Zou je denken?
Zoals al eerder gemeld...minder gewicht is meer actieradiusPeMo1965 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:21:
[...]
Prachtige auto
Maar waarom is iedereen zo bezig met het verwijderen van de letters op de achterkant?
Het halve forum lijkt wel te gaan over het verwijderen ervan en of dat wel of niet mag.
Is dat nu zo lelijk?
Smaken verschillen blijkbaar

Dat doet hij bij mij ook. Dat hij de 80% (nog?) niet haalt vindt ik niet zo'n probleem. Wanneer ik naar de grafiek van het stroomverbruik kijk, dan is het interessant om te zien dat hij eerst begint met laden op halve snelheid (ongeveer), en vervolgens overschakelt naar de volle 11KW. Ik vermoed dat dit is om de accu's eerst iets op te warmen, zodat het laadproces daarna efficiënter verloopt.johnvanderster schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Ik ga er nog verder naar kijken maar gisteren ingesteld dat hij moet laden tussen 23:00 en 6:30 uur. Wat blijkt, hij heeft niet geladen maar later zodat hij op 78% vol stond net voor half 7. Had ik niet verwacht dus ga de manual er nog eens bij pakken
Nu nog kijken welke acties ik precies wél en niet moet doen om te zorgen dat ik incidenteel op 100% zit 's ochtends.
Ik heb nog even het logboek van de laadunit bekeken. Rond 2u is er even 3 minuten met 11kw geladen en daarna weer gestopt. Zonder foutmelding overigens.johnvanderster schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Ik ga er nog verder naar kijken maar gisteren ingesteld dat hij moet laden tussen 23:00 en 6:30 uur. Wat blijkt, hij heeft niet geladen maar later zodat hij op 78% vol stond net voor half 7. Had ik niet verwacht dus ga de manual er nog eens bij pakken
Blijft zeer onbetrouwbaar. Manual is trouwens zeer beknopt, geeft geen duidelijke stap voor stap instructie.
Hoge temperatuur is zeker killing. Maar de laatste 10% vol laden gaat sowieso traag door de samenstelling van de cellen. Hang de Enyaq maar eens met 95% aan 11kW in de winter. Ook al is de accu 0 graden, hij gaat niet met 11kW laden richting 100%. Niet ivm temperatuur beperking maar omdat de cellen dit niet kwijt kunnen. Zul je ook zien in de charge curve van de cellen in de datasheet. Ook zal de accu amper warm worden van laden met 11kW.Alex Timmermans schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:26:
[...]
Langzaam laden heeft alles met temperatuur te maken. Maakt geen zak uit of het nou li-ion, loodzuur, gel, nikkelcadnium of welke andere soort dan ook.
Hoge temperaturen voor een accu is killing.
Deze curve heeft nog niks met temperatuur te maken. Bij hogere SoC kan de cell minder vermogen kwijt. Daarom gaat het laden sowieso traag richting 100%. Op AC zul je niet (snel) een beperking van de snelheid hebben door de temp.
Op AC heb je niet zo snel last van die curve bij een EV aangezien je duizenden cellen hebt. Op DC wel omdat de snelheid veel hoger is. Daarom zal hij op DC wel sneller afnemen qua laadsnelheid.
[ Voor 25% gewijzigd door Inspired op 06-05-2021 16:08 ]
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ha mooi, 78% is mooi genoeg, bij mij gelijk naar de 10,9 KW en blijft daar op zitten. Om 6:00 uur komt de warmwaterboiler in de keuken er bij (3400 watt oid). Ik weet nog steeds niet of de loadbalancing oké werkt...ga ik nog eens naar kijken (wasmachine/droger/kookplaat en auto...)Bulli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:54:
[...]
Dat doet hij bij mij ook. Dat hij de 80% (nog?) niet haalt vindt ik niet zo'n probleem. Wanneer ik naar de grafiek van het stroomverbruik kijk, dan is het interessant om te zien dat hij eerst begint met laden op halve snelheid (ongeveer), en vervolgens overschakelt naar de volle 11KW. Ik vermoed dat dit is om de accu's eerst iets op te warmen, zodat het laadproces daarna efficiënter verloopt.
Nu nog kijken welke acties ik precies wél en niet moet doen om te zorgen dat ik incidenteel op 100% zit 's ochtends.
Vraag me af of dat überhaupt werkt bij de ID3 geeft ie ook de stoelen aan maar daar wordt volgens mij mee bedoeld dat die zone wordt verwarmd dan en niet die stoel.Robin2506 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:46:
[...]
doet bij jullie die stoel verwarming het wel bij het voor klimatiseren ?
alle bij de stoelen staan groen maar ze zijn niet warm s'morgen als ik in de auto stap
En om het onderzoekje gelijk helemaal decadent door te trekken, kan het stuurwiel ook voorverwarmd worden?Robin2506 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:46:
[...]
doet bij jullie die stoel verwarming het wel bij het voor klimatiseren ?
alle bij de stoelen staan groen maar ze zijn niet warm s'morgen als ik in de auto stap
Heeft iemand al een cover gevonden die om de sleutel kan gaan? Als ik het goed begrijp is de sleutel in het verschrikkelijke pianolak, dus die zit in in no-time onder krassen als die sleutel elke dag in mijn broekzak gaat.Op Ali vind ik niet direct iets voor de Enyaq.
Als je zoekt naar 3-knops autosleutel hoes dan vind je er toch wel wat of passen die niet?vinom schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:13:
Heeft iemand al een cover gevonden die om de sleutel kan gaan? Als ik het goed begrijp is de sleutel in het verschrikkelijke pianolak, dus die zit in in no-time onder krassen als die sleutel elke dag in mijn broekzak gaat.Op Ali vind ik niet direct iets voor de Enyaq.
EDIT: Mag ik links posten eigenlijk naar websites?
[ Voor 5% gewijzigd door SSJVegito op 06-05-2021 16:21 ]
Jij welSSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:17:
[...]
Als je zoekt naar 3-knops autosleutel hoes dan vind je er toch wel wat of passen die niet?
EDIT: Mag ik links posten eigenlijk naar websites?
Het is volgens mij dezelfde als Volkswagen tegenwoordig gebruikt. Dan zou je met deze wel een heel eind moeten komen. Ik vind deze niet per sé heel mooi, maar het geeft je misschien een richting om te zoeken.vinom schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:13:
Ik heb in het verleden in het Polestar-topic gelezen dat mensen een 'etui' zochten voor hun autosleutel die het signaal tegengaat. Dit omdat inbrekers een bepaalde methode hebben om het signaal van de sleutel te gebruiken om de auto te ontgrendelen. Ik heb eigenlijk geen idee of dat risico bij VW ook speelt. Ik weet dat er tegenwoordig autosleutels zijn die dat 'signaal' alleen uitzenden als de sleutel in beweging is.
Dit is ook 1 van diegene die ik gevonden had, ik hoef dus geen link meer te plaatsen.pim89 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:32:
[...]
Het is volgens mij dezelfde als Volkswagen tegenwoordig gebruikt. Dan zou je met deze wel een heel eind moeten komen. Ik vind deze niet per sé heel mooi, maar het geeft je misschien een richting om te zoeken.
Ik heb in het verleden in het Polestar-topic gelezen dat mensen een 'etui' zochten voor hun autosleutel die het signaal tegengaat. Dit omdat inbrekers een bepaalde methode hebben om het signaal van de sleutel te gebruiken om de auto te ontgrendelen. Ik heb eigenlijk geen idee of dat risico bij VW ook speelt. Ik weet dat er tegenwoordig autosleutels zijn die dat 'signaal' alleen uitzenden als de sleutel in beweging is.
Misschien toch een link dan. Seat Leon heeft misschien dezelfde sleutel grootte?
https://www.amazon.nl/LFO...id=pla-979827978656&psc=1
[ Voor 15% gewijzigd door SSJVegito op 06-05-2021 16:43 ]
@Robin2506 stoelverwarming werkt alleen als de stoel belast is. Dus direct bij wegrijden aanzetten, stroomvoorziening gaat bij de stoelverwarming via de ‘gewone’accu, dus belast de ‘range-accu’ niet 🙂
Zijn bedrijf zit in Alkmaar, maar werkt ook op locatie. Hij zit ook hier in het topic, dus beste zelf even hem te vragen hoe en wat.Nr.10 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:47:
[...]
Kan je aangeven in welke plaats hij te vinden is?
Dat is een beetje jammer. Je kunt in de winter dus niet vanuit huis even je stoelverwarming aanzetten? Hopen dat het nog komt. Het lijkt me trouwens dat de stoelverwarming gewoon uit de "grote" accu werkt via DC<>DC. Lijkt me sterk dat dit via de 12V accu loopt. Al maakt het uiteindelijk niet veel uit, de 12V accu zal ook weer opgeladen moeten worden.. dus range kost het sowieso.leenderttimmers schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:45:
@Robin2506 stoelverwarming werkt alleen als de stoel belast is. Dus direct bij wegrijden aanzetten, stroomvoorziening gaat bij de stoelverwarming via de ‘gewone’accu, dus belast de ‘range-accu’ niet 🙂
[ Voor 9% gewijzigd door Inspired op 06-05-2021 16:52 ]
Nice, ik vind hem ook veel mooier maar ik durf het echt niet aan qua levertijdenmimalizo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:54:
[Afbeelding]
Dit gaat m, uiteindelijk, dan worden!!
Volgens mij wordt de 12V accu niet tijdens het rijden opgeladen, maar alleen tijdens het laden aan de kabel. Maar ik kan het mishebben, natuurlijk.Inspired schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:51:
[...]
Al maakt het uiteindelijk niet veel uit, de 12V accu zal ook weer opgeladen moeten worden.. dus range kost het sowieso.
Deze: https://www.amazon.nl/Blo...tor&qid=1620312917&sr=8-1pim89 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:32:
[...]
Doorgaans niet nee. Maar doorgaans zitten verbuikers zoals stoelverwarming/audio/usb poorten/navi dan ook gewoon via DC<>DC op de HV accu. Als de 12V onderweg gebruiken zullen ze die wel bijladen lijkt me.Bulli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:56:
[...]
Volgens mij wordt de 12V accu niet tijdens het rijden opgeladen, maar alleen tijdens het laden aan de kabel. Maar ik kan het mishebben, natuurlijk.
Dit is een mooie, wel aan de prijzige kant... Bestel jij hem om te testen?SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Dit is ook 1 van diegene die ik gevonden had, ik hoef dus geen link meer te plaatsen.
Misschien toch een link dan. Seat Leon heeft misschien dezelfde sleutel grootte?
https://www.amazon.nl/LFO...id=pla-979827978656&psc=1
Stuur en stoelen voorverwarmen zou volgens mij echt totale energieverspilling zijn. Stuur en stoelen zijn in mijn huidige auto al na 50 meter rijden voelbaar warm. Als je het 1 minuut voordat je instapt op afstand aanzet is er wat voor te zeggen maar alles langer dan dat is pure verspilling. Stoelen en stuur zijn zulke slechte warmte afgevers dat wat ze bijdragen aan de binnentemperatuur volledig te verwaarlozen is. Het gaat per stoel geloof ik om ongeveer 15 watt, daar verwarm je net aan twee kadetjes mee.
Ha ha ha LOL, je besteld een auto van ca 50K en € 10,- is veel geld voor een hoesje wat de signalen blokkeertKaaschef schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:02:
[...]
Dit is een mooie, wel aan de prijzige kant... Bestel jij hem om te testen?
Die 78% herken ik....exact wat ik ook had. En niet direct laden maar pas tegen het einde. Misschien staat ie nog op wintertijdjohnvanderster schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:50:
[...]
Björn Nyland is met een live Enyaq Rangetest bezig.
Klopt. Hij is geen fan van het pianolak en het chrome in het interieur, "they need to delete this shit out of it, it reflects in my face"RandomNick schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:33:
Björn Nyland is met een live Enyaq Rangetest bezig.
Voor de rest is het helemaal premium.
Ik wacht al een half jaar op de mijne. Ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft. Mijn dealer zegt zolang er geen definitieve productiedatum is vastgesteld, en je niet van type auto wilt wisselen kan je er alles afhalen en opzetten en verandert er niks aan de indicatieve productiedatum. Zo gauw die is vastgesteld. Ben je klaar met wijzigen. Of je mag weer achteraan in de rij aansluiten.CrashKonijn schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:53:
[...]
Nice, ik vind hem ook veel mooier maar ik durf het echt niet aan qua levertijden
De mijne is van week 14 naar week 35 gegaan. En toen weer terug naar week 23. Allemaal dankzij Crystal Face trouwens. Ook nu met de veranderingen die ik heb doorgevoerd staat ie nog steeds op week 23.
Ander voorbeeld. As we speak, laat een maatje van mij de kleur van zwart naar wit veranderen op zijn Sportline. Afgelopen maandag van 80 naar 80 Sportline gegaan. Bleef de auto op week 35 staan. Nu heeft hij m naar wit laten veranderen. En wordt het week 30. Zeg het maar...
Mijn dealer kan het niet volgen. En volgens mij is hij niet de enige. Ik heb het inmiddels losgelaten. Ik rij niet voor lul nu. En ik weet dat ik straks precies de auto krijg die ik graag wil hebben. En zo lang dat straks betekent dat de auto dit jaar op kenteken gaat vind ik alles prima.
Als het 2022 wordt mogen ze m van mij zo het kanaal inrijden...
Ik denk dat die toch wel opgeladen wordt door de hoogtvoltaccu. Dit was geloof ik ook een issue bij de Volkswagen IDs waarbij de 12 V ineens wegviel en niks het meer deed. Dit was na een software update opgelost dacht ik.Bulli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:56:
[...]
Volgens mij wordt de 12V accu niet tijdens het rijden opgeladen, maar alleen tijdens het laden aan de kabel. Maar ik kan het mishebben, natuurlijk.
EDIT: Voor diegene die het interessant vinden: YouTube Filmpje
Misschien toch niet via de accu maar alleen tijdens het laden.
[ Voor 14% gewijzigd door SSJVegito op 06-05-2021 18:33 ]
Eerst de auto maar eens ontvangen, heb wel net een bestelbevestiging gekregen dus morgen kan ik de voorlopige levertijd inzien.Kaaschef schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:02:
[...]
Dit is een mooie, wel aan de prijzige kant... Bestel jij hem om te testen?
Mooi! Ik begreep van de dealer dat ik zsm moet bestellen omdat hij nog maar 3 of vier productieplekken overhad.... dus ga ik zo maar eens doen. Ook de sportline. Wilde zwart, maar als ik deze zo zie... heel nice!!mimalizo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 14:54:
[Afbeelding]
Dit gaat m, uiteindelijk, dan worden!!
Toch mijn auto laten aanpassen naar een Sportline. Ziet er van buiten net iets mooier uit. Kleur blijft wit overigens. Maar vind vooral de binnenkant veel mooier. Al die design selecties deden me niks. Bleef wat mij betreft leer over. Bruin heb ik al een keer gehad. En de tegenstelling zwart wit vond ik dan wel weer mooi. Al moet ik zeggen dat ik dat bruine stiksel dan weer niks vond. Jaja, je bent een zeikerd of je bent het niet…
Dus van een 80 Moon white met Betria velgen, comfort plus, assistentie, klimaat plus, family, licht plus (Crystal Face), infotainment plus, 125 kw, elektrische stoel, panorama dak en suite zwart. Naar een 80 Moon white met zwarte Betria velgen naar een Sportline met alles wat er hierboven vernoemd staat. Aangevuld met transportpakket, 360 graden view en de airbags.
Dat laatste had ik overheen gelezen. Nou zullen mijn kinderen niet al te vaak meer mee rijden. Maar het zou je maar gebeuren. Ik zou niet met mezelf kunnen leven.
En last but not least. Alcantara leer met grijs/witte stiksels. Helemaal blij mee.
Bijkomend geintje. Auto wordt in cat waarde €616 duurder. Maar in mn eigen bijdrage ruim €40 per maand lager. Hoe dan??
Dealer heeft m aangepast. Staat nog steeds week 23. Maar hij gelooft er net zo min wat van als ik. Blijft lang wachten vanaf begin november. Maar superblij met wat me te wachten staat!! We gaan het meemaken!!

Toch dat lichtorgel hè😅Adnil21 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:42:
[...]
Mooi! Ik begreep van de dealer dat ik zsm moet bestellen omdat hij nog maar 3 of vier productieplekken overhad.... dus ga ik zo maar eens doen. Ook de sportline. Wilde zwart, maar als ik deze zo zie... heel nice!!
Vandaag last gehad van een uiterst vervelend voorval...het 13" touchscreen reageerde nergens meer op.
De knoppen kon ik wel gebruiken, maar het touchscreen reageerde niet op de "touch". Van alles geprobeerd, niets hielp. Thuis aangekomen de auto op de lader gezet en de app gecheckt, die gaf de volgende foutmelding
/f/image/t3lyLuqOoTNKkeWILIbXAFvK.png?f=fotoalbum_large)
Toch maar weer in de auto gaan zitten en het systeem opnieuw opgestart. Touchscreen werkte vervolgens weer en de foutmelding in de app was ook weg. Ik ga er van uit dat dit bugs zijn die na verloop van tijd zullen worden opgelost door OTA updates.
Overigens ging CarPlay ook aardig over zijn nek en was Google Maps volledig de weg kwijt.
De knoppen kon ik wel gebruiken, maar het touchscreen reageerde niet op de "touch". Van alles geprobeerd, niets hielp. Thuis aangekomen de auto op de lader gezet en de app gecheckt, die gaf de volgende foutmelding
/f/image/t3lyLuqOoTNKkeWILIbXAFvK.png?f=fotoalbum_large)
Toch maar weer in de auto gaan zitten en het systeem opnieuw opgestart. Touchscreen werkte vervolgens weer en de foutmelding in de app was ook weg. Ik ga er van uit dat dit bugs zijn die na verloop van tijd zullen worden opgelost door OTA updates.
Overigens ging CarPlay ook aardig over zijn nek en was Google Maps volledig de weg kwijt.
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Zit net de live stream van Bjorn Nyland te kijken op YT van zijn range test met de Enyaq en deze haalt bij het laden mooi de 125kW bij 8% SOC. In ieder geval klopt er iets vanuit de brochure
Duidelijk, maar er zijn er veel die meelezen, geen account hebben en toch vragen hebben.Alex Timmermans schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:16:
Dat mag dan wel zo zijn maar dit is mijn eerste Skoda😜.
Ik heb dan zoiets maak een account en stel je vragen; wat ik in andere post al zei; zijn er vragen al 100x gesteld en wordt toch wel antwoord gegeven en slechter wordt je er niet van.
Je uiteenzetting is duidelijk en is vaker voorbij gekomen in dit topic, echter niet bij elke member is dit het geval geweest, daarom zijn er ook nodige members die toch niet aanpassen ook al is er nog geen definitieve productiedatum vastgesteld.mimalizo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 18:06:
Ik wacht al een half jaar op de mijne. Ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft. Mijn dealer zegt zolang er geen definitieve productiedatum is vastgesteld, en je niet van type auto wilt wisselen kan je er alles afhalen en opzetten en verandert er niks aan de indicatieve productiedatum. Zo gauw die is vastgesteld. Ben je klaar met wijzigen. Of je mag weer achteraan in de rij aansluiten.
Ik begrijp dat men blijft wijzigen omdat er geen definitieve productiedatum is vastgesteld, maar begrijp ook als men niet wijzigt omdat er geen definitieve productiedatum is vastgesteld.
Dat is de ene kant, andere zijde, meer gewicht zorgt voor meer regeneratie en ook meer actieradius, is genoeg over voorbij gekomen in dit topic.Pas1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:52:
Zoals al eerder gemeld...minder gewicht is meer actieradius
Ja, idfurkan heeft er op youtube een geplaatst voor id4, zal er dan ook zijn voor enyaq.vinom schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:13:
Dat klopt, staat ook in instructieboekje; 12 volt accu wordt geladen als hoogvolt accu wordt geladen.Bulli schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:56:
Daarnaast kan 12 volt accu eventueel geladen worden met 12 volt accu lader.
Gezien wat er bekend is met kessy (ofwel keyless entry alle automerken) is het geen overbodige luxe om sleutel thuis in metalen blikje of iets te doen, juist vanwege signaal wat opgepikt kan worden en je auto ontgrendeld kan worden.pim89 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:32:
Het is volgens mij dezelfde als Volkswagen tegenwoordig gebruikt. Dan zou je met deze wel een heel eind moeten komen. Ik vind deze niet per sé heel mooi, maar het geeft je misschien een richting om te zoeken.
Je hebt recht op je mening, echter er zijn mensen die geen koud stuur willen aanraken en gelijk een warme zitting willen, niet stukje willen rijden om het te voelen; ongeacht of het veel of weinig verbruikt qua capaciteit.Pixal schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:07:
Stuur en stoelen voorverwarmen zou volgens mij echt totale energieverspilling zijn. Stuur en stoelen zijn in mijn huidige auto al na 50 meter rijden voelbaar warm. Als je het 1 minuut voordat je instapt op afstand aanzet is er wat voor te zeggen maar alles langer dan dat is pure verspilling. Stoelen en stuur zijn zulke slechte warmte afgevers dat wat ze bijdragen aan de binnentemperatuur volledig te verwaarlozen is. Het gaat per stoel geloof ik om ongeveer 15 watt, daar verwarm je net aan twee kadetjes mee.
Helemaal waar, maar wat je wel ziet is dat in sommige gevallen mensen tegen zichzelf in bescherming worden genomen door de fabrikant of ontwerpers.knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:28:
[...]
Je hebt recht op je mening, echter er zijn mensen die geen koud stuur willen aanraken en gelijk een warme zitting willen ongeacht of het veel of weinig verbruikt qua capaciteit.
Als ik als ontwerper (van de app of van de auto) over deze functionaliteit zou nadenken, zou ik het niet direct beschikbaar maken. Als producent of ontwerper moet je een bepaalde verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van duurzaamheid. Zaken die potentieel verspilling opleveren "omdat het kan" wil je vermijden. Niet omdat het om in 1 Enyaq gaat maar tien?duizenden die gaan rondrijden. Maar als ik de app of flows van de auto zou bouwen zou ik wel nadenken of het mogelijk is om bij bepaalde voorwaarde (bijvoorbeeld een "max" voorverwarm stand), dat dan de stoelen en stuurverwarming direct ingeschakeld worden als je de auto nadert of wanneer de stekker uitgetrokken wordt oid.
[ Voor 43% gewijzigd door Pixal op 06-05-2021 19:37 ]
Netjes, maar voor mij is het niets, zie er alleen maar rugpijn van komen, maar snap je uitleg welke je gepost hebt.Oeze schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 15:19:
[Afbeelding]
Zo, de eerste stap is gezet, vandaag is de laadunit geplaatst. Nu nog 7 nachtjes slapen...
Heerlijk juist. Als het kouder is (met name in de winter) auto 10 minuten voor vertrek laten verwarmen. Stap je in met 20 graden en een warme stoel. Helaas geen verwarmd stuur maar anders ging die ook aan.Pixal schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:07:
Dat snap ik, de stoel- en/of stuurverwarming uren aan hebben is niet goed en kan geen goede uitkomst hebben.Pixal schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:30:
Helemaal waar, maar wat je wel ziet is dat in sommige gevallen mensen tegen zichzelf in bescherming worden genomen door de fabrikant of ontwerpers.
Björn haalt met een iV80 met 21inch wielen 442km bij 90km/h, niet slecht zeg ik
[ Voor 7% gewijzigd door Duncan78 op 06-05-2021 19:48 ]
Bij mijn Superb is het zo dat als ik de auto op slot doe met de sleutel en binnen 2 seconden, dacht ik, de auto aanraak waar je normaal hem op slot doet, schakelt die kessy uit en luisterd die daar niet meer na en moet ik echt knoppen op de afstandbediening indrukken. Dit is hetgeen ik 'savonds altijd ook doe. Plus de nieuwe sleutel schakelt zichzelf ook uit na een tijd van inactiviteit dacht ik?knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:26:
[...]
Gezien wat er bekend is met kessy (ofwel keyless entry alle automerken) is het geen overbodige luxe om sleutel thuis in metalen blikje of iets te doen, juist vanwege signaal wat opgepikt kan worden en je auto ontgrendeld kan worden.
En een middenweg, zoals het handmatig danwel dmv een timer via de app inschakelen, met een maximale duur van 10 minuten?knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:33:
[...]
Dat snap ik, de stoel- en/of stuurverwarming uren aan hebben is niet goed en kan geen goede uitkomst hebben.
In geval van automatie wellicht nog koppelen aan de buitentemperatuur, lijkt me prima uitvoerbaar.
Niet alleen in beperkingen denken.
Dat hoeft niet waar te zijn. De VW Golf 8 en nieuwere modellen hebben het zogenaamde UWB (Ultra Wide Band) om te communiceren met bijv. de sleutel. Dit is vele malen veiliger dan het oude Keyless en bij mijn weten nog niet gekraakt. NXP is hofleverancier van de chips en technologie voor het MEB platform en levert ook de UWB techniek. Waarschijnlijk heeft de Enyaq dit dus ook, al heb ik het niet expliciet kunnen terugvinden.knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:26:
[...]
Gezien wat er bekend is met kessy (ofwel keyless entry alle automerken) is het geen overbodige luxe om sleutel thuis in metalen blikje of iets te doen, juist vanwege signaal wat opgepikt kan worden en je auto ontgrendeld kan worden.
Linkje: https://www.volkswagenag....ult-for-car-thieves.html#
[ Voor 8% gewijzigd door RandomNick op 06-05-2021 19:50 . Reden: Nog wat aangevuld ]
Dat was bij een lagere snelheid dan? Hij zit nu op 26/27kWh/100. Dus zeg 300km range. Denk nu 120km/h?Duncan78 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:35:
Björn haalt met een iV80 met 21inch wielen 442km bij 90km/h, niet slecht zeg ik
Was idd bij 90km/hInspired schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:49:
[...]
Dat was bij een lagere snelheid dan? Hij zit nu op 26/27kWh/100. Dus zeg 300km range. Denk nu 120km/h?
De sleutel zendt geen signaal uit wanneer hij stil ligt. Op de zaak heb ik overigens gewoon een metalen wandkluisje gekocht van veertig euro. Mijn huidige sleutel voldoet nog niet aan de laatste reglementenknirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:26:
[...]
Volgens Bjorn is het kwa efficiëntie de beste niet Tesla SUV.
Ik zou het doen!
Eens en als wat je aangeeft in toekomst mogelijk wordt hou ik me aanbevolen.internetinfo schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 19:40:
En een middenweg, zoals het handmatig danwel dmv een timer via de app inschakelen, met een maximale duur van 10 minuten?
In geval van automatie wellicht nog koppelen aan de buitentemperatuur, lijkt me prima uitvoerbaar.
Niet alleen in beperkingen denken.
Dit is wat de leasemaatschappij/werkgever betaalt voor de elektriciteit. Ik krijg gewoon elke kW vergoed die uit mijn laadpaal komt. Dat is de leasemaatschappij (mijn EV) of als een gast laad (de eigenaar van zijn laadpas).goetfoud schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 21:41:
[...]
Ik neem aan dat je thuis toch gewoon het tarief betaald wat in je contract met stroomleverancier staat?
@Robbie8454, @RandomNick en @SSJVegito dank voor de input.
Als enyaq geleverd is zal ik aan dealer vragen hoe het zit met beveiliging m.b.t. kessy en instructieboekje doornemen wat er aan opties mogelijk zijn.
Als enyaq geleverd is zal ik aan dealer vragen hoe het zit met beveiliging m.b.t. kessy en instructieboekje doornemen wat er aan opties mogelijk zijn.
Skoda is merk. Type is Enyaq. “Motoraanduiding” is iV80Nijverdal85 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:36:
[...]
Op mijn opdrachtbevestiging staat letterlijk 'type aanduiding verwijderen'.
Enig idee of dan alleen 'SKODA' blijft staan, of dat de hele achterkant leeg is?
Net hoe je het leest - interpreteert; iv80 of iv60 kan je ook opvatten als typeaanduidingCorleone1979 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:22:
Skoda is merk. Type is Enyaq. “Motoraanduiding” is iV80
Als ik de foto zie van het laagpunt van Oeze denk ik meteen aan al het opspattende zand bij regen enzo.
laad.nl is al bezet
[ Voor 26% gewijzigd door Pixal op 06-05-2021 20:30 ]
Volgens mij kun je de power toets inhouden om het display te resetten?scooper1 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:30:
Iemand een idee hoe het touchscreen weer gaat werken hangt nu vast.
Contact uit, 10 minuten wachten, contact aan, al geprobeerd?
Hij hangt onder een afdak dus dat zal meevallenPixal schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:28:
[...]
Als ik de foto zie van het laagpunt van Oeze denk ik meteen aan al het opspattende zand bij regen enzo.
laad.nl is al bezet
Yep, even 10 sec vasthouden.SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:33:
[...]
Volgens mij kun je de power toets inhouden om het display te resetten?
Ik werk vanuit Alkmaar en heb een montage mogelijkheid in Wormerveer.Nr.10 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 13:47:
[...]
Kan je aangeven in welke plaats hij te vinden is?
Ik vind dat je mooi werk aflevert maar da’s toch iets te ver.Ccreator schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:13:
[...]
Ik werk vanuit Alkmaar en heb een montage mogelijkheid in Wormerveer.
Sleutels zijn tegenwoordig beveiligd:pim89 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:32:
[...]
https://skodaforum.eu/top...osleutels-per-1-jan-2021/
Ik vind het persoonlijk wel jammer hoe Skoda de Sportline heeft geïntroduceerd. In eerdere communicatie zou wijzigen meteen betekenen dat je opschuift naar 2022, maar nu benaderen ze de Sportline als optiepakketten die makkelijk te wijzigen zijn...
Mijn auto is net sinds een week ingepland en wordt eind juni geleverd. Besteld begin december. Als hij een week later definitief was geworden, dan had ik dus gewoon kunnen wijzigen.
Ben erg fan van zwarte hemelbekleding en alcantara. En de two tone Vega’s zijn ook erg mooi wat mij betreft! Daarnaast zit in de prijs ook al bijvoorbeeld het licht en comfortpakket. Paar opties van huidige configuratie eraf en dan was het haalbaar geweest binnen leasebudget.
Ik denk dat Pon als de dood was dat iedereen ineens ging wijzigen, en het daarom zo heerlijk vaag in flarden heeft gedeeld.
Maar alsnog ook heel blij met mijn niet-sportine, maar ergens toch jammer hoe Pon dit aanpakt.
Mijn auto is net sinds een week ingepland en wordt eind juni geleverd. Besteld begin december. Als hij een week later definitief was geworden, dan had ik dus gewoon kunnen wijzigen.
Ben erg fan van zwarte hemelbekleding en alcantara. En de two tone Vega’s zijn ook erg mooi wat mij betreft! Daarnaast zit in de prijs ook al bijvoorbeeld het licht en comfortpakket. Paar opties van huidige configuratie eraf en dan was het haalbaar geweest binnen leasebudget.
Ik denk dat Pon als de dood was dat iedereen ineens ging wijzigen, en het daarom zo heerlijk vaag in flarden heeft gedeeld.
Maar alsnog ook heel blij met mijn niet-sportine, maar ergens toch jammer hoe Pon dit aanpakt.
Hoezo, heb je gelijk mooie rit met enyaq, dat is wel wat ik van plan ben; als enyaq is geleverd ga ik toch even pm-en met @Ccreator.Nr.10 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:33:
Ik vind dat je mooi werk aflevert maar da’s toch iets te ver.
Zojuist bestelling geplaatst:
- iV 60
- Black Magic Metallic
- Sportline
- Assistentie
- Klimaat
- Panoramadak
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
- 100kW opladen
- Warmtepomp
Afwachten maar en tot die tijd genieten van de zeer beperkte bijtelling van mijn huidige e-golf (4%) maar ik kijk er naar uit om verder dan 160km te kunnen rijden zonder laden.
- iV 60
- Black Magic Metallic
- Sportline
- Assistentie
- Klimaat
- Panoramadak
- Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
- 100kW opladen
- Warmtepomp
Afwachten maar en tot die tijd genieten van de zeer beperkte bijtelling van mijn huidige e-golf (4%) maar ik kijk er naar uit om verder dan 160km te kunnen rijden zonder laden.
Je link naar kiwa om te checken of autosleutel aan eisen voldoet geeft 404 error.pc-freakz schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 21:36:
Sleutels zijn tegenwoordig beveiligd:
https://skodaforum.eu/top...osleutels-per-1-jan-2021/
De link doet het prima bij mij @knirrebirknirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:37:
[...]
Je link naar kiwa om te checken of autosleutel aan eisen voldoet geeft 404 error.
Jammer hoe pon het aanpakt, hoe denk je dat wij vinden hoe het aangepakt wordt met diverse onderwerpen die voor sportline aan de orde warenWouterH85 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:31:
Ik vind het persoonlijk wel jammer hoe Skoda de Sportline heeft geïntroduceerd. In eerdere communicatie zou wijzigen meteen betekenen dat je opschuift naar 2022, maar nu benaderen ze de Sportline als optiepakketten die makkelijk te wijzigen zijn.
Is er overigens al iemand die meer informatie heeft met betrekking tot het Assistentie pakket en Assistentie Plus? De LM vertelde mij dat dit te maken heeft met het feit dat hier wat in veranderd is net zoals dat het navigatie systeem in het begin niet standaard was maar nu wel.
Wat wil je weten?SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:48:
Is er overigens al iemand die meer informatie heeft met betrekking tot het Assistentie pakket en Assistentie Plus? De LM vertelde mij dat dit te maken heeft met het feit dat hier wat in veranderd is net zoals dat het navigatie systeem in het begin niet standaard was maar nu wel.
Kan je info geven, maar wat is jou bestelde configuratie, daar hangt het van af om je juist te informeren.
Assistentie basis heeft 2 iconen in infotainment en assistentie plus zou er 3 moeten hebben.
Echter members met assistentie plus hebben geen 3 iconen in infotainment.
Met derde icoon zou je travel assist in infotainment moeten kunnen activeren / deactiveren.
Dan is er nog info over stuurwiel en knopje travel assist, maar dan is vraag heb jij multifunctioneel 2-spaaks stuurwiel besteld of sport of sport plus om juiste info te geven.
Als je 80 besteld heb je multifunctioneel stuurwiel en knopje travel assist, maar heb je geen assistentie gekozen dan doet knopje niets.
[ Voor 35% gewijzigd door knirrebir op 06-05-2021 23:02 ]
Ik heb nog geen terugkoppeling gehad van de dealer. Over een weekje bel ik wel weer eens naar de status als ik niks hoor. De dealer ging het namelijk bij PON neerleggen. @FJP84 jij nog wat gehoord?SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:48:
Ik weet ieder geval dat meerdere aan de bel gaan trekken als ze de auto hebben straks, waaronder @pc-freakz.
Bij een tweetal dealers navraag gedaan over de Sportline maar kreeg direct te horen dat dit zeker 2022 levering gaat worden. Dit zal mogelijk bij andere dealers anders zijn maar daar kunnen wij sowieso niet bestellen.WouterH85 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:31:
Ik vind het persoonlijk wel jammer hoe Skoda de Sportline heeft geïntroduceerd. In eerdere communicatie zou wijzigen meteen betekenen dat je opschuift naar 2022, maar nu benaderen ze de Sportline als optiepakketten die makkelijk te wijzigen zijn...
Prima ritje, tis meer iets met tijd.knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:35:
[...]
Hoezo, heb je gelijk mooie rit met enyaq, dat is wel wat ik van plan ben; als enyaq is geleverd ga ik toch even pm-en met @Ccreator.
Welk icoontje zou het dan om gaan @knirrebir ?knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:54:
[...]
Wat wil je weten?
Kan je info geven, maar wat is jou bestelde configuratie, daar hangt het van af om je juist te informeren.
Assistentie basis heeft 2 iconen in infotainment en assistentie plus zou er 3 moeten hebben.
Echter members met assistentie plus hebben geen 3 iconen in infotainment.
Met derde icoon zou je travel assist in infotainment moeten kunnen activeren / deactiveren.
Dan is er nog info over stuurwiel en knopje travel assist, maar dan is vraag heb jij multifunctioneel 2-spaaks stuurwiel besteld of sport of sport plus om juiste info te geven.
Als je 80 besteld heb je multifunctioneel stuurwiel en knopje travel assist, maar heb je geen assistentie gekozen dan doet knopje niets.
Configuratie is iV 80, Klimaat, Comfort Plus, Assistentie Plus en Licht.
Of je hebt weinig vrij of iets andersNr.10 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:02:
Prima ritje, tis meer iets met tijd.
Al weken aan het meelezen in het forum, gisteren na lang wachten mijn enyaq artic silver mogen halen.
Wat een bak en de kleur een echte eye catcher. Nu heb ik de 60 variant en wil graag de zilveren rand rondom de grill en de Skoda letters op de achterkant laten wrappen. Iemand een idee wat dat ongeveer kost?
Wat een bak en de kleur een echte eye catcher. Nu heb ik de 60 variant en wil graag de zilveren rand rondom de grill en de Skoda letters op de achterkant laten wrappen. Iemand een idee wat dat ongeveer kost?
Bij voorverwarming via de app.Inspired schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:51:
[...]
Dat is een beetje jammer. Je kunt in de winter dus niet vanuit huis even je stoelverwarming aanzetten? Hopen dat het nog komt. Het lijkt me trouwens dat de stoelverwarming gewoon uit de "grote" accu werkt via DC<>DC. Lijkt me sterk dat dit via de 12V accu loopt. Al maakt het uiteindelijk niet veel uit, de 12V accu zal ook weer opgeladen moeten worden.. dus range kost het sowieso.
Gaat de stoelverwarming aan en de stuurverwarming kan je ook uitzetten als je wilt in de app
Je kan kiezen uit laag, middel ,vol
SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:04:
Welk icoontje zou het dan om gaan @knirrebir ?
Configuratie is iV 80, Klimaat, Comfort Plus, Assistentie Plus en Licht.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y96pbx1YQedwUhkrK9sWO8JY.webp?f=user_large)
icoon rechtsboven
met jou configuratie heb je multifunctioneel stuurwiel en zou knopje travel assist op stuur moeten werken
onduidelijkheid is dan icoon rechtsboven, tot op heden hebben members met assistentie plus die niet
Ah, dank je wel. Ik ga dit anders ook later nog navragen hoe dit zit.knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:10:
[...]
[Afbeelding]
icoon rechtsboven
met jou configuratie heb je multifunctioneel stuurwiel en zou knopje travel assist op stuur moeten werken
onduidelijkheid is dan icoon rechtsboven, tot op heden hebben members met assistentie plus die niet
Weet iemand trouwens ook hoe dat met die release charging cable zit? Is dat dat je dan enkel en alleen de kant van de laadpaal unlocked?
Sinds november zit ik op dit forum en als je dan ziet hoe veel mensen hun best doen om van een niet Sportline een Sportline te maken, dan zullen er meer mensen van balen 😅knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 22:40:
[...]
Jammer hoe pon het aanpakt, hoe denk je dat wij vinden hoe het aangepakt wordt met diverse onderwerpen die voor sportline aan de orde waren.
De andere vaagheden waren vooral omtrent losse opties die de auto niet wezenlijk anders maken qua looks. Ik zie de Sportline echt als een ander type upgrade (FR, M-pakket, ST) en optisch net onder bijvoorbeeld RS die natuurlijk ook nog komt.
Alle modificaties omtrent wrappen/spuiten zijn dan niet nodig en er is dan eindelijk een mooie velg-variant op de markt en de zwarte hemel.
Maar de Sportline variant is er vast over 4 jaar ook nog we na de facelift, dus bij de volgende ronde zullen er naar schatting denk ik wel 30% in Sportline worden besteld. Je ziet ze ook enorm veel rijden bij de Kodiaq en Karoq.
Ik ben trouwens wel hee benieuwd hoe de RS in definitieve trim er uit ziet. Als die de Sportline nog zou moeten overtreffen dan zal het wel een tikkeltje fout worden ben ik bang 😂
Betreft zijde auto en ontgrendelen kan wanneer laadproces gereed is, maar als je dat hebt ingesteld in infotainment menu (zie ook pagina 206 instructieboekje).SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:17:
Ah, dank je wel. Ik ga dit anders ook later nog navragen hoe dit zit.
Weet iemand trouwens ook hoe dat met die release charging cable zit? Is dat dat je dan enkel en alleen de kant van de laadpaal unlocked?
Dank je, dat lijkt me bij een publieke laadpaal dus niet geheel de bedoeling.knirrebir schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:26:
[...]
Betreft zijde auto en ontgrendelen kan wanneer laadproces gereed is, maar als je dat hebt ingesteld in infotainment menu (zie ook pagina 206 instructieboekje).
Sportline wordt qua prijs met aantal opties erbij te duur qua lease voor mij.WouterH85 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:24:
Sinds november zit ik op dit forum en als je dan ziet hoe veel mensen hun best doen om van een niet Sportline een Sportline te maken, dan zullen er meer mensen van balen 😅
De andere vaagheden waren vooral omtrent losse opties die de auto niet wezenlijk anders maken qua looks. Ik zie de Sportline echt als een ander type upgrade (FR, M-pakket, ST) en optisch net onder bijvoorbeeld RS die natuurlijk ook nog komt.
Alle modificaties omtrent wrappen/spuiten zijn dan niet nodig en er is dan eindelijk een mooie velg-variant op de markt en de zwarte hemel.
Maar de Sportline variant is er vast over 4 jaar ook nog we na de facelift, dus bij de volgende ronde zullen er naar schatting denk ik wel 30% in Sportline worden besteld. Je ziet ze ook enorm veel rijden bij de Kodiaq en Karoq.
Ik ben trouwens wel hee benieuwd hoe de RS in definitieve trim er uit ziet. Als die de Sportline nog zou moeten overtreffen dan zal het wel een tikkeltje fout worden ben ik bang 😂
Sportline is beetje wat audi heeft met s-line wel de looks maar niet het vermogen.
Qua zwarte hemel kan dat ook zelf, net als sportline stoelen, qua wrappen-spuiten snap ik wat je aangeeft, maar sportline is vastgesteld en sommigen willen dat ene wel gewrapt-gespoten of niet wat bij sportline niet-wel is.
Toekomst is afwachten en sportline uitvoering kodiaq en karoq zie je veel omdat die er snel uit moesten (tegen aantrekkelijke prijs) vanwege wijziging co2 waarde per afgelopen 1 juli.
Zou me niet verbazen als RS sportline overtreft ook kan met dat er fout uit vinden zien.
Klopt, als nodige posts over geweest.SSJVegito schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:31:
Dank je, dat lijkt me bij een publieke laadpaal dus niet geheel de bedoeling.
Is er een prognose te geven als je de fabricage week weet wanneer de auto dan daadwerkelijk wordt geleverd, kan maar geen direct antwoord krijgen via de chat.
De auto wordt in wk 20 gemaakt maar weet dus niet wanneer de leverdatum gaat zijn.
De auto wordt in wk 20 gemaakt maar weet dus niet wanneer de leverdatum gaat zijn.
1 week bouwen, 2 weken transport en 1 a 2 weken rijklaar maken en uitlevering. Dat is mij verteld.robertvankampen schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:38:
Is er een prognose te geven als je de fabricage week weet wanneer de auto dan daadwerkelijk wordt geleverd, kan maar geen direct antwoord krijgen via de chat.
Wat @vinom aangeeft, het kan sneller (ga daar niet van uit), maar kan ook zo 1-2 weken langer duren.robertvankampen schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 23:38:
Zal meteen een wintertest doen. Het sneeuwt hier in Brabant...bizar
@knirrebir travel assist is hier ook aanwezig.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2