LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 208 209 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• fjux
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:19
mdvmine schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

Tijdens defrost maakt hij meer geluid, dan hangt het af van de plaatsing en omgeving. In jouw geval klinkt op een dak en met veel vrije ruimte rondom (?) als een plaats waar invriezen weinig voorkomt. De paar keer per jaar dat hij dan iets meer lawaai maakt 5 min (maar alsnog minder dan een R32) zullen de buren niet merken.
Snap ik, maarja nadeel is dat die R290 een klap duurder is dan de R32 en ook nog een binnenunit nodig heeft waardoor het allemaal duurder uitpakt.

Maarja, geluid is ook wat waard. plus het scheelt wel weer kabels en een 3weg klep.

overigens, met die bijverwarmers, is er dan nog een electrisch element nodig in het SWW vat? lijkt me dat een R290 + bijverwarmers wel genoeg zijn dan?

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:13
fjux schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:51:
[...]
overigens, met die bijverwarmers, is er dan nog een electrisch element nodig in het SWW vat? lijkt me dat een R290 + bijverwarmers wel genoeg zijn dan?
Ik heb zelfs geen bijverwarmers, maar alleen de schakelkast + 3wegklep voor het boilervat. Het is hoeveel noodvoorziening je wil treffen. De prijs kun je alleen zelf een beslissing over maken, daar kan ik je niet helpen ;)

• fjux
mdvmine schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Ik heb zelfs geen bijverwarmers, maar alleen de schakelkast + 3wegklep voor het boilervat. Het is hoeveel noodvoorziening je wil treffen. De prijs kun je alleen zelf een beslissing over maken, daar kan ik je niet helpen ;)
Voor wat ik nu zag is het prijsverschil niet enorm met of zonder bijverwamers, maar moet nog ff goed zoeken.

Nadeel van de r290 vind ik vooral dat ie wat minder KW kan leveren, en dan ook nog duurder is, maar dat is mijn hoofd.

Heeft de r290 eigenlijk een expansievat in de buitenunit? Viel me op dat ze die benoemen in de binnenunit, dat vond ik wat vreemd met een monoblock.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:13
fjux schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 17:07:
[...]
Voor wat ik nu zag is het prijsverschil niet enorm met of zonder bijverwamers, maar moet nog ff goed zoeken.
Nou de "hydro box" (met bijverwarmers en ingebouwde 3wegklep) is ~1700 euro, terwijl de "schakelkast" is ~700 euro, plus 3wegklep ~200 euro is ~900 euro samen. Scheelt behoorlijk. Overigens zul je ook bij de R32 variant iets van een thermostaat moeten kopen om hem in te stellen? Maar die is geen 700, iets van de helft ofzo.
Nadeel van de r290 vind ik vooral dat ie wat minder KW kan leveren,
Waar zie je dat? Bedoel je bij sterke vorst? Onder de meeste omstandigheden ga je namelijk toch niet max vermogen vragen.
Heeft de r290 eigenlijk een expansievat in de buitenunit? Viel me op dat ze die benoemen in de binnenunit, dat vond ik wat vreemd met een monoblock.
Ik meen het wel ja, maar mijn installateur heeft ook een expansievat binnen geplaatst. Dat is het geld ook niet. Kost alleen wel ruimte plus een leiding ernaartoe natuurlijk.

• fjux
mdvmine schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Nou de "hydro box" (met bijverwarmers en ingebouwde 3wegklep) is ~1700 euro, terwijl de "schakelkast" is ~700 euro, plus 3wegklep ~200 euro is ~900 euro samen. Scheelt behoorlijk. Overigens zul je ook bij de R32 variant iets van een thermostaat moeten kopen om hem in te stellen? Maar die is geen 700, iets van de helft ofzo.

[...]

Waar zie je dat? Bedoel je bij sterke vorst? Onder de meeste omstandigheden ga je namelijk toch niet max vermogen vragen.

[...]

Ik meen het wel ja, maar mijn installateur heeft ook een expansievat binnen geplaatst. Dat is het geld ook niet. Kost alleen wel ruimte plus een leiding ernaartoe natuurlijk.
Zoals ik melde, ik moest nog even goed kijken naar de prijsverschillen. Ik zat naar de sets te kijken en die ontliepen elkaar niet veel, maar los inderdaad wel.

Thermostaat zal er sowieso moeten komen ongeacht R32 of R290.

De R32 levert volgens de Webinfo 10.17 KW bij -7 en de R290 8.9KW.
Ook op de RVO zie ik dat het Subsidiabel Vermogen van de R32 12KW is terwijl de R290 10KW heeft. (volgens mij is dat gebaseerd op -10 maar weet ik niet 100% zeker)

Overigens valt me op dat op de RVO bij de R290 variant (meld code: KA26976) specifiek bij type ook de hydrobox staat: HM123HF + HN1639HC

Mocht ik het via een installateur gaan, moet het dan perse met een hydrobox zijn om subsidie te krijgen of kijken ze niet zo nauw op de hydrobox?
De schakelkast is volgens mij type: PHCS0.ENCXLEU

• pepelstwan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:03
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn LG split-warmtepomp. Zodra ik de warmtepomp inschakel, krijg ik de foutmelding CH10 met de tekst "Aanvraag onderhoudsinspectie".

Als ik op internet zoek naar foutcode CH10, lijkt het erop dat het probleem met de waterpomp te maken kan hebben. Daarom heb ik het volgende al gecontroleerd:
  • De waterpomp draait.
  • Het systeem is volledig ververst.
  • Gecontroleerd of de pomp geblokkeerd zat; dat is niet het geval.
  • De pomp draait met de hand soepel rond.
  • Wanneer ik de waterslang loskoppel, stroomt het water zonder problemen door.
Wanneer ik een pompsessie start, hoor ik de pomp ongeveer 10 tot 15 seconden proberen op te starten. Ik hoor daarbij een paar zachte tikjes, waarna direct de CH10-foutmelding verschijnt.

Heeft iemand dit probleem eerder gehad of een idee waar ik verder naar kan kijken?

De installateur die de warmtepomp heeft geplaatst is helaas failliet, en ik kan in de regio Limburg geen installateur vinden met ervaring met LG-warmtepompen. Daarom hoop ik dat iemand hier mij in de goede richting kan helpen.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bpzg5feiAajxNiIF1mhJlhbZHgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9PmqnEEzW4Z568YrQvTpWya.jpg?f=fotoalbum_large

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 17:43
pepelstwan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:51:
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik een probleem met mijn LG split-warmtepomp. Zodra ik de warmtepomp inschakel, krijg ik de foutmelding CH10 met de tekst "Aanvraag onderhoudsinspectie".

Als ik op internet zoek naar foutcode CH10, lijkt het erop dat het probleem met de waterpomp te maken kan hebben. Daarom heb ik het volgende al gecontroleerd:
  • De waterpomp draait.
Wanneer ik een pompsessie start, hoor ik de pomp ongeveer 10 tot 15 seconden proberen op te starten. Ik hoor daarbij een paar zachte tikjes, waarna direct de CH10-foutmelding verschijnt.

Heeft iemand dit probleem eerder gehad of een idee waar ik verder naar kan kijken?

De installateur die de warmtepomp heeft geplaatst is helaas failliet, en ik kan in de regio Limburg geen installateur vinden met ervaring met LG-warmtepompen. Daarom hoop ik dat iemand hier mij in de goede richting kan helpen.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Ik weet niet precies welk type warmtepomp je hebt, maar bij de meeste kun je deze in een waterpomp test-run zetten. Hierbij kun je ook aangeven met welk % de waterpomp moet draaien. Tijdens deze test-run wordt bij het niet constateren van flow de pomp niet uitgeschakeld. Op deze manier kun je dan ook mooi het systeem ontluchten en controleren. Het lijkt er echter op bij jou, dat de pomp mechanisch wel los is, maar niet daadwerkelijk gaat draaien. Dit kan ook wijzen op een relais fout of een zekering die niet goed.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:21
fjux schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:48:
[...]

Zoals ik melde, ik moest nog even goed kijken naar de prijsverschillen. Ik zat naar de sets te kijken en die ontliepen elkaar niet veel, maar los inderdaad wel.

Thermostaat zal er sowieso moeten komen ongeacht R32 of R290.

De R32 levert volgens de Webinfo 10.17 KW bij -7 en de R290 8.9KW.
Ook op de RVO zie ik dat het Subsidiabel Vermogen van de R32 12KW is terwijl de R290 10KW heeft. (volgens mij is dat gebaseerd op -10 maar weet ik niet 100% zeker)

Overigens valt me op dat op de RVO bij de R290 variant (meld code: KA26976) specifiek bij type ook de hydrobox staat: HM123HF + HN1639HC

Mocht ik het via een installateur gaan, moet het dan perse met een hydrobox zijn om subsidie te krijgen of kijken ze niet zo nauw op de hydrobox?
De schakelkast is volgens mij type: PHCS0.ENCXLEU
Ik heb bij de R290 16kW alleen de Control box geïnstalleerd en volledige subsidie ontvangen.

Op de Control Box zit de bediening die eenvoudig te verplaatsen is met een goedkoop thermostaatkabeltje. Heb deze in de woonkamer gehangen. Deze meet ook temperatuur en zou dus ook als thermostaat kunnen dienen. Overigens stook ikzelf alleen met stooklijn op buitentemperatuur..

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:56
pepelstwan schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:51:
Hallo allemaal,

• De waterpomp draait.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]
Normaal staat er op de console ook het debiet. Kan je dat zien veranderen als de wp start?

En kijk nog eens de druk na; ergens zou er een druk Meter in je systeem moeten staan. Die druk zou rond 2 bar moeten zijn (zo nauw zit dat niet; boven 1 bar moet het zeker zijn).

En de debietmeter is iets dat wel eens stuk wil gaan...
Pagina: 1 ... 208 209 Laatste