jschel schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:44:
[...]
Hoezo voor de gek houden misschien hou jij jezelf wel voor de gek! Ik tel de nuttige thermische energie gedeeld door alle elektrische energie. Dus tijdens verwarmen alle warmte energie, dus alles wat negatief is nul ik, geheeld door alle elektrische energie. Tijdens koelen tel ik alle koel energie positief gedeeld door alle elektrische energie. Dat hij warmte onttrekt aan de woning om zichzelf te ontdooien is niet nuttig en maakt hij later goed met extra warmte die ik gewoon mee neem, en de extra elektrische energie tel ik ook gewoon mee.
Ik en waarschijnlijk vele andere zien die defrost thermische energie niet anders dan bv de deur te lang open laten staan, niet nuttig dus telt thermisch niet mee, wel elektrisch want de warmtepomp staat te draaien. Als de LG dat doet doet hij niets fout behalve eventuele externe pompen en heaters niet mee tellen.
Defrost energie positief mee tellen dan hou je je zelf zeker voor de gek. Negatief mee tellen is een keuze, maar dan hou je jezelf misschien ook wel voor de gek maar dan negatief

misverstand?
Jij rekent:
wat jij aan nuttige warmte krijgt per kWh stroom
dat is wat er op de KWH meter komt (energie rekening)
Je wilt weten hoeveel bruikbare warmte je krijgt per kWh.
De extra warmte die nodig is om die dip (defrost) te herstellen komt later gewoon in de teller.
Hij rekent:
wat de warmtepomp fysiek presteert, inclusief verliezen
= werkelijke COP is dan lager
Beide zijn legitiem, maar ze meten niet hetzelfde.
Jij meet nuttige COP (gebruiker‑COP).
Hij meet fysische COP (machine‑COP).
Het enige probleem is dat jullie dachten dat jullie over dezelfde COP spraken, maar dat is niet zo
Dit is mijn conclusie het is eenieder voor zich wat dan de waarheid is,het is en blijft een moeilijk thema dat COP berekenen