Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 121 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.769.624 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten707
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-11-2021
Alex Timmermans schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:21:
[...]

Thanks! Maar nu de vraag: hoeveel extra km’s levert het dan in praktijk op??? Oftewel, is het de redelijk forse investering wel waard?
algemene cijfers zijn bij koud weer 30% minder rangeverlies. Dus niet range maar rangeverlies. Dat rangeverlies is bij kou ongeveer 20%. Als je daar 30% van neemt dan kom je op 6% range. Dus reken op zo’n 24 kilometer bij de grootste batterij van de 80. (6% van 400)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas1
  • Laatst online: 17-08-2022
RandomNick schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:01:
Net tijdens een rit van 40 km elke 3 minuten de melding dat ACC en TA storing hadden. Ook wat waarschuwingslampjes. Hopelijk morgen weer weg.

Ander vraagje: de knop slechtweer verlichting zoals hieronder zit er bij mij niet.
Kunnen mensen met en zonder lichtpakket even aangeven hoe dat bij hen zit? Ik heb geen lichtpakket.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb ook geen lichtpakket, maar kwam hem wel tegen in het instellingenmenu. Wellicht kan je daar even kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pas1
  • Laatst online: 17-08-2022
Luciano V schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:46:
Vandaag de Enyaq opgehaald in Zwolle prima service maar wat een flinke auto zo blij ( ja ook besteld op basis van foto’s video’s) 😎

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saonVmlf1dRzL7-_VBYtYzYAOEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdnyuBInah4UrhwdPdhcIE5B.jpg?f=fotoalbum_large

Ja zo'n lekkere kreeg ik ook bij Broekhuis Alkmaar (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebor78
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15-01-2024
Maarten707 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:03:
[...]

algemene cijfers zijn bij koud weer 30% minder rangeverlies. Dus niet range maar rangeverlies. Dat rangeverlies is bij kou ongeveer 20%. Als je daar 30% van neemt dan kom je op 6% range. Dus reken op zo’n 24 kilometer bij de grootste batterij van de 80. (6% van 400)
Mooi hoe je dit uitschrijft. De gemiddelde autojournalist doet of het ontbreken van de warmtepomp een groots verlies is. Maar als je bedenkt dat wij in nederland weinig extreme kou hebben, een uitgebreid net van laders en de afstanden beperkt zijn..(die 6 procent verliesreductie is weinig noodzakelijke optimum bij zeldzaam voorkomende omstandigheden). Dan zou de standaard installatie zonde zijn van de investering en het materiaal - voor de meeste Nederlandse rijders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trebor78
  • Laatst online: 15-01-2024
Pas1 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Wordt iedere Enyaq geleverd met een taart? Dat komt de gemiddelde range niet ten goede...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 10:30
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:02:
[...]

120 euro is het gemiste voordeel van de Ionity toegang. Zie mijn eerdere post.
Volgens de tariefinfo in België, Frankrijk en Duitsland is het verlies €22,59 resp €22,49 per maand in vergelijking met andere Skoda modellen. Vergelijken met een Enyaq zonder DC optie vind ik niet correct. Een totaalbedrag dus van plusminus €270.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-10 16:57
jdbiggelaa schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:15:
[...]

Volgens de tariefinfo in België, Frankrijk en Duitsland is het verlies €22,59 resp €22,49 per maand in vergelijking met andere Skoda modellen. Vergelijken met een Enyaq zonder DC optie vind ik niet correct. Een totaalbedrag dus van plusminus €270.
Dan kijk je bij de 'overige autos', ik zou het wel vergelijk maken met een Enyaq zonder het DC pakket en dan betaal je 10euro per maand.
Als je namelijk nu als Belg besluit om de powerpass aan te schaffen en je hebt wel een Enyaq maar niet de verhoogde snellader, dan kost je dat 10euro in de maand.
Kan zijn dat ik het verkeerd lees maar zo interpreteer ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17-05 00:03
_Thieu schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 07:39:
[...]

[Afbeelding]

Hardware:H20

Tevens extra knop in het menu: pech & hulp
Welke auto is dit 60 of 80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Trebor78 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Wordt iedere Enyaq geleverd met een taart? Dat komt de gemiddelde range niet ten goede...
Tenzij de auto's aan huis worden gebracht op een trailer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-10 18:33
Een hele andere vraag; er zijn volgens mij weinig mensen die de auto besteld hebben zonder assistentie. Ik ben wel één van die mensen. En ik zie op de auto's die geleverd zijn geen "vierkant stuk plastic" meer in de grille zitten dat ik voorheen bij auto's met ACC herkende. Kan ik daaruit opmaken dat ACC wellicht achteraf softwarematig te activeren is, of gaat dat te kort door de bocht?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
ervh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:45:
Een hele andere vraag; er zijn volgens mij weinig mensen die de auto besteld hebben zonder assistentie. Ik ben wel één van die mensen. En ik zie op de auto's die geleverd zijn geen "vierkant stuk plastic" meer in de grille zitten dat ik voorheen bij auto's met ACC herkende. Kan ik daaruit opmaken dat ACC wellicht achteraf softwarematig te activeren is, of gaat dat te kort door de bocht?
Ik heb het ook niet en wou het wellicht achteraf toch toevoegen, echter mis ik aan het stuur dan wel de hendel om ACC mee in te stellen. Ik denk dus niet dat dat zal gaan (en ik heb wel het sportstuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Standaard CC zit er al wel op, dus wat zou er dan anders zijn aan die hendel?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VFrank02
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-04 12:05
Maarten707 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:03:
[...]

Zal kloppen wanneer je voorverwarmt weg rijdt, echter wat als je koud wegrijdt bij bv je schoonouders? In dit soort situaties zal je het efficiëntie verschil van een warmtepomp vs PTC pas echt merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 24-12-2022
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb het ook niet en wou het wellicht achteraf toch toevoegen, echter mis ik aan het stuur dan wel de hendel om ACC mee in te stellen. Ik denk dus niet dat dat zal gaan (en ik heb wel het sportstuur)
Ik heb dit toen bij mijn superb gevraagd om ACC achteraf in te bouwen maar dit was niet mogelijk mede ook door de hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24
In de test van het Duitse Motoreport (volgens mij al wel een keer gepost overigens), viel het mij nu op dat de optie in het menu voor de assistent systemen ook niet het icoontje voor Travel Assist heeft, terwijl hij dat juist aan het testen is...

YouTube: Skoda Enyaq iV: Travel Assist & Assistenzsysteme im Test: Cockpit, D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
ervh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:49:
Standaard CC zit er al wel op, dus wat zou er dan anders zijn aan die hendel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xg7oJbIgMIph9tnhOrNAVtBjvr8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aNwTotq5ZhKGPwm1OtVxGvrx.png?f=fotoalbum_large

Daar waar je de Distance instelt, heb ik de schakelaar voor ON OFF en Cancel. De gebruikelijke VAG cruise control hendel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]

Daar waar je de Distance instelt, heb ik de schakelaar voor ON OFF en Cancel. De gebruikelijke VAG cruise control hendel.
Die distance heb ik bijvoorbeeld niet op mijn hendel in de superb met alleen CC.

EDIT: Liet niet alles goed zien op mijn telefoon. Maar het was niet mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door SSJVegito op 08-05-2021 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:04:
[...]

[Afbeelding]

SSJVegito schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:06:
[...]

Die distance heb ik bijvoorbeeld niet op mijn hendel in de superb met alleen CC.
Ah dank voor de toelichting. Ik snap nog steeds niet helemaal waarom ze nog steeds zo'n hendel gebruiken. In mijn huidige Golf zit het gewoon op het stuur, ideaal. Eigenlijk zou ik willen dat dat weer zo zou zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thieu
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-08-2021
mibkiller schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Welke auto is dit 60 of 80
60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
ervh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:08:
[...]

[...]

Ah dank voor de toelichting. Ik snap nog steeds niet helemaal waarom ze nog steeds zo'n hendel gebruiken. In mijn huidige Golf zit het gewoon op het stuur, ideaal. Eigenlijk zou ik willen dat dat weer zo zou zijn ;)
Lijkt mij eigenlijk ook een setting die je maar eenmaal doet wat je het meest comfortabel vind rijden toch? Ik heb momenteel geen ACC dus kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 15-09 21:46
[...]

[...]

Zit er helemaal niets van bediening voor CC op het stuur? Dus alles via de handle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luciano V
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05-2021
😎 lekker gaat om het gebaar hadden ze hem ook met die klittenband dingetjes in de kofferbak gezet simply clever 😉
Pas1 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:25
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:29:
[...]

Dan kijk je bij de 'overige autos', ik zou het wel vergelijk maken met een Enyaq zonder het DC pakket en dan betaal je 10euro per maand.
Als je namelijk nu als Belg besluit om de powerpass aan te schaffen en je hebt wel een Enyaq naar niet de verhoogde snellader, dan kost je dat 10euro in de maand.
Kan zijn dat ik het verkeerd lees maar zo interpreteer ik het.
Precies. Bij de DC upgrade krijg je in Belgie "Charge Faster" voor niks voor een jaar. Dus voordeel van 12x9,99. Snap ook niet dat elk land de pas heeft behalve Nederland. Een land dat juist veel EVs heeft.. Als ze hier ook niet mee komen zou ik sowieso bijvoorbeeld een Ionity pas van PON verwachten met een tegoed van EUR 120,-.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulli
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 17:18
Alex Timmermans schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:26:
[...]

Zit er helemaal niets van bediening voor CC op het stuur? Dus alles via de handle?
Correct. De Travel Assist knop zit dan weer wél op het stuur.
Ik bedien de handle van de ACC met pink en ringvinger, en dat gaat prima, kan ik mijn handen netjes aan het stuur houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01-2024
jeroenkb schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:43:
Maar 1 kant van de sleutel is trouwens pianolak. Andere kant is soort van rubber. Kwam @Ccreator achter tijdens het tinten toen de sleutel niet weggleed van de motorkap.

[Afbeelding]
Niet gelijk laten wrappen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Robbie8454 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:15:
yes iv60 en 80 hebben standaard een warmtewerende voorruit met een akoestische folie
Bedankt, mooi om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:36:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenste is van het voorportier en dat lijkt dubbelglas (2x dun). Onderste is van het acherportier en dat is enkel maar dikker.

Ik heb het Comfort Plus Pakket
Helemaal bedankt, vind ik helemaal top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knirrebir
Maar voor duidelijkheid voor mij en anderen misschien ook, wat mis je nu wat je eerst wel had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 12:38
Lees met veel plezier mee in dit topic en helpt me om meer info over de enyaq te krijgen. Ik twijfel ook nog tussen enyaq en de Q4. Is er iemand met goede tips voor een q4 forum, ben dat nog niet tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Waarom is het woord prepaid opgenomen in de folder. De zin zou "met 1 jaar toegang tot ionity netwerk" hetzelfde betekenen ? Denk zelf dat ze een fout gemaakt hebben bij Skoda en ze er nu onderuit proberen te komen.

Het woord Prepaid gebruik je niet als het gaat om een jaar lang abonnement voor iets. Prepaid is voor het gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Laatst online: 16-05-2022
Menh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:01:
Lees met veel plezier mee in dit topic en helpt me om meer info over de enyaq te krijgen. Ik twijfel ook nog tussen enyaq en de Q4. Is er iemand met goede tips voor een q4 forum, ben dat nog niet tegengekomen
Die twijfel was bij mij snel weg toen ik er achter kwam dat ik ruim 11k meer moest betalen voor een volgeladen Q4 ten opzichte van een volgeladen Enyaq😅 maar over smaak valt niet te twisten. De Q4 is een mooie auto. Zelfde platform, dus ik zou ze beide gewoon eens configureren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten707
  • Laatst online: 07-11-2021
Trebor78 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:12:
[...]

Mooi hoe je dit uitschrijft. De gemiddelde autojournalist doet of het ontbreken van de warmtepomp een groots verlies is. Maar als je bedenkt dat wij in nederland weinig extreme kou hebben, een uitgebreid net van laders en de afstanden beperkt zijn..(die 6 procent verliesreductie is weinig noodzakelijke optimum bij zeldzaam voorkomende omstandigheden). Dan zou de standaard installatie zonde zijn van de investering en het materiaal - voor de meeste Nederlandse rijders.
Spraakverwarring tussen verliesreductie en reductie. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Laatst online: 26-06 23:13
Robert_ZM schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:42:
[...]

Voor mij is het niet voor in Nederland dat ik de Powerpass wil hebben (daar heb ik laadpaal van het werk), maar juist voor de vakanties (die moet ik zelf betalen). Van de zomer wil ik met de Enyaq naar Spanje en ik ga doorgaans 2 - 3 keer per jaar naar Oostenrijk. In het buitenland zijn de Ionity laders ideaal, doen het altijd en op veel plekken beschikbaar, zodat je op lange afstanden met alleen Ionity laders af kan en dus geen gedoe hebt met andere laadpassen en/of tarieven. Als ik dan kijk naar het prijsverschil tussen de reguliere 79 cent per kw/h of de 30 cent bij gebruik van de Powerpass scheelt dat een fors bedrag bij 10.000 - 12.000 buitenland kilometers per jaar.
Aangaande de hernieuwde Powerpass discussie heb ik mezelf even gequote. Het bedrag wat wij er nu bij inschieten doordat de beloofde Powerpass niet geleverd wordt is niet de 120 euro voor het eerste jaar, maar het prijsverschil tussen de laadtarieven met Powerpass en de laadtarieven met de SHUTTEL als aangeboden alternatief. Zoals ik het nu lees biedt SHUTTEL twee opties: een gratis pas en betalen per kw/h (met vermoedelijk aanzienlijk hogere tarieven dan Powerpass) of een prepaid model waarbij je een vast aantal kw/h per jaar afneemt. Ook dan is het tarief per kw/h hoger dan de Powerpass en het is niet flexibel, je rijdt doorgaans altijd net wat meer of minder kilometers dan waarvoor je het abonnement afgesloten hebt. De tarieven voor het laden met de gratis SHUTTEL pas zijn mij nog niet duidelijk, op hun website staat in ieder geval voor Ionity geen bedrag genoemd, mogelijk dat dat gewoon de € 0,79 per kw/h is die Ionity regulier rekent. Wat nu het financiele nadeel is, verschilt afhankelijk van het beoogde gebruik. Wil je de pas alleen gebruiken in het buitenland (zoals ik) omdat je in NL een laadpas van de zaak hebt, dan gaat het alleen om het aantal kw/h wat je verwacht te laden in het buitenland. Bij mij gaat het dan met 10.000 - 12.000 km per jaar in het buitenland om een bedrag van € 1225 - €1470 per jaar (op basis van nu ingeschat buitenlandverbruik van 25kw/h per 100 km). Voor iemand die de Enyaq prive aangeschaft heeft en geen eigen laadpaal heeft en daarmee ook in NL altijd publiek laadt gaat het ook om het prijsvoordeel wat de Powerpass biedt bij publiek laden, die prijs is namelijk ook altijd € 0,29 per kw/h en daarmee voordeliger dan de gebruikelijke tarieven voor publiek laden.

Het verhaal van Pon over de geavanceerde laadinfrastructuur in NL kan ik overigens niet volgen. Ja we hebben in NL veel laadpalen, maar waarom zou de Powerpass daar dan niet goed op werken en de SHUTTEL pas wel? En al helemaal voor de Ionity laders in het buitenland, wat maakt het daar nu voor verschil of ik met een Nederlandse, Duitse of Franse Enyaq aan kom?

[ Voor 7% gewijzigd door Robert_ZM op 09-05-2021 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
Rene schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 20:36:
[...]

Ervoor zorgen dat je minder energie verbruikt voor opwarming ;)

Heb zelf diverse EVs gehad, zowel met en zonder warmtepomp.

Ja, het bereik met WP is beter. Onze E-golf was op korte winterritjes zuiniger dan de 300 kilo lichtere e-Up zonder warmtepomp. Maar verwacht er geen wonderen van. Sommigen zweren erbij maar effectief zal je optimaal een procent of 10 extra range hebben bij langere ritten (eevanuitgaand dat beide auto’s goed voorverwarmd zijn).

Beetje zoals Vpower je 50 kilometer extra bereik belooft ;).

Aan een WP zitten echter ook nadelen welke veel mensen maar even opzij schuiven.

- duurder in aanschaf
- meer storingsgevoelig
- extra onderhoud
- maakt een pokkenherrie tijdens voorverwarmen
- wat extra gewicht als deze niet in gebruik is

Hier in Noorwegen is de fabrieksgarantie gelukkig 5 jaar. Onze e-Golf heeft al 3x bij de dealer gestaan met een kapotte WP. Laatste factuur was slechts 2100 euro (en gelukkig onder garantie). Met 2 jaar fabrieksgarantie in Nederland haal je met een WP een behoorlijke potentiële kostenpost in huis.

Ikzelf had op onze Polestar graag een WP als standaard optie gehad. Maar no-way dat ik met mijn ervaring hier extra voor ga betalen.

Nu zal de WP ontwikkeling de afgelopen 6 jaar niet stil hebben gestaan (hetzelfde voor temp. management voor de accu) maar ik raad iedereen aan goed na te denken voordat je de optie afvinkt.
Aangaande de herrie moet ik zeggen dat ik dat momenteel bij mijn Enyaq juist heel erg mee vind vallen. Ik ga er vanuit dat de warmtepomp momenteel bij voorverwarmen in de ochtend wel al actief is. Klopt die veronderstelling? Ik merk met het voorverwarmen dat de Enyaq nu juist stiller is dan mijn voorgaande benzineauto die een Webasto standkachel had. Weet iemand onder welke temperatuur een warmtepomp wel of niet actief is? Dus niet zozeer wanneer de warmtepomp het meest optimaal werkt, maar juist of die wel of niet actief is. Of is een warmtepomp bij iedere temperatuur waarbij er verwarming nodig is t.o.v. de buitentemperatuur actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Kaaschef schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:28:
[...]

Waarom is het woord prepaid opgenomen in de folder. De zin zou "met 1 jaar toegang tot ionity netwerk" hetzelfde betekenen ? Denk zelf dat ze een fout gemaakt hebben bij Skoda en ze er nu onderuit proberen te komen.

Het woord Prepaid gebruik je niet als het gaat om een jaar lang abonnement voor iets. Prepaid is voor het gebruik!
Prepaid in deze context betekent in mijn ogen dat Skoda een jaar abonnement op Ionity vooruitbetaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:28
Robert_ZM schreef op zondag 9 mei 2021 @ 06:43:
[...]

Aangaande de hernieuwde Powerpass discussie heb ik mezelf even gequote. Het bedrag wat wij er nu bij inschieten doordat de beloofde Powerpass niet geleverd wordt is niet de 120 euro voor het eerste jaar, maar het prijsverschil tussen de laadtarieven met Powerpass en de laadtarieven met de SHUTTEL als aangeboden alternatief.
Eerst moet duidelijk worden wat we met met "Prepaid ionity toegang" hadden gekregen.
Dan kunnen we daar de waarde van berekenen.

Dat hele aanbod van shuttle is mij nog te onduidelijk. (Mede door bepalingen als: Tarieven afhankelijk van aanbieder ed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:09
Voor degene met noodzaak tot meerdere kinderzitjes. Deze al gezien? https://www.multimac.com/home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Kaaschef schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:58:
[...]

Eerst moet duidelijk worden wat we met met "Prepaid ionity toegang" hadden gekregen.
Dat hangt af waarmee je vergelijkt. @Loepoog vergelijkt met wat je in België zou moeten betalen in het eerste jaar en dat is €9,99 per mnd. In totaal een kleine €120 dus. Dat aanbod bestaat niet in andere landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Daar krijg je het snelste abonnement een jaar cadeau en andere Skoda rijders dan Enyaq betalen daar €22,49 en resp €22,59 per maand. In totaal dus €270.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
Kaaschef schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:58:
[...]

Dat hele aanbod van shuttle is mij nog te onduidelijk. (Mede door bepalingen als: Tarieven afhankelijk van aanbieder ed.)
Met 1 jaar prepaid toegang wordt gerefereerd naar het maandagmiddag van 9,99 wat het eerste jaar inbegrepen is bij de snellaadoptie. Dat is namelijk ook zo in alle andere Europese landen. Nu is het zo dat we in Nederland überhaupt niet de Powerpass kunnen gebruiken, dus ook niet tegen betaling van een maandbedrag. De schade die we daardoor hebben is dan het verschil in het bedrag wat we zonder Powerpass betalen bij Ionity laders versus het verlaagde tarief met de Powerpass en dat dan vermenigvuldig met het beoogde aantal kw/h per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
jdbiggelaa schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:14:
[...]

Dat hangt af waarmee je vergelijkt. @Loepoog vergelijkt met wat je in België zou moeten betalen in het eerste jaar en dat is €9,99 per mnd. In totaal een kleine €120 dus. Dat aanbod bestaat niet in andere landen, zoals Duitsland en Frankrijk. Daar krijg je het snelste abonnement een jaar cadeau en andere Skoda rijders dan Enyaq betalen daar €22,49 en resp €22,59 per maand. In totaal dus €270.
In Duitsland is het ook 9,99 per jaar. Je hebt 3 tarieven: niet Enyaq rijders, Enyaq rijders zonder DC snelladen en Enyaq rijders met DC snelladen. Voor Enyaq met DC snelladen is het eerste jaar gratis, daarna 9,99 per maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Nog een Simply Clever feature die ik een uitkomst vind (en voor mij nieuw is):

De flessen / bekerhouders op het middenconsole hebben een frictiebodem. Hierdoor kun je flesje water met 1 hand openen. Werkt goed en wat mij betreft een uitkomst: hoe vaak ik niet op de snelweg handen van het stuur gehaald heb om fles open te draaien.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karelvs
  • Laatst online: 10-03-2024
knirrebir schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:52:
[...]

Mooi gisteren aangemeld en gelijk posten ;).
Niet eerder gemeld door andere members die enyaq hebben gehaald, denk daarmee ook niet meegemaakt wat jij hebt.
Ik zou dealer systeem compleet laten uitlezen of er iets in log te vinden is en anders (hoop het niet) software eruit en opnieuw installeren bij dealer of importeur; hoop niet dat dit iets is wat in fabriek hersteld kan worden.
Ik volgde dit forum als toekomstig Enyaq rijder al wel een tijdje maar had toen nog niets te melden omdat ik mijn Enyaq nog niet had ontvangen 😳.
Nu wel, en hoopte (niet voor de eigenaren) dat er meer vergelijkbare ervaringen zouden zijn met mijn mute issues en we de oplossingen kunnen delen op dit forum. Mijn auto heeft overigens bij de dealer al even aan de computer gehangen, maar er werd niets gevonden in de logs. Volgens mij heeft hij het infotainment systeem ook gereset maar daarmee was het ook nog niet verholpen. Ik hoop inderdaad niet dat hij terug moet naar de fabriek hiervoor...

Maandag heb ik er weer contact over met de dealer, ik zal info erover blijven delen in dit forum voor als er mogelijk andere Enyaq eigenaren dezelfde issues hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-10 22:04
Karelvs schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 00:08:
Vandaag mijn Enyaq iv80 opgehaald, maar het geluid systeem wordt steeds gemute. Dealer en ik dachten dat het aan de Bluetooth/telefoon verbinding lag, omdat het bij elk inkomend gesprek gebeurde maar ook zonder telefoon verbinding wordt er geen enkel geluid meer afgespeeld als ik bijvoorbeeld de (skoda) navigatie aan zet. Knipperlicht geluid, parkeer sensoren, en radio werkt dan niet meer. Na uitzetten van de monitor (10 sec ingedrukt houden van de aan/uit knop) werken bovengenoemde opties weer totdat ik ga navigeren of mijn telefoon koppel en een gesprek wil starten. Fabrieksinstellingen ook al een paar keer hersteld, maar dat helpt niets. Het probleem komt gewoon terug. Heeft iemand ooit al iets van dit probleem vernomen?
Ik had me verheugd op deze dag, maar valt hierdoor toch wel een beetje tegen...
Vervelend om gelijk al te hebben. Vreemde is, dat bij mij gisteren ik het audiovolume van Spotify niet kon aanpassen omdat het systeem op "spraakvolume" stond. Door via het knopje op het stuur het "spraakcommando" aan te zetten en via het kruisje op het scherm weer uit te zetten kon ik het audiovolume weer aanpassen. Kan natuurlijk ook aan Spotify liggen die ook niet meer goed werkte. Na reset weer oké.
Aanvulling: ook al gehad na melding van Flitsmeister via "telefoonoproep" er geen geluid meer was van de radio. Wel van de navigatie, na eerstvolgende melding van de navigatie weer radiogeluid. Dat was maar op 1 rit, daarna weer oké.

[ Voor 8% gewijzigd door johnvanderster op 09-05-2021 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-10 23:16
Loepoog schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 11:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bovenste is van het voorportier en dat lijkt dubbelglas (2x dun). Onderste is van het acherportier en dat is enkel maar dikker.

Ik heb het Comfort Plus Pakket
Ben benieuwd of het Comfort Pakket ook deze dubbele beglazing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Karelvs schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:37:
Ik volgde dit forum als toekomstig Enyaq rijder al wel een tijdje maar had toen nog niets te melden omdat ik mijn Enyaq nog niet had ontvangen 😳.
Nu wel, en hoopte (niet voor de eigenaren) dat er meer vergelijkbare ervaringen zouden zijn met mijn mute issues en we de oplossingen kunnen delen op dit forum. Mijn auto heeft overigens bij de dealer al even aan de computer gehangen, maar er werd niets gevonden in de logs. Volgens mij heeft hij het infotainment systeem ook gereset maar daarmee was het ook nog niet verholpen. Ik hoop inderdaad niet dat hij terug moet naar de fabriek hiervoor...

Maandag heb ik er weer contact over met de dealer, ik zal info erover blijven delen in dit forum voor als er mogelijk andere Enyaq eigenaren dezelfde issues hebben.
Snap waarom je jezelf geregistreerd hebt, misschien volgen er anderen met jou probleem, tot op heden paar keer vastlopen infotainment meer niet, in ieder geval succes en hoop dat het snel in orde komt en niet meer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Ccreator schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:05:
Iemand die weet hoe je kan zien dat je wagen de verhoogde snellaad functie heeft. Dus voor een IV60 van 50 naar 100 KW?
Ik hoop dat het staat op afleverspecificatie en anders hoop ik dat dealer iets van software heeft om het uit te lezen en anders moeten ze dat bij importeur checken!
Om er pas achter te komen bij snellader is niet hoe het moet, anders moet dealer dat zelf doen voordat jij komt halen.

[ Voor 19% gewijzigd door knirrebir op 09-05-2021 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
[...]

Heb je al gekeken bij de volume instellingen of er daar niet bepaalde volume instellingen heel laag staan? Mogelijk dat er bijvoorbeeld een navigatie melding gedaan wordt en de radio daarvoor gedempt wordt, maar dat het volume van de navigatie melding dusdanig zacht staat dat je deze niet hoort. Dan heb je effectief dat alleen de radio gemute wordt. De volume instellingen staan dacht ik onder “Klank”, anders even zoeken. Je hebt in ieder geval best veel volumes die je onafhankelijk in kan stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
Rogo70 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:27:
Hebben wij dan niet teveel betaald voor deze optie ten opzichte van de rest van de Europese consumenten.
mede deze toevoeging heeft mij doen besluiten om deze snel laad optie te nemen.
Optie tot 100kw of 125kw is in Nederland duurder dan bijvoorbeeld Duitsland of België, maar het is niet extreem is mijn persoonlijke mening.
Als toegang ionity heeft doen besluiten de optie te nemen vind ik dat voorbarig, maar dat is mijn mening, ik kijk wat optie inhoudt en of dat toegevoegde waarde heeft, wat er dan software en/of abonnement of iets anders bijzit kan ik niet testen en weet niet de ins en outs daarvan, dat gaat niet mijn keuze van afhangen.
Dat ik optie 100kw heb genomen is omdat ik bij huidige e-golf weer gemerkt dat 50kw niet voldoet als je heel Nederland aan het doorrijden bent.

[ Voor 35% gewijzigd door knirrebir op 09-05-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelvs
  • Laatst online: 10-03-2024
Robert_ZM schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:02:
[...]

Heb je al gekeken bij de volume instellingen of er daar niet bepaalde volume instellingen heel laag staan? Mogelijk dat er bijvoorbeeld een navigatie melding gedaan wordt en de radio daarvoor gedempt wordt, maar dat het volume van de navigatie melding dusdanig zacht staat dat je deze niet hoort. Dan heb je effectief dat alleen de radio gemute wordt. De volume instellingen staan dacht ik onder “Klank”, anders even zoeken. Je hebt in ieder geval best veel volumes die je onafhankelijk in kan stellen.
Thanx, ik heb alle volume instellingen al geprobeerd, zelfs de navigatie meldingen uit gezet. Toch mute het hele systeem zodra ik navigeer of een telefoongesprek binnen krijg. Niet alleen de radio is gemute maar ook het knipperlicht geluid, de parkeer sensoren, etc. Krijg dat dan met geen mogelijkheid weer aan, de enige optie is het systeem helemaal herstarten. Dan doet alles het weer (maar voor even, totdat ik weer navigeer of een telefoontje of zelfs app bericht binnen krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56
Karelvs schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Thanx, ik heb alle volume instellingen al geprobeerd, zelfs de navigatie meldingen uit gezet. Toch mute het hele systeem zodra ik navigeer of een telefoongesprek binnen krijg. Niet alleen de radio is gemute maar ook het knipperlicht geluid, de parkeer sensoren, etc. Krijg dat dan met geen mogelijkheid weer aan, de enige optie is het systeem helemaal herstarten. Dan doet alles het weer (maar voor even, totdat ik weer navigeer of een telefoontje of zelfs app bericht binnen krijg).
En als je je telefoon eens niet koppelt en de reguliere navi gebruikt met radio, heb je het dan ook? Al eens een andere telefoon geprobeerd? Als het kan Android vs Apple ook even uitsluiten.
Collega van mij heeft eens een kapotte iPhone gehad, die bleef siri op de achtergrond open houden waardoor de hele boel gemute was continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
wimvanb schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 16:11:
En dan te bedenken dat het onderdeel is van het pakket om sneller te kunnen laden. Dat "moest" je er meteen bijnemen want het zou hardware betreffen die achteraf niet meer aan te passen zou zijn. En ook dat lijkt niet te kloppen, want het kan achteraf gewoon softwarematig aangepast worden volgens de Duitse importeur.
En natuurlijk moet je er dan voor betalen, maar zowel voor het sneller opladen als de toegang en korting bij Ionity zijn we behoorlijk in de maling genomen.
Er is officieel voor Nederland niet bevestigd dat later 50kw softwarematig naar 100kw/125kw zal gaan.
Als het achteraf kan zal het duurder zijn dan optie af fabriek nemen.
Daarnaast heb ik vernomen dat per land - importeur het wel vrijgegeven moet worden om softwarematig van 50kw naar 100/125kw te gaan; begreep dat er ook scala's zijn waar apple carplay op kan, maar dit niet vrijgegeven is en er berijders nu een half jaar later nog aan het wachten zijn.
Deze berijders hadden vernomen dat het kon, niet via officiële skoda kanalen in Nederland, maar toch er vanuit gingen dat het zou gebeuren en daarom de skoda scala aangeschaft.
Het is mooi dat Duitse importeur aangeeft dat het kan, maar als Nederland het niet toelaat dan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Ik heb veel (wederom) voorbij zien komen over warmtepomp, hieronder samenvatting wat in verleden in dit topic door mij (nav input door andere) als samenvatting is gepost, doe er je voordeel mee.
knirrebir schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 09:26:
@iRbn hieronder fragmenten eerder in topic mbt gewicht, gewicht van invloed om weg te rijden, eenmaal in beweging gewicht geen-nauwelijks invloed, meer gewicht gunstig ivm recuperatie.
Geprobeerd kort samen te vatten wat er in topic staat mbt warmtepomp:
Verbruik warmtepomp hoger klopt (voor nu) met test gedaan door nextmove, voorlopige conclusie is software matig nog niet in orde; test van bjorn nyland (tesla zonder warmtepomp en tesla met warmtepomp) kwam naar voren tesla met warmtepomp zuiniger.
Software in orde, mag je aannemen verbruik met warmtepomp lager dan zonder, echter effect warmtepomp meest gunstig tussen 0-10 graden, hoger dan 10 minder effect en lager dan 0 wordt elke graag meer onder 0 effect minder.
Meest gunstig 30% meer range met warmtepomp; bij 70%-80% gebruik accu theoretisch 70km voor 80 en 55km voor 60, afhankelijk van rijgedrag, omstandigheden, gebruik-inzet klimaatvoorzieningen.
Daarnaast is genoemd verbruik in configurator volgens WLTP en qua temperaturen hoger dan waar warmtepomp tot zijn recht komt.
Hopelijk komt er vergelijk test van enyaq met en zonder warmtepomp en wil je meer info gebruik dan zoekterm 'warmtepomp' in dit topic om meer te lezen, levert 16 pagina's maar dan kan je alles lezen wat ik hier geprobeerd heb samen te vatten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:26
[...]

Enorm naar voor je. Net iets nieuws en meteen weer te moeten inleveren is zuur! Hopelijk snel een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
RandomNick schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 18:01:
Net tijdens een rit van 40 km elke 3 minuten de melding dat ACC en TA storing hadden. Ook wat waarschuwingslampjes. Hopelijk morgen weer weg.

Ander vraagje: de knop slechtweer verlichting zoals hieronder zit er bij mij niet.
Kunnen mensen met en zonder lichtpakket even aangeven hoe dat bij hen zit? Ik heb geen lichtpakket.
Als het weer slecht is (voor ieder persoonlijk te bepalen) kan je knop indrukken en dan zal er mijn inzien qua intensiteit qua licht wat veranderen al dan niet met gebruik van lichtsensor (zie instructieboekje pagina 77).
Handleiding geeft aan dat er in display kort informatie over lichtmodus wordt gegeven; kan zijn dat het per weersomstandigheden (regen vs sneeuw) anders is.
En anders naar dealer en first edition proefrit doen en testen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Alex Timmermans schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 19:15:
Deze week vertelde de vertegenwoordiger dat die juist pas vanaf een graad of 3 tot circa 15graden optimaal werkt. Oftewel, hij trok het nut van een pomp in twijfel.
Wat is nou de waarheid…. 🤔
Zie mijn geposte samenvatting en anders zoek op woord warmtepomp, levert ca. 22 pagina's als resultaat (is te overzien lijkt mij) en als je dat doorleest weet je meer dan vertegenwoordiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@SSJVegito zie reactie aan Alex Timmermans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
En wat zijn meldingen -informatie die je krijgt bij bijvoorbeeld regen als je knop indrukt?
Want dat is wat men wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
@jdbiggelaa en @leenderttimmers wat hebben jullie verstuurd mbt ionity (mag via pm gestuurd worden) ga ik het ook bij dealer aankaarten, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Trebor78 schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:14:
Juist wel, meer gewicht zorgt voor meer recuperatie (zoek maar terug in topic) :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pappabakker9045
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 10:35
Thiazzz schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:55:
[...]

Ben benieuwd of het Comfort Pakket ook deze dubbele beglazing heeft.
Ja, kan ik bevestigen. Heb zelf comfort (zonder plus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:45:
Als vierkant stuk plastic bedoel je camera in grille voorzijde?
Mocht er verschil zijn in hendel acc vs cc dan je hendel nog wisselen, maar gaat het ook om type bekabeling dan is het niet even softwarematig achteraf in orde te maken; zeker als daar dan andere grill met camera nodig is en eventuele bekabeling die daar naar moet, dan wordt het al met al redelijk prijzig of je moet zelf aan de gang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
basmq schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 21:59:
In de test van het Duitse Motoreport (volgens mij al wel een keer gepost overigens), viel het mij nu op dat de optie in het menu voor de assistent systemen ook niet het icoontje voor Travel Assist heeft, terwijl hij dat juist aan het testen is...

YouTube: Skoda Enyaq iV: Travel Assist & Assistenzsysteme im Test: Cockpit, D...
Wordt er dan assistentie basis of assistentie plus getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Skoda is geen VW en vice versa :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Alex Timmermans schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 22:26:
Zie instructieboekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Menh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 00:01:
Niet hier maar wel tweakers id4 topic en check youtube van idfurkan over zijn id4 en zijn tests en dergelijke, hier bekend als @Simply1337, kan je hem ook pm sturen met vragen.

[ Voor 16% gewijzigd door knirrebir op 09-05-2021 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Robert_ZM schreef op zondag 9 mei 2021 @ 06:43:
Aangaande de hernieuwde Powerpass discussie heb ik mezelf even gequote. Het bedrag wat wij er nu bij inschieten doordat de beloofde Powerpass niet geleverd wordt is niet de 120 euro voor het eerste jaar, maar het prijsverschil tussen de laadtarieven met Powerpass en de laadtarieven met de SHUTTEL als aangeboden alternatief. Zoals ik het nu lees biedt SHUTTEL twee opties: een gratis pas en betalen per kw/h (met vermoedelijk aanzienlijk hogere tarieven dan Powerpass) of een prepaid model waarbij je een vast aantal kw/h per jaar afneemt. Ook dan is het tarief per kw/h hoger dan de Powerpass en het is niet flexibel, je rijdt doorgaans altijd net wat meer of minder kilometers dan waarvoor je het abonnement afgesloten hebt. De tarieven voor het laden met de gratis SHUTTEL pas zijn mij nog niet duidelijk, op hun website staat in ieder geval voor Ionity geen bedrag genoemd, mogelijk dat dat gewoon de € 0,79 per kw/h is die Ionity regulier rekent. Wat nu het financiele nadeel is, verschilt afhankelijk van het beoogde gebruik. Wil je de pas alleen gebruiken in het buitenland (zoals ik) omdat je in NL een laadpas van de zaak hebt, dan gaat het alleen om het aantal kw/h wat je verwacht te laden in het buitenland. Bij mij gaat het dan met 10.000 - 12.000 km per jaar in het buitenland om een bedrag van € 1225 - €1470 per jaar (op basis van nu ingeschat buitenlandverbruik van 25kw/h per 100 km). Voor iemand die de Enyaq prive aangeschaft heeft en geen eigen laadpaal heeft en daarmee ook in NL altijd publiek laadt gaat het ook om het prijsvoordeel wat de Powerpass biedt bij publiek laden, die prijs is namelijk ook altijd € 0,29 per kw/h en daarmee voordeliger dan de gebruikelijke tarieven voor publiek laden.

Het verhaal van Pon over de geavanceerde laadinfrastructuur in NL kan ik overigens niet volgen. Ja we hebben in NL veel laadpalen, maar waarom zou de Powerpass daar dan niet goed op werken en de SHUTTEL pas wel? En al helemaal voor de Ionity laders in het buitenland, wat maakt het daar nu voor verschil of ik met een Nederlandse, Duitse of Franse Enyaq aan kom?
Denk dat in dit topic de duidelijkheid niet komt, mede omdat we geen ionity krijgen, ik zou voorstellen stel vraag aan dealer en/of importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Robert_ZM schreef op zondag 9 mei 2021 @ 06:55:
Aangaande de herrie moet ik zeggen dat ik dat momenteel bij mijn Enyaq juist heel erg mee vind vallen. Ik ga er vanuit dat de warmtepomp momenteel bij voorverwarmen in de ochtend wel al actief is. Klopt die veronderstelling? Ik merk met het voorverwarmen dat de Enyaq nu juist stiller is dan mijn voorgaande benzineauto die een Webasto standkachel had. Weet iemand onder welke temperatuur een warmtepomp wel of niet actief is? Dus niet zozeer wanneer de warmtepomp het meest optimaal werkt, maar juist of die wel of niet actief is. Of is een warmtepomp bij iedere temperatuur waarbij er verwarming nodig is t.o.v. de buitentemperatuur actief?
Zie mijn eerdere posts vandaag, maar voor geluid zie filmpjes van bjorn nyland en nextmove van verschillende elektrische auto's waar geluid van warmtepomp te horen is.
Warmtepomp volgens mij altijd actief ongeacht temperatuur, staat helaas niets in instructieboekje, zou je dat willen weten dan bij hyundai en/kia dealer navraag den (dat is wat ik zou doen, verwacht dat ze daar meer weten). en anders navraag bij dealer en/of importeur.
Weet niet of infotainment mogelijkheid is om warmtepomp uit te zetten.
Voor zover ik begrijp van diverse info op internet en youtube warmtepomp en PTC zullen altijd samenwerken - gebruikt worden om auto te (voor)verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jeroenkb schreef op zondag 9 mei 2021 @ 08:26:
Nog een Simply Clever feature die ik een uitkomst vind (en voor mij nieuw is):

De flessen / bekerhouders op het middenconsole hebben een frictiebodem. Hierdoor kun je flesje water met 1 hand openen. Werkt goed en wat mij betreft een uitkomst: hoe vaak ik niet op de snelweg handen van het stuur gehaald heb om fles open te draaien.....
Heb je dat niet eerder gezien bij review van skoda bij bijvoorbeeld autoweek en dan niet de enyaq?
Was mij wel bekend, maar als ik geweten had dat dit niet bekend was bij anderen had ik het gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Heb je dat niet eerder gezien bij review van skoda bij bijvoorbeeld autoweek en dan niet de enyaq?
Was mij wel bekend, maar als ik geweten had dat dit niet bekend was bij anderen had ik het gepost.
Maakt niets uit.

Had het niet eerder gezien, maar ben ook afgehaakt na paar filmpjes kijken, omdat merendeel allemaal hetzelfde is. En deze dus net gemist.

En nu ik hem zelf heb kijk ik eerlijk gezegd helemaal niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex Timmermans
  • Laatst online: 15-09 21:46
Ik krijg mijn auto pas over 3 maanden🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:36:
[...]

Als vierkant stuk plastic bedoel je camera in grille voorzijde?
Mocht er verschil zijn in hendel acc vs cc dan je hendel nog wisselen, maar gaat het ook om type bekabeling dan is het niet even softwarematig achteraf in orde te maken; zeker als daar dan andere grill met camera nodig is en eventuele bekabeling die daar naar moet, dan wordt het al met al redelijk prijzig of je moet zelf aan de gang gaan.
Zoiets bijvoorbeeld. Het "vierkantje" zoals je het op talloze auto's ziet is de adaptive cruise control.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RHhc7P3gvZODv9RQ9iDn98bYiM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MlygCioERlXjvSzeAWz1Izho.jpg?f=user_large
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:38:
[...]
Skoda is geen VW en vice versa :).
Ik heb ook 4 jaar een Octavia gereden met Cruise Control op het stuurwiel. Wat mij betreft had dat zo mogen blijven, ik ben niet zo van de extra hendels.. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:33
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:31:
Juist wel, meer gewicht zorgt voor meer recuperatie (zoek maar terug in topic) :).
Euh, meer regeneratie = meer energieverlies (minder dan frictierem natuurlijk maar alsnog verlies).

Het is geen perpetuum mobile.

[ Voor 5% gewijzigd door assje op 09-05-2021 10:07 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basmq
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24
ervh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:06:
[...]
Zoiets bijvoorbeeld. Het "vierkantje" zoals je het op talloze auto's ziet is de adaptive cruise control.
[Afbeelding]
Mijn broer heeft ooit een Octavia gekocht met zo'n vierkantje en ging er vanuit dat dat de ACC was. Maar dat bleek de radar voor de Front Assist. Het aanwezig zijn van dat vierkantje is dus geen 100% garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
basmq schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Mijn broer heeft ooit een Octavia gekocht met zo'n vierkantje en ging er vanuit dat dat de ACC was. Maar dat bleek de radar voor de Front Assist. Het aanwezig zijn van dat vierkantje is dus geen 100% garantie.
En ook zonder vierkantje kan je ACC hebben. Bij mijn huidige Volkswagen T-Roc zit de radar voor zowel Front Assist als ACC in het logo, en dat is bij de ID.4 ook weer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
knirrebir schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 23:27:
[...]

Maar voor duidelijkheid voor mij en anderen misschien ook, wat mis je nu wat je eerst wel had?
Emergency assistent.
Als je het stuur niet meer beet pakt dan schiet ta los en rijd de auto zo de vangrail in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jeroenkb schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:51:
Maakt niets uit.

Had het niet eerder gezien, maar ben ook afgehaakt na paar filmpjes kijken, omdat merendeel allemaal hetzelfde is. En deze dus net gemist.

En nu ik hem zelf heb kijk ik eerlijk gezegd helemaal niets meer.
Mijn insteek was bij dit topic dat wat al bekend was van skoda van simply clever gaan we het niet over hebben, dat is algemeen bekend, verkeerde aanname van mij.
Qua filmpjes snap ik wat je zegt en als je enyaq hebt kom je er zelf achter hoe, wat en waar ipv filmpjes kijken, groot gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-10 12:38
Robbie8454 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:07:
[...]

Die twijfel was bij mij snel weg toen ik er achter kwam dat ik ruim 11k meer moest betalen voor een volgeladen Q4 ten opzichte van een volgeladen Enyaq😅 maar over smaak valt niet te twisten. De Q4 is een mooie auto. Zelfde platform, dus ik zou ze beide gewoon eens configureren
Valt mij eigenlijk nog mee. Een aantal opties is standaard meegenomen in de q4 zoals snelladen en andere kleur lak. Ik wacht nog even af tot hij in de showroom staat. Lastige keuze, Skoda meer waar voor je geld, Audi iets mooier uiterlijk. Mocht iemand nog een tip hebben voor een q4 forum…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Alex Timmermans schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:52:
Ik krijg mijn auto pas over 3 maanden🤣🤣
Aha, als je pm stuurt met mailadres kan ik je pdf versie van instructieboekje sturen met wetransfer, zal je veel duidelijkheid geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
ervh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:06:
[Afbeelding]

Ik heb ook 4 jaar een Octavia gereden met Cruise Control op het stuurwiel. Wat mij betreft had dat zo mogen blijven, ik ben niet zo van de extra hendels.. ;)
Ah, dat vierkantje, als dat er nog bij komt / nodig is en dan nog bijhorende bekabeling buiten software matige dan denk ik dat het kostentechnisch niet interessant is om assistentie toe te voegen.
Weet wel dat je cartronic rijswijk kan bellen voor inidcatie van kosten, weet je gelijk of je het nog in gedachte wil houden of helemaal niet meer.

Snap wat je aangeeft m.b.t. hendels, rij al nodige jaren vag, maar elke keer toch weer iets anders qua indeling al dan niet met extra hendels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
assje schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:07:
Euh, meer regeneratie = meer energieverlies (minder dan frictierem natuurlijk maar alsnog verlies).

Het is geen perpetuum mobile.
Dan maar geen termen gebruiken, ik bedoel meer gewicht zorgt voor meer wrijving (bijvoorbeeld in stand b) en wordt er meer energie opgewerkt wat teruggewonnen wordt, misschien zo duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
mibkiller schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:18:
Emergency assistent.
Als je het stuur niet meer beet pakt dan schiet ta los en rijd de auto zo de vangrail in.
Dat is dan ruk, zeker omdat we niet weten in welke optie emergency assist nou zit.
Weet niet of andere members van lijstje met travel assist (na waarschijnlijk update) ook emergency assist kwijt zijn, dat is dan iets wat ik me afvraag n.a.v. jou posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Menh schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:21:
Valt mij eigenlijk nog mee. Een aantal opties is standaard meegenomen in de q4 zoals snelladen en andere kleur lak. Ik wacht nog even af tot hij in de showroom staat. Lastige keuze, Skoda meer waar voor je geld, Audi iets mooier uiterlijk. Mocht iemand nog een tip hebben voor een q4 forum…
Misschien ook tweakers?
Weet dat er id3-4 forum is van tweakers en ook ioniq 5, je zou verwachten ook voor q4 en anders googlen, zal best al forums zijn voor q4.
Persoonlijk gaat audi voor mij niet om mooier uiterlijk, maar qua afwerking, techniek en nog wat zaken (bijvoorbeeld dsg bak audi vs dsg bak skoda) is audi wel verder dan skoda; anders is hogere prijs niet te verantwoorden (let wel persoonlijke mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Dat is dan ruk, zeker omdat we niet weten in welke optie emergency assist nou zit.
Weet niet of andere members van lijstje met travel assist (na waarschijnlijk update) ook emergency assist kwijt zijn, dat is dan iets wat ik me afvraag n.a.v. jou posts.
heb nog geen update gehad en vanaf begin geen EA gehad.

kan zijn dan door iets latere levering de update / aanpassing al bij de dealer gedaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:27:
[...]

Dan maar geen termen gebruiken, ik bedoel meer gewicht zorgt voor meer wrijving (bijvoorbeeld in stand b) en wordt er meer energie opgewerkt wat teruggewonnen wordt, misschien zo duidelijker.
Er kan inderdaad meer recuperatie optreden maar dit kost je ook meer energie tijdens het accelereren. Lood om oud ijzer dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:43
Te weinig filmpjes...

Tada!!

Enyaq banana box test

[ Voor 21% gewijzigd door Genestealer op 09-05-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mibkiller
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:30:
[...]

Dat is dus het.plus pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
Lijkt mij inderdaad voor 99% zeker de conclusie te gaan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:46
Die Björn test altijd wel fantastische dingen. En dan de opmerking over de 2 inch more 🤣🙈

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
SSJVegito schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:37:
Er kan inderdaad meer recuperatie optreden maar dit kost je ook meer energie tijdens het accelereren. Lood om oud ijzer dus.
Niet helemaal ;).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGZqtLdX3PvyJvxuKyc6Q6QufKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JdlEVf7NPtXBkNanmlAsne4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jo0l8AUWQzFqSL6rVgSssr614Og=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jqa4beKMiF0QlQ6w0Vkl3Su.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 20:43
Nog een leuke

Enyaq adaptive headlights test

[ Voor 24% gewijzigd door Genestealer op 09-05-2021 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
jeroenkb schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:37:
heb nog geen update gehad en vanaf begin geen EA gehad.

kan zijn dan door iets latere levering de update / aanpassing al bij de dealer gedaan is
of dat inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Klopt, is niet het hele verhaal maar feit blijft dat de grotere massa ook op snelheid gebracht moet worden dus zul je er weinig verschil van zien. Dat bedoelde ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knirrebir
SSJVegito schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:52:
Klopt, is niet het hele verhaal maar feit blijft dat de grotere massa ook op snelheid gebracht moet worden dus zul je er weinig verschil van zien. Dat bedoelde ik.
Op die manier, denk dat er zo meerdere zaken zijn die invloed hebben op actieradius, maar niet (de moeite zijn) om te meten omdat het misschien 1-2% is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robbie8454
  • Laatst online: 16-05-2022
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 09:24:
[...]

Als het weer slecht is (voor ieder persoonlijk te bepalen) kan je knop indrukken en dan zal er mijn inzien qua intensiteit qua licht wat veranderen al dan niet met gebruik van lichtsensor (zie instructieboekje pagina 77).
Handleiding geeft aan dat er in display kort informatie over lichtmodus wordt gegeven; kan zijn dat het per weersomstandigheden (regen vs sneeuw) anders is.
En anders naar dealer en first edition proefrit doen en testen ;).
denk dat dit hetzelfde is als bij mijn auto. Knopje is ook hetzelfde. Als ik dit aanzet dan geven de lampen meer licht richting de zijkanten van de auto. Hij verlicht dichter bij de auto dus. Echter in de praktijk nog nooit de noodzaak gevoeld om dit aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Weet er iemand of dit normale headlights zijn of met Matrix LED in het filmpje hieronder?

Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdaan
  • Laatst online: 27-05-2024
SSJVegito schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:04:
Weet er iemand of dit normale headlights zijn of met Matrix LED in het filmpje hieronder?

Youtube
De Matrix Led

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:31
knirrebir schreef op zondag 9 mei 2021 @ 10:44:
[...]

Lijkt mij inderdaad voor 99% zeker de conclusie te gaan worden.
Ik denk inderdaad dat we er wel uit zijn. Zie hier ook duidelijk verschil wat er zonder Emergency Assist gebeurd en met. Toevallig vandaag online gezet. Weliswaar voor de Octavia, maar dat is hetzelfde voor de Enyaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
Thanks, het lijkt dus wel een beetje mee te sturen in de bochten, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSJVegito
vinom schreef op zondag 9 mei 2021 @ 11:08:
[...]

Ik denk inderdaad dat we er wel uit zijn. Zie hier ook duidelijk verschil wat er zonder Emergency Assist gebeurd en met. Toevallig vandaag online gezet. Weliswaar voor de Octavia, maar dat is hetzelfde voor de Enyaq.
[YouTube: Skoda Octavia 4, MY2021 – Emergency Assist activation - vključitev Emergency Assist sistema]
Ik vind het wel grappig dat het anders werkt dan bij mijn superb nou, die gaat letterlijk kortstonding op de rem stampen om je wakker te schudden. Heel kort zodat je een schok krijgt alvorens die ingrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloemersmaborg
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-05 21:08
Vandaag voor het eerst de auto op 100% vol laden gezet. Range 388km... misschien de auto toch maar standaard op eco zetten als pleister voor mijn te zware voet 😂
Pagina: 1 ... 121 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2