LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 194 195 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PollieBreda
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 17-12 08:38
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:26:
[...]

Dat is logisch, maar als ik het bericht lees van @PollieBreda dan heeft hij een ketel maar doet hij alsnog SWW via de WP.
Persoonlijk zou ik alles SWW gerelateerd van de WP afkoppelen en de ketel lekker volledig SWW laten doen, zonder tussenkomst van een boilervat (als hij niet ook solar of andere 2e warmtebron heeft).

Ik heb zelf ook nog een (2 jaar oude) CV ketel en die gaat inderdaad ook ooit de deur uit voor een WPB, maar dat project heeft geen hoge prio.
Dank voor de eerste reacties! Ik heb het systeem zo ook niet uitgekozen... Het werd zo opgeleverd bij het huis.
Ik weer niet wat de beste setup is, daarvoor heb ik nog onvoldoende kennis. Als ik een vage schematisch weergave gemaakt door de oude bewoner bekijk lijkt het water uit het 300L vat naar de CV ketel te gaan en vanuit daar rond te gaan in het huis maar dat weet ik niet zeker. Klinkt logisch?

Dit is dat schema. Of het ook de werkelijkheid is weet ik niet 100%zeker, maar lijkt me wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFazw9f0lLJNBmR9aBI7K867qxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azgg51nm56q4kQt3YBGfA7kW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had begrepen dat de vorige bewoner de CV-ketel had laten hangen omdat hij pas net naar de WP was overgestapt en nog niet zonder durfde. Aan mijn gasverbruik te zien lijkt de ketel ook nodig, want in de winterse kou wordt er gas verbruikt (vooral 's ochtends en 's avonds).

Waarschijnlijk zou het allemaal efficiënter kunnen. Daar wil ik met plezier eens goed naar kijken en verbeteren. Het liefst met een installateur die meteen de nodige wijzigingen kan doorvoeren. Alleen heb ik er hier twee gehad en die wilden beide niets met deze LG installatie doen want daar hadden ze geen verstand van of ervaring mee. Als iemand een goede installateur in omgeving Breda die met LG werkt kent, dan hoor ik het heel graag!

Voor de korte termijn wil ik vooral heel graag weten hoe ik kan zorgen dat het SWW weer warm wordt. Ik heb nu vier dagen een koude douche gehad, dat overleef ik wel. Maar onze jonge kids vinden het een heel stuk minder aangenaam. En een warme douche vind ik zelf toch ook wel net iets lekkerder ;) . Ter info: vandaag ben ik een dag thuis aan het werk en de hele dag blijft de buitenunit stil, die slaat niet aan.

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
PollieBreda schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:08:
[...]
Voor de korte termijn wil ik vooral heel graag weten hoe ik kan zorgen dat het SWW weer warm wordt. Ik heb nu vier dagen een koude douche gehad, dat overleef ik wel. Maar onze jonge kids vinden het een heel stuk minder aangenaam. En een warme douche vind ik zelf toch ook wel net iets lekkerder ;) . Ter info: vandaag ben ik een dag thuis aan het werk en de hele dag blijft de buitenunit stil, die slaat niet aan.
Eerste vraag: kun je in het installateursmenu komen? Daar dan eerst zorgen dat de configuratie klopt. Voorrangsregeling, bedrijfstijden, temperatuurbereik en DHW temperatuur.
Kijk daarvoor als voorbeeld naar de instellingen op de eerste pagina's van dit topic.

DIP-switches hoef je (nog)niks mee. Die stonden eerst goed genoeg, dus nu ook.

Kijk dan eens of je SWW op wil warmen als je dit aan zet. Eventueel proberen op te warmen samen met booster. (bij aan- uitzetten van warm water, de "terug"-knop ingedrukt houden. Dan komt het stroomicoontje bij de douchekop als indicator dat de booster meehelpt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g9svJ2FaVPxiTocjsX_edC9Wpyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/S5Q2zBFJz6jtZ68XjdwUzWqQ.png?f=fotoalbum_large
Beginnen vanuit een zo simpel mogelijke regeling / sturing. Dus kamer warm stoken met watertemp bijvoorbeeld.
SWW met ruim temperatuurbereik en snel laten opwarmen.
Dan komt de rest later wel (na hopelijk een warme douche)

[ Voor 10% gewijzigd door JansenSE op 15-12-2025 15:31 ]

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-12 12:21
kazemo schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:29:
[...]

Sorry dan heb ik geen passende oplossing met ook nog een houtkachel in het systeem (die je niet kan regelen)
Een houtkachel OK maar dan standalone werkt wel(weg van waterzijdig cv systeem) maar dat wil je ws niet
Houtkachels op dit forum altijd problemen...is geen goede combinatie met een WP,dat krijg je niet goed ingeregeld
Ik weet niet waar je die wijsheid weg haalt? maar het systeem draait prima met houtkachel.
Juist met houtkachel is het zone-regelingsysteem ideaal, omdat dan de WP niks hoeft te doen, maar ik de warmte van de houtkachel gedoseerd kan afgeven (die is maar 3-6 kW waterzijdig, dus alles open laat alsnog de WP aanspringen). Dat je een houtkachel niet (snel) kunt regelen is inderdaad waar, maar staat los van mijn vraag.

@PollieBreda Je schema laat je SWW output niet zien. Weet je zo waar die weg komt? het enige dat ik in het schema zie is dat je WP als voorverwarming voor je CV fungeert. (mijn aanname is dat SWW uit de CV komt, of zit er een 3e spiraal in je buffer)?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01:35
kazemo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:00:
[Afbeelding]
bij mij klopt het dus wel ik heb een r32 9kw monoblok
en ik heb al eens de printplaat vervangen het blijft gewoon kloppen
RMC versie 3064a
Mij intresse is bij een R290 is daar nog dezelfde indoor printplaat toegepast als bij een R32?
overigens slechte naam bij mij zit die ook buiten ik heb geen binnen unit
Op jouw afbeelding zie ik dat Model en serienummer ook gegeven worden.
Heb je die ergens in moeten voeren of ziet ie dat automatisch?

En vooral: weet jij of iemand anders of dat relevant is voor de regeling?

Capaciteit is overigens correct met 16kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW6ZjkslTWT3_H_PhuSPaigw1Ps=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/FvEmengErNsOhA7ApPqwwRWf.jpg?f=user_large

• PollieBreda
soepah schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:44:
[...]

@PollieBreda Je schema laat je SWW output niet zien. Weet je zo waar die weg komt? het enige dat ik in het schema zie is dat je WP als voorverwarming voor je CV fungeert. (mijn aanname is dat SWW uit de CV komt, of zit er een 3e spiraal in je buffer)?
Ik vermoed ook dat het SWW uit de CV komt inderdaad. Of er een derde spiraal in zit weet ik niet. Daar heb ik onvoldoende kennis van maar met de kennis die ik nu heb denk ik van niet.

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22:23
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:53:
[...]

Dat is bij mij ook altijd al zo geweest sinds die geinstalleerd is, RMC 3.0.7.6a.
Ik heb de schuif voor target temp in heating mode en ai shift mode ook als coniditonal card in HA, anders pas je mogelijk ook iets aan wat niks doet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
type: conditional
conditions:
  - condition: state
    entity: sensor.hp_operation_mode
    state: "4"
card:
  type: entities
  entities:
    - entity: input_number.hp_hk1_target_temperatur
      name: Heating mode target temp
      secondary_info: last-changed
      icon: kuf:sani_heating
De versie van de RMC is volgens mij niet van belang; die komt niet tussen in de modbus die direct tegen de binnen-eenheid werkt. Volgens mij zit het op de binneneenheid (lees: dat lijkt me het meest logisch).

• PollieBreda
JansenSE schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:28:
[...]

Eerste vraag: kun je in het installateursmenu komen? Daar dan eerst zorgen dat de configuratie klopt. Voorrangsregeling, bedrijfstijden, temperatuurbereik en DHW temperatuur.
Kijk daarvoor als voorbeeld naar de instellingen op de eerste pagina's van dit topic.

DIP-switches hoef je (nog)niks mee. Die stonden eerst goed genoeg, dus nu ook.
Ik kan in het installatie menu ja. Daar had ik al geprobeerd een en ander in te stellen maar alles zonder resultaat. Ik heb veel posts gelezen maar het begint me af en toe een beetje te duizelen :?
Ik heb nu de instellingen vanuit de tabel uit de topic start overgenomen, alleen is dat niet afgestemd op gebruik DHW volgens mij? Bijna alles staat nu zo, voor zover mogelijk. Alleen vaste debiet heb ik op 26 laten staan, leek me zo'n groot verschil met de 17 in die tabel?
JansenSE schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:28:
[...]

Kijk dan eens of je SWW op wil warmen als je dit aan zet. Eventueel proberen op te warmen samen met booster. (bij aan- uitzetten van warm water, de "terug"-knop ingedrukt houden. Dan komt het stroomicoontje bij de douchekop als indicator dat de booster meehelpt.
[Afbeelding]
Beginnen vanuit een zo simpel mogelijke regeling / sturing. Dus kamer warm stoken met watertemp bijvoorbeeld.
SWW met ruim temperatuurbereik en snel laten opwarmen.
Dan komt de rest later wel (na hopelijk een warme douche)
Dit had ik eerder ook aangezet, met die booster erbij, gaf helaas geen verschil. Nu weer aangezet, ik ben benieuwd. De buitenunit lijkt in ieder geval nog niets te doen.

Update: Buitenunit is wel aangeslagen en het systeem draait weer. SWW is weer aan het opwarmen. Dat is fijn!

Wat is nu de beste aanpak om een en ander efficiënter in te gaan richten zonder verlies van comfort? Idealiter met de bestaande configuratie maar als een aanpassingen sterk valt aan te raden sta ik daar uiteraard ook voor open!

[ Voor 8% gewijzigd door PollieBreda op 15-12-2025 16:41 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:53

teunos93

HM123HF.UB60

PollieBreda schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:32:
[...]
Update: Buitenunit is wel aangeslagen en het systeem draait weer. SWW is weer aan het opwarmen. Dat is fijn!

Wat is nu de beste aanpak om een en ander efficiënter in te gaan richten zonder verlies van comfort? Idealiter met de bestaande configuratie maar als een aanpassingen sterk valt aan te raden sta ik daar uiteraard ook voor open!
Fijn dat je weer warm water hebt!
Je installatieschema zoals reeds benoemd is heel vreemd.
Je SWW lijkt nu enkel voorverwarmd te worden door het buffervat en de uitvoer na de CV ketel is nergens getekend.
Bovendien staat er een 3-weg klep op een plek waar die iets heel vreemds doet, het is er ook maar 1, en je hebt geen secundaire pomp ingetekend en dus geen flow.
Het beste begin je met verduidelijken van je leiding trace zodat je in ieder geval weet hoe het geheel nu hydraulisch is aangesloten.
Dat je gasverbruik nu hoog is hoeft niet te betekenen dat je in theorie full electric zou kunnen, het kan ook zo zijn dat de ketel te vroeg wordt ingeschakeld.
Daarvoor heb je een warmteverliesberekening nodig en dien je de warmteafgifte capaciteit van het systeem te kennen.
Daarnaast is het handig het totale waterzijdige volume van het systeem te kennen om in te schatten of je buffer er niet uberhaupt tussenuit kan.

[ Voor 10% gewijzigd door teunos93 op 15-12-2025 17:12 ]

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-12 19:26
soepah schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:44:
[...]

Ik weet niet waar je die wijsheid weg haalt? maar het systeem draait prima met houtkachel.
Juist met houtkachel is het zone-regelingsysteem ideaal, omdat dan de WP niks hoeft t
e doen, maar ik de warmte van de houtkachel gedoseerd kan afgeven (die is maar 3-6 kW waterzijdig, dus alles open laat alsnog de WP aanspringen). Dat je een houtkachel niet (snel) kunt regelen is inderdaad waar, maar staat los van mijn vraag.

Ik heb de wijsheid niet in pacht,ik zelf heb geen houtkachel dat weet je zelf beter (hoe en wat)
het is tegenstrijdig jouw verhaal....het is een prima systeem,en toch wil je het anders!....en daarom zeg ik dat ik de oplossing niet weet /of heb!

• kazemo
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:10:
[...]

Fijn dat je weer warm water hebt!
Je installatieschema zoals reeds benoemd is heel vreemd.
Je SWW lijkt nu enkel voorverwarmd te worden door het buffervat en de uitvoer na de CV ketel is nergens getekend.
Bovendien staat er een 3-weg klep op een plek waar die iets heel vreemds doet, het is er ook maar 1, en je hebt geen secundaire pomp ingetekend en dus geen flow.
Het beste begin je met verduidelijken van je leiding trace zodat je in ieder geval weet hoe het geheel nu hydraulisch is aangesloten.
Dat je gasverbruik nu hoog is hoeft niet te betekenen dat je in theorie full electric zou kunnen, het kan ook zo zijn dat de ketel te vroeg wordt ingeschakeld.
Daarvoor heb je een warmteverliesberekening nodig en dien je de warmteafgifte capaciteit van het systeem te kennen.
Daarnaast is het handig het totale waterzijdige volume van het systeem te kennen om in te schatten of je buffer er niet uberhaupt tussenuit kan.
Ik denk dat de combiketel als na verwarmer word gebruikt? dat geeft dan heter sanitair water dan is er geen extra pomp nodig
boiler met wp tot 50gr>>>>>>naar combiketel na verwarmen tot bijv. 70gr (altijd heet sanitair water)
zoiets dergelijks heb ik zelf ook, maar dan met een zonneboiler in serie met de combiketel

De combiketel wordt gebruikt om het water na te verwarmen tot een hogere temperatuur, bijvoorbeeld van 50°C (door de WP geleverd) naar 70°C. Dit zorgt ervoor dat het sanitair water altijd heet genoeg is.

Omdat de combiketel het water direct opwarmt tot de gewenste temperatuur, is er geen extra pomp nodig om het water rond te pompen voor de naverwarming.(dat gebeurd met leiding druk koud water)

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 15-12-2025 17:49 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:23:
[...]

Ik denk dat de combiketel als na verwarmer word gebruikt? dat geeft dan heter sanitair water dan is er geen extra pomp nodig
boiler met wp tot 50gr>>>>>>naar combiketel na verwarmen tot bijv. 70gr (altijd heet sanitair water)
zoiets dergelijks heb ik zelf ook, maar dan met een zonneboiler in serie met de combiketel
Qua SWW kan ik me daarin vinden, maar het CV deel staat ingetekend met een spiraal uit het buffervat die parallel aan het afgifte systeem en de CV hangt. Hoe komt er nu warmte in het afgiftesysteem?

Tevens lijkt me de ketel als standaard naverwarmer van tapwater per definitie inefficient tenzij die heel laag kan moduleren.
Je hebt altijd veel stilstandverlies tussen buffervat en ketel als je vaak kleine hoeveelheden water tapt.
Ook als je wel langer achter elkaar veel moet tappen en bovendien slechts van 50 naar 70 hoeft bij te verwarmen is het maar de vraag of de ketel niet ook alsnog volle bak gaat pendelen om zijn minimumvermogen kwijt te kunnen.

• kazemo
teunos93 schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:45:
[...]

Qua SWW kan ik me daarin vinden, maar het CV deel staat ingetekend met een spiraal uit het buffervat die parallel aan het afgifte systeem en de CV hangt. Hoe komt er nu warmte in het afgiftesysteem?

Tevens lijkt me de ketel als standaard naverwarmer van tapwater per definitie inefficient tenzij die heel laag kan moduleren.
Je hebt altijd veel stilstandverlies tussen buffervat en ketel als je vaak kleine hoeveelheden water tapt.
Ook als je wel langer achter elkaar veel moet tappen en bovendien slechts van 50 naar 70 hoeft bij te verwarmen is het maar de vraag of de ketel niet ook alsnog volle bak gaat pendelen om zijn minimumvermogen kwijt te kunnen.
De ketel van mij moduleerd terug naar laag vermogen er komt immers water van al 50 gr binnen bijv.>>>>20gr omhoog brengen
verbruikt dan inderdaad een beetje gas,maar je hebt altijd heet water (comfort)
als je inderdaad 1uur heet water tapt raakt boilervat te koud dan gaat de gasketel volle bak (het is niet allemaal gratis)
ik heb nefit ketel met ingebouwd buffervat van 25ltr
heeft nog 1 voordeel je hebt geen legiolnella run nodig met een electr. backup heater element

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 15-12-2025 19:00 ]

• PollieBreda
Dankjewel @teunos93 en @kazemo.
Ik zal het systeem beter in kaart brengen en ook nog eens navraag doen bij de vorige bewoner.

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:24
dag allemaal,
in mijn queste op mijn eerdere post: ik wil mijn warmtepomp aan laten slaan wanneer in AI mode en hij zit nog binnen zijn hysterese grenzen voor de kamertemperatuur. Gevolg: het huis koelt af en dan moet er weer veel warmte in, duurt lang; gevolg: minder comfort in huis.

Wat wil ik bereiken:
Een mogelijkheid die mij binnen home assistant die mij in staat stelt om de shift value in auto mode in te stellen naar boven of beneden. Wanneer de DHW run geweest is, wil ik graag de shift value even omhoog zetten om dan vervolgens de HP weer asasn te krijgen en na 20 minuten de shift value weer naar de originele setting. Wanneer ik deze mogelijkheid heb, betekend dit dat het binnen een automation gezet kan worden.

Wat moet er gebeuren:
- slider om shift value in te kunnen stellen. Ik kan deze nu alleen aflezen vanuit home assistant
- automation maken die de slider kan aanpassen en weer terugzetten.

De code die ik heb om de slider uit te lezen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
        scan_interval: 30
        address: 4
        slave: 1
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: °C
        input_type: holding

Welke vragen heb ik:
- weet iemand hoe de code eruit moet zien om deze setting te realiseren binnen HA. Ik heb de verschillende codes binnen dit forum geprobeerd; echter geen succes.
- heeft iemand nog andere ideeën om dit te realiseren?
- hoe lezen jullie de frequentie van de compressor uit? Welk adres?

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 20-12 16:27
Hallo,
een vraag aan iedereen: mijn R32 U44 met 9 kW heeft het erg moeilijk bij mist en koude temperaturen. Hij ontdooit elke 45 minuten en bij een buitentemperatuur van 0 °C en een luchtvochtigheid van 99 % haalt hij net de beoogde temperatuur van 34 °C.
De COP ligt dan op 2,9, wat ik niet zo goed vind. Hoe zijn de waarden bij jullie?

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

butterkeks schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:36:
Hallo,
een vraag aan iedereen: mijn R32 U44 met 9 kW heeft het erg moeilijk bij mist en koude temperaturen. Hij ontdooit elke 45 minuten en bij een buitentemperatuur van 0 °C en een luchtvochtigheid van 99 % haalt hij net de beoogde temperatuur van 34 °C.
De COP ligt dan op 2,9, wat ik niet zo goed vind. Hoe zijn de waarden bij jullie?
Klinkt alsof hij onderbemeten is.
Rond het vriespunt heb je in worst case condities tot 120% capaciteit nodig (enkel CV bedrijf, met SWW moet je nog hoger zitten) ten opzichte van het normale nominale vermogen dat je bij die temperatuur moet halen om inclusief defrosts de gevraagde temperatuur te kunnen halen.
Er vanuit gaande dat je stooklijn stabiel is, zou je kunnen kijken naar het afgegeven vermogen bij verschillende buitentemperaturen boven 5 graden en dan naar beneden toe moeten extrapoleren (vereist Home Assitant integratie en wat data analyse, maar daarbij kan ChatGpt/Gemini je helpen). Als je dan met het vereiste vermogen op 0C maal 120% boven de 9kW uitkomt weet je genoeg.

Bovendien zijn de 9kW, 7kW en 5kW grotendeels gelijk qua verdamper oppervlak en vriest de 9kW sneller dicht dan de 7kW en 5kW, daardoor is de 9kW eigenlijk qua gedrag rond 0 het slechtste model om te hebben.
Praktisch gezien had je dan beter voor de 12kW kunnen gaan (die weer dezelfde verdamper heeft als de 14kW en 16kW).

Ik heb met een licht overbemeten 12kW R290 op de slechtse dagen met meeste defrosts een COP rond 3.8, gecorrigeerd voor negatieve energie tijdens defrosten. Als ik die niet corrigeer zitten die dagen alsnog rond 4.5.

[ Voor 6% gewijzigd door teunos93 op 16-12-2025 09:21 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

Boomster schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:33:
dag allemaal,
in mijn queste op mijn eerdere post: ik wil mijn warmtepomp aan laten slaan wanneer in AI mode en hij zit nog binnen zijn hysterese grenzen voor de kamertemperatuur. Gevolg: het huis koelt af en dan moet er weer veel warmte in, duurt lang; gevolg: minder comfort in huis.

Wat wil ik bereiken:
Een mogelijkheid die mij binnen home assistant die mij in staat stelt om de shift value in auto mode in te stellen naar boven of beneden. Wanneer de DHW run geweest is, wil ik graag de shift value even omhoog zetten om dan vervolgens de HP weer asasn te krijgen en na 20 minuten de shift value weer naar de originele setting. Wanneer ik deze mogelijkheid heb, betekend dit dat het binnen een automation gezet kan worden.

Wat moet er gebeuren:
- slider om shift value in te kunnen stellen. Ik kan deze nu alleen aflezen vanuit home assistant

code:
1
2
3
4
5
6
7

Welke vragen heb ik:
- weet iemand hoe de code eruit moet zien om deze setting te realiseren binnen HA. Ik heb de verschillende codes binnen dit forum geprobeerd; echter geen succes.
Toevoegen aan je yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
modbus:
  - name: "lg_heatpump"
    type: tcp
    host: !secret lg_heatpump_modbus_host_ip
    port: !secret lg_heatpump_modbus_port

input_number:
  hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1:
    name: "Set target Temperature shift in AI Modus - Circuit 1"
    min: -5
    max: 5
    step: 1

automation:
  - id: "hp_automation_set_shift_value_in_auto_mode_circuit1_modbus_update"
    alias: "[Heatpump] Set shift value in AI mode Circuit 1 Modbus Update"
    description: "Write change in setpoint temperature Circuit 1 in AI mode to Modbus"
    triggers:
      - trigger: state
        entity_id:
          - input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1
    condition: []
    action:
      - action: modbus.write_register
        data_template:
          hub: lg_heatpump
          slave: !secret lg_heatpump_modbus_slave
          value: >
            {% if states('input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1') | int(default=0) < 0 %}
              {{states('input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1') | int + 65536 }}
            {% else %}
              {{states('input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1') | int }}
            {% endif %}
    mode: single

- id: "hp_automation_set_shift_value_in_auto_mode_circuit1_input_slider_update"
    alias: "[Heatpump] Set shift value in AI mode Circuit 1 input slider Update"
    description: "Write the change in setpoint temperature Circuit 1 in AI mode to the input slider"
    triggers:
        entity_id:
          - sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
    action:
      - action: input_number.set_value
        target:
          entity_id: input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1
        data:
          value: "{{ states('sensor.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1') }}"

Let hier even op de statische waarden uit secret en de eventueel andere naam van de hub, die vanuit de modbus component in de yaml gedefinieerd moet staan.

En dan een card toevoegen met entity: input_number.hp_shift_value_in_auto_mode_circuit1

Daar omheen kun je weer zelf een automation schrijven die detecteerd wanneer de DHW run voorbij is (automation die triggered op de status van DHW (discrete input 5/6) van on naar off, oude shift value opslaan, shift value naar +5 zet om AI modus te triggeren doordat hij ineens denkt binnen hysterese aan te moeten, en zodra de compressor aan gaat (dat kun je ook doen door discrete_input op adres 3/4 uit te lezen), de shift value terug te zetten naar de originele waarde.
Ik zou dus ook niet zoals je zelf voorstelt 20 minuten wachten, want zodra je de shift value op +5 zet gaat hij ook regelen naar die nieuwe hogere wenstemperatuur, dat wil je zien te voorkomen (denk ik) omdat je anders het risico hebt dat bij verlaging terug naar de originele waarde je buiten de positieve hysterese komt.

Met Google Gemini werkt dat in mijn ervaring het beste zolang je goede prompts geeft. ChatGPT (onbetaald) gaat heel vaak de mist in.

Ik zou de update rate (scan_interval) van je lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1 sensor ook omlaag gooien, dat gaat zo veel te lang duren, ik heb kritisch waarden op 3 seconde staan.

De compressor zit op input register 24/25 (0/1 based), eenheid Hz, maar ik zou die niet gebruiken voor wat jij wilt want dan moet je ook het toerental vertalen naar een aan/uit op basis van >0Hz.

[ Voor 15% gewijzigd door teunos93 op 16-12-2025 09:20 . Reden: aangepast, ik zie dat je wel de duise yaml hebt gebruikt als basis maar prefix `hp` hebt vervangen voor `lg`. ]

• butterkeks
teunos93 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:01:
[...]

Klinkt alsof hij onderbemeten is.
Rond het vriespunt heb je in worst case condities tot 120% capaciteit nodig (enkel CV bedrijf, met SWW moet je nog hoger zitten) ten opzichte van het normale nominale vermogen dat je bij die temperatuur moet halen om inclusief defrosts de gevraagde temperatuur te kunnen halen.
Er vanuit gaande dat je stooklijn stabiel is, zou je kunnen kijken naar het afgegeven vermogen bij verschillende buitentemperaturen boven 5 graden en dan naar beneden toe moeten extrapoleren (vereist Home Assitant integratie en wat data analyse, maar daarbij kan ChatGpt/Gemini je helpen). Als je dan met het vereiste vermogen op 0C maal 130% boven de 9kW uitkomt weet je genoeg.
Bovendien zijn de 9kW, 7kW en 5kW grotendeels gelijk qua verdamper oppervlak en vriest de 9kW sneller dicht dan de 7kW en 5kW, daardoor is de 9kW eigenlijk qua gedrag rond 0 het slechtste model om te hebben.
Praktisch gezien had je dan beter voor de 12kW kunnen gaan (die weer dezelfde verdamper heeft als de 14kW en 16kW).
Ja, de 12 kW zou waarschijnlijk beter geschikt zijn geweest voor dit natte en koude weer hier in de omgeving. Ik ben blij dat ik mijn gasinstallatie nog heb en indien nodig kan overschakelen. Met een COP van <3 is dat momenteel ook goedkoper.

Het probleem is ook dat de installatie na het ontdooien te langzaam weer op vermogen komt. En als hij dan op vermogen is, bevriest hij weer en ontdooit hij. Het warmtevermogen van 9 kW is maar kort beschikbaar, maar bij deze temperaturen is het gemiddelde maximaal 6,5 kW over een periode van 2 uur.
Als ik de temperatuur op 35 °C instel, start hij sneller en levert hij sneller meer vermogen. Maar dat kan niet echt de oplossing zijn. De regeling is echt dom.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• kazemo
ZjelcoP schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:54:
[...]

Op jouw afbeelding zie ik dat Model en serienummer ook gegeven worden.
Heb je die ergens in moeten voeren of ziet ie dat automatisch?

[Afbeelding]
in mijn rmc word model en serienr. inderdaad weergeven (nooit gecontroleerd of dat klopt) ik zie dat automatisch
er staat binnendeel en buitendeel.....ik heb geen binnendeel ik heb een monoblok dus alles zit buiten....wat dat betreft klopt het bij mij dus ook niet,maakt verder niet uit alles werkt gewoon! het is dus niet relevant bij mij!
bij service is nog een scherm de zg<open source licentie> dat is een heel lang verhaal.....heb jij dat ook?
begint met LGE open source software notice>product type>Hvac wiried remote controller....enz..enz

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 16-12-2025 09:51 ]

• walter_321
Hallo,
wat bedoel je met 'net halen'? ofwel haalt hij het ofwel niet...
Als je het gevoel hebt dat het binnen te koud is, kan je de stooklijn verhogen.

Op zich is hoge luchtvochtigheid trouwens goed: dan zit er veel 'energie' in de lucht en kan er veel energie uitgehaald worden. Alleen heb je dan de ontdooingscycli die opkomen. Hierbuiten zou de WP 'goed' moeten werken.

• JansenSE
Hallo,
Heb je het over vorig jaar of afgelopen tijd? En ergens in NL of elders? Ik heb op het moment echt helemaal geen defrosts (Oosten NL).

Is ie dan ook echt hard aan het werk of drukker met defrosten en gaat daar iets niet goed? Wat is dan het opgenomen elektrische vermogen? Staat je stille modus uit?
En hij haalt de temperatuur dus wel zeg je. En als je de temperatuur 2 graden hoger zet, dan ook nog steeds? Moet ie ook zorgen voor DHW en lukt dat wel? Ik ben even benieuwd of je tegen welke grens je aanloopt. Of het het vermogen is of je instellingen.

Heb je een heel kasteel om warm te houden of een tussenwoning? Ik lees hier altijd vol verbazing wat voor vermogens mensen hebben staan. Hier een jaren 30 twee onder een kapper, medium geïsoleerd en heb voldoende comfort met mijn 9 kW IWT.

Mijn COP-berekeningen zijn niet nauwkeurig genoeg om te vergelijken met anderen. Ze gaan uit van de temperatuur-sensoren van de WP en die hebben niet genoeg precisie. Ik zou er als het goed is wel verbeteringen en optimalisaties mee kunnen toetsen van mijn eigen systeem.

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:35:
[...]

..ik heb geen binnendeel ik heb een monoblok dus alles zit buiten....wat dat betreft klopt het bij mij dus ook niet,maakt verder niet uit alles werkt gewoon! het is dus niet relevant bij mij!
bij service is nog een scherm de zg<open source licentie> dat is een heel lang verhaal.....heb jij dat ook?
begint met LGE open source software notice>product type>Hvac wiried remote controller....enz..enz
natuurlijk heb je een binnendeel...waarmee de RMC verbonden is: dat is het binnendeel. Eventueel is dat enkel wat elektronica (op zich wel dom dat LG niet alle electronica buiten zet (of beter: dat het buiten en binnen zit; het zou ook helemaal binnen kunnen...)

• PollieBreda
Vanochtend hebben we fijn warm kunnen douchen. Dat was zeer waarschijnlijk WW uit het buffervat want de verwarming is niet bepaald warm. De RMC geeft aan dat er geen toezicht is op informatie, de temperaturen zijn laag en waterdebiet is LO (waterdruk kan misschien ook wel iets omhoog). De buitenunit is ook stil.
Waar kan dit nu aan liggen? Gisteren vrijwel alle instellingen zoals eerder aangegeven overgenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vl7-E2I2v7bZMHH5wd94IZrKVEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8p03qkSKMDIhMj72KYW1dL4t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-vYcvui4_LTS-IxOwnF3otYJ3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Ejok2445aLhkSL3mIdNKOA2.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
dag allemaal,

Wat wil ik bereiken:

Wat moet er gebeuren:

code:
1
2
3
4
5
6
7

Welke vragen heb ik:
Je kan deze integratie eens overlopen:
https://github.com/basti2...modbus?tab=readme-ov-file

ze bevat zowat alles wat je nodig hebt. Ofwel gewoon in HA gooien en het werkt, danwel het als voorbeeld nemen en nog eventueel het Duits vertalen.
Als je de links volgt vind je ook alle info van de registers. Merk op dat de integratie van Basti242 een aantal input numbers aanmaakt om de registers te beheren.

Walter

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:47:
[...]

wat bedoel je met 'net halen'? ofwel haalt hij het ofwel niet...
Als je het gevoel hebt dat het binnen te koud is, kan je de stooklijn verhogen.

Op zich is hoge luchtvochtigheid trouwens goed: dan zit er veel 'energie' in de lucht en kan er veel energie uitgehaald worden. Alleen heb je dan de ontdooingscycli die opkomen. Hierbuiten zou de WP 'goed' moeten werken.
Hoge luchtvochtigheid is een ramp voor de WP>>>>geeft heeeel veel defrost,s

• walter_321
PollieBreda schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:09:
Vanochtend hebben we fijn warm kunnen douchen. Dat was zeer waarschijnlijk WW uit het buffervat want de verwarming is niet bepaald warm. De RMC geeft aan dat er geen toezicht is op informatie, de temperaturen zijn laag en waterdebiet is LO (waterdruk kan misschien ook wel iets omhoog). De buitenunit is ook stil.
Waar kan dit nu aan liggen? Gisteren vrijwel alle instellingen zoals eerder aangegeven overgenomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
de info wil gewoon zeggen dat je WP niet vindt dat er verwarmt moet worden.
=> Geen info: wil enkel zeggen dat de waterpompen en de WP niet draait.
In welke modus voor verwarmen sta je? Je kan altijd eens in 'verwarmen' gaan in plaats van AI en de doeltemperatuur verhogen. Dan zou de WP minstens moeten starten.

Walter

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:24:
[...]

Hoge luchtvochtigheid is een ramp voor de WP>>>>geeft heeeel veel defrost,s
Neen dat moet niet zo zijn... Zoals ik zei: in vochtige lucht zit ook veel energie. Op zich gebeurt het maar zelden dat je en hoge luchtvochtigheid hebt en voldoende koud. Voldoende koud is natuurlijk ook relatief... Ik ga beweren dat het zelden voorkomt... Ik heb sinds installatie begin november nog maar een handvol defrosts gehad.

• walter_321
PollieBreda schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:09:
Vanochtend hebben we fijn warm kunnen douchen. ...
is dat ironisch bedoelt? Je SWW is 28°C.

• kazemo
walter_321 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:28:
[...]

Neen dat moet niet zo zijn... Zoals ik zei: in vochtige lucht zit ook veel energie. Op zich gebeurt het maar zelden dat je en hoge luchtvochtigheid hebt en voldoende koud. Voldoende koud is natuurlijk ook relatief... Ik ga beweren dat het zelden voorkomt... Ik heb sinds installatie begin november nog maar een handvol defrosts gehad.
Daar ga je nog achter komen als het echt gaat vriezen met mistig weer :(

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:33:
[...]

Daar ga je nog achter komen als het echt gaat vriezen met mistig weer :(
en dat komt dus weinig voor ;-).

• walter_321
ZjelcoP schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:54:
[...]

...
Wat relevant is, is met niet duidelijk.
Ik heb 2 'echte' problemen met de R290 7kW die eraan gelinkt lijken;
- wat ik het meest zichtbaar noem: mij 7kW versie wil enkel met de debieten werken van de 12+kW versies: ze gaat niet onder 11l/min: ik begrijp van andere dat die zonder problemen zelfs tot 6l/min gaan.
- en het echte probleem dat de WP als ze terug moduleert, niet meer terug stijgt in verwarmings of AI modus. Ze blijft dan ergens hangen tussen 300 en 600W elektrisch. Doordat de isolatie en massa hier goed zijn duurt het met die vermogens wel dagen voordat het huis merkelijk afkoelt.
En ik ga momenteel beweren dat het probleem komt door te hoge debieten in de lage vermogens. Dit omdat de WP op hoge vermogens wel correct lijkt te werken.

Walter

• butterkeks
JansenSE schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:50:
[...]

Heb je het over vorig jaar of afgelopen tijd? En ergens in NL of elders? Ik heb op het moment echt helemaal geen defrosts (Oosten NL).
Helaas het typische winterweer in Zuid-Duitsland, vlakbij de Donau. De hele dag hoge mist en nevel bij temperaturen rond 0 graden. Het apparaat verliest na ongeveer 30 minuten merkbaar aan vermogen, de gewenste temperatuur wordt niet meer gehandhaafd, waardoor het bij de volgende start des te harder moet werken.

• kazemo
butterkeks schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:59:
[...]

Helaas het typische winterweer in Zuid-Duitsland, vlakbij de Donau. De hele dag hoge mist en nevel bij temperaturen rond 0 graden. Het apparaat verliest na ongeveer 30 minuten merkbaar aan vermogen, de gewenste temperatuur wordt niet meer gehandhaafd, waardoor het bij de volgende start des te harder moet werken.
:P vertel het eens aan @walter_321

Betekenis: Het is een ironische of licht uitdagende opmerking. De schrijver zegt eigenlijk: “Jouw ervaring (veel defrosts bij mist en kou) zou je eens moeten delen met walter_321, want hij beweert dat dit nauwelijks voorkomt.”

Functie in de discussie:

Het legt een contrast bloot tussen praktijkervaringen:

walter_321: weinig defrosts, zelfs bij vochtige lucht.

butterkeks: veel defrosts bij mistig vriesweer.

[ Voor 30% gewijzigd door kazemo op 16-12-2025 11:27 ]

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
@kazemo Als je all electric dimensioneert: 20gr bij -10, dan heb je bij 0gr max 2/3 vermogen nodig (normaliter minder). Volgens de folders van LG halen ze bij 2gr, 35water gwn ruim 2/3 van het rated vermogen.

Waar zit dan de crux? Dat wat LG opgeeft onder gunstigere omstandigheden is? Want de cijfers in folder geven al een vermindering van vermogen bij 2gr

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpPqHlNnYyYqfo3NPXrG_DG85Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv7lcvg60A6yaefjGONIu8pS.jpg?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:28:
@kazemo Als je all electric dimensioneert: 20gr bij -10, dan heb je bij 0gr max 2/3 vermogen nodig (normaliter minder). Volgens de folders van LG halen ze bij 2gr, 35water gwn ruim 2/3 van het rated vermogen.

Waar zit dan de crux? Dat wat LG opgeeft onder gunstigere omstandigheden is? Want de cijfers in folder geven al een vermindering van vermogen bij 2gr

[Afbeelding]
Kortom: de schrijver probeert te begrijpen of de LG-specificaties betrouwbaar zijn voor het dimensioneren van een all-electric systeem. Hij merkt op dat de folder al een vermogensdaling bij 2 °C laat zien, terwijl je juist in die situatie nog maar een deel van het vermogen nodig hebt. De “crux” is dus of LG de cijfers onder ideale omstandigheden presenteert, of dat er in de praktijk nog extra verliezen optreden.

dit is door copilot zo uitgelegd

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:34:
[...]

Kortom: de schrijver probeert te begrijpen of de LG-specificaties betrouwbaar zijn voor het dimensioneren van een all-electric systeem. Hij merkt op dat de folder al een vermogensdaling bij 2 °C laat zien, terwijl je juist in die situatie nog maar een deel van het vermogen nodig hebt. De “crux” is dus of LG de cijfers onder ideale omstandigheden presenteert, of dat er in de praktijk nog extra verliezen optreden.
Schrijf jij zo apart of heb je een AI chatbot die reacties voor je tikt?

• PollieBreda
walter_321 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:24:
[...]

de info wil gewoon zeggen dat je WP niet vindt dat er verwarmt moet worden.
=> Geen info: wil enkel zeggen dat de waterpompen en de WP niet draait.
In welke modus voor verwarmen sta je? Je kan altijd eens in 'verwarmen' gaan in plaats van AI en de doeltemperatuur verhogen. Dan zou de WP minstens moeten starten.

Walter
Hij staat al in verwarmen conform de instellingen in de topic start. Ik denk dat de hysterese te ruim stond voor mij (kamerlucht was 19 graden terwijl 20 ingestelde temperatuur was, hysterese stond op -1,0, dus dan gaat ie niet aan denk ik).

Vanochtend was het douchewater warm, niet heet, wel comfortabel genoeg. Misschien bijverwarmd door de CV, dat weet ik niet?

De instellingen in de mooie tabel in de topicstart zeggen niets over de DHW / SWW helaas. Wat zou hierin goed zijn om aan te houden?
Dit is er nu ingesteld voor DHW:

- DHW temp. ins.: 40 / Max. 60
- Tank ontsmetting 1: Gebruik / Do / 12
- Tank ontsmetting 2: Max temp: 60 / Totale duur: 35 / Geforceerde eindtijd: 7
- Tank instelling 1: Min. temp: 30 / Comp. Limiettemp: 58
- Tank instelling 2: Hysterese 3 / Verwarming voorrang: DHW
- Verwarming prio: Hoofd- en versterkingsverwarming AAN
- DHW tijdsinstelling: Tijd actief: 95 / Stop tijd 90
- Hercirculatietijd: Niet gebruiken / Aan: 10 / Uit: 20

• kazemo
teunos93 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:35:
[...]

Schrijf jij zo apart of heb je een AI chatbot die reacties voor je tikt?
je hebt gelijk moet ik maar niet meer doen

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:08:
[...]

walter_321: weinig defrosts, zelfs bij vochtige lucht.
Zuid-Duitsland is landklimaat; België/Nederland zijn 'gematigd zeeklimaat' dat is echt anders... Vochtig en koud komt in landklimaat meer voor (net als koud en zon).

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:21
PollieBreda schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:37:
[...]

Hij staat al in verwarmen conform de instellingen in de topic start. Ik denk dat de hysterese te ruim stond voor mij (kamerlucht was 19 graden terwijl 20 ingestelde temperatuur was, hysterese stond op -1,0, dus dan gaat ie niet aan denk ik).

Vanochtend was het douchewater warm, niet heet, wel comfortabel genoeg. Misschien bijverwarmd door de CV, dat weet ik niet?

De instellingen in de mooie tabel in de topicstart zeggen niets over de DHW / SWW helaas. Wat zou hierin goed zijn om aan te houden?

- DHW temp. ins.: 40 / Max. 60
- Tank ontsmetting 1: Gebruik / Do / 12
- Tank ontsmetting 2: Max temp: 60 / Totale duur: 35 / Geforceerde eindtijd: 7
- Tank instelling 2: Hysterese 3 / Verwarming voorrang: DHW
- Verwarming prio: Hoofd- en versterkingsverwarming AAN
- DHW tijdsinstelling: Tijd actief: 95 / Stop tijd 90
- Hercirculatietijd: Niet gebruiken / Aan: 10 / Uit: 20
Stop met zoeken in instellingen, maar zorg dat eerst duidelijk wordt hoe de installatie in elkaar steekt. Het schetsje wat eerder langs gekomen is beloofd niet veel goeds, als de installatie op een onlogische manier in elkaar gestoken is kan je nog zoveel instellingen aan gaan passen, maar dan gaat het niet nooit optimaal (/fatsoenlijk) werken.

• Oilman
walter_321 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:57:
[...]

Zuid-Duitsland is landklimaat; België/Nederland zijn 'gematigd zeeklimaat' dat is echt anders... Vochtig en koud komt in landklimaat meer voor (net als koud en zon).
Je kunt ook gewoon toegeven dat je de plank missloeg met de opmerking over koude en vochtige lucht.

Ik heb al een aantal weken het gevoel dat het topic wat aan waarde verliest door allerhande AI reacties, mijn gevoel zegt mij dat @kazemo niet de enige is die het zo nu en dan doet.

@butterkeks Voor de zekerheid, de WP staat niet op stille modus? Bij mijn R32 12kW pomp geeft dat een enorm verschil in de omstandigheden die jij beschrijft, als stille modus niet ingeschakeld is dan gaat de fan veel harder lopen en duurt het zodanig veel langer voordat er een defrost getriggerd wordt.

• walter_321
Oilman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:14:
[...]

Je kunt ook gewoon toegeven dat je de plank missloeg met de opmerking over koude en vochtige lucht.
euh : zijn belgie en Nederland niet gematigd zeeklimaat waar het zelden koud en vochtig?

• JansenSE
PollieBreda schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:37:
[...]
Dan is dit (onder andere) wat mis gaat! min-temp is iets raars. Dit is NIET de ondergrens, maar een verschil t.o.v. de bovengrens.
Dus die van jou wacht tot de watertemperatuur onder de 28 graden is en gaat dan pas wat doen (met nog wat hysteresis en meetonnauwkeurigheid)

Zet de min.temp maar op 10 of 15. Dan begint DHW te verwarmen als dit "aan" staat EN de SWW temp is onder de 58-15=43 graden.

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-12 14:51
@walter_321 en @kazemo

Ik heb hier ook een 9 kW gehad en deze omgeruild voor de 12 (enkelfase omdat de voedingkabel 3x4 mm is).

Deze machine heeft veel minder defrosts nodig en geeft daarom bij temperaturen tussen +4 en -2 wel voldoende vermogen, het ingaande elektrische vermogen is ongeveer gelijk, conclusie is dat de COP dan hoger moet zijn.

@butterkeks Ik heb met deze machine de flow op 30 liter per minuut staan, wellicht staat deze bij jou te laag?

• butterkeks
Oilman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:14:
[...]
@butterkeks Voor de zekerheid, de WP staat niet op stille modus? Bij mijn R32 12kW pomp geeft dat een enorm verschil in de omstandigheden die jij beschrijft, als stille modus niet ingeschakeld is dan gaat de fan veel harder lopen en duurt het zodanig veel langer voordat er een defrost getriggerd wordt.
Ja, Silent staat uit, dat is zeker.

Het vermogen is net voldoende onder deze omstandigheden, maar door de vele ontdooicycli is de COP slechter dan in de documentatie staat vermeld.

Van de 45 minuten tussen de ontdooicycli heb ik 5 minuten waarin hij niet draait en waarin hij het water zelfs actief koelt. 10 minuten totdat hij weer op vermogen is en 10 minuten aan het einde, waarin hij bevroren is en slecht presteert. Daartussenin werkt hij zoals het hoort.
Als COP heb ik in de startfase 3,5 en aan het einde nog maar 2,2. Dat komt neer op een gemiddelde van ongeveer 2,9 over de looptijd.

Ik ben blij dat ik 3 jaar geleden slechts ongeveer 6500 euro voor de installatie heb betaald en dat ik daarnaast nog een 13 kW gasboiler van Weishaupt heb. Ik denk dat over 10 jaar alles weg is en ik weet wat belangrijk is. Het wordt dan zeker geen LG. Wat ik ook heb gelezen over de regeling van de R290, dat is echt erg.

De 12 kW zou zeker beter zijn geweest, maar ik heb voor de 9 kW gekozen omdat altijd wordt aanbevolen om een maat kleiner te nemen. Dat het bij mistig weer zo slecht werkt en ook nog eens zoveel lawaai veroorzaakt, had ik niet gedacht.

En de regeling met de vele bugs is een onderwerp op zich.

Ik heb de installatie op een hydraulische wissel aangesloten, het systeem is een vloerverwarming zonder mengkraan en zonder regeling.

De beste regelmethode is deltaT met 5k, geregeld via de uitlaat.
Maar bij de uitlaat is de snelheid totdat de installatie weer op temperatuur is vrij traag.
Bij regeling via de inlaat heb ik het probleem dat uitbarstingen na flashgasinjecties totale chaos veroorzaken, waardoor de compressor plotseling omhoog schiet.

Momenteel test ik een automatisering: na het ontdooien start de installatie geregeld via de inlaat. En zodra de uitlaattemperatuur boven de doeltemperatuur ligt, schakel ik via Modbus over op uitlaatregeling. De installatie start inderdaad aanzienlijk sneller.

Excuses voor de slechte vertaling, ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel.
Helaas is er in Duitsland geen vergelijkbare community die zich zo intensief met het apparaat bezighoudt.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

[ Voor 21% gewijzigd door butterkeks op 16-12-2025 14:50 ]

• Oilman
walter_321 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:21:
[...]

euh : zijn belgie en Nederland niet gematigd zeeklimaat waar het zelden koud en vochtig?
De uitdagende omstandigheden voor een LW-WP is pak 'm beet van -2 tot 4 graden met hoge luchtvochtigheid, saai grijs winterweer, dat hebben we behoorlijk veel gehad de laatste jaren. Als het kouder wordt gaat dat meestal gepaard met een oosten wind en daarmee aanvoer van drogere lucht -> dan vriest de boel niet (zo snel) dicht.

• walter_321
Cees-JanH schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:10:
@walter_321 en @kazemo

Ik heb hier ook een 9 kW gehad en deze omgeruild voor de 12 (enkelfase omdat de voedingkabel 3x4 mm is).

Deze machine heeft veel minder defrosts nodig en geeft daarom bij temperaturen tussen +4 en -2 wel voldoende vermogen, het ingaande elektrische vermogen is ongeveer gelijk, conclusie is dat de COP dan hoger moet zijn.
Deze heeft een grotere warmtewisselaar /verdamper lucht-koelgas; daardoor ga je let hogere temperaturen blijven in deze warmtewisselaar en is defrost niet nodig.
Had je info bij welke elektrisch vermogen je ontdooing zag optreden?

• Cees-JanH
  • Laatst online: 20-12 14:51
walter_321 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 17:27:
[...]

Deze heeft een grotere warmtewisselaar /verdamper lucht-koelgas; daardoor ga je let hogere temperaturen blijven in deze warmtewisselaar en is defrost niet nodig.
Had je info bij welke elektrisch vermogen je ontdooing zag optreden?
December 2022 was het gemiddeld 3,9 in de bilt...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAMxMPIV-R3wfD477wmVWBQD-TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13k6oRmqypvjbxi302Hlux95.jpg?f=fotoalbum_large

Met de 12 kW 5 februari 2025 ook een graad of drie en hele huis wel 21 graden, met de 9kW wordt t maar 19.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsGg60roNxe7VPJqGAffPypuy-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pqsC71ExCZEeEGLNw80pg9x3.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ook verbruik van 46kWh (in de kou zitten) naar 38kWh per dag dalen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cees-JanH op 16-12-2025 18:01 ]

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:14
dag allemaal,

Wat wil ik bereiken:

Wat moet er gebeuren:

code:
1
2
3
4
5
6
7

Welke vragen heb ik:
[config] Slider aanmaken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# All kind of input_numbers
  box_lg5:
    name: Numeric Input Box_lg5
    initial: 0
    min: -5
    max: 5
    step: 1
    mode: box

[config] Waarde van shift value en frequentie lezen uit warmtepomp:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# Modbus communication for LG Heatpump
  - type: tcp
    host: 192.168.xxx.xxx
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    sensors: 
##input
        unique_id: id_lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
      - name: lg_inverter
        scale: 1
        precision: 0
        max_value: 100
        scan_interval: 15
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz
        input_type: input
        unique_id: id_lg_inverter

[automation] Waarde van slider naar Holding register schrijven
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: lg_holding5
  alias: Target shift temperatuur niet via stooklijn
  description: Instellen gewenste verschuiving temperatuur niet via stooklijn
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.box_lg5
  condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.lg_operation_mode
    above: 2.5
    below: 3.5
    entity_id: input_boolean.lg_via_stooklijn
    state: 'off'
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: lg_modbus
      value: '{%set Correctie = states("input_number.box_lg5") | int%} {% if Correctie
        < 0 %} {% set Correctie = Correctie + 65536 | int(16) %} {% endif %} {{ Correctie
        }}'
  trace:
    stored_traces: 30

[automation] Updaten waarde van slider vanuit warmtepomp
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
- id: lg_holding5_update
  alias: Update LG Target shift temperatuur
  trace:
  description: Update LG Target shift temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
  action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg5

[automation] Updaten na herstart Home assistant
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
- id: '1679084935339'
  alias: Update na herstart
  description: Update LG
  triggers:
  - event: start
    trigger: homeassistant
  conditions: []
  actions:
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 5
      seconds: 0
      milliseconds: 0
  - data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1.state) }}'
    target:
    action: input_number.set_value
  trace:

[automation] voorbeeld voor instellen shift value wanneer DHW gereed is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: '1765915832545'
  alias: test
  description: ''
  triggers:
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_dhw_heating_status
    to:
    - 'off'
    from:
    - 'on'
    for:
      hours: 0
      minutes: 10
      seconds: 0
  conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.lg_inverter
    below: 5
  actions:
  - action: input_number.set_value
    metadata: {}
    target:
    data:
      value: 5

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• PollieBreda
Oilman schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:09:
[...]

Stop met zoeken in instellingen, maar zorg dat eerst duidelijk wordt hoe de installatie in elkaar steekt. Het schetsje wat eerder langs gekomen is beloofd niet veel goeds, als de installatie op een onlogische manier in elkaar gestoken is kan je nog zoveel instellingen aan gaan passen, maar dan gaat het niet nooit optimaal (/fatsoenlijk) werken.
Het systeem heeft ongeveer 2,5 jaar prima gewerkt. Misschien niet optimaal en niet meest efficiënt maar het werkte voldoende. Nu was alles in de soep gelopen omdat alle instellingen verdwenen waren.
Neemt niet weg dat ik zoals gezegd het systeem beter in kaart ga brengen en het graag wil verbeteren als dat kan.
JansenSE schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:04:
[...]

Dan is dit (onder andere) wat mis gaat! min-temp is iets raars. Dit is NIET de ondergrens, maar een verschil t.o.v. de bovengrens.
Dus die van jou wacht tot de watertemperatuur onder de 28 graden is en gaat dan pas wat doen (met nog wat hysteresis en meetonnauwkeurigheid)

Zet de min.temp maar op 10 of 15. Dan begint DHW te verwarmen als dit "aan" staat EN de SWW temp is onder de 58-15=43 graden.
Dankjewel! Deze instelling aangepast en DHW ging direct verwarmen. Het is jammer dat de handleidingen van LG niet duidelijk uitleggen wat er precies met welke instelling bedoeld wordt. Iets als een handleiding voor dummies was fijn geweest want ik heb er nog niet zoveel verstand van.

• JansenSE
PollieBreda schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:38:
[...]
Het systeem heeft ongeveer 2,5 jaar prima gewerkt. Misschien niet optimaal en niet meest efficiënt maar het werkte voldoende. Nu was alles in de soep gelopen omdat alle instellingen verdwenen waren.
Neemt niet weg dat ik zoals gezegd het systeem beter in kaart ga brengen en het graag wil verbeteren als dat kan.
[...]
Dat lijkt me ook de juiste weg. Eerst maar eens terug naar hoe het gewerkt heeft. Daar heeft immers iemand al een keer over nagedacht.
Als je dan met de dit forum, de handleidingen en veel inlezen de instellingen wat aanpast, krijg je een "gevoel" bij je eigen systeem. Iedereen hier heeft een ander huis, andere settup, (ander klimaat zelfs!), andere wensen en andere skills. Daar moet je een beetje tussendoor weten te lezen.
Als je dan meer kunt monitoren met bijvoorbeeld HomeAssistant kan dat helpen. Je ziet dan beter wat er gebeurt.
Ik heb mijn systeem nu lekker draaien en ben tevreden. Zonder HomeAssistant en dit forum was me dat nooit gelukt.
PollieBreda schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:38:
Dankjewel! Deze instelling aangepast en DHW ging direct verwarmen. Het is jammer dat de handleidingen van LG niet duidelijk uitleggen wat er precies met welke instelling bedoeld wordt. Iets als een handleiding voor dummies was fijn geweest want ik heb er nog niet zoveel verstand van.
Ik had dus precies hetzelfde bij oplevering door de aannemer! Grooooote frustratie en eerste week na terugverhuizen na de verbouwing koud douchen :S De aannemer had deze WP bedacht, zonder hier goed over na te denken blijkt achteraf. Vervolgens een installateur in bedrijf laten stellen die er geen ervaring mee had. Die had het met de instelling min-temp: 45 achtergelaten. Toen hij vertrok heeft de DHW inderdaad 1x warm water gemaakt en wachtte daarna vrolijk tot het water ~13 ging worden. Helemaal k*t. Na een week frustratie kwam ik op dit forum en werd ik binnen een dag op die instelling gewezen door @Jojan265 (Waarvoor nog steeds eeuwige dank _/-\o_ )

Het lastige is denk ik dat een systeem met warmtepomp nou eenmaal niet iets is voor dummies. Er zijn teveel mogelijkheden en zaken om rekening mee te houden in jouw eigen specifieke situatie.
Voor optimalisatie van een systeem moet je er dan eigenlijk ook bovenop zitten. 1 parameter aanpassen en een week aanzien. Een installateur heeft hier geen tijd voor. En er zijn er ook genoeg die er geen verstand van hebben.

Daarom zou ik je aanbevelen om iets van monitoring te regelen (HomeAssistant) dan dit winterseizoen gebruiken om een goed beeld te krijgen van je huidige systeem. Met die ervaring kun je dan wel kijken of en wat je eventueel aan wil passen aan de hydraulische kant. Dan komt dat wel in de zomer of volgende zomer.

• kazemo
1. Temperatuur = directe energie-inhoud

Hoe kouder de buitenlucht, hoe minder sensible heat (directe warmte die je kunt meten met een thermometer).

Bij vorst is de lucht dus inderdaad “kouder” en bevat ze minder bruikbare warmte per kilogram lucht.

Een lucht/water‑warmtepomp moet harder werken om daar nog energie uit te halen.

2. Vochtigheid = latente energie én risico

Latente energie: waterdamp bevat energie die vrijkomt bij condensatie. Theoretisch kan een warmtepomp daar iets van profiteren.

Praktisch probleem: bij lage temperaturen condenseert diezelfde waterdamp op de verdamper → vormt rijp/ijs.

Dat ijs blokkeert warmteoverdracht, waardoor de pomp in defrost moet gaan. Hoe vochtiger de lucht, hoe sneller dit gebeurt.

3. Waarom de uitspraak “vochtige lucht bevat veel energie” misleidend kan zijn

Het klopt natuurkundig (latente warmte van waterdamp).

Maar voor de gebruiker van een warmtepomp is het negatief: vochtige lucht bij lage temperatuur betekent juist meer kans op bevriezing van de verdamper en dus lagere COP en meer defrosts.

Daarom voelt de uitspraak als “onzin” in de praktijk, ook al is ze theoretisch correct.

Samenvattend

Temperatuur is de hoofdvariabele: hoe kouder, hoe minder warmte beschikbaar.

Vochtigheid is dubbel: in theorie extra energie, in praktijk vooral extra ijsvorming → slechtere prestaties.

Dus stelling klopt: bij vorst én hoge luchtvochtigheid zijn de omstandigheden voor een lucht/water‑warmtepomp ronduit slecht.

Zo zie ik het en ik blijf erbij,dit begint al bij 4gr dus onder 4gr geen silent mode meer dan is er meer lucht verplaatsing

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

kazemo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:21:
Zo zie ik het en ik blijf erbij,dit begint al bij 4gr dus onder 4gr geen silent mode meer dan is er meer lucht verplaatsing
100% eens. Dit is essentieel.

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:24
kazemo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:21:
Ik kijk liever naar de suction temperatuur. Dat is n.l. de temperatuur waarbij de condensor gaat bevriezen.
Als deze over 5 minuten lager wordt dan 0 graden zet ik automatisch Silent mode uit, waardoor de suction temperatuur weer iets stijgt, en je bevriezing uitstelt.
Maar daarom ook pas bij een suction temperatuur van boven de 1,5 graden over 5 minuten zet ik automatisch de silent mode weer aan.
Dit samen zorgt er voor dat de Silent mode niet te vaak aan en uit gaat, en bevriezing langer wordt uitgesteld.

Ben daarover zeer tevreden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SR5hptAlur1nQXlf2AH3M4rqrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8dawGOz4jCGWzmTBAh8cIrdv.png?f=fotoalbum_large

Heb lange tijd geprobeerd dit op basis van de condensor temperatuur afhankelijk te laten zijn, of nog beter, de dauwpunt temperatuur, maar dat leverde slechtere resultaten op.

[ Voor 7% gewijzigd door tebogo op 17-12-2025 20:13 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:33:
[...]

Als deze over 5 minuten lager wordt dan 0 graden zet ik automatisch Silent mode uit, waardoor de suction temperatuur weer iets stijgt, en je bevriezing uitstelt.
Is de stille werking zo belangrijk voor je? Stoort de wp als ze niet op stille modus staat?

• tebogo
walter_321 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:39:
[...]

Is de stille werking zo belangrijk voor je? Stoort de wp als ze niet op stille modus staat?
yes, en daarnaast scheelt het ook zo'n 50 W, beter voor je COP. 8)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• walter_321
tebogo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:11:
[...]

yes, en daarnaast scheelt het ook zo'n 50 W, beter voor je COP. 8)
euh LG bouwt een WP die express meer lawaai maakt zodat het rendement lager is?

• tebogo
walter_321 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:27:
[...]

Ik zou het omdraaien, de mogelijkheid om het geluid wat te verminderen, en je vermogen wat lager kunt zetten wanneer dat kan ;)
Als je meer vermogen nodig hebt, dan zet je Silent mode uit :)

• kazemo
tebogo schreef op woensdag 17 december 2025 @ 17:33:
[...]

Ik kijk liever naar de suction temperatuur. Dat is n.l. de temperatuur waarbij de condensor gaat bevriezen.
Maar daarom ook pas bij een suction temperatuur van boven de 1,5 graden over 5 minuten zet ik automatisch de silent mode weer aan.
Dit samen zorgt er voor dat de Silent mode niet te vaak aan en uit gaat, en bevriezing langer wordt uitgesteld.

Ben daarover zeer tevreden..

[Afbeelding]

Heb lange tijd geprobeerd dit op basis van de condensor temperatuur afhankelijk te laten zijn, of nog beter, de dauwpunt temperatuur, maar dat leverde slechtere resultaten op.
sorry verkeerd geplaatst

[ Voor 52% gewijzigd door kazemo op 18-12-2025 07:26 ]

• Oilman
kazemo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 06:55:
[...]

is dit de manier hoe je het gedaan hebt???

Stappen in Home Assistant

Sensor beschikbaar maken

Zorg dat de suction temperature van je warmtepomp beschikbaar is in HA.

Vaak gebeurt dit via Modbus, MQTT, of een integratie van je warmtepomp (soms via een gateway of ESPHome).

Je krijgt dan een entiteit zoals sensor.suction_temperature.

Template sensor (optioneel)

Je kunt een template sensor maken die checkt of de waarde onder een drempel komt:

template:
- sensor:
- name: "Silent Mode Trigger"
unit_of_measurement: "°C"
state: >
{% if states('sensor.suction_temperature') | float < 0 %}
off
{% elif states('sensor.suction_temperature') | float > 1.5 %}
on
{% else %}
keep
{% endif %}

Hier wordt bepaald of Silent mode uit (off), aan (on) of ongewijzigd (keep) moet zijn.

Automation

Maak een automation die Silent mode schakelt:

automation:
- alias: "Silent Mode Control"
trigger:
entity_id: sensor.silent_mode_trigger
action:
- choose:
- conditions:
state: "off"
sequence:
- service: climate.set_preset_mode
target:
entity_id: climate.lg_therma
data:
preset_mode: normal
- conditions:
state: "on"
sequence:
- service: climate.set_preset_mode
target:
entity_id: climate.lg_therma
data:
preset_mode: silent

Dit schakelt Silent mode uit als de suction temperatuur < 0 °C is, en weer aan als die > 1.5 °C wordt.

📌 Praktische tips

Je moet weten welke service of preset mode jouw warmtepomp in HA ondersteunt. Soms heet het climate.set_fan_mode of climate.set_preset_mode.

Test eerst handmatig of je Silent mode via HA kunt schakelen. Pas daarna de automation toe.

Voeg eventueel een delay of for: 5 minutes toe in de trigger, zodat de pomp niet te vaak schakelt.
Ik dacht dat we zouden stoppen met ongevraagde Ai meuk?

• kazemo
Oilman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:14:
[...]

Ik dacht dat we zouden stoppen met ongevraagde Ai meuk?
Oke ik heb het weg gehaald SORRY

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20-12 16:41
butterkeks schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:42:
[...]

Ja, Silent staat uit, dat is zeker.

Het vermogen is net voldoende onder deze omstandigheden, maar door de vele ontdooicycli is de COP slechter dan in de documentatie staat vermeld.

Van de 45 minuten tussen de ontdooicycli heb ik 5 minuten waarin hij niet draait en waarin hij het water zelfs actief koelt. 10 minuten totdat hij weer op vermogen is en 10 minuten aan het einde, waarin hij bevroren is en slecht presteert. Daartussenin werkt hij zoals het hoort.
Als COP heb ik in de startfase 3,5 en aan het einde nog maar 2,2. Dat komt neer op een gemiddelde van ongeveer 2,9 over de looptijd.

De 12 kW zou zeker beter zijn geweest, maar ik heb voor de 9 kW gekozen omdat altijd wordt aanbevolen om een maat kleiner te nemen. Dat het bij mistig weer zo slecht werkt en ook nog eens zoveel lawaai veroorzaakt, had ik niet gedacht.
12kW zou in jou geval idd beter zijn geweest. Als je weinig defrosts wilt moet je de warmte-pomp hebben met de met het laagste vermogen die in het frame past want dan heb je grootste lucht warmtewisselaar voor dat vermogen. Ik heb de 12kW en deze week geen defrosts gehad. Als ik nu een nieuwe zou kopen zou ik de R290 9kW nemen dat is de kleinste in het grote 3-fase frame. Jij hebt nu een 9kW in een frame dat tot 5kW gaat dus de 9kW heb je alleen tijdens gunstige omstandigheden beschikbaar en niet als je ze nodig hebt want dan is je lucht warmte wisselaar te klein om dat vermogen te onttrekken aan de lucht. Gevolg lagere koelmiddel temperatuur en meer defrosts.

Toen ik de mijne kocht wilde ik perse een 3 fase versie en de 9kW 3 fase was er nog niet. Ik ben achteraf wel blij dat ik toch de 12kW heb genomen. Hij is net te zwaar om effectief te kunnen koelen en continu te verwarmen bij temperaturen boven de 8 graden, maar warm water maakt hij als een malle en onder slechte omstandigheden rond 0 heeft hij meer dan genoeg capaciteit en niet zo veel defrosts en een lucht warmte wisselaar die vaak maar 2 graden kouder is dan de buiten temperatuur. Ook onder 0 doet hij het super. Opstarten is wel een dingetje. Ik start hem op in silent mode en zet daarna silent mode uit. Met silent mode aan moduleert de mijne niet ver genoeg terug, waarschijnlijk omdat hij ORCs probeert te vookomen.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:27:
[...]

Je lijkt in dit bericht en in vorige berichten die je schreef moeite te hebben te accepteren dat de LG doet wat hij doet.
Allemaal prima, als ik niet wist waar ik aan begon zou ik ook balen.
Alle mankementen die hier beschreven zijn, ook degene die ik ervaar, zijn voor de UB60 prima mee te leven en omheen te werken met Home Assistant. De UB40 durf ik geen uitspraken over te doen omdat die toch zoals jij en anderen het beschrijven net andere issues heeft.

Echter, je schrijfstijl ergert me persoonlijk al pagina's lang. Wij zijn niet de vijand en onderbouwen ook gewoon met onze ervaringen en observaties de situatie.
Ik zou het op prijs stellen als je je frustratie omzet in positieve kritiek en die richt in concrete acties aan LG in plaats van tegen ons.

Dat gezegd te hebben, ik lees met een schuin oog mee op het Duitse PV forum en las daar deze week dat LG een update schijnt te hebben voor de UB40 serie. Wellicht iets om in de gaten te houden en ook aan je installateur terug te koppelen, wellicht dat ze binnenkort voor jouw problemen ook met oplossingen komen.

Dan als laatste concreet op je reactie, nee dat doen ze vast niet bewust, ze hebben vast gewoon een product op de markt willen releasen en niet goed genoeg getest. Feit blijft dat in silent mode, de WP efficienter draait en met minder geluid, zolang de temperatuur hoog genoeg is dat dit niet het dichtvriezen versnelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHrUL0ox0iXesdMxqLrj1LZmM8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqFVnhD0xZm1yO5BC532EKuL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLH4wl2xCfrHB_c5K8l027iAHHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjskrWRu7TWfxzLwJlYPBHOU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yi1xTOrzEzlMW3z0azq-B-04dG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZG7XlE3YiVUC84A78jvnfvED.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door teunos93 op 18-12-2025 11:43 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

• TomHarm
  • Laatst online: 20-12 07:14
Yes, I follow along the same site and having a UB60 with a wild regulating compressor. I hope the fix for the lads with the UB40 will also apply for the UB60 in some near future. I´m currently trying to get in touch with the support team of LG.

• walter_321
jschel schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:08:
..Ik heb de 12kW en deze week geen defrosts gehad. Als ik nu een nieuwe zou kopen zou ik de R290 9kW nemen dat is de kleinste in het grote 3-fase frame. Jij hebt nu een 9kW in een frame dat tot 5kW gaat dus de 9kW heb je alleen tijdens gunstige omstandigheden ...
Ben je zeker van je opmerking ivm de 9kw?
De 7Kw en 9Kw R290 1- en3-fase zitten indezelfde UB40 buitenunit (als je met frame buitenunit bedoelt). 12,14,16kW zitten in een UB60 buitenframe dat groter is (de versie met 3 voeten).
De 9kW zal tot een goede 2kw afgifte kunnen moduleren.

• jschel
walter_321 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:42:
[...]

Ben je zeker van je opmerking ivm de 9kw?
De 7Kw en 9Kw R290 1- en3-fase zitten indezelfde UB40 buitenunit (als je met frame buitenunit bedoelt). 12,14,16kW zitten in een UB60 buitenframe dat groter is (de versie met 3 voeten).
De 9kW zal tot een goede 2kw afgifte kunnen moduleren.
https://www.lg.com/nl/luc...93hfx-ub60-phcs0-encxleu/

• walter_321
Bedankt voor de correctie/referentie!
https://www.lg.com/nl/luc...ncxleu/#pdp-specs-section
Vergelijken met de 'kleine'versie is het opvallend dat de voorgesteld SCOP 1% verschilt tussen de kleine en grote lucht-warmtewisselaars. Terwijl de specs bij referentie buitentemperaturen een veel groter COP verschil gegen (bv 4% bij 7°C en zowat 20% bij -7°C).

• SalexSun
  • Nu online
SalexSun schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:18:
@Jojan265 @teunos93 Mijn vorige bericht over COP was het hier tussen -2 en 0. Bij jullie beide hoger geloof ik. Met hogere temperaturen stijgt de COP ongebruikelijk snel, vannacht 5,5gr en de COP lag tegen de 5 aan.

Eea nagekeken en er stond een shunt op 0,35bar ingesteld. Voorheen ging die nominaal enkel open tijden defrost (pomp 100%), maar door wat andere aanpassingen ging die nu al eerder open. De shunt nu op 0,5 gezet. Deze lijkt nu nominaal dicht te staan.
Het effect op gemeten* COP is positief. DeltaT neemt toe, maar de flow neemt iets af. Iets later ook nog de pomp capaciteit van 65% naar 60% gezet wat nog iets brengt, al ben ik bang nu CH14 errors te gaan zien.

Twee vragen blijven mij nu bij.
1) de flow door het afgiftesysteem is op basis van flowmeters (maar niet overal aanwezig) niet veranderd. Het verschil is dus enkel dat er voorheen onnodig water werd rondgepompt. Hierdoor was deltaT voor de warmtepomp lager, maar de flow hoger. Energetisch zou het niet uit moeten maken (berekend op een bierviltje), maar wellicht kan iemand hier toch een positief effect kunnen verklaren op basis van interne werking van de warmtepomp.
2) is dit nu werkelijk een positief effect op de COP, of enkel op de gemeten COP ivm onnauwkeurige sensoren? Hiervoor zou ik exteren sensoren moeten toevoegen. Dat ga ik doen als daar een keer aan toe kom, maar dat kan nog wel even duren.

Mijn gevoelsmatige conclusie is dat de warmtepomp bij lage deltaT niet zo efficient is. Bij ons is hij toch wel overbemeten (om 95% van de tijd op stille modus te draaien). Hierdoor compressor frequentie vaak 10Hz en de deltaT vaak laag, ook rond 0gr afgezien van defrosts.
Ik vraag mij af of het onder de streep zuiniger te zijn om minder draaiuren op een hogere temperatuur te maken. (note: dat doe ik al op basis van buitentemperatuur grens van 4gr)
Even een update. Ik heb externe sensor toegevoegd om de COP nauwkeuriger te meten. De meer definitieve conclusie is dat de COP instort bij lage deltaT. Ik ga een proef doen waarbij doeltemperatuur wordt verhoogd wanneer de compressor frequentie onder 15Hz komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ak4xeJcgE4fCuBDwUNeVpqW8ayw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvmFlftjkOKyNa7CzMpF1cSr.png?f=fotoalbum_large

Het blijkt dat de interne sensoren in de warmtepomp vrij goed lijken te kloppen, afgezien van de grote stapgrootte. Op dagbasis ligt de berekende COP vrij dicht bij elkaar, maar de actuele COP op basis van de interne sensoren is praktisch onbruikbaar

• SalexSun
  • Nu online
aanvulling. De COP lijkt enkel in te storten wanneer defrost plaatsvinden. Mijn vermoeden is dat de condensor al snel grotendeels dichtvriest waardoor de COP instort, maar omdat de doeltemperatuur nog wordt gehaald triggered er geen volgende defrost. Dat probeer ik nu dus extern to doen door de doeltemperatuur te verhogen. Dus meer defrosts (slecht voor COP), maar tussen defrosts hogere COP. Als dat klopt blijft de vraag wat het verschil over een langere periode zal zijn, dat is tzt wel te berekenen

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwppwpCebR4vcX1vPemrezC0TA4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpsx7OWeP1OPoq6dovSv4Av5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xjx9aQcnChEOPDLXlrQ75Ibqjd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxIrPlrhoxsIpSCAAsK0mcMG.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb met mijn warmtepomp 5kw in de kelder gemiddeld over de anderhalf jaar dat hij loop nu een gemiddeld van cop 5,08 wat volgens mij wel goed is.
Hij loop 24/7 en het is 20/21 graden in huis

[ Voor 4% gewijzigd door jscheffers op 20-12-2025 20:29 ]

• jschel
SalexSun schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:57:
[...]

Even een update. Ik heb externe sensor toegevoegd om de COP nauwkeuriger te meten. De meer definitieve conclusie is dat de COP instort bij lage deltaT. Ik ga een proef doen waarbij doeltemperatuur wordt verhoogd wanneer de compressor frequentie onder 15Hz komt.

[Afbeelding]

Het blijkt dat de interne sensoren in de warmtepomp vrij goed lijken te kloppen, afgezien van de grote stapgrootte. Op dagbasis ligt de berekende COP vrij dicht bij elkaar, maar de actuele COP op basis van de interne sensoren is praktisch onbruikbaar
Als je dadelijk wat meer info hebt kun je dan een plaatje delen met de assen zodat we de waardes beter af kunnen lezen. Dan kunnen we beter mee denken;-)

• SalexSun
  • Nu online
jschel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:04:
[...]

Als je dadelijk wat meer info hebt kun je dan een plaatje delen met de assen zodat we de waardes beter af kunnen lezen. Dan kunnen we beter mee denken;-)
COP piekt op 4,2 tijdens de opstartpiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RWEluY7U9jKBZDrCt3efrV3ooog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/twehRwIgpNmXpdn1ziIhWpU1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door SalexSun op 20-12-2025 13:20 ]

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

SalexSun schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:57:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb ook nu een paar weken externe (met in ijswater offset geijkte) ds18b20 die het vermogen en dag energie bijhouden. Ik zie een steady offset van 0.5 graden lager dan de interne lg sensoren en uiteraard hogere resolutie. Maar ook net als jij, wijkt het dag gemiddelde slechts 5% lager.

Instantane cop heb ik verwijderd van mijn dashboard omdat die te veel fluctueert, ik weergeef nu enkel nog de 5 minuten gemiddelde waarde.

[ Voor 5% gewijzigd door teunos93 op 20-12-2025 13:25 ]

• jschel
SalexSun schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 13:19:
[...]

COP piekt op 4,2 tijdens de opstartpiek

[Afbeelding]
4.2 is oke die 2.4 te laag bij deze buiten en aanvoer temperatuur, in Noord brabant igg. Waarom moduleert hij zo ver en zo snel terug met dit weer? De mijne draait nu rond de 4.5 en vanochtend met de defrosts wat lager, gemiddeld rond de 3.3 denk ik. Nu is hij terug gemoduleerd maar de hele dag boven de 25Hz gezeten. Ik vraag me af of hij nog efficient werkt als hij zo ver terug gemoduleerd is onder deze omstandigheden.

• SalexSun
  • Nu online
jschel schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:41:
[...]

4.2 is oke die 2.4 te laag bij deze buiten en aanvoer temperatuur, in Noord brabant igg. Waarom moduleert hij zo ver en zo snel terug met dit weer? De mijne draait nu rond de 4.5 en vanochtend met de defrosts wat lager, gemiddeld rond de 3.3 denk ik. Nu is hij terug gemoduleerd maar de hele dag boven de 25Hz gezeten. Ik vraag me af of hij nog efficient werkt als hij zo ver terug gemoduleerd is onder deze omstandigheden.
Hij moduleert zo ver terug omdat de doel temperatuur daarmee wordt gehaald. Vanmorgen was wel behoorlijk mistig, maar dan nog lijkt het mij ook te laag.

Ik heb nu dus gemaakt dat de doeltemperatuur omhoog gaat wanneer de frequentie onder 15Hz zakt. Zo maar eens testen en dan weer verder kijken.

Vanmiddag bij 8gr was de COP stabiel zo’n 4,4 op 10Hz

• SalexSun
  • Nu online
Let op dat die 2,4 actuele COP is, over de hele run is de COP hoger

• tebogo
Ben zelf best tevreden ondanks de dikke mist vanochtend in Brabant. Iemand die denkt dat dit nog beter kan? Ik sta altijd open voor suggesties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2oCV8Re6RxhkqzW-S4OR6g9MfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qvhTCuKrknkHGcm2JAmCWDac.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwMHnsHLUFLkcoMJ-BujAIXSZt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PMXcOggLIbIA76Bg8sVz8La.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvmd9lTgde55HuWMH1Cq47m_e0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1fowJuF4Zoxl0Av16xiQrsd9.png?f=fotoalbum_large

• walter_321
Als je op uitgaande temperatuur stuurt; er is een overshoot (en de WP best in hoge toeren)... en dan komt een defrost; als de wp 'rustig' was gebleven had de defrost misschien noet nodig geweest... misschien ;-)
Edit: dat gaat misschien enkel op bij de eerste 2 defrosts.

[ Voor 12% gewijzigd door walter_321 op 20-12-2025 21:30 ]

• tebogo
walter_321 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:30:
Als je op uitgaande temperatuur stuurt; er is een overshoot (en de WP best in hoge toeren)... en dan komt een defrost; als de wp 'rustig' was gebleven had de defrost misschien noet nodig geweest... misschien ;-)
Edit: dat gaat misschien enkel op bij de eerste 2 defrosts.
Reageer je hiermee op mijn post? Dan begrijp ik het niet helemaal, kun je het nader toelichten?
Bedankt!

• walter_321
tebogo schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:40:
[...]

Reageer je hiermee op mijn post? Dan begrijp ik het niet helemaal, kun je het nader toelichten?
Bedankt!
Begin bij het begin; stuur je op de uitgaande temperatuur en de 'target temp' idd de doeltemperatuur?

Na het uitschakelen van de silent mode de eerste keer, stijgt het vermogen van de wp hard; en de uitgaande temperatuur schiet boven de doeltemperatuur. Dat is volgens mij niet nodig; als de wp langzaam aan naar het doel was gegaan had de wp eventueel die eerste defrost kunnen vermijden.
Datzelfde patroon zie ik wat bij de 2de defrost.

Verder:
- tussen ongeveer 5u en 11u haalt de wp de doeltemperatuur niet. Ondanks hoge toerentallen. Pas terug in silent mode wordt de wp 'rustig' en blijft mooi op doeltemperatuur.
- je hebt dikwijls een hogere delta T dan 5K (zo lijkt het voor mij op de grafiek? niet 100% duidelijk). In theorie is een delta T van 5K meer efficiënt. Werk je met vast debiet?
- je binnentemperatuur blijft stabiel ondanks dat de wp de doeltemperatuur niet haalt. Ik zou dan denken dat je doeltemperatuur te hoog staat. Het doel wordt niet gehaald, maar het blijft binnen even warm. Ergo het doel is te hoog. Een lager doel zorgt misschien voor een meer rustig gedrag.

Maar echt uitspraken doen is moeilijk te zeggen zonder details van de installatie te kennen.
Pagina: 1 ... 194 195 Laatste