M-spec schreef op woensdag 25 november 2020 @ 00:06:
Hierbij wil ik kort mijn ervaring delen over een RTX 3090 Frostbite van Inno3D. Deze heeft af fabriek een full cover waterblok in samenwerking met Alphacool. Normaal gesproken pas ik zelf alles wel aan met custom koeling maar in dit geval ging ik voor pre-install met fabrieksgarantie. De videokaart heeft in dit geval geen 4K maar een 34" 3440x1440 144Hz monitor om aan te sturen met 10-bit kleuren en HDR ondersteuning en Adaptive sync. Dit gaat allemaal zonder problemen en de hoge refreshrate is eindelijk goed te benutten.
Een aantal details van de 3090 Frostbite:
- Zelfs met de kast open nauwelijks hoorbare coil whine. Een 2e zelfde kaart voor iemand anders (1 rib vond ik wel genoeg) is ook mooi rustig. Een dik pluspunt voor een stil systeem.
- GPU temperatuur 'out of the box' blijft een keer 44 graden, Delta T 10-15°C met de watertemp afhankelijk van de load.
- Boost 1750-2000MHz load richting board power limit. Deze is 350W gemiddeld* en standaard niet verder op te hogen. Een zelfde TBP als een FE en deze heeft dan ook voldoende aan twee 8-pins connectoren.
- Backplate is 3 mm dik aluminium, deze moet ook een groot deel van de hitte van GDDR6X op de achterzijde opnemen via een aantal thermal pads. Deze backplate wordt alsnog goed warm, een 60°C met gamen.
- Deze 3090 is standaard ook niet geschikt voor minen. Het geheugen op de achterzijde van het PCB is niet gekoeld door het waterblok en heeft binnen 10min een thermal throttle te pakken. Temp tussen backplate zijn dan 80+. Daar zijn aanpassingen voor nodig en is de garantie dus ook weg.
- V/f OC boost met bijna 250MHz hogere curve, klokt net geen 2000MHz in 3DMark Port Royal. Van een 12650pt stock naar 13760pt score icm een 3800X. Een 9% winst op dezelfde power limit.
Ik heb deze kaart ook in mijn PC zitten.
Ik wou eigenlijk wachten op de 6900xt van AMD, maar weken lang overal F5en heb ik geen zin in...
Want met die schaarse van hardware.......
Normaal zet ik overal zelf waterkoeling op, plus dat er nog ca 200 euro boven op komt voor een waterblock leek mij deze kaart wel een leuke aanwinst.
Ik heb de kaart sinds vrijdag en ben er superblij mee, ik kom van 2 x 2080TI (SLI)
Ik wou ook geen SLI meer, helaas na zeker 15 jaar heb ik afscheid genomen van SLI.
Wat een beest die 3090 heerlijk in gaming!
- 44c idle? (Ik kom zelf uit op ca 32c idle)
- Heel iets cold whine bijna niet hoorbaar met de kast open!
- Die back plate wordt echt warm, ik ga er meerdere heatsinks op plakken en daar overheen een wind tunnel ontwerpen en printen met de 3d printer met een fan er voor die aangaat als de kaart een bepaalde temperatuur bereikt heeft . Ik heb namelijk toch geen sier systeem
Je systeem ziet er mooi uit!!
Wat is dat voor ding acryl daar aan de linkerkant op de foto in je kast?