Bschnitz schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:19:
[...]
Het is gewoon belachelijk dat met een kaart waar zoveel stroom doorheen moet om te besparen op dit soort dingen. Ik denk dus zeker dat er een V2 gaat komen omdat er veel issues nu of binnen 2 jaar hieruit voor moeten komen.
Dat heeft een naam:
Wikipedia: Muntzing
Wordt al jaar en dag gedaan, in elk massa product wat je koopt. Doe de rekensom maar eens: als een MLCC bvb 0.5ct per stuk kost, plus 1-2ct machinetijd, maal 100k producten die je maakt: dan bespaar je dus 2500 euro per MLCC die je weg kan laten. En de potentie op moederborden, videokaarten, telefoons, etc. is niet 1 cap, maar mogelijk tientallen. Voor 25k+ kan je best een techneut even een week aan het werk zetten..
En dat gebeurd tegenwoordig ook iets meer high-tech dan een kniptangetje "totdat het niet meer werkt". Men test de netwerk impendantie met een VNA's voor (anti)resontanties en impedantie |Z| rondom de werkfrequenties van IC's. Niet alleen condensators weghalen, maar ook terugplaatsen (met andere waarden) kan helpen totdat je een gestelde bovengrens hebt bereikt (bvb peak-to-peak rimpel spanning bij de verwachte stroom vd kaart). Meer MLCC's is overigens niet altijd beter; je kan met mixen van verschillende condensator waarden en parasitaire effecten ook antiresonanties krijgen. Dwz dat de decoupling (stroom filter werking) juist slechter gaat werken.
Igor's lab wijst de vinger naar AIB's en niet NVIDIA. IMO ben ik het daar niet mee eens. Ik betwijfel of AIB's uitgebreide simulatie modellen hebben om dit buiten 'empirisch bepalen' (zoals net beschreven) vast te kunnen stellen. Misschien dat NVIDIA die simulatie modellen wel heeft, waarop ze de specificatie aanbieden aan AIB's: plaats een groep MLCCs, of een POSCAP.
Daarnaast heeft NVIDIA een dermate strict test en uitrol schema opgezet dat AIB's amper tijd hadden om hun kaarten te testen & verifieren.
De opmerking van Jayz2cents over de boost snelheid van 1710MHz als enkel gegarandeerd vind ik ook beetje flauwekul. Als je de kaart toestaat hoger te boosten adhv power/thermal limieten, dan moet je valideren dat dit altijd werkt. Je kan ook niet een automotor specificeren op 100pk, maar vertellen dat er een oppertunistisch programma in zit: als je Euro98 tankt heb je misschien wel 105pk, maar pas op als het 40C buiten is, dan slaat misschien wel de motor af als je dat doet.
Wordt wel vervolgd denk ik.. Persoonlijk wacht ik even af om de kaart ervoor terug te moeten sturen. Ik heb totzover geen problemen met Gigabyte Gaming OC gehad, maar sinds die ik een kast zit zie ik die kaart ook maar incidenteel boven de 1920MHz uitkomen. In het begin had ik enkele keer >2GHz gezien, maar dat was op een open testbench aan het begin een benchmark run.