Hier een aantal jaren een Cube (oud model) in gebruik, waar een enigszins merkwaardig probleem steeds terugkomt.
Na +/- 1.5 jaar merken we dat na het tappen van bruiswater de kraan nog wel enige tijd (10seconden) blijft nadruppelen. Tevens, gekoeld water zonder bruis, loopt heel langzaam. Sowieso ongeveer 5 seconden voordat er iets uitkomt, en dan is het meer druppels dan een ononderbroken straal(tje). Een 0.3CL glas vullen duurt meer dan een minuut.
Afin, dacht dat het probleem in de kraan zat, Quooker gebeld (garantie), monteur over de vloer gehad. Met de kraan zou niets mis zijn, lag aan de Cube, dus deze is in zijn geheel vervangen voor een nieuwe.
En inderdaad, alles was weer in orde, na tappen bruiswater geen nadruppelen en sneller gekoeld water zonder bruis.
Ongeveer 1.5 jaar later, weer exact hetzelfde probleem. En het zelfde riedeltje, Quooker komt langs, vervangt uiteindelijk de gehele Cube en alles is opgelost.
En, ja hoor, 1.5 jaar hierna, dejavu, dezelfde klachten, en weer een nieuwe (nog steeds oud model) Cube.
Dus, intussen hebben we hier een 4e Cube in gebruik, alle lof voor Quooker dat ze hem steeds komen vervangen en de garantie termijn weer terug op 2 jaar zetten.
Maar dit is eigenlijk niet zoals het hoort lijkt mij. Er komt wellicht een moment dat dezelfde issues terugkomen, en dan is de garantie wel afgelopen.
Nu vraag ik me af, zou de oorzaak misschien kunnen liggen vanwege het zelf vullen van de CO2 flessen ?
De flessen vul ik volgens een bepaalde methode wat ik ooit van (volgens mij) YouTube heb geleerd.
-Lege fles van druk halen door pin indrukken.
-Fles in een oven op 60 graden, na een poosje, ook weer indrukken om druk weg te halen.
-Oven op 110 graden zetten, na enige tijd weer pin indrukken (geeft nog een heel klein sisje) zodat het laatste restje druk en eventuele vocht als waterdamp kan ontsnappen.
-Fles in de vriezer.
Vervolgens vullen met Amazon vul adapter aan een 10KG horeca fles van Sligro, ondersteboven (geen stijgpijp) kraan langzaam open draaien, nadat het geluid gestopt is, dicht draaien. Gevulde flessen wegen dan zon 1270~1290 gram, nagenoeg hetzelfde als ze nieuw van Quooker komen.
Toch vraag ik me af of deze defecten gewoon pure toeval en pech zijn, of toch met zelf vullen te maken kan hebben. Dat laatste vermoed ik zelf overigens van niet, de grootste impact is het ontzettend langzaam lopen en gekoeld bruisloos water, dat heeft dus niets met CO2 te maken.
Wellicht meer mensen met deze ervaringen?