Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.764.997 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Als ik kijk naar zelf inparkeren op mijn huidige Superb dan zul je minimaal sensoren / camera's aan de zijkant moeten hebben. De enige optie die ik bij de Enyaq zie die dat heeft is de 360 graden Area View.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
jeroenkb schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:19:
Als ik kijk naar zelf inparkeren op mijn huidige Superb dan zul je minimaal sensoren / camera's aan de zijkant moeten hebben. De enige optie die ik bij de Enyaq zie die dat heeft is de 360 graden Area View.
Dat zou kunnen, ik weet dat niet en jij wel gezien jij een superb hebt, ging mij er meer om dat je beter de vraag kan neerleggen bij dealer zodat je juiste besteld en niet dat je achteraf te horen krijgt, sorry maar het gaat niet dan had u die en die optie moeten toevoegen aan uw bestelling van toen.

Dit ook meer vanuit punt dat er genoeg is qua opties, pakketten en dergelijke waarvan niet duidelijk is wat het inhoudt - wat er wel-niet in zit, laat staan voor opties die in toekomst nog moeten komen en wat daar wel-niet voor nodig is.

[ Voor 16% gewijzigd door knirrebir op 25-12-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
hitgew schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:37:
[...]

Deze vraag heb ik nog uitstaan bij de dealer. Inmiddels twee maanden. Zelf denk ik dat je een jaar het abonnement gratis krijgt, waarbij je tegen een lager tarief kan laden. Hoe hoog dit tarief is weet ik niet, bij BMW is dit volgens mij 0,29 /KWh.
Zie onderstaande fragment, is bij een roadshow gevraagd, denk dat het gaat om stuk software en hardware.
Of dat achteraf kan weet ik niet en als vraag zolang uit staat dan moet je denk ik zelf knoop doorhakken om wel-niet te nemen en af te wegen heb je het nodig of niet; moet je vaak snel laden, zo nee dan zou ik zeggen niet doen en zo ja dan is vraag hoeveel tijd is acceptabel 1 uur bij 50kW of half uur bij 100kW.

Abonnement erbij is 1 ding, het gaat erom wat je prettig en nodig vindt na dat jaar qua snel laden (zie toelichting hierboven).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8qv6Wvmgxc9ixHvfBHYqQJBeLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYem9PrbTCQfCGrp6HcgMiRU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
knirrebir schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:25:
[...]

Dat zou kunnen, ik weet dat niet en jij wel gezien jij een superb hebt, ging mij er meer om dat je beter de vraag kan neerleggen bij dealer zodat je juiste besteld en niet dat je achteraf te horen krijgt, sorry maar het gaat niet dan had u die en die optie moeten toevoegen aan uw bestelling van toen.

Dit ook meer vanuit punt dat er genoeg is qua opties, pakketten en dergelijke waarvan niet duidelijk is wat het inhoudt - wat er wel-niet in zit, laat staan voor opties die in toekomst nog moeten komen en wat daar wel-niet voor nodig is.
Ik ben het helemaal met je eens dat je dit zeker bij de dealer moet neerleggen. Ik wlde alleen mijn vermoeden meegeven. Dan kun je al een beetje rekening houden met mogelijk 990 euro aan kosten voor die optie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17-07 12:51
Rogo70 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:03:
Hier is er nog een voor de lijst:

IV 60
Energy Blue
Loft
Comfort Plus
Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel
100 KW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Elektrisch inklapbare trekhaak

Besteld 8-10-2020
Leverweek 20
Hoi , ik ga volgende week ook een IV60 bestellen, zit nu alle opties door te werken, leuk tijdsverdrijf zo tijdens kerst :)
maar ik zie de Loft interieur optie niet in de Skoda configurator??

Klopt het dat je het comfort pakket moet nemen voor donker getinte achterruiten? waarom heb jij het plus pakket gekozen ?

twijfel nog over de 100KW laadmogelijkheid

ik neem ook de chromen dakrailing / raamomlijsting erbij. dat lijkt me erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
rammes schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:11:
Dat 100 KW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk, wat houd die "toegang" in precies? en met name voor leaserijders.
Heeft de 100KW optie eigenlijk wel echt nut? ik verbaas me dat zoveel hier voor gaan?

1) Ik mag slechts beperkt snelladen van de leasemaatschappij
2) deze grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijr97cTjOMX9J0fo-RJRfcQ-WX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HP6yFwpbOS7GFUBcPzB3ONvm.png?f=fotoalbum_large

Slechts bij 5% tot 30% laad de ID3 als vergelijking met 100KW/u, daarna neemt het af tot 50 KW/u bij 80% en lager. j

Stel je planned je route dat je rijdt tot 20% en dan tot 70% wilt laden, dan is dat bij 100KW/u 22 minuten, en bij 50KW/u 36 minuten.

De meeste die deze auto leasen krijgen de kosten voor het laden vergoed, echter gaat de snellaad optie wel af van het budget voor andere "leuke" dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
\
Wow, mooie samenstelling, wat kost deze configuratie ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankdaan
  • Laatst online: 27-05-2024
Kaaschef schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:12:
[...]

Hoi , ik ga volgende week ook een IV60 bestellen, zit nu alle opties door te werken, leuk tijdsverdrijf zo tijdens kerst :)
maar ik zie de Loft interieur optie niet in de Skoda configurator??

Klopt het dat je het comfort pakket moet nemen voor donker getinte achterruiten? waarom heb jij het plus pakket gekozen ?

twijfel nog over de 100KW laadmogelijkheid

ik neem ook de chromen dakrailing / raamomlijsting erbij. dat lijkt me erg mooi.
Loft is standaard interieur, hierbij zit geen lichtstrip in dashboard ( ter info ).

Comfort geeft idd getint glas achter. Plus heeft de elektrische achterklep ( met virtual pedal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
Kaaschef schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 19:10:
[...]

\
Wow, mooie samenstelling, wat kost deze configuratie ?
48.700,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
Sorry 48.100,- inclusief leges en afleverpakket ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:41
Kaaschef schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:38:
[...]

Heeft de 100KW optie eigenlijk wel echt nut? ik verbaas me dat zoveel hier voor gaan?

2) deze grafiek:

[Afbeelding]

Slechts bij 5% tot 30% laad de ID3 als vergelijking met 100KW/u, daarna neemt het af tot 50 KW/u bij 80% en lager. j

Stel je planned je route dat je rijdt tot 20% en dan tot 70% wilt laden, dan is dat bij 100KW/u 22 minuten, en bij 50KW/u 36 minuten.

De meeste die deze auto leasen krijgen de kosten voor het laden vergoed, echter gaat de snellaad optie wel af van het budget voor andere "leuke" dingen.
Ik heb de IV 80 met 125kw snelladen besteld. Ik denk dat ik doorgaans als ik ga snelladen niet tot de 70% ga, maar meer ga laden tot wat ik nog nodig heb om de bestemming te bereiken. Ik ga uit van een minuutje of 10-15 snelladen en verwacht dan ook met een SoC rond de 30% - 40% dan wel uit te komen in relatie tot de nog af te leggen afstand. Maar dat is ook koffiedik kijken en na 1x een flinke afstand in een Model 3 SR+ gereden te hebben. Op vakanties zal het wel max bijladen zijn tijdens de langere koffie/lunchpauzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

FJP84 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:04:
[...]

Ik heb de IV 80 met 125kw snelladen besteld. Ik denk dat ik doorgaans als ik ga snelladen niet tot de 70% ga, maar meer ga laden tot wat ik nog nodig heb om de bestemming te bereiken. Ik ga uit van een minuutje of 10-15 snelladen en verwacht dan ook met een SoC rond de 30% - 40% dan wel uit te komen in relatie tot de nog af te leggen afstand. Maar dat is ook koffiedik kijken en na 1x een flinke afstand in een Model 3 SR+ gereden te hebben. Op vakanties zal het wel max bijladen zijn tijdens de langere koffie/lunchpauzes
precies dit, dat snelladen is over het algemeen niet om tot 100% te laden, dat doe je lekker 'nachts thuis. Snelladen is om even 10 min te laden en door te gaan. en die 10min wil je gewoon zo snel mogelijk kunnen laden

Ik zou het doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-04 12:34
knirrebir schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:28:
[...]

Gracias, en waar moeten we dan naar toe of ga jij op de weg naar klanten toe en kom je graag bij de mensen thuis?
Ik doe het bij de dealer voordat ie afgeleverd wordt meestal dan is ie kant en klaar als je maar binnen 100 km van Alkmaar zit anders heb ik een werkplaats in Wormerveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Ik zit dus te twijfelen hoe vaak je gebruik de snellader?
10 minuten laden is dus best case, 16.6 kw Ca 100km actieradius. Anders 50km.

Het zal tijdens de lange reizen naar het buitenland alleen zijn ,. 2 x per jaar.

[ Voor 39% gewijzigd door Kaaschef op 25-12-2020 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:32
Kaaschef schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:52:

Het zal tijdens de lange reizen naar het buitenland alleen zijn ,. 2 x per jaar.
Ik heb een 60 besteld en bewust wel met de snellader. Was de eerste optie die ik selecteerde.
Dagdagelijks ga ik het niet nodig hebben. Het is echter de eerste keer dat ik elektrische ga rijden en wil de overstap van brandstof naar dit, enigzins gemakkelijk houden. Dus met tanken, zo kort mogelijk graag. Daarnaast 3 kids en ook dan wil ik niet lang stilstaan.

Denk wel dat dit over 4 jaar al rap achterhaald is. De nieuwste ioniq5 (die wrs ook in 2021 nog komt) laad al op met 350kw en in 15min van 20% naar 80%. Geschatte range is 450km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07 20:51
Zijn de ramen achter standaard iets getint, kan hier nergens iets over vinden.
Deze optie stond voorheen ook niet duidelijk beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:47

Hoelang zijn de lange reizen? Als je meerdere malen (4/5+) moet snelladen dan is 50kW echt uitermate vervelend. Je staat dan snel een uur stil. Met 100/125kW kom je wellicht op de helft uit. Dan is het gewoon ff stoppen, naar het toilet, koffie erin en weer door. Dat half uur extra is snel vervelend. Op 1000km zul je met de iV80 +/- 2 uur moeten laden (4 a 5x). (Met upgrade) Zonder gaat het richting 4 uur. Totale trip gaat dan van ~10:45 naar ~12:45. Waarbij je dan 2 uur echt staat te wachten wanneer je weer verder kunt.

Met de iV60 zonder upgrade is 1000km op een dag sowieso niet te doen eigenlijk. (~12 uur vs ~14:30)

* allemaal nog obv guesstimates op ABRP maar geeft wel een goede indicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 26-12-2020 09:01 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Laatst online: 26-06 23:13

Ik zou de snellaadoptie wel sterk aanraden. Wat eerder ook genoemd is, als je het net niet haalt tot je bestemming is het fijn als je even bij kan laden om je bestelling te halen (en je daar dan verder kan laden).

De 16,6 kw voor 100km zijn denk ik niet realistisch. Als ik reviews van de ID4 op Youtube zie, zal je bij snelweg rijden zo tussen de 22 - 25 kw/100 km aan moeten houden. Rij je 90 op de rechterbaan onder ideale omstandigheden (zonder verwarming/airco) kom je natuurlijk zuiniger, dan zal zo'n 18 - 20 kw/100km wellicht wel mogelijk zijn.

Verder ook goed om rekening mee te houden met de range is dat je doorgaans in de praktijk zo'n 70% van de accu capaciteit effectief gebruikt. Advies vanuit VW/Skoda is om de accu doorgaans tot 80% te laden om slijtage/degradatie tegen te gaan. Tot 100% kan wel, maar is dan vooral aan te raden als je een lange afstand moet rijden en tussendoor niet wilt stoppen. Ook zal je de accu in de praktijk niet volledig leeg rijden, helemaal leeg rijden is ook niet goed voor de accu i.v.m. degradatie, in de praktijk zal je bij zo'n 10% wel een lader op gaan zoeken. Dan hou je dus 70% accucapaciteit over die je in de praktijk gebruikt. Voor een Enyaq 60 die 58 kWh bruikbare accu capaciteit heeft, kom je met 70% praktisch gebruik uit op 40,6 kWh. Bij een verbuik van 22 - 25 kw/100 km kom je dan uit op een praktische snelwegrange van 160 - 200km. En zo'n 200 - 260 km als je tot 100% laadt voor vertrek en verder leeg rijdt. Even snel wat erbij kunnen laden is dan wel fijn als je net iets verder moet, tenzij je echt slechts een paar keer per jaar meer dan 200km per dag rijdt en je in de nacht altijd thuis of aan een laadpaal kan laden. Met de vakantieritten zul je er dan rekening moeten houden dat je langer onderweg bent. En langer onderweg ben je al snel met een electrische auto t.o.v. een brandstofauto door het moeten laden onderweg.

[ Voor 3% gewijzigd door Robert_ZM op 26-12-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Ik vraag me af of je via Android Auto of MirrorLink zou kunnen navigeren met ABRP. Die app heeft nu ook Stembegeleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankdaan
Thiazzz schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 08:37:
Zijn de ramen achter standaard iets getint, kan hier nergens iets over vinden.
Deze optie stond voorheen ook niet duidelijk beschreven.
Deze optie zit in comfort pakket, op de Belgische en Duitse Skoda site staat duidelijker beschreven wat de diverse opties inhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oSWOquHjMaJ8Wo9GVHc81lQs-FM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cBn2w02yl1KlgumMihAibQjB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-07 14:02
Inspired schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 08:51:
[...]

Hoelang zijn de lange reizen? Als je meerdere malen (4/5+) moet snelladen dan is 50kW echt uitermate vervelend. Je staat dan snel een uur stil. Met 100/125kW kom je wellicht op de helft uit. Dan is het gewoon ff stoppen, naar het toilet, koffie erin en weer door. Dat half uur extra is snel vervelend. Op 1000km zul je met de iV80 +/- 2 uur moeten laden (4 a 5x). (Met upgrade) Zonder gaat het richting 4 uur. Totale trip gaat dan van ~10:45 naar ~12:45. Waarbij je dan 2 uur echt staat te wachten wanneer je weer verder kunt.

Met de iV60 zonder upgrade is 1000km op een dag sowieso niet te doen eigenlijk. (~12 uur vs ~14:30)

* allemaal nog obv guesstimates op ABRP maar geeft wel een goede indicatie.
Helemaal eens, in mijn optiek één van de meest belangrijke opties bij elke EV. Tenzij je hem alleen als boodschappen auto gebruikt of (gepensioneerd bent 😉). Eerste advies van diverse EV rijders om mij heen was 'zorg dat je zo snel mogelijk kunt laden' nadat ze hoorden dat ik met een EV bezig was.

[ Voor 0% gewijzigd door RandomNick op 26-12-2020 09:50 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Kaaschef schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 18:38:
[...]

2) deze grafiek:

[Afbeelding]

Slechts bij 5% tot 30% laad de ID3 als vergelijking met 100KW/u, daarna neemt het af tot 50 KW/u bij 80% en lager.

Die grafiek gaat uit dat je ook werkelijk het maximale krijgt als je laadt, alleen dat is theorie.
Dat geldt ook voor je berekening, praktijk is anders.
Vaak krijg je minder kW tijdens laden en je wil in korte tijd zoveel mogelijk capaciteit - actieradius erbij.
Dus lijkt mij dat je zo kort mogelijk wil stilstaan en zoveel mogelijk erbij wil kunnen laden dan ga je voor snel laden met hoogste capaciteit, anders sta je bij de langzaam lader en zie je iedereen om je vertrekken en jij staat er dan nog.

Het is net wat de anderen zeggen, even stilstaan zodat je zeker weet dat je bestemming haalt.
Zie ook uitleg van @Inspired en dan is het uitgegaan dat je 50kW en 100kW haalt, maar dat is vaak niet zo, dus neem je de tijd om stil te staan met 50kW voor lief en heeft niemand er problemen mee dan hoef je snel laden niet te kiezen, anders wel.

Het is ook zo dat 50kW achterhaalt is wat anderen zeggen, EV moet een alternatief worden voor benzine-diesel dus wil je dat het laden ongeveer net zo snel gaat als tanken, dan kom je echt wel uit om snel laden te kiezen.

Wat @Robert_ZM ook zegt is hoe gebruik je snel laden, naar 100% laden duurt langer, snel laden werkt beste tot 70-80% capaciteit, restant tot 100% duurt zeker langer, maar als je jou rit juist plant kan je met iets meer keer stoppen en laden tot 70-80% er net zo snel zijn als elke keer laden tot 100%, voordeel is dan ook dat je capaciteit accu pakket niet enorm laat verslechteren.
Vergelijk maar met telefoon batterij fast charging heeft invloed op capaciteit batterij, hoe vaker je oplaadt hoe sneller batterij leeg gaat en er is uiteindelijk een deel van de batterij wat niet meer gebruikt wordt.

En voor het bedrag voor snel laden is het aantal andere 'leuke' dingen die je kan kiezen ook beperkt, vind ik.

Hopelijk heb je wat aan uitleg van iedereen om je keuze te maken en het is en blijft je eigen keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
jeroenkb schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 14:44:
[...]

Ik ben het helemaal met je eens dat je dit zeker bij de dealer moet neerleggen. Ik wilde alleen mijn vermoeden meegeven. Dan kun je al een beetje rekening houden met mogelijk 990 euro aan kosten voor die optie :X
Eens, ik wilde meer aangeven dat ik geen auto heb waar de optie park assist op zit en ik niet weet wat er dan wel niet nodig is, maar wilde aangeven dat het dan belangrijk is dat je weet welke hardware opties je moet kiezen om later park assist te kunnen toevoegen.
Jou vermoeden is inderdaad een goede aanvulling zodat mensen met vraag over park assist in ieder geval al informatie hebben waar ze rekening mee dienen te houden (qua kosten) en of ze de optie area view (die waarschijnlijk nodig is) de kosten waard vinden voor toekomstige park assist.

Zo nee, dan is contact met dealer niet nodig.
Zo ja, contact met dealer, hier op forum weten we niet alle ins en outs, dealer kan het navragen bij importeur en dan hopelijk krijg je wel de juiste info wat te kiezen als opties om gebruik te kunnen maken van toekomstige opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:41
Wij hebben de snellaadoptie ook gekozen. Ook al zouden wij die optie alleen gebruiken voor 2 keer op vakantie gaan.
Ik weet al wel dat de grootste angst zal zitten in de angst dat alle laadpalen bezet zijn als je er net één nodig hebt. Hoe fucked is het dat je achter een auto staat de wachten en de eigenaren van die andere auto zijn aan het lunchen. Dat kan zo een uur duren. De laadpaal ernaast is ook bezet en daar komt 10 minuten later een auto achter staan, maar de eigenaren van die auto aan de laadpaal komen eerder terug. Laat die andere auto je voor omdat je er al langer staat te wachten? Allemaal van die angst gedachtes :)
Ik hoop dan maar dat het aantal laadpalen mee groeit met de groei in elektrische auto's op de weg.

EDIT: Denk er nu opeens aan dat sommige apps laten zien of een laadpaal vrij is. Die service is misschien een uitkomst..

[ Voor 7% gewijzigd door technoaddict op 26-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-07 14:27
Leuk artikel https://www.autoweek.nl/a...to-basics-skoda-enyaq-iv/ om even door te spitten. Zou er ooit iemand een Enyaq zonder opties bestellen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
technoaddict schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:23:
Wij hebben de snellaadoptie ook gekozen. Ook al zouden wij die optie alleen gebruiken voor 2 keer op vakantie gaan.
Ik weet al wel dat de grootste angst zal zitten in de angst dat alle laadpalen bezet zijn als je er net één nodig hebt. Hoe fucked is het dat je achter een auto staat de wachten en de eigenaren van die andere auto zijn aan het lunchen. Dat kan zo een uur duren. De laadpaal ernaast is ook bezet en daar komt 10 minuten later een auto achter staan, maar de eigenaren van die auto aan de laadpaal komen eerder terug. Laat die andere auto je voor omdat je er al langer staat te wachten? Allemaal van die angst gedachtes :)
Ik hoop dan maar dat het aantal laadpalen mee groeit met de groei in elektrische auto's op de weg.

EDIT: Denk er nu opeens aan dat sommige apps laten zien of een laadpaal vrij is. Die service is misschien een uitkomst.
Laadpalen.nl laat dat inderdaad zien.
Als je snel laden kiest dan weet je dat je bij 50kW en 100kW/125kW (afhankelijk van je uitvoering) terecht kan en heb je meer keuze.

Angst gedachten heb ik er niet van, het is meer dat ik keuzes wil hebben om te laden en niet afhankelijk iwl zijn van 1 capaciteit.

Je moet niet achter een auto gaan staan, maar in het midden, dan ben je eerste in rij.
Doe ik ook als het druk is bij benzinepomp met privé auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ak123 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:31:
Leuk artikel https://www.autoweek.nl/a...to-basics-skoda-enyaq-iv/ om even door te spitten. Zou er ooit iemand een Enyaq zonder opties bestellen?!
Jammer dat er dan net niet goed staat dat voor ruit verwarming extra kost :) .

Er zullen zeker mensen zijn die standaard bestellen, laagste prijs, toch redelijk compleet (zeker als je bijvoorbeeld uit een auto komt van 10 jaar oud en niet uit het hoogste segment; bij de enyaq krijg je dan toch standaard zaken die je niet had) en de subsidie krijg je zonder dat je over grens van subsidie gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Deze week toch ook maar de 125 kw snellaadoptie toe laten voegen. Al is het maar voor enkele autotripjes per jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Chipsoer schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:39:
Deze week toch ook maar de 125 kw snellaadoptie toe laten voegen. Al is het maar voor enkele autotripjes per jaar...
En bij de snel laadpunten keuze hebben i.p.v. alleen afhankelijk te zijn van de 50kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chipsoer
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-12-2024
Is iemand al benaderd door de leasemaat / dealer mbt de keuze voor de crystal face? Wel (maar dan pas in week 36) of niet? Ik heb deze week met beiden contact gehad maar ze wister er uberhaupt niks vanaf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9kYFwupgb8GrH-D5iWIKmGjI1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0FamdoOnHJ0i26s9MinGeltj.jpg?f=fotoalbum_large
@Chipsoer zie bovenstaande uit eerdere post, update gedaan.

[ Voor 80% gewijzigd door knirrebir op 26-12-2020 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
technoaddict schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:23:

EDIT: Denk er nu opeens aan dat sommige apps laten zien of een laadpaal vrij is. Die service is misschien een uitkomst..
Ik weet het niet helemaal zeker maar dacht elders gelezen te hebben dat er laadsystemen zijn waarbij je een soort boete krijgt als je nadat de auto vol is de lader onnodig bezet houdt. Je benadeelt namelijk ook de exploitant van de laadpaal die omdat jij nog zou zitten te lunchen minder kWs kan verkopen.
Weet niet of dit gemeengoed is en hoe het precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:40:
[...]

En bij de snel laadpunten keuze hebben i.p.v. alleen afhankelijk te zijn van de 50kW.
Met 50kW kun je ook wel bij een 350kW lader terecht. Al kun je wat boze blikken verwachten misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Inspired schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:51:
[...]

Met 50kW kun je ook wel bij een 350kW lader terecht. Al kun je wat boze blikken verwachten misschien.
Klopt, alleen laden met 350kW gaat niet goed, aan den lijve ondervonden met e-golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:50:
[...]

Ik weet het niet helemaal zeker maar dacht elders gelezen te hebben dat er laadsystemen zijn waarbij je een soort boete krijgt als je nadat de auto vol is de lader onnodig bezet houdt. Je benadeelt namelijk ook de exploitant van de laadpaal die omdat jij nog zou zitten te lunchen minder kWs kan verkopen.
Weet niet of dit gemeengoed is en hoe het precies werkt.
Klopt, maar zie je de handhaving hierop al controleren, ik niet namelijk.
Hoe gaat dat bij snel laadpunten, met name bij tank stations, gaat station houder handhaven?
Dan zal daarvoor ook personeel aangenomen moeten worden en dan net zoiets als nachtbewaking rondrijden en als ze signaal krijgen van laadpaal dat auto opgeladen is de eigenaar verzoeken weg te gaan, bij publieke laadpunten, snel laadstations en je in de nacht er voor wakker maken zeker.
Zover zijn we nog niet, ze gaan uit van eigen verantwoordelijkheid net zoals met corona regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de online mogelijkheden van de Enyaq. Bij mijn huidige Passat heb ik een abonnement dat Guide and Inform heet en de real-time verkeersinfo binnenhaalt. De data wordt verzorgd door een (zakelijke) simkaart die ik in de sim module in het dashboardkastje heb gestoken.
Bij Skoda werkt dat volgens mij ongeveer hetzelfde, alleen zit er een e-sim in en verwijst de handleiding naar een service provider (Cubic Telecom) waarbij een prepaid data pakket kan worden afgesloten. Op zich prima, maar deze pakketten hebben zo te zien weer een maximale geldigheidsduur. Ik kies liever zelf de provider uit. Iemand enig idee of je bij dit systeem gebonden bent aan de Skoda partner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:55:
[...]

Klopt, maar zie je de handhaving hierop al controleren, ik niet namelijk.
Hoe gaat dat bij snel laadpunten, met name bij tank stations, gaat station houder handhaven?
Dan zal daarvoor ook personeel aangenomen moeten worden en dan net zoiets als nachtbewaking rondrijden en als ze signaal krijgen van laadpaal dat auto opgeladen is de eigenaar verzoeken weg te gaan, bij publieke laadpunten, snel laadstations en je in de nacht er voor wakker maken zeker.
Zover zijn we nog niet, ze gaan uit van eigen verantwoordelijkheid net zoals met corona regels.
De boete komt van de laadpaalprovider die jou nadat je vol bent per x minuten een flink extra bedrag gaat berekenen dat automatisch onderdeel wordt van je factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:01:
Ik ben me een beetje aan het verdiepen in de online mogelijkheden van de Enyaq. Bij mijn huidige Passat heb ik een abonnement dat Guide and Inform heet en de real-time verkeersinfo binnenhaalt. De data wordt verzorgd door een (zakelijke) simkaart die ik in de sim module in het dashboardkastje heb gestoken.
Bij Skoda werkt dat volgens mij ongeveer hetzelfde, alleen zit er een e-sim in en verwijst de handleiding naar een service provider (Cubic Telecom) waarbij een prepaid data pakket kan worden afgesloten. Op zich prima, maar deze pakketten hebben zo te zien weer een maximale geldigheidsduur. Ik kies liever zelf de provider uit. Iemand enig idee of je bij dit systeem gebonden bent aan de Skoda partner?
Opnemen met dealer, weet niet of je vrijheid hebt om andere partij te kiezen; misschien na aantal jaar omdat eerste jaren verplichting is om te kiezen voor skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:02:
[...]

De boete komt van de laadpaalprovider die jou nadat je vol bent per x minuten een flink extra bedrag gaat berekenen dat automatisch onderdeel wordt van je factuur.
Dat heb ik nog niet meegemaakt, heb redelijk vaak aan laadpaal gestaan en dan begin nacht was auto vol en dan in de ochtend weg gehaald en losgekoppeld en geen extra kosten op factuur.
Kan ook zijn dat dit per provincie - gemeente verschilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-07 23:42
Enyaq heeft het over tankstations volgens mij. Op de grotere tankstations, jij staat te laden en gaat lekker lunchen, en een ander kan er niet bij. Ik neem aan dat jij niet de hele nacht bij een tankstation binnen zit?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:44:
Enyaq heeft het over tankstations volgens mij. Op de grotere tankstations, jij staat te laden en gaat lekker lunchen, en een ander kan er niet bij. Ik neem aan dat jij niet de hele nacht bij een tankstation binnen zit?
Niet de hele nacht, maar ook daar vaak gestaan en dan in restaurant werken en langer auto laten staan terwijl deze vol was en ook daar geen extra kosten op factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:15
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd zijn, sorry dan😉
Maar hoe zit dat nu precies met snelladen? Bij iv60 kun je optie erbij pakken voor 100kw.
Zit dit dan in de auto of krijg je dan een andere kabel?
M.a.w. kun je als je dit pakket niet besteld hebt toch snelladen door achteraf een andere kabel te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
goetfoud schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:04:
Het zal ongetwijfeld al een keer gevraagd zijn, sorry dan😉
Maar hoe zit dat nu precies met snelladen? Bij iv60 kun je optie erbij pakken voor 100kw.
Zit dit dan in de auto of krijg je dan een andere kabel?
M.a.w. kun je als je dit pakket niet besteld hebt toch snelladen door achteraf een andere kabel te kopen?
Jazeker al genoeg keer voorbij gekomen.
Geen andere kabel.
Achteraf niet aan te passen - toe te voegen, is door iemand op dit forum al nagevraagd bij enyaq roadshow.
Heeft er meer te maken dat er in de auto qua hardware en software wat toegevoegd wordt om toe te staan om 100kW te kunnen laden.

[ Voor 4% gewijzigd door knirrebir op 26-12-2020 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Zit in de auto. Snelladen kun je, maar tot 50kW.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:07:
Zit in de auto. Snelladen kun je, maar tot 50kW.
Voor zover je 50kW nog snel vindt, wat anderen al aangaven is 50kW de granny lader van thuis laadstation / publieke laadpalen; 50kW is beetje achterhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Wat me overigens opviel, als Tsjechische autobouwer richt Skoda zich naar verwachting wel heel erg op andere landen met de Enyaq.. er zijn welgeteld 6 snellaadpunten in heel Tsjechië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:11:
Wat me overigens opviel, als Tsjechische autobouwer richt Skoda zich naar verwachting wel heel erg op andere landen met de Enyaq.. er zijn welgeteld 6 snellaadpunten in heel Tsjechië.
Klopt, maar dat is met andere modellen van skoda toch al het geval geweest in verleden.
Daarnaast is dit de ID4 van skoda (oneerbiedig gezegd) en de ID4 is er eentje voor de hele wereld (ook amerika) en zo uitgebreid (over de wereld) een elektrische auto uitbrengen was nog niet gebeurt.
In verlengde daarvan gaat skoda zelfde doen met enyaq.

Daarnaast is het voormalig oostblok ook niet vergelijkbaar met hier, kijk maar naar rusland, rijden nog steeds lada's en worden ook nieuwe modellen uitgebracht en allemaal niet elektrisch.

En skoda behoort tot VAG groep, dus in hoeverre het nog tsjechische bouwer genoemd mag worden.

[ Voor 5% gewijzigd door knirrebir op 26-12-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:10:
[...]

Voor zover je 50kW nog snel vindt, wat anderen al aangaven is 50kW de granny lader van thuis laadstation / publieke laadpalen; 50kW is beetje achterhaalt.
Toch niet helemaal, want thuis laad je met 11kW. Met 50kW doe je met een iV60 er rond een uur over om hem op 85% te laden, dat ga je met een granny lader niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:16:
[...]

Toch niet helemaal, want thuis laad je met 11kW. Met 50kW doe je met een iV60 er rond een uur over om hem op 85% te laden, dat ga je met een granny lader niet redden.
Ik bedoelde wat de granny lader voor thuis is (230V) is de 50kW van snel laden aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:15:
[...]
Daarnaast is het voormalig oostblok ook niet vergelijkbaar met hier, kijk maar naar rusland, rijden nog steeds lada's en worden ook nieuwe modellen uitgebracht en allemaal niet elektrisch.
En skoda behoort tot VAG groep, dus in hoeverre het nog tsjechische bouwer genoemd mag worden.
Hmm dat ben ik niet met je eens. De infrastructuur is zeker niet in alle landen voor elkaar, maar neem bijv. Polen. Ik heb een paar hoofdsnelwegen daar gereden, die zijn een stuk strakker aangelegd dan in NL, heerlijk om over die biljartlakens te touren. Bizar hoe goed het daar op sommige vlakken voor elkaar is, ook bijv. in het OV (overal contactloos met creditcard betalen etc.)
Als je ziet hoe snel ze daar in die landen infrastructuur (glasvezelkabel) in de grond leggen (veel sneller dan hier) dan zou ik verwachten dat ze datzelfde op gebied van elektra voor elkaar krijgen, maar dat lijkt toch nog niet zo hard te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:10:
[...]
Jou vermoeden is inderdaad een goede aanvulling zodat mensen met vraag over park assist in ieder geval al informatie hebben waar ze rekening mee dienen te houden (qua kosten) en of ze de optie area view (die waarschijnlijk nodig is) de kosten waard vinden voor toekomstige park assist.
Ik zal eens kijken of de dealer wat meer weet wat nodig is. Ik zou het wel apart vinden als Area view nodig is want mijn Toyota heeft ook alleen een simpele achteruitrijcamera, maar wel park assist. Voldoende sensoren lijken dus voldoende. Ik ga de Area view er in ieder geval niet bij nemen. Als ik het achteraf blijkt te missen zal ik eens kijken of er derde partijen zijn die dit naderhand nog inbouwen. Dit wordt meer gedaan. En anders zelf goed kijken en insturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:24:
[...]

Hmm dat ben ik niet met je eens. De infrastructuur is zeker niet in alle landen voor elkaar, maar neem bijv. Polen. Ik heb een paar hoofdsnelwegen daar gereden, die zijn een stuk strakker aangelegd dan in NL, heerlijk om over die biljartlakens te touren. Bizar hoe goed het daar op sommige vlakken voor elkaar is, ook bijv. in het OV (overal contactloos met creditcard betalen etc.)
Als je ziet hoe snel ze daar in die landen infrastructuur (glasvezelkabel) in de grond leggen (veel sneller dan hier) dan zou ik verwachten dat ze datzelfde op gebied van elektra voor elkaar krijgen, maar dat lijkt toch nog niet zo hard te gaan..
Elk land heeft zijn eigen agenda en prioriteiten.
Daarnaast zijn veel snelwegen in Polen aangelegd tijdens de 2e wereld oorlog en duitse kwaliteit en degelijkheid.
Qua glasvezel heb je hier veel bureaucratie en gaat het over te veel schijven, daar maakt de regering de dienst uit en worden meeste bedrijven betaalt door de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
RandomNick schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:01:
Bij Skoda heet het Infotainment online en biedt inderdaad de functies die je op noemt. Dat krijg je twee jaar gratis en daarna kun je het jaarlijks bijkopen a €49,- per jaar (https://www.skoda.nl/skoda-connect)
Zover ik weet ben je daar aan gebonden wil je de functionaliteit hebben zoals real time traffic, etc. Voor de verbinding/data kun je of je telefoon als hotspot instellen of inderdaad een sim kaartje gebruiken. In het Skoda topic gebruikte iemand volgens mij een MiFi die permanent in de auto lag, waar een sim kaartje in zat en de auto daarmee verbond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
FJP84 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:27:
[...]

Ik zal eens kijken of de dealer wat meer weet wat nodig is. Ik zou het wel apart vinden als Area view nodig is want mijn Toyota heeft ook alleen een simpele achteruitrijcamera, maar wel park assist. Voldoende sensoren lijken dus voldoende. Ik ga de Area view er in ieder geval niet bij nemen. Als ik het achteraf blijkt te missen zal ik eens kijken of er derde partijen zijn die dit naderhand nog inbouwen. Dit wordt meer gedaan. En anders zelf goed kijken en insturen :)
Eens, ik geef mijn mening om wat ik weet vanuit interesse in auto's algemeen en de ene fabrikant heeft minder toeters en bellen nodig om zelfde te realiseren dan andere fabrikant, je kan ook lezen de ene fabrikant wil er meer aan verdienen dan andere.

Jou terugkoppeling zie ik graag tegemoet, als je wat te weten bent gekomen vanuit dealer.

Area view heb ik nu niet en weet ik niet wat ik zou missen, het is iets leuks, maar qua leasebedrag kan ik het niet toevoegen, dus laat ik het voor wat het is.
Zelf inparkeren zonder hulp middelen hebben we allemaal geleerd dus dat moet goed komen.

Achteraf inbouwen moet zeker kunnen, zeker als ik zie wat cartronic in Rijswijk op hun site heeft staan.

[ Voor 21% gewijzigd door knirrebir op 26-12-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
vinom schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:27:
[...]

Bij Skoda heet het Infotainment online en biedt inderdaad de functies die je op noemt. Dat krijg je twee jaar gratis en daarna kun je het jaarlijks bijkopen a €49,- per jaar (https://www.skoda.nl/skoda-connect)
Zover ik weet ben je daar aan gebonden wil je de functionaliteit hebben zoals real time traffic, etc. Voor de verbinding/data kun je of je telefoon als hotspot instellen of inderdaad een sim kaartje gebruiken. In het Skoda topic gebruikte iemand volgens mij een MiFi die permanent in de auto lag, waar een sim kaartje in zat en de auto daarmee verbond.
Zat ik gelukkig niet helemaal fout met mijn reactie in eerdere post: 'Opnemen met dealer, weet niet of je vrijheid hebt om andere partij te kiezen; misschien na aantal jaar omdat eerste jaren verplichting is om te kiezen voor skoda.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:57
RandomNick schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:47:
[...]

Helemaal eens, in mijn optiek één van de meest belangrijke opties bij elke EV. Tenzij je hem alleen als boodschappen auto gebruikt of (gepensioneerd bent 😉).
Ik ben al 10 jaar gepensioneerd en reis, buiten Corona, heel wat af. Ook al heb ik tijd genoeg, onnodig bij een lader rondhangen is voor niemand fijn. Ik heb dus meteen de 100 kW snellaadoptie aangevinkt bij het bestellen van mijn iV 60 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
De nieuwe functies van park assist zijn interessant, maar het zelf in parkeren niet vind ik. Ik heb het, maar heb het misschien in de afgelopen vier jaar drie keer gebruikt. Je doet het zelf vooral sneller. En hij gebruikt alleen de sensoren rondom de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
vinom schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:37:
De nieuwe functies van park assist zijn interessant, maar het zelf in parkeren niet vind ik. Ik heb het, maar heb het misschien in de afgelopen vier jaar drie keer gebruikt. Je doet het zelf vooral sneller. En hij gebruikt alleen de sensoren rondom de auto.
Bedankt voor de toevoeging, ik denk dat met alle input op dit forum m.b.t. park assist en area view dat eenider zelf kan bepalen of, mits het kan qua financiën - lease, ze het willen of niet.

Mijn ouders hebben ook park assist op hun opel crossland x, maar in de 3 jaar dat ze auto hebben nog niet gebruikt vanwege reden wat je aangeeft je doet het zelf sneller, maar als je het geduld hebt en de tijd kan je het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
jdbiggelaa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:33:
[...]

Ik ben al 10 jaar gepensioneerd en reis, buiten Corona, heel wat af. Ook al heb ik tijd genoeg, onnodig bij een lader rondhangen is voor niemand fijn. Ik heb dus meteen de 100 kW snellaadoptie aangevinkt bij het bestellen van mijn iV 60 :)
Ik vind dat snelladen ook zeer belangrijk. doordeweeks voor de zakelijke ritten zal ik dit nauwelijks nodig hebben.

Wat ik wel erg jammer zou vinden, is al de 100 kw snelheid alleen van 10% tot ca 30% van toepassing is, dan koop je voor veel geld iets wat in de praktijk niet goed werkt. meestal zal je van 30 % naar 70% willen opladen en dan wil je ook met die volle 100Kw/uur kunnen laden.

Als het zo slecht werkt als bij de ID3 in de eerdere grafiek, zou je als consument bijna kunnen spreken van misleiding. Gelukkig zie ik bij andere merken wel betere resultaten.

Heeft iemand al test resultaten van de Enyaq gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Kaaschef schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:02:
[...]

Wat ik wel erg jammer zou vinden, is al de 100 kw snelheid alleen van 10% tot ca 30% van toepassing is, dan koop je voor veel geld iets wat in de praktijk niet goed werkt. meestal zal je van 30 % naar 70% willen opladen en dan wil je ook met die volle 100Kw/uur kunnen laden.

Als het zo slecht werkt als bij de ID3 in de eerdere grafiek, zou je als consument bijna kunnen spreken van misleiding. Gelukkig zie ik bij andere merken wel betere resultaten.

Je kunt er denk ik van uit gaan dat de resultaten voor ID.x, Audi E-tron én Enyaq identiek zullen zijn. Ze delen immers alle hardware en systeem software. Wellicht kunnen we dankzij software updates verbeteringen verwachten. Dat gebeurde ook bij bijv. Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
Van de optie lijst : Clever charging cable , 700 euro. Als ik het goed heb, betreft dit gewoon een laadkabel voor een 220v stopcontact. die kost bij de ID3 slechts 200 euro?

mis ik hier iets of klopt de prijs niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

Kaaschef schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:14:
Van de optie lijst : Clever charging cable , 700 euro. Als ik het goed heb, betreft dit gewoon een laadkabel voor een 220v stopcontact. die kost bij de ID3 slechts 200 euro?

mis ik hier iets of klopt de prijs niet?
nee dit is een 3fasen lader. handig voor.. als je bij iemand bent waar wie een 3fasenstopcontact heeft 8)7 . Ik zie er helemaal niets in, ik wil gewoon bij iemand een normale stekker in het stopcontact kunnen steken. 230v.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
rammes schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:18:
[...]

nee dit is een 3fasen lader. handig voor.. als je bij iemand bent waar wie een 3fasenstopcontact heeft 8)7 . Ik zie er helemaal niets in, ik wil gewoon bij iemand een normale stekker in het stopcontact kunnen steken. 230v.
Is al eerder op dit forum voorbij gekomen, het is net als een granny lader, maar dan met adapter om ook aan te sluiten op publieke laadpalen.
Echter deze zijn er ook van andere bedrijven en goedkoper, als je op google zoekt clever charging cable kom je ze tegen.

Zie ook https://www.skoda-storybo.../ENYAQ_iV_EN_Charging.pdf met dank aan @Inspired.

[ Voor 8% gewijzigd door knirrebir op 26-12-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:22:
[...]

Is al eerder op dit forum voorbij gekomen, het is net als een granny lader, maar dan met adapter om ook aan te sluiten op publieke laadpalen.
Echter deze zijn er ook van andere bedrijven en goedkoper, als je op google zoekt clever charging cable kom je ze tegen.

Zie ook https://www.skoda-storybo.../ENYAQ_iV_EN_Charging.pdf met dank aan @Inspired.
ik heb bij de demo in de showroom de kabel gezien, althans dat liet de skoda medewerker me zien, en daar zat zeker geen 230 stekker aan. Ik hoop maar dat t wel zo is.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jdbiggelaa schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:11:
[...]

Je kunt er denk ik van uit gaan dat de resultaten voor ID.x, Audi E-tron én Enyaq identiek zullen zijn. Ze delen immers alle hardware en systeem software. Wellicht kunnen we dankzij software updates verbeteringen verwachten. Dat gebeurde ook bij bijv. Tesla.
Die grafiek gaat uit dat je ook werkelijk het maximale krijgt als je laadt, alleen dat is theorie.
Dat geldt ook voor je berekening, praktijk is anders.
Vaak krijg je minder kW tijdens laden en je wil in korte tijd zoveel mogelijk capaciteit - actieradius erbij.
Dus lijkt mij dat je zo kort mogelijk wil stilstaan en zoveel mogelijk erbij wil kunnen laden dan ga je voor snel laden met hoogste capaciteit, anders sta je bij de langzaam lader en zie je iedereen om je vertrekken en jij staat er dan nog.

Het is net wat de anderen zeggen, even stilstaan zodat je zeker weet dat je bestemming haalt.
Zie ook uitleg van @Inspired en dan is het uitgegaan dat je 50kW en 100kW haalt, maar dat is vaak niet zo, dus neem je de tijd om stil te staan met 50kW voor lief en heeft niemand er problemen mee dan hoef je snel laden niet te kiezen, anders wel.

Het is ook zo dat 50kW achterhaalt is wat anderen zeggen, EV moet een alternatief worden voor benzine-diesel dus wil je dat het laden ongeveer net zo snel gaat als tanken, dan kom je echt wel uit om snel laden te kiezen.

Wat @Robert_ZM ook zegt is hoe gebruik je snel laden, naar 100% laden duurt langer, snel laden werkt beste tot 70-80% capaciteit, restant tot 100% duurt zeker langer, maar als je jou rit juist plant kan je met iets meer keer stoppen en laden tot 70-80% er net zo snel zijn als elke keer laden tot 100%, voordeel is dan ook dat je capaciteit accu pakket niet enorm laat verslechteren.
Vergelijk maar met telefoon batterij fast charging heeft invloed op capaciteit batterij, hoe vaker je oplaadt hoe sneller batterij leeg gaat en er is uiteindelijk een deel van de batterij wat niet meer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
rammes schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:25:
[...]

ik heb bij de demo in de showroom de kabel gezien, althans dat liet de skoda medewerker me zien, en daar zat zeker geen 230 stekker aan. Ik hoop maar dat t wel zo is.
Dat zou wel moeten, maar wil je zeker weten dealer bellen mits je het ook wilt weten ook al neem je het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Kaaschef schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:02:
[...]

Ik vind dat snelladen ook zeer belangrijk. doordeweeks voor de zakelijke ritten zal ik dit nauwelijks nodig hebben.

Er zijn nog geen resultaten van enyaq, maar je kan op youtube wel zoeken voor id3 en id4, daar zijn ze volop mee aan het testen.

Je moet ook niet helemaal blind gaan op continue 100kW, het gaat ook om andere zaken zoals eerder genoemd, bijvoorbeeld meer keuze bij snel laadpunt 50kW en 100/125kW (afhankelijk 60 of 80),werkelijk input, als iemand er staat bij 50kW en die krijgt 33kW en ik sta bij 100kW en krijg 70kW heb ik sneller meer actieradius en eerder weg.

Uiteindelijk is het keuze die je zelf maakt al dan niet gebaseerd op input vanuit dit forum en/of dealer en/of anderen.

[ Voor 20% gewijzigd door knirrebir op 26-12-2020 14:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rammes
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:27:
[...]

Dat zou wel moeten, maar wil je zeker weten dealer bellen mits je het ook wilt weten ook al neem je het niet.
ik heb hem niet mee besteld met de gedachte voor 700e zal er straks ook wel iets anders te koop zijn wat beter bij mijn behoefte (en in een230 stopcontact ) aansluit ;-)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:16:
[...]

Dank je! Duidelijk voor mij nu. Dan volstaat 50kw voor mij wel. Met een half uur alweer genoeg opgeladen om verder te kunnen als de nood aan de man is. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
goetfoud schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:29:
[...]

Dank je! Duidelijk voor mij nu. Dan volstaat 50kw voor mij wel. Met een half uur alweer genoeg opgeladen om verder te kunnen als de nood aan de man is. :)
Wat al eerder gezegd werd, het is keuze aan jezelf, alleen als je niet de volle 50kW krijgt duurt het langer en dat heb ik met e-golf al vaak genoeg gemerkt, dan denk je half uur voldoende, sta je er gewoon 20 minuten langer.

Daarnaast heeft het ook te maken met verkoopbaarheid in toekomst, maar als je de auto in de lease hebt is dat niet aan de orde en is het aan de leasemaatschappij met oog op verkoop.

Ik heb het wel gekozen, als er nood is wil ik kunnen kiezen bij snel laadpunt en niet afhankelijk zijn van alleen 50kW punt en dan nog langer moeten wachten voordat ik überhaupt kan beginnen met laden.

Anderzijds er komen ook meer elektrische auto's op de markt ook vanuit occasion en dan kan het best wel eens druk zijn voor de 50kW snel laadpunten en dan ben je blij als je de hogere kW kan pakken i.p.v. oneerbiedig gezegd het laadpunt van 50kW voor de occasions.

Met vakantie wil ik ook graag snel door kunnen en dan niet elke keer zoeken naar 50kW punten, waar het mogelijk druk is, terwijl je op zelfde terrein hogere kW punten ziet die vrij zijn.
Vanuit ervaring met e-golf weet ik dat hogere kW toepassen om te laden niet werkt.

Echter is mijn mening, als dat voor jou niet nodig is dan niet, gaat erom dat je goed de voors en tegens afweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
vinom schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 13:27:
[...]

Dat laatste is wellicht een goed idee, vaste mifi stick erin die automatisch aangaat bij 'starten' van de auto, of anders via een app de telefoon als hotspot instellen. Die databundels bij de skoda providers zijn volgens mij prima maar die geldigheidsduur vervelend als je veel rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
In Tsjechië iig Polen weet ik niet maar worden de aanleg en onderhoud deels betaald vanuit Nederland.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:37:
[...]

Anderzijds er komen ook meer elektrische auto's op de markt ook vanuit occasion en dan kan het best wel eens druk zijn voor de 50kW snel laadpunten en dan ben je blij als je de hogere kW kan pakken i.p.v. oneerbiedig gezegd het laadpunt van 50kW voor de occasions.
Dus ik begrijp dat de 50kw en 100+ kw laadpunten daadwerkelijk verschillend zijn?

ik ga morgen (als ik langs een fastned station ) rijdt dat eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Kaaschef schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:49:
[...]

Dus ik begrijp dat de 50kw en 100+ kw laadpunten daadwerkelijk verschillend zijn?

ik ga morgen (als ik langs een fastned station ) rijdt dat eens bekijken.
Het is niet 1 stekker waar je 50kW en andere kW uithaalt.

Voorbeeld op deze pagina, even de foto's bekijken.
https://www.mdservice.nl/projecten/fastned-snellaadstations/

Dan zie je verschil, is alleen plaatje waar geen hogere dan 50kW op staat, maar als je op google zoekt kom je die tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
To_Tall schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:49:
In Tsjechië iig Polen weet ik niet maar worden de aanleg en onderhoud deels betaald vanuit Nederland.
De basis is gelegd tijdens 2e wereld oorlog anders had het nodige aan materiaal niet bij de grens van rusland gekomen; had het wel gekomen, maar had het langer geduurd.

Wat jij bedoelt is de econimische samenwerking die ontstaan is vanaf 2012 vanwege werknemers welke we nodig hadden omdat wij het zelf niet meer wilden doen, er geen capaciteit is.
Daarom heb je ook van die borden bij diverse plaatsen staan die verwijzen naar deze samenwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:22:
[...]

Volgens mij klopt jouw antwoord niet. Deze optie is om zo'n 380/400V aansluiting die je nog wel eens bij bedrijven ziet te kunnen gebruiken (rode stekker). Volgens mij klopt het wat @rammes zegt.

Overigens bij de preview waar ik was lag er een 230V lader van Porsche in de kofferbak die er exact zo uit zag als die van Skoda. Lijkt er dus op dat VAG er alleen een andere sticker op plakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 14:37:
[...]

Wat al eerder gezegd werd, het is keuze aan jezelf, alleen als je niet de volle 50kW krijgt duurt het langer en dat heb ik met e-golf al vaak genoeg gemerkt, dan denk je half uur voldoende, sta je er gewoon 20 minuten langer.

Daarnaast heeft het ook te maken met verkoopbaarheid in toekomst, maar als je de auto in de lease hebt is dat niet aan de orde en is het aan de leasemaatschappij met oog op verkoop.

Ik heb het wel gekozen, als er nood is wil ik kunnen kiezen bij snel laadpunt en niet afhankelijk zijn van alleen 50kW punt en dan nog langer moeten wachten voordat ik überhaupt kan beginnen met laden.

Met vakantie wil ik ook graag snel door kunnen en dan niet elke keer zoeken naar 50kW punten, waar het mogelijk druk is, terwijl je op zelfde terrein hogere kW punten ziet die vrij zijn.
Vanuit ervaring met e-golf weet ik dat hogere kW toepassen om te laden niet werkt.

Echter is mijn mening, als dat voor jou niet nodig is dan niet, gaat erom dat je goed de voors en tegens afweegt.
Bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting...
Voor mij duidelijk dat 50kw moet volstaan voor nood. Vele vakantie kilometers zijn voor mij niet van toepassing. Zit normaliter tijdens vakantie op de boot. Desnoods een keer een auto huren. Laadpaal aan huis zodat ik elke dag "vol" op pad kan. Bij de meeste bedrijven waar ik kom tegenwoordig wel een laadpaal om wat bij te druppelen.
Mocht het dan toch nodig zijn.....dan maar een half uur tot een uur later thuis....tijd tijdens laden om nog wat administratie weg te werken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koek78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-11-2023
Iedereen bedankt voor zijn/haar input, heeft het mij wat makkelijker gemaakt om mijn keuzes te maken.

16 december bij de leasemaatschappij besteld, 22 december bestelbevestiging ontvangen, verwachte levering week 30 2021.

Enyaq 60 in Brilliant Silver metallic, opties:
  • Comfort plus pakket
  • Klimaat plus pakket
  • Lichtmetalen velgen 19’’ antraciet regulus
  • Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaakstuurwiel incl. peddels voor recuperatie
  • Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
  • Zijairbags achter
  • 100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot het ionity netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
week 30, damn, dat laatste week Juli..
..
Is de Enyaq nog met een loft interieur te bestellen , ik zie dit niet terug op de configurator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Kaaschef schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 20:06:
week 30, damn, dat laatste week Juli..
..
Is de Enyaq nog met een loft interieur te bestellen , ik zie dit niet terug op de configurator?
Loft is de basis. Zonder meerprijs en hoef je niets voor aan te vinken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07 20:51
frankdaan schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:29:
[...]

Deze optie zit in comfort pakket, op de Belgische en Duitse Skoda site staat duidelijker beschreven wat de diverse opties inhouden.

[Afbeelding]
Dan maar achteraf laten tinten 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
goetfoud schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 17:11:
[...]

Bedankt voor de uitvoerige uiteenzetting...
Voor mij duidelijk dat 50kw moet volstaan voor nood. Vele vakantie kilometers zijn voor mij niet van toepassing. Zit normaliter tijdens vakantie op de boot. Desnoods een keer een auto huren. Laadpaal aan huis zodat ik elke dag "vol" op pad kan. Bij de meeste bedrijven waar ik kom tegenwoordig wel een laadpaal om wat bij te druppelen.
Mocht het dan toch nodig zijn.....dan maar een half uur tot een uur later thuis....tijd tijdens laden om nog wat administratie weg te werken 😉
Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken met alle info van mede forum leden en dat je nog wat gevonden hebt voor tijdverdrijf ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 15:02:
[...]

Volgens mij klopt jouw antwoord niet. Deze optie is om zo'n 380/400V aansluiting die je nog wel eens bij bedrijven ziet te kunnen gebruiken (rode stekker). Volgens mij klopt het wat @rammes zegt.

Overigens bij de preview waar ik was lag er een 230V lader van Porsche in de kofferbak die er exact zo uit zag als die van Skoda. Lijkt er dus op dat VAG er alleen een andere sticker op plakt :)
Binnen VAG weet je toch dat alles onderling gebruikt wordt.
Kijk maar bij diverse onderdelen in een seat, kijk je aan de binnenkant staat er het vw logo.

Qua laden zie onderstaande fragment, er staat laden tot 11kW via elk stopcontact ofwel er zitten verschillende adapters bij zodat deze ook te gebruiken is voor 230V, alleen die staat dan niet op de foto.
Bij een bezochte roadshow door mij werd dat ook verteld dat het een universele lader is welke je aan 230V stopcontact kan gebruiken, maar ook aan een wallbox bij iemand thuis of openbare laadpaal.
Laatste is niet nodig - beetje apart omdat je er standaard een mode-3 kabel bij krijgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/scU5d92Wcra45slg_eudPRL4J3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3kaGRhQXzSj0eJhDbmhcPFI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
knirrebir schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:41:
[...]

Qua laden zie onderstaande fragment, er staat laden tot 11kW via elk stopcontact ofwel er zitten verschillende adapters bij zodat deze ook te gebruiken is voor 230V, alleen die staat dan niet op de foto.
Bij een bezochte roadshow door mij werd dat ook verteld dat het een universele lader is welke je aan 230V stopcontact kan gebruiken, maar ook aan een wallbox bij iemand thuis of openbare laadpaal.
Laatste is niet nodig - beetje apart omdat je er standaard een mode-3 kabel bij krijgt.

[Afbeelding]
Clever kabel heeft 2 adapters:
- 230v
- 380v
Adapter met aansluiting naar wallbox wordt niet over gesproken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1lIE8dasldvg8majoHE_vpk1P0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNnLOSnasUbAhLuweKrGxH0F.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FuhWhyVb6B6nA9bxfj0LRXh9vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIiKTC7746ESCNNtdPC4QPDj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Loepoog op 26-12-2020 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Niet helemaal goed begrepen, of iemand die het zelf ook niet zo goed wist. Dat laatste kom je ook nog wel eens tegen bij dealers aangezien EVs voor velen nog nieuw is.

Een mobile charger aansluiten op een laadpaal is natuurlijk niet nodig en zal ook qua aansluiting niet kunnen.

Weet iemand ook wat dat prepaid tegoed van Ionity is?
Als je een Volkwagen ID.3 hebt aangeschaft en je laadt erg veel bij Ionity, neem dan het 'We Charge Plus' abonnement. Als eigenaar van de ID.3 krijg je korting op het maandtarief waardoor je voor €9,73 per maand een laadpas hebt waarmee de Ionity tarieven dalen naar €0,29/kWh. In alle andere gevallen lijkt het erop dat de 'We Charge' kaart een prima kaart voor AC laden wordt (Volkswagen communiceert nog geen AC tarieven) maar zijn de tarieven bij de snelladers in elk geval hoger dan bij de concurrentie.
Soortegelijk abonnement de eerste 12 maand gratis bij de snellaad upgrade als ik het goed heb. Na die 12 maand is het maar de vraag of het nog uit kan. Voor veel rijders niet denk ik. Tenzij je het per maand uit/aan kunt zetten.

[ Voor 139% gewijzigd door Inspired op 27-12-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Inspired schreef op zondag 27 december 2020 @ 08:36:
Niet helemaal goed begrepen, of iemand die het zelf ook niet zo goed wist. Dat laatste kom je ook nog wel eens tegen bij dealers aangezien EVs voor velen nog nieuw is.

Een mobile charger aansluiten op een laadpaal is natuurlijk niet nodig en zal ook qua aansluiting niet kunnen.

Weet iemand ook wat dat prepaid tegoed van Ionity is?

[...]

Soortgelijk abonnement de eerste 12 maand gratis bij de snellaad upgrade als ik het goed heb. Na die 12 maand is het maar de vraag of het nog uit kan. Voor veel rijders niet denk ik. Tenzij je het per maand uit/aan kunt zetten.
Hopelijk heb je door info op dit forum meer duidelijkheid over clever universal charger.

Qua ionity abonnement zou ik dat vragen bij skoda dealer of bij volkswagen dealer omdat dit er al mee werken met id3.
Wellicht audi ook al en kan je ook info halen bij audi dealer.

Heb op internet ook al verhalen gelezen dat er diverse invullingen circuleren over invulling van prepaid tegoed, maar dat niemand weet wat de waarheid is.

Daarnaast ligt het er aan of je prive least of prive de enyaq koopt of zakelijk least.
Als je zakelijk least dan zou ik zeggen 'ik zie wel hoe en wat als de auto geleverd is'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ik weet het, dit is off-topic, maar vind het wel leuk om met jullie te delen op deze verwaaide zondag: als je de Tjechische site van Skoda opzoekt, blijkt dat Skoda ook een divisie heeft die treinen, trams en elektrische bussen bouwt. Veel ervaring met elektrische aandrijving dus, zie bijgaande voorloper van de Enyaq _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QC4HnjofInfWbOi-r_CqeaMZa0g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOLzoetkGzttc5QRvgqnzctq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pappabakker9045
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-07 15:46
Ook ik volg het forum met veel plezier, er kunnen voor mij niet genoeg berichten worden gepost. Dank allen voor jullie bijdragen tot nu toe en welke nog komen gaan :-).

Een van de onderwerpen die ik met belangstelling heb gevolgd is het wrappen van onderdelen. Daardoor ben ik van zins (en na het zien van enkele Youtube-video's) om de velgen (Vega) te plasticdippen. Om me daarbij een voorstelling te maken, heb ik mijn dochter e.e.a. laten inkleuren. Ziet er wat mij betreft wel geslaagd uit. Genoeg tijd om na te denken of ik het ga doen (ergens in de zomer van 2021). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPI_bFVGhCAL4ZEGimia7np73oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CnDoSH39bGJENykaGtum0eSz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
Pappabakker9045 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:35:

Een van de onderwerpen die ik met belangstelling heb gevolgd is het wrappen van onderdelen. Daardoor ben ik van zins (en na het zien van enkele Youtube-video's) om de velgen (Vega) te plasticdippen. Om me daarbij een voorstelling te maken, heb ik mijn dochter e.e.a. laten inkleuren. Ziet er wat mij betreft wel geslaagd uit. Genoeg tijd om na te denken of ik het ga doen (ergens in de zomer van 2021). [Afbeelding]
Dat ben ik met de Vega's ook van plan, maar dan wel two tone (vlakke kant afplakken). Bijv bij de kodiaq is een 2kleuren velg een optie vanuit de fabriek. Hier wordt het helaas huisvlijt. Ziet er gelukkig uit als een klus die goed is te doen. Schijnt met genoeg lagen, makkelijk verwijderbaar maar toch enkele jaren te blijven zitten. Onder de 100euro voor 4 velgen, dus de 'schade' valt mee.
Spul wordt ook gebruikt voor logo's, spiegelkappen en de grill.
Heeft wel een semi matte uitstraling dus laten we maar eens met de velgen beginnen en dan zien we dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YmNfQGcInpFjUeBGFXrTtS5KIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eQwDI52ftE0WYn89Zs8wtdsl.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RandomNick
Review van een Belgische website waarbij het Loft interieur te zien is.
Review is verder niets bijzonders: YouTube: Skoda Enyaq iV PREVIEW | Interne ID.4-concurrent? (2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Laatst online: 27-02 11:02
@RandomNick alleen stuur is een optie in dit interieur. Standaard is n.l. tweespaaksstuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
Pappabakker9045 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:35:
Ook ik volg het forum met veel plezier, er kunnen voor mij niet genoeg berichten worden gepost. Dank allen voor jullie bijdragen tot nu toe en welke nog komen gaan :-).

Een van de onderwerpen die ik met belangstelling heb gevolgd is het wrappen van onderdelen. Daardoor ben ik van zins (en na het zien van enkele Youtube-video's) om de velgen (Vega) te plasticdippen. Om me daarbij een voorstelling te maken, heb ik mijn dochter e.e.a. laten inkleuren. Ziet er wat mij betreft wel geslaagd uit. Genoeg tijd om na te denken of ik het ga doen (ergens in de zomer van 2021). [Afbeelding]
Dit ziet er echt heel dik uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
Loepoog schreef op zondag 27 december 2020 @ 15:15:
[...]

Dat ben ik met de Vega's ook van plan, maar dan wel two tone (vlakke kant afplakken).
Dat lijkt me extra moeilijk, omdat je een opstaande rand krijgt waar de plasticdip ophoudt en de originele velg (platte deel) blank blijft.
Ga je de bouten origineel laten? Ik wil dat niet, maar dan past de dopsleutel er waarschijnlijk niet overheen. En wat gebeurt er met de velg/dip als de winterbanden eronder worden gezet. Allemaal vragen, maar tijd genoeg nog om daar antwoorden op te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
vinom schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:53:
[...]

Dit ziet er echt heel dik uit!
Dat waren ook de woorden van mijn dochter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Pappabakker9045 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:18:
[...]

Dat waren ook de woorden van mijn dochter 8)
Zolang ze het over de auto had, is het goed :9 Nee geintje natuurlijk. Ben benieuwd wat zoiets zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Pappabakker9045 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:16:
[...]

Dat lijkt me extra moeilijk, omdat je een opstaande rand krijgt waar de plasticdip ophoudt en de originele velg (platte deel) blank blijft.
Ga je de bouten origineel laten? Ik wil dat niet, maar dan past de dopsleutel er waarschijnlijk niet overheen. En wat gebeurt er met de velg/dip als de winterbanden eronder worden gezet. Allemaal vragen, maar tijd genoeg nog om daar antwoorden op te krijgen...
Zie bijgaande video: YouTube: Plasti Dip Your Wheels - The Complete Guide dan heb je ook antwoord m.b.t. opstaande rand.
Je kan ook velg en band eraf halen, maar bij beurt of wisselen banden zal je altijd hebben dat plasti dip daar beschadigd, maar het is ook niet om jaren te laten zitten, als je meer video's bekijkt van DYP zal je zien dat je na x aantal maanden zal moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
vinom schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:25:
[...]

Zolang ze het over de auto had, is het goed :9 Nee geintje natuurlijk. Ben benieuwd wat zoiets zou kosten.
Zie andere post van mij met video YouTube: Plasti Dip Your Wheels - The Complete Guide.
Daar kan je zien wat prijzen zijn voor een do it yourself kit.

Maar misschien kan je door @Ccreator ook wat laten doen qua wrappen of spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Plast dip is verder mooi iets om onder andere je velgen netjes te houden tegen weersinvloeden, remschijf vuil en strooizout.
Ander iets kan ook zijn om andere velgen te kopen en velgen onder auto opslaan om netjes houden.
Maar of je het wilt doen ligt er ook aan of je auto privé koopt of least, kan me voorstellen dat als je least je geen kosten maakt voor andere velgen of plasti dip omdat aan einde lease je auto weer inlevert of je moet auto over willen nemen na lease termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ik ben wat aan het kijken en rekenen met mogeliike range vd Enyaq op basis van id4 testen. Ik weet natuurlijk dat range nooit de WLTP haalt, maar het valt me op dat ze bij de testen het gereden gemiddelde omrekenen naar de totale accucapaciteit. Dat vind ik echter ook nog te optimistisch. Niemand rijdt accu van 100 tot 0 leeg. Als je uitgaat van 90 tot 10 dan heb je effectief 80% beschikbaar.

Test was bij 9 graden en 100km/u. Kwamen ze op ongeveer 21/22 kW per 100km. Dan krijg je voor de iv60: (58*0,8)/22*100=210km range. Voor de iv80 280km. Bij 130kmu 165 en 220km range

Voor mij voldoende. Ben benieuwd voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
Pappabakker9045 schreef op zondag 27 december 2020 @ 19:16:
[...]

Ik heb er inmiddels uren aan videos over gezien (helaas overdrijf ik niet). Het verschil in het spuiten van een egale kleure of 2-kleur, is de droogtijd die je normaal tussen de lagen laat. Bij egaal is dat steeds 15min en bij 2-kleur nog geen minuut. Dat komt omdat bij de laatste de verf nat moet blijven, anders kan je de tape niet meer verwijderen zonder de dip mee los te trekken. Je krijgt dan ook een nette scheiding zonder rafels of randen. Mocht je dan nog twijfelen dan kun je altijd een transparante coating (meerdere lagen) over de hele velg aanbrengen waardoor het als het ware 1 geheel wordt.

https://youtu.be/TrkUmPH0Wvs

1 spuitbus per velg gebruiken (zeker 5 lagen). Op de meeste sites kun je een kit bestellen en heb je er dacht ik 1 extra om beschadigingen bij te werken. Alles bij elkaar ben je voor 60euro klaar.

Je kunt het wiel erop laten, maar het eenvoudigste is toch echt eraf halen, ergens schuin omhoog neerzetten en dan spuiten. Je kunt beter richten, hoeft minder af te plakken en kunt wrs ook het embleem makkelijk verwijderen. Tip, de zijkant van de band (zeker niet het loopvlak) met tyre shine insmeren (mss werkt vaseline ook wel). Komt daar (ondanks het afplakken) wat terecht dan hecht het niet.

Velgen hebben het zwaarder te voorduren als een dip over lak. Als je tegen het trottoir rijdt dan beschadigd het (maar dat is met een wrap of lak ook). Voordeel is wel dat je het eenvoudig kunt bijwerken.
Van sneeuw en pekel ben ik zelf niet bang. Dat zijn situaties die steeds minder voorkomen en zelfs daar kan het in beginsel tegen.

Hoe lang gaat het dan mee? Circa 3 jaar over lak en 2 jaar op velgen.
Als ik dat afzet tegen de kosten dan zou ik het 2x moeten doen voordat de auto weer teruggaat naar de LM en ben ik 120euro verder. Ik hou ook wel van een beetje hobbyen. Ondertussen zijn de velgen beschermd geweest en kan ik de look krijgen die ik wil.

https://youtu.be/XLazYjrmP2I

Of de 2-kleur net zo lang blijft zitten. Misschien niet, maar ik snap je punt. In dat geval kan ik voor de egale look gaan.

Hoe het met een bandenwissel gaat? Geen idee. Er schijnt een manier te zijn om een band te wisselen zonder dat de velg wordt geraakt.
Ik heb op meerdere leaseauto's winterbanden gehad en het verschilt per LM waar de wissel plaatsvind (dealer, euromaster, etc). Ik maak me geen illusies dat ze de dip niet beschadigen. De werkgever least altijd winterbanden erbij en ik heb meerdere collega's die de wissel niet eens meer doen (gezien de zachte winters). De enyaq heeft achterwielaandrijving wat qua winterse omstandigheden listiger kan zijn.

Voor wat betreft je puntje over de bouten. Daar zit ik ook nog mee. Heb een aantal keer de tip gehoord dat je in de wielsleutel wat vershoudfolie kunt doen. Heb er geen ervaring mee.
Euromaster frot er altijd van de plastic kapjes op >:)

https://youtu.be/CaALxbYa-PE
Pagina: 1 ... 17 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2