LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-03 13:20
Ter info: op een Duits forum was er vandaag de melding dat LG niet op de hoogte is van de ORC, Silent mode problemen.
Iemand die dat hier ooit duidelijk communiceerde met LG?
Ik heb dat ooit in een document beschreven maar naar mijn installateur die meldde het doorgestuurd te hebben, maar nooit feedback gehad.

Edit: het ORC probleem met silent mode is het probleem dat de WP in hoog vermogen blijft werken na de ORC en pas stopt als de WP voorbij de hysteresis gaat en zo uitgaat. Mogelijk duurt die vele kwartieren lang afhankelijk van hysteresis level.

[ Voor 28% gewijzigd door walter_321 op 18-03-2026 14:47 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-03 16:03
<knip> Tijd om je antwoorden weer zelf te schrijven

[ Voor 105% gewijzigd door Septillion op 18-03-2026 13:44 ]

• PvtBrainwashed
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:01
Dag beste tweakers,

Sinds een tijdje woon ik in een woning met een LG Therma V Monoblock (7kW). De vorige eigenaar stuurde hem op de binnentemperatuur, en dat heb ik in eerste instantie overgenomen. Lang verhaal kort: ik vond het verbruik opvallend hoog, ben de rabbit hole van dit topic ingedoken en heb hem afgelopen winter heerlijk stabiel draaiend gekregen (stuur op watertemperatuur). Historische COP is ca. 2,5; de periode van afgelopen november tot nu heeft een gemiddelde richting de 4. In het geheel niet ontevreden mee.

Nu zit ik vooruit te denken naar de zomer. Het huis heeft zowel op de eerste als op de tweede verdieping vloerverwarming, en zou dus zeer geschikt zijn om met de warmtepomp te koelen. Het probleem is alleen: koelen is geen optie op het bedieningspaneel, ik kan alleen verwarmen.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de wijze van aansluiting. De warmtepomp is aangesloten op een CV-ketel (die niet op stroom is aangesloten), en is op die manier verbonden met de vloerverwarming. (Huis heeft geen gasaansluiting meer, dus het is echt alleen het ‘leidingwerk’ van de CV die nog in gebruik is.)

Vraag is dus: hoe krijg ik koelen ingeschakeld, en is daarvoor een aanpassing van het leidingwerk nodig? Las online iets over een 4-wegklep, maar een goede handleiding hoe dat alles werkt heb ik nog niet kunnen vinden.
Hopelijk is hier iemand die me op weg kan helpen, ben heel benieuwd!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:17
Mooi dat je de COP zo omhoog hebt weten te krijgen!

Voor wat betreft koelen weet ik de precieze voorwaarden niet meer zo uit het hoofd. Het kan zijn dat er een dip switch is waarmee de koelmogelijkheid vrijgegeven wordt. Verder moet je in de RMC, boven de stooklijn, ook de koellijn programmeren (tenminste als je op watertemperatuur regelt). Daarna moet het bij mijn weten gewoon werken. Wel krijg je wat condens op niet geisoleerde leidingstukken. Die kun je nog wat inpakken, maar helemaal voorkomen is lastig. Zelf maak ik me er niet te veel zorgen over, ik koel slechts heel af en toe tijdens een hittegolf.

Verder heeft LG (tenminste veel modellen) het probleem dat koelen altijd naar water van ca. 12 graden gaat. Dat is te laag voor vloerkoeling, maar ervan uitgaande dat jou vloerverwarming in de beton ligt, kun je daar goed omheen werken door in kortere runs te koelen zodat de vloer niet onder de 18 graden komt. Voor ons werkt het goed genoeg om tijdens een hittegolf elke avond een paar uurtjes te koelen. Lang genoeg om het huis op een aceptabele temperatuur te houden (<27 graden voor ons >:) ) en kort genoeg om geen condens op de vloer te krijgen.

Als je echt op comfort wil koelen is een airco op de bovenverdieping waarschijnlijk het beste.

• walter_321
PvtBrainwashed schreef op zondag 22 maart 2026 @ 05:45:
Dag beste tweakers,

Sinds een tijdje woon ik in een woning met een LG Therma V Monoblock (7kW). De vorige eigenaar stuurde hem op de binnentemperatuur, en dat heb ik in eerste instantie overgenomen. Lang verhaal kort: ik vond het verbruik opvallend hoog, ben de rabbit hole van dit topic ingedoken en heb hem afgelopen winter heerlijk stabiel draaiend gekregen (stuur op watertemperatuur). Historische COP is ca. 2,5; de periode van afgelopen november tot nu heeft een gemiddelde richting de 4. In het geheel niet ontevreden mee.

Nu zit ik vooruit te denken naar de zomer. Het huis heeft zowel op de eerste als op de tweede verdieping vloerverwarming, en zou dus zeer geschikt zijn om met de warmtepomp te koelen. Het probleem is alleen: koelen is geen optie op het bedieningspaneel, ik kan alleen verwarmen.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de wijze van aansluiting. De warmtepomp is aangesloten op een CV-ketel (die niet op stroom is aangesloten), en is op die manier verbonden met de vloerverwarming. (Huis heeft geen gasaansluiting meer, dus het is echt alleen het ‘leidingwerk’ van de CV die nog in gebruik is.)

Vraag is dus: hoe krijg ik koelen ingeschakeld, en is daarvoor een aanpassing van het leidingwerk nodig? Las online iets over een 4-wegklep, maar een goede handleiding hoe dat alles werkt heb ik nog niet kunnen vinden.
Het is dus een dipswitch zoals @KarsS zei.
En die zit op je binneneenheid. Als je die aanzet komen de koelopties te voorschijn op de RMC.
Je moet de omkasting eraf halen en kan dan aan de dipwitches. Die omkasting eraf halen is naar mijn mening wel wat prutsen....

Ik laat je even zoeken om de dipswitch zelf te vinden. Lukt het niet laat maar even iets weten.

Verder is er niets aan te passen. De WP en zijn aansluitingen zijn er helemaal klaar voor... Voor de WP is koelen techisch hetzelfde als een ontdooiingcyclus uitvoeren...

Alleen als je nog in het huis sturing heb op de collectors van de vv of een extra omlooppomp moet je nakijken of die koeling gaan begrijpen...

• walter_321
Nu we veel zon overdag hebben, de wp echt uitgezet.
Met veel massa, veel glas op het zuiden en redelijke isolatie is zo een bijna vriesnacht geen probleem; zon geeft 22°C tegen de avond en 's ochtends is het nog 21°C.

Alleen de WP reageert op uitstaan wel verrassend. De WP begint zichzelf te verwarmen....
Iemand die die begrijpt hoe die sturing van de verwarming werkt? Zijn er instellingen waarbij je dit gedrag kan instellen?

Op het diagram zie je het verbruik van de WP vannacht.
Wat ik begrijp:
- onder 6 graden draait de waterpomp ieder uur kort
-onder 5 graden begint de wp 'zichzelf' te verwarmen met een 150W in korte pulsen. Ik vermoed dat dat het verwarmingslint is op de bodem van de WP:.is dat een correcte veronderstelling? Is hierover iets te vinden in de documentatie? Op zich lijkt me dat weinig zinvol.
Het verbruik hiervan de voorbije nacht was een 0.2kwh (versus de 0.12kwh van de WP die 'uit' staat - 5W continue voor WP + modbus uitmezer). Op zich is dzt verbruik weinig...
- ook verassend hoe de outlet temperatuur minder snel afkoelt dan de inlet temp. Een van de 2 had ik extra isolatie gegeven; weet al niet meer welke... ik zoek dat nog eens op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDswb9JsIrluH2QqFULNd5PAd-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvMeJ3PyW4JbREOULTb88O2O.jpg?f=fotoalbum_large

Edit; en toen zag ik dat het uitlezen van de WP al enige uren niet meer werkt....

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PvtBrainwashed schreef op zondag 22 maart 2026 @ 05:45:
Dag beste tweakers,

Zoals hierboven al geschreven, je moet een mini schakelaar (dip switch) op de binnen printplaat omzetten.
In een (R32) monoblock (is wat breder) zitten de buiten en binnen printplaat naast elkaar in de buiten unit.
In de handleiding staat welke dip switch dat is (kan per model verschillen).

Over koelen met de warmtepomp en het cv leidingen circuit.
Dit wordt ook vaak 'top koelen' genoemd (kun je veel over vinden op google)
maar eigenlijk kun je met de cv leidingen, radiatoren en vloerverwarming niet koelen.

De warme lucht stijgt op, als je verwarmt zitten de radiatoren en vloerverwarming laag in de ruimte, omdat warme lucht stijgt, dit gaat dan bij verwarmen goed. Als je gaat koelen met de vloer en met radiatoren, wordt de gestegen warmte in de ruimte niet koud. De koude blijft boven de vloer hangen.
Om goed te koelen wordt gebruik gemaakt van een koel plafond, of hoog geplaatste radiatoren. Daarbij moet de stroming in de radiator ook omgekeerd worden. Koud water wat een radiator aan de bovenkant binnen komt, gaat meteen naar beneden en verlaat de radiator, zonder veel van het water te koelen. Met de vierweg klep draai je de waterstroom om, zodat het koude water aan de onderkant de radiator binnen komt en dan wel met het warme water vermengt, omdat het aan de bovenkant de radiator verlaat.

De LG warmtepomp (met R32 koelmiddel) gaat met koelen net zoals bij verwarmen meteen naar een maximaal vermogen. Bij koelen gaat de aanvoer temperatuur naar 12 graden. Hierdoor krijg je veel condens en moet je misschien het water opvangen en afvoeren.
Ik heb een binnen unit (split) en daar zit een opvangbak in voor bij het koelen.

Ik heb de hysterese en temperatuur aangepast tot ongeveer 17 graden. Dit betekent dat de warmtepomp dan afslaat als het water onder de 17 graden komt. Door het afstellen stopt de warmtepomp en start daarna dan weer. Mijn warmtepomp koelt dan met ongeveer 2x per uur een start.
De waterpomp laat ik altijd draaien, zodat het water rond blijft lopen en het (warm en koud) water zich kan mengen. Bij warme dagen (plus 30 graden buiten) blijft het binnen 25 graden.

Hieronder een overzicht van het koelen bij een verschillend gekozen watertemperatuur instelling.
Bij 17 graden ingesteld (blauwe lijn) koelt de warmtepomp het langste, maar zijn de leidingen ook te nat.
Ik heb de afgelopen zomer gekoeld met 19/18 graden, tekens 10/15 minuten (zie grafiek tussen 10-11 uur)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v5uDCRGXckyR2G8i1kZ0WZ-17o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7eG88AC7t9vLpL8Dl3w8KvB2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 22-03-2026 19:53 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-03 17:56

bvw

De R32 variant heb ik nu een aantal jaren draaien, alleen een buitenunit en that's it.

Nu zat ik nieuwsgierig te kijken naar de R290 variant.

klopt het dat ik daar een binnenunit (controlbox) voor nodig heb? of kan het ook zonder?

[ Voor 8% gewijzigd door bvw op 23-03-2026 20:43 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Marstek Venus A | Home Assistant met WAF

• walter_321
bvw schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:42:
De R32 variant heb ik nu een aantal jaren draaien, alleen een buitenunit en that's it.

klopt het dat ik daar een binnenunit (controlbox) voor nodig heb? of kan het ook zonder?
Die is altijd nodig in de huidige modellen.
Ik begreep wel van een technieker van LG dzt ee weer een versie aan het maken zijn zonder binnenunit. Op zich logisch want die binnenunit zou evengoed in de buitenunit kunnen.

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-03 17:56

bvw

walter_321 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Die is altijd nodig in de huidige modellen.
Ik begreep wel van een technieker van LG dzt ee weer een versie aan het maken zijn zonder binnenunit. Op zich logisch want die binnenunit zou evengoed in de buitenunit kunnen.
Thanks, en ben benieuwd of en wanneer ze dat gaan doen. Kostentechnisch is dit best een forse kostenpost, laat staan ruimte die ik binnen liever anders gebruik.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Marstek Venus A | Home Assistant met WAF

• walter_321
bvw schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 09:16:
[...]

Thanks, en ben benieuwd of en wanneer ze dat gaan doen. Kostentechnisch is dit best een forse kostenpost, laat staan ruimte die ik binnen liever anders gebruik.
ik zou er planningsgewijs niets van verwachten; uiteindelijk hebben ze pas hun R290 warmtepompen op de markt gebracht. Misschien is dat iets dat voor industriële installaties er sneller komt.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-03 22:27
bvw schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:42:

In praktijk heb je altijd een binnenunit nodig denk ik. In theorie, als je alleen modbus toegang wil, zou je de R290 direct kunnen besturen. Er is een Modbus gateway module (PI485) maar volgens de LG ThermaV Application Guide is die niet nodig (al ingebouwd?) in alle R290 monoblocs. (zie pagina 40 onder "26 LG BECON cloud"). Maar ik heb hem niet gezien van binnen. Het kan ook betekenen dat de (R290) buitenunits standaard al RS485 met modbus praten met de binnenunits maar dit is allemaal niet heel concreet beschreven.

De PI485 module vertaalt tussen LG protocol (gesloten) en Modbus gepubliceerde registers. Als je de PI485 moet kopen is die alsnog ~300 euro ex BTW adviesprijs. (accessoire code PP485A00T.ENCXLEU, "LG Pi485 gateway for therma V").

Grappig genoeg wordt deze PI485 wel in de NL vertaling van de installatiehandleiding genoemd, maar niet in de Engelse. Hoe dan ook gaat het over hoofdstuk "Central Controller". Met dus als bedoeling om meerdere units centraal te besturen.

Er zijn namelijk een aantal (installateurs)instellingen waar geen modbus registers voor bekend zijn (bijv over waterdebiet regeling). Dus zonder of de hydro binnenunit of de "control box" (de PHCS0) waar een RMC (remote controller met GUI) bij zit kun je die instellingen niet veranderen denk ik dus dat is wel heel onhandig. Maar hoe dat dan wel werkt via die "centrale controller" besturing of eventuele LG Becon cloud weet ik ook niet.

• PvtBrainwashed
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:01
Dank voor jullie reacties, @KarsS, @walter_321 en @PeteSplit! Heel helder, het is dan gewoon een kwestie van de dipswitch omzetten. M'n aansluiting is de simpelste die je je kunt voorstellen: overal vloerverwarming met open verdeler, geen radiatoren of iets dergelijks. Voorzie dus geen problemen op dat vlak.

Wat @PeteSplit schrijft verwart me wel een beetje. Betekent dit dat het niet mogelijk is om een vaste watertemperatuur te kiezen (bijvoorbeeld 18 graden met een bepaalde hysterese), zodat de warmtepomp terugmoduleert als die temperatuur behaald is?
PeteSplit schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:03:
[...]

De LG warmtepomp (met R32 koelmiddel) gaat met koelen net zoals bij verwarmen meteen naar een maximaal vermogen. Bij koelen gaat de aanvoer temperatuur naar 12 graden. Hierdoor krijg je veel condens en moet je misschien het water opvangen en afvoeren.
Ik heb een binnen unit (split) en daar zit een opvangbak in voor bij het koelen.

Ik heb de hysterese en temperatuur aangepast tot ongeveer 17 graden. Dit betekent dat de warmtepomp dan afslaat als het water onder de 17 graden komt. Door het afstellen stopt de warmtepomp en start daarna dan weer. Mijn warmtepomp koelt dan met ongeveer 2x per uur een start.
De waterpomp laat ik altijd draaien, zodat het water rond blijft lopen en het (warm en koud) water zich kan mengen. Bij warme dagen (plus 30 graden buiten) blijft het binnen 25 graden.

[...]

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PvtBrainwashed schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:00:
Dank voor jullie reacties, @KarsS, @walter_321 en @PeteSplit! Heel helder, het is dan gewoon een kwestie van de dipswitch omzetten. M'n aansluiting is de simpelste die je je kunt voorstellen: overal vloerverwarming met open verdeler, geen radiatoren of iets dergelijks. Voorzie dus geen problemen op dat vlak.

Wat @PeteSplit schrijft verwart me wel een beetje. Betekent dit dat het niet mogelijk is om een vaste watertemperatuur te kiezen (bijvoorbeeld 18 graden met een bepaalde hysterese), zodat de warmtepomp terugmoduleert als die temperatuur behaald is?
[...]
Je moet een beetje omdenken, bij verwarmen slaat de warmtepomp af op de plus hysterese (ik heb deze maximaal op +4 gezet , bij mijn R32 warmtepomp). Met koelen slaat de warmtepomp af op de min hysterese (ik heb deze op -3 gezet).
Als je de temperstuur kiest van 18 graden voor het water en de warmtepomp schiet hieraan voorbij (daalt soms wel tot 12 graden) dan zal de warmtepomp afslaan bij 15 graden (hysterese -3).

Doordat de LG warmtepomp snel opstart is de hysterese vaak snel bereikt en kan de warmtepomp afslaan,
Dit kun je voorkomen om een hogere temperatuur te kiezen bij verwarmen, bij koelen moet je dan een lagere temperatuur kiezen. (Ik heb zelf het idee dat de warmtepomp niet terug moduleert op basis van de behaalde temperatuur, maar reageert op meerdere/andere gegevens)

Het vervelende bij koelen is de condensatie op de leidingen (zeker bij warme vochtige lucht in huis), dit water blijft lang op de leidingen zitten en kan bij ijzeren leidingen uiteindelijk tot roest leiden.
Ik heb beneden vloerverwarming en heb daar geen last van condensatie, maar ik heb ook nog nooit lang gekoeld op een lagere temperatuur. Het probleem bij vloerverwarming kan zijn door condensatie een gladde vloer en voor de verdeler, als deze ook van ijzer is, roest vorming na langere tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 26-03-2026 10:35 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

Pagina: 1 ... 205 206 Laatste