Dat begrijp ik. Maar ergens werkt het dus niet zo. Anders zou de achterklep niet open mogen gaan in een wasstraat omdat daar de auto nog gewoon draait.pc-freakz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:58:
[...]
Hele idee is natuurlijk dat alle deuren niet van buiten open gaan als ze vergrendeld zijn. Zo ook voor de kofferbak, ongeacht de methode waarmee deze geopend zou worden (anders dan de sleutel zelf).
Gewoon zorgen dat de auto op slot staat. Je hebt naast je alarm lichten een knop die brand als alles op slot zit. Zo niet dan die knop indrukken en dan zou het niet open moeten gaan en dit is simpel te testen.Alex Timmermans schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:00:
[...]
Dat begrijp ik. Maar ergens werkt het dus niet zo. Anders zou de achterklep niet open mogen gaan in een wasstraat omdat daar de auto nog gewoon draait.
catalogusprijs laat niet alles zien qua opties. id4 1st max was dan ook 5-6k goedkoper dan de enyaq iv80 FE high's in hetzelfde trim [minus zijairbag achter].langevoort schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:26:
[...]
Enyaq ook met 21 inch zelfde bandenmaat als ID.4 .
Gezien de aanzienlijk hogere nieuwprijs van de Enyaq testwagen, kan deze nog wel eens volgepakt zijn met (zware) accesoires, wat het verschil kan verklaren. Enyaq zou anders bete moeten uitkomen gezien de betere CW.
Wat er staat is 1st max vs iv80 High + Suite.
Enige verschil tussen die twee specs zijn naar mijn weten als we hetzelfde trims hanteren voor de NL markt:
1. lederen bekleding voor de enyaq
2. zij-airbags achter voor de enyaq.
3. iets langere body voor de enyaq
3. iets meer pano glas voor id.4
Rest zou ipc hetzelfde moeten zijn.
Maar nu komt RDW/Prijslijsten
Enyaq FE High heeft een massa rijklaar van 2090
ID.4 1st max heeft een massa rijklaar van 2124
ID.4 is volgens de data zwaarder en volgens luchtweerstandberekeningen onzuiniger.
Enig verschil wat overblijft is het contactpunt met de weg en dat is wel verschillend.
ID.4 staat op bridgestone Eco Turanza en de enyaq heeft een Pirelli scorpion als slofjes.
Het blijft een moment opname ¯\_(ツ)_/¯
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Ook een kessy vraag. Alle deuren gaan open met de sleutel in broekzak. Alleen bestuurderdeur zorgt dat spiegels uitklappen. Dus herkenbaar auto is open is. Bij de andere deurengaat het portier wel open, maar spiegels blijven ingeklapt. Als ja dan bij dichtdoen vergeet even de sensor aan te tikken blijft het profiel open staan. Is dit gewoon instelbaar obv RTFM
Zie instructieboekje pagina 269, aandachtspunten mbt bezoek wasstraat.Alex Timmermans schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:00:
Dat begrijp ik. Maar ergens werkt het dus niet zo. Anders zou de achterklep niet open mogen gaan in een wasstraat omdat daar de auto nog gewoon draait.
Bedankt voor de foto's John. Is het doenbaar om ook een foto van de 'zekeringenkast' te maken? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Formeel gezien wel maar ik kreeg gelijk de opmerking dat het niet mocht ivm risico op schade aan de lak.Frikandizzle schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:29:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met het wrappen van bepaalde onderdelen bij een lease auto? Moet je hier toestemming voor vragen bij de LM?
Dus of het handig is om dit te melden is een tweede.
vandaag met een id3 gereden omdat mijn Enyaq bij de garage staat ivm een storing waardoor hij niets meer deed. Wat me op viel was dat in het display bij het stuur het lijntje blauw wordt als je optrekt en groen als je gas mindert in de b stand. Bij mijn Enyaq is dit andersom. Als ik gas geef wordt hij groen en als is minder, dan blauw. Is dit bij anderen ook zo of heeft alleen mijn Enyaq dit?
HetzelfdeMH1810 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:39:
vandaag met een id3 gereden omdat mijn Enyaq bij de garage staat ivm een storing waardoor hij niets meer deed. Wat me op viel was dat in het display bij het stuur het lijntje blauw wordt als je optrekt en groen als je gas mindert in de b stand. Bij mijn Enyaq is dit andersom. Als ik gas geef wordt hij groen en als is minder, dan blauw. Is dit bij anderen ook zo of heeft alleen mijn Enyaq dit?
Voordat u door een wasstraat rijdtFJP84 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:14:
Ook een kessy vraag. Alle deuren gaan open met de sleutel in broekzak. Alleen bestuurderdeur zorgt dat spiegels uitklappen. Dus herkenbaar auto is open is. Bij de andere deurengaat het portier wel open, maar spiegels blijven ingeklapt. Als ja dan bij dichtdoen vergeet even de sensor aan te tikken blijft het profiel open staan. Is dit gewoon instelbaar obv RFTM
De gebruikelijke voorzorgsmaatregelen voor de wasstraat in acht nemen, bijvoorbeeld alle ruiten sluiten, de buitenspiegels inklappen enz.
De ruitenwisserhendel in de stand OFF zetten.
LET OP
Voordat u door een wasstraat rijdt, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan als de wagen moet rollen:
Contact ingeschakeld
Keuzehendel in stand N
Elektronische parkeerrem uitgeschakeld
Auto Hold functie gedeactiveerd
LET OP
Bij wagens met elektrische achterklep kan deze automatisch openen door de drukinwerking van de wasborstels.
De wagen, bv. met de centrale vergrendelingsknop, vergrendelen.
Ja, goeie, ik ben even aan t zoeken geweest welke zekering(en) het zouden zijn. Doe ik vanavond evendzjam schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Bedankt voor de foto's John. Is het doenbaar om ook een foto van de 'zekeringenkast' te maken? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Neen hoor, ‘gas geven’ is groen, remmen is blauwMH1810 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:39:
Mijn huidige auto heeft ook elektrische achterklep, maar die kan alleen open als je em in de P zet. Dus in de wasstraat kan deze niet open gaan (ook nooit meegemaakt of gehoord trouwens)
pc-freakz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:43:
[...]
Voordat u door een wasstraat rijdt
De gebruikelijke voorzorgsmaatregelen voor de wasstraat in acht nemen, bijvoorbeeld alle ruiten sluiten, de buitenspiegels inklappen enz.
LET OP
Voordat u door een wasstraat rijdt, moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan als de wagen moet rollen:
Contact ingeschakeld
Keuzehendel in stand N
LET OP
Bij wagens met elektrische achterklep kan deze automatisch openen door de drukinwerking van de wasborstels.
read the f*cking manual, wist ik ook niet en toen ook de vraag gesteldManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:36:
Read Faster Then Mother?
Nee dat is RTFMknirrebir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:50:
[...]
read the f*cking manual, wist ik ook niet en toen ook de vraag gesteld
je zou toch zeggen stroom terugwinnen is groen. Dit is bij de ID3 dus wel het geval.jdbiggelaa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:46:
[...]
Neen hoor, ‘gas geven’ is groen, remmen is blauw
Groen is Skoda, groen is gras, groen is lelijk en dit is verder maar net hoe Skoda dit inregelt....MH1810 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:56:
[...]
je zou toch zeggen stroom terugwinnen is groen. Dit is bij de ID3 dus wel het geval.
RFTMMH1810 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:57:
hoe kan ik de auto hold functie uitzetten?
[ Voor 21% gewijzigd door ManiacScum op 03-06-2021 13:59 ]
ah, ik zie het dus dan wordt er bedoelt read f*ucking the manual ala master yoda stijlManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:51:
Nee dat is RTFM
Dit bedoel ik dus. Dat wil dan zeggen dat er geen vergrendeling van de achterklep is als de centrale vergrendeling actief is? Bij mijn huidige auto krijg ik die echt niet open als de centrale vergrendeling actief is.sebbe_1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:47:
Mijn huidige auto heeft ook elektrische achterklep, maar die kan alleen open als je em in de P zet. Dus in de wasstraat kan deze niet open gaan (ook nooit meegemaakt of gehoord trouwens)
[...]
zie pagina 171 van instructieboekjeMH1810 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:57:
hoe kan ik de auto hold functie uitzetten?
Na de laatste publicaties over de warmte pomp dan toch heel hard aan t twijfelen...
Warmtepomp
of
Family Basic en headsup
of
Lampenpakket
het is of of of ... gezien t lease budget...
Warmtepomp
of
Family Basic en headsup
of
Lampenpakket
Waiting for my Enyaq...
Dank maar het ging mij niet om de wasstraat. Ik heb zo al een keer gehad dat ik een achterportier opende en weer dicht deed zonder deze met een tikje op de sensor weer op slot te doen. Spiegels bleven ingeklapt dus had even niets door. Vervolgens keer ik zonder sleutel terug en alle portieren dicht, behalve die ene achter die ik vlak daarvoor geopend had. Ik moest deze weer individueel opslot doen. Wat ik zou verwachten is dat als ook maar 1 portier open is, de spiegels al uitklappen. En bij sluiten van een portier welke dan ook, alle portieren op slot gaan en spiegels inklappen.pc-freakz schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:43:
[...]
Voordat u door een wasstraat rijdt
LET OP
Contact ingeschakeld
Keuzehendel in stand N
LET OP
Kijk naar je profiel. Ik heb de iv80+snelladen en (op dit moment) 1x a 2x per maand een langere trip van 350km maar met laadmogelijkheden in de buurt van bestemming. Voor de rest zijn alle retouren op 80% makkelijk haalbaar.Mafke schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:17:
Na de laatste publicaties over de warmte pomp dan toch heel hard aan t twijfelen...
Warmtepomp
of
Family Basic en headsup
of
Lampenpakket
De warmtepomp geeft mij voor 1200EUR maar grofweg 50% van de keren dat ik rijdt (wintertijd) een potentieel voordeel van 20-30km. Voor die 1200EUR heb ik nu HUD en Travel assist. Daar heb ik elke keer wat aan als ik instap.
Ik heb ook over lichtpakket gedacht. Ziet er mooi uit, en prettig licht voor zowel jezelf als tegenliggers. Maar ook daar heb ikzelf alleen in het donker wat aan was mijn beredenering. Standaard licht is al een hele verbetering ten opzichte van wat ik had.
Mocht het zo zijn dat ik voor werk een periode (ook in de winter) verder zou moeten rijden dan vind ik dat zelf geen probleem. Ik rijd dan toch alleen en kan dan rustig even pauzeren om even te snelladen. Of ik kies bij voorkeur een laadpunt bij of in de buurt van klantlocatie. Heb ik ook nog wat beweging. En paraplu voor als het regent heb ik bij me
Ga je vaak op wintersport (wat ik niet doe) en/of je kiest een iv60 dan kan ik een de overweging van een Warmtepomp wel begrijpen
Mijn dealer zei me dat het max. 10-15 km extra range gaf. Dat was voor mij een reden er van af te zien... Ben benieuwd of de mijn stoelverwarming heeft (lijkt me handig in de winter), ga hem straks halenMafke schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:17:
Warmtepomp
of
Family Basic en headsup
of
Lampenpakket
Björn Nyland geeft aan in zijn 1000 km challenge aan van de Enyaq dat de cW-waarde vooral van invloed is op snelwegen. Dit is vooral het grootste verschil tussen de Enyaq en de ID.4. Natuurlijk zijn er individuele verschillen zoals wielmaten (test was overigens met 21" wielen op de Enyaq) en de weercondities op de dag van de test. De 1000 km challenge wordt als meest representatief gezien voor de inzetbaarheid van een EV op lange reizen door de aspecten van verbruik (gewicht/cw-waarde/rijstijl) en laadsnelheden.knirrebir schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:41:
[...]
Anderzijds zorgt meer gewicht voor meer recuperatie, gezien wat we weten en cw waarde zou enyaq er beter uit dienen te komen, daarnaast weten we niet alle ins en outs van de test, valt me op dat er geen temperaturen staan vermeld en dat doet bjorn nyland bijvoorbeeld wel.
Je wil eigenlijk een test zoals bjorn nyland doet samen met kirs rifa; gelijk vertrekken en rijden, net als nextmove en batery life.
Bij kortere testen zullen de verschillen kleiner worden.
Nogmaals de link naar de test van Bjorn Nyland: YouTube: Skoda Enyaq iV 80 1000 km challenge
De uitslag:
:strip_exif()/f/image/rarlppdlIQgJIQoqv7zplpw7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik reageerde een beetje flauw sebbe, waarvoor excuses, maar het klopt niet helemaal wat jij zegt.sebbe_1 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:17:
[...]
@iBLiNK2 in artikel wordt gesproken over "Mit Blick auf vergleichbare Systeme geht Auto Motor und Sport von – je nach Fahrprofil – 10 bis 20 Prozent aus" en ja ik schud max 10 procent uit mijn mouw, maar denk wel dat ik in de buurt zit
Goed mogelijk dat het om 10 tot 20 procent gaat maar alles zal te maken hebben met de buitentemperatuur of het eerder 10 of 20 procent is.
Een warmtepomp zal bij temperaturen onder nul minder effectief zijn. Maar zeg rond de 10 graden zal hij prima zijn werk kunnen doen en dus richting de 20 procent gaan. Dat is feitelijk wat hier wordt bedoelt.
En de gemiddelde buitentemperatuur in Nederland over het hele jaar is 10 komma nog wat graden.
Al met al toch jammer dat Skoda de WP als optie heeft aangeboden. Ik vind dat deze er standaard in moet zitten en snap de teleurstelling ook bij velen van jullie dat dit niet zo is.

Om zelfs exact te zijn: 11,7 graden in 2020 (bron)iBLiNK2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:00:
[...]
Ik reageerde een beetje flauw sebbe, waarvoor excuses, maar het klopt niet helemaal wat jij zegt.
Goed mogelijk dat het om 10 tot 20 procent gaat maar alles zal te maken hebben met de buitentemperatuur of het eerder 10 of 20 procent is.
Een warmtepomp zal bij temperaturen onder nul minder effectief zijn. Maar zeg rond de 10 graden zal hij prima zijn werk kunnen doen en dus richting de 20 procent gaan. Dat is feitelijk wat hier wordt bedoelt.
En de gemiddelde buitentemperatuur in Nederland over het hele jaar is 10 komma nog wat graden.
Al met al toch jammer dat Skoda de WP als optie heeft aangeboden. Ik vind dat deze er standaard in moet zitten en snap de teleurstelling ook bij velen van jullie dat dit niet zo is.
Hier ook een warmtepomp bij iv60 genomen, hopelijk krijg ik geen spijt (dat lichtpakket bijv. lonkte enorm, maar samen met snelladen was budget al op)
kleine kanttekening:Corleone1979 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:54:
[...]
Björn Nyland geeft aan in zijn 1000 km challenge aan van de Enyaq dat de cW-waarde vooral van invloed is op snelwegen. Dit is vooral het grootste verschil tussen de Enyaq en de ID.4. Natuurlijk zijn er individuele verschillen zoals wielmaten (test was overigens met 21" wielen op de Enyaq) en de weercondities op de dag van de test. De 1000 km challenge wordt als meest representatief gezien voor de inzetbaarheid van een EV op lange reizen door de aspecten van verbruik (gewicht/cw-waarde/rijstijl) en laadsnelheden.
Nogmaals de link naar de test van Bjorn Nyland: YouTube: Skoda Enyaq iV 80 1000 km challenge
De uitslag:[Afbeelding]
Bij Bjorn's testen waren alle 4 de banden even breed [235] en dus achter niet breder. Dit helpt met een betere consumptio
Een week later had Kris Rifa dezelfde media auto met kenteken [EC 37737], maar dit keer had het wel het juiste achterbandformaat [255 breed]
Het zal toch niet dat Skoda heel toevallig een setje achtervelgen heeft omgewisseld voor voorvelgen van een andere enyaq?
[ Voor 15% gewijzigd door Simply1337 op 03-06-2021 15:24 ]
Bij mijn weten wordt bijna overal blauw terugwinnen gekozen en groen verbruik.ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:59:
[...]
Groen is Skoda, groen is gras, groen is lelijk en dit is verder maar net hoe Skoda dit inregelt....
[...]
RFTM
Wanneer warmtepomp qua temperatuur effectief is eerder gepost en tot -10 heeft het effect, lager neemt effect heel rap af.iBLiNK2 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:00:
Ik reageerde een beetje flauw sebbe, waarvoor excuses, maar het klopt niet helemaal wat jij zegt.
Standaard aanwezig zou je verwachten, maar ja ze wilden waarschijnlijk aantrekkelijk qua prijs aanbieden.
In verleden al berekeningen gemaakt om inzicht te krijgen effect warmtepomp, zie hieronder in meest gunstige geval is het niet extreem wat het extra levert.
Verder nog idee voor jou en andere members niet van eerste uur gebruik zoekterm warmtepomp en dan kan je alle info uit verleden doornemen en ben je helemaal bij.
![]() | ![]() | ![]() |
Weet niet wat er eerder gepost was door mezelf, maar volgens mij 6 maanden boven de 10 en 6 maanden onder de 10.hosttech schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:19:
Om zelfs exact te zijn: 11,7 graden in 2020 (bron)
Hier ook een warmtepomp bij iv60 genomen, hopelijk krijg ik geen spijt (dat lichtpakket bijv. lonkte enorm, maar samen met snelladen was budget al op)
Spijt is een groot woord, warmtepomp levert je wel extra actieradius zo moet je er naar kijken.
Dank voor de toevoeging, daar ging mijn post ook om, bjorn nyland laat nodige parameters zien en andere artikel stelt bepaalde actieradius aan de hand van verbruik, maar verder er niet bij welke parameters.Corleone1979 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 14:54:
Björn Nyland geeft aan in zijn 1000 km challenge aan van de Enyaq dat de cW-waarde vooral van invloed is op snelwegen. Dit is vooral het grootste verschil tussen de Enyaq en de ID.4. Natuurlijk zijn er individuele verschillen zoals wielmaten (test was overigens met 21" wielen op de Enyaq) en de weercondities op de dag van de test. De 1000 km challenge wordt als meest representatief gezien voor de inzetbaarheid van een EV op lange reizen door de aspecten van verbruik (gewicht/cw-waarde/rijstijl) en laadsnelheden.
De uitslag:[Afbeelding]
Dat hangt er vanaf, als er bepaalde opties zijn die je wilt, maar niet aanwezig zijn op first edition en erbij nemen prijstechnisch niet gaat wat dan; voor mij niet automatisch een no-brainer.iBLiNK2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:46:
Ik zou het wel weten. De FE zijn lekker compleet uitgerust. Van de iv 60 is de trekhaakvoorbereiding er en verder veel opties. Ik zou er een trekhaak bij lullen en het glazendak lekker laten vervallen. In mijn optiek is dat zo overrated. Jaren gehad en mis er nu niets aan.
Uiteindelijk heb je dan een completere auto voor minder geld. No brainer toch?
In ieder geval succes met de keuze.
Oke, ik zie eerlijk gezegd niet zo waarom dit een probleem is als je weet dat het hier anders is.SSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:23:
[...]
Bij mijn weten wordt bijna overal blauw terugwinnen gekozen en groen verbruik.
Je hebt geluk, aluminiumfolie is in de aanbieding bij de AH.Simply1337 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:21:
[...]
kleine kanttekening:
Bij Bjorn's testen waren alle 4 de banden even breed [235] en dus achter niet breder. Dit helpt met een betere consumptio
Een week later had Kris Rifa dezelfde media auto met kenteken [EC 37737], maar dit keer had het wel het juiste achterbandformaat [255 breed]
Het zal toch niet dat Skoda heel toevallig een setje achtervelgen heeft omgewisseld voor voorvelgen van een andere enyaq?
VW had met de ID4 dezelfde fout gemaakt.
YouTube: Looking under VW ID4 and MEB platform
op 10.30
Ze zijn gewoon minder secuur in en er later op gewezen aan het aangepast.
Past volledig bij het VAG concern.
Toen ik mijn auto op kon halen en door de werkplaats liep, leek het wel haast een bandenpaleis.
Ongeloofelijk wat daar aan handel ligt. Foutjes zijn zo gemaakt.
Juist bij die auto is het nog leuker. 255 voor / 235 achterLoepoog schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 16:41:
[...]
Je hebt geluk, aluminiumfolie is in de aanbieding bij de AH.
VW had met de ID4 dezelfde fout gemaakt.
YouTube: Looking under VW ID4 and MEB platform
op 10.30
Ze zijn gewoon minder secuur in en er later op gewezen aan het aangepast.
Past volledig bij het VAG concern.
Toen ik mijn auto op kon halen en door de werkplaats liep, leek het wel haast een bandenpaleis.
Ongeloofelijk wat daar aan handel ligt. Foutjes zijn zo gemaakt.
Maar dit komt gewoon door de onwennigheid met het gebruik van verschillende breedte banden/velgen.
Ik heb sinds een paar dagen de volgende melding:
Verbindingsstatus kan niet worden geladen.
Reset en dergelijke brengt geen oplossing, iemand suggesties?
Verbinding waarmee eigenlijk?
Het lijkt erop dat er geen LTE verbinding meer is
Edit 2:
Ik vermoed iets met de servers van Skoda....
Ook mijn app is niet up to date (restant km's komt niet overeen met wat de auto aangeeft).
Edit 2:
Ook mijn app is niet up to date (restant km's komt niet overeen met wat de auto aangeeft).
[ Voor 35% gewijzigd door ManiacScum op 03-06-2021 18:56 ]
Er is schijnbaar onderhoud tot rond 23.00 vanavond, misschien daarom?.ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:45:
Edit 2:
Dat zou kunnen, het is alleen dat ik het nu al een paar dagen heb dat ik dacht dat het iets anders zou zijn.SSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:07:
[...]
Er is schijnbaar onderhoud tot rond 23.00 vanavond, misschien daarom?.
We wachten het af.
Ja ze schijnen wel de laatste weken telkens met die systemen bezig te zijn dus.ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:08:
[...]
Dat zou kunnen, het is alleen dat ik het nu al een paar dagen heb dat ik dacht dat het iets anders zou zijn.
We wachten het af.
Herkenbaar, ik had dagenlang precies hetzelfde en ook geenManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 18:45:
Edit 2:
LTE verbinding. Sinds vanochtend werkt alles weer, spontaan.
Bij de "gewone" standaard auto (dus geen kessy) moet je 2x op de sleutel drukken om alle deuren en achterklep te openen.
Is dit instelbaar dat alle deuren open gaan bij 1x klikken?
Uit de manual:JDeurs schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 19:56:
Bij de "gewone" standaard auto (dus geen kessy) moet je 2x op de sleutel drukken om alle deuren en achterklep te openen.
EDIT: Had niet door dat die in het engels was, bij deze in het nederlands.Instelling van de ontgrendelings- en vergrendelingsfunctie
In het infotainment het menu "menu -> wagen -> instellingen" -> Buiten selecteren.
Door een zijwaartse vingerbeweging het beeldscherm met het menupunt Centrale vergrendeling selecteren.
Het menupunt Centrale vergrendeling kiezen.
Alle portieren
Het ontgrendelen van alle portieren, de bagageruimteklep en de acculaadklep.
Afzonderlijk portier
Met de toets op de sleutel worden het bestuurdersportier en de acculaadklep ontgrendeld.
Bij wagens met sleutelloos vergrendelingssysteem worden door het aanraken van de portiergreep het portier waar de sleutel zich bevindt en de acculaadklep ontgrendeld.
Bij nogmaals ontgrendelen worden ook de andere portieren en de bagageruimteklep ontgrendeld.
Portieren aan één zijde ontgrendelen
Met de toets op de sleutel worden de portieren aan bestuurderszijde en de acculaadklep ontgrendeld.
Bij wagens met sleutelloos vergrendelingssysteem worden door het aanraken van de portiergreep de portieren aan de wagenzijde waar de sleutel zich bevindt en de acculaadklep ontgrendeld.
Bij nogmaals ontgrendelen worden ook de andere portieren en de bagageruimteklep ontgrendeld.
[ Voor 105% gewijzigd door SSJVegito op 03-06-2021 20:36 ]
Deze zit ook niet op mijn first ed.goetfoud schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 20:47:
Top Skoda dealer! Zoals beloofd kreeg ik vandaag per post de simply clever vuldop toegestuurd per post.
Simply good!!
[Afbeelding]
ik krijg nu wel de laadzak opgestuurd
[ Voor 3% gewijzigd door mibkiller op 03-06-2021 21:11 ]
Heeft iemand door hoe die recuperatie flippers werken. Ik reed net even een rondje in D in normale modus, maar ik kreeg de recuperatie niet van Auto mode af. Volgens mij had ik ook de Acc of travel assist ook uit staan. Morgen eerste grotere rit. 65km heen en 65km terug. Zin in!
Volgens mij moet je eerst de auto mode uitzetten. Dat hoeft maar 1 keer gelukkig en niet elke keer dat je gaat rijden...FJP84 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:34:
Heeft iemand door hoe die recuperatie flippers werken. Ik reed net even een rondje in D in normale modus, maar ik kreeg de recuperatie niet van Auto mode af. Volgens mij had ik ook de Acc of travel assist ook uit staan. Morgen eerste grotere rit. 65km heen en 65km terug. Zin in!
ManualFJP84 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:34:
Eco assistent moet dus aanstaan lijkt het op.
Daarnaast kan de Eco assistent niet ingeschakeld worden als:
- De automatische afstandsregelling (ACC) is ingeschakeld
- Snelheidsregelsysteem is geactiveerd
- Rijmodus sport is geactiveerd
[ Voor 19% gewijzigd door SSJVegito op 03-06-2021 21:45 ]
Ok ga ik proberen. In de manual heb ik gevonden waar dit kan.Chipsoer schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:39:
[...]
Volgens mij moet je eerst de auto mode uitzetten. Dat hoeft maar 1 keer gelukkig en niet elke keer dat je gaat rijden...
Oh, ik verwarde de eco mode met eco assist. Morgen of straks nog even kijkenSSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:42:
[...]
Manual
Eco assistent moet dus aanstaan lijkt het op.
Daarnaast kan de Eco assistent niet ingeschakeld worden als:
- De automatische afstandsregelling (ACC) is ingeschakeld
- Snelheidsregelsysteem is geactiveerd
- Rijmodus sport is geactiveerd
[ Voor 57% gewijzigd door FJP84 op 03-06-2021 21:53 ]
Zag jij in drive mode D staan of aD ? Als je alleen de D zag moet die Eco assistent dus aan.
Ik zag aD continu en wilde juist wat met die flippers doen, maar die deden naar mijn gevoel niets. Je moet het kunnen overrulen. Misschien werkt het pas als ik het gaspedaal loslaat. Want ik lees dat auto mode weer actief wordt als.je gaspedaal bedient.SSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:53:
[...]
Zag jij in drive mode D staan of aD ? Als je alleen de D zag moet die Eco assistent dus aan.
Klopt, het slaat ook nergens op om recuperatie in te stellen op een niveau terwijl je nog gas geeft want je wilt dus helemaal niet afremmen. Dus gas los en dan aan die flippers hengsten.FJP84 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:57:
[...]
Ik zag aD continu en wilde juist wat met die flippers doen, maar die deden naar mijn gevoel niets. Je moet het kunnen overrulen. Misschien werkt het pas als ik het gaspedaal loslaat. Want ik lees dat auto mode weer actief wordt als.je gaspedaal bedient.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het idee erachter niet helemaal snap, de rem doet ook al recuperatie. Dus waarom die flippers? Ik wil dat die het juist helemaal automatisch doet en anders gebruik ik de rem wel. Maar dat is mijn mening.
[ Voor 17% gewijzigd door SSJVegito op 03-06-2021 22:03 ]
Wacht wat?? Hoort die bij een First Edition erbij te zitten? Evanals die trechter/dop??mibkiller schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:10:
[...]
Deze zit ook niet op mijn first ed.
ik krijg nu wel de laadzak opgestuurd
Welke dingen mis ik nog meer?
Inderdaad de flippers pas bedienen nadat je het gas loslaat. Hele makkelijke manier van bijremmen als de aD het niet snel genoeg doet. Gebruik het regelmatig. Zodra je gaspedaal aantikt is aD weer actief.FJP84 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:57:
[...]
Ik zag aD continu en wilde juist wat met die flippers doen, maar die deden naar mijn gevoel niets. Je moet het kunnen overrulen. Misschien werkt het pas als ik het gaspedaal loslaat. Want ik lees dat auto mode weer actief wordt als.je gaspedaal bedient.
test gedaan door: https://bmz-group.com/index.php/en/ met betrekking tot laadcycli voor batterijen. Onderstaande staat los van mogelijke maatregelen van de fabrikant (zoals niet 100% capaciteit beschikbaar maken)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uF3byvSthm0F1BMKM0zqml33.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uF3byvSthm0F1BMKM0zqml33.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/KZFgeTfjOkgf2wHLWlb4ujNy.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant!jeroenkb schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:32:
test gedaan door: https://bmz-group.com/index.php/en/ met betrekking tot laadcycli voor batterijen. Onderstaande staat los van mogelijke maatregelen van de fabrikant (zoals niet 100% capaciteit beschikbaar maken)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als we dus bij 100 % 400 km kunnen halen dan betekend dus bij laden tot 80 % en discharge tot 20 % dat we 0.6 * 400 * 3500 = 1.400.000 km kunnen rijden met de auto. Voor de batterij end of life is.
Van 90 naar 10 hebben we dan dus 0.8 * 400 * 1500 = 480.000 km. Dat is ook al een mooi aantal met fatsoenlijke afstanden dat je kunt rijden.
Voor leaserijders dus niet echt noodzaak om de 80% te hanteren... 320.000 km zullen niet veel leaserijders als contract hebben hoop ik
(100 -> 20% = 400 x 0,8 x 1000 cycli = 320.000)
Dan zou ik toch gaan voor de 90 naar 10 denk ik, zou je toch zelfde mee moeten halen alleen meer cycli.ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:24:
Voor leaserijders dus niet echt noodzaak om de 80% te hanteren... 320.000 km zullen niet veel leaserijders als contract hebben hoop ik
Ja wellicht, ik vermoed alleen dat niet veel leaserijders zich zo verdiepen in de degradatie van een batterij en gewoon 'vol gooien'.SSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:30:
[...]
Dan zou ik toch gaan voor de 90 naar 10 denk ik, zou je toch zelfde mee moeten halen alleen meer cycli.
Veel leaserijders zijn nou niet een voorbeeldfunctie als het om de juiste behandeling gaat van de auto's
Ja eens, ik vind alleen dat je de auto gewoon netjes kunt gebruiken ook al is het een lease auto. Het is in principe van iemand anders en ik heb ik altijd geleerd dat je eigenlijk nog zuiniger bent op iets van iemand anders dan van jezelf. En daar ben ik het mee eens maar dat is mijn mening.ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:35:
[...]
Ja wellicht, ik vermoed alleen dat niet veel leaserijders zich zo verdiepen in de degradatie van een batterij en gewoon 'vol gooien'.
Veel leaserijders zijn nou niet een voorbeeldfunctie als het om de juiste behandeling gaat van de auto's
Ik deel die mening, ik haal hem zelfs niet door een wasstraat....SSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:36:
[...]
Ja eens, ik vind alleen dat je de auto gewoon netjes kunt gebruiken ook al is het een lease auto. Het is in principe van iemand anders en ik heb ik altijd geleerd dat je eigenlijk nog zuiniger bent op iets van iemand anders dan van jezelf. En daar ben ik het mee eens maar dat is mijn mening.
Voor zover ik begrepen heb van de Sales van Skoda, wordt er enkel een Type 2 - Type 2 kabel bij de wagen geleverd.
Als optie kon er een andere kabel bijgeleverd worden waarmee je onder andere kon opladen aan een standaard stopcontact (puur voor in noodgevallen). Ik vind die optie nogal duur dus ik vroeg me af of iemand van jullie een after-market 3rd party kabel gekocht hebben, en wat jullie ervaringen zijn?
Als optie kon er een andere kabel bijgeleverd worden waarmee je onder andere kon opladen aan een standaard stopcontact (puur voor in noodgevallen). Ik vind die optie nogal duur dus ik vroeg me af of iemand van jullie een after-market 3rd party kabel gekocht hebben, en wat jullie ervaringen zijn?
Ik ben ook een lease rijder maar ben ook zuinig op de auto.ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:24:
En wie rijdt er meer dan 320.000 van de privé rijders ook niet veel denk ik?
Wel opmerkelijk dat laden tot 100% zoveel laadcycli scheelt. Slechts 500 bij 100% naar 10%.jeroenkb schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tsja , ga je ooit een miljoen kilometer halen met je Enyaq,?
Even wat nuance. Deze test is niet gedaan op een auto batterij en ik heb geen idee of je zomaar het vergelijk naar een auto batterij mag trekken.jeroenkb schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Linkje naar het type batterij waarmee volgens de graph de test is gedaan: https://www.batterijservi...f-2600mah-unprotected.jpg
Ik volg deze even, ben nog op zoek naar een tot 16A instelbare granny voor vakantie met goede specs tegen een aantrekkelijke prijs.EngelbertDubois schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:46:
Voor zover ik begrepen heb van de Sales van Skoda, wordt er enkel een Type 2 - Type 2 kabel bij de wagen geleverd.
Waar is dat op gebaseerd? Aanname wat mij betreft..ManiacScum schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:35:
[...]
Zijn ook genoeg mensen die auto privé rijden en nergens naar kijken...
Mijn EV heeft ook een theoretisch bereik van 400km. Eerste jaar steeds naar 90% geladen.
Door Corona dit jaar minder gereden en hij stond dus langer 90% vol niets te doen. Daarom het laden aangepast naar Max 70% en dan indien nodig de avond van te voren hem aangepast naar 90-100%. Uiteindelijk blijk ik makkelijk uit te kunnen met 70%, misschien 4-5x in het jaar dat ik hem naar meer heb geladen.
Je merkt na wat langer EV rijden dat je eigenlijk helemaal niet zo vaak langere afstanden aflegt (los van mensen die als vertegenwoordiger ofzo werken natuurlijk)!
Geen idee hoeveel marge Skoda hanteert overigens, is ‘100’ eigen 95 of 90%?
Door Corona dit jaar minder gereden en hij stond dus langer 90% vol niets te doen. Daarom het laden aangepast naar Max 70% en dan indien nodig de avond van te voren hem aangepast naar 90-100%. Uiteindelijk blijk ik makkelijk uit te kunnen met 70%, misschien 4-5x in het jaar dat ik hem naar meer heb geladen.
Je merkt na wat langer EV rijden dat je eigenlijk helemaal niet zo vaak langere afstanden aflegt (los van mensen die als vertegenwoordiger ofzo werken natuurlijk)!
Ik dacht dat de iv60 bruto 62 en netto 58 heeftSmobbo schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:33:
Mijn EV heeft ook een theoretisch bereik van 400km. Eerste jaar steeds naar 90% geladen.
Ik zag er laatst een op Amazon. Ik zal de link proberen te achterhalenRandomNick schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:30:
[...]
Ik volg deze even, ben nog op zoek naar een tot 16A instelbare granny voor vakantie met goede specs tegen een aantrekkelijke prijs.
Ook ik ben een leaserijder die de auto behandeld alsof die van mij zelf is. Ik krijg ook altijd de opmerking bij inleveren na 5 jaar gebruik "zo, die ziet er nog wel heel netjes uit"SSJVegito schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 23:36:
[...]
Ja eens, ik vind alleen dat je de auto gewoon netjes kunt gebruiken ook al is het een lease auto. Het is in principe van iemand anders en ik heb ik altijd geleerd dat je eigenlijk nog zuiniger bent op iets van iemand anders dan van jezelf. En daar ben ik het mee eens maar dat is mijn mening.
Ik denk dat ik straks meestal tussen 20-80 zal laden en alleen op vakantie 0-100
Veel komt uit China. Ik zou persoonlijk gewoon lekker een VAG granny kopen. Ook staan er genoeg nieuwe granny's op MP. Ben je ook voor ~170 klaar.Ccreator schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:56:
[...]
Ik zag er laatst een op Amazon. Ik zal de link proberen te achterhalen
[ Voor 11% gewijzigd door Inspired op 04-06-2021 08:34 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Zou voor mij prima zijn, ware het niet dat de VAG maar 10A kan en niet instelbaar is.Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Veel komt uit China. Ik zou persoonlijk gewoon lekker een VAG granny kopen. Ook staan er genoeg nieuwe granny's op MP. Ben je ook voor ~170 klaar.
Ik wil liever 16A en eventueel instelbaar naar 10A of nog lager.
En kijk uit: juist op MP kom je relatief veel zelf geïmporteerde China meuk tegen. Dan liever iets van Amazon waar je tenminste wat ervaringen kunt checken.
[ Voor 15% gewijzigd door RandomNick op 04-06-2021 08:38 ]
16A is ook wel het opzoeken van de limiet. Mijne kan tot 13A maar zet hem doorgaans op max 10A. Helemaal als je er een verlengsnoer tussen moet hangen. Op 13A is bij mij de stekker gesmolten op vakantie in Frankrijk bij 35 graden buiten temperatuur. En met 10A gaat het (voor mij) op vakantie snel zat. Ik zou in ieder geval geen goedkopere Chinese granny kopen die dan tot 16A maar geen temperatuur sensoren in de stekkers heeft bv.RandomNick schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:35:
[...]
Zou voor mij prima zijn, ware het niet dat de VAG maar 10A kan en niet instelbaar is.
Ik wil liever 16A en eventueel instelbaar naar 10A of nog lager.
Dit zou dan iets moeten zijn?Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:39:
[...]
16A is ook wel het opzoeken van de limiet. Mijne kan tot 13A maar zet hem doorgaans op max 10A. Helemaal als je er een verlengsnoer tussen moet hangen. Op 13A is bij mij de stekker gesmolten op vakantie in Frankrijk bij 35 graden buiten temperatuur. En met 10A gaat het (voor mij) op vakantie snel zat. Ik zou in ieder geval geen goedkopere Chinese granny kopen die dan tot 16A maar geen temperatuur sensoren in de stekkers heeft bv.
https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html
Is ook gewoon goedkope Chinese import; https://nl.aliexpress.com/item/1005001704392716.htmlzzzboz schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:44:
[...]
Dit zou dan iets moeten zijn?
https://www.accu-machine....-2-mennekes-8ah-10ah.html
Geen idee of die bv een temp sensor in de Schuko heeft zitten.
Als je hem zou willen kopen is Ali voordeliger.
Zover had ik nog niet gekeken, inderdaad. Weet ook nog niet of ik de optie nodig heb, maar weten wat er in de markt is, is altijd goed, vind ik.Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:48:
[...]
Is ook gewoon goedkope Chinese import; https://nl.aliexpress.com/item/1005001704392716.html
Ja precies dit is wel heel belangrijk om te vermelden want autofabrikanten bouwen natuurlijk zelf al allerlei beveiligingen in t.o.v. een ruwe unprotected batterij.RandomNick schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 06:28:
[...]
Even wat nuance. Deze test is niet gedaan op een auto batterij en ik heb geen idee of je zomaar het vergelijk naar een auto batterij mag trekken.
Linkje naar het type batterij waarmee volgens de graph de test is gedaan: https://www.batterijservi...f-2600mah-unprotected.jpg
Eigenlijk kun je dus concluderen dat het in de praktijk bij een auto totaal geen issue gaat zijn. Ik bedoel zelfs worst case kom je met van 0 - 100 laden al op een heel hoge kilometerstand. Laat staan met de beveiliging / beperking die er standaard al op zit.
Ik blijf erbij dat het 80% advies op het display door veel mensen verkeerd wordt geïnterpreteerd. Volgens mij wordt veel meer bedoeld dat het minder efficiënt (minder snel) is om onderweg veel hoger op te laden omdat die laatste 20% gewoon relatief lang duurt.
Even de trotse bezitters polsen:
De connect app werkt standaard met alle functies ? of moet je nog iets in optiepakket nemen?
De Headsup display geeft ook navigatie instructies van Waze weer ?
De connect app werkt standaard met alle functies ? of moet je nog iets in optiepakket nemen?
[ Voor 72% gewijzigd door Mafke op 04-06-2021 09:13 ]
Waiting for my Enyaq...
Helemaal met je eens.ik222 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:58:
[...]
Ja precies dit is wel heel belangrijk om te vermelden want autofabrikanten bouwen natuurlijk zelf al allerlei beveiligingen in t.o.v. een ruwe unprotected batterij.
Eigenlijk kun je dus concluderen dat het in de praktijk bij een auto totaal geen issue gaat zijn. Ik bedoel zelfs worst case kom je met van 0 - 100 laden al op een heel hoge kilometerstand. Laat staan met de beveiliging / beperking die er standaard al op zit.
Ik blijf erbij dat het 80% advies op het display door veel mensen verkeerd wordt geïnterpreteerd. Volgens mij wordt veel meer bedoeld dat het minder efficiënt (minder snel) is om onderweg veel hoger op te laden omdat die laatste 20% gewoon relatief lang duurt.
Ja, maar zonder ARMafke schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:10:
Even de trotse bezitters polsen:
Goed nieuws over de Ionity soap: Skoda NL is door de knieën en gaat iedereen ‘die daarvoor in aanmerking komt’ de Powerpass aanbieden.
Vanochtend kreeg ik van mijn dealer in reactie op mijn ingebrekestelling het volgende bericht:
“ Zojuist direct contact gezocht met Skoda Nl, en ze gaan powerpas ook beschikbaar stellen voor de klanten op wie het van toepassing. Ze gaan hem niet herintroduceren en actief aanbieden maar voor u komt hij wel beschikbaar.
De exacte communicatie volgt nog, als wij hier bericht over ontvangen dan hoort u direct van ons.
We houden u op de hoogte en we hopen dat u positief gestemd bent met de oplossing.”
Trek dus vooral aan de bel bij je eigen dealer! Overal in Europa bij snelladers van Ionity ‘tanken’ voor €0,30 per kWh is voor veel mensen toch aantrekkelijk. Succes !🤞
Vanochtend kreeg ik van mijn dealer in reactie op mijn ingebrekestelling het volgende bericht:
“ Zojuist direct contact gezocht met Skoda Nl, en ze gaan powerpas ook beschikbaar stellen voor de klanten op wie het van toepassing. Ze gaan hem niet herintroduceren en actief aanbieden maar voor u komt hij wel beschikbaar.
De exacte communicatie volgt nog, als wij hier bericht over ontvangen dan hoort u direct van ons.
We houden u op de hoogte en we hopen dat u positief gestemd bent met de oplossing.”
Trek dus vooral aan de bel bij je eigen dealer! Overal in Europa bij snelladers van Ionity ‘tanken’ voor €0,30 per kWh is voor veel mensen toch aantrekkelijk. Succes !🤞
Dat is echt heel goed nieuws, super man! Schouderklopje voor joujdbiggelaa schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:36:
Goed nieuws over de Ionity soap: Skoda NL is door de knieën en gaat iedereen ‘die daarvoor in aanmerking komt’ de Powerpass aanbieden.
Zolang experts zeggen dat een lithium ion batterij de langste levensduur heeft als je hem zoveel mogelijk tussen 20 en 80 % houdt is daar verder weinig van te vinden hoor.
Eens, er zijn altijd veiligheidsmarges ingebouwd in apparaten, maar er is ook genoeg ruimte om de batterij flink te verzieken. Ik ben geen expert dus ik heb geen idee wat de marges zijn, maar we zullen het er allemaal wel mee eens zijn dat die marges niet tussen 20 en 80 % zijn, dat maakt de auto te zwaar en te duur.
Sterker nog, als 100% vol in werkelijkheid 80% was dan zou je mogen verwachten dat je tot 100% op hoogste snelheid zou kunnen laden en dat is niet zo.
Ik denk dat mensen wel minder panisch kunnen doen over even op 100% zitten, het wordt wellicht een tikkeltje overdreven. Uiteindelijk hebben we het in de meeste gevallen hooguit over een paar % meer degeneratie over een aantal jaar. Ik ken wat Tesla rijders die hun range omlaag hebben zien gaan na 5 jaar dus het is wel iets wat ik serieus neem waar mogelijk.
edit:
En bij 100% valt er niets te regenerern in de eerste kilometers van je rit als je remt dus tenzij je direct naast de oprit van een snelweg woont, zet hem dan max op 95%
[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 04-06-2021 10:06 ]
Die 80% heeft wel degelijk te maken met degradatie. Op AC gaat het laden amper trager boven de 80%. Prima als je 24/7 gaat laden tot 100%. Je zult vast binnen de specs van de garantie blijven. Als ik zelf een BEV zou kopen zou ik het sowieso niet doen.ik222 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:58:
[...]
Ja precies dit is wel heel belangrijk om te vermelden want autofabrikanten bouwen natuurlijk zelf al allerlei beveiligingen in t.o.v. een ruwe unprotected batterij.
Ik heb zojuist de monumentale fout gemaakt door "VAG granny" te googlen.Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:32:
[...]
Veel komt uit China. Ik zou persoonlijk gewoon lekker een VAG granny kopen. Ook staan er genoeg nieuwe granny's op MP. Ben je ook voor ~170 klaar.
Origineel en goedkoper: https://shop.skoda.nl/aut...dkabel-type-2-230v-mode-2Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 08:48:
[...]
Is ook gewoon goedkope Chinese import; https://nl.aliexpress.com/item/1005001704392716.html
Made in China hoeft niet slecht te zijn, al zou ik liever een kabel kopen via een betrouwbare partij of speciaalzaak/webshop. Misschien staat er ook op de VAG-lader wel ergens "made in China"
Constatering wat mij betreftgoetfoud schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 07:03:
[...]
Waar is dat op gebaseerd? Aanname wat mij betreft..
Dat is nogal een nuance verschil aangezien het dan om eigen bezit gaat. Daar hebben zij zich zelf alleen maar mee.Zijn ook genoeg mensen die auto privé rijden en nergens naar kijken...
Goed nieuws! Kan je je PM box nog even checken? Ik heb je een week of twee terug mijn mailadres ge PM-t maar nooit iets ontvangenjdbiggelaa schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 09:36:
Mooi maar eigenlijk praktisch een klein item. Dat je hier niet actief op gewezen wordt, blijft het grote probleem. Als je niet op de hoogte bent van deze mogelijkheid en de dealer je niet op wijst, gebeurt er uiteindelijk niets.RandomNick schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:13:
[...]
Goed nieuws! Kan je je PM box nog even checken? Ik heb je een week of twee terug mijn mailadres ge PM-t maar nooit iets ontvangen
Op dit moment wordt Powerpass alleen geblokt als je bij de aanvraag "Nederland" invult. Ieder ander land werkt wel en je kan vervolgens gewoon een NL adres opgeven waar de pas naar verstuurd wordt en je VIN nummer koppelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Corleone1979 op 04-06-2021 10:22 ]
Bedoel je nu eigenlijk; zolang je thuis AC laadt, moet je je minder zorgen maken ivm degradatie, maar als je gaat snelladen blijf je best binnen die 20-80%?Inspired schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Die 80% heeft wel degelijk te maken met degradatie. Op AC gaat het laden amper trager boven de 80%. Prima als je 24/7 gaat laden tot 100%. Je zult vast binnen de specs van de garantie blijven. Als ik zelf een BEV zou kopen zou ik het sowieso niet doen.
Haha, damn, nou kon ik het ook niet laten natuurlijk...EngelbertDubois schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:03:
[...]
Ik heb zojuist de monumentale fout gemaakt door "VAG granny" te googlen.
Nee, ik bedoel meer dat het 80% advies niks met DC of AC laden te maken heeft. Boven de 80% laden, en met name lang laten staan, zal wat meer degradatie opleveren. Iemand stelde dat het 80% advies er zou zijn ivm lagere snelheid op hogere SoC. Dat heeft met het advies niks te maken.Cloclo100 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 10:20:
[...]
Bedoel je nu eigenlijk; zolang je thuis AC laadt, moet je je minder zorgen maken ivm degradatie, maar als je gaat snelladen blijf je best binnen die 20-80%?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2