Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste
Acties:

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
schumi1986 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:01:
Iemand met een 3070/3080 Auros Master/Extreme ook het probleem dat de geselecteerde afbeedling niet onthouden wordt op het lcd scherm van de kaart?
Bij mij staat hij op de Tamagotchi, maar die komt vaak ook niet uit het ei. Ik heb mijn pc echter op de grond staan dus erger me er niet zo aan.

• Dr.Fer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 05:53
Toch erg blij met mn RTX3080 bestelling na de test van GamerNexus! (Lees: Voor 4K gaming en/of Raytracing moet je toch echt bij Nvidia zijn blijkbaar...)

YouTube: AMD Radeon RX 6800 XT GPU Review: Gaming, Thermals, Noise, & Smart A...

• Nvidia130488
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 00:57
Ik sta op plek 23 Voor de Asus ROG Strix NON OC Variant bij alternate.be .. Besteld op 5 oktober. Ben 1 plaatsje gestegen sinds vorige vrijdag, waarschijnlijk een annulering. De tool om je positie te zien is daar sinds dan ook pas beschikbaar. Ik denk niet dat er effectief al kaarten zijn geleverd van dit type (NON OC ROG STRIX 3080).

[Voor 7% gewijzigd door Nvidia130488 op 18-11-2020 21:24]

• James Pond
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04-12 13:16
Uhh mensen :')

Ik heb een 3070 Gigabyte Gaming OC 8GB besteld die ik morgen binnenkrijg, maar waar ik eigenlijk niet bij stil heb gestaan is hoe tf ga ik die ooit in deze kast bouwen

Het is al zo'n enorme kast, maar hoe ga ik dat met de kabels doen 🤯 Morgen maar even kijken 🤦🏼‍♂️

Wat denken jullie

• VerwardeMan
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 01:36

VerwardeMan

All others must bring data.

Milan93 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:44:
Heeft iemand hier al een 3070 ventus 2x binnen? Ik ben benieuwd naar je ervaring (temps etc)
tummeke393 schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:10:
[...]

Hier ook! Sta nog in de wachtrij, dus hoor erg graag of ie de moeite waard is of ik beter kan annuleren...

Misschien kunnen we @lennardk zo ver krijgen om zijn ervaring te delen? Zie in het levertijden topic dat ie hem in huis heeft inmiddels... Stijlvol kaartje hoor!
Ik heb deze inmiddels in bezit. Aangezien jullie het al een tijdje geleden hebben gevraagd: Is het nog relevant? Iets specifieks dat ik voor je kan testen?

• bownbreaker
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 04-12 17:16
Dr.Fer schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:52:
Toch erg blij met mn RTX3080 bestelling na de test van GamerNexus! (Lees: Voor 4K gaming en/of Raytracing moet je toch echt bij Nvidia zijn blijkbaar...)

YouTube: AMD Radeon RX 6800 XT GPU Review: Gaming, Thermals, Noise, & Smart A...
Linus zegt ook dat mede door alle features van Nvidia (Betere raytracing, DLSS, en wat andere dingen) de RTX de betere keuze is omdat AMD dit allemaal nog niet heeft of nog niet goed op orde heeft. Was inderdaad een klein gokje om toch voor de 3080 te gaan een paar dagen voor de release van de 6800XT, maar heb er ook geen spijt van.

• Dr.Fer
bownbreaker schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:45:
[...]

Linus zegt ook dat mede door alle features van Nvidia (Betere raytracing, DLSS, en wat andere dingen) de RTX de betere keuze is omdat AMD dit allemaal nog niet heeft of nog niet goed op orde heeft. Was inderdaad een klein gokje om toch voor de 3080 te gaan een paar dagen voor de release van de 6800XT, maar heb er ook geen spijt van.
Net de review van Linus gezien, sluit me helemaal bij je aan! 👍🏽

• Razkin
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 03:59
Ik was helemaal niet van plan om een 3080 te kopen, maar ik zag de bui mbt beschikbaarheid van de 6800XT al hangen en het er alle schijn van had dat op 4K de 3080 de betere kaart zou zijn. Ik wilde vooral m'n 1080Ti vervangen vanwege VR(Index/G2) wat 4K+ is en toen gisteren de Inno3D 3080 Frostbite direct leverbaar was meteen maar toegeslagen.

Kaart draait nu op een 360 rad met momenteel twee fans en bij een ambient van 20 graden heb ik nog geen hogere temps gezien dan 46 graden bij het loopen van TimeSpy test 2. Komende van de 1080Ti had ik in m'n hoofd dat je spanning en powerlimit wel zou kunnen verhogen voor net dat beetje meer prestaties, is met de Inno3D dus niet het geval :(
Bios limiet van 340W met 0% extra speelruimte, voltage kan ik met MSI Afterburner in z'n geheel niet aanpassen.
Wat TimeSpy resultaten:
Geheel stock 17900 bij ~1900MHz
+100MHz core 18250 bij ~1950MHz
Geheugen +100 en -100 geeft geen verandering van score, bij -200 nemen de prestaties af.

Betreft GPU score, niet de combined score.

Edit: De kaart is overigens erg compact, 1,5cm korter dan een standaard ATX moederbord.

[Voor 4% gewijzigd door Razkin op 18-11-2020 23:24]

iRacing Profiel

• luifel
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 04-12 15:05
Weer eens battlefield 1 gespeeld, maar op een of andere manier geeft
Conflict met mn nieuwe RTX 3070. gemiddeld 80 fps op 1440 p
battlefield 5 144 fps!..vreemd....
Met mijn vorige rtx 2070 ook geen problemen mee....
( i7 9700 )

• Milan93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 02-12 14:14
VerwardeMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:44:
[...]

[...]

Ik heb deze inmiddels in bezit. Aangezien jullie het al een tijdje geleden hebben gevraagd: Is het nog relevant? Iets specifieks dat ik voor je kan testen?
Inmiddels heb ik ‘m ook. Maakte mij vooral druk over de hitte en prestaties van de kaart, maar blijkt nergens voor nodig te zijn. Hij doet ‘t perfect.

Thx voor je bericht

• Tripwire999
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20:46
Inmiddels mijn Gigabyte RTX 3080 OC Vision geïnstalleerd in mijn Fractal Design R4, was even passen en meten (HDD cage eruit e.t.c.) maar het werkt allemaal nu. Denk alleen wel dat ik mijn Antec Truepower 1000w ga vervangen (heb die al sinds 2016 ofzo). Verder is de kaart vrij stil, in No Man Sky stabiel rond de 60 graden met een FPS van 160 (capped). Dus ik ben tevreden, vanavond COD MW eens aanslingeren en wat raytracing titels testen.

• Romius
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 04-12 18:13
Ik krijg als het goed is vandaag mijn Asus 3080 binnen. Ik ga 'm aansluiten op een LG CX tv met HDMI 2.1 voor hogere framerates, weet iemand of je de 2e HDMI poort ook voor audio only naar je receiver kan sturen? Of ga je dan rare dingen krijgen?

De receiver is HDMI 2.0, dus via die kant aansluiten gaat 'm niet worden. Via ARC werkt het wel, middels een apart kastje, maar dat is ook niet geweldig.

• LeStef
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 00:26
Razkin schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:20:
Ik was helemaal niet van plan om een 3080 te kopen, maar ik zag de bui mbt beschikbaarheid van de 6800XT al hangen en het er alle schijn van had dat op 4K de 3080 de betere kaart zou zijn. Ik wilde vooral m'n 1080Ti vervangen vanwege VR(Index/G2) wat 4K+ is en toen gisteren de Inno3D 3080 Frostbite direct leverbaar was meteen maar toegeslagen.

Kaart draait nu op een 360 rad met momenteel twee fans en bij een ambient van 20 graden heb ik nog geen hogere temps gezien dan 46 graden bij het loopen van TimeSpy test 2. Komende van de 1080Ti had ik in m'n hoofd dat je spanning en powerlimit wel zou kunnen verhogen voor net dat beetje meer prestaties, is met de Inno3D dus niet het geval :(
Bios limiet van 340W met 0% extra speelruimte, voltage kan ik met MSI Afterburner in z'n geheel niet aanpassen.
Wat TimeSpy resultaten:
Geheugen +100 en -100 geeft geen verandering van score, bij -200 nemen de prestaties af.

Edit: De kaart is overigens erg compact, 1,5cm korter dan een standaard ATX moederbord.
Voltage kan je toch altijd aanpassen?
Eerst in settings van afterburner voltage aanpassen aanvinken en daarna control+ F.

• Luxicon
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:42
Hier heb je een update van de kaarten die eraan komen. PS. oud nieuws zie ik.
Dit nieuws had ik gemist, ondanks dat ik meerdere updates via de frontpage heb meegekregen.

[Voor 20% gewijzigd door Luxicon op 19-11-2020 11:01]

...

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

MazeWing

passionate & cynical

Inmiddels ook mijn Gigabyte 3080 Vision OC in gebruik, maar ben er nog niet helemaal over uit of ik 'm wel of niet ga houden. Qua coil whine valt het gelukkig allemaal mee, maar qua geluid ben ik minder tevreden.

Over temperatuur heb ik niets te klagen. Dit is rond de 65-68 met alles op standaard. De fan gaat zo rond de 70-80% en maakt dan toch wel aardig wat geluid. Nu ben ik echt een enorm zeikerd qua geluid en heb een behoorlijk stil systeem. Ik heb via afterburner een undervolt (812 mV @ 1800 MHz) gedaan en zit nu nog te zoeken naar de ideale fanspeed.

Tot 54% is ie nauwelijks hoorbaar en daarboven begin je toch wel wat te horen. Niet alleen de "woosh" van de fans maar ook een soort vibratie. Dit is niet de fan zelf, maar waarschijnlijk een neveneffect van de toegenomen luchtstroom in de behuizing. Het is al minder als ik 1 deurtje open zet. Waarschijnlijk dient de behuizing dus als een soort klankkast. Vanaf 59% begint dit geluid erger en erger te worden.

Maar let op! Zoals ik al zei ben ik een enorm zeikend op dat gebied en ben ik waarschijnlijk een stuk minder tevreden dan anderen. Ik hecht zelf meer waarde aan een lager volume dan lagere temperatuur. Ik ben dus aan het zoeken naar de juiste balans dat ik EN stil kan gamen EN de temperatuur maximaal 79 graden wordt.

Wordt vervolgd...

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

• Intruder
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19:20
Zojuist de gigabyte 3080 vision OC besteld bij Alternate. Lijkt erop alsof die kaart beter leverbaar is de laatste tijd.

Gister de launch van de 6800xt afgewacht, maar aan de hand van de reviews heb ik toch gekozen om voor de 3080 te gaan. Voor nu een veel te dikke kaart, maar hij moet straks ook weer 5 jaar verder kunnen.

Edit:
Verkeerde topic... |:(

[Voor 4% gewijzigd door Intruder op 19-11-2020 11:22]

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• Neurosis1986
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 27-11 10:51

!!

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:31
Romius schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:58:
Ik krijg als het goed is vandaag mijn Asus 3080 binnen. Ik ga 'm aansluiten op een LG CX tv met HDMI 2.1 voor hogere framerates, weet iemand of je de 2e HDMI poort ook voor audio only naar je receiver kan sturen? Of ga je dan rare dingen krijgen?

De receiver is HDMI 2.0, dus via die kant aansluiten gaat 'm niet worden. Via ARC werkt het wel, middels een apart kastje, maar dat is ook niet geweldig.
Ja dat werkt. Je moet alleen we je receiver als tweede beeldscherm aan hebben. Ik heb een profiel in display fusion dat mijn receiver een klein 800*640 scherm is. Dan heb je er ook geen last van. Kan zo makkelijk switchen.

• Steelo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 04-12 10:46

Steelo

040 - Ole Ole Ole

Gaat een Gigabyte Geforce 3070 8G OC samen met een Seasonic FOCUS Plus Series 550W of moet het echt een voeding van 650W zijn, zoals recommended op de gigabyte pagina?

Ltrz,....

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:55
Steelo schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:58:
Gaat een Gigabyte Geforce 3070 8G OC samen met een Seasonic FOCUS Plus Series 550W of moet het echt een voeding van 650W zijn, zoals recommended op de gigabyte pagina?
Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• Jackson6
  • Niet online
Heb de coil whine zo goed als weggekregen met een undervolt, maar merk nu dat ik om de haverklap een oplopend soort rammelend geluid hoor die dan weer stopt, dit is geen coil whine, maar weet niet wat het anders kan zijn, de fans zijn het ook niet.

Het is alleen onder load.

https://voca.ro/11R10qIiQ9rS , bij ongeveer 0:08 stopt het.

[Voor 9% gewijzigd door Jackson6 op 19-11-2020 16:09]

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02-12 20:26
Jackson6 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:08:
Heb de coil whine zo goed als weggekregen met een undervolt, maar merk nu dat ik om de haverklap een oplopend soort rammelend geluid hoor die dan weer stopt, dit is geen coil whine, maar weet niet wat het anders kan zijn, de fans zijn het ook niet.

Het is alleen onder load.

https://voca.ro/11R10qIiQ9rS , bij ongeveer 0:08 stopt het.
1 voor 1 je fans even stil houden en uitsluiten of je niet een fan heeft die niet helemaal lekker is.

• Tricolores
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 00:52
Ik twijfel nu al heel de tijd tussen de Gigabyte GeForce RTX 3070 EAGLE OC en de Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS MASTER 8G.

De AORUS is beter leverbaar, heeft hogere boostclock en past beter in het geheel van mijn PC maar is een stuk duurder dan de EAGLE OC.

Wat is hier de meest logische keuze, los van sentiment? Iemand die argumenten heeft die me kunnen helpen?

PC: Aorus Elite X570 - R7 3700X - 16 GB DDR4 @ 3200 MHz - XFX RX Vega 56 // Laptop: LENOVO Ideapad 310 + SSD upgrade // Smartphone: Xiaomi Mi A2 Lite

• Jackson6
  • Niet online
computerjunky schreef op donderdag 19 november 2020 @ 16:55:
[...]

1 voor 1 je fans even stil houden en uitsluiten of je niet een fan heeft die niet helemaal lekker is.
Al gedaan, het is 100% niet de fans, en coil whine zit er ook maar dit is los van de coil whine.

Het stoort me niet omdat ik een koptelefoon op heb maar vind het toch niet kunnen..

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01:33

AtlAntA

BANAAN!

Jackson6 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:08:
[...]

Al gedaan, het is 100% niet de fans, en coil whine zit er ook maar dit is los van de coil whine.

Het stoort me niet omdat ik een koptelefoon op heb maar vind het toch niet kunnen..
Je fans zijn het enige bewegende onderdeel van je kaart. Dus het zijn die fans of het is een soort van electric noise. Ben er 100% zeker van dat het je videokaart is die dat geluid maakt en niet je voeding bijvoorbeeld? Door je nieuwe kaart krijgt je voeding het ietwat zwaarder waardoor die ook een nieuw geluidje kan gaan produceren. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je moederbord maar in ietwat mindere mate.

Avatar does not reflect reality. *much*

• bl33d
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:25

bl33d

I love the smell of Napalm..

VerwardeMan schreef op woensdag 18 november 2020 @ 21:44:
[...]

[...]

Voor mij anders nog wel! Ik sta in de queue voor deze kaart. Zou je kunnen aangeven hoe het geluid is op volle snelheid en wat het doet qua temperatuur?

• Santee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 01:23
Tricolores schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:03:
Ik twijfel nu al heel de tijd tussen de Gigabyte GeForce RTX 3070 EAGLE OC en de Gigabyte GeForce RTX 3070 AORUS MASTER 8G.

De AORUS is beter leverbaar, heeft hogere boostclock en past beter in het geheel van mijn PC maar is een stuk duurder dan de EAGLE OC.

Wat is hier de meest logische keuze, los van sentiment? Iemand die argumenten heeft die me kunnen helpen?
Ik zou de 3070 sowieso niet halen, 8GB voor een €650 kaart is gewoon té karig van Nvidia. Momenteel kom je alleen in DOOM tekort, maar als je kaart ~3 jaar mee moet dan zou ik toch echt méér dan 8GB willen persoonlijk om uit te sluiten dat je tegen een vram issue aanloopt omdat Nvidia je tot de laatste cent wil uitpersen...

• tummeke393
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:33
Milan93 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:09:
[...]

Inmiddels heb ik ‘m ook. Maakte mij vooral druk over de hitte en prestaties van de kaart, maar blijkt nergens voor nodig te zijn. Hij doet ‘t perfect.

Thx voor je bericht
Oh top, dat is ongeveer wat ik wilde weten. Ben niet heel veeleisend, dus als ie gewoon goed presteert en niet te warm wordt ben ik blij. Nu nog wel even wachten tot ik aan de beurt ben ;(

• anathema
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:44
Zinvol schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:03:
[...]

Je zou hem zelfs nog kunnen undervolten en dan nogsteeds op 1900+- kunnen draaien met MSI afterburner, scheelt toch weer een paar graden, bij control komt hij bij mij tussen 60-65 graden uit.

[Afbeelding]

Met dit profiel blijft de boost netjes rond de 1920 hangen, soms dipt hij wel als de game even niet "zo veel" nodig heeft, maar toch zon 150mV minder :D
Zo hit hij overigens ook niet altijd de power limit meer!
Wel bijzonder dat undervolten inderdaad. Gebruik makend van vergelijkbare afterburner grafiek lijkt met mijn 3080 Ventus het volgende stabiel:

- max voltage 0.887 volt met max clock van 1920 mhz. Lagere voltages leken stabiel maar crashten uiteindelijk toch snel bij metro exodus benchmark.

Grappig om te zien dat ik als ik switch van stock naar deze curve in horizon zero dawn, het volgende zie:
=> de clock gaat omhoog van 1875 naar 1920, maar de power juist van 100% naar 88% en de temp van 70 naar 66.

Dit is dus op alle fronten inderdaad een aanrader om te doen!

anathema

• James Pond

Hey kan ik die extra 8 pin connector hier op de psu aansluiten? Deze vrije spot zit in een rij van cpu/pci-e als enige vrije slot. De middelste gaat naar de cpu mobo (?) Voor zover ik kan zien en de rechter was de originele 6 pin die op mijn 1060 zat

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:33
James Pond schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:52:
[Afbeelding][Afbeelding]

Hey kan ik die extra 8 pin connector hier op de psu aansluiten? Deze vrije spot zit in een rij van cpu/pci-e als enige vrije slot. De middelste gaat naar de cpu mobo (?) Voor zover ik kan zien en de rechter was de originele 6 pin die op mijn 1060 zat
Volgens mij wel, past de connector. If in doubt, check handleiding voeding.

• Beschuitelia
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-12 09:37
Kan ik een hdmi 2.0 aansluiten op mijn rtx 3070 gaming x trio met een hdmi 2.1 port? Of is dit schadelijk.

• Beschuitelia
Santee schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:40:
[...]

Ik zou de 3070 sowieso niet halen, 8GB voor een €650 kaart is gewoon té karig van Nvidia. Momenteel kom je alleen in DOOM tekort, maar als je kaart ~3 jaar mee moet dan zou ik toch echt méér dan 8GB willen persoonlijk om uit te sluiten dat je tegen een vram issue aanloopt omdat Nvidia je tot de laatste cent wil uitpersen...
Ik hoop toch niet dat 8gb te weinig is voor de komende 3 jaar. Heb net een rtx 3070 gaming x trio. We gaan het maar zien. Heb er nu nog geen last van.

[Voor 6% gewijzigd door Beschuitelia op 19-11-2020 21:01]

• VerwardeMan
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 01:36

VerwardeMan

All others must bring data.

bl33d schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:23:
[...]

Voor mij anders nog wel! Ik sta in de queue voor deze kaart. Zou je kunnen aangeven hoe het geluid is op volle snelheid en wat het doet qua temperatuur?
Voordat je verder leest: De kaart is bij mij geïnstalleerd op een open-air testbench en wordt gebruikt in een ruimte waar het nu ongeveer 19-20 graden is. Vrij ideale omstandigheden dus. Als je hem in een case gaat gebruiken dan is e.e.a. natuurlijk ook nog afhankelijk van de airflow e.d. Hou daar dus even rekening mee :)

Het systeem voor zover relevant:

- MSI RTX 3070 Ventus 2X OC
- i5-10600K
- MSI MEG Z490I Unify
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (2x8 3200)
- Samsung 970 EVO 1TB
- Corsair SF750

Ik speel op 1080p@240Hz.

Ik ben zelf zeer tevreden met de kaart! In de praktijk merk ik bijna geen verschil met mijn "luxe" Gigabyte 3070 Aorus Master.

De afmetingen zijn zeer bescheiden voor een 3070 en dat is ook de hoofdreden dat ik hem gekocht heb, hij gaat uiteindelijk een NZXT H1 of andere ITX case in en daar moet je een beetje rekening houden met de afmetingen.

Ik heb geen apparatuur om geluidsdruk te meten dus je moet het doen met mijn observaties. De kaart heeft een fanstop functie, dus als je gewoon een beetje zit te browsen o.i.d. dan is de kaart geluidloos. Ik hoor in idle trouwens geen coilwhine.

Tijdens het gamen komen de fans bij mij nog niet eens in de buurt van de 100%, maar daarover later meer. Als ik ze echter met Afterburner met de hand op 100% zet spinnen ze op ongeveer 2700RPM en zijn ze duidelijk aanwezig. Het is echter een laagtonige "woosh", alsof je de airco in je auto wat harder hebt staan. Niet storend als je het mij vraagt. Met een (gesloten) koptelefoon op met muziek of in-game geluiden aan hoor je het niet meer.

In-game heb ik getest met Black Ops Cold War multiplayer tegen bots, 1080p, alles max behalve raytracing en motion blur. GPU load is dan gemiddeld 85%. De framerate schiet alle kanten op tussen de 180-250FPS, afhankelijk van de map, of je buiten of binnen loopt, hoeveel actie op het scherm, etc. De GPU boost naar ongeveer 1980MHz en het geheugen klokt ten alle tijden op 7000MHz. Temperatuur +/- 62 graden, fans zo rond de 1200RPM waarop ze amper hoorbaar zijn.

Ik denk niet dat ik met huidige games deze GPU naar 100% ga krijgen op 1080p, daarvoor zul je echt naar 1440p of 4K moeten. Helaas heb ik dergelijke monitors nu even niet voorhanden.

Onder load hoor ik lichte coilwhine, dat is eigenlijk het enige negatieve wat ik over deze kaart te zeggen heb. Gelukkig is het heel zacht en geen hoge toon, dus ik kan er prima mee leven. Het is op mijn exemplaar zo zacht dat ik me afvraag of je het nog hoort op het moment dat hij in een case zit. Met een koptelefoon op hoor ik het sowieso niet meer.

Geeft dit een beetje een beeld? Laat het me weten als er nog meer vragen zijn!

[Voor 6% gewijzigd door VerwardeMan op 20-11-2020 14:50]

• V-rg
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 04-12 15:56
luifel schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:57:
Weer eens battlefield 1 gespeeld, maar op een of andere manier geeft
Conflict met mn nieuwe RTX 3070. gemiddeld 80 fps op 1440 p
battlefield 5 144 fps!..vreemd....
Met mijn vorige rtx 2070 ook geen problemen mee....
( i7 9700 )
Mijn 3070 kan wel gewoon de 144fps halen (op Ultra). Ik heb wel Dx12 uitstaan omdat het veel stutters geeft (micro kan ik niet noemen).
Gebruik wel een x570/3800x.

• bl33d

bl33d

VerwardeMan schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:46:
[...]

Voordat je verder leest: De kaart is bij mij geïnstalleerd op een open-air testbench en wordt gebruikt in een ruimte waar het nu ongeveer 19-20 graden is. Vrij ideale omstandigheden dus. Als je hem in een case gaat gebruiken dan is e.e.a. natuurlijk ook nog afhankelijk van de airflow e.d. Hou daar dus even rekening mee :)

Het systeem voor zover relevant:

- MSI RTX 3070 Ventus 2X OC
- i5-10600K
- MSI MEG Z490I Unify
- Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 (2x8 3200)
- Samsung 970 EVO 1TB
- Corsair SF750

Ik speel op 1080p@240Hz.

Ik ben zelf zeer tevreden met de kaart! In de praktijk merk ik bijna geen verschil met mijn "luxe" Gigabyte 3070 Aorus Master.

De afmetingen zijn zeer bescheiden voor een 3070 en dat is ook de hoofdreden dat ik hem gekocht heb, hij gaat uiteindelijk een NZXT H1 of andere ITX case in en daar moet je een beetje rekening houden met de afmetingen.

Ik heb geen apparatuur om geluidsdruk te meten dus je moet het doen met mijn observaties. De kaart heeft een fanstop functie, dus als je gewoon een beetje zit te browsen o.i.d. dan is de kaart geluidloos. Ik hoor in idle trouwens geen coilwhine.

Tijdens het gamen komen de fans bij mij nog niet eens in de buurt van de 100%, maar daarover later meer. Als ik ze echter met Afterburner met de hand op 100% zet spinnen ze op ongeveer 2700RPM en zijn ze duidelijk aanwezig. Het is echter een laagtonige "woosh", alsof je de airco in je auto wat harder hebt staan. Niet storend als je het mij vraagt. Met een (gesloten) koptelefoon op met muziek of in-game geluiden aan hoor je het niet meer.

In-game heb ik getest met Black Ops Cold War multiplayer tegen bots, 1080p, alles max behalve raytracing en motion blur. GPU load is dan gemiddeld 85%. De framerate schiet alle kanten op tussen de 180-250FPS, afhankelijk van de map, of je buiten of binnen loopt, hoeveel actie op het scherm, etc. De GPU boost naar ongeveer 1980MHz en het geheugen klokt ten alle tijden op 7000MHz. Temperatuur +/- 62 graden, fans zo rond de 1200RPM waarop ze amper hoorbaar zijn.

Ik denk niet dat ik met huidige games deze GPU naar 100% ga krijgen op 1080p, daarvoor zul je echt naar 1440p of 4K moeten. Helaas heb ik dergelijke monitors nu even niet voorhanden.

Onder load hoor ik lichte coilwhine, dat is eigenlijk het enige negatieve wat ik over deze kaart te zeggen heb. Gelukkig is het heel zacht en geen hoge toon, dus ik kan er prima mee leven. Het is op mijn exemplaar zo zacht dat ik me afvraag of je het nog hoort op het moment dat hij in een case zit. Met een koptelefoon op hoor ik het sowieso niet meer.

Geeft dit een beetje een beeld? Laat het me weten als er nog meer vragen zijn!

Voor de anderen in dit topic, ik heb hier in het reviewhok tevens een Gigabyte 3070 Aorus Master, Gigabyte 3080 Aorus Master en vanaf morgen een Zotac 3080 AMP HOLO. Mochten jullie daar ook meer over willen weten, let me know!

Waarom 4 GPUs? PC VerwardeMan, PC VerwardeVrouw, PC VerwardeZoon en PC VerwardeDochter. Geen hoarding om het hoarden hier.
Top! Bedankt voor de moeite. Fijn om te lezen dat het een prima kaart is.

• James Pond
Thanks all

• Romius
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 04-12 18:13
Beschuitelia schreef op donderdag 19 november 2020 @ 20:59:
Kan ik een hdmi 2.0 aansluiten op mijn rtx 3070 gaming x trio met een hdmi 2.1 port? Of is dit schadelijk.
Nee hoor, dat kan geen kwaad, is downwards compatible. Je mist natuurlijk wel de extra bandbreedte en andere features van hdmi 2.1.

• Virtua
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 04-12 01:44
Ik had gisteren 2 craches met cold war,wel de extra graphics pack geïnstalleerd, hoop niet dat dat een de kaart ligt, aorus master 3080

• luifel
V-rg schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:50:
[...]

Mijn 3070 kan wel gewoon de 144fps halen (op Ultra). Ik heb wel Dx12 uitstaan omdat het veel stutters geeft (micro kan ik niet noemen).
Gebruik wel een x570/3800x.
Opgelost, mijn resolutie schaal stond op 175% i.pl.v 100%...
Nu ook 144fps op mijn 144 mhz monitor ;)

• Tricolores
Santee schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:40:
[...]

Ik game 1080p en ben niet van plan dat snel te veranderen, dan speelt de beperkte VRAM minder een rol gok ik?

PC: Aorus Elite X570 - R7 3700X - 16 GB DDR4 @ 3200 MHz - XFX RX Vega 56 // Laptop: LENOVO Ideapad 310 + SSD upgrade // Smartphone: Xiaomi Mi A2 Lite

• unfor
  • Laatst online: 00:20
Beschuitelia schreef op donderdag 19 november 2020 @ 21:00:
[...]

Ik hoop toch niet dat 8gb te weinig is voor de komende 3 jaar. Heb net een rtx 3070 gaming x trio. We gaan het maar zien. Heb er nu nog geen last van.
Houd er vast rekening mee dat 8 GB niet voldoende is. Ik loop in VR al tegen de limieten van 8GB aan met mijn 2070s. Ik loop wat dat betreft nu vast want 3000 serie heeft te weinig vram en AMD heeft slechte encoding performance..
Mensen zoals hierboven die in 2021 nog steeds op 1080p blijven gamen, daar zal het vast voor werken. Maar dan is een 3070 ook overkill.

[Voor 11% gewijzigd door unfor op 20-11-2020 10:13]

Steam - Warzone - Ryzen 5 3600X, 3070.

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

unfor schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:10:
[...]

Houd er vast rekening mee dat 8 GB niet voldoende is. Ik loop in VR al tegen de limieten van 8GB aan met mijn 2070s. Ik loop wat dat betreft nu vast want 3000 serie heeft te weinig vram en AMD heeft slechte encoding performance..
Alles valt of staat met de snelheid van het geheugen. Als het echt een probleem zou zijn zou een 3080 met “maar” 10GB geheugen het een stuk minder doen op 4K en hoger dan een titan rtx met maar liefst 24 GB geheugen.

Omdat het veel sneller geheugen is kan er veel sneller gebruik van gemaakt worden om het te “vullen en te legen”. En aangezien er geen 1 texture 10GB+ is, maakt het allemaal niets uit.

De radeon 6000-serie heeft meer geheugen omdat het langzamer is en er dus meer gebufferd moet worden in het geheugen om niet tegen problemen aan te lopen.

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

• nIghtorius
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 04-12 17:37
MazeWing schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:15:
[...]

Alles valt of staat met de snelheid van het geheugen. Als het echt een probleem zou zijn zou een 3080 met “maar” 10GB geheugen het een stuk minder doen op 4K en hoger dan een titan rtx met maar liefst 24 GB geheugen.

Omdat het veel sneller geheugen is kan er veel sneller gebruik van gemaakt worden om het te “vullen en te legen”. En aangezien er geen 1 texture 10GB+ is, maakt het allemaal niets uit.

De radeon 6000-serie heeft meer geheugen omdat het langzamer is en er dus meer gebufferd moet worden in het geheugen om niet tegen problemen aan te lopen.
Je wilt nooit tekort aan VRAM hebben. Alles wat van het systeemgeheugen moet komen is een enorme vertraging. Ook al is er PCI Express gen 4 x16. Maar die doet nog steeds een "karige" 64GB/s in vergelijking met de snelheden van 300+ GB/s van de VRAM. Sterker. Hoe sneller de VRAM hoe merkbaarder de impact zodra textures geladen dient te worden over die 64GB/s bus. (of lager bij oudere PCI Express standaarden)

i7-4790K | 16GB DDR3-1600 | RTX 2070 | 512GB m.2 SSD | 30" XB3070WQS (2560x1600)

• Jackson6
  • Niet online
AtlAntA schreef op donderdag 19 november 2020 @ 17:13:
[...]

Je fans zijn het enige bewegende onderdeel van je kaart. Dus het zijn die fans of het is een soort van electric noise. Ben er 100% zeker van dat het je videokaart is die dat geluid maakt en niet je voeding bijvoorbeeld? Door je nieuwe kaart krijgt je voeding het ietwat zwaarder waardoor die ook een nieuw geluidje kan gaan produceren. Hetzelfde geldt eigenlijk voor je moederbord maar in ietwat mindere mate.
Het is zeker weten de videokaart, ik ga vanmiddag een andere PSU proberen maar heb niet het idee dat dat iets gaat uitmaken.

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 02-12 20:26
[...]

Mensen zoals hierboven die in 2021 nog steeds op 1080p blijven gamen, daar zal het vast voor werken. Maar dan is een 3070 ook overkill.
Dat hangt volledig af van de resolutie. Alleen op 4k of met tripple screen setups maakt het iets uit. Op 1080p of 1440p gaat het een non issue zijn.
En op 4k zullen de fps komende jaren inkakken door zwaarder wordende games en een gpu die hetzelfde blijft en dus is het niet meer het geheugen wat het probleem gaat zijn.

• Tricolores
[...]
Ik verkies hoge FPS (240Hz display) boven 1440p of 4K aangezien ik vooral FPS games speel. Ik wil echter de optie openhouden om VR te gaan binnenkort, dat dan weer wel... En dan zit ik met de "slechts" 8GB memory in mijn maag. Ik ga echt nooit een beslissing kunnen nemen op deze manier :/

• dierkx36
  • Laatst online: 00:11
Vraag :

Is er hier iemand die toevallig de Inno3D RTX 3090 Frostbite heeft :?
Hoe is deze GPU kwa boostclock/prestaties en temperatuur ?

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• Beschuitelia
Romius schreef op donderdag 19 november 2020 @ 23:51:
[...]

Nee hoor, dat kan geen kwaad, is downwards compatible. Je mist natuurlijk wel de extra bandbreedte en andere features van hdmi 2.1.
Mooi, bedankt!

• Razkin
Razkin schreef op woensdag 18 november 2020 @ 23:20:

Wat TimeSpy resultaten:

@dierkx36 Geen 3090, maar ik denk dat je prima kan inschatten hoe een 3090 het gaat doen.

[Voor 6% gewijzigd door Razkin op 20-11-2020 17:26]

iRacing Profiel

• enomiss
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:07
Gisteren de TUF Gaming GeForce RTX 3070. Heeft coil whine, soms behoorlijk. Ik lees dat dit vrij normaal is tegenwoordig? Hebben meer mensen hier last van? Ik vind het echt bloed irritant... :(

• luifel
ik hem mijn gigabyte kaart geregistreerd bij gigabyte met
daardoor 4 jaar garantie.Maar ik vraag me af, als er net voor die 4 jaar
de kaart het begeef, hoe doe je dan een beroep op die garantie..
melden in dit geval bij infotmatique? ( die 3 jaar garantie geef)

• XeroFox
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 04-12 13:54
enomiss schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 18:17:
Gisteren de TUF Gaming GeForce RTX 3070. Heeft coil whine, soms behoorlijk. Ik lees dat dit vrij normaal is tegenwoordig? Hebben meer mensen hier last van? Ik vind het echt bloed irritant... :(
Mijn TUF OC RTX 3080 heeft er ook lichtelijk last van. Hoor het alleen als de kast open is, bij gesloten kast is het al niet meer hoorbaar.

• bouvrie
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 09:37

bouvrie

Interior demolisher

Mag weg.

[Voor 92% gewijzigd door bouvrie op 20-11-2020 19:49]

01010100011010000110010100100000010011110100111001000101001000000011101000101001

• dierkx36
  • Laatst online: 00:11
Razkin schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 17:25:
[...]

@dierkx36 Geen 3090, maar ik denk dat je prima kan inschatten hoe een 3090 het gaat doen.
Thanx :)

Boost clock water gekoeld is dus geschat + 8%, temps zijn mooi.
Wel alleen erg apart dat je het voltage niet kan aanpassen.

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• mmxmmx
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:35
DocBrown schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:42:
[...]

Ik neig nu inderdaad te kijken naar een ander, minder dan de AORUS XTREME presterende kaart, om te zorgen dat ik niet 4 maanden hoef te wachten tot de 3080 ti beschikbaar is. Ik zit nu met een compleet nieuwe build (5950x ook nog niet binnen) waar ik liever geen oude hardware in drop.

Nu dus het levertijd topic in de gaten houden of iemand, zoals gister, weer een paar interessante links dropt. Ik dacht toen nog dat ik écht niet voor de toen beschikbare MSI wilde gaan 😉

Jij hoopt dat de 3080 ti voor 20 januari uitkomt en dat je er dan ook al direct één hebt? Je krijgt nu allemaal van die teleurgestelde en wanhopige 3090 buyers die spijt krijgen en een stap terug willen schakelen om €500-1000 te cashen 😜
Heb net gezien dat Cyberpunk 2077 op Ultra settingen 4K ultra RTX gewoon op de 3080 draait.
Dus max out de game met een 3080.
Ik heb mijn evga geforce rtx 3080 ftw3 ultra gaming een beetje meer turbo boost ruimte gegeven en ik denk dat ik die 3080 TI wel evenaar :)
Cyberpunk draait max op een 3080 Dus ja dat hele gezeur over te weinig vram is kletspraat.

Kijk anders ff op dit linkje. Koop lekker een 3080.

https://www.youtube.com/watch?v=9sTYWHB8YN4&t=602s

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Inmiddels m'n 3080 Vision behoorlijk stil gekregen!

- Silent bios van de 3080 gaming geflashed
- Undervolt -> 1815 MHz @ 806 mV
- Custom fan profile

Op deze manier is de kaart nauwelijks hoorbaar tijdens belasting en wordt de kaart maximaal 77/78 graden. Indien ik de voorkant van m'n Evolv X kast eraf haalt, daalt de temperatuur naar zo'n 72 graden (Als ik alles opnieuw mocht doen had ik begin dit jaar echt een andere behuizing gekocht...)

De reden waarom ik de silent bios erop heb gezet is vanwege het wat "soepelere" fan profiel en vooral wanneer ie aanslaat. Ondanks het custom fan profile had de kaart de neiging om een tijdje te "hangen" op de temperatuur waar de fan wel/niet aangaat. Aangezien de fan altijd iets harder gaat spinnen als ie aan gaat, was dit een behoorlijk irritant geluid. Het ging na een x-aantal minuten wel weg, maar het stoorde me behoorlijk. Ook een temperature hysteresis instellen had geen effect hierop.

Met de silent bios is dit probleem weg. Waarschijnlijk omdat de fans toch net wat anders aangestuurd worden. Zo viel het me namelijk op dat ze minder snel draaien. Dus waar de fan eerst bij 60% een fanspeed had van bijvoorbeeld 1800 RPM, moet ik de fan nu op 70% zetten... (ik weet even de exacte nummers niet, maar het gaat om het voorbeeld). Waarschijnlijk is ook de "spin up" net wat anders, waardoor ie dus stil blijft.

Afgezien van de kleur van de kaart (die nogal vloekt in m'n compleet zwarte behuizing) ben ik behoorlijk tevreden. Komende maandag de 5800x CPU (m'n huidige 2700x is toch wel een bottleneck bij verschillende spellen) en dan kan ik er vol tegenaan!

• luifel
undervolting is het toverwoord bij de 3000 kaarten, vind ik...
Bij de vorige series was het omgekeerd...overclocken met afterburn :)
Ik heb mijn gigabyte 3070 gaming op 925 mv en 1900 mhz staan,
zijn er hier die het voltage van een 3070 lager hebben ingesteld?

• Razkin
dierkx36 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 22:03:
[...]

Thanx :)

Boost clock water gekoeld is dus geschat + 8%, temps zijn mooi.
Wel alleen erg apart dat je het voltage niet kan aanpassen.
Is een software glitch geweest, na een verse windows installatie was het ineens wel mogelijk.

iRacing Profiel

• paragon
  • Registratie: april 2000
Nu al 2 weken een gigabyter RTX3070 Gaming OC erin, maar had er dus meer van verwacht komende van een 2060 (bijvoorbeeld shadow of the tombraider). Verder heb werkt HDR niet meer in netflix.

• mister_S
  • Laatst online: 22:38
paragon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 12:53:
Nu al 2 weken een gigabyter RTX3070 Gaming OC erin, maar had er dus meer van verwacht komende van een 2060 (bijvoorbeeld shadow of the tombraider). Verder heb werkt HDR niet meer in netflix.
Wat had je ervan verwacht dan? Het moet bijna 60% sneller zijn dan je 2060, dat vind ik behoorlijk.

• DeadKennedy
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 03-12 15:34
Ik heb mijn RTX3080 nu binnen, en werkend met mijn LG 48CX (120Hz, GSync, 4k, 4:4:4). Werkte out of the box niet (ernstig knipperend beeld) maar met een betere HDMI kabel was alles direct opgelost.
Kabel: https://www.amazon.de/-/n...tle_o05_s00?ie=UTF8&psc=1

Ryzen 3700X, 32GB, Gigabyte 1070ti, 2TB NVMe, LG48CX 120HZ OLED & 165Hz IPS 1440p

• paragon
@mister_S ja en dat merk ik dus niet echt tijdens het spelen... zo ook bij bijvoorbeeld rFactr 2. Als ik nu alles op hoogste instellihngen zet dan heeft de GPU het alsnog te zwaar. Dus grafisch is het niet heel anders dan op de 2060....

• mister_S
@paragon grafisch zal er natuurlijk niets veranderen als je dezelfde instellingen gebruikt, maar vreemd dat je niet een stuk betere fps ziet.

• paragon
mister_S schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:38:
@paragon grafisch zal er natuurlijk niets veranderen als je dezelfde instellingen gebruikt, maar vreemd dat je niet een stuk betere fps ziet.
Ik bedoel dus dat ik de instellingen maar beperkt kan verhogen(bijv maar 2 van de 3) en als ik ze allemaal verhoog dan wordt de GPU al zwaar de bottleneck... en dat is dus bij meer games zo... het voegt dus echt minder toe dan ik er van verwacht had...

• Razkin
@paragon Kan je wat sprecifieker ingaan op de instellingen van SotTR? Wat ik zo snel kan vinden is dat de 3070 90% sneller is dan de 2060 op 4K Highest quality, dat kan haast niet anders dan significante invloed hebben op de settings die je kan draaien of de fps die je haalt.

iRacing Profiel

• jordanmaster
  • Laatst online: 03-12 17:55
paragon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:44:
[...]

Ik bedoel dus dat ik de instellingen maar beperkt kan verhogen(bijv maar 2 van de 3) en als ik ze allemaal verhoog dan wordt de GPU al zwaar de bottleneck... en dat is dus bij meer games zo... het voegt dus echt minder toe dan ik er van verwacht had...
Wat zijn je settings en wat behaal je in de benchmark? Met 1440p, RT AAN en DLSS UIT krijg ik dit:

In-game is mijn ervaring is dat in drukkere gebieden (zoals de verschillende dorpjes) rond de 60fps zit en in tombes e.d. tik ik de 100fps aan. Kom zelf van een 1070, dus misschien zijn mijn verwachting laag, maar deze frames met RT aan en DLSS uit vind ik erg netjes.

[Voor 14% gewijzigd door jordanmaster op 21-11-2020 14:54]

• mister_S
@paragon weet je zeker dat je CPU het kan bijbenen? Je moet tijdens het games naar je CPU en GPU gebruik kijken. Normaal is het niet in ieder geval.

[Voor 13% gewijzigd door mister_S op 21-11-2020 14:37]

• Luxicon
paragon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 13:44:
[...]

Kan het zijn dat het geheugen (VRAM) vol is en dat de boel beperkt?

...

• paragon
@Razkin BIj SotTR vond ik het verschil bij dezelfde instellingen niet indrukwekkend. Had bij m'n 2060 bijna alles eigenlijk op max staan behalve RT dan.

@jordanmaster zal zo even een bench draaing hiere UWQHD

@mister_S voor zo ver ik weet alleen bij ACC(veel AI) niet want daar is m'n gpu belasting geregeld ruim onder de 90%

@Luxicon Dat zou zou best kunnen idd. 8GB is een beetje karig voor de prijs van de kaart....

• Luxicon
paragon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:55:
@Razkin BIj SotTR vond ik het verschil bij dezelfde instellingen niet indrukwekkend. Had bij m'n 2060 bijna alles eigenlijk op max staan behalve RT dan.

@jordanmaster zal zo even een bench draaing hiere UWQHD

@mister_S voor zo ver ik weet alleen bij ACC(veel AI) niet want daar is m'n gpu belasting geregeld ruim onder de 90%

@Luxicon Dat zou zou best kunnen idd. 8GB is een beetje karig voor de prijs van de kaart....
Met de 1070Ti en 1050Ti heb ik soortgelijke ervaringen, dat het geheugen bij rFactor 2 vol raakt, en dit een limiet is. Het is me in ieder geval duidelijk dat rFactor 2 beter presteert indien het geheugen niet vol raakt. Dat kan hard gaan met 60 auto's op de Nordschleife / Le Mans / Sebring @ 1440p. Laat staan een hogere resolutie of met een triple screen / ultrawide setup.

...

• jordanmaster
Luxicon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:37:
[...]

Kan het zijn dat het geheugen (VRAM) vol is en dat de boel beperkt?
Dat kan heel goed. Ik heb de game nu draaien en MSI Afterburner geeft aan dat de game 7GB+ gebruikt op 1440p met alles op ultra (GPU dedicated memory usage \ process). OP gaf aan UWQHD te hebben, dus het VRAM verbruik zal dan nog hoger zijn.

• Luxicon
jordanmaster schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:12:
[...]

Dat kan heel goed. Ik heb de game nu draaien en MSI Afterburner geeft aan dat de game 7GB+ gebruikt op 1440p met alles op ultra (GPU dedicated memory usage \ process). OP gaf aan UWQHD te hebben, dus het VRAM verbruik zal dan nog hoger zijn.
Bij rFactor 2 heeft iemand mij dit verteld, maar dat is op basis van een korte research van diegene en weet het fijne er niet van, maar wie weet klopt het.
Waar deze 2 gegeven op lijken te duiden is dat er een LoD/streaming issue is of dat ze daar überhaupt niet aan doen. Niet alleen na het stuiten op de vele threads over vermeende luiheid over een verscheiden aantal problemen die ik jou als fan niet hoef uit te leggen, maar ook omdat ze hun engine niet primair voor rFactor 2 bouwen en bij professionele simulatie toepassingen kan evt. stevige LoD niet wenselijk zijn. Geen idee eigenlijk, maar daarnaast hebben ze een klein development team, en dan moet je maar net de tijd hebben om zo iets ingewikkelds te implementeren.

Wat er dus gebeurd als je een super gedetailleerde laserscan van de Nordschleife inlaadt, met ook nog eens een stuk of 40 gedetailleerde auto's, dan zal je constant tussen RAM en VRAM moeten wisselen om elk frame te renderen.
@paragon Dit is een filmpje van me, met maximale settings en 720p / 60 auto's / Le Mans. VRAM = ~6,4GB. YouTube: rFactor 2 - Oreca07 LMP2 @ Le Mans 2020 (DLC) 60 cars - Rain test #2

[Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 21-11-2020 15:19]

...

• Julian
  • Laatst online: 00:58
Gekkigheidje met mijn nieuwe 3080, als ik een spelletje heb gespeeld en ik ga terug naar Windows, dan zijn de kleuren flets. Als ik HDR uitzet (in Windows) en weer aan is het weer goed! Iemand anders iets soortgelijks meegemaakt, of een tip? Is icm met een OLED65B9. G-sync staat uit. Kleur op 4:4:4 10bit, 4k 120Hz.

• paragon
@Luxicon dat lijkt mij redelijk plausibel de langere circuits zijn fps killers en ik was met m'n 2060 ook al van 16 naar 32 ram gegaan omdat dat ook al volzat.

@Julian dit probleem heb ik dus steeds als mn monitor uit standby en na spelen van hdr games.

@jordanmaster met ff SotTR benchmark gedraaid en dat is nagenoeg hetzelfde als wat jij als resultaat krijgt... Alleen heb je op UWQHD dan dat de min FPS onder de 40 komt...

[Voor 25% gewijzigd door paragon op 21-11-2020 15:45]

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Julian schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:25:
Gekkigheidje met mijn nieuwe 3080, als ik een spelletje heb gespeeld en ik ga terug naar Windows, dan zijn de kleuren flets. Als ik HDR uitzet (in Windows) en weer aan is het weer goed! Iemand anders iets soortgelijks meegemaakt, of een tip? Is icm met een OLED65B9. G-sync staat uit. Kleur op 4:4:4 10bit, 4k 120Hz.

[Afbeelding]
Ik heb hdr altijd uitstaan in Windows en alleen aan in games. Dat met een oled 55c7v. Hdr in Windows werkt niet altijd goed.

• Julian
Had HDR ook altijd uit staan tot een paar windows updates geleden, sindsdien werkte het prima (geen gedoe met slecht leesbare tekst etc). Maar sinds de 3080 heb ik nu dit probleem, met een 2070 Super had ik dat niet...

• James Pond
@paragon ik denk dat het ook een kwestie is van wachten op de games die optimaal gebruik kunnen maken van de nieuwe kaarten, ipv games van een paar jaar oud. Daarnaast is een nieuwe snelle cpu ook van belang. Ik krijg met een 2600x ongeveer dezelfde frames in shadow of the tomb raider, maar een game als Horizon Zero Dawn met alle settings op max komt rond de 80/90fps bij mij. Die ziet er ook veel mooier uit dan Tomb Raider

• Dr.Fer
😉

Cyberpunk 2077 Ray Tracing Will Be Exclusive To GeForce RTX GPUs At Launch
https://hothardware.com/n...CkckbN8a6BanY6d7hvBRe9CAE

[Voor 22% gewijzigd door Dr.Fer op 21-11-2020 17:13]

• bl33d

bl33d

jordanmaster schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:12:
[...]

Is dat het daadwerkelijk verbruik of gaat het hier over allocated geheugen? Daar zit namelijk nogal een verschil in.

• Thomqa
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 04-12 13:12
Julian schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:25:

[Afbeelding]
Mooi case, heb ik ook ;) . Heb wel een beetje last van slechte airflow. Mijn RTX3080 gaat redelijk vlot naar ~78°C. Jij?

• Julian
Thomqa schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 19:11:
[...]

Mooi case, heb ik ook ;) . Heb wel een beetje last van slechte airflow. Mijn RTX3080 gaat redelijk vlot naar ~78°C. Jij?
Had ik ook gehoord over deze kast, maar heb ik geen last van... k heb twee fans inblaas, eentje uit boven de graka en twee op de radiator boven (Noiseblocker) en het blijft allemaal verbazend koel. De TUF OC blijft met het OC-pofiel met iets aggressiever fanprofiel altijd onder de 70. Edit: net nog ff getest, max 66 graden.... En de kast is ook niet bepaald leeg, 2 harde schijven, een SSD, een NVMe-SSD, 32 GB (4x8) 3200c14, een 3700X...

[Voor 11% gewijzigd door Julian op 21-11-2020 20:52]

• jordanmaster
bl33d schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:46:
[...]

Is dat het daadwerkelijk verbruik of gaat het hier over allocated geheugen? Daar zit namelijk nogal een verschil in.
Daadwerkelijk gebruik. "Memory Usage" is allocated, "GPU dedicated memory usage \ process" is daadwerkelijk gebruik in afterburner door het betreffende proces. Is sinds een tijdje te monitoren in afterburner.

[Voor 9% gewijzigd door jordanmaster op 21-11-2020 21:27]

• calsonic
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:26

• mmxmmx
Romius schreef op donderdag 19 november 2020 @ 09:58:

Ik heb een JBL soundbar 300 wat op de PC aangesloten en dat is echt super geluidje .

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• FullThrottle
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:58

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Nu een paar dagen mijn MSI rtx 3080 gaming X trio in bezit. Wat benchmarks gedraaid, Control gespeeld (4K ultra dlss met raytracing,... hell yeah!) en alles razendsnel en stil en ik dus helemaal tevreden.

Vandaag maar eens gaan stoeien met waar ik de kaart primair voor gekocht heb, Ai schaakprogramma's. Leela chess zero geïnstalleerd en wat een beest is deze kaart. Maar,......... COIL WHINE 😡 en niet zo zuinig ook. In een gesloten kast met 5 casefans, cpu fan en de 3 fans van de gaming X die ik als test even allemaal op max had gezet komt het er nog bovenuit. Wat een verschikkelijk geluid en als er één toepassing is waar ik het niet bij wil hebben is het schaken.

Nu kan je met Leela chess zero verschillende neurale netwerken laden. De een is eenvoudiger maar sneller, geschikter voor snelschaken. De ander langzamer maar met een complexer neuraal netwerk , geschikter voor lange analyses. De coil whine is bij het snelste eenvoudige netwerk afwezig en bij de zwaardere wel aanwezig waarbij de toon anders is per netwerk. Dat geeft mij het idee dat een kleine wijziging in de belasting misschien al een groot verschil kan zijn. Ik ga hem vanacht vol belasten met een doorlopende analyse van een stelling om te kijken of het dan minder wordt. Als dat niet werkt ga ik eens experimenteren met undervolten, hopenlijk helpt dat dan. Iemand nog andere suggesties wat ik zou kunnen proberen mocht bovenstaande niet werken?

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

• mmxmmx
FullThrottle schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:53:
Nu een paar dagen mijn MSI rtx 3080 gaming X trio in bezit. Wat benchmarks gedraaid, Control gespeeld (4K ultra dlss met raytracing,... hell yeah!) en alles razendsnel en stil en ik dus helemaal tevreden.

Vandaag maar eens gaan stoeien met waar ik de kaart primair voor gekocht heb, Ai schaakprogramma's. Leela chess zero geïnstalleerd en wat een beest is deze kaart. Maar,......... COIL WHINE 😡 en niet zo zuinig ook. In een gesloten kast met 5 casefans, cpu fan en de 3 fans van de gaming X die ik als test even allemaal op max had gezet komt het er nog bovenuit. Wat een verschikkelijk geluid en als er één toepassing is waar ik het niet bij wil hebben is het schaken.

Nu kan je met Leela chess zero verschillende neurale netwerken laden. De een is eenvoudiger maar sneller, geschikter voor snelschaken. De ander langzamer maar met een complexer neuraal netwerk , geschikter voor lange analyses. De coil whine is bij het snelste eenvoudige netwerk afwezig en bij de zwaardere wel aanwezig waarbij de toon anders is per netwerk. Dat geeft mij het idee dat een kleine wijziging in de belasting misschien al een groot verschil kan zijn. Ik ga hem vanacht vol belasten met een doorlopende analyse van een stelling om te kijken of het dan minder wordt. Als dat niet werkt ga ik eens experimenteren met undervolten, hopenlijk helpt dat dan. Iemand nog andere suggesties wat ik zou kunnen proberen mocht bovenstaande niet werken?
Ben bang dat het aan de kwaliteit van de gebruikt fans licht.
Kan zijn dat je met een wat duurdere kaart deze problemen niet ondervind .

Ik roep ook maar wat hoor heb geen ervaringen met dit merk kaarten.
Had altijd Asus kaarten en omdat die niet echt goed leverbaar zijn ben ik uitgeweken naar Evga

• mmxmmx
Als mijn Evga 3080 steeds op 100% gebruik staat tijdens gamen en mijn 9900K op 7%
Dan is de 3080 een bottelnek in mijn pc of niet ?

Als dat het geval is dan laat ik de 9900K nog wel ff zitten :)

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 06:08
Heeft iemand de evga ftw 3080 al binnen?
Zit er op het aluminium evga logo een folie?

• bloodlynx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:35
Help!!!! schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:12:
[...]

Bij mij werkt Fan IDLE wel maar dit schijnt afhankelijk te zijn van wattage wat verbruikt wordt.
Misschien kun je je bios versie posten (uit te lezen met GPU-Z) en hier posten. Kan ik vanavond even kijken of die hetzelfde is als mijn bios.

[...]

Ja, dat is verstandiger en conform advies. Imo niet slim om met voeding en aansluiting te bezuinigen of risico's te nemen.

Misschien zal 1 kabel veelal goed gaan, maar waarom zou je risico op ellende nemen als het niet nodig is.
Mijn BIOS version is nu 94.02.26.08.D8 (die kan ik overgens nergens terugvinden? En deze zou dus moeten updaten naar 94.02.26.48 als ik het goed heb?

Zijn er overigens meer mensen die dus last hebben dat de fan stop features van de Asus Tuf OC niet werkt?

[Voor 6% gewijzigd door bloodlynx op 22-11-2020 10:13]

• Julian
bloodlynx schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:13:
[...]

Mijn BIOS version is nu 94.02.26.08.D8 (die kan ik overgens nergens terugvinden? En deze zou dus moeten updaten naar 94.02.26.48 als ik het goed heb?

Zijn er overigens meer mensen die dus last hebben dat de fan stop features van de Asus Tuf OC niet werkt?
Ik heb die laatste BIOS versie, en mijn fans stoppen niet met de primaire BIOS, ook niet in 'silent mode'' . Ik heb de andere BIOS die je met het knopje kan activeren nog niet geprobeerd (en was dat ook niet plan).

• bloodlynx
Julian schreef op zondag 22 november 2020 @ 12:10:
[...]

Ik heb die laatste BIOS versie, en mijn fans stoppen niet met de primaire BIOS, ook niet in 'silent mode'' . Ik heb de andere BIOS die je met het knopje kan activeren nog niet geprobeerd (en was dat ook niet plan).
Ik heb sowieso de silent mode aan staan. Omdat de fans dan een stuk minder luid zijn maar krijg dus de laatste versie niet geïnstalleerd met de officiëlle Asus tool.. Het is dat de kaarten zo slecht verkrijgbaar zijn anders zou ik hem toch echt omruilen als er over een maand nog geen nieuwe BIOS uit is.

[Voor 4% gewijzigd door bloodlynx op 22-11-2020 13:16]

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

FullThrottle schreef op zondag 22 november 2020 @ 00:53:

@FullThrottle
Coilwhine treedt vaak op in menu's waar de FPS dan heel hoog is omdat er geen ingewikkelde zaken gerenderd worden. Kan het niet zijn dat iets soortgelijks bij jouw Chess programma gebeurt :? Of werkt dit allemaal heel anders?

Het lijkt onlogisch dat je in een zware game geen coilwhine hebt maar in een chess programma wel.

Wellicht kun je iets met een FPS limiter doen om te kijken wat er dan gebeurt :?

Balen in ieder geval.

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair AX760 |

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

bloodlynx schreef op zondag 22 november 2020 @ 10:13:
[...]

94.02.26.08.D8 is ook de versie die bij mij uit de doos op de kaart zit.

Waar haal je vandaan dat de updater hem naar 94.02.26.48 zet :?

Heb niet zo'n zin in gedoe en wil eigenlijk voorkomen dat ik per ongeluk naar een ouder bios flash en dat weer moet gaan oplossen :P. Alhoewel ik ook weer ergens hoorde dat de updater niet werkt als je een nieuwer bios hebt.

Wat ik eigenlijk wil weten met bronvermelding:
1) Naar welke versie update de updater
2) Is dat nieuwer dan 94.02.26.08.D8

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair AX760 |

• WCA
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:23
Woensdag mijn EVGA 3080 FTW3 Ultra ontvangen, en ik heb het idee dat het ding erg warm idlet. Zit idle rond de 50-51 graden, na een tijdje werken stijgt het tot wel 59,en bij lichte loads gaat ie soms net op het keerpunt van de fanstop zitten, wat resulteert in een fan die steeds aan en uit gaat. Hoe zijn jullie temps met kaarten met fan stop?

[Voor 6% gewijzigd door WCA op 22-11-2020 17:35]

Of all the creatures in the sea, my favourite is the B A S S

• bloodlynx
Help!!!! schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:25:
[...]

94.02.26.08.D8 is ook de versie die bij mij uit de doos op de kaart zit.

Waar haal je vandaan dat de updater hem naar 94.02.26.48 zet :?

Heb niet zo'n zin in gedoe en wil eigenlijk voorkomen dat ik per ongeluk naar een ouder bios flash en dat weer moet gaan oplossen :P. Alhoewel ik ook weer ergens hoorde dat de updater niet werkt als je een nieuwer bios hebt.

Wat ik eigenlijk wil weten met bronvermelding:
1) Naar welke versie update de updater
2) Is dat nieuwer dan 94.02.26.08.D8
Nou de 48 versie is later uitgekomen dus het is logischer dat die nieuwer is dan lijkt me? Met GPU-z kan je het allemaal zelf uitlezen. Nu kan je met N-flash het natuurlijk zelf gaan doen maar ik wacht dan toch liever even neem aan dat ASUS nog met een bios fix uit gaat komen :?

• Lekiame
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 00:38
WCA schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:25:
Woensdag mijn EVGA 3080 FTW3 Ultra ontvangen, en ik heb het idee dat het ding erg warm idlet. Zit idle rond de 50-51 graden, na een tijdje werken stijgt het tot wel 59,en bij lichte loads gaat ie soms net op het keerpunt van de fanstop zitten, wat resulteert in een fan die steeds aan en uit gaat. Hoe zijn jullie temps met kaarten met fan stop?
Ik ben hier ook wel benieuwd naar gezien ik zelf eentje in bestelling heb staan!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

bloodlynx schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:43:
[...]

Nou de 48 versie is later uitgekomen dus het is logischer dat die nieuwer is dan lijkt me? Met GPU-z kan je het allemaal zelf uitlezen. Nu kan je met N-flash het natuurlijk zelf gaan doen maar ik wacht dan toch liever even neem aan dat ASUS nog met een bios fix uit gaat komen :?
  • Hoe weet je dat die 48 versie later is uitgekomen dan de versie die op jouw kaart zit.
  • De Bios updater vd asus site = de fix voor idle issues.
  • Als de update vd Asus site aangeeft dat je geen update nodig hebt, is het waarschijnlijk zo dat de versie die op je kaart zit nieuwer is dan die vd update tool.
    Als dat klopt zou je mogen verwachten dat de 0db fix (voorzover die uberhaupt goed werkt) daar ook in zit.
Dus denk ik dan maar afwachten of er nog een nieuwere bios update door Asus gepost gaat worden.

[Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 22-11-2020 17:59]

PC Specs

• mmxmmx
paragon schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:31:
@Luxicon dat lijkt mij redelijk plausibel de langere circuits zijn fps killers en ik was met m'n 2060 ook al van 16 naar 32 ram gegaan omdat dat ook al volzat.

@Julian dit probleem heb ik dus steeds als mn monitor uit standby en na spelen van hdr games.

@jordanmaster met ff SotTR benchmark gedraaid en dat is nagenoeg hetzelfde als wat jij als resultaat krijgt... Alleen heb je op UWQHD dan dat de min FPS onder de 40 komt...
Heb je al een nieuwe instal van windows geprobeerd ?
dat was hier de oplossing met een 3080

• mmxmmx
Aggressor schreef op zondag 22 november 2020 @ 09:43:
Heeft iemand de evga ftw 3080 al binnen?
Zit er op het aluminium evga logo een folie?
Die op de back plate ?
Niet op gelet lol

Pagina: 1 ... 29 ... 32 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True