Ik heb sinds afgelopen week een 10kg cilinder (E290) bij DS-events gehaald en
deze navuladapter bij Aliexpress. Ik weet niet of de donorcilinder een stijgbuis heeft, dus het volgende proces zowel rechtop als ondersteboven geprobeerd.
Zojuist geprobeerd mijn cilinders na te vullen, maar weet niet helemaal waar het fout gaat. Cilinders van tevoren ± een uur in de vriezer
Navuladapter aangesloten op de donorfles, cilinder erin. Donorfles open, Sodastream navuller beetje bij beetje openen totdat deze vulde. Niet verder draaien, omdat ik lees dat er een navulblokkade kan zitten. Na weet ik veel hoeveel tijd gestopt: 193gr in de ene en 281gr in de andere cilinder kunnen krijgen.
Ook hetzelfde met een Quooker cilinder gedaan, maar daar kreeg ik maar iets meer dan 150gr in...
De manometer gaf ±55 bar aan. Hoort dit, of moet dit echt rond de 200 bar liggen? (Of denk ik hier gewoon aan omdat ik ook aan duiken doe?

Oke, na wat lezen zie ik dat biertapcilinders inderdaad op ±50 bar moeten staan...)
Nu is het navullen redelijk snel gebeurd en kan ik dit wel vaker doen als er maar 200gr in komt, maar het is wel vervelend als ik lees dat er normaal wel 400gr in moet komen.
Edit: schijnbaar werkt mijn adapter niet op een cilinder met RPV (restdrukventiel), dus heb een andere moeten nemen. Er stond niets in de omschrijving hierover, dus kwam er nu pas achter dat dit een ding is...
Heb nu een nieuwe adapter besteld en ga die zsm testen, maar de ervaringen hier op het forum zijn gelijk aan die van mij (helaas). Daar gaat weer een bedrag aan adapters, maar gelukkig eenmalig...
[
Voor 18% gewijzigd door
Xerox op 18-07-2025 23:27
]