Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste
Acties:

• mmxmmx
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:35
WCA schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:25:
Woensdag mijn EVGA 3080 FTW3 Ultra ontvangen, en ik heb het idee dat het ding erg warm idlet. Zit idle rond de 50-51 graden, na een tijdje werken stijgt het tot wel 59,en bij lichte loads gaat ie soms net op het keerpunt van de fanstop zitten, wat resulteert in een fan die steeds aan en uit gaat. Hoe zijn jullie temps met kaarten met fan stop?
Ik heb geen problemen gehad maar ongeveer na 1 uur spelen MSI afterburner geïnstalleerd om een custum fan curve te maken.
Voor dat ik dat gedaan heb was de kaart 22 graden idle.
Na wat gekloot kon ik voorkomen dat de fans uit gaan in idle.
Temps 63 tijdens gamen.
Maar mijn 2 mobiele airco's maken meer geluid dan mijn PC :o

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• FullThrottle
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:58

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Help!!!! schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:18:
[...]

@FullThrottle
Coilwhine treedt vaak op in menu's waar de FPS dan heel hoog is omdat er geen ingewikkelde zaken gerenderd worden. Kan het niet zijn dat iets soortgelijks bij jouw Chess programma gebeurt :? Of werkt dit allemaal heel anders?

Het lijkt onlogisch dat je in een zware game geen coilwhine hebt maar in een chess programma wel.

Wellicht kun je iets met een FPS limiter doen om te kijken wat er dan gebeurt :?

Balen in ieder geval.
In dit geval zit het iets anders. Een Ai schaakprogramma wodt grotendeels op de gpu gedraaid en belast de CUDA en Tensor cores volledig en onafgebroken. Een stelling 3 uur analyseren is niets minder dan een onafgebroken torture test van 3 uur en veel zwaarder dan een game.

Ondertussen een beetje gestoeit met undervolten. Het goede nieuws is dat het werkt. Het slechte nieuws is dat het pas werkt bij een undervolt van 725mv waarbij ik zo op het eerste gezicht ongeveer 1.5Ghz stabiel kan draaien. Dat is toch wel fors minder dan de 1.95 Ghz die ik haal zonder undervolt. Ik moet nog even kijken hoeveel prestaties ik dan precies inlever op deze manier en of dat dan de moeite waard is.

Mijn volgende stap is het onderzoeken welke neurale netwerken ik kan laden. Ik heb al gemerkt dat elke NN de gpu net iets anders belast met een ander geluid tot gevolg. Misschien dat ik iets kan vinden dat draagelijker is of al ophoudt bij een minder ingrijpende undervolt.

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Als die stelling geanalyseerd wordt, wordt er dan ook beeld uitgestuurd :?

In de coilwhine variant die ik vaak tegenkom, treedt de coilwhine met name op in menu's waar de FPS dan 500+ is ofzo. Zodra je een (zware) game rendered gaat de coilwhine weer weg.

Bij deze coilwhine variant zou je dus juist verwachten dat bij zware analyses net als bij zware games de coilwhine afneemt of niet aanwezig is omdat de FPS afneemt.

Indien er beeld wordt uitgestuurd zou het misschien zo kunnen zijn dat dit (ondanks de zware analyses op de achtergrond) met zeer hoge fps gebeurd wat tot die coilwhine leidt.

Wellicht de moeite om eens een FPS limiter aan te zetten..

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair AX760 |

• LeStef
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 00:26
WCA schreef op zondag 22 november 2020 @ 17:25:
Woensdag mijn EVGA 3080 FTW3 Ultra ontvangen, en ik heb het idee dat het ding erg warm idlet. Zit idle rond de 50-51 graden, na een tijdje werken stijgt het tot wel 59,en bij lichte loads gaat ie soms net op het keerpunt van de fanstop zitten, wat resulteert in een fan die steeds aan en uit gaat. Hoe zijn jullie temps met kaarten met fan stop?
Al gekeken op de nvidia controlpanel of de kaart niet altijd op full speed staat ? Verander dit eens naar de Nvidia recomended en herstart je pc. Zou moeten werken.

• Virtua
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 04-12 01:44
Even een vraagje mede Tweakers,ik heb de 3080 geïnstalleerd met in de bios pci3,kaart start netjes op behalve dat het moederbord 4 piepjes geeft,dat staat bij mij voor een hardware probleem.
Mijn vermoeden is dat het een pci4 kaart is dat zodoende niet herkend word.
Iets om me druk over te maken of niet?

• Craftop
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 04-12 10:35
In MSI Afterburner valt me op dat bij het kiezen van een eigen fancurve/fanprofiel ( bij mijn MSI 3080 Gaming X trio) je een gele lijn ziet bij 30%. Het lijkt te duiden op het feit dat je GPU Fans met minimaal 30% draaien bij gebruik van een aangepaste fancurve. Iemand een idee hoe je kunt kiezen voor 0% fanspeeds?

AMD Ryzen 5 3600 - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz

• Marcus73
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:13
Craftop schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:16:
In MSI Afterburner valt me op dat bij het kiezen van een eigen fancurve/fanprofiel ( bij mijn MSI 3080 Gaming X trio) je een gele lijn ziet bij 30%. Het lijkt te duiden op het feit dat je GPU Fans met minimaal 30% draaien bij gebruik van een aangepaste fancurve. Iemand een idee hoe je kunt kiezen voor 0% fanspeeds?
https://www.reddit.com/r/...ues_with_msi_afterburner/
Je moet beta3 hebben, daarmee ben je die 30% beperking kwijt

Intel 9600K@5Ghz | MSI RTX2070 | Corsair 680X

• Shadow_nano
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-12 15:43
Mocht iemand van jullie in Rotterdam (omgeving noord/Crooswijck) wonen en niks te doen hebben dan zou ik heel graag een keer willen laten horen wat voor geluid mijn kaart produceert en of dat normaal is, of het echt mijn GPU is of dat ik me gewoon aanstel want ik word echt helemaal hopeloos en weet niet meer of ik me nou aanstel, helemaal verkeerd kijk of gewoon echt veel pech heb.

• James Pond
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04-12 13:16
Shadow_nano schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:47:
Mocht iemand van jullie in Rotterdam (omgeving noord/Crooswijck) wonen en niks te doen hebben dan zou ik heel graag een keer willen laten horen wat voor geluid mijn kaart produceert en of dat normaal is, of het echt mijn GPU is of dat ik me gewoon aanstel want ik word echt helemaal hopeloos en weet niet meer of ik me nou aanstel, helemaal verkeerd kijk of gewoon echt veel pech heb.
Kan je een filmpje maken?

• Shadow_nano
  • Laatst online: 03-12 15:43
Zeker, dat had ik zelfs al een keer gedaan, qua filmpje opnemen vs geluid dat je hoord in het echt is het lastig te vergelijken.

Bad CoilWhine or ok CoilWhine?

Ik hoor het geluid niet of nauwelijks tot ik ga gamen, dan komt het echt over het game volume heen (mits dat gek hard staat). Ik kan het echter niet meten met een simpele db-level app op mijn telefoon.
De hoeveelheid noise is ook heel afhankelijk van wat ik zie in de game.

• Craftop
Shadow_nano schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:53:
Zeker, dat had ik zelfs al een keer gedaan, qua filmpje opnemen vs geluid dat je hoord in het echt is het lastig te vergelijken.

Ik hoor het geluid niet of nauwelijks tot ik ga gamen, dan komt het echt over het game volume heen (mits dat gek hard staat). Ik kan het echter niet meten met een simpele db-level app op mijn telefoon.
Ik weet niet precies welke kaart dit is (3070,3080 of 3090)? Ikzelf heb de MSI 3080 Gaming X Trio, en ervaar deze hoeveelheid geluid zoals jij in je video hebt zelf niet. Meermaals wat games gerunned, evenals enkele benchmarks, maar bij geen van beide heb ik (uberhaupt) last van coilwhine. Lijkt me niet echt 'ok CoilWhine' als je het mij vraagt.

AMD Ryzen 5 3600 - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz

• Pedje-san
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:33
Heeft iemand hier ervaring met de Zotac GeForce RTX 3080 AMP Holo? Er valt bar weinig over te vinden.

• Julian
  • Laatst online: 00:58
Shadow_nano schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:53:

Kan me voorstellen dat het filmpje niet helemaal recht doet aan de werkelijke situatie.

In elk geval is het meer dan wat je zou mogen verwachten wat mij betreft. Mijn 3080 TUF hoor ik een stuk minder in elk geval.

• Simone96
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 04-12 14:11
Ik heb nu sinds anderhalve week de 3080 TUF OC in huis maar ben toch niet volledig onder de indruk van de performance. Ik speel games op 2560x1440 144hz in combinatie met een i7-8700K. Ik heb de afgelopen anderhalve week een aantal games gespeeld waaronder RDR2, CoD Cold War, CoD MW, WoW, Fortnite, BFV. Maar telkens heb ik het idee dat de kaart ondermaats presteert. In geen enkele van de genoemde games lijkt de kaart heel soepel te lopen. Ik haal in de meeste wel de 144 fps maar zie vaak frame drops naar de 90/100 fps en veel hoger dan 144 fps lijkt hij ook niet te komen (met V-sync uit). In de meeste games had ik de settings op high staan want op ultra kwam ik niet aan de 144fps. Ook stonden DLSS en Raytracing uit.

Ben ik de enige die last heeft van deze performance issues? Zou verwachten dat hij toch makkelijk een stabiele 144fps moet halen op 1440p. Mijn 1080Ti kwam namelijk ook aan deze settings behalve in RDR2 haalt de 3080 zo'n 30 fps meer.

Ik heb al drivers opnieuw geïnstalleerd, de kaart er opnieuw ingedaan, de kaart krijgt stroom via 2 losse pci-e kabels. Ik heb zelfs Windows al opnieuw geïnstalleerd (was toevallig nodig vanwege nieuwe SSD).

De kaart wordt over het algemeen niet warmer dan 63 graden dus dat is een prima temperatuur. Ik heb hem ook al geundervolt naar 1915 mhz op 0.9v.

[Voor 5% gewijzigd door Simone96 op 24-11-2020 19:39]

• Wekko306
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 22:40
Simone96 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:39:
Ik heb nu sinds anderhalve week de 3080 TUF OC in huis maar ben toch niet volledig onder de indruk van de performance. Ik speel games op 2560x1440 144hz in combinatie met een i7-8700K. Ik heb de afgelopen anderhalve week een aantal games gespeeld waaronder RDR2, CoD Cold War, CoD MW, WoW, Fortnite, BFV. Maar telkens heb ik het idee dat de kaart ondermaats presteert. In geen enkele van de genoemde games lijkt de kaart heel soepel te lopen. Ik haal in de meeste wel de 144 fps maar zie vaak frame drops naar de 90/100 fps en veel hoger dan 144 fps lijkt hij ook niet te komen (met V-sync uit). In de meeste games had ik de settings op high staan want op ultra kwam ik niet aan de 144fps. Ook stonden DLSS en Raytracing uit.

Ben ik de enige die last heeft van deze performance issues? Zou verwachten dat hij toch makkelijk een stabiele 144fps moet halen op 1440p. Mijn 1080Ti kwam namelijk ook aan deze settings behalve in RDR2 haalt de 3080 zo'n 30 fps meer.

Ik heb al drivers opnieuw geïnstalleerd, de kaart er opnieuw ingedaan, de kaart krijgt stroom via 2 losse pci-e kabels. Ik heb zelfs Windows al opnieuw geïnstalleerd (was toevallig nodig vanwege nieuwe SSD).

De kaart wordt over het algemeen niet warmer dan 63 graden dus dat is een prima temperatuur. Ik heb hem ook al geundervolt naar 1915 mhz op 0.9v.
Heb je al eens met bv MSI Afterburner gekeken naar of je GPU wel tegen de 100% load aan zit tijdens het gamen, of dat er bijvoorbeeld een of meerdere CPU threads op vrijwel 100% lopen?
Als dat laatste het geval is zou je je CPU kunnen overclocken als je dat nog niet gedaan hebt.

• Sj44k13
  • Niet online

In rdr2 zit ik met nagenoeg alle settings maximaal (ook advanced) maar geen msaa op 70 - 110 fps met mijn 8700k stock. Videokaart wordt maximaal benut. Cod warzone daarentegen schommelt tussen de 120 en 180 fps of iets dergelijks. Gpu usage schommelt en zit soms maar rond de 75%. Ik heb het idee dat er mogelijk een cpu bottleneck is, maar las ook veel over issues met Cod warzone en de 3080. Heb nog geprutst met een overclock naar 4.7ghz maar dat haalde weinig uit in game (en die 8700k wordt veel te makkelijk te warm).

• AtlAntA
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 01:33

AtlAntA

BANAAN!

Ik denk dat je CPU een bottleneck is in de meeste games.

Avatar does not reflect reality. *much*

• Teknix1982
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online
Vandaag heb ik mijn videokaart binnen gekregen. Lang geleden dat ik zelf iets ingebouwd heb in een PC. Ik had de RTX 3090 Vision OC besteld van Gigabyte. Ik vond dit design mooi in mijn gamepc passen. Enige wat mij opviel, ik had op voorhand gelezen dat de RTX 3090 andere voedingstekkers nodig had maar dat er wel een verloopje bij zou zitten. Heb de Corsair RM750 voeding, die is modulair en dacht dat het wel goed zou komen. Echter toen ik mijn 2080 TI eruit ging halen (was een game pc geassembleerd door Azerty) waren de connectoren exact hetzelfde en kon ik de stekkers zo over zetten. Zie ik nu iets over het hoofd of was die aparte connector alleen voor de founders editie? Niet dat ik het erg vind natuurlijk maar viel me gewoon op.

Hij draait goed lijkt het en met Vlahalla een uurtje gegamed en wordt niet overdreven heet (65 graden) en het beeld is super. Was het ook wel met mijn 2080 TI maar ben nu klaar voor de nieuwe games en 4k. Ik game nu nog op een 3440 x 1440.

Edit: Ik had beter eerst de zoekfunctie hier kunnen gebruiken. Genoeg over gepost zie ik in dit topic. Founders edition had die connector alleen.

[Voor 7% gewijzigd door Teknix1982 op 24-11-2020 22:19]

• bloodlynx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:35

Je zal toch echt naar de laatste generatie Intel of AMD Ryzen 5000 moeten kijken om het maximale eruit te krijgen. Als je echt puur je GPU wilt testen moet je naar GPu bound games kijken zoals control met ray tracing aan en dadelijk Cyberpunk 2077.
Craftop schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:26:
[...]
Ik weet niet precies welke kaart dit is (3070,3080 of 3090)? Ikzelf heb de MSI 3080 Gaming X Trio, en ervaar deze hoeveelheid geluid zoals jij in je video hebt zelf niet. Meermaals wat games gerunned, evenals enkele benchmarks, maar bij geen van beide heb ik (uberhaupt) last van coilwhine. Lijkt me niet echt 'ok CoilWhine' als je het mij vraagt.
Welke voeding heb je? Ik heb nu 2 aparte 8pin connecties op mijn voeding gebruikt en de kaart al een tijdje laten draaien en de whine is veel minder

[Voor 15% gewijzigd door bloodlynx op 24-11-2020 22:28]

• Simone96
bloodlynx schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:24:
[...]

Je zal toch echt naar de laatste generatie Intel of AMD Ryzen 5000 moeten kijken om het maximale eruit te krijgen. Als je echt puur je GPU wilt testen moet je naar GPu bound games kijken zoals control met ray tracing aan en dadelijk Cyberpunk 2077.
Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat mijn i7-8700K zo'n grote bottleneck is dat ik de meeste mainstream games niet eens fatsoenlijk op 144 fps kan spelen. Ik zal morgen nog eens mijn oude GPU (1080Ti) erin zetten en kijken hoe die het doet qua fps.

• bloodlynx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:35
Simone96 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:27:
[...]

Ik kan me toch bijna niet voorstellen dat mijn i7-8700K zo'n grote bottleneck is dat ik de meeste mainstream games niet eens fatsoenlijk op 144 fps kan spelen. Ik zal morgen nog eens mijn oude GPU (1080Ti) erin zetten en kijken hoe die het doet qua fps.
Nouja kijk eens naar deze video YouTube: Heavily Tuned AMD R5 5600X vs. i5-10600K: Memory & CPU Overclocking ....

• Simone96
Tja maar heb ook genoeg video's gezien van benchmarks tussen verschillende intel CPU's icm 3080 en de i7-8700K lijkt daar prima uit te komen. Daarnaast zou ik dan toch ook al die issues moeten zien met mijn 1080Ti?

• AtlAntA

AtlAntA

BANAAN!

Simone96 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:59:
[...]

Tja maar heb ook genoeg video's gezien van benchmarks tussen verschillende intel CPU's icm 3080 en de i7-8700K lijkt daar prima uit te komen. Daarnaast zou ik dan toch ook al die issues moeten zien met mijn 1080Ti?
Nee je 3080 is veel sneller dan je 1080ti en vraagt daardoor weer meer van je cpu waardoor je vage stutters en frametimes krijgt. Idealiter wil je GPU bound zijn omdat je dan hopelijk betere frametimes krijgt dan wanneer je cpu bound bent. Waarschijnlijk hebben die benchmarks die je gezien hebt niet op frametimes getest?

Kleine sidenote, ik ben van een 6700k naar een 5950x gegaan en hoewel ik in ac odyssey op mijn 1080Ti beide keren dezelfde gemiddelde framerates haal is de ervaring veel soepeler omdat de frametimes veel consistenter zijn.

[Voor 4% gewijzigd door AtlAntA op 24-11-2020 23:34]

• LeStef
Onzin natuurlijk, ik game ook met een 8700K op 4.9Mhz en de zelfde 3080 en alles presteert fantastisch, in BO Coldwar komt hij nooit onder 144Hz (capped via de Nvidia drivers). In Forza Horizon hetzelfde. Dus dat de 8700K de bottleneck is op 1440P 144Hz is een beetje kort door de bocht.

• M-spec
  • Registratie: september 2004
  • Niet online
Hierbij wil ik kort mijn ervaring delen over een RTX 3090 Frostbite van Inno3D. Deze heeft af fabriek een full cover waterblok in samenwerking met Alphacool. Normaal gesproken pas ik zelf alles wel aan met custom koeling maar in dit geval ging ik voor pre-install met fabrieksgarantie. De videokaart heeft in dit geval geen 4K maar een 34" 3440x1440 144Hz monitor om aan te sturen met 10-bit kleuren en HDR ondersteuning en Adaptive sync. Dit gaat allemaal zonder problemen en de hoge refreshrate is eindelijk goed te benutten.

Een aantal details van de 3090 Frostbite:
  • Zelfs met de kast open nauwelijks hoorbare coil whine. Een 2e zelfde kaart voor iemand anders (1 rib vond ik wel genoeg) is ook mooi rustig. Een dik pluspunt voor een stil systeem.
  • GPU temperatuur 'out of the box' blijft een keer 44 graden load, Delta T 10-15°C met de watertemp afhankelijk van de load.
  • Boost 1750-2000MHz richting board power limit. Deze is 350W gemiddeld* en standaard niet verder op te hogen. Een zelfde TBP als een FE en deze heeft dan ook voldoende aan twee 8-pins connectoren.
  • Backplate is 3 mm dik aluminium, deze moet ook een groot deel van de hitte van GDDR6X op de achterzijde opnemen via een aantal thermal pads. Deze backplate wordt alsnog goed warm, na meerdere metingen blijft deze tussen 60 á 70°C met gamen.
  • Deze 3090 is standaard ook niet geschikt voor minen. Het geheugen op de achterzijde van het PCB is niet gekoeld door het waterblok en heeft binnen 10min een thermal throttle te pakken. Temp tussen backplate zijn dan 80+. Daar zijn aanpassingen voor nodig en is de garantie dus ook weg.
    Edit: Inno3d had bij mijn exemplaar foutieve thermal pad dikte gebruikt (0,5 ipv 1mm voorgeschreven). Een deel van het geheugen had geen contact met de baseplate.
  • Undervolt getest op 800mV en 1800MHz geeft ongeveer gelijke benchmark scores als standaard. De TBP blijft dan rond een 290W. Een nette 60 Watt omlaag.
  • V/f OC boost met bijna 250MHz hogere curve, klokt net geen 2000MHz in 3DMark Port Royal. Van een 12650pt stock naar 13760pt score icm een 3800X. Een 9% winst op dezelfde power limit.
  • Het geheugen wil in korte tests prima met +1000 naar 10750MHz klokken maar door de hogere energievraag zakt de GPU boost iets verder omlaag waardoor de scores bijna indentiek blijven. Heeft dus meer effect met een vaste UV.
  • Energieverbruik idle 60Hz naar 144Hz desktop laat het idle verbruik met ongeveer 10W stijgen. Vergeleken met mijn vorige kaart, een Vega56, is het verschil kleiner maar het totaal idle verbruik op 144Hz is vrijwel gelijk.
  • Veel O-ringen/afdichtings rubbers in de koeler kan in de toekomst een dingetje zijn wanneer het nodig mocht zijn de koeler te reinigen.
* Wat total board power betreft; Een probleem waar ik wel tegenaan liep waren shutdowns op exclusief 1 game engine; AC Origins en Odyssey. Valhalla weer niet en bij alle andere games en benches doen zich geen problemen voor tussen 400-500W systeem vermogen of zelfs bewust verhoogt met een aantal Prime95 threads tot een 550W. Mijn voeding is een Seasonic Prime Ultra Titanium 650W en kan in review tests probleemloos voor korte tijd 700-800W leveren. Ik vermoed dat de transient pieken bij light load boost op uitersten van de V/f curve toch in staat zijn de 900W+ OCP shutoff te triggeren. Want AC is deels CPU limit en GPU blijft op dan even op 95%. Een paar extra condensatoren op de ongebruikte daisy chain connectoren of 70% power limit op de 3090 gaf alsnog het zelfde effect. Alleen handmatig de maximale V/f curve afvlakken lost het probleem op met behoud van prestaties. Het draait verder met de 457.30 driver en laatste bios zover ik weet. Als dat probleem zich verder niet voordoet vind ik het wel prima. Al met al heel tevreden met de aankoop.

Een paar foto's:

[Voor 2% gewijzigd door M-spec op 04-12-2020 17:43. Reden: Wijziging temperatuur opgave backplate na meerdere metingen.]

R7 3800X | Crosshair VI X370 | Evolv 420mm rad casemod | 32GB FlareX 3733CL14 | RTX 3090 Frostbite | 34" 144Hz MPG341CQR | Head Gear: HifiMan Arya & Asus Essence III powermod

• HajoK
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 25-11 13:17
Heb gisteren mijn computer in ontvangst genomen met een 5600x en een 3080 Zotac AMP Holo.

Ziet er top uit. Heb met unigine al even een paar benchmarks gedraaid en haal (na een undervolt) rond de 14.300 punten. Voor de undervolt met een max temp van 84, daarna 77 :)

• bownbreaker
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 04-12 17:16

Performance in RDR2 komt voor mij ook totaal niet overeen met de benchmark hier op Tweakers. Average framerate met een 3080 was op de benchmark hier iets van 109fps. Ik speel op 1440p. Dat lukt mij echt niet in die game hoor, zit zelf eerder op gemiddeld 80fps met een Ryzen 5 5600X. Wat ik in RDR2 wel vreemd vind is dat ik in Saint Denis juist méér frames haal dan in de andere gebieden terwijl dat juist het zwaarste gebied zou moeten zijn. Saint Denis tikt 'ie bij mij soms gewoon de 100fps aan terwijl ik in sommige bossen eerder rond de 70 blijf steken.

Warzone en Cold War draaien bij mij wel prima (144+fps), alleen heb ik bij Black Ops Cold War heel erg veel last van varierende framerates en frametimes wanneer ik Ray Tracing aan heb staan, die heb ik in die game dus gewoon uitgezet.

BFV draait bij mij ook goed, haal daar eigenlijk constant gewoon 144fps, alleen op DX11. DX12 is een groot stutter-fest als ik die game probeer te spelen, raytracing kan ik dus daar helaas ook niet gebruiken. Gisteren ook nog even AC: Origins geprobeerd, daar haal ik gemiddeld rond de 90fps en ook nog even The Outer Worlds gespeeld gisteren maar die draait voor geen meter, hele rare frametime spikes waardoor dat niet echt een vloeiende ervaring is.

[Voor 5% gewijzigd door bownbreaker op 25-11-2020 10:12]

• Anakin_
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-12 11:22

Kaart is afgelopen maandag eindelijk binnen gekomen
RTX 3080 Gigabyte Gaming OC van Alternate, Op releasedatum binnen 5-10 minuten (Website wilde niet laden) besteld. In me enthousiastme een onscherpe foto gemaakt xD

Kaart meteen ingebouwd en je ziet in de reflectie van me sidepanel window de TV op de achtergrond xD

Godfall 1440P Alles max ± 100 FPS

Ik heb alleen nog niet de codes gehad in de mail voor de Geforce NOW + watchdogs legion/COD bundel
Jullie wel ? welke game kregen jullie daarbij ?

• Craftop
bloodlynx schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 22:24:
[...]

[...]

Welke voeding heb je? Ik heb nu 2 aparte 8pin connecties op mijn voeding gebruikt en de kaart al een tijdje laten draaien en de whine is veel minder
Ik heb een RM750x. Je moet altijd kiezen voor 2aparte 8pin connecties. Nooit met 1 kabel de 3080 voeden, dat kan funest zijn.
Ik lees inderdaad meermaals dat coilwhine over tijd kan afnemen ja.

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:29
M-spec schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:06:
Hierbij wil ik kort mijn ervaring delen over een RTX 3090 Frostbite van Inno3D. Deze heeft af fabriek een full cover waterblok in samenwerking met Alphacool. Normaal gesproken pas ik zelf alles wel aan met custom koeling maar in dit geval ging ik voor pre-install met fabrieksgarantie. De videokaart heeft in dit geval geen 4K maar een 34" 3440x1440 144Hz monitor om aan te sturen met 10-bit kleuren en HDR ondersteuning en Adaptive sync. Dit gaat allemaal zonder problemen en de hoge refreshrate is eindelijk goed te benutten.

• Zelfs met de kast open nauwelijks hoorbare coil whine. Een 2e zelfde kaart voor iemand anders (1 rib vond ik wel genoeg) is ook mooi rustig. Een dik pluspunt voor een stil systeem.
  • GPU temperatuur 'out of the box' blijft een keer 44 graden, Delta T 10-15°C met de watertemp afhankelijk van de load.
  • Boost 1750-2000MHz load richting board power limit. Deze is 350W gemiddeld* en standaard niet verder op te hogen. Een zelfde TBP als een FE en deze heeft dan ook voldoende aan twee 8-pins connectoren.
  • Backplate is 3 mm dik aluminium, deze moet ook een groot deel van de hitte van GDDR6X op de achterzijde opnemen via een aantal thermal pads. Deze backplate wordt alsnog goed warm, een 60°C met gamen.
  • Deze 3090 is standaard ook niet geschikt voor minen. Het geheugen op de achterzijde van het PCB is niet gekoeld door het waterblok en heeft binnen 10min een thermal throttle te pakken. Temp tussen backplate zijn dan 80+. Daar zijn aanpassingen voor nodig en is de garantie dus ook weg.
  • V/f OC boost met bijna 250MHz hogere curve, klokt net geen 2000MHz in 3DMark Port Royal. Van een 12650pt stock naar 13760pt score icm een 3800X. Een 9% winst op dezelfde power limit.
Ik heb deze kaart ook in mijn PC zitten.
Ik wou eigenlijk wachten op de 6900xt van AMD, maar weken lang overal F5en heb ik geen zin in...
Want met die schaarse van hardware.......

Normaal zet ik overal zelf waterkoeling op, plus dat er nog ca 200 euro boven op komt voor een waterblock leek mij deze kaart wel een leuke aanwinst.
Ik heb de kaart sinds vrijdag en ben er superblij mee, ik kom van 2 x 2080TI (SLI)
Ik wou ook geen SLI meer, helaas na zeker 15 jaar heb ik afscheid genomen van SLI.

Wat een beest die 3090 heerlijk in gaming!

- 44c idle? (Ik kom zelf uit op ca 32c idle)
- Heel iets cold whine bijna niet hoorbaar met de kast open!
- Die back plate wordt echt warm, ik ga er meerdere heatsinks op plakken en daar overheen een wind tunnel ontwerpen en printen met de 3d printer met een fan er voor die aangaat als de kaart een bepaalde temperatuur bereikt heeft . Ik heb namelijk toch geen sier systeem ;)

Je systeem ziet er mooi uit!!
Wat is dat voor ding acryl daar aan de linkerkant op de foto in je kast?

• M-spec
  • Niet online
kmichael schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:22:
[...]

Ik heb deze kaart ook in mijn PC zitten.
Ik wou eigenlijk wachten op de 6900xt van AMD, maar weken lang overal F5en heb ik geen zin in...
Want met die schaarse van hardware.......

Normaal zet ik overal zelf waterkoeling op, plus dat er nog ca 200 euro boven op komt voor een waterblock leek mij deze kaart wel een leuke aanwinst.
Ik heb de kaart sinds vrijdag en ben er superblij mee, ik kom van 2 x 2080TI (SLI)
Ik wou ook geen SLI meer, helaas na zeker 15 jaar heb ik afscheid genomen van SLI.

Wat een beest die 3090 heerlijk in gaming!

- 44c idle? (Ik kom zelf uit op ca 32c idle)
- Heel iets cold whine bijna niet hoorbaar met de kast open!
- Die back plate wordt echt warm, ik ga er meerdere heatsinks op plakken en daar overheen een wind tunnel ontwerpen en printen met de 3d printer met een fan er voor die aangaat als de kaart een bepaalde temperatuur bereikt heeft . Ik heb namelijk toch geen sier systeem ;)

Je systeem ziet er mooi uit!!
Wat is dat voor ding acryl daar aan de linkerkant op de foto in je kast?
Thx. Ik heb dezelfde afweging gemaakt hoor. Het is dat deze 3090 een (relatief) goede deal was. Die 44 graden is trouwens gewoon onder load. Wie weet dat ik met de tijd ook nog een heatsink op de backplate plak. Sommigen plaatsen er zelfs een extra Dram waterblok op maar voor normaal gaming gebruik is dat niet nodig.

Dual GPU support in games zakt wel steeds verder af. Voor nu is 1 3090 ook krachtig genoeg inderdaad!

Op de achterkant kast zit een distributie plaat, een Phanteks D140. Water gaat daarmee ook parallel naar de GPU en CPU, weerstand voor de pomp halveert maar de flow door de koelblokken ook. Dit is te compenseren met iets hoger pomp toerental en dus wel meer flow door de radiator tov de koelblokken. Die setup kan een nadeel zijn als een blok veel meer restrictie heeft als de ander, en flow altijd de weg van minste weerstand kiest. De glazen zijpanelen heb ik al zo geplaatst met dat ze iets van de case af staan vanwege het gemis van luchtflow wat de kast uit moet. Distri plaat is dan ook voornamelijk voor de looks. ;)

R7 3800X | Crosshair VI X370 | Evolv 420mm rad casemod | 32GB FlareX 3733CL14 | RTX 3090 Frostbite | 34" 144Hz MPG341CQR | Head Gear: HifiMan Arya & Asus Essence III powermod

• AstaVista
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19:57
:)

[Voor 100% gewijzigd door AstaVista op 25-11-2020 20:10]

• mmxmmx
Iemand enig idee waar de bios schakellaar standaard op staat bij de EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA GAMING.

Anders moet ik hem er uit schroeven en daar voel ik eigenlijk niet veel voor.

Global Verwarming zal op den duur de Centrale Verwarming vervangen en dat is goed voor het mileu !!!

• Stefie2010
  • Laatst online: 02:09
mmxmmx schreef op woensdag 25 november 2020 @ 21:56:
Iemand enig idee waar de bios schakellaar standaard op staat bij de EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA GAMING.

Anders moet ik hem er uit schroeven en daar voel ik eigenlijk niet veel voor.

Edit: oops vraag niet goed gelezen. Maar goed, met de schakelaar op die plek is het makkelijk te checken waar deze nu op staat door je sidepanel eraf te halen?

[Voor 10% gewijzigd door Stefie2010 op 25-11-2020 23:51]

My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP

• mmxmmx
Stefie2010 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:40:
[...]

[Afbeelding]

Edit: oops vraag niet goed gelezen. Maar goed, met de schakelaar op die plek is het makkelijk te checken waar deze nu op staat door je sidepanel eraf te halen?
En staat hij dan op standaard zo uit de doos op OC

• Stefie2010
mmxmmx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:24:
[...]

En staat hij dan op standaard zo uit de doos op OC
Bij mij op normal of quiet of hoe dat ook heet.

• mmxmmx
Stefie2010 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:28:
[...]

Bij mij op normal of quiet of hoe dat ook heet.
Oke thanks dan staat hij goed _/-\o_

• Rik Fast
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 03-12 22:22
Eerste indruk PNY RTX-3070 Uprising:

Bij amazon.de deze kaart gekocht, het is een standaard twee fan kaart. De kaart is 2,5 slot en heeft dezelfde pcb als de Founders Edition kaart, inclusief dus de 12pin aansluiting met verloop naar 2 maal 8 pin.

De kaart is zeker niet mooi te noemen maar functioneel, geen RGB.

De kaart loopt in Assetto Corsa Compitizione in EPIC setting (3840x1080 ultrawide) tegen de 65 graden, de kaart is behoorlijk stil en geen enkele coil whine (fans blijven onder de 50%). Gemiddeld loopt die dan op 1950 mhz (INFO64 check).
Op Imola met een grid van 24 auto's haalt die een gemiddelde van 92 FPS.

De PNY 3070 heeft samsung geheugen.

De kaart laat zich zonder voltage aanpassing een snelle OC zetten op 800mhz voor het geheugen en 100 mhz op de clock. Dan loopt dezelfde kaart op hetzelfde circuit ACC gemiddeld 2040 mhz zonder problemen.
De temperatuur gaat dan nog steeds niet verder dan 68 graden.

Spymark graphic score is 14700 met een 3700x (standaard geclockt) en totaal score van 13850.

De PNY RTX 3070 Uprising heeft € 540 gekost bij Amazon.de Als jullie meer willen weten dan stel me geruste een vraag, bovenstaande ervaringen zijn van 1 dag in gebruik.

Ik plaats dit bericht omdat er van deze kaart bijna niets bekend is.

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

MazeWing

passionate & cynical

Heel simpel: je cpu is aan vervanging toe. Ik had hetzelfde met mijn 2700x. Ik heb een 3440x1440 @ 160hz monitor en als ik boven de 110-120 frames wilde dan ging dit gewoon niet. Cold War was zo’n voorbeeld: maar maximaal zo’n 115-118 fps (ook met DLSS aan) Nu met de 5800x haal ik gewoon 135-145 fps. Wanneer ik DLSS (quality) gebruik zit dit rond de 160-180.

Ik dacht altijd dat bij hogere resoluties de cpu minder zou uitmaken. Dit was misschien zo bij de 2080ti, maar de 3080 heeft wat dat betreft veel meer ademruimte. Ook de combinatie met high refreshrate gaming verandert de zaak.

Een nieuwe cpu gaat dus letterlijk al je problemen oplossen!

Desktop: Ryzen 5800X | 16 GB | RTX 3080 | LG 34GN850 Laptop: MacBook Pro 15 (2017) Telefoon: iPhone 11 Pro Max Camera: Nikon D750 | 24-120 F4

• Aggressor
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
MazeWing schreef op donderdag 26 november 2020 @ 06:09:
[...]

Heel simpel: je cpu is aan vervanging toe. Ik had hetzelfde met mijn 2700x. Ik heb een 3440x1440 @ 160hz monitor en als ik boven de 110-120 frames wilde dan ging dit gewoon niet. Cold War was zo’n voorbeeld: maar maximaal zo’n 115-118 fps (ook met DLSS aan) Nu met de 5800x haal ik gewoon 135-145 fps. Wanneer ik DLSS (quality) gebruik zit dit rond de 160-180.

Ik dacht altijd dat bij hogere resoluties de cpu minder zou uitmaken. Dit was misschien zo bij de 2080ti, maar de 3080 heeft wat dat betreft veel meer ademruimte. Ook de combinatie met high refreshrate gaming verandert de zaak.

Een nieuwe cpu gaat dus letterlijk al je problemen oplossen!
De i78700k is volgens mij nog een vrij goede processor hoor. Ik heb nergens last van....

• AtlAntA

AtlAntA

BANAAN!

Rik Fast schreef op donderdag 26 november 2020 @ 01:46:
Eerste indruk PNY RTX-3070 Uprising:

Bij amazon.de deze kaart gekocht, het is een standaard twee fan kaart. De kaart is 2,5 slot en heeft dezelfde pcb als de Founders Edition kaart, inclusief dus de 12pin aansluiting met verloop naar 2 maal 8 pin.

De kaart is zeker niet mooi te noemen maar functioneel, geen RGB.

De kaart loopt in Assetto Corsa Compitizione in EPIC setting (3840x1080 ultrawide) tegen de 65 graden, de kaart is behoorlijk stil en geen enkele coil whine (fans blijven onder de 50%). Gemiddeld loopt die dan op 1950 mhz (INFO64 check).
Op Imola met een grid van 24 auto's haalt die een gemiddelde van 92 FPS.

De PNY 3070 heeft samsung geheugen.

De kaart laat zich zonder voltage aanpassing een snelle OC zetten op 800mhz voor het geheugen en 100 mhz op de clock. Dan loopt dezelfde kaart op hetzelfde circuit ACC gemiddeld 2040 mhz zonder problemen.
De temperatuur gaat dan nog steeds niet verder dan 68 graden.

Spymark graphic score is 14700 met een 3700x (standaard geclockt) en totaal score van 13850.

De PNY RTX 3070 Uprising heeft € 540 gekost bij Amazon.de Als jullie meer willen weten dan stel me geruste een vraag, bovenstaande ervaringen zijn van 1 dag in gebruik.

Ik plaats dit bericht omdat er van deze kaart bijna niets bekend is.
Ik denk dat je bedoeld dat de kaart het reference design pcb gebruikt. Nvidia hun founders edition gebruikt een custom design tov het reference design. Het reference design verkoopt Nvidia dan weer niet aan consumenten.

Beetje ingewikkeld maar ik geloof dat het zo werkt. Waarom? Het is Nvidia's nieuwe strategie waarbij ze lijken te willen concureren met hun eigen aib partners.

• Snippertje
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 23:31
Iemand die kan helpen met het volgende? Ik heb mijn kaart aangesloten op mijn B9 TV, maar zodra ik die uitzet en vervolgens weer aan dan crasht de computer. Extreem irritant, want dit gebeurt niet bij een monitor. Vraag me af of er ergens iets anders ingesteld kan worden om dit te voorkomen.

• AstaVista
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 19:57
Zijn er mensen met een i7 5930k in combinatie met een RTX 3080 die de CPU als bottleneck ervaren op 3440x1440?

• LeStef
Zoals hierboven al gemeld is de 8700K nog een zeer goede cpu om de 3080 te volgen.
Ik gebruik mijn 3080 met de volgende hardware: 8700K @ 4.9, 32gb ram, 1440, 144Hz.
Overigens wel grappig om te zien is dat de kaart zich aanpast aan wat het nodig heeft.
Voorbeeld: als ik mijn games zoals Horizon 4 of coldwar capped op 144 Fps via control panel, dan boost de kaart amper tot 1700 en zit ik op +-70% van de powerlimit. Als ik deze niet cap boost de kaart naar mijn ingestelde 1930MHz op +-80% van de powerlimit ( heb deze undervolted). Ik weet niet of dit altijd zo geweest is dat een kaart maar boost tot wat ze nodig heeft. Ik dacht dat mijn vorige RTX altijd naar full boost ging bij elke game.

• BlaBla1973
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04-12 12:59
AstaVista schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:06:
Zijn er mensen met een i7 5930k in combinatie met een RTX 3080 die de CPU als bottleneck ervaren op 3440x1440?
Ik speel op 4k met een Evga 3080 FTW3 in combinatie met een I7 4930K @ 4500 Mhz.... geen CPU bottleneck hier is mijn ervaring.

[Voor 3% gewijzigd door BlaBla1973 op 26-11-2020 12:42]

Computer 486

• mmxmmx
BlaBla1973 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:38:
[...]

Ik speel op 4k met een Evga 3080 FTW3 in combinatie met een I7 4930K @ 4500 Mhz.... geen CPU bottleneck hier is mijn ervaring.
Ik speel ook op 4k 120 hertz 43 inch met een Evga 3080 ultra ftw3 in combinatie met een I9 9900K geen CPU bottleneck hier.

de video kaart is te langzaam :o

• ykz
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:52
Ik haal in warzone met een EVGA 3080 XC3 ultra rond de 110-120 fps in combinatie met Ryzen 7 3700X.
En ik dacht eigenlijk ook dat de CPU een bottleneck is, maar misschien verwacht ik gewoon teveel van het beestje :P

• mmxmmx
Ik heb mijn Evga geforce rtx 3080 ftw3 ultra gaming wat opgevoerd.
Heb de boost klok met 65 verhoogt en dit kan gewoon zonder verder ook maar iets te veranderen aan voltage of Mem klok gewoon puur en alleen de core klok.

Wel natuurlijk de fan curve wat veranderd.

• Stefie2010
mmxmmx schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:16:
Ik heb mijn Evga geforce rtx 3080 ftw3 ultra gaming wat opgevoerd.
Heb de boost klok met 65 verhoogt en dit kan gewoon zonder verder ook maar iets te veranderen aan voltage of Mem klok gewoon puur en alleen de core klok.

Wel natuurlijk de fan curve wat veranderd.
Ik ben hier gisteravond ook even mee bezig geweest. Heb nu de memclock op +500 en de core clock op +100. Perfect stabiel. Straks eens kijken wat er maximaal inzit :9 Trekt nu al wel al 400w

• jbrederode
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 05:29
Beste mede-tweakers,

Klopt het dat de MSI RTX3080 Gaming X Trio; koeler, sneller en stiller is dan de ASUS RTX3080 TUF non-oc?

• grid8400
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 01:38
Ik heb vorige week mijn Aorus xtreme 3080 binnen gekregen en wat een beest :)
Dat ding is topzwaar en had ook wel een beetje het gevoel dat hij tzt gaat doorzakken.

Nu heb ik even rond gekeken en heb je van de extra brackets van o.a. coolmaster die je eronder kan plaatsen tegen het doorzakken maar dat vind ik allemaal erg lompen dingen. De standaards die ervoor zijn vind ik ook niet mooi. Ik heb nu als tijdelijke oplossing een paar LEGO blokjes eronder wat eigenlijk wel elegant staat :)

Hoe hebben jullie het opgelost?

• mmxmmx
Stefie2010 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:58:
[...]

Ik ben hier gisteravond ook even mee bezig geweest. Heb nu de memclock op +500 en de core clock op +100. Perfect stabiel. Straks eens kijken wat er maximaal inzit :9 Trekt nu al wel al 400w
Lekker man :)
Dit moet die van mij dan ook kunnen :)
Heb een Corsair 850 wat PSU moet genoeg zijn.

• jbrederode
jbrederode schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:05:
Beste mede-tweakers,

Klopt het dat de MSI RTX3080 Gaming X Trio; koeler, sneller en stiller is dan de ASUS RTX3080 TUF non-oc?
Iemand een idee? _/-\o_

• LeStef
Volgens de eerste benches van Tweakers wel maar eerlijk gezegd heb ik toch andere cijfers dan die van Tweakers... zoals andere websites ook.
Ik bezit een 3080 TUF
De TUF is een solide koele en snelle kaart met een discrete RGB.

• jbrederode
LeStef schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 01:28:
[...]

Volgens de eerste benches van Tweakers wel maar eerlijk gezegd heb ik toch andere cijfers dan die van Tweakers... zoals andere websites ook.
Ik bezit een 3080 TUF
De TUF is een solide koele en snelle kaart met een discrete RGB.
Bedankt voor de reactie, ik meende ook wat verschillende geluiden gehoord te hebben over de betere kaart vandaar de vraag :)

Heb je de OC of non-OC? Is de kaart "stil" te benoemen onder load? Ik heb een mini-ITX op het bureau en is zodoende voor mij wel een belangrijke factor :9

• GekkeR
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 04-12 13:03

GekkeR

key = key

Technisch gezien is de TUF "quiet" (bios) stiller dan de MSI Trio.
De Trio werkt echter op (vrijwel) dat geluidsniveau sneller.

Je kan het dus beter algemeen houden met de vergelijking en het laten bij:

De MSI Trio heeft 3 power aansluitingen en kan dus een 450W+ bios aan die met OC nagenoeg _altijd_ sneller zal zijn.
De Asus TUF heeft 2 HDMI poorten en is dus makkelijker aan te sluiten op bijvoorbeeld een TV + Hifi audio.

Vergeet ook niet dat de Trio 50 euro duurder is/was dan de TUF.
Beide kaarten zijn helemaal top dus en hebben daarom ook de langste rijen.

Source:
Ik heb mijn TUF voor 711,90 euro op de factuur :>

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• cihuacoatl
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:38
Hallo, ik heb nu een optie op twee RTX 3080's die mogelijk binnen twee weken binnen komen.

Eentje is 58mm hoog en de ander 56mm volgens de specs en ik heb wat angst voor het passen in de combinatie Coolermaster NR400 case en ASRock B450M Pro4 moederbord. Een plaatje zegt meer:

De totale hoogte is 68mm, dus 1 of 1,2 cm tussen kaart en PSU shroud. Een front fan blaast verse lucht daarheen.

Ik maak me meer zorgen over de gele lijn, die tot allerlei moederbordconnectors loopt, dit is maar 56mm.

Ik vraag me dus af wat de afstand tussen het slot en de shroud van de kaart is, of deze de connectors en / of kabeltjes niet gaat raken. :|

De hoogste kaart is een Zotac en het profiel ziet er zo uit:

Het lijkt me dat door de schuine kanten de kans dat de connectors geraakt worden klein is?

Heeft iemand een dergelijke 2,5 ~ 2,7 kaart in dit moederbord, ASRock B450M Pro4 en of kast? (Anders moet er een ander moederbord met een andere PCIe layout komen :( )

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: Cooler Master NR400 | AMD Ryzen 5 3600 | MasterLiquid ML240L V2 RGB | ASRock b450M Pro4 | 32GB Corsair Vengeance RGB Pro | Asus Dual GeForce RTX 2070 Mini OC | 256GB NvME SSD | 500GB M2 SSD | 2TB SATA SSD VR: Oculus Quest 2

• Craftop
cihuacoatl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:09:
Hallo, ik heb nu een optie op twee RTX 3080's die mogelijk binnen twee weken binnen komen.

Eentje is 58mm hoog en de ander 56mm volgens de specs en ik heb wat angst voor het passen in de combinatie Coolermaster NR400 case en ASRock B450M Pro4 moederbord. Een plaatje zegt meer:

[Afbeelding]

De totale hoogte is 68mm, dus 1 of 1,2 cm tussen kaart en PSU shroud. Een front fan blaast verse lucht daarheen.

Ik maak me meer zorgen over de gele lijn, die tot allerlei moederbordconnectors loopt, dit is maar 56mm.

Ik vraag me dus af wat de afstand tussen het slot en de shroud van de kaart is, of deze de connectors en / of kabeltjes niet gaat raken. :|

De hoogste kaart is een Zotac en het profiel ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Het lijkt me dat door de schuine kanten de kans dat de connectors geraakt worden klein is?

Heeft iemand een dergelijke 2,5 ~ 2,7 kaart in dit moederbord, ASRock B450M Pro4 en of kast? (Anders moet er een ander moederbord met een andere PCIe layout komen :( )
Die PCIE connector steekt nog redelijk wat uit, de gehele GPU zelf zit dus al snel 1 tot 1.5 cm (10-15mm) van het moederbord af. Ik zou me zelf eerlijk gezegd niet te druk maken, je GPU gaat mijn inziens voldoende afstand bewaren t.o.v. die connectoren

• Craftop
grid8400 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 16:11:
Ik heb vorige week mijn Aorus xtreme 3080 binnen gekregen en wat een beest :)
Dat ding is topzwaar en had ook wel een beetje het gevoel dat hij tzt gaat doorzakken.

Nu heb ik even rond gekeken en heb je van de extra brackets van o.a. coolmaster die je eronder kan plaatsen tegen het doorzakken maar dat vind ik allemaal erg lompen dingen. De standaards die ervoor zijn vind ik ook niet mooi. Ik heb nu als tijdelijke oplossing een paar LEGO blokjes eronder wat eigenlijk wel elegant staat :)

Hoe hebben jullie het opgelost?

[Afbeelding]
Hanidge (tijdelijke) oplossing! Ikzelf heb een MSI RTX 3080 Gaming X Trio, en deze heeft ook wat sag. Ik ga een support-stud 3D-printen om dit op te vangen. Ik vind het aanbod van degelijke studs namelijk niet voldoende. Of te duur voor een simpel ding, of al snel veel te groot/fors.

[Voor 5% gewijzigd door Craftop op 27-11-2020 11:46]

• shadowkid053
Op de doos van mijn Inno3D ichilll 3 RTX3070 staan dat ze een PSU van 750 aanraden. Als ik https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator/ & https://outervision.com/power-supply-calculator\

aanhoud dan zit ik op de 400watt qua gebruik. Dan zit ik met een Be Quiet Straight 11 650W toch wel goed met Ryzen 5600x en een RTX3070? Wat is jullie kijk hier op?

• cihuacoatl
@shadowkid053 Als ik hier naar kijk:

reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?

Zie ik dat een RTX 3080 in game ongeveer 110Watt meer gebruikt dan een RTX 2070 Super

Ik heb mijn Ryzen 5 3600 + RTX 2070 aan een stroommeter hangen en in game trekt het hele systeem max 270W en ik heb een Gold 650W voeding.

Ik ga het met de RTX 3080 zeker gewoon met die voeding doen, ik verwacht dat de combi max 370W, zeg 400W gaat trekken.

EV: 2017 Ioniq Electric | PC: Cooler Master NR400 | AMD Ryzen 5 3600 | MasterLiquid ML240L V2 RGB | ASRock b450M Pro4 | 32GB Corsair Vengeance RGB Pro | Asus Dual GeForce RTX 2070 Mini OC | 256GB NvME SSD | 500GB M2 SSD | 2TB SATA SSD VR: Oculus Quest 2

• shadowkid053
cihuacoatl schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:22:
@shadowkid053 Als ik hier naar kijk:

reviews: Nvidia GeForce RTX 3080 - Maakt Nvidia de hoge verwachtingen waar?

Zie ik dat een RTX 3080 in game ongeveer 110Watt meer gebruikt dan een RTX 2070 Super

Ik heb mijn Ryzen 5 3600 + RTX 2070 aan een stroommeter hangen en in game trekt het hele systeem max 270W en ik heb een Gold 650W voeding.

Ik ga het met de RTX 3080 zeker gewoon met die voeding doen, ik verwacht dat de combi max 370W, zeg 400W gaat trekken.
Duidelijk, danku :)

• cihuacoatl
Mijn 2 cent hoor (-:

• M-spec
  • Niet online
shadowkid053 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:04:
Op de doos van mijn Inno3D ichilll 3 RTX3070 staan dat ze een PSU van 750 aanraden. Als ik https://www.newegg.com/tools/power-supply-calculator/ & https://outervision.com/power-supply-calculator\

aanhoud dan zit ik op de 400watt qua gebruik. Dan zit ik met een Be Quiet Straight 11 650W toch wel goed met Ryzen 5600x en een RTX3070? Wat is jullie kijk hier op?
Een 750W voeding wordt door de fabrikanten niet aangeraden vanwege het nominale verbruik maar vanwege de hoge en korte piekstroom (transients) die een GPU kan vragen van de voeding (vooral een 3080/3090). Die kunnen veel hoger zijn dan wat een voeding volgens opgave continu kan leveren.
Het gemiddeld verbruik kan prima ergens tussen 350-500W liggen maar men gaat er bij een 750W voeding dus vanuit dat die de piekstoom kan opvangen.
De V/f- of boostcurve is namelijk vaak 'agressief' afgesteld om zo de laatste extra FPS op het beeld te tonen. Snelle wisselingen in boost kan een 650W alsnog door de knieën laten gaan en zichzelf uitschakelen als je pech hebt. Dat terwijl de energiemeter bijvoorbeeld rond een 450W bleef steken. Daar zijn de pieken in milliseconden niet op te zien. ;)

Persoonlijk denk ik dat het met een 3070 nog wel mee zal vallen maar de fabrikant dekt zich daarmee in.

[Voor 5% gewijzigd door M-spec op 27-11-2020 18:09]

• Julian-AMD
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 00:22

Julian-AMD

"Ryzen & Navi"

Het heeft even geduurd, maar ik ben ook in de game!

RX 6800XT & 5900X

• Sib1987
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik lees dat de Inno3D ichilll 3 RTX3070 veel geluid maakt, maar dat undervolten hier een positief effect op heeft. Is het geluid dan nog storend? Ik zit daar zelf namelijk wel op te kijken. Heb hem toch besteld omdat ik geen zin heb om eeuwig op msi of asus te wachten.. Als undervolten de oplossing is, lijkt de kaart me as good as any. En voor €599 wat in deze tijd prima is. Hoor het graag als iemand hier info over heeft!

• xtreme_lunatic
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 01:11
Sib1987 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:10:
Ik lees dat de Inno3D ichilll 3 RTX3070 veel geluid maakt, maar dat undervolten hier een positief effect op heeft. Is het geluid dan nog storend? Ik zit daar zelf namelijk wel op te kijken. Heb hem toch besteld omdat ik geen zin heb om eeuwig op msi of asus te wachten.. Als undervolten de oplossing is, lijkt de kaart me as good as any. En voor €599 wat in deze tijd prima is. Hoor het graag als iemand hier info over heeft!
Die van mij maakt niet veel geluid, maar ik heb 'm inderdaad ge-undervolt. Scheelt voor mij een hoop. Zonder undervolt werd de kaart gemiddeld 75 graden. Nu blijft de kaart netjes tussen de 60 - 65 graden. Ook is de boostclock veel stabieler (in Afterburner een kaarsrechte lijn). :)

Hier een Guide:
GG85 in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie".

En hier voorbeeld voltages die ik heb overgenomen:
Valandin in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie".

Press any button... "Where is the 'any button'?!"

• M-spec
  • Niet online
Undervolten kan meestal wel. Hoeveel marge er in zit, dat hangt weer af van de kwaliteit van de chip. Idem voor overklokken. Je kan een golden sample treffen of juist eentje die op standaard specs weinig over heeft om mee te spelen. De silicon lottery.

@xtreme_lunatic Dat scheelt behoorlijk. En al helemaal mooi als de prestaties daarmee nog gelijk blijven.

[Voor 6% gewijzigd door M-spec op 27-11-2020 23:12]

• Metalbuster
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 04:12
Er is volgens mij niks mis met de i3. Lees dit topic, geluid gaat over de i4.

• xtreme_lunatic
M-spec schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 23:04:
[...]

Undervolten kan meestal wel. Hoeveel marge er in zit, dat hangt weer af van de kwaliteit van de chip. Idem voor overklokken. Je kan een golden sample treffen of juist eentje die op standaard specs weinig over heeft om mee te spelen. De silicon lottery.

@xtreme_lunatic Dat scheelt behoorlijk. En al helemaal mooi als de prestaties daarmee nog gelijk blijven.
De prestaties zijn zelfs na undervolten beter geworden. Mijn timespy score is (uit mijn hoofd) iets van 300 punten hoger door te undervolten. :)

• Inflatable
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
M-spec schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:59:
[...]

Een 750W voeding wordt door de fabrikanten niet aangeraden vanwege het nominale verbruik maar vanwege de hoge en korte piekstroom (transients) die een GPU kan vragen van de voeding (vooral een 3080/3090). Die kunnen veel hoger zijn dan wat een voeding volgens opgave continu kan leveren.
Het gemiddeld verbruik kan prima ergens tussen 350-500W liggen maar men gaat er bij een 750W voeding dus vanuit dat die de piekstoom kan opvangen.
De V/f- of boostcurve is namelijk vaak 'agressief' afgesteld om zo de laatste extra FPS op het beeld te tonen. Snelle wisselingen in boost kan een 650W alsnog door de knieën laten gaan en zichzelf uitschakelen als je pech hebt. Dat terwijl de energiemeter bijvoorbeeld rond een 450W bleef steken. Daar zijn de pieken in milliseconden niet op te zien. ;)

Persoonlijk denk ik dat het met een 3070 nog wel mee zal vallen maar de fabrikant dekt zich daarmee in.
Plus dat men waarschijnlijk uitgaat van de slechtste niet-gecertificeerde voedingen.. Als je een goede gecertificeerde voeding hebt (b.v. goud) zit je wel goed met 650W voor een R5 5600X met RTX 3070 combinatie..

• Huigie
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:37

Huigie

Happy ASBO driver[337pk/521nm]

• Backplate is 3 mm dik aluminium, deze moet ook een groot deel van de hitte van GDDR6X op de achterzijde opnemen via een aantal thermal pads. Deze backplate wordt alsnog goed warm, na meerdere metingen blijft deze tussen 60 á 70°C met gamen.

Let me fix that for you:

Intel CPU koeler fan met wat hot glue op een pci slot cover geplakt.

Stil en heerlijk koel, wel iets minder strak maar ach, lb.

Specs

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
MacGyver style.

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair AX760 |

• M-spec
  • Niet online
Huigie schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:04:
[...]

Let me fix that for you:

Intel CPU koeler fan met wat hot glue op een pci slot cover geplakt.

[Afbeelding]

Stil en heerlijk koel, wel iets minder strak maar ach, lb.

[Afbeelding]
Actief koelen is wel nodig voor als je wilt minen inderdaad ;) maar met alleen een fan er op kom je nog niet onder 60-65°C uit voor de backplate. Dat is al een stuk lager maar de delta T met geheugen er onder is dan nog steeds veel groter nabij thermal throttle. Het is tot nu toe ook niet uit te lezen of vrij gegeven door Nvidia helaas.

Wat ik eigenlijk wou aangeven is dat het geheugen achterop het PCB voor gewoon gamen koel genoeg blijft en kan er nog wel een flinke OC op. Daar heb ik m in de eerste plaats ook voor gekocht. :)

• Grotbewoner
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 04-12 18:02
Ik heb mijn RTX 3080 Inno3d X2 Twin OC binnen (ja dat is die ene met maar 2 fans).

Indrukken:

- Fans gaan stil op idle, dat is fijn.
- Koelblok toch wat dikker dan ik dacht
- Op load maakt hij echt veel herrie. 95-100% load en fans gaan naar 70%. De temperatuur tikt maximaal 74 graden aan, dus dat is wel netjes.
- Undervolten helpt aardig. Iets betere fps, stukje minder herrie en hitte.
- Prima kaart voor waterkoeling of als je je kast in een andere kamer hebt staan voor machine learning oid.
- De fans kunnen hem koel genoeg houden maar maken echt veel herrie.
- Edit: met een aggressieve undervolt is hij echt bruikbaar. Geen merkbare slechtere performance, ook geen straalmotorgeluiden.
- Edit2: Undervolt met custom fancurve die maximaal tot 50% gaat levert een max temp van 78 graden bij fulll load up. Dan is hij stil genoeg om te gebruiken. Default curve gaat tot 70% en boven de 60% is het echt herrie. Dit is de optimale manier om hem te gebruiken, lijkt me. Zelfs mijn vriendin zei dat het wel meeviel zo.

[Voor 52% gewijzigd door Grotbewoner op 29-11-2020 15:59]

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:11

• GPU temperatuur 'out of the box' blijft een keer 44 graden load, Delta T 10-15°C met de watertemp afhankelijk van de load.
  • Boost 1750-2000MHz richting board power limit. Deze is 350W gemiddeld* en standaard niet verder op te hogen. Een zelfde TBP als een FE en deze heeft dan ook voldoende aan twee 8-pins connectoren.
  • Undervolt getest op 800mV en 1800MHz geeft ongeveer gelijke benchmark scores als standaard. De TBP blijft dan rond een 290W. Een nette 60 Watt omlaag.
  • Het geheugen wil in korte tests prima met +1000 naar 10750MHz klokken maar door de hogere energievraag zakt de GPU boost iets verder omlaag waardoor de scores bijna indentiek blijven. Heeft dus meer effect met een vaste UV.
  • Energieverbruik idle 60Hz naar 144Hz desktop laat het idle verbruik met ongeveer 10W stijgen. Vergeleken met mijn vorige kaart, een Vega56, is het verschil kleiner maar het totaal idle verbruik op 144Hz is vrijwel gelijk.
  • Veel O-ringen/afdichtings rubbers in de koeler kan in de toekomst een dingetje zijn wanneer het nodig mocht zijn de koeler te reinigen.
* Wat total board power betreft; Een probleem waar ik wel tegenaan liep waren shutdowns op exclusief 1 game engine; AC Origins en Odyssey. Valhalla weer niet en bij alle andere games en benches doen zich geen problemen voor tussen 400-500W systeem vermogen of zelfs bewust verhoogt met een aantal Prime95 threads tot een 550W. Mijn voeding is een Seasonic Prime Ultra Titanium 650W en kan in review tests probleemloos voor korte tijd 700-800W leveren. Ik vermoed dat de transient pieken bij light load boost op uitersten van de V/f curve toch in staat zijn de 900W+ OCP shutoff te triggeren. Want AC is deels CPU limit en GPU blijft op dan even op 95%. Een paar extra condensatoren op de ongebruikte daisy chain connectoren of 70% power limit op de 3090 gaf alsnog het zelfde effect. Alleen handmatig de maximale V/f curve afvlakken lost het probleem op met behoud van prestaties. Het draait verder met de 457.30 driver en laatste bios zover ik weet. Als dat probleem zich verder niet voordoet vind ik het wel prima. Al met al heel tevreden met de aankoop.

Een paar foto's:

[Afbeelding: 3090 Frostbite hardtube]

[Afbeelding]

[Afbeelding: Evolv_3800X_3090_HT]

[Afbeelding]
M-Spec, vraagje :

Zou je een screenshoot/foto willen posten van hoe jou curve V/f OC eruit ziet in Afterburner :?
(Ik heb dezelfde GPU namelijk, en ik wil wel eens weten wat hij met jou settings doet)

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• M-spec
  • Niet online
@dierkx36

Dit is mijn eigen V/f curve tot max 2000MHz waarbij de 3090 nog op 100% power limit blijft werken.

Omdat de power limit toch al snel bereikt is richting 900mV en hoger heb ik de rest de curve afgevlakt. Een geheugen OC heeft hierbij nog weinig effect zolang de power limiet aktief is. Daarvoor moet de curve uiteraard iets eerder begrenst/afgevlakt worden. Elke 50mV lager scheelt pak m beet 30W en daarmee is 1800MHz wel een mooi uitganspunt om te kijken wat de chip minimaal aan spanning nodig heeft. 1815 instellen is soms effectief 1800MHz. (Je kent het programma misschien al veel langer maar het handigste is de core slider eerst zo ver omlaag zetten dat alles in de grafiek onder de gewenste kloksnelheid ligt, vervolgens bij de gewenste spanning alleen dat punt omhoog te schuiven op de kloksnelheid die je wilt zien. Door deze te acceptereen zal alles er achter wat onder die waarde ligt op de grafiek een rechte lijn worden. Tenminste, tot op zekere hoogte werkt dat goed, soms is de curve editor het er niet mee eens)

• dierkx36
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:11
M-spec schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:47:
@dierkx36

Dit is mijn eigen V/f curve tot max 2000MHz waarbij de 3090 nog op 100% power limit blijft werken.
[Afbeelding: 3090 UV V/f curve]

Omdat de power limit toch al snel bereikt is richting 900mV en hoger heb ik de rest de curve afgevlakt. Een geheugen OC heeft hierbij nog weinig effect zolang de power limiet aktief is. Daarvoor moet de curve uiteraard iets eerder begrenst/afgevlakt worden. Elke 50mV lager scheelt pak m beet 30W en daarmee is 1800MHz wel een mooi uitganspunt om te kijken wat de chip minimaal aan spanning nodig heeft. 1815 instellen is soms effectief 1800MHz. (Je kent het programma misschien al veel langer maar het handigste is de core slider eerst zo ver omlaag zetten dat alles in de grafiek onder de gewenste kloksnelheid ligt, vervolgens bij de gewenste spanning alleen dat punt omhoog te schuiven op de kloksnelheid die je wilt zien. Door deze te acceptereen zal alles er achter wat onder die waarde ligt op de grafiek een rechte lijn worden. Tenminste, tot op zekere hoogte werkt dat goed, soms is de curve editor het er niet mee eens)
Thank you _/-\o_

Een pessimist is een goed geïnformeerde realist.

• mmxmmx
mmxmmx schreef op zondag 22 november 2020 @ 19:11:
[...]

Ik heb geen problemen gehad maar ongeveer na 1 uur spelen MSI afterburner geïnstalleerd om een custum fan curve te maken.
Voor dat ik dat gedaan heb was de kaart 22 graden idle.
Na wat gekloot kon ik voorkomen dat de fans uit gaan in idle.
Temps 63 tijdens gamen.
Maar mijn 2 mobiele airco's maken meer geluid dan mijn PC :o
Update :
Na het verwijderen van de stoffilter in de deur van mijn kast is de kaart 58 graden tijdens gamen :) en dat is met overklok .

• m_p_g
  • Laatst online: 01-12 16:49
RTX3090 Inno3D Frostbite mod nu met Dram koeler voor actieve koeling DDR6X Vram onder de backplate.

• Julian-AMD
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 00:22

Julian-AMD

"Ryzen & Navi"

Mede 3080 FTW3 Ultra eigenaren,

Wat zijn jullie overclock mogelijkheden?

Dit is zowat het maximale wat ik er uit kon halen

RX 6800XT & 5900X

• dikkedennis
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 04-12 15:27
xtreme_lunatic schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:51:
[...]

Die van mij maakt niet veel geluid, maar ik heb 'm inderdaad ge-undervolt. Scheelt voor mij een hoop. Zonder undervolt werd de kaart gemiddeld 75 graden. Nu blijft de kaart netjes tussen de 60 - 65 graden. Ook is de boostclock veel stabieler (in Afterburner een kaarsrechte lijn). :)

Hier een Guide:
GG85 in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie".

En hier voorbeeld voltages die ik heb overgenomen:
Valandin in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie".
Zou je willen delen welke settings je gebruikt hebt in je undervolt? Ik ga de kaart maandag installeren en wil deze ook graag undervolten, Ben benieuwd hoe jij deze hebt ingesteld. Dank alvast!

• xtreme_lunatic
dikkedennis schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 23:25:
[...]

Zou je willen delen welke settings je gebruikt hebt in je undervolt? Ik ga de kaart maandag installeren en wil deze ook graag undervolten, Ben benieuwd hoe jij deze hebt ingesteld. Dank alvast!
Ja. Ik heb mijn Inno3D 3070 x3 nu op 1950MHz @ 0.950v staan. Zou 'm nog eens moeten finetunen want ik heb de setting van een mede-tweaker over genomen.

• Vissa66
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 22:05
Mensen ervaring met de Non OC TUF? Is die beetje naar de boost te krijgen van de OC TUF? :)

• Unique
  • Laatst online: 00:06
M-spec schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:47:
@dierkx36

[Afbeelding: 3090 UV V/f curve]

Zo die loopt best hard voor 900mV, zeker weten dat ie stabiel is? Goeie bin dan :)
Das ongeveer 50mhz hoger dan men 3080 op dat voltage, dus dan loopt ie rond 2150 stabiel op max clock en in port royal 2200 ofzo :o Ruilen? :P

• Cornugon
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 03:27
Een vraag: ik heb een Gigabyte Eagle RTX 3080 geen-oc besteld, en sta vooraan in de top 4 in de wachtrij, dus de kan is aanzienlijk dat ie de komende week binnen komt.
Is het mogelijk de Vbios te flashen met die van een OC-versie? Of van een Gaming OC bijvoorbeeld?
Dit omdat blijkbaar de Powerlimit gelocked staat op 320W, en van de OC versie op 340W, wat een wat stabielere clocks zou kunnen geven.

Op mijn Vega 64 is dit een eitje, maar bij Nvidia wat omslachtig lijkt het.

• Unique
  • Laatst online: 00:06
Vissa66 schreef op zondag 29 november 2020 @ 10:34:
Mensen ervaring met de Non OC TUF? Is die beetje naar de boost te krijgen van de OC TUF? :)
Jep, mensen gaarne stabiele clocks posten in AC valhalla van een 3080 TUF non OC.
Strix OC is ook welkom, gezien ik die ook nog op order heb.

• themash360
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 20:28
Cornugon schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:00:
Een vraag: ik heb een Gigabyte Eagle RTX 3080 geen-oc besteld, en sta vooraan in de top 4 in de wachtrij, dus de kan is aanzienlijk dat ie de komende week binnen komt.
Is het mogelijk de Vbios te flashen met die van een OC-versie? Of van een Gaming OC bijvoorbeeld?
Dit omdat blijkbaar de Powerlimit gelocked staat op 320W, en van de OC versie op 340W, wat een wat stabielere clocks zou kunnen geven.

Op mijn Vega 64 is dit een eitje, maar bij Nvidia wat omslachtig lijkt het.
Zou geen probleem moeten zijn, een vriend van me heeft zelfs een Palit Bios op zijn Trinity OC geflashed voor betere performance (zijn woorden ik zou daar niet aan beginnen).

Enige probleem wat ik kan voorzien is dat (als de power delivery van de oc beter is dan de non oc) de power delivery wellicht te warm word daardoor na tijdje gamen (tientallen minuten tot uren), en daardoor niet meer zich aan de spec kan houden en de GPU laat crashen (niets rampzaligs hoor).

Maak echter altijd een backup van je originele vbios en zorg dat je een iGPU of een oude GPU hebt die tegelijk in je system kan mocht je GPU niet meer booten na de flash, dan kan je op die andere GPU naar windows safe mode gaan en je backup er weer op flashen.

• BlaBla1973
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 04-12 12:59
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar reviews van de 3080/3090 met waterkoeling,maar kan eigenlijk nog niks vinden. Heeft iemand hier al een 3080 of 3090 met een custom waterblok? Ik heb zelf een 3080 FTW3 , maar om één of andere reden is er voor deze high-end uitvoering nog steeds geen waterblok?!?

Computer 486

• VikeeVeekie
  • Laatst online: 00:34
Vrijdagavond had ik vlug een Inno3D RTX 3070 iChill X3 weggekaapt bij Azerty en gisterenmiddag binnengekregen. Allereerst stel ik dat ik geen voorkeuren had qua AIB merken, waar het mij om ging is dat deze kaart goed zijn werk doet en niet te belachelijk luid wordt.

Allereerst de minpunten: deze kaart is merkbaar luider dan m'n Gigabyte GTX 970 G1 Gaming, wat duidelijk te merken is tijdens het spelen van Red Dead Redemption 2. Persoonlijk stoor ik me daar niet aan omdat ik vrijwel altijd met een koptelefoon op speel en 's zomers draait m'n split airco met 40dB die het geluid van m'n pc altijd overstemt. Het tweede punt is de RGB verlichting, ik moet toevoegen dat RGB me totaal niks uitmaakt en ik liever een minimalistische build heb maar die LEDs vind ik echt wanstaltig lelijk 8)7

Ik heb een Fractal Design Define C zonder window en die LEDs zijn zo fel dat het licht gelijk op de muur achter m'n pc wordt geprojecteerd, wat het geheel naar mijn mening nog lelijker maakt is dat die LEDS willekeurig van kleur wisselen en het een puinhoop van kleuren wordt. Maar gelukkig voor mij kun je makkelijk bij de stekker om de kermis de nek om te draaien :D

M'n volgende puntje is temperaturen en ik moet zeggen ik ben zeker onder de indruk van de koelingprestaties tot nu toe. Ik heb net ongeveer een uur Metro Exodus gespeeld met de instellingen op extreme en ondanks het feit dat de processor tussen de 80-100% schommelt bleven de temperaturen tussen de 40-50c met de ventilatoren aan op een best laag toerental, daarover gesproken wanneer hij idle is of onder weinig load worden de ventilatoren uitgezet waar ik echt blij mee ben omdat m'n 970 dit niet deed.

Gooi je de stomende puinhoop bekend als Red Dead Redemption 2 tegenaan wordt het verhaal een stuk interessanter, de kaart heeft geen moeite om op ultra te draaien maar wordt merkbaar warmer en ook luider. In een gamesessie van ongeveer anderhalf uur tot 2 uur lang zaten m'n temperaturen gemiddeld op 72c en was de geluidsproductie merkbaar aanwezig, alsnog in mijn optiek niet slecht voor een case waar koeling niet het grootste focuspunt is!

[Voor 0% gewijzigd door VikeeVeekie op 29-11-2020 12:41. Reden: taalfoutjes]

• themash360
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 20:28
VikeeVeekie schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:39:
Vrijdagavond had ik vlug een Inno3D RTX 3070 iChill X3 weggekaapt bij Azerty en gisterenmiddag binnengekregen. Allereerst stel ik dat ik geen voorkeuren had qua AIB merken, waar het mij om ging is dat deze kaart goed zijn werk doet en niet te belachelijk luid wordt.

Allereerst de minpunten: deze kaart is merkbaar luider dan m'n Gigabyte GTX 970 G1 Gaming, wat duidelijk te merken is tijdens het spelen van Red Dead Redemption 2. Persoonlijk stoor ik me daar niet aan omdat ik vrijwel altijd met een koptelefoon op speel en 's zomers draait m'n split airco met 40dB die het geluid van m'n pc altijd overstemt. Het tweede punt is de RGB verlichting, ik moet toevoegen dat RGB me totaal niks uitmaakt en ik liever een minimalistische build heb maar die LEDs vind ik echt wanstaltig lelijk 8)7

Ik heb een Fractal Design Define C zonder window en die LEDs zijn zo fel dat het licht gelijk op de muur achter m'n pc wordt geprojecteerd, wat het geheel naar mijn mening nog lelijker maakt is dat die LEDS willekeurig van kleur wisselen en het een puinhoop van kleuren wordt. Maar gelukkig voor mij kun je makkelijk bij de stekker om de kermis de nek om te draaien :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]

M'n volgende puntje is temperaturen en ik moet zeggen ik ben zeker onder de indruk van de koelingprestaties tot nu toe. Ik heb net ongeveer een uur Metro Exodus gespeeld met de instellingen op extreme en ondanks het feit dat de processor tussen de 80-100% schommelt bleven de temperaturen tussen de 40-50c met de ventilatoren aan op een best laag toerental, daarover gesproken wanneer hij idle is of onder weinig load worden de ventilatoren uitgezet waar ik echt blij mee ben omdat m'n 970 dit niet deed.

Gooi je de stomende puinhoop bekend als Red Dead Redemption 2 tegenaan wordt het verhaal een stuk interessanter, de kaart heeft geen moeite om op ultra te draaien maar wordt merkbaar warmer en ook luider. In een gamesessie van ongeveer anderhalf uur tot 2 uur lang zaten m'n temperaturen gemiddeld op 72c en was de geluidsproductie merkbaar aanwezig, alsnog in mijn optiek niet slecht voor een case waar koeling niet het grootste focuspunt is!
Wauw wat is die tumor van een RGB verlichting :o
Iniedergeval fijn dat de kaart wel goed presteert.

• Swizzler24
  • Laatst online: 01:06
VikeeVeekie schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:39:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je een beetje research had gedaan dan was je te weten gekomen dat deze kaart inderdaad luidruchtiger is maar daarintegen een goede koeling heeft. Met betrekking tot de RGB had je dat wel een beetje kunnen verwachten. Deze kaart heeft naar mijn mening een overdosis aan RGB. Waarom heb je uiteindelijk voor deze gekozen? Puur omdat ie op voorraad was?

• Swizzler24
themash360 schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:42:
[...]

Wauw wat is die tumor van een RGB verlichting :o
Iniedergeval fijn dat de kaart wel goed presteert.
Tumor 🤣

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 00:20
Ik heb de inno3d ook gisteren binnen gekregen, de rgb kun je uitzetten in de software.
Hij is wel wat luid, maar misschien is het naast undervolten ook een optie om een wat lossere fanprofile in te stellen.
Een graad of 80 met wat stillere fans mag ook geen issue zijn.
En ja, ik heb hem ook gekocht puur omdat hij op voorraad is. Maar ook omdat het een triple slot triple fan kaart is, itt de simpelere zotac en gigabyte modellen die af en toe beschikbaar zijn.

[Voor 26% gewijzigd door unfor op 29-11-2020 12:49]

Steam - Warzone - Ryzen 5 3600X, 3070.

• VikeeVeekie
  • Laatst online: 00:34
Swizzler24 schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:44:
[...]

Als je een beetje research had gedaan dan was je te weten gekomen dat deze kaart inderdaad luidruchtiger is maar daarintegen een goede koeling heeft. Met betrekking tot de RGB had je dat wel een beetje kunnen verwachten. Deze kaart heeft naar mijn mening een overdosis aan RGB. Waarom heb je uiteindelijk voor deze gekozen? Puur omdat ie op voorraad was?
Ik moet toegeven research is er van te voren niet in gegaan maar heb ik alsnog geen spijt van de keuze. Ik wilde al een langere tijd overstappen op een andere kaart maar had ik doordeweeks nooit de tijd had om het levertijden topic in de gaten te houden waar men vaak links post voor kaarten die leverbaar zijn uit vrije voorraad. Vrijdagavond had ik dus wel de tijd om het topic door te lezen, zag ik dat deze bij Azerty op voorraad was en ben ik er voor gegaan. Letterlijk de enige research die ik had gedaan was heel snel kijken of hij niet te lang voor m'n case was en als een dolle de bestelling geplaatst toen ik bevestigd had dat hij past.

De waarheid is dat ik gewoon geen tijd en zin heb om dagenlang alles in de gaten te houden maar ik wel aan een upgrade toe was, dus de eerste beste kans die ik zag had ik genomen. Uiteindelijk ben ik heel tevreden met deze kaart waar het uiteindelijk om gaat.

• Swizzler24
Ach als de koeling maar goed is toch. Denk dat het merendeel een headset op heeft tijdens het gamen en ik zou zelf de rgb uit doen en die (RGB) kabeltjes eruit trekken.

• Koldur
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

Koldur

Virtual Boy

Als het goed is komt er een Zotax Trinity OC mijn kant op binnenkort. Nu heb ik begrepen dat deze gelocked is op 320W en begrijp dat dit BIOS matig is gedaan.
Ook lees ik dat het waarschijnlijk zo is dat dit terecht is omdat deze kaart waarschijnlijk niet gebouwd is op meer dan dat en dit instabiliteit zou kunnen opleveren als ik toch dit zou unlocken.

340W zou ik al mooi vinden, hoe zijn jullie ervaringen hiermee? Zijn die kaarten gewoon zo gelocked om andere kaarten duurder te kunnen verkopen of is het echt iets om mee op te passen?

Als het toch de moeite waard is, waar kan ik betrouwbaar iets vinden om de BIOS te flashen. Heb veel ervaring met BIOS flashen, zelfs heeeel lang geleden hotflashen in moederborden via DOS (in een goed moederbord de bios chip eruit trekken, fout geflashte chip erin en flashen maar). Dus weet van de risico's e.d. alleen mijn laatste flash ervaring met GPU's stamt alweer van 4/5 jaar geleden.
Hebben jullie links naar goede sources om dit te gaan doen? Kan ik mij alvast inlezen, besluiten het wel of niet te doen en de boel voor te bereiden voor het moment dat de Zotac binnenkomt.

i7 10700K, Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, Gigabyte Z490 Gaming X, RTX 3070 8GB, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Crucial MX500 512GB SSD, 6TB WD Purple

• kmichael
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:29
Ik heb de "Inno3D GeForce RTX 3090 iChill Frostbite (watercooled) Videokaart"
We hadden het de afgelopen dagen over dat de backplate erg warm wordt.
Ik heb er vandaag een paar heatsinks opgelegd daarboven een fan , de clock en mem clocks blijven veel stabieler!
Ik ben nog steeds onderdelen aan het printen zodat de warme lucht meteen de kast uit geblazen wordt.

[Voor 4% gewijzigd door kmichael op 29-11-2020 13:35]

• m_p_g
  • Laatst online: 01-12 16:49
kmichael schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:34:
Ik heb de "Inno3D GeForce RTX 3090 iChill Frostbite (watercooled) Videokaart"
We hadden het de afgelopen dagen over dat de backplate erg warm wordt.
Alleen indien je wilt minen is dat een probleem, met gaming werkte alles goed.
Met een Dram waterblok op de backplate van de 3090 gemonteerd geen enkele vram throttle issues meer ;) .

• Goofy1978
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23:52
Ik heb de rtx 3080 aorus master besteld zal nog wel even duren voor ie er is.
Maar zat in de specs te lezen, van de drie hdmi poorten is de middelste een normaal 2.0 poort ipv 2.1
Das wel iets om te weten zou je drie monitors willen aansluiten op de hdmi
Pagina: 1 ... 30 31 32 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True