Weet iemand of informatique mee doet met de Cold War bundle, want ik heb begrepen dat ik een Cold War voucher hoor te krijgen van de retailer en niet van nVidia zelf. Heeft iemand hier ervaring mee?
Betwijfel het , gezien zij geen officiele partner zijn volgens mij, daarnaast hebben de kaarten vanaf 3080 enkel een spel.zafer94 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 02:09:
Weet iemand of informatique mee doet met de Cold War bundle, want ik heb begrepen dat ik een Cold War voucher hoor te krijgen van de retailer en niet van nVidia zelf. Heeft iemand hier ervaring mee?
Klopt helemaal.Fordius schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 06:09:
[...]
Betwijfel het , gezien zij geen officiele partner zijn volgens mij, daarnaast hebben de kaarten vanaf 3080 enkel een spel.
De voucher voor de game geldt niet bij alle retailers, en daarnaast ook niet bij de RTX 3060ti en de RTX3070 (heb zelf de 3070 sinds 1 dag na de launch en kwam niet in aanmerking voor de game).
Ik ben uitermate tevreden van mijn RTX3080, na een driver clean + herinstallatie ook geen crashes meer. Maar ik heb wel bij bepaalde games dat het spel heel even gewoonweg volledig vastloopt, en dan terug verder gaat. Doorgaans is dit een seconde of zo. Maar zeer vervelend. Audio loopt dan wél door; Heb dit oa bij Hitman2 en AC:Odyssey.
Specs kunnen probleem niet zijn : i7 9700K, 32gb ram, M.2 SSD, RTX3080.
Edit; verkeerde draadje
[ Voor 89% gewijzigd door YordiLorenzo op 04-12-2020 11:44 ]
Heb je al eens in de event viewer van windows gekeken of daar ook display errors enzo in staan?lapino schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:35:
Ik ben uitermate tevreden van mijn RTX3080, na een driver clean + herinstallatie ook geen crashes meer. Maar ik heb wel bij bepaalde games dat het spel heel even gewoonweg volledig vastloopt, en dan terug verder gaat. Doorgaans is dit een seconde of zo. Maar zeer vervelend. Audio loopt dan wél door; Heb dit oa bij Hitman2 en AC:Odyssey.
Wie goed doet, die goed ontmoet.
Ik lig in een deuk om vraag en aanbod stikt er van de 3060ti kaarten denk dat er redelijk wat webshops retouren gaan krijgen.
Een 3070/3080 scalpen of een ps5/xbox snap ik maar een 3060ti mid end kaart 🤣
Ben wel positief verrast over de performance van de nieuwe "budget" lijn.
Gelukkig heb ik nog geen impuls om te upgraden maar wacht de leverproblemen maar even af ik weiger meer te betalen dan nodig.
Gelukkig heb ik nog geen impuls om te upgraden maar wacht de leverproblemen maar even af ik weiger meer te betalen dan nodig.
Zijn dat 2 aparte 8 pin connectoren voor die 3060 ? Verschilt dan afhankelijk van de fabrikant ?D4NG3R schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:34:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mn 3060Ti vanavond binnengekregen en ingebouwd, had niet verwacht dat deze korter zou zijn dan mn oude RX 470.
De performance is iig heerlijk, alles voluit op ultra ipv medium @ 1440p144Hz.
Het is mij ook gelukt vorige week een gigabyte rtx3070 te scoren. Besteld en volgende dag in huis. Wat was ik blij.
Helaas de dag erna moeten retourneren
. 1 van de fans maakte een behoorlijk tikkend geluid. Lager oid. Balen. Had geen zin om een aftermarket koeler erop te gooien als oplossing.
Ligt nu al een week bij de service. Nu met die drukte en beperkte voorraad vrees ik dat ik flink geduld moet hebben of geld moet terugkrijgen. Jammer.
Qua performance erg tevreden t.o.v. mijn 1080
Helaas de dag erna moeten retourneren
Ligt nu al een week bij de service. Nu met die drukte en beperkte voorraad vrees ik dat ik flink geduld moet hebben of geld moet terugkrijgen. Jammer.
Inderdaad. Een kaart waar ik 450 voor betaald heb zie ik in v&a langs komen voor 500/550.TRAXION schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:54:
Ik lig in een deuk om vraag en aanbod stikt er van de 3060ti kaarten denk dat er redelijk wat webshops retouren gaan krijgen.
Is vrij triest en dan ook het verhaal erbij, iemand anders blij willen maken etc.
Welke processor heb je?D4NG3R schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 00:34:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Mn 3060Ti vanavond binnengekregen en ingebouwd, had niet verwacht dat deze korter zou zijn dan mn oude RX 470.
De performance is iig heerlijk, alles voluit op ultra ipv medium @ 1440p144Hz.
Klopt, ik vond dit ook al vreemd en deed er gisteren navraag naar, zie de link waar @Swizzler24 mij van voorzag: https://www.techpowerup.c...x-3060-ti-ventus-2x.b8453eskimo1 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:57:
[...]
Zijn dat 2 aparte 8 pin connectoren voor die 3060 ? Verschilt dan afhankelijk van de fabrikant ?
Onderaan bij board designs kan je zien welke andere 3060Ti's nog meer dit design gebruiken en dus 2x8 pins hebben.
Ik zie het als een voordeel, meer ruimte voor een stabiele stroomtoevoer en dus potentieel betere overclocks. (al levert dat bij mijn voeding niks op aangezien beide connectors op 1 kabel en dus dezelfde rails zitten)
Ryzen 5 2600X: inventaris: Glasbak
Voor de geintereseerden de Timespy resultaten (vs m'n vorige GPU, al is die meer dan een jaar geleden getest.
Komt overeen met de FE versie, al heb ik nog niks qua overclocking gedaan. Ding blijft iig super koel, nog geen enkele keer boven de 70c zien gaan, zelfs boven de 65c (waar de fan pas aanslaat) komt nauwelijks voor.
* D4NG3R kan niet wachten op Cyberpunk 2077.

[ Voor 41% gewijzigd door D4NG3R op 04-12-2020 15:11 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
mm dat is wel erg zuurtsjeck schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:36:
Het is mij ook gelukt vorige week een gigabyte rtx3070 te scoren. Besteld en volgende dag in huis. Wat was ik blij.
Helaas de dag erna moeten retourneren. 1 van de fans maakte een behoorlijk tikkend geluid. Lager oid. Balen. Had geen zin om een aftermarket koeler erop te gooien als oplossing.
Hier gelukkig nog geen problemen met mn RTX 3070 Eagle.
En als ik de prijzen zo zie dan mag ik helemaal niet klagen.
Tuurlijk: een 3080 was mooier geweest, maar daar greep is mis bij plus 200 euro meer, plus ik zou een nieuwere zwaardere voeding gehad moeten hebben.
Dat icm de nieuwe consoles en een nieuwe tv. Een keer moet je de grens trekken
Speel je toevallig AC Valhalla? Ik kom niet eens boven de 50fps uit met ultra high/very high settings, GPU is op 50% usage en CPU 30-40%. Op RDR2 haal ik gemakklijk 75fps met alles op ultra.D4NG3R schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:02:
[...]
Klopt, ik vond dit ook al vreemd en deed er gisteren navraag naar, zie de link waar @Swizzler24 mij van voorzag: https://www.techpowerup.c...x-3060-ti-ventus-2x.b8453
Onderaan bij board designs kan je zien welke andere 3060Ti's nog meer dit design gebruiken en dus 2x8 pins hebben.
Ik zie het als een voordeel, meer ruimte voor een stabiele stroomtoevoer en dus potentieel betere overclocks. (al levert dat bij mijn voeding niks op aangezien beide connectors op 1 kabel en dus dezelfde rails zitten)![]()
[...]
Ryzen 5 2600X: inventaris: Glasbak
Voor de geintereseerden de Timespy resultaten (vs m'n vorige GPU, al is die meer dan een jaar geleden getest.): https://www.3dmark.com/compare/spy/15894002/spy/7261678
Komt overeen met de FE versie, al heb ik nog niks qua overclocking gedaan. Ding blijft iig super koel, nog geen enkele keer boven de 70c zien gaan, zelfs boven de 65c (waar de fan pas aanslaat) komt nauwelijks voor.
* D4NG3R kan niet wachten op Cyberpunk 2077.
Nee, maar RDR2 kan ik straks wel even voor je vergelijken. 
Ook op 2560x1440?
Ook op 2560x1440?
[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 04-12-2020 15:28 ]
Gister mijn Aorus 3080 Master ingebouwd. Was nog een heel gedoe met de AIO die er in zit, was echt milimeterwerk.
Ook een clean install van Windows moeten doen om het RGB programma van Gigabyte aan de praat te krijgen, maar over de verdere prestaties van de kaart tot nu toe erg tevreden. Destiny 2 alles op max, 1440p, 165 Hz, rond de 100 FPS, waarbij de kaart niet boven de 60 graden uit komt
Ook een clean install van Windows moeten doen om het RGB programma van Gigabyte aan de praat te krijgen, maar over de verdere prestaties van de kaart tot nu toe erg tevreden. Destiny 2 alles op max, 1440p, 165 Hz, rond de 100 FPS, waarbij de kaart niet boven de 60 graden uit komt
:strip_exif()/f/image/IpNShqCCVW9NpmnD6T3LyS6E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een PNY RTX 3060 Ti XLR8 Revel Epic-X Dual Fan binnen, deze heeft 1x 8 pin aansluiting op de grafische kaart, ook is er een 8 pin adapter met 2x 6 pcie bij geleverd. Kan ik ook gewoon 1x 8 pin aansluiten zonder deze adapter te gebruiken? Op het internet lees ik veel verschillende meningen...
Die vraag kun je beter in het Voeding-draadje stellen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34Tc662 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:54:
Ik heb een PNY RTX 3060 Ti XLR8 Revel Epic-X Dual Fan binnen, deze heeft 1x 8 pin aansluiting op de grafische kaart, ook is er een 8 pin adapter met 2x 6 pcie bij geleverd. Kan ik ook gewoon 1x 8 pin aansluiten zonder deze adapter te gebruiken? Op het internet lees ik veel verschillende meningen...
ik heb hem aangesloten met enkel 8 pins PCI-E kabel en alles werkt goed , heb hem zelfs beetje overklokt en gestressed.Tc662 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:54:
Dirtylicious
Heb vandaag mn MSI 3060 TI Gaming Trio x binnengekregen en wilde even gaan spelen met afterburner.
Alleen is bij mij de Core Voltage slider greyed out. Weet iemand hoe dit kan, deze kaart zou toch overclockbaar moeten zijn?
Alleen is bij mij de Core Voltage slider greyed out. Weet iemand hoe dit kan, deze kaart zou toch overclockbaar moeten zijn?
Staat standaard uitgevinkt, even aan zetten.Baken schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 20:57:
Heb vandaag mn MSI 3060 TI Gaming Trio x binnengekregen en wilde even gaan spelen met afterburner.
Ik sta op het punt een msi 3060 ti gaming trio te bestellen. Zal deze goed werken met de Ryzen 5600x?
Dat is dus het rare, die heb ik aangezet, maar optie blijft greyed out. Ook na herstart van Afterburner.unfor schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:05:
[...]
Staat standaard uitgevinkt, even aan zetten.
Snap er niks van.
Ja hoor, geen probleem.AntónioLopes schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:06:
Ik sta op het punt een msi 3060 ti gaming trio te bestellen. Zal deze goed werken met de Ryzen 5600x?
Een AMD processor werkt prima met een Nvidia videokaart, net zoals een Intel processor met een AMD of Nvidia videokaart prima werkt.
En je hebt de allerlaatste beta versie? Kan natuurlijk zijn dat er nog geen support is voor de 3060's.Baken schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:16:
[...]
Dat is dus het rare, die heb ik aangezet, maar optie blijft greyed out. Ook na herstart van Afterburner.
Snap er niks van.
Hoi mede tweakers ik heb vandaag na lang wachten eindelijk mijn RTX3070 mogen ontvangen en wel een MSI Ventus 3x variant.
Nu heb ik een geheel nieuw systeem gebouwd op het zen3 platform en heb alles in een stille fractal design R4 kast zitten mijn systeem hiervoor was fluister stil!
Nu heb ik de ventus erin zitten en speel ik de game Fallout 76 (ja ik weet het why???) heb alles op high staan dus NIET op ultra en nog stijgt mijn 3070 op! hij stijgt op na een paar minuten van spelen en voornamelijk tijdens laad schermen?
Terwijl hij volgens HWinfo niet warmer word dan 68 graden iets wat ik zeer redelijk vind?
Nu wil ik niet teveel met fan curves gaan spelen maar hebben andere mensen hier een zelfde ervaring?
Of ben ik gewoon zeikerd omdat ik zo stille pc gewend was?
Specs zijn als volgt:
AMD ryzen 5600x
32GB DDR4 3000mhz CL16 in dual channel mode
MSI X570 MPG gaming pro
2 x 1 TB M.2. SSD
Corsair RM750 voeding
MSI RTX3070 Ventus 3x
Fractal design R4 met geluids isolatie aan de binnenkant
2 x 120 mm fan voorkant
1 x 140 mm fan achterkant
p.s. ik heb het gedeelte hier gezien over het undervolten maar daar kwam ik zelf niet zo uit krijg het voltage niet boven de 100 bijvoorbeeld dus durf hier niet al te veel mee te spelen.
Nu heb ik een geheel nieuw systeem gebouwd op het zen3 platform en heb alles in een stille fractal design R4 kast zitten mijn systeem hiervoor was fluister stil!
Nu heb ik de ventus erin zitten en speel ik de game Fallout 76 (ja ik weet het why???) heb alles op high staan dus NIET op ultra en nog stijgt mijn 3070 op! hij stijgt op na een paar minuten van spelen en voornamelijk tijdens laad schermen?
Terwijl hij volgens HWinfo niet warmer word dan 68 graden iets wat ik zeer redelijk vind?
Nu wil ik niet teveel met fan curves gaan spelen maar hebben andere mensen hier een zelfde ervaring?
Specs zijn als volgt:
AMD ryzen 5600x
MSI X570 MPG gaming pro
2 x 1 TB M.2. SSD
Corsair RM750 voeding
MSI RTX3070 Ventus 3x
2 x 120 mm fan voorkant
p.s. ik heb het gedeelte hier gezien over het undervolten maar daar kwam ik zelf niet zo uit krijg het voltage niet boven de 100 bijvoorbeeld dus durf hier niet al te veel mee te spelen.
AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4
Zoals gezegd Valhalla niet, maar om RDR2 even te vergelijken.maxhehexd schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 15:25:
[...]
Speel je toevallig AC Valhalla? Ik kom niet eens boven de 50fps uit met ultra high/very high settings, GPU is op 50% usage en CPU 30-40%. Op RDR2 haal ik gemakklijk 75fps met alles op ultra.
Quality Preset level helemaal naar rechts met particle quality handmatig op Ultra (deze staat standaard Medium):
1920x1080:

2560x1440:

Tc662 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:54:
Vraagje, hebben jullie bij startup ook een beep? Ik heb nu de standaard startup beep en daar tegelijk eentje over heen. Enkel met deze GPU erin gebeurt dat.Roma33 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:01:
[...]
ik heb hem aangesloten met enkel 8 pins PCI-E kabel en alles werkt goed , heb hem zelfs beetje overklokt en gestressed.
Ik heb hetzelfde gedaan net als een maatje en het werkt gewoon prima met een 8 pin, al zou het theoretisch beter kunnen zijn om 2x6 pin te doen. Hoe zitten jullie trouwens met je temps en fan speeds??
Die van mij gooit de fans vrij snel naar 2500rpm's en blijft dan rond de 75-78 graden zitten
Zijn het toevallig niet 4 snelle beeps achter elkaar? Dit was bij mij ook na install van een 3080, tijdelijke oplossing was om CSM support uit te zetten. Dit is in een nieuwe bios versie verholpen op mijn board though.Danny Phantom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:05:
[...]
[...]
Vraagje, hebben jullie bij startup ook een beep? Ik heb nu de standaard startup beep en daar tegelijk eentje over heen. Enkel met deze GPU erin gebeurt dat.
Ik heb hetzelfde gedaan net als een maatje en het werkt gewoon prima met een 8 pin, al zou het theoretisch beter kunnen zijn om 2x6 pin te doen. Hoe zitten jullie trouwens met je temps en fan speeds??
Die van mij gooit de fans vrij snel naar 2500rpm's en blijft dan rond de 75-78 graden zitten
Volgens mij niet, anders waren ze wel heel snel. Klinkt echt als een langere beep, een klein beetje sneller dan mn startup beep.Zinvol schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:06:
[...]
Zijn het toevallig niet 4 snelle beeps achter elkaar? Dit was bij mij ook na install van een 3080, tijdelijke oplossing was om CSM support uit te zetten. Dit is in een nieuwe bios versie verholpen op mijn board though.
Is ff kijken of mn cmos clearen helpt en anders ga ik eens kijken naar een nieuwe bios versie.
Edit: CSM uit en hij is stil, nieuwe bios hielp niet helaas
[ Voor 5% gewijzigd door Danny Phantom op 05-12-2020 00:36 ]
Hoe heb jij rgb fusion werkende gekregen? Heb namelijk dezelfde kaart.MalleHenkie schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 16:00:
Gister mijn Aorus 3080 Master ingebouwd. Was nog een heel gedoe met de AIO die er in zit, was echt milimeterwerk.
Ook een clean install van Windows moeten doen om het RGB programma van Gigabyte aan de praat te krijgen, maar over de verdere prestaties van de kaart tot nu toe erg tevreden. Destiny 2 alles op max, 1440p, 165 Hz, rond de 100 FPS, waarbij de kaart niet boven de 60 graden uit komt[Afbeelding]
Welke had je? De aerous?tsjeck schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:36:
Helaas de dag erna moeten retourneren. 1 van de fans maakte een behoorlijk tikkend geluid. Lager oid. Balen. Had geen zin om een aftermarket koeler erop te gooien als oplossing.
Per abuis in de levertijden topic gepost, maar moest natuurlijk hier geplaatst worden!
3080Ti
https://twitter.com/kopit.../1323785556417863680?s=21
3080Ti
:strip_exif()/f/image/rbMx90AuiVx3TvCxnHB9qZR3.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben erg benieuwd naar de prijs voor deze kaart?Furrr schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 05:31:
Per abuis in de levertijden topic gepost, maar moest natuurlijk hier geplaatst worden!
3080Ti
[Afbeelding]
Stay hungry, stay foolish!
Zal denk ik rond de 900 a 1000 euro hangen? Speculatie hoor.RBN026 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:57:
[...]
Ben erg benieuwd naar de prijs voor deze kaart?
Vraag me wel af wat de meerwaarde gaat zijn tbv gamen..als de 90 al minimaal betere prestaties geeft...
De FE adviesprijs zal wel rond dat bedrag liggen, maar ik denk dat je hem in werkelijkheid niet voor onder de 1000 euro zal kunnen krijgen.. Het zal me zelfs weinig verbazen als sommige modellen richting de 1100-1200 euro gaan.. In feite gewoon weer 2080Ti prijzen dus.. Meerwaarde over een 3080 zal minimaal zijn omdat een 3090 ook al slechts +/- 10% gemiddeld sneller is..StefanKelevra schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:44:
[...]
Zal denk ik rond de 900 a 1000 euro hangen? Speculatie hoor.
Vraag me wel af wat de meerwaarde gaat zijn tbv gamen..als de 90 al minimaal betere prestaties geeft...
Hebben jullie ook dat Geforce Experience de instellingen in de games nog niet kan optimaliseren voor de 3060TI?
Het is voor mij de enige manier om Fallout 4 te kunnen laten draaien op mijn Ultrawide en daarnaast ben ik nogal lui om zelf de optimale instellingen te zoeken en uitproberen...
Het is voor mij de enige manier om Fallout 4 te kunnen laten draaien op mijn Ultrawide en daarnaast ben ik nogal lui om zelf de optimale instellingen te zoeken en uitproberen...
Ja, ik heb nu 3 snelle beeps bij elke opstartDanny Phantom schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:05:
[...]
[...]
Vraagje, hebben jullie bij startup ook een beep? Ik heb nu de standaard startup beep en daar tegelijk eentje over heen. Enkel met deze GPU erin gebeurt dat.

Ik heb wel een oude B85M mobo met een I7 4770 dus denk niet dat ze nog een bios update gaan uitbrengen.
Ben aan het wachten op mijn nieuwe AMD Ryzen.
Bij mij blijft de Fan speed vast op 30%(1300RPM), zelfs als ik 100% stress en de temp naar 87° doorschiet, kan het niet veranderen in Afterburner, heb alles geprobeerd al manueel, auto, user defined...
Dit is met de PNY GeForce RTX 3060 Ti 8GB XLR8 trouwens.
Nog iemand met dit probleem ?
*update* CSM uitgeschakeld geen beeps meer maar boot mijn systeem nietmeer en gaat rechtstreeks BIOS in.
[ Voor 4% gewijzigd door Roma33 op 05-12-2020 10:58 ]
Dirtylicious
Ik ben héél blij dat ik begin oktober een RTX 3090 heb kunnen scoren en tot op heden ben ik dan ook een zeer tevreden gebruiker. Echter, wat Nvidia hier flikt is toch eigenlijk van de zotte?Furrr schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 05:31:
3080Ti
[Afbeelding]

'Hey trouwe fans, bedankt dat jullie ons steunen en deze (dramatische) release tot een groot succes maken! Zonder jullie zou ons dat nooit gelukt zijn!!!oneoneone111. Om dat te vieren brengen wij morgen een RTX 3080 Super Ti (32GB VRAM) uit. Dank je wel!!!! Like & subscribe!'
Fans zijn alleen nuttig voor Nvidia als ze een 3090 bestellen voor 2x de prijs van een 3080 voor 10% performance gain. Dat die fans dan de illusie hebben dat Nvidia hun "trouwheid" waardeert is hun probleem, Nvidia waardeert winstmaximalisatie en dat vergt nu beter concurreren met de 6900xt.Yonix schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:26:
[...]
Ik ben héél blij dat ik begin oktober een RTX 3090 heb kunnen scoren en tot op heden ben ik dan ook een zeer tevreden gebruiker. Echter, wat Nvidia hier flikt is toch eigenlijk van de zotte?![]()
'Hey trouwe fans, bedankt dat jullie ons steunen en deze (dramatische) release tot een groot succes maken! Zonder jullie zou ons dat nooit gelukt zijn!!!oneoneone111. Om dat te vieren brengen wij morgen een RTX 3080 Super Ti (32GB VRAM) uit. Dank je wel!!!! Like & subscribe!'
Grotbewoner schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:51:
[...]
Fans zijn alleen nuttig voor Nvidia als ze een 3090 bestellen voor 2x de prijs van een 3080 voor 10% performance gain. Dat die fans dan de illusie hebben dat Nvidia hun "trouwheid" waardeert is hun probleem, Nvidia waardeert winstmaximalisatie en dat vergt nu beter concurreren met de 6900xt door een 3080ti te releasen.
Dit valt onder Nvidia-nieuws en past dus beter in dit draadje: [Algemeen] NVIDIA Nieuwsdiscussie Topic - Deel 56Furrr schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 05:31:
3080Ti
Zinvol schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:06:
[...]
Zijn het toevallig niet 4 snelle beeps achter elkaar? Dit was bij mij ook na install van een 3080, tijdelijke oplossing was om CSM support uit te zetten. Dit is in een nieuwe bios versie verholpen op mijn board though.
De eerste boot nadat ik m'n 3060Ti had geinstalleerd kreeg ik dit ook, schrok me rot want ik dacht dat ik een DOA model of ander issue had voordat die gewoon doorboote naar Windows zonder issues.
Zonder CSM inderdaad geen extra beep.
Is er uberhaupt een goede reden om dit aan te laten staan? Voor zover ik weet heb ik geen legacy devices of OS, tot dusver nog niet gemerkt dat deze functie uit staat.
[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 05-12-2020 17:12 ]
Ventilatoren voorin zo laag mogelijk in je kast monteren.copywizard schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:09:
Hoi mede tweakers ik heb vandaag na lang wachten eindelijk mijn RTX3070 mogen ontvangen en wel een MSI Ventus 3x variant.
Specs zijn als volgt:
AMD ryzen 5600x
MSI X570 MPG gaming pro
2 x 1 TB M.2. SSD
Corsair RM750 voeding
MSI RTX3070 Ventus 3x
2 x 120 mm fan voorkant
Ventilatoren achterin zo hoog mogelijk monteren.
Zo krijgt je GPU zoveel mogelijk verse lucht, bij mijn Fractal Design S2 had ik hetzelfde probleem met een RTX 3080.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat zal vast en zeker als een trein draaien! Ik heb een Asus TUF met een 5600X, draait ook prima.AntónioLopes schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 21:06:
Merk wel dat er hier en daar een aantal games zijn die echt voor geen meter draaien. The Outer Worlds is er bijvoorbeeld eentje die heel erg veel last heeft van frametimes die all over the place zijn. Warzone, Black Ops: Cold War, Doom Eternal, GTA V en RDR 2 (met heel af en toe een kleine framedrop/frametime spike) draaien wel meer dan prima hier.
Nou, als het goed is komt mijn Alphacool RTX waterblok voor de 3080/3090 MSI Ventus dinsdag binnen met DHL.
Ik heb rechtstreeks bij ze besteld en de leverdata zijn inmiddels aangepast naar weken ipv dagen.
Ik had op 13 november de bestelling geplaatst en toen stond de tijdsindicator op 3-5 dagen, daarna 9 tot 10 dagen en nog eens 10 dagen. Het is dus 3 weken bij mij geworden.
Nu hebben ze de levertijd op 2 tot 3 weken staan ipv aantal (werk-)dagen op de produktpagina.
Ben benieuwd. Wil wel weer af van de hitte in de kast zelf en de draaiende fans. Vond de GPU watergekoeld heerlijk qua geluid, warmte en frequentie.
https://www.alphacool.com...tus-mit-backplate?c=20582
Ben benieuwd hoe het gaat aflopen met de GDDR6x chips op de achterzijde van het PCB, hopelijk geen mod nodig en anders heb ik weer wat te doen.
Ik heb rechtstreeks bij ze besteld en de leverdata zijn inmiddels aangepast naar weken ipv dagen.
Ik had op 13 november de bestelling geplaatst en toen stond de tijdsindicator op 3-5 dagen, daarna 9 tot 10 dagen en nog eens 10 dagen. Het is dus 3 weken bij mij geworden.
Nu hebben ze de levertijd op 2 tot 3 weken staan ipv aantal (werk-)dagen op de produktpagina.
Ben benieuwd. Wil wel weer af van de hitte in de kast zelf en de draaiende fans. Vond de GPU watergekoeld heerlijk qua geluid, warmte en frequentie.
https://www.alphacool.com...tus-mit-backplate?c=20582
Ben benieuwd hoe het gaat aflopen met de GDDR6x chips op de achterzijde van het PCB, hopelijk geen mod nodig en anders heb ik weer wat te doen.
Thx voor de tip maar hitte was uit eindelijk niet het probleem vreemd genoeg kan de 3070 niet echt omgaan met een refresh rate van 144hz van mijn scherm na deze naar 100hz te hebben gezet valt het heel erg mee.DutchWing schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:35:
[...]
Ventilatoren voorin zo laag mogelijk in je kast monteren.
Ventilatoren achterin zo hoog mogelijk monteren.
Zo krijgt je GPU zoveel mogelijk verse lucht, bij mijn Fractal Design S2 had ik hetzelfde probleem met een RTX 3080.
Ook heb ik zelf de fan curve aangepast om pas echt te gaan werken bij 50+ graden want nu ik een undervolt heb lopen word hij niet warmer dan 58 graden wat ik zeer netjes vind
AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4
De Aorus software gebruiken ipv rgb fusionSwizzler24 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:04:
[...]
Hoe heb jij rgb fusion werkende gekregen? Heb namelijk dezelfde kaart.
Tierelier
Ik heb vandaag mijn RTX3060 Ti in ontvangst mogen nemen (MSI Gaming X Trio). Aangezien er nog geen review was geplaatst, heb ik de eer genomen om een eerste review te schrijven. Als iemand specifieke vragen heeft dan hoor ik het graag!
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Je refresh rate verlagen zorgt er alleen maar voor dat je GPU minder hard hoeft te werken en zodoende minder warmte produceert. De RTX 3070 moet 144Hz gewoon aankunnen mits de game niet te zwaar is + het ligt aan de resolutie.copywizard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 21:49:
[...]
Thx voor de tip maar hitte was uit eindelijk niet het probleem vreemd genoeg kan de 3070 niet echt omgaan met een refresh rate van 144hz van mijn scherm na deze naar 100hz te hebben gezet valt het heel erg mee.
Ook heb ik zelf de fan curve aangepast om pas echt te gaan werken bij 50+ graden want nu ik een undervolt heb lopen word hij niet warmer dan 58 graden wat ik zeer netjes vind
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Heb net EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA GAMING besteld bij Alternate Belgie. Plaats 20 in de wachtrij, heb als opmerking proberen toe te voegen in het google doc bestand.
Had de Gigabyte 3080 Gaming OC aantal dagen geleden binnen gekregen, maar heb erg veel last van artifacting waar ik witte strepen, blokken uit het niets over me scherm zie flikkeren.
Heb nu weer eventjes mijn oude kaart erin gedaan en een RMA aangemeld
Had al de drivers geupdate en ook een oudere driver geprobeerd.
Ik weet niet zo goed waar het aan kan liggen als ik heel eerlijk ben.
Klote man. Andere drivers geprobeerd? Heb je het alleen bij een bepaald spel?HyAcey schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:54:
Had de Gigabyte 3080 Gaming OC aantal dagen geleden binnen gekregen, maar heb erg veel last van artifacting waar ik witte strepen, blokken uit het niets over me scherm zie flikkeren.
[ Voor 3% gewijzigd door Swizzler24 op 06-12-2020 00:03 ]
Alles wissen, driver en rgb fusion. Opnieuw drivers installeren en dan rgb fusion en dan https://download.gigabyte...ty_aorus_setup_v1.9.3.exe er achterna nog over.Swizzler24 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 01:04:
[...]
Hoe heb jij rgb fusion werkende gekregen? Heb namelijk dezelfde kaart.
Zo kreeg ik het aan de praat bij men aorus master
Hier geen problemen op een 144 hz scherm. Diverse games al gespeeld op vrijwel de hoogste settings (Gigabyte aerolus 3070 master).DutchWing schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 23:25:
[...]
Je refresh rate verlagen zorgt er alleen maar voor dat je GPU minder hard hoeft te werken en zodoende minder warmte produceert. De RTX 3070 moet 144Hz gewoon aankunnen mits de game niet te zwaar is + het ligt aan de resolutie.
Thnx. Later ff testen. Ik neem aan dat je de nieuwste nvidia_geforce drivers heb geïnstalleerd. Doet rgb fusion het nog steeds?joske83 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:03:
[...]
Alles wissen, driver en rgb fusion. Opnieuw drivers installeren en dan rgb fusion en dan https://download.gigabyte...ty_aorus_setup_v1.9.3.exe er achterna nog over.
Zo kreeg ik het aan de praat bij men aorus master
idd gewoon van de nvidia site geplukt. Werkt nog steeds en al een paar keer een andere gif in het lcd display geladen. Werkt zoals het moet tot nuSwizzler24 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:06:
[...]
Thnx. Later ff testen. Ik neem aan dat je de nieuwste nvidia_geforce drivers heb geïnstalleerd. Doet rgb fusion het nog steeds?
Heb 3 vershillende drivers geprobeerd en het probleem zag ik als eerste op rdr2 maar heb het ook op de desktop en op beide monitors.Swizzler24 schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:02:
[...]
Klote man. Andere drivers geprobeerd? Heb je het alleen bij een bepaald spel?
Wel een juiste voeding en twee aparte 8 pin kabels gebruikt?HyAcey schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:29:
[...]
Heb 3 vershillende drivers geprobeerd en het probleem zag ik als eerste op rdr2 maar heb het ook op de desktop en op beide monitors.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Wat zijn je specs?HyAcey schreef op zondag 6 december 2020 @ 00:29:
[...]
Heb 3 vershillende drivers geprobeerd en het probleem zag ik als eerste op rdr2 maar heb het ook op de desktop en op beide monitors.
Een mededeling voor eigenaren van een RTX 3090 of 3080 met water cooler; Check je Auto fan speed onder load!
Dat klinkt misschien raar gezien die er niet meer op zitten maar dat is voorlopig de enige link met de temperatuur van het geheugen omdat Nvidia de GDDR6X / Vram memory temperature niet laat uitlezen zonder de nog onbekende tools. (igors lab had deze bv wel). Nvidia laat deze bewust (nog) niet uitlezen met de gebruikelijke tools. GDDR6X is snel maar kan ook heel warm worden.
In sommige bios'en staat de fan regeling in idle stil en starten deze met een bepaalde load. Met waterkoeling zou de auto fan speed ook rond dat idle % moeten blijven, of net er boven maar zeker niet richting 100% mogen gaan met een watertemp van 30-35°C. Is dat wél het geval dan hebben sommige thermal pads geen goed contact met de baseplate of backplate.
Dit heb ik kunnen zien bij mijn 3090 Frostbite met Alphacool waterblock. Af fabriek ontbrak Nr4 thermal pad voor de Vmem uit de voorschriften van Alphacool zelf maar dit was uiteindelijk niet het grootste issue: er zijn verkeerde dikte thermal pads toegepast (0,5 ipv 1mm) waardoor sommige Vram modules geen goed contact maakte met de baseplate. De kaart letterlijk tegen het licht houden maakte dit ook zichtbaar. Dit kon richting 100% fan speed of zelfs thermal throttle tot gevolg hebben terwijl de GPU zelf keurig max 46°C bleef onder load. De oplossing is dus vrij eenvoudig, RMA is dat nu niet en betekend op dit moment alleen geld terug zoals de verkopende partij aangaf want de verwachting is dat er op korte termijn geen nieuwe kaarten voor handen zijn. Vanwege de verzegeling en garantie post ik er zelf even geen foto's van hoe ik dit heb opgelost.
Als alles in orde is blijft het geheel van het PCB in ieder geval een stuk koeler zoals je ook mag verwachten met waterkoeling. De backplate van een 3090 wordt alsnog wel warm vanwege de 12GB GDDR6X op de achterzijde maar de baseplate neemt via de GPU zijde al veel meer warmte op, dus geen temps van 80°C tussen de backplate en PCB. Aangegeven Auto fan speed blijft nu netjes op 36% onder load ent 40% piek icm een geheugen OC van 11.000MHz. Backplate richting 55°C. Met een DRAM waterblock los op de backplate met een thermal pad eronder is de temp met nog bijna 7-10°C omlaag te brengen tot 45°C maar het is niet per sé een noodzaak.
3090 waterblock thermal pad issue fan speed link. Aangegeven temperatuur is niet van de backplate zelf maar van een eigen temp sensor er tussen bij het PCB:
:strip_exif()/f/image/2CoWcTCu7Cd8EJj7X7g6iADg.jpg?f=fotoalbum_medium)
3090 waterblock thermal pad fix:
:strip_exif()/f/image/5baOsy1ikvlfr8AnKBtuxj44.jpg?f=fotoalbum_medium)
3090 Frostbite custom loop met Alphacool dramcooler en thermal pad er (los) bovenop. Dit was in eerste instantie als test om de backplate temperatuur uit te kunnen sluiten. Ook met de fix van thermal pads helpt het altijd goed.
Dat klinkt misschien raar gezien die er niet meer op zitten maar dat is voorlopig de enige link met de temperatuur van het geheugen omdat Nvidia de GDDR6X / Vram memory temperature niet laat uitlezen zonder de nog onbekende tools. (igors lab had deze bv wel). Nvidia laat deze bewust (nog) niet uitlezen met de gebruikelijke tools. GDDR6X is snel maar kan ook heel warm worden.
In sommige bios'en staat de fan regeling in idle stil en starten deze met een bepaalde load. Met waterkoeling zou de auto fan speed ook rond dat idle % moeten blijven, of net er boven maar zeker niet richting 100% mogen gaan met een watertemp van 30-35°C. Is dat wél het geval dan hebben sommige thermal pads geen goed contact met de baseplate of backplate.
Dit heb ik kunnen zien bij mijn 3090 Frostbite met Alphacool waterblock. Af fabriek ontbrak Nr4 thermal pad voor de Vmem uit de voorschriften van Alphacool zelf maar dit was uiteindelijk niet het grootste issue: er zijn verkeerde dikte thermal pads toegepast (0,5 ipv 1mm) waardoor sommige Vram modules geen goed contact maakte met de baseplate. De kaart letterlijk tegen het licht houden maakte dit ook zichtbaar. Dit kon richting 100% fan speed of zelfs thermal throttle tot gevolg hebben terwijl de GPU zelf keurig max 46°C bleef onder load. De oplossing is dus vrij eenvoudig, RMA is dat nu niet en betekend op dit moment alleen geld terug zoals de verkopende partij aangaf want de verwachting is dat er op korte termijn geen nieuwe kaarten voor handen zijn. Vanwege de verzegeling en garantie post ik er zelf even geen foto's van hoe ik dit heb opgelost.
Als alles in orde is blijft het geheel van het PCB in ieder geval een stuk koeler zoals je ook mag verwachten met waterkoeling. De backplate van een 3090 wordt alsnog wel warm vanwege de 12GB GDDR6X op de achterzijde maar de baseplate neemt via de GPU zijde al veel meer warmte op, dus geen temps van 80°C tussen de backplate en PCB. Aangegeven Auto fan speed blijft nu netjes op 36% onder load ent 40% piek icm een geheugen OC van 11.000MHz. Backplate richting 55°C. Met een DRAM waterblock los op de backplate met een thermal pad eronder is de temp met nog bijna 7-10°C omlaag te brengen tot 45°C maar het is niet per sé een noodzaak.
3090 waterblock thermal pad issue fan speed link. Aangegeven temperatuur is niet van de backplate zelf maar van een eigen temp sensor er tussen bij het PCB:
:strip_exif()/f/image/2CoWcTCu7Cd8EJj7X7g6iADg.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/5baOsy1ikvlfr8AnKBtuxj44.jpg?f=fotoalbum_medium)
3090 Frostbite custom loop met Alphacool dramcooler en thermal pad er (los) bovenop. Dit was in eerste instantie als test om de backplate temperatuur uit te kunnen sluiten. Ook met de fix van thermal pads helpt het altijd goed.
:strip_exif()/f/image/kDdB1RcalKPbQkIiFmGs50rf.jpg?f=fotoalbum_medium)
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Ik heb vanmiddag even zitten klooien met overclocken, maar mijn uiteindelijke conclusie is dat je meer hebt aan een leuke undervolt. Prettiger voor je oren, en stroomverbruik is ook zo'n 50W minder. Voor die ene frame per seconde meer kies ik liever voor een wat stillere kaart. Geheugen gooi ik in beide OC/UV profiles wel naar de max. (+1400), OC profiel springt heen en weer tussen ~2070/2040 en het UV profiel staat constant op 1950. Model is de Inno3D 3070 X3.

interesant goede info thnx (heb (nog) geen 3090 maar toch vind ik top dat je dit deelt)M-spec schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:15:
Een mededeling voor eigenaren van een RTX 3090 of 3080 met water cooler; Check je Auto fan speed onder load!
[Afbeelding: 3090 watercooler thermal pad issue]
[Afbeelding: 3090 watercooler themal pad fix]
[Afbeelding: M-spec 3090 Frostbite custom loop]
Is die backplate watercooler nu nog echt nodig na je thermal pad fix? Heb je mischien ook zonder dat extra waterblokje nog getest?
En beperkt dat blokje je flowrate nog wat of valt dat wel mee?
Kan namelijk zijn dat als ik als ik een stepup later doe van mijn 3080 dat ik twijfel of ik de achterkant wel extra moet koelen. Ben als eerste van plan om gewoon er 2 fans op te zetten en naar boven te richten voor wat extra warmte afvoer.
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Valt mij op dat er veel heen en weer wordt gediscussieerd over het nut van meer dan 10GB VRAM voor gaming. Maar zie er nooit concreet bewijs voor beide kanten op. Meer is natuurlijk altijd een pluspunt, behalve als de hitte op de achterkant de snelheid van het RAM beperkt.
Is er met 4K echt nut met keer dan 10GB of is het marketing waardoor Nvidia nu ook met de 3080Ti voor 20GB gaat? Heeft iemand hier goede bronnen van? Wel jammer dat Tweakers hier geen aandacht aan besteed in de artikelen over de nieuwe generatie GPUs.
Is er met 4K echt nut met keer dan 10GB of is het marketing waardoor Nvidia nu ook met de 3080Ti voor 20GB gaat? Heeft iemand hier goede bronnen van? Wel jammer dat Tweakers hier geen aandacht aan besteed in de artikelen over de nieuwe generatie GPUs.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Voorlopig zijn er volgens mij nog geen games die tegen 10GB aan lopen, maar goed over een jaar kan dat al weer veranderen. Ik ga mijn RTX 3080 10GB misschien verkopen als er wat concreter bewijs is dat er een 3080 met 20GB komt.Koldur schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:43:
Valt mij op dat er veel heen en weer wordt gediscussieerd over het nut van meer dan 10GB VRAM voor gaming. Maar zie er nooit concreet bewijs voor beide kanten op. Meer is natuurlijk altijd een pluspunt, behalve als de hitte op de achterkant de snelheid van het RAM beperkt.
Ik ga ervan uit dat die wel komt hoor, maar na wat onderzoek klinkt het vrij onlogisch dat je meer nodig zal hebben. Als je al tegen de 8GB loopt is al gebleken dat het meeste gewoon gecached spul is. Ook is de toename in gebrek van VRAM positief onevenredig naarmate resolutie toeneemt. Waar ik eerst aannam dat dit negatief zou zijn. Dan nog, als je meer hebt en het wordt wel gebruikt, zit je met 20GB goed. Dat is waar marketing dus goed op inspeelt.ion schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:52:
[...]
Voorlopig zijn er volgens mij nog geen games die tegen 10GB aan lopen, maar goed over een jaar kan dat al weer veranderen. Ik ga mijn RTX 3080 10GB misschien verkopen als er wat concreter bewijs is dat er een 3080 met 20GB komt.
Hier zijn wat objectieve zaken te lezen:
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body
[ Voor 10% gewijzigd door Koldur op 06-12-2020 21:04 ]
Voor 4K is 10GB voorlopig nog wel voldoende, maar als je ook aan VR gaming doet dan loop je al redelijk gauw tegen de limieten aan. Ik krijg in Alyx al vaak een waarschuwing dat mijn vram aan de lage kant is voor mijn 5408x2736 resolutie.Koldur schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:43:
Aha, lekker dan, ben met mijn Q2 al van 980 naar 2070, 3070 en nu 3080 gegaan, moet ik straks naar de Ti? Hahaunfor schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:36:
[...]
Voor 4K is 10GB voorlopig nog wel voldoende, maar als je ook aan VR gaming doet dan loop je al redelijk gauw tegen de limieten aan. Ik krijg in Alyx al vaak een waarschuwing dat mijn vram aan de lage kant is voor mijn 5408x2736 resolutie.En als je een G2 hebt dan ga je al naar 6000x3000.
Ja heb een nieuwe psu zelfs gehaald met 2 aparte 8 pins vanuit de psu.Koldur schreef op zondag 6 december 2020 @ 08:41:
[...]
Wel een juiste voeding en twee aparte 8 pin kabels gebruikt?
RMA gevalletje. Spijtig.HyAcey schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:48:
[...]
Ja heb een nieuwe psu zelfs gehaald met 2 aparte 8 pins vanuit de psu.
Voor heavy computing heb je al gauw 20GB nodig.Koldur schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:03:
[...]
Ik ga ervan uit dat die wel komt hoor, maar na wat onderzoek klinkt het vrij onlogisch dat je meer nodig zal hebben. Als je al tegen de 8GB loopt is al gebleken dat het meeste gewoon gecached spul is. Ook is de toename in gebrek van VRAM positief onevenredig naarmate resolutie toeneemt. Waar ik eerst aannam dat dit negatief zou zijn. Dan nog, als je meer hebt en het wordt wel gebruikt, zit je met 20GB goed. Dat is waar marketing dus goed op inspeelt.
Hier zijn wat objectieve zaken te lezen:
https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body
De vraag was gericht op gaming, dus heeft deze opmerking daar geen betrekking op.ion schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:10:
[...]
Voor heavy computing heb je al gauw 20GB nodig.
Ik weet niet of dit al is genoemd, maar ik heb zaterdag 2 uur zitten uitvogelen waarom Windows mijn drivers geforceerd opnieuw te installeren voor de RTX 3060Ti, met een berichtje "Force to reinstall graphics driver". Dit kwam blijkbaar door de PCI-E Gen 3 Riser in mijn Case (Nouvolo Steck). Daardoor werd de kaart niet herkent als bepaalde PCI-E versie. Door het updaten van mijn B450 moederbord BIOS, werd deze wel herkend en kon ik in de UEFI de PCI-E Gen 3 vastzetten. hierna werkt hij (tot nu toe) als een zonnetje.
Zijn er Tweakers die van een 1080Ti naar een 3060Ti zijn ge-upgrade? Zo ja, merkte je veel verschil?
Amen to this. Ik had hetzelfde probleem. Had al een Nvidia kaart dus niet eens m'n oude drivers eraf gegooid (hoeft normaal niet).Elsandre schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:50:
Ik weet niet of dit al is genoemd, maar ik heb zaterdag 2 uur zitten uitvogelen waarom Windows mijn drivers geforceerd opnieuw te installeren voor de RTX 3060Ti, met een berichtje "Force to reinstall graphics driver". Dit kwam blijkbaar door de PCI-E Gen 3 Riser in mijn Case (Nouvolo Steck). Daardoor werd de kaart niet herkent als bepaalde PCI-E versie. Door het updaten van mijn B450 moederbord BIOS, werd deze wel herkend en kon ik in de UEFI de PCI-E Gen 3 vastzetten. hierna werkt hij (tot nu toe) als een zonnetje.
Ik kreeg eerst dat m'n PC niet bootte, daarna kwam die héél vertraagd windows in, daarna ging mijn scherm constant zwart knipperen en rebootte de PC 2x. Een vriendelijke Tweaker op Discord heeft het probleem gegoogled en mij weg gegevens in mijn Asus bios richting de GEN3/4 instelling.
Als je een GEN4 (pcie 4) moederbord hebt met een GEN4 grafische kaart gaat je moederbord dus uiteraard ook via pcie 4 aansturen, deze merkt het niet dat er een pcie 3 riser tussen zit!
Dus inderdaad goede waarschuwing voor iedereen die een verticale mount gebruikt, aangezien volgens mij alle riser cards zo ongeveer GEN3 zijn momenteel.
Hangt erg van de titel af. Ik heb reviews gezien waarbij de 3060ti echt een stuk rapper is door optimalisaties, DX12, whatever. In 'ouderwetse' titels zal het niet merkbaar zijn, de 1080ti is immers ongeveer even snel als de 2080, en de 2080super (=3060ti) is nou niet merkbaar sneller dan de 2080 (ca. 5-10% geloof ik).muhda schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:51:
Zijn er Tweakers die van een 1080Ti naar een 3060Ti zijn ge-upgrade? Zo ja, merkte je veel verschil?
Een 3060ti zal ca. 10-30% sneller zijn afhankelijk van de game en de resolutie die je speelt. Op lagere resolutie is het verschil wat groter dan op hogere resolutie. YouTube: RTX 3060 Ti vs GTX 1080 Ti Benchmark – 59 Tests
[ Voor 22% gewijzigd door Santee op 07-12-2020 09:06 ]
Op 4K is de 3060Ti gemiddeld 23% sneller volgens de review her op tweakers. Dit betekend van gemiddeld, net niet speelbare, 45FPS naar, net aan speelbare 56FPS op ultra settings. Dus als je graag op max instellingen/$k wilt spelen is het misschien wel waard. Al zou ik zelf het verschil niet merken tussen een paar settings lager zodat ik wel op 60 fps kan spelen. Voor Raytracing is het natuurlijk een ander verhaal, deze heeft de 1080Ti gewoon niet.muhda schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:51:
TLDR: Ik zou zelf niet upgraden als ik een 1080Ti had, tenzij je per se Raytracing wilt.
[ Voor 13% gewijzigd door Elsandre op 07-12-2020 09:09 ]
Weet iemand of je gebruik kan maken van de gratis game en GeForce now abbo van een jaar als je een RTX-3080 gekocht hebt via Amazon? Schijnbaar liep deze actie tot 30-11 en heb mijne gekocht op 25-11.
there's no tweak without the tweaker
Jij zegt dat marketing daarop inspeelt voor die 20GB, maar je moet niet vergeten dat ampere meer een compute architectuur is dan gaming.Koldur schreef op maandag 7 december 2020 @ 08:47:
[...]
De vraag was gericht op gaming, dus heeft deze opmerking daar geen betrekking op.
Die extra waterkoeler is niet noodzakelijk op de backplate van een 3090 maar warm wordt deze wel. Nog wel ongeveer 25°C boven de watertemp wanneer ik de koeler net iets lift. Niet alleen het geheugen op de achterzijde maar ook de VRM's en GPU hebben achterop een thermal pad naar de backplate. Ik heb vooralsnog geen opvallend verschil gezien GPUtemp. Een PCB temp van 75-80°C is gelukkig wel verleden tijd. Niet wat je zou verwachten in deze prijsklasse en met een groene stickertje van Burn-in Pass. Hopelijk exemplarisch of een verkeerde batch.William/Ax3 schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:39:
[...]
interesant goede info thnx (heb (nog) geen 3090 maar toch vind ik top dat je dit deelt)
Is die backplate watercooler nu nog echt nodig na je thermal pad fix? Heb je mischien ook zonder dat extra waterblokje nog getest?
En beperkt dat blokje je flowrate nog wat of valt dat wel mee?
Kan namelijk zijn dat als ik als ik een stepup later doe van mijn 3080 dat ik twijfel of ik de achterkant wel extra moet koelen. Ben als eerste van plan om gewoon er 2 fans op te zetten en naar boven te richten voor wat extra warmte afvoer.
De flow wordt nauwelijks beperkt door het 6xDram waterblok met gewoon rechte kanalen zonder een jetplate plate of fin structuur. Restrictie heb ik wel in de gaten gehouden omdat de CPU en GPU parallel lopen vanwege het distriblok en water dan de weg van de minste weerstand kiest. Het AC waterblok plus een 7W/mK 0,5 thermal pad was iets van 40 Euro. Daar zitten de kosten niet echt in en is tot 10°C extra koeling niet verkeerd als er ruimte voor is.
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Snap je punt, maar het is nog steeds in de markt gezet als een gaming kaart. Maar ook daar lijkt voor VR op hoge resolutie meer RAM wel nut te hebben.ion schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:24:
[...]
Jij zegt dat marketing daarop inspeelt voor die 20GB, maar je moet niet vergeten dat ampere meer een compute architectuur is dan gaming.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is Amazon geen Nvidia partner, dus daar krijg je geen Geforce Now / game codes.virtualJac schreef op maandag 7 december 2020 @ 09:15:
Weet iemand of je gebruik kan maken van de gratis game en GeForce now abbo van een jaar als je een RTX-3080 gekocht hebt via Amazon? Schijnbaar liep deze actie tot 30-11 en heb mijne gekocht op 25-11.
Hoe zit het nou met dat verhaal van die crashes van 3080's? Ik lees dat er updates voor de nvidia game ready drivers zijn doorgevoerd om de crashes te voorkomen. Geldt dit voor ALLE 3080's? Dus de FE's en de aftermarkets? Ik heb een Aorus 3080 Xtreme besteld en ik wil natuurlijk niet een crashende videokaart...
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Een week een 3080 nu (gigabyte gaming) niks van crashes.Techno Overlord schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:13:
Hoe zit het nou met dat verhaal van die crashes van 3080's? Ik lees dat er updates voor de nvidia game ready drivers zijn doorgevoerd om de crashes te voorkomen. Geldt dit voor ALLE 3080's? Dus de FE's en de aftermarkets? Ik heb een Aorus 3080 Xtreme besteld en ik wil natuurlijk niet een crashende videokaart...
Is opgelost, hoef je je geen zorgen om te maken.Techno Overlord schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:13:
Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd
k995 schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:17:
[...]
Een week een 3080 nu (gigabyte gaming) niks van crashes.
Opgelost als in de boostclocks die minder ver boosten dan aanvankelijk de bedoeling was?Snippertje schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:18:
[...]
Is opgelost, hoef je je geen zorgen om te maken.
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Volgens mij hebben ze vooral de sterke schommelingen eruit gehaald. De kaarten zonder MLCC's hadden vooral problemen met het boost behaviour, soms booste de kaart een korte tijd even ver omhoog waardoor de core extra power nodig had die de SP caps niet snel genoeg konden leveren = instabiliteit.Techno Overlord schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:35:
[...]
[...]
Opgelost als in de boostclocks die minder ver boosten dan aanvankelijk de bedoeling was?
De driver fix heeft deze sterkte korte pieken er volgens mij uit gehaald. Als je extra zeker wilt zijn kan je ook even checken wat voor caps jou kaart heeft. Mix van beide is ideaal.
Geen idee wat ze gedaan hebben prestaties zijn vergelijkbaar met wat uit reviews komt dus veel effect zal het niet gehad hebben.Techno Overlord schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:35:
[...]
[...]
Opgelost als in de boostclocks die minder ver boosten dan aanvankelijk de bedoeling was?
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de PNY RTX 3060 Ti XLR8 Revel? Mooi kaartje voor de prijs (als-ie in stock is)
Ja heb hem van het weekend binnen gekregen en werkt prima.Perseverance schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:29:
Zijn er al mensen die ervaring hebben met de PNY RTX 3060 Ti XLR8 Revel? Mooi kaartje voor de prijs (als-ie in stock is)
Zat verder in de doos eigenlijk niks extra's bij alleen een extra kabel(splitter voor 2 6 pins naar 8 pins aansluiting.
Overclocken heb ik (nog) niet gedaan.
PNY RTX 3060 Ti XLR8 Revel Epic-X Dual Fan
Is er misschien nog iemand met een 3080/3090 die nog geen cold war promotie code heeft verzilverd? Zo ja zou iemand dit voor mij kunnen doen? Uiteraard tegen een kleine vergoeding?
Misschien ben je er zelf al uitgekomen, maar Jayz2cents heeft een heldere video gemaakt over de variabelen van een videokaart:Koldur schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 15:00:
[...]
Dan is daar denk ik mijn denkfout, ik dacht dat op die manier ook de kaart niet hoger dan de setting voor de hoogste core clock werd meegenomen. Ook is bij mij de offset helaas geen absoluut getal (denk dat dit bij de meeste niet zo is, wel erg onhandig). Omdat er een pijltje staat bij een getal wat niet volledig is uit te lezen, maakt dit het nog lastiger.
Ik denk dat ik mijn vraag dan anders moet stellen en het undervolten gewoon gelukt is (komt niet boven de 900mV uit).Hoe zie ik de precieze huidige cap van de core clock? Hoe zet ik een cap op de core clock?
Als je undervolt op, zeg 1800Mhz 900mV, en alles boven de 1800Mhz ook daarop zet, ging ik ervanuit dat dit geblokt werd. Maar dat moet dus apart worden ingesteld? Lijkt mij namelijk niet dat je wil dat als de GPU op 1800Mhz en 900mV de grens van stabiel draaien hebt gevonden, de GPU op 1900Mhz op 900mV wil hebben aangezien het risico van instabiliteit hier dan natuurlijk groot is.
Snap niet waarom alles boven de gestelde cap dan het voltage ook naar 900mV moet.
Ik hoop dat ik zo mijn vraag en gedachtegang beter heb gesteld/verwoord.
Duidelijk, enige wat er gebeurde en ik niet over nagedacht had, is dat bij lagere voltage, power usage en temps, de clock dus weer hoger boost. Ik moet dus door blijven zoeken totdat ik een punt heb dat het allemaal niet meer omhoog gaat en dan de boel vast zetten en gebruiken.Firestorm schreef op maandag 7 december 2020 @ 16:38:
[...]
Misschien ben je er zelf al uitgekomen, maar Jayz2cents heeft een heldere video gemaakt over de variabelen van een videokaart:
[YouTube: Beginners Guide to understanding Video Cards and Settings]
Voor de liefhebbers wat benchmarks van de Inno3D RTX 3090 Frostbite.
Instellingen: UV OC, 11K mem.
CPU: 3800X @ stock, X370 C6H, DDR4 3733CL14 (4x8GB single rank).
Huidige V/f curves:
:strip_exif()/f/image/YyZlifOvhDJsKAsvNG1NHsOC.jpg?f=fotoalbum_medium)
PSU OCP trigger (uitschakeling voeding) komt uitsluitend voor icm de Ubisoft AnvilNext 2.0 engine en standaard boostcurve. Vanwege een relatief lage power draw en (te) hoge boost/stroom pieken. Bij ander game engines en benchmarks kan er gewoon nog 100W extra load bij de voeding op zonder problemen. Een cap op maximale spanning lost dit op en scheelt weer een andere voeding.
:strip_exif()/f/image/nm0GbKks34J4Vsi6ifqAumgg.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/3jQAOtarUv35s2bMtXvNSxV9.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/mK6FopZP6DQQgoC9sUvIRcco.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/WG7VqUNyCUaaIH8jaOupjD53.jpg?f=fotoalbum_medium)
Indigo bench met 16 thread CPU render. GPU render score van 43K is apart genoeg weer single thread en bottlenecked @4550MHz op de 3800X.
:strip_exif()/f/image/wi9NYEJX0GuVFLXY5wnP9nJa.jpg?f=fotoalbum_medium)
Division 2 Ultra settings in 1080p, 1440p en Ultrawide 3440x1440.
Met een te verwachten CPU bottleneck @ 1080p. 1440p hangt erom.
Instellingen: UV OC, 11K mem.
CPU: 3800X @ stock, X370 C6H, DDR4 3733CL14 (4x8GB single rank).
Huidige V/f curves:
:strip_exif()/f/image/YyZlifOvhDJsKAsvNG1NHsOC.jpg?f=fotoalbum_medium)
PSU OCP trigger (uitschakeling voeding) komt uitsluitend voor icm de Ubisoft AnvilNext 2.0 engine en standaard boostcurve. Vanwege een relatief lage power draw en (te) hoge boost/stroom pieken. Bij ander game engines en benchmarks kan er gewoon nog 100W extra load bij de voeding op zonder problemen. Een cap op maximale spanning lost dit op en scheelt weer een andere voeding.
:strip_exif()/f/image/nm0GbKks34J4Vsi6ifqAumgg.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/3jQAOtarUv35s2bMtXvNSxV9.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/mK6FopZP6DQQgoC9sUvIRcco.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/WG7VqUNyCUaaIH8jaOupjD53.jpg?f=fotoalbum_medium)
Indigo bench met 16 thread CPU render. GPU render score van 43K is apart genoeg weer single thread en bottlenecked @4550MHz op de 3800X.
:strip_exif()/f/image/wi9NYEJX0GuVFLXY5wnP9nJa.jpg?f=fotoalbum_medium)
Division 2 Ultra settings in 1080p, 1440p en Ultrawide 3440x1440.
Met een te verwachten CPU bottleneck @ 1080p. 1440p hangt erom.
:strip_exif()/f/image/cEUN2SwjP36eGx914V98RKrx.jpg?f=fotoalbum_medium)
Hebben hier al mensen ervaringen met het undervolten van een 3060ti? Ik ben nu bezig met een MSI Ventus 2x en zit nu op 800mV en 1800MHz. Maakt een enorm verschil in hitte en tot nu toe nog niets raars tegen gekomen.
Net mijn Asus TUF 3080 OC binnen 😊. Heeft iemand al een goed ubdervolt profiel gevonden voor deze kaart?
Had eerst een Inno3D Twin X2 3080 die waanzinnige herrie maakte. Zo'n fluisterstille kaart is dan wel heerlijk. Echt een bakbeest ook.
Had eerst een Inno3D Twin X2 3080 die waanzinnige herrie maakte. Zo'n fluisterstille kaart is dan wel heerlijk. Echt een bakbeest ook.
Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.