bij sommige bedrijven kun je die huren
als je een Sligropas hebt
kun je voor alleen een borg heel voordelig CO2 gas aanschaffen.
voor de echte tweaker is het niet zo moeilijk waarschijnlijk om een slangetje door te knippen en daar een snapkoppeling op te schuiven
ik heb uitgerekend dat ik per jaar 50 aan CO2 kwijt ben
Dat zijn twee volledige vullingen van mijn fles
en die heeft een inhoud van 2,2 liter
ik weet niet hoeveel gram dit is
:strip_exif()/f/image/E0bvQwdmTUpQ8G89bVwyLtfY.jpg?f=fotoalbum_large)
ik drink veel bruiswater en ik betaal ook veel voor mijn gas maar ik heb dan mijn fles gratis.
Kan ook laten vullen, maar dit is wel erg makkelijk.
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
Idealiter bestel je een nieuwe slang erbij zodat je de slang op de originele adapter kunt laten zitten. Zo kan je later eenvoudig de originele adapter weer terug aansluiten door enkel de slang op de koelinstallatie weer aan te sluiten.monsees schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:16:
Lieve mensen,
Even een vraag: we willen deze slang losmaken van het koppelstuk van originele co2 cilinder. Echter zit deze goed vast. Hoe valt deze los te krijgen? Of had ik een extra stuk slang moeten halen?
[Afbeelding]
Mocht je toch deze slang willen gebruiken, dan meen ik ergens gelezen te hebben dat die bij heel hard trekken wel los komt. En anders afsnijden van de adapter.
Aansluiten was een fluitje van een cent. Ik had een 90 graden bocht voor de slang over. Geen idee waar die voor bedoeld is, maar geen probleem.
Na het reduceerventiel zit een draaiknopje waar je de flow mee kan stellen. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk bubbels en ik las hier ergens dat iemand dat tussenstuk er helemaal tussenuit had gehaald om de flow te vergroten. Werkt dat goed t.o.v. het kraantje helemaal open zetten? Overigens begon het gas langs het knopje te lekken als ik hem teveel open zette.
Op de eerste pagina wordt gewaarschuwd om een CO2 melder op te hangen. Wat voor apparaat moet ik hiervoor hebben? Ik vind vooral CO melders en CO2 meters voor het binnenklimaat. Het lijkt me niet dat die een luid alarm maken als de CO2 te hoog wordt. Ben benieuwd wat jullie doen.
Welk ombouwsetje ? Is er een handleiding wellicht voor wat jij hebt gedaan?timpel_800 schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:45:
Ik gebruik nu bijna een jaar het ombouwsetje en een fles van 2kg. Die originele quooker fles was echt binnen twee weken leeg en deze 2kg fles doen we nu al bijna een jaar mee. En we gebruiken hem dagelijks. Echt briljant. Dat wilde ik nog even delen.
[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 26-05-2026 15:59 ]
Amber 65. Atlantic Explorer. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal. Bakkerij aan huis -> 40kW deckoven
25 euro per vulling van een 2 liter CO2 fles? Waar is dat? Ik betaalde vorig jaar bij een aquariumshop in Hazerswoude 45 euro voor een vulling. De fles werd voor het vullen wel een half uurtje in de vriezer gelegd.Edje44magnum schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:35:
Een eigen fles kost zeker geld
bij sommige bedrijven kun je die huren
als je een Sligropas hebt
kun je voor alleen een borg heel voordelig CO2 gas aanschaffen.
voor de echte tweaker is het niet zo moeilijk waarschijnlijk om een slangetje door te knippen en daar een snapkoppeling op te schuiven
ik heb uitgerekend dat ik per jaar 50 aan CO2 kwijt ben
Dat zijn twee volledige vullingen van mijn fles
en die heeft een inhoud van 2,2 liter
ik weet niet hoeveel gram dit is[Afbeelding]
ik drink veel bruiswater en ik betaal ook veel voor mijn gas maar ik heb dan mijn fles gratis.
Dat is wel heel erg prijzig. Vorig jaar betaalde ik bij Holthaus Gassen in Hoogezand €18 voor een 5kg cilinder vullen.daddycewl schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:07:
[...]
25 euro per vulling van een 2 liter CO2 fles? Waar is dat? Ik betaalde vorig jaar bij een aquariumshop in Hazerswoude 45 euro voor een vulling. De fles werd voor het vullen wel een half uurtje in de vriezer gelegd.
Edit: het was vandaag weer exact 1 jaar geleden en de bubbels werden wat zwak, dus heb de 5KG fles weer laten vullen voor €18
[ Voor 19% gewijzigd door stin00 op 27-05-2026 15:20 ]
Roosendaaldaddycewl schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 20:07:
[...]
25 euro per vulling van een 2 liter CO2 fles? Waar is dat? Ik betaalde vorig jaar bij een aquariumshop in Hazerswoude 45 euro voor een vulling. De fles werd voor het vullen wel een half uurtje in de vriezer gelegd.
Hi @N1ckkN1ckk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
Iemand nog een goed adresje voor vullen in omgeving Rotterdam?
Zie mijn post wpm in "Quooker cube co2 cilinders"
Bij Habitat kan je online bestellen en bij de comments aangeven dat je het komt ophalen in Ridderkerk (grens van Rotterdam).
Je krijgt na ophalen de verzendkosten terug gestort
[ Voor 25% gewijzigd door wpm op 29-05-2026 10:22 ]
Het is goedkoper om bij Voorne Gas (Rotterdam Europoort) een 2KG fles (borg is was vorige jaar 120 euro) of groter het te halen, het navullen is veel goedkoper daar.https://www.voornegas.nl/gas/koolzuur-2-kg/N1ckk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:38:
Dank @wpm , flinke prijsverschillen zeg. Die in Ridderkerk is 3x duurder dan die in Steenwijk. Maarja, kilometers zijn nog duurder. Pech
en anders (maar zeker niet goedkoper) https://www.habitatsolutions.eu/products/set-van-18-habit-quooker-co2-cilinders
Ik was naar deze ombouwset aan het kijken: Kuil Nicos Quooker Cube CO2 ombouwset - Universele aansluiting - Bespaar op koolzuur | bol
In de video zie je dat er een slangetje op wordt aangesloten, alleen zie ik niet hoe deze slang uiteindelijk naar de Cube gaat (of in mijn geval de Unito). Ik zou denken dat dat slangetje eindigt in eenzelfde aansluiting als de kleine cilinderflessen die ik nu heb zodat je hem op de unit kunt aansluiten. Die slang wordt alleen niet meegeleverd, en ik krijg die slang niet gevonden vooralsnog.
Leeflang gas kan je CO2 niet vullen, maar wel een 2 of 6KG fles kopen voor erg weinig. Wel eenmalig borg, maar dat is het waard imoN1ckk schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:44:
Iemand nog een goed adresje voor vullen in omgeving Rotterdam?
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Ja je hoeft het slagetje alleen maar op de output van je nieuwe druk regelaar aan te sluiten.smnk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:04:
In de video zie je dat er een slangetje op wordt aangesloten, alleen zie ik niet hoe deze slang uiteindelijk naar de Cube gaat (of in mijn geval de Unito). Ik zou denken dat dat slangetje eindigt in eenzelfde aansluiting als de kleine cilinderflessen die ik nu heb zodat je hem op de unit kunt aansluiten. Die slang wordt alleen niet meegeleverd, en ik krijg die slang niet gevonden vooralsnog.
[Afbeelding]
Of je nu een product x hebt of Quooker aan sluiten blijft het gelijk, volgende tekst komt van site Azaqua uit Steenwijk deze verkoopt ook een basis set tbv Quooker maar wellicht ook voor jou toepasbaar met aan passing naar het slang aansluiting.
CO2 voor Quooker
Gebruik onze CO2 drukregelaar op een hervulbare fles en sluit deze aan de Quooker. Op de lange termijn zal dit veel voordeliger zijn dan het ruilen van Quooker flessen.Aandachtspunten:
- Werkdruk nooit hoger dan 4 bar instellen (controleer in de voorschriften van Quooker)
- Altijd drukbestendige CO2 slang gebruiken
- Fles altijd rechtop gebruiken
- Aansluitingen altijd controleren op eventuele lekkages
Hoe CO2 voor Quooker aan te sluiten
1. Ontkoppel de bestaande slang van de Quooker door het blauwe borgringetje er uit te wippen met een schroevendraaier. Daarna het witte koppelstukje induwen, zodat de slang er uit kan worden getrokken.2. Plaats de CO2 drukregelaar op de hervulbare CO2 fles en draai deze goed vast (bij voorkeur met een steeksleutel voor CO2 drukregelaar)
3. Sluit de CO2 drukslang aan op de nippel van de CO2 drukregelaar en duw het andere eind in het koppelstukje op de Quooker
4. Draai de grote zwarte knop open tot deze losjes, zonder weerstand heen en weer beweegt (4-5 keer helemaal rond). Draai de CO2 fles open. Er komt nu druk in de drukregelaar. Draai de zwarte knop weer aan totdat de meter op ca. 3,5 bar staat.
5. Draai het metalen stelschroefje open. Het stelschroefje is naar eigen inzicht in te stellen voor meer of minder CO2.
5. Controleer altijd de connecties met zeepsop op lekkages (belangrijk!)
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ben bang dat dat ff pionieren / maatwerk word.
Je zou intern kunnen kijken wat er aan de indraai nippel zit, als daar gewoon een overgangsnippel zit naar een slangetje,zou je daar een druk koppeling kunnen plaatsen en de slang naar buiten voeren.Hooglander1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:40:
Bij zijn kraan schroeft de fles alleen direct in de unit, zonder slangetje, dus daar heb je wel speciale koppelingen voor nodig.![]()
Ben bang dat dat ff pionieren / maatwerk word.
Anders blijft hervullen van je eerste fles bijna de enigste optie
/f/image/9oBr7CFg2eRQ4di6xPMaEhFH.png?f=fotoalbum_large)
Succes met je onderzoek, maar wel mooi weggewerkt in de behuizing, bij staat de fles Co2 in de trapkast slang onder de vloer door. (ja Quooker met zo'n set van https://www.azaqua.nl/
[ Voor 10% gewijzigd door psdata op 02-06-2026 12:01 ]
Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti
Ik weet inmiddels dat de aansluiting van de cilinders van Unito zelf een TR21-4 aansluiting is. Ik heb dus geen slang van 8 mm zoals dat kennelijk wel bij Quooker kan.
Het probleem is nu alleen dat meerdere bronnen elkaar tegenspreken. Zelf ging ik ervan uit dat ik een drukregelaar nodig had om op de groter cilinder te zetten. Ik heb echter contact gehad met co2supermarket.nl en die zeggen dat ik enkel deze slang nodig heb:
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-aansluitslang-532
Het argument zijnde dat de druk in een cilinder van 425 gr gelijk is aan een fles van 2 kg, en dat de drukregelaar intern in de Unito zit. ChatGPT volgt dit verhaal wel, Gemini is skeptischer. Ze zijn het er beide over eens dat de cilinders beide zo’n 60 bar hebben (afhankelijk van temperatuur). Als ik doorvraag lijkt dit door het volgende gegeven te komen:
- Chat beredeneert dat er intern een drukregelaar zit die de druk van die 60 bar verlaagt naar 4,5.
- Gemini zegt, die reductie vind plaats in de cilinder, dus je hebt een drukregelaar nodig.
De klantenservice van eerder genoemde site volgt dus het verhaal van ChatGPT. Maargoed, ik durf dat toch niet aan op m’n dure kraan, dus ik ga toch maar voor de set up met een drukregulator en een andere slang. Iets duurder dan die ene slang, maar goed, liever dat dan een kapotte kraan…
Als ik het straks werkend heb zal ik even updaten met hoe ik het heb gedaan en wat ik heb gehaald.
wat ik nu heb besteld is dit:
https://amzn.eu/d/0bfqm5X4
https://a.aliexpress.com/_mq46zsj
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Overigens zou je zo'n slang ook kunnen maken voor Quooker draadeind en dan heb je ook geen drukregelaar meer nodig, maar gebruik je de originele die er bij zat. Al zou ik zelf liever zo snel mogelijk terugstappen naar lage druk. Hogedrukslangen voelt niet goed, al heb ik er geen objectieve reden voor.
[ Voor 17% gewijzigd door Hooglander1 op 02-06-2026 16:43 ]
Als je deze blijft gebruiken en zo een verloopslang die jij hebt hier in schroeft:smnk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:27:
@franssie @Hooglander1 bedankt voor jullie toevoegingen! Het wordt een beetje een cliffhanger want die slang komt van Ali en kon ik nergens anders vinden, maar als ik alles binnen heb ga ik testen en laat ik weten of het werkt. Wellicht is de druk zo zelfs te laag, maar goed, met te lage druk kan ik denk ik intern niet zo snel iets stuk maken. Is die drukregelaar bij Quooker systemen dan ook overbodig? Want die zie ik ook in dit topic toch overal terug.
:strip_exif()/f/image/ZUxqfCLdIF2c2VAWYK9ZMFWD.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit je wel nog steeds met vrij weinig bruis voor mijn smaak.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Nee, bij de Cube is de drukregelaar extern, dat zwarte ding hierboven. Dus die kan je makkelijk verwisselen met een ander. Bij jouw systeem zit ie ingebouwd in het apparaat zelf. Dus bij de Cube heb je altijd een externe drukregelaar nodig.smnk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 17:27:
@franssie @Hooglander1 bedankt voor jullie toevoegingen! Het wordt een beetje een cliffhanger want die slang komt van Ali en kon ik nergens anders vinden, maar als ik alles binnen heb ga ik testen en laat ik weten of het werkt. Wellicht is de druk zo zelfs te laag, maar goed, met te lage druk kan ik denk ik intern niet zo snel iets stuk maken. Is die drukregelaar bij Quooker systemen dan ook overbodig? Want die zie ik ook in dit topic toch overal terug.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://a.aliexpress.com/_msKF5OL
Wat van belang is, is dat je een slang hebt met een Tr21-4 aansluiting (mannelijk). Dit is dezelfde aansluiting als op de 425 gr CO2 flessen zit van Unito zelf.
Het andere uiteinde van de slang moet een W21.8/DIN477 aansluiting zijn. Deze past op de in NL gebruikte CO2 flessen.
Wil je niet bij Ali bestellen dan is dit ook een optie:
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-aansluitslang-532
Deze kost incl verzenden wel zo’n 80 euro, terwijl ik mijn slang heb voor 16 euro.
Het aansluiten op de Unito is een beetje pielen, omdat ze om de aansluiting een plastic omhulsel hebben geplaatst waardoor je er niet zo makkelijk bij kunt om em aan te draaien. Tegelijkertijd hoeft hij hier niet heel strak te zitten. Dat doe je met de normale 425 gr fles ook niet.
Aan de kant van de cilinder moet deze zeker wel strak zitten, ik heb em met een waterpomptang (baco werkt ook) nog flink aan moeten draaien nadat bij de eerste 2 keer de cilinder openen toch direct CO2 ontsnapte. Testten of de slang lekt met water met zeep, maar ik hoorde het ook heel duidelijk.
Mijn CO2 fles heb ik bij de HANOS gehaald (groothandel). Kostte me 35 euro incl btw. Kwam nog wel 120 euro statiegeld bij, maar goed, dat krijg je in principe ooit terug. Ik koos voor een fles van 2kg omdat dit nog past in mijn gootsteenkastje.
Ergens vallen de kostten me overigens nog best tegen. Ik betaal nu dus 35 euro voor 2 kg terwijl ik bij Unito 4 flessen van 425 gr (dus 1,7 kilo) kon kopen voor 50 euro. Eigenlijk betekent het vooral dat de prijzen van de losse flessen me dus nog best meevielen. Moet ik wel meteen bij zeggen dat een grotere fles dan 2kg meteen veel voordeliger is volgens mij, maarja, die kan ik niet kwijt.
Nog 2 praktische dingen:
1) Die mooie beschermkap die je co2 fles en filter verbergt, die past er natuurlijk niet meer op, want er moet nu een slang uit komen. Helaas is er nergens een uitsparing in die kap waar je de slang doorheen kunt leiden. Je zou kunnen overwegen een gat te boren, maar persoonlijk denk ik niet dat ik dat ga doen.
2) Mijn kraan geeft sinds de cilinder leeg is al een tijdje aan dat CO2 leeg is. Dat zie je op het display van de kraan met een groen uitroepteken, er brandt een groen lampje op de unit in je gootsteenkastje, en je ziet het in de app. Ik had verwacht dat als het systeem druk zou signaleren deze melding zou verdwijnen, maar dat is helaas niet het geval. Dus mogelijk moet ik gaan leven met die melding. Geen ramp natuurlijk. Vraag me wel af hoe dat dan technisch werkt.
Blijkt dat er ergens diep in de app gewoon een simpel reset knopje zit. Dus de melding is weg, maar die zal dus sneller weer opduiken omdat die uitgaat van een 425 gr cilinder ipv 2 kg of meer.
[ Voor 3% gewijzigd door smnk op 11-06-2026 18:23 ]
Wbt de lege melding, apart. Misschien eens proberen een originele fles aan te sluiten of het dan weg gaat. Wellicht zit er een magneetje oid in die flessen, of de beruchte stift in het midden tegen navullen?
De aansluiting is identiek, dus ik zie niks geks. Geen stift en ook geen magneet. Bovendien.. die magneet kan niet vertellen of de cilinder leeg is. Ik kan eigenlijk maar 2 dingen bedenken: of het systeem kan aan de druk aflezen dat een fles leeg begint te raken. Of het systeem detecteert een nieuwe fles aan de hand van een uniek id, en “schat” aan de hand van het aantal getapte liters bruiswater hoe lang de cilinder nog meegaat. Maar goed dat is wel vrij complex en zou vereisen dat die fles een soort chip heeft. Ik zie dat nergens zitten en betwijfel echt of het zo werkt. Tegelijkertijd weet ik ook niet of je aan de druk kunt aflezen hoe vol de cilinder nog zit.franssie schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:41:
@smnk dank voor het opvolgbericht.
Wbt de lege melding, apart. Misschien eens proberen een originele fles aan te sluiten of het dan weg gaat. Wellicht zit er een magneetje oid in die flessen, of de beruchte stift in het midden tegen navullen?
Achja, het is geen ramp. Je merkt het vanzelf als de cilinder leeg is. Een originele fles plaatsen gaat overigens niet. De fles die er al die tijd op heeft gezeten (en ik volgens mij ook niet kan inleveren, deze zat bij de kraan) geeft dus die melding. Als ik nieuwe flessen wil moet ik 100 euro betalen voor 4 flessen, inclusief 50 euro borg. Die ik pas weer terugkrijg als ik weer nieuwe flessen koop. Haha, en dat is dus precies wat ik niet wilde.
Maar thanks voor het meedenken.
[ Voor 14% gewijzigd door smnk op 09-06-2026 21:15 ]
Indien het laatste, dan gok ik dat de kraan aan de druk afleest dat de fles bijna leeg is. Indien het eerste zou ik het niet weten.
Wat betreft de kosten. Een 6kg fles is waarschijnlijk net zo duur. En eigenlijk is 35€ al vrij prijzig eerlijk gezegd. Ik betaalde €26 voor een 6kg fles. Dan is de berekening wel echt heel anders.
Hij zit er direct op uiteindeljk, dus zonder drukregelaar.Hooglander1 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 10:38:
Heb je de hoge druk van de CO2 dus direct aangesloten op het kraangedeelte? Of heb je daar nog die drukreduceerder tussen gezet?
Indien het laatste, dan gok ik dat de kraan aan de druk afleest dat de fles bijna leeg is. Indien het eerste zou ik het niet weten.
Wat betreft de kosten. Een 6kg fles is waarschijnlijk net zo duur. En eigenlijk is 35€ al vrij prijzig eerlijk gezegd. Ik betaalde €26 voor een 6kg fles. Dan is de berekening wel echt heel anders.
Ik heb een paar bedrijven in de omgeving Nijmegen gebeld om een prijs, eigenlijk was niemand goedkoper dan de groothandel. Sterker nog, andere partijen rekenden gerust 40 euro voor een vulling, maar dan moest ik wel eerst zelf een fles kopen a 100 euro. Nu heb ik dus 120 betaald, maar dat is wel statiegeld. Die 100 euro krijg je echt nooit meer terug (oke, die 120 euro praktisch ook niet omdat ik die fles natuurlijk altijd nodig zal hebben).
Maar goed, ik snap je punt, want een zwaardere fles vullen was inderdaad maar een paar euro duurder. Helaas past die dus niet in de kast. Zou ik goedkoper willen, dan zou ik kunnen overwegen om de 425 grams flessen te gaan bijvullen ipv een 2 kg fles direct aansluiten. Dat is dan natuurlijk wel een optie, maar wel meer gedoe. Heb het nog niet uitgesloten.
:strip_exif()/f/image/4V4EH4Ue2CdKL7NoNjhupg5O.jpg?f=fotoalbum_large)