werkelijk geen flauw idee en ik zie mezelf dat ook niet gauw testen, bij gebrek aan usb-c to usb-c kabels
Als NLer of heb je je stiekem voor gedaan als Belg of Duitser ?
Gewoon als NLerGupper schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:00:
[...]
Het is altijd een extra 'mogelijkheid' als je leasepas het toevallig niet bij een laadpaal doet en de Powerpass wel.markiep schreef op maandag 28 juni 2021 @ 18:37:
Je kunt nu gewoon als Nederlander een kaartje bestellen.Gupper schreef op maandag 28 juni 2021 @ 21:00:
[...]
Nee hij blijft goed staan, omdat ik daar onder de dubbelzijdige kofferbakmat heb liggen. Normaal wisselde ik de mat steeds om, nadat ik de kinderwagen er uit haalde. Maar met deze bak kan ik bijvoorbeeld kleding of laptoptas in die bak doen, waardoor je niet hoeft te wisselen. Had de bak eigenlijk voor mountainbike spullen gekocht, maar hij staat nu standaard uitgeklapt achterin.Jeroenberger schreef op maandag 28 juni 2021 @ 10:11:
[...]
Ziet er prima uit idd, hij glijdt niet door de kofferbak tijdens het rijden?
Begrijp ik goed dat je het gratis abonnement hebt 'aangeschaft'. Ik heb dezelfde lader opgezocht in de app en heb nog geen abonnement en daar zie ik gewoon €0,79 als prijs. Ik sta op het punt gewoon de gratis variant aan te schaffen om te kijken of het dan ook €0,30 staat. Ondanks dat ik lease toch handig om erbij te hebben.Duncan78 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:50:
Ik nu echt een beetje de weg kwijt. Zit nu in de powerpass app te kijken wat het tarief is bij een IONITY snellaadstation en wat schetst mijn verbazing dat de app aangeeft dat het tarief €0,30 per kWh is bij het gratis booster abonnement![]()
[Afbeelding]
Heb idd het “gratis abonnement” Charge Faster DC Booster aangeschaft.FJP84 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:36:
[...]
Begrijp ik goed dat je het gratis abonnement hebt 'aangeschaft'. Ik heb dezelfde lader opgezocht in de app en heb nog geen abonnement en daar zie ik gewoon €0,79 als prijs. Ik sta op het punt gewoon de gratis variant aan te schaffen om te kijken of het dan ook €0,30 staat. Ondanks dat ik lease toch handig om erbij te hebben.
https://europe.autonews.c...ims-be-top-5-brand-europe
The brand is also rolling out sales of the Enyaq full-electric compact SUV, its first model based on VW's MEB platform.
Schaefer said the company was having trouble in fulfilling orders. "We have a significant supply shortage [of Enyaqs], he said.
Schaefer warned that Skoda will have to shut its Czech plants for a week due to the ongoing shortage of microchips, describing the need to halt output as a "disaster" for the company.
"Our stock is at an all-time low. There is nothing we can do. We have to hope it calms down in the second half of the year," he said.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Volgens mij is “stock” altijd een probleem. Iedereen wil zo min mogelijk voorraad. Vervolgens wordt er te weinig geanticipeerd
Ja teveel stock wil je inderdaad ook weer niet, moet een goede balans zijn. Ik denk ook dat Skoda (of VAG), zich een beetje hebben vergist in het succes van de Enyaq. Ik vermoed dat ze bij VAG meer dachten dat de ID4 het meeste zou snoepen, en dan de Enyaq. Nu lijkt het erop dat de Enyaq beter aanslaat dan de ID4.Robbie8454 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:52:
[...]
Volgens mij is “stock” altijd een probleem. Iedereen wil zo min mogelijk voorraad. Vervolgens wordt er te weinig geanticipeerd
De Q4 nog even buiten beschouwing gelaten, maar ook die verwacht ik wat aandeel van de VW weg te snoepen.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Ik heb anders afgelopen zaterdag bij aflevering van mijn ID.4 nog even met de verkoper gesproken, ook voor de ID.4 geldt dat nu bestellen enkel met geluk nog levering in 2021 betekent. En ook daar hebben ze nog orders uit januari open staan...Wicked-Game schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:57:
[...]
Ja teveel stock wil je inderdaad ook weer niet, moet een goede balans zijn. Ik denk ook dat Skoda (of VAG), zich een beetje hebben vergist in het succes van de Enyaq. Ik vermoed dat ze bij VAG meer dachten dat de ID4 het meeste zou snoepen, en dan de Enyaq. Nu lijkt het erop dat de Enyaq beter aanslaat dan de ID4.
De Q4 nog even buiten beschouwing gelaten, maar ook die verwacht ik wat aandeel van de VW weg te snoepen.
Ik denk dus dat er gewoon een algeheel tekort aan onderdelen is.
In principe verwacht ik dat alle merken die een EV nu op de markt hebben dat ze qua leveringen het lastig gaan hebben. Binnen VAG is het wel bekend dat VW, Skoda, Seat en Audi dingen van elkaar delen, dus daar zal de stock wel op afgestemd zijn. En nu EV's steeds populairder worden, met name gestimuleerd door landen en voordelen zie je toch een inschattings fout bij de meeste fabrikanten (Skoda moest al opschalen op de Enyaq lijn van 300 naar 500 auto's per week).ik222 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:11:
[...]
Ik heb anders afgelopen zaterdag bij aflevering van mijn ID.4 nog even met de verkoper gesproken, ook voor de ID.4 geldt dat nu bestellen enkel met geluk nog levering in 2021 betekent. En ook daar hebben ze nog orders uit januari open staan...
Ik denk dus dat er gewoon een algeheel tekort aan onderdelen is.
En dan helpt het chip probleem niet mee, en alle andere issues. Tot nu toe na de aanpassing van LED naar Matrix LED heb ik nog steeds geen nieuwe prognose
Ik hou voorlopig maar vast aan Week 32 zoals dit initieel was voorgesteld.
Mooi, dan neem ik mijn woorden over PON terug en hebben ze zich toch gehouden aan hun eerdere toezegging om ook in NL vanaf eind juni de Powerpass met korting aan te bieden.Duncan78 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:50:
[...]
Heb idd het “gratis abonnement” Charge Faster DC Booster aangeschaft.
Ik zit nog steeds met een free subscription in een (NL) powerpass account die ze er niet af krijgen... Heb al een keer of 5 met Elli heen en weer gemaild. Misschien moet ik Laura eens vragen...
Niet alleen EV producenten. Maar iedere autofabrikant. Sterker nog, heel veel productie waar chips in gebruikt worden hebben veel problemen.Wicked-Game schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 09:16:
[...]
In principe verwacht ik dat alle merken die een EV nu op de markt hebben dat ze qua leveringen het lastig gaan hebben. Binnen VAG is het wel bekend dat VW, Skoda, Seat en Audi dingen van elkaar delen, dus daar zal de stock wel op afgestemd zijn. En nu EV's steeds populairder worden, met name gestimuleerd door landen en voordelen zie je toch een inschattings fout bij de meeste fabrikanten (Skoda moest al opschalen op de Enyaq lijn van 300 naar 500 auto's per week).
En dan helpt het chip probleem niet mee, en alle andere issues. Tot nu toe na de aanpassing van LED naar Matrix LED heb ik nog steeds geen nieuwe prognoseEnige prognose die ik kreeg was November 2021 vanuit de LM, maar dat blijkt volgens Wittebrug niet te kloppen.
Ik hou voorlopig maar vast aan Week 32 zoals dit initieel was voorgesteld.
Klopt, de chips raakt iedereen.Alex Timmermans schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:15:
[...]
Niet alleen EV producenten. Maar iedere autofabrikant. Sterker nog, heel veel productie waar chips in gebruikt worden hebben veel problemen.
Thanks. Ik zie alleen dat 'DC Booster' nergens staan. Ik zie alleen Charge Free (€0,00 p/m), Simply Charge (€17,69 p/m) en Charge Faster (€22,69 p/m). Komt er later na invullen van VIN dat het Charge Faster abonnement voor 1ste jaar gratis is en hoe zit het met DC Booster?Duncan78 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:50:
[...]
Misschien dat het slimmer is om dit abonnement pas aan te schaffen, mocht ik naar buitenland gaan met de auto. Dat zit er voorlopig niet in. Vakantie volgend jaar is hoogstwaarschijnlijk ook gewoon NL
Ik had precies hetzelfde. Nadat ik het Charge Faster had gekozen als abonnement en verder ging in het menu moest ik mijn VIN nummer invoeren. Pas daarna zag de app dat ik een Enyaq rijder was waarna ik de keus had uit de eerdere genoemde opties van abonnementen (o.a. DC Booster) ik kon toen uit drie opties kiezen. Wat ik al in een eerdere post had aangegeven vindt ik het niet allemaal goed uitgedacht bij Skoda.FJP84 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:57:
[...]
Thanks. Ik zie alleen dat 'DC Booster' nergens staan. Ik zie alleen Charge Free (€0,00 p/m), Simply Charge (€17,69 p/m) en Charge Faster (€22,69 p/m). Komt er later na invullen van VIN dat het Charge Faster abonnement voor 1ste jaar gratis is en hoe zit het met DC Booster?
Misschien dat het slimmer is om dit abonnement pas aan te schaffen, mocht ik naar buitenland gaan met de auto. Dat zit er voorlopig niet in. Vakantie volgend jaar is hoogstwaarschijnlijk ook gewoon NL
Dank. Ik begrijp nu je vorige post ook beterDuncan78 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:01:
[...]
Ik had precies hetzelfde. Nadat ik het Charge Faster had gekozen als abonnement en verder ging in het menu moest ik mijn VIN nummer invoeren. Pas daarna zag de app dat ik een Enyaq rijder was waarna ik de keus had uit de eerdere genoemde opties van abonnementen (o.a. DC Booster) ik kon toen uit drie opties kiezen. Wat ik al in een eerdere post had aangegeven vindt ik het niet allemaal goed uitgedacht bij Skoda.
Dat is volgens mij ook de voorwaarde. Kreeg overigens te horen dat mijn auto wordt geleverd met 130kW laden. Jeej….. daar doen we het voorFJP84 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 11:25:
[...]
Dank. Ik begrijp nu je vorige post ook beter. Ik heb ook 125kW laden
Heeft iemand al gehad dat zijn Clima off staat en niet meer aan wil? Menu is leeg alleen knopje clima off maar die werkt niet...
Ook na herstarten auto niet gelukt.
Recent zonnepanelen geplaatst, omvormer heeft maximaal vermogen van 3kW.
Gezien de toekomstige (geleidelijke) afbouw van de salderingsregeling eens even uitgezocht hoe ik in de toekomst de opgewekte stroom zo gunstig mogelijk zelf kan benutten.
Het laadprotocol van AC laders kan de laadstroom regelen door de auto te vertellen met welk vermogen er geladen mag worden. In combinatie met “solar-mode” kun je zo de laadsnelheid dynamisch beinvloeden, in funktie van het beschikbare zonnevermogen.
De minimum laadstroom is door het protocol echter vastgelegd op 6A, en dat is per fase, ongeacht het aantal fasen.
Bij een 3-fase lader is dat meteen 3x6Ax230V=4.140 Watt. En in de praktijk betekent dat in mijn situatie dat er zelfs bij veel zon al snel de helft van de laadstroom uit het net wordt gehaald, totdat de accu vol zit, en dan stopt het laden.
Ik heb dit opgelost door een 1-fase laadkabel te kopen (mijn lader heeft geen vaste kabel). De Enyaq laadt daar prima op. Lekker rustig. Ik zie hem variëren tussen 1 en 2,5 kW, afgankelijk van de zonneschijn en de overige gebruikers in huis.
Deze oplossing is vergelijkbaar met een “granny-charger” op 1 fase, alleen moet je daar de laadsnelheid met de hand instellen en eventueel bijregelen bij meer of minder zon.
Op deze manier kan ik aanzienlijk langer de stroom die de panelen opwekken in de Enyaq laten lopen (als die thuis is tenminste).
En als ik meer haast heb met laden sluit ik de auto aan via de 3-fase kabel, en laad ik in “normal-mode”.
Vanwege de salderingsregeling is het nu nog geen groot thema, maar wellicht wel een tip voor de toekomst.
Gezien de toekomstige (geleidelijke) afbouw van de salderingsregeling eens even uitgezocht hoe ik in de toekomst de opgewekte stroom zo gunstig mogelijk zelf kan benutten.
Het laadprotocol van AC laders kan de laadstroom regelen door de auto te vertellen met welk vermogen er geladen mag worden. In combinatie met “solar-mode” kun je zo de laadsnelheid dynamisch beinvloeden, in funktie van het beschikbare zonnevermogen.
De minimum laadstroom is door het protocol echter vastgelegd op 6A, en dat is per fase, ongeacht het aantal fasen.
Bij een 3-fase lader is dat meteen 3x6Ax230V=4.140 Watt. En in de praktijk betekent dat in mijn situatie dat er zelfs bij veel zon al snel de helft van de laadstroom uit het net wordt gehaald, totdat de accu vol zit, en dan stopt het laden.
Ik heb dit opgelost door een 1-fase laadkabel te kopen (mijn lader heeft geen vaste kabel). De Enyaq laadt daar prima op. Lekker rustig. Ik zie hem variëren tussen 1 en 2,5 kW, afgankelijk van de zonneschijn en de overige gebruikers in huis.
Deze oplossing is vergelijkbaar met een “granny-charger” op 1 fase, alleen moet je daar de laadsnelheid met de hand instellen en eventueel bijregelen bij meer of minder zon.
Op deze manier kan ik aanzienlijk langer de stroom die de panelen opwekken in de Enyaq laten lopen (als die thuis is tenminste).
En als ik meer haast heb met laden sluit ik de auto aan via de 3-fase kabel, en laad ik in “normal-mode”.
Vanwege de salderingsregeling is het nu nog geen groot thema, maar wellicht wel een tip voor de toekomst.
:strip_exif()/f/image/5TRwy81sd4SCPNfGfwlYs65c.jpg?f=fotoalbum_large)
In het forum gedeelte over laadpalen raden ze een aantal laders in voor de combinatie zonnepanelen en laders.
Er zijn namelijk laders die het in de software mogelijk maken om prioriteit van het laden in te stellen. Op die manier kan je of snel laden of 100% zon of iets er tussenin.
Op dit moment staat de Ratio Solar Box EV lader op mijn shortlist om die reden.
Er zijn namelijk laders die het in de software mogelijk maken om prioriteit van het laden in te stellen. Op die manier kan je of snel laden of 100% zon of iets er tussenin.
Ja, de Ratio Solar Box EV is de kant en klare commerciële versie van de zelfbouw SmartEVSE lader.Teus.espresso schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:45:
In het forum gedeelte over laadpalen raden ze een aantal laders in voor de combinatie zonnepanelen en laders.
Ik heb een SmartEVSE lader gebouwd en in gebruik.
Mijn verhaal over 1 en 3 fase laden gaat precies hierover. De minimale laadstroom die je in de software kunt instellen is 6A, ongeacht het aantal fasen. Dat is namelijk een eigenschap van het internationaal gestandaardiseerde communicatieprotocol tussen AC-laders en EVs.
Kan je wat meer informatie over geven over hoe je dat juist gedaan hebt aub?NoCO2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:39:
Hier in België is dat zeer actueel jammer genoeg.
Veel producenten hebben door corona crisis en vraaguitval teveel gedownscaled en zitten, nu alles weer aantrekt, met een te grote vraag naar onder meer chips (bullwhip effect). Tel daar de brand er nog eens bij op die bij een grote producent in Zuid Korea heeft plaatsgevonden en je hebt een groot probleem. Dan kun je zelfs de boel platleggen omdat je gewoon niet door kunt produceren. Of je gaat incomplete auto's even parkeren op vliegvelden. Een grote ramp is dit, maar ze zijn hier wel te scherp met hun (safety) stocks naar beneden gegaan.Alex Timmermans schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 10:15:
[...]
Niet alleen EV producenten. Maar iedere autofabrikant. Sterker nog, heel veel productie waar chips in gebruikt worden hebben veel problemen.

Knopje geeft altijd de tekst ‘clima off’, óók als de klimaatregeling áán staat.Neeler schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:15:
Heeft iemand al gehad dat zijn Clima off staat en niet meer aan wil? Menu is leeg alleen knopje clima off maar die werkt niet...
Ja klopt maar de rest van mijn menu is leeg en bovenin de balk staat ook clima off.jdbiggelaa schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:45:
[...]
Knopje geeft altijd de tekst ‘clima off’, óók als de klimaatregeling áán staat.
Temp links en rechts met de plusjes staat ook op off.
Net of er niemand zit
@Neeler
Als je het entertainment systeem al gereset hebt zou ik eens de zekering van airco controleren. Zowel de zekeringen in het dashboard als in de motorruimte.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FHI4XhyBEuLNviZFCmHVrSdv.png?f=user_large)
Als je het entertainment systeem al gereset hebt zou ik eens de zekering van airco controleren. Zowel de zekeringen in het dashboard als in de motorruimte.
:fill(white):strip_exif()/f/image/FHI4XhyBEuLNviZFCmHVrSdv.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dpeNVxoHArKMeE6djWfoT96p.png?f=user_large)
Dit heeft betrekking op EV-laders die het verbruik en de teruglevering van en aan het openbare net meten (via koppeling met een slimme meter, of door eigen meetspoelen, net na de hoofdschakelaar).GregoryVG schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:13:
[...]
Kan je wat meer informatie over geven over hoe je dat juist gedaan hebt aub?
Hier in België is dat zeer actueel jammer genoeg.
Daarmee kunnen ze het maximum verbruik uit het net begrenzen, maar veel hebben ook de mogelijkheid om daarmee het gebruik van eigen zonneenergie te optimaliseren.
Mocht je een monofase meterkast hebben, dan is alles daarmee geregeld. (Je kunt de Enyaq dan echter niet met 11kW laden, daar is een 3-fase aansluiting voor nodig.)
Als je een 3-fase aansluiting hebt dan kun je de eerder beschreven oplossing met de 1-fase laadkabel overwegen.
Aangezien de minimum laadsnelheid die de AC-lader aan de auto kan signaleren per protocol is vastgelegd op 6A, is dat bij een 3-fase aansluiting ruim 4kW. Bij een particuliere woning is dat al snel meer dan de zonnepanelen opwekken.
Het verschil wordt dan door de lader uit het net betrokken, of hij wacht met laden tot er meer zon is (al naar gelang de instellingen).
Bij gebruik van een 1-fase laadkabel (of in geval van een monofasige meterkast) staat 6A ongeveer gelijk aan 1,3 kW, dat is in veel gevallen wel beschikbaar.
En dat laat je liever in de autoaccu lopen dan dat je het teruglevert aan het net. De Enyaq laadt prima op 1-fase.
Die kabel die je daar gekocht hebt, past die in een 3-fase Mennekes stopcontact?NoCO2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:39:
[Afbeelding]
Edit: nevermind, verkeerd gelezen.
Jazeker!Cloclo100 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Die kabel die je daar gekocht hebt, past die in een 3-fase Mennekes stopcontact?
Zo een stopcontact is toch helemaal rond ipv zo een platte kant?
Maar in jouw geval verlies je dan toch ook 1,5 kWh aan het net?NoCO2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:23:
[...]
Dit heeft betrekking op EV-laders die het verbruik en de teruglevering van en aan het openbare net meten (via koppeling met een slimme meter, of door eigen meetspoelen, net na de hoofdschakelaar).
Daarmee kunnen ze het maximum verbruik uit het net begrenzen, maar veel hebben ook de mogelijkheid om daarmee het gebruik van eigen zonneenergie te optimaliseren.
Mocht je een monofase meterkast hebben, dan is alles daarmee geregeld. (Je kunt de Enyaq dan echter niet met 11kW laden, daar is een 3-fase aansluiting voor nodig.)
Als je een 3-fase aansluiting hebt dan kun je de eerder beschreven oplossing met de 1-fase laadkabel overwegen.
Aangezien de minimum laadsnelheid die de AC-lader aan de auto kan signaleren per protocol is vastgelegd op 6A, is dat bij een 3-fase aansluiting ruim 4kW. Bij een particuliere woning is dat al snel meer dan de zonnepanelen opwekken.
Het verschil wordt dan door de lader uit het net betrokken, of hij wacht met laden tot er meer zon is (al naar gelang de instellingen).
Bij gebruik van een 1-fase laadkabel (of in geval van een monofasige meterkast) staat 6A ongeveer gelijk aan 1,3 kW, dat is in veel gevallen wel beschikbaar.
En dat laat je liever in de autoaccu lopen dan dat je het teruglevert aan het net. De Enyaq laadt prima op 1-fase.
Oeps, ik bedoelde een Mennekes Type 2 contact, een standaard openbare AC-lader aansluiting dus.Cloclo100 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:32:
[...]
Zo een stopcontact is toch helemaal rond ipv zo een platte kant?
Nee, als het beschikbare zonnevermogen oploopt (tot het maximum van mijn omvormer 3 kW) gaat er in eerste instantie een deel terug het net in.Cloclo100 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:33:
[...]
Maar in jouw geval verlies je dan toch ook 1,5 kWh aan het net?
De lader detecteert dat en verhoogt dan de laadstroom naar de autoaccu evenredig. Daardoor schommelt het netto verbuik uit het net steeds rond 0.
Dit lijkt mij een gedoe en daar houd ik niet vanNoCO2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 13:39:
[Afbeelding]
Ik heb een Zappi 3-fasen lader en in de eco mode laadt hij alleen uit de zonnepanelen wat het huis niet nodig heeft. Hij balanceert continue en ook laadvermogens tot rond 1 kW zijn geen probleem.
:strip_exif()/f/image/2Fonv471hDuR1wVQLbZe0hUK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oF83wSdx2ZWu1tYbX3gKxDXF.jpg?f=fotoalbum_large)
Even later schijnt de zon weer wat harder:
:strip_exif()/f/image/o4FvDGZwvq865UIzobk8vLnO.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door jdbiggelaa op 29-06-2021 16:59 ]
Door een foutje in de bestelling heb ik geen 100 kw snellader. Betekent dit dat ik geen Charge Faster kan gebruiken?Duncan78 schreef op maandag 28 juni 2021 @ 22:50:
[...]
Je kunt nu tot 50 kW laden, dat is nog altijd snelladen. Voordeel is dat je Enyaq dat tempo lange tijd volhoudt. De snellaadoptie van 100/125 kW werkt alleen zo snel bij bijna lege accu en vanaf 30% SoC neemt die laadsnelheid al weer af.Ccreator schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:19:
[...]
Door een foutje in de bestelling heb ik geen 100 kw snellader. Betekent dit dat ik geen Charge Faster kan gebruiken?
Afgelopen weken was ik in Frankrijk. Daar komen de meeste snelladers niet eens boven de 50 kW.
Hier via Fastned de grafiek.jdbiggelaa schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:32:
[...]
Je kunt nu tot 50 kW laden, dat is nog altijd snelladen. Voordeel is dat je Enyaq dat tempo lange tijd volhoudt. De snellaadoptie van 100/125 kW werkt alleen zo snel bij bijna lege accu en vanaf 30% SoC neemt die laadsnelheid al weer af.
Afgelopen weken was ik in Frankrijk. Daar komen de meeste snelladers niet eens boven de 50 kW.
Zo weer wat km erbij.
Zonder problemen op een paar standaard meldingen na.
Zonder problemen op een paar standaard meldingen na.
:strip_exif()/f/image/GYjZjKVNnQafi4cO02MmeVPi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door mibkiller op 29-06-2021 19:40 ]
Update zwart infotainment scherm.RandomNick schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:54:
[...]
Update:
Auto vanmiddag bij dealer geweest. Diagnose levert geen storingen op. Ook zijn er geen updates.
Auto is door de dealer gereset maar het scherm blijft zwart.
Toen was de tijd om en nu een nieuwe afspraak voor over twee weken om verder te onderzoeken door de EV specialist v/d dealer. Betekent nog twee weken rijden zonder entertainment scherm
Maar goed, hij kan in elk geval verder probleemloos rijden.
Overigens is het qua werkplaatsafspraak bij veel dealers een drama. Gisteren een rondje aan het bellen geweest en bij diverse dealers wachttijden van 2 weken of meer voor je überhaupt kan komen.
Dealer is er vandaag uren mee bezig geweest. Conclusie is dat de controle unit die het geheel aanstuurt (5F module) niet meer aan de praat te krijgen is en zal worden vervangen. Ligt er nog één in Tsjechië op voorraad en die is afgeroepen, hopelijk vrijdag in NL, inleren en dan zou het weer moeten draaien. Ik geloof het allemaal pas als ik het zie 🙈.
Overigens een duur geintje voor Skoda, unit kost 3,5K
Voorlopig rij ik weer even in een trage en herrie makende, rokende bromtol 😭
Balen zegThiazzz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:38:
Meer mensen last hiervan? Voorbumper laat los![]()
[Afbeelding]
Wat een ellende, zoiets verwacht je niet bij een spiksplinternieuwe autoRandomNick schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:41:
[...]
Update zwart infotainment scherm.
Dealer is er vandaag uren mee bezig geweest. Conclusie is dat de controle unit die het geheel aanstuurt (5F module) niet meer aan de praat te krijgen is en zal worden vervangen. Ligt er nog één in Tsjechië op voorraad en die is afgeroepen, hopelijk vrijdag in NL, inleren en dan zou het weer moeten draaien. Ik geloof het allemaal pas als ik het zie 🙈.
Yep, een Zappi achakelt hiervoor zelf fasen af en bij. Kennelijk gaat de Enyaq daar beter mee om dan auto’s van KIA, zie: Important safety noticejdbiggelaa schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:45:
[...]
Dit lijkt mij een gedoe en daar houd ik niet van
Ik heb een Zappi 3-fasen lader en in de eco mode laadt hij alleen uit de zonnepanelen wat het huis niet nodig heeft. Hij balanceert continue en ook laadvermogens tot rond 1 kW zijn geen probleem.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even later schijnt de zon weer wat harder:
[Afbeelding]
@jdbiggelaa : ook ik heb de Zappi, werkt prima. Laadt jij op eco standaardmode of ++ecomode?
Nope, vandaag bij de dealer langs geweest voor mijn probleem met de kunststof "sideskirt" die midden van bijrijder portier loslaat. Wordt een nieuwe besteld en op zodra dit binnen is vervangen onder garantie. Was een bekend probleem.Thiazzz schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:38:
Meer mensen last hiervan? Voorbumper laat los![]()
[Afbeelding]
Hangt van de situatie af. Als er volop zon is en ik heb geen haast, de standaard ECO mode en als ik geen tijd heb, de Fast mode. Omschakelen kan vanaf de bank met de (uitstekende!) app als het nodig is. Echt noodzakelijk is het nog niet omdat we toch salderen (ik heb ook geen dal en piek tarief), maar zo kan ik vast wennen en ik weet zeker dat ik 100% groene stroom gebruikleenderttimmers schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:23:
@jdbiggelaa : ook ik heb de Zappi, werkt prima. Laadt jij op eco standaardmode of ++ecomode?
[ Voor 18% gewijzigd door jdbiggelaa op 29-06-2021 19:47 ]
De consument betaalt 3500 euro, kostprijs voor Skoda zal minder dan de helft zijn..RandomNick schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:41:
[...]
Update zwart infotainment scherm.
Wie welk aandeel betaalt en/of kostprijs dient te betalen gaat het toch niet om, gelukkig in garantieperiode aan de orde, module gelukkig nog 1 te krijgen en na inleren dat alles weer werkt, dat vind ik belangrijker dan kosten verhaal.MLLL schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:33:
De consument betaalt 3500 euro, kostprijs voor Skoda zal minder dan de helft zijn..
Als het bekend probleem is (jammer genoeg) hoop ik dat fabriek dat verbetert.FJP84 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:23:
Nope, vandaag bij de dealer langs geweest voor mijn probleem met de kunststof "sideskirt" die midden van bijrijder portier loslaat. Wordt een nieuwe besteld en op zodra dit binnen is vervangen onder garantie. Was een bekend probleem.
Netjes, en dan alle mogelijke opties die er zijn?c.schelle schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:50:
Leuk draadje om te volgen. Bestelling al even geleden gedaan.
iV60 Black Magic met Eco suite en Regulus velgen.
Verder compleet qua opties. Levering november.
[Afbeelding]
Gaat over een duur verhaal voor Skoda en ik nuanceer dat, that's allknirrebir schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:36:
[...]
Wie welk aandeel betaalt en/of kostprijs dient te betalen gaat het toch niet om, gelukkig in garantieperiode aan de orde, module gelukkig nog 1 te krijgen en na inleren dat alles weer werkt, dat vind ik belangrijker dan kosten verhaal.
Noted, heb ik het niet op die manier gelezen, dit wetende was mijn reactie wat fel.MLLL schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:41:
Gaat over een duur verhaal voor Skoda en ik nuanceer dat, that's all
Over het laden en zonnepanelen..
Wij hebben recent geupgraded. Oude situatie: 4500 KWp - 18 panelen op één omvormer.
Aangevuld met 22 panelen.. op 2 omvormers.
Elke omvormer op één fase; lader op 3 fasen. Rest verbruikers verdeeld over de fasen.
Nu laden wij dus altijd max= 11 Kwh. Nu 's nachts (Vandebron, groen en levering altijd tegen normaal tarief), straks overdag (na afbouw saldering).
Wij hebben recent geupgraded. Oude situatie: 4500 KWp - 18 panelen op één omvormer.
Aangevuld met 22 panelen.. op 2 omvormers.
Elke omvormer op één fase; lader op 3 fasen. Rest verbruikers verdeeld over de fasen.
Nu laden wij dus altijd max= 11 Kwh. Nu 's nachts (Vandebron, groen en levering altijd tegen normaal tarief), straks overdag (na afbouw saldering).
zumba
Zijn er meer mensen die al een paar dagen geen LTE verbinding meer hebben? Laatste wat ik hier in het forum erover kon vinden was van 3 juni. Het systeem duurt ook heel lang voordat het opgestart doordat er geen LTE verbinding gemaakt kan worden.
Tsja, als ik hoor dat er precies nog 1 zou moeten liggen, zeker in deze tijd met chip tekorten wordt ik toch wat nerveus. Maar goed, even rustig afwachten.knirrebir schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:36:
[...]
Wie welk aandeel betaalt en/of kostprijs dient te betalen gaat het toch niet om, gelukkig in garantieperiode aan de orde, module gelukkig nog 1 te krijgen en na inleren dat alles weer werkt, dat vind ik belangrijker dan kosten verhaal.
Bijna alle 😉knirrebir schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 20:38:
[...]
Netjes, en dan alle mogelijke opties die er zijn?
-family
-comfort plus
-licht
-assistentie
-360
-klimaat plus
-sport
-trekhaak
-panoramadak
-snelladen
-elektrisch verst. stoelen
Twee weken geleden heb ik hier ook last van gehad, duurde een dag of 3...en toen was alles weer normaalOase schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:05:
Zijn er meer mensen die al een paar dagen geen LTE verbinding meer hebben? Laatste wat ik hier in het forum erover kon vinden was van 3 juni. Het systeem duurt ook heel lang voordat het opgestart doordat er geen LTE verbinding gemaakt kan worden.
Mag ik vragen welke lader je daarvoor gebruikt?NoCO2 schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 15:23:
[...]
Dit heeft betrekking op EV-laders die het verbruik en de teruglevering van en aan het openbare net meten (via koppeling met een slimme meter, of door eigen meetspoelen, net na de hoofdschakelaar).
Er wordt via de leasemaatschappij een laadstation geinstalleerd, maar dat is het laadstation waarmee zij werken en daar heb ik dus jammer genoeg niets in te kiezen. Dat wordt in mijn geval een EVBox Elvi op 3 fasen.
Precies 1 vind ik ook altijd apart, hoor je vaker er zou er nog 1 in magazijn moeten liggen, gaan ze kijken; als je geluk hebt zijn er meer heb je pech is ene ook weg met melding inventarisatie is nog niet gedaan of ja er is er nog 1, maar gereserveerd voor iemand anders.RandomNick schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 21:43:
Tsja, als ik hoor dat er precies nog 1 zou moeten liggen, zeker in deze tijd met chip tekorten wordt ik toch wat nerveus. Maar goed, even rustig afwachten.
Niet lang geleden werd er besteld en had je vrij snel een nieuwe, maar nu is dat even anders; het is gewoon jammer, niet genoeg componenten om fabriek enyaq's af te laten bouwen om maar te zwijgen of ze wel voorraad hebben als er componenten vervangen moeten worden bij enyaq's die al uitgeleverd zijn
Ik heb er hier al meer dan 3 dagen last van. Heb maar een werkplaatsbezoek ingepland. Alleen wat duurt dat dan weer lang haha.Gochum schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Twee weken geleden heb ik hier ook last van gehad, duurde een dag of 3...en toen was alles weer normaal
Laat even weten wat de reactie is vanuit de dealer, ben ook benieuwd waar de "sim-kaart" zitOase schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:29:
[...]
Ik heb er hier al meer dan 3 dagen last van. Heb maar een werkplaatsbezoek ingepland. Alleen wat duurt dat dan weer lang haha.
Is goed zal ik doen. Moet je wel nog 2 weken wachtenGochum schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:33:
[...]
Laat even weten wat de reactie is vanuit de dealer, ben ook benieuwd waar de "sim-kaart" zit
Het schijnt een e-sim te zijn.. zit dus in de softwareGochum schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:33:
[...]
Laat even weten wat de reactie is vanuit de dealer, ben ook benieuwd waar de "sim-kaart" zit
De wonderen zijn de wereld nog niet uit..
Ik kreeg gisteren telefoontje van de dealer dat ik een afspraak kon maken om mn auto op te halen!!
besteld eind november en in maart SSS laten vallen, verder niets meer vernomen. (heb standaard licht en velgen en HUD)
Levertijd is sinds dag 1 altijd 6 augustus geweest.
Ik kreeg gisteren telefoontje van de dealer dat ik een afspraak kon maken om mn auto op te halen!!
besteld eind november en in maart SSS laten vallen, verder niets meer vernomen. (heb standaard licht en velgen en HUD)
Levertijd is sinds dag 1 altijd 6 augustus geweest.
Ik heb zelf een SmartEVSE laadstation gebouwd. Deze is ook commercieel als kant- en klare versie te koop als Ratio Solar Box EV.GregoryVG schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:13:
[...]
Mag ik vragen welke lader je daarvoor gebruikt?
Er wordt via de leasemaatschappij een laadstation geinstalleerd, maar dat is het laadstation waarmee zij werken en daar heb ik dus jammer genoeg niets in te kiezen. Dat wordt in mijn geval een EVBox Elvi op 3 fasen.
De oplossing zal echter voor alle laders werken, mits die het netverbruik en -teruglevering kunnen monitoren, een solar-mode hebben, en je een losse kabel kunt insteken.
Er zijn ook laders, zoals de Zappi, die zelf fasen bij- en afschakelen. Dat schijnt voor de Enyaq goed te gaan, maar er zijn ook auto’s zoals KIA’s waarbij dat tot ernstige kortsluitproblemen kan leiden, zie posts van 29-7-2021 hierboven.
Ik weet niet hoeverre op de achtergrond het e.a. geregeld is bij Skoda dat ze op basis van het VIN nummer weten dat je geen upgrade hebt naar 100kW. Ik zou gewoon de powerpass app downloaden, registreren, VIN nummer opvoeren en kijken waar de app dan mee komt.Ccreator schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:19:
[...]
Door een foutje in de bestelling heb ik geen 100 kw snellader. Betekent dit dat ik geen Charge Faster kan gebruiken?
Ik neem toch aan dat ze dit wel bij houden anders kan iedereen later vertellen dat de 100/125 kW niet meer werkt ineens. Dan weten zij niet of het er uberhaupt op hoort te zitten of niet.Duncan78 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:28:
[...]
Ik weet niet hoeverre op de achtergrond het e.a. geregeld is bij Skoda dat ze op basis van het VIN nummer weten dat je geen upgrade hebt naar 100kW. Ik zou gewoon de powerpass app downloaden, registreren, VIN nummer opvoeren en kijken waar de app dan mee komt.
Tuurlijk houden ze dat bij, de vraag is of dit ook gekoppeld is met het Powerpass systeem.SSJVegito schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:37:
[...]
Ik neem toch aan dat ze dit wel bij houden anders kan iedereen later vertellen dat de 100/125 kW niet meer werkt ineens. Dan weten zij niet of het er uberhaupt op hoort te zitten of niet.
Dan heb ik het verkeerd begrepen, en als ik het nog een keer lees begrijp ik het nog steeds verkeerd.RandomNick schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:41:
[...]
Tuurlijk houden ze dat bij, de vraag is of dit ook gekoppeld is met het Powerpass systeem.

Zoals hier eerder genoemd is de truc zekering 19 even loshalen. Werkje van een paar minuten (en eventjes wachten).Oase schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:38:
[...]
Is goed zal ik doen. Moet je wel nog 2 weken wachten. Ik hoop stiekem wel dat ik tegen die tijd weer verbinding heb.
Meer details heb ik hier geplaatst: https://skodaforum.eu/top...skoda-connect-herstellen/
Dank voor de tip! Ik zal eens kijken of ik hier uit ga komen. En anders mag de werkplaats het mooi gaan doen.pc-freakz schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Zoals hier eerder genoemd is de truc zekering 19 even loshalen. Werkje van een paar minuten (en eventjes wachten).
Meer details heb ik hier geplaatst: https://skodaforum.eu/top...skoda-connect-herstellen/
Vorige week ook gedaan met dank aan de handleiding van pc-freakz. Probleem heeft zich daarna niet meer voorgedaan.Oase schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:04:
[...]
Dank voor de tip! Ik zal eens kijken of ik hier uit ga komen. En anders mag de werkplaats het mooi gaan doen.
Bijna net zo lang als tijd van bestelling t/m aflevering enyaqOase schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:29:
Ik heb er hier al meer dan 3 dagen last van. Heb maar een werkplaatsbezoek ingepland. Alleen wat duurt dat dan weer lang haha.
Ik had er anderhalf week last van, op de dag dat ik hiervoor naar de werkplaats zou gaan, werkte het ineens weer.Oase schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:29:
[...]
Monteur heeft vervolgens wel de auto uitgelezen maar gaf al aan dat er een storing was bij Skoda.
Dat inplannen van een afspraak is serieus een uitdaging hoor!Oase schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:29:
[...]
Voor mij zwarte scherm issue heb ik geprobeerd bij 3 dealers een afspraak in te plannen, in eerste instantie alleen een zogenaamde storingsafspraak (ca. 1 uur probleemanalyse en reset van systemen).
Dealer 1: U kunt over 3 weken terecht, en geen dag eerder. Ik aangegeven dat ik (bijna) niks meer kon met de auto en dat dit toch geen serieuze reactie was. Nou, dat was het wel :-) Niet meer naartoe dus.
Dealer 2: Bellen voor een afspraak, na 20 minuten in de wachthangen en 3 x doorverbinden naar de juiste afdeling wordt na de melding dat het de eerste twee weken zeker niet kan de verbinding opeens verbroken. Niet meer opnieuw gebeld.
Dealer 3: Kon meteen de volgende dag komen, maar de storing uitlezen leverde niks op, en daarna alsnog 2 weken wachten voor de eerste afspraak mogelijkheid.
Blijkbaar overal *** druk qua onderhoud.
tip gebruik skoda support, staan ze met een uur bij jeRandomNick schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:22:
[...]
Dat inplannen van een afspraak is serieus een uitdaging hoor!
Voor mij zwarte scherm issue heb ik geprobeerd bij 3 dealers een afspraak in te plannen, in eerste instantie alleen een zogenaamde storingsafspraak (ca. 1 uur probleemanalyse en reset van systemen).
Dealer 1: U kunt over 3 weken terecht, en geen dag eerder. Ik aangegeven dat ik (bijna) niks meer kon met de auto en dat dit toch geen serieuze reactie was. Nou, dat was het wel :-) Niet meer naartoe dus.
Dealer 2: Bellen voor een afspraak, na 20 minuten in de wachthangen en 3 x doorverbinden naar de juiste afdeling wordt na de melding dat het de eerste twee weken zeker niet kan de verbinding opeens verbroken. Niet meer opnieuw gebeld.
Dealer 3: Kon meteen de volgende dag komen, maar de storing uitlezen leverde niks op, en daarna alsnog 2 weken wachten voor de eerste afspraak mogelijkheid.
Blijkbaar overal *** druk qua onderhoud.
https://www.skoda.nl/service/garanties/mobiliteitsservice
Ik zou het doen!
Skoda support?rammes schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:23:
[...]
tip gebruik skoda support, staan ze met een uur bij je
Ik zou het doen!
Ik betwijfel of dat gaat helpen in dit geval. De berijder is niet gestrand met een auto die weigert verder te gaan. Het scherm doet het niet, maar de auto rijdt nog wel.
Mobiliteitsservice is algemeen bedoelt om je in ieder geval weer op de weg te krijgen (of van de weg af...), maar een reparatie als deze zal alsnog gewoon ingepland moeten worden.
Dat lijkt natuurlijk handig, maar dit is geen echte oplossing. Deze doen hetzelfde (of minder) dan de storingsafspraak bij de dealer, nakijken, resetten en anders mag je alsnog een afspraak maken bij de dealer.rammes schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:23:
[...]
tip gebruik skoda support, staan ze met een uur bij je
https://www.skoda.nl/service/garanties/mobiliteitsservice
Mobiliteitsservice is leuk als je een lekke band of een (ICE)motor hebt die niet wilt starten.
Lekke band is uitgesloten lees ik net …RandomNick schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:42:
[...]
Dat lijkt natuurlijk handig, maar dit is geen echte oplossing. Deze doen hetzelfde (of minder) dan de storingsafspraak bij de dealer, nakijken, resetten en anders mag je alsnog een afspraak maken bij de dealer.
Mobiliteitsservice is leuk als je een lekke band of een (ICE)motor hebt die niet wilt starten.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2