LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:30
Boomster schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:28:
[...]

studio code sever? uhhhh....
edit: geinstalleerd!

hij geeft dan ionderdaad dat er een code niet goed is. Ik heb deze nu aangepast maar nada resultaat
het is me niet altijd duidelijk hoe gevoelig yaml is voor indentation (wat is het nederlandse woord?).

je 'sensors' en 'input numbers' staan aan het begin van de lijn; volgens mij moeten ze verder staan.

Walter

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:15
walter_321 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:45:
[...]

het is me niet altijd duidelijk hoe gevoelig yaml is voor indentation (wat is het nederlandse woord?).

je 'sensors' en 'input numbers' staan aan het begin van de lijn; volgens mij moeten ze verder staan.

Walter
ik hbe het nu voor elkaar, nu alleen nog de waarde aanpassen met automation.

• walter_321
Boomster schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:58:
[...]

ik hbe het nu voor elkaar, nu alleen nog de waarde aanpassen met automation.
Wat was de oplossing?

Even gekeken, en je code is dezelfde als de mijne; enkel die indentation.

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:15
walter_321 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:00:
[...]

Wat was de oplossing?

Even gekeken, en je code is dezelfde als de mijne; enkel die indentation.
Shit, wat was het ook alweer.....
op een gegeven moment probeer je zoveel dat je het niet meer weet....
Sorry..
In ieder geval heeft de code editor mij zeker geholpen, ik heb ondertussen de automation ook in orde.
Thanks..

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik ben hier ook (leek zijde met hulp van chatgpt) bezig met de programmering van mijn esp32 bord.

De code compilen en met ESPhome Device Builder duurt zeker 10 minuten, zo niet een kwartier. Is dat normaal?

• walter_321
Als je doel is een modbus-tcp integratie te bouwen zou ik je aanraden een module te kopen die dit direct voor jou doet. Zoals bv die van waveshare.
Als leek betwijfel ik of je er gaat geraken ;-).
En compileren op een esp32 kan wel even duren... al denk ik niet dat het bij mij al zo lang geduurd heeft (geen idee wat je compileert...).

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Cees-JanH schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:28:
Ik ben hier ook (leek zijde met hulp van chatgpt) bezig met de programmering van mijn esp32 bord.

De code compilen en met ESPhome Device Builder duurt zeker 10 minuten, zo niet een kwartier. Is dat normaal?
ESPhome maakt net als Home Assistant deel uit van Nabu Casa. Van Home Assistant krijg je wekelijkse updates. Nu zie je van ESPhome ook veel updates. Als je nu een code gaat flashen, worden ook meteen de updates gedaan. Als je daarna nog iets wijzigt en weer flasht, gaat het veel sneller.
Als je HA add-on van ESPhome DB gebruikt, dan zie je ook de versie voorbij komen, nu op 2025.12.1

Als je het IP adres van de ESP in de adresbalk van je browser intikt, kun je ook de webpagina en de berichten van de ESP volgen.

Met een ESP heb je meer mogelijkheden, omdat het eenvoudig te gebruiken is met HA.

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 23-12-2025 10:42 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:33
PeteSplit schreef op maandag 22 december 2025 @ 22:45:
[...]

ESPhome maakt net als Home Assistant deel uit van Nabu Casa. Van Home Assistant krijg je wekelijkse updates. Nu zie je van ESPhome ook veel updates. Als je nu een code gaat flashen, worden ook meteen de updates gedaan. Als je daarna nog iets wijzigt en weer flasht, gaat het veel sneller.
Als je HA add-on van ESPhome DB gebruikt, dan zie je ook de versie voorbij komen, nu op 2025.12.1

Als je het IP adres van de ESP in de adresbalk van je browser intikt, kun je ook de webpagina en de berichten van de ESP volgen.

Met een ESP heb je meer mogelijkheden en is veel eenvoudiger te gebruiken met HA, dan een waveshare
Dat snap ik niet.

Ik heb mijn Waveshare al 3 jaar lang niet aan hoeven te raken. Als het werkt, dan werkt het. Alle registers die ik wil uitlezen zijn beschikbaar. ESP heeft toch geen toegang tot meerdere registers?

En of je de code nu éénmalig in ESP maakt of in een yaml file, maakt volgens mij ook niet uit.

Dus om nu te zeggen dat ESP meer mogelijkheden biedt en eenvoudiger is, snap ik niet.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:24
Zijn er tweakers die ervaring hebben met een therma v uit het buitenland en service of garantie nodig hebben gehad vanuit LG in Amstelveen?

Hoe is dit verlopen?
Doen ze moeilijk omdat het een buitenlands en geen Benelux model is?

Ik overweeg een HM051MRS.UA40 te kopen of bij een webshop met grijze import of rechtsreeks uit het buitenland maar ik wil geen ellende hebben met garantie. De prijs scheelt behoorlijk.

[ Voor 28% gewijzigd door jeroenst op 23-12-2025 11:34 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:13
jschel schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:44:
[...]

Hoezo voor de gek houden misschien hou jij jezelf wel voor de gek! Ik tel de nuttige thermische energie gedeeld door alle elektrische energie. Dus tijdens verwarmen alle warmte energie, dus alles wat negatief is nul ik, geheeld door alle elektrische energie. Tijdens koelen tel ik alle koel energie positief gedeeld door alle elektrische energie. Dat hij warmte onttrekt aan de woning om zichzelf te ontdooien is niet nuttig en maakt hij later goed met extra warmte die ik gewoon mee neem, en de extra elektrische energie tel ik ook gewoon mee.

Ik en waarschijnlijk vele andere zien die defrost thermische energie niet anders dan bv de deur te lang open laten staan, niet nuttig dus telt thermisch niet mee, wel elektrisch want de warmtepomp staat te draaien. Als de LG dat doet doet hij niets fout behalve eventuele externe pompen en heaters niet mee tellen.

Defrost energie positief mee tellen dan hou je je zelf zeker voor de gek. Negatief mee tellen is een keuze, maar dan hou je jezelf misschien ook wel voor de gek maar dan negatief :P
misverstand?
Jij rekent:

wat jij aan nuttige warmte krijgt per kWh stroom
dat is wat er op de KWH meter komt (energie rekening)
Je wilt weten hoeveel bruikbare warmte je krijgt per kWh.
De extra warmte die nodig is om die dip (defrost) te herstellen komt later gewoon in de teller.

Hij rekent:

wat de warmtepomp fysiek presteert, inclusief verliezen
= werkelijke COP is dan lager
Beide zijn legitiem, maar ze meten niet hetzelfde.

Jij meet nuttige COP (gebruiker‑COP).

Hij meet fysische COP (machine‑COP).

Het enige probleem is dat jullie dachten dat jullie over dezelfde COP spraken, maar dat is niet zo
Dit is mijn conclusie het is eenieder voor zich wat dan de waarheid is,het is en blijft een moeilijk thema dat COP berekenen

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:27
walter_321 schreef op zondag 21 december 2025 @ 21:23:
[...]

De wp schiet na uitschakelen uit silent mode van grofweg 1kw naar meer dan 2kw elektrisch vermogen en schiet dan nog eens voorbij zijn doel.
Dat is niet te verklaren door de daling van de buitentemperatuur.
De warmtepomp reageert zeer brut op de omschakeling; ik zou een dergelijke opschalen daarom vermijden.
Later op de nacht blijft de wp best brut heen en weerspringen in de vermogens. Ik zou zeker terug naar een vast debiet gaan. Je werkt net mooi lage watertemperatuur; door dat debiet vast te zetten haal je net een groot voordeel van die lage watertemperatuur weg bij grotere vermogens door op vast debiet te werken.
Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden" uitgezet om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7
Het is een vreemd iets dat hij opeens gaat optoeren en doorschiet in z'n doel temperatuur, waardoor hij daarna dan ook zelf uit Silent mode komt en vervolgens naar een defrost gaat. Als we nu eens voor elkaar konden krijgen dat hij niet op eens gaat optoeren en doorschiet... :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgEnpkbBFYbHJ_AEnp_XQuscges=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oxXeRe6JVYIKyEE4tnO1V0Rm.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOv__Yb9tHrXvQv-_ZrRYaozZ6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4RNmYOQhHzIlcaWH2kv9gOp0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAsQJhY6cHJgMYnv1UHCQXqVFlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cRnKMSP56MtMhNkX928Tf8nJ.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:24:
[...]

Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden uitgezet" om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7
Het is een vreemd iets dat hij opeens gaat optoeren en doorschiet in z'n doel temperatuur, waardoor hij daarna dan ook zelf uit Silent mode komt en vervolgens naar een defrost gaat. Als we nu eens voor elkaar konden krijgen dat hij niet op eens gaat optoeren en doorschiet... :-(

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zou in ieder geval de debietregeling op een vast delta T zetten.

Ik zou eens testen met silent mode enkele dagen uit te laten.

Dat probleem rond 2u20; als je kijkt naar de toerental van compressor is dat al 'wild' na uitschakelen van silent mode en komt het niet meer tot rust. En rond 2u20 is het helemaal onzinnig; de wp lijkt te blijven hangen in een te hoog vermogen alsof alle sturing is weggevallen.
Dat lijkt wat op het probleem met ORC en silent mode op mijn r290; als er een ORC is in silent mode blijft de WP gewoon op een hoog vermogen hangen zonder enige aanduiding dat dat nodig is. Pas de defrost stopt die onzin. Hoe hoog staat je hysteresis? Schiet de WP zelfs voorbij de hysteresis? Eventueel zou ik de hysteresis fijner zetten; het is echt onzinnig dat de WP zo hoog doorschiet.

Los daarvan geloof ik niet dat silent mode een voordeel heeft hoe jij het gebruikt. In kleinere vermogens is de WP in mijn ervaring best stil en is het daarom niet nodig. In hogere vermogens zou silent mode ofwel minder rendement moeten zijn -want ventilator draait trager- en eventueel te weinig vermogen.... dus de argumenten ontgaan me...
Of beter het zou niet nuttig mogen zijn...

• Jojan265
tebogo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:24:
[...]

Ik heb gisteren de automation "Silent mode bij 0 graden uitgezet" om te kijken of het doorschieten van 1kw naar 2kw en z'n doel voorbij schieten dan uitblijft. Helaas, dat is dus niet zo, zie rond 02:00 vannacht 8)7

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou het kunnen zijn dat EEV1 een extra injectie van het koudemiddel doet, net zoals ik hier beschreven heb:

https://gathering.tweaker...message/77787308#77787308

en hier:

https://gathering.tweaker...message/77787876#77787876

Bij mij helpt het om dan bewust de "Silent mode" weer aan te zetten. Na een tijdje is hij dan weer rustig. Ook na een defrost is het weer in orde.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 23-12-2025 13:53 ]

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Jojan265 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:27:
[...]

Dat snap ik niet.

Ik heb mijn Waveshare al 3 jaar lang niet aan hoeven te raken. Als het werkt, dan werkt het. Alle registers die ik wil uitlezen zijn beschikbaar. ESP heeft toch geen toegang tot meerdere registers?

En of je de code nu éénmalig in ESP maakt of in een yaml file, maakt volgens mij ook niet uit.

Dus om nu te zeggen dat ESP meer mogelijkheden biedt en eenvoudiger is, snap ik niet.
Ik heb er geen echt kijk op maar volgens mij is het grote verschil dat de ESP zonder Home Assistant doordraait.

• Jojan265
Cees-JanH schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 21:31:
[...]

Ik heb er geen echt kijk op maar volgens mij is het grote verschil dat de ESP zonder Home Assistant doordraait.
Dat is inderdaad een groot pluspunt. Nu heb ik daar zelf geen last van, maar is wel een groot voordeel. ik reageerde vooral op:
Met een ESP heb je meer mogelijkheden en is veel eenvoudiger te gebruiken met HA, dan een waveshare

Pagina: 1 ... 195 196 Laatste