Leuk filmpjeLoepoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:01:
[...]
Standaard lijkt het me niet. Handleiding spreekt van een manueel te openen achterklep, dus er zal een uitvoering zijn waarop dit van toepassing is. Of het in Comfort of alleen in Comfort Plus zit, weet ik ook niet. Beetje vaag. Sinds ik er op ben gaat letten, merk ik dat ik best vaak situaties heb waarbij ik Virtual Pedal zou hebben gebruikt. Is het het prijsverschil tussen Comfort en Comfort Plus waard ...? Nee, maar ik heb de 'gok' niet genomen omdat ik de elektrische klep wel nuttig vind.
In dit filmpje zie je trouwens hoe ze aan de 585 liter komen. Ik dacht altijd dat er tot het dak werd geteld. Nog meer ruimte dus.
P.s hier zie je ook de manuele achterklep uitvoering.
YouTube: ŠKODA ENYAQ iV: Measuring boot capacity
Pas op: dit klopt NIET! Niet de 'dan geldende basisprijs' is de basis voor de subsidieverlening, maar de fiscale waarde in de database van de RDW. En dat betekent de koopprijs van je auto, inclusief alle fabrieksopties.wimvanb schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:31:
[...]
Volgens mij moet je eventueel pas wat uploaden op het moment dat het kenteken bekend is.
De dan geldende basisprijs voor de Enyaq wordt gehanteerd om te zien of je subsidieaanvraag nog steeds klopt. En die klopt zeker niet meer vergeleken met het moment toen je het koopcontract tekende.
Het kan dus weer een probleem worden wanneer Skoda Nederland per 1 juni of 1 juli weer de basisprijs gaat verhogen en wanneer je nieuwe Enyaq dan nog niet op kenteken staat.![]()
Zie ook de discussies hierover in het SEPP forum hier op Tweakers.
Hier zit momenteel nog een adder onder het gras als je een Enyaq hebt besteld zonder navigatie. Die navigatie krijg je straks van Skoda gratis meegeleverd, maar verhoogt wél je fiscale waarde met bijna Eur 800. Als je cataloguswaarde net onder de Eur 45.000 was, loop je dus het risico dat je 0 Euro subsidie krijgt.
Je hebt gelijk, ik heb het wat ongelukkig uitgedrukt. Het moet zijn de dan geldende basisprijs inclusief natuurlijk alle fabrieksopties. Dus zonder aflever of dealeropties. En zo wordt de fiscale waarde bepaald die de RDW gebruikt.
Naar mijn mening duidelijk. Comfort plus is incl.elektronisch te openen achterklep met virtual pedal.Loepoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 17:01:
[...]
Standaard lijkt het me niet. Handleiding spreekt van een manueel te openen achterklep, dus er zal een uitvoering zijn waarop dit van toepassing is. Of het in Comfort of alleen in Comfort Plus zit, weet ik ook niet. Beetje vaag. Sinds ik er op ben gaat letten, merk ik dat ik best vaak situaties heb waarbij ik Virtual Pedal zou hebben gebruikt. Is het het prijsverschil tussen Comfort en Comfort Plus waard ...? Nee, maar ik heb de 'gok' niet genomen omdat ik de elektrische klep wel nuttig vind.
In dit filmpje zie je trouwens hoe ze aan de 585 liter komen. Ik dacht altijd dat er tot het dak werd geteld. Nog meer ruimte dus.
Comfort niet. Kessy heeft daar niets mee te maken volgens mij.
Check, klopt.wimvanb schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 18:43:
Je hebt gelijk, ik heb het wat ongelukkig uitgedrukt. Het moet zijn de dan geldende basisprijs inclusief natuurlijk alle fabrieksopties. Dus zonder aflever of dealeropties. En zo wordt de fiscale waarde bepaald die de RDW gebruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door johnvanderster op 15-12-2020 19:54 ]
Vandaag dealer opdracht gegeven de bestelde configuratie te wijzigen om weer onder de eur 45000 subsidie grens te komen: trekhaak laten vervallen, trekhaak voorbereiding er bij. Verschil is eur 790 en precies de fiscale waarde verhoging door de toevoeging van de navigatie. Daarbij geen verandering in de datum van de koopovereenkomst maar een aanvulling.
Daarmee geen 2 maanden latere oplevering (onder voorwaarde dat door de wijziging van de trekhaak aan de geschatte productie week (20) geen verandering optreedt).
Nu wachten op de bevestiging...
Daarmee geen 2 maanden latere oplevering (onder voorwaarde dat door de wijziging van de trekhaak aan de geschatte productie week (20) geen verandering optreedt).
Nu wachten op de bevestiging...
stiekem ga ik er vanuit dat comfort al elektrische klep heeft gebaseerd wat ik uit handleiding haal:goetfoud schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 19:03:
[...]
Naar mijn mening duidelijk. Comfort plus is incl.elektronisch te openen achterklep met virtual pedal.
Comfort niet. Kessy heeft daar niets mee te maken volgens mij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
er staat bij achterklep bedienen met knop op sleutel alleen bij sleutelloos systeem en KESSY is sleutelloos systeem
hier ga ik vanuit, maar of de praktijk ook zo wordt weet je pas als je de auto geleverd hebt gekregen .... helaas
Dit hoop ik ook inderdaad 😁knirrebir schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:09:
[...]
stiekem ga ik er vanuit dat comfort al elektrische klep heeft gebaseerd wat ik uit handleiding haal:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
er staat bij achterklep bedienen met knop op sleutel alleen bij sleutelloos systeem en KESSY is sleutelloos systeem
hier ga ik vanuit, maar of de praktijk ook zo wordt weet je pas als je de auto geleverd hebt gekregen .... helaas
In dit filmpje zie je trouwens hoe ze aan de 585 liter komen. Ik dacht altijd dat er tot het dak werd geteld. Nog meer ruimte dus
.
[/quote]
grappig is een enyaq met standaard velgen, wel led matrix koplampen en geen luxe led achter verlichting
dus in Nederland is licht pakket led matrix voor en luxe led achter en in buitenland kan je kiezen voor led matrix voor en geen luxe led achter, blijft grappig
qua meten is dit volgens mij capaciteit zonder variabele vloer (zonder transport optie), als je goed kijkt zie je dat vloer laag is t.o.v. til drempel en zie je geen voorziening links en rechts achter 2e zitrij voor variabele vloer
[/quote]
grappig is een enyaq met standaard velgen, wel led matrix koplampen en geen luxe led achter verlichting
dus in Nederland is licht pakket led matrix voor en luxe led achter en in buitenland kan je kiezen voor led matrix voor en geen luxe led achter, blijft grappig
qua meten is dit volgens mij capaciteit zonder variabele vloer (zonder transport optie), als je goed kijkt zie je dat vloer laag is t.o.v. til drempel en zie je geen voorziening links en rechts achter 2e zitrij voor variabele vloer
Op de nl.site staat het ineens duidelijker. Kessy is alleen voor instappen en starten.knirrebir schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:09:
[...]
stiekem ga ik er vanuit dat comfort al elektrische klep heeft gebaseerd wat ik uit handleiding haal:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij recent aangepast, want het enige wat je bij infotainment nog kunt kiezen is voor het HUD.
:strip_exif()/f/image/4bqJTbUhHg9IpSfXEq1GNQzB.jpg?f=fotoalbum_large)
Was me ook opgevallen.Loepoog schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 20:25:
[...]
Op de nl.site staat het ineens duidelijker. Kessy is alleen voor instappen en starten.
Volgens mij recent aangepast, want het enige wat je bij infotainment nog kunt kiezen is voor het HUD.
[Afbeelding]
Dacht gelijk: skoda / Pon leest mee
Je mag anders mijn gratis optie wel hebben? Regel je dan ook ff dat ik nu meer bijtelling ga betalen en daar niet om heb gevraagd? 😇😉Duncan78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:27:
[...]
Klopt en is ook een terechte opmerking. Gaat mij erom dat iedereen hetzelfde behandeld wordt. Voelt gewoon niet goed dat andere een "gratis" optie krijgen van €790, ondanks dat ze daar niet voor gekozen hebben natuurlijk.
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Nou, hier het teleurstellende nieuws dat de beloofde levering van Q1 niet gehaald gaat worden. Auto (Enyaq iV80) is begin nov besteld. Zou bij de eerste lichting zitten. Verwacht productie klaar is week 18. Verwachtte levering week 20/21! Das bijna begin Q3 man.
De dealer gaf dat het een verwachting is en dat het meestal later word. Zeker niet eerder...
Heel veel geduld hebben nog dus.....
De dealer gaf dat het een verwachting is en dat het meestal later word. Zeker niet eerder...
Vond het sowieso al vreemd aangezien Škoda zelf al had gezegd dat ze pas vanaf Q2 zouden leveren (April, Mei, Juni) en daar zit je, net zoals de rest van ons, ruim in.JohnGoed schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:05:
Nou, hier het teleurstellende nieuws dat de beloofde levering van Q1 niet gehaald gaat worden. Auto (Enyaq iV80) is begin nov besteld. Zou bij de eerste lichting zitten. Verwacht productie klaar is week 18. Verwachtte levering week 20/21! Das bijna begin Q3 man.
Mijn auto is op 10-10 besteld en heeft ook verwachte levering in week 21. Ze komen dus op dezelfde trein uit Tsjechië waarschijnlijkJohnGoed schreef op woensdag 16 december 2020 @ 00:05:
Ik kwam onderstaand persbericht van Skoda tegen, is wel van November, maar zelf nog niet eerder gezien. Wel leuk om te lezen dat Skoda de Enyaq goed test:
https://www.skoda.nl/nieu...est-in-42-graden-celsius/
https://www.skoda.nl/nieu...est-in-42-graden-celsius/
Voor wie de Enyaq geleverd krijgt met electrische achterklep, las ik in het boekje dat het advies is om in de wasstraat de centrale vergrendeling in te schakelen om te voorkomen dat de borstels de ontgrendelingsknop activeren. Op onderstaande video (geen Enyaq) zie je wat dat voor gevolgen kan hebben: https://www.autoblog.nl/n...choon-in-wasstraat-194103
Sodemieter, dat los je met commandant niet opRobert_ZM schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:59:
Voor wie de Enyaq geleverd krijgt met electrische achterklep, las ik in het boekje dat het advies is om in de wasstraat de centrale vergrendeling in te schakelen om te voorkomen dat de borstels de ontgrendelingsknop activeren. Op onderstaande video (geen Enyaq) zie je wat dat voor gevolgen kan hebben: https://www.autoblog.nl/n...choon-in-wasstraat-194103
Zo, heb je toch een opvouwbaar cabriodak... auw...Robert_ZM schreef op woensdag 16 december 2020 @ 07:59:

Qua elektrische achterklep toch wel beetje een tegenvaller dat het er standaard niet op zit, zowel bij de 60 als 80 niet, zeker vanuit gedachte een elektrische auto zonder elektrische achterklep?!
Dus waar ik hoopte in eerdere post is helaas niet het geval en inderdaad misschien (wat eerder gepost werd) omdat ze meelezen, maar laat ze dat maar doen want misschien doen ze dan nog iets qua elektrische klep zonder virtual pedal.
https://tweakers.net/i/rs...sxWXKafV.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/yx...rd69bvGA.jpg?f=user_large
Bij 1 van de roadshows gezien dat er wel mogelijkheid is voor elektrische achterklep, maar niet de optie virtual pedal.
Ofwel bij introductie altijd beperkte opties, meestal aangeboden als pakkett, en gaande weg (met name als productie gestart is en eerste exemplaren op de weg rijden) komen er meer opties en dan vaak ook kiezen buiten pakket.
Bij skoda octavia ook gezien, first edition beperkte keuzes en nu heeft business lijn standaard elektrische achterklep (geen virtual pedal) en met uitzondering van basis niveau is achterklep van binnenuit te openen.
Hopelijk wordt er voor de enyaq nog iets mogelijk qua achterklep als optie kiezen voor elektrische achterklep zonder virtual pedal.
Echter dan wordt het weer duurder en voor privé koop kans boven subsidie grens en voor lease hogere fiscale waarde.
Of het achteraf gedaan kan worden door dealer vraag ik me af, echter wel online bedrijf (Cartronic) in Rijswijk gevonden die handmatige achterklep ombouwt tot elektrische.
Dus als dealer het niet achteraf kan doen, ga ik wel praten met dealer om daar te laten doen en of dealer dit geheel of deels wil betalen.
Daarnaast doen ze ook parkeerhulp en achteruitrijcamera achteraf inbouwen.
Alles origineel, dus als je koop / lease bedrag wat lager wilt houden en achteraf zaken wil regelen is dit misschien een idee.
Bedrijf werkt alleen met auto's uit VAG groep, gelukkig.
Ga ze in ieder geval een mail sturen of wat ze aanbieden ook voor enyaq gaan doen.
Enyaq staat nog niet op hun site en kan me voorstellen dat ze daar meer data van willen hebben - weten.
Dus waar ik hoopte in eerdere post is helaas niet het geval en inderdaad misschien (wat eerder gepost werd) omdat ze meelezen, maar laat ze dat maar doen want misschien doen ze dan nog iets qua elektrische klep zonder virtual pedal.
https://tweakers.net/i/rs...sxWXKafV.jpg?f=user_large
https://tweakers.net/i/yx...rd69bvGA.jpg?f=user_large
Bij 1 van de roadshows gezien dat er wel mogelijkheid is voor elektrische achterklep, maar niet de optie virtual pedal.
Ofwel bij introductie altijd beperkte opties, meestal aangeboden als pakkett, en gaande weg (met name als productie gestart is en eerste exemplaren op de weg rijden) komen er meer opties en dan vaak ook kiezen buiten pakket.
Bij skoda octavia ook gezien, first edition beperkte keuzes en nu heeft business lijn standaard elektrische achterklep (geen virtual pedal) en met uitzondering van basis niveau is achterklep van binnenuit te openen.
Hopelijk wordt er voor de enyaq nog iets mogelijk qua achterklep als optie kiezen voor elektrische achterklep zonder virtual pedal.
Echter dan wordt het weer duurder en voor privé koop kans boven subsidie grens en voor lease hogere fiscale waarde.
Of het achteraf gedaan kan worden door dealer vraag ik me af, echter wel online bedrijf (Cartronic) in Rijswijk gevonden die handmatige achterklep ombouwt tot elektrische.
Dus als dealer het niet achteraf kan doen, ga ik wel praten met dealer om daar te laten doen en of dealer dit geheel of deels wil betalen.
Daarnaast doen ze ook parkeerhulp en achteruitrijcamera achteraf inbouwen.
Alles origineel, dus als je koop / lease bedrag wat lager wilt houden en achteraf zaken wil regelen is dit misschien een idee.
Bedrijf werkt alleen met auto's uit VAG groep, gelukkig.
Ga ze in ieder geval een mail sturen of wat ze aanbieden ook voor enyaq gaan doen.
Enyaq staat nog niet op hun site en kan me voorstellen dat ze daar meer data van willen hebben - weten.
[ Voor 11% gewijzigd door knirrebir op 16-12-2020 10:39 ]
Nog aanvullend op voorgaande post m.b.t. elektrische achterklep.
De prijslijst en de folder gaven voor mij onduidelijkheid / ruimte om te interpreteren.
Prijslijst tussen comfort en comfort plus was voor mij dat comfort plus virtual pedal en remote acces extra.
Folder geeft aan dat achterklep kan met virtual pedal alleen met elektrische achterklep en kessy.
Omdat bij comfort plus staat virtual pedal en comfort kessy heeft nam ik aan dat elektrische achterklep bij comfort in de prijs zat.
Dit werd door mij bevestigd door ander plaatje in folder waar iemand met afstandsbediening achterklep opent.
Helaas was mijn interpretatie niet juist en staat er ook in de documenten dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Is altijd jammer dat zaken op verschillende manier geïnterpreteerd kunnen worden en het vaak toch voor teleurstelling zorgt, dat wil je juist niet wanneer je enthousiast bent voor een nieuwe auto en deze bestelt.
Plaatjes van prijslijst en folder heb ik hieronder toegevoegd.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTF9Lb35xDgudEETqv0bXk5l.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VMvWFyAjVKrcbxluGY2iFiTI.jpg?f=fotoalbum_large)
De prijslijst en de folder gaven voor mij onduidelijkheid / ruimte om te interpreteren.
Prijslijst tussen comfort en comfort plus was voor mij dat comfort plus virtual pedal en remote acces extra.
Folder geeft aan dat achterklep kan met virtual pedal alleen met elektrische achterklep en kessy.
Omdat bij comfort plus staat virtual pedal en comfort kessy heeft nam ik aan dat elektrische achterklep bij comfort in de prijs zat.
Dit werd door mij bevestigd door ander plaatje in folder waar iemand met afstandsbediening achterklep opent.
Helaas was mijn interpretatie niet juist en staat er ook in de documenten dat er geen rechten aan ontleend kunnen worden.
Is altijd jammer dat zaken op verschillende manier geïnterpreteerd kunnen worden en het vaak toch voor teleurstelling zorgt, dat wil je juist niet wanneer je enthousiast bent voor een nieuwe auto en deze bestelt.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTF9Lb35xDgudEETqv0bXk5l.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/VMvWFyAjVKrcbxluGY2iFiTI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9nApYGFLckeImWWwpDlYHzIJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door knirrebir op 16-12-2020 12:39 ]
Dat ziet er aardig overeenkomstig mijn Superb uit. Dat werkt volgens mij identiek.knirrebir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 11:48:
Nog aanvullend op voorgaande post m.b.t. elektrische achterklep.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoogenboom gesproken en die geven aan dat degene die hem in de lease hebben “aangeschaft” een korting krijgen zodat het leasebedrag hetzelfde blijft, echter de fiscale waarde stijgt wel waardoor je een hogere bijtelling hebt.Duncan78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:27:
[...]
Klopt en is ook een terechte opmerking. Gaat mij erom dat iedereen hetzelfde behandeld wordt. Voelt gewoon niet goed dat andere een "gratis" optie krijgen van €790, ondanks dat ze daar niet voor gekozen hebben natuurlijk.
Ze hebben dit overigens gedaan omwille standaardisering zodat ze meer kunnen produceren en zo ook sneller leveren.
Wat de elektrische stoel betreft, op de prijslijst staat hij nog steeds als losse optie mocht dit veranderen krijgt de dealer bericht vanuit de fabriek.
Hoe bedoel je; dat folder superb ook qua prijslijst en folder zelfde aangeeft als enyaq of iets anders?ManiacScum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:39:
[...]
Dat ziet er aardig overeenkomstig mijn Superb uit. Dat werkt volgens mij identiek.
Als je naar brochures van andere modellen kijkt dan wordt dit wel meer en meer standaard. Alleen de virtual pedal is dan een optie.ManiacScum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 13:39:
[...]
Dat ziet er aardig overeenkomstig mijn Superb uit. Dat werkt volgens mij identiek.
Ik had dat ook bij de Enyaq verwacht. Ben destijds gaan twijfelen omdat het zo verrekte onduidelijk stond opgeschreven. Ook het ontbreken van navigatie en beschikbaar stellen als optie was raar. Dat voelde nog meer als 2012.
De navi is dus weer standaard (met algehele prijsverhoging) en het zou me dus niet verbazen als er nog meer van die ongein komt.
PON kan allemaal wel roepen dat er geen kadootjes worden gegeven en het links of rechtsom toch betaald moet worden, maar daar gaat het niet altijd om.
Ik (en met mij meer van jullie) hebben heel gericht vragen gesteld over wat is standaard, wat zit in pakket A en wat in B. Aan de hand van daarvan stel je de auto samen. Je hebt een budget en daarin probeer je toch te maximaliseren.
Als puur en alleen een sensor voor de Virtual Pedal €600,- kost dan had ik die waarschijnlijk anders ingezet of zelfs kunnen besparen.
Het helpt gewoon niet mee als informatie niet helder is. In de brochure van een Karoq of SuperB staat het hele gedoe over de achterklep in elk geval veel en veel duidelijker.
In deze fase ga ik in elk geval niets meer aanpassen. De rompslomp met de LM, werkgever en het risico van vertraging zijn me dat zeker niet waard.
Ga er maar een sport van maken om de achterklep nooit meer aan te raken en al schoppend te openen
knirrebir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:26:
[...]
Hoe bedoel je; dat folder superb ook qua prijslijst en folder zelfde aangeeft als enyaq of iets anders?
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q71XgOl6lFNNiLAsgdy6B2zI.png?f=user_large)
Dit is hoe het in de SuperB brochure staat. Kessy is hetzelfde. Deel over de elek.achterklep is anders, maar die is dan ook standaard?
[ Voor 14% gewijzigd door Loepoog op 16-12-2020 14:40 ]
Dat de omschrijving van de Enyaq overeenkomstig het huidige gebruik van mijn Superb lijkt..... ik zie niet veel verschilknirrebir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:26:
[...]
Hoe bedoel je; dat folder superb ook qua prijslijst en folder zelfde aangeeft als enyaq of iets anders?
De mijne is van 2017, ik heb de BusinessLine dus of dat een goed vergelijk is voor een huidige Superb, betwijfel ik.Loepoog schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:38:
[...]
[Afbeelding]
Dit is hoe het in de SuperB brochure staat. Kessy is hetzelfde. Deel over de elek.achterklep is anders, maar die is dan ook standaard?
Mijn Superb heeft Kessy, Virtual pedal en ik kan de klep op afstand openen en sluiten (met de afstandsbediening)
[ Voor 49% gewijzigd door ManiacScum op 16-12-2020 14:54 ]
Klopt net brochure en prijslijst superb 2020 en 2021 doorgekeken en in basis staat nergens dat elektrische achterklep standaard is, wel staat optie virtual pedal genoemd.ManiacScum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:51:
[...]
Dat de omschrijving van de Enyaq overeenkomstig het huidige gebruik van mijn Superb lijkt..... ik zie niet veel verschil
Je zou aannemen gezien wat in brochure staat dat elektrische achterklep standaard is en virtual pedal optie is.
Ook hier is het weer te interpreteren op verschillende manieren.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aKbNmlZsapOGc5FXIOY5BcKC.jpg?f=user_large)
Duidelijkheid is nogal een aandachtspunt inderdaad. Ik heb Comfort Plus besteld dus dat zal wel goed zitten.knirrebir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 14:58:
[...]
Klopt net brochure en prijslijst superb 2020 en 2021 doorgekeken en in basis staat nergens dat elektrische achterklep standaard is, wel staat optie virtual pedal genoemd.
Je zou aannemen gezien wat in brochure staat dat elektrische achterklep standaard is en virtual pedal optie is.
Ook hier is het weer te interpreteren op verschillende manieren.
[Afbeelding]
Stiekem gebruik ik die Pedal best vaak bij boodschappen in een krat.
Zoals ik in eerdere post had aangegeven:
Virual pedal is optie om te bestellen.
De octavia niet de business uitvoering staat geen elektrische achterklep genoemd, wel optie virtual pedal.
Apart is dan dat bij business en niet business optie virtual pedal zelfde prijs is.
Het blijft een verrassing, maar uitkomst is helaas niet wat je wilt.
Virual pedal is optie om te bestellen.
De octavia niet de business uitvoering staat geen elektrische achterklep genoemd, wel optie virtual pedal.
Apart is dan dat bij business en niet business optie virtual pedal zelfde prijs is.
Het blijft een verrassing, maar uitkomst is helaas niet wat je wilt.
Snap ik, alleen qua lease gaat comfort plus voor mij niet, ik mag maar bepaald percentage boven leasebedrag uitkomen en dat is al gauw het geval dus dan ben je veel aan het puzzelen wat wel - niet te kiezen en dan is het toch wel teleurstelling als achterklep niet elektrisch is of minimaal met knop waarmee achterklep dicht gaat.ManiacScum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:11:
[...]
Duidelijkheid is nogal een aandachtspunt inderdaad. Ik heb Comfort Plus besteld dus dat zal wel goed zitten.
Stiekem gebruik ik die Pedal best vaak bij boodschappen in een krat.
Is wat mening ander ook al aangaf, je stelt vragen, antwoorden laten te wensen over, toch bestellen en gaande weg wordt het duidelijk en dan is het niet altijd wat je wilt.
Ja volledig met je eens, ook al kon het voor mij in de lease, ik zou gewoon liever duidelijkheid zien.knirrebir schreef op woensdag 16 december 2020 @ 15:14:
[...]
Snap ik, alleen qua lease gaat comfort plus voor mij niet, ik mag maar bepaald percentage boven leasebedrag uitkomen en dat is al gauw het geval dus dan ben je veel aan het puzzelen wat wel - niet te kiezen en dan is het toch wel teleurstelling als achterklep niet elektrisch is of minimaal met knop waarmee achterklep dicht gaat.
Is wat mening ander ook al aangaf, je stelt vragen, antwoorden laten te wensen over, toch bestellen en gaande weg wordt het duidelijk en dan is het niet altijd wat je wilt.
Ik moet wel eerlijk toegeven, dat ik gisteren prima met antwoorden ben voorzien door Broekhuis Business Services. Ook de vraag of Crystal Lightning wel of niet zou worden geleverd. Hij wist het antwoord welliswaar niet maar, dat werd uitgezocht en bevestigd dat hij daar op zou terug komen.
Alle andere vragen zijn naar tevredenheid beantwoord danwel bevestigd op de mail.(Ik hou van zwart op wit)
Goedenavond ,
Vraagje van een leek ( Skoda NL kon geen duidelijkheid geven ) zit er verschil bij welke dealer importeur je besteld qua levertijd iemand tips ?
Vraagje van een leek ( Skoda NL kon geen duidelijkheid geven ) zit er verschil bij welke dealer importeur je besteld qua levertijd iemand tips ?
Alles gaat via 1 importeur: PON. Bij welke dealer je besteld maakt niet uit, hooguit of ze misschien al productieslots hebben gereserveerd op voorhand. Al vermoed ik dat inmiddels het meeste al vol zal zitten.Luciano V schreef op woensdag 16 december 2020 @ 22:20:
Goedenavond ,
Zijm Nijmegen had begin van de week nog productieplekken.
Even een vraagje, misschien dat jullie het weten. Ik vraag me af hoe de parkeersensoren werken. En dan meer wat krijg je te zien op je scherm? Ziet dat er zo uit dat jullie weten?
:fill(white):strip_exif()/f/image/s9d7aADF1qgYzk7rMCbfSexv.png?f=user_large)
Het is maar net wat je zelf wilt zien zover ik weet. Je kunt de area view ook in het groot zien bijvoorbeeld. Volgens mij zijn daar de knoppen rechts voor.
Ik zie dat je nog niet in de openingspost staat. Welke kleur heb je besteld?ManiacScum schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 16:32:
Voor wat betreft de Openings Post:
Mijn Enyaq staat nu op week 29 (IV80).
De wens om het Sound System te bestellen was goed doorgekomen, deze wordt is toegevoegd.
Black Magicvinom schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:36:
[...]
Ik zie dat je nog niet in de openingspost staat. Welke kleur heb je besteld?
Ik zie veel vragen/opmerkingen over de achterklep.
Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, doe al 20 jaar zonder elektrische en ik slaap er geen minuut minder om.
Ik heb wel even de Duitse prijslijst nagekeken aangezien de 'basisuitrusting' volgens mij overal hetzelfde is (behalve in de Nordics).
In de Duitse prijslijst staan Kessy en de elektrische achterklep los van elkaar genoemd (p5), en bij het Comfort+ pakket staat de elektrische klep eveneens los benoemd naar Kessy.
Kessy lijkt dus niet automatisch ook de elektrische klep op te leveren.
Voor de geïnteresseerden in details is het leuk de prijslijst even na te lopen. De Duitsers benoemen alles minutieus, tot aan de ijskrabber en aflegvakjes toe.
Ik maak bijvoorbeeld uit de omschrijving van de buitenspiegels op dat deze altijd elektrisch inklapbaar en dimmend zijn.
Linkje naar de prijslijst
Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, doe al 20 jaar zonder elektrische en ik slaap er geen minuut minder om.
Ik heb wel even de Duitse prijslijst nagekeken aangezien de 'basisuitrusting' volgens mij overal hetzelfde is (behalve in de Nordics).
In de Duitse prijslijst staan Kessy en de elektrische achterklep los van elkaar genoemd (p5), en bij het Comfort+ pakket staat de elektrische klep eveneens los benoemd naar Kessy.
Voor de geïnteresseerden in details is het leuk de prijslijst even na te lopen. De Duitsers benoemen alles minutieus, tot aan de ijskrabber en aflegvakjes toe.
Ik maak bijvoorbeeld uit de omschrijving van de buitenspiegels op dat deze altijd elektrisch inklapbaar en dimmend zijn.
Kessy is inderdaad niet met elektrische achterklep (stond al eerder genoemd - gepost ) en dat is in folder en prijslijst nog niet te zien, maar wel op site skoda verduidelijkt.RandomNick schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:44:
Ik zie veel vragen/opmerkingen over de achterklep.
Voor de een geen isuue en voor ander wel, het is net wat je persoonlijk belangrijk vindt en niet belangrijk.
Van buitenspiegels inklapbaar was eveneens eerder genoemd - gepost en staat ook in handleiding welke eerder gepost is.
Dat van dimmend weet je zeker dat het voor buitenspiegels geldt of binnenspiegel?
In handleiding staat weer dat je handmatige binnenspiegel hebt om te dimmen en automatische dimmende binnenspiegel, gelukkig hebben 60 en 80 automatisch dimmende binnenspiegel (staat genoemd in prijslijst bij standaard uitrusting).
[ Voor 3% gewijzigd door knirrebir op 17-12-2020 12:38 ]
knirrebir schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:37:
[...]
Dat van dimmend weet je zeker dat het voor buitenspiegels geldt of binnenspiegel?
/f/image/ewFEqqE61KhOiRmzyfxPN4TW.png?f=fotoalbum_large)
Lijst van onze Duitse buren is inderdaad lekker uitgebreid, vanavond maar door de vertaler halen.
[ Voor 10% gewijzigd door knirrebir op 17-12-2020 14:11 ]
Zojuist te horen gekregen via de dealer dat Skoda Nederland de Crystal Lightning overeenkomstig met Duitsland van de lijst heeft gehaald en niet te bestellen is en ook niet geleverd gaat worden.
Zie ook de configurator:
/f/image/gSojY7mLczALUuaRSgVuxknT.png?f=fotoalbum_large)

Ik heb gelijk aangegeven dat dit waarschijnlijk inhoudt dat ik mijn bestelling ga heroverwegen.
Zie ook de configurator:
/f/image/gSojY7mLczALUuaRSgVuxknT.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb gelijk aangegeven dat dit waarschijnlijk inhoudt dat ik mijn bestelling ga heroverwegen.
[ Voor 63% gewijzigd door ManiacScum op 17-12-2020 14:34 ]
Lekker dan, denk je dat je weet wat je krijgt n.a.v. je gedane bestelling, maar zoals eerder al voorbij kwam genoeg vragen gesteld om duidelijkheid te krijgen en duidelijkheid kwam niet.ManiacScum schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:11:
Zojuist te horen gekregen via de dealer dat Skoda Nederland de Crystal Lightning overeenkomstig met Duitsland van de lijst heeft gehaald en niet te bestellen is en ook niet geleverd gaat worden.
Zie ook de configurator:
[Afbeelding]
Ik heb gelijk aangegeven dat dit waarschijnlijk inhoudt dat ik mijn bestelling ga overwegen.
Gaande weg komt er wat duidelijkheid en krijg je heel iets anders geleverd dan wat je dacht te krijgen.
Wordt je beetje heel veel erg dol van.
Dat van crystal lightning was ik al bang voor, even gelden hier review gepost van id4, daar werd al gezegd dat verlicht volkswagen symbool wel in Amerika mag, maar niet in Duitsland.
Ik had al een lease offerte ingediend bij onze wagenparkbeheerder, maar we mogen pas een half jaar voor afloop van ons huidig leasecontract de "malle molen" in. Om die reden stond mijn Enyaq offerte dus on hold. Na alles gelezen te hebben hier en de ervaringen van anderen met wijzigingen van bestellingen en het niet kunnen leveren van bepaalde zaken, heb ik toch maar besloten om voorlopig nog te kiezen voor een auto met een verbrandingsmotor. Er zijn nog teveel "kinderziektes" en dan is de auto nog niet eens gebouwd of geleverd en rijdend te ervaren.
Iedereen heel veel plezier met hun Enyaq, desondanks, maar ik wil de komende 4 jaar gewoon zorgeloos rijden en daar heb ik op deze manier steeds minder vertrouwen in
PS: Het word waarschijnlijk een Kodiaq of Karoq, dus ik blijf wel bij Skoda naar alle waarschijnlijkheid
Iedereen heel veel plezier met hun Enyaq, desondanks, maar ik wil de komende 4 jaar gewoon zorgeloos rijden en daar heb ik op deze manier steeds minder vertrouwen in
PS: Het word waarschijnlijk een Kodiaq of Karoq, dus ik blijf wel bij Skoda naar alle waarschijnlijkheid
Ik heb hetzelfde gedaan al had ik anders voor de ID3 gegaan omdat de Enyaq iV nog niet bestond.redfoxert schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:39:
Ik had al een lease offerte ingediend bij onze wagenparkbeheerder, maar we mogen pas een half jaar voor afloop van ons huidig leasecontract de "malle molen" in. Om die reden stond mijn Enyaq offerte dus on hold. Na alles gelezen te hebben hier en de ervaringen van anderen met wijzigingen van bestellingen en het niet kunnen leveren van bepaalde zaken, heb ik toch maar besloten om voorlopig nog te kiezen voor een auto met een verbrandingsmotor. Er zijn nog teveel "kinderziektes" en dan is de auto nog niet eens gebouwd of geleverd en rijdend te ervaren.
Kijkende naar alle problemen met de ID3 ben ik heel blij.
Een auto bestellen voordat hij leverbaar is, is altijd een risico. Dat geldt in principe voor elke auto, en uiteraard bij een auto met hele nieuwe technieken wat meer. Als je van nature risicomijdend bent, dan moet je inderdaad zeker niet vooruitbestellen. Kinderziektes kunnen er dan altijd in zitten.tlpeter schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:46:
[...]
Ik heb hetzelfde gedaan al had ik anders voor de ID3 gegaan omdat de Enyaq iV nog niet bestond.
Kijkende naar alle problemen met de ID3 ben ik heel blij.
Het risico vind ik bij de Enyaq iV kleiner dan bij de ID.3. Met name omdat het platform hetzelfde is. Dus als je het over 'kinderziekten' hebt, komen die allemaal al bij de ID.3 aan het licht zodat ze opgelost kunnen worden. En dat blijkt ook wel aardig te kloppen. En waar ik wel heel blij mee ben is dat alle reviews die ik van de ID.3 en de ID.4 tot nu toe gezien heb, wel erg positief zijn over de rij-eigenschappen van die auto's. En dat is nu net iets dat minder makkelijk op te lossen is met een software-update.
Verlichte grill mag toch wel? Een BMW X6 heeft dat (ook in NL). Denk eerder dat het probleem er meer in zit dat het zelfs iets teveel op een X6 lijkt.knirrebir schreef op donderdag 17 december 2020 @ 14:33:
[...]
Lekker dan, denk je dat je weet wat je krijgt n.a.v. je gedane bestelling, maar zoals eerder al voorbij kwam genoeg vragen gesteld om duidelijkheid te krijgen en duidelijkheid kwam niet.
Gaande weg komt er wat duidelijkheid en krijg je heel iets anders geleverd dan wat je dacht te krijgen.
Wordt je beetje heel veel erg dol van.
Dat van crystal lightning was ik al bang voor, even gelden hier review gepost van id4, daar werd al gezegd dat verlicht volkswagen symbool wel in Amerika mag, maar niet in Duitsland.
Best knullig dat dit niet goed is dichtgetimmerd. In tal van reclame-uitingen staat nu een feature die niet te leveren is. Het zou ze op z'n minst sieren om desnoods een niet werkende variant op de auto te plaatsen. Het geeft de grill namelijk meer diepte en de auto smoelt er beter door. Uiteraard niet voor die 600euro extra, maar 100euro kan er wel vanaf.
Het gaat niet zozeer dat een verplichte grill niet mag maar zover ik weet is er een partij die had aangegeven dat het design erg veel leek op dat van hun, de details weet ik niet maar ja dat zal dan wel voor heel de EU gelden.
Goedendag, ik volg dit forum al een tijdje maar had nog geen account. 
Ik heb eind november via leasemaatschappij een Enyaq 80 besteld kleur zwart.
verwachtte levering week 30/31
Ik heb eind november via leasemaatschappij een Enyaq 80 besteld kleur zwart.
verwachtte levering week 30/31
Ik zie hem ook staan, maar wel voor 990 euro helaaspatman070 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:28:
en om nog even op de nieuwe opties terug te komen, ik zie dat Area View nu ook beschikbaar is a 340,-
Edit: Ah, ik zie het al voor de 80 is het 340. Voor de 60 is het 990
[ Voor 10% gewijzigd door jeroenkb op 17-12-2020 16:47 ]
Inderdaad... voor de Enyaq 60 kost ie 990,-. voor de 80 340,- belachelijk...jeroenkb schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:45:
[...]
Ik zie hem ook staan, maar wel voor 990 euro helaas
Edit: Ah, ik zie het al voor de 80 is het 340. Voor de 60 is het 990
En zonder meerprijs is de
Opbergzak voor laadkabel i.c.m. transportpakket zonder meerprijs. Eerst was het alleen Opbergzak voor laadkabel.
Opbergzak voor laadkabel i.c.m. transportpakket zonder meerprijs. Eerst was het alleen Opbergzak voor laadkabel.
Is dat niet omdat op de iV60 standaard geen achteruitrijcamera zit?patman070 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:49:
[...]
Inderdaad... voor de Enyaq 60 kost ie 990,-. voor de 80 340,- belachelijk...
Dat is wel een beetje te verklaren. Wanneer je Area View neemt kan je volgens mij de parkeersensoren en achteruitrij camera laten vervallen.Ik had die al besteld en wanneer ik Area View wil hebben voor de 60 zit er een prijsverschil in van 340 Euro.
Dank voor het uitzoeken.
Is dat de moeite waard voor 340 euro?
Edit: laat maar, je moet dan comfort toevoegen a 900 nog wat euro. En die heb ik niet
Je wordt zo langzaam naar 1 standaard configuratie gedwongen
Is dat de moeite waard voor 340 euro?
Edit: laat maar, je moet dan comfort toevoegen a 900 nog wat euro. En die heb ik niet
Je wordt zo langzaam naar 1 standaard configuratie gedwongen

[ Voor 54% gewijzigd door jeroenkb op 17-12-2020 16:57 ]
Moet in het eerste post bijgewerkt gaan worden wie er annuleert?
Ik blijf nog wel bij bestelling, mede omdat crystal light niet kon omdat ik maximaal de 60 mag-kan leasen en een kamiq, karoq, kodiaq niet mag-kan omdat co2 uitstoot te hoog is; er is bij mijn werkgever maximum gesteld aan co2 uitstoot.
Wel wil ik als volgende auto een hogere instap en de octavia is voor mij persoonlijk te laag.
Ik blijf nog wel bij bestelling, mede omdat crystal light niet kon omdat ik maximaal de 60 mag-kan leasen en een kamiq, karoq, kodiaq niet mag-kan omdat co2 uitstoot te hoog is; er is bij mijn werkgever maximum gesteld aan co2 uitstoot.
Wel wil ik als volgende auto een hogere instap en de octavia is voor mij persoonlijk te laag.
Begreep verder dat de meeste productie plekken waar je zelf qua configuratie het meeste kan doen / samenstellen zonder verplichting dat als je ene optie kiest je andere optie erbij dient te nemen helemaal vol zijn.
Dat zijn de leveringen welke eind 1e kwartaal 2021 gaan plaatsvinden.
In februari komen de demo enyaq's voor proefritten en enyaq's voor verkoop, maar dan vol met opties, geen keuzes mogelijk en in ieder geval € 50.000 en duurder.
Dat zijn de leveringen welke eind 1e kwartaal 2021 gaan plaatsvinden.
In februari komen de demo enyaq's voor proefritten en enyaq's voor verkoop, maar dan vol met opties, geen keuzes mogelijk en in ieder geval € 50.000 en duurder.
Ik begreep dat juist BMW het bezwaar heeft aangetekend en daarop voortvloeiend heeft Skoda besloten deze optie vooralsnog niet (meer) aan te bieden.DonKui schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:21:
Het gaat niet zozeer dat een verplichte grill niet mag maar zover ik weet is er een partij die had aangegeven dat het design erg veel leek op dat van hun, de details weet ik niet maar ja dat zal dan wel voor heel de EU gelden.
*Geen bron, overigens, dus ik vermoed dat het nog moet blijken.
Waar ik me overigens aan stoor is de gebrekkige communicatie vanuit Skoda zelf (op hun site o.i.d)
De congifurator is aangepast maar alle andere zaken spreken nog steeds over de optie Lichtplus pakket, inclusief Prijzenfolder en de Algemene folder.
Ook bij het Skoda Sound Systeem is een Opbergzak gratis, omdat het SSS niet in combinatie is te bestellen met het Transportpakket.vinom schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:53:
[ Voor 42% gewijzigd door ManiacScum op 17-12-2020 18:20 ]
Wel weer vreemd dat vandaag in de configurator SSS weer te combineren was met het Transport pakket? Wanneer dit eerder idd niet kon
Sluit me aan dat de communicatie vanuit Skoda niet lekker verloopt.
Sluit me aan dat de communicatie vanuit Skoda niet lekker verloopt.
[ Voor 88% gewijzigd door Duncan78 op 17-12-2020 19:03 ]
Na een proefrit in de ID.3 gedaan te hebben ben ik ook voor de Enyaq gezwicht. Vind de ID.3 net ff te speels om te zien en de Enyaq is gewoon een mooie stoere bak. Rij nu 3,5 jaar e-Golf en rij daar met veel plezier in. Dus deze vind ik een mooie opvolger.
Ik ga voor de iV60 met een paar kleine opties. Ben benieuwd wanneer die geleverd gaat worden.
Ik ga voor de iV60 met een paar kleine opties. Ben benieuwd wanneer die geleverd gaat worden.
Ook al neem je geen optie de opbergzak voor laadkabel krijg je gratis, wel even aanvinken.
Zal het doorgeven aan de dealer dat ik erg uitkijk naar de opbergzak.
Zal het doorgeven aan de dealer dat ik erg uitkijk naar de opbergzak.
Weet niet of het jou om parkeer sensoren gaat of parkeersensoren voor en camera achter of area view.th0ckx schreef op donderdag 17 december 2020 @ 11:32:
Even een vraagje, misschien dat jullie het weten. Ik vraag me af hoe de parkeersensoren werken. En dan meer wat krijg je te zien op je scherm? Ziet dat er zo uit dat jullie weten?
[Afbeelding]
Wat parkeersensoren doen en wat je ziet op display ga ik vanuit dat je dat bekend is.
Hier filmpje met camera achter: YouTube: Škoda Superb: Rear-view camera + Rear Traffic Alert function :: [100....
Hierbij filmpjes van areaview:https://www.youtube.com/watch?v=aJJMdFZqpO0 en YouTube: My Skoda Kodiaq - Review of Park Sensors, Area View & Park Assist (T....
Ene is wat aangenamer qua commentaar dan andere.
Hopelijk maakt dit het duidelijker.
Dank voor de links. Obv de laatste video word ik niet heel enthousiast van area view. Ik ga dan hiervoor ook niks overhoop halen qua leaseovereenkomst en bestelling.knirrebir schreef op donderdag 17 december 2020 @ 19:19:
[...]
Weet niet of het jou om parkeer sensoren gaat of parkeersensoren voor en camera achter of area view.
Wat parkeersensoren doen en wat je ziet op display ga ik vanuit dat je dat bekend is.
Hier filmpje met camera achter: YouTube: Škoda Superb: Rear-view camera + Rear Traffic Alert function :: [100....
Hierbij filmpjes van areaview:https://www.youtube.com/watch?v=aJJMdFZqpO0 en YouTube: My Skoda Kodiaq - Review of Park Sensors, Area View & Park Assist (T....
Ene is wat aangenamer qua commentaar dan andere.
Hopelijk maakt dit het duidelijker.
Qua achterklep ga ik zien wat het zal gaan worden. Boodschappen laat ik doorgaans bezorgen dus virtual pedal is sowieso niet nodig :-).
Als de achterklep niet elektrisch is overleef ik dat denk ik ook wel, want ik ben niet anders gewend en vraag me af of ik de elektrische variant niet te langzaam ga vinden. Zeker ook met geregeld een fietsendrager achterop heb ik het liever zelf in de hand. Bespaart ook weer op de accu

Vandaag ook even gesproken met de dealer. Begrijp dat men nu aan het onderzoeken is of het juridisch mogelijk is de auto tijdelijk (medio Q2 2021 ongeveer) in de actie te gooien of de fiscale prijs te verlagen, waardoor de mensen die op tijd besteld hebben niet benadeeld worden met de recente prijsverhoging. Dit raakt vooral de particulieren die anders hun subsidie mis lopen. Hij laat het me weten als hier meer over bekend is.
Verder geeft mijn dealer aan zijn klanten geen worst voor te houden omtrent levertijden, maar gewoon reëel te willen zijn. Komt erop neer dat alles anders dan demo auto's en standaard configuraties (50K+ voorraadmodellen) pas vanaf Q2 worden geleverd. Elke dealer kan de voorlopige fabricageweek in de systemen zien en kan daar 4-6 weken bij optellen om een reële schatting van de leverdatum af te geven.
Elektrische achterklep zit niet inbegrepen in Kessy, ook dat was hem al duidelijk.
De tijd zal het leren wat er gaat gebeuren en wat er daadwerkelijk op de wagen zit...
Verder geeft mijn dealer aan zijn klanten geen worst voor te houden omtrent levertijden, maar gewoon reëel te willen zijn. Komt erop neer dat alles anders dan demo auto's en standaard configuraties (50K+ voorraadmodellen) pas vanaf Q2 worden geleverd. Elke dealer kan de voorlopige fabricageweek in de systemen zien en kan daar 4-6 weken bij optellen om een reële schatting van de leverdatum af te geven.
Elektrische achterklep zit niet inbegrepen in Kessy, ook dat was hem al duidelijk.
De tijd zal het leren wat er gaat gebeuren en wat er daadwerkelijk op de wagen zit...
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Wat bedoel je hiermee? Zit die nu standaard bij elke configuratie?vinom schreef op donderdag 17 december 2020 @ 16:53:
Mits je hem hebt 'aangeklikt' en dat is alleen mogelijk na de wijziging in de configurator van afgelopen vrijdag.ervh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:37:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Zit die nu standaard bij elke configuratie?
ervh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:37:
[...]
Wat bedoel je hiermee? Zit die nu standaard bij elke configuratie?
:strip_exif()/f/image/lzay2SdMpWD3u4IXZYiT6Xus.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet standaard, wel gratis.
Ik denk dat de vraag is of het transportpakket gratis is,
Waarom anders 2 aparte regels met opbergzak?
Op de Duitse site zie je in de configurator, het verbruik als je de verschillen opties aanvinkt.
Een IV60 met Vega velgen komt op 15,8kwh per 100km volgens de WLTP. Gecombineerd verbruik is 410km.Verschil met de standaard velgen is maar 0,1Kwh.
Voor diegene die een warmtepomp hebben, dat zou op het gemiddelde zelfs een verslechtering geven. Dat kan ik niet volgen.
Geen idee of het allemaal natte vingerwerk is of niet. Ben persoonlijk toch meer van de eigen ervaring (rijgedrag en semi vaste ritten). Fabrieksopgaves kun je in de bibliotheek vinden bij de sprookjesboeken.
Weet iemand of beide versie al WLTP 'gekeurd' zijn?
Een IV60 met Vega velgen komt op 15,8kwh per 100km volgens de WLTP. Gecombineerd verbruik is 410km.Verschil met de standaard velgen is maar 0,1Kwh.
Voor diegene die een warmtepomp hebben, dat zou op het gemiddelde zelfs een verslechtering geven. Dat kan ik niet volgen.
Geen idee of het allemaal natte vingerwerk is of niet. Ben persoonlijk toch meer van de eigen ervaring (rijgedrag en semi vaste ritten). Fabrieksopgaves kun je in de bibliotheek vinden bij de sprookjesboeken.
Weet iemand of beide versie al WLTP 'gekeurd' zijn?
Goed voor de particulier. Ben wel benieuwd hoe zich dit dan uitwerkt voor een leaserijder die Navi had meebesteld (die wordt dan tijdelijk gratis?). Fiscaal gaat de waarde dan toch ook omlaag?ervh schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:36:
Vandaag ook even gesproken met de dealer. Begrijp dat men nu aan het onderzoeken is of het juridisch mogelijk is de auto tijdelijk (medio Q2 2021 ongeveer) in de actie te gooien of de fiscale prijs te verlagen, waardoor de mensen die op tijd besteld hebben niet benadeeld worden met de recente prijsverhoging. Dit raakt vooral de particulieren die anders hun subsidie mis lopen. Hij laat het me weten als hier meer over bekend is.
En gaat de LM dit nog corrigeren op het maandbedrag. Ik had wat overschreiding van het normbedrag, dus dat zou mooi uitkomen
Iemand ervaringen mee?
Nee die is zeker niet gratis:jeroenkb schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:45:
Ik denk dat de vraag is of het transportpakket gratis is,
/f/image/F8f8pg8ZGcYP8TLWiWfcCEmi.png?f=fotoalbum_large)
het verschil zit hem mogelijk in het formaat zak dat je erbij krijgt/besteld.
Op de skoda website:
"De ŠKODA ENYAQ iV komt in aanmerking voor 4000 euro subsidie, want hij voldoet aan alle eisen van de overheid: hij is volledig elektrisch, heeft een grote actieradius en kost niet meer dan 45.000 euro. Wel moet je de aanschafprijs in de gaten houden. Want als je de ENYAQ iV van 39.990 euro gaat aankleden met je favoriete interieurstijl en optiepakketten, dan loop je het risico over de 45 mille te gaan. Passeer je die grens, dan krijg je géén subsidie. Ook niet een beetje. Dus duik in de configurator en stel nauwkeurig jouw ideale ENYAQ iV samen."
En dan passen wij de prijzen aan
"De ŠKODA ENYAQ iV komt in aanmerking voor 4000 euro subsidie, want hij voldoet aan alle eisen van de overheid: hij is volledig elektrisch, heeft een grote actieradius en kost niet meer dan 45.000 euro. Wel moet je de aanschafprijs in de gaten houden. Want als je de ENYAQ iV van 39.990 euro gaat aankleden met je favoriete interieurstijl en optiepakketten, dan loop je het risico over de 45 mille te gaan. Passeer je die grens, dan krijg je géén subsidie. Ook niet een beetje. Dus duik in de configurator en stel nauwkeurig jouw ideale ENYAQ iV samen."

Ik kan het mis hebben maar is een verwarmd stuurwiel inmiddels ook niet meer standaard op de IV80 en moet je daar nu ook minimaal het Sport Pakket voor hebben?
Ik dacht dat er voorheen op de website en/of configurator specifiek stond dat deze standaard was voor de IV80.
Ik dacht dat er voorheen op de website en/of configurator specifiek stond dat deze standaard was voor de IV80.
Ik het nog als standaard staanManiacScum schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:00:
Ik kan het mis hebben maar is een verwarmd stuurwiel inmiddels ook niet meer standaard op de IV80 en moet je daar nu ook minimaal het Sport Pakket voor hebben?
:strip_exif()/f/image/DGvJrJzlXaNPj4lyfZE8BBPS.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt gelijk, 12 uur lang naar een scherm kijken komt de alertheid niet ten goede:FJP84 schreef op donderdag 17 december 2020 @ 23:11:
[...]
Ik het nog als standaard staan
[Afbeelding]
/f/image/XyMq9hm8eKgponKuF49r2CRG.png?f=fotoalbum_large)
Inderdaad...ik zag dit op Twitter, kon het niet laten en heb nog getwitterd dat ze dat (meer) moeten doen, voor wat t waard is...jeroenkb schreef op donderdag 17 december 2020 @ 22:32:
Op de skoda website:
Zojuist bericht gekregen van PON dat de crystal face voor een periode van 3 weken niet te bestellen was, maar dat deze gewoon weer leverbaar is. Wordt aangegeven dat mijn Enyaq gewoon geleverd wordt met crystal face..
Had de vraag gisteren gesteld aan PON gezien de verhalen hierover in dit forum.
Oke, ik hoop dat ze zich aan hun woord houden, ik vind dat namelijk het onderscheidend stukje voor mijn keuze.TPJ87 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:13:
Zojuist bericht gekregen van PON dat de crystal face voor een periode van 3 weken niet te bestellen was, maar dat deze gewoon weer leverbaar is. Wordt aangegeven dat mijn Enyaq gewoon geleverd wordt met crystal face..
Sinds de wijzigingen in de configurator kun je nu ook Assistance + bestellen. Het verschil met het basispakket is Travel Assistant.
Kan iemand mij vertellen wat Travel Assistant precies inhoudt en of het de moeite van de 300 euro extra waard is?
Kan iemand mij vertellen wat Travel Assistant precies inhoudt en of het de moeite van de 300 euro extra waard is?
Uit de handleiding:jeroenkb schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 10:57:
Sinds de wijzigingen in de configurator kun je nu ook Assistance + bestellen. Het verschil met het basispakket is Travel Assistant.
Travel Assist
Gebruiksdoel
Travel Assist helpt de wagen binnen de rijstrook te houden en
regelt tegelijkertijd de rijsnelheid.
Werking
Travel Assist gebruikt de functies Lane Assist en ACC.
Adaptieve rijstrookgeleiding
Het systeem houdt de door de bestuurder geselecteerde positie
binnen de rijstrook aan.
Het combineert dus Lane Assist en ACC, met als extra Adaptive Lane Assist. Wellicht in de toekomst dat hij met dit pakket ook zelf van baan kan wisselen, want die opties zouden later beschikbaar moeten komen.
[ Voor 12% gewijzigd door vinom op 18-12-2020 11:25 ]
@vinom dank. Dat had ik natuurlijk ook zelf even kunnen doen, sorry. Dacht dat iemand het misschien wel uit zijn hoofd wist.
Weet ik niet of ik dat de moeite waard vind. Ik rijd eigenlijk altijd met 1 hand los aan het stuur en ik denk niet dat dat lekker samengaat met Travel Assist (waar je je handen aan het stuur moet houden als ik het goed begrijp)
Weet ik niet of ik dat de moeite waard vind. Ik rijd eigenlijk altijd met 1 hand los aan het stuur en ik denk niet dat dat lekker samengaat met Travel Assist (waar je je handen aan het stuur moet houden als ik het goed begrijp)
Geen probleem. Ik wist het ook wel uit mijn hoofd maar de handleiding vertaald het net wat beter. Ik heb het nu ook zitten op mijn Octavia uit 2017 en ik zou zelf niet meer zonder willen. Ik rij ook met een hand aan het stuur, en ja soms moet je dan even een tikje geven omdat ie denkt dat je handen niet aan het stuur zitten.jeroenkb schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:07:
@vinom dank. Dat had ik natuurlijk ook zelf even kunnen doen, sorry. Dacht dat iemand het misschien wel uit zijn hoofd wist.
Je brengt me aan het twijfelen. Het zou nog net passen binnen de subsidiegrens.vinom schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:13:
[...]
Geen probleem. Ik wist het ook wel uit mijn hoofd maar de handleiding vertaald het net wat beter. Ik heb het nu ook zitten op mijn Octavia uit 2017 en ik zou zelf niet meer zonder willen. Ik rij ook met een hand aan het stuur, en ja soms moet je dan even een tikje geven omdat ie denkt dat je handen niet aan het stuur zitten.
Nu eerst eens aan mijn dealer vragen of een wijziging impact heeft op mijn eerdere bestelling (ik heb zonder nav besteld en dat zit er nu wel standaard op. Ik krijg op dit moment de nav dan ook gratis. Wie weet dat ze dan beslissen dat je bij een latere wijziging uit moet gaan van de nieuwe basisconfiguratie en ik de nav wel moet betalen). Het zal wel niet, maar toch.
Hierbij filmpje betreffende travel assist YouTube: ŠKODA OCTAVIA Travel Assist.jeroenkb schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:37:
[...]
Je brengt me aan het twijfelen. Het zou nog net passen binnen de subsidiegrens.
Nu eerst eens aan mijn dealer vragen of een wijziging impact heeft op mijn eerdere bestelling (ik heb zonder nav besteld en dat zit er nu wel standaard op. Ik krijg op dit moment de nav dan ook gratis. Wie weet dat ze dan beslissen dat je bij een latere wijziging uit moet gaan van de nieuwe basisconfiguratie en ik de nav wel moet betalen). Het zal wel niet, maar toch.
Wat vinom ook zegt klopt, tikje tegen stuur is voldoende om te laten weten dat je stuur nog vast hebt.
Heb geen travel assist op e-golf, maar wel hands of detectie en als je inderdaad tijdje met een hand aan stuur rijdt en je krijg melding dan is en tikje voldoende.
@jeroenkb ik weet niet of je assistentie in jou configuratie had, zo niet en je kiest voor assistentie plus dan moet je ook een optie erbij kiezen; ' multifunctioneel 2 spaaks stuurwiel verwarmd en hands off detectie' of 'sport' pakket of 'sport plus' pakket.
Waarbij elke sport optie ook multifunctioneel stuurwiel is, maar 3 spaaks, verwarmd en ook weer hands off detectie.
Ofwel weer extra kosten met kans overschrijding subsidiegrens.
Hierbij nog fragment uit brochure enyaq m.b.t. zelf inhalen, wordt op later tijdstip beschikbaar.
Zal denk ik wel weer zo zijn dat je standaard assistentie nodig hebt, weet alleen niet of inhaalassistent dan bij assistentie kan of alleen bij assistentie plus.
Leuk dat er nieuwe opties op configurator bijkomen, maar levert dan (net als eerdere punt in topic) weer vragen en de antwoorden zullen nog wel even op zich laten wachten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iXmqpeCMCGWQDiUk9DR8avvi.jpg?f=user_large)
[ Voor 51% gewijzigd door knirrebir op 18-12-2020 13:51 ]
@knirrebir Assistentie had ik al. Dus upgrade naar Assistentie + is dan alleen die 300 euro. Ik zit nog 600 euro onder de subsidiegrens, dus dat moet passen. Als Skoda geen gekke dingen meer doet....
Misschien al gesteld, maar standaard heeft de auto lane assist wat doet dit dan in combinatie met het assistentie pakket?
achterliggend vraagstuk is dus, ik begrijp de meerwaarde niet helemaal.. thanks alvast!
achterliggend vraagstuk is dus, ik begrijp de meerwaarde niet helemaal.. thanks alvast!
Ik ga ook even kijken wat er mogelijk is qua lease met die 300 EUR extra. Klikt toch wel interessant dat travel assist. Maar net als wat hierboven is genoemd, wel benieuwd naar de meerwaarde t.o.v. lane assist + ACC
Twijfel verder nog of ik nu wel of niet vast moet houden aan die warmtepomp....
Twijfel verder nog of ik nu wel of niet vast moet houden aan die warmtepomp....
[ Voor 22% gewijzigd door FJP84 op 18-12-2020 13:53 ]
ja exact dit zelfde vraagteken staat bij mij op het hoofd..FJP84 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:52:
Ik ga ook even kijken wat er mogelijk is qua lease met die 300 EUR extra. Klikt toch wel interessant dat travel assist. Twijfel heel erg of ik nu wel of niet vast moet houden aan die warmtepomp....
Hij vond het wel de moeite waard om uit te zoeken, want ID4 heeft wel een warmtepomp...

Ik wacht het dus even af...
@oeroe.b Zoals ik het nu begrijp combineert Travel Assist het ACC en Lane Assist en gebruikt dat om een beperkte vorm van autonoom te rijden mogelijk te maken. Zolang je hand aan het stuur zit, stuurt de auto zelf en remt af wanneer nodig etc
Zou eerst zeggen ga topic is doornemen, bijvoorbeeld door zoekterm in dit topic te geven, dan kom je al een heel eind.oeroe.b schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:51:
Misschien al gesteld, maar standaard heeft de auto lane assist wat doet dit dan in combinatie met het assistentie pakket?
Lane assist is standaard.
Lane assist met adaptieve cruise controle wordt travel assist, zie paar post hierboven waar travel assist staat omschreven wat dit inhoudt.
En nog een filmpje ter info: YouTube: Lane Assist & ACC (adaptive cruise control) at work - Skoda Superb III.
[ Voor 12% gewijzigd door knirrebir op 18-12-2020 13:59 ]
Lane Assist zit er standaard op. In het assistentie pakket zit adaptive cruise control. Maar travel assist zit alleen in het assistentiepakket plus. Dat betekend dat travel assist meer is dan lane assist en adaptive cruise control.
Ja toegevoegde waarde is voor mij nihil. Ik hoor een piepje als ik te veel verschuif en dan stuur ik zelf licht bij. Acc houdt de snelheid en afstand tot andere voertuigen in toom. Dat is eigenlijk exact wat ik nu heb in mijn Toyota en dat vind ik meer dan voldoende.
Wat betreft de warmte pomp zag ik dit filmpje die een positiever beeld lijkt te geven.
/f/image/l6eQ2uGBGYgbARWGWIHalV7d.png?f=fotoalbum_large)
Grappig dat het dan niet klopt met handleiding, zie onderstaande fragment.oeroe.b schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 13:56:
@knirrebir , ik weet hoe de zoek functie werkt. Bedankt.
lane assist met adaptive cruise wordt geen travel assist!
In assistant + pakket zit pas de travel assist.
[Afbeelding]
Staat dat adaptieve cruise controle en lane assist gebruikt worden door travel assist en laat nou in assistentie ook al adaptieve criuse control aanwezig zijn.
:strip_exif()/f/image/JkwT2tfc1hMhnL9MZo2A0G22.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het is als veel zaken in dit topic, de eerste geleverde zaken (brochure en prijslijst) leveren vragen.
Antwoorden zijn niet duidelijk.
Zelfde geldt voor configurator, maar deze wordt door de vele vragen aangepast, wat voor veel personen betekende dat er verwachting was iets te krijgen, maar het toch niet zo wordt.
Dan heb je nog handleiding en deze is net als brochure en prijslijst niet aangepast.
Dus handleiding zegt ene en configurator andere, dus wat is nou de waarheid.
dus voor 300 euro meer gaan da opties pas samenwerken ;-) wat een grap!
zie het in de duitse website vertaald staan...
Dit systeem combineert de verschillende rijhulpsystemen tot een geïntegreerde totaaloplossing die het reizen aanzienlijk veiliger maakt. De noodhulp remt het voertuig automatisch af en activeert de alarmknipperlichten zodra hij inactiviteit van de bestuurder detecteert.
ik heb zelf de super b, zal eens checken of dit (travel assitant) erop zit en wat het doet als ik een optie uitschakel.. zelf is het bijsturen van de auto in de super B niet zo ver ontwikkeld..
zie het in de duitse website vertaald staan...
Dit systeem combineert de verschillende rijhulpsystemen tot een geïntegreerde totaaloplossing die het reizen aanzienlijk veiliger maakt. De noodhulp remt het voertuig automatisch af en activeert de alarmknipperlichten zodra hij inactiviteit van de bestuurder detecteert.
ik heb zelf de super b, zal eens checken of dit (travel assitant) erop zit en wat het doet als ik een optie uitschakel.. zelf is het bijsturen van de auto in de super B niet zo ver ontwikkeld..
Niet volgens de handleiding, zie verdere mijn post hierboven dat het qua duidelijkheid nog steeds te wensen overlaat.tiguan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 14:03:
Lane Assist zit er standaard op. In het assistentie pakket zit adaptive cruise control. Maar travel assist zit alleen in het assistentiepakket plus. Dat betekend dat travel assist meer is dan lane assist en adaptive cruise control.
In handleiding zie ik verder niet iets staan wat travel assist dan meer zou hebben dan adaptieve cruise controle en lane assist ofwel wat brengt assistentie plus dan nog meer qua travel assist.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2