LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 192 193 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:39
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:25:
[...]

11 Lpm x 2,5 K x 69 / 500 W = 3,8
14 Lpm x 4,3 K x 69 / 900 W = 4,6
ik zou ongeveer dit moeten zien:
8LPM x 5K aan 500W met COP 5.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:06

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:56:
[...]
ik zou ongeveer dit moeten zien:
8LPM x 5K aan 500W met COP 5.
Is dit ook goed ?
11 Lpm x 3,6 K x 69 / 500 W = 5,5 CoP

Dan de deltaT (2,5) verhogen door de waterzijdig inregeling iets te vergroten ?

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:36:
[...]

Is dit ook goed ?
11 Lpm x 3,6 K x 69 / 500 W = 5,5 CoP

Dan de deltaT (2,5) verhogen door de waterzijdig inregeling iets te vergroten ?
hoe denk je dat dat kan: waterzijdig inregelen om de delta T te verhogen?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:06

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:02:
[...]
hoe denk je dat dat kan: waterzijdig inregelen om de delta T te verhogen?
Ik denk dat dat inderdaad bij mijn afgiftesysteem makkelijker is. Ik heb radiatoren en vloerverwarming, op de radiatoren is de deltaT klein en bij de vloerverwarming heel groot, samen geven ze de retourtemperatuur. Door het afregelen van de vloerverwarming kan ik de retourtemperatuur beïnvloeden en daardoor de deltaT bij de warmtepomp. (Ik stuur wel op uitvoer)

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
PeteSplit schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:42:
[...]

Ik denk dat dat inderdaad bij mijn afgiftesysteem makkelijker is. Ik heb radiatoren en vloerverwarming, op de radiatoren is de deltaT klein en bij de vloerverwarming heel groot, samen geven ze de retourtemperatuur. Door het afregelen van de vloerverwarming kan ik de retourtemperatuur beïnvloeden en daardoor de deltaT bij de warmtepomp. (Ik stuur wel op uitvoer)
dat gaat niet: ik kan met eender welke temperatuur terugkomen naar de WP; die zal in de lage vermogens steeds maar met 2,5K de temperatuur verhogen. Dat kan gewoon niet anders.
Of ook: in laag vermogen was de retour temperatuur 25 graden. Als ik de WP 1 uur uitlaat en de waterpomp laat lopen zakt de temperatuur van het water na 1 uur, met 1 graad. Om maar te zeggen: er valt aan de afgifte zijde niets te regelen om de temperatuur te doen dalen.
Of ook: de vloer beneden is 24ton beton... Dat laat zich niet echt regelen... ;-).

• sereal
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01:11
Hoi Allemaal,
Ik ben dit topic ook al lang aan het volgen, vooral de laatste stukken met @Barbrady
Ik kom er namelijk nu achter na een jaar onze warmtepomp te hebben dat dit dezelfde gedrag toont namelijk wat eruit ziet als pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WvH-Nj6ac1968eqgbIlAvKRVw5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMG2xUzwQCstCImZdqmFvS4P.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben bij mij een Domme thermostaat van Watts geinstalleerd en het lijkt dus alsof deze gewoon na X minuten de warmtepomp uit zet.
Ik ben al bezig geweest met experimenteren.
Ik probeer het nu zo ver te krijgen dat hij de thermostaat negeerd omdat ik denk dat dit de beste optie is voor nu.

Ik ga ook een andere installateur raadplegen. Het bedrijf dat dit voor mij had gedaan is failiet gegaan :(
Kan ik door de status aan te passen naar air+water de thermostaat negeren of moet ik ook echt de switch omgooien en de kabel verwijderen? Ik heb dit nog nooit gedaan. Neem aan dat ik dan de unit vanaf buiten helemaal moet uitzetten en dan verder werken aan de binnen unit.

Hieronder fotos van de huidige situatie.
Het is dus ene therma V met ingebouwde DWH en er is een buffervat.
Ik heb verder een simpel systeem met alleen maar radiatoren en geen zones en dus ook geen vloerverwarming.
Heb 1 grote Lage temperatuur radiator voor de woomkamer.
Het huis verwarmt verder prima met het pendelen maar het lijkt met nief efficient vooral na wat ik heb gelezen over het opstarten op 80% van de LG therma V.

- Therma V IWT met buffervat
- LT radiatoren en gewoon radatioren
- Geen zones
- Domme thermostaat (met relais werking?)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0_qeMffMk-plznIdvH1APs2fXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4XKq2ImzFqUwj14iTRVOa5p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ItOfp4Z4_MiHEZzwHZJi1IXzHj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHkLOLYX527ajVNn0WrWbKaz.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 192 193 Laatste