[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij ik hem nog ga verkopen ga ik de iChill Red toch maar openschroeven, helemaal para van die LED :')

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:57
JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:24:
Tenzij ik hem nog ga verkopen ga ik de iChill Red toch maar openschroeven, helemaal para van die LED :')
Je kan ook het raam van je kast afplakken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:14:
[...]

Je kan ook het raam van je kast afplakken :o
Kan hem ook retour sturen. Liever dat dan plakband, ben nogal een perfectionist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:44:
[...]

Kan hem ook retour sturen. Liever dat dan plakband, ben nogal een perfectionist.
Ja kan ook natuurlijk, maar iets leuks ervoor terug kopen voor een goede prijs wordt lastig vrees ik. De prijzen worden er niet beter op, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Ja kan ook natuurlijk, maar iets leuks ervoor terug kopen voor een goede prijs wordt lastig vrees ik. De prijzen worden er niet beter op, helaas.
Nee daarom, dat ga ik niet doen, verder is ie prima, wacht nog even tot ie echt niet retour kan en dan schroef ik de backplate eraf, kijken waar die LEDs verbonden zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09 16:45
Nephalem schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Doe eens gek en vraag het bij MSI zelf na. Die zullen je toch wel kunnen vertellen welke dikte je nodig hebt.

(blijft overigens bizar dat zoveel high end 30xx kaarten worden geleverd met bagger thermal pads/paste)

Zelf sinds een paar weken een EVGA FTW3 3080 in gebruik en VRAM blijft tijdens het gamen netjes rond de 85-90 graden max. Dus niet echt noodzaak om deze te gaan demonteren.
Mijn Asus Tuf 3090 OC mem word zo uit de doos nooit warmer dan 80 graden en de kaart zelf max 58 graden.
Heb een Corsair 5000d airflow kast. Alles luchtkoeling :o

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13:35
Ik zie in dit topic aardig wat voorbeelden/resultaten van een undervolt i.c.m. een 3080(Ti) of 3090; nu wou ik mijn resultaten ook eens delen met de wat kleinere 3060Ti :)

Ik heb vorige week de pricewatch: Inno3D GeForce RTX 3060 Ti iChill X3 Red LHR gekocht, en alhoewel de koeler echt top is (62c max bij slechts 1300rpm >:) ) wordt de kaart in sommige games erg gelimiteerd door zijn powerlimit van 220W, welke helaas niet aan te passen is met software. Ergens ook logisch omdat dit model slechts één 8pin heeft en daar qua stroomverbruik met ~155-160 over de PEG connector al nipt over de specificatie van 150W gaat.

De klokfrequentie is als gevolg daarvan totaal niet stabiel in sommige games en kan flink zakken, terwijl ik bij veel reviews van andere kaarten toch betere resultaten zie met GPU Boost. Van de games die ik heb getest is vooral Shadow of War erg zwaar qua stroomverbruik en zie ik regelmatig dipjes tot zelfs onder de 1800Mhz. Nog steeds ten alle tijden boven de geadverteerde 1725MHz, dus het voldoet aan hetgeen geadverteerd is, maar had meteen het idee dat hier onnodig prestaties verloren gaan.

Aan de hand van informatie op internet en dit topic heb ik eens gekeken wat de maximale bereikte frequentie is in games tijdens een lichtere load en deze gekoppeld aan een lagere spanning van 0.95V; een spanning die aldus 30 series guides een goed startpunt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD4eQcD4DIQzCHMZ79EIQdtDNI8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gs2tGmYKEOU7JgRvjZTiKiPZ.png?f=fotoalbum_large

De resultaten zijn een stabiele kloksnelheid van 1905MHz, ik heb deze grafiekjes gelogd met GPU-Z na eerst de kaart steeds 15min te laten opwarmen en vervolgens tussen de 3 en 5 minuten gameplay te loggen. De oranje lijn is de spanning en de blauwe de frequentie. De twee dipjes halverwege SoW zijn te verklaren door het inladen van een nieuwe area waarbij de utilisatie even van de 99-100% afging.

Ik heb nog niet verder getest, dus wellicht is een nog lagere spanning of hogere kloksnelheid bij 0.95V ook wel mogelijk :+

Nu zal dit euvel bij de wat hoger gesegmenteerde 3060 Ti's minder spelen doordat deze een stuk ruimere powerlimit hebben(i.c.m. een extra stroomaansluiting), maar ook daar kun je qua efficiëntie wel wat winnen denk ik :)
Ergens wel jammer van Inno3D dat je zo'n geweldige triple fan/triple slot koeler erop plaatst om vervolgens de powerlimit zo laag af te stellen dat de kaart out of the box continue tegen zijn limiet aanloopt. Om een idee te geven, tijdens Valhalla na de Undervolt bleef hij stabiel op 59C tijdens load tegen de minimale fanspeed van 1200rpm; daar is echt niks slechts over te zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
(jarig!)
Jumpman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 00:22:
Voor de huidige games op grafisch hoge kwaliteit zullen de RTX’en voor 4K straks de RTX 3070 en RTX 3080 16 GB worden, voor 1440p 11/12 GB en voor RTX 1080p lijkt een 3060 met 6 GB of meer prima.
Dat kan gebeuren, ik verwacht dat Nvidia meer zal inzetten op DLSS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net gelukt om 3070 hashrates te halen met die lelijke 3060 Ti, hij is definitief de kelder in :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb bij de 3080 Aorus master de thermal pads vervangen door thermalright odyssey 12.8 w/mk om het geheugen koeler te krijgen en dat is goed gelukt met zeker 20 graden minder met gaming.
Heb 2mm pads gebruikt enkel het geheugen aan de voorkant op de backplate niks geplakt.
Maar nu zijn de temps van de gpu zelf wel wat hoger, zie soms 75 graden gpu 74 geheugen en 95 graden gpu hotspot temps bij spelen far cry 6 op 4k settings.
Het geheugen geeft nu meer warmte af aan het koelblok dus de temp van de gpu zal ook wel wat mee stijgen, maar 20 graden verschil tussen gpu en hotspot leek me best veel.
Heb mx4 pasta gebruikt uitgesmeerd en nog een klein drupje int midden om zeker te zijn dat alles bedekt is, het overtollige word toch naar de zijkant geperst.
2mm pads zouden het best moeten zijn volgens wat ik had gelezen op internet, en was ook wat er standaard onder zat.

[ Voor 21% gewijzigd door Goofy1978 op 17-10-2021 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19
Goofy1978 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:59:
Ik heb bij de 3080 Aorus master de thermal pads vervangen door thermalright odyssey 12.8 w/mk om het geheugen koeler te krijgen en dat is goed gelukt met zeker 20 graden minder met gaming.
Heb 2mm pads gebruikt enkel het geheugen aan de voorkant op de backplate niks geplakt.
Maar nu zijn de temps van de gpu zelf wel wat hoger, zie soms 75 graden gpu 74 geheugen en 95 graden gpu hotspot temps bij spelen far cry 6 op 4k settings.
Het geheugen geeft nu meer warmte af aan het koelblok dus de temp van de gpu zal ook wel wat mee stijgen, maar 20 graden verschil tussen gpu en hotspot leek me best veel.
Heb mx4 pasta gebruikt uitgesmeerd en nog een klein drupje int midden om zeker te zijn dat alles bedekt is, het overtollige word toch naar de zijkant geperst.
2mm pads zouden het best moeten zijn volgens wat ik had gelezen op internet, en was ook wat er standaard onder zat.
Twee mogelijkheden: Controleer je fancurve. als de temps van het geheugen voor je mod erg hoog opliepen ging de fanspeed omhoog en dus werd er actiever gekoeld, met als gevolg lagere temperaturen voor je GPU, echter gezien het grote verschil denk ik eerder dat er slecht contact is tussen de GPU-die en de heatsink. Ik heb lang geleden mijn 3080 master voorzien van nieuwe thermalpads (Gelid Extreme 2mm). Mijn ervaring was naast de verlaagde VRAM temps dat de GPU daarna gelijk bleef qua temperatuur als voorheen en eigenlijk nooit in de buurt van de 70 graden komt).
De Gelid extreme zijn iets softer dan de thermalrights, de oorspronkelijke pads zijn zelfs nog veel zachter. Ik denk dat het zinvol kan zijn nogmaals de kaart open te maken en aan de hand van de spread van je koelpaste te kijken of er wel goed contact is, mogelijk dat de thermalrights net niet genoeg mee geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:57
Aimussage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:45:
[...]

De Gelid extreme zijn iets softer dan de thermalrights, de oorspronkelijke pads zijn zelfs nog veel zachter. Ik denk dat het zinvol kan zijn nogmaals de kaart open te maken en aan de hand van de spread van je koelpaste te kijken of er wel goed contact is, mogelijk dat de thermalrights net niet genoeg mee geven.
Helemaal hier mee eens, hogere temps wijzen op slecht contact GPU en koelblok. Heb helaas zelf ook zoiets meegemaakt, mijn GPU met waterblok ging opeens richting de 100 graden, was even een WTF momentje. >:) Bij mij was ik ook te voorzichtig geweest met het aandraaien van de schroeven, misschien heb je deze net niet genoeg aangedraaid, een halve mm maakt al een wereld van verschil. Dus kijk ook even in hoeverre de pads worden platgedrukt en of ze niet zo stug zijn dat je iets stukmaakt bij te hard aandraaien.

[ Voor 47% gewijzigd door Lord_Dain op 17-10-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Aimussage die fancurve was wel een goede tip de gpu mocht 85 graden worden voor de fans max gingen draaien.
Heb net even een ander profiel geladen waar de fans op 70 graden op de max draaien, en met farcry 6 zijn de temps nu 72.5 gpu 72mem en 93 hotspot.
Nog steeds 20 graden verschil in hotspot temp, ik zal idd de schroeven van de gpu eens controleren of ze nog goed vast zitten.
Als die stugge pads wat zijn ingedrukt schijnt dat wel eens voor te komen las ik ook op reddit.
Omdat de thermalrights zo stug zijn was 1.5mm misschien een betere maat geweest.

Edit heb de schroeven nog een kwartslag vaster kunnen zetten, maar temps zijn niet minder geworden.
Maar iemand met een stock asus striks op internet had ook 75gpu en 94 hotspot das ook niet de minste gpu natuurlijk.
Maar als ik wat reviews zie van de aorus master zit de gpu temp meestal zo rond de 63 graden, dus ga het nog maar eens goed nakijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Goofy1978 op 17-10-2021 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lode Ver
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-07 17:53
Goofy1978 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:14:
@Aimussage die fancurve was wel een goede tip de gpu mocht 85 graden worden voor de fans max gingen draaien.
Heb net even een ander profiel geladen waar de fans op 70 graden op de max draaien, en met farcry 6 zijn de temps nu 72.5 gpu 72mem en 93 hotspot.
Nog steeds 20 graden verschil in hotspot temp, ik zal idd de schroeven van de gpu eens controleren of ze nog goed vast zitten.
Als die stugge pads wat zijn ingedrukt schijnt dat wel eens voor te komen las ik ook op reddit.
Omdat de thermalrights zo stug zijn was 1.5mm misschien een betere maat geweest.

Edit heb de schroeven nog een kwartslag vaster kunnen zetten, maar temps zijn niet minder geworden.
Maar iemand met een stock asus striks op internet had ook 75gpu en 94 hotspot das ook niet de minste gpu natuurlijk.
Maar als ik wat reviews zie van de aorus master zit de gpu temp meestal zo rond de 63 graden, dus ga het nog maar eens goed nakijken.
Ik hoop dat je ook de MX 4 gespreid hebt op de gpu in plaats van erwt methode te gebruiken zoals bij een CPU? Bij GPU's moet je de thermal paste manueel versprijden met spreader tool of gwn je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Lode Ver schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 08:40:
[...]

Ik hoop dat je ook de MX 4 gespreid hebt op de gpu in plaats van erwt methode te gebruiken zoals bij een CPU? Bij GPU's moet je de thermal paste manueel versprijden met spreader tool of gwn je handen.
Heb het wel zoals het hoort aangebracht idd, goed uitgesmeerd.
Ik heb deze info gevonden op internet.

https://www.overclock.net...-30c-delta.1777947/page-2

MX4 en Thermal Grizzly Kryonaut wat ook veel gebruikt word kruipt schijnbaar vantussen het koelblok.
Voor een grote chip die erg heet word is zijn deze pastas niet geschikt schijnt.
klopt wel wat ik zelf zie mn temps waren int begin gewoon goed.
Ik heb SYY Thermal paste besteld wat wel geschikt zou zijn voor gpu chips, en wil ook op de vrm van de gpu nieuwe pads doen.
Vrm en gpu schijnt samen de hotspot temp min of meer te bepalen las ik ook op die link.
De pasta komt vrijdag binnen en de zachtere Gelid Extreme pads 2 en 1 mm morgen :)

[ Voor 25% gewijzigd door Goofy1978 op 18-10-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
Lord_Dain schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Helemaal hier mee eens, hogere temps wijzen op slecht contact GPU en koelblok. Heb helaas zelf ook zoiets meegemaakt, mijn GPU met waterblok ging opeens richting de 100 graden, was even een WTF momentje. >:) Bij mij was ik ook te voorzichtig geweest met het aandraaien van de schroeven, misschien heb je deze net niet genoeg aangedraaid, een halve mm maakt al een wereld van verschil. Dus kijk ook even in hoeverre de pads worden platgedrukt en of ze niet zo stug zijn dat je iets stukmaakt bij te hard aandraaien.
Kan allemaal heel goed zijn natuurlijk he! Maar door je geheugen te voorzien van betere thermal pads jaag je dus de warmte óók met een hoger tempo je koelblok in. En aangezien GDDR6X zo maar eens tussen de 50-60 watt verbruikt is dat niet te verwaarlozen. Wat hogere temps van de GPU kunnen daar ook prima door komen dus ;)

Niettemin, check natuurlijk altijd of alles voldoende contact maakt, daar heb je helemaal gelijk in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
rodie83 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 21:04:
[...]

Kan allemaal heel goed zijn natuurlijk he! Maar door je geheugen te voorzien van betere thermal pads jaag je dus de warmte óók met een hoger tempo je koelblok in. En aangezien GDDR6X zo maar eens tussen de 50-60 watt verbruikt is dat niet te verwaarlozen. Wat hogere temps van de GPU kunnen daar ook prima door komen dus ;)

Niettemin, check natuurlijk altijd of alles voldoende contact maakt, daar heb je helemaal gelijk in :)
De memory bij 3000 series zit toch aan de bovenkant/backplate? Dus dat zou dan alleen je koelblok moeten verwarmen als er direct contact is tussen backplate en koelblok. Lijkt me minimaal. Maar ik heb al even geen 3000-series meer in mijn handen gehad, dus kan er naast zitten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@Lord_Dain bij de 3080 zit alles aan de voorzijde.
Bij de 3090 ook 12gb aan de backplate kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lode Ver
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-07 17:53
Goofy1978 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

MX4 en Thermal Grizzly Kryonaut wat ook veel gebruikt word kruipt schijnbaar vantussen het koelblok.
Voor een grote chip die erg heet word is zijn deze pastas niet geschikt schijnt.
Ik heb SYY Thermal paste besteld wat wel geschikt zou zijn voor gpu chips, en wil ook op de vrm van de gpu nieuwe pads doen.
Vrm en gpu schijnt samen de hotspot temp min of meer te bepalen las ik ook op die link.
De pasta komt vrijdag binnen en de zachtere Gelid Extreme pads 2 en 1 mm morgen :)
Heb nu reeds enkele weken MX-4 op mijn GPU chip zitten en nog geen problemen mee op mijn RTX 3080 Suprim X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
Goofy1978 schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Ik heb nu ruim 6 maanden Kryonaut erop zitten en qua temperatuur is het geheel vrijwel onveranderd.
Ter verificatie voor mezelf een stresstest gedaan met furmark (Aorus 3080 master):
  • GPU: 65,1
  • Hotspot 75.8
  • Mem Junc 84
  • Fan speed: 80%
  • RoomTemp: 22,1
Ik heb overigens een kast met een gemiddelde airflow (Define R6).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Aimussage schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

Ik heb nu ruim 6 maanden Kryonaut erop zitten en qua temperatuur is het geheel vrijwel onveranderd.
Ter verificatie voor mezelf een stresstest gedaan met furmark (Aorus 3080 master):
  • Hotspot 75.8
  • Mem Junc 84
Das mooi, jij hebt ook zachtere pads gebruikt begreep ik dus meer druk op de gpu chip voor de pasta.
Heb dezelfde pads als jou besteld nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Goofy1978 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:29:
[...]

Das mooi, jij hebt ook zachtere pads gebruikt begreep ik dus meer druk op de gpu chip voor de pasta.
Heb dezelfde pads als jou besteld nu.
Klopt. De pads zijn het grote verschil. Ik reageerde ook meer op het statement dat kryonaut/mx-4 te runny zou zijn. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Hopelijk krijg je straks vergelijkbare performance als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyPSC
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 21:19
Iemand hier toevallig ervaring met de EVGA 3080Ti FTW 3 ultra of de 3080Ti aorus master? of welke van de twee beter aan te raden is? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-08 18:51
JordyPSC schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:37:
Iemand hier toevallig ervaring met de EVGA 3080Ti FTW 3 ultra of de 3080Ti aorus master? of welke van de twee beter aan te raden is? :9
Ligt echt aan je behuizing. De master is echt gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordyPSC
Swizzler24 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:25:
[...]

Ligt echt aan je behuizing. De master is echt gigantisch.
Een Fractal design meshify 2, de evga is idd een stuk(je) kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Heb zelf de 3070 versie toen gehad. Mooie kaart maar je betaald echt extra voor dat nutteloze lcd schermpje naar mijn mening. Het feit dat hij een stuk groter is wil niet automatisch zeggen dat hij beter koelt. Ik zou voor de EVGA gaan. Hun rma afhandeling is stukken beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JordyPSC
Swizzler24 schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:14:
Heb zelf de 3070 versie toen gehad. Mooie kaart maar je betaald echt extra voor dat nutteloze lcd schermpje naar mijn mening. Het feit dat hij een stuk groter is wil niet automatisch zeggen dat hij beter koelt. Ik zou voor de EVGA gaan. Hun rma afhandeling is stukken beter.
Top bedankt voor je advies, kast staat toch onder het bureau dus dat schermpje is voor mij nutteloos, evga is nog eens €30 goedkoper ook, denk dat het toch de evga word dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
JordyPSC schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Top bedankt voor je advies, kast staat toch onder het bureau dus dat schermpje is voor mij nutteloos, evga is nog eens €30 goedkoper ook, denk dat het toch de evga word dan :)
🤟🤛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Aimussage schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:50:
[...]

Klopt. De pads zijn het grote verschil. Ik reageerde ook meer op het statement dat kryonaut/mx-4 te runny zou zijn. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Hopelijk krijg je straks vergelijkbare performance als ik.
Die info had ik ook maar gelezen op de link die ik poste.
Stugge pads icm dunne pasta schijnt te gaan kruipen op den duur, bij mij lijkt het daar wel op, de temps waren int begin goed.
Had jij de vrms ook nog opnieuw geplakt? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-09 21:48

ParaWM

Pro Prutser

Aimussage schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:51:
[...]

• Hotspot 75.8
  • Mem Junc 84
Ook even getest na ruim 2.5 maand (slechts) met Kombustor. Gelid Extreme pads (de zachte geloof ik) en Kryonaut pasta.
https://gathering.tweaker...message/68319296#68319296

GPU en memjunc temps exact gelijk. Hotspot wel 2C warmer. Not sure of dat misschien wat test variatie is. Hotspot minus GPU temp = 10C, wat heel normaal is geloof ik (was dus wel 8C hiervoor). Geen reden tot paniek lijkt het.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:22
Omdat Corsair al bijna een jaar de 12-pin Nvidia kabel op hun site heeft staan, maar hij eigenlijk nergens te koop is, heb ik maar eens een support ticket ingeschoten bij ze.

Moet zeggen dat ze hier erg netjes mee omgaan. Na het opsturen van een foto van de doos van mijn voeding met het serienummer sturen ze mij nu zonder kosten zo'n kabel op _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 17:28
Mr Magic schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 12:05:
Omdat Corsair al bijna een jaar de 12-pin Nvidia kabel op hun site heeft staan, maar hij eigenlijk nergens te koop is, heb ik maar eens een support ticket ingeschoten bij ze.

Moet zeggen dat ze hier erg netjes mee omgaan. Na het opsturen van een foto van de doos van mijn voeding met het serienummer sturen ze mij nu zonder kosten zo'n kabel op _/-\o_
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:14
Sinds vandaag in het bezit van een MSI RTX 3080 TI SUPRIM X. De eerste time spy scores vielen me tegen (19536 graphic score stock) aangezien ik hier vaak veel hogere scores voorbij zie komen. Toen heb ik een poging tot een lichte overclock gewaagd van +50Mhz, maar dit leverde geen verbetering op.

Na wat lezen in dit topic, op undervolten uit gekomen. Ik zie dat men hier goede resultaten mee haalt. Dus zelf de stoute schoenen aangetrokken en een poging gewaagd.

- Poging 1: undervolt van 950mv en clock 1920Mhz resulteerde in graphic score van 19474, een gelijke score als stock maar dan wel met een undervolt dus niet gek.
- Poging 2: undervolt van 875mv en clock 1935Mhz resulteerde in graphic score van 19612, een betere undervolt met iets betere resultaten als eerder.
- Poging 3: Undervolt van 950mv en clock 2025Mhz resulteerde in graphic score van 20159, dit lijkt er al meer op.

Nog wat andere pogingen gedaan maar dat waren allemaal kleine nuance verschillen.

Ik heb nog niet de tijd gehad om alles uitgebreid te testen op stabiliteit. Nu weet ik alleen niet zo goed wat wijsheid is? De laatste poging lijkt me het meest interessant aangezien deze de beste resultaten geeft ondanks de undervolt. Zolang de warmte en stabiliteit in orde is lijkt me dat prima. Of kan het toch interessant zijn om voor de lagere undervolt te gaan ondanks dat de resultaten dan iets afnemen (wel gelijk aan stock dus niet slechter)?

Ik snap dat een lagere undervolt beter is voor je stroomverbruik en dus ook het creëren van minder warmte (en dus lagere fan speeds). Ik heb alleen geen idee wat een undervolt van 950mv nu verschilt met stock, dat zou ik nog even moeten testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !mark
Xyanta schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 22:53:
Toen heb ik een poging tot een lichte overclock gewaagd van +50Mhz, maar dit leverde geen verbetering op.
Wellicht dat de kaart met GPU boost op stockinstellingen simpelweg tegen zijn powerlimit aanloopt? Dan kun je wel gaan overklokken maar zolang diezelfde powerlimiet de beperking vormt klokt hij net zo snel weer terug. Dat maakt undervolten zo effectief met GPU boost tegenwoordig, je haalt het verbruik naar beneden dus komt er meer ruimte voor de kaart om te blijven boosten zonder tegen zijn powerlimiet aan te lopen.

Alhoewel jouw kaart wat luxer is en standaard al een powerlimit van 400W heeft terwijl het niet vast kunnen houden van de kloksnelheid vaker speelt bij de wat goedkopere varianten met lagere limiet.

Je zou eens een benchmark kunnen draaien met de powerlimit op stockinstellingen en eentje met de powerlimitslider op zeg ~105%? Als daar een meetbaar prestatieverschil tussen zit weet je meteen of je powerlimit de beperking is.
Zolang de warmte en stabiliteit in orde is lijkt me dat prima. Of kan het toch interessant zijn om voor de lagere undervolt te gaan ondanks dat de resultaten dan iets afnemen (wel gelijk aan stock dus niet slechter)?
Wat je zelf al zegt, wil je liever die 3-5% extra prestaties of minder stroomverbruik, warmte en geluidsproductie? Het kan beide weinig kwaad in ieder geval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik heb nog niet de tijd gehad om alles uitgebreid te testen op stabiliteit. Nu weet ik alleen niet zo goed wat wijsheid is? De laatste poging lijkt me het meest interessant aangezien deze de beste resultaten geeft ondanks de undervolt. Zolang de warmte en stabiliteit in orde is lijkt me dat prima. Of kan het toch interessant zijn om voor de lagere undervolt te gaan ondanks dat de resultaten dan iets afnemen (wel gelijk aan stock dus niet slechter)?
Wat echt interessant is om te meten en weten; hoeveel Watt de GPU trekt in de 3 door jou genoemde scenario's? Bij mijn 3080 was het zo dat ik wel tussen de 80-100W minder verbruikte; elke chip heeft zijn eigen curve voltage:vermogen en ik zou dus kijken waar bij jou opeens het verbruik de hoogte ingaat - en daar dan precies onder gaan zitten. Dan heb je wellicht een paar % minder fps maar zeker tijdens lange (game) sessies aanzienlijk minder warmte productie dus minder herrie (en een fijnere energie rekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
!mark schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 23:41:
[...]
Je zou eens een benchmark kunnen draaien met de powerlimit op stockinstellingen en eentje met de powerlimitslider op zeg ~105%? Als daar een meetbaar prestatieverschil tussen zit weet je meteen of je powerlimit de beperking is

Wat je zelf al zegt, wil je liever die 3-5% extra prestaties of minder stroomverbruik, warmte en geluidsproductie? Het kan beide weinig kwaad in ieder geval
Ik had in eerste instantie ook al een OC scan geprobeerd met MSI afterburner met de powerlimit op 110%. Dit resulteerde er echter in dat mijn pc halverwege deed rebooten. Geen idee of dit door mijn corsair rm750x voeding komt, alhoewel de rest van mijn hardware niet zoveel zou moeten verbruiken (ryzen 5 3600 stock, SSD, ram en nog wat fans). Alhoewel ik soms denk dat mijn ram geheugen niet helemaal goed is, krijg wel vaker ram gerelateerde meldingen als de pc wat meer gepushed wordt.

Van de andere kant als ik met undervolten ook een kleine prestatiewinst kan krijgen dan hoef ik ook niet te overclocken. Liever met minder verbruik en geluid een prestatiewinst (of gelijk blijven prestaties) dan veel verbruik en veel geluid/warmte met misschien dezelfde prestatiewinst als ik krijg met undervolten.
Lord_Dain schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:02:
[...]
Wat echt interessant is om te meten en weten; hoeveel Watt de GPU trekt in de 3 door jou genoemde scenario's? Bij mijn 3080 was het zo dat ik wel tussen de 80-100W minder verbruikte; elke chip heeft zijn eigen curve voltage:vermogen en ik zou dus kijken waar bij jou opeens het verbruik de hoogte ingaat - en daar dan precies onder gaan zitten. Dan heb je wellicht een paar % minder fps maar zeker tijdens lange (game) sessies aanzienlijk minder warmte productie dus minder herrie (en een fijnere energie rekening).
Hier ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Nog geen tijd gehad gisteren om dit uit te zoeken, maar ga ik zeker nog doen. Nog even een goede tool zoeken om het verbruik te meten. Alhoewel de energierekening iets minder relevant is met zonnepanelen, vind ik de reductie in warmte en geluid wel de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
Xyanta schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:13:
[...]

Hier ben ik zelf ook wel benieuwd naar. Nog geen tijd gehad gisteren om dit uit te zoeken, maar ga ik zeker nog doen. Nog even een goede tool zoeken om het verbruik te meten. Alhoewel de energierekening iets minder relevant is met zonnepanelen, vind ik de reductie in warmte en geluid wel de moeite waard.
Ik gebruik zelf HWinfo64 (Pro) persoonlijk vind ik dat de fijnste tool.
Je kan ook 'gewoon' in GPU-Z de sensor checken en volgens mij zit daar ook een logging optie in (not sure).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

This update should only be applied if blank screens are occurring on boot.

Hmm, moet de compulsieve neiging om altijd laatste updates/bios te installeren maar even weerstaan dan. Nergens last van zelf. Zou toch geen kwaad kunnen lijkt me?

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:21
Eindelijk komt er een 3080 mijn kant op van Alternate. De MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR. Nu hopen dat ik hem kan ruilen tegen een kaart die in m'n kast past, of toch maar m'n kast upgraden?

Helaas nog een paar daagjes op vakantie. Ik kan niet wachten :) Luxe problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door ph4ge op 21-10-2021 21:04 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
ph4ge schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:03:
Eindelijk komt er een 3080 mijn kant op van Alternate. De MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR. Nu hopen dat ik hem kan ruilen tegen een kaart die in m'n kast past, of toch maar m'n kast upgraden?

Helaas nog een paar daagjes op vakantie. Ik kan niet wachten :) Luxe problemen.
Ik zou de kast upgraden de gpus worden alsmaar groter.
De 3080 aorus master paste net in mn kast gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xyanta
Lord_Dain schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 00:02:
[...]
Ik heb nog een aantal test gedaan met undervolten en hierbij HWinfo64 gebruikt om de max temp, en max verbruik te meten. Hieronder de resultaten van time spy:

- Default clock: 19740 graphic score, clock 1995 Mhz, average clock 1901 Mhz
400 watt, GPU 80C MEM 88C, 100% perf
- Default clock (power limit 110%): 19707 graphic score, clock 1980 Mhz, average clock 1885 Mhz
430 watt, 100% perf
- Undervolt 950mv - 2025Mhz: 20245 graphic score, clock 2040 Mhz, average clock 1942 Mhz
400 watt, GPU 79C MEM 88C, 103% perf
- Undervolt 925mv - 1975Mhz: 20264 graphic score, clock 1980 Mhz, average clock 1924 Mhz
400 watt, 103% perf
- Undervolt 900mv - 1925Mhz: 19976 graphic score, clock 1920 Mhz, average clock 1905 Mhz
394 watt, 101% perf
- Undervolt 875mv - 1900Mhz: 19972 graphic score, clock 1905 Mhz, average clock 1866 Mhz
370 watt, 101% perf
- Undervolt 850mv - 1875Mhz: 19856 graphic score, clock 1890 Mhz, average clock 1862 Mhz
348 watt, GPU 75C MEM 86C, 101% perf

Wat opvalt is dat het verhogen van de power limit bij default clock geen verbetering in het resultaat geeft dus de kaart loopt stock niet tegen zijn powerlimit aan.

Daarnaast gaat het verbruik zo pas vanaf 875-850mv flink omlaag. Hierboven staat alleen het maximaal gemeten verbruik. De verbruiks grafiek in HWinfo64 laat een grotere verbetering zien waarbij de gemiddeldes nog lager liggen.

Alle undervolt pogingen laten een lichte verbetering in performance tov default zien. Variërend van 1%-3% in performance winst. Nav bovenstaande resultaten lijkt de optie met 850mv undervolt nu het meest interessant. Deze laat alsnog 1% performance winst zien tov default en komt het verbruik (en daardoor ook warmte en geluidsproductie) het meeste ten goede.

Ik ga deze laatste setting dan ook uitproberen in games om te zien of deze stabiel draait. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Xyanta schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Ik heb nog een aantal test gedaan met undervolten en hierbij HWinfo64 gebruikt om de max temp, en max verbruik te meten. Hieronder de resultaten van time spy:

- Default clock: 19740 graphic score, clock 1995 Mhz, average clock 1901 Mhz
400 watt, GPU 80C MEM 88C, 100% perf
- Default clock (power limit 110%): 19707 graphic score, clock 1980 Mhz, average clock 1885 Mhz
430 watt, 100% perf
- Undervolt 950mv - 2025Mhz: 20245 graphic score, clock 2040 Mhz, average clock 1942 Mhz
400 watt, GPU 79C MEM 88C, 103% perf
- Undervolt 925mv - 1975Mhz: 20264 graphic score, clock 1980 Mhz, average clock 1924 Mhz
400 watt, 103% perf
- Undervolt 900mv - 1925Mhz: 19976 graphic score, clock 1920 Mhz, average clock 1905 Mhz
394 watt, 101% perf
- Undervolt 875mv - 1900Mhz: 19972 graphic score, clock 1905 Mhz, average clock 1866 Mhz
370 watt, 101% perf
- Undervolt 850mv - 1875Mhz: 19856 graphic score, clock 1890 Mhz, average clock 1862 Mhz
348 watt, GPU 75C MEM 86C, 101% perf

Wat opvalt is dat het verhogen van de power limit bij default clock geen verbetering in het resultaat geeft dus de kaart loopt stock niet tegen zijn powerlimit aan.

Daarnaast gaat het verbruik zo pas vanaf 875-850mv flink omlaag. Hierboven staat alleen het maximaal gemeten verbruik. De verbruiks grafiek in HWinfo64 laat een grotere verbetering zien waarbij de gemiddeldes nog lager liggen.

Alle undervolt pogingen laten een lichte verbetering in performance tov default zien. Variërend van 1%-3% in performance winst. Nav bovenstaande resultaten lijkt de optie met 850mv undervolt nu het meest interessant. Deze laat alsnog 1% performance winst zien tov default en komt het verbruik (en daardoor ook warmte en geluidsproductie) het meeste ten goede.

Ik ga deze laatste setting dan ook uitproberen in games om te zien of deze stabiel draait. Bedankt voor het meedenken.
Kom zelf ook vaak uit rond de 925 a 950mV voor optimale performance. Heb zelf een profiel bij 962mV Rond de 2000mhz voor max performance en een profiel met diezelfde mV bij 1920mhz voor super safe gamen. Gebruik m'n lage verbruik profielen eigenlijk nooit.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
Xyanta schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:26:
Daarnaast gaat het verbruik zo pas vanaf 875-850mv flink omlaag. Hierboven staat alleen het maximaal gemeten verbruik.
Je zou eventueel met GPU-Z onder het tabje sensors even de logging aan kunnen zetten, dan schrijft ie alle gemeten waardes waaronder verbruik iedere seconde weg naar een .txt bestand.

Dit kun je inlezen met een willekeurig spreadsheetprogramma en dan een gemiddelde uithalen. Ik zou dit voor de twee meest interessante opties in jouw lijstje (850 en 925mV) eens doen aan de hand van een wat een langere gamesessie van minimaal 2x 30 minuten. Dan weet je echt hoeveel het scheelt in continuverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
!mark schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:09:
[...]
Je zou eventueel met GPU-Z onder het tabje sensors even de logging aan kunnen zetten, dan schrijft ie alle gemeten waardes waaronder verbruik iedere seconde weg naar een .txt bestand.

Dit kun je inlezen met een willekeurig spreadsheetprogramma en dan een gemiddelde uithalen. Ik zou dit voor de twee meest interessante opties in jouw lijstje (850 en 925mV) eens doen aan de hand van een wat een langere gamesessie van minimaal 2x 30 minuten. Dan weet je echt hoeveel het scheelt in continuverbruik
Thnx voor de tip, dat zal ik eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Xyanta schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:13:
[...]

Thnx voor de tip, dat zal ik eens proberen!
Mooi gewerkt! Ik kan helaas niet zeggen dat ik veel ervaring heb met deze AIB, maar ik ben voor mijn 3080FE uiteindelijk uitgekomen bij 2 profielen:

831mv 1920mhz
925mv ?? mhz (weet ik niet meer, sorry)

De 831mv is eigenlijk altijd mijn daily driver geweest. Ik had wel altijd de powerlimit op maximaal gezet (geloof dat dit bij de FE +15% was, volgens mij kan de Suprim X tot +7%) maar ik had denk ik wel een hele goede binning dat hij zo stabiel draaide op deze setting. Dus ik weet niet hoe dat met jouw GPU zit.

Ik had hem trouwens ook onder water gezet, dus de temps waren <3.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 22-10-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyanta
Lord_Dain schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:32:
.... Ik had wel altijd de powerlimit op maximaal gezet (geloof dat dit bij de FE +15% was, volgens mij kan de Suprim X tot +7%) maar ik had denk ik wel een hele goede binning dat hij zo stabiel draaide op deze setting. Dus ik weet niet hoe dat met jouw GPU zit.
De powerlimit verhogen bij undervolten heeft toch geen meerwaarde? Immers wanneer je undervolt naar 850mv gaat je verbruik flink omlaag ipv omhoog. Wat is in dat geval dan nog het doel van de powerlimit verhogen? Bij de Suprim X kan ik deze trouwens met 10% verhogen ;)

Netjes trouwens die 1920Mhz @ 831mv. Alhoewel de RTX 3080 sowieso default al hoger geclockt is dan de RTX 3080 TI dus niet helemaal te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Xyanta schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

De powerlimit verhogen bij undervolten heeft toch geen meerwaarde? Immers wanneer je undervolt naar 850mv gaat je verbruik flink omlaag ipv omhoog. Wat is in dat geval dan nog het doel van de powerlimit verhogen? Bij de Suprim X kan ik deze trouwens met 10% verhogen ;)

Netjes trouwens die 1920Mhz @ 831mv. Alhoewel de RTX 3080 sowieso default al hoger geclockt is dan de RTX 3080 TI dus niet helemaal te vergelijken.
Mijn ervaring met een aantal AMD en Nvidia kaarten, is dat het vermogen (watts) en daarmee de temperatuur ook, pas begint te zakken als je onder de +/-950mV gaat. Daar boven wordt de extra verschikbare power gebruikt door de kaart om stabiel hogere kloks te halen. Sweetspot voor max clock en benchmark score zit daarom ook vaak rond dat punt. Boven dit punt heeft de powerlimit verhogen dus zin, ondanks dat het een undervolt is. Daar onder niet meer lijkt me, inderdaad.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik heb Bij de 3080 aorus master de thermalright odyssey 2mm pads en mx4 vervangen voor zachtere gelid extreme pads en de SYY 157 pasta, ivm hoge gpu hotspots van 95 graden met far cry 6.
De mx4 pasta zat vrijwel niet meer in het midden van de chip, er was gewoon een droge plek gestookt.
Het aanbrengen van de SYY 157 is apart het verwerkt haast als klei en is erg stug, heb het uitgesmeerd met de spatel en nog 5 dots om zeker te zijn dat alles goed bedekt is.
Ook de vrms pads gelijk maar vervangen.
de temps bij fc6 op 4k settings zijn nu 69gpu, 70 memory junction, 82 hotspot met fans auto op 84% en gpu power 324w.
De temp was voorheen 75 graden gpu, 74 geheugen, en 95 hotspot
En het belangrijkst nu geen thermal limit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:30
Ik krijg het voor elkaar triple 4k nvidia surround te krijgen: ik heb een 3090. Is dit onmogelijk?

Zou 11520 bij 2160 dan worden

[ Voor 14% gewijzigd door TweakerVincent op 23-10-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Laatst online: 12-09 23:54
Is er wat bekend over een opvolger van de GTX 1650? Ik weet dat er waarschijlijk een RTX 3050 komt maar die heeft een PCI-e stroomkabel nodig wordt gezegd. Een verbruik van rond de 90 watt. Ik ben op zoek naar een opvolger voor mijn GTX 1650 en heb geen PCI-e stroomkabel in mijn PC en het is ook beter voor de voeding als de kaart niet over 75 watt gaat

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16

jbbrans

TweakerVincent schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:33:
Ik krijg het voor elkaar triple 4k nvidia surround te krijgen: ik heb een 3090. Is dit onmogelijk?

Volgens de specs is het maximaal 7680x4320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
jbbrans schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 03:44:
[...]

Thank! Balen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
[...]

In Pixels(~33mln) is dat meer dan hetgeen TweakerVincent wil(~25mln). Zou op dat gebied dus moeten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:47
[...]

Dat is per displaypoort aansluiting op de GPU.
TweakerVincent schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 18:33:

Ja, dit kan gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dylan111111 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:42:
[...]

Dat is per displaypoort aansluiting op de GPU.

[...]

Ja, dit kan gewoon. :)
Maar waarom zie ik die optie niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Absurd hoe stil die TUF Gaming kaarten zijn zeg, niet eens op silent mode, kom net thuis, denk ah nee he, is de PC uitgevallen ofzo, draaide hij gewoon nog volop.

Gaat om de 3060 Ti, maar had dezelfde ervaring met de 3070 toen.

De Inno3D iChill Red hoor je wel, maar die blijft zoals de naam zegt weer erg koel, max 49 graden full load.

[ Voor 41% gewijzigd door JDx op 06-11-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 19:01:
Absurd hoe stil die TUF Gaming kaarten zijn zeg, niet eens op silent mode, kom net thuis, denk ah nee he, is de PC uitgevallen ofzo, draaide hij gewoon nog volop.

Gaat om de 3060 Ti, maar had dezelfde ervaring met de 3070 toen.

De Inno3D iChill Red hoor je wel, maar die blijft zoals de naam zegt weer erg koel, max 49 graden full load.
Hier ook een Tuf 3070. Ik hoor het echt niet en hij blijf goed koel.
In Januari proberen om een 3080 12 GB uit de Asus Tuf serie te bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Simbob schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:49:
[...]

Hier ook een Tuf 3070. Ik hoor het echt niet en hij blijf goed koel.
In Januari proberen om een 3080 12 GB uit de Asus Tuf serie te bemachtigen.
Of een 3070 Ti 16 GB dan? Dat lijkt mij een geweldige kaart worden, moet er eigenlijk nu al geld voor opzij leggen hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:51:
[...]

Of een 3070 Ti 16 GB dan? Dat lijkt mij een geweldige kaart worden, moet er eigenlijk nu al geld voor opzij leggen hehe.
Ik denk dat het verschil in prestatie niet zo groot zal zijn van een 3070 naar een 3070 Ti 16GB.
Maar laat me graag verrassen.

Het potje wordt hier al een tijdje gevuld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Simbob schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:54:
[...]

Ik denk dat het verschil in prestatie niet zo groot zal zijn van een 3070 naar een 3070 Ti 16GB.
Maar laat me graag verrassen.

Het potje wordt hier al een tijdje gevuld ;)
Mijn potje zijn 2x 3060 Ti's >:)

Momenteel 3, maar eentje gaat morgen naar DHL.

(ondertussen vullen die potjes ook weer potjes uiteraard)

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 06-11-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar @Simbob wel een beetje vreemd toch een 3070 Ti 16GB en een 3080 12GB, zou niet weten waarom je voor 1 van de 2 zou kiezen, ze klinken mij idd ook beide bijna gelijk qua prestaties.

als ze beide komen uiteraard

Die 2060 12GB wordt een pure miningkaart denk ik. Meteen uitverkocht in bulk.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 06-11-2021 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:55:
[...]

Mijn potje zijn 2x 3060 Ti's >:)

Momenteel 3, maar eentje gaat morgen naar DHL.

(ondertussen vullen die potjes ook weer potjes uiteraard)
Ik heb nu een 3070 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar ik bedoelde als zowel een 3070 Ti 16GB en een 3080 12GB komen in januari, welke keuze zou je dan maken en waarom, koeler? stiller? geschikter voor andere doeleinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:17:
[...]

Ja, maar ik bedoelde als zowel een 3070 Ti 16GB en een 3080 12GB komen in januari, welke keuze zou je dan maken en waarom, koeler? stiller? geschikter voor andere doeleinden?
De voorkeur gaat nu uit naar een 3080 12GB.
Sowieso een Asus Tuf ivm de koeling en het geluid wat top is bij de 3070 serie. Nu maar hopen dat deze trend wordt voorgezet bij de nieuwe series.
Ik gebruik de kaart alleen voor Iracing en moet een 49 inch superwidescreen 1440p aansturen.
Bij een vol veld deelnemers en alle opties op high zakt de fps toch best vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb nu nog 1 kaart over en precies die ik voorlopig wil, de Asus TUF Gaming 3060 Ti.

Nog net kunnen kopen voor een "leuke" prijs en geen te gekke LEDs, ook heerlijk stil, maar idle zie ik mijn monitoring programma dat hij soms terug gaat naar 5000 Mhz geheugen ipv 7000+

Is dit wel echt een functie of een fout? Ik zie dit nergens terug, hij gaat exact terug naar 5000 mhz mem en volgens mij iets van 780 gpu. Heb hem ook niet op silent mode staan ofzo.

Ik ben geen fan van apparaten die zelf dingen gaan beslissen, hij moet gewoon OC blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 12-11-2021 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:59:
Heb nu nog 1 kaart over en precies die ik voorlopig wil, de Asus TUF Gaming 3060 Ti.

Nog net kunnen kopen voor een "leuke" prijs en geen te gekke LEDs, ook heerlijk stil, maar idle zie ik mijn monitoring programma dat hij soms terug gaat naar 5000 Mhz geheugen ipv 7000+

Is dit wel echt een functie of een fout? Ik zie dit nergens terug, hij gaat exact terug naar 5000 mhz mem en volgens mij iets van 780 gpu. Heb hem ook niet op silent mode staan ofzo.

Ik ben geen fan van apparaten die zelf dingen gaan beslissen, hij moet gewoon OC blijven.
Alle huidige kaarten clocken automatisch terug als ze staan te idlen. Als je er load op zet clocken ze, mits er geen limiet wordt aangetikt, gewoon de OC waardes als het goed is. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rodie83 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:04:
[...]

Alle huidige kaarten clocken automatisch terug als ze staan te idlen. Als je er load op zet clocken ze, mits er geen limiet wordt aangetikt, gewoon de OC waardes als het goed is. Of bedoel je dat niet?
Ok dat klinkt als een geruststelling, ik heb soms framedrops ingame, ik was bang dat hij het dan ook doet, maar dat zou aan mijn processor liggen (welke ik binnenkort mede om die reden ga vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
@JDx Dit is m'n 3080 die staat te idlen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fW0XqUFqnwe132NI-rAp3cq60-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aKN29ME1ZOOA8w3ax59OyPul.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja dat doe ie bij mij ook als ik helemaal niks doe, 210/405, maar als ik wel dingen doe, 3D Studio, YouTube, Tweakers, muziekje op de achtergrond, dan gaat ie dus gewoon random ineens naar exact 5000mhz mem ipv zeg maar 1770/6800.

Ik heb even geen 2e scherm meer, dus ik kan niet zien of hij dit ook doet tijdens het gamen, of kan ik die misschien zien via een app op mijn telefoon?

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 12-11-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh wacht, volgens mij heeft NVidia wel zo'n overlay functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0YubBwX.jpg

Blijft wel netjes ingame, alleen die FPS met een 3060 Ti :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kCo7T1u.jpg?1

Gauw een nieuwe mobo + proc.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 12-11-2021 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
(jarig!)
JDx schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:16:
[...]

Ja dat doe ie bij mij ook als ik helemaal niks doe, 210/405, maar als ik wel dingen doe, 3D Studio, YouTube, Tweakers, muziekje op de achtergrond, dan gaat ie dus gewoon random ineens naar exact 5000mhz mem ipv zeg maar 1770/6800.

Ik heb even geen 2e scherm meer, dus ik kan niet zien of hij dit ook doet tijdens het gamen, of kan ik die misschien zien via een app op mijn telefoon?
Je kan met GPU-Z log to file gebruiken voor tijdens het gamen, maar dat de snelheden dynamisch zijn in mixed usage is volstrekt normaal gedrag hoor :). Mocht ie tijdens het gamen ook ineens droppen (verwacht ik niet overigens), kijk dan op het moment waar ie dropt naar de PerfCap Reason.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07

Ook bij mij gaat hij naar 5000mhz als hij wat minder te doen heeft. Dus heel normaal. No worries. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
Mocht je trouwens last hebben van flikkeringen op je beeld en dan met name het bovenste 1/3 deel ongeveer, dan ben je niet de enige. Schijnt een driver issue te zijn met alle drivers na 472.12. Ik had er zelf ook last van en na googelen kwam ik op de forums van Nvidia uit en bleek dat meerdere mensen hier last van hebben. Een rollback naar bovengenoemde versie lost het op. Wachten dus op een fix :)

Heb hier een 3060 Ti met Windows 11 btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saekerhett schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:11:
Mocht je trouwens last hebben van flikkeringen op je beeld en dan met name het bovenste 1/3 deel ongeveer, dan ben je niet de enige. Schijnt een driver issue te zijn met alle drivers na 472.12. Ik had er zelf ook last van en na googelen kwam ik op de forums van Nvidia uit en bleek dat meerdere mensen hier last van hebben. Een rollback naar bovengenoemde versie lost het op. Wachten dus op een fix :)

Heb hier een 3060 Ti met Windows 11 btw.
Thanks de info man, ik zou binnen een half uur alweer bij een DHL retourpunt staan _/-\o_

Ik vraag me af waar het zo mis is gegaan met mijn vertrouwen in elektronica, wellicht bij mijn HTC Desire S of mijn LG TV, lijkt alsof je vroeger gewoon kocht wat je moest hebben ongeacht het merk (behalve dan ooit een Daewoo DVD speler) en je deed er 5-10 jaar mee.

Had een nog niet zo'n oude, maar dure Sony TV daar liep YouTube na een tijde vast met de melding too much memory required, toen een LG Smart TV daar had ik een raar inverted color randje bij het afspelen van films vanaf USB, toen een Philips die herkende al mijn USB sticks niet eens, nu een Salora en die doet het perfect, was nog goedkoop ook, alleen niet smart en de ingebakken ondertitelingen zijn niet te lezen.

Oh en ik had nog een TV, weet niet meer welk merk met HDR waarbij de ondertiteling grijs was (bijna onleesbaar, kijk alles met EN ondertiteling). Ik mag inmiddels bij de meeste shops in ieder geval niet meer achteraf betalen ivm het percentage retouren.

Anyway, ik dwaal af.

Thanks!

Mochten ze straks komen weet ik wel dat het een Asus TUF Gaming 3070 Ti 16GB (gaming) en/of 2060 12GB (streaming) gaat worden, wat een masterkaarten zijn dat.

De 3060 Ventus X3 beviel trouwens ook verder prima, beter dan het bekend staat (budget MSI), die is nooit retour gegaan, alleen verkocht aan een kennis ivm aanschaf 3060 Ti.

[ Voor 51% gewijzigd door JDx op 13-11-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lijkt mij een prachtige kaart voor in de 2e (streaming/server) pc naast een 3070 Ti 16GB in de main.

Alleen dit is jammer (2060 6GB kost nu al 689)
https://www.gputracker.eu....chip=NVIDIA%20RTX%202060

Om interessant te zijn voor een 2e pc moet het toch echt onder de 500 komen, wellicht kan dit doordat ze de oude productielijn in zijn totaal voor deze kaart gaan gebruiken, naast de 30XX lijn.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 17-11-2021 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Een vraagje: mijn FE RTX 3090 heeft de laatste tijden dat de ventilatoren vanzelf nogal gaan draaien. Dit terwijl ik alleen mijn bureaublad voor mij heb. Ik heb het idee dat dit na de bios update van mijn moederbord is ontstaan. Tevens heb ik ook al één keer een spontane freeze gehad. Iemand enig idee?

Ik game zo af en toe en voor de rest staat mijn pc gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:09:
Een vraagje: mijn FE RTX 3090 heeft de laatste tijden dat de ventilatoren vanzelf nogal gaan draaien. Dit terwijl ik alleen mijn bureaublad voor mij heb. Ik heb het idee dat dit na de bios update van mijn moederbord is ontstaan. Tevens heb ik ook al één keer een spontane freeze gehad. Iemand enig idee?

Ik game zo af en toe en voor de rest staat mijn pc gewoon uit.
FE is al niet de beste koeling toch? En die 3090 wordt ook nog eens erg heet, misschien eens kijken naar de luchtstroom in je kast? Ik heb bij een 3060 Ti al soms de voorkant van de kast open (zitten 2 intake fans) en achter had ik 1 fan, zitten nu 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien een dagje GPU-Z sensors erbij houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JDx schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:27:
[...]

FE is al niet de beste koeling toch? En die 3090 wordt ook nog eens erg heet, misschien eens kijken naar de luchtstroom in je kast? Ik heb bij een 3060 Ti al soms de voorkant van de kast open (zitten 2 intake fans) en achter had ik 1 fan, zitten nu 2.
Bedankt voor je tips, maar als ik mijn bureaublad voor mij heb is er geen load op de videokaart. Ik vermoed denk ik toch mijn PSU op de één of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-09 17:01

Snippertje

Light up your life

turkeyhakan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:45:
[...]

Bedankt voor je tips, maar als ik mijn bureaublad voor mij heb is er geen load op de videokaart. Ik vermoed denk ik toch mijn PSU op de één of andere manier.
Ik zou dat ff checken (of er load is). Om de een of andere vage reden heb ik soms dat mijn GPU alsnog onder load staat terwijl ik idle. De GPU gaat dan niet in power saver stand.

Geen idee waardoor dit precies komt (ik vermoed HDR of na een game), maar meestal lost een reboot het wel op. Of in afterburner een ander profiel, danwel fan curve.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik wilde de PSU (750 watt, 6 jaar oud) van mijn pc meenemen naar mijn nieuwe build, maar ben toch maar voor een nieuwe RM850 van Corsair gegaan, vanwege bovenstaande problemen, die kaarten vragen toch echt veel tegenwoordig. En je hebt 100 watts "over" om nog eens naar een grotere kaart te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
turkeyhakan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:45:
[...]

Al wat wijzer geworden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
JDx schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:06:
[...]

Al wat wijzer geworden dan?
Nog niet! Dank!

Ik weet wanneer hij dit doet, hij klokt nooit zomaar terug, maar zo gauw als ik een video ga encoden met Handbrake dan gaat ie terug naar GPU 780 en MEM 5000, misschien omdat de processor dicht op de videokaart zit en deze erg heet wordt met encoden? Safety?

CPU is namelijk 95-100% bij het omzetten van videos van H265 naar H264.

• Lord_Dain
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:58:
[...]

Ik weet wanneer hij dit doet, hij klokt nooit zomaar terug, maar zo gauw als ik een video ga encoden met Handbrake dan gaat ie terug naar GPU 780 en MEM 5000, misschien omdat de processor dicht op de videokaart zit en deze erg heet wordt met encoden? Safety?

CPU is namelijk 95-100% bij het omzetten van videos van H265 naar H264.
CPU bottlenecked je GPU.
Dan pakt ie z'n stroom af ofzo?

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:20
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:16:
[...]

Dan zit je GPU even niets te doen/te wachten op de CPU en kan hij terug klokken om stroom te sparen totdat de GPU weer nieuwe opdrachten krijgt omdat de CPU weer bij is met de GPU.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Lord_Dain
JDx schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:16:
[...]

Zoiets, maar niet op de manier die jij bedoelt dat hij de stroom limiteert. Het is meer dat de GPU zelf niet meer stroom pakt, hij heeft het niet nodig op dat moment. Handbrake is vooral een CPU intensieve taak, wordt ook vaak voor benchmarks gebruikt. Je zou het kunnen zien als je het omdraait je een GPU benchmark draait (of een GPU heavy game) terwijl je CPU bijna niets doet, zelfde maar dan is je GPU de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 20:43
Volgende komt hopelijk mij RTX 3060 TUF-RTX3060-O12G-V2-GAMING binnen.
Hopen dat deze ook 4k gaming doet aan het reviews te zien moet dat kunnen.

Nu zie ik dat de kaart pci-e 4 en mij moederbord heeft nog pci-e 3. Kan deze werken of moet ik mij cpu en moederbord upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:20
Evertt schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:52:

Nu zie ik dat de kaart pci-e 4 en mij moederbord heeft nog pci-e 3. Kan deze werken of moet ik mij cpu en moederbord upgraden.
Uit reviews blijkt dat het zo goed als niets uitmaakt, dus je kan het gewoon zo laten.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:32
Evertt schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 16:52:

3060 is volgens mij niet de GPU voor 4k gaming, of je wilt 't doen met oude games of minder oud op medium settings. Wil je nieuwe game sspelen op 4k dan zul je toch wel minimaal naar een 3080 kijken.

Ik denk ik deel 't ff, mocht je dit hebben gemist ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Poeh, heb nu bijna 3 weken de Asus TUF Gaming 3060 Ti in de kast en ben er super tevreden mee, over die MSI Gaming Z Trio had ik meteen een naar gevoel en met een screenshot van de vastloper geretourneerd, direct de dag na installatie.

Krijg nu bericht van Alternate dat ze hem een week lang uitvoerig getest hebben, stresstest, benchmarks, alles en dat er niks mis mee is. Nu heb ik er nog een slechter gevoel bij als ze hem tot de max gepushed hebben. Ze zeggen dat ik het in de andere componenten moet zoeken.

Maar waar dan, heb verder alleen problemen gehad met de 2060 Super (veel te luid, denk iets mis met de koelers of die is gewoon zo luid), bij de voeding misschien?

Het enige was wel dat de MSI 2x 8-pins was, maar ik heb wel netjes 2 afzonderlijke pinnen gebruikt, de voeding is 750 watt.

Ook echt alles liep vast, was zelfs al mijn settings ingame kwijt, heel vreemd. Nog nooit gehad, ook niet als de game zelf vast loopt. Moest echt de aan/uit knop vasthouden om de PC uit te krijgen.

Edit: de Asus TUF Gaming 3060 Ti heeft dus maar een 1x 8-pins aansluiting. Maar heb ook wel al een keer 2 videokaarten in dit systeem gehad zonder problemen.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 23-11-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Een voeding van 750w zegt helaas niet zoveel, het merk en exact type is veel relevanter. Voeding kan zeker de oorzaak zijn. Dit je kun je evt. het beste hier navragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

ps: Een kaart na één vastloper terugsturen zonder zelf wat onderzoek te doen vind ik ook niet echt handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 23-11-2021 17:20 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:19:
^
Een voeding van 750w zegt helaas niet zoveel, het merk en exact type is veel relevanter. Voeding kan zeker de oorzaak zijn. Dit je kun je evt. het beste hier navragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

ps: Een kaart na één vastloper terugsturen zonder zelf wat onderzoek te doen vind ik ook niet echt handig.
Als jij iets nieuws koopt en hij doet het meteen niet dan ga je zelf aan het klooien om het werkend te krijgen?

Iets wat nieuw in de doos aan komt moet het gewoon doen, zeker als het je halve maandsalaris kost.

Maar goed, net gebeld en hij wordt gecrediteerd, zie het probleem ook niet aangezien hij nu 200 meer kost.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 23-11-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb voor m'n nieuwe build overigens wel voor de zekerheid een Corsair RM850 gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

JDx schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:45:
[...]

Als jij iets nieuws koopt en hij doet het meteen niet dan ga je zelf aan het klooien om het werkend te krijgen?

Iets wat nieuw in de doos aan komt moet het gewoon doen, zeker als het je halve maandsalaris kost.

Maar goed, net gebeld en hij wordt gecrediteerd, zie het probleem ook niet aangezien hij nu 200 meer kost.
Dan ga ik inderdaad even kort onderzoeken of het daar wel aan ligt voordat ik allerlei overhaaste terugstuur acties in gang zet. Zeker daar het vrij breed bekend is dat bepaalde type psu's niet goed samengaan met moderne gpu's.

Waarom koop je overigens een nieuwe psu als de oude het probleem niet was :? Een goede 750w is namelijk meestal voldoende voor vrijwel alle pc's met een 3060Ti. Nu heb je nog meer uitgegeven van je maandsalaris.

Als de psu niet goed was dan had je waarschijnlijk ook die gpu niet hoeven terugsturen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Help!!!! schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:27:
[...]

Dan ga ik inderdaad even kort onderzoeken of het daar wel aan ligt voordat ik allerlei overhaaste terugstuur acties in gang zet. Zeker daar het vrij breed bekend is dat bepaalde type psu's niet goed samengaan met moderne gpu's.

Waarom koop je overigens een nieuwe psu als de oude het probleem niet was :? Een goede 750w is namelijk meestal voldoende voor vrijwel alle pc's met een 3060Ti. Nu heb je nog meer uitgegeven van je maandsalaris.

Als de psu niet goed was dan had je waarschijnlijk ook die gpu niet hoeven terugsturen.
Is voor mijn nieuwe PC, waar volgend jaar hopelijk een 3070 Ti 16GB in komt. En hij was in de aanbieding, een 850 watt voor de prijs van een 750 watt.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 23-11-2021 18:36 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.