Al gemeld: 77 euro voor de bodemRobin2506 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:48:
[quote]Loepoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:40:
Kofferbakbodem is binnen en opgehaald (samen met de granny) Past prima in auto's zonder het transportpakket.
wat heb je hier voor betaald als ik vragen mag,
ik heb ook de vraag bij mijn dealer neer gelegd die bodem te bestellen
SUPER!ManiacScum schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 00:12:
Wow, kom ik aan met mijn 16 maart besteld, 7 mei geleverd.
Ik 2 dagen later besteld (18-3) maar verwachte levering pas week 34....
Dat zou helemaal top zijn. Het is wel de eerste keer dat ik zoiets hoor. De Enyaq zelf geeft namelijk het advies om niet boven de 80% te gaan.RandomNick schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:40:
[...]
AC laden beperken heeft alleen invloed op de laadssnelheid, deze wordt dam afgeknepen. Het heeft niets te maken met hoe vol er wordt geladen.
Tevens las ik op een Amerikaans forum een reactie van een VW medewerker die aangaf dat niet tot 100% laden alleen zou gelden voor snelladers. Met thuisladers zou dit geen enkel probleem zijn.
Maar dit is wel een interessant om in te duiken. @ervh Misschien een idee dat je dat eens bij je Tjechische vriend navraagd? Of dagelijks thuis laden op circa 11kwh tot 100% mag (zonder degredatie issues)
Op zich kunnen de batterijen van de auto het wel hebben en doet het niet heel veel schade. Sommige zouden zelfs zeggen dat het juist goed is om hem af en toe even helemaal op te laden. Het grote "probleem" is dat als hij om 100% zit je niet meer regenaratief kan remmen (best logisch want de accu is vol). Daarin tegen zou ik niet elke dag mijn auto tot 100% gaan opladen want verwacht dat dat wel op de langere termijn consequenties kan hebben voor het accupakket.
En natuurlijk ook al wat eerder genoemd is, het is niet goed om hem voor een langere periode om 100% te houden (dus het beste tot 100% laden net voordat je vertrekt)
En natuurlijk ook al wat eerder genoemd is, het is niet goed om hem voor een langere periode om 100% te houden (dus het beste tot 100% laden net voordat je vertrekt)
[ Voor 15% gewijzigd door DonKui op 05-05-2021 08:08 ]
Nog wat linkjes naar het gepland laden issue:
Video (lees ook de comments): YouTube: VW Id.3 - Is scheduled charging working?
SpeakEV: https://www.speakev.com/t...ed-charging.155709/page-2
VWIDTalk: https://www.vwidtalk.com/...-faults-resolutions.1647/
Video (lees ook de comments): YouTube: VW Id.3 - Is scheduled charging working?
SpeakEV: https://www.speakev.com/t...ed-charging.155709/page-2
VWIDTalk: https://www.vwidtalk.com/...-faults-resolutions.1647/
Volgens mij kun je prima tot 100% laden. Dat is uiteindelijk technisch sowieso niet echt 100%, de auto houdt zelf altijd 5kWh vrij bij de 82kWh accu waardoor je netto dus 77kWh ter beschikking hebt.
Alleen aan een snellader is dat totaal niet efficiënt, boven de 80% gaat het laden echt steeds trager waardoor je beter eerst weer kan rijden en dan een keer extra opladen naar weer maximaal 80%. Hoe lager de SoC hoe sneller het snelladen gaat.
Alleen aan een snellader is dat totaal niet efficiënt, boven de 80% gaat het laden echt steeds trager waardoor je beter eerst weer kan rijden en dan een keer extra opladen naar weer maximaal 80%. Hoe lager de SoC hoe sneller het snelladen gaat.
Op AC laden gaat het richting 100% ook langzamer. Daarnaast is het wel degelijk minder goed voor de cellen. Lang op hoge SoC wegzetten is meer degradatie. Als je met 80% uit kan dan zou ik hem lekker tot 80% laden. Als je een keer verder moet zet je hem hoger.ik222 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:13:
Volgens mij kun je prima tot 100% laden. Dat is uiteindelijk technisch sowieso niet echt 100%, de auto houdt zelf altijd 5kWh vrij bij de 82kWh accu waardoor je netto dus 77kWh ter beschikking hebt.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Het langzamer laden op AC tegen de 100% is natuurlijk wel zo (al valt het bij de Enyac / ID.4 volgens mij heel erg mee) alleen als je auto thuis aan de paal staat is dat natuurlijk niet erg. Terwijl wanneer je bij een snellader staat je erop staat te wachten (en eventuele andere EV eigenaren die willen laden ook).Inspired schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:31:
[...]
Op AC laden gaat het richting 100% ook langzamer. Daarnaast is het wel degelijk minder goed voor de cellen. Lang op hoge SoC wegzetten is meer degradatie. Als je met 80% uit kan dan zou ik hem lekker tot 80% laden. Als je een keer verder moet zet je hem hoger.
Wat betreft degradatie van de accu's verschillen daar de meningen heel erg over, de ene zegt dat het slecht is terwijl andere juist adviseren naar 100% te laden... Ook omdat de auto zelf dus als reserve houdt.
Los van de theorie wat eventueel wel of niet beter is, zelf ga ik mijn ID.4 zodra die binnen is in elk geval gewoon naar 100% laden, ik mag hopen dat de fabrikant hem daarvoor heeft gebouwd. Er zit ook 8 jaar garantie op het accu pakket en ik lease de auto 5 jaar, dus als de accu binnen die tijd niet goed meer is zoekt de LM het maar uit met de fabrikant. Auto is er uiteindelijk ook om mij te dienen, ik heb geen zin om steeds te gaan bedenken hoe ver ik moet rijden en hoe ver ik hem dan wil laden. Accu gewoon vol elke ochtend is wel zo makkelijk, vooral ook omdat ik voor mijn werk geregeld onverwacht ergens heen moet.
Bij een leaseauto is het wellicht minder een issue. Garantie op de accu is minimaal 70%. Als je na 3 jaar op 75% zit hoeft de fabrikant er nog niks aan te doen. Lithium cellen degraderen en meer bij 100% dan bij lagere SoC. Dat is gewoon een feit. Zie; https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteriesik222 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:44:
[...]
Het langzamer laden op AC tegen de 100% is natuurlijk wel zo (al valt het bij de Enyac / ID.4 volgens mij heel erg mee) alleen als je auto thuis aan de paal staat is dat natuurlijk niet erg. Terwijl wanneer je bij een snellader staat je erop staat te wachten (en eventuele andere EV eigenaren die willen laden ook).
Wat betreft degradatie van de accu's verschillen daar de meningen heel erg over, de ene zegt dat het slecht is terwijl andere juist adviseren naar 100% te laden... Ook omdat de auto zelf dus als reserve houdt.
Los van de theorie wat eventueel wel of niet beter is, zelf ga ik mijn ID.4 zodra die binnen is in elk geval gewoon naar 100% laden, ik mag hopen dat de fabrikant hem daarvoor heeft gebouwd. Er zit ook 8 jaar garantie op het accu pakket en ik lease de auto 5 jaar, dus als de accu binnen die tijd niet goed meer is zoekt de LM het maar uit met de fabrikant. Auto is er uiteindelijk ook om mij te dienen, ik heb geen zin om steeds te gaan bedenken hoe ver ik moet rijden en hoe ver ik hem dan wil laden. Accu gewoon vol elke ochtend is wel zo makkelijk, vooral ook omdat ik voor mijn werk geregeld onverwacht ergens heen moet.
Het zal iets minder zijn omdat 100% eigenlijk 95% oid is maar het zelf nog steeds meer zijn dan 80%.
Voor mij is het een kleine moeite om tot 80% te laden en heel af en toe eens tot 100%. Doorgaans heeft dat laatste niet eens zo heel veel zin omdat je vaak toch eerder moet snelladen op lange ritten. Kan zijn dat ik zelf de auto overneem aan het eind van de lease, en anders vind ik het ook gewoon wel zo netjes om de accu goed te onderhouden. Ik kan thuis laden dus voor mij is er weinig noodzaak om tot 100% te gaan.
Aangezien we maar 77Kw kunnen gebruiken van een 82KW batterij worden dan de percentages op het effectief gebruik of op de echte capaciteit gemeten? Indien op het effectieve gebruik moeten we toch zelf ons niet bezig houden met maar 80% te laden.Inspired schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:51:
[...]
Bij een leaseauto is het wellicht minder een issue. Garantie op de accu is minimaal 70%. Als je na 3 jaar op 75% zit hoeft de fabrikant er nog niks aan te doen. Lithium cellen degraderen en meer bij 100% dan bij lagere SoC. Dat is gewoon een feit. Zie; https://batteryuniversity...g_lithium_based_batteries
Het zal iets minder zijn omdat 100% eigenlijk 95% oid is maar het zelf nog steeds meer zijn dan 80%.
Voor mij is het een kleine moeite om tot 80% te laden en heel af en toe eens tot 100%. Doorgaans heeft dat laatste niet eens zo heel veel zin omdat je vaak toch eerder moet snelladen op lange ritten. Kan zijn dat ik zelf de auto overneem aan het eind van de lease, en anders vind ik het ook gewoon wel zo netjes om de accu goed te onderhouden. Ik kan thuis laden dus voor mij is er weinig noodzaak om tot 100% te gaan.
En eerlijk gezegd ... je betaalt voor een auto met een bepaalde range. als je maar 80% van die range zou kunnen gebruiken omdat het niet goed is voor uw batterij... ik voel me redelijk bekocht dan
Dat zeg ik. 100% laden bij de 80 versie is eigenlijk 94%. De range kun je prima gebruiken als je hem nodig hebt. Maar er zijn maar weinig die elke dag 350km moeten rijden denk ik. Als je dat wel doet moet je hem gewoon op 100% laden vlak voor vertrek.BeCrsH schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:59:
[...]
Aangezien we maar 77Kw kunnen gebruiken van een 82KW batterij worden dan de percentages op het effectief gebruik of op de echte capaciteit gemeten? Indien op het effectieve gebruik moeten we toch zelf ons niet bezig houden met maar 80% te laden.
En eerlijk gezegd ... je betaalt voor een auto met een bepaalde range. als je maar 80% van die range zou kunnen gebruiken omdat het niet goed is voor uw batterij... ik voel me redelijk bekocht dan
Percentage wat je als gebruiker ziet wordt gemeten over de bruikbare capaciteit (77 kWh), dus 100% in het display is eigenlijk 93,4% (omdat de accu dus 82kWh is).BeCrsH schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 08:59:
[...]
Aangezien we maar 77Kw kunnen gebruiken van een 82KW batterij worden dan de percentages op het effectief gebruik of op de echte capaciteit gemeten? Indien op het effectieve gebruik moeten we toch zelf ons niet bezig houden met maar 80% te laden.
En verder precies wat jij zegt, ze verkopen een auto met een bepaalde range en laten jou als gebruiker daarvoor de accu tot maximaal 77kWh opladen. Dan mag je als gebruiker er gewoon vanuit gaan dat de auto daarvoor gemaakt is.
En verder behandel ik een leaseauto alsof het mijn eigen auto is dus het absoluut niet iets van "don't be gentle it's a rental". Maar de "tank" 100% vol kunnen gooien is gewoon volkomen normaal gebruik van een auto.
[ Voor 10% gewijzigd door ik222 op 05-05-2021 09:09 ]
De vergelijking gaat niet helemaal op, maar bij smartphones is al lang bekend dat consequent laden tot 100% de levensduur van de batterij behoorlijk verkort. Dat is minder praktisch aangezien een hele dag op een volle accu al vaak niet meer vanzelfsprekend is, dus laden de meeste mensen (ik ook*) die gewoon tot 100%. Smartphonefabrikanten vinden dat niet erg, want dan koop je sneller een nieuwe.
Bij een auto lijkt me dat toch anders. De meeste mensen zullen met 80% prima uit de voeten kunnen voor dagelijkse afstanden. Daarnaast zijn de kosten van het vervangen van een accupakket van een andere grootte. Ik zou me dus gewoon aan die 80% houden, tenzij ik weet dat er veel gereden gaat worden.
* Ik probeer mijn iPads wel tot ca 80% te beperken.
Bij een auto lijkt me dat toch anders. De meeste mensen zullen met 80% prima uit de voeten kunnen voor dagelijkse afstanden. Daarnaast zijn de kosten van het vervangen van een accupakket van een andere grootte. Ik zou me dus gewoon aan die 80% houden, tenzij ik weet dat er veel gereden gaat worden.
Ik denk dat je eerder te maken hebt met verouderde software dan dat je GSM te snel leeg loopt. Google en Android (en de hele industrie eronder) vinden het maar wat fijn om steeds updates te brengen die op 'verouderde toestellen' zo traag is als dikke stront of zelfs niet werkt.ronaldtb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:06:
De vergelijking gaat niet helemaal op, maar bij smartphones is al lang bekend dat consequent laden tot 100% de levensduur van de batterij behoorlijk verkort. Dat is minder praktisch aangezien een hele dag op een volle accu al vaak niet meer vanzelfsprekend is, dus laden de meeste mensen (ik ook*) die gewoon tot 100%. Smartphonefabrikanten vinden dat niet erg, want dan koop je sneller een nieuwe.
Maar we dwalen af
Echt weer erg vermoeiend de 'ze verkopen het voor die range, dus moet het maar doen'
Lees dan voortaan eerst eens wat over de technologie als je die niet snapt.Zie nog weinig boze Tweaker posts over gsm's waarvan de batterij degradeert.
FACT OF LIFE: EEN ACCU DEGRADEERT. (en hoe slechter je hem behandelt hoer sneller dat gaat)
En zie mijn eerdere post over never nooit niet een EV kopen van een leaserijder. Wordt weer lekker bevestigd hier.
'niet mijn probleem. Ik rijd hem lekker zoals ik wil en dan is het het probleem van de leasemaatschappij'
En het ondertussen maar wel hebben over 'mijn' auto tegen vrienden en familie
Lees dan voortaan eerst eens wat over de technologie als je die niet snapt.Zie nog weinig boze Tweaker posts over gsm's waarvan de batterij degradeert.
FACT OF LIFE: EEN ACCU DEGRADEERT. (en hoe slechter je hem behandelt hoer sneller dat gaat)
En zie mijn eerdere post over never nooit niet een EV kopen van een leaserijder. Wordt weer lekker bevestigd hier.
'niet mijn probleem. Ik rijd hem lekker zoals ik wil en dan is het het probleem van de leasemaatschappij'
[ Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 05-05-2021 09:14 ]
Joh
Even weer ontopic: Ik heb een wielenset besteld (19 inch voor de winter) deze krijg ik (helaas) nog niet geleverd aanstaande vrijdag, deze staan vooralsnog in back-order en is nog geen zicht op de levering.
Zal wel iets te maken hebben met de eerder genoemde issues omtrent 19 inch velgen.
En dan te bedenken dat ik alles van de achterkant eraf heb laten halen! Daar had ik nog wat terug moeten krijgen...Loepoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 20:35:
[...]
Sodemieter, het is nogal. 30euro voor Skoda en 30euro voor IV.
Ik zit duidelijk in de verkeerde handel. Hier wordt pas echt marge gemaakt
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Dat batterijen degraderen dat staat niet ter discussie.jeroenkb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
Echt weer erg vermoeiend de 'ze verkopen het voor die range, dus moet het maar doen'
FACT OF LIFE: EEN ACCU DEGRADEERT.
Het feit is dat een auto gekocht wordt met een bepaalde range in het achterhoofd (en denk eraan we spreken hier niet enkel over tweakers, maar ook over de slager op de hoek) die dan te horen krijgt van het is best dat je uw batterij maar tot 80% mag laden... Dan is het toch normaal dat je zoiets hebt van he een ICE tank ik vol en ben ik weg maar hier betaal ik voor 500km, hij doet er in het echt maar 400 en dan kan ik er effectief maar 350 mee rijden omdat ik niet kan opladen tot die hele 400.
En dit voor een veiligheidsmarge die perfect in de software kon opgelost worden, leuk dat het hier bediscussieerd wordt, maar er zijn maar weinig mensen die daar zo mee bezig zijn.
kleine kanttekening. Buffers zijn aan beide zijde aanwezig. 100% op scherm is ongeveer 96.5% en 0% op scherm is dan ~3% echt over. Dat is ook dan de reden dat je nog 10 a 20km door kan rijden na 0%.ik222 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:05:
[...]
Percentage wat je als gebruiker ziet wordt gemeten over de bruikbare capaciteit (77 kWh), dus 100% in het display is eigenlijk 93,4% (omdat de accu dus 82kWh is).
andere automerken is 0% ook echt 0 en wil je ook eigenlijk niet in de buurt zijn van de 3%.
VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal
Nee, niet bij een BEV. 24/7 op 100% laten staan is niet normaal gebruik. Net als koud vol gas wegtrappen met een ICE. Het kan wel. Maar goed is het niet.ik222 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:05:
[...]
..
En verder behandel ik een leaseauto alsof het mijn eigen auto is dus het absoluut niet iets van "don't be gentle it's a rental". Maar de "tank" 100% vol kunnen gooien is gewoon volkomen normaal gebruik van een auto.
Welke 19" heb je in bestelling staan? De standaard 19" of de Regulus?ManiacScum schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:12:
[...]
Joh
Even weer ontopic: Ik heb een wielenset besteld (19 inch voor de winter) deze krijg ik (helaas) nog niet geleverd aanstaande vrijdag, deze staan vooralsnog in back-order en is nog geen zicht op de levering.
Zal wel iets te maken hebben met de eerder genoemde issues omtrent 19 inch velgen.
Begreep laatste dat het mogelijk de standaard 19" toch het probleem is en niet de Regulus. Al blijft het zonder definitieve communicatie lastig. Mijn dealer gaf aan maandag dat SSS en Crystal Face de enige vertragende opties zijn. Toen ik hem erop wees dat ook 19", Quartz Grey een vertraging kon opleveren was hun niet bekend. Terwijl Duitsland en Noorwegen in ieder geval de 19" vervangen voor een 20".
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Eens. Maar zo zijn er meer zaken bij een BEV die Jan de slager niet snapt. Hey, hij kan 125kW snelladen. Waarom krijg ik bij 60% SoC nog maar de helft? Informatie voorziening kan zeker nog beter.BeCrsH schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:17:
[...]
Dat batterijen degraderen dat staat niet ter discussie.
Het feit is dat een auto gekocht wordt met een bepaalde range in het achterhoofd (en denk eraan we spreken hier niet enkel over tweakers, maar ook over de slager op de hoek) die dan te horen krijgt van het is best dat je uw batterij maar tot 80% mag laden... Dan is het toch normaal dat je zoiets hebt van he een ICE tank ik vol en ben ik weg maar hier betaal ik voor 500km, hij doet er in het echt maar 400 en dan kan ik er effectief maar 350 mee rijden omdat ik niet kan opladen tot die hele 400.
En dit voor een veiligheidsmarge die perfect in de software kon opgelost worden, leuk dat het hier bediscussieerd wordt, maar er zijn maar weinig mensen die daar zo mee bezig zijn.
19" Crystal (Het zal hem in de naam zittenWicked-Game schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Welke 19" heb je in bestelling staan? De standaard 19" of de Regulus?
Begreep laatste dat het mogelijk de standaard 19" toch het probleem is en niet de Regulus. Al blijft het zonder definitieve communicatie lastig. Mijn dealer gaf aan maandag dat SSS en Crystal Face de enige vertragende opties zijn. Toen ik hem erop wees dat ook 19", Quartz Grey een vertraging kon opleveren was hun niet bekend. Terwijl Duitsland en Noorwegen in ieder geval de 19" vervangen voor een 20".
Niet alleen het laadschema werkt (nog) niet voor de volle 100%, ook het regulier laden gaat niet helemaal goed.RandomNick schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:37:
[...]
Hier weinig succes. Heb het uitgesteld laden maar even uitgezet. Gisteren zitten googlen en wat ik op diverse ID forums lees is niet hoopgevend. VAG lijkt deze feature niet goed ontwikkeld te hebben. Nergens een oplossing kunnen vinden.
Een laadschema maken via de app kan niet, alleen laden starten/stoppen. Zodra je 'slim plannen' in de auto aanzet kan je in de app zelfs dit niet meer doen. En het slim plannen in de auto geeft zeer onbetrouwbare resultaten. Eergisteren had de mijne helemaal niets geladen, in de laadunit zie ik dat er alleen midden in de nacht even een hele korte stroomafname te zien is van ca. 1 minuut.
Auto geeft nergens foutmeldingen en de laadpaal zegt 'wacht op instructies voertuig'.
Slim plannen lijkt vooral onbetrouwbaar plannen te zijn. Dan maar even dom plannen gebruiken (aansluiten en meteen laden) totdat de software verbeterd is.
Misschien wel verstandig om zoveel mogelijk meldingen bij Skoda te gaan maken.
Gisteren de auto aan de laadpaal thuis gehangen en in de auto staat hij ingesteld op 80% laden. Af en toe even gecheckt via de app en had eerlijk gezegd een melding verwacht wanneer de 80% bereikt zou zijn. Dit was dus niet het geval. Bij een controle bleek de app 87% aan te geven en heb ik hem dus handmatig gestopt.
Hiervan wel melding gemaakt bij de dealer en die gaf aan dat de app momenteel nog volop in ontwikkeling is en dat diverse bugs er nog uitgehaald moeten worden. Het is dus inderdaad zinvol om bugs te melden bij Skoda imho.
![]() |
Edit: ik zie nu eigenlijk pas in het screenshot dat er staat "het opladen wordt afgehandeld door slimme plannen". Dat zou kunnen verklaren waarom hij vrolijk is gaan doorladen na 80% (die stond namelijk ook op 80%). Eens kijken of ik slimme plannen uit kan zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door A3-D op 05-05-2021 09:27 ]
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Nu we het toch over de app hebben; ik ben vast niet de enige welke regelmatig tegen timeouts aan loopt m.b.t. het op afstand inschakelen van de airconditioning?
Eve char: Warock <TEST>
En dat is inderdaad het hele punt. Ik heb een EV gekocht niet enkel omdat het de toekomst is, maar omdat het fiscaal ook opgedrongen wordt. Zo een informatie voorziening zorgt enkel maar voor frustratie, op een gegeven moment wil je dat het gewoon werkt en als er limieten zijn ik me daar niet van bewust hoeft te zijn.Inspired schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:20:
[...]
Eens. Maar zo zijn er meer zaken bij een BEV die Jan de slager niet snapt. Hey, hij kan 125kW snelladen. Waarom krijg ik bij 60% SoC nog maar de helft? Informatie voorziening kan zeker nog beter.
Als je de commentaar hoort over het feit dat je een EV koopt, dan besef je dat door zo een dingen de mensen nog meer tegen EV gaan zijn.
Totaal oneens met je relaas.jeroenkb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
En dat belerende....over vermoeiend gesproken..
jeroenkb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
offtopic:
Het aantal (zakelijke) leaserijders die "mijn" gebruikt om daarmee bewust de indruk te wekken dat de auto privé eigendom is, zal echt onder de 0,001% liggen.
Als iemand op een parkeerplaats wijst naar een auto, je weet wel: die leaseauto waarvan jij de sleutels in je zak hebt, en vraagt "Is dat jouw auto?" wat zeg jij dan?
A.) "Ja, klopt!" Eventueel nog met de toevoeging (omdat je gewoon trots bent in een nieuwe auto te (mogen) rijden "Mooi hè? Vorige week opgehaald!"
B.) "Nee dat is niet mijn auto, maar die van de leasemaatschappij maar ik rijd er wel 4 jaar in."
Stel je niet zo ontzettend aan.
Het aantal (zakelijke) leaserijders die "mijn" gebruikt om daarmee bewust de indruk te wekken dat de auto privé eigendom is, zal echt onder de 0,001% liggen.
Als iemand op een parkeerplaats wijst naar een auto, je weet wel: die leaseauto waarvan jij de sleutels in je zak hebt, en vraagt "Is dat jouw auto?" wat zeg jij dan?
A.) "Ja, klopt!" Eventueel nog met de toevoeging (omdat je gewoon trots bent in een nieuwe auto te (mogen) rijden "Mooi hè? Vorige week opgehaald!"
B.) "Nee dat is niet mijn auto, maar die van de leasemaatschappij maar ik rijd er wel 4 jaar in."
Stel je niet zo ontzettend aan.
Top, je staat op de lijst, terugkoppeling zie ik verschijnen en veel plezier met ophalen alvast.scooper1 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:27:
@knirrebir
Ik kan mijn auto op 6 mei ophalen wel toen verplicht tot assistentie pakket door combinatie opties.
Een voordeel ik kreeg de optie voor de helft van het geld.![]()
Ik koppel het wel terug als de traffel ass. erop zit.
Gefeliciflapstaart, heb het verwerkt in lijstje, wacht nog paar terugkoppelingen af en dan post update van lijst.A3-D schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:50:
Hij is er, vanmorgen opgehaald en helemaal in mijn nopjes!
Aflevering zoals gepland en een leuke attentie van A-Point in ontvangst mogen nemen.
@knirrebir Travel Assist aanwezig, kan op lijstje aangepast worden
Alle aanduidingen op de achterzijde zonder problemen laten verwijderen. Is overigens ook geen opmerking over gemaakt dat het niet zou kunnen/mogen.
Daarover verschillen we dan van mening. Ik vind een auto aftrappen toch echt van een hele andere orde dan simpelweg de accu van een EV tot 100% opladen. Nog los van het feit dat ik ernstig betwijfel of je er überhaupt iets van gaat merken. Juist omdat ik aanneem daf de fabrikant zelf al voldoende marges ingebouwd heeft voor zover nodig.Inspired schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:17:
[...]
Nee, niet bij een BEV. 24/7 op 100% laten staan is niet normaal gebruik. Net als koud vol gas wegtrappen met een ICE. Het kan wel. Maar goed is het niet.
Dat je voor jezelf nog meer marge wilt nemen is uiteraard prima maar ik vraag me dan af hoe ver je wilt gaan. Ga je dan ook rekening houden met de temperatuur waarin jij gaat rijden en waarin de auto stil staat? Dus zorg je wel voor een garage die perfect op temperatuur is? Immers degradatie van accu's wordt zeker ook flink bepaald door temperatuur, misschien nog wel meer dan door SoC.
Vannacht voor de 2e keer de auto opgeladen tot 100%. Zet deze vanochtend aan en deze is 100% opgeladen en heeft een rijbereik van 390 KM (IV80). Hoe kan dit verschil zo groot zijn? Op dat moment was ik de auto nog niet extra hard aan het verwarmen, temperatuur stond standaard ingesteld op 21 graden. Vorige week stond deze bij 100% op ruim 460 bij 100%.
En ik ben een electrische auto gewend.. hiervoor een Ioniq gehad maar deze was altijd redelijk standvastig qua bereik.
En ik ben een electrische auto gewend.. hiervoor een Ioniq gehad maar deze was altijd redelijk standvastig qua bereik.
Heeft volgens mij met opgebouwde data rij verbruik te maken zodat er een voorspelling word gemaakt.RH85 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:00:
Vannacht voor de 2e keer de auto opgeladen tot 100%. Zet deze vanochtend aan en deze is 100% opgeladen en heeft een rijbereik van 390 KM (IV80). Hoe kan dit verschil zo groot zijn? Op dat moment was ik de auto nog niet extra hard aan het verwarmen, temperatuur stond standaard ingesteld op 21 graden. Vorige week stond deze bij 100% op ruim 460 bij 100%.
Mijn 60 geeft nu op 100% 280km. Was in het begin 400 en daarna 310.
390 lijkt me ook enigszins correct voor een 80 bij normaal gebruik.
Skoda geeft in geen enkele folder of website aan dat je de auto maar beter tot 80% kan laden omwille van de levensduur.
Sterker, in de folder :
https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/opladen
staat er bij laden op alle krachtbronnen, op 40Kw en hoger na, dat je tot 100% laadt. op 40Kw en hoger tot 80%
Sterker, in de folder :
https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/opladen
staat er bij laden op alle krachtbronnen, op 40Kw en hoger na, dat je tot 100% laadt. op 40Kw en hoger tot 80%
[ Voor 13% gewijzigd door Jeroenvr72 op 05-05-2021 10:08 ]
Tja, jij wentelt de verantwoordelijkheid af op de bestuurder/eigenaar. Ik zou zeggen dat de fabrikant een veilige marge moet inbouwen. Dat kan prima, door er voor te zorgen dat de bestuurder/eigenaar gewoon niet verder kán laden dan 80%. Dan geef je dat weer als 100%, en is iedereen blij. Maar dat zou betekenen dat de fabrikant met een lagere range moet adverteren, en dat willen ze liever niet.jeroenkb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
Net zoals de mensen die hun smartphone nooit meer dan 80% op durven laden. Als die batterij echt in één jaar naar de gallemiezen gaat, dan heb je gewoon te maken met een prutsfabrikant.
En bij een EV is het nog gekker, want de opgegeven WLTP en de daadwerkelijke range ligt vaak ver uit elkaar. Als je dan ook nog eens maar tot 80% gaat laden, wat hou je dan over van de geadverteerde waardes? 60%?
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
ik kreeg dit bericht terug van de dealer:Loepoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:40:
Kofferbakbodem is binnen en opgehaald (samen met de granny) Past prima in auto's zonder het transportpakket.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het was trouwens druk bij de dealer. Bijna drukker als bij de Chinees op zondag.
Treintje met Enyaq afleveringen en zelfs meerdere tegelijk. 1 was er al weg, 1 reed net weg, de artic stond op het punt om weg te rijden en de laatste was eigenlijk ready to go.
Het lijkt haast voor niets
De bak is echter onderdeel van het transportpakket en ook onze magazijnmedewerker geeft aan dat deze bak alleen te plaatsen is wanneer er sprake is van een verhoogde kofferbakbodem, zoals er aanwezig is bij opname van het transportpakket. Ook hij geeft dus aan dat er eigenlijk veel meer nodig is om deze bak (goed) te plaatsen. Daarnaast kan hij niet zien of deze bakken op voorraad zijn.
Wij willen dus met alle plezier deze bak voor je in bestelling nemen, echter kunnen wij totaal niet garanderen dat deze bak goed, netjes, anderszins te plaatsen is. Dit is dan echt aan jou.
Daarnaast kunnen wij op dit moment dus ook niet garanderen dat de bak überhaupt met de auto aan u afgeleverd kan worden, daar we dus niet kunnen zien of deze voorradig is.
De bak past dus zonder problemen @Loepoog ?
Ik zou mijn auto pas in week 09/2022 krijgen echter kreeg ik 3 weken terug plots een belletje dat mijn auto er is; krijg hem maandag. Ik was echt FLABBERGASTED(!), maar heb inderdaad de Regulus 19" velgen. Blijft bizar dat een auto zooo ver naar voren kan komen..! Besteld begin februari trouwens voor de mensen die het willen weten.
Wicked-Game schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:18:
[...]
Welke 19" heb je in bestelling staan? De standaard 19" of de Regulus?
Hier een IV60 en die meet nu 308km met 78%.goetfoud schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:05:
[...]
Heeft volgens mij met opgebouwde data rij verbruik te maken zodat er een voorspelling word gemaakt.
Mijn 60 geeft nu op 100% 280km. Was in het begin 400 en daarna 310.
390 lijkt me ook enigszins correct voor een 80 bij normaal gebruik.
Wel pas 500km op de teller, waarvan grotendeels conservatief.....ja ik ben gisteren nog thuisgekomen (had nog 27km over --> nette 15kwh/100km...tuftuf)
Dat is bizar snel.Rhaan2021! schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:14:
Ik zou mijn auto pas in week 09/2022 krijgen echter kreeg ik 3 weken terug plots een belletje dat mijn auto er is; krijg hem maandag. Ik was echt FLABBERGASTED(!), maar heb inderdaad de Regulus 19" velgen. Blijft bizar dat een auto zooo ver naar voren kan komen..! Besteld begin februari trouwens voor de mensen die het willen weten.
[...]
Hoe ziet je configuratie eruit? En welke dealer heb je?
kan aan mij liggen maar ik vind je reactie erg vervelend overkomen.jeroenkb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
Ik zou het doen!
Heb via leaseplan besteld en hij is daarna door Leaseplan toegewezen aan Vallei Auto Groep Veenendaal.Wicked-Game schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:30:
[...]
Dat is bizar snel.
Hoe ziet je configuratie eruit? En welke dealer heb je?
Model en type Enyaq iV 60 5d
Kleur Black Magic Metallic
Omschrijving
100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Assistentie
Comfort
Family
Klimaat
Lichtmetalen velgen Antraciet Regulus 19" 235/55/R19
Metallic lak
Multifunctioneel verwarmbar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie HOD en drive mode select
Suite zwart
Zijairbags achter
@Rhaan2021! Je zou bijna denk dat er een bestelling geannuleerd is met dezelfde specs als jij, in ieder geval veel plezier!
Lekker Rhaan. Veel plezier in ieder geval alvastRhaan2021! schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:14:
[...]

Lekker bij Van Mossel in Tilburg bestellen. Bak was er binnen 1 week.Thiazzz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:13:
[...]
ik kreeg dit bericht terug van de dealer:
De bak is echter onderdeel van het transportpakket en ook onze magazijnmedewerker geeft aan dat deze bak alleen te plaatsen is wanneer er sprake is van een verhoogde kofferbakbodem, zoals er aanwezig is bij opname van het transportpakket. Ook hij geeft dus aan dat er eigenlijk veel meer nodig is om deze bak (goed) te plaatsen. Daarnaast kan hij niet zien of deze bakken op voorraad zijn.
Wij willen dus met alle plezier deze bak voor je in bestelling nemen, echter kunnen wij totaal niet garanderen dat deze bak goed, netjes, anderszins te plaatsen is. Dit is dan echt aan jou.
Daarnaast kunnen wij op dit moment dus ook niet garanderen dat de bak überhaupt met de auto aan u afgeleverd kan worden, daar we dus niet kunnen zien of deze voorradig is.
De bak past dus zonder problemen @Loepoog ?
En ja hij past prima. Beste overtuiging is zelf gaan kijken en dan de dealer laten zien dat hij onzin praat.
Ik heb al eerder foto's geplaatst en hier nog wat extra.
:strip_exif()/f/image/yYQ3dNFscQkCDeCgwyG2ogFA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EB7OFcgD7D4VDrQvqsrqDGx4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kmmJx5BlumJrGd6RklFyAexJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UPCD3RjOOwgZiey7qvFAvrQV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eFa9YN0jo4GfGrpZ1X965c54.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4WVeZRNKVTVt1nTQfbefNr4x.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CqFI2EnnGxfGdoSbncu4Qugh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XIhfz46c1RF3072ZeTCizhvg.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door Loepoog op 05-05-2021 10:52 ]
Gefeliciteerd, dat is een snelle levering. Hopelijk krijg ik vanuit mijn dealer ook nog even wat te horen. Heb hem 1 april besteld waarbij eerste datum op 10-8-2021 is gezet. Maar dit was nog voor het nieuws van vergroting productieproces (van 350 naar 500 auto's per dag), en de vertragingen etc.Rhaan2021! schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:39:
[...]
Heb via leaseplan besteld en hij is daarna door Leaseplan toegewezen aan Vallei Auto Groep Veenendaal.
Model en type Enyaq iV 60 5d
Kleur Black Magic Metallic
Omschrijving
100 kW oplaadmogelijkheid en toegang tot Ionity netwerk
Achteruitrijcamera en parkeersensoren voor
Assistentie
Comfort
Family
Klimaat
Lichtmetalen velgen Antraciet Regulus 19" 235/55/R19
Metallic lak
Multifunctioneel verwarmbar 2 spaak stuurwiel incl. pedals voor recuperatie HOD en drive mode select
Suite zwart
Zijairbags achter
Dus maar eens gevraagd hoe het ervoor staat. (Ben niet ongeduldig hoor
Ik heb momenteel nog een Renault Zoe, overgenomen van een collega die inmiddels niet meer bij mijn werkgever werkt. Als ik bij deze auto rekening moet gaan houden met maar 80% laden, dan ben ik helemaal overal continu aan het laden na iedere rit. Het is dus eigenlijk een stadsauto maar ik hou dus totaal geen rekening met maar laden tot 80%. En ja het is mijn eerste leasebak en elektrische auto ooit. En ik ben er net zo zuinig op als al mijn eigen auto's daarvoor. Maar als ik me helemaal moet gaan aanpassen aan wat die accu nodig heeft wordt het voor mij de omgekeerde wereld. Die auto is er voor mij en niet andersom.
Ik ben een keer terug gekomen van een weekend Valkenburg, waar ik werkelijk met een 'tight ass' alles (licht, radio, blower, verwarming) heb moeten uitzetten om weer thuis te kunnen komen (zonder weer een keer te moeten laden). Al dit gedoe is voor mij de reden om gelijk voor de 80 te gaan. Als de app het eenvoudig maakt om maar tot 80% te laden (als ik geen 100% nodig heb) zal ik het zeker doen. Maar als ik me in allerlei bochten moet gaan wringen om op tijd het laden te stoppen pas ik ervoor dus.
Ik ben een keer terug gekomen van een weekend Valkenburg, waar ik werkelijk met een 'tight ass' alles (licht, radio, blower, verwarming) heb moeten uitzetten om weer thuis te kunnen komen (zonder weer een keer te moeten laden). Al dit gedoe is voor mij de reden om gelijk voor de 80 te gaan. Als de app het eenvoudig maakt om maar tot 80% te laden (als ik geen 100% nodig heb) zal ik het zeker doen. Maar als ik me in allerlei bochten moet gaan wringen om op tijd het laden te stoppen pas ik ervoor dus.
heb hem bij de lokale dealer in bestelling, ding moet uit Tsjechië komen weekje levertijd.Loepoog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:46:
[...]
Lekker bij Van Mossel in Tilburg bestellen. Bak was er binnen 1 week.
En ja hij past prima. Beste overtuiging is zelf gaan kijken en dan de dealer laten zien dat hij onzin praat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op het display in de Enyaq wordt het wel keurig aangegeven. Ook bij de aflevering is me dit geadviseerd. Het is overigens ook geen verplichting. Alleen is het volgens mij algemeen bekend dat dit ten koste kan gaan van de levensduur van een accu/batterij.Jeroenvr72 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:07:
Skoda geeft in geen enkele folder of website aan dat je de auto maar beter tot 80% kan laden omwille van de levensduur. Sterker, in de folder: https://www.skoda.nl/elektrisch-rijden/opladen staat er bij laden op alle krachtbronnen, op 40Kw en hoger na, dat je tot 100% laadt. op 40Kw en hoger tot 80%
![]() |
Misschien moet jij jezelf eerst eens inlezen Als jouw auto op 100% staat. Dan weet je dat er geen 100% inzit. Net zo goed als dat je weet dat als je auto 0% zegt je nog een (klein) stukje kunt rijden. Niet voor niets komen er verschillende geluiden naar buiten over het tot 80% of tot 100% laden.jeroenkb schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 09:11:
Iedereen die een elektrische auto koopt weet inmiddels dat de WLTP niet klopt. Iedereen weet inmiddels hoe kouder het wordt des te minder je actieradius wordt. Of hoe harder je de airco laat brullen dat dit ook niet gaat helpen. En iedereen weet dat hoe langer je een oplaadbare batterij gebruikt, des te minder de opbrengst wordt. Daar hoef je m niet eens slecht voor te gebruiken.
Ook ik heb een leaseauto. Ik rij met een beetje pech 60.000 kilometer per jaar. Elke week gaat de auto door de wasstraat. Wordt ie drooggewreven met een handdoek en nagepoetst met een zachte doek en autowas. En wordt ie helemaal van boven naar beneden uitgestofzuigd. Waarom? Omdat ik zelf niet in een smerige auto wil rijden.
En laat ik je uit je droom helpen. Er zijn zeker mensen die hun leaseauto afraggen. Maar ik heb niet het idee als ik zo om me heen kijk dat dit het alleenrecht is van mensen die een leaseauto hebben.
En ja, het is MIJN auto. Reken even voor de gein uit wat een leaserijder aan bijtelling per jaar betaald. En doe dat keer 3, 4 of 5 jaar. En realiseer je dan even dat mocht je aan het eind van je leaseperiode geen nieuwe auto krijgen. Wat je even achterlaat op het parkeerterrein van de Leasemaatschappij. Kan zo maar met een beetje pech 20 tot 30.000 euro zijn.
Even een vraagje tussendoor? Is jouw huis van jou, van de bank, of van de verhuurder??
Maar goed, ik begrijp uit je relaas dat je zelf ook graag een leaseauto wilt. Klinkt een tikkie gefrustreerd als je het mij vraagt.
Dan je quote:
Denk even de auto weg en de leasemaatschappij. En volgens mij heb je dan het probleem te pakken van de huidige maatschappij. En kan je het zo'n beetje op elk issue plakken waar we op dit moment mee te maken hebben.
Sterkte...
Optimaal betekend toch wat anders als duurzaam.A3-D schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:16:
[...]
Op het display in de Enyaq wordt het wel keurig aangegeven. Ook bij de aflevering is me dit geadviseerd. Het is overigens ook geen verplichting. Alleen is het volgens mij algemeen bekend dat dit ten koste kan gaan van de levensduur van een accu/batterij.
[Afbeelding]
Bij een snellader is tot 80% inderdaad optimaal.
@Loepoog thx voor de foto's geeft een goed beeld zo. Wat is je eigen ervaring met het "pakken" van de laadkabel terwijl je een rubberen kofferbakmat hebt? Wat mij betreft hadden ze daar wel een klep/handvat van mogen maken.Loepoog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Zijn hier nog meer VCDS knutselaars die ook hun Enyaq willen gaan "tweaken"?
Hier gisteren de VCDS v21.03 van tante Ali gekregen die ook MEB zou moeten ondersteunen maar helaas werkt dat nog niet!
Hier gisteren de VCDS v21.03 van tante Ali gekregen die ook MEB zou moeten ondersteunen maar helaas werkt dat nog niet!
Afgezien van diagnose zal coding voorlopig heel lastig gaan worden. Via ross-tech is aangegeven dat het platform in connectie staat met wat VW servers (encrypted) die ten aller tijden aanpassingen kunnen overschrijven. Dit zal eerst gekraakt moeten worden alvorens coding mogelijk zal zijn, of je moet telkens de coding opnieuw uitvoeren na een OTA.SgtDoggie schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:39:
Zijn hier nog meer VCDS knutselaars die ook hun Enyaq willen gaan "tweaken"?
Dat zou ik wat langer moeten ervaren. Gisteren pas voor het eerst gedaan.ervh schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:37:
[...]
@Loepoog thx voor de foto's geeft een goed beeld zo. Wat is je eigen ervaring met het "pakken" van de laadkabel terwijl je een rubberen kofferbakmat hebt? Wat mij betreft hadden ze daar wel een klep/handvat van mogen maken.
Moet je in alle eerlijkheid wel zeggen dat de kofferbakmat van m'n Octavia beter was. Die was namelijk dubbelzijdig (ene kant rubber en de andere kant bekleed). Dit is weer een aparte unit die je ook niet ff opbergt (al kan je hem wel oprollen dacht ik).
Maar het zit niet in de weg als je in de laadkabelbak wil zijn, daarvoor is het slap genoeg.
De levertijden zijn gewoon erg onbetrouwbaar, ik vind dat een slechte zaak. Dit soort grote momenten ( nieuwe auto) wil je graag goed plannen. Bij mij kwam hij ook een maand eerder dan verwacht. Erg leuk. Maar ik had de overname van mijn oude leasebak nog niet rond met als resultaat een hoop gedoe met de leasemaatschappij en een auto onverzekerd voor de deur. Komt wel weer goed maar handig is het allemaal niet.Rhaan2021! schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:14:
[...]
Weet je toevallig al iets?Robbie8454 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 23:06:
Ik krijg volgende week te horen wat de aftermarket audio upgrade inhoudt. Wel een goed idee om de bak voor de lader te gebruiken voor een subwoofer.
Krijg net te horen van de dealer (Udenhout) dat mijn productie datum een 3 tal weken is opgeschoven. (Was week 19)
Dit zou komen door een runout op chips.
Balen.
Balen.

[ Voor 11% gewijzigd door maniac_1979 op 05-05-2021 12:01 ]
Hangt sterk af van je configuratie denk ik.maniac_1979 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:58:
Krijg net te horen van de dealer dat mijn productie datum een 3 tal weken is opgeschoven.
Balen.
Volgens mij komt het door de chips, en niet door de configuratieWicked-Game schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:59:
[...]
Hangt sterk af van je configuratie denk ik.

Dat viel mij ook al op in je foto's. Ik heb zelf diezelfde dubbelzijdige kofferbakmat in mijn Octavia en die lijkt kwalitatief toch wat beter te zijn dat de rubberen kofferbakmat van de Enyaq. Je kunt de dubbelzijdig kofferbakmat ook wel kopen voor de Enyaq, maar die is duurder en ik gebruik altijd maar een kant, en dat is de rubberen kant. Dusja, klein beetje teleurgesteld als ik de foto's zie.Loepoog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:46:
[...]
Dat zou ik wat langer moeten ervaren. Gisteren pas voor het eerst gedaan.
Moet je in alle eerlijkheid wel zeggen dat de kofferbakmat van m'n Octavia beter was. Die was namelijk dubbelzijdig (ene kant rubber en de andere kant bekleed). Dit is weer een aparte unit die je ook niet ff opbergt (al kan je hem wel oprollen dacht ik).
Maar het zit niet in de weg als je in de laadkabelbak wil zijn, daarvoor is het slap genoeg.
Toevallig bij Ames (DDrecht) want die van mij staat ook op 15 mei leveren...Ccreator schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 23:23:
Voor de statistiek.
Mijne besteld 12 oktober en wordt geleverd 15 mei.
In principe natuurlijk wel.maniac_1979 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:00:
[...]
Volgens mij komt het door de chips, en niet door de configuratie![]()
Als je bijvoorbeeld Head Up Display kiest of Crystal Face dan heb je te maken met chips.
Dat is inderdaad balen. Dat gebrek aan chips is bijna dagelijks in het nieuws. Udenhout Den Bosch neem ik aan?maniac_1979 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:58:
Krijg net te horen van de dealer (Udenhout) dat mijn productie datum een 3 tal weken is opgeschoven. (Was week 19)
Balen.![]()
![]()
Precies wat ik dacht. Dubbelzijdige mat van de Octavia heeft niet zo een hoge rand maar lijkt wel een stuk steviger. Die Enyaq rubber mat ziet er niet zo heel fijn uit...vinom schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:01:
[...]
Dat viel mij ook al op in je foto's. Ik heb zelf diezelfde dubbelzijdige kofferbakmat in mijn Octavia en die lijkt kwalitatief toch wat beter te zijn dat de rubberen kofferbakmat van de Enyaq. Je kunt de dubbelzijdig kofferbakmat ook wel kopen voor de Enyaq, maar die is duurder en ik gebruik altijd maar een kant, en dat is de rubberen kant. Dusja, klein beetje teleurgesteld als ik de foto's zie.
Ga liever voor deze: https://shop.skoda.nl/aut...ijdige-kofferbakmat-enyaq
(ziet er net zo uit als die ik nu heb)
Nee nog niet. Mijn dealer is helaas niet de snelste met dit soort dingen. Zal er vrijdag zelf wel weer achteraan moeten bellen
Mijn eigen vraag over Apple Carplay (of Google Maps op Android) beantwoord.
Deze werken dus samen met de boordcomputer. Dit filmpje geeft ook aan dat het samenwerkt met HUD. Helaas specifieert het filmpje niet of de 3D pijlen ook getoond worden, maar daar heeft het dus wel alles van weg (geen verschil in methode van navigatie - het werkt universeel voor in ieder geval Apple Maps op iOS en Google Maps op AndroidOS)
YouTube: VW ID 4 : IQ Light / Augmented HeadUp / ACC + Voice Command
Deze werken dus samen met de boordcomputer. Dit filmpje geeft ook aan dat het samenwerkt met HUD. Helaas specifieert het filmpje niet of de 3D pijlen ook getoond worden, maar daar heeft het dus wel alles van weg (geen verschil in methode van navigatie - het werkt universeel voor in ieder geval Apple Maps op iOS en Google Maps op AndroidOS)
@Loepoog : ten aanzien van de inzetbak: als afdekking gebruik je -naar ik aanneem- de plaat die standaard wordt meegeleverd. Deze plaat lijkt mij minder stevig dan de plaat die bij het transportpakket wordt geleverd.
Hoe gaat het met lading? Houdt die standaardplaat bijvoorbeeld drie volle boodschappentassen en een kratje bier ofzo? Of zakt hij dan door?
Hoe gaat het met lading? Houdt die standaardplaat bijvoorbeeld drie volle boodschappentassen en een kratje bier ofzo? Of zakt hij dan door?
En hier een gelukkig persoon.Pappabakker9045 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 16:11:
[...]
Dat heb ik inderdaad ook gedaan, echter stokt het bij het opnieuw verbinden in de auto (zoals @RandomNick hiervoor ook al mogelijke oplossing aangaf). Ik heb die optie niet meer in het menu.
Vanmorgen in de auto gestapt en infotainmentsysteem had geen tijd nodig om te zoeken naar een online status. Nu kon ik ook de 'switch' maken naar online in plaats van privémodus en was de menuoptie weer aanwezig in het instellingenmenu. Heb mijn Skoda-app weer kunnen aanmelden en nu werkt het weer als voorheen.
Denk zelf dat de server(s) van Skoda mijn nieuw situatie (gisteren verwijderen van mijn account en daarna weer aanmaken) nog moesten synchroniseren.
Bedankt allen voor het meedenken.
Even een vraag over getinte ramen.
Als ik alle foto's bekijk van de Enyaq zie ik overal getinte ramen achter.
Volgens de opties heb je dan comfort pakket gekozen maar kan me niet voorstellen dat iedereen comfort pakket heeft genomen, ik niet in ieder geval.
Zijn getinte ramen achter standaard?, kom er even niet uit.
Volgens de opties heb je dan comfort pakket gekozen maar kan me niet voorstellen dat iedereen comfort pakket heeft genomen, ik niet in ieder geval.
Klopt, udenhout den bosch.Fairplay92 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:09:
[...]
Dat is inderdaad balen. Dat gebrek aan chips is bijna dagelijks in het nieuws. Udenhout Den Bosch neem ik aan?
Heb helemaal geen speciale configuratie. Maargoed, kan alleen maar afwachten.

Getinte ramen (sunset) is vanaf het Comfort pakket. Dus blijkbaar kiest men het toch wel allemaalmakebrco schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:22:
Even een vraag over getinte ramen.
Mijn auto heeft nu een week de status "onderweg naar PON". Heeft iemand een idee hoe lang dat duurt en hoe lang auto's vervolgens bij PON staan?
Klopt, maar de plaat wordt op best veel punten ondersteund door de kofferbakbodem. Weet niet of je de auto al hebt, maar de plek waar het kratje ligt kan zwakker zijn en misschien links daarvan ook nog. Als je het wil testen zou ik zeggen, zet iets boven de plaats waar de laadkabels zitten. Dat is met en zonder de extra bodem net zo sterk.leenderttimmers schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:59:
@Loepoog : ten aanzien van de inzetbak: als afdekking gebruik je -naar ik aanneem- de plaat die standaard wordt meegeleverd. Deze plaat lijkt mij minder stevig dan de plaat die bij het transportpakket wordt geleverd.
We hebben er nog geen boodschappen mee gedaan, maar ik maak me er eigenlijk weinig zorgen om. En als er wel eens iets echt zwaars in moet (zak cement ofzo), dan haal ik de bak er wel uit. Net als met vakanties, dan wordt het gewoon een kwestie van ruimte maximaliseren
Die status heeft mijn auto ook. Ook ik heb dat bericht vorige week gekregen (nadat ik erom vroeg). Doorgevraagd, de planning is dat de auto komende vrijdag in Leusden bij PON aankomt, en daarna gaat er een hele planning lopen over wanneer de auto naar de dealer gaat. Bij mij is dat alweer een week later. Daarna rekenen ze nog één a twee weken voor rijklaarmaken.bvk1983 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:26:
Mijn auto heeft nu een week de status "onderweg naar PON". Heeft iemand een idee hoe lang dat duurt en hoe lang auto's vervolgens bij PON staan?
Wil je het zekerder weten: vraag het je dealer
Ik ben aan het kijken op o.a. https://www.givawheels.nl/ voor alternatieve 21" velgen maar ik merk dat er niet groter dan 20" inch wordt aangeboden als ik breedset als filter gebruik. Is er meer bekend over wat voor maten 21" velgen er onder de Enyaq past en moet dit een breedset zijn? Ik vind namelijk de originele Skoda 21" velgen overdreven duur.
reken je dan wel de bandenprijs mee? Zeg een 300 euro p band?Genestealer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:29:
Ik ben aan het kijken op o.a. https://www.givawheels.nl/ voor alternatieve 21" velgen maar ik merk dat er niet groter dan 20" inch wordt aangeboden als ik breedset als filter gebruik. Is er meer bekend over wat voor maten 21" velgen er onder de Enyaq past en moet dit een breedset zijn? Ik vind namelijk de originele Skoda 21" velgen overdreven duur.
Met ‘optimaal’ doelen ze op de flinke vertraging die optreedt bij laatste 20%. Kost meer tijd, en dus niet ‘optimaal’A3-D schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 11:16:
[...]
Op het display in de Enyaq wordt het wel keurig aangegeven. Ook bij de aflevering is me dit geadviseerd. Het is overigens ook geen verplichting. Alleen is het volgens mij algemeen bekend dat dit ten koste kan gaan van de levensduur van een accu/batterij.
[Afbeelding]
Als ik overigens kijk naar de accu-degradatie van oudere EV’s die al 100k+ kilometers hebben gereden denk ik dat we gewoon lekker tot 100% kunnen doorladen. Echt minimale slijtage.
Daarbij is 100% laden ook niet daadwerkelijk 100% aangezien alle EV’s een onbruikbaar buffertje hebben van 15% ter bescherming.
Blijft desondanks een persoonlijk dingetje.
JaAlexZuH schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:35:
[...]
reken je dan wel de bandenprijs mee? Zeg een 300 euro p band?
Interessant! Moet ik me er toch nog maar eens verdiepen, want dacht dat ik, bij gebruik van Maps via Apple CarPlay, nog geen navigatie gezien heb in het schermpc-freakz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:55:
Ik kan mij nog een Autoweek "Klokje Rond" herinneren van een 2013 Tesla model S waar de degradatie uiteindelijk minder dan 5% was. Na 300,000km... los van het feit dat originele schijven nog aanwezig warenWootism schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:35:
[...]
Met ‘optimaal’ doelen ze op de flinke vertraging die optreedt bij laatste 20%. Kost meer tijd, en dus niet ‘optimaal’
Als ik overigens kijk naar de accu-degradatie van oudere EV’s die al 100k+ kilometers hebben gereden denk ik dat we gewoon lekker tot 100% kunnen doorladen. Echt minimale slijtage.
Daarbij is 100% laden ook niet daadwerkelijk 100% aangezien alle EV’s een onbruikbaar buffertje hebben van 15% ter bescherming.
Blijft desondanks een persoonlijk dingetje.
In de praktijk zit je altijd slijtage, of het nu een ICE of een EV is. na 3 ton zijn nagenoeg de meeste ICE blokken op (tenzij goed onderhouden, altijd warm gereden etc). Het feit is simpelweg dat de slijtage nu op een ander punt zichtbaar zal worden, en dat dat dus niet iets is wat je zelf kunt oplossen (Zelf accupacks vervangen op een MEB platform lijkt mij niet heul makkelijk).
Linksom rechtsom, durf ik wel te zeggen dat NIEMAND die hier in dit topic zn Enyaq ontvangt / gaat ontvangen, deze als eerste eigenaar gaat afrijden, ook omdat de ontwikkelingen zo hard gaan, en we simpelweg in een wereld leven waar het nog steeds gedeeltelijk wegwerp is. Als wij allemaal alleen voor het "vervoer" een auto zouden kopen, stond het vol met moderne Dacia's, en andere "goedkopere" alternatieve, waarmee je van A naar B kunt, incl airco en wat ruimte. de rest is in principe alleen maar luxe.
Ik zit eraan te denken misschien met wat MDF een eigen verstevigde plaat te maken en te bekleden. Aangezien het rechte maten zijn behalve de voorkant volgens mij geen hogere wiskunde. Zal eens kijken hoe ver ik kom als ik hem heb.leenderttimmers schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:59:
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Bij mij dus ook. Schijnbaar een lange rit vanaf Tsjechië naar NL.. vroeg de dealer al, die staat toch twee dagen later bij PON? Maar daar kon hij geen antwoord op geven. #ikwachtalzolang......pim89 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:29:
[...]
Die status heeft mijn auto ook. Ook ik heb dat bericht vorige week gekregen (nadat ik erom vroeg). Doorgevraagd, de planning is dat de auto komende vrijdag in Leusden bij PON aankomt, en daarna gaat er een hele planning lopen over wanneer de auto naar de dealer gaat. Bij mij is dat alweer een week later. Daarna rekenen ze nog één a twee weken voor rijklaarmaken.
Wil je het zekerder weten: vraag het je dealer
Knoop is doorgehakt. Geen Volvo v40 maar een Enyaq V80 first edition! Lekker met zo’n beetje alles er op en er aan 😃
Levering augustus. Staat op voorraad maar mag niet eerder uitgeleverd worden.
Levering augustus. Staat op voorraad maar mag niet eerder uitgeleverd worden.
Update met betrekking tot het Ionity netwerk:
Na lang doorvragen heeft iemand van PON mij teruggebeld en het verhaal uitgelegd. De vermeende korting en het abonnement krijg je niet bij de aanschaf van een Skoda. Stond helaas foutief in de brochure. Ook de dealers hebben ons verkeerd voor- of ingelicht. Ionity heeft helemaal niks met de aanschaf van een je Enyaq te maken als je voor de optie kiest. En omdat ik een leaserijder ben houdt het daarbij ook meteen op voor mij want ze hebben de auto verkocht aan de LM en die moet dan ook maar actie ondernemen. Pon heeft de shuttel pas en de Powerpass zoals in andere landen bij de optie wordt vergeven komt niet naar Nederland. Het feit dat andere landen dit wel bij de optie krijgen en NL niet dat maakt ze bij PON geen fluit uit.
Hieronder de mail met bevestiging van het bovenstaande:
Zoals telefonisch besproken stuur ik u deze mail.
Er heeft onjuiste informatie in de brochure gestaan waardoor u verkeerde informatie heeft gekregen. Het is helaas niet mogelijk voor SKODA om gebruik te maken van het Ionitynetwork. De Powerpass is ook helaas niet beschikbaar in Nederland.
Mocht u van mening zijn dat u hier wel voor betaald heeft moet ik u hiervoor doorverwijzen naar de verkopende partij. In dit geval de dealer/leasemaatschappij. Zij kunnen dit voor u uitzoeken.
Na lang doorvragen heeft iemand van PON mij teruggebeld en het verhaal uitgelegd. De vermeende korting en het abonnement krijg je niet bij de aanschaf van een Skoda. Stond helaas foutief in de brochure. Ook de dealers hebben ons verkeerd voor- of ingelicht. Ionity heeft helemaal niks met de aanschaf van een je Enyaq te maken als je voor de optie kiest. En omdat ik een leaserijder ben houdt het daarbij ook meteen op voor mij want ze hebben de auto verkocht aan de LM en die moet dan ook maar actie ondernemen. Pon heeft de shuttel pas en de Powerpass zoals in andere landen bij de optie wordt vergeven komt niet naar Nederland. Het feit dat andere landen dit wel bij de optie krijgen en NL niet dat maakt ze bij PON geen fluit uit.
Er heeft onjuiste informatie in de brochure gestaan waardoor u verkeerde informatie heeft gekregen. Het is helaas niet mogelijk voor SKODA om gebruik te maken van het Ionitynetwork. De Powerpass is ook helaas niet beschikbaar in Nederland.
Mocht u van mening zijn dat u hier wel voor betaald heeft moet ik u hiervoor doorverwijzen naar de verkopende partij. In dit geval de dealer/leasemaatschappij. Zij kunnen dit voor u uitzoeken.
[ Voor 25% gewijzigd door Oase op 05-05-2021 14:13 ]
Ik hem zelf zakelijk gekocht, dus ga bij aflevering maar eens een praatje maken hoe de dealer denkt dit dan te gaan oplossen.Oase schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:10:
M.b.t. degradatie accu kijk maar eens filmpjes van Bjorn Nyland, heeft volgens mij zijn oude model s terug gekocht en daar van alles getest, volgens mij ook degradatie en viel wat mij bijstaat mee.
Qua ionity was het eigenlijk wel antwoord wat te verwachten was (hoe spijtig dat het weer zo is bij een onderdeel), importeur gaat zich weer beroepen op bepaalde zaken zoals type- en drukfouten.
Dan is het zo voor genen die wat voor elkaar krijgen wat ze eruit halen.
Als enyaq voor mij geleverd is ga ik het wel kenbaar maken bij leasemaatschappij en dan afwachten of die er wat mee doen.
Dan is het zo voor genen die wat voor elkaar krijgen wat ze eruit halen.
Als enyaq voor mij geleverd is ga ik het wel kenbaar maken bij leasemaatschappij en dan afwachten of die er wat mee doen.
[ Voor 6% gewijzigd door knirrebir op 05-05-2021 14:16 ]
Zijn in topic diverse maten en gegevens voorbij gekomen, maar ik zou voor zekerheid bij dealer navragen; weet niet of je enyaq al hebt, maar anders als je enyaq hebt langsgaan bij velgen speciaal zaak om informatie in te winnen, ik zou in dit geval geen risico nemen.Genestealer schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 13:29:
Dit is IQ=100 waar je auto wellicht IQ=80 heeft ?capellio schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 07:36:
[...]
Twee vragen:
1) Wat hebben beide instellingen van invloed op elkaar, met de groene balk beperk je hem toch ook al? Of zegt de groene balk alleen iets als je het vinkje voor AC laden beperken aan hebt staan?
2) Als er een laadschema is gemaakt waarbij tot 100% geladen wordt, waarom laad de auto dan direct tot 100% en niet tot 80% waarbij het laatste deel net voor vertrek geladen wordt?
m.b.t. vraag 2: ik vraag misschien teveel maar dit leek mij logisch, laden tot 80% wordt aangeraden en tot 100% alleen als je kort daarna ook vertrekt. Hij weet hoe laat ik weg wil dus dat kan hij zelf een beetje plannen. Nu was hij vanaf 0:30 uur volledig vol.
Wow die inzet past gewoon goed zeg.Loepoog schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 10:46:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En ook nog mooi afgewerkte zijvakken omdat je in de basis geen transport pakket heb gepakt.
Nog even een vraagje, die 2 kunststof hoekjes om de goederen vast te zetten zaten deze bij de levering van de auto of heb je die los besteld?
Dan weet ik of ik die er ook nog bij moet bestellen.
En alvast bedankt voor het delen van de duidelijke foto's van de inzet voor onder de vloer.
@jdenijs jij had toch besteld bij wittebrug de lier?
Ik bij wittebrug forepark, gisteren gebeld en wat meer info gekregen, eind mei staat productie gepland, eerste helft juni transport naar Nederland, eind juni aflevering.
Is wat ruim maar meer info dan ik had, er wordt ruimte gehouden omdat productie nog niet definitief is gepland.
Misschien idee dat je wittebrug forepark belt (kan afdeling fleet zijn of verkoper), mogelijk dat die meer weten dan wittebrug de lier.
Ik bij wittebrug forepark, gisteren gebeld en wat meer info gekregen, eind mei staat productie gepland, eerste helft juni transport naar Nederland, eind juni aflevering.
Is wat ruim maar meer info dan ik had, er wordt ruimte gehouden omdat productie nog niet definitief is gepland.
Misschien idee dat je wittebrug forepark belt (kan afdeling fleet zijn of verkoper), mogelijk dat die meer weten dan wittebrug de lier.
Die zaten erbij. Geen idee of het een cadeautje was, maar dat zal wel niet_JANO_ schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:25:
[...]
Wow die inzet past gewoon goed zeg.
En ook nog mooi afgewerkte zijvakken omdat je in de basis geen transport pakket heb gepakt.
Nog even een vraagje, die 2 kunststof hoekjes om de goederen vast te zetten zaten deze bij de levering van de auto of heb je die los besteld?
Dan weet ik of ik die er ook nog bij moet bestellen.
En alvast bedankt voor het delen van de duidelijke foto's van de inzet voor onder de vloer.
Zie ook Id.Furkan (Simply1337 op dit forum) z'n antwoord in de reacties op dit filmpje: YouTube: Dual Navigation Possible? | VW ID.4 1st Maxpc-freakz schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 12:55:
AR (=3d pijlen) werkt alleen met VW navigatie en dus niet met Android Auto of Apple Carplay. Helaas peanutbutter!
Deze week dezelfde info van Wittebrug Forepark gekregen. 5 januari daar besteld, staat nu op productieweek 21 maar nog niet defintief ingepland.knirrebir schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:30:
[ Voor 28% gewijzigd door ak123 op 05-05-2021 14:34 ]
Vraag is of je de optie gekozen hebt vanwege het Ionity netwerk of de verhoogde laadsnelheid.Oase schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:10:
En ja, dat het een kwalijke zaak is dat informatie halfslachtig en/of onjuist gegeven is mag duidelijk zijn.
Echter zou ik ook met deze kennis de optie aanvinken. De verhoogde laadsnelheid is voor mij een no-brainer, korting op het Ionity netwerk een plus.
@knirrebir wat was jouw verwachte leverweek? Ik zit ook bij Forepark en heb vooralsnog week 28 gecommuniceerd gekregen.knirrebir schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 14:30:
Zo... toch maar een account aangemaakt om dit interessante draadje te volgen.
Op 15 april besteld bij Van den Brug via LM:
Enyaq IV80
Moon White
21"Betria
Comfort
Klimaat
Assistentie
125kw laadoptie
Allweather matten
Dubbelzijdige uitklapbare kofferbakmat'
EV-Box Homeline charger
Productiedatum weet ik nog niet. Maar mijn huidige Volvo V40 is geen straf om langer in te rijden...
Op 15 april besteld bij Van den Brug via LM:
Enyaq IV80
Moon White
21"Betria
Comfort
Klimaat
Assistentie
125kw laadoptie
Allweather matten
Dubbelzijdige uitklapbare kofferbakmat'
EV-Box Homeline charger
Productiedatum weet ik nog niet. Maar mijn huidige Volvo V40 is geen straf om langer in te rijden...
[ Voor 14% gewijzigd door Trebor78 op 05-05-2021 14:54 ]
Het blijft trouwens bizar hoe “slecht” die autoverkopers zijn. In zoveel garages wordt je niet eens aangesproken als je in de showroom loopt.
En bij sommigen ben ik nu reeds 2 keer geweest om ff te kijken. Werkelijk onbegrijpelijk.
En bij sommigen ben ik nu reeds 2 keer geweest om ff te kijken. Werkelijk onbegrijpelijk.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Vragen / discussies rondom laden & laadpalen horen in de volgende topics:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2