Je navigatie geeft nog 15 km aan. Heb je dat echt nog gereden of eerder geladen?goetfoud schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:17:
Een gevalletje serieus billen knijpen.....😅
Lader net gehaald. Kwam zelfs op 0% en melding nu laden anders mogelijk batterij schade.....
Maar niet meer doen....
[Afbeelding]
Die in jouw screenshot gebruik je alleen als je handmatig direct op dat moment wilt klimatiseren.bram2700 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 20:57:
[...]
Goed te lezen dat het via de app goed werkt. Het staat er nl. nog als 'beta' in dus ik neem aan dat het nog niet helemaal uitontwikkels is.
Maar ik zie niet hoe je er een tijd bij kunt instellen. [Afbeelding]
Misschien komt dat als de app verder wordt ontwikkeld (????), misschien dan ook met instellingen voor laden tijdens de nacht (wat volgens dealer nu alleen via infotainmentsysteem kan worden ingesteld)....
Gepland klimatiseren is de volgende optie:
:strip_exif()/f/image/bF7frpzCtR6kkW1syyeFWpG0.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat waren er 340 met iV60. Maar niet mijn best gedaan om zuinig te rijdenNr.10 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:36:
[...]
Ben benieuwd naar het aantal km wat je nu gehaald hebt?
2 kmRandomNick schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:21:
[...]
Je navigatie geeft nog 15 km aan. Heb je dat echt nog gereden of eerder geladen?
Maar dit geeft dus aan dat net als bij een brandstofauto er ook reserve in zit.goetfoud schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:17:
Een gevalletje serieus billen knijpen.....😅
Lader net gehaald. Kwam zelfs op 0% en melding nu laden anders mogelijk batterij schade.....
Maar niet meer doen....
[Afbeelding]
Ik had het niet gedurfd trouwens 🤣
Voor de eerste keer eens netjes verbruikskosten uitgerekend (op basis van de gegevens van de granny charger).
Kom dan na 3 keer laden uit op 3 cent per km in dit weer. (Gaat in de winter anders zijn natuurlijk)
Met mijn Superb zat ik op 15 cent per km.
Scheelt me per maand toch ongeveer 200 euro (naast geen wegenbelasting natuurlijk)
Ze verdient zichzelf dus inderdaad terug
(was 1 van de argumenten bij de interne verkoop aan mijn vrouw)
Kom dan na 3 keer laden uit op 3 cent per km in dit weer. (Gaat in de winter anders zijn natuurlijk)
Met mijn Superb zat ik op 15 cent per km.
Scheelt me per maand toch ongeveer 200 euro (naast geen wegenbelasting natuurlijk)
Ze verdient zichzelf dus inderdaad terug
Je beredenering klopt, maar wat je daadwerkelijk betaald kan anders uitpakken ivm geschatte restwaarde van de auto. Ik had bijvoorbeeld een wijziging door willen voeren. Alleen panoramadak er bij was ca 12 euro extra per maand. Dacht dan doe ik wat opties anders (geen sport plus meer, maar sport en sport onderstel en panoramadak). Kwam dan bijna gelijk met eerste offerte, maar wat bleek 25 euro per maand extra. Vond ik gek, maar heb dus sport plus gehouden en panoramadak toegevoegd.
Wicked-Game schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:41:
[...]
Het is afhankelijk hoe je lease uiteraard geregeld is. Maar even dan mijn eigen voorbeeld:
Ik heb een leasebudget van 850,- p/maand.
De geconfigureerde enyaq is inclusief laadpaal aan huis 951,- euro. Een overschrijding van 101,- euro welke als eigen bijdrage verrekend zal worden in je loon.
Dan heb je uiteraard nog de bijtelling over de fiscale waarde.
In principe is het zo dat de leaseprijs bij elke optie dus stijgt. Als je het hebt over licht pakket is dat al snel 10 euro er bovenop per maand. In mijn geval had dat betekend dat het 961,- euro zou worden, en dus een eigen bijdrage van 111,- euro per maand.
Nu veranderd er op leasebudget niks door het "cadeautje" van de importeur. Wat wel veranderd is de bijtelling uiteraard. Want uitgangspunt is voor de fiscus de cataloguswaarde minus de rijklaarmaakkosten.
Dus ja het gaat iets meer kosten, maar het had nog wat meer kunnen zijn als ze de optie niet gratis zouden upgraden.
Zoiets vermoedde ik al, maar fijn dat je het expliciet hebt nagevraagd. Zo weten we dus dat er de komende tijd geen ontwikkelingen te verwachten zijngoetfoud schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:13:
[...]
Vandaag contact gehad met skoda Nederland over de beperkte mogelijkheden van de App.
Word voorlopig niets aan gedaan was de koele opmerking. Verteld dat ik het niet van deze tijd vind.
Het is niet anders, je moet het er maar mee doen was het antwoord...
Interessant, dit 'slimme plannen' scherm zie ik nergens in mijn app. Ik vermoed trouwens dat ik het alleen in de winter zou willen gebruiken...RandomNick schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:23:
[...]
Die in jouw screenshot gebruik je alleen als je handmatig direct op dat moment wilt klimatiseren.
Gepland klimatiseren is de volgende optie:
[Afbeelding]
Klopt bepaalde opties vallen gunstiger uit, maar in principe betaal je altijd wel bij. Ik had dit ook bij de keus hud of panoramadak waarbij het dak goedkoper uitviel.sebbe_1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:03:
Je beredenering klopt, maar wat je daadwerkelijk betaald kan anders uitpakken ivm geschatte restwaarde van de auto. Ik had bijvoorbeeld een wijziging door willen voeren. Alleen panoramadak er bij was ca 12 euro extra per maand. Dacht dan doe ik wat opties anders (geen sport plus meer, maar sport en sport onderstel en panoramadak). Kwam dan bijna gelijk met eerste offerte, maar wat bleek 25 euro per maand extra. Vond ik gek, maar heb dus sport plus gehouden en panoramadak toegevoegd.
[...]
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
De crystal face is eigenlijk de enige optie waarom ik voor de enyaq ga. Ik ben (gelukkig) nog niet gebeld. Januari besteld en mijne staat op week 50 nog steeds. Als ik dit zo lees, word ik niet vrolijk, maar ik houd moet 
NMG_! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:37:
Eerder deze week liet de dealer waar ik mijn ENYAQ80 in bestelling heb staan weten dat de productieweek opnieuw was opgeschoven, in dit geval van week 23 naar week 34.
Zojuist ben ik opnieuw gebeld met het advies om de Crystal Face te laten vervallen, zou ik hieraan vasthouden dan zal de auto naar verwachting pas ergens in 2022 geleverd gaan worden. Het e.e.a. hangt direct samen met het wereldwijde tekort aan chips. Naar blijkt wordt met name de automotive industrie hier momenteel hard door geraakt. Ook de automatische trekhaak is hiermee komen te vervallen.
Zeker, pas een linkje naar een Noorse video gepost van een dude die met een iV80 nog een km of 5-6 doorrijd op 0, en dan ook nog eens stevig omhoog. Ook die haalde de laadpaal nog :-)Alex Timmermans schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:00:
[...]
Maar dit geeft dus aan dat net als bij een brandstofauto er ook reserve in zit.
Ik had het niet gedurfd trouwens 🤣
[ Voor 4% gewijzigd door RandomNick op 11-06-2021 09:35 . Reden: Linkje erbij gezet ]
Jammer, Met de Tesla app kan je checken of deuren, ramen open staan, dat is handig. Je kan met je lichten ed. seinen, grappig, natuurlijk " find my car". Beetje gemiste kans dat dit nu niet beschikbaar is. hoe meer met de app kan, des te meer ga je hem gebruiken. Zoals nu zal ik hem nauwelijks openen.bram2700 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:04:
[...]
Zoiets vermoedde ik al, maar fijn dat je het expliciet hebt nagevraagd. Zo weten we dus dat er de komende tijd geen ontwikkelingen te verwachten zijn
Dat een auto kopen vaak een emotionele keuze is ok, jij gaat wel all the way hiermeesebbe_1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:26:
De crystal face is eigenlijk de enige optie waarom ik voor de enyaq ga.
[...]
Hoezo dat dan?sebbe_1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:26:
De crystal face is eigenlijk de enige optie waarom ik voor de enyaq ga.
Mag toch hopen dat je er vaker in zit dan er voor staat?
Mee eens. Dat je dat in deze tijden niet doorontwikkelt.. dat is eigenlijk hallucinant. Heb het hier al eerder aangehaald(en ik ben een zeer positief persoon) maar heb het gevoel dat we wat Beta-testers zijn. Een heleboel opties die "wie weet" er nog bijkomen of dan achteraf te betalen zijn? Ik heb assistentie plus, ik wil het wel eens allemaal zien wat er al dan niet mogelijk gaat zijn. En dan zitten we met een app die nog niet half af is, en waar ze van zeggen dat je er niet op korte termijn hoeft op te rekenen dat er andere functies gaan bijkomen? Wij zullen wel 62000 euro betalen lolKaaschef schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:36:
[...]
Jammer, Met de Tesla app kan je checken of deuren, ramen open staan, dat is handig. Je kan met je lichten ed. seinen, grappig, natuurlijk " find my car". Beetje gemiste kans dat dit nu niet beschikbaar is. hoe meer met de app kan, des te meer ga je hem gebruiken. Zoals nu zal ik hem nauwelijks openen.

Dat hoop ik ook
, maar vind het echt een onderdeel wat het verschil maakt tov andere merken en modellen.
Wootism schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:03:
[...]
Hoezo dat dan?
Mag toch hopen dat je er vaker in zit dan er voor staat?
Toch maar even gemaild en lekker snel teruggebeld door A-point. Voor mijn Enyaq is er een bevestiging dat deze daadwerkelijk geproduceerd gaat worden, alsdus A-point. Mijn configuratie zou geen problematische onderdelen bevatten. Hij gaf wel toe dat er diverse componenten vanuit toeleveranciers niet aan Skoda geleverd worden en hij daarom nog een hoop mensen moest bellen.Dinh088 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Bel er maar achteraan.. vaak blijken de 'geruchten' al snel waarheid en is wat er vanuit Tsjechië gemeld wordt toch wet en hebben de dealers er maar mee te dealen (ja ja)..
De vertraging van informatie zit vaak dan ook ergens tussen Tsjechië, tussenpartijen en je dealer in. Maar ik denk dat je aan de beurt bent
Levering voor mijn zomervakantie was haalbaar, maar uiteraard/helaas kon ik geen harde toezegging krijgen. Voorlopig ga ik er in ieder geval vanuit.
De soap rondom 'mijn' laadpaal in de straat lijkt eindelijk een goed einde te krijgen, in oktober aangevraagd, hoop gezeurd van januari tot mei bij gemeente en Allego. Tot aan de wethouder toe, maar nu de toezegging dat de laadpaal volgende week wordt aangekondigd in de krant.
Zijn er nog forumleden die een foto van Energy blue uit verschillende hoeken kunnen plaatsen en wellicht de standaard bekleding?
Bedankt alvast
Bedankt alvast
Precies. De Tesla’s met hun ludicrous modus zijn misselijk makende auto’s waarbij je voor de grap (zijn youtube video’s over) je oma een duw in de rug geeft of ze zusje het interieur laat onderkotsen. Ik vraag me ook af of dat niet tot ongelukken leidt want je hebt je snelheid niet door en toch behoorlijke remweg met zware auto.mimalizo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:53:
[...]
Het is precies wat je zegt. Hoe vaak ga je dit gebruiken. Het is leuk om een keer te proberen. Misschien een keer om je vrouw te laten schrikken. Nou zijn mijn kinderen al ouder, en ik heb het hier al eens eerder gezegd, hoe vaak denk je dat je kinderen hun maaginhoud binnen gaan houden als jij denkt weg te moeten rijden als een bliksemschicht. Na de eerste keer brokken rapen in je auto ben je daar ook wel klaar mee.
Ook een goeie remedie?? Mocht je toevallig ooit in Las Vegas komen. Of een ander plek waar ze een oval hebben. Boek een dagje Race Experience. Tikkie prijzig. Maar daarna hoef je het nooit meer te hebben over hard optrekken, tussenacceleratie, bochtensnelheid of het geluid wat een auto wel/niet maakt. Alles wat daarna komt, komt niet eens in de buurt van wat je daar gereden hebt.
De Enyaq 80x heeft een lineaire versnelling en met 0-100 iets onder de 7. Dat is vergelijkbaar met een stevig gemotoriseerde SUV, maar door ontbreken van geluid versnel je met een stuk minder drama. Ik vind dat toch wel fijn, ookal is de vraag of je het echt nodig hebt. Maar dat kun je van de halve optielijst ook zeggen. Electrisch of handmatige stoelen, akoestisch glas, etc dat lost natuurlijk allemaal 1st world problems op.
Bij autoblog gedaan (YouTube: Volkswagen ID.4, Polestar 2 en XC40 helemaal LEEGRIJDEN!) maar dan echt helemaal leeg totdat auto stilvalt, je kan inderdaad nog iets doorrijden ook al staat soc op 0%.RandomNick schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:33:
Zeker, pas een linkje naar een Noorse video gepost van een dude die met een iV80 nog een km of 5-6 doorrijd op 0, en dan ook nog eens stevig omhoog. Ook die haalde de laadpaal nog :-)
Inderdaad jammer, huidige e-golf (volkswagen) app heeft meer opties dan ik hier gezien heb voor skoda enyaq.Kaaschef schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:36:
Jammer, Met de Tesla app kan je checken of deuren, ramen open staan, dat is handig. Je kan met je lichten ed. seinen, grappig, natuurlijk " find my car". Beetje gemiste kans dat dit nu niet beschikbaar is. hoe meer met de app kan, des te meer ga je hem gebruiken. Zoals nu zal ik hem nauwelijks openen.
Hier nog geen enyaq en geen proefrit gedaan met enyaq (dus ook niet met hud), maar tijdens autorijden beweeg je zelf ook in de stoel en daarmee verandert je eigen kijkhoek naar hud.FJP84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:16:
De HUD vind ik echt veel toegevoewaarde hebben. Ik heb soms het idee dat deze zelf wat van positie wijzigt qua rotatie. Ik ben elke keer de positie met een paar stapjes aan het finetunen. Als het voor mijn gevoel recht staat, lijkt het even later weer een heel klein beetje schuin te staan. Kan ook opties bedrog zijn, maar ik kan daar nog niet helemaal aan wennen. Wat zijn jullie ervaringen met de HUD?
Ik ga er dan vanuit dat na instellen de hud niet zelf verschuift qua project.
Precies zo neem ik hem ook. Met die nette maar niet al te grote velg (ivm comfort) en die kleur met bruin interieur. Staat hem heel net zo in het zonnetje. Bij mij komt die Crystal grill er op, weet nog niet of ik dat mooier ga vinden, je moet het denk ik van dichtbij zien en het levert sowieso uiteenlopende reacties op. Heb je ook het adaptieve onderstel?florabora schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:56:
Jaaaaaaaa! Daar istie dan!
Met een draagtijd van ongeveer 9 maanden heb ik vandaag de mooie Enyaq mogen ophalen! 20 oktober besteld maar het was het wachten waard.
[Afbeelding]
Wat een feest om de wagen te onthullen bij de dealer (Ames in Dordrecht).
En als ie dan zo ik het avond zonnetje voor je deur staat, man man man... Het blijft uiteraard maar gewoon een auto en speelgoed maar wel prachtig speelgoed!
#zoblijalseenkind #zoblijalsmnkind
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/2xfSwzQiy3Mg4wcdBVZOb6uG.jpg?f=fotoalbum_large)
Viel mij nog iets op in de nieuwe folder.... 60 en 80 staan met aangepaste laadpiek van 130kw, alleen de 5-80% tijd is nog de oude.... vooral voor de 60 zal de verhoging een mooie nieuwe laadcurve geven... net onder de 30min?
Even 50% laden in minder dan 15 min lijkt mij.....
Zijn er al modellen bekend van de curve 58kw accu met 130kw piek?
Dat wordt wachten op de eerste software update om 130Kw te checken.🥳JS-Ah schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:26:
[Afbeelding]
Viel mij nog iets op in de nieuwe folder.... 60 en 80 staan met aangepaste laadpiek van 130kw, alleen de 5-80% tijd is nog de oude.... vooral voor de 60 zal de verhoging een mooie nieuwe laadcurve geven... net onder de 30min?
Zoveel tijd gaat het niet opleveren hoor. Waarschijnlijk is het gedeelte dat je nu 100/125kW pakt na de update 130kW. Dus bij de 60 zal je het misschien een keer 2/3 minuten opleveren. Tenzij de hele curve beter gemaakt is maar dat lijkt me niet realistisch.JS-Ah schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:26:
[Afbeelding]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Wat doet het adaptieve onderstel eigenlijk?Maarten707 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:19:
[...]
Precies zo neem ik hem ook. Met die nette maar niet al te grote velg (ivm comfort) en die kleur met bruin interieur. Staat hem heel net zo in het zonnetje. Bij mij komt die Crystal grill er op, weet nog niet of ik dat mooier ga vinden, je moet het denk ik van dichtbij zien en het levert sowieso uiteenlopende reacties op. Heb je ook het adaptieve onderstel?
Jij bent niet de enige https://amp.reddit.com/r/...Vaw00PwU7FdJmpn_7oUmMpRe3ervh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:29:
Ik reed wat hard over een hobbel, toen donderde dit onder de zekeringkast vandaan. Lijkt op die beroemde OBD Tool, iemand een idee? [Afbeelding]
http://www.softify.nl/index.php?module=trimetricservh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:29:
Ik reed wat hard over een hobbel, toen donderde dit onder de zekeringkast vandaan. Lijkt op die beroemde OBD Tool, iemand een idee? [Afbeelding]
waarschijnljk van je dealer.. krijg je wat goede karma als je het terugbrengt

andere kant.. je auto was volgbaar sinds dag 1
[ Voor 3% gewijzigd door Simply1337 op 11-06-2021 12:43 ]
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Via Facebook zag ik dat er een press kit was gedeeld van 21 maart, waar het volgende in staat:
Vehicle functions can be easily expanded as required. It will be possible to expand vehicle functions in the course of the year. The navigation function,
additional colours for the ambient lighting, Adaptive Cruise Control or Auto Light Assist, for
example, can then be activated via the infotainment system in the vehicle or the ŠKODA Connect
web portal. It will also be possible to conveniently book the upgrade of the DC battery’s charging
capacity from 50 kW to 100 kW or 125 kW online.
Ook als de auto op Normaal modus staat werkt dit niet. Toch maar de dealer bellen.SSJVegito schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:52:
[...]
Staat de auto in ECO modus of gewoon normaal? Misschien als die op eco staat dat die dit gewoon niet toestaat?
Zou ik dan doen ja. Enige wat ik nog kan bedenken is dat je fysiek op de stoel/bank moet zitten voor die uberhaupt daar wat doet? Al zou ik dat raar vinden als je niet op ECO modus zit.Edwin_R schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:58:
[...]
Ook als de auto op Normaal modus staat werkt dit niet. Toch maar de dealer bellen.
Toch even berekend aan de hand van de 125kw curve, na 24min is er 43.5kw toegevoegd. Dat is 75% van de 58kw batterij. Dus theorie van 5 tot 80%. Verschil is dan dat deze laadcurve een start had op 10%. Terwijl 5 tot 10% er op maximumsnelheid gaat bij juiste temperatuur. Dus zou je eerder dr 43.5kw bereiken lijkt mij.Inspired schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:57:
[...]
Zoveel tijd gaat het niet opleveren hoor. Waarschijnlijk is het gedeelte dat je nu 100/125kW pakt na de update 130kW. Dus bij de 60 zal je het misschien een keer 2/3 minuten opleveren. Tenzij de hele curve beter gemaakt is maar dat lijkt me niet realistisch.
Het is theorie, maar de 5kw laadsnelheid extra erbij van 125 naar 130 en dan de curve op de 58kw accu van de iv60 lijkt het toch een korte pauze te worden om 75% accu bij te laden bij lange ritten (tussen 20 en 25min), erg aantrekkelijk.
Voor mij als particulier iig niet de meerprijs waard van de 60 naar de 80 😉... bij deze definitief.
Q4 of Enyaq... achteraf dom dat ik hierover heb getwijfeld. Enyaq besteld!! Het wachten is begonnen.
Quartz gray, 80, Sportline, trekhaak elec inklapbaar, 130Kw, familie, klimaat, assistentie plus, Betria 21"
Na deze thread te hebben doorgespit toch wat vragen:
1. 130Kw nou wel of niet nodig? Ik ging er vanuit dat het een upgrade van 100 naar 130 was
2. Travel assist zit toch alleen in assistentie plus?
3. Sportline icm 21" velgen niet teveel impact op rijcomfort?
Quartz gray, 80, Sportline, trekhaak elec inklapbaar, 130Kw, familie, klimaat, assistentie plus, Betria 21"
1. 130Kw nou wel of niet nodig? Ik ging er vanuit dat het een upgrade van 100 naar 130 was
2. travel assist zit ook op Assistentie Basismarkiep schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:19:
Q4 of Enyaq... achteraf dom dat ik hierover heb getwijfeld. Enyaq besteld!! Het wachten is begonnen.
1: standaard is 50Kw dus ja, wel nodig (als je snel wilt laden dan...)markiep schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:19:
Klinkt te mooi om waar te zijn en zal ook wel afhangen voor de configuratie. Ik ga er in elk geval niet van uit dat ze hier iedereen blij mee makenvinom schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:43:
Via Facebook zag ik dat er een press kit was gedeeld van 21 maart, waar het volgende in staat:
[...]

Jezus, ik ging er vanuit dat 100Kw standaard was op de 80. Op het laatst 'toch maar' 130Kw optie aangevinkt... had ik dat niet gedaan was het op de dagen van >400km, langs de snelweg 'snelladen' met 50Kw geweest.Jeroenvr72 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:29:
[...]
1: standaard is 50Kw dus ja, wel nodig (als je snel wilt laden dan...)
Da's toch raar... waar betaal ik dan die 300 euro voor? (druppel op een gloeiende plaat)jeroenkb schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:24:
[...]
2. travel assist zit ook op Assistentie Basis
:fill(white):strip_exif()/f/image/Cgg8Ltd6ZlAi2P6eoOydgdSI.png?f=user_large)
Is het niet zo dat in de file de auto bij assistentie tot stilstand komt en met de voet weer geactiveerd moet worden. En dat bij plus automatisch gaat?
mede ook nav wat andere members gepost hebbenmarkiep schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:19:
1. standaard 50kw dus niet upgrade van 100kw naar 130kw.
wat ga je doen, ga je ook reizen naar buitenland of niet en hoe lang wil je dan stilstaan om te laden of heb je tijd aan jezelf
ook al reis je niet naar buitenland heb je dan tijd aan jezelf of niet met oog op stilstaan tijdens laden
heb je een laadpunt thuis of in de buurt en heb je voor 80% van je ritten voldoende aan opladen thuis/in de buurt en op werk of moet je onderweg vaak stoppen agv lange ritten
2. travel assist zit in assistentie basis voor nu bekend dat assistentie plus emergency assist heeft, zou ook een 3e icoon moeten zijn in infotainment, maar nog niet het geval en blijft misschien ook zo
3. dat is persoonlijk de één vindt van wel en de ander niet, idee kan zijn proefrit maken met enyaq en 21 inch velgen en dan verschillende drive mode instellingen proberen en nodige hobbels en kuilen
mocht dat niet prettig zijn dan of andere maat velgen (kleiner) of kiezen voor sport plus dan heb je dynamic chassis control; ik weet niet of sportonderstel van sportline al voldoende instellingen heeft om in te stellen dat het prettig rijden is
heb je instructieboekje al gelezen? zo niet dan wil ik straks wel even zoekenRobbie8454 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:01:
Is het niet zo dat in de file de auto bij assistentie tot stilstand komt en met de voet weer geactiveerd moet worden. En dat bij plus automatisch gaat?
Waar denk je dat het hier al honderden pagina's over is gegaanmarkiep schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:57:
Da's toch raar... waar betaal ik dan die 300 euro voor? (druppel op een gloeiende plaat)
[Afbeelding]
Ik heb alleen assistentie (geen plus). Ik merk dat wanneer de auto in een file of bij verkeerslicht tot stilstand komt deze daarna automatisch weer gaat rijden, tenzij je langer dan een seconde of 20 stilstaat, dan moet je wel licht het pedaal intrappen om weer op gang te komenRobbie8454 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:01:
Nee ik heb geen plus en het gaat automatisch (mits je achter een andere auto staat, want hij reageert niet op groen licht als je voor een stoplicht staatRobbie8454 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:01:
Net ook maar zelf van Mossel gebeld ivm niet leverbare opties
- matrix licht toegevoegd (zonder meerkosten alleen extra bijtelling)
- Regulus velgen i.p.v. standaard (zonder meerkosten alleen extra bijtelling)
- trekhaakvoorbereiding i.p.v. trekhaak (trekhaak wordt achteraf ingbouwd zodra beschikbaar)
Nu maar weer afwachten wanneer de levering plaats gaat vinden.
Staat nu nog ingepland op wk39:strip_exif()/f/image/aZPLR1ha2DFHeNfhsNVqvkjy.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorlopig blijft het dus kwijlen bij dit plaatje
- trekhaakvoorbereiding i.p.v. trekhaak (trekhaak wordt achteraf ingbouwd zodra beschikbaar)
Staat nu nog ingepland op wk39
:strip_exif()/f/image/aZPLR1ha2DFHeNfhsNVqvkjy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door PeMo1965 op 11-06-2021 14:37 ]
Nee, maar wat @remc1979 hij gaat na een aantal seconden op ready staan. Je moet dan zelf weer opstarten. Mijn vraag: is dit bij assistentie plus hetzelfde?bram2700 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:14:
[...]
Nee ik heb geen plus en het gaat automatisch (mits je achter een andere auto staat, want hij reageert niet op groen licht als je voor een stoplicht staat
Ok. Dat gaat sneller dan verwacht! Auto zou er rond de vakantie zijn, vandaag een belletje: je auto is er bijna, dus wanneer wil je haar komen ophalen! Minder dan een week om af te tellen! Relaxed!
Idem zelfde configuratie behalve dan de trekhaak. De Regulus had ik al aangehinkt, moest alleen nu licht erbij nemen ivm de lever issues. Hopelijk kunnen ze nu wel verder met bouwen en inplannen.PeMo1965 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:32:
Net ook maar zelf van Mossel gebeld ivm niet leverbare opties
Staat nu nog ingepland op wk39[Afbeelding]
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Heeft iemand hier de Sygic navigatie en een premium abo? Ik zou graag een screenshot zien van de Real View Navigation voordat ik een premium update doe.
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Dat dacht ik eerst ook. Wat echter ook werkt (en super is wat mij betreft) is heel licht de bovenkant van het stuur aanraken.remc1979 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:06:
[...]
Ik heb alleen assistentie (geen plus). Ik merk dat wanneer de auto in een file of bij verkeerslicht tot stilstand komt deze daarna automatisch weer gaat rijden, tenzij je langer dan een seconde of 20 stilstaat, dan moet je wel licht het pedaal intrappen om weer op gang te komen
Ik rijd nu 99% van de tijd door de stad met alleen af en toe het stuur aanraken en sturen. Werkt niet als je als eerste bij het stoplicht staat. Dan moet je wel licht het stroompedaal aanraken
Emergency Assist voor zover we nu weten. (en dat is uit zichzelf stil staan als je niet meer reageert op waarschuwingen om het stuur vast te pakken. En het eindigt met de Enyaq die dan 112 belt.markiep schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:57:
[...]
Da's toch raar... waar betaal ik dan die 300 euro voor? (druppel op een gloeiende plaat)
[Afbeelding]
Een van de tweakers had zich al opgeworpen om dit te testen
Jij zegt dus dat als de auto stilstaat achter een andere auto en die begint te rijden, jij vervolgens het stuur iets aanraakt die weer verder gaat rijden?jeroenkb schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Dat dacht ik eerst ook. Wat echter ook werkt (en super is wat mij betreft) is heel licht de bovenkant van het stuur aanraken.
Ik rijd nu 99% van de tijd door de stad met alleen af en toe het stuur aanraken en sturen. Werkt niet als je als eerste bij het stoplicht staat. Dan moet je wel licht het stroompedaal aanraken
oh wauw, dit had ik tijdens de testrit helemaal niet gemerkt. Maar ik hield dan ook mijn handen aan het stuur. Dus dan kan ik ervan uit gaan dat die niet vanzelf weer rijd als je je handen aan het stuur houd?jeroenkb schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:51:
@SSJVegito correct
Als hij dus vanuit ACC zelf afgeremd heeft
Klopt. Hij stopt voor andere auto. Handen van het stuur. Auto zegt tijdje ACC klaar. Als dat verdwijnt start hij niet zelf meer.SSJVegito schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:58:
[...]
oh wauw, dit had ik tijdens de testrit helemaal niet gemerkt. Maar ik hield dan ook mijn handen aan het stuur. Dus dan kan ik ervan uit gaan dat die niet vanzelf weer rijd als je je handen aan het stuur houd?
Tijd om te vertrekken, stuur even aanraken, auto zegt ACC klaar en als auto voor je vertrekt dan rijdt hij ook weer
Hier net zo. Bank plat. Scheidingsnet achter de voorstoelen. Lekker vol gepakt. Fietsendrager op de trekhaak. En gáán. Nrd-NL->Zd-Limburg. Hoewel niet nodig, onderweg even naar 80% bij Ionity met de Powerpass... En idd voor €0,30.FJP84 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:16:
Morgen op vakantie. We gaan niet al te ver gewoon in NL en ongeveer 160km enkele reis, maar toch zin om er lekker heen te cruisen. 90% geladen en 412km aan range (iV80).
Mooi om te zien hoeveel je kwijt kan in de auto. Naast de kinderwagen en IKEA kinderstoel nog genoeg ruimte voor onze standaard bagage. De kinderwagen past er in de lengte precies in. Had geen cm langer moeten zijn volgens mij.
De HUD vind ik echt veel toegevoewaarde hebben. Ik heb soms het idee dat deze zelf wat van positie wijzigt qua rotatie. Ik ben elke keer de positie met een paar stapjes aan het finetunen. Als het voor mijn gevoel recht staat, lijkt het even later weer een heel klein beetje schuin te staan. Kan ook opties bedrog zijn, maar ik kan daar nog niet helemaal aan wennen. Wat zijn jullie ervaringen met de HUD?
/f/image/aujshyoHNK0PNo7r9Q3HjuOO.png?f=fotoalbum_large)
zumba
Haha, van de Kodiaq. Hij lijkt wel goed te passen, niet?JdeBar schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:01:
4 weken backorder van rubberen kofferbakmat......net opgehaald....man man man[Afbeelding]
Dat meen je niet... ik ga helemaal stuk hier.. haha.JdeBar schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:01:
4 weken backorder van rubberen kofferbakmat......net opgehaald....man man man[Afbeelding]
Rot voor jou natuurlijk, maar dit is toch humor..
Haha die gaat retour of niet?JdeBar schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:01:
Vanmiddag wel een serieuze storing gehad.
Bij vertrek vielen na 5 seconden alle schermen uit. Cockpit kwam na 5 minuten weer tot leven, maar met een enorme vertraging, update van snelheid ongeveer 1 x per 30 seconden. Auto bleef verder prima rijden, alles deed het gewoon. Toch grappig om een tijdje zonder snelheidsmeter voor je neus te rijden en daarna 40 te rijden (volgens de meter voor je neus) op de snelweg. Na ongeveer een half uur deed de cockpit het weer normaal. Het grote scherm is uitgevallen en niet meer aangegaan. Diverse malen de 10 sec. truck geprobeerd maar dat werkte niet. Nu maar even op slot gezet en later zal het allemaal wel weer functioneren denk ik.
Bij vertrek vielen na 5 seconden alle schermen uit. Cockpit kwam na 5 minuten weer tot leven, maar met een enorme vertraging, update van snelheid ongeveer 1 x per 30 seconden. Auto bleef verder prima rijden, alles deed het gewoon. Toch grappig om een tijdje zonder snelheidsmeter voor je neus te rijden en daarna 40 te rijden (volgens de meter voor je neus) op de snelweg. Na ongeveer een half uur deed de cockpit het weer normaal. Het grote scherm is uitgevallen en niet meer aangegaan. Diverse malen de 10 sec. truck geprobeerd maar dat werkte niet. Nu maar even op slot gezet en later zal het allemaal wel weer functioneren denk ik.
Dat is een goeie tip. Morgen gelijk proberen. Bedankt!!jeroenkb schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:03:
[...]
Klopt. Hij stopt voor andere auto. Handen van het stuur. Auto zegt tijdje ACC klaar. Als dat verdwijnt start hij niet zelf meer.
Tijd om te vertrekken, stuur even aanraken, auto zegt ACC klaar en als auto voor je vertrekt dan rijdt hij ook weer
Verschil assistentie en plus is ook travel assist
[ Voor 5% gewijzigd door Maarten707 op 11-06-2021 19:03 ]
Zou je denken héMaarten707 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:03:
Verschil assistentie en plus is ook travel assist
Wordt tijd weer voor wat beeld materiaal. Crystal face:
YouTube: 2021 Škoda Enyaq iV | Crystal face + welcome lights | #DrivingCars
Het ziet er leuk uit!Genestealer schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:21:
Ziet er goed uit. De horizontale balk is dus feller. Nu zorgen dat ze ooit worden uitgeleverd…..Genestealer schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:21:
Durf het bijna niet de vermelden met al die vertragingsverhalen maar hier een gelukkig man
Na 8+ maanden wachten mocht ik vandaag eindelijk mijn Enyaq komen ophalen.
Super blij mij en super blij met de mooie wrap door @Ccreator super bedankt
De eerste 50km zitten er alweer op, nog even wennen aan al die hulpsystemen maar rijdt heerlijk. Voor de gene die nog wachten….je wachten wordt echt beloond.
Super blij mij en super blij met de mooie wrap door @Ccreator super bedankt
De eerste 50km zitten er alweer op, nog even wennen aan al die hulpsystemen maar rijdt heerlijk. Voor de gene die nog wachten….je wachten wordt echt beloond.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Wow!! Super mooi. Zo wil ik hem precies ook hebben. Zou je of @Ccreator mij een pm kunnen sturen met een bericht over de totale kosten. Ik ben oprecht super benieuwd.Duncan78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:26:
Durf het bijna niet de vermelden met al vertragingsverhalen maar hier een gelukkig manNa 8+ maanden wachten mocht ik vandaag eindelijk mijn Enyaq komen ophalen.
Super blij mij en super blij met de mooie wrap door @Ccreator super bedankt![]()
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vandaag ook goed nieuws van de dealer gekregen; storing in de aandrijflijn is gevonden. Bleek een kapotte pomp van het koelsysteem voor de accu te zijn. Klinkt mss raar, maar ben eigenlijk wel blij dat het dus een hardware probleem was en niet eea rare software bug die ze niet snappen.
Gelukkig op voorraad in Duitsland, wordt maandag vervangen, kan hem dus wsl volgende week gaan ophalen :-)
Gelukkig op voorraad in Duitsland, wordt maandag vervangen, kan hem dus wsl volgende week gaan ophalen :-)
Bedankt, ben er zelf ook zeer blij mee. Je kan het beste zelf @Ccreator een berichtje sturen. Ik heb het via de dealer laten doen.jdenijs schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:57:
[...]
Wow!! Super mooi. Zo wil ik hem precies ook hebben. Zou je of @Ccreator mij een pm kunnen sturen met een bericht over de totale kosten. Ik ben oprecht super benieuwd.
Ziet er strak uit!Duncan78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:05:
[...]
Bedankt, ben er zelf ook zeer blij mee. Je kan het beste zelf @Ccreator een berichtje sturen. Ik heb het via de dealer laten doen.
Veel veilige kn’s toegewenst!
Ccreator is volgens mij degene die inmiddels de meeste enyaqs van ons allemaal gezien heeft🤣🤣
Het ziet er zonder meer mooi uit maar om hiervoor nu 600 euro extra te betalen en vooral ook veel langer op je auto te moeten wachten...Genestealer schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 19:21:
Ik bedoel je ziet het zelf hooguit een keer als je in het donker vanaf de voorkant naar je auto loopt, je hebt er verder helemaal niets aan. Of zeg ik nu iets geks

In de eerste volledige maand 500kwh gebruikt. Denk voor circa 3000 tot 3500 km. Dus voor degene die nog geen zonnepanelen hebben maar wel overwegen: neem er genoeg 😉
Iemand een idee hoe het grote scherm te resetten als de 10 sec truc niet werkt? Kan er ergens een relais even uitgetrokken worden?RandomNick schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 18:05:
Vanmiddag wel een serieuze storing gehad.
Auto paar uur laten staan maar scherm doet nog steeds niks. Hoor wel een soort tik over de speakers na 10 sec knop aantikken maar scherm blijft zwart. Schakelt overigens wel in als ik de achteruitrij camera inschakel, maar dan echt alleen het camera beeld.
BovensteDuncan78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:57:
Vraagje welke van de twee apps moet ik installeren? Ik had de MySkoda maar bij het registreren van het VIN nummer gaat het fout.
[Afbeelding]
Thanks, Dan maar even op opnieuw installeren en kijken wat er dan gebeurt.
Sjiek! Hoe heet deze kleur?Ccreator schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:16:
Duncan78 het was een leuke klus bedankt!
Of ik de meeste gezien heb weet ik niet maar ik zie er wel heel veel Alex Timmermans.
Maandag en dinsdag een standaard blauw naar de bedrijfskleur gewrappt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zekering 30 er even uit trekken (zie pagina 227 van de OwnersManual)RandomNick schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:46:
[...]
Iemand een idee hoe het grote scherm te resetten als de 10 sec truc niet werkt? Kan er ergens een relais even uitgetrokken worden?
Auto paar uur laten staan maar scherm doet nog steeds niks. Hoor wel een soort tik over de speakers na 10 sec knop aantikken maar scherm blijft zwart. Schakelt overigens wel in als ik de achteruitrij camera inschakel, maar dan echt alleen het camera beeld.
Tja keuzes.ik222 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 21:17:
[...]
Het ziet er zonder meer mooi uit maar om hiervoor nu 600 euro extra te betalen en vooral ook veel langer op je auto te moeten wachten...
Ik bedoel je ziet het zelf hooguit een keer als je in het donker vanaf de voorkant naar je auto loopt, je hebt er verder helemaal niets aan. Of zeg ik nu iets geks![]()
Zo geilt iedereen ook op dikke velgen.
Die zie je zelf ook niet. Zou ik altijd voor het lichtpakket kiezen waar je bijna niemand over hoort.
Heb je zelf profijt van en past ook perfect bij formaat auto.
Toevallig haalde mij vandaag een Enyaq zonder lichtpakket in. Ik vind dan weer dat miezerige knipperlicht er niet uitzien.
Dus smaken en keuzes 😉
Thanks! Gevonden in de handleiding nu. Straks even kijken of een nachtje rust geholpen heeft, en anders haal ik de zekering even los.(Johan) schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:37:
[...]
Zekering 30 er even uit trekken (zie pagina 227 van de OwnersManual)
Ccreator schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:16:
Duncan78 het was een leuke klus bedankt!
Of ik de meeste gezien heb weet ik niet maar ik zie er wel heel veel Alex Timmermans.
Maandag en dinsdag een standaard blauw naar de bedrijfskleur gewrappt.
[Afbeelding]
Supermooi met die enigzins doffe glans. Leuk werk!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zowel zekering 30 (infotainment) als 46 (HUD + infotainment scherm) er even uitgetrokken en weer erin gedaan. Maar scherm blijft zwart en doet niks.(Johan) schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:37:
[...]
Zekering 30 er even uit trekken (zie pagina 227 van de OwnersManual)
Doe ik het goed als ik de zekeringen eruit haal met contact uit? Lijkt me wel toch, had gehoopt het scherm hiermee even een soort reset te geven.
Blijven proberen...er staat wel dat ze aan een oplossing werken, maar dat is onzin. Het boeit ze niet dat de app matig werkt. Het is een beetje net als menig helpdesk...blijven proberen en een keer doet hij hetDuncan78 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 22:29:
Iemand anders hier ook problemen gehad de Skoda connect app werkende te krijgen. Na invoeren van geldig VIN nummer en akkoord gaan op de voorwaarden krijg ik steeds onderstaande foutmelding. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is?
[Afbeelding]
Rij nu al een weekje in de heuvels van Zuid-Limburg. En die regeneratie werkt echt super! Ook wel met vorige auto's heuvels/bergen gereden maar dan was het afremmen op de motor een stuk lastiger. Hier merk je dat je ook met de cruise hem langzamer kan laten rijden en hij die 2300kg ook echt op die snelheid kan krijgen, klasse hoor! Bijkomend voordeel, ben menig rondje hier met meer range thuisgekomen dan ik vertrokzumba schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:09:
[...]
Hier net zo. Bank plat. Scheidingsnet achter de voorstoelen. Lekker vol gepakt. Fietsendrager op de trekhaak. En gáán. Nrd-NL->Zd-Limburg. Hoewel niet nodig, onderweg even naar 80% bij Ionity met de Powerpass... En idd voor €0,30.![]()
[Afbeelding]
Meer range maar niet hogere SOC dan toen je vertrok neem ik aan?Pas1 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 08:37:
[...] Bijkomend voordeel, ben menig rondje hier met meer range thuisgekomen dan ik vertrok
Dat laatste zou ik namelijk moeilijk kunnen geloven, denk dat het dan letterlijk een "perpetuum mobile" is.
Wist je dat niet?Pixal schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:28:
[...]
Meer range maar niet hogere SOC dan toen je vertrok neem ik aan?
Dat laatste zou ik namelijk moeilijk kunnen geloven, denk dat het dan letterlijk een "perpetuum mobile" is.
Geen enkele EV-eigenaar in Zuid-Limburg heeft een laadpaal. Gewoon even regeneratief toeren door het glooiende landschap en hij zit zo vol.

Niet in Limburg in elk geval, maar bijvoorbeeld in Oostenrijk zou het op specifieke korte stukjes wel kunnen dat je een hogere SoC hebt bij aankomst dan bij vertrek.Pixal schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:28:
[...]
Meer range maar niet hogere SOC dan toen je vertrok neem ik aan?
Ons hotel voor de zomervakantie ligt bijvoorbeeld op 1500 meter hoogte. Om in het dal te komen heb je een dalende weg van een paar kilometer. Als je dan in het dal nog slechts een paar kilometer naar de supermarkt rijdt dan kun je op dat stukje best aankomen met een hogere SoC dan bij vertrek.
Terugweg wordt dan uiteraard wel een ander verhaal
🤣🤣🤣🤣Wootism schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Wist je dat niet?
Geen enkele EV-eigenaar in Zuid-Limburg heeft een laadpaal. Gewoon even regeneratief toeren door het glooiende landschap en hij zit zo vol.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2