Alex Timmermans schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:28:
[...]
Een auto half afbouwen is echt het allerlaatste wat een producent zal doen. Er wordt gewoonweg niet aan begonnen als een onderdeel er niet is. En het aanvoeren van de onderdelen is een mega complex proces. Ik kom regelmatig bij een grote autoproducent in Nederland en neem maar van mij aan dat IEDERE fabrikant op dit moment worstelt met het onderdeelprobleem. Echt niet alleen Skoda. Het is echt dramatisch.
Voorheen misschien niet omdat ze konden inschatten hoe lang nieuwe onderdelen op zich lieten wachten, gezien de vraag aan de chipfabrikanten, en alsmaar toenemende vraag vanuit de markt kunnen ze dat nu blijkbaar niet. Ik denk dat ze overigens willen voorkomen dat dit probleem zich voordoet bij de andere toeleveranciers, of de eigen warehouses straks overlopen met bepaalde onderdelen.
Het zou toch echt sneu worden wanneer er straks geen auto's meer afgeleverd kunnen worden omdat er geen, noem eens wat, versnellingspookjes meer zijn, of ruitenwisserbladen omdat fabrikanten dezelfde fout maken als met de chips.
Ford deed het overigens ook:
Ford bouwt duizenden auto’s zonder werkende ruitenwissers
https://www.autoblog.nl/n...ende-ruitenwissers-877081
In hun geval ging het overigens om de meest winstgevende types in de VS i.c.m. blijkbaar een beperkt aantal missende onderdelen.
Zwart wit gezegd heb je natuurlijk ook maar 3 opties:
1. Modellen produceren die je geheel kan produceren;
Waarschijnlijk kun je de modellen waar de meeste vraag naar is, of de meeste winst opleveren dus niet leveren.
2. Modellen, waar meeste vraag naar is, zoveel als mogelijk produceren en stallen, om later af te maken;
Als je ze grotendeels kunt afbouwen dan kun je ze waarschijnlijk alsnog snel afbouwen zodra de onderdelen er zijn en lopen de warehouses niet vol.
3. Productie staken.
Kost natuurlijk het meeste geld, er wordt niet uitgeleverd en je hele supply chain gaat de gevolgen dragen daarna, waarna er weer een nieuwe situatie kan ontstaan als nu met de computerchips.
[
Voor 21% gewijzigd door
TIGER1125 op 25-06-2021 11:03
]