Hier de update voor iedereen die hier ooit terecht komt met een Unito kraan. Uiteindelijk is de set-up veel makkelijker dan ik vooraf dacht. Ik heb deze slang gekocht:
https://a.aliexpress.com/_msKF5OL
Wat van belang is, is dat je een slang hebt met een Tr21-4 aansluiting (mannelijk). Dit is dezelfde aansluiting als op de 425 gr CO2 flessen zit van Unito zelf.
Het andere uiteinde van de slang moet een W21.8/DIN477 aansluiting zijn. Deze past op de in NL gebruikte CO2 flessen.
Wil je niet bij Ali bestellen dan is dit ook een optie:
https://www.co2supermarket.nl/product/sodastream-aansluitslang-532
Deze kost incl verzenden wel zo’n 80 euro, terwijl ik mijn slang heb voor 16 euro.
Het aansluiten op de Unito is een beetje pielen, omdat ze om de aansluiting een plastic omhulsel hebben geplaatst waardoor je er niet zo makkelijk bij kunt om em aan te draaien. Tegelijkertijd hoeft hij hier niet heel strak te zitten. Dat doe je met de normale 425 gr fles ook niet.
Aan de kant van de cilinder moet deze zeker wel strak zitten, ik heb em met een waterpomptang (baco werkt ook) nog flink aan moeten draaien nadat bij de eerste 2 keer de cilinder openen toch direct CO2 ontsnapte. Testten of de slang lekt met water met zeep, maar ik hoorde het ook heel duidelijk.
Mijn CO2 fles heb ik bij de HANOS gehaald (groothandel). Kostte me 35 euro incl btw. Kwam nog wel 120 euro statiegeld bij, maar goed, dat krijg je in principe ooit terug. Ik koos voor een fles van 2kg omdat dit nog past in mijn gootsteenkastje.
Ergens vallen de kostten me overigens nog best tegen. Ik betaal nu dus 35 euro voor 2 kg terwijl ik bij Unito 4 flessen van 425 gr (dus 1,7 kilo) kon kopen voor 50 euro. Eigenlijk betekent het vooral dat de prijzen van de losse flessen me dus nog best meevielen. Moet ik wel meteen bij zeggen dat een grotere fles dan 2kg meteen veel voordeliger is volgens mij, maarja, die kan ik niet kwijt.
Nog 2 praktische dingen:
1) Die mooie beschermkap die je co2 fles en filter verbergt, die past er natuurlijk niet meer op, want er moet nu een slang uit komen. Helaas is er nergens een uitsparing in die kap waar je de slang doorheen kunt leiden. Je zou kunnen overwegen een gat te boren, maar persoonlijk denk ik niet dat ik dat ga doen.
2)
Mijn kraan geeft sinds de cilinder leeg is al een tijdje aan dat CO2 leeg is. Dat zie je op het display van de kraan met een groen uitroepteken, er brandt een groen lampje op de unit in je gootsteenkastje, en je ziet het in de app. Ik had verwacht dat als het systeem druk zou signaleren deze melding zou verdwijnen, maar dat is helaas niet het geval. Dus mogelijk moet ik gaan leven met die melding. Geen ramp natuurlijk. Vraag me wel af hoe dat dan technisch werkt.edit:
Blijkt dat er ergens diep in de app gewoon een simpel reset knopje zit. Dus de melding is weg, maar die zal dus sneller weer opduiken omdat die uitgaat van een 425 gr cilinder ipv 2 kg of meer.
@
franssie @
fsfikke @
psdata @
Hooglander1 Bedankt voor jullie hulp!
[
Voor 3% gewijzigd door
smnk op 11-06-2026 18:23
]