Het grote Škoda ENYAQ iV topic - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 250 Laatste
Acties:
  • 1.768.085 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:22
Hier lease en het maakt voor mij administratief en qua bijtelling niet uit. Wel net gehoord dat die leverweken met de dag kunnen verschillen. Waar ik eerst Wk22 hoorde is dat nu WK30 :S. Maar het kan zo weer naar beneden bijgesteld worden hoorde ik. Als het maar 2021 wordt zullen we maar zeggen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:02
jeroenkb schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:50:
[...]

Als je de optie niet had gekozen krijg je hem wel maar je betaalt hem niet. Als je al besteld had. Dat is wat mijn dealer zei. Ik heb hem ook laten bevestigen dat mijn contractbedrag niet gewijzigd wordt (los daarvan wordt de fiscale waarde wel hoger)

Als je nog niet besteld hebt dan is het idd sigaar uit eigen doos als je toch niet de auto navi wil gaan gebruiekb
Dank en helder, het probleem zit hem dus in de fiscale waarde verhoging. Betekent een configuratie wijziging.

Benieuwd wat de dealer aan de trekhaak gaat doen qua levering (naderhand monteren kost naar inschatting eur 1600,- ipv 990 en 200 voorbereiding), ik wil de andere opties niet verliezen (waren er al niet al te veel).

Ik verwacht dat de dealer nu contact met mij gaat opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-07 15:20
God, zit nou alsnog de park assist er niet bij? Ik zat op zowel de Assistentie plus en park te wachten... Met de oplopende leverdatum misschien toch maar zonder park bestellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterH85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:06
Ze maken er wel een rommeltje van in de optielijst. Nu staat er standaard ook zwarte dakrailing (die wil ik graag op de 80) en tegelijkertijd ook standaard chroom.

Daarnaast kun je niet de combi transport en sound system aanvinken. Hoe zou de leasemaatschappij dat benaderen? Gaan zij nu zelf kiezen welke optie het wordt, of zouden ze daarvoor op de radar komen?
Als de opbergruimte aanzienlijk kleiner wordt dan weet ik niet wat ik zou kiezen. Of zou de subwoofer ook in een piepschuim frame liggen en is de dubbel bodem dan zegmaar vanzelfsprekend en hoef je er niet extra voor te betalen? Wel zou je dan de netten en achterbank neerklappen met knopjes verliezen (zou ik totaal niet mee zitten)

Klein voordeeltje in de optie-shuffle in de configurator is dat er nu gratis een laadkabeltas bij zit. (Lekker belangrijk)

Helaas de Taurus velgen nog niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 18:46
wimvanb schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:01:
Ik zat (als particulier) dus net onder de € 45.000 en had bewust geen navi om onder de grens te blijven. Nu krijg ik dus verplicht de navi er bij, de basisprijs gaat nu over de subsidiegrens heen en dat zou betekenen dat ik geen subsidie krijg?
Ik ben bang dat er niet goed over nagedacht is wat de gevolgen zijn om iedereen verplicht navigatie aan te laten schaffen....
Ik vrees dat het klopt. Dat betekent je configuratie aanpassen of afzien van je subsidie. Sterkte met kiezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
Misschien kan je dealer hem nog op el cheapo stalen velgen zetten als hij bij de RDW staat? Of werkt dat niet meer zo? :P

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leenderttimmers
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-02 11:02
Taurus velgen wil ik ook. After market. Staan wel in brochure maar niet in prijslijst en ook niet in configurator, Vaag...@Pellemans : kunt u daarover ook duidelijkheid vragen a.u.b.? Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ak123
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:56
Ik volg dit topic al een tijdje met bovengemiddelde interesse omdat ik in de running ben om een Enyaq zakelijk te gaan leasen. Iedereen bedankt voor alle nuttige toevoegingen, voor mij een groot deel van de voorpret.
knirrebir schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:28:
[...]
standaard handmatig, bij comfort (met kessy) volgens mij elektrisch te openen door op sleutel te drukken en knop in klep om elektrisch dicht te laten gaan, comfort plus levert dan nog virtual pedal, maar misschien kan de heer Ruud Pellemans (@r.pellemans) het verduidelijken
Staat er ergens zwart-op-wit (brochure, prijslijst, buitenlandse prijslijst?!) dat een elektrisch bedienbare achterklep (zonder Virtual Pedal) komt met het Comfort pakket? Want ik zie dus alleen Virtual Pedal in de NL'se prijslijst genoemd staan als iets wat gerelateerd is aan een elektrisch bedienbare achterklep. En Virtual Pedal is voor mij geen must maar een elektrisch bedienbare achterklep wel.

[ Voor 16% gewijzigd door ak123 op 11-12-2020 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Ik heb de hardcopy folder hier liggen. Dit is wat er staat:

De achterklep kan worden uitgerust met een Virtual Pedal voor contactloos openen en sluiten. Deze optie is exclusief leverbaar in combinatie met de elektrisch bedienbare achterklep en KESSY.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pappabakker9045
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09 10:35
ak123 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:03:
[...]
Staat er ergens zwart-op-wit (brochure, prijslijst, buitenlandse prijslijst?!) dat een elektrisch bedienbare achterklep (zonder Virtual Pedal) komt met het Comfort pakket? Want ik zie dus alleen Virtual Pedal in de NL'se prijslijst genoemd staan als iets wat gerelateerd is aan een elektrisch bedienbare achterklep. En Virtual Pedal is voor mij geen must maar een elektrisch bedienbare achterklep wel.
Ik denk gezien het grote prijsverschil tussen comfort en comfort-plus dat er geen elektrisch bedienbare achterklep in het comfortpakket zit. Dat zou nl. erg veel geld zijn voor enkel een toevoeging van een sensor. Mijn gedachte wordt gestrekt door de tekst die op de Duitse configurator staat bij comfort-plus: [vertaald] De elektrische achterklepbediening opent en sluit met een druk op de knop via de afstandsbediening, een knop in het bestuurdersportier en - vooral handig als je je handen niet vrij hebt - door je voet naar achteren te bewegen. De geïntegreerde comfortopening geeft je alle mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 22:58
Loepoog schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:22:
[...]

Klopt, de fiscale waarde gaat met 790 euro omhoog. Het voordeel is waarschijnlijk wel dat de LM de totale maandprijs gewoon aanhoudt. Dus gratis? Het hangt een beetje in het midden.
Ik had het direct meebesteld omdat onze leasepolicy dat nu eenmaal voorschrijft.
Het grote voordeel is voor de groep die het privé heeft besteld (zonder navi).

Waar ik zelf nog vragen over had was het Chrome-pakket (raamlijsten + dakreling + grillrand). Ik wil deze graag zwart hebben. Echter heb ik nog geen Enyaq gezien met een zwarte grillrand (behalve de Founders-editie). Op mijn vraag of ik de IV60 dan echt met een zwarte grillrand ging krijgen, kon ik het niet helemaal volgen. De rand zou namelijk idd standaard chrome zijn. Het zwarte deel wat ze bedoelen zou aan de onderkant van de voorbumper zitten. Schiet mij maar lek, maar wat er nu bedoelt word zie ik niet terug. Iemand meer info??

Ander puntje was de kofferbakontsluiting. Standaard zou deze toch echt manueel zijn. Dat is in lijn met de de handleiding want er staat een deel over het handmatig sluiten (met zo'n rubberen trekknuppel).

Levertijd bleef gelukkig onveranderd. Productie week 18.
De chrome onderdelen kunnen zwart worden gewrappt. Ikzelf doe dat nu al bij meerdere ID3.
Weet niet of het de bedoeling is dat ik reclame maak op dit forum maar ik doe veel Skoda logo's zwart wrappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert_ZM
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-06 23:13
Ik zag in de nieuwe configuratie dat bij elektrische stoel verstelling nu verplicht ook Assistentie gekozen moet worden. Ik heb mijn Enyaq besteld met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, maar zonder Assistentie. Zou ik Assistentie er dan nu ook gratis bij krijgen? Maar eens navragen bij de dealer, Navi heb ik niet besteld en krijg ik er nu ook bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Robert_ZM schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:59:
Ik zag in de nieuwe configuratie dat bij elektrische stoel verstelling nu verplicht ook Assistentie gekozen moet worden. Ik heb mijn Enyaq besteld met elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, maar zonder Assistentie. Zou ik Assistentie er dan nu ook gratis bij krijgen? Maar eens navragen bij de dealer, Navi heb ik niet besteld en krijg ik er nu ook bij.
Inderdaad interessant, ik heb dezelfde vraag. Ik heb wel een verstelbare bestuurdersstoel besteld, maar géén assistentie. Ik blijf liever zelf baas over de auto en heb er zeker géén extra geld voor over. Maar ook als we er niets extra voor hoeven te betalen is het risico dat we er last van krijgen. De fiscale waarde gaat namelijk omhoog en dat betekent verhoging van de bijtelling voor lease rijders en het risico dat de fiscale waarde boven de €45.000 komt, waardoor privé kopers integraal hun €4000 subsidie verliezen. Zoals iemand hier eerder opmerkte: het lijkt erop dat Skoda geen oog heeft voor dit soort gevolgen bij klanten ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
Het zelf de baas blijven speelde bij mij ook mee in de keuze om niet de assistentie optie te kiezen. Hoe meer electronica, hoe meer risico op storingen en ik lees op internet over zaken als Phantom Breaking, alhoewel dat voornamelijk bij Tesla het geval lijkt. Wel kan het zijn dat bij sneeuw de radar bedekt raakt met sneeuw en adaptive cruisecontrol dan niet mogelijk is, in een review van een EV (weet even niet meer welke EV het was) door Bjorn Nyland zag ik dat de cruisecontrol dan in het geheel niet beschikbaar is. Maar zo vaak hebben we hier in NL geen sneeuw meer, dus dat is dan ook te overzien. Adaptive Cruisecontrol heeft denk ik voor- en nadelen en het was voor mij om die redenen een besluit om het niet aan te vinken.

Als nu zowel Assistentie als Navigatie er automatisch bij komt, dan stijgt de catalogusprijs met € 1.640,-, wat wel geheel in het 22% deel valt. Binnenkort maar eens informeren bij de dealer hoe het zit met de Assistentie i.c.m. de elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashKonijn
Het belangrijkste om te onthouden met die assistentie systemen is dat je samen rijd met zulke systemen, ze rijden niet voor je.

Ik rij sinds 2 jaar met adaptive cruise control en ik vind het echt heerlijk. Kan ik dan lekker niet opletten? Zeker niet, je moet de grenzen van zulke systemen kennen en ze daar bij helpen. Gelukkig kan je naadloos de controle overnemen, een beetje extra gas er bij zodat ie niet te hard remt als er een auto tussensprint. En als ik zie dat ze 3 auto's voor mij (hard) remmen dan wacht ik echt niet tot de cruisecontrol dat ziet.

De momenten dat de situatie stabiel is en hij lekker achter een auto aancruised is echt heerlijk. Ik ben er overigens ook meer afstand van gaan houden tot andere auto's, de cruisecontrol (van Volkswagen) heeft namelijk een minimum van 1 sec afstand. Op de snelweg is dat voor een vrachtwagen met 2 trailers genoeg om er tussen te springen.

Ondanks de ruime afstand die ik altijd hou (met of zonder adaptive cruise control), heeft de auto ook echt een paar keer voor mij voor in de ankers gehangen waarbij ik er anders geheid ook een keertje achterop had gezeten.

Anyway, ze rijden niet voor je deze systemen maar met je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16:38
CrashKonijn schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:57:
Het belangrijkste om te onthouden met die assistentie systemen is dat je samen rijd met zulke systemen, ze rijden niet voor je.

Ik rij sinds 2 jaar met adaptive cruise control en ik vind het echt heerlijk. Kan ik dan lekker niet opletten? Zeker niet, je moet de grenzen van zulke systemen kennen en ze daar bij helpen. Gelukkig kan je naadloos de controle overnemen, een beetje extra gas er bij zodat ie niet te hard remt als er een auto tussensprint. En als ik zie dat ze 3 auto's voor mij (hard) remmen dan wacht ik echt niet tot de cruisecontrol dat ziet.

De momenten dat de situatie stabiel is en hij lekker achter een auto aancruised is echt heerlijk. Ik ben er overigens ook meer afstand van gaan houden tot andere auto's, de cruisecontrol (van Volkswagen) heeft namelijk een minimum van 1 sec afstand. Op de snelweg is dat voor een vrachtwagen met 2 trailers genoeg om er tussen te springen.

Ondanks de ruime afstand die ik altijd hou (met of zonder adaptive cruise control), heeft de auto ook echt een paar keer voor mij voor in de ankers gehangen waarbij ik er anders geheid ook een keertje achterop had gezeten.

Anyway, ze rijden niet voor je deze systemen maar met je.
Geheel mee eens! ACC is top om mee te rijden! Helemaal in combinatie met automaat en stop&go. Als je dat eenmaal hebt ervaren wil je niet anders.

Front Assist heeft bij mij in 5 jaar tijd echt een tiental keer ingegrepen met remmen waarbij de auto altijd net een tel eerder was dan ik zelf. Voelt super om dat extra paar ogen aan boord te hebben.

Dat van sneeuw klopt inderdaad, Front Assist en ACC worden bij heftige sneeuwval na enige tijd gedeactiveerd. In 5 jaar twee keer gehad voor zover ik me kan herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Robert_ZM schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:59:
Ook de optie “Multifunctioneel verwarmbar 2 spaak stuurwiel” is vereist icm elect stoel + assist.
Nu heb ik alleen de elektrische stoelen dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thiazzz
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-09 14:58
Ik zie trouwens dat het sportonderstel weg is uit de opties, had deze juist gekozen voor het iets wat sportievere weggedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert_ZM
Ik had zelf al de optie Sport aangevinkt (sportstuur en progressieve stuurbekrachtiging), in mijn situatie zou dan alleen Assistentie er bij komen. Ik ben ook benieuwd wat er gaat gebeuren, maar even afwachten. Ik heb zelf geen ervaring met adaptive cruise control, maar als ik de ervaringen hierboven lees zou het wel prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
In plaats van speculeren zou ik afwachten wat Ruud Pellemans ook al zie, binnenkort overleg met Skoda en wat er wel - niet wijzigt/mogelijk is, om daarmee klanten zo goed mogelijk te informeren.
Wil niet zeggen dat als er n.a.v. gedane bestelling en configuratie nog iets verplicht wordt dat dit prettig is en kan inhouden dat er bestellingen afvallen omdat het te duur wordt qua lease en/of maximale leasebedrag met teveel procent overschrijdt.

Wel heb ik idee dat de configuraties zoals ze zijn blijven, vaak wanneer er introductie is zijn er bepaalde zaken wel te kiezen en ander zaken niet welke dan later beschikbaar komen.
Dit gebeurt vaker bij introductie; beperkt aantal keuzes maar wel minder verplichting in zin van als je ene keuze kiest je verplicht bent andere keuze te nemen.

Ik denk dat de dealers daarom productieplekken hebben gereserveerd en dat daar in fabriek rekening is gehouden met bouwen introductie bestelde exemplaren en daarbuiten het meer standaard wordt voor fabriek.
Met standaard bedoel ik dat wanneer er een keuze is gedaan door klant en daar verplichte andere keuze bijhoort dit zo op de lopende band ingesteld is en de auto gebouwd kan worden zonder bij elk station na te gaan moet bij deze keuze wel of niet de verplichte keuze gemonteerd worden.

Bovenstaande baseer ik op contact met dealer, die heeft bepaald aantal productie plekken 'gekocht' en daar ben ik er één van.
Mijn configuratie heeft hij al ingevoerd waarbij keuze voor elektrische stoel zonder verplichting van iets anders uit keuzelijst.
Ofwel heb je configuratie uitgevoerd voordat online configurator gewijzigd werd lijkt mij dat je dan krijgt wat je bestelt hebt, anders gaat het niet goed voor klanten wat ik hierboven al eerder gemeld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirrebir
  • Laatst online: 29-01-2024
ervh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:09:
Ik heb de hardcopy folder hier liggen. Dit is wat er staat:

De achterklep kan worden uitgerust met een Virtual Pedal voor contactloos openen en sluiten. Deze optie is exclusief leverbaar in combinatie met de elektrisch bedienbare achterklep en KESSY.
wat ik zei baseer op wat in handleiding staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciLkY1kXFXqO-PRxdxuxHmkINSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdLxb9HlfQFEJ5XLsxWXKafV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_0bXySMkWbad0xfg9HB-4mUy7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xLBBwBvROakIpvlxrd69bvGA.jpg?f=fotoalbum_large

er staat bij achterklep bedienen met knop op sleutel alleen bij sleutelloos systeem en KESSY is sleutelloos systeem

hier ga ik vanuit, maar of de praktijk ook zo wordt weet je pas als je de auto geleverd hebt gekregen .... helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
@knirrebir voor wat betreft bijv. dat infotainment systeem; ik heb meer het gevoel dat PON heeft gedacht wat opties te genereren (en daarmee marge voor dealers) maar er achter is gekomen dat dat standaard op de wagen zit.

Simpelste is dan de basisprijs omhoog, maar ergens is dat niet bepaald correct als je al maanden adverteert met een vanafprijs van 39.990...maargoed. Commercieel snap ik het wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Zoals bekend is de ID.4 technisch grotendeels gelijk aan de Enyaq: onderstel, besturing, accu, hulpsystemen, infotainment, etc. De eerste rijtests verschijnen nu van de productie versie, bijv. deze van Autogefühl:
YouTube: VW ID4 FULL REVIEW driving the all-new Volkswagen EV SUV ID.4 1st Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:04
ervh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:30:
@knirrebir voor wat betreft bijv. dat infotainment systeem; ik heb meer het gevoel dat PON heeft gedacht wat opties te genereren (en daarmee marge voor dealers) maar er achter is gekomen dat dat standaard op de wagen zit.

Simpelste is dan de basisprijs omhoog, maar ergens is dat niet bepaald correct als je al maanden adverteert met een vanafprijs van 39.990...maargoed. Commercieel snap ik het wel
In de landen om ons heen, zijn navigatie en navigatie plus nog steeds 2 los te bestellen opties. Kan natuurlijk zijn dat ze achterlopen. Anderzijds kan PON gewoon van gedachten zijn veranderd. In Noorwegen is een warmtepomp bijv weer standaard. Al snap ik die overweging dan weer wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wimvanb
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-08 21:26
We kunnen van alles snappen in verband met de nieuwe prijsopbouw, maar het is toch te gek voor woorden dat door deze actie particulieren subsidie mis gaan lopen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
jdbiggelaa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:57:
Zoals bekend is de ID.4 technisch grotendeels gelijk aan de Enyaq: onderstel, besturing, accu, hulpsystemen, infotainment, etc. De eerste rijtests verschijnen nu van de productie versie, bijv. deze van Autogefühl:
YouTube: VW ID4 FULL REVIEW driving the all-new Volkswagen EV SUV ID.4 1st Max
Bedankt voor het delen!

Conclusie wat mij betreft is dat de rijeigenschappen fenomenaal zijn, maar infotainment om te huilen. Laten we hopen dat daar nog een hoop innovatie en tijd in wordt gestoken de komende maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-08 21:13
Voor autogefuhl vond ik hem niet echt kritisch. Wel goed om te horen dat de rij eigenschappen goed zijn. Plus de bouwkwaliteit lijkt gelukkig beter dan een Tesla. Maar had liever de vergelijking gehoord ten opzichte van Hyundai group. Die is immers ook allang bezig met elektrisch rijden.

Wat ik echter mis is een verbruikstest. Ook met name gericht op het nut van de warmtepomp. Zou mooi zijn als daar wat meer info over komt. Misschien komt dit later nog 😄.

Ook fijn om te weten dat Skoda z’n oude vertrouwde manier van ACC bediening toepast. Plus paddles voor de recuperatie, dus die problemen hebben we niet 😅.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh088
  • Laatst online: 19-03 19:57
Hmm vraag m.b.t. de wijzigingen op de configurator en mijn huidig bestelde enyaq iv60.

Richting de LM is Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch
verstelbare lendensteun (PB0) besteld. Dit is op hun beurt weer besteld bij de dealer (Century / Pon) en ook door de dealer bevestigd! Ik heb géén assistentie pakket geselecteerd. Dit was verder geen probleem.

Nu zie ik dat assistentie pakket vereist is.. én
Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie HOD en drive mode select dus ook.

dat is toch een 1200€ extra... ga ik nu achteraf gedonder krijgen? Want leuk dat ik de aanschaf prijs niet betaal, mijn leasebedrag gaat dan zeker wel stijgen.. en laat ik nou net het zo berekend heb dat ik op het randje zat...

En als ik dus iets moet wijzigen (waar ik geen zin in heb) ga ik dan qua 'slot' ook naar week 30+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Dinh088 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:54:
Hmm vraag m.b.t. de wijzigingen op de configurator en mijn huidig bestelde enyaq iv60.

Richting de LM is Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie incl. elektrisch
verstelbare lendensteun (PB0) besteld. Dit is op hun beurt weer besteld bij de dealer (Century / Pon) en ook door de dealer bevestigd! Ik heb géén assistentie pakket geselecteerd. Dit was verder geen probleem.

Nu zie ik dat assistentie pakket vereist is.. én
Multifunctioneel verwarmbaar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie HOD en drive mode select dus ook.

dat is toch een 1200€ extra... ga ik nu achteraf gedonder krijgen? Want leuk dat ik de aanschaf prijs niet betaal, mijn leasebedrag gaat dan zeker wel stijgen.. en laat ik nou net het zo berekend heb dat ik op het randje zat...

En als ik dus iets moet wijzigen (waar ik geen zin in heb) ga ik dan qua 'slot' ook naar week 30+ ?
Allemaal vragen voor je dealer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-12-2022
Hallo allemaal!

Met grote interesse ben ik deze forum aan het volgen. Via de lease maatschappij heb ik ook een Enyaq besteld

Mijn configuratie
Enyaq IV 80
Arctic Silver
Velgen 20inch Vega
Lodge
Comfort Plus
Klimaat
Family
Licht+
Infotainment+
125kw laden
Elektrische stoelen

Mijn levertijd is week 22

Nu las ik dat de assistent verplicht erbij moet komen ivm elektrische stoelen. Ik ben benieuwd wat de uiteindelijk configuratie gaat worden.

In het boekje kwam ik niks tegen van de Crystal Face. Ik ben benieuwd of de crystal face ook zo dynamische ingesteld kan worden als de reclame. Iemand meer informatie hierover?

En weet iemand of deze platform ook de mogelijkheid geeft als de octavia (vcds/vagcom) om achteraf features aan of uit te zetten

Noreaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:35
@Noreaga_no1 Of er iets in te stellen valt aan de Crystal face denk ik niet, maar het welkom licht enzo zit wel verpakt in een leuke animatie. Is als eens gepost in dit topic.

VCDS zit vooralsnog voor dit platform nog zo goed als dicht. Ze zijn er wel mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
Bedankt voor de informatie! Hopelijk lukt het om de vcds nog open te krijgen. .zou wel een leuke feature zijn om je auto weer persoonlijker te maken

Noreaga

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-09 22:49
https://www.korterink.nl/enyaq-19-december/

Voor geïnteresseerden 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
Net nog even de handleiding bekeken. De auto kun start ook als je enkel het rempedaal intrapt en schakelt uit als je de auto verlaat. Start/stop is dus optioneel.

Van het onderstaande heb ik wel mijn bedenkingen :-s

"Bij zeer lage buitentemperaturen kan de temperatuur van de
hoogvoltaccu zo laag worden, dat het contact mogelijk niet kan
worden ingeschakeld.
Het inschakelen van het contact is weer mogelijk wanneer de
temperatuur van de hoogvoltaccu voldoende is gestegen."

Moeten we dan wachten totdat het lente wordt ;-) ? Wat als je hem net even niet aan de lader hebt en niet kan voorverwarmen.....time will tell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:08

rammes

koekebakker 1e klas

4 jaar mee leven, en dan snel inleveren weer bij de leasemaatschappij. ;)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJP84
rammes schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:19:
4 jaar mee leven, en dan snel inleveren weer bij de leasemaatschappij. ;)
Ik moet een jaartje langer 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.pellemans
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 07:48
Het is even afwachten wat de overheid komende week gaat zeggen. Maar er is inderdaad de komende tijd weer 1 Enyaq in Nederland.

Meer info volgt hopelijk snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
FJP84 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:14:
Net nog even de handleiding bekeken. De auto kun start ook als je enkel het rempedaal intrapt en schakelt uit als je de auto verlaat. Start/stop is dus optioneel.

Van het onderstaande heb ik wel mijn bedenkingen :-s

"Bij zeer lage buitentemperaturen kan de temperatuur van de
hoogvoltaccu zo laag worden, dat het contact mogelijk niet kan
worden ingeschakeld.
Het inschakelen van het contact is weer mogelijk wanneer de
temperatuur van de hoogvoltaccu voldoende is gestegen."

Moeten we dan wachten totdat het lente wordt ;-) ? Wat als je hem net even niet aan de lader hebt en niet kan voorverwarmen.....time will tell
Zeer laag betekent temperaturen van -20 graden en nog lager. Dat zal hier in NL niet vaak voorkomen. Wat je met een EV als Tesla kunt doen, is aan de laadpaal je accupakket verwarmen. Dat kan de ID.4 (nog) niet, maar dat zullen ze nog wel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Noreaga_no1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:37:

In het boekje kwam ik niks tegen van de Crystal Face. Ik ben benieuwd of de crystal face ook zo dynamische ingesteld kan worden als de reclame. Iemand meer informatie hierover?
De Crystal Face is ingetrokken, naar het schijnt omdat een partij (onbekend welke) bezwaar heeft gemaakt. Zie ook:
https://www.skodacommunit...ht-mehr-lieferbar.134541/

[ Voor 9% gewijzigd door jdbiggelaa op 13-12-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
jdbiggelaa schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:25:
[...]

De Crystal Face is ingetrokken, naar het schijnt omdat een partij (onbekend welke) bezwaar heeft gemaakt. Zie ook:
Is dat de Licht Plus variant?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O09CRyoZTnCAufMktUG1O46eRLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s2ZfSZnDhLznRBRRAAZsflBt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Dat was Citroën toch? Leek teveel op een grille van DS series. Of ben ik in de war met Polestar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noreaga_no1
jdbiggelaa schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:25:
[...]

Ik ben benieuwd.. je kan het namelijk nog wel bestellen als optie en mijn order is bevestigd... officiële reactie van Skoda is er nog niet... dat ze het niet meer leveren en of optie niet meer beschikbaar is

Noreaga

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noreaga_no1
Ja dat klopt

Noreaga

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ManiacScum
Ik begrijp er helemaal niets meer van... je kunt dat ding nog wel bestellen maar de kans dat het dus niet geleverd gaat worden is reëel?

Het valt mee eerlijk gezegd allemaal wat tegen van Skoda dat er zulke wijzigingen zijn voor een niet bepaald goedkope auto. We kunnen al moeilijk beoordelen wat voor auto we krijgen (gezien het feit dat hij nauwelijks ergens te bewonderen is) en dan bestel je vervolgens een auto en dan is het maar afwachten of je datgene wat je bestelt wel krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:08
ManiacScum schreef op zondag 13 december 2020 @ 17:51:
[...]

Ik begrijp er helemaal niets meer van... je kunt dat ding nog wel bestellen maar de kans dat het dus niet geleverd gaat worden is reëel?

Het valt mee eerlijk gezegd allemaal wat tegen van Skoda dat er zulke wijzigingen zijn voor een niet bepaald goedkope auto. We kunnen al moeilijk beoordelen wat voor auto we krijgen (gezien het feit dat hij nauwelijks ergens te bewonderen is) en dan bestel je vervolgens een auto en dan is het maar afwachten of je datgene wat je bestelt wel krijgt.
Is het niet gewoon alleen in Duitsland? Daar kun je tot 1 januari het Licht Plus-pakket ook niet kiezen. Dus dat lijkt te matchen. Ik had al ergens gehoord dat het per land zou verschillen of de christal light tijdens het rijden zou branden. Heeft ook met wetgeving te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Voor Skoda rijders in NL is er het Skodaforum.nl. Daar is de Enyaq ook onderwerp van enkele topics.
Zie: https://www.skodaforum.nl/forum/forums/enyaq.77/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:08

rammes

koekebakker 1e klas

jdbiggelaa schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:27:
Voor Skoda rijders in NL is er het Skodaforum.nl. Daar is de Enyaq ook onderwerp van enkele topics.
Zie: https://www.skodaforum.nl/forum/forums/enyaq.77/
ja gelezen, maar vind het daar nogal saai, dus blijf liever hier ;-)

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noreaga_no1
pim89 schreef op zondag 13 december 2020 @ 19:11:
[...]

Is het niet gewoon alleen in Duitsland? Daar kun je tot 1 januari het Licht Plus-pakket ook niet kiezen. Dus dat lijkt te matchen. Ik had al ergens gehoord dat het per land zou verschillen of de christal light tijdens het rijden zou branden. Heeft ook met wetgeving te maken.
Het licht pakker is pas beschikbaar in Q1/2021. Dus het zou inderdaad kunnen.

Ik zag dat in duistland de “assistent” alleen verplicht werd bij “elektrische stoelen plus “ (dus met massage functie) en niet bij standaard “elektrische stoelen”.
Nu in NL “assistent” ook verplicht wordt bij de elektrische stoelen, krijgen we straks ook de massage functie erbij??🤔

Noreaga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Opvallend: vandaag kwam ik er achter dat in Duitsland de Enyaq nog nergens live te zien was, NL loopt daarbij voorop. De Duitsers is verteld dat de Enyaq niet vóór april bij de dealer te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
jdbiggelaa schreef op zondag 13 december 2020 @ 14:22:
[...]

Zeer laag betekent temperaturen van -20 graden en nog lager. Dat zal hier in NL niet vaak voorkomen. Wat je met een EV als Tesla kunt doen, is aan de laadpaal je accupakket verwarmen. Dat kan de ID.4 (nog) niet, maar dat zullen ze nog wel aanpassen.
Dit kan met de Enyaq ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Tegen de tijd dat hij in NL rijdt waarschijnlijk wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenvr72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-01-2023

Jeroenvr72

Windsurfer en levensgenieter.

goedemorgen allemaal,
even een leveringsupdate :)
vrijdag gebeld met de dealer of mijn bestelde Enyaq op tijd geleverd gaat worden (lees voor half november 2021)
Ze hebben hem besteld bij de fabriek op 8 december en een "K" nummer gekregen wat betekend dat de fabriek de bestelling heeft bevestigd. De levertijden zijn niet vast gesteld, maar ze hebben een lijst met verwachte levertijden, gebaseerd op de besteldatums. Die van mij zou in week 34 geproduceerd gaan worden, dus zou op tijd moeten komen :) nu maar duimen draaien de komende 11 maanden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Lijkt me redelijk veilig om aan te nemen dat deze niet door gaat, gezien 'uitgelekte' informatie.

Jammer, had wel interesse om nog een keer heen te gaan en wat onzekerheden te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
ManiacScum schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:35:
[...]

Lijkt me redelijk veilig om aan te nemen dat deze niet door gaat, gezien 'uitgelekte' informatie.

Jammer, had wel interesse om nog een keer heen te gaan en wat onzekerheden te bespreken.
Zal inderdaad wel geannuleerd worden. Begin ook meer vragen te krijgen. Zo las ik ook dat AR niet voor eind 2021 komt. Heb deze dure optie juist gekozen omdat het er echt prachtig uitziet.
En zo komen er de laatste tijd meer mitsjes en maartjes naar buiten.
Wat mij betreft pakt Skoda dit niet geheel goed aan en zouden ze snel volledige openheid van zaken moeten geven.
Er zijn toch immers zeer veel mensen die de auto 'blind' besteld hebben en dus hun vertrouwen in Skoda uitgesproken hebben. Ik hoop dan ook dat Skoda dit vertrouwen niet beschaamd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
goetfoud schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:48:
[...]

Zal inderdaad wel geannuleerd worden. Begin ook meer vragen te krijgen. Zo las ik ook dat AR niet voor eind 2021 komt. Heb deze dure optie juist gekozen omdat het er echt prachtig uitziet.
Wat mij betreft pakt Skoda dit niet geheel goed aan en zouden ze snel volledige openheid van zaken moeten geven.
Er zijn toch immers zeer veel mensen die de auto 'blind' besteld hebben en dus hun vertrouwen in Skoda uitgesproken hebben. Ik hoop dan ook dat Skoda dit vertrouwen niet beschaamd.....
AR? Help me ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashKonijn
Augmented Reality :)

Overigens ben ik het er mee eens dat Skoda er een potje van maakt. Vind vaak de uitleg bij bepaalde opties erg onduidelijk, en het is me soms ook niet duidelijk wat het resultaat dan is als je niet een optie neemt (Zoals crystal lighting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
CrashKonijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:00:
[...]

Augmented Reality :)

Overigens ben ik het er mee eens dat Skoda er een potje van maakt. Vind vaak de uitleg bij bepaalde opties erg onduidelijk, en het is me soms ook niet duidelijk wat het resultaat dan is als je niet een optie neemt (Zoals crystal lighting)
Thanks! Volledig mee eens, ga vandaag/morgen maar eens in overleg met ons wagenparkbeheer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
goetfoud schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:48:
[...]

Wel bijzonder als die AR HUD niet direct komt. De ID.4 wordt er wel direct mee geleverd, en ik ga er toch van uit dat het exact dezelfde software is. Zelf heb ik er niet voor gekozen omdat ik de toegevoegde waarde te klein vind (al ziet het er inderdaad wel tof uit).

Ervaring leert dat je bij nieuwe auto's die je bestelt voordat ze daadwerkelijk geleverd kunnen worden (laat staan auto's die nog niet eens in productie zijn) er altijd van uit moet gaan dat een aantal dingen uiteindelijk net wat anders worden dan oorspronkelijk verwacht.

Dat neemt niet weg dat de communicatie van Skoda (of Pon) nog wel wat te wensen overlaat. Als je ziet hoeveel onduidelijkheden er in dit topic al langs zijn gekomen, lijkt het alsof Pon zelf ook nog geen idee heeft wat ze precies importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
pim89 schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:03:
[...]

Dat neemt niet weg dat de communicatie van Skoda (of Pon) nog wel wat te wensen overlaat. Als je ziet hoeveel onduidelijkheden er in dit topic al langs zijn gekomen, lijkt het alsof Pon zelf ook nog geen idee heeft wat ze precies importeren.
Eens en dat laatste zou best eens kunnen kloppen.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
[...]

Wel bijzonder als die AR HUD niet direct komt. De ID.4 wordt er wel direct mee geleverd, en ik ga er toch van uit dat het exact dezelfde software is. Zelf heb ik er niet voor gekozen omdat ik de toegevoegde waarde te klein vind (al ziet het er inderdaad wel tof uit).

Ervaring leert dat je bij nieuwe auto's die je bestelt voordat ze daadwerkelijk geleverd kunnen worden (laat staan auto's die nog niet eens in productie zijn) er altijd van uit moet gaan dat een aantal dingen uiteindelijk net wat anders worden dan oorspronkelijk verwacht.

Ik heb er niet voor gekozen maar heb gekozen voor Infotainment (zonder plus) maar ook dit is weer gewijzigd. Nu is Infotainment Plus net zo duur als Infotainment.

Dat zijn ook weer van die vragen, welke wordt er dan daadwerkelijk geleverd?
Skoda Sound Systeem net zo iets, kan blijkbaar niet in combinatie met de Transport optie, beide heb ik besteld. Wat gaat dit worden en hoe gaan ze de meer/minderprijs verrekenen.

Je bestelt de auto en vervolgens blijft het stil vanuit Wagenpark, Leasemij en Dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
CrashKonijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:00:
[...]
het is me soms ook niet duidelijk wat het resultaat dan is als je niet een optie neemt (Zoals crystal lighting)
Doel je bij dit voorbeeld op de Matrix-LED koplampen of op de lichtgevende grill? Beide zijn natuurlijk in de configurator prima te zien, en volgens mij zelfs in de folder. De lichtgevende grill heeft ook op 1 van de auto's van de roadshow gezeten. Veel meer hadden ze niet kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
ManiacScum schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:05:
[...]

Nu is Infotainment Plus net zo duur als Infotainment.
Klopt, maar de auto zelf is wel precies met dat prijsverschil duurder geworden. Dus daar is onder aan de streep niets veranderd, behalve dat Infotainment standaard is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
ManiacScum schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb er niet voor gekozen maar heb gekozen voor Infotainment (zonder plus) maar ook dit is weer gewijzigd. Nu is Infotainment Plus net zo duur als Infotainment.

Dat zijn ook weer van die vragen, welke wordt er dan daadwerkelijk geleverd?
Skoda Sound Systeem net zo iets, kan blijkbaar niet in combinatie met de Transport optie, beide heb ik besteld. Wat gaat dit worden en hoe gaan ze de meer/minderprijs verrekenen.

Je bestelt de auto en vervolgens blijft het stil vanuit Wagenpark, Leasemij en Dealer.
Volgens mijn dealer verandert alleen de prijs van de Enyaq met de kosten van de navigatie die nu standaard is en met terugwerkende kracht. Daarvoor hoeft voor degenen die het nog niet hadden besteld niet te worden bijbetaald, de fiscale waarde gaat wél omhoog. Alle veranderingen in afhankelijkheden van opties die in de afgelopen dagen zijn doorgevoerd, hebben volgens hem alleen betrekking op NIEUW bestelde auto's en géén gevolgen voor wagens die al in bestelling staan. We gaan het zien.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
[...]

Dan moeten ze het aan de voorkant goed dichttimmeren...
Op basis van datgene wat Skoda door heeft gegeven heb ik mijn auto bewust samengesteld en heeft dat ook de doorslag gegeven de Enyaq te kiezen. Anders had ik mogelijk voor een andere auto gekozen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
jdbiggelaa schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:13:
[...]

Volgens mijn dealer verandert alleen de prijs van de Enyaq met de kosten van de navigatie die nu standaard is en met terugwerkende kracht. Daarvoor hoeft voor degenen die het nog niet hadden besteld niet te worden bijbetaald, de fiscale waarde gaat wél omhoog. Alle veranderingen in afhankelijkheden van opties die in de afgelopen dagen zijn doorgevoerd, hebben volgens hem alleen betrekking op NIEUW bestelde auto's en géén gevolgen voor wagens die al in bestelling staan. We gaan het zien.... ;)
Zoiets kreeg ik van de dealer ook te horen. Alleen Skoda sound en transport gaf hij aan dat transport dan komt te vervallen. En als ik assistent plus wil dat dan mogelijk de productie wordt opgeschoven. Hij gaat alles uitzoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashKonijn
pim89 schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:07:
[...]

Doel je bij dit voorbeeld op de Matrix-LED koplampen of op de lichtgevende grill? Beide zijn natuurlijk in de configurator prima te zien, en volgens mij zelfs in de folder. De lichtgevende grill heeft ook op 1 van de auto's van de roadshow gezeten. Veel meer hadden ze niet kunnen doen.
Ik vind het vooral duidelijk hoe het er uit ziet MET die opties, zonder die opties niet echt. Elke foto of elke video is altijd van een volledig uitgeruste Founder Edition.

(ah tijdens dit typen heb ik nog even gekeken, het staat dus wel in het boekje. Echter niet onder elkaar).

Maar uberhaupt vind ik het lastig. Overal staat alleen de naam bij. Dit is voor het eerst dat ik naar een skoda kijk. Wat is in godnaam KESSY? Moet ik gaan googlen voordat ik het wist. Is de travel assist nou wel niet level 2 autonomy? Uiteindelijk kun veel wel overal vinden maar ook de PDF is niet top. Mijn vriending en ik vinden het studio interieur ook wel leuk, maar die zit niet in de configurator? Vervolgens zitten er in het interieur tab wel 5 smaken, maar staan er bij opties weer 4. En waarom ontbreken er standaard opties? Ik ga een auto van 55k bestellen, dan vind ik het persoonlijk prettig om wat extra parkeer hulp te hebben (voor de vriendin) maar die kun je dus nog niet bestellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
CrashKonijn schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:26:
[...]

Maar uberhaupt vind ik het lastig. Overal staat alleen de naam bij. Dit is voor het eerst dat ik naar een skoda kijk. Wat is in godnaam KESSY? Moet ik gaan googlen voordat ik het wist. Is de travel assist nou wel niet level 2 autonomy? Uiteindelijk kun veel wel overal vinden maar ook de PDF is niet top. Mijn vriending en ik vinden het studio interieur ook wel leuk, maar die zit niet in de configurator? Vervolgens zitten er in het interieur tab wel 5 smaken, maar staan er bij opties weer 4. En waarom ontbreken er standaard opties? Ik ga een auto van 55k bestellen, dan vind ik het persoonlijk prettig om wat extra parkeer hulp te hebben (voor de vriendin) maar die kun je dus nog niet bestellen...
Ja hier zijn we het wel helemaal met elkaar eens. Je moet best diep zoeken om te vinden wat het verschil tussen de twee KESSY-varianten is (de standaard versie is alleen 'keyless drive' en de betaalde versie is 'keyless entry en drive'). En inderdaad, dat bepaalde zaken niet te kiezen is, dat zal ermee te maken hebben dat het een nieuwe auto is. Maar ook de assistentie-opties in de folder worden niet allemaal duidelijk toegelicht. Naamgeving is anders dan in de optiepakketten, of is helemaal niet aanwezig in optiepakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
Net contact met de dealer gehad m.b.t. de verhoogde fiscale waarde (particuliere aankoop, grens 45.000,-, subsidie 4.000,-). Inderdaad wordt de navigatie standaard, reeds bestelde worden gecompenseerd, wil ik de navigatie niet dat wordt de levering vertraagd.

Dealer is ook niet blij en overvallen met nieuws.

Gesproken over mogelijkheid om de trekhaak te laten vervallen en later (incl. regeling) te monteren.
Dan blijft de verwachte leverwerk: 20

Als we de auto houden zoals besteld, dus zonder navigatie wordt de verwachte leverweek 28-30. M.a.w., 2 maanden later. Wel het nieuwe modeljaar.

Nog even checken nu of bij laten vervallen van de optie trekhaak en nemen optie trekhaakvoorbereiding ik onder de eur 45.000,- blijf...

Beloofd morgen terug te bellen met beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimvanb
Mooi dat dit nog aangepast kon worden.
Heb je nu moeten tekenen voor een nieuwe configuratie of wordt het aangepast op de oude configuratie? In het laatste geval blijft de oude datum bestaan voor de SEPP aanvraag en in het andere geval klopt de datum waarop je de subsidie hebt aangevraagd en die je vermeld hebt in de SEPP aanvraag niet meer. Dan moet je misschien een nieuwe aanvraag indienen met de veranderde datum en kan je dus fluiten naar je subsidie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
wimvanb schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:09:
Mooi dat dit nog aangepast kon worden.
Heb je nu moeten tekenen voor een nieuwe configuratie of wordt het aangepast op de oude configuratie? In het laatste geval blijft de oude datum bestaan voor de SEPP aanvraag en in het andere geval klopt de datum waarop je de subsidie hebt aangevraagd en die je vermeld hebt in de SEPP aanvraag niet meer. Dan moet je misschien een nieuwe aanvraag indienen met de veranderde datum en kan je dus fluiten naar je subsidie..
Goeie vraag, had ik me nog niet gerealiseerd...weet ik niet exact, morgen dus meenemen, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
johnvanderster schreef op maandag 14 december 2020 @ 18:40:
[...]

Goeie vraag, had ik me nog niet gerealiseerd...weet ik niet exact, morgen dus meenemen, bedankt!
Ik heb dit op voorhand aan het rvo gevraagd. Bij een kleine wijziging blijft eerste contractdatum staan. Je kunt eventueel het eerste contract als bijlage in je aanvraag doen. Tevens emails met dealer over wijzigingen.

Mijn dealer heeft wijzigingen doorgevoerd zonder volledig nieuw contract op te stellen. Natuurlijk wel alles netjes per email bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
jeroenkb schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:02:
[...]

Ik heb dit op voorhand aan het rvo gevraagd. Bij een kleine wijziging blijft eerste contractdatum staan. Je kunt eventueel het eerste contract als bijlage in je aanvraag doen. Tevens emails met dealer over wijzigingen.

Mijn dealer heeft wijzigingen doorgevoerd zonder volledig nieuw contract op te stellen. Natuurlijk wel alles netjes per email bevestigd.
Da's mooi.
Overigens, ik heb bij de aanvraag niets te hoeven "uploaden" (was steekproefgewijs dacht ik ergens te hebben gelezen). Ik vraag de dealer e.e.a. op de bestaande overeenkomst toe te voegen/vast te leggen en te mailen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJP84
Nu maar hopen dat COVID-19 niet te veel extra wachttijd met zich meebrengt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pim89
FJP84 schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:20:
Nu maar hopen dat COVID-19 niet te veel extra wachttijd met zich meebrengt....
Zo lang alles in Tsjechië doorgaat maak ik me daar niet zo veel zorgen over. En daar hebben ze het op dit moment volgens mij beter onder controle dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimvanb
johnvanderster schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:15:
[...]

Da's mooi.
Overigens, ik heb bij de aanvraag niets te hoeven "uploaden" (was steekproefgewijs dacht ik ergens te hebben gelezen). Ik vraag de dealer e.e.a. op de bestaande overeenkomst toe te voegen/vast te leggen en te mailen inderdaad.
Volgens mij moet je eventueel pas wat uploaden op het moment dat het kenteken bekend is.
De dan geldende basisprijs voor de Enyaq wordt gehanteerd om te zien of je subsidieaanvraag nog steeds klopt. En die klopt zeker niet meer vergeleken met het moment toen je het koopcontract tekende.
Het kan dus weer een probleem worden wanneer Skoda Nederland per 1 juni of 1 juli weer de basisprijs gaat verhogen en wanneer je nieuwe Enyaq dan nog niet op kenteken staat. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@wimvanb dat klopt. Vandaar dat ik marge heb aangehouden onder de 45000 grens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Da's mooi.
Dat klopt. Is alleen bij steekproef. Maar je kunt vrijwillig in je rvo portal zaken vastleggen. Voor de extra zekerheid kun je even bellen. Ze maken netjes aantekening van elk gesprek, zodat je dan bewijs hebt wat rvo toegezegd heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimvanb
@jeroenkb Uiteraard heeft iedereen een marge aangehouden. Maar hoe groot moet die marge zijn? 500 euro bleek te weinig te zijn en wanneer Skoda de prijzen inderdaad weer gaat verhogen met bijvoorbeeld 1000 euro was 1500 euro marge uiteindelijk ook te weinig geweest. Koffiedik kijken dus en hopen dat Skoda niet weer van die rare acties gaat uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Eens. Ze 'mogen' van mij nog voor 700 euro raar doen...;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnvanderster
Nog even nagezocht, de prijs van de auto wordt bij het afgeven van het kenteken gecontroleerd o.b.v. de gegevens bij de RDW. Zolang dit onder de eur 45.000,- blijft is het oké.

Ik ben op de hoogte van het feit dat de geregistreerde catalogusprijs in het kentekenregister
van de RDW niet boven EUR 45.000 mag komen. De catalogusprijs is inclusief btw, bpm en
accessoires die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het
kenteken is afgegeven. Voordat uitbetaling van de subsidie plaatsvindt wordt er getoetst op
o.a. de catalogusprijs en actieradius die staat geregistreerd in het kentekenregister (RDW).

Bij de aanvraag wordt gekeken naar de datum van de overeenkomst en welke auto (alleen de iV 60 komt in aanmerking mits prijs inclusief opties niet boven de 45.000 komt).
Ik heb geen opgave van de catalogusprijs op moment van ondertekening hoeven doen.
Staat wel in de voorwaarden.
Morgen voor de zekerheid even RVO bellen.

Toevallig blijft de totaal prijs na wijziging door vervallen trekhaak (-/- 990 + 200 = -/- 790) hetzelfde.

Blijft inderdaad de uitdaging dat er in de toekomst niet nog meer wordt gewijzigd door Pon...

[ Voor 5% gewijzigd door johnvanderster op 14-12-2020 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Da's mooi.
Ik had laatst twee medewerkers van de RVO aan de lijn. Beiden bevestigen dat bij de definitieve toekenning van de subsidie niet wordt gekeken naar het koopcontract, maar naar de fiscale waarde zoals vastgelegd door de RDW. Die database is hun bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh088
Volgens de Skoda dealer; als je al besteld hebt en je geeft geen wijzigingen door verandert er helemaal niets. Mocht je nu wijzigingen of nieuwe bestellingen doorgeven; dan gelden de nieuwe configuratieregels en prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ccreator
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 22:58
ervh schreef op zondag 13 december 2020 @ 16:28:
Dat was Citroën toch? Leek teveel op een grille van DS series. Of ben ik in de war met Polestar?
Naar het schijnt was het intellectuele eigendom nog niet goed afgetimmerd wat betreft de crystal face.
Ik denk dat daar nog wel tijd overheen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Dinh088 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:58:
Volgens de Skoda dealer; als je al besteld hebt en je geeft geen wijzigingen door verandert er helemaal niets. Mocht je nu wijzigingen of nieuwe bestellingen doorgeven; dan gelden de nieuwe configuratieregels en prijzen.
Er is een verschil tussen de koopprijs (met bv korting) en de fiscale waarde. En dat is van belang voor mogelijke subsidie. Ik heb geen nav besteld. Die krijg ik nu wel volgens mijn dealer. Ik hoef hem niet te betalen (700 euro voordeel)
Maar fiscaal gezien is mijn auto nu wel 700 euro duurder. Gelukkig totaal nog onder de subsidiegrens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimvanb
Dinh088 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:58:
Wat een slecht advies van de dealer! Dat klopt dus totaal niet, want om de subsidie te krijgen kijken ze naar de RDW prijs op het moment dat de auto op kenteken wordt gezet. En daar zit dus zo'n 800 euro verschil in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh088
Had er natuurlijk bij mogen vermelden dat mijn bestelling lease is.

Even een quick scan laat toch wel wat verschillen zien... zo zie ik niet dat assistentie 'standaard' is. Maar wel verplicht bij elek. stoel en ook stuurwiel optie mee moet.

De dealer zegt dus dat alles bij origineel blijft voor mij. Tijd zal het leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX6ecL5juAuQNmmRAp9mCMWU5Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VC6tNHnPb7TDptrfW2UyrWaS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Dinh088 op 15-12-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeroe.b
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-08 21:13
Dinh088 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:56:
Had er natuurlijk bij mogen vermelden dat mijn bestelling lease is.

Even een quick scan laat toch wel wat verschillen zien... de dealer zegt dus dat alles bij origineel blijft voor mij. Tijd zal het leren.

[Afbeelding]
zit een foutje in je excel, je trekhaak is goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odegraaff
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-03-2021
Dat is alleen de voorbereiding... niet de werkelijke trekhaak .

Ik heb mijn Enyaq een maand geleden besteld, en ik kreeg terug van de LM dat de leverweek 31 maart zou worden.
Vond dat erg optimistich, en hopelijk geen 1 april grap :(

Enyaq 60, Race Blue, Klimaat pakket, panoramadak, trekhaak. That's it...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

pim89 schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:35:
[...]

Ja hier zijn we het wel helemaal met elkaar eens. Je moet best diep zoeken om te vinden wat het verschil tussen de twee KESSY-varianten is (de standaard versie is alleen 'keyless drive' en de betaalde versie is 'keyless entry en drive'). En inderdaad, dat bepaalde zaken niet te kiezen is, dat zal ermee te maken hebben dat het een nieuwe auto is. Maar ook de assistentie-opties in de folder worden niet allemaal duidelijk toegelicht. Naamgeving is anders dan in de optiepakketten, of is helemaal niet aanwezig in optiepakketten.
Wat natuurlijk ook absurd is. VAG moet die laatste euro's weer eruit persen met een fatsoenlijke Kessy implementatie...

Ik bedoel, volledige KESSY krijg je bij andere fabrikanten al op modellen van 20K. En bij een auto van >40K zou je moeten bijbetalen om je auto gewoon met de sleutel in de zak te kunnen openen? Dat is toch gewoon armoede?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
@odegraaff dat zou mooi voor je zijn. Ik heb 14 okt besteld, kreeg eind mei te horen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eyyka
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-09 23:09
De afgelopen weken dit forum gevolgd. Via de lease maatschappij heb ik afgelopen vrijdag ook een Enyaq besteld. Nu zag ik dat vanaf maandag het infotainment pakket er standaard op zit terwijl ik dit niet nodig heb door de aanwezigheid van Carplay. Ik ben benieuwd naar de reactie vanuit Leaseplan/Pon.

Mijn configuratie
Enyaq IV 60
  • Quartz Grey Metallic
  • 19" Regulus velgen
  • Loft
  • Assistentie
  • Multifunctioneel verwarmbar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie HOD en drive mode select (verplicht)
  • Comfort
  • Panoramadak

|  Macbook Air M1 16GB |  iPhone 15 Pro Max 256GB |  iPad Pro 11” 2021 WiFi + Cellular 128GB | PS5 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
  • Laatst online: 25-08-2024
Zojuist contact gehad met de dealer aangaande de infotainment soap. Ik heb Infotainment Plus pakket besteld a €1690. Nu dat het infotainment systeem standaard wordt en de personen die dit niet besteld hebben worden gecompenseerd heb ik gevraagd in hoeverre ik dan gecompenseerd gaan worden (gelijke monniken gelijke kappen).

Antwoord NEE, alleen de personen die niet het infotainment systeem hadden besteld worden gecompenseerd. Heb aangegeven dit zeer vreemd te vinden. Ga nog teruggebeld worden in hoeverre er alsnog iets te regelen is.

Ben wel blij dat ik nu het Skoda Sound System en Assistentie Plus aan de bestelling kan toevoegen zonder dat hierdoor de levertijd opschuift. Heb ook maar weer eens nagevraagd bij welk pakket de elektrische achterklep nu geleverd wordt (Comfort of Comfort Plus) zoveel onduidelijkheid hierover, heb zelf ooit eens begrepen dat het zelfs gewoon standaard was. Maar daar komt hij nog op terug.

ps heb een IV80 besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-09 17:39
Duncan78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:43: Ben wel blij dat ik nu het Skoda Sound System en Assistentie Plus aan de bestelling kan toevoegen zonder dat hierdoor de levertijd opschuift.
Welke dealer is dat en is dat door PON bevestigd? Ik heb zelf ook belang erbij om soundsystem toe te voegen, maar was bang dat leverdatum zou opschuiven... Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondertussen de afzonderlijke dealers ook niet meer zo geloof, omdat zij ook maar af en toe wat lijken te beweren wat betreft verschillende onderwerpen.

Spidermellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncan78
langevoort schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:58:
[...]

Welke dealer is dat en is dat door PON bevestigd? Ik heb zelf ook belang erbij om soundsystem toe te voegen, maar was bang dat leverdatum zou opschuiven... Ik moet eerlijk zeggen dat ik ondertussen de afzonderlijke dealers ook niet meer zo geloof, omdat zij ook maar af en toe wat lijken te beweren wat betreft verschillende onderwerpen.
Dealer is Broekhuis, weet niet als dat bevestigd is door PON?

[ Voor 4% gewijzigd door Duncan78 op 15-12-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Duncan78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:43:
Zojuist contact gehad met de dealer aangaande de infotainment soap. Ik heb Infotainment Plus pakket besteld a €1690. Nu dat het infotainment systeem standaard wordt en de personen die dit niet besteld hebben worden gecompenseerd heb ik gevraagd in hoeverre ik dan gecompenseerd gaan worden (gelijke monniken gelijke kappen).

Antwoord NEE, alleen de personen die niet het infotainment systeem hadden besteld worden gecompenseerd. Heb aangegeven dit zeer vreemd te vinden. Ga nog teruggebeld worden in hoeverre er alsnog iets te regelen is.
Waarom zou je gecompenseerd worden? De basisprijs is omhooggegaan met exact de prijs van de Infotainment optie. Dus er zit geen prijsverschil in...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
Dipsausje schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:17:
[...]

Waarom zou je gecompenseerd worden? De basisprijs is omhooggegaan met exact de prijs van de Infotainment optie. Dus er zit geen prijsverschil in...
Klopt en is ook een terechte opmerking. Gaat mij erom dat iedereen hetzelfde behandeld wordt. Voelt gewoon niet goed dat andere een "gratis" optie krijgen van €790, ondanks dat ze daar niet voor gekozen hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Duncan78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:27:
[...]

Klopt en is ook een terechte opmerking. Gaat mij erom dat iedereen hetzelfde behandeld wordt. Voelt gewoon niet goed dat andere een "gratis" optie krijgen van €790, ondanks dat ze daar niet voor gekozen hebben natuurlijk.
Het grote verschil is natuurlijk wel dat er er geen sprake is van gelijke behandeling aangezien er ook geen gelijke bestelling is. Dus die redenatie gaat niet echt op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duncan78
ManiacScum schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 15:31:
[...]

Het grote verschil is natuurlijk wel dat er er geen sprake is van gelijke behandeling aangezien er ook geen gelijke bestelling is. Dus die redenatie gaat niet echt op.
Heb je gelijk in, het is ook niet dat ik er een halszaak van maak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
Voor wat betreft de Openings Post:

Mijn Enyaq staat nu op week 29 (IV80).
De wens om het Sound System te bestellen was goed doorgekomen, deze wordt is toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loepoog
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:04
Duncan78 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:43:

Ben wel blij dat ik nu het Skoda Sound System en Assistentie Plus aan de bestelling kan toevoegen zonder dat hierdoor de levertijd opschuift. Heb ook maar weer eens nagevraagd bij welk pakket de elektrische achterklep nu geleverd wordt (Comfort of Comfort Plus) zoveel onduidelijkheid hierover, heb zelf ooit eens begrepen dat het zelfs gewoon standaard was. Maar daar komt hij nog op terug.

ps heb een IV80 besteld
Standaard lijkt het me niet. Handleiding spreekt van een manueel te openen achterklep, dus er zal een uitvoering zijn waarop dit van toepassing is. Of het in Comfort of alleen in Comfort Plus zit, weet ik ook niet. Beetje vaag. Sinds ik er op ben gaat letten, merk ik dat ik best vaak situaties heb waarbij ik Virtual Pedal zou hebben gebruikt. Is het het prijsverschil tussen Comfort en Comfort Plus waard ...? Nee, maar ik heb de 'gok' niet genomen omdat ik de elektrische klep wel nuttig vind.

In dit filmpje zie je trouwens hoe ze aan de 585 liter komen. Ik dacht altijd dat er tot het dak werd geteld. Nog meer ruimte dus :) .
P.s hier zie je ook de manuele achterklep uitvoering.
YouTube: ŠKODA ENYAQ iV: Measuring boot capacity
Pagina: 1 ... 12 ... 250 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2