Vond ik ook. Ben google earth gewend met MMI pro. Vind het zelf superfijn. Complete kaart achter je stuur en veel informatie. Mijn vriendin vindt echter allemaal veel te veel informatie. Ze heeft zelf een soortgelijke als de Enyaq in haar Ibiza. Ga er dus vanuit dat het gewoon even wennen is.zumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:58:
Ik vind de kaartweergave van het navisysteem matig. Grof getekend met weinig detail. Bij uitzoomen verdwijnt nog meer. Valt des te meer op bij zo'n joekel van een scherm.
En zoomfactor niet vast te zetten in het "home" scherm. Zoomt dan automatisch, m.i. teveel, in.
Maar ja, na drie jaar MMI en bijna vier jaar Discovery pro misschien verwend..
Iemand nog toevallig dit link naar de website om een data abonnement voor in de Enyaq te kopen? Heb me wezenloos gezocht in het forum, maar kijk er waarschijnlijk overheen.
#durftevragen
Aanvulling: gevonden 😃
#durftevragen
[ Voor 7% gewijzigd door remc1979 op 14-05-2021 09:15 ]
Bij de Kodiaq was het onderstaande link. Daar kreeg ik een SIM kaart bij die ik kon activeren en waar ik data op kon zetten. Heb mijn Enyaq nog niet maar wellicht hetzelfde?remc1979 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:11:
Iemand nog toevallig dit link naar de website om een data abonnement voor in de Enyaq te kopen? Heb me wezenloos gezocht in het forum, maar kijk er waarschijnlijk overheen.
#durftevragen
https://internetinthecar.vodafone.com
Alleen lijkt de ketting wel tegen / over de velg te lopen, met kans op beschadigen. Of zie ik dat verkeerd?mibkiller schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:27:
Net even sneeuwkettingen op 20 inch wielen wat volgens het boekje alleen op 19 inch mag.
Het zijn wel met de voorgeschreven 9 mm schakels
Het vreemde is ik zie het nergens aanlopen.
[Afbeelding]
Voor de volgende: https://skoda.cubictelecom.com/nl/remc1979 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:11:
#durftevragen
Dat is ook nog iets idd. In mijn vorige auto's kon ik een simmetje prikken. De Enyaq haalt internet van een wifisignaal (thuis huisrouter of onderweg via een hotspot van je telefoon. Geen SIM slot helaas. Misschien is dit iets: http://shorturl.at/goprI? Kan in de achterbak..DirkBouwman schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:17:
[...]
Bij de Kodiaq was het onderstaande link. Daar kreeg ik een SIM kaart bij die ik kon activeren en waar ik data op kon zetten. Heb mijn Enyaq nog niet maar wellicht hetzelfde?
https://internetinthecar.vodafone.com
zumba
Beetje duurBulli schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:24:
[...]
Voor de volgende: https://skoda.cubictelecom.com/nl/
zumba
YouTube: Skoda Enyaq iV 80 acceleration and noise test
Hierin wordt vermeld dat de Enyaq beschikt over dubbelglazen zijruiten vóór.
Overigens staat deze op verkeerde breedtemaat van de 21 inch achterwielen (235 ipv 245).
Kleinere wielmaten zouden sneller en stiller moeten zijn.
Hierin wordt vermeld dat de Enyaq beschikt over dubbelglazen zijruiten vóór.
Overigens staat deze op verkeerde breedtemaat van de 21 inch achterwielen (235 ipv 245).
Kleinere wielmaten zouden sneller en stiller moeten zijn.
In het instructieboekje kwam ik het onderstaande tegen overigens:mibkiller schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:10:
[...]
ja want dan wordt de camera ook niet vies bij regen nu wel.
:strip_exif()/f/image/GpJdPhb8VNUhxkGGuarqFCvs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan vermoed ik dat je iets over het hoofd ziet. Ik heb namelijk precies dezelfde functies op mijn iPhonejdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:37:
[...]
Op de meest recente iPhone versie 4.1 nog minder functies...
![]() | ![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Nu snap ik waarom mijn telefoon onderweg wordt leeggetrokken als hij niet aan de lader hangt met een kabel. Ik heb nl geen wireless charging.zumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:34:
[...]
Dat is ook nog iets idd. In mijn vorige auto's kon ik een simmetje prikken. De Enyaq haalt internet van een wifisignaal (thuis huisrouter of onderweg via een hotspot van je telefoon. Geen SIM slot helaas. Misschien is dit iets: http://shorturl.at/goprI? Kan in de achterbak..
Toch niet: that’s all there is:A3-D schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:02:
[...]
Dan vermoed ik dat je iets over het hoofd ziet. Ik heb namelijk precies dezelfde functies op mijn iPhone
[Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/voAtx0pAyjUE5GgrijdBGJA2.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar nu zie dat mijn app build nummer 020 heeft en jouw app build 023. Dezelfde app versie, ander build nummer. Eens zie of ik kan updaten...
:strip_exif()/f/image/nJPuRJMGt51tb9FzPt8ip0Z3.jpg?f=fotoalbum_large)
4.1.1 is de laatste versie.jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Toch niet: that’s all there is:
[Afbeelding]
Maar nu zie dat mijn app build nummer 020 heeft en jouw app build 023. Dezelfde app versie, ander build nummer. Eens zie of ik kan updaten...
[Afbeelding]
Zojuist bijgewerkt en geen verschil in de app. Daarna app gestopt en opnieuw gestart: geen verschil. I’m lost
Klopt alleen wie veegt hem schoonOeze schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:59:
[...]
In het instructieboekje kwam ik het onderstaande tegen overigens:
[Afbeelding]
Zijn er meerdere die last hebben van een lastig sluitende deur aan de passengierszijde? Deur moet met meer dan normale kracht worden dichtgegooid, anders sluit hij niet goed. Zag hier een enyaq staan die hetzelfde probleem heeft. Deur is niet goed afgesloten, maar auto staat wel op slot
Zojuist weer even contact gehad met dealer. De auto zou in week 21 in productie gaan, echter zijn ze gisteren al begonnen met de auto en zou deze vandaag of morgen van de band af moeten rollen. Blij mee!
Helaas had de dealer nog geen terugkoppeling gehad over het Assistentie vs Assistentie Plus pakket.
Helaas had de dealer nog geen terugkoppeling gehad over het Assistentie vs Assistentie Plus pakket.
Waarom niet simpel een hotspot met je telefoon aanmaken? Is een stuk voordeliger en flexibeler in mijn optiek.remc1979 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:11:
#durftevragen
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Klopt, maar wil even kijken hoe dit allemaal werkt.A3-D schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:46:
[...]
Waarom niet simpel een hotspot met je telefoon aanmaken? Is een stuk voordeliger en flexibeler in mijn optiek.
Kan ook hoor, maar moet je elke keer wel handmatig aanzetten. Of zou daar iets op te verzinnen zijn?A3-D schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:46:
[...]
Waarom niet simpel een hotspot met je telefoon aanmaken? Is een stuk voordeliger en flexibeler in mijn optiek.
zumba
Mogelijk dat de app Tasker daar iets mee kan. Zodra je telefoon met de Bluetooth van je auto verbind dat de Hotspot ook aangaat. Zoiets.zumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:50:
[...]
Kan ook hoor, maar moet je elke keer wel handmatig aanzetten. Of zou daar iets op te verzinnen zijn?
Je kijkt op de verkeerde plek in je App. Als je in de Garage op de drie puntjes rechtsboven klikt, dan krijg je inderdaad 4 opties om snelkoppelingen te bewerken.jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:17:
[...]
Toch niet: that’s all there is:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klik eerst op het plaatje van de Enyaq en daarna op de drie puntjes. Dan kom je in het onderdeel Service-instellingen waar je Services kan organiseren.
[ Voor 4% gewijzigd door A3-D op 14-05-2021 10:55 ]
YES! DankjeA3-D schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:53:
[...]
Je kijkt op de verkeerde plek in je App. Als je in de Garage op de drie puntjes rechtsboven klikt, dan krijg je inderdaad 4 opties om snelkoppelingen te bewerken.
Klik eerst op het plaatje van de Enyaq en daarna op de drie puntjes. Dan kom je in het onderdeel Service-instellingen waar je Services kan organiseren.
Vind ik ook wel een beetje hoor. De combi Discover Pro + Active Info Display (kaart tussen de klokken) was onverslaanbaar. Maar de pijlen bij de Enyaq in de cockpit zijn i.c.m. de kaart ook heel duidelijk hoor.zumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:58:
Ik vind de kaartweergave van het navisysteem matig. Grof getekend met weinig detail. Bij uitzoomen verdwijnt nog meer. Valt des te meer op bij zo'n joekel van een scherm.
En zoomfactor niet vast te zetten in het "home" scherm. Zoomt dan automatisch, m.i. teveel, in.
Heb wel regelmatig dat hij, terwijl ik de route volg rn juiste afslag neem opeens gaat herberekenen, alsof ik de verkeerde afslag heb genomen daar waar snelwegen splitsen, gelukkig gaat het herberekenen razendsnel en pakt hij de route binnen 2-3 seconden weer terug.
Genoeg tooltjes voor Android om dat te automatiseren (Tasker etc.)zumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:50:
[...]
Kan ook hoor, maar moet je elke keer wel handmatig aanzetten. Of zou daar iets op te verzinnen zijn?
Ik vind dat alle portieren veel kracht nodig hebben. Kofferbak moet bijna standaard twee keer, bestuurdersportier ook. Komt bij de binnendeuren ook deels door ontbreken van een handle denk ik. Dat kunststof deel vereist een andere manier van trekken (meer haaks op de deur) waardoor je automatisch minder kracht uitoefent.remc1979 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:37:
Zijn er meerdere die last hebben van een lastig sluitende deur aan de passengierszijde? Deur moet met meer dan normale kracht worden dichtgegooid, anders sluit hij niet goed. Zag hier een enyaq staan die hetzelfde probleem heeft. Deur is niet goed afgesloten, maar auto staat wel op slot
Ja Waze tijdens proefrit gebruikt via android telefoon en dat werkte prima. Wat een verademing.Wootism schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:33:
[...]
Dan kun je Waze eens proberen. Vind ik persoonlijk de fijnste navigatie-app
Maar geen idee of die al werkt i.c.m. de HUD.
Over hotspot aanzetten, als je een Samsung hebt kan je ipv Tasker ook de standaard Bixby routines gebruiken en helemaal aanpassen, bijvoorbeeld IF bluetooth met skoda connected THEN hotspot aan, waze aan, spotify aan etc, werkt perfect.
Handige van de Bixby routines is dat het eenvoudiger is dan Tasker maar ook dat alles weer teruggedraaid wordt als de conditie (bluetooth met skoda) wordt verbroken. Hotspot wordt dus uitgezet en als je uitstapt.
[ Voor 19% gewijzigd door Pixal op 14-05-2021 11:23 ]
Heeft er een van jullie al een zwarte grill van de Enyaq met de kleur Artic Silver?
Heb je hier ook al foto's van?
Ik wil het nl ook doen, maar wilde eerst zien hoe het eruit ziet. En wat zijn de kosten?
Of nieuwe grill bij de dealer bestellen??
Ik wil het nl ook doen, maar wilde eerst zien hoe het eruit ziet. En wat zijn de kosten?
Dan wordt het wel steeds duidelijker; members met assistentie plus zouden symbool dan wel moeten blijven zien in infotainment.mibkiller schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:41:
Nu bij mij ook software update gehad.
En zie hier ook het TA symbool nu weg
[Afbeelding]
Dit is de foto van voor de software update
[Afbeelding]
Hoop voor je dat travel assist knop op stuurwiel wel nog werkt en dan aanwezige systemen assistentie basis samen laat werken.
Denk dat het gaat om schade aan velg te voorkomen, wat andere member ook al gepost had, ketting komt tegen velg.mibkiller schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:27:
Net even sneeuwkettingen op 20 inch wielen wat volgens het boekje alleen op 19 inch mag.
Het zijn wel met de voorgeschreven 9 mm schakels
Het vreemde is ik zie het nergens aanlopen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor de mensen die hem al binnen hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=RaGUJrFiypo
Dit is een lekker filmpje over de uitleg van de auto, display etc.
https://www.youtube.com/watch?v=RaGUJrFiypo
Dit is een lekker filmpje over de uitleg van de auto, display etc.
Volgens mij elke foto met brandende remlichten of niet?Neeler schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:48:
Even wat camerabeelden met lichtpakket.
Ik vind het prima gaan. 21.00 en nu [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Denk dat menig member wacht op foto in donker zonder remlichten aan om te weten hoe beeld getoond wordt op infotainment.
Is dit met remlichten aan of geeft standaard verlichting achterlamp unit al zoveel licht?mibkiller schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:45:
Zo even de camera getest geen lantaarnpaal dichtbij tijd 22:40
Valt voor mij niet tegen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien wat foto's posten van je situatie en dan met en zonder remlicht aan.RandomNick schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:52:
Foto 2 geeft het aardig weer, alleen is deze best nog licht omdat je de remlichten ziet.
Als ik thuis achteruit de oprit opdraai wil ik strak langs de heg staan. Beeld je nu maar eens in dat je op foto 2 links achteruit draait, zonder de remlichten erbij te hebben. Met de Passat zag ik de heg zeer duidelijk, nu nauwelijks. Temeer daar het achteruitrij licht precies aan de andere kant zit.
Ga eens kijken of ik kan ontdekken wat er in de unit zit waar het achteruitrij licht niet zit.
Als ik foto's van mede members bekijk vind ik het beeld niet heel slecht.
Elke euro besparen is er één.Robbie8454 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 23:09:
Waarom dit niet de standaard is bij automerken is mij echt een raadsel
Huidige e-golf schakelt niet naar grijswaarden, denk dat dit geldt voor hele vag groep.internetinfo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 05:27:
Valt wat mij betreft zeker wel tegen. Als ik mij niet vergis schakelt menig camera in het donker over naar grijswaarden ipv full color. Mijn Focus doet dat naar mijn idee iig wel en die heeft een stuk beter beeld dan wat je hier laat zien.
Zal vanavond als het weer donker is eens een foto maken ter vergelijking.
Ben benieuwd naar de foto, zal een keer met donker ook foto maken met e-golf.
Jawel op 2e foto van mibkiller zie je rechts bovenin icoon om nodige zaken m.b.t. kleuren, dag-nacht en dergelijke in te stellen.RandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:38:
Zo'n beetje alle systemen hebben tegenwoordig een dag/nacht stand, led verlichting of infrarood om in het donker goed te kunnen zien. Het lijkt wel of deze dat niet heeft.
Heb ik met huidige e-golf ook, zal wel vag dingetje zijnscooper1 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:41:
Bij mij blijft de achteruit camera vaak wat langer het beeld nog weergeven.
Terwijl de automaat al in D staat.🤔
Dan ben je inderdaad verwend, heeft je vw up geen navigatie dan had je er al aan gewend kunnen zijnzumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 07:58:
Op navigatie is er rechts onderin (bij huidige e-golf wel in ieder geval) en kan je zoom in stellen, als je één keer klikt en dan op de 'A' klikt is het automatische zoom en zo niet kan je (volgens mij, zit nu niet in de auto) met plus en min afstand van zoom instellen, eenmaal tevreden en niet klikken op 'A' dan blijft zoom ingestelde waarde en kan je ook weer aanpassen als je erop drukt.
Volgens mij member al geprobeerd, maar geen meldingen in head up display.Wootism schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:33:
Dan kun je Waze eens proberen. Vind ik persoonlijk de fijnste navigatie-app
Maar geen idee of die al werkt i.c.m. de HUD.
VAG wel, overige merken weet ik niet.Neeler schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 08:50:
Tot een snelheid van 10/15 km blijft dat idd.
Hebben de meeste auto's toch wel dacht ik zo?
Mocht je een keer een tutorial maken hou ik me aanbevolen.Genestealer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:05:
Komt er wel aan. Ik houd mij bezig met Domotica en ga, zodra ik mijn Enyaq heb, deze ook koppelen met mijn domotica systeem. Hiervoor heeft iemand al een script gemaakt die de API van skodaconnect uit kan lezen. Ik lees o.a. dat het om een vrij nieuwe API ingang gaat. Ik heb er wel vertouwen in.
[Afbeelding]
Voor wie met Home Assistant zich bezig houdt: https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect
Wel interessant, ben alleen bang dat het kapot gaat door bagage die er tegen aan botst of iets anders.zumba schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:34:
Dat is ook nog iets idd. In mijn vorige auto's kon ik een simmetje prikken. De Enyaq haalt internet van een wifisignaal (thuis huisrouter of onderweg via een hotspot van je telefoon. Geen SIM slot helaas. Misschien is dit iets: http://shorturl.at/goprI? Kan in de achterbak..
Top, wie gaat het testen en er filmpje van makenOeze schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:59:
In het instructieboekje kwam ik het onderstaande tegen overigens:
[Afbeelding]
Dat herberekenen komt me bekend voor in huidige e-golf, niets geks (gezien dit topic en zaken mbt vag) wel jammer.RandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:59:
Vind ik ook wel een beetje hoor. De combi Discover Pro + Active Info Display (kaart tussen de klokken) was onverslaanbaar. Maar de pijlen bij de Enyaq in de cockpit zijn i.c.m. de kaart ook heel duidelijk hoor.
Heb wel regelmatig dat hij, terwijl ik de route volg rn juiste afslag neem opeens gaat herberekenen, alsof ik de verkeerde afslag heb genomen daar waar snelwegen splitsen, gelukkig gaat het herberekenen razendsnel en pakt hij de route binnen 2-3 seconden weer terug.
Je bedoelt de chromen omlijsting van de grill in zwart neem ik aan?JDeurs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:23:
Heeft er een van jullie al een zwarte grill van de Enyaq met de kleur Artic Silver?
Was hier een member met handige collega die nodige kon knippen en plakken, weet niet meer wie, maar die kan wellicht helpen.
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik kan controleren of de auto wel updates krijgt. Ik heb geen meldingen gezien zoals sommigen hier op het forum hebben gemeld.
Als ik in het menu naar Settings ga en dan onderin naar Systeem (of zoiets was het) dan heb je een knop in het midden zitten waarbij ik zou denken dat ik een lijstje zou krijgen met de uitgevoerde updates maar die pagina is bij mij helemaal leeg. Dit zou ik een logische plek vinden maar ik kan het fout hebben (ik zie ook nergens een huidige softwareversie zoals ik bij ID.Furkan een keer heb gezien).
Als ik in het menu naar Settings ga en dan onderin naar Systeem (of zoiets was het) dan heb je een knop in het midden zitten waarbij ik zou denken dat ik een lijstje zou krijgen met de uitgevoerde updates maar die pagina is bij mij helemaal leeg. Dit zou ik een logische plek vinden maar ik kan het fout hebben (ik zie ook nergens een huidige softwareversie zoals ik bij ID.Furkan een keer heb gezien).
Ketting komen altijd tegen de velg bij Lichtmetaal je moet er dan een karton tussen doen.knirrebir schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:24:
[...]
Denk dat het gaat om schade aan velg te voorkomen, wat andere member ook al gepost had, ketting komt tegen velg.
Ik had vroeger speciale van Rüd maar die zijn er niet in deze maar.
Tevens die 19 scheelt paar centimeter dus dat maakt niet uit.
Dan moet je het bijna met 2 personen doen.knirrebir schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:26:
[...]
Volgens mij elke foto met brandende remlichten of niet?
Denk dat menig member wacht op foto in donker zonder remlichten aan om te weten hoe beeld getoond wordt op infotainment.
Met Autohold aan branden de remlichten ook.
Denk wel degelijk dat er een verschil is in 1 of 2 lampen. Wel of geen lichtpakket.
Ik heb verder nog nooit iets aan de kleurinstellingen gewijzigd. Ben wel tevreden met het beeld.
En het lijkt me ook dat je altijd wel iets meeremt en dus ook extra bijlicht.
Zal nog eens kijken.
Ketting komen altijd tegen de velg bij Lichtmetaal je moet er dan een karton tussen doen._Chris_ schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:17:
[...]
Alleen lijkt de ketting wel tegen / over de velg te lopen, met kans op beschadigen. Of zie ik dat verkeerd?
Ik had vroeger speciale van Rüd maar die zijn er niet in deze maat.
Zie voorbeeld
:strip_exif()/f/image/cNTBYrsYTHapRRoZ5B0qrKKr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door mibkiller op 14-05-2021 12:09 ]
Lijkt wel een degelijk autoRandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:06:
[...]
Ik vind dat alle portieren veel kracht nodig hebben. Kofferbak moet bijna standaard twee keer, bestuurdersportier ook. Komt bij de binnendeuren ook deels door ontbreken van een handle denk ik. Dat kunststof deel vereist een andere manier van trekken (meer haaks op de deur) waardoor je automatisch minder kracht uitoefent.
Misschien dat hierin juist het zicht met de wijdere hoek beter is?RandomNick schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 22:52:
[...]
Foto 2 geeft het aardig weer, alleen is deze best nog licht omdat je de remlichten ziet.
Als ik thuis achteruit de oprit opdraai wil ik strak langs de heg staan. Beeld je nu maar eens in dat je op foto 2 links achteruit draait, zonder de remlichten erbij te hebben. Met de Passat zag ik de heg zeer duidelijk, nu nauwelijks. Temeer daar het achteruitrij licht precies aan de andere kant zit.
Ga eens kijken of ik kan ontdekken wat er in de unit zit waar het achteruitrij licht niet zit.
Dan zie je de remlichten ook minder nadrukkelijk.
Deze optie is er namelijk ook.
Daar zeg je wat, als je een automaat gewend bent dan parkeer je in met de voet op de rem en heb je altijd een bak remlicht. Geloof dat de enyaq ook een creep mode heeft? Als je die niet gebruikt mis je wel wat rood licht bij het inparkeren.Neeler schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:58:
[...]
Dan moet je het bijna met 2 personen doen.
Denk wel degelijk dat er een verschil is in 1 of 2 lampen. Wel of geen lichtpakket.
Ik heb verder nog nooit iets aan de kleurinstellingen gewijzigd. Ben wel tevreden met het beeld.
Zal nog eens kijken.
Ik heb dat, maar je moet nog even 4 weken wachten op de foto totdat ik de auto geleverd heb gekregenJDeurs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:23:
Ik laat het doen door @Ccreator je kan bij hem eventueel een prijs opvragen.
Het ontbreken van de creep mode tijdens de proefrit vond ik inderdaad ook niet fijn. Ik moest voor mijn gevoel nog best wat elektriciteit geven voordat hij in beweging kwam, gaf geen soepele parkeerervaring. Zeker als je like a boss strak parkeert, dan wil je dat met één voet kunnen doseren.Pixal schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 12:12:
[...]
Daar zeg je wat, als je een automaat gewend bent dan parkeer je in met de voet op de rem en heb je altijd een bak remlicht. Geloof dat de enyaq ook een creep mode heeft? Als je die niet gebruikt mis je wel wat rood licht bij het inparkeren.
Bovenin je scherm in het midden staat een cirkel met een getal erin. Dat geeft aantal 'alerts ' weer. Je kunt dan van boven naar beneden swipen.capellio schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:52:
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik kan controleren of de auto wel updates krijgt. Ik heb geen meldingen gezien zoals sommigen hier op het forum hebben gemeld.
Dan krijg een aantal in te stellen shortcuts, maar ook een tab om naar 'waarschuwingen ' te gaan. Daar staan de updates tussen.
Ik lees hier goede dingen over Waze als navigatie. Omdat ik de Skoda Navi na drie storende fouten niet meer vertrouw, wil ik Waze eens proberen. Werkt dat zonder abonnement op Apple carplay?
CarPlay kent geen abonnement, het enige dat je nodig hebt is een iPhone en de Waze app.jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:57:
Ik lees hier goede dingen over Waze als navigatie. Omdat ik de Skoda Navi na drie storende fouten niet meer vertrouw, wil ik Waze eens proberen. Werkt dat zonder abonnement op Apple carplay?
Het mooie van Waze is dat hij ook direct flitsers en andere (potentieel) gevaarlijke punten signaleert en dat uit meerdere bronnen haalt. FlitsMeister heb je bijvoorbeeld niet meer nodig, daar is mee gekoppeld.
Ik stond trouwens zojuist naast een grijze Quartz Grey Enyaq op 21" in Deventer. Vanuit een Focus ST-line, dus ietwat doch niet overdreven laag, toch wel een indrukwekkende verschijning
Ja en ook op Android Auto, feitelijks is het gewoon Google Maps met een sausjejdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:57:
Android toestel mag ook hoorinternetinfo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:08:
[...]
, het enige dat je nodig hebt is een iPhone en de Waze app.
[ Voor 22% gewijzigd door ManiacScum op 14-05-2021 14:09 ]
Wil alleen even toevoegen aan wat anderen al hebben geantwoord. Waze is een perfecte navigatie gebleken voor mij, of ik nu naar de supermarkt rij of naar zuid frankrijk. Omleidingen, drukte, controles, alles zit er in zoals in Google Maps maar ik vind het gebruik eenvoudiger van Waze, bijvoorbeeld als ik weg rijd even delen met vrienden of thuis, dan kunnen ze zien hoe laat ik aankom en waar ik rijd.jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:57:
Twee dingen die wat minder zijn met Waze:
1. Zet in de instellingen van Waze alle onzin meldingen uit, andere Wazers die je ziet rijden bijvoorbeeld en doen ze nog aan snoepjes etc op de weg waar je overheen rijdt? Onzin (en gevaarlijk) als dat je niet boeit. Maar kan gelukkig allemaal uit.
2. In woonwijken pakt Waze niet altijd de meest effciente route. In mijn geval de wijk uit altijd zeer omslachtig en aantoonbaar fout\langer dus als je het beter weet gewoon eerste en laatste stukje zelf bepalen. Eenmaal op de grote wegen betekent Waze negeren echter wel langere reistijd, dus eigenwijs zijn is dan echt op eigen risico, ben vaak in een file gereden denkend "oja volgende keer weer naar Waze luisteren".
Ik vroeg het omdat mijn huidige navi app Sygic (met betaalde lifetime licentie) ineens een abonnement eist van EUR 5 per mnd als je die via CarPlay wil gebruiken )-:internetinfo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:08:
[...]
CarPlay kent geen abonnement, het enige dat je nodig hebt is een iPhone en de Waze app.
[ Voor 3% gewijzigd door jdbiggelaa op 14-05-2021 14:38 ]
Dat is cool! Ga ik zeker ook gebruiken, bedankt voor het delen.Genestealer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:05:
[...]
Komt er wel aan. Ik houd mij bezig met Domotica en ga, zodra ik mijn Enyaq heb, deze ook koppelen met mijn domotica systeem. Hiervoor heeft iemand al een script gemaakt die de API van skodaconnect uit kan lezen. Ik lees o.a. dat het om een vrij nieuwe API ingang gaat. Ik heb er wel vertouwen in.
[Afbeelding]
Voor wie met Home Assistant zich bezig houdt: https://github.com/lendy007/homeassistant-skodaconnect
Vanochtend een update gehad toen we wegreden. Eerste de boodschap dat info etc niet onder het rijden wordt getoond, daarna het scherm op zwart en na kort moment weer opnieuw opgestart. Niet 123 kunnen zien wat de update was. Ik ga de meldingen nog bekijken,
Verder al paar keer geprobeerd op te laden aan een Tesla laadpaal (destination charger) op mijn vakantie adres, nu is de stand: 2 niet, 1 wel. Zonet alle palen bezet (Tesla en Audi), vanmiddag vast wel een mogelijkheid. Wel gek dat andere merken ogenschijnlijk zonder problemen kunnen aansluiten/laden.
Verder al paar keer geprobeerd op te laden aan een Tesla laadpaal (destination charger) op mijn vakantie adres, nu is de stand: 2 niet, 1 wel. Zonet alle palen bezet (Tesla en Audi), vanmiddag vast wel een mogelijkheid. Wel gek dat andere merken ogenschijnlijk zonder problemen kunnen aansluiten/laden.
Iemand idee hoe je dynamische richtingaanwijzers instelt? Heb lichtpakket maar kan het in scherm of boekje niet naar voren toveren....
Thanks alvast!
Thanks alvast!
Superchargers zijn normaal alleen voor Tesla's? Dat is mij altijd verteld door Tesla rijders...johnvanderster schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:45:
Vanochtend een update gehad toen we wegreden. Eerste de boodschap dat info etc niet onder het rijden wordt getoond, daarna het scherm op zwart en na kort moment weer opnieuw opgestart. Niet 123 kunnen zien wat de update was. Ik ga de meldingen nog bekijken,
Wat bedoel je met dynamische richtingaanwijzers?JdeBar schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:48:
Iemand idee hoe je dynamische richtingaanwijzers instelt? Heb lichtpakket maar kan het in scherm of boekje niet naar voren toveren....
Thanks alvast!
Je hebt alleen achter dynamische richtingaanwijzers.JdeBar schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:48:
Thanks alvast!
Dacht ik al....Voor zal wel samen gaan met de pornogrill licht plus pakket 

vinom schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:54:
[...]
Je hebt alleen achter dynamische richtingaanwijzers.
Berichten hierover verschillend maar werkt(e) in ieder geval. Is geen supercharger maar AC 11kw. Met passende stekker, type 2. En gratis van het park.jdbiggelaa schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:51:
[...]
Superchargers zijn normaal alleen voor Tesla's? Dat is mij altijd verteld door Tesla rijders...
:strip_exif()/f/image/LyVOO2dgNbG1i8xuSZa7cFDv.jpg?f=fotoalbum_large)
En wat doet Waze qua dataverbruik?internetinfo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:08:
[...]
CarPlay kent geen abonnement, het enige dat je nodig hebt is een iPhone en de Waze app.
Het mooie van Waze is dat hij ook direct flitsers en andere (potentieel) gevaarlijke punten signaleert en dat uit meerdere bronnen haalt. FlitsMeister heb je bijvoorbeeld niet meer nodig, daar is mee gekoppeld.
Ik stond trouwens zojuist naast een grijze Quartz Grey Enyaq op 21" in Deventer. Vanuit een Focus ST-line, dus ietwat doch niet overdreven laag, toch wel een indrukwekkende verschijning
Deze snap ik niet. De Enyaq heeft wel creep. Volgens mij kan het zelfs niet uitgeschakeld worden, althans, ik heb het niet kunnen vinden.internetinfo schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:16:
[...]
Het ontbreken van de creep mode tijdens de proefrit vond ik inderdaad ook niet fijn. Ik moest voor mijn gevoel nog best wat elektriciteit geven voordat hij in beweging kwam, gaf geen soepele parkeerervaring. Zeker als je like a boss strak parkeert, dan wil je dat met één voet kunnen doseren.
Je kan auto hold in of uitschakelen. Waarmee je dus effectief creep uit of aan zet.RandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:13:
[...]
Deze snap ik niet. De Enyaq heeft wel creep. Volgens mij kan het zelfs niet uitgeschakeld worden, althans, ik heb het niet kunnen vinden.
Dus auto hold aan = creep uit en auto hold uit = creep aan.
- never mind -
[ Voor 94% gewijzigd door RandomNick op 14-05-2021 15:18 ]
Autohold uit betekent dat de Enyaq begint te rollen als je de rem niet vasthebt toch? En dat is creep. Dus zonder autohold staat het aan, en houd je de Enyaq op zijn plaats met de voetrem. Met autohold staat het ook aan, maar dan houdt autohold de auto op zijn plaats. Dus het is altijd aan.SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:16:
[...]
Je kan auto hold in of uitschakelen. Waarmee je dus effectief creep uit of aan zet.
Dus auto hold aan = creep uit en auto hold uit = creep aan.
[ Voor 11% gewijzigd door RandomNick op 14-05-2021 15:20 ]
Autohold uit betekend inderdaad bij rem loslaten dat die begint te rollen en dit werkt dus effectief hetzelfde als creep. Als je autohold aan zet en je haalt je voet van de rem blijft de auto stilstaan tot je "gas" geeft. Wat dus effectief hetzelfde is als creep uit.RandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:17:
[...]
Autohold uit betekent nog steeds dat de Enyaq begint te rollen als je de rem niet vasthebt toch? En dat is creep. Dus zonder autohold staat het nog steeds aan, alleen houd je de Enyaq op zijn plaats met de voetrem ipv autohold.
We bedoelen hetzelfde maar noemen het alleen anders 👍SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Autohold uit betekend inderdaad bij rem loslaten dat die begint te rollen en dit werkt dus effectief hetzelfde als creep. Als je autohold aan zet en je haalt je voet van de rem blijft de auto stilstaan tot je "gas" geeft. Wat dus effectief hetzelfde is als creep uit.
Mooi! Ik heb de sportline besteld. Nu zag ik enkele reacties daarop over het lichtorgel / crystal face. Maar ik heb nergens kunnen vinden dat het lichtorgel op de iV60 sportline zit. Kijk ik ergens overheen? Ik wil het namelijk niet en graag dit jaar mijn auto geleverd krijgen. 
Robbie8454 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:44:
Foto’s van Facebook mbt de sportline: mocht het zijn dat ik dit niet zomaar mag plaatsten dan hoor ik het wel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ff gegoogeld:
Als u externe afspraken hebt, gebruikt u allicht ook Waze, Google Maps of Apple Maps om vlot én tijdig bij uw klanten, partners e.d. te geraken. Het grote voordeel van Google Maps en Apple Maps is dat u de kaarten ook offline kan gebruiken. Bij Waze is dat niet het geval. Deze gps-app verbruikt wel veel minder data. Waze kost amper 0,23 MB per 20 minuten. Bij Google Maps is dat 0,73 MB en Apple Maps maar liefst 1,83 MB.
Is het uitzetten van de autohold een eenmalige actie of moet je dat elke rit opnieuw doen?SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:19:
[...]
Autohold uit betekend inderdaad bij rem loslaten dat die begint te rollen en dit werkt dus effectief hetzelfde als creep. Als je autohold aan zet en je haalt je voet van de rem blijft de auto stilstaan tot je "gas" geeft. Wat dus effectief hetzelfde is als creep uit.
Ik dacht dat het een eenmalige setting is maar dat zou iemand moeten verifieren die de auto daadwerkelijk heeft.Chipsoer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:02:
[...]
Is het uitzetten van de autohold een eenmalige actie of moet je dat elke rit opnieuw doen?
Bij alle VAG automaten die ik tot nu toe gereden heb is het een eenmalige setting, de instelling wordt gewoon netjes onthouden ook na een nieuwe start. Dus ik ga er vanuit dat dit bij de Enyaq / ID.4 ook gewoon zo werkt.
Nee klopt. Deze komen allemaal uit Noorwegen en daar is het lichtorgel niet leverbaar. Dus die kunnen dan sowieso sneller geleverd wordenAdnil21 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:37:
Mooi! Ik heb de sportline besteld. Nu zag ik enkele reacties daarop over het lichtorgel / crystal face. Maar ik heb nergens kunnen vinden dat het lichtorgel op de iV60 sportline zit. Kijk ik ergens overheen? Ik wil het namelijk niet en graag dit jaar mijn auto geleverd krijgen.![]()
[...]
Als je de functie auto hold uitzet.RandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:13:
[...]
Deze snap ik niet. De Enyaq heeft wel creep. Volgens mij kan het zelfs niet uitgeschakeld worden, althans, ik heb het niet kunnen vinden.
Je hebt je antwoord volgens mij al gekregen, maar ik kwam er pas na de proefrit achter dat creep in het menu in te schakelen is slash auto-hold in het menu uit te schakelen isRandomNick schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:13:
[...]
Check even pagina 1 van dit topic qua uitleg over verschil standaard en licht pakket units voor en achter.JdeBar schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 14:48:
Thanks alvast!
Staat link naar post van lammert duerink en anders heb je instructie boekje.
Ik had overigens de dealer nog gevraagd over de ambiance lighting en heeft de vraag doorgestuurd naar Skoda waarop het antwoord nu ook binnen is.
Vraag:
Ik vraag mij af of bij Loft interieur je ook sfeerverlichting voorin hebt, in de configurator staat het volgende:
“Ambiance ledverlichting in 10 kleuren in voorruimte en achter deurpanelen” en afzonderlijk nog het volgende: “Interieurverlichting bij voeten”. Krijgen we dan bij loft ook die led strip voorin die over het dashboard loopt?
Antwoord:
Ambiance ledverlichting gaat inderdaad door heel de auto heen.
Ik vraag mij af of dit al werkt. Maar hier ook nog een vraag over de inhaalassistent.
Vraag:
Valt de inhaalassistent onder assistentie plus.
Antwoord:
Wat betreft de Inhaalassistent, ik denk dat de klant zijn wens terug vind in inderdaad het Assistentie Plus pakket. De optie houd afstand van de voorganger, herkend verkeersborden en kan dus inhalen met het gebruik van d richting aanwijzer.
Vraag:
Ik vraag mij af of bij Loft interieur je ook sfeerverlichting voorin hebt, in de configurator staat het volgende:
“Ambiance ledverlichting in 10 kleuren in voorruimte en achter deurpanelen” en afzonderlijk nog het volgende: “Interieurverlichting bij voeten”. Krijgen we dan bij loft ook die led strip voorin die over het dashboard loopt?
Antwoord:
Ik vraag mij af of dit al werkt. Maar hier ook nog een vraag over de inhaalassistent.
Vraag:
Antwoord:
Wat betreft de Inhaalassistent, ik denk dat de klant zijn wens terug vind in inderdaad het Assistentie Plus pakket. De optie houd afstand van de voorganger, herkend verkeersborden en kan dus inhalen met het gebruik van d richting aanwijzer.
Led strip dashboard heeft loft niet, voorruimte is ruimte onder beker houders voorin.SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:40:toon volledige bericht
Ik had overigens de dealer nog gevraagd over de ambiance lighting en heeft de vraag doorgestuurd naar Skoda waarop het antwoord nu ook binnen is.
Vraag:
Antwoord:
Vraag:
Antwoord:
In brochure staat dat inhaal assistent later beschikbaar komt, mogelijk bepaalde hardware nodig en dat software om te gebruiken over the air komt; of je voor inhaal assistent pakket assistentie basis of assistentie plus nodig is op dit moment niet bekend.
De antwoorden zijn niet specifiek, algemeen en deels ontwijkend dus of je er wat mee kan vind ik persoonlijk niet.
[ Voor 13% gewijzigd door knirrebir op 14-05-2021 16:47 ]
Ik vroeg ze dat dus specifiek en ze zeggen letterlijk dat het door de hele auto heen loopt. Dus wat klopt er nu dan wel en niet? Weet skoda zelf niet hoe het zit?knirrebir schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:43:
[...]
Led strip dashboard heeft loft niet, voorruimte is ruimte onder beker houders voorin.
In brochure staat dat inhaal assistent later beschikbaar komt, mogelijk bepaalde hardware nodig en dat software om te gebruiken over the air komt; of je voor inhaal assistent pakket assistentie basis of assistentie plus nodig is op dit moment niet bekend.
De antwoorden zijn niet specifiek, algemeen en deels ontwijkend dus of je er wat mee kan vind ik persoonlijk niet.
Dat is in 9 van de 10 gevallen inderdaad zo...SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:50:
[...]
Ik vroeg ze dat dus specifiek en ze zeggen letterlijk dat het door de hele auto heen loopt. Dus wat klopt er nu dan wel en niet? Weet skoda zelf niet hoe het zit?
Niet om flauw te doen, maar waar denk je dat dit topic over gaat.SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:50:
Ik vroeg ze dat dus specifiek en ze zeggen letterlijk dat het door de hele auto heen loopt. Dus wat klopt er nu dan wel en niet? Weet skoda zelf niet hoe het zit?
Dit topic is er met name omdat skoda het niet weet.
Je 2 vragen zijn hier in verleden aan de orde geweest en zijn zelfde antwoorden gegeven als ik net gaf en antwoorden (niet lullig bedoelt) kloppen ook.
Ja, dit kwam ik eerder ook tegen, maar hier gaat het inderdaad niet om een Supercharger. Voor zover ik weet zijn die voorbehouden aan Tesla's. Ik heb regelmatig Tesla Supercharger parken gezien, ook bij hotels e.d. maar altijd alleen Tesla's die stonden te laden. Er is recent een deal getekend tussen Tesla en Fastned om een gezamenlijk een groot laadpark te bouwen in Duitsland meen ik. Maar waarschijnlijk staan daar straks gewoon twee typen laders: Tesla en Fastnedjohnvanderster schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 15:10:
[...]
Berichten hierover verschillend maar werkt(e) in ieder geval. Is geen supercharger maar AC 11kw. Met passende stekker, type 2. En gratis van het park.[Afbeelding]
Duidelijk, hoop niet dat je met 20 inch met sneeuwketting problemen krijgt en achteraf blijkt dat 19 inch qua opmerking wel klopt.mibkiller schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:56:
Ketting komen altijd tegen de velg bij Lichtmetaal je moet er dan een karton tussen doen.
Ik had vroeger speciale van Rüd maar die zijn er niet in deze maar.
Ik dacht dat dat meer de dealers waren maar dat Skoda zelf het ook niet weet? Wat een kneuzen. Ik wacht wel af wat ik dan geleverd krijg en wat er nou wel en niet op zit.knirrebir schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:53:
[...]
Niet om flauw te doen, maar waar denk je dat dit topic over gaat.
Dit topic is er met name omdat skoda het niet weet.
Je 2 vragen zijn hier in verleden aan de orde geweest en zijn zelfde antwoorden gegeven als ik net gaf en antwoorden (niet lullig bedoelt) kloppen ook.
Nogmaals waar denk je dat dit topic voor is.SSJVegito schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:55:
Ik dacht dat dat meer de dealers waren maar dat Skoda zelf het ook niet weet? Wat een kneuzen. Ik wacht wel af wat ik dan geleverd krijg en wat er nou wel en niet op zit.
Meeste weten wij als membsrs van eerste uur ondertussen wel.
Zal met huidige e-golf kijken wat ik mijn eentje kan vastleggen.Neeler schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:58:
Dan moet je het bijna met 2 personen doen.
Zal nog eens kijken.
Iemand met een Enyaq in de kleur quartz grey die al wat delen heeft laten wrappen, en hier foto’s van heeft?
Als trouwe lezer van deze draad toch een vraag: mijn bestelde Sportline 60 (Quartz Grey) met warmtepomp en snelladen als enige opties staat momenteel op januari 22; voor vorige maand besteld te hebben, achten jullie dit ‘normaal/logisch’ als mogelijke leverdatum?Robbie8454 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:24:
[...]
Nee klopt. Deze komen allemaal uit Noorwegen en daar is het lichtorgel niet leverbaar. Dus die kunnen dan sowieso sneller geleverd worden

Toevallig vandaag gedaan. Zon is zojuist verdwenen maar het ziet er echt stoer uit.JDeurs schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 11:23:
Heeft mijn € 200,- gekost, inclusief logo en skoda letters.
/f/image/8zY1Z0lNaLM1QDw5iSKv6lWC.png?f=fotoalbum_large)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2