Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.769.642 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pas1
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-08-2022
FJP84 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Nog een praktische vraag qua laden zonder mogelijkheid op eigen terrein.

In aanloop van ontvangst merk ik dat ik een publieke laadpaalspotter aan het worden ben voor als ik ergens op bezoek ben.

Vandaag toevallig bij vrienden langs geweest. Met aldaar op 3min lopen 2 publieke laadpunten. Nu was de afstand enkele reis 80km. Aangezien dit gepland was zou ik dus kunnen zorgen dat ik met 80% wegrijd door thuis van te voren voldoende publiek te laden.

Met de iV80 kan ik strak zo een retourtje doen zonder bijladen. Is het dan toch slim om op locatie bij te laden omdat het kan, of gewoon laden wanneer het nodig is?

Dus weer eenmaal thuis even paar uur aan de publieke paal hangen of juist pas laden als de range (ik noem maar wat) rond de 20-30% resterend heeft? Ik zal er straks vanzelf een modus in vinden denk naar toch benieuwd hoe jullie het zonder mogelijk tot thuis laden het aanpakken?
Dat is toevallig, vandaag dus dat ook gedaan...alleen een retourtje Groningen vanuit Alkmaar. Heenreis wind mee, verbruik 18kw/100km en gearriveerd met 68% accu.

Terug wind tegen (windkracht 6/7) Netjes aan de snelheid gehouden, na 19uur de 130km/u aangehouden voor een stuk (42kw/100km)..maar uiteindelijk de hele afsluitdijk maar terug naar 100 om niet leeg te komen te staan... omdat er op dit traject geen snelladers zijn...

Uiteindelijk met 8% thuisgekomen (40km resterend) toch wel wat spannend ;)

Kortom 330km met 92% verbruik op een 80. Volgende keer gewoon even bijladen ter plaatse om relaxter thuis te komen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 23:00
Pas1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:10:
[...]

Dat is toevallig, vandaag dus dat ook gedaan...alleen een retourtje Groningen vanuit Alkmaar. Heenreis wind mee, verbruik 18kw/100km en gearriveerd met 68% accu.

Terug wind tegen (windkracht 6/7) Netjes aan de snelheid gehouden, na 19uur de 130km/u aangehouden voor een stuk (42kw/100km)..maar uiteindelijk de hele afsluitdijk maar terug naar 100 om niet leeg te komen te staan... omdat er op dit traject geen snelladers zijn...

Kortom 330km met 92% verbruik op een 80. Volgende keer gewoon even bijladen ter plaatse om relaxter thuis te komen .
Vooral snelheid van 130km/h is killing voor verbruik. Verschil is mega met 100km/h
Als je ook nog ecomodus rijdt bespaar je nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
goetfoud schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:34:
[...]

Vooral snelheid van 130km/h is killing voor verbruik. Verschil is mega met 100km/h
Als je ook nog ecomodus rijdt bespaar je nog meer.
Ja die ecomodus heb ik de hele rit gereden en op TA. Maar ik moet zeggen dat de wind ook wel flinke verschillen oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
FJP84 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Ik ben nu niet anders gewend bij mijn Toyota. Even licht aanraken is genoeg. Werkt perfect.

Nog een praktische vraag qua laden zonder mogelijkheid op eigen terrein.

In aanloop van ontvangst merk ik dat ik een publieke laadpaalspotter aan het worden ben voor als ik ergens op bezoek ben.

Vandaag toevallig bij vrienden langs geweest. Met aldaar op 3min lopen 2 publieke laadpunten. Nu was de afstand enkele reis 80km. Aangezien dit gepland was zou ik dus kunnen zorgen dat ik met 80% wegrijd door thuis van te voren voldoende publiek te laden.

Met de iV80 kan ik strak zo een retourtje doen zonder bijladen. Is het dan toch slim om op locatie bij te laden omdat het kan, of gewoon laden wanneer het nodig is?

Dus weer eenmaal thuis even paar uur aan de publieke paal hangen of juist pas laden als de range (ik noem maar wat) rond de 20-30% resterend heeft? Ik zal er straks vanzelf een modus in vinden denk naar toch benieuwd hoe jullie het zonder mogelijk tot thuis laden het aanpakken?
Het vraagt iets meer planning maar ik wil eigenlijk alleen laden als het nodig is. Voor 20% bijladen terwijl je nog 80% hebt lijkt me wat overdreven.
Zeker als je nog genoeg hebt om thuis te komen

Iedereen die ik mijn auto laat zien vraagt altijd of ik hem wel kan opladen thuis en hoeveel je kan rijden, bij een benzine auto krijg je nooit een vraag hoe groot de tank of dat een tankstation in de buurt is :?

Je kan tegenwoordig overal wel een paal vinden, als je dan een paar uur laadt kan je bij wijze weer heel NL door. En met een snellader van bv fastned wordt het vergelijkbaar met hoe je een benzine auto rijdt.

Ik denk dat naarmate je er aan went en het leuke eraf is, je steeds efficiënter bent met laden. Uitzondering natuurlijk als je een mooie parkeerplaats kan claimen door hem aan de lader te hangen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:02

MLLL

Palm Treo 650

Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 07:44:
[...]

Het vraagt iets meer planning maar ik wil eigenlijk alleen laden als het nodig is. Voor 20% bijladen terwijl je nog 80% hebt lijkt me wat overdreven.
Zeker als je nog genoeg hebt om thuis te komen

Iedereen die ik mijn auto laat zien vraagt altijd of ik hem wel kan opladen thuis en hoeveel je kan rijden, bij een benzine auto krijg je nooit een vraag hoe groot de tank of dat een tankstation in de buurt is :?
De gemiddelde benzineauto komt 2 keer zo ver , zeker in de wintermaanden en je kunt gegarandeerd ergens tanken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
[...]

Dit is het andere uiterste :) netjes hoor, Alkmaar - Groningen is toch zo'n 175 km.

Wat ik vreemd vindt is dat hij nog 68% aangaf na de 1e rit. Als ik even reken, 175 x 0,18 = 31,5. Dan heb je nog maar 59% over van je bruikbare 77kwh...en niet 68% dat kan technisch gewoon niet. Niet echt betrouwbaar blijkbaar.

Zou je het dan ook gedaan hebben met nog 59%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:52
Pas1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:50:
[...]

Ja die ecomodus heb ik de hele rit gereden en op TA. Maar ik moet zeggen dat de wind ook wel flinke verschillen oplevert.
Wind scheelt echt enorm! Ik had vrijdag een kort ritje van 20 km heen en 20 km terug.
Heen met wind tegen daalde de range met ruim 40 km en terug met 20 km. Dus 2 x zoveel. Beide keren ongeveer even snel gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 07:44:
[...]

Uitzondering natuurlijk als je een mooie parkeerplaats kan claimen door hem aan de lader te hangen. 8)
Als je zelf een EV rijdt ga je opeens dingen zien die je voorheen niet opvielen. Gisteren bij een grote tuinwinkel geweest. Parkeerplaats overvol. Ca 10 plekken met laders voor de deur, ik netjes ergens een gewoon plekje gezocht want nog 360 km range in de batterij. Viel me op dat er allerlei dure BEV's aan de laders hingen. Tesla Model S, Audi Etron enzo. Zouden deze mensen dat doen voor de parkeerplek? Kan me niet voorstellen dat ze thuis niet kunnen laden en daar allemaal precies leeg aankomen.
Kostenvoordeel was er ook niet want palen moesten gewoon met een pasje geactiveerd worden. Zou voor mij een beetje aso voelen om te gaan staan laden als dit alleen maar als doel heeft gemakkelijk een parkeerplek te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
goetfoud schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:19:
[...]

Ik snap al die ophef over accu eigenlijk niet zo.
1 ding interessant wat mij betreft en dat is hoeveel % nog beschikbaar is....en dit kan ik aflezen. 👍
Ja, is ook wel een nerd-ding :) Maar ik vind het nu eenmaal leuk om te zien wat er onder de motorkap gebeurt en meten is weten... Zo liet Electric-Felix zien dat het BMS nog een SoC aangaf van 4,4% terwijl de display van de auto zelf op 0% stond. Er is blijkbaar nog reservelading, mogelijk om de accu tegen te diepe ontlading te beschermen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
[...]
Wauw! 42 kW/100 km is gewoon in ca. 1 uur en 45 min de batterij leegtrekken 😁. Dan gaat het wel rap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Pas1 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:50:
[...]

Het is niet voor niks dat ABRP bij de planning van laadstops rekening houdt met de windrichting en sterkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
RandomNick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:16:
[...]

Als je zelf een EV rijdt ga je opeens dingen zien die je voorheen niet opvielen. Gisteren bij een grote tuinwinkel geweest. Parkeerplaats overvol. Ca 10 plekken met laders voor de deur, ik netjes ergens een gewoon plekje gezocht want nog 360 km range in de batterij. Viel me op dat er allerlei dure BEV's aan de laders hingen. Tesla Model S, Audi Etron enzo. Zouden deze mensen dat doen voor de parkeerplek? Kan me niet voorstellen dat ze thuis niet kunnen laden en daar allemaal precies leeg aankomen.
Kostenvoordeel was er ook niet want palen moesten gewoon met een pasje geactiveerd worden. Zou voor mij een beetje aso voelen om te gaan staan laden als dit alleen maar als doel heeft gemakkelijk een parkeerplek te pakken.
Pak je voordeel zolang het nog kan >:) waarom zouden ze eigenlijk laadpunten moeten hebben bij een tuincentrum? (Off topic maar toch)

Een normale plek pakken terwijl de parkeerplaats al overvol is? Je zou anderen geholpen hebben juist wel bij de laders te gaan staan.

Eea is niet meteen aso , je kan er verschillend over denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:17:
[...]

Ja, is ook wel een nerd-ding :) Maar ik vind het nu eenmaal leuk om te zien wat er onder de motorkap gebeurt en meten is weten... Zo liet Electric-Felix zien dat het BMS nog een SoC aangaf van 4,4% terwijl de display van de auto zelf op 0% stond. Er is blijkbaar nog reservelading, mogelijk om de accu tegen te diepe ontlading te beschermen?
Ik zie erg veel OBD readers, is elke OBD2 elm327 geschikt? Op Ali voor een paar euro al.

Als de opgegeven range/capaciteit zo afwijkt als bij @Pas1 . Dan is het wel erg fijn om wat meer info te hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Kaaschef op 23-05-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairplay92
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-06-2022
https://www.autoweek.nl/a...ouflage-en-minder-pixels/

Nu toch maar voor de coupe gaan dan? Ziet er ook niet verkeerd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:14
MLLL schreef op zondag 23 mei 2021 @ 07:59:
[...]

De gemiddelde benzineauto komt 2 keer zo ver , zeker in de wintermaanden en je kunt gegarandeerd ergens tanken .
En doorgaans binnen 5 minuten weer naar 100% range. Eigenlijk wel waardeloos zo'n BEV. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Inspired schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:05:
[...]

En doorgaans binnen 5 minuten weer naar 100% range. Eigenlijk wel waardeloos zo'n BEV. :)
Tja, mijn aankoop motivatie was toch vooral milieutechnisch gedreven. Zeker in combi met overproductie van mijn zonnepanelen. Alle nadelen heb ik bewust voor lief genomen.

Misschien dat de meer fiscaal gedreven kopers iets meer moeite hebben met de nadelen en misschien wel weer overstappen als de fiscale voordelen kleiner worden ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RandomNick
Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:34:
[...]

Pak je voordeel zolang het nog kan >:) waarom zouden ze eigenlijk laadpunten moeten hebben bij een tuincentrum? (Off topic maar toch)

Een normale plek pakken terwijl de parkeerplaats al overvol is? Je zou anderen geholpen hebben juist wel bij de laders te gaan staan.

Eea is niet meteen aso , je kan er verschillend over denken.
In mijn optiek is het aso als ik daar ga staan laden terwijl dat absoluut niet nodig is, maar alleen als doel heeft een parkeerplaats dicht bij de deur te pakken. Ik hou dan namelijk ook een plek bezet die een andere BEV of PHEV wellicht wel echt nodig heeft. (sorry, off-topic 😁)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pas1
Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:03:
[...]

Dit is het andere uiterste :) netjes hoor, Alkmaar - Groningen is toch zo'n 175 km.

Wat ik vreemd vindt is dat hij nog 68% aangaf na de 1e rit. Als ik even reken, 175 x 0,18 = 31,5. Dan heb je nog maar 59% over van je bruikbare 77kwh...en niet 68% dat kan technisch gewoon niet. Niet echt betrouwbaar blijkbaar.

Tja of rekent hij stiekem toch die 5kw mee als reserve? Want 8% over en nog maar 40km kunnen rijden klopt ook niet helemaal natuurlijk.

Vooraf had ik met 59% ook teruggereden, achteraf niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
RandomNick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:18:
[...]

Wauw! 42 kW/100 km is gewoon in ca. 1 uur en 45 min de batterij leegtrekken 😁. Dan gaat het wel rap.
Exact, maar overall is dit dus wel de reden dat ik een 80 besteld heb met snelladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pas1
jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:24:
[...]

Het is niet voor niks dat ABRP bij de planning van laadstops rekening houdt met de windrichting en sterkte...
Ah, dat wist ik dan weer niet. Volgende keer voor de rit op de dag zelf nog maar eens extra checken. Had het nu een paar dagen vooraf gedaan en toen bleek dat het lukte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:46:
[...]

Ik zie erg veel OBD readers, is elke OBD2 elm327 geschikt? Op Ali voor een paar euro al.

Als de opgegeven range/capaciteit zo afwijkt als bij @Pas1 . Dan is het wel erg fijn om wat meer info te hebben.
Ik ben zelf ook nog zoekende. Ik kreeg op het ID.x forum dit antwoord op mijn vraag (sorry, ik weet nig niet hoe ik reacties kan kopiëren 8)7 ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32qybmHhZ69ufAGMcOZhkAc8mIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbFWji9CbT71FxxV6SMTjuKq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonKui
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05-2022
jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:24:
[...]

Moet er wel even bij zeggen dat het weer alleen word meegenomen in de premium, teminste als ik hun premium features goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgoos
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 12-04-2023
Na maanden meelezen op dit forum, toch maar eens aangemeld.
Ik bestelde eind februari een 80 in België. Leverdatum begin oktober. Na mijn bestelling werd de sportline gelanceerd die door de combinatie van standaardopties goedkoper uitkomt dan een normale 80 met de opties die ik nam (comfort, velgen, light). Ik wil mijn bestelling nu wijzigen, wat zonder wijziging in levertijd zou kunnen. Maar plots staat volgende bemerking op de offerte :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjPgiocb_q7qFAMQvNKIFtvLZNo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JIX2bakkFJpeXGUD05Yfrv6e.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee wat graphite grey zal worden? Ik koos net Quartz grey omdat het niet “gewoon” grijs was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:57
Duncan78 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:10:
[...]

Hé je hebt mijn auto opgehaald :)
Heb precies hetzelfde besteld (kleur, velgen, lounge interieur) maar dan een 80 uitvoering. Mooie auto veel plezier ermee
Mooi he.. :D

Erg blij met mijn keuze. Er werden meerdere Enyaq's afgeleverd bij ons op de zaak. Twee met Lodge, een met Loft en die van mij met Lounge. Ik kan je in elk geval vertellen dat Loft en Lodge er erg goedkoop uit zien vergeleken met de afwerking van Lounge. Zeer content met mijn keuze en blij dat ik voor een luxere bekleding ben gegaan :)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNu1TP4ZQKfvpL9sgfPiJAmPe4k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyWzFgOtUyC7y0X4gDVlopMk.jpg?f=fotoalbum_largeiemand trouwens een idee wat dit is? Dit steekt uit onder het dashboard deel. Las hier iets over een OBD dongel, die socket heeft ongeveer dezelfde afmetingen..

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

ervh schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:54:
[Afbeelding]iemand trouwens een idee wat dit is? Dit steekt uit onder het dashboard deel. Las hier iets over een OBD dongel, die socket heeft ongeveer dezelfde afmetingen..
Onderzijde van dat plastic ziet er uit als een erg scherp randje, het ziet er ook niet erg hoogwaardig uit , of valt het in het echt wel mee?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goetfoud
jeroenkb schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:13:
[...]

Tja, mijn aankoop motivatie was toch vooral milieutechnisch gedreven. Zeker in combi met overproductie van mijn zonnepanelen. Alle nadelen heb ik bewust voor lief genomen.

Misschien dat de meer fiscaal gedreven kopers iets meer moeite hebben met de nadelen en misschien wel weer overstappen als de fiscale voordelen kleiner worden ;)
Ik denk dat alles schromelijk overdreven wordt.
Hoe groot is NL. Wat is de laadpaal dichtheid?
Geen reden om je zorgen te maken mijns inziens...
En ja, ipv 5 minuten tanken sta je af en toe 20m aan een laadpaal.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat niet iedereen de mogelijkheid heeft voor een laadpaal aan huis. Deze mensen zullen inderdaad wat meer moeten plannen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• goetfoud
ervh schreef op zondag 23 mei 2021 @ 10:39:
[...]

Mooi he.. :D

Erg blij met mijn keuze. Er werden meerdere Enyaq's afgeleverd bij ons op de zaak. Twee met Lodge, een met Loft en die van mij met Lounge. Ik kan je in elk geval vertellen dat Loft en Lodge er erg goedkoop uit zien vergeleken met de afwerking van Lounge. Zeer content met mijn keuze en blij dat ik voor een luxere bekleding ben gegaan :)
Afwerkingniveau is van allen hetzelfde!!
Materiaalkeuze is wel anders en dat is smaak.
Persoonlijk vind ik lodge en lounge het mooist.
En eco suite het minst mooi.
Maar er zijn er ook die zweren bij Loft of eco suite.
Dus misschien beter als mening zoiets ventileren ipv als absolute waarheid. Doe je anderen mee tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neeler
  • Laatst online: 05-05-2022
Iemand een idee wat graphite grey zal worden? Ik koos net Quartz grey omdat het niet “gewoon” grijs was.
https://www.skoda-storybo...koda_kodiaq_body_colours/

Lijkt me een fractie lichter als quartz grey

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
goetfoud schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat alles schromelijk overdreven wordt.
Hoe groot is NL. Wat is de laadpaal dichtheid?
Geen reden om je zorgen te maken mijns inziens...
En ja, ipv 5 minuten tanken sta je af en toe 20m aan een laadpaal.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat niet iedereen de mogelijkheid heeft voor een laadpaal aan huis. Deze mensen zullen inderdaad wat meer moeten plannen.
Het is heel afhankelijk van je persoonlijke laadmogelijkheden wat mij betreft. Als je thuis kunt laden is een EV met fatsoenlijke range wat bij betreft ideaal, je hoeft dan binnen Nederland vrijwel nooit meer te tanken wat juist tijd bespaart. De paar keer aan een snellader onderweg naar vakantie of bij een erg lange trip door Nederland zijn dan geen enkel probleem.

Echter woon je midden in een stad of in een appartement zonder eigen laadpaal en met beperkte publieke laadmogelijkheden dan is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
goetfoud schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:27:
[...]

Afwerkingniveau is van allen hetzelfde!!
Materiaalkeuze is wel anders en dat is smaak.
Persoonlijk vind ik lodge en lounge het mooist.
En eco suite het minst mooi.
Maar er zijn er ook die zweren bij Loft of eco suite.
Dus misschien beter als mening zoiets ventileren ipv als absolute waarheid. Doe je anderen mee tekort.
Zo is het ook bedoeld hoor, mening. En eens, alles heeft te maken met smaak.

Over afwerkingsniveau, mij viel op dat de loft niet overal mooi strak om de elementen van de stoelen heen zat, dus in dat opzicht dus wel degelijk verschil. Iets wat volgens mij enkele members ook al hebben opgemerkt. Dat viel mij tegen en in die zin dus voor mij persoonlijk minder aantrekkelijk qua afwerking.

Ik vind Lounge en Suite Zwart het mooist. Maargoed, daar hangt ook een prijskaartje aan dat niet iedereen er voor over heeft. Gelukkig is er wat te kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncan78
  • Laatst online: 25-08-2024
[Afbeelding]iemand trouwens een idee wat dit is? Dit steekt uit onder het dashboard deel. Las hier iets over een OBD dongel, die socket heeft ongeveer dezelfde afmetingen..
Lijkt alsof de dealer per ongeluk iets heeft achtergelaten, lijkt me sterk dat dit normaal is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgoos
  • Laatst online: 12-04-2023
Dankjewel! Duidelijk, ik vind het wel jammer. Misschien de kleur toch maar heroverwegen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
ervh schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:51:
[...]

Over afwerkingsniveau, mij viel op dat de loft niet overal mooi strak om de elementen van de stoelen heen zat, dus in dat opzicht dus wel degelijk verschil. Iets wat volgens mij enkele members ook al hebben opgemerkt. Dat viel mij tegen en in die zin dus voor mij persoonlijk minder aantrekkelijk qua afwerking.

Ik vind Lounge en Suite Zwart het mooist. Maargoed, daar hangt ook een prijskaartje aan dat niet iedereen er voor over heeft. Gelukkig is er wat te kiezen :)
Kan het toch niet laten om hier dan weer even op te reageren. Het is in mijn geval bijvoorbeeld niet zo dat ik het niet er voor over heb, maar dat ik Loft intrinsiek de mooiste uitvoering vind.

Ik was vooral blij dat ik geen extra geld hoefde te betalen voor de uitvoering die ik wilde.

En ten aanzien van afwerking: ik denk niet dat je op basis van n=1 iets kunt zeggen over kwaliteit. Heb ook wat foto's van leer interieurs langs zien komen waarbij ik een en ander wat flubberig vond.

Ook bij elektrische auto's bestaan er natuurlijk maandagochtend modellen ;-)

Weet iemand trouwens of je de auto mode vast kunt zetten in een stand: bij opstarten begin ik altijd in de 'standaard' stand en moet ik hem wijzigen in 'Sport' of 'Eco'. Nog nergens in de settings kunnen vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
jeroenkb schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:20:
[...]
Weet iemand trouwens of je de auto mode vast kunt zetten in een stand: bij opstarten begin ik altijd in de 'standaard' stand en moet ik hem wijzigen in 'Sport' of 'Eco'. Nog nergens in de settings kunnen vinden
Gevalletje RTFM 😉. Bij inschakelen van contact wordt altijd de modus 'normal' gekozen.

[ Voor 14% gewijzigd door RandomNick op 23-05-2021 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@enyaq: dank. Nog zo mijn best gedaan om een RTFM te vóórkomen..... |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Een niet zo Simply Clever dingetje wat mij betreft.

Ik heb de rubbermattenset erbij besteld. Kromme is alleen dat, doordat er achter geen middentunnel meer is, je daar ook wel graag rubber zou willen hebben. Helaas pindakaas.

Maar het kan wel Simply Clever. bij Volkswagen of all places

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtcuJKw124o8PxpMysLWFiSdpQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h6LY4KuAPO2VJf0Azx6c5FGj.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cZy4GzNeKU-3Uneu4kummGE0nqk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g7zfc7YnBzaTj39UntRCZ7C9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
ik222 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:42:
[...]

Het is heel afhankelijk van je persoonlijke laadmogelijkheden wat mij betreft. Als je thuis kunt laden is een EV met fatsoenlijke range wat bij betreft ideaal, je hoeft dan binnen Nederland vrijwel nooit meer te tanken wat juist tijd bespaart. De paar keer aan een snellader onderweg naar vakantie of bij een erg lange trip door Nederland zijn dan geen enkel probleem.

Echter woon je midden in een stad of in een appartement zonder eigen laadpaal en met beperkte publieke laadmogelijkheden dan is het een heel ander verhaal.
Precies wat ik aangaf, helemaal met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
jeroenkb schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:51:
Een niet zo Simply Clever dingetje wat mij betreft.

Ik heb de rubbermattenset erbij besteld. Kromme is alleen dat, doordat er achter geen middentunnel meer is, je daar ook wel graag rubber zou willen hebben. Helaas pindakaas.

Maar het kan wel Simply Clever. bij Volkswagen of all places

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hmm, dat is wel gaar ja. Wellicht over een tijdje op Ali te vinden ofzo, alleen het stukje voor het midden.

Kan iemand mij overigens vertellen of de USB poorten voorin geschakeld zijn of altijd aan blijven? Als ze geschakeld zijn is het interessant om daar mijn dashcam op aan te sluiten ipv de piggyback fuse die ik nu gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebor78
  • Laatst online: 15-01-2024
Kom ik net op het korte stukje N381 tussen Osterwolde en Appelscha 2 zwarte Enyaq's tegen, één met en één zonder fietsen achterop... Dat wordt nog een lange wacht voor mij als ik ze straks op iedere straathoek zie... :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
Wat wel opvalt is dat de cruise control tot 180 kan.
En bij 166 gebruikte die niet zoveel van de groene balkje dus zou die nog harder moeten kunnen lopen.
Alleen vindt ik de remmen bij hogesnelheid niet hellemaal goed hij begint fading te krijgen.

Voor alle heil zoekers dit is in Duitsland gedaan dus niet in Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGhJBZWMkLGy-DfpWirF3Zv7aJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHIaP1b9ScJqvlBuIr2xCRQl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PYhGQn6N8yfoABN0PkiHR_K1CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GlPIc9Fw7Etelgour7tXSkqo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bZPBgw7u-kageEVvAnTO80xwz2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dsg8y1oT5pxBx2YxzBoqUFRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
ervh schreef op zondag 23 mei 2021 @ 11:51:

Dat niet strak erom heen zitten is inderdaad gemeld door aantal members bij loft en betreft dan een achter zitting, maar die gingen dit aankaarten bij dealer.
Meeste members met loft hebben er geen last van.
Normaal gesproken mag je verwachten dat alle interieurs gewoon netjes strak erom heen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:16:
Tuurlijk doen ze dat enerzijds voor show en anderzijds om dichtbij ingang te parkeren, kijk bijvoorbeeld eens in parkeergarage hoeveel dat doen, wel de kabel aansluiten maar geen sessie starten om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:03:

Zo kan je niet rekenen cq van uitgaan, wat resterend is wordt gebaseerd op wat je daarvoor gereden hebt en niet alleen laatste rit, dan krijg je voorspelling van resterende soc, maar daar kan je niet van uitgaan.
Huidige e-golf geen opgave te zien van soc, alleen resterende actieradius maar daar geldt zelfde voor; wat er staat aan (voorspelde) resterende actieradius kan ik niet van uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
Jgoos schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:34:
Na maanden meelezen op dit forum, toch maar eens aangemeld.
Ik bestelde eind februari een 80 in België. Leverdatum begin oktober. Na mijn bestelling werd de sportline gelanceerd die door de combinatie van standaardopties goedkoper uitkomt dan een normale 80 met de opties die ik nam (comfort, velgen, light). Ik wil mijn bestelling nu wijzigen, wat zonder wijziging in levertijd zou kunnen. Maar plots staat volgende bemerking op de offerte :
[Afbeelding]

Graphite grey vind ik zelf echt een hele mooie kleur. Vooral in combi met de sportline. Dan vallen de accenten in zwart net wat beter op. Het is dat die in NL niet te bestellen is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2yc0_a0_bXJqOY_kLW0GIGAN2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0a4fAtTCwRQiCLF0ZwdZyPip.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:17:
Dat is om te voorkomen dat auto echt stil valt, als dat zo is moet sleepbedrijf auto halen en moet veel opnieuw ingesteld worden (bv software matige zaken) en er moeten kabels los gehaald worden (van hoogspanning accu) en voor 12 volt accu is het ook niet goed.
Insteek is gewoon om veel extra zaken te voorkomen en daarom laat display soc 0% zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knirrebir
Kaaschef schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:34:
Vanuit regelgeving en bouwbesluit wordt er verplicht laadpunyen te realiseren bij bedrijven dus ook tuincentra.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knirrebir
Pas1 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 09:25:
Exact, maar overall is dit dus wel de reden dat ik een 80 besteld heb met snelladen
Denk dat menigeen die een 60 besteld hebben ook liever een 80 hadden gewild, alleen voor menigeen (mijzelf inbegrepen) is dat niet mogelijk; kan bijvoorbeeld zijn qua leasebedrag vs leasenorm zowel zakelijk als privé, maar ook andere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
iemand trouwens een idee wat dit is? Dit steekt uit onder het dashboard deel. Las hier iets over een OBD dongel, die socket heeft ongeveer dezelfde afmetingen..
Misschien soort van tracker van je baas ;).
Kan zijn dat het software uitlees apparaat van dealer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
Ik zou zeggen: scan even de QR code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Kaaschef schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:48:
Waar kan je setting mbt cruise control vinden? Kom het nergens tegen ( geen assistentie pakket)
Instructieboekje lezen, heb je toch neem ikan, anders stuur een bericht en mail ik je pdf van instructieboekje, downloaden op telefoon en dan altijd bij de hand, werkt super met zoekfunctie en snelkoppelingen vanuit inhoudsopgave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Robbie8454 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:57:
Graphite grey vind ik zelf echt een hele mooie kleur. Vooral in combi met de sportline. Dan vallen de accenten in zwart net wat beter op. Het is dat die in NL niet te bestellen is.
[Afbeelding]
Die kleur komt nog wel, even geleden hier gepost dat er 3 kleuren bijkomen; gijze, groen en oranje variant, namen weet ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
mibkiller schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:52:
Net in België geweest bij Ionity langs de snelweg niet sneller laden als 35 kw.
Met soc van 8 procent.
Verschillende palen geprobeerd.
Vervolgens nog een oude lader die er stond gelijk 50 kw max laden echt vreemd.
Nederlands kenteken bij initiatief België werkt niet, hebben ze ingebouwd zodat met Belgisch kenteken wel eerste recht hebben.

Nee, is natuurlijk een grapje, zou niet weten wat de reden is, mogelijk een oud laadpunt wat nu naam ionity heeft gekregen maar nog niet verhoogd is qua capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
remc1979 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:04:
Vandaag had min vrouw in de Enyaq een noodstop. Ze reed achteruit bij een parkeerplaats en de auto stopte abrupt omdat er een andere auto aankwam. Wist niet dat dit ook bij Assistentie (basis) hoort. Gelukkig maar, anders eerste druk gehad 😉
Heeft huidige e-golf waar ik mee rij ook, is een instelling-assistent functie bij achteruit rij camera, kan je ook uitzetten, zie verder ook instructieboekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10 20:02
Weet iemand hoe dit zit. Ik ga naar Skoda connect en vul mijn vin code en land in. Dan komt zowieso na inloggen mijn auto te voorschijn.

Als ik dan naar shop wil, geeft de website aan dat er geen voertuig met Skoda Connect diensten beschikbaar.
Doe ik iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Heb je Android? In mijn iPhone app zit geen ‘shop’🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairplay92
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 03-06-2022
mibkiller schreef op zondag 23 mei 2021 @ 13:31:
En bij 166 gebruikte die niet zoveel van de groene balkje dus zou die nog harder moeten kunnen lopen.
Alleen vindt ik de remmen bij hogesnelheid niet hellemaal goed hij begint fading te krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Jetzt geht's los!!!! })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
de auto is denk ik ook begrenst op 160 met een marge. Is het niet zo dat wanneer je cc op 180 zet hij ook doorloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja, in Duitsland zijn ze (als enige land ter wereld) het onbeperkt jakkeren op snelwegen nog niet verleerd. Wellicht keert de wal het schip: bij bijna 50 kW/uur is je accu snel leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
knirrebir schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:20:
[...]

Nederlands kenteken bij initiatief België werkt niet, hebben ze ingebouwd zodat met Belgisch kenteken wel eerste recht hebben.

Nee, is natuurlijk een grapje, zou niet weten wat de reden is, mogelijk een oud laadpunt wat nu naam ionity heeft gekregen maar nog niet verhoogd is qua capaciteit.
Dit waren 4 halgel nieuwe ionty zuilen allemaal deden ze niet meer als 36 kw.
De enige die er al stond voor deze had maximaal 50 kw en dat leverde die ook.
Was wel jammer want de reis liep uit veel meer stops als gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
mibkiller schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:29:
Dit waren 4 halgel nieuwe ionty zuilen allemaal deden ze niet meer als 36 kw.
De enige die er al stond voor deze had maximaal 50 kw en dat leverde die ook.
Was wel jammer want de reis liep uit veel meer stops als gepland.
Zo'n omkasting kan er als nieuw uitzien, maar dat zegt niets of dat wat eronder zit ook nieuw is, helaas.
Snap dat het jammer is met oog op reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukascoenraats
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-04-2023
Ok, ik heb een hele hoop gelezen en zit serieus te overwegen om een Enyaq als leaseauto te bestellen, ook al kost dat me wel wat extra ivm afkoop leasecontract maar dat weegt wel op tegen de lagere bijtelling tov volgend jaar of dat jaar erna pas switchen.

Een paar vragen van mijn kant:
- Is er nu een optie voor klaptafeltjes voor de kids op de achterbank? Ironisch genoeg zag ik in de Engelse brochure deze gewoon staan... (zie https://www.skoda.co.uk/_...36-40e0-b1be-9c99293156c2, pagina 7, maar ik zie ze niet in de NL brochure benoemd staan, echter op bepaalde foto’s lijkt het wel alsof ze er zitten?) Zo nee, zou dit desnoods achteraf in te bouwen zijn?
- Iemand enig idee wanneer het slaap pakket wordt toegevoegd?
- Ik lees diverse opties in de brochure die later komen. Zoals het automatisch kunnen inparkeren, zelfs vanaf je telefoon (zie pagina 93 bijvoorbeeld van https://forms.skoda.nl/~/...0_ENYAQIV_WEB_300421.ashx). Wat zou ‘een later moment’ zijn, dat gaat dan met een softwareupdate / OTA update?
- Werkt het Lane assist + e.d. naar behoren? Lees: dat dit systeem de auto echt in het midden van de rijstrook houdt inderdaad? En de follow drive?

En last but not least... Zou iemand de breedte van de gehele achterbank eens op willen meten, van uiteinde stoel tot uiteinde stoel? Dat ben ik gisteren vergeten tijdens mijn proefrit, ga nog wel weer naar de showroom binnenkort... We hebben nu een Peugeot 5008, dus zijn zeker wat ruimte gewend en willen niet te veel ‘inleveren’ wat dat betreft. Het leek tijdens de proefrit smaller, echter ik zie dat in de alle afmetingen niet terug, de Enyaq zou zelfs iets ruimer moeten zijn, al is het verschil erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reimzter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-10-2023
knirrebir schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:36:
[...]

Dat klopt er zijn members die alleen luxe kentekenplaten bijhouden - kunnen inzien.
Ik vind het leuk dat het bijgehouden en gepost wordt ook al gaat het alleen om luxe kentekenplaten en dat er daar er daar al bijna 1000 van zijn.
Ik vind dat ook leuk maar ben wel meer geïnteresseerd in de echte cijfers. Iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
lukascoenraats schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:50:
Een paar vragen van mijn kant:
- Is er nu een optie voor klaptafeltjes voor de kids op de achterbank? Ironisch genoeg zag ik in de Engelse brochure deze gewoon staan... (zie https://www.skoda.co.uk/_...36-40e0-b1be-9c99293156c2, pagina 7, maar ik zie ze niet in de NL brochure benoemd staan, echter op bepaalde foto’s lijkt het wel alsof ze er zitten?) Zo nee, zou dit desnoods achteraf in te bouwen zijn?
- Iemand enig idee wanneer het slaap pakket wordt toegevoegd?
- Ik lees diverse opties in de brochure die later komen. Zoals het automatisch kunnen inparkeren, zelfs vanaf je telefoon (zie pagina 93 bijvoorbeeld van https://forms.skoda.nl/~/...0_ENYAQIV_WEB_300421.ashx). Wat zou ‘een later moment’ zijn, dat gaat dan met een softwareupdate / OTA update?
- Werkt het Lane assist + e.d. naar behoren? Lees: dat dit systeem de auto echt in het midden van de rijstrook houdt inderdaad? En de follow drive?
Optie klaptafel niet in nederland.
Of dat nog komt niet bekend.
Aftermarket zal het kunnen, moet je alleen adres hiervoor zoeken.

Bovenstaande geldt ook voor slaappakket.

Wanneer beschikbaar toekomstige zaken niet bekend.
Zover nu bekend via update over the air.
Niet bekend welke opties (hardware) nu nodig zijn om later gebruik te kunnen maken van toekomstige zaken.

Lane assist kennen we, maar wat bedoel je met lane assist plus of bedoel je assistentie plus optie?
Bovenstaande geldt ook voor follow drive of bedoel je hoe file rijden gaat?

Lane assist houdt inderdaad midden van rijstrook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Reimzter schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:53:
Ik vind dat ook leuk maar ben wel meer geïnteresseerd in de echte cijfers. Iemand?
Rdw bellen of importeur skoda nederland ;) :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
lukascoenraats schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:50:
En last but not least... Zou iemand de breedte van de gehele achterbank eens op willen meten, van uiteinde stoel tot uiteinde stoel? Dat ben ik gisteren vergeten tijdens mijn proefrit, ga nog wel weer naar de showroom binnenkort... We hebben nu een Peugeot 5008, dus zijn zeker wat ruimte gewend en willen niet te veel ‘inleveren’ wat dat betreft. Het leek tijdens de proefrit smaller, echter ik zie dat in de alle afmetingen niet terug, de Enyaq zou zelfs iets ruimer moeten zijn, al is het verschil erg klein.
Zie prijslijst daar staat maat van 1488mm voor achterbank-tussen deuren achterzijde.
Volgens mij staat dergelijke maat ook in gegevens van Peugeot en je hebt voordeel je kan zelf meten bij Peugeot welke je hebt staan.
Daarnaast is begrip achterbank breedte ruimer te interpreteren; immers achterbank is niet overal even breed ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulli
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 17:18
knirrebir schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:09:
[...]

Lane assist houdt inderdaad midden van rijstrook.
Volgens mij houdt 'lane assist' zelf géén midden van rijstrook vast. Daarvoor moet je 'travel assist' activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulli
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 17:18
[...]

Deze had ik al eerder gedeeld... maar bij deze dan nog een keer:

https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data

Dan filteren op 'Handelsbenaming bevat enyaq'. Inmiddels met 3 toegenomen tot 1004.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Bulli schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:31:
[...]

Deze had ik al eerder gedeeld... maar bij deze dan nog een keer:

https://opendata.rdw.nl/V...voertuigen/m9d7-ebf2/data

Dan filteren op 'Handelsbenaming bevat enyaq'. Inmiddels met 3 toegenomen tot 1004.
Dat komt dan prima overeen met de kenteken websites. Gisteren zijn er 60 (!) aangevraagd en vandaag 3.
https://www.kentekenradar.nl/auto/skoda/enyaq/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Nederland mag dan de grootste laadpalendichtheid van Europa hebben, de Duitsers zijn ons voor in het scheppen van orde in de chaos.
De Duitse regering verplicht alle aanbieders van openbare laadpalen om laden zonder speciale pas of abonnement mogelijk te maken. Je kunt straks bij elke openbare laadpaal gewoon met je PIN-pas of credit card betalen. Precies zoals bij fossiele brandstoffen.

Nog even geduld: eind volgend jaar zou het geregeld kunnen zijn. Hulde aan Merkel cs! :)

https://www.bmwi.de/Redak...autos-wird-einfacher.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:48

rammes

koekebakker 1e klas

jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 18:45:
Nederland mag dan de grootste laadpalendichtheid van Europa hebben, de Duitsers zijn ons voor in het scheppen van orde in de chaos.
De Duitse regering verplicht alle aanbieders van openbare laadpalen om laden zonder speciale pas of abonnement mogelijk te maken. Je kunt straks bij elke openbare laadpaal gewoon met je PIN-pas of credit card betalen. Precies zoals bij fossiele brandstoffen.

Nog even geduld: eind volgend jaar zou het geregeld kunnen zijn. Hulde aan Merkel cs! :)

https://www.bmwi.de/Redak...autos-wird-einfacher.html
maar zonder "speciale" pas is het vast 3x zo duur. dan schieten we er nog niets mee op.

Ik zou het doen!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Leuk BEV overzicht van mede tweaker;

https://iserv.nl/files/elektrisch/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Wat is de laadsnelheid met een granny per uur?
Voor de vakantie naar FR kan ik op 1,7 km van de camping laden met 11 of 22 kw of een granny gebruiken, maar dat duurt volgens mij een week voor de iV80 vol is 😁.
Zit even te dubben of investeren in eem granny hiervoor zinvol is. Die 2 km is prima te integreren in mijn hardlooprondje en dan laat ik de auto af en toe een nachtje in het dorpje overnachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
RandomNick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:39:
Voor de vakantie naar FR kan ik op 1,7 km van de camping laden met 11 of 22 kw of een granny gebruiken, maar dat duurt volgens mij een week voor de iV80 vol is 😁.
Zit even te dubben of investeren in eem granny hiervoor zinvol is. Die 2 km is prima te integreren in mijn hardlooprondje en dan laat ik de auto af en toe een nachtje in het dorpje overnachten.
Hangt er vanaf of de granny in te stellen is: 6,8,10,13 of 16A.
De rekensom is dan Amperage x voltage is aantal kilowat per uur.
Dus met 16A ongeveer 3,6Kw in een uur geladen.

En ja: ik zal zeker de eenheden verkeerd opgeschreven hebben, maar resultaat klopt wel

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenkb op 23-05-2021 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Geloof nooit je met 16a kunt laden op een camping, 6a komt eerder.

Mijn ouders hadden een airco in hun caravan en op sommige campings klapte daar al de zekering uit als die aanstond. Nu weet ik niet hoeveel vermogen dat ding vroeg , maar het was een airco die geïntegreerd zat in de caravan dus meer dan2000 watt zal het zeker niet geweest zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
RandomNick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 19:39:
Skoda granny is 10A max. Dus 2.3kWh per uur. Zou hem lekker (vol) laden bij de 11kW paal. Ook omdat stroomvoorziening op de camping te wensen over kan laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nr.10
  • Laatst online: 02-09-2021
knirrebir schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:21:
[...]
Apart, dus ook bij clever charging cable geen eenheid.
Herstel. Op zoek naar de adapterkleur ging ik wat verder kijken in de kofferbak en vond daar nog een adapter.
Ik gebruik deze vooralsnog niet maar. Hij was dus netjes geleverd en ze hadden de 230v adapter aangesloten aan de oplader.
Deze lag netjes in een vak van de kofferbak, bij het sleepoog en de compressor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enVa4T6MjdIldr9fJenQJzuHT2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTd2eeTFnu5tpdNjgH6ap6OZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
Inspired schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:41:
[...]

Skoda granny is 10A max. Dus 2.3kWh per uur. Zou hem lekker (vol) laden bij de 11kW paal. Ook omdat stroomvoorziening op de camping te wensen over kan laten.
Camping kan idd 10A aanleveren als max dus dat zou technisch kunnen. Kan je op de Skoda granny het amperage nog regelen, of altijd 10A?
Denk er nog even over na, gaan niet elke (ver) weg, dus hij kan op sommige dagen best heel lang achter elkaar laden tot aan bijna vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Val1983
  • Laatst online: 26-01-2022
Er is mij iets onduidelijk in de prijslijst over de optie infotainment plus. Wellicht kan iemand dit toelichten. Standaard is de enyag denk ik wel voorzien van navigatiesysteem neem ik aan. Ik zie alleen head up display staan maar biedt deze optie nog meer? Bijvoorbeeld een groter scherm of iets anders? Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zumba
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 14:55

zumba

De eAmbu is onderweg!

Val1983 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:22:
Er is mij iets onduidelijk in de prijslijst over de optie infotainment plus. Wellicht kan iemand dit toelichten. Standaard is de enyag denk ik wel voorzien van navigatiesysteem neem ik aan. Ik zie alleen head up display staan maar biedt deze optie nog meer? Bijvoorbeeld een groter scherm of iets anders? Bedankt.
Alleen HUD.

zumba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
RandomNick schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:16:
[...]

Camping kan idd 10A aanleveren als max dus dat zou technisch kunnen. Kan je op de Skoda granny het amperage nog regelen, of altijd 10A?
Denk er nog even over na, gaan niet elke (ver) weg, dus hij kan op sommige dagen best heel lang achter elkaar laden tot aan bijna vol.
Denk dat je in de auto het amperage ook wel aan kunt passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Nr.10 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Herstel. Op zoek naar de adapterkleur ging ik wat verder kijken in de kofferbak en vond daar nog een adapter.
Ik gebruik deze vooralsnog niet maar. Hij was dus netjes geleverd en ze hadden de 230v adapter aangesloten aan de oplader.
Deze lag netjes in een vak van de kofferbak, bij het sleepoog en de compressor.

[Afbeelding]
Deze rode is voor 3-fasen kracht aansluiting = max 11 kW.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Eyyka
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-09 13:53
Afgelopen donderdag mijn IV60 9 weken eerder op mogen halen! Rijdt fantastisch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDigw-AqnEZ_EdK98qNtvLsORgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LCeWaoF2U9Pdn1UqqXQq3XRa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkzsxxB4spN_u0G3Tg0DU4HdFqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLu8zvvNWUo4YAAtRN7VkFq8.jpg?f=fotoalbum_large

|  Macbook Air M1 16GB |  iPhone 15 Pro Max 256GB |  iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10 20:02
jdbiggelaa schreef op zondag 23 mei 2021 @ 14:51:
Heb je Android? In mijn iPhone app zit geen ‘shop’🙄
Keek op de website bij Skoda connect en bij het invullen van je vin nummer krijg je je auto zien. Heb wel Android.

[ Voor 3% gewijzigd door Ccreator op 23-05-2021 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 23:32
Eyyka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf, ik heb exact deze looks in de 80 variant. Heel erg content als ik dit zo zie. Veel rijplezier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-10 23:16
As woensdag is het dan zover de levering van mijn Enyaq, krijg ik een telefoontje dat de levering niet door kan gaan ivm schade op de achterklep :X
Blijkt dat er wat krassen onder de Skoda letters zitten en hiervoor moet de achterklep opnieuw gespoten worden, doorlooptijd schadeherstel minimaal 2 weken opnieuw inplannen minimaal 2 weken en kan pas ingepland worden nadat de schade is uitgevoerd |:( .
Nu met de dealer afgesproken dat ze hem woensdag toch afleveren en dat ik hem bij mij in de buurt laat repareren en de factuur hun kant op komt.
Ik laat na het spuiten alleen de letters Skoda terugplaatsen, dealer gaf aan dat deze helaas niet in het zwart te leveren zijn.
Poeh bijna getackeld voor de eindstreep.
Fingers crossed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
Thiazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:59:
As woensdag is het dan zover de levering van mijn Enyaq, krijg ik een telefoontje dat de levering niet door kan gaan ivm schade op de achterklep :X
Blijkt dat er wat krassen onder de Skoda letters zitten en hiervoor moet de achterklep opnieuw gespoten worden, doorlooptijd schadeherstel minimaal 2 weken opnieuw inplannen minimaal 2 weken en kan pas ingepland worden nadat de schade is uitgevoerd |:( .
Nu met de dealer afgesproken dat ze hem woensdag toch afleveren en dat ik hem bij mij in de buurt laat repareren en de factuur hun kant op komt.
Ik laat na het spuiten alleen de letters Skoda terugplaatsen, dealer gaf aan dat deze helaas niet in het zwart te leveren zijn.
Fingers crossed
Jij bent toch niet de eerste die schade meldt. Hoe dan? Zou dit tijdens transport gebeuren? Mooi dat het zo opgelost kan worden. Ook netjes meegedacht van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
Zijn er trouwens al mensen hier die het adaptieve onderstel hebben? Merken jullie ook verschil qua instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Robbie8454 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:06:
[...]

Jij bent toch niet de eerste die schade meldt. Hoe dan? Zou dit tijdens transport gebeuren? Mooi dat het zo opgelost kan worden. Ook netjes meegedacht van de dealer.
Kreeg deze foto’s van de dealer, schade valt mee..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHAX1Vh7nXgOEPFWwqlbiYMT7KE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwShvnzPeitu2X3OMD8aGZHC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KJSNmeEZxCRp5z4fAlyxHeyj4M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6oRcAc2ajaTTzn9TgyIPQ1c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
Thiazzz schreef op maandag 24 mei 2021 @ 00:11:
[...]

Kreeg deze foto’s van de dealer, schade valt mee..

[Afbeelding]
Vreemd. Wel echt onder elke letter :?
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Robbie8454 schreef op zondag 23 mei 2021 @ 23:14:
Zijn er trouwens al mensen hier die het adaptieve onderstel hebben? Merken jullie ook verschil qua instelling?
Ja en ja.... Ik merk duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld Comfort en Sport, qua doorgeven van de oneffenheden in de weg en ook qua klaverblad pakken gebruik ik liever Sport stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bram2700
  • Laatst online: 15-03 17:04
Eyyka schreef op zondag 23 mei 2021 @ 21:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Negen weken (9 !!!) eerder.... je kenteken zegt het al: Lucky FelLow 8) en nog een mooi nummer ook... Het logistieke proces bij Skoda/Pon is werkelijk onnavolgbaar :( Enfin, je auto ziet er fraai uit, genieten maar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
Thiazzz schreef op zondag 23 mei 2021 @ 22:59:
Fingers crossed
Heel bijzonder, ik ontdekte bij aflevering precies hetzelfde! Ook krassen onder de letters. Wordt nog verholpen, auto gewoon meegenomen en afspraak wordt nog gemaakt, heb aangegeven dat ik de auto max 1 dag wil missen dus dat gaan ze regelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryHQRBUjTJzxuSkmhsgBMuN5N10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBGLbb74r9wdru3mRrs9oU8W.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door RandomNick op 24-05-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
RandomNick schreef op maandag 24 mei 2021 @ 07:19:
[...]

Heel bijzonder, ik ontdekte bij aflevering precies hetzelfde! Ook krassen onder de letters. Wordt nog verholpen, auto gewoon meegenomen en afspraak wordt nog gemaakt, heb aangegeven dat ik de auto max 1 dag wil missen dus dat gaan ze regelen.

[Afbeelding]
Inderdaad heel apart dit.
Dealer gaf aan dat alle auto’s zorgvuldig bij aankomst gecheckt worden zodat alle “transport” schade bij Pon geclaimd kan worden, echter hier hadden ze het vermoeden dat het de poetser was geweest.
Herstellen zou max. 2 dagen zijn en krijg vervangend vervoer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Laatst online: 26-06 23:13
jdbiggelaa schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:23:
Ik vind de info die de Enyaq biedt over de toestand van de accu erg mager. Ik wil daarom met een Bluetooth OBD dongle en EVNotify actuele info krijgen tijdens het rijden. Heeft iemand al ervaring met deze combi?
[Afbeelding]
Ik heb gisteren de OBDLink LX besteld. Die wil ik gebruiken op een Android telefoon met EVNotify. In EVNotify is het dan mogelijk om die te linken met ABRP. Mogelijk dat ik ABRP daartoe ook actief moet hebben op het Android toestel, maar dat moet ik dan uitproberen. Doel is dat ik het SOC percentage actief te krijg in ABRP in Apple CarPlay, dus dat het doorgegeven wordt van EVNotify vanaf de Android telefoon naar ABRP op de iPhone. Eens zien of ik dat van de week werkend krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
Robert_ZM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Ik heb gisteren de OBDLink LX besteld. Die wil ik gebruiken op een Android telefoon met EVNotify. In EVNotify is het dan mogelijk om die te linken met ABRP. Mogelijk dat ik ABRP daartoe ook actief moet hebben op het Android toestel, maar dat moet ik dan uitproberen. Doel is dat ik het SOC percentage actief te krijg in ABRP in Apple CarPlay, dus dat het doorgegeven wordt van EVNotify vanaf de Android telefoon naar ABRP op de iPhone. Eens zien of ik dat van de week werkend krijg
Waarom niet meteen de mx versie, deze is speciaal voor iOS?

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Robert_ZM
Ik zag dat nogal wat Tweakers de losse vloer van het transportpakket besteld hebben. Ik heb zelf ook een Enyaq zonder transportpakket en ik ben daar juist blij mee omdat ik daarmee de maximale ruimte kan benutten en het randje bij de kofferbak voorkomt juist dat er wat uit rolt bij het openen van de kofferbak. In het vak onder de vloer heb ik spullen gelegd die ik zelden gebruik (zoals granny charger, verbandkit, bandenreparatieset). Laadkabel kan dan mooi links in het vak. Gevarendriehoek rechts in de uitsparing daarvoor en zo een ruime en opgeruimde kofferbak. De kunststof schotjes links en rechts heb ik aan de achterzijde met zwarte ducktape vastgeplakt, die klikten snel los en zitten nu goed stevig zonder dat de tape zichtbaar is. Ik wilde dit even met jullie delen voor wie nog twijfelt over een transportpakket bestellen of losse vloer. Uiteraard heeft een ieder daarin zijn eigen afwegingen, maar voor mij is dit de ideale setup.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHduSMFd09biJtZjwmrRSZdgB6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWuVO08vxNBRv4BV0UxtFonI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robert_ZM
Thiazzz schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:33:
[...]

Waarom niet meteen de mx versie, deze is speciaal voor iOS?
Ik dacht eigenlijk dat die aanmerkelijk duurder was (145 i.p.v. 85), maar nu zie ik dat die voor 99,95 al verkrijgbaar is. Ik bestel die dan zo en dan gaat de LX terug. Aangezien EVNotify voor iOS wel behoorlijk verouderd schijnt te zijn, zal het naar verwachting toch wel een koppeling met Android worden, maar dan ben ik me de MX wel voorbereid op een mogelijk goed werkende EVNotify voor iOS in de toekomst.

Thanks voor de tip! 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 23:32
Robert_ZM schreef op maandag 24 mei 2021 @ 08:28:
[...]

Ik ben benieuwd! Als dit mooi werkt ga ik hetzelfde doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:09
De Belgen onder ons: is er iemand die ook ingegaan is op de iv80 launch+ editie?

Kan me iemand bevestigen van de eigenaars dat android auto ook op de HUD werkt? Ik zag dit op een ander forum voorbij komen..
Pagina: 1 ... 139 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2