Het zou mij niets verbazen als die al gewoon op de auto zitten met al die assistentsystemen. Hoe zouden die anders werken?Cloclo100 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 22:03:
[...]
Ik zou zeggen, dan moet je toch ook alle cameras hebben?
Hoe ervaren jullie dat bij de ENYAQ?
Deels wel, maar niet de front camera; heb je geen front camera dan heb je andere grill vulling dan wanneer je wel front camera hebt en kan me ook voorstellen dat als je front camera niet hebt er geen voorbereiding qua kabel of iets aanwezig is.Alex Timmermans schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:20:
Het zou mij niets verbazen als die al gewoon op de auto zitten met al die assistentsystemen. Hoe zouden die anders werken?
Ik zet ‘m meteen uit, vind het heel irritant. Moet helaas wel elke keer opnieuw...sparks schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:24:
Vraagje aan diegene die nu al een ENYAQ rijden: ik las ergens dat lane assist standaard aan staat, altijd. Je kunt het wel uitzetten. In mijn octavia heb ik het standaard uit staan, heb het idee dat het de besturing wat 'vaag' maakt. Bovendien is het met die spits stroken niet prettig, dan moet je soms over lijnen heen.
Zeer irritant, zeker op tussenwegen. En helaas elke keer uitzettenChipsoer schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:32:
[...]
Ik zet ‘m meteen uit, vind het heel irritant. Moet helaas wel elke keer opnieuw...
Ik heb geen enkel assistentiesysteem als optie genomen maar wel de frontcamera. Ga er dus gemakshalve van uit dat elke auto deze heeft.knirrebir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Deels wel, maar niet de front camera; heb je geen front camera dan heb je andere grill vulling dan wanneer je wel front camera hebt en kan me ook voorstellen dat als je front camera niet hebt er geen voorbereiding qua kabel of iets aanwezig is.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Wordt de frontcamera niet bij een assistentsysteem gebruikt dan? Het viel mij op dat tijdens de proefrit de auto zag dat er een vrachtwagen voor mij reed en dat ook in het kleine display aangaf.knirrebir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:26:
[...]
Deels wel, maar niet de front camera; heb je geen front camera dan heb je andere grill vulling dan wanneer je wel front camera hebt en kan me ook voorstellen dat als je front camera niet hebt er geen voorbereiding qua kabel of iets aanwezig is.
Je mits een hendel aan het stuur om de ACC mee in te kunnen stellen (afstand). De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ik geloof niet dat dat met een app-betaling is opgelost.knirrebir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:26:
[...]
1m x 1mCloclo100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:09:
Zou mij eens iemand van de eigenaars de afmetingen van de koffer kunnen geven? Dus van wielkas naar wielkas en van achterbank tot kofferklep. Dank je!
Aha, ik dacht dat echt dat hier foto's geplaatst waren van members met 360 camera en dan camera in grille en foto's van members zonder 360 camera, geen camera in grilleervh schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:45:
Ik heb geen enkel assistentiesysteem als optie genomen maar wel de frontcamera. Ga er dus gemakshalve van uit dat elke auto deze heeft.
Zou zeker kunnen dat frontcamera gebruikt gaat worden voor assistent systeem, echter je hebt aantal posities voor 'frontcamera', 1x achter voorruit, 1x op-in grille, 1x achter grille; zie ook pagina 13 instructieboekje, daar staat ook 'camera voor hulpsystemen'.Alex Timmermans schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:01:
Wordt de frontcamera niet bij een assistentsysteem gebruikt dan? Het viel mij op dat tijdens de proefrit de auto zag dat er een vrachtwagen voor mij reed en dat ook in het kleine display aangaf.
Ik had het idee dat gene op-in grille alleen aanwezig is als je 360 graden camera als optie hebt (maar blijkt niet zo) en dat die in toekomst juist nodig is om te hebben als automatisch parkeren mogelijk wordt.
Als het goed is zit die op mijn auto. Ik heb een v80 first edition besteld. Ga de vraag voor de gein eens bij de dealer neerleggen.Loepoog schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:03:
[...]
Je mits een hendel aan het stuur om de ACC mee in te kunnen stellen (afstand). De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ik geloof niet dat dat met een app-betaling is opgelost.
Ik laat lane-assist altijd aan staan, en zet travel-assist geregeld aan.sparks schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:24:
Vraagje aan diegene die nu al een ENYAQ rijden: ik las ergens dat lane assist standaard aan staat, altijd. Je kunt het wel uitzetten. In mijn octavia heb ik het standaard uit staan, heb het idee dat het de besturing wat 'vaag' maakt. Bovendien is het met die spits stroken niet prettig, dan moet je soms over lijnen heen.
Wat mij betreft is de lane-assist véél minder vervelend in de Enyaq dan hij in mijn voorgaande Kodiaq was. In de Kodiaq moest ik vrij stevig 'tegensturen', dat gevoel heb ik bij de Enyaq veel minder. Maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn...
Wel wat teleurstellend. Mijn cx5 is 4cm minder breed en heeft 105cm van wielkas tot wielkas. Nu even naar mijn dealer trouwens, auto is er en de garage is om de hoek, dus eens ff loeren
Ik heb ook lane assist in mijn Superb op dit moment en vind het heel fijn eerlijk gezegd. Zijn af en toe wat locaties waar die raar op reageert maar je hebt het stuur toch vast dus je kunt dat gewoon corrigeren. Bijvoorbeeld waar ze met de weg bezig zijn en je moet inderdaad over lijnen heen. Verder vind ik het super fijn werken, handen lichtjes op het stuur en de auto het meeste werk laten doen. En ik wordt dan zelf ook gecorrigeerd als ik eens van baan wil wisselen zonder mijn knipperlicht te gebruiken (komt niet vaak voor maar dan wordt ik er in ieder geval wel aan herinnert).sparks schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 08:24:
Tijdens de testrit vond ik het ook erg fijn werken op de Enyaq maargoed dat was een test rit van 45 minuten.
Deze snap ik niet helemaal, of bedoel je dat het teleurstellend is dat je dit niet vooraf wist?
Nee eerder in de zin van, een bredere auto heeft een bredere koffer? 😀ManiacScum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Deze snap ik niet helemaal, of bedoel je dat het teleurstellend is dat je dit niet vooraf wist?
Als je meet van wielkast tot wielkast, dan moet je ook kijken naar de spoorbreedte en de breedte van de wielen.Cloclo100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Nee eerder in de zin van, een bredere auto heeft een bredere koffer? 😀
Ik weet niet precies welke CX5 jij had, maar een snelle zoekopdracht leert me dat de spoorbreedte groter is en de bandenmaat smaller. Dan is het niet gek.
Al met al ga je er qua kofferbakruimte op inhoud sowieso op vooruit.
Je wilt en een stevige gevormde kont. met de nodige inhoud? Klinkt als een ideale vrouw.Cloclo100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:38:
[...]
Nee eerder in de zin van, een bredere auto heeft een bredere koffer? 😀
zo een waar je goed op kan trommelen zeg maar.ManiacScum schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Je wilt en een stevige gevormde kont. met de nodige inhoud? Klinkt als een ideale vrouw.
Mescaline schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 20:20:
[...]
Omdat het een persoonsgegeven is, en daar ben ik zuinig op
Mescaline schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 18:54:
[...]
Ik zal het kenteken er even uit shoppen, dan komen ze eraan
Maar je bent niet zuinig op “de persoonsgegevens” van een anderMescaline schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 16:08:
[...]
Belofte maakt schuld:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
#doublestandards
Dan had je (of kan misschien nog) voor een skoda kodiaq moeten gaanCloclo100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:29:
Wel wat teleurstellend. Mijn cx5 is 4cm minder breed en heeft 105cm van wielkas tot wielkas. Nu even naar mijn dealer trouwens, auto is er en de garage is om de hoek, dus eens ff loeren. Launch+(first edition high in nl) arctic silver incl. pano.
Zie prijslijst first edition op site skoda, 80 first edition heeft assistentie plus pakket en dit bevat onder andere acc en daarmee ook hendel aan stuur zoals gemeld door lopeoog.Alex Timmermans schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 09:24:
Als het goed is zit die op mijn auto. Ik heb een v80 first edition besteld. Ga de vraag voor de gein eens bij de dealer neerleggen.
Die is nauwelijks breder tussen de wielkasten. Heb ik zelf ook naar gekeken i.v.m. Het vervoeren van grote lijsten.knirrebir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:02:
[...]
Dan had je (of kan misschien nog) voor een skoda kodiaq moeten gaan.
Dat weet ik. Ik had het over de vraag van de 360 camera. Dat ligt nu bij de dealer om te kijken of dat achteraf in te bouwen is.knirrebir schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 12:14:
[...]
Zie prijslijst first edition op site skoda, 80 first edition heeft assistentie plus pakket en dit bevat onder andere acc en daarmee ook hendel aan stuur zoals gemeld door lopeoog.
Dat het ging om 360 camera had ik niet zo gelezen nav jou posts, maar dank voor toelichting, ben benieuwd wat terugkoppeling dealer wordt.
Klopt wel, ik had ook een CX5 en mijn vrouw zei meteen dat de bagageruimte smaller is. Ik heb het niet nagemeten, zij heeft daar wel een goed oog voorCloclo100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 10:29:
[...]
Wel wat teleurstellend. Mijn cx5 is 4cm minder breed en heeft 105cm van wielkas tot wielkas. Nu even naar mijn dealer trouwens, auto is er en de garage is om de hoek, dus eens ff loeren. Launch+(first edition high in nl) arctic silver incl. pano.
Zo eentje als in mijn Avatarjdenijs schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 11:48:
[...]
zo een waar je goed op kan trommelen zeg maar.

offtopic: ManiacScum heeft dr achterkant in z'n avatar staan, ik de voorkant.
Het is dezelfde persoon.
Aankomende dinsdag de laadpaal, dus het einde komt heel langzaam in zicht
Als je iets "te vlot" achteruit rijdt, vindt ie niet zo leuk. Heb ik ook met mn huidige Octavia een paar keer gehad. Mn passagiers scholden me wel ff uitjeroenkb schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:58:
Enyaq houdt niet van bloemetjes...;-)
Keiharde ingreep bij achteruitrijden
[Afbeelding]
Inderdaad, maar was zijn / haar eigen "schuld"nsbrcn schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:04:
[...]
Als je iets "te vlot" achteruit rijdt, vindt ie niet zo leuk. Heb ik ook met mn huidige Octavia een paar keer gehad. Mn passagiers scholden me wel ff uit
Maar vooral fijn om te weten dat het ingrijpen werkt...
En voor de statistieken: assistentie basis en wel travel assist, wel van die fixeerdingen in de kofferbak, geen slimme vuldop voor de ruitenwisservloeistof en maar 1 paraplu.
En natuurlijk foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Dit zijn de standaard velgen? Die heb ik ook.. Helaas was er geen budget meer voor 20 inch laat staan 21 inch. Maar als ik hem zo zie zijn deze velgen ook gewoon prima!__REMCO__ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:59:
Net de mijne (Race Blue iV60) opgehaald en vanaf Amsterdam naar Papendrecht gereden. Ik heb nog nooit elektrisch gereden dus dat is nog wel even wennen maar het rijdt erg lekker! Hij past ook precies in de garage (had ik al wel uitgemeten maar dat blijft toch wel spannend!)
En voor de statistieken: assistentie basis en wel travel assist, wel van die fixeerdingen in de kofferbak, geen slimme vuldop voor de ruitenwisservloeistof en maar 1 paraplu.
En natuurlijk foto's
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
En dan krijg je deze reactie bij de beoordeling van de app;NoCO2 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:44:
Zoek de 10 verschillen met de werkelijkheid:
#disappointed!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kunt slechts het accupercentage zien in de app en het resterende bereik. Verder geen enkele van de genoemde opties helaas.
Reactie van ontwikkelaar:
Hello Sir, we are very sorry that you are having difficulties with our app. Unfortunately, we cannot help you without a deeper analysis. So please contact us via your local customer service, where we will be happy to attend to you individually. Your MyŠKODA App Team

Ieder commentaar levert meestal hetzelfde idiote zinnetje op 😡 Maar ik zag ook een relevante inhoudelijke reactie:Pas1 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:22:
[...]
En dan krijg je deze reactie bij de beoordeling van de app;
Je kunt slechts het accupercentage zien in de app en het resterende bereik. Verder geen enkele van de genoemde opties helaas.
Reactie van ontwikkelaar:
Hello Sir, we are very sorry that you are having difficulties with our app. Unfortunately, we cannot help you without a deeper analysis. So please contact us via your local customer service, where we will be happy to attend to you individually. Your MyŠKODA App Team
:strip_exif()/f/image/IrMcgmrCb5GimGJQd2LSKSB7.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door jdbiggelaa op 28-05-2021 16:39 ]
Ik heb de auto (60) nog niet (wellicht volgende week zei de dealer...) maar als ik even bij autoverzekeringen kijk zie ik dat voor auto < 50k (check) en acceleratie > 6.5 sec (check) een alarmsysteem niet verplicht is. Ik vermoed dat een Skoda bij het dievengilde niet super geliefd zal zijn, er is immers volop keus aan snellere en leukere ;-) dus als privé rijder vraag ik me af of dit een slimme investering zou zijn...? Temeer daar het aantal autodiefstallen in mijn woonplaats niet erg groot is.
Jaja, first adapters zijn nogal eens in het nadeel... het kan beslist voordeel hebben om 1a2 jaar te wachten tot kinderziekten verholpen en aanvullende zaken beschikbaar zijn.jdbiggelaa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Ieder commentaar levert meestal hetzelfde idiote zinnetje op 😡 Maar ik zag ook een relevante inhoudelijke reactie:
[Afbeelding]

Lijkt mij geldverspilling. Als de verzekeraar het niet eist (bij mij niet) en je bent gedekt tegen diefstal, waarom dan nog geld uitgeven?bram2700 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:45:
Vraagje: zijn er members die ervaring hebben met het achteraf inbouwen van een alarmsysteem?
Ik heb de auto (60) nog niet (wellicht volgende week zei de dealer...) maar als ik even bij autoverzekeringen kijk zie ik dat voor auto < 50k (check) en acceleratie > 6.5 sec (check) een alarmsysteem niet verplicht is. Ik vermoed dat een Skoda bij het dievengilde niet super geliefd zal zijn, er is immers volop keus aan snellere en leukere ;-) dus als privé rijder vraag ik me af of dit een slimme investering zou zijn...? Temeer daar het aantal autodiefstallen in mijn woonplaats niet erg groot is.
Rit heen vanmorgen, weinig verkeer en hele tijd 110 op acc. Airco uitgehad.
:strip_exif()/f/image/1G8yAVLz0ThYyMaZR0bvYrSH.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan terug bij 18 graden. Steeds 120 km gereden, soms langzamer door drukte.
Airco uiteraard wel aan.
Gemiddelde snelheid is lager, met name door 12 min stop bij Fastned (130 km in 12 min. erbij)
:strip_exif()/f/image/HEL4egrqSx9h9Ccoz3HU6G98.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat een superlekkere, stille, comfortabele wagen is dit zeg! Enorm genieten!
Acc werkt echt fijn en supersoepel, file's zijn bijna een feest!
Travel Assist heb ik na 30 km uitgezet.
Elke 10 sec. het stuur aaien wordt vervelend en je moet het stuur heel hoog vasthouden om geen melding te krijgen.
Omdat de auto zo zwaar is ligt hij als een blok op de weg en met je handen op schoot van onderaf het stuur licht vasthouden rijd veel meer ontspannen.
[ Voor 16% gewijzigd door RandomNick op 28-05-2021 17:22 . Reden: Nog wat aangevuld ]
Ha, dat heb ik ook al gezocht, wordt gek van die lane assist. gevaarlijk ook, gisteren bleef hij aangeven dat ik het stuur moest vasthouden.wat ik de hele tijd deed, als dat te lang duurt gaat hij vol in de remmen.FJP84 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:10:
Vraagje, dat uitschakelen van Assistentie systemen, is daar ook een shortcut van te maken?
Dus als je iets weet, hoor ik het graag.
Yep, zijn de standaard velgen.jdenijs schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:22:
Dit zijn de standaard velgen? Die heb ik ook.. Helaas was er geen budget meer voor 20 inch laat staan 21 inch. Maar als ik hem zo zie zijn deze velgen ook gewoon prima!
ik geniet ook nog elke keer. Vandaag een ritje binnendoor van ca 25 km, gemiddelde ,50km/u, verbruik van 12,5 !RandomNick schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:18:
Lijkt erop dat warm weer echt een stevige positieve bijdrage heeft aan een laag verbruik!
Wat een superlekkere, stille, comfortabele wagen is dit zeg! Enorm genieten!
Acc werkt echt fijn en supersoepel, file's zijn bijna een feest!
Elke 10 sec. het stuur aaien wordt vervelend en je moet het stuur heel hoog vasthouden om geen melding te krijgen.
Omdat de auto zo zwaar is ligt hij als een blok op de weg en met je handen op schoot van onderaf het stuur licht vasthouden rijd veel meer ontspannen.
Heuh.. Dat is een app die communiceert met de software van een infotainment systeem? Wat maakt het in hemelsnaam uit dat die auto al bestond voor dat de app doorontwikkeld wordt??jdbiggelaa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Ieder commentaar levert meestal hetzelfde idiote zinnetje op 😡 Maar ik zag ook een relevante inhoudelijke reactie:
[Afbeelding]

Er kan uiteindelijk veel meer in de Enyaq omdat het kofferraam bij de CX5 een niet zo scherpe hoek heeft. De liters kofferruimte tellen ze maar tot de kop steun dus..jdbiggelaa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 13:07:
[...]
Klopt wel, ik had ook een CX5 en mijn vrouw zei meteen dat de bagageruimte smaller is. Ik heb het niet nagemeten, zij heeft daar wel een goed oog voorHet went overigens snel.
Proficiat__REMCO__ schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 15:59:
Net de mijne (Race Blue iV60) opgehaald en vanaf Amsterdam naar Papendrecht gereden. Ik heb nog nooit elektrisch gereden dus dat is nog wel even wennen maar het rijdt erg lekker! Hij past ook precies in de garage (had ik al wel uitgemeten maar dat blijft toch wel spannend!)
En natuurlijk foto's
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Mijn vermoedens worden meer en meer bevestigd maar ik denk dat de EV industrie puur in het leven is geroepen door de koffie lobby.
Voor de nederlandse markt had ik daar een broodje kroket verwacht.
[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 28-05-2021 18:51 ]
Haha 😂.Pixal schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:47:
[...]
Mijn vermoedens worden meer en meer bevestigd maar ik denk dat de EV industrie puur in het leven is geroepen door de koffie lobby.
Voor de nederlandse markt had ik daar een broodje kroket verwacht.
Dan moeten ze alleen niet zo idioot snel laden. Binnen 12min had ik 130 km range erbij en meer dan genoeg om thuis te komen. Was zo weer vertrokken.
Bij Tesla kun je een gewichtje aan het stuur hangen om te voorkomen dat je elke 10 tellen het stuur vast moet pakken. Zou zoiets niet bij de enyaq mogelijk zijn?RandomNick schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 17:18:
Ik weet het niet. Je moet echt je handen relatief hoog om het stuur houden. Lijkt wel of er ergens een sensor zit die je handen 'ziet'.MattSp schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:58:
[...]
Bij Tesla kun je een gewichtje aan het stuur hangen om te voorkomen dat je elke 10 tellen het stuur vast moet pakken. Zou zoiets niet bij de enyaq mogelijk zijn?
Maar, systeem proberen te foppen lijkt me ook niet superveilig. Lekker zelf sturen met handjes op schoot beviel prima vandaag.
Klopt moet je maar naar achteren rijden en iemand doet de hand bij de sensor maakt die noodstopjeroenkb schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 14:58:
Enyaq houdt niet van bloemetjes...;-)
Keiharde ingreep bij achteruitrijden
[Afbeelding]
Ik ben geen IT-er maar het lijkt mij inderdaad ook echt bullshit. Waarom zou dit in hemelsnaam niet kunnen?Cloclo100 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 18:38:
[...]
Heuh.. Dat is een app die communiceert met de software van een infotainment systeem? Wat maakt het in hemelsnaam uit dat die auto al bestond voor dat de app doorontwikkeld wordt??
Er kan een capacitieve sensor in het stuur zitten, dan detecteert ie idd je handen en gaat een gewicht of een sinaasappel niet helpen denk ik...RandomNick schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:09:
[...]
Ik weet het niet. Je moet echt je handen relatief hoog om het stuur houden. Lijkt wel of er ergens een sensor zit die je handen 'ziet'.
Maar, systeem proberen te foppen lijkt me ook niet superveilig. Lekker zelf sturen met handjes op schoot beviel prima vandaag.
Mijn ervaring is dat onderaan vasthouden en een beetje schudden de waarschuwing niet (snel) weghaalt. Daarintegen even hoger over het stuur naar beneden aaien, waarbij je nauwelijks het stuur zelf aanraakt haalt de melding wel weg.MattSp schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 19:39:
[...]
Er kan een capacitieve sensor in het stuur zitten, dan detecteert ie idd je handen en gaat een gewicht of een sinaasappel niet helpen denk ik...
Voorlopig ga ik er maar vanuit dat de belangrijke, en aangekondigde, functies ook gaan werken op reeds geproduceerde auto’s, eventueel na een upgrade van de firmware van de auto / het infotainment systeem.jdbiggelaa schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:34:
[...]
[Afbeelding]
Zo niet, dan kunnen we nog een ingebrekestelling toevoegen aan de bestaande met betrekking tot Ionity/Powerpass…
Instructieboekje geeft zelfde info, maar beknopter.
Het is niet dat er een camera in display zit en je in de gaten houdt.
Edit: instructieboekje geeft niets aan of er sensoren in stuurwiel aanwezig zijn en of bepaalde locatie handen op stuurwiel nodig is bij driver alert.
[ Voor 19% gewijzigd door knirrebir op 28-05-2021 20:35 ]
En er niet extra hardware nodig isNoCO2 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:26:
Voorlopig ga ik er maar vanuit dat de belangrijke, en aangekondigde, functies ook gaan werken op reeds geproduceerde auto’s, eventueel na een upgrade van de firmware van de auto / het infotainment systeem.
Zo niet, dan kunnen we nog een ingebrekestelling toevoegen aan de bestaande met betrekking tot Ionity/Powerpass…
Ach, zo heeft iedere producent wel iets.NoCO2 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Voorlopig ga ik er maar vanuit dat de belangrijke, en aangekondigde, functies ook gaan werken op reeds geproduceerde auto’s, eventueel na een upgrade van de firmware van de auto / het infotainment systeem.
Ik heb ook gekeken naar de Volvo v40.
Daar waren ze nog bezig met apple carplay en zou pas aan het einde van dit jaar beschikbaar komen.
Komt allemaal wel goed.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat het capacitieve hands on detectie is. Dit zou ook kunnen verklaren dat schudden en op verkeerde plek het stuur aanrakken dat die het niet detecteerd. Capacitief is vrij gevoelig dus als je op de juiste plek zit dan zou de melding ook direct weg moeten gaan als het amper aanraakt.RandomNick schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:08:
[...]
Mijn ervaring is dat onderaan vasthouden en een beetje schudden de waarschuwing niet (snel) weghaalt. Daarintegen even hoger over het stuur naar beneden aaien, waarbij je nauwelijks het stuur zelf aanraakt haalt de melding wel weg.
Ziet er goed uit! Mooie kleur ook!swart schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:56:
Vandaag de mijne mogen ophalen! Super tevreden met de kleur en het ‘zwart optiek’ pakket! Wel viel mij 1 ding op in de kofferbak. Lijken 2 aluminium plaatjes (sensoren?) te zitten waarbij het draadje er onderuit komt. (Zie laatste 2 foto’s).Ik zag de dealer dit al terugdrukken bij de oplevering. Weet iemand wat dit is?
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Zijn dat niet de draadjes die al eerder genoemd zijn? Dus draadjes die gebruikt worden om iets van de auto te testen in de fabriek of iets dergelijks?

Gaaf, deze kleur zie je niet vaak. Sportief!swart schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:56:
Vandaag de mijne mogen ophalen! Super tevreden met de kleur en het ‘zwart optiek’ pakket! Wel viel mij 1 ding op in de kofferbak. Lijken 2 aluminium plaatjes (sensoren?) te zitten waarbij het draadje er onderuit komt. (Zie laatste 2 foto’s).Ik zag de dealer dit al terugdrukken bij de oplevering. Weet iemand wat dit is?
i see what you did there
Ik zou het doen!
Vette bak!swart schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:56:
Logo op de neus gewrapt of zo besteld?
Die draadjes zijn volgens als eens besproken hier, had iets te maken met het checken van de waterdichtheid van de carrosserie wanneer hij uit de fabriek komt of iets dergelijks.
Iedereen heeft toegang echter voor de Enyaq rijder is er een mogelijkheid om 1 jaar gratis gereduceerde tarieven te kunnen gebruiken via Powerpass:
:strip_exif()/f/image/6xs0hLyGTZSjlmh8TIwDmQoJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas is dit in NL door Pon geblokkeerd omdat zij hun eigen Shuttel dienst pushen. In de Autoweek van deze week werden de tarieven besproken in een vergelijking tussen de BMW i3 en de VW ID.3:
:strip_exif()/f/image/dwZxbJPeLmbK84MLVDg8mAk2.jpg?f=fotoalbum_large)
De Powerplus is wel aan te vragen maar dan dien je aan te geven dat je niet NL woont al kan je de pas wel naar een NL adres sturen. Je dient je VIN te koppelen om het gratis abonnement te kunnen kiezen (Charge Faster met €0,30 per kWh).
Top, dank je! Dacht dat ik het topic redelijk gevolgd had, maar dat stukje had ik gemist. Inmiddels het bericht terug gevonden. De draadjes kunnen dus gewoon blijven zitten.Wootism schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:22:
[...]
Vette bak!![]()
Logo op de neus gewrapt of zo besteld?
Die draadjes zijn volgens als eens besproken hier, had iets te maken met het checken van de waterdichtheid van de carrosserie wanneer hij uit de fabriek komt of iets dergelijks.
Logo op de neus is zwart gespoten.
[ Voor 3% gewijzigd door swart op 28-05-2021 21:38 ]
Nee doe maar niet. Wordt de weg niet veiliger van…
Zag afgelopen week voor het eerst een Enyaq in het wild. Zilveren variant, zwarte raamlijsten in de buurt van Eindhoven.
Auto stuurde de hele tijd naar de zijlijn en butste weer naar het midden om daarna weer naar de zijlijn te drijven.
Meneer zat uitgebreid te appen… dit soort mensen gaan waarschijnlijk met die sinaasappeltruuk meteen hun hele boekhouding doen tijdens het rijden.
Gespoten met een Plastidip-achtig iets of echt permanent? Ziet er strak uit namelijk.swart schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:38:
[...]
Top, dank je! Dacht dat ik het topic redelijk gevolgd had, maar dat stukje had ik gemist. Inmiddels het bericht terug gevonden. De draadjes kunnen dus gewoon blijven zitten.
Logo op de neus is zwart gespoten.
Post over die draadjes teruggevonden trouwens:
ah had je zelf ook al gevonden lees ik nu….
jeroenkb schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:44:
Én voor diegene die net als ik het draadje op de foto ook tegenkomen; hieronder de reactie van de dealer:
Daarmee word in de fabriek gecontroleerd of de auto waterdicht is. In de waterstraat word hier een meter op aangesloten om te controleren of dat er geen water binnen komt.
Nu heeft het geen functie meer maar zit achter de bekleding en dit laten ze altijd zitten af fabriek.
[Afbeelding]
Permanent. De dealer had het eerst laten wrappen, maar was niet super strak, vandaar dat ze hem nog hebben laten spuiten.Wootism schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:46:
[...]
Gespoten met een Plastidip-achtig iets of echt permanent? Ziet er strak uit namelijk.
[...]
Klopt, het is een capacitief stuurwiel. Ik heb dan wel een ID.4, maar de kans dat het bij de Enyaq hetzelfde werkt is grootSSJVegito schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:57:
[...]
Ik meende ooit eens gelezen te hebben dat het capacitieve hands on detectie is. Dit zou ook kunnen verklaren dat schudden en op verkeerde plek het stuur aanrakken dat die het niet detecteerd. Capacitief is vrij gevoelig dus als je op de juiste plek zit dan zou de melding ook direct weg moeten gaan als het amper aanraakt.
Als ik mijn hand losjes onderop het stuur leg dan wil de auto nog wel eens een waarschuwing geven, maar als ik het stuur dan (nog steeds onderaan) iets steviger vastpak dan is de melding gelijk weer weg. Inderdaad tamelijk gevoelig dus.
Dit dus inderdaad! Even wat steviger vastknijpen (onderaan) werkt voor mij ook.Tijsbeer schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 21:59:
[...]
Als ik mijn hand losjes onderop het stuur leg dan wil de auto nog wel eens een waarschuwing geven, maar als ik het stuur dan (nog steeds onderaan) iets steviger vastpak dan is de melding gelijk weer weg. Inderdaad tamelijk gevoelig dus.
Overigens is daar het tweespaaks stuur wel weer heerlijk voor. Handje onderin het stuur, best wel comfortabel. Altijd driespaaks gereden maar vind dit zeker geen misser.Bulli schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:08:
[...]
Dit dus inderdaad! Even wat steviger vastknijpen (onderaan) werkt voor mij ook.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Wasknijpers dus?Bulli schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:08:
[...]
Dit dus inderdaad! Even wat steviger vastknijpen (onderaan) werkt voor mij ook.
XC40 neem ik aan?Alex Timmermans schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 20:47:
[...]
Ach, zo heeft iedere producent wel iets.
Ik heb ook gekeken naar de Volvo v40.
Daar waren ze nog bezig met apple carplay en zou pas aan het einde van dit jaar beschikbaar komen.
Komt allemaal wel goed.
Ik zou het niet doen, zeker met een inbouw achteraf loop je ook risico op storingen. Het risico op diefstal valt denk ik wel mee, een dief zal wellicht eerder een duurdere uitvoering willen stelen.bram2700 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:45:
Vraagje: zijn er members die ervaring hebben met het achteraf inbouwen van een alarmsysteem?
Ik rijd een maand met kinderzitje in mijn Enyaq met Loft en alleen vast met riem. Geen beschadigingFJP84 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:51:
Ik ga dinsdag eenmaal thuis met de Enyaq twee kinderstoelen installeren. Ik heb alleen maar één paar isofix geleiders de andere ben ik kwijt en dus besteld maar nog in afwachting van ontvangst. Kan ik 1 van de kinderzitjes gewoon tijdelijk zonder geleider installeren of gaat dan de bekleding (loft) naar de knoppen?
Ik heb in het infotainment deze optie aangevinkt, maar het werkt niet als ik achteruit rijd. Zowel niet als ik de knop van de spiegels in “vrij” zet of als ik in deze in R zer.
Iemand een idee?
Bedankt!!
Geen idee of het gaat beschadigen, zal wel meevallen toch..?FJP84 schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:51:
Ik ga dinsdag eenmaal thuis met de Enyaq twee kinderstoelen installeren. Ik heb alleen maar één paar isofix geleiders de andere ben ik kwijt en dus besteld maar nog in afwachting van ontvangst. Kan ik 1 van de kinderzitjes gewoon tijdelijk zonder geleider installeren of gaat dan de bekleding (loft) naar de knoppen?
Wel nog een tip, voor mijn vorige auto met superlichte bekleding heb ik 5 jaar terug deze stoelhoezen gekocht om de bekleding te beschermen. Zijn superdegelijk en de bekleding zag er na 5 jaar nog echt uit als nieuw.
https://nl.aliexpress.com/item/33038598939.html
Serieus goed idee. Worden nu besteld. Mooi vanuit België als het goed is in een weekje binnen. Bij de huidige auto heb ik nog wat rozijnresten weg te krabben...RandomNick schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:07:
[...]
Geen idee of het gaat beschadigen, zal wel meevallen toch..?
Wel nog een tip, voor mijn vorige auto met superlichte bekleding heb ik 5 jaar terug deze stoelhoezen gekocht om de bekleding te beschermen. Zijn superdegelijk en de bekleding zag er na 5 jaar nog echt uit als nieuw.
[ Voor 11% gewijzigd door FJP84 op 29-05-2021 08:44 ]
Stoelhoezen heb ik afgelopen jaren alleen gebruikt aan de achterkant van de bestuurdersstoellen, zodat ze niet met die vieze schoenen de achterkant vies maken. Ik denk dat ik het daar ook weer bij houd deze keer.RandomNick schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:07:
[...]
Zie instructieboekje, alleen aanzetten in infotainment is niet voldoende, je moet het 'programmeren'.remc1979 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:06:
Hoe zit dat met het naar beneden draaien van de spiegel bij het achteruit rijden?
Ik heb in het infotainment deze optie aangevinkt, maar het werkt niet als ik achteruit rijd. Zowel niet als ik de knop van de spiegels in “vrij” zet of als ik in deze in R zer.
Iemand een idee?
Bedankt!!
Edit I: staat wel bij dat het is wanneer je elektrische bestuurdersstoel met geheugen hebt, denk dat als je dat niet hebt het niet gaat.
En het geldt alleen voor spiegel bijrijders zijde.
Edit II: zie pagina 54 en 62 instructieboekje en zou jammer zijn als het alleen kan als je elektrische bestuurdersstoel met geheugen hebt; huidige e-golf waar ik mee rij heeft het wel en geen elektrische bestuurdersstoel met geheugen.
[ Voor 29% gewijzigd door knirrebir op 29-05-2021 10:15 ]
Welke heb je daarvoor dan? Als het leer is, en je houd het een beetje bij is het wel te doen.vinom schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:41:
[...]
Stoelhoezen heb ik afgelopen jaren alleen gebruikt aan de achterkant van de bestuurdersstoellen, zodat ze niet met die vieze schoenen de achterkant vies maken. Ik denk dat ik het daar ook weer bij houd deze keer.
Even een slechte foto van internet geplukt, maar zo zien ze er wel uit. Misschien niet super chique, maarja.RandomNick schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 11:23:
[...]
Welke heb je daarvoor dan? Als het leer is, en je houd het een beetje bij is het wel te doen.
:strip_exif()/f/image/lN2AWHwPVcAxSeRkttdcnOid.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben ik ook benieuwd naar. Eerste opmerking van een bekende: je moet terug naar de dealer want je lampen doen het niet allemaalCegra schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 12:02:
Weet iemand of het mogelijk is om als je het lichtpakket niet hebt, de achterlichten op de klep achteraf te laten functioneren?
Ik heb ook zoiets, naar ik meen heb ik ze van Maxi Cosi. Ik zag in de Skoda Webshop dat Skoda ze zelf ook levert en prijs viel me daar ook mee. Ook heb ik zoiets als waar Vinom een afbeelding van postte. Houdt de achterkant van de stoelen ook netjes en nog handige vakjes er in om wat in te stoppenRandomNick schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 08:07:
[...]
Dit topic is gesloten.
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2