Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.769.632 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 10:24
YouTube: Skoda Enyaq iV 80 1000 km challenge

De 1000km challenge van Tesla Björn. Titel: "As fast as Tesla".

Heb het zelf nog niet gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
Wicked-Game schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:36:
Tja, blijft lastig dus. In principe dus even flink leegrijden en dan naar ionity toe (die snelladen heeft) en dan testen. Lekker irritant dat je dit niet ergens kan zien, maar dit weer eens proef ondervinderlijk uitgevonden moet gaan worden. Ben blij dat ik die van mij nog niet heb :P
Eerst was dit topic om e.e.a. qua info te verzamelen terwijl er nog geen fysieke enyaq's waren geleverd en nu zijn er enyaq's geleverd en gaan we verder met info verzamelen over zaken die alleen met testen bepaald kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:40:
Precies. Zie hier van Fastned een staatje voor een IV80.
Zelfs als je met 50% SoC gaat laden moet je snelheid beduidend boven de 50 kW liggen.
Ja, alleen vraag van dr-c was voor iv60 en ik weet niet of daar zelfde staatje voor geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-10 11:46
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Eerst was dit topic om e.e.a. qua info te verzamelen terwijl er nog geen fysieke enyaq's waren geleverd en nu zijn er enyaq's geleverd en gaan we verder met info verzamelen over zaken die alleen met testen bepaald kunnen worden.
Ik had graag mee willen testen ;) hou best van een uitdaging. Maar heb in mijn gehele autoleven nog nooit zoveel vaagheden gezien als wat er nu hier gebeurt met de Enyaq. Deels is dat wel te wijten aan PON+Dealernetwerk, deels ook denk ik aan Skoda zelf.

Ook in Duitsland lees ik zo nu en dan onduidelijkheden. Een ding is wel zeker, we komen op een punt dat alles een keer gaat kloppen :D

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bulli
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 17:18
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:54:
[...]

Als eerste (??) resultaat m.b.t. zo'n test: gisteren voor het eerst aan de snellader (Shell Recharge, relatief goedkoop met hun eigen pas):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8ZzVUKFJguW230Z8ksgwc5dZkc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUWPBJkvcuJ00JNk8nH18vjY.jpg?f=fotoalbum_large

En met 13 minuten zaten er 20KWh bij...

Dit is een IV80, met de 125KW snellaad-optie. Die werkt bij mij dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:53
basmq schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:49:

Ik heb 'm wel net zitten kijken. Ziet er positief uit. Het verbruik ligt gemiddeld toch 2 kW/h lager dan bij de ID.4. Dat is best een net resultaat, namelijk zo'n 8%.

Björn houdt ook een Spreadsheet bij met zijn resultaten. Leuk als naslagwerk.

Edit: even als disclaimer: ik vergelijk dit niet op deze manier om de ID.4 naar beneden te praten. Deze vergelijking is puur omdat beide auto's in hetzelfde segment zitten en op hetzelfde platform staan. Skoda heeft kennelijk toch wat efficiëntie kunnen toevoegen.

Edit2: zoals @Simply1337 al eerder constateerde is het wel opvallend dat deze Enyaq voor en achter dezelfde bandenmaat heeft. Waar het normaal gesproken zo is dat de achterbanden breder zijn. Bij de geteste ID4 was dat ook het geval. Dat zou voor een deel de efficiëntiewinst kunnen verklaren.

[ Voor 29% gewijzigd door pim89 op 11-05-2021 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimalizo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03-2022
basmq schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:49:

Meest grappige opmerking in combinatie met de vragen over 50kw plus laden hier. De Enyaq laadt zo snel dat hij geeneens tijd heeft om naar het toilet te gaan of te eten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Wicked-Game schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:57:
Ik had graag mee willen testen ;) hou best van een uitdaging. Maar heb in mijn gehele autoleven nog nooit zoveel vaagheden gezien als wat er nu hier gebeurt met de Enyaq. Deels is dat wel te wijten aan PON+Dealernetwerk, deels ook denk ik aan Skoda zelf.

Ook in Duitsland lees ik zo nu en dan onduidelijkheden. Een ding is wel zeker, we komen op een punt dat alles een keer gaat kloppen :D
Denk wel meer die hadden willen testen.
Niet alleen enyaq ook id serie van volkswagen en misschien juist daarom dat seat nog wacht.
Waar het aan ligt heeft achteraf weinig nut, weet wel dat vag van kleine elektrische auto (up, citigo) naar groot model gaat (id3) en nodig anders mis je de boot.
Gevolg snel op markt brengen, maar nog niet alle duidelijkheid en kennis hebben en dan krijg je wat er is gebeurt en dat is niet alleen Nederland en Duitsland maar overal waar VAG bezig is.

Importeur en dealers gaan er bewust - onbewust in mee, als er geen duidelijkheid is wat doe je dan geef je toe dat je het niet weet of verzin je wat (is gebeurt en niet de manier vind ik).

Alles kloppen zou mooi zijn, maar dat zal niet gebeuren er blijven zaken die je verwacht maar niet zo wordt dat het klopt, bijvoorbeeld 3 jaar acces bij comfort plus pakket.
Voor mij hoop ik dat als enyaq geleverd is dat het rijplezier een hoop goed zal maken.

[ Voor 3% gewijzigd door knirrebir op 11-05-2021 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Bulli schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:01:
Als eerste (??) resultaat m.b.t. zo'n test: gisteren voor het eerst aan de snellader (Shell Recharge, relatief goedkoop met hun eigen pas):

[Afbeelding]

En met 13 minuten zaten er 20KWh bij...

Dit is een IV80, met de 125KW snellaad-optie. Die werkt bij mij dus.
Je bent niet de eerste, maar wel dank voor delen voor iets wat alleen met fysieke enyaq kan en mooi dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
RandomNick schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:40:
[...]

Precies. Zie hier van Fastned een staatje voor een IV80.
Zelfs als je met 50% SoC gaat laden moet je snelheid beduidend boven de 50 kW liggen.
Let wel even op dat dit de grafiek is als je met een lage (liefst maximaal 10 - 15%) SoC begint. Het werkt bij een EV niet zo dat je ook op 50% SoC erin kunt vallen in een dergelijke grafiek. Dat wil zeggen, als je met 50% SoC begint met laden dan haal je een aanzienlijk lagere laadsnelheid bij die 50% dan dat je bij 50% nog zou hebben als je met 10% SoC begonnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ik222 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:45:
Let wel even op dat dit de grafiek is als je met een lage (liefst maximaal 10 - 15%) SoC begint. Het werkt bij een EV niet zo dat je ook op 50% SoC erin kunt vallen in een dergelijke grafiek. Dat wil zeggen, als je met 50% SoC begint met laden dan haal je een aanzienlijk lagere laadsnelheid bij die 50% dan dat je bij 50% nog zou hebben als je met 10% SoC begonnen was.
Dat is bekend, de 'voorwaarden' om hogere snelheid te halen zijn paar pagina's geleden benoemd, beetje zelfde info als van jou, bedankt in ieder geval voor posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thie Kamerling
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-10-2023
Nu zie ik bij de COMFORT optie de geluidsreducerende ramen niet meer staan.
Iemand enig idee of er in de standaard iets is aangepast of moet ik dat bij mijn dealer nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pim89 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Ik heb 'm wel net zitten kijken. Ziet er positief uit. Het verbruik ligt gemiddeld toch 2 kW/h lager dan bij de ID.4. Dat is best een net resultaat, namelijk zo'n 8%.

Björn houdt ook een Spreadsheet bij met zijn resultaten. Leuk als naslagwerk.

Edit: even als disclaimer: ik vergelijk dit niet op deze manier om de ID.4 naar beneden te praten. Deze vergelijking is puur omdat beide auto's in hetzelfde segment zitten en op hetzelfde platform staan. Skoda heeft kennelijk toch wat efficiëntie kunnen toevoegen.

Edit2: zoals @Simply1337 al eerder constateerde is het wel opvallend dat deze Enyaq voor en achter dezelfde bandenmaat heeft. Waar het normaal gesproken zo is dat de achterbanden breder zijn. Bij de geteste ID4 was dat ook het geval. Dat zou voor een deel de efficiëntiewinst kunnen verklaren.
Eigenlijk zou Bjorn ook een foutmarge moeten aangeven. 20 min of een kwartier op 10 uur kan al komen door net wat minder/meer verkeer, lagere temperatuur, meer tegenwind etc etc.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 15:00

Dr C

met C en CK

Dr C schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:24:
Ik heb nu sinds een week mijn nieuwe enyaq, een heerlijke auto om mee te rijden. Helaas bij mij ook het probleem dat ik niet verder kom dan 50kwh laden bij snelle laadpalen (ionity, fastned, newmotion, allego). Ik heb de optie voor 100kwh wel erbij genomen. Ik ga straks naar de dealer om te horen wat er aan de hand is. 50kwh laden is echt niet te doen als je onderweg bent (60iV).
update: net naar de dealer geweest en wordt binnenkort nagekeken (ook wat andere dingetjes zoals het leer wat niet mooi op de stoel ligt.) op de terugweg toch maar weer eens geprobeerd. en warempel: 70 kWh bij Shell newmotion. ik weet alleen niet of ik wel of niet blij mee moet zijn. de accu was nu nog maar 19% vol. echter een vorige keer was de accu 23% vol en kwam het niet boven de 50 kWh uit. overigens in beide gevallen was ik de enige aan de laadpaal. blijkbaar moet alle omstandigheden perfect zijn wil je met 100kwh kunnen laden (accu leeg, stralende zon en geen andere auto aan de laadpaal :| ). wellicht dat de software upgrade hier beterschap in brengt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DGLWZQJRVAqjbtZt6YSRXHEhqI=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/b0BVIfkKszKfyQ3fqme9Mh96.gif?f=fotoalbum_large[URL="https://tweakers.net/i/YFJn8L9E7y_7dxE6bCX11bOOUHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/l50MEizzJ9DRnV96dIKBW4OT.gif?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1G8mEhpzYXL4YduEbtbFGbR4X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4mpZEVaPYEUDF4ZcZ3jwkfX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Dr C op 11-05-2021 13:19 ]

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Thie Kamerling schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:05:
Nu zie ik bij de COMFORT optie de geluidsreducerende ramen niet meer staan.
Iemand enig idee of er in de standaard iets is aangepast of moet ik dat bij mijn dealer nagaan.
Waar stond dat dan volgens jou?
In prijslijst heb ik het tot op heden niet zien staan.
Heb je de enyaq al, zo ja dan zie je het gauw genoeg dat zijruiten voor dikker zijn dan zijruiten achter.
Er is niet aangepast hierover en op site van andere landen staat het nog.
Dealer kan je vragen, maar of die antwoord heeft betwijfel ik.

Edit: op Nederlandse site skoda enyaq staat het bij optiepakketten (comfort) nog steeds genoemd.

[ Voor 7% gewijzigd door knirrebir op 11-05-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Dr C schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:17:
update: net naar de dealer geweest en wordt binnenkort nagekeken (ook wat andere dingetjes zoals het leer wat niet mooi op de stoel ligt.) op de terugweg toch maar weer eens geprobeerd. en warempel: 70 kWh bij Shell newmotion. ik weet alleen niet of ik wel of niet blij mee moet zijn. de accu was nu nog maar 19% vol. echter een vorige keer was de accu 23% vol en kwam het niet boven de 50 kWh uit. overigens in beide gevallen was ik de enige aan de laadpaal. blijkbaar moet alle omstandigheden perfect zijn wil je met 100kwh kunnen laden (accu leeg, stralende zon en geen andere auto aan de laadpaal :| ). wellicht dat de software upgrade hier beterschap in brengt.
Denk accu temperatuur nog niet optimaal, even naar dealer, parkeren, praten (accu temperatuur daalt) en weer weg, kort ritje ga ik vanuit, temperatuur accu niet voldoende gestegen.
Kijk anders youtube van bijvoorbeeld idfurkan met id4, die haalt wel laadsnelheid hoger dan 70kw, denk dat in filmpje ook wel naar voren komt wat zijn 'voorwaarden' zijn geweest.

[ Voor 30% gewijzigd door knirrebir op 11-05-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:27:
[...]

Denk accu temperatuur nog niet optimaal, even naar dealer, parkeren, praten (accu temperatuur daalt) en weer weg, kort ritje ga ik vanuit, temperatuur accu niet voldoende gestegen.
Kijk anders youtube van bijvoorbeeld idfurkan met id4, die haalt wel laadsnelheid hoger dan 70kw, denk dat in filmpje ook wel naar voren komt wat zijn 'voorwaarden' zijn geweest.
dat zal ook wel meespelen. wel is het zo de eerste dat ik ging laden dat ik toen ruim een uur op de snelweg al gereden heb (Toen max 48kWh). kan ook zijn dat er nog een optimalisatie proces moet plaatsvinden voordat de accu zwaarder belast kan worden met 100kWh laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thie Kamerling
  • Laatst online: 15-10-2023
Bij de optie comfort stond het tussen haakjes achter de tekst SUNSET en nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Thie Kamerling schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:34:
Bij de optie comfort stond het tussen haakjes achter de tekst SUNSET en nu niet meer
En dan bedoel je prijslijst?
Op site skoda Nederland bij enyaq en dan bijna onderaan halverwege pagina bij opties staat het nog genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Dr C schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:31:
dat zal ook wel meespelen. wel is het zo de eerste dat ik ging laden dat ik toen ruim een uur op de snelweg al gereden heb (Toen max 48kWh). kan ook zijn dat er nog een optimalisatie proces moet plaatsvinden voordat de accu zwaarder belast kan worden met 100kWh laden.
Eerste keer was je accu denk niet minder dan 20% state of charge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:46:
[...]

Eerste keer was je accu denk niet minder dan 20% state of charge.
nee, dat klopt. is dat de voorwaarde om met volledige snelheid te kunnen laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 16:26
Afgelopen week heb ik voor het eerst met de dealer gebeld, mijn auto krijg ik pas 1 oktober 2021 ivm uitdienen huidig leasecontract. Ik had hem al in november besteld.

Wat schetst mijn verbazing, hij blijkt al bij de dealer te staan in opslag, geen idee hoe lang!!!

Ik heb nu 3 vragen:
1. Is het slecht voor de auto, lees accupakket, dat hij een half jaar in opslag staat? Het lijkt me sterk dat hij aan een lader oid hangt.
2. Ik ging er vanuit dat ik een modeljaar 22 auto kreeg, dit is dus niet het geval, waardoor ik evt kleinere aanpasssingen ed mis. Wat is jullie mening hierover.
3. Ik had de auto zonder navigatie besteld, ze hebben het nagekeken, deze is dus ook met navigatie geleverd. Ik meen verder dat de auto evt per 1 juli duurder wordt. Is het moment van op kenteken zetten bepalend voor de fiscale waarde en is dat dan dus ergens eind september?

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Dr C schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:49:
nee, dat klopt. is dat de voorwaarde om met volledige snelheid te kunnen laden?
Onder andere, daarom gaf ik ook aan kijk wat op youtube voor laden en wat je kan doen (moet niet) om maximale laadsnelheid te genereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

langevoort schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:50:
Afgelopen week heb ik voor het eerst met de dealer gebeld, mijn auto krijg ik pas 1 oktober 2021 ivm uitdienen huidig leasecontract. Ik had hem al in november besteld.

Wat schetst mijn verbazing, hij blijkt al bij de dealer te staan in opslag, geen idee hoe lang!!!

Ik heb nu 3 vragen:
1. Is het slecht voor de auto, lees accupakket, dat hij een half jaar in opslag staat? Het lijkt me sterk dat hij aan een lader oid hangt.
2. Ik ging er vanuit dat ik een modeljaar 22 auto kreeg, dit is dus niet het geval, waardoor ik evt kleinere aanpasssingen ed mis. Wat is jullie mening hierover.
3. Ik had de auto zonder navigatie besteld, ze hebben het nagekeken, deze is dus ook met navigatie geleverd. Ik meen verder dat de auto evt per 1 juli duurder wordt. Is het moment van op kenteken zetten bepalend voor de fiscale waarde en is dat dan dus ergens eind september?
wat een rare situatie. allemaal toekomstige enyaq bezitters die uitkijken naar wanneer hun enyaq Nederland binnenkomt en de leasemaatschappij kiest hiervoor. anyways, ik weet er niet het fijne van, maar ik kan me nog de situatie herinneren waarbij er allemaal id3's op een grote parkeerterrein stonden te wachten op een software upgrade. als ik mij goed herinner werd er toen aangegeven dat het niet zo'n probleem voor de accu is. mij lijkt het wel goed als ze de accu tussen de 20 en 80% kunnen houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
langevoort schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:50:

Ik heb nu 3 vragen:
Je bent niet de eerste waar dit gebeurt.
Goed voor accu is anders, vergelijk maar met accu van mobiele telefoon.

Qua aanpassingen modeljaar 2022 voor nu bekend (wat ik nog weet), hogere prijs, bepaalde bak voor op achterbank erbij en mogelijk verplicht achteruit rij camera.
Weet niet welke aanpassingen jij bedoelt?

Navigatie is verplicht geworden, is hier op forum al eerder gemeld.
Als je niet besteld hebt en je ging er tegenin kon je mogelijk iets voor elkaar krijgen (bv. compensatie).

Voor zover bekend geen prijsstijging voor 2021 modellen, in theorie zou dat zijn circa t/m oktober, alleen omdat er meer geleverd wordt aan Nederland komt levering 2022 model ook eerder en kan hogere prijs eerder gevoerd worden.

Moment op kenteken is bepalend voor fiscale waarde.

Weet niet of je least, maar ik zou dan huidige auto kwijtraken om enyaq te gaan rijden.
Ze kunnen leasecontract huidige auto afkopen of inzetten als poolauto voor werknemer met tijdelijk contract of inhuurkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:56:
[...]
...

Qua aanpassingen modeljaar 2022 voor nu bekend (wat ik nog weet), hogere prijs, bepaalde bak voor op achterbank erbij en mogelijk verplicht achteruit rij camera.
Weet niet welke aanpassingen jij bedoelt?
...
wat bedoel je met bepaalde bak voor op achterbank erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
__REMCO__ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:01:
wat bedoel je met bepaalde bak voor op achterbank erbij?
Dat had @Gupper gepost:
De eerder door mij genoemde bak voor op de achterbank. (dit is een kuntstof bak welk vast gezet kan worden met een gordel) en als je oplaadmogelijkheid tot 125kw kiest voor 80 wordt deze al voorzien van update zodat maximaal met 130kw laden (niet hele laadtijd) mogelijk wordt.
Bovenstaande punten gelden dan voor modeljaar 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
Als je het standaard lichtpakket neemt, dan Zit er voor een deel van de verlichting nog halogeen in, zoals bij de knipperlichten of ook de mistlampen?

Ik heb zelf in mijn huidige Superb de halogeenlampjes in mistlampen die meedraaien vervangen door LED van Ali Express. Werkt al sinds ik hem heb perfect en sluit qua kleur beter aan bij de BI Xenon verlichting die ik op de auto heb. Ik vond het gelige schijnsel van die halogeenlampjes erg afdoen aan de uitstraling van de auto.

Zijn de specs van de lampjes hier bekend? Dan bestel ik alvast wat LED lampjes.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:05:
[...]

Dat had @Gupper gepost:
De eerder door mij genoemde bak voor op de achterbank. (dit is een kuntstof bak welk vast gezet kan worden met een gordel) en als je oplaadmogelijkheid tot 125kw kiest voor 80 wordt deze al voorzien van update zodat maximaal met 130kw laden (niet hele laadtijd) mogelijk wordt.
Bovenstaande punten gelden dan voor modeljaar 2022.
ah daar heb ik overheen gelezen dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:56:
[...]

Je bent niet de eerste waar dit gebeurt.
Goed voor accu is anders, vergelijk maar met accu van mobiele telefoon.

Weet niet of je least, maar ik zou dan huidige auto kwijtraken om enyaq te gaan rijden.
Ze kunnen leasecontract huidige auto afkopen of inzetten als poolauto voor werknemer met tijdelijk contract of inhuurkracht.
Bedankt voor je reply.

Is de evt degradatie van de accu een aanname (die ik ook gevoelsmatig deed) of is dit ook ergens onderbouwd?
Mijn lease afbouwen kan niet (ander leasemij) wil werkgever niet. Inzetten als poolauto helaas ook niet.

Ik heb overigens een IV80, achteruitcamera zit er al op, die bak op de achterbank moet ik nog even nalezen dan. 130 KW laden is dan nog het belangrijkste, maar dat zal toch met een update wel te regelen zijn.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
langevoort schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:09:
Als je het standaard lichtpakket neemt, dan Zit er voor een deel van de verlichting nog halogeen in, zoals bij de knipperlichten of ook de mistlampen?

Ik heb zelf in mijn huidige Superb de halogeenlampjes in mistlampen die meedraaien vervangen door LED van Ali Express. Werkt al sinds ik hem heb perfect en sluit qua kleur beter aan bij de BI Xenon verlichting die ik op de auto heb. Ik vond het gelige schijnsel van die halogeenlampjes erg afdoen aan de uitstraling van de auto.

Dit doosje kreeg ik erbij.
Als je Ali linkje zou willen delen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5szNT4PfVAn50sTjJoDiaZDQ_OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCtJ4iLYl0zRqKrkgICLOjA1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:43
[...]

update: net naar de dealer geweest en wordt binnenkort nagekeken (ook wat andere dingetjes zoals het leer wat niet mooi op de stoel ligt.) ...
Ik ben benieuwd naar het leer probleem bij jou. Het vielt mij op dat bij wat reviews en de demo auto waarmee ik testrit heb gereden het leer op de bestuurdersstoel wat losser lijkt te gaan zitten. Zijn mijn bevindingen juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
langevoort schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:09:

Ja, staat in prijslijst omschreven bij standaarduitrusting en in instructieboekje, daarnaast zie pagina 1 van dit topic, daar staat uitleg en plaatjes van verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
__REMCO__ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:10:
Dat kan, er is heel veel info hier en wordt in razend tempo gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
langevoort schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:16:
Bedankt voor je reply.

Is de evt degradatie van de accu een aanname (die ik ook gevoelsmatig deed) of is dit ook ergens onderbouwd?
Mijn lease afbouwen kan niet (ander leasemij) wil werkgever niet. Inzetten als poolauto helaas ook niet.

Ik heb overigens een IV80, achteruitcamera zit er al op, die bak op de achterbank moet ik nog even nalezen dan. 130 KW laden is dan nog het belangrijkste, maar dat zal toch met een update wel te regelen zijn.
Stilstaande accu gaat leeg en 'geheugen' van accu wordt er ook niet beter op.
Onderbouwd heb ik nu niet dan moet ik gaan zoeken, maar idee kan zijn neem contact op met kia of hyundai, vraag algemeen of elektrische auto stil kan staan zonder gebruik en hoe je dan accu optimaal houdt en daarbij of stilstaan slecht is voor accu.

Ruk dat ze niet open staan om iets te regelen.

Model 2022 omschreef ik algemeen voor 60 en 80, als je 80 hebt dan snap ik wat betreft achteruit rij camera.
Nu kan je bestellen voor 80 125kw oplaadmogelijkheid, dat wordt (voor zover bekend) met over the air update verhoogd naar 130kw.
Dus 2021 model 125kw wordt in toekomst (als het allemaal klopt en lukt) 130kw en model 2022 heeft gelijk 130kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupper
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-08 10:57
__REMCO__ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:10:
[...]

De dealers hebben hier een foto van mocht je exact willen weten wat voor bak het is.

Ik heb hem kort gezien en verwacht er niet te veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 23:32
[...]

[Afbeelding][URL="https://tweakers.net/i/YFJn8L9E7y_7dxE6bCX11bOOUHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/l50MEizzJ9DRnV96dIKBW4OT.gif?f=user_large",,"1"][Afbeelding]
Stond je vorige keer niet bij een 50kWh laadpunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
jeroenkb schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:26:
[...]

Dit doosje kreeg ik erbij.
Als je Ali linkje zou willen delen?

[Afbeelding]
Is dit de lampenset die je bij de Enyaq krijgt, dat is wel hilarisch. Je krijgt er dus vervangende hallogeenlampjes bij voor Dim en grootlicht terwijl we LED hebben.

Ik zie erg veel lampjes afgebeeld bij de knipperlicht symbolen, ik ga er vanuit dat het de W5W lampjes zijn.
Die zou je bijv met deze kunnen verwisselen : https://www.aliexpress.co...t.0.0.781b3c00EqO7dX&mp=1

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:53
langevoort schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Is dit de lampenset die je bij de Enyaq krijgt, dat is wel hilarisch. Je krijgt er dus vervangende hallogeenlampjes bij voor Dim en grootlicht terwijl we LED hebben.

Ik zie erg veel lampjes afgebeeld bij de knipperlicht symbolen, ik ga er vanuit dat het de W5W lampjes zijn.
Die zou je bijv met deze kunnen verwisselen : https://www.aliexpress.co...t.0.0.781b3c00EqO7dX&mp=1
Dit is ook wel een heel generiek lampensetje. Zeker niet specifiek voor de Enyaq. Alle types knipperlichtlampjes zit er wel in.

Overigens zou ik het niet helemaal snappen als je el cheapo lampjes via AliExpress zou bestellen voor je auto van een halve ton. Natuurlijk, er zitten prima lampjes tussen, maar er is ook veel troep te vinden. Ik zou toch echt gewoon voor een vertrouwd merk gaan zoals Osram of Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
pim89 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 15:26:
[...]

Dit is ook wel een heel generiek lampensetje. Zeker niet specifiek voor de Enyaq. Alle types knipperlichtlampjes zit er wel in.

Overigens zou ik het niet helemaal snappen als je el cheapo lampjes via AliExpress zou bestellen voor je auto van een halve ton. Natuurlijk, er zitten prima lampjes tussen, maar er is ook veel troep te vinden. Ik zou toch echt gewoon voor een vertrouwd merk gaan zoals Osram of Philips.
Uiteraard kun je ook Philips bestellen, had ik zelf nog niet naar gekeken. Was 4 jaar geleden toen ik ze voor mijn Superb kocht nog niet leverbaar voor een fatsoenlijke prijs. Nu inderdaad ook voor 2 tientjes bij Bol.

Overigens setje wat ik gepost had van ALI kreeg 3000 positieve reviews, zegt volgens mij ook wel iets...

En ja maar een paar euro verschil, maar we rijden niet voor niets een Skoda :P

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Mensen al geprobeerd om ABRP via CarPlay werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-12-2022
Ik ben nog bezig om de Skoda app werkend te krijgen, deze ligt nu bij Skoda.NL

Ik zag wel dat ik geen internet had via de hotspot en geen online verkeersinformatie

Ik heb de navigatie plus pakket en conform plus (dus iV service op afstand en online infotainment)

Via de Skoda website (automotive portal) kon ik een bestelling plaatsen om een data abb. aan te schaffen??? Dit was dus inclusief??

Noreaga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulli
Noreaga_no1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:17:
Ik ben nog bezig om de Skoda app werkend te krijgen, deze ligt nu bij Skoda.NL

Ik zag wel dat ik geen internet had via de hotspot en geen online verkeersinformatie

Ik heb de navigatie plus pakket en conform plus (dus iV service op afstand en online infotainment)

Via de Skoda website (automotive portal) kon ik een bestelling plaatsen om een data abb. aan te schaffen??? Dit was dus inclusief??
Volgens mij wordt dit in Infotainment beschikbaar op het moment dat je de auto in je app geregistreerd hebt. Je krijgt dan de mogelijkheid om 2 pakketten te activeren: 10 jaar remote access en 3 jaar online Infotainment.

Dus helaas nog even wachten tot de app weer werkt :(

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Howto snelladen:
Het maakt het niet veel uit of je met warme of koude batterij bij de snellader staat als je maar arriveert met een zo laag mogelijke SoC%. Liefst onder <13%

Bewijslast 1:
1.6% SoC met slakke gang naar snellader en batterijtemperatuur van 10-12 C.
YouTube: 10℃ / 50℉ Ambient Battery Charging Curve 2-82% | VW ID.4 1st Max

vanuit een "koude" battery duurt het 11% voordat ik 125kW laadsnelheid aantik op het moment dat ik 20 C in mijn batterijpak heb.
En waarom is 10-12c belangrijk? dit is het temperatuurrange wat ik heb gezien in winter voordat het stopt met het opwarmen van mijn batterij. Dit is juist het issue van korte stukjes rijden met een MEB auto in koud weer <6 gr en begint met het laten zien van "zeer" hoge consumpties.
Auto gaat ALTIJD accu verwarmen naar minimaal 10C. basta. Met warmtepomp ook, alleen consumptie valt lager uit... zoals het moet ;)

Bewijslast 2:
Maar ik wil helemaal niet 11% wachten totdat ik 100/125kw kan laden. Mooi, even 120/130 rijden of "yo-yo'en. dus gassen en remmen om wat hitte te krijgen in je accupakket. En gaat het van 0-100/125 zeer snel
YouTube: 125 kW Fast Charging Curve 7-100% | VW ID.4 1st Max

In mijn eerste snellaadsessie reed ik 100kmh met 4 C gr., na 1.5 uur lekker snelladen dacht ik.
Met 10% geplugt, maar kon niet sneller laden dan 80kw. accu te koud en voordat het opgewarmt was was ik al voorbij de 125kw curve

Ander ritje met 100 kmh ook na 2 uur gaan laden met 4 C en 30%, niet hoger dan 58 kw [gestart met 56kw], maar volgens grafiek moest ik 125 kw hebben. Reden is simpel. te hoog begonnen met een te koude batterij.

In de zomer >15gr. zal men geen probleem hebben met het behalen van de beloofde snelheid. Als je maar begint met een laadpercentage van <15%.

TL;DR

Wees geen mietje en ga onder 10% voordat je begint met snelladen aan een 125kW+ laadpaal voor 100kw en 150kW+ voor 125kw.
Je hebt nog 2-3% marge onder 0% [alleen MEB] >:)

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
Bulli schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Volgens mij wordt dit in Infotainment beschikbaar op het moment dat je de auto in je app geregistreerd hebt. Je krijgt dan de mogelijkheid om 2 pakketten te activeren: 10 jaar remote access en 3 jaar online Infotainment.

Dus helaas nog even wachten tot de app weer werkt :(
Dit is bij mij geactiveerd. maar zo als ik het ‘proef’ werkt de hotspots en online verkeersinformatie bij jou wel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sCpCmrUbxDIaGraVL0Baj7OpSQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/L9qsiGrP7mFimNdr8tfhym0j.png?f=fotoalbum_large

Noreaga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulli
Noreaga_no1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:36:
[...]

Dit is bij mij geactiveerd. maar zo als ik het ‘proef’ werkt de hotspots en online verkeersinformatie bij jou wel?
Oh, sorry... de services zorgen (volgens mij) niet voor hotspot functionaliteit. Tenminste, dat leidt ik af uit het feit dat webradio ook niet werkt (daar moppert hij dan dat je daarvoor inderdaad een data-abonnement moet hebben).

Verkeersinformatie heb ik dan wél weer.

Overigens heb ik vandaag zowiezo problemen met de app... de status van mijn accu wordt niet bijgewerkt. Ik weet niet of dat dan aan de app ligt... aan de Skoda cloud-dienst, of aan de verbinding tussen mijn Enyaq en de Skoda cloud-dienst. Als het aan dat laatste ligt, zou mogelijk ook de verkeersinformatie niet beschikbaar zijn. Ik heb de auto vandaag niet tot mijn beschikking, dus ik kan niet kijken of ik op dit moment verkeersinformatie kan zien (maar de afgelopen dagen dus zeker wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
Bulli schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:51:
[...]

Oh, sorry... de services zorgen (volgens mij) niet voor hotspot functionaliteit. Tenminste, dat leidt ik af uit het feit dat webradio ook niet werkt (daar moppert hij dan dat je daarvoor inderdaad een data-abonnement moet hebben).

Verkeersinformatie heb ik dan wél weer.

Overigens heb ik vandaag zowiezo problemen met de app... de status van mijn accu wordt niet bijgewerkt. Ik weet niet of dat dan aan de app ligt... aan de Skoda cloud-dienst, of aan de verbinding tussen mijn Enyaq en de Skoda cloud-dienst. Als het aan dat laatste ligt, zou mogelijk ook de verkeersinformatie niet beschikbaar zijn. Ik heb de auto vandaag niet tot mijn beschikking, dus ik kan niet kijken of ik op dit moment verkeersinformatie kan zien (maar de afgelopen dagen dus zeker wel).
Oké dank je! Dan weet ik in ieder geval dat de hotspot niet werkt… ik kan de functie gelijk uitzetten 😂

Hopelijk is de storing van korte duur en dat daarmee mijn storing ook verholpen is.

Noreaga

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:35
Mooie review in de NRC vandaag:

De Skoda Enyaq: Men drukt op een knop en het rijdt.

Autotest De Skoda Enyaq zorgt voor een cultuurschok bij Bas van Putten, maar het is toch echt een Skoda. En krijgt een 9+.

Voor het nieuwe huis kocht ik een keuken. Daar moest natuurlijk inbouwapparatuur in. Ik was vastbesloten die zo trendy mogelijk te laten optuigen om mijn etage instapklaar te kunnen afstoten, mocht wonen op een flat toch niks voor mij zijn. De verkoop van mijn oude, afgedragen nering had me veel geleerd over de dispositie van de Funda-koper. Die haalt de neus op voor een tweedehandstoko. Die wil zijn droomhuis.

Het marathongesprek bij de keukenboer had de impact van een psychiatrische sessie. Wat voor oven ik wilde, stoom of combi. Wablief? De aardige adviesmevrouw ging voor naar een voorbeeldkeuken, helemaal Funda. Hij zag eruit zoals de mensen die mijn oude huis op het verkeerde aanrecht hadden laten zakken. Doen, zei ik. Qooker erbij? Maar natuurlijk. Mijn keukenparadijs wordt wit, groot, gasloos en marktconform. Ik zie de kopers van mijn toonzaal al hun ogen uitkijken. Helemaal hun lijfstijl, dood als een pier.

Zo kopen ze ook hun nieuwe, elektrische Skoda. Dat wordt na de inmiddels van de markt verdwenen VW Up-kloon CitiGo de eerste grote. Hij heet Enyaq en iedereen wil hem. Van de duizenden gegadigden kocht een groot deel blind in de verwachting dat het allemaal oké zou zijn. Techniek en platform leent hij van de VW ID.4, hij is een suv, het zwevende computerscherm is haast zo groot als mijn designoven, de duurzaamheidsdoelstelling gaat loffelijk vol gas met recyclebaar glas, staal, aluminium en plastics. Hij is royaal en representatief zoals mijn kookhoek, en net zo anoniem. Dat was met auto’s vroeger anders. Mijn oude Volvo is een mens in het verkeerde lijf. Hij heeft weleens geen zin, dan moet hij naar de Volvodokter voor een bypass, maar zijn ochtendbrom is een gekoesterd, warm contactmoment van man tot man. Ik geloof, al zal dat mijn fossiele inborst zijn, dat autorijden draait om die symbolische verbroedering.

De Skoda is mijn aanstaande inductiekookplaat. Geen kik, geen zichtbaar vuur, geen roffelende Zweedse lust. Er is geen contact. Men drukt op een knop en het rijdt. Met de figuurlijke lichtheid van de schok- en trillingvrije, vloeiende voortbeweging. Of de letterlijke van de sfeerverlichting, het head-updisplay met augmented reality en, voor wie de influencers naar de kroon wil steken, het Crystal Face: een soort kerstgrille waarvan de spijlen zijn verlicht door 131 leds en een horizontale lichtband. Samen met 21-inchwielen standaard op de Founders Edition, naar het oprichtingsjaar van Skoda gebouwd in een oplage van 1895. Toch mooi je eigen stukje Daan Roosegaarde op de burgeroprit. De wielen zijn er trouwens ook in patserzwart en de voorstoelen ook met massage.

Cultuurschok
Voor een ex-Skodaman als deze keukenprins is de cultuurschok groot. De interieurkleuren krijg je in voorgeprogrammeerde Design selections, geïnspireerd op ‘moderne binnenhuisarchitectuur’. Kleuren en materialen zijn perféct op elkaar afgestemd in 11 varianten. ‘Studio’ is wat voorheen Skoda was, dus grijs en zwart. Dan ‘Loft’, ‘modern en gezinsvriendelijk’. ‘Selection Lodge’ gaat GroenLinks met 40 procent wol en 60 procent polyester van hergebruikte petflessen. Aan de top van de piramide straalt ‘EcoSuite’ met decoratiestrips in pianozwart en lederen bekleding in cognac, ‘milieuvriendelijk gelooid met olijfolie-extracten’. Geen twijfel mogelijk: die raak je altijd kwijt.

Toch is het echt een Skoda met een bagageruimte van 585 liter en Skoda-traditionals als het ijskrabbertje, nu in de kofferklep, of de paraplu in de voordeur. In de kofferbak vind ik wel drie bagagenetjes. Ik tref er ook ‘bag hooks’, met klittenband aan de vloer klevende plastic steunwandjes voor het fixeren van bagage. De draaicirkel is met 9.3 meter ruim twee meter kleiner dan bij de vergelijkbaar grote Skoda Kodiaq. Hij komt in felrood, een onverbiddelijke aanbeveling voor een auto. Zelfs de ANWB kan tevreden zijn. De sterkste Enyaqs, de tweemotorige 80x en RS, trekken tot 1.400 kilo. Onder voorbehoud van verborgen gebreken geef ik hem een 9+.

En het mooiste is; hij presteert beter dan de ID.4. Over de hele linie boekte ik een lager energieverbruik van 19,1 kWh per honderd kilometer, terwijl ik de VW bij vergelijkbaar lage temperaturen niet onder de 20 kreeg. De voor een suv imposant lage Cw-waarde van 0,27 zal daar het zijne aan bijdragen. Vierhonderd kilometer op een lading haalt hij wel. Dat krijgt het basismodel iV60 met zijn kleinere accu niet gedaan, maar die is er met dezelfde enorme binnenruimte straks voor 41 mille. Instapklaar!

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-05-2022
remc1979 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:12:
Mensen al geprobeerd om ABRP via CarPlay werkend te krijgen?
Eh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 12:13
A Better Route Planner (alternatief op b.v. google maps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
jdenijs schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Had t al even gegoogled 😅 is dat beter dan? Of is dat vooral beter wanneer je van laadpaal naar laadpaal moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:30
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:12:
[...]

Had t al even gegoogled 😅 is dat beter dan? Of is dat vooral beter wanneer je van laadpaal naar laadpaal moet?
Van laadpaal naar laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:12:
Routeplanner voor elektrische auto's, je kan info van je elektrische auto ingeven (merk, type, accu, verbruik waar mee te rekenen) en dan krijg je route met opgave waar op te laden en hoe lang.
Zou de app proberen, echt een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:15:
[...]

Routeplanner voor elektrische auto's, je kan info van je elektrische auto ingeven (merk, type, accu, verbruik waar mee te rekenen) en dan krijg je route met opgave waar op te laden en hoe lang.
Ah weer wat geleerd. Ga m alvast even downloaden en doorspitten. In oktober weet ik dan vast precies hoe het werkt😅 bedankt voor de verduidelijking!👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:18:
Ah weer wat geleerd. Ga m alvast even downloaden en doorspitten. In oktober weet ik dan vast precies hoe het werkt😅 bedankt voor de verduidelijking!👍🏻
Enyaq ook nog te ontvangen, maar wel al lekker bezig geweest met de routeplanner en testen met huidige e-golf, zorgt voor mij persoonlijk voor wat meer rust, zonder de planner ben je teveel aan het kijken naar resterende actieradius en dan of stoppen of al rijdend (;)) zoeken waar oplaadpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 15-09 21:46
RandomNick schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:29:
[...]

Let op! De handleiding geeft weer, zonder verdere toelichting, zowel bij handmatige als elektrische klep: "Geen fietsdrager aan de bagageruimteklep bevestigen". Geen idee waarom, maar het viel me toevallig op.
Misschien om dat het dan te zwaar wordt als je de klep elektrisch opent? En daardoor de elektromotor zal sneuvelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
Ik zie hier zoveel opmerkingen voorbij komen dat men niet op vol vermogen kan laden. Tenzij zo ver mogelijk leeggereden en op temperatuur.
Het is toch hopelijk niet zo dat je strakjes onderweg bij een laadpaal 2 uur moet gaan staan wachten totdat de auto weer voor 80 procent vol zit? Want dat zou voor mij echt een doemscenario zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:21:
[...]

Enyaq ook nog te ontvangen, maar wel al lekker bezig geweest met de routeplanner en testen met huidige e-golf, zorgt voor mij persoonlijk voor wat meer rust, zonder de planner ben je teveel aan het kijken naar resterende actieradius en dan of stoppen of al rijdend (;)) zoeken waar oplaadpunt is.
Heb ik net ook ff geprobeerd. Veldhoven Perugia.
Afstand circa 1400km. Dan geeft de planner het advies voor 10! Stops 😳😳?? Dat zou inhouden dat je gemiddeld iedere 140km zou moeten stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Alex Timmermans schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:40:
[...]

Afstand circa 1400km. Dan geeft de planner het advies voor 10! Stops 😳😳?? Dat zou inhouden dat je gemiddeld iedere 140km zou moeten stoppen?
Het is me inmiddels gelukt met de ABRP app. Moest even een account aanmaken.

Waarschijnlijk heb je een instelling niet goed staan. Ik heb de route Eindhoven-Venetië gedaan en daar gaf hij 5 stops aan. Ca 1300 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remc1979
  • Nu online
Waarschijnlijk deze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb7M2S2IBJmgpnceGPV6Lc-CHpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z7B84dFb6Y9rju9IXUHbUtbz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
remc1979 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Het is me inmiddels gelukt met de ABRP app. Moest even een account aanmaken.

Waarschijnlijk heb je een instelling niet goed staan. Ik heb de route Eindhoven-Venetië gedaan en daar gaf hij 5 stops aan. Ca 1300 km
Ik heb de anwb app gebruikt. Daar kom ik de enyaq v80 als model instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mimalizo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 29-03-2022
knirrebir schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:15:
[...]

Wat kies je dan bij select car model??

Bij mij geen heatpump. Maar wel 125kw laden. Dat kan ik niet ingeven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DirkBouwman
  • Laatst online: 05-05 20:21
Voor mij goed nieuws vandaag!

Besteld half oktober, voorlopige productieweek was week 20. (en is constant week 20 gebleven, ondanks wijziging van CF naar area view) en uiteindelijk definitieve productieweek 19. Vandaag bericht gekregen dat hij binnen is. (is week 19) Iets eerder dan gepland maar je zou kunnen zeggen dat het zo zou moeten gaan. Door drukte bij dealer 26 mei ophalen maar och, die Kodiaq die ik nu rijd is ook prima! In ieder geval rust in de kop dat het eventuele vertraging in productie niet meer kan :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
jdenijs schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Ja, werkt hier prima vanaf de iPhone XR! De Skoda planner vertrouw ik niet meer, die geeft soms hele rare routes :-(

[ Voor 14% gewijzigd door jdbiggelaa op 11-05-2021 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Ik ga ABRP prime in juni gebruiken voor mijn trip naar Zuid Frankrijk. Vergeleken met de Skoda en ANWB elektrische auto planner nu alvast stukken beter. Ik zal tzt mijn ervaringen melden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Het idee is dat je beter meerdere korte stops van 20-40 min kunt maken dan minder lange. Je laadt dan van 10-15% naar 80-90% in een redelijke tijd. Of het in de praktijk met de Enyaq ook zo werkt ga ik in juni ervaren, óp naar Zuid Frankrijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Alex Timmermans schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:20:
[...]

Ik heb de anwb app gebruikt. Daar kom ik de enyaq v80 als model instellen
Forget de ANWB app, die plant al 5 stops voor je in Parijs bent. Ik vermoed omdat die app denkt dat je met max 50 kW laadt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Update Ionity-soap: samen met een jurist heb ik een brief opgesteld waarmee je de dealer of LM kunt aanspreken op de levering van de toegezegde 1 jaar gratis toegang tot het Ionity laadnetwerk. Die brief is vanmiddag naar ruim 30 mede-Tweakers gegaan die zich hadden gemeld.
Nu eens zien wat het oplevert....
Wie alsnog wil meedoen kan mij een PB sturen met e-mail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:15
Zag er vandaag 1 rijden in Breda, mooie auto en uiteraard jaloers! ;)

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
basmq schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 11:41:
Ehm, heeft er al iemand boven de 50kW gezien..?
Ja zien mijn post terug bij Ionity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
mimalizo schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 18:31:
Wat kies je dan bij select car model??

Bij mij geen heatpump. Maar wel 125kw laden. Dat kan ik niet ingeven...
Skoda enyaq is te kiezen zowel 60 als 80.
Warmtepomp of niet maakt niet uit, je geeft op wat je gemiddeld verbruik is daar wordt dan rekening mee gehouden.
Heb je bij instellingen ook gedetailleerd aanstaan, kan je nog meer instellen.
Snelladers (CCS) kan je instellen, maar ook level 2 of allebei.
Hopelijk kan je hier wat mee en dan een keer rit in Nederland plannen en doen.

Zie ook wat @remc1979 gepost heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door knirrebir op 11-05-2021 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Denk niet dat je instellingen gedetailleerd hebt aanstaan en referentie verbruik te hoog staat.
Weet ook niet of je alleen snelladen (ccs) hebt gekozen of alleen level 2.
Zie ook post welke ik nav post mimalizo heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Alex Timmermans schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 17:32:
Ik zie hier zoveel opmerkingen voorbij komen dat men niet op vol vermogen kan laden. Tenzij zo ver mogelijk leeggereden en op temperatuur.
Het is toch hopelijk niet zo dat je strakjes onderweg bij een laadpaal 2 uur moet gaan staan wachten totdat de auto weer voor 80 procent vol zit? Want dat zou voor mij echt een doemscenario zijn.
Nope, maar hoe meer je aan 'voorwaarden' voldoet hoe sneller het gaat.
Probeer het een keer uit met de a better routeplanner met een rit in Nederland als je enyaq er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jdbiggelaa schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:02:
Update Ionity-soap: samen met een jurist heb ik een brief opgesteld waarmee je de dealer of LM kunt aanspreken op de levering van de toegezegde 1 jaar gratis toegang tot het Ionity laadnetwerk. Die brief is vanmiddag naar ruim 30 mede-Tweakers gegaan die zich hadden gemeld.
Nu eens zien wat het oplevert....
Wie alsnog wil meedoen kan mij een PB sturen met e-mail adres.
Gezien, bedankt, ga eerst bij dealer wat uitzetten om toch bij importeur melding te maken zonder de brief, maar wel refereren dat als antwoord neit je van het is en andere brief komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr C

Dr C

met C en CK

FJP84 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 14:58:
[...]

Stond je vorige keer niet bij een 50kWh laadpunt?
Nee, was een 175kwh (of 150 kan ook) oplaadpunt van newmotion

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Laatst online: 27-02 11:02
Ik zou de auto 20 mei ophalen. Belt vandaag de dealer met de vraag of vrijdag aanstaande ook kan. Natuurlijk!
Ik kreeg ook al een preview.
blob:null/292531ab-d62e-421a-9ca1-62565cfab5fb

Denk dat de foto beveiligd is, want ik kan foto wel zien, maar kopiëren voor jullie lukt iet, link is fout.
Ik maak zelf wel een foto vrijdag 🥳

[ Voor 28% gewijzigd door leenderttimmers op 11-05-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
leenderttimmers schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:52:
Ik zou de auto 20 mei ophalen. Belt vandaag de dealer met de vraag of vrijdag aanstaande ook kan. Natuurlijk!
Gefeliciteerd! Heb je ook een preview die wij ook kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
Denk dat de foto beveiligd is, want ik kan foto wel zien, maar kopiëren voor jullie lukt niet, link is fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:35
leenderttimmers schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 19:52:

Denk dat de foto beveiligd is, want ik kan foto wel zien, maar kopiëren voor jullie lukt iet, link is fout.
Print screen van maken met je telefoon of als je achter je computer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-10 23:32
Vraagje, werkt dat Skoda connect (als het werkt ;)) alleen als de auto voor de deur staat en met WIFI verbonden is of werkt het het ook als die een paar 100m verderop aan de publieke laadpaal hangt. Of is dan juist zo'n Cubic telecom databundel nodig? Mijn nederige excuses op voorhand mocht dit een gevalletje RFTM zijn :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• leenderttimmers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJ7PRw3zr7B709U54GVWOs9vAgY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gejJv2oRxFeFYvIIn5WQpweH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kris
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-10 09:15
FJP84 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:04:
Vraagje, werkt dat Skoda connect (als het werkt ;)) alleen als de auto voor de deur staat en met WIFI verbonden is of werkt het het ook als die een paar 100m verderop aan de publieke laadpaal hangt. Of is dan juist zo'n Cubic telecom databundel nodig? Mijn nederige excuses op voorhand mocht dit een gevalletje RFTM zijn :)
Werkt ook op afstand zonder WiFi. Auto hangt nu aan een lader een km verderop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogo70
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:43
Stofmeister schreef op maandag 10 mei 2021 @ 19:56:
[...]

Hoi, ik heb de powerpass app net gekoppeld aan mijn Enyaq en VIN nummer. Heb me wel als Duitser voorgedaan (je moet er wat voor over hebben) . Heb nu zonder maandlasten het charge faster pakket. Benieuwd of ik de kaart ook opgestuurd krijg. Kon de twee letters in mijn postcode niet invullen. Verder hele registratie prima.

[Afbeelding]
kun je laten zien of vertellen hoe je dit hebt gedaan. ik zie nl geen mogelijkheid in de app om mijn VIN in te voeren/koppelen met de app. (android/apple en welke versie van de app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:14
FJP84 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:04:
Die bundel is alleen nodig als je in de auto een hotspot wilt maken voor bijvoorbeeld iPads van de kids. Maar je kunt beter je telefoon als hotspot gebruiken gok ik.

https://skoda.cubictelecom.com/nl/

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Wie wordt nummer 177.777?😀

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wGJESlmESViSfBfU3OB8CL_ubA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iHpZmgKRIdO7JNhQiNT5LWok.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex Timmermans
Wil dit zeggen dat we bijna op iedere 3 elektrische auto’s een publieke laadpaal ter beschikking hebben waar iedereen kan laden? Da’s giga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
Alex Timmermans schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:31:
[...]

Wil dit zeggen dat we bijna op iedere 3 elektrische auto’s een publieke laadpaal ter beschikking hebben waar iedereen kan laden? Da’s giga!
Ik weet niet waar dat is, maar niet in Arnhem in ieder geval

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 10:24
Enyaq ook opgehaald!

Verbruik tot nu toe ongeveer 140km totaal, 17,2kWh/100km. Viel me alleszins mee. Een keer gehad dat het display niet reageerde op aanraken. Moet nog erg wennen aan de assistent systemen. Paar rare dingetjes die aan mij kunnen liggen, dit weekend maar ff wat tijd in de auto doorbrengen.

En... wel assistent plus, maar ook niet het extra iccontje... Wel emergency assist in het assistenten menu.

Morgen zo'n 250km op de planning, met de fietsen achterop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:32:
[...]

Ik weet niet waar dat is, maar niet in Arnhem in ieder geval
In Arnhem staan er ook genoeg toch? En als er niet 1 binnen 300 meter staat kun je er 1 aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
Dit staat nog in de brochure bij de sportline.

De actieradius en het vermogen zijn afhankelijk van de accu (60/80) en aandrijfcombinatie. De versie 60 is exclusief leverbaar met achterwielaandrijving, terwijl de versie 80 keuze biedt tussen achterwielaandrijving en 4x4. GA EROPUIT EN DAARNA LEKKER WEER NAAR HUISLADENDe universele AC-laadoplossing (wisselstroom) wordt geleverd met de iV Universal Charger die werkt als een mobiele wallbox en het mogelijk maakt om met een vermogen tot 11 kW per uur op te laden via elk stopcontact, waar dan ook. Bij DC-snellaadstations kan je auto standaard worden opgeladen met een vermogen tot 50 kW. De optionele DC Super Fast Charging, in combinatie met 1 jaar prepaid toegang tot IONITY*, biedt je tot wel 100/125 kW, afhankelijk van de accu. (Een vermogen tot 130 kW voor beide accuversies is leverbaar vanaf juli 2021.)*Netwerk van snellaadstations in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
Dus dan krijg op de 60 en 80 130 KW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
SSJVegito schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:48:
[...]

In Arnhem staan er ook genoeg toch? En als er niet 1 binnen 300 meter staat kun je er 1 aanvragen.
Was het maar zo’n feest. Die van mij is afgewezen omdat er inderdaad 2 staan. Maar wel op 23 elektrische auto’s en 13 hybrides. Ik woon in noord .

*frustratie aan. Mail erachter aan gestuurd dat een laadpaal geen parkeerplek is, maar dat de gemiddelde elektrische auto toch echt 8 uur aan de lader moet. Ook gevraagd of er niet aan de dalweg geplaatst kan worden. Dit is lange brede weg met meer dan genoeg parkeerplekken en daar staat geen enkele laadpaal. Zoals gebruikelijk bij de gemeente Arnhem uiteraard geen enkele reactie gekregen. Dat kennen ze niet daar namelijk. *frustratie uit.

[ Voor 37% gewijzigd door Robbie8454 op 11-05-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:00:
[...]

Was het maar zo’n feest. Die van mij is afgewezen omdat er inderdaad 2 staan. Maar wel op 23 elektrische auto’s en 13 hybrides. Ik woon in noord .
Oh dat is niet handig. Dat kan toch nooit werken dan? Daar zouden zij voor zijn om dat te regelen. Kan ook zijn dat de gemeente het afkaatst natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
SSJVegito schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Oh dat is niet handig. Dat kan toch nooit werken dan? Daar zouden zij voor zijn om dat te regelen. Kan ook zijn dat de gemeente het afkaatst natuurlijk.
Ja ze verwijzen direct naar het beleid van de gemeente, maar die houdt er geen rekening mee dat er in Noord nogal veel auto’s staan. Gemiddeld drie per woning dacht ik zo. (Boven en benedenwoning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1eK5yO466WB2kYcgAltQyC53SY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cD5SisULMylu0MA3cvFm315r.jpg?f=fotoalbum_large

zie hier

De universele AC-laadoplossing (wisselstroom) wordt geleverd met de iV Universal Charger die werkt als een mobiele wallbox en het mogelijk maakt om met een vermogen tot 11 kW per uur op te laden via elk stopcontact, waar dan ook. Bij DC-snellaadstations kan je auto standaard worden opgeladen met een vermogen tot 50 kW. De optionele DC Super Fast Charging, in combinatie met 1 jaar prepaid toegang tot IONITY*, biedt je tot wel 100/125 kW, afhankelijk van de accu. (Een vermogen tot 130 kW voor beide accuversies is leverbaar vanaf juli 2021.)*Netwerk van snellaadstations in Europa.

[ Voor 64% gewijzigd door mibkiller op 11-05-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Robbie8454 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Ja ze verwijzen direct naar het beleid van de gemeente, maar die houdt er geen rekening mee dat er in Noord nogal veel auto’s staan. Gemiddeld drie per woning dacht ik zo. (Boven en benedenwoning)
Dan moet daar toch wat aan gedaan worden, dacht dat Arnhem juist groen wilde ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stofmeister
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 04-10 13:57
Rogo70 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:31:
[...]

kun je laten zien of vertellen hoe je dit hebt gedaan. ik zie nl geen mogelijkheid in de app om mijn VIN in te voeren/koppelen met de app. (android/apple en welke versie van de app)
Ik heb de app Powerpass,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4d6GdyXeB4MgHqKtIqnZhJMAQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Vh9OUoj5E4oOsNIU1fQdQqW.jpg?f=fotoalbum_large
en bij het invullen van de autogegevens kun je je vin invullen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjAIKSc1gSpzoF1BfBP3Ch-LhqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fWzt2lV8khUXuZqsa4ekUg3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
SSJVegito schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Dan moet daar toch wat aan gedaan worden, dacht dat Arnhem juist groen wilde ...
Ja dat dacht ik dus ook. Blijkbaar verwachten ze dat dit vanzelf gaat. Als iedereen die een elektrische auto rijdt een eigen parkeerplaats zou krijgen dan zou driekwart van de stad binnen een jaar volledig elektrisch rijden😅
Pagina: 1 ... 126 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2