[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lode Ver schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:04:
[...]

Ik heb zelf recent de thermal pads van mijn MSI 3080 Suprim X vervangen omdat ik tijdens minen en gamen nogal hoge VRAM temps had (110°C) en deze durfde te throttlen.

Via amazon onderstaande pads aangekocht van 2mm en 1,5mm en mijn VRAM temperatuur is gezakt van 110°C naar 82/84 °C, dus toch een 25°C verbetering. Voor de GPU core merk ik ook een 9°C verbetering bij het gebruiken van MX-4 die ik van enkele jaren geleden nog had liggen. (Staat 8 jaar bruikbaarheid op).

https://www.amazon.de/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss

Ik heb de sticker van garantie er zorgvuldig afgenomen met een breekmes en vervolgens terug op dezelfde schroef geplakt, dus indien ik garantie zou nodig hebben en ze hem niet volledig openschroeven zou dit moeten onopgemerkt lopen.
Best bizar dat je de garantieseal moet verbreken om een mod uit te voeren die ervoor zorgt dat je je garantie niet zo snel hoeft aan te spreken he 8)7 .

Ik heb overigens precies hetzelfde gedaan met mijn 3080 Suprim X. Voor een premiummodel is het gewoon genant wat voor goedkope meuk ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:33
stin00 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:13:
[...]

Off-topic: ik vind die garantie stickers altijd maar naaierij.. hoewel het nergens op slaat zal MSI bij een verbroken sticker elke garantieclaim direct gooien op gebruikersschade. Hierdoor ben je altijd de pineut, ookal hebben ze 0 gelijk. Ik vind het zorgelijker van MSI dat ze zelf kennelijk belabberde thermal pads installeren die niet adequaat koelen op een dure high-end GPU. 110 graden is gewoon niet lekker voor de VRMs, dus goed dat je ze vervangen hebt. Bizar dat een eigen fix/upgrade potentieel een garantieprobleem kan veroorzaken.

Gelukkig maken ze in China prachtige namaak garantie stickers :+
Zie er helaas niet zo snel gigabyte tussen staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hele VRAM gedoe weerhoudt mij ervan om een 3070 Ti of hoger te kopen.

Hopelijk hebben ze dit later wel opgelost, ik durf geen GPU open te schroeven.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lode Ver
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-06 23:22
rodie83 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:24:
[...]

Best bizar dat je de garantieseal moet verbreken om een mod uit te voeren die ervoor zorgt dat je je garantie niet zo snel hoeft aan te spreken he 8)7 .

Ik heb overigens precies hetzelfde gedaan met mijn 3080 Suprim X. Voor een premiummodel is het gewoon genant wat voor goedkope meuk ze gebruiken.
Psyonara schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:37:
[...]

Zie er helaas niet zo snel gigabyte tussen staan :(
Voor de garantieseal heb ik hem gewoon zorgvuldig verwijdert, dan beschadig je hem niet en kan je hem nadien mooi terug plaatsen >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyonara
Lode Ver schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:43:
[...]

[...]

Voor de garantieseal heb ik hem gewoon zorgvuldig verwijdert, dan beschadig je hem niet en kan je hem nadien mooi terug plaatsen >:) 8)
Al een hele poos niet met garantie seals gerommeld zoiets heb ik ook wel een paar keer voor elkaar gekregen.

Trouwens zit nog wat meer in te lezen, en zie dat de Gigabyte versies betreft thermal pads nog al olie gevoelig zijn, Kan ik dat ook gewoon met alcohol verwijderen of moet droog?
Zie wel vids dat ze het melden maar niet hoe ze het specifiek schoonmaken.

Heb eigenlijks nog nooit een GPU uit elkaar gehaald, hooguit CPU's alleen betreft mounten en Thermal paste vervangen. En gezien ik best wel een Neuroot ben met dit soort dingen :P

Heb er wel vertrouwen in dat ik het kan, maar de 1ste keer is altijd zo zenuwslopend betreft gevoelig en duur electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psyonara schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:17:
[...]

Al een hele poos niet met garantie seals gerommeld zoiets heb ik ook wel een paar keer voor elkaar gekregen.

Trouwens zit nog wat meer in te lezen, en zie dat de Gigabyte versies betreft thermal pads nog al olie gevoelig zijn, Kan ik dat ook gewoon met alcohol verwijderen of moet droog?

Heb eigenlijks nog nooit een GPU uit elkaar gehaald, hooguit CPU's alleen betreft mounten en Thermal paste vervangen. En gezien ik best wel een Neuroot ben met dit soort dingen :P

Heb er wel vertrouwen in dat ik het kan, maar de 1ste keer is altijd zo zenuwslopend betreft gevoelig en duur electronica.
Ik heb al 5 filmpjes gekeken over thermal paste hoe belangrijk het is hoeveel en hoe je het erop smeert, boeit niet zo heel veel gelukkig, dus ik durf het aan om zelf een build te maken.

Maar een GPU ga ik echt niet openen, kapot is garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lode Ver
Psyonara schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:17:
[...]

Ik heb onderstaand filmpje ongeveer gevolgd met tweaker post:

YouTube: MSI RTX 3080 SUPRIM X Thermal Pads Replacement - RTX 3080 Memory Tem...

[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie[filter_keywords]=thermal%20pads%20vervangen%20van%20m%27n%20MSI%20RTX%203080%20Suprim%20X%20&fbclid=IwAR1c_PUKfSGDgNNnA_7SwJLjMa0hYs6-MwMEX3xy3q6LqwEbE1leEwj2gXU

Uiteindelijk alles langs de voorkant/heatsink kant vervangen volgens tweaker post na het verwijderen van thermal pads met 2-propanol (IPA) met ronde watten en oorwatjes.

Paar thermalpads die meer op play-dough leken dan op pads nog en die er zeer moeilijk af gingen, maar met een breekmes en IPA wel gelukt na een uurtje te sukkelen.

Dan nieuwe pads erop in ongeveer 30 min en mijn GPU core mooi thermal paste gespreid om dan dicht te maken en success.

Wat ik wel niet wist is dat de erwt-methode voor thermal paste niet werkt bij GPU's en dat je die sowieso zelf moet verspreiden (ik had het gedaan met mijn vinger).

Al bij al wel een spannend momentje bij het verwijderen van die thermal paste op de heat sink rand, maar goed gelukt en tevreden resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyonara
JDx schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb al 5 filmpjes gekeken over thermal paste hoe belangrijk het is hoeveel en hoe je het erop smeert, boeit niet zo heel veel gelukkig, dus ik durf het aan om zelf een build te maken.

Maar een GPU ga ik echt niet openen, kapot is garantie.
Vram word wel heel erg heet bij de 30 series(high end), en dan kaart kaput net nadat garrantie is afgelopen.
Er zijn toch wel bepaalde merken waarbij je dit soort mods mag doen zonder dat de Garrantie void gaat, tenminste dat was voorheen wel zo.

En als je toch een verschil van 15 tot 25 graden ziet bij dit soort mods vind ik best wel een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miser
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

miser

always learning

Wat is een handige manier om te zien of je 30XX-kaart thermal throtlled? Dan weet ik of ik die thermal pads moet aanpassen. Gelukkig komt de winter eraan. Lekker gamen met het raam open :+

• Lode Ver
miser schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:50:
Wat is een handige manier om te zien of je 30XX-kaart thermal throtlled? Dan weet ik of ik die thermal pads moet aanpassen. Gelukkig komt de winter eraan. Lekker gamen met het raam open :+
Bij 110°C VRAM gaat de kaart throttlen om temperatuur niet nog te verhogen had ik gelezen online.

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-06 10:24
Omdat ik al een maand wacht op vervanging van mijn 3090 vandaag maar geklaagd dat ik een oplossing wil. Zag dat ze een msi 3080 ti op voorraad hadden dus voorgesteld dat ze die opsturen en het verschil (1200 eur) crediteren. Gingen ze mee akkoord. Ik mine niet en dat minimale prestatieverschil is mij het wel waard om niet zonder graka te zitten.

Wel is het eerste wat ik ga doen de vram temps monitoren. Wat een kutkaarten zijn het toch zeg. Ze vallen bij bosjes om of throttlen als een malle, en als de kaart dan kapot gaat kun je maanden wachten op een vervangend model terwijl je de hoofdprijs hebt betaald. En als je dan besluit om zelf de thermal pads te vervangen kunnen ze nog gaan piepen dat je garantie vervalt ook nog.
benchMarc schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:14:
Omdat ik al een maand wacht op vervanging van mijn 3090 vandaag maar geklaagd dat ik een oplossing wil. Zag dat ze een msi 3080 ti op voorraad hadden dus voorgesteld dat ze die opsturen en het verschil (1200 eur) crediteren. Gingen ze mee akkoord. Ik mine niet en dat minimale prestatieverschil is mij het wel waard om niet zonder graka te zitten.

Wel is het eerste wat ik ga doen de vram temps monitoren. Wat een kutkaarten zijn het toch zeg. Ze vallen bij bosjes om of throttlen als een malle, en als de kaart dan kapot gaat kun je maanden wachten op een vervangend model terwijl je de hoofdprijs hebt betaald. En als je dan besluit om zelf de thermal pads te vervangen kunnen ze nog gaan piepen dat je garantie vervalt ook nog.
Netjes man, zie aardig wat "gezeur" over niet geleverde kaarten enzo, maar als je het een beetje normaal brengt en met een schappelijk voorstel komt willen ze wel wat voor je doen.

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ik lees hier zoveel budget merken probleempjes.

MSI - INNO3D - GIGABYTE - PNY

Heb ook die problemen gehad met dit soort merken en ben toen standaard Asus gaan kopen !! _/-\o_
Geen problemen meer sinds die overgang. (Ook Asus zal best wel eens problemen kindje er tussen hebben natuurlijk)

Maar goed dit zijn mijn ervaringen 8)
Ieder zijn eigen ding het is gewoon maar een tip van mijn kant :*)

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-07 12:01
@mmxmmx
MSI en Gigabyte zijn nou niet bepaald budget kaarten.

Gigabyte heeft in de 30 series wat problemen gehad, zoals PCIe power connectors die post kwamen en slechte thermal pads, maar is echt geen budget merk.

MSI heeft over het algemeen de betere kaarten, vooral op koeling/herrie gebied. Ook hoor je er vrij weinig over qua problemen.

INNO3D is een fabrikant waar je nog wel eens problemen over hoor, maar de andere minder bekende merken valt het wel mee. Daar is vooral de koeling/herrie wat minder goed.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MSI zie ik als een van de beste kaarten, ook heb ik jaren lang gewerkt met een Gigabyte Windforce GTX 980 en die deed het een paar weken geleden nog steeds perfect, toen verkocht.

Juist Asus heb ik lang laten legen vanwege slechte ervaringen, maar sinds kort is mijn vertrouwen terug, heb de Asus Phoenix 3060, dat kleine kaartje met 1 fan, goedkoop kunnen kopen en dat ding is zo stil en blijft koel, dat is geen budget kaartje, maar gewoon een goed gebouwde compacte kaart.

Daardoor ipv een MSI Gaming Trio een Asus TUF Gaming gekocht, geweldige kaart ook, helaas beviel het type niet, anders had ik die zeker gehouden. De Asus Dual schijnt juist weer een mindere kaart te zijn.

Over ongeveer een uur krijg ik een Inno3D 3060 Ti, puur omdat dit een extreem goede deal was, niet de Twin, maar de iChill Red (gelukkig kan die enorme verlichting uit), het is zeker niet mijn merk, maar ik ben erg benieuwd. Door Asus durf ik weer een beetje minder te kiezen aan de hand van vooroordelen.

Dus ervaringen soon!

Bij budget denk ik naast Inno3D vooral aan Zotac, Gainward en PNY. Ook KFA, maar die schijnt duur te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 01-10-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Iemand hier ervaring met het padden van een 3090 gaming x trio? Ben benieuwd wat de winst is hiervan op die kaart.Iik gebruik hem enkel voor gaming

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
Is New World meer CPU of GPU intensief? Met mijn EVGA 3080 Hybrid xc3 en Ryzen 5600x zie ik vaak drops in steden/drukke gebieden. Vooral door andere spelers denk ik dan (CPU?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lode Ver
Marcievg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:57:
Iemand hier ervaring met het padden van een 3090 gaming x trio? Ben benieuwd wat de winst is hiervan op die kaart.Iik gebruik hem enkel voor gaming
Ik heb de Suprim X gerepad met Thermal Right Extreme Odyssey Thermal Pads , ongeveer 25°C lager op VRAM van 110 naar 84 en core 4°C met MX-4.

Ik weet wel niet of er veel verschil is tussen Suprim X en Gaming X Trio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Lode Ver schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:13:
[...]

Ik heb de Suprim X gerepad met Thermal Right Extreme Odyssey Thermal Pads , ongeveer 25°C lager op VRAM van 110 naar 84 en core 4°C met MX-4.

Ik weet wel niet of er veel verschil is tussen Suprim X en Gaming X Trio.
Dit durf ik zelf ook niet te zeggen het is makkelijker om iets te vinden over de suprim x dan over de gaming x trio. Ook de pads is iets om uit te zoeken welke nu het beste zijn. Voor de achterkant van mijn kaart heb ik 1,5 en 2,5mm nodig maar voor de voorkant lees ik weer verschillende berichten.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-12-2024
Marcievg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Dit durf ik zelf ook niet te zeggen het is makkelijker om iets te vinden over de suprim x dan over de gaming x trio. Ook de pads is iets om uit te zoeken welke nu het beste zijn. Voor de achterkant van mijn kaart heb ik 1,5 en 2,5mm nodig maar voor de voorkant lees ik weer verschillende berichten.
Doe eens gek en vraag het bij MSI zelf na. Die zullen je toch wel kunnen vertellen welke dikte je nodig hebt.

(blijft overigens bizar dat zoveel high end 30xx kaarten worden geleverd met bagger thermal pads/paste)

Zelf sinds een paar weken een EVGA FTW3 3080 in gebruik en VRAM blijft tijdens het gamen netjes rond de 85-90 graden max. Dus niet echt noodzaak om deze te gaan demonteren.

[ Voor 21% gewijzigd door Nephalem op 01-10-2021 12:16 ]

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vinny98 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:13:
Is New World meer CPU of GPU intensief? Met mijn EVGA 3080 Hybrid xc3 en Ryzen 5600x zie ik vaak drops in steden/drukke gebieden. Vooral door andere spelers denk ik dan (CPU?)
Dit heb ik met PUBG, maar ik weet bijna zeker dat mijn i7-5820k de bottleneck is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Dit heb ik met PUBG, maar ik weet bijna zeker dat mijn i7-5820k de bottleneck is.
Hoe bevalt je nieuwe kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 18:57:
[...]

Hoe bevalt je nieuwe kaart?
This basically sums it up...

Afbeeldingslocatie: https://www.partitionwizard.com/images/uploads/articles/2020/07/out-of-video-memory/out-of-video-memory-1.png

Kreeg ik bij het opstarten van PUBG, heb dit in 3 jaar tijd nog nooit gezien, niet met de 3060, niet met de 2060 Super 6GB en ook niet met de 980 4GB. Denk dat mijn relatie met Inno3D over is.

[ Voor 23% gewijzigd door JDx op 01-10-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
Ik heb een Asus TUF 3080TI OC gekocht bij Proshop.nl voor 1599 euro. Vond dat nog wel een aardige prijs, nog voldoende voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:00:
[...]

[Afbeelding]

Kreeg ik bij het opstarten van PUBG, heb dit in 3 jaar tijd nog nooit gezien, niet met de 3060, niet met de 2060 Super 6GB en ook niet met de 980 4GB. Denk dat mijn relatie met Inno3D over is.
Dat is wel heel wazig..het zit ook niet mee met die kaarten die je gekocht hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:05:
[...]

Dat is wel heel wazig..het zit ook niet mee met die kaarten die je gekocht hebt....
Ik weet niet wat dit is, toeval? Maar het neemt meteen je vertrouwen weg.

Het was wel een splinternieuwe, alle seals erop.

Zou overigens ook niet weten hoe die enorme rode LED verlichting uit moet, kan uit las ik, maar bedoelen ze dan de backplate open schroeven en de boel los? Of met aparte software, beide zit ik niet op te wachten.

Dacht een schakeltje op de kaart, zoals Silent Mode bij Asus TUF enzo.

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 01-10-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-07 10:25
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:00:
[...]

[Afbeelding]

Ik denk net, even kijken of je blij bent met je nieuwe videokaart. Lees ik dit. Wat balen. Eerst de spanning van of je hem krijgt en wanneer en dan dit. Die foutmelding heb ik nog nooit bij een videokaart gehad. Wat heb je zelf al geprobeerd om het op te lossen? Ga je nog wat dingen proberen of zit hij alweer ingepakt terug/ retour naar de winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MetalSonic schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:55:
[...]

Ik denk net, even kijken of je blij bent met je nieuwe videokaart. Lees ik dit. Wat balen. Eerst de spanning van of je hem krijgt en wanneer en dan dit. Die foutmelding heb ik nog nooit bij een videokaart gehad. Wat heb je zelf al geprobeerd om het op te lossen? Ga je nog wat dingen proberen of zit hij alweer ingepakt terug/ retour naar de winkel?
Ik heb helemaal geen zin om weer met een videokaart achter op mijn rug naar de sigarenwinkel te fietsen :')

Heb gerestart en nu doet hij het gewoon, geen merkbare verbetering in PUBG, maar dat wist ik wel, want mijn CPU en mobo moeten ook een upgrade hebben.

Maar V&A durf ik ook niet, want stel dit was toeval (software, wat dan ook), dan geen probleem, maar stel het gebeurt bij de volgende ook, tja... aan de andere kant blijft 674 euro veel geld voor een 3060 Ti, hele spel liep ook vast, ben mijn 3 jaar oude settings, alles kwijt.

Dus niet graphics settings, maar ook mouse sensitivity, keybinds, alles.

Ik ga hem niet kapotstressen, maar gewoon doen wat ik normaal doe de komende dagen en als ik nog 1x een rare melding krijg dan gaat ie gewoon retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ga wel even bezig met 3D Studio, Adobe Premiere en streamen tijdens het gamen.

Was allemaal no problemo voor mijn baby 3060 (Phoenix) van Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:11:
[...]

Ik heb helemaal geen zin om weer met een videokaart achter op mijn rug naar de sigarenwinkel te fietsen :')

Heb gerestart en nu doet hij het gewoon, geen merkbare verbetering in PUBG, maar dat wist ik wel, want mijn CPU en mobo moeten ook een upgrade hebben.

Maar V&A durf ik ook niet, want stel dit was toeval (software, wat dan ook), dan geen probleem, maar stel het gebeurt bij de volgende ook, tja... aan de andere kant blijft 674 euro veel geld voor een 3060 Ti, hele spel liep ook vast, ben mijn 3 jaar oude settings, alles kwijt.

Dus niet graphics settings, maar ook mouse sensitivity, keybinds, alles.

Ik ga hem niet kapotstressen, maar gewoon doen wat ik normaal doe de komende dagen en als ik nog 1x een rare melding krijg dan gaat ie gewoon retour.
toon volledige bericht
Ja niemand zit er op te wachten om een product retour te doen. Al helemaal niet als het een videokaart is in deze tijden van de videokaart gekte. Ik zou vanavond sowieso niet beslissen wat je wel of niet gaat doen. Gewoon beetje rustig je kaart testen in games en andere applicaties en dan zie je wel wat er gebeurt.

Check uiteraard of je de meest recente drivers hebt etc. Start je pc nog eens. Voor het zelfde is het zo (en dat hoop ik natuurlijk voor je) dat het echt een eenmalig probleem was en dan kan je het zo afkloppen. En dan kan je lekker gamen tot de 4k serie er is. Inno is namelijk een goed merk, niet zo populair hier als MSI of ASUS of Gigabyte maar als je naar de onafhankelijke review websites kijkt dan scoort Inno gewoon goed. Goede vriend van mij heeft ook al heel lang een Inno Icill, volgens mij een 1070TI en die doet het ook nog steeds goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:15:
Ga wel even bezig met 3D Studio, Adobe Premiere en streamen tijdens het gamen.

Was allemaal no problemo voor mijn baby 3060 (Phoenix) van Asus.
Wat ik er zo snel over lees is het best een aardige kaart, ik moet zeggen dat ik ook getwijfeld heb om deze te kopen...maar uiteindelijk kwam ik de Asus 3060 ti tuf tegen voor een goeie prijs. En ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:27:
[...]

Wat ik er zo snel over lees is het best een aardige kaart, ik moet zeggen dat ik ook getwijfeld heb om deze te kopen...maar uiteindelijk kwam ik de Asus 3060 ti tuf tegen voor een goeie prijs. En ik ben er blij mee.
Ja die was bij mij dus ineens van 749 naar 849 gesprongen en kwam ik deze tegen. Zeker goede kaart!

Ik zie het wel even aan, wil gewoon weten waarom die rare melding, 8GB is meer dan genoeg.

Heb me ook ingelezen en de Twin schijnt dan weer a card to avoid te zijn. Maar deze is goed, verder ook niks aan het handje, zonder met de fancurve te frommelen stil en koel.

Wel moet die RGB uit, lijkt de wallen wel onder m'n bureau.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3i6WFpp.jpg?1

Zie dat ie ergens anders ook gewoon 800 euro kost, veel duurder dan de Twin.

[ Voor 26% gewijzigd door JDx op 01-10-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Ja die was bij mij dus ineens van 749 naar 849 gesprongen en kwam ik deze tegen. Zeker goede kaart!

Ik zie het wel even aan, wil gewoon weten waarom die rare melding, 8GB is meer dan genoeg.

Heb me ook ingelezen en de Twin schijnt dan weer a card to avoid te zijn. Maar deze is goed, verder ook niks aan het handje, zonder met de fancurve te frommelen stil en koel.

Wel moet die RGB uit, lijkt de wallen wel onder m'n bureau.

[Afbeelding]
Whahah mooie foto, lijkt er op dat die kaart zich onder jouw bureau probeert terug te verdienen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:45:
[...]

Whahah mooie foto, lijkt er op dat die kaart zich onder jouw bureau probeert terug te verdienen :+
Haha, die ledjes zitten achter een soort van tekening, maar schuin van boven kijk je dus recht op die ledjes ipv naar een mooie gedimde tekening. Inno3D software heeft wel een lighting off knopje, die doet niks.

Las op reddit, backplate eraf en led disconnecten, ja doei :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:47:
[...]

Haha, die ledjes zitten achter een soort van tekening, maar schuin van boven kijk je dus recht op die ledjes ipv naar een mooie gedimde tekening. Inno3D software heeft wel een lighting off knopje, die doet niks.

Las op reddit, backplate eraf en led disconnecten, ja doei :9
Is er geen Inno software waar je het software matig kan uitzetten? Achja als dit het ergste probleem is. Schuif je je computer nog wat verder weg onder je bureau en dan zie je het ook niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
JDx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Hmmm jammer met zo'n recente cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
vinny98 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:26:
[...]

Hmmm jammer met zo'n recente cpu
Er zijn oudere cpu's ik zou nou ook weer niet zeggen dat het recent is. Dat zou je nog enigszins kunnen doen met bijvoorbeeld een 8700K of een 9700K maar niet meer met die. Uiteraard jammer dat die CPU de bottleneck is maar zo gaat het nou eenmaal. Het vliegt qua hardware ontwikkelingen. Ik zag vanmiddag dat mijn CPU 10700K bij sommige games nu al bij "ideaal" stond nog even en ook deze verschuift naar aanbevolen en later natuurlijk naar minimum. Alhoewel we dan hopelijk wel echt meerdere jaren verderop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 07:06
MetalSonic schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Er zijn oudere cpu's ik zou nou ook weer niet zeggen dat het recent is. Dat zou je nog enigszins kunnen doen met bijvoorbeeld een 8700K of een 9700K maar niet meer met die. Uiteraard jammer dat die CPU de bottleneck is maar zo gaat het nou eenmaal. Het vliegt qua hardware ontwikkelingen. Ik zag vanmiddag dat mijn CPU 10700K bij sommige games nu al bij "ideaal" stond nog even en ook deze verschuift naar aanbevolen en later natuurlijk naar minimum. Alhoewel we dan hopelijk wel echt meerdere jaren verderop zijn.
Ik ben geen specialist, maar ik ben er vrij zeker van dat dat sarcasme was. Die processor kwam in 2014 uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DannyXP1600 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Ik ben geen specialist, maar ik ben er vrij zeker van dat dat sarcasme was. Die processor kwam in 2014 uit
En was toen ok voor gamen, maar niet daar voor gemaakt, een i5 uit die tijd zou nu nog iets beter mee kunnen wellicht qua gaming. Deze waren echt gericht op mensen die al 6-cores wilden en minder single thread power.

Alles moet gewoon een beetje op elkaar afgestemd zijn, CPU en GPU. Geheugen ook denk ik.

Als ik filmpjes kijk waar ze de 3060, 3060 Ti en 3070 testen en je duidelijke verschillen ziet dan hebben ze vaak wel de betere CPU's zodat die geen invloed heeft.

https://pc-builds.com/cal...RTX_3080/0BK174lu/32/100/

Terwijl een iets minder oude i5-10400 weer makkelijk overweg kan met een 3080.

[ Voor 31% gewijzigd door JDx op 01-10-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
MetalSonic schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:55:
[...]

Ik heb het over mijn Ryzen 5600x, dat ik daar ook hevige framedrops mee heb in steden in New World. Maar wat je zegt is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@JDx
Je verspreid vaak misinformatie, je bedoelt het volgens mij wel goed, maar het is allemaal een beetje klok en klepel verhaal. Je snapt de context vaak niet.
Om even een concreet voorbeeld te geven:

Het is niet zo dat een i5 10400 makkelijker met een 3080 overweg kan.

Waarschijnlijk doel jij op het feit met 4K de CPU minder snel een bottleneck zal zijn en een i5 10400 dan met zijn 6 cores het waarschijnlijk prima samen werkt.
Maar ga je met diezelfde config QHD of FHD resolutie draaien, dan vormt die CPU juist nog meer de bottleneck.

Wat je meldt over de nieuwe kaart die je hebt gekocht en je daar tegen het limiet van VRAM loopt, lijkt mij niet aan de kaart te liggen. Heb je toevallig ook een onboard GPU aan staan? Per ongeluk tegelijk met de videokaart wissel veel mods bij het spel aangezet waardoor het VRAM niet toereiken is?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!
So far so good, dacht even oei nu maakt ie wel wat lawaai, maar dat was m'n koelkast :')

Heel even hoorde ik iets en dat was de casefan bij een zware CPU handeling, dus zo lang de GPU stiller is dan je casefans dan is dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:15:
@JDx
Het is niet zo dat een i5 10400 makkelijker met een 3080 overweg kan.

Waarschijnlijk doel jij op het feit met 4K de CPU minder snel een bottleneck zal zijn en een i5 10400 dan met zijn 6 cores het waarschijnlijk prima samen werkt.
Die informatie komt uit bijgevoegde link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://pc-builds.com/cal...RTX_3080/0Yh174lu/32/100/

Graphic card and processor will work great together on 1080p resolution.
Graphic card and processor will work great together on 1440p resolution.
Graphic card and processor will work great together on 2160p/4K resolution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@JDx Dan zou ik echt even verder lezen dan alleen:
  • Graphic card and processor will work great together on 1080p resolution. want daar staat ook: Average bottleneck percentage: 26.03% (CPU bottleneck)
  • Graphic card and processor will work great together on 1440p resolution.Average bottleneck percentage: 14.59% (CPU bottleneck)
Dat is dus precies wat ik bedoel met dat je de context mist.

EDIT:
Was bij de i7-5820K link, had ik niet goed op gelet.

[ Voor 88% gewijzigd door Koldur op 02-10-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:25:
@JDx Dan zou ik echt even verder lezen dan alleen:
  • Graphic card and processor will work great together on 1080p resolution. want daar staat ook: Average bottleneck percentage: 26.03% (CPU bottleneck)
  • Graphic card and processor will work great together on 1440p resolution.Average bottleneck percentage: 14.59% (CPU bottleneck)
Dat is dus precies wat ik bedoel met dat je de context mist.
Klik je op de link? Je haalt gewoon alle informatie die ik geef door elkaar.

1080p: Average bottleneck percentage: 4.14% (CPU bottleneck)

Bij de i7-5820k is de CPU een veel grotere bottleneck dan bij de i5-10400.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 02-10-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Klik je op de link? Je haalt gewoon alle informatie die ik geef door elkaar.

1080p: Average bottleneck percentage: 4.14% (CPU bottleneck)

Bij de i7-5820k is de CPU een veel grotere bottleneck dan bij de i5-10400.
Klikte op de eerste link en daar had je een andere CPU neergezet, maar dan nog staat dit er op 1080p: Average bottleneck percentage: 4.14% (CPU bottleneck) dus is je CPU alsnog de bottleneck.

Als je een PC aanschaft is het over algemeen verstandiger niet je CPU de bottleneck te laten zijn, want die wissel je een stuk minder makkelijk uit dan een GPU. Dus wil je eigenlijk dat de GPU met een redelijke marge de bottleneck zal zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 02-10-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:31:
[...]

Klikte op de eerste link en daar had je een andere CPU neergezet, maar dan nog staat dit er op 1080p: Average bottleneck percentage: 4.14% (CPU bottleneck) dus is je CPU alsnog de bottleneck. Als je een PC aanschaft is het over algemeen verstandiger niet je CPU de bottleneck te laten zijn, want die wissel je een stuk minder makkelijk uit dan een GPU.
Maar het gaat erom dat die i7-5820k is gekocht toen omdat die 6 cores had (later werd dat normaal in meer types) en dat ging vooral om 3D Studio en ik gaf aan dat zelfs bij een al wat oudere i5 (10400) de CPU al zo goed als niet meer de bottleneck is.

Met mijn i7-5820k merk ik amper verschil tussen een 3060 en een 3070 in PUBG.

Heb het boodschappenlijstje al zo goed als rond, alleen iedereen zegt dat AMD beter is prijs/kwaliteit/prestaties, dus ik overweeg een 5800X, zodat ik later weer de GPU kan upgraden.

Wacht overigens nog op de Alder Lake prestaties en prijzen, maar zal wel duur worden.

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 02-10-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Maar het gaat erom dat die i7-5820k is gekocht toen omdat die 6 cores had (later werd dat normaal in meer types) en dat ging vooral om 3D Studio en ik gaf aan dat zelfs bij een al wat oudere i5 (10400) de CPU al zo goed als niet meer de bottleneck is.

Heb het boodschappenlijstje al zo goed als rond, alleen iedereen zegt dat AMD beter is prijs/kwaliteit/prestaties, dus ik overweeg een 5800X, zodat ik later weer de GPU kan upgraden.
Dat de CPU op dit moment met een 3080 bijna geen bottleneck is, zegt niet dat dit over een/twee jaar niet het geval is. Veel spellen lijken al van acht cores gebruik te gaan maken, vooral omdat 8c CPU's in de PS5 en XBOX Series X/S zitten.

Als je verstandig bent en aan een 3080 zit te denken, is het op dit moment echt veel verstandiger om naar een 8 core te kijken.

Wat je ook vergeet, je wil nooit dat je CPU een bottleneck is, dan kan je beter een mindere GPU kopen, want je haalt er dan niet alles uit wat erin zit.
De prijsverschillen tussen de verschillende CPU en van GPU niveau's valt bij een CPU een stuk voordeliger uit.
CPU is normaal gesproken een stuk goedkoper dan de GPU.

[ Voor 14% gewijzigd door Koldur op 02-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een 5800X is een 8-core. En wil sowieso een 8, maar liever nog een 10 of 12.

Nee ik wil geen 3080.

En overigens heeft de 5820 ook geen interne GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

Wacht overigens nog op de Alder Lake prestaties en prijzen, maar zal wel duur worden.
Zet op je lijstje gelijk een nieuwe dichte kast...ben je gelijk van dat rode licht af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:15:
[...]

Zet op je lijstje gelijk een nieuwe dichte kast...ben je gelijk van dat rode licht af :+
Lol, tegen die tijd pleur ik die Inno wel in de kelder als miner ofzo.

Las al ergens iemand die de LEDs afgeplakt had met isolatietape, ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

Lol, tegen die tijd pleur ik die Inno wel in de kelder als miner ofzo.

Las al ergens iemand die de LEDs afgeplakt had met isolatietape, ook een oplossing.
Het is toch vreemd dat je het niet uit kan zetten...het is ook niet een beetje rood zeg maar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:22:
[...]

Het is toch vreemd dat je het niet uit kan zetten...het is ook niet een beetje rood zeg maar....
Op sites las ik you can't change the LED, it's on or off, ik dacht prima, off is ok.

Maar op Inno3D vond ik vandaag dit:
https://www.inno3d.com/en...b737b0cbf5e5fc0eb7034fbb7

Even scrollen: please note there is no RGB control.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/00dq47o.png?1

Die tailfin zit ook nog in plastic in de doos, wat een onzin.

Heb wel een idee, de onderkant van die tailfin zwart verven of afplakken en die erop schroeven. Maar dan haal ik net zo goed een keer die backplate eraf en disconnect ik de LEDs permanent als ik hem hou.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 02-10-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chill is ie wel, 100% load, fans 35% en 55 graden.

Als ik de fanspeed iets hoger zet dan blijft ie op 46 graden, met OC via MSI Afterburner.

[ Voor 48% gewijzigd door JDx op 02-10-2021 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:32:
Chill is ie wel, 100% load, fans 35% en 55 graden.
Ja dat is wel netjes idd. Ook het voordeel van 3 fans. Welke kaarten heb je nu al geprobeerd/gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:36:
[...]

Ja dat is wel netjes idd. Ook het voordeel van 3 fans. Welke kaarten heb je nu al geprobeerd?
Gigabyte Windforce X3 980 (had ik 5 jaar lang)

Inno3D 2060 Super (retour, die was echt niet goed, gejoel bij 60% fans)
ASUS TUF Gaming 3070 (retour, te weinig prestatie vooruitgang voor dat geld)
MSI 3060 Ventus X3 (verkocht aan iemand in de buurt)

ASUS Phoenix 3060 (heb ik nog), extreem stil en koel voor zo'n klein kaartje
Inno3D 3060 Ti iChill Red (deze dus)

Dus aardig wat, laatste 2 hou ik wel denk ik, eerst maar een nieuw moederbord en CPU.

Die ASUS TUF was verder wel een geweldige kaart, bij 66% fans hoorde je nog niets. En gewoon een enorme rubuuste kaart, je zou hem bijna durven laten vallen zo zwaar en sterk.

Vanaf nu misschien nog Gigabyte Gaming of Aorus, maar liever MSI (Gaming Trio of Suprim) of ASUS (TUF of ROG Strix), geen zin meer in dit gedoe.

[ Voor 17% gewijzigd door JDx op 02-10-2021 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:24:
[...]

Op sites las ik you can't change the LED, it's on or off, ik dacht prima, off is ok.

Maar op Inno3D vond ik vandaag dit:
https://www.inno3d.com/en...b737b0cbf5e5fc0eb7034fbb7

Even scrollen: please note there is no RGB control.

[Afbeelding]

Die tailfin zit ook nog in plastic in de doos, wat een onzin.

Heb wel een idee, de onderkant van die tailfin zwart verven of afplakken en die erop schroeven. Maar dan haal ik net zo goed een keer die backplate eraf en disconnect ik de LEDs permanent als ik hem hou.
toon volledige bericht
Los van het felle licht nu goede verhalen. Doet je kaart het goed?

Met goed bedoel ik dat je lekker kan gamen of gebruik maken van wat je dan ook doet zonder crashes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MetalSonic schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:52:
[...]

Los van het felle licht nu goede verhalen. Doet je kaart het goed?

Met goed bedoel ik dat je lekker kan gamen of gebruik maken van wat je dan ook doet zonder crashes?
Ja tot nu geen rare dingen, maar heb hem pas een dag he. Dat gebeurde nu toevallig meteen, maar wie weet nog een keer, moet nog een keer even een paar dingen achter elkaar doen, gamen, dan 3D studio en dan weer gamen ofzo.

Doe trouwens alles op fabrieksinstellingen, alleen afterburner net om even te testen.

Won vanmorgen meteen mijn eerste potje weer, dus dat begon goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:40:
[...]

Gigabyte Windforce X3 980 (had ik 5 jaar lang)

Inno3D 2060 Super (retour, die was echt niet goed, gejoel bij 60% fans)
ASUS TUF Gaming 3070 (retour, te weinig prestatie vooruitgang voor dat geld)
MSI 3060 Ventus X3 (verkocht aan iemand in de buurt)

ASUS Phoenix 3060 (heb ik nog), extreem stil en koel voor zo'n klein kaartje
Inno3D 3060 Ti iChill Red (deze dus)

Dus aardig wat, laatste 2 hou ik wel denk ik, eerst maar een nieuw moederbord en CPU.

Die ASUS TUF was verder wel een geweldige kaart, bij 66% fans hoorde je nog niets. En gewoon een enorme rubuuste kaart, je zou hem bijna durven laten vallen zo zwaar en sterk.

Vanaf nu misschien nog Gigabyte Gaming of Aorus, maar liever MSI (Gaming Trio of Suprim) of ASUS (TUF of ROG Strix), geen zin meer in dit gedoe.
toon volledige bericht
Ja dat zijn er wel aardig wat idd ..snap wel dat je er nu wel een beetje klaar mee ben. Nieuwe cpu en moederbord zal je ook wel meer plezier van hebben.

Ik heb sinds 2 maanden ook een nieuw systeem gebouwd...maar achteraf misschien ook de 5800x moeten nemen en gelijk 32gb...maar goed, dat komt nog wel en de 3060ti is voor mij genoeg om mee te gamen. De meerprijs nu voor een 3070 slaat nergens op vind ik.
De 3060ti kan je ook nog aardig overklokken. Alleen in de benchmark is de hoogste overklok stabiel maar met gamen niet...beetje jammer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:58:
[...]

Ja dat zijn er wel aardig wat idd ..snap wel dat je er nu wel een beetje klaar mee ben. Nieuwe cpu en moederbord zal je ook wel meer plezier van hebben.

Ik heb sinds 2 maanden ook een nieuw systeem gebouwd...maar achteraf misschien ook de 5800x moeten nemen en gelijk 32gb...maar goed, dat komt nog wel en de 3060ti is voor mij genoeg om mee te gamen. De meerprijs nu voor een 3070 slaat nergens op vind ik.
De 3060ti kan je ook nog aardig overklokken. Alleen in de benchmark is de hoogste overklok stabiel maar met gamen niet...beetje jammer. :+
Gebruik afterburner nu wel voor de 3060 om te minen op 78% power, maar die had ik ook gekocht voor 499,- euro en heb ik al een tijdje dus niet zo bang voor, hou het liefst alles gewoon factory, sowieso met gamen.

CPU ook trouwens, wat had je dan nu ipv die 5800X? En 32GB Ram heb ik sowieso ivm 3D en Premiere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:02:
[...]

Gebruik afterburner nu wel voor de 3060 om te minen op 78% power, maar die had ik ook gekocht voor 499,- euro en heb ik al een tijdje dus niet zo bang voor, hou het liefst alles gewoon factory, sowieso met gamen.

CPU ook trouwens, wat had je dan nu ipv die 5800X? En 32GB Ram heb ik sowieso ivm 3D en Premiere.
Ik heb nu de 5600x. Doet het verder ook prima. Blijft ook lekker koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had nog wel hoop dat de 3070 Super een 12GB zou worden, dus het beste van de 3070 en de 3060.

Net zoals dat de 2060 Super meer GB had dan de 2060 en dichter in de buurt kwam van een 2070.

Maar sinds de geruchten mogen ze van mij de Super reeks overslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxx07
JDx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:12:
Had nog wel hoop dat de 3070 Super een 12GB zou worden, dus het beste van de 3070 en de 3060.

Net zoals dat de 2060 Super meer GB had dan de 2060 en dichter in de buurt kwam van een 2070.

Maar sinds de geruchten mogen ze van mij de Super reeks overslaan.
Misschien wordt de 3060 super nog wel wat leuks. Maar laat eerst de prijzen maar weer zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
saxx07 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 17:44:
[...]

Misschien wordt de 3060 super nog wel wat leuks. Maar laat eerst de prijzen maar weer zakken.
Gaat echt afhangen van die hele ETH mining, als daardoor over een een paar maanden iedereen Ravencoin gaat minen en dus de difficulty 5x zo hoog wordt, dan mag je mijn 3060 kopen voor 200 euro ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:24

KneoK

Not in a million lightyears

Ik ben vandaag bezig geweest met het undervolten van mijn Gigabyte 3080 Vision LHR en ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben. Het systeem waar de kaart op het moment in zit is verre van ideaal (i5 8400 op een B365 bordje dat op de een of andere manier niet hoger dan PCI-E 3.0 x8 wil en geheugen dat niet in dual channel wil draaien :X ) maar prestaties zijn boven alle verwachtingen.

De kaart draait nu op 0,8620V met een constante boost clock van 1890 tijdens benchen en gamen (Cyberpunk, Doom Eternal, Metro Exodus op 3440x1440). Bench scores zijn wat mij betreft meer dan prima met Time Spy graphics op 17390 en Port Royal op 11475. Max power draw die ik gemeten heb is nu 311Watt.

Veel gelezen over de thermal pad issues maar ook dat lijkt in mijn geval helemaal in orde. Ik ben de geheugentemperatuur al een poos in de gaten aan het houden en deze is nog niet boven de 82 graden Celsius gekomen. Core temp ligt gemiddeld rond de 64 graden na de undervolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
@JDx
Goed dat je voor een 8c gaat en je niet van plan bent te upgraden naar een 3080.

Dat neemt niet weg dat wat jij hierover verkondigt, geen goed advies is. Bij een 3080 is een i5 10400 geen verstandige keuze als je nu voor een nieuwe aanschaf gaat. Dat is het punt waar het omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:14:
@JDx
Goed dat je voor een 8c gaat en je niet van plan bent te upgraden naar een 3080.

Dat neemt niet weg dat wat jij hierover verkondigt, geen goed advies is. Bij een 3080 is een i5 10400 geen verstandige keuze als je nu voor een nieuwe aanschaf gaat. Dat is het punt waar het omgaat.
Dat was ook helemaal geen advies, echt helemaal niet :)

Dat was gewoon de oudste kaart die ik kon vinden met amper een CPU bottleneck bij de 3080.

Die 3080 nam ik dan weer omdat het de meest gewilde kaart is.

Als ik mocht kiezen nam ik nu een 5950X of i9-12900K met 3070. En dan ooit een 40XX.

Maar waarschijnlijk wordt het een modelletje onder de top ivm prijs/prestaties.

[ Voor 25% gewijzigd door JDx op 03-10-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koldur schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:14:

Toch zijn dat soort zaken best lastig, ik ben het met je eens dat een 10400 en een 3080 niet direct de meest logische combinatie is, zeker niet wanneer je niet aanschaft op dit moment. Aan de andere kant, ik had verwacht dat mijn 3600 best een bottleneck zou zijn voor mijn 6900XT, echter valt dat in de praktijk enorm mee. Je ziet het uiteraard wel wanneer je met langere settings en / of op 720P of 1080P zou gaan testen, maar kijk ik naar de praktijk dan is op mijn 1440P scherm het verschil zo klein dat een betere cpu qua prijs / performance op dit moment eigenlijk niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Dennism schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:33:
[...]

Toch zijn dat soort zaken best lastig, ik ben het met je eens dat een 10400 en een 3080 niet direct de meest logische combinatie is, zeker niet wanneer je niet aanschaft op dit moment. Aan de andere kant, ik had verwacht dat mijn 3600 best een bottleneck zou zijn voor mijn 6900XT, echter valt dat in de praktijk enorm mee. Je ziet het uiteraard wel wanneer je met langere settings en / of op 720P of 1080P zou gaan testen, maar kijk ik naar de praktijk dan is op mijn 1440P scherm het verschil zo klein dat een betere cpu qua prijs / performance op dit moment eigenlijk niet uit kan.
Mee eens, als je al een dergelijk systeem hebt en een 3080 erin wil prikken, lekker doen. Ga je nu de CPU upgraden, ga dan niet voor een CPU die nu al op vlakken de bottleneck is.

@JDx
Wat was dan het doel van die zaken opnoemen, lijkt alsof je dit topic een beetje gebruikt hebt als kladblaadje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Koldur schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:10:
[...]

Mee eens, als je al een dergelijk systeem hebt en een 3080 erin wil prikken, lekker doen. Ga je nu de CPU upgraden, ga dan niet voor een CPU die nu al op vlakken de bottleneck is.

@JDx
Wat was dan het doel van die zaken opnoemen, lijkt alsof je dit topic een beetje gebruikt hebt als kladblaadje.
Het was alleen maar een uitleg aan iemand die vroeg of zijn i7 nog goed was en ik zei toen dat zelfs een wat oudere i5 al beter is dan dat voor gaming, verder niets. Door jou is het een hele discussie geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-07 05:10

ParaWM

Pro Prutser

JDx schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 14:35:
[...]

Het was alleen maar een uitleg aan iemand die vroeg of zijn i7 nog goed was en ik zei toen dat zelfs een wat oudere i5 al beter is dan dat voor gaming, verder niets. Door jou is het een hele discussie geworden.
Ik had het laatst ook al eens getracht voorzichtig te brengen, maar snap de opmerking over topic(s) gebruiken al kladblaadje heel goed. Je bedoeld het vast goed hoor, maar je gebruikt vele topics om op bijna letterlijk elk bericht te reageren met jouw mening, die niet altijd op feiten of gedegen bronnen is gebaseerd. Of eigen ervaringen/ systematische tests. Beetje de JayzTwoCents van Tweakers (dat is niet negatief bedoeld :+ ). Ik reageer zelf ook alleen op vragen als ik iets 100% zeker weet of goed heb getest.

[ Voor 5% gewijzigd door ParaWM op 03-10-2021 15:41 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ParaWM schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 15:40:
[...]

Ik had het laatst ook al eens getracht voorzichtig te brengen, maar snap de opmerking over topic(s) gebruiken al kladblaadje heel goed. Je bedoeld het vast goed hoor, maar je gebruikt vele topics om op bijna letterlijk elk bericht te reageren met jouw mening, die niet altijd op feiten of gedegen bronnen is gebaseerd. Of eigen ervaringen/ systematische tests. Beetje de JayzTwoCents van Tweakers (dat is niet negatief bedoeld :+ ). Ik reageer zelf ook alleen op vragen als ik iets 100% zeker weet of goed heb getest.
forum
/ˈfɔːrəm/
a meeting or medium where ideas and views on a particular issue can be exchanged.
"we hope these pages act as a forum for debate"

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Nu online
Koldur schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:04:
@mmxmmx
MSI en Gigabyte zijn nou niet bepaald budget kaarten.

Gigabyte heeft in de 30 series wat problemen gehad, zoals PCIe power connectors die post kwamen en slechte thermal pads, maar is echt geen budget merk.

MSI heeft over het algemeen de betere kaarten, vooral op koeling/herrie gebied. Ook hoor je er vrij weinig over qua problemen.

INNO3D is een fabrikant waar je nog wel eens problemen over hoor, maar de andere minder bekende merken valt het wel mee. Daar is vooral de koeling/herrie wat minder goed.
Ieder zijn eigen mening :)
Ik ga voor Asus uit eigen ervaring dus.

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
mmxmmx schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Prima, maar de opmerking dat MSI en Gigabyte budget kaarten zijn klopt niet. Daar gaat het hier om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyonara
mmxmmx schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:42:
[...]

Heb al een paar keer op Reddit gezien dat Thermal pads op zijn tijd niet op hun plaats waren(Asus). Denk door de druk van high demand dat er op zijn tijd geregeld fouten gebeuren bij alle merken.

En Asus is zeker een van de populairste merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nogmaals het hele internet afgezocht en las al reacties van mensen die zeiden I learned to live with it na maanden klooien. Dus toch maar eens gaan kutten met tape, zonder gewenst resultaat. Heb de bijgeleverde tailfin (wat een kinderachtige zooi) uit de doos gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OcxljFD.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/niA79iu.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vLzpIgd.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Dh5xFmo.jpg?1

Het helpt iets, maar het is nog steeds een hoerenkast.

Laatste foto is nog niet eens zoals ik erop kijk vanaf de stoel, oh voor de mensen die niet weten, het gaat hier om een Inno3D 3060 Ti iChill Red, LED kan niet uit.

Heb het er ook weer afgehaald, heb alles liever origineel in plaats van met plakband.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 05-10-2021 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vermoed dat deze net als de meeste in een rig gaan belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
Snel een vrraagje ivm de RTX 3080Ti FE gaat dit goed samen werken met de 5600X van AMD moet nog beginnen te bouwen of zou ik mijn 5600X ruilen voor een 5900X ? of beter het geld steken in een upgrade van mijn monitor (huidige is een 4k 75Hrz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knightofn1
  • Laatst online: 28-04 12:51

knightofn1

Don't say that word

SteffanS schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:14:
Snel een vrraagje ivm de RTX 3080Ti FE gaat dit goed samen werken met de 5600X van AMD moet nog beginnen te bouwen of zou ik mijn 5600X ruilen voor een 5900X ? of beter het geld steken in een upgrade van mijn monitor (huidige is een 4k 75Hrz)
Dat gaat wel goed komen. Ik heb een 5800X en een 3080TI en die komt niet over de 25% CPU belasting bij GPU benchmarks en gebruikt de GPU volledig.

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
knightofn1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Dat gaat wel goed komen. Ik heb een 5800X en een 3080TI en die komt niet over de 25% CPU belasting bij GPU benchmarks en gebruikt de GPU volledig.
Hier hetzelfde verhaal: een 3080 Ti FE i.c.m. een 5800X op een B550-bord werkt probleemloos en presteert goed, ook met resizable bar ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:54

Mavamaarten

Omdat het kan!

Werkt prima. Heb hier zelfs een Ryzen 5 3600 icm een RTX3080, de verhoudingen kloppen niet helemaal maar ik game op 4K en dan valt die on-balans weer wel mee.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
knightofn1 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Oke bedankt dan hou ik wel mijn 5600X en hou ik wel wat budget over voor een monitor upgrade later het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5CRQpLfh.jpg

Lol 3080 owners :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balarina
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-07 22:03
Hmm jammer heb zelf 10gb. Dan wordt het toch enkel Minecraft spelen op de rtx 3080. Kunnen ze niet een wat minder uitgebreid HD texture pack uitbrengen? :p Moeilijke keus nu haha, op de ps5 spelen met HD texture pack is vreemd genoeg wel mogelijk, zonder rt dan. Of op de pc met Ray tracing zonder HD pack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben van 4k 60hz naar 1440p 165hz Gsync gegaan, echt heerlijk met games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb het idee dat daarom PUBG ook moeilijk deed, dat de textures op ultra stonden op de 3060 en hij crashed met de 3060 Ti.

Heb nu alles op medium staan, wel wat tegenstrijdig, daarom ook benieuwd naar de 3070 16GB!

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 08-10-2021 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-07 15:26
De praktijk valt mee hoor met een 3080.
Op ultra 4k hdr en alle rtx settings aan gebruikt de game ongeveer 7gb vram, met de hd textures aan.
65fps gemiddeld volgens de game benchmark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Goofy1978 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:28:
[...]

De praktijk valt mee hoor met een 3080.
Op ultra 4k hdr en alle rtx settings aan gebruikt de game ongeveer 7gb vram, met de hd textures aan.
65fps gemiddeld volgens de game benchmark.
Dat is niet helemaal in lijn met wat HardwareUnboxed en ook ik zelf zie. Hoe meet je je VRAM verbruik? Met MSI Afterburner/Rivatuner zie ik op mijn 3080Ti bij 3440x1440 met alles ultra en DXR + HD textures 10.8GB allocatie. Dat zal wel niet verbruik zijn (zegt men altijd), maar goed. Op de 6800 XT ziet HWU zo te zien een kleine 10GB allocatie op 4K. Dat is een 16GB VRAM kaart natuurlijk. Vind jouw 7GB wel weer heel laag voor 4K. Geloof best dat het geen probleem is op een 10GB 3080, maar misschien laadt het spel toch niet alle textures of iets dergelijks dan?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/227siRg.jpg

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ParaWM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

Dat is niet helemaal in lijn met wat HardwareUnboxed en ook ik zelf zie. Hoe meet je je VRAM verbruik? Met MSI Afterburner/Rivatuner zie ik op mijn 3080Ti bij 3440x1440 met alles ultra en DXR + HD textures 10.8GB allocatie. Dat zal wel niet verbruik zijn (zegt men altijd), maar goed. Op de 6800 XT ziet HWU zo te zien een kleine 10GB allocatie op 4K. Dat is een 16GB VRAM kaart natuurlijk. Vind jouw 7GB wel weer heel laag voor 4K. Geloof best dat het geen probleem is op een 10GB 3080, maar misschien laadt het spel toch niet alle textures of iets dergelijks dan?

[Afbeelding]
In PUBG bijvoorbeeld liep het op de 3060 12GB altijd goed, maar met de 3060 Ti 8GB af en toe freezes als het te druk werd of bij enorme uitzichten. Dit heb ik amper nog gehad met textures op medium.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/isOFWCf.png

Zie rechts: Requires more VRAM

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 09-10-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
ParaWM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]
De game zelf laat het vram gebruik zien bij de instellingen.
Niet verder getest met andere programmas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Goofy1978 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

De game zelf laat het vram gebruik zien bij de instellingen.
Niet verder getest met andere programmas.
Ben er net achter gekomen dat je tegenwoordig "dedicated VRAM" kan tracken met MSI afterburner, naast "allocated" . Nu zie ik 10.8GB allocated, waarvan 10.3GB dedicated tijdens een benchmark run in Far Cry 6. Die 10.3GB zou het echte verbruik moeten zijn. Op settings dus 3440x1440 ultra, HD textures en DXR beide aan. Nu zit zelfs dat verbruik dicht tegen mijn max 12GB aan van de 3080Ti. Zou wel eens wat resultaten willen zien van mensen met 6800/XT/3090's die nog meer VRAM hebben op hogere resoluties als 3440x1440 of 4K. Als je niet weet hoe je dedicated VRAM verbruik moet tracken:
https://www.youtube.com/watch?v=xqhsXHpZ4_o

Gewoon uit interesse. In de praktijk ziet het er allemaal prachtig uit natuurlijk.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
ParaWM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Ben er net achter gekomen dat je tegenwoordig "dedicated VRAM" kan tracken met MSI afterburner, naast "allocated" . Nu zie ik 10.8GB allocated, waarvan 10.3GB dedicated tijdens een benchmark run in Far Cry 6. Die 10.3GB zou het echte verbruik moeten zijn. Op settings dus 3440x1440 ultra, HD textures en DXR beide aan. Nu zit zelfs dat verbruik dicht tegen mijn max 12GB aan van de 3080Ti. Zou wel eens wat resultaten willen zien van mensen met 6800/XT/3090's die nog meer VRAM hebben op hogere resoluties als 3440x1440 of 4K. Als je niet weet hoe je dedicated VRAM verbruik moet tracken:

Gewoon uit interesse. In de praktijk ziet het er allemaal prachtig uit natuurlijk.
Volgens hwinfo is de max dedicated ram van de 3080 bij far cry 6 4k ultra dxr en hd textures 9.8gb das idd hoger dan de game zelf aangeeft. :)
Speel de game op 4k high settings dan loopt het wat beter met 69fps gemiddeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 09-10-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
ParaWM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Waarschijnlijk vind je deze performance review van techpowerup dan ook wel interessant: https://www.techpowerup.c...nchmark-test-performance/

En dan met name deze page: https://www.techpowerup.c...k-test-performance/4.html

[ Voor 5% gewijzigd door Degrader op 09-10-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

Goofy1978 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Volgens hwinfo is de max dedicated ram van de 3080 bij far cry 6 4k ultra dxr en hd textures 9.8gb das idd hoger dan de game zelf aangeeft. :)
Speel de game op 4k high settings dan loopt het wat beter met 69fps gemiddeld.
9.8gb betekend dus dat je 10gb vram tjokvol zit er er al wordt "gemanaged" op één of andere manier. Dacht dat we nog wel even af waren van het moment dat 10GB een beperking zou zijn......
Degrader schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:04:
[...]

Waarschijnlijk vind je deze performance review van techpowerup dan ook wel interessant: https://www.techpowerup.c...nchmark-test-performance/

En dan met name deze page: https://www.techpowerup.c...k-test-performance/4.html
Die is zeker interessant! Je ziet dus dat met RayTracing aan : 1080p (8.1GB) - 1440p (8.7GB) en 4k (11GB) VRAM nodig heeft. Ik zit met 10.3GB voor 3440x1440 wat aan de hoge kant dan op één of andere manier. Maar lekker dan met die 10GB en 8GB kaarten van Nvidia. Toch eerder dan we dachten.....

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
ParaWM schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 19:37:
[...]

Die is zeker interessant! Je ziet dus dat met RayTracing aan : 1080p (8.1GB) - 1440p (8.7GB) en 4k (11GB) VRAM nodig heeft. Ik zit met 10.3GB voor 3440x1440 wat aan de hoge kant dan op één of andere manier. Maar lekker dan met die 10GB en 8GB kaarten van Nvidia. Toch eerder dan we dachten.....
Tot die conclusie komt de schrijver van de review dus ook:
What's really interesting is VRAM usage. I measured well over 10 GB with the 4K, HD Texture pack, and ray tracing combo, which does stutter sometimes on the 10 GB GeForce RTX 3080, but runs perfectly fine with cards offering 12 GB VRAM or higher. I guess I was wrong when I said that the RTX 3080's 10 GB will suffice for the foreseeable future. That said, there's plenty of graphics options, and I wouldn't be surprised if a future patch addresses memory requirements.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
Aan de andere kant spel is aardig door AMD gesponsord... bedoel je kreeg hem niet voor niks bij een ryzen 5000 serie vorig jaar..
FSR er in...... Komt natuurlijk mooi uit dan ook de texture pack net boven de 3080 zijn geheugen te gooien.

Leuk spel hoor maar denk ook stukje marketing,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik geloof hierom ook wel steeds meer in de 3070 16GB, dat ie echt komt bedoel ik dus, niet alleen geruchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nephalem
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-12-2024
digibazz schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 00:04:
Aan de andere kant spel is aardig door AMD gesponsord... bedoel je kreeg hem niet voor niks bij een ryzen 5000 serie vorig jaar..
FSR er in...... Komt natuurlijk mooi uit dan ook de texture pack net boven de 3080 zijn geheugen te gooien.

Leuk spel hoor maar denk ook stukje marketing,
Zou wel passen bij geruchten/leaks dat de 3080 Super 12 GB mee gaat krijgen.

Verder ben ik het wel met je eens, klinkt niet heel aannemelijk dat een developer er zonder achterliggende reden voor kiest om net boven die 10 gb grens te gaan zitten.

<GoT>Nephalem#1159 PoE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19
Voor de huidige games op grafisch hoge kwaliteit zullen de RTX’en voor 4K straks de RTX 3070 en RTX 3080 16 GB worden, voor 1440p 11/12 GB en voor RTX 1080p lijkt een 3060 met 6 GB of meer prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Jumpman op 11-10-2021 00:25 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1 ... 49 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.