[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 14:38
ParaWM schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Ik had ook de extreme 2mm op de voorkant bij mijn 3080Ti FE.

ParaWM in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

Had je in eerste instantie wel de hele core voorzien van paste, en niet een cpu methode met stipjes of streepjes? Het is een directe die natuurlijk. Kan me voorstellen dat je nu pads te plat gerolt hebt zodat het vram te heet wordt. Die 2mm extreme zou moeten werken.
De koelpasta heb ik zelf uitgesmeerd en wel echt flink gebruikt. Zag wel aan de afdruk op de koeler dat een kant geen goed contact maakt met de core. Nu de VRAM pads eigenlijk te plat zijn haal ik goede temperaturen met de GPU.

Ik heb zojuist de 1.5 mm pads besteld, dus even wachten tot dinsdag.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 17:34
nedernakker schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:38:
heb je een bron? wat is hoog en hoe lang is lange levensduur?

ik waardeer je input, maar ik heb er graag goede bronnen bij, vind jij het te hoog of Nvidia? als 95,9 de bijkomende hotspot temperatuur is voor een target core temp van 83 volgens de bios van de gpu, en het systeem wordt zo aangeboden, waarom doen ze dat dan als dit niet juist is?
Het is de hotshot (dus het heetste punt van de GPU DIE zelf) die gemeten word .
Bronnen zjjn lastig te vinden,heb al gezocht,maar NVIDIA zelf geeft er geen duidelijkheid over.
Of iemand moet wel wat vinden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Dat is het lastige, ik google me rot, ik lees dat de waarde nog niet heel lang uit te lezen is, en dat de betreffende waarde uitlezen iets is wat is uitgevonden door end users en niet per se door nvidia zelf.

Wat ik wel lees is dat 11/12 graden verschil tussen beide normaal is, ik lees veel over hogere delta’s tussen de 2 en dat dit vaak te wijten is aan een slechte cooler mount.

Ik lees ook van mensen die 105+ gaan op de hotspot en hier verder geen problemen mee ondervinden.

Ik heb gisteren een tijdje met open case gegamed, gpu temps 80 core 92 hotspot met 59% fan ipv de 83/95 met 64% de extra warmte komt van de cpu af, deze was wel 7 graden koeler.

De airflow is dus niet optimaal maar ook niet schrikbarend slecht, vanmorgen een extra intake fan geplaatst en de originele outtake vervangen voor 2 52 cfm lage toeren fans, het is in ieder geval stiller, en een stuk meer luchtverplaatsing.

ik moet nog even stresstesten om te kijken wat voor invloed het heeft

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:24
nedernakker schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:37:
Dat is het lastige, ik google me rot, ik lees dat de waarde nog niet heel lang uit te lezen is, en dat de betreffende waarde uitlezen iets is wat is uitgevonden door end users en niet per se door nvidia zelf.

Wat ik wel lees is dat 11/12 graden verschil tussen beide normaal is, ik lees veel over hogere delta’s tussen de 2 en dat dit vaak te wijten is aan een slechte cooler mount.

Ik lees ook van mensen die 105+ gaan op de hotspot en hier verder geen problemen mee ondervinden.

Ik heb gisteren een tijdje met open case gegamed, gpu temps 80 core 92 hotspot met 59% fan ipv de 83/95 met 64% de extra warmte komt van de cpu af, deze was wel 7 graden koeler.

De airflow is dus niet optimaal maar ook niet schrikbarend slecht, vanmorgen een extra intake fan geplaatst en de originele outtake vervangen voor 2 52 cfm lage toeren fans, het is in ieder geval stiller, en een stuk meer luchtverplaatsing.

toon volledige bericht
Ik weet niet of elke kaart het heeft, maar mijn onderste case fan van de voorzijde gekoppeld aan de uitgang van de GPU als een extra fan, dus dan blaast de case fan op het moment dat de GPU het wil nog wat extra koele lucht eroverheen. Maar heb nog nooit met gamen mijn GPU boven de 75 graden gehad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 17:34
nedernakker schreef op maandag 14 februari 2022 @ 13:37:

toon volledige bericht
Airflow klopt dus niet.

Open kast is geen ideale situatie voor airflow.
Alleen als je echt een probleem hebt met warmte opbouw in de kast merk je dat op die manier goed als je de case open zet

Zet er maar eens een fan op en kijk wat er dan gebeurd,vermoed dat die dan nog wel verder zakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlxS5t93kVtQgRBlHn3J_GnYDeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WftyUL68goXQnJLPYC5iNGP5.png?f=fotoalbum_large

bovenstaande is een plaatje van het web, maar ter illustratie van wat ik heb gedaan, ik heb een grotere gpu en de 92mm fan lager geplaatst, pastte net. In het zijpaneel zit mesh ter hoogte van de fan, dus die nu als intake genomen, de exhaust fan van hetzelfde merk en type zodat de verhouding qua push en en pull in de case gelijk is. ik kan eens experimenteren met een lagere target temp op de gpu, maar denk vooral dat een andere cpu koeler nodig is voor betere ambients in de kast,

ik zal de resultaten nog delen

[ Voor 4% gewijzigd door nedernakker op 14-02-2022 14:41 ]

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
ParaWM schreef op zondag 13 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Ik had ook de extreme 2mm op de voorkant bij mijn 3080Ti FE.

ParaWM in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

Had je in eerste instantie wel de hele core voorzien van paste, en niet een cpu methode met stipjes of streepjes? Het is een directe die natuurlijk. Kan me voorstellen dat je nu pads te plat gerolt hebt zodat het vram te heet wordt. Die 2mm extreme zou moeten werken.
Waarschijnlijk het probleem al gevonden, op Reddit lees ik dat er sinds december dezelfde problemen die ontstaan zijn met repadden die ik nu ervaar. Het schijnt dat de laatste batch Gelid Extreme pads harder zijn geworden waardoor nu 1.5 mm gebruikt dient te worden voor een RTX 3080 FE. Morgen krijg ik ze als het goed is binnen en dan kunnen we zien :) .

[ Voor 4% gewijzigd door pretpik op 15-02-2022 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
Update op m'n eigen post. Nadat ik gisteren alleen de 2.0 mm bestelling heb binnen gekregen terwijl ik zowel 1.5 mm als 2.0 mm had besteld, heb ik voor de zekerheid gisteren nog maar een plakje 1.5 mm besteld bij een webshop die wel T&T heeft. Gelukkig kwam die vandaag binnen, samen met m'n soldeeermat. Keihandig, nooit aan gedacht dat die dingen ook handig zijn voor het uit elkaar halen van kleine elektronica :X .

Vandaag de pads er op geplakt en warempel, eindelijk na een aantal keer open maken van m'n 3080 FE is de temperatuur van het geheugen gedaald van 102 naar 92 graden. Delta temperatuur is 10 graden en de core is met 77 graden 2 graden warmer geworden met de default fancurve.

Hierbij kan ik dus bevestigen dat zeer waarschijnlijk de structuur van de Gelid Extreme pads veranderd is en ze dus harder geworden zijn. 1.5 mm is noodzakelijk in plaats van 2.0 mm.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RhxsKkM/IMG-8256.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j3F289P/IMG-8279.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s1cFbCH/IMG-8280.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door pretpik op 16-02-2022 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:43

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

freaky35 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Airflow klopt dus niet.

Open kast is geen ideale situatie voor airflow.
Alleen als je echt een probleem hebt met warmte opbouw in de kast merk je dat op die manier goed als je de case open zet

Zet er maar eens een fan op en kijk wat er dan gebeurd,vermoed dat die dan nog wel verder zakt
na heel veel experimenteren en puzzelen is mijn conclusie tijdens minen toch echt dat een open kast beter werkt dan welke setup met casefans ook, sterker nog al mijn casefans kunnen uitblijven dus nog een klein stroomvoordeel ook. En aangezien minen een nogal stabiele belasting van de gpu is en ik steeds langdurig (2-3 dagen) experimenteel heb getest geloof ik toch niet dat casefans de oplossing zijn… vergeet ook niet dat het wereldje van flink veel meer marketing heeft dan 15-20 jaar geleden.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nedernakker
Na een paar dagen testen met de nieuwe fans er in is het systeem een stuk stiller geworden, cpu is max 3 graden koeler en de gpu blijft dezelfde temperaturen najagen maar met 7/8% minder fan speed, eindigt nu rond de 55/60% fanspeed

Heb nog uren online zitten zoeken en lezen en mijn conclusie is dat het prima is zo. Cpu heeft 22 ish graden headroom. Met een gpu fan profiel met de fan op 80% is de gpu een graad of 4/5 koeler, maar met een hoop herrie ten gevolge, dat is het me ook niet waard. Kaart boost in game naar 1950/2000 MHz en werkt als een zonnetje. Het zit mijn tijd wel uit 👍🏻

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 18:43

Nemesizz

Untouchable

nedernakker schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 06:55:
Na een paar dagen testen met de nieuwe fans er in is het systeem een stuk stiller geworden, cpu is max 3 graden koeler en de gpu blijft dezelfde temperaturen najagen maar met 7/8% minder fan speed, eindigt nu rond de 55/60% fanspeed

Heb nog uren online zitten zoeken en lezen en mijn conclusie is dat het prima is zo. Cpu heeft 22 ish graden headroom. Met een gpu fan profiel met de fan op 80% is de gpu een graad of 4/5 koeler, maar met een hoop herrie ten gevolge, dat is het me ook niet waard. Kaart boost in game naar 1950/2000 MHz en werkt als een zonnetje. Het zit mijn tijd wel uit 👍🏻
Zo lang de kaart blijft boosten zit je qua temperatuur wel goed (anders boost ie niet), als die onder load onder base-clock gaat, dan pas heb je een thermal problem ;)

• nedernakker
daarom, en de cpu boost lekker mee, tuurlijk kan het koeler in een custom kast met een 3 ipv 2 fan niet oem uitvoering van de gpu en een mooie aftermarket koeler.

Maar goed, dan had ik niet voor € 1100 een 5700G met 3060 Ti prebuild gehad..

Ik ben meer dan tevreden op dit moment .

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:43
Dennism schreef op zondag 13 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Heb je R-Bar wel aangezet in de bios van je nieuwe moederbord?

Zie o.a. https://edgeup.asus.com/2...r-asus-powered-gaming-pc/
LOL jazeker meerdere malen uit en aan kon meteen al op de eerste pagina van het bios
Hoefde meteen die andere dingen niet meer te enabellen dat ging automatisch

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:06
mmxmmx schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:58:
[...]

LOL jazeker meerdere malen uit en aan kon meteen al op de eerste pagina van het bios
Hoefde meteen die andere dingen niet meer te enabellen dat ging automatisch
Je zou nog even CMOS reset kunnen doen. Zou niet de eerste keer zijn dat er na een BIOS update wat vage dingen niet/wel werken.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 20:19
Beetje off-topic vraag maar misschien weet iemand hier het :

Ik heb een Inno3D RTX 3090 Frostbite Ichill water gekoelde GPU.
Nu gebruik ik een MP5Works cooler op de backplate om de VRAM aan de achterzijde van de GPU enigzins koel te houden.

Vanmiddag kwam ik alleen tot ontdekking dat Alphacool nu active watergekoelde backplates heeft uitgebracht voor de RTX 3090/3080 serie, dus het idee is nu om een zo'n backplate erop te doen.

ALLEEN weet ik dus niet WELK type Alphacool Eisblock Aurora ik moet hebben voor de Inno3D...
Ik gok deze : https://www.highflow.nl/w...-3090-3080-reference.html

Heeft iemand hier misschien een idee welke ik moet gebruiken, of weet iemand hier welk soort printplaat er voor de Inno3D RTX 3090 Frostbite Ichill word gebruikt :?
(reference, supreme X etc)

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-05 14:43

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
dierkx36 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:16:
Beetje off-topic vraag maar misschien weet iemand hier het :

Ik heb een Inno3D RTX 3090 Frostbite Ichill water gekoelde GPU.
Nu gebruik ik een MP5Works cooler op de backplate om de VRAM aan de achterzijde van de GPU enigzins koel te houden.

Vanmiddag kwam ik alleen tot ontdekking dat Alphacool nu active watergekoelde backplates heeft uitgebracht voor de RTX 3090/3080 serie, dus het idee is nu om een zo'n backplate erop te doen.

ALLEEN weet ik dus niet WELK type Alphacool Eisblock Aurora ik moet hebben voor de Inno3D...
Ik gok deze : https://www.highflow.nl/w...-3090-3080-reference.html

Heeft iemand hier misschien een idee welke ik moet gebruiken, of weet iemand hier welk soort printplaat er voor de Inno3D RTX 3090 Frostbite Ichill word gebruikt :?
(reference, supreme X etc)
onze kaart is gewoon reference op een RGB connector na, dus op de achterkant hoef je je geen zorgen te maken.
Let wel je gaat de factory verzegeling breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
INNO3D schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:33:
[...]

onze kaart is gewoon reference op een RGB connector na, dus op de achterkant hoef je je geen zorgen te maken.
Let wel je gaat de factory verzegeling breken.
Check, dank je _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
Inno3D RTX 3090 Frostbite Ichill nu uitgerust met een Alphacool Eisblock Aurora active backplate cooler :9

Verschil in vergelijking met een MP5Works cooler :
- GPU temp na 30 minuten stress test 3 graden cooler dan met een MP5Works cooler.
- VRAM junction 15 graden koeler in vergelijking met een MP5Works cooler (bijna 20 zonder cooler)
- VRAM hotspot 10 graden koeler in vergelijking met een MP5Works cooler (bijna 30 zonder cooler)

Dus als je het niet erg vind een gok te nemen en je garantie op je RTX 3090 kwijt te raken is deze modificatie ZEKER te adviseren :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUr87ncw3qr9DpFUEDrbDZZB4gw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkjKFTiNxqsBjHeEqGADIfha.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
NVIDIA RTX LHR BIOS v2 Unlocker is infused with malware

https://videocardz.com/ne...e-limit-from-ampere-cards

Een keyboard logger, screen capture, and browser-based remote access

[ Voor 16% gewijzigd door Simbob op 24-02-2022 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:24:
[...]

https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc

870 euro...... nu ga ik daar een beetje over twijfelen dat is wel een lekkere prijs hoor. En dat voor denk ik een van de meest geliefde 3070 kaarten ben benieuwd naar je ervaring (mag dan uiteraard in het ervaringen topic)
Ik had vorig jaar voor bijna dat bedrag de 3060 Ti (Asus) en die draait echt zo veel op 1440p met 100+ fps, tenzij je echt zware games wil spelen dan lijkt me dit een prachtige deal.

Kan je eindelijk gamen en je houdt nog lekker geld in de pocket voor vakantie ofzo, stuk zuiniger ook dan de 3070 Ti en veel zuinger dan je geliefde 3080. En je hebt je stille MSI Gaming, die fans draaien amper en hij blijft koel, je hoort echt niets.

Toen was het verschil met de 3060 Ti overigens 250 euro, nu maar 100, dat is het wel waard.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 26-02-2022 10:00 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-05 09:10
JDx schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:55:
[...]

Ik had vorig jaar voor bijna dat bedrag de 3060 Ti (Asus) en die draait echt zo veel op 1440p met 100+ fps, tenzij je echt zware games wil spelen dan lijkt me dit een prachtige deal.

Kan je eindelijk gamen en je houdt nog lekker geld in de pocket voor vakantie ofzo, stuk zuiniger ook dan de 3070 Ti en veel zuinger dan je geliefde 3080. En je hebt je stille MSI Gaming, die fans draaien amper en hij blijft koel, je hoort echt niets.

Toen was het verschil met de 3060 Ti overigens 250 euro, nu maar 100, dat is het wel waard.
Oei keuzes (luxe keuzes)

Ik heb een 1440P scherm, vind het een fijn idee dat ik voor de 3070 maar 2 kabels hoef te verbinden met de kaart dus geen gekloot zoals ik heb met de 3080. Kan straks mijn 980 eruit halen en direct vervangen door de 3070 zonder gedoe met cable management.

Maar omdat mijn energie contract afloopt en mijn pc altijd aan staat moet ik toch ook serieus denken aan het verbruik..... Als kers op de taart had ik de kaart al een keer bijna besteld voor 1200 euro......

Staat tegenover dat de 3080 voor mijn autistische ik beter aanvoelt als de opvolger van de 980...... Alhoewel de 3070 bijna gelijk is aan een 2080ti......

Denk dat ik begin volgende week maar een knoop ga doorhakken, wie weet hoe lang het nog duurt voor de 3080 goedkoper is en de 3070 prijs gaat hij sowieso niet halen.

YouTube: RTX 3060 vs RTX 3060 Ti vs RTX 3070 vs RTX 3080 - 10 Games 1080p 144...

3080 is echt sneller dan de 3070 maarja voor de MSI variant is dat wel een meerprijs van 500 - 700 euro.. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Oei keuzes (luxe keuzes)

Ik heb een 1440P scherm, vind het een fijn idee dat ik voor de 3070 maar 2 kabels hoef te verbinden met de kaart dus geen gekloot zoals ik heb met de 3080. Kan straks mijn 980 eruit halen en direct vervangen door de 3070 zonder gedoe met cable management.

Maar omdat mijn energie contract afloopt en mijn pc altijd aan staat moet ik toch ook serieus denken aan het verbruik..... Als kers op de taart had ik de kaart al een keer bijna besteld voor 1200 euro......

Staat tegenover dat de 3080 voor mijn autistische ik beter aanvoelt als de opvolger van de 980...... Alhoewel de 3070 bijna gelijk is aan een 2080ti......

Denk dat ik begin volgende week maar een knoop ga doorhakken, wie weet hoe lang het nog duurt voor de 3080 goedkoper is en de 3070 prijs gaat hij sowieso niet halen.

YouTube: RTX 3060 vs RTX 3060 Ti vs RTX 3070 vs RTX 3080 - 10 Games 1080p 144...

3080 is echt sneller dan de 3070 maarja voor de MSI variant is dat wel een meerprijs van 500 - 700 euro.. :X
toon volledige bericht
Maakt niet uit, mijn PC staat ook altijd aan, als je niet gaat minen ofzo dan gebruikt ie gewoon maar iets van 12watt, pas als je gaat gamen gaat ie 200watt oid gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
MetalSonic schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:41:
[...]

Oei keuzes (luxe keuzes)

toon volledige bericht
Ik snap het niet, wat is het verschil met een 3080 qua kabels aansluiten?

[ Voor 47% gewijzigd door BHStar op 26-02-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
BHStar schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:30:
[...]

Ik snap het niet, wat is het verschil met een 3080 qua kabels aansluiten?

Heeft iemand ondertussen nog wel eens geluk met de EVGA queue? Ik heb er weinig vertrouwen in dat ik daar nog ooit iets van ga vernemen.
Nu gaat er één kabel van mijn PSU naar de kaart en die gaat bij de kaart op 2 x 6+2 aansluitingen. (MSI 980)

Bij de MSI 3080 heb je 3 x 8 aansluitingen via 2 verschillende kabels.. Ondanks dat ik een grote kast heb heb ik heel weinig ruimte bij de voeding om kabels te verwisselen, echt een gekloot met cable management in mijn kast. Moet dan van alles eruit halen qua kabels , terugplaatsen etc etc... :X

Edit: als je hier meer over wilt weten moet je maar PM sturen gaat anders te offtopic

[ Voor 5% gewijzigd door MetalSonic op 26-02-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
MetalSonic schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Nu gaat er één kabel van mijn PSU naar de kaart en die gaat bij de kaart op 2 x 6+2 aansluitingen.

Bij de MSI 3080 heb je 3 x 8 aansluitingen via 2 verschillende kabels.. Ondanks dat ik een grote kast heb heb ik heel weinig ruimte bij de voeding om kabels te verwisselen, echt een gekloot met cable management in mijn kast. Moet dan van alles eruit halen qua kabels , terugplaatsen etc etc... :X
Ah, dan snap ik 'm. Ik heb een 3080 fe dus ik kom mooi weg met die 2x 6+2 aansluitingen. Valt ook nog te overwegen, om een gesealde 3080ti fe voor een zacht prijsje over te nemen. (3080 is nog te prijzig omdat die non-lhr is).

Qua verbruik zal het elkaar in idle weinig uitmaken, in gamen wel. Maar dat zou ik er dan zelf wel voor over hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door BHStar op 26-02-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:46
Heeft iemand ervaring met deze 2 kaarten?

pricewatch: ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 V2 OC Edition 12GB met LHR
pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G

Welke is beter op het gebied van geluid? Ik kan geen reviews vinden die de 2 vergelijkt op het gebied van geluid(en koeling).
Verder heeft de msi variant nog een extra 6-pin connector, maakt dat hem sneller?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MetalSonic schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Nu gaat er één kabel van mijn PSU naar de kaart en die gaat bij de kaart op 2 x 6+2 aansluitingen. (MSI 980)

Edit: als je hier meer over wilt weten moet je maar PM sturen gaat anders te offtopic
Die MSI lijkt volgende specs die ik kan vinden 2x 8 pins te hebben. Als dat zo is, is onderstaande nog steeds van toepassing als aansluitadvies.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Met 1 kabel aansluiten dus niet de aanbevolen methode. Met een kabel aansluiten is alleen nog aanbevolen wanneer een kaart een enkele 6 of 8 pin vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGoatsy
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 20:00
Dennism schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:19:
[...]

Die MSI lijkt volgende specs die ik kan vinden 2x 8 pins te hebben. Als dat zo is, is onderstaande nog steeds van toepassing als aansluitadvies.

[Afbeelding]

Met 1 kabel aansluiten dus niet de aanbevolen methode. Met een kabel aansluiten is alleen nog aanbevolen wanneer een kaart een enkele 6 of 8 pin vereist.
Waarom kan je het beste die onderste niet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
MrGoatsy schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:17:
[...]

Waarom kan je het beste die onderste niet doen?
1 kabel, ondanks dat hij splitst of niet, kan maar een bepaald wattage leveren. Dit is voor een PCI-E 6 pin kabel +- 75 watt en +- 150 watt voor een PCI-E 8 pin kabel.

Het PCI-E slot zelf kan ongeveer 75 watt leveren. Afhankelijk van het type GPU, en de daarbij max wattage wat deze kan trekken, kun je in situaties komen dat een enkele kabel onvoldoende is.

Met aparte kabels zit je altijd goed, vandaar dat die methode wordt aangeraden.

M3P 24'

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vissa66 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:31:
[...]

1 kabel, ondanks dat hij splitst of niet, kan maar een bepaald wattage leveren. Dit is voor een PCI-E 6 pin kabel +- 75 watt en +- 150 watt voor een PCI-E 8 pin kabel.

Het PCI-E slot zelf kan ongeveer 75 watt leveren. Afhankelijk van het type GPU, en de daarbij max wattage wat deze kan trekken, kun je in situaties komen dat een enkele kabel onvoldoende is.

Ik zie dit plaatje vaak, maar met 3 slots lever je dan toch alsnog niet genoeg? Wat is dan het nut van 3 slots.

Ik heb het wel op de juiste manier met 2 kabels (2 slots) overigens.

Maar bij 3 slots op 2 kabels kan je dus alsnog maar 300 leveren, gelijk aan 2 slots. Bij 3 slots zou je dus met 3 kabels moeten werken om 450 watt te kunnen leveren.

Maar goed het blijft een aanbeveling, maar gewoon maar het zekere voor het onzekere nemen als het kan, net zoals dat ik op m'n moederbord 2x 8-pins heb gebruikt PWR1 en PWR2, terwijl eentje vaak ook werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 27-02-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
RTX 3080 12GB vs RTX 3080 10GB - Test in 10 Games

Het verschil tussen een 10Gb en een 12Gb is best wel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prijsverschil ook. In die regionen ligt het er gewoon aan of jij 50-100 euro per FPS wil betalen.

Meneer @Skyline GT-R had hier een mooie grafiek van.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 27-02-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 14:38
JDx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Ik zie dit plaatje vaak, maar met 3 slots lever je dan toch alsnog niet genoeg? Wat is dan het nut van 3 slots.

Maar bij 3 slots op 2 kabels kan je dus alsnog maar 300 leveren, gelijk aan 2 slots. Bij 3 slots zou je dus met 3 kabels moeten werken om 450 watt te kunnen leveren.

Maar goed het blijft een aanbeveling, maar gewoon maar het zekere voor het onzekere nemen als het kan, net zoals dat ik op m'n moederbord 2x 8-pins heb gebruikt PWR1 en PWR2, terwijl eentje vaak ook werkt.
Het ligt iets gecompliceerder. Die 75 en 150 watt zijn namelijk ATX standaarden. Eigenlijk mag er niet meer wattage over die kabels getrokken worden.

Echter doet een voeding dat wel indien nodig. Afhankelijk hoeveel deze kan leveren over de 12v rail. Er zit een flinke speling in hoeveel de kabels aankunnen, maar de ATX standaard schrijft de 75/150w voor als max.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JDx schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Dat ligt aan de voeding, als jij een voeding hebt met 3 (of meer) PCIE aansluitingen dan gebruik je bij 3 ook gewoon 3 kabels.

Heb je echter een voeding met 2x PCIE dan mag je een kaart met 3x 8 pin op deze wijze aansluiten, maar moet je uiteraard wel rekening houden dat het verbruik in principe niet hoger mag zijn dan 375W uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Dennism schreef op zondag 27 februari 2022 @ 01:19:
[...]

[Afbeelding]

Ik doe al iets van 7 jaar oid daisy voor mijn msi gtx 980. Nooit problemen gehad. Zal voor de volgende gpu wel twee losse kabels trekken naar de gpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harminator
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 26-05 22:21
soldin schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:30:
Heeft iemand ervaring met deze 2 kaarten?

pricewatch: ASUS ROG Strix GeForce RTX 3060 V2 OC Edition 12GB met LHR
pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X 12G

Welke is beter op het gebied van geluid? Ik kan geen reviews vinden die de 2 vergelijkt op het gebied van geluid(en koeling).
Verder heeft de msi variant nog een extra 6-pin connector, maakt dat hem sneller?
Ik kan alleen je eerste vraag beantwoorden. Als je in zijn algemeenheid reviews opzoekt van de Asus Strix kaarten op bijvoorbeeld YouTube, dan hebben die goede koeling en maken relatief gezien weinig geluid in vergelijking met andere merken. Al kan ook ik nergens een vergelijking vinden tussen deze 2 kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNRW91
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-01 08:59
*knip* vragen naar webshop ervaringen is nergens toegestaan

[ Voor 85% gewijzigd door br00ky op 28-02-2022 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGoatsy
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-04 20:00
Vissa66 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 05:31:
[...]

Kan het kwaad als je het toch doet? Of werkt dan de kaart niet 100%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
MrGoatsy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:38:
[...]

Kan het kwaad als je het toch doet? Of werkt dan de kaart niet 100%?
De kans is dat je voeding knalt, je kabels smelten. En in ergste geval neemt iets je GPU mee de verdoemenis in.
Het minste kan zijn dat je kaart af en toe gewoon uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
dierkx36 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 15:10:
Inno3D RTX 3090 Frostbite Ichill nu uitgerust met een Alphacool Eisblock Aurora active backplate cooler :9

Verschil in vergelijking met een MP5Works cooler :
- GPU temp na 30 minuten stress test 3 graden cooler dan met een MP5Works cooler.
- VRAM junction 15 graden koeler in vergelijking met een MP5Works cooler (bijna 20 zonder cooler)
- VRAM hotspot 10 graden koeler in vergelijking met een MP5Works cooler (bijna 30 zonder cooler)

Dus als je het niet erg vind een gok te nemen en je garantie op je RTX 3090 kwijt te raken is deze modificatie ZEKER te adviseren :Y

[Afbeelding]
Ziet er goed uit :) moet zeggen vind het er wel mooi uitzien water aan 2 kanten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
INNO3D schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Ziet er goed uit :) moet zeggen vind het er wel mooi uitzien water aan 2 kanten,
Lelijk is het inderdaad niet, alleen mij gaat het echt puur om de extra koeling :Y

Ik gebruik de PC voornamelijk voor flightsims, in VR.
De 3090 word dus standaard voluit belast

Als je dan ziet hoeveel warmte er van de backplate weg lekt van een 3090, het is echt veel.
Zowel boven als onder de 3090 zitten nog 2 SSD's : ook hier is de temperatuur gezakt naar meer normaal met deze mod.

Alleen met deze mod is de 3090 wel zwaar geworden.
Een extra bracket als versteviging eronder is wel aan te bevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
dierkx36 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:26:
[...]

Lelijk is het inderdaad niet, alleen mij gaat het echt puur om de extra koeling :Y

Ik gebruik de PC voornamelijk voor flightsims, in VR.
De 3090 word dus standaard voluit belast

Als je dan ziet hoeveel warmte er van de backplate weg lekt van een 3090, het is echt veel.
Zowel boven als onder de 3090 zitten nog 2 SSD's : ook hier is de temperatuur gezakt naar meer normaal met deze mod.

Alleen met deze mod is de 3090 wel zwaar geworden.
Een extra bracket als versteviging eronder is wel aan te bevelen
Ik merk het al met mijn eigen 3080 ook watercooled, backplate word goed warm ik heb er maar een fan overheen blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNRW91

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb nu een 1060, en onderzoek een eventuele ugprade naar 3070/3070ti (geen haast, ik kijk de prijsdalingen nog even aan)

Echter, ik zat bij GPU's steeds in de midrange (1060), dus 1 6 pin connector. Hoe weet ik gemakkelijk wat een 3070 of 3070ti nodig heeft? Kan dat verschillen per merk? Ik kan effectief het reference design opzoeken, en daar van uit gaan.

Maar als board partners hoger clocken of minder zuinig geheugen gebruiken wordt er misschien afgeweken van de de connector layout van een FE bvb. Heb weinig of geen ervaring in het hogere segment. Heb een Shark SilentStorm SFX 500 M Gold 500W die ik wens te houden (nodig voor een NR200P case), die heeft een enkele PCI-e 8 pin connector.

[ Voor 13% gewijzigd door Amos_x op 22-03-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:46
Ik heb recentelijk een asus tuf rtx 3070 bemachtigd en ik vroeg me iets af. Ik zie dat de kaart 2x een 8-pins aansluiting heeft. Kan ik deze dan gewoon bij mijn voeding aansluiten met een stroomkabel? De enkele stroomkabel eindigt in 2 8-pins connectors dus die lijkt te passen. Of moet ik 2 aparte stroomkabels gebruiken?

Die voeding die ik nu gebruik is pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 10:05

GG85

.......

soldin schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:38:
Ik heb recentelijk een asus tuf rtx 3070 bemachtigd en ik vroeg me iets af. Ik zie dat de kaart 2x een 8-pins aansluiting heeft. Kan ik deze dan gewoon bij mijn voeding aansluiten met een stroomkabel? De enkele stroomkabel eindigt in 2 8-pins connectors dus die lijkt te passen. Of moet ik 2 aparte stroomkabels gebruiken?

Die voeding die ik nu gebruik is pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
Durf naar boven te scrollen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:39
@Amos_x en @soldin Voor voeding advies kunnen jullie het beste hier kijken > Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moepkid101
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 03-01-2023
Hey! Ik ben nu 9 maanden in het bezit van een prebuild PC van Lenovo met een 3080. Ik vroeg mij af of de volgende temperaturen veilig zijn om mee te gamen. Alles is luchtgekoeld.

RTX 3080
max clock: 1935mhz (avg 1700)
max memory: 1187mhz (avg 1100)
max GPU temp: 76 (avg 71)
max Hot Spot: 91 (avg 85)
max Memory Temperature: 86 (avg 82)
Max fan speed: 78% (avg 73) and 77% (avg 71) (2670 and 2620 RPM)
GPU load: 100% (avg 88)
Power consumprion: 102% (avg 90)
CPU: 73 (avg 61)

Dit is na het spelen van FFXIV met een shader programma (vandaar de 100% load). Bij het sppelen van BFV, BF2042 of borderlands is het verschil ongeveer 5 graden lager met 10% minder fan speed.

Ik lees op de website van nvidia iets over 93 graden, maar ik weet niet wat ze er mee bedoelen :( Ik weet dat we de toekomst niet kunnen voorspellen, maar met deze temperaturen gamen kan geen kwaad voor het komende jaar?

Sorry als ik enorm stom klink. Ik heb echt niet veel verstand van PC's, en ben veel te bang dat ik het stuk maak door nu te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNRW91
Swizzler24 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:37:
[...]

Prachtige kaarten die Strix. Enjoy.
Bedankt hij bevalt super 👌🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rko
  • Laatst online: 20-05 23:02

Rko

moepkid101 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 22:10:
Hey! Ik ben nu 9 maanden in het bezit van een prebuild PC van Lenovo met een 3080. Ik vroeg mij af of de volgende temperaturen veilig zijn om mee te gamen. Alles is luchtgekoeld.

RTX 3080
max clock: 1935mhz (avg 1700)
max memory: 1187mhz (avg 1100)
max GPU temp: 76 (avg 71)
max Hot Spot: 91 (avg 85)
max Memory Temperature: 86 (avg 82)
Max fan speed: 78% (avg 73) and 77% (avg 71) (2670 and 2620 RPM)
GPU load: 100% (avg 88)
Power consumprion: 102% (avg 90)
CPU: 73 (avg 61)

Dit is na het spelen van FFXIV met een shader programma (vandaar de 100% load). Bij het sppelen van BFV, BF2042 of borderlands is het verschil ongeveer 5 graden lager met 10% minder fan speed.

Ik lees op de website van nvidia iets over 93 graden, maar ik weet niet wat ze er mee bedoelen :( Ik weet dat we de toekomst niet kunnen voorspellen, maar met deze temperaturen gamen kan geen kwaad voor het komende jaar?

Sorry als ik enorm stom klink. Ik heb echt niet veel verstand van PC's, en ben veel te bang dat ik het stuk maak door nu te gamen.
toon volledige bericht
Dat is allemaal prima. Niks om zorgen over te maken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
Eindelijk na 5 maanden wachten een 3060 ti kunnen kopen voor een prijs die ik wel wil betalen, €560 voor een pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR, ook meteen mijn pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G kunnen verkopen voor €280.

De 3060ti loopt een graad of 10 warmer en is wel wat luidruchtiger dan de 1070ti. Cyberpunk met raytracing én DLSS op 1440p draait erg fijn, rond de 60 fps, maar niet alles max. Ik ben tevreden, vooral qua bang-for-buck. Een stapje hoger is toch echt nog veel duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Acteonis op 30-03-2022 13:42 . Reden: betere link naar 1070ti ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Acteonis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:41:
Eindelijk na 5 maanden wachten een 3060 ti kunnen kopen voor een prijs die ik wel wil betalen, €560 voor een pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X 8G LHR, ook meteen mijn pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming 8G kunnen verkopen voor €280.

De 3060ti loopt een graad of 10 warmer en is wel wat luidruchtiger dan de 1070ti. Cyberpunk met raytracing én DLSS op 1440p draait erg fijn, rond de 60 fps, maar niet alles max. Ik ben tevreden, vooral qua bang-for-buck. Een stapje hoger is toch echt nog veel duurder.
Dat is erg netjes!
Volgens mij gaat de gemiddelde 3060ti bij CP rond de 40 fps.

OC gedaan of extreme koeling?

Mijn 3070 deed 60+ fps op 1080 en alles ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-05 14:06

oXygeN

oftewel oxje...

Acteonis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:41:

Waar heb je m voor die prijs vandaan als ik vragen mag?

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acteonis
  • Registratie: November 2018
kneusteun schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 13:54:
[...]

Dat is erg netjes!
Volgens mij gaat de gemiddelde 3060ti bij CP rond de 40 fps.

OC gedaan of extreme koeling?

Mijn 3070 deed 60+ fps op 1080 en alles ultra.
Nog geen OC, maar de meeste instellingen op high en een paar (stuk of 4) dingen op medium gezet, zoals bijvoorbeeld de wolken, daar kijk je toch nauwelijks naar. In omgevingen met veel NPC's zakt de framerate wel richting de 50 fps, maar om dat te compenseren moest ik wel erg veel water bij de wijn doen, dus dan maar een iets lagere framerate. Voor wat ik erover gelezen heb is de 3070 niet heel veel beter qua prestaties t.o.v. de 3060ti en ze zijn nog wel veel duurder.
oXygeN schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Waar heb je m voor die prijs vandaan als ik vragen mag?
Van V&A, iemand met bijna 300 5-ster beoordelingen. Hij had 'm in een Lian Li ITX build willen gebruiken, maar de case die hij wilde was al maanden niet leverbaar. Kaart is een paar maanden geleden bij Azerty gekocht, dus dat vond ik een prima deal.

[ Voor 4% gewijzigd door Acteonis op 30-03-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Acteonis schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:13:
[...]

Nog geen OC, maar de meeste instellingen op high en een paar (stuk of 4) dingen op medium gezet, zoals bijvoorbeeld de wolken, daar kijk je toch nauwelijks naar. In omgevingen met veel NPC's zakt de framerate wel richting de 50 fps, maar om dat te compenseren moest ik wel erg veel water bij de wijn doen, dus dan maar een iets lagere framerate. Voor wat ik erover gelezen heb is de 3070 niet heel veel beter qua prestaties t.o.v. de 3060ti en ze zijn nog wel veel duurder.

[...]

Van V&A, iemand met bijna 300 5-ster beoordelingen. Hij had 'm in een Lian Li ITX build willen gebruiken, maar de case die hij wilde was al maanden niet leverbaar. Kaart is een paar maanden geleden bij Azerty gekocht, dus dat vond ik een prima deal.
De 3070 was niet veel duurder, 729 was hij.
Maar was alleen tijdelijk tot de 3080 beschikbaar was.

Maar dan zijn je medium settings de trick waarschijnlijk want van wat ik kon vinden heb je hoge fps voor een 3060ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Vanochtend de laatste Asus Strix 3070 meegepakt bij Sicomputers voor 799.
Nu zijn alle 3 de pc's voorzien van een 3000 serie om even een tijdje mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unquote
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-05-2022
Ik heb recent een PC gekocht met een 3080TI. Nou merk ik dat bij zelfs 3/4 jaar oude games de kast in volle stofzuiger mode gaat. De bovenkant van de kast wordt zo warm dat het pijn doet als je je hand er op legt.

Dit is mijn eerste high-end PC in jaren, is dit geblaas normaal? Ik heb gelezen dat deze EVGA RTX3080Ti regelmatig richting de 80 graden gaat. Aangezien ik nooit zo'n luxe PC heb gehad krijg ik kriebels van een PC die vol loopt te blazen. Is dit allemaal normaal?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Unquote Dat is meer iets voor in [Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie. Maar om heel kort hierop te antwoorden (want zwaar offtopic): hangt af van specifieke model kaart, behuizing, airflow, omgevingstemperatuur. Dus kan gegeven de variabelen normaal zijn als de kaart z'n hitte niet kwijt krijgt, of te weinig verse lucht kan pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door spone op 23-04-2022 22:01 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 15:12
Unquote schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:49:
Ik heb recent een PC gekocht met een 3080TI. Nou merk ik dat bij zelfs 3/4 jaar oude games de kast in volle stofzuiger mode gaat. De bovenkant van de kast wordt zo warm dat het pijn doet als je je hand er op legt.

Dit is mijn eerste high-end PC in jaren, is dit geblaas normaal? Ik heb gelezen dat deze EVGA RTX3080Ti regelmatig richting de 80 graden gaat. Aangezien ik nooit zo'n luxe PC heb gehad krijg ik kriebels van een PC die vol loopt te blazen. Is dit allemaal normaal?
Wat voor monitor gebruik je ? Als je gewoon een 60 Hz scherm hebt zou ik gewoon Vsync aanzetten en dan wordt het vast een stuk rustiger.

Mocht je toch het volle vermogen willen gebruiken dan zou ik ook investeren in een stevige voeding en goed geventileerde kast. Mijn 1070 deed 150 Watt en de nu is dat met 350 Watt meer dan dubbel zoveel.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik heb het probleem dat mijn 3070ti in de windows desktop (idle) de memory / gpu clock niet verlaagt.
deze blijven op 1770 / 9500 mhz staan..

Ook als ik in nvidia gpu panel de mode op normal zet ipv max performance blijft dit probleem.
Ik heb ook al even mijn desktop refresh rate van 144hz naar 60hz gezet, maar dit geeft ook geen oplossing.
Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen om te zorgen dat de kaart terugklokt bij het idlen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

@fjskmdl2

Paar dingen die je kunt proberen. Ik ga ervanuit dat je windows up to date is.
* Met DDU je video driver volledig verwijderen en dan opnieuw installeren.
* Evt. andere software als MSI afterburner verwijderen.
* Wellicht een bug bij deze kaart. Je zou bij de fabrikant kunnen kijken of er een vbios update is.

https://www.wagnardsoft.com/

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Nu online
Help!!!! schreef op zondag 1 mei 2022 @ 16:15:
@fjskmdl2

Paar dingen die je kunt proberen. Ik ga ervanuit dat je windows up to date is.
* Met DDU je video driver volledig verwijderen en dan opnieuw installeren.
* Evt. andere software als MSI afterburner verwijderen.
* Wellicht een bug bij deze kaart. Je zou bij de fabrikant kunnen kijken of er een vbios update is.

https://www.wagnardsoft.com/
Via ddu en driver install idlet de kaart terug, dus probleem opgelost.

Ik heb echter nog een probleem dat ik wel hoge fps heb, maar het niet vloeiend aanvoelt.
Ik speel iracing op tripple screens. Deze zijn gsync compatible.

In nvidia control panel staa' vsync en gsync aan.
Via rivatuner wordt fps beperkt tot 140fps.
In iracing zelf staan reflex en boost ingeschakeld.

Het probleem is dat ik wel goede frametimes heb (7.1ms), en hoge fps, maar het is net alsof het beelt schemert bij bewegingen, raar om uit te leggen. Dit is moeilijk om te beschrijven. Dit treedt pas op sinds driver herinstall, dus het moet wel aan de instellingen liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sma11e
  • Laatst online: 22-05 07:09
pricewatch: PNY GeForce RTX 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB
Deze kaart had een mooie korting en was al lang aan het wachten en was dat beu… Dus ik heb deze besteld nu las ik achteraf dat deze beter in combinatie is met ryzen ipv Intel. Ik heb dus een Intel i5 12600k. Eventueel kan
Ik hem nog annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
sma11e schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:04:
pricewatch: PNY GeForce RTX 3080 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB
Deze kaart had een mooie korting en was al lang aan het wachten en was dat beu… Dus ik heb deze besteld nu las ik achteraf dat deze beter in combinatie is met ryzen ipv Intel. Ik heb dus een Intel i5 12600k. Eventueel kan ik hem nog annuleren.
Ik weet niet hoe je daar bij komt. De AMD videokaarten zijn ietsje sneller in combinatie met een AMD processor door Smart Access Memory (SAM), maar voor Nvidia kaarten maakt het niet uit welke je pakt. Nvidia heeft namelijk net zoiets als SAM, de zogeheten resizable bar, maar dat werkt even goed met een moderne Intel als AMD CPU. Dus bij Nvidia videokaarten geldt gewoon: hoe sneller de CPU, hoe beter. De 12600k is een uitstekende processor voor een 3080.

[ Voor 8% gewijzigd door Ludewig op 02-05-2022 14:05 ]

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sma11e
  • Laatst online: 22-05 07:09
Ludewig schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Ik weet niet hoe je daar bij komt. De AMD videokaarten zijn ietsje sneller in combinatie met een AMD processor door Smart Access Memory (SAM), maar voor Nvidia kaarten maakt het niet uit welke je pakt. Nvidia heeft namelijk net zoiets als SAM, de zogeheten resizable bar, maar dat werkt even goed met een moderne Intel als AMD CPU. Dus bij Nvidia videokaarten geldt gewoon dat hoe sneller de CPU, hoe beter. De 12600k is een uitstekende processor voor een 3080.
Ok bedankt voor de reactie had ergens een filmpje op YouTube gezien waarin dat werd gezegd. Ik ging ook van de veronderstelling dat als er een verschil zou zijn eerder als ik een kaart van AMD zou nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
YouTube: Testing the Nvidia RTX 4090

Vroege benchmark van de volgende generatie :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomical
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 21:29
.

Het probleem is dat ik wel goede frametimes heb (7.1ms), en hoge fps, maar het is net alsof het beelt schemert bij bewegingen, raar om uit te leggen. Dit is moeilijk om te beschrijven. Dit treedt pas op sinds driver herinstall, dus het moet wel aan de instellingen liggen
[/quote]

[ Voor 28% gewijzigd door Phantomical op 02-05-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomical
  • Laatst online: 02-05 21:29
fjskmdl2 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:36:
[...]

Via ddu en driver install idlet de kaart terug, dus probleem opgelost.

Ik heb echter nog een probleem dat ik wel hoge fps heb, maar het niet vloeiend aanvoelt.
Ik speel iracing op tripple screens. Deze zijn gsync compatible.

In nvidia control panel staa' vsync en gsync aan.
Via rivatuner wordt fps beperkt tot 140fps.
In iracing zelf staan reflex en boost ingeschakeld.

Probeer eens de instellingen van je monitor te verlagen (sharpnes ,helderheid),ik had dit probleem met flikkerende bomen en gras als ik langzaam bewoog in Pubg.
Als ik stil stond was er niets aan de hand.

Gpu 3080ti, cpu i5 12600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-05 13:45

ParaWM

Pro Prutser

Handig met power direct uit het stopcontact ! Ruim 600-700 FPS in de benchmark is niet mis. Alleen issues om your mum te renderen, maar dat kost ook veel rekenkracht begrijpelijk :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjskmdl2
  • Nu online
Phantomical schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Probeer eens de instellingen van je monitor te verlagen (sharpnes ,helderheid),ik had dit probleem met flikkerende bomen en gras als ik langzaam bewoog in Pubg.
Als ik stil stond was er niets aan de hand.

Gpu 3080ti, cpu i5 12600
Lag uiteindelijk aan het feit dat ik racelab overlay gebriukte in iracing, waardoor gsync niet werkte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Laatst online: 13-03 14:07
Simpel vraagje aan de menigte: wat zijn de stilste 3080 10GB en 12 GB kaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:02

OMD

nl-x schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:32:
https://www.techpowerup.c...rtx-3080-amp-holo/33.html

Is voor de 10gb kaarten maar kan je uiteraard ook gewoon doortrekken naar de 12GB kaarten.

MSI Suprim wordt gezien als één van de stilste kaarten.

[ Voor 7% gewijzigd door OMD op 14-05-2022 22:46 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Laatst online: 13-03 14:07
OMD schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:46:
[...]

https://www.techpowerup.c...rtx-3080-amp-holo/33.html

Is voor de 10gb kaarten maar kan je uiteraard ook gewoon doortrekken naar de 12GB kaarten.

MSI Suprim wordt gezien als één van de stilste kaarten.
Thanks. Ik vind dat doortrekken lastig. Ik neem aan dat de 12GB door hoger stroomgebruik heter worden en dus luider gekoeld moeten worden.

Ik had die techpowerup ook gezien. Ik had gehoopt dat er iets recenters is. De Gaming X Trio is nagenoeg nergens te vinden en kent geen 12 GB vairant, en ik weet niet of de Gaming Z Trio (10 of 12 GB) net zo stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 30-05 23:11
nl-x schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:32:
nieuws: Foto's tonen ASUS GeForce RTX 3080 10GB met Noctua-koeler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

nl-x schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 22:50:
[...]

Thanks. Ik vind dat doortrekken lastig. Ik neem aan dat de 12GB door hoger stroomgebruik heter worden en dus luider gekoeld moeten worden.

Ik had die techpowerup ook gezien. Ik had gehoopt dat er iets recenters is. De Gaming X Trio is nagenoeg nergens te vinden en kent geen 12 GB vairant, en ik weet niet of de Gaming Z Trio (10 of 12 GB) net zo stil is.
Het vermogen is gestegen van 320 naar 350 watt. Dat is een kleine jump, de koelers volstaan nog prima. Je kan altijd een undervolt er tegen aan gooien. Scheelt warmte, geluid en energie en nagenoeg geen prestatieverlies.

Mijn 2080 doet maar 150 watt in plaats van 200.

En inderdaad de Noctua variant van de 3080. Die is er wel maar enkel in 10gb. Stom dat ik die vergeten was :)

[ Voor 9% gewijzigd door OMD op 14-05-2022 23:51 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Zijn hier nog Tweakers met een MSI 3080 Gaming Z? Wat zijn jullie ervaringen met coil whine?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44
MetalSonic schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:18:
Zijn hier nog Tweakers met een MSI 3080 Gaming Z? Wat zijn jullie ervaringen met coil whine?
Ik heb deze vorig jaar augustus bij NBB aangeschaft.
https://tweakers.net/pric...aming-z-trio-10g-lhr.html

Geen coil whine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Huit schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Ik heb deze vorig jaar augustus bij NBB aangeschaft.
https://tweakers.net/pric...aming-z-trio-10g-lhr.html

Geen coil whine :)
Die heb ik in mijn vizier! Hoe ziet de rest van je setup eruit? Wat zijn verder je belevingen? (Performance en geluid vooral)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huit
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44
MetalSonic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Die heb ik in mijn vizier! Hoe ziet de rest van je setup eruit? Wat zijn verder je belevingen? (Performance en geluid vooral)
Mijn setup:
- Ryzen 7 5800X + Scythe Mugen 5
- Gigabyte B550 Aorus Pro AC
- PSU: Corsair Gold AX750
- Monitor: Acer Predator XB271HU IPS (op 144Hz)

Kast is een oude Fractal Design Define R2 die ik helemaal verbouwd/verzaagd heb.

Heb de kaart op 0,9V undervolt en hij loopt meestal zo tussen de 1890-1920 MHz.

Ik game op 1440, speel Assassins Creed, Horizon New Dawn, Guardians of the Galaxy... dat soort games. Allemaal op ultra, soms misschien een enkele setting uit (motion blur bijv) of een tikje lager. FPS bijna nooit onder de 90. Speelt allemaal heerlijk soepel.

EDIT: de vroeg om geluid, ik heb een custom fan curve in Afterburner, geluid is niet veel meer dan een briesje. Nu het wat warmer wordt in mijn game (zolder) kamer, draaien de fans in de hele kast wel wat sneller, maar dat is nog steeds zeer weinig geluid. Bij mijn custom made case heb ik wel een fan in net zijpaneel gemaakt die direct boven de GPU hangt en de warme lucht eruit zuigt. Koele lucht krijgt hij van onderen en voorkant kast.

[ Voor 21% gewijzigd door Huit op 20-05-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Huit schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:20:
[...]

Mijn setup:
- Ryzen 7 5800X + Scythe Mugen 5
- Gigabyte B550 Aorus Pro AC
- PSU: Corsair Gold AX750
- Monitor: Acer Predator XB271HU IPS (op 144Hz)

Kast is een oude Fractal Design Define R2 die ik helemaal verbouwd/verzaagd heb.

Heb de kaart op 0,9V undervolt en hij loopt meestal zo tussen de 1890-1920 MHz.

Ik game op 1440, speel Assassins Creed, Horizon New Dawn, Guardians of the Galaxy... dat soort games. Allemaal op ultra, soms misschien een enkele setting uit (motion blur bijv) of een tikje lager. FPS bijna nooit onder de 90. Speelt allemaal heerlijk soepel.

EDIT: de vroeg om geluid, ik heb een custom fan curve in Afterburner, geluid is niet veel meer dan een briesje. Nu het wat warmer wordt in mijn game (zolder) kamer, draaien de fans in de hele kast wel wat sneller, maar dat is nog steeds zeer weinig geluid. Bij mijn custom made case heb ik wel een fan in net zijpaneel gemaakt die direct boven de GPU hangt en de warme lucht eruit zuigt. Koele lucht krijgt hij van onderen en voorkant kast.
toon volledige bericht
Heerlijk uitgebreide reactie hier kan ik wat mee. Mooie statistieken en leuk om te lezen dat jij net zoals ik van stilte houd. De MSI 3080 Gaming is volgens de benchmark al één van de stilste en jij maakt hem met een undervolt dus nog iets stiller. Uit mijn hoofd heeft deze kaart onder load is van 40dba en bij jou is het dan wellicht 35? (Lastig zo te zeggen natuurlijk)

Veel plezier ermee verder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4rKy21
  • Laatst online: 18-05 14:20
MetalSonic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:51:
[...]

Heerlijk uitgebreide reactie hier kan ik wat mee. Mooie statistieken en leuk om te lezen dat jij net zoals ik van stilte houd. De MSI 3080 Gaming is volgens de benchmark al één van de stilste en jij maakt hem met een undervolt dus nog iets stiller. Uit mijn hoofd heeft deze kaart onder load is van 40dba en bij jou is het dan wellicht 35? (Lastig zo te zeggen natuurlijk)

Veel plezier ermee verder :)
Heb zelf een gaming x trio dat ding is fluisterstil met stock fan control.
Max temp wordt ook niet hoger dan 73-74c onder load op 1440p @ 240 hz en vram temp ook niet hoger als 85c.

[ Voor 3% gewijzigd door D4rKy21 op 20-05-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
D4rKy21 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Max temp wordt ook niet hoger dan 73-74c onder load op 1440p @ 240 hz en vram temp ook niet hoger als 85c.
Mooie stats! Nog een undervolt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
D4rKy21 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:10:
[...]

Toch merk ik met een EVGA 3080 FTW dat ultra cyberpunk de temp op max 66 graden komt en bij iets simpels als apex tikt hij soms de 70 aan?!
Dus "load" is nog een flexibel begrip... sommige games zijn duidelijk beter geoptimaliseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4rKy21
  • Laatst online: 18-05 14:20
MetalSonic schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Mooie stats! Nog een undervolt gedaan?
Nee niet nodig ben er tevreden mee zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtreme_lunatic
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-05 21:39
kneusteun schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:54:
[...]

Toch merk ik met een EVGA 3080 FTW dat ultra cyberpunk de temp op max 66 graden komt en bij iets simpels als apex tikt hij soms de 70 aan?!
Dus "load" is nog een flexibel begrip... sommige games zijn duidelijk beter geoptimaliseerd.
Misschien dat iets anders de GPU dan bottleneckt?

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Lijkt mij niet, mijn 3070 liep koeler en mijn 12700k trekt het ook prima. Denk dat een undervolt wel handig kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FS9PaEaECZg4wO-XIDjbdG8m_aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRfx4fKK319ypBQn3pTVRCPb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiR2Z8J_B8fKGtc8e8QpKn3wG2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SylNEHjFyk0szb987CHf3OrW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik join dit topic bij deze.

Gisteren de MSI 3080 besteld nadat ik hem al iets van een jaar in het vizier had. Vaak gepiekerd over wanneer te kopen en gisteren de knoop doorgehakt. Ondanks dat ik al een paar keer een GPU had gekocht had ik nog nooit zoveel opzij gelegd.

De installatie vond ik best spannend, ook in een grote kast moest ik nog ff voorzichtig zijn met de panelen binnen etc.

Net even Sea of thieves gedaan, heerlijk gevoel om 1440P en dan ultra settings, framerate bleef gemiddeld rond de 144 op mijn 1440P scherm. Qua geluid ook zeer stil, als je je er echt erop focust kan je hem horen maar hij is veel stiller dan mijn MSI 980. Alhoewel die ook goed gebruikt was en ik denk dat de koelpasta's op zijn.

Had wat verhalen gelezen over mogelijke coil whine maar die heb ik nog niet gehad (of roep ik het nu over mij af?).. komende dagen wat meer games testen en verder ga ik er vooral heel veel van genieten. _/-\o_

Uitslag eerste test, ongeveer 10 minuten gespeeld.

Sea of thieves, 1440P, max settings, GPU temps maximaal 54 graden, in idle terug naar 48....... Ben benieuwd hoe deze kaart het doet als ik hem echt test met bijvoorbeeld Read dead 2 of Crysis remasted

[ Voor 28% gewijzigd door MetalSonic op 25-05-2022 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Laatst online: 31-05 18:43

Nemesizz

Untouchable

Ik had bij mijn 3070 (ook MSI Gaming Z Trio) wel een custom fanprofiel aangemaakt, eerst copy / paste van m'n 1070 (van Pallit), maar dat werkte niet mooi, de MSI maakt duidelijk meer geluid dan de Pallit en de 'berg grafiek' van het fanprofiel werkte niet mooi omdat je dus die fluctaties in toerental goed kon horen.

Heb nu dus een grotendeels vlakke lijn getrokken tot 75 of 80 graden dat die dan op 45% blijft, en daarna pas drastisch hoger gaat (komt die als het goed is toch niet bij mij), en idle 30% (had bij de Pallit 25%, maar de MSI gaat niet onder de 30% bij customfan).

Zelf geen fan van zero-fan, dan blijven ze heel lang niks doen, en dan plots hoog in de rpm schieten (en sommige kaarten gaan dan 'pulsen' hoog laag hoog laag hoog laag), heb ik liever dat die constant op een laag rpm draait wat praktisch onhoorbaar is en dat die niet zo heet word.

Bij mij piekt die nu zo rond de 70ºC met de 45% fanspeed.

Lees her en der over custom fanprofiles dat ze iets van 65% laten draaien, maar dat hoor je echt (te) duidelijk. Nu ben ik niet allergisch voor fan-geluid (heb ook Proliants hier staan :+ ), maar als het niet hoeft dan liever niet.

Stil, tja, de MSI op 80% is al luider dan m'n Pallit op 100%.

Coilwhine heeft die volgens mij wel ietsjes, je hoort soms lichtelijk een soort galmend geluid als die flink belast word, maar dan moet ik m'n speakers uit hebben staan anders hoor je het niet (game geluiden komen er wel dik overheen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD

OMD

Nemesizz schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:07:
Ik had bij mijn 3070 (ook MSI Gaming Z Trio) wel een custom fanprofiel aangemaakt, eerst copy / paste van m'n 1070 (van Pallit), maar dat werkte niet mooi, de MSI maakt duidelijk meer geluid dan de Pallit en de 'berg grafiek' van het fanprofiel werkte niet mooi omdat je dus die fluctaties in toerental goed kon horen.

Heb nu dus een grotendeels vlakke lijn getrokken tot 75 of 80 graden dat die dan op 45% blijft, en daarna pas drastisch hoger gaat (komt die als het goed is toch niet bij mij), en idle 30% (had bij de Pallit 25%, maar de MSI gaat niet onder de 30% bij customfan).

Zelf geen fan van zero-fan, dan blijven ze heel lang niks doen, en dan plots hoog in de rpm schieten (en sommige kaarten gaan dan 'pulsen' hoog laag hoog laag hoog laag), heb ik liever dat die constant op een laag rpm draait wat praktisch onhoorbaar is en dat die niet zo heet word.

Bij mij piekt die nu zo rond de 70ºC met de 45% fanspeed.

Lees her en der over custom fanprofiles dat ze iets van 65% laten draaien, maar dat hoor je echt (te) duidelijk. Nu ben ik niet allergisch voor fan-geluid (heb ook Proliants hier staan :+ ), maar als het niet hoeft dan liever niet.

Stil, tja, de MSI op 80% is al luider dan m'n Pallit op 100%.

Coilwhine heeft die volgens mij wel ietsjes, je hoort soms lichtelijk een soort galmend geluid als die flink belast word, maar dan moet ik m'n speakers uit hebben staan anders hoor je het niet (game geluiden komen er wel dik overheen).
toon volledige bericht
Zero-fan hoef je niet bang voor te zijn. Zit een vertraging en MSI (ook bij mijn MSI trio 2080) stuurt geleidelijk de fancurve aan. Zo krijg je dus geen hevige fluctuaties in de fanspeed. Komt alleen je lagers ten goede van je fans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Net wilde ik even kort Farcry 5 testen, 1440P @ultra (dus ook echt alles op ultra, veel zeggen ultra maar laten schaduwen dan op high of medium) O-) .. Eigenlijk wilde ik 10 minuten spelen maar voor ik het wist speelde ik een half uur. Ondertussen fraps aan. Alleen door fraps zag ik dat de framerate af en toe naar beneden ging. De Gsync beleving is heerlijk. Verder blijft de kaart behoorlijk stil.

Als het rustig was dan zat hij op 144fps, als ik een aantal tegenstanders bij elkaar zag en er ook flink meer had gekild (het werd dan dus een drukte van jewelste) dan dropt ehij naar ongeveer 90 fps. Had ik met mijn 980 alleen maar van kunnen dromen natuurlijk.

DLSS is een functie die ik nog niet heb getest, dat zal over 1 tot 2 jaar wel nodig zijn als ik eens nieuwere games speel en mijn kaart van een oudere generatie wordt ;-)

1440P ziet er uiteraard ook weer wat scherper uit dan 1080P. Mbt alle toeters en bellen open zetten, zó groot was dat verschil nou ook weer niet. De foilage en draw distance wat beter maar verder euhm ja.

[ Voor 17% gewijzigd door MetalSonic op 26-05-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimskie
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-05 09:21
stin00 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:26:
[...]

Meerdere redenen eigenlijk:
[...]

2. Founders Edition: hoewel ze stukken beter zijn geworden en nu semi-passief, vind ik ze ingame nog steeds wat te luid. De 3060 TI FE is wel prima overigens.

[...]
Kan ik beamen met mijn 3070 FE. Uiteraard erg blij mee. Maar bij een beetje load wordt hij snel 70 graden en loeit hij echt hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
pimskie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:06:
[...]
Kan ik beamen met mijn 3070 FE. Uiteraard erg blij mee. Maar bij een beetje load wordt hij snel 70 graden en loeit hij echt hard.
Met of zonder undervolt?

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimskie
Zonder. Ik weet daar echt niks van 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
pimskie schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:26:
[...]
Zonder. Ik weet daar echt niks van 8)7
YouTube: How (and why) you should undervolt your GPU - A step by step guide (...

Waar het op neerkomt is dat de kaart normaliter het voltage verhoogt wanneer de kaart zijn kloksnelheid verhoogd. Bij een hoger voltage wordt een chip stabieler, maar produceert hij meer warmte (waardoor de fans ook weer harder moeten draaien).

Elke chip is weer anders, waarbij sommige kneusjes zijn die een hoog voltage nodig hebben om stabiel te zijn, terwijl andere juist helden zijn die met een extreem laag voltage stabiel blijven.

De standaard instelling verhoogt het voltage vrij agressief bij een toename van de kloksnelheid, zodat zelfs de kneusjes onder de kaarten stabiel de gewenste kloksnelheid kunnen halen. De fabrikant wil die kneusjes namelijk ook kunnen verkopen.

Bij undervolten verlaag je het voltage en test je vervolgens of de kaart nog stabiel draait wanneer je hem hard laat werken. Zo nee, dan verhoog je het voltage wat en test je opnieuw. Zo stel je een optimaal voltage in voor jouw specifieke kaart.

Een undervolt kan zelfs je kaart sneller maken, wanneer de chip op je kaart daardoor niet meer zo heet wordt dat hij gaat thermal throttelen. Dan kan de kaart dus een hogere kloksnelheid vasthouden.

Je kunt er voor kiezen om te mikken op de kloksnelheid waar de kaart voor gemaakt is of om de kloksnelheid iets lager in te stellen. Dat laatste kost dan wel snelheid, maar meestal kun je dan het voltage nog een flink stuk lager instellen, zodat de kaart veel zuiniger is (en dus koeler is en dus minder hard hoeft te blazen). Veel mensen die dit doen mikken op een 5% lagere kloksnelheid, maar het verbruik gaat dan vaak wel 30% omlaag.

Maar een undervolt met dezelfde kloksnelheid is altijd pure winst, je kaart wordt stiller, zuiniger en produceert minder hitte, maar wordt niet langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimskie
Ludewig schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 18:03:
[...]

YouTube: How (and why) you should undervolt your GPU - A step by step guide (...

Waar het op neerkomt is dat de kaart normaliter het voltage verhoogt wanneer de kaart zijn kloksnelheid verhoogd. Bij een hoger voltage wordt een chip stabieler, maar produceert hij meer warmte (waardoor de fans ook weer harder moeten draaien).

Elke chip is weer anders, waarbij sommige kneusjes zijn die een hoog voltage nodig hebben om stabiel te zijn, terwijl andere juist helden zijn die met een extreem laag voltage stabiel blijven.

De standaard instelling verhoogt het voltage vrij agressief bij een toename van de kloksnelheid, zodat zelf de kneusjes onder de kaarten stabiel de gewenste kloksnelheid kunnen halen. De fabrikant wil die kneusjes namelijk ook kunnen verkopen.

Bij undervolten verlaag je het voltage en test je vervolgens of de kaart nog stabiel draait wanneer je hem hard laat werken. Zo nee, dan verhoog je het voltage wat en test je opnieuw. Zo stel je een optimaal voltage in voor jouw specifieke kaart.

Een undervolt kan zelfs je kaart sneller maken, wanneer de chip op je kaart daardoor niet meer zo heet wordt dat hij gaat thermal throttelen. Dan kan de kaart dus een hogere kloksnelheid vasthouden.

Je kunt er voor kiezen om te mikken op de kloksnelheid waar de kaart voor gemaakt is of om de kloksnelheid iets lager in te stellen. Dat laatste kost dan wel snelheid, maar meestal kun je dan het voltage nog een flink stuk lager instellen, zodat de kaart veel zuiniger is (en dus koeler is en dus minder hard hoeft te blazen). Veel mensen die dit doen mikken op een 5% lagere kloksnelheid, maar het verbruik gaat dan vaak wel 30% omlaag.

Maar een undervolt met dezelfde kloksnelheid is altijd pure winst, je kaart wordt stiller, zuiniger en produceert minder hitte, maar niet langzamer.
toon volledige bericht
Applaus voor je uitgebereide antwoord _/-\o_ Erg bedankt. Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musback
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-01 22:07
edit, nvm - laatste post op dit forum

[ Voor 97% gewijzigd door musback op 22-07-2022 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

Das een contradictie zeg. Je wilt performance op de piekmomenten maar limiteerd je fps :?

Met undervolt pak je veel meer dan wat jij nu uitspookt softwarematig.

Ik raad iedereen in ieder geval sterk af om
Bovenstaande te gebruiken en je kaart maar voor de helft te gebruiken. Leuk als je een 60hz (zelfs dan is meer fps welkom, zie einde post) scherm hebt maar niet als je een 120+Hz scherm gebruikt. Je kan ook gewoon vsync aanzetten maar dat terzijde, kost je inputlag vaak.

Nog iets, je blog post is compleet onzin. Dat jij het verschil niet merkt tussen 60 en 120 hz op een 120/144hz monitor betekent niet dat mensen dit niet kunnen waarnemen. Ik zie het verschil al tussen 60 en 75hz. Complete onzin dus.

Ik heb maar zelden meegemaakt dat iemand een videokaart koopt en hem dan kreupel maakt. Soort ferrari kopen en een motor van een fiat 500 erin lepelen en die limiteren op 25pk.

Undervolten zit trouwens anders in elkaar dan jij suggereert. 9/10 keer krijg je juist meer performance tegen een lager verbruik en heb je dus meer power voor de piekmomenten. Silicone lottery is the key. Fabrikanten sturen meer voltage naar de gpu voor veiligheid. Dat betekent niet dat de kaart minder snel loopt met een lager voltage.

Waarom meer fps dan hz een voordeel KAN zijn:
https://blurbusters.com/f...-rate-above-refresh-rate/

@musback
Kan je niet tegen kritiek?
Zal nog even je blog hier plaatsen. Flauw dat je je Post hebt weggehaald.
Jouw blog wat dus niet klopt:
https://powrusr.com/keep-...ng-without-underclocking/

Als je geen feedback kan handelen kan je ook geen blogs plaatsen. Het is niet one-way he. Jammer dat het je laatste post was, je hebt namelijk erg leuke en interessante blogs er tussen zitten. Dat betekent niet dat alles correct is wat je schrijft ;)

[ Voor 119% gewijzigd door OMD op 22-07-2022 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 23:03
Vandaag mij FE 3060TI binnen gekomen.

Maar hoe kan ik zien of deze LHR heeft. Er staat niks op de kaart dat deze is voorzien van LHR.
Pagina: 1 ... 52 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.