Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09

EDIT 4

Het probleem blijkt nu bij veel mensen met een RTX 3080 voor te komen. Er komt nu ook steeds meer informatie naar buiten van grote bronnen over wat het probleem mogelijk kan zijn. Ik denk dat we op korte termijn officiële statements kunnen verwachten van Nvidia en/of de AIB partners. Tot die tijd kunnen we hier problemen/informatie delen en bespreken.

EDIT 1:
Waarschijnlijk heeft de GPU issues of is er iets mis gegaan bij de factory testing van de kaarten en hebben ze een onstabiele boost snelheid, werkt namelijk prima met een 80Mhz downclock..

Ik ga de kaart retour sturen (herroepingsrecht) en maar weer achteraan sluiten met een pre-order voor een nieuwe en dan hopen dat die het probleem niet heeft. Thanks voor de input allemaal!

EDIT 2:
Bij elke crash komt er een log file in mijn event log boek met de volgende error: ''Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.''

En nog wat informatie van MSI afterburner tijdens gameplay: https://imgur.com/gallery/EWtVWkQ

EDIT 3
Reactie ontvangen van MSI over het probleem:
https://imgur.com/gallery/79sFYMQ

Intro
Beste Tweakers,
Ik heb sinds gisteren een MSI Gaming X trio RTX 3080 in mijn PC, en ik ervaar problemen. Mijn vermoeden is dat het de drivers zijn maar ik zie nergens mensen met issues dus dat baart mij toch enige zorgen. Op mijn profiel heb ik een openbare lijst met mijn PC specs.

Het probleem
Tijdens het gamen ervaar ik crashes, dit meestal na ongeveer 15-20 minuten. Tijdens het spelen bevriest het scherm opeens en dan crasht het naar mijn bureablad. In Modern Warfare krijg ik de volgende error: https://imgur.com/gallery/6xVbaps en in RDR2 crash ik ook naar het bureaublad na een freeze en krijg ik de ERR_GFX_STATE error. in Far cry 5 krijg ik ook een crash maar daar staat geen code of iets bij (wel precies het zelfde probleem: Freeze > crash naar bureaublad) Ik heb al op google gezocht naar oplossingen maar niets heeft gewerkt.

Al geprobeerd
- Laatste drivers gedownload
- Fresh windows install
- temperaturen zijn prima
- PSU is compatibel, 850W platinum en ik gebruik 3 aparte pcie kabels

Tot slot
Ik vraag mij af wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en of er andere mensen ook problemen ervaren met een RTX 3080 of met de laatste drivers. Is dit een GPU issue, of is dit gewoon een driver issue?

Ik heb gezocht naar posts op Reddit en zelf ook daar gepost maar ik kan niemand vinden met dezelfde problemen. Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen om erachter te komen of mijn GPU een defect heeft of dat er een driver issue of iets is.

[ Voor 59% gewijzigd door zar op 26-09-2020 23:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
Meest waarschijnlijke is een driver issue.
Dat is het nadeel van meteen beginnen met een nieuwe grafische kaart die net op de markt is.

• zar
D-dark schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:13:
Meest waarschijnlijke is een driver issue.
Dat is het nadeel van meteen beginnen met een nieuwe grafische kaart die net op de markt is.
Ja dat dacht ik ook inderdaad. Maar wat apart is is dat ik echt NIETS hierover op het internet kan vinden behalve mijn eigen posts. Als het een driver issue zou zijn zouden er toch veel meer mensen zijn die dit melden? Ik heb bijna het gevoel dat ik de enige ben en daarom ben ik bang dat het misschien meer dan een driver issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
zar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:15:
[...]

Ja dat dacht ik ook inderdaad. Maar wat apart is is dat ik echt NIETS hierover op het internet kan vinden behalve mijn eigen posts. Als het een driver issue zou zijn zouden er toch veel meer mensen zijn die dit melden? Ik heb bijna het gevoel dat ik de enige ben en daarom ben ik bang dat het misschien meer dan een driver issue is.
Het is nog maar 1 dag dat de meesten de kaart pas in bezit hebben. Kan zijn dat de echte meldingen pas later komen. Het is nu nog helaas te vroeg om te bepalen of de kaart defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-05 09:36

RPS13

S T Y L E

Dit topic ga ik volgen:

Edit
Mijn info even weggehaald, dit wil ik eerst nog een keer double checken op factory settings.

Edit 2
Crashes opgelost met eerste driver update, fan speeds/voltages/temperatuur verbeterd door nieuwere driver updates.

[ Voor 116% gewijzigd door RPS13 op 17-11-2020 13:57 ]

• zar
RPS13 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 18:33:
Dit topic ga ik volgen, ik heb vanmiddag RDR2 gespeeld en 2x dezelfde crash gehad.

MSI RTX 3080 Ventus OC
Driver 456.38 (geïnstalleerd na een wipe van DDU)
Windows 10 Version 2004
Oh zou je mij wat meer kunnen vertellen over de crash, zoals hoe lang het duurde voordat het crashte en kreeg je ook zoals mij eerst een FREEZE en daarna crash naar bureaublad met ERR_GFX_STATE error?

En misschien kun je ook far cry 5 en Modern warfare een paar uurtjes testen (als je die games hebt, anders andere games) om te kijken of je daar ook dezelfde crashes krijgt als ik. Zo kunnen we er misschien achter komen of we met een driver issue zitten of iets anders.

Ik vraag mij af of meer mensen zich gaan aansluiten bij deze topic met dezelfde issues.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick.kanters
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-04 09:02
Ik had de hele dag precies hetzelfde probleem tot ik eindelijk tot een oplossing ben gekomen!
Ik gebruik ook de RTX 3080 Gaming X Trio en heb na vele fixes geprobeerd te hebben eindelijk vastgesteld dat het aan de core clock speed ligt. Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost. Heb shadow of the romb raider in max settings 1440p-144hz kunnen spelen voor 4 uur lang zonder enkele crash. Ik hoop dat dit ook voor jouw werkt :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4T7HXUj6WqCj3CmW0B1apvxez0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pddaxWEn2fyBQIBDWtP6FxVX.png?f=user_large

Ik hoop dat Nvidia hier iets snel aan doet want de meeste mensen zouden anders denken dat hun nieuwe gpu defect zal zijn. Hopen maar dat ze snel een nieuwe driver uitbrengen die dit fixt. Als mijn fix werkt dan veel gameplezier :D

• prodygee
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-05 15:38
Oh getver, wat naar dat je moet rommelen aan clockspeed.

Heb een MSI Trio in de pre-order. Maar nu zie ik gelijk beren op de weg. Die Asus TUF is bovendien ook nog eens een stuk koeler..
Meh :(

• zar
Rick.kanters schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:47:
Ik had de hele dag precies hetzelfde probleem tot ik eindelijk tot een oplossing ben gekomen!
Oh jeetje, super bedankt voor je reactie ik ga het meteen proberen! Wel even een vraagje: Heb je dezelfde crashes als ik en ook in alle games? Of heb je een andere ervaring?
Ik gebruik ook de RTX 3080 Gaming X Trio en heb na vele fixes geprobeerd te hebben eindelijk vastgesteld dat het aan de core clock speed ligt. Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost.
Ik heb net mijn GPU via Afterburner met -56mhz underclocked en ga het de komende uren testen, hoop dat het werkt. Ik vond het al apart hoe snel mijn GPU is, standaard bereikt hij 2040Mhz clock speed.
Ik zal het vannacht laten weten!
Ik hoop dat Nvidia hier iets snel aan doet want de meeste mensen zouden anders denken dat hun nieuwe gpu defect zal zijn. Hopen maar dat ze snel een nieuwe driver uitbrengen die dit fixt. Als mijn fix werkt dan veel gameplezier :D
Ja ik hoop ook dat het mogelijk is om dit op te lossen met een nieuwe driver, en anders houd ik hem -56Mhz underclocked. Hij runt standaard al op 2040Mhz dus 1990Mhz ben ik ook blij mee, maar blijft stom.

• Superduif
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-03 00:42
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn MSI Ventus 3X OC.

Na een paar minuten van spelen crashed de game. Volgens Windows Event Viewer zie ik de error "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered". Dus het zal wel een driver issue zijn.

Heb verschillende posts gevonden op Reddit die ook dezelfde problemen hadden. Dit waren mensen die ook een MSI gpu hebben. Ook op Linus Tech tips

https://linustechtips.com/main/topic/1248333-rtx-3080-crash/

https://www.reddit.com/r/...tx_3080_crashes_help_pls/

https://www.reddit.com/r/...tx_3080_experiencing_any/

https://www.reddit.com/r/...gabyte_crashing_in_games/

https://www.reddit.com/r/...g_in_some_games_any_help/

Veel van deze posts zijn weggehaald door Nvidia moderators. Maar er staan nog wel handige comments in.

• Rick.kanters
Ja ik had precies hetzelfde probleem, maar het viel me wel op dat dit alleen in Directx 11 en Directx 12 spellen gebeurde. Als ik namelijk R6S met Vulkan speelde had ik weer geen crashes. Waarschijnlijk is het dan gerelateerd aan Directx. De crash die ik kreeg in Shadow of the Tomb Raider zag er als volgt uit: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eXnzZziStZvnarFYUZrHDjGNt6k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eZt80CsRbT8rQ0SWU5YXpsLZ.png?f=user_large

Deze verwijst dus idd naar de drivers want ik ga er vanuit dat de RTX 3080 deze game wel aan kan op max. Ik heb het vermoeden dat de drivers niet geoptimaliseerd zijn voor zulke hoge clockspeeds en dat ze meer gefocused zijn op die van de founders edition zelf.

Ik heb namelijk gezien dat mensen met de Asus en Gigabyte modellen dit probleem ook hebben. En weet je zeker dat hij standaard op 2050mhz runt want volgens MSI is de factory overclock 1820 mhz. Kan zijn dat een of ander programma de clock speed aangepast heeft. Ik hoop voor nu dat je kan gamen zonder crashes tot de nieuwe drivers uit zijn :)

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 00:05
Hier ook problemen gehad met RDR2, switchen naar DX12 loste het probleem voor mij op.
Lijkt erop dat er wat drivers issues zijn.

• zar
nilsson1234 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:16:
Hier ook problemen gehad met RDR2, switchen naar DX12 loste het probleem voor mij op.
Lijkt erop dat er wat drivers issues zijn.
Ik heb de crash gekregen toen ik RDR2 op VULKAN maar ook op DX12 speelde dus het is niet alleen met VULKAN (voor mij i.i.g.)
Rick.kanters schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:10:
Ja ik had precies hetzelfde probleem, maar het viel me wel op dat dit alleen in Directx 11 en Directx 12 spellen gebeurde. Als ik namelijk R6S met Vulkan speelde had ik weer geen crashes. Waarschijnlijk is het dan gerelateerd aan Directx.
Ik heb het probleem zowel op VULKAN als DX12, dus voor mij lost VULKAN het helaas niet niet op.
En weet je zeker dat hij standaard op 2050mhz runt want volgens MSI is de factory overclock 1820 mhz. Kan zijn dat een of ander programma de clock speed aangepast heeft. Ik hoop voor nu dat je kan gamen zonder crashes tot de nieuwe drivers uit zijn :)
[/quote]

Yep, runde vanaf het begin al op 2040Mhz, ik heb maar voor de zekerheid hem met -106Mhz underclocked nu. Ik ga t de komende paar uur in RDR2 testen en hoop dat dat het oplost! En bedankt, ik hoop het ook :)

• nilsson1234
zar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:24:
[...]

Ik heb de crash gekregen toen ik RDR2 op VULKAN maar ook op DX12 speelde dus het is niet alleen met VULKAN (voor mij i.i.g.)

[...]

Ik heb het probleem zowel op VULKAN als DX12, dus voor mij lost VULKAN het helaas niet niet op.

[...]

[/quote]

Yep, runde vanaf het begin al op 2040Mhz, ik heb maar voor de zekerheid hem met -106Mhz underclocked nu. Ik ga t de komende paar uur in RDR2 testen en hoop dat dat het oplost! En bedankt, ik hoop het ook :)
Hmmm dat is apart, de mijne draait sinds dat ik DDU heb gedraaid draait de mijne super stabiel zelfs met een kleine OC van 30+ op de core en 700Mhz op de memory, getest met meerdere benchmarks inclusief 3D Mark 7(8)7

• Luuk-s
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Mijn Gaming X trio draait gelukkig wel stabiel. Getest op Rainbow 6 (DX11), Rocketleague, Battlefield V (DX11/12) en Detroit become human. Nog geen crashes ondervonden.
Clock ingame staat op 1980mhz (geen overclock, dit is stock). Voeding: Corsair RMX750.

• zar
nilsson1234 schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:28:
[...]

Hmmm dat is apart, de mijne draait sinds dat ik DDU heb gedraaid draait de mijne super stabiel zelfs met een kleine OC van 30+ op de core en 700Mhz op de memory, getest met meerdere benchmarks inclusief 3D Mark 7(8)7
Hmm interesting, welke clock speed runt je GPU? (Inclusief de 30mhz OC)
Luuk-s schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:33:
Mijn Gaming X trio draait gelukkig wel stabiel. Getest op Rainbow 6 (DX11), Rocketleague, Battlefield V (DX11/12) en Detroit become human. Nog geen crashes ondervonden.
Clock ingame staat op 1980mhz (geen overclock, dit is stock). Voeding: Corsair RMX750.
Hoelang heb je deze games ongeveer gespeeld? Soms begonnen de crashes bij mij pas na 2-3 uur gamen.

• Luuk-s
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
zar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:38:
[...]

[...]

Hoelang heb je deze games ongeveer gespeeld? Soms begonnen de crashes bij mij pas na 2-3 uur gamen.
Toch wel rond de 2uur. Maar zou het wel gek vinden als het daarna nog zou crashen, heel apart. Temperatuur van mijn MSI blijft rond de 65, hoger komt hij niet. Blijft je gpu temp ook laag?

• zar
Luuk-s schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:44:
[...]

Toch wel rond de 2uur. Maar zou het wel gek vinden als het daarna nog zou crashen, heel apart. Temperatuur van mijn MSI blijft rond de 65, hoger komt hij niet. Blijft je gpu temp ook laag?
Ik zit met 70% fan speed op max 73C tijdens heavy gaming op 1440p ultra. En ja ik vond het ook vreemd dat het soms pas na 3 uur gebeurde, heel apart.

• nilsson1234
zar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:38:
[...]

[...]

Hij hangt tussen de 2025mhz en 2055Mhz

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
zouden jullie dit eens willen proberen?

Ik had al het vermoeden dat deze kaarten niet goed waren. Welke geheugen zit er in de 3000 serie kaarten?
Mircron of samung?

[ Voor 52% gewijzigd door goosche op 19-09-2020 20:54 ]

• zar
goosche schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:53:
zouden jullie dit eens willen proberen?

[YouTube: DEBLOAT Your NVIDIA Driver NOW]

Ik had al het vermoeden dat deze kaarten niet goed waren. Welke geheugen zit er in de 3000 serie kaarten?
Mircron of samung?
De 3080 kaarten maken gebruik van het GDDR6X geheugen van Micron. Ik zal de video vannacht even bekijken!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:38
Rick.kanters schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:10:
Ja ik had precies hetzelfde probleem, maar het viel me wel op dat dit alleen in Directx 11 en Directx 12 spellen gebeurde. Als ik namelijk R6S met Vulkan speelde had ik weer geen crashes. Waarschijnlijk is het dan gerelateerd aan Directx. De crash die ik kreeg in Shadow of the Tomb Raider zag er als volgt uit: [Afbeelding]

Deze verwijst dus idd naar de drivers want ik ga er vanuit dat de RTX 3080 deze game wel aan kan op max. Ik heb het vermoeden dat de drivers niet geoptimaliseerd zijn voor zulke hoge clockspeeds en dat ze meer gefocused zijn op die van de founders edition zelf.

Ik heb namelijk gezien dat mensen met de Asus en Gigabyte modellen dit probleem ook hebben. En weet je zeker dat hij standaard op 2050mhz runt want volgens MSI is de factory overclock 1820 mhz. Kan zijn dat een of ander programma de clock speed aangepast heeft. Ik hoop voor nu dat je kan gamen zonder crashes tot de nieuwe drivers uit zijn :)
Ik heb zelf ook dergelijke errors gehad als deze met een RTX 2080 en 2080 Ti.

Dat had dan puur met een memory overclock te maken, alsof de game hier niet mee overweg kon gaan.

Zonder OC had ik geen issues.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:16

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

offtopic:
Zonder het te kijken zie je al dat de kast niet geschikt is voor het type kaart. De outtake wordt geblokkeerd.

edit: hey.. andere youtube opeens ?

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 19-09-2020 21:47 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• goosche
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:14
DukeBox schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:46:
[...]

offtopic:
Zonder het te kijken zie je al dat de kast niet geschikt is voor het type kaart. De outtake wordt geblokkeerd.

edit: hey.. andere youtube opeens ?
ahhaha lol verkeerde ik wou dat jullie deze gingen proberen. Heb de kaart niet maar ik weet nu al de kaarten zijn brak, met zelf overclock max 7 procent winst. PFFFFF ik wacht nog wel een jaartje als ik zo allemaal zie. Ik vind alleen het design mooi. Al die aftermarket kaarten vind ik niet zo mooi. En mijn wens voor 8k game dat gaat hem niet worden met deze kaarten. -O- :S }:| ;w :F :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Ik gebruik ook de RTX 3080 Gaming X Trio en heb na vele fixes geprobeerd te hebben eindelijk vastgesteld dat het aan de core clock speed ligt. Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost.
Oke dit is opvallend: Ik heb mijn GPU 106Mhz underclocked en heb zonder pauze 4.5 uur lang Warzone gespeeld. Vervolgens wilde ik de nacht eindigen met 2 potjes normale multiplayer en BOOM weer een freeze > crash. Dus dan lijkt het mij niet dat het mijn GPU is maar toch een verkeerde driver of slechte optimalisatie in veel games met de nieuwe GPU's.

Als mijn GPU een defect had lijkt het me wel heel toevallig dat 4.5uur Warzone geen issues geeft en 2 potjes multiplayer wel. Wat denk jij hierover en heb jij toevallig ook Modern Warfare om dit te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 20:21
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 02:02:
[...]

Oke dit is opvallend: Ik heb mijn GPU 106Mhz underclocked en heb zonder pauze 4.5 uur lang Warzone gespeeld. Vervolgens wilde ik de nacht eindigen met 2 potjes normale multiplayer en BOOM weer een freeze > crash. Dus dan lijkt het mij niet dat het mijn GPU is maar toch een verkeerde driver of slechte optimalisatie in veel games met de nieuwe GPU's.

Als mijn GPU een defect had lijkt het me wel heel toevallig dat 4.5uur Warzone geen issues geeft en 2 potjes multiplayer wel. Wat denk jij hierover en heb jij toevallig ook Modern Warfare om dit te testen?
Dan zou ik de drivers de schuld geven. Je kunt proberen de gehele kaart even terug te halen, dus zowel de core als het geheugen en eventueel het voltage en het nogmaals proberen. Ik heb in het verleden veel MSI kaarten gehad met dit probleem. OC'd vanaf de fabriek, maar liepen gigantisch onstabiel. Altijd bij MSI kaarten, nooit bij een Asus of EVGA.

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Damn, dit lezende wacht ik toch maar op de RoG versie.
Terwijl normaal de gaming x trio de top dog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
eL_Jay schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:01:
Damn, dit lezende wacht ik toch maar op de RoG versie.
Terwijl normaal de gaming x trio de top dog is...
Zie ook mensen met ZOTAC en EVGA kaarten met dit probleem dus het is misschien niet een MSI issue. Maar wel voornamelijk mensen met MSI kaarten lijken dit probleem te ervaren zover ik tot nu toe heb gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 20:21
Zou er idd geen angst voor hebben. Ik heb dan altijd de pech met MSI kaarten gehad, maar een ander misschien weer met een ander merk. Als het je overkomt, daar is garantie voor. :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:08:
[...]

Zie ook mensen met ZOTAC en EVGA kaarten met dit probleem dus het is misschien niet een MSI issue. Maar wel voornamelijk mensen met MSI kaarten lijken dit probleem te ervaren zover ik tot nu toe heb gelezen.
Wat mij triggert is dat de gaming x trio en de RoG vaal de ultieme top-end uitvoering waren die je hersenloos kon kopen. Nu gaat msi met de gaming. Trio de kant van de Ventus/duke op en juist de tuf meer richting high end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick.kanters
Ik heb vandaag weer shadow of the tomb raider gedaan maar na 90 minuten kreeg ik een BSOD met de foutmelding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL. Na rondgezocht te hebben op internet kwam ik op het volgende uit: https://support.microsoft...or-0xa-irqlnotlessorequal

Dit komt dus waarschijnlijk ook door de videodrivers. Nu ga ik testen of de game weer crasht na enige tijd om uit te stellen dat dit een eenmalige BSOD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:52
Als je kaart crashes veroorzaakt op default (stock) instellingen dan is je kaart toch echt stuk.

Afbeeldingslocatie: https://gpuz.techpowerup.com/20/09/20/r7w.png

Zo draait de mijne en ik heb nog geen enkele crash gezien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:31:
Als je kaart crashes veroorzaakt op default (stock) instellingen dan is je kaart toch echt stuk.

[Afbeelding]
Of de driver instabiel, zijn er driver resten op je systeem, andere windows issue of zelfs gewoon issues met de PSU.

Puur vermogen of kwaliteit zegt niet alles als je de PSU niet eerder net zo zwaar belaste (dus bijvoorbeeld een vega64 of andere kaart met zelfde verbruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:31:

[Afbeelding]

Zo draait de mijne en ik heb nog geen enkele crash gezien...
Als mijn GPU defect zou zijn is het dan niet apart hoe ik soms 4 uur lang een spel kan spelen zonder crash? En tijdens/na de crash heb ik ook geen artifacts of rare dingen, gewoon freeze en crash naar desktop. Lijkt me toch raar als dat betekend dat mijn GPU een defect heeft, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:08:
[...]

Als mijn GPU defect zou zijn is het dan niet apart hoe ik soms 4 uur lang een spel kan spelen zonder crash? En tijdens/na de crash heb ik ook geen artifacts of rare dingen, gewoon freeze en crash naar desktop. Lijkt me toch raar als dat betekend dat mijn GPU een defect heeft, of zie ik dat verkeerd?
Als Direct X een fout krijgt bij een draw resulteert dat alsnog in een error. Ik zou zelf toch wel heel huiverig zijn als er opeens errors optreden in spellen die voorheen wel prima voor je draaiden.
Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost.
Tja...

[ Voor 10% gewijzigd door Paprika op 20-09-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:10:
[...]

Als Direct X een fout krijgt bij een draw resulteert dat alsnog in een error. Ik zou zelf toch wel heel huiverig zijn als er opeens errors optreden in spellen die voorheen wel prima voor je draaiden.

[...]

Tja...
Niet elke crash resulteert in een DX error. In mijn event log zie ik ook dat tijdens crashes deze error logt: “Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered” en de RDR2 crash geeft een: ERR_GFX_STATE error. 3D mark Benchmark (20min loop) crasht ook niet en Warzone ging goed voor bijna 4-5 uur zonder crash. Zou mij wel apart lijken als het dan toch de GPU is :(

[ Voor 9% gewijzigd door zar op 20-09-2020 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Niet iedere game doet dezelfde soort drawcalls en die error van RDR2 zegt letterlijk dat de GPU een invalide status teruggeeft bij een api call.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als het opgelost is door een lagere core snelheid te handteren dan kan je GPU dus niet de fabriekswaarden aan.

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 20-09-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:54
De helft van deze meldingen doen me denken aan mijn mis-avontuur met een 5700xt vorig jaar.

Ongeveer dezelfde frequentie, ca 4h under load en hij knalde eruit. Driver stopped responding.

Ook daar was de discussie drivers of foute kaart, maar na 8 weken en 3 drivers die niets deden eindigde dat toch in een nieuwe kaart. (En een switch naar de al wat oudere maar duurdere 2070s omdat ik geen tester wilde zijn)

Moderne chips komen niet identiek uit het productieproces en mijn vermoeden is dat in de eerste golf er geëxperimenteerd wordt met welke foutjes er bij consumenten nu echt problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:20:
Niet iedere game doet dezelfde soort drawcalls en die error van RDR2 zegt letterlijk dat de GPU een invalide status teruggeeft bij een api call.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar als het opgelost is door een lagere core snelheid te handteren dan kan je GPU dus niet de fabriekswaarden aan.
Bedankt voor de uitleg. Ik weet niet zo goed wat dat allemaal betekent maar zo te horen heb jij er wel verstand van. Raad je mij aan de kaart te retourneren? Of zou een driver/update het probleem kunnen oplossen en is het handig nog even een weekje te wachten, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:05:
[...]

Bedankt voor de uitleg. Ik weet niet zo goed wat dat allemaal betekent maar zo te horen heb jij er wel verstand van. Raad je mij aan de kaart te retourneren? Of zou een driver/update het probleem kunnen oplossen en is het handig nog even een weekje te wachten, voor de zekerheid.
Je kunt hem eens zelf op een lagere frequentie laten draaien. Als het dan niet meer gebeurd dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:11:
[...]

Je kunt hem eens zelf op een lagere frequentie laten draaien. Als het dan niet meer gebeurd dan weet je genoeg.
Bedankt voor je reactie, Ik ben het nu aan het testen en ga dat de hele dag nog doen. Als hij dan wel werkt, is het dan gegarandeerd een defect? Of kan het dan alsnog een driver zijn die niet goed geoptimaliseerd is voor de snelheden of iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:33:
[...]

Bedankt voor je reactie, Ik ben het nu aan het testen en ga dat de hele dag nog doen. Als hij dan wel werkt, is het dan gegarandeerd een defect? Of kan het dan alsnog een driver zijn die niet goed geoptimaliseerd is voor de snelheden of iets?
Dan ligt 't niet aan de driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:33:
[...]

Een voeding, een moederbord dat niet met de temperatuur om kan gaan, ram dat borderline stabiel is en nu warmer wordt, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
ANdrode schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:00:
[...]

Een voeding, een moederbord dat niet met de temperatuur om kan gaan, ram dat borderline stabiel is en nu warmer wordt, etc.
Met mijn vorige videokaart RTX 2080S ging alles prima though, dus aangezien alleen mijn GPU vervangen is lijkt het mij dat de GPU het probleem is dan. (2080S werd nog heter dan mijn 3080) of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:54:
[...]

Met mijn vorige videokaart RTX 2080S ging alles prima though, dus aangezien alleen mijn GPU vervangen is lijkt het mij dat de GPU het probleem is dan. (2080S werd nog heter dan mijn 3080) of zie ik dit verkeerd?
De 3080 verbruikt alleen net een stukje meer. Doordat de crash pas na zo lang voorkomt én dat hij niet soms snel, soms na uren voorkomt zorgt er voor dat ik aan belasting denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-05 11:48

PaYnE81

XBL VandalizerNL

ANdrode schreef op zondag 20 september 2020 @ 15:00:
[...]

Dit dus, hoe ziet de rest van je systeem er uit?

Mochten er overclocks staan, draai alles eerst eens stock.
Heb je de optie om de 3080 in een ander systeem te testen?
Welke kaart had je hiervoor, wellicht trekt je PSU het net niet bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:17
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 14:05:
[...]

Ik zou de webwinkel informeren over je probleem en advies vragen wat te doen. Dan ben je waarschijnlijk sowieso al een paar werkdagen verder en misschien is er dan meer info beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

PaYnE81 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:44:
[...]

Sowieso met de aangeraden PSU testen. Core i7/Ryzen R7 is dat 750W, Core i9/Ryzen R9 is dat 850W.

De kaarten kunnen tot 375W trekken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:41

Dhrax

Prog Lord

Wim-Bart schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:03:
[...]
Sowieso met de aangeraden PSU testen. Core i7/Ryzen R7 is dat 750W, Core i9/Ryzen R9 is dat 850W.

Dat is echt de max peak power welke je in een realistische omgeving niet gaat aantikken.
Zie ook https://www.guru3d.com/ar...80_founder_review,33.html

Hier geeft hij ook aan dat het totale vermogen in alle gevallen onder de 500W lag voor het gehele systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Dhrax schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:07:
[...]

Dat is echt de max peak power welke je in een realistische omgeving niet gaat aantikken.
Zie ook https://www.guru3d.com/ar...80_founder_review,33.html

Hier geeft hij ook aan dat het totale vermogen in alle gevallen onder de 500W lag voor het gehele systeem.
Ik betwijfel deze resultaten. De 3080 kan 375W aantikken, tel daar CPU bij op, in mijn geval 153W (R9 OC) dan zit je al op de 525W. Dan heb je nog niet eens de Fan's, MB, USB, Memory, SSD's er bij.

Mijn Ryzen 3900 systeempje (zie user systemen) met 5700XT trekt tijdens FiveM al tussen de 640-670 Watt uit de muur en met F1 2020 trek ik al 730W piek.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wim-Bart schreef op zondag 20 september 2020 @ 17:03:
[...]

Piek in gamen kan met de Trio 385w zijn, met zwaarder gebruik 425w.
verbruik van FE en oa Ventus ligt lager(+-50w)
Wim-Bart schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:19:
[...]

Ik betwijfel deze resultaten. De 3080 kan 375W aantikken, tel daar CPU bij op, in mijn geval 153W (R9 OC) dan zit je al op de 525W. Dan heb je nog niet eens de Fan's, MB, USB, Memory, SSD's er bij.

Mijn Ryzen 3900 systeempje (zie user systemen) met 5700XT trekt tijdens FiveM al tussen de 640-670 Watt uit de muur en met F1 2020 trek ik al 730W piek.
Elke voeding trek meer uit de muur als het niet 100% efficiënt is.

[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 20-09-2020 18:22 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
PaYnE81 schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:44:
[...]

Ik kan het helaas niet in een ander systeem testen. Ik heb een 850W corsair platinum PSU en gebruik 3 aparte PCIe kabels. Ik had een 2080Super, die werkte perfect. Ik heb geen overclocks, alleen mijn RAM heb ik op XMP1 (werkte altijd prima, dus ram of psu lijkt mij niet het probleem)

ASUS strix z390-f moederbord.
I9 9900k CPU (ook altijd top gewerkt)
32GB corsair Vengeance RGB pro 3200Mhz

Vandaag 5.5 uur lang RDR2 gespeeld zonder crash. Dit wel met een 170Mhz downclock dus runt nu op totaal 1800Mhz ongeveer. Wel heb ik soms wat stuttering in steden. Ik snap er helemaal niets van, geen idee wat dit kan zijn en wat ik moet. Wil eigenlijk RMA’en maar straks is t een driver en dan zit ik maanden zonder GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:42:
[...]

Ik kan het helaas niet in een ander systeem testen. Ik heb een 850W corsair platinum PSU en gebruik 3 aparte PCIe kabels. Ik had een 2080Super, die werkte perfect. Ik heb geen overclocks, alleen mijn RAM heb ik op XMP1 (werkte altijd prima, dus ram of psu lijkt mij niet het probleem)

ASUS strix z390-f moederbord.
I9 9900k CPU (ook altijd top gewerkt)
32GB corsair Vengeance RGB pro 3200Mhz

Vandaag 5.5 uur lang RDR2 gespeeld zonder crash. Dit wel met een 170Mhz downclock dus runt nu op totaal 1800Mhz ongeveer. Wel heb ik soms wat stuttering in steden. Ik snap er helemaal niets van, geen idee wat dit kan zijn en wat ik moet. Wil eigenlijk RMA’en maar straks is t een driver en dan zit ik maanden zonder GPU.
Hoezo maanden, schaarste ontslaat de leverancier niet van een acceptabele reparatie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hackus schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:20:
[...]

Piek in gamen kan met de Trio 385w zijn, met zwaarder gebruik 425w.
verbruik van FE en oa Ventus ligt lager(+-50w)

[...]

Elke voeding trek meer uit de muur als het niet 100% efficiënt is.
Lijkt me heel erg stug dat ie 385 - 425W trekt, als Nvidia er een powercap op heeft zitten van 340W.
Verder hebben diverse reviewers al laten zien dat de gpu, volledig gestresst max. 340W trekt uit de muur......

Of bedoel je met cpu gebruik erbij, dan zou dat kunnen, maar alleen de gpu, nee, geloof ik niet.

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaLoona schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:19:
[...]

Lijkt me heel erg stug dat ie 385 - 425W trekt, als Nvidia er een powercap op heeft zitten van 340W.
Verder hebben diverse reviewers al laten zien dat de gpu, volledig gestresst max. 340W trekt uit de muur......

Of bedoel je met cpu gebruik erbij, dan zou dat kunnen, maar alleen de gpu, nee, geloof ik niet.
https://www.techpowerup.c...080-gaming-x-trio/29.html

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Ja met cpu verbruik erbij dus, dat bedoel ik, en een 9900K gelocked op 5GHz ook nog, duh... En Furmark...., nvm, onrealistisch

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaLoona schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:27:
[...]

Ja met cpu verbruik erbij dus, dat bedoel ik, en een 9900K gelocked op 5GHz ook nog, duh... En Furmark...., nvm, onrealistisch
GPU only !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Peak gaming performance, daar zit altijd cpu verbruik bij, al is het niet veel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DaLoona schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:37:
[...]

Peak gaming performance, daar zit altijd cpu verbruik bij, al is het niet veel ;)
80w voor cpu ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
For this test, we measure power consumption of only the graphics card via the PCI-Express power connector(s) and PCI-Express bus slot. A Keithley Integra 2700 digital multimeter with 6.5-digit resolution is used for all measurements. Again, these values only reflect the card's power consumption as measured at its DC inputs, not that of the whole system.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Paprika schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:38:
For this test, we measure power consumption of only the graphics card via the PCI-Express power connector(s) and PCI-Express bus slot. A Keithley Integra 2700 digital multimeter with 6.5-digit resolution is used for all measurements. Again, these values only reflect the card's power consumption as measured at its DC inputs, not that of the whole system.
Aaah kijk dat had ik niet gelezen, dan heb ik niks gezegd 8)7

Edit:
Benieuwd wat de mijne dan doet (als ik hem krijg over 6 maanden _O- ) met mijn 2700X en PBO aan, iemand hier toevallig zo'n cpu en een 3080?

[ Voor 12% gewijzigd door DaLoona op 20-09-2020 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Wim-Bart schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:44:
[...]

Hoezo maanden, schaarste ontslaat de leverancier niet van een acceptabele reparatie tijd.
Dat is waar, maar een reparatieproces op een nieuw product vind ik ook niet al te fijn. Ik denk eigenlijk nog steeds dat het geen power issue is want dan zou de PC sneller crashen en niet pas naar een paar uur (lijkt mij) Bovendien lijkt het me dat als het een power issue is, dat de PC helemaal crasht (uit gaat) en niet alleen naar het bureaublad. Of heb ik dit verkeerd?

Als ik binnen 1 week geen fix heb dan ga ik hem maar opsturen voor reparatie of vervanging denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
ANdrode schreef op zondag 20 september 2020 @ 16:31:
[...]

De 3080 verbruikt alleen net een stukje meer. Doordat de crash pas na zo lang voorkomt én dat hij niet soms snel, soms na uren voorkomt zorgt er voor dat ik aan belasting denk.
Als het een power issue is, zou de PC dan niet volledig uitschakelen of opnieuw opstarten i.p.v. alleen maar naar mijn bureaublad te crashen? En zou de crash dan niet juist veel sneller gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:21:
[...]

Als het een power issue is, zou de PC dan niet volledig uitschakelen of opnieuw opstarten i.p.v. alleen maar naar mijn bureaublad te crashen? En zou de crash dan niet juist veel sneller gebeuren?
Je kan allerlei vormen van instabiliteit hebben. Sinds het nieuwe driver model van Vista zorgt het in ieder geval vaak niet meer voor een hele crash als er een device driver crashed (door bug, fout in communicatie, etc).

Het zou gewoon handig zijn als je (systeem) temperatuur en voeding kan uitsluiten.

Zulke issues kunnen overigens ook door de driver komen of door interacties tussen hardware. Lastig te debuggen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 11:04
Superduif schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 20:08:
Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn MSI Ventus 3X OC.

Na een paar minuten van spelen crashed de game. Volgens Windows Event Viewer zie ik de error "Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered". Dus het zal wel een driver issue zijn.

Heb verschillende posts gevonden op Reddit die ook dezelfde problemen hadden. Dit waren mensen die ook een MSI gpu hebben. Ook op Linus Tech tips

https://linustechtips.com/main/topic/1248333-rtx-3080-crash/

https://www.reddit.com/r/...tx_3080_crashes_help_pls/

https://www.reddit.com/r/...tx_3080_experiencing_any/

https://www.reddit.com/r/...gabyte_crashing_in_games/

https://www.reddit.com/r/...g_in_some_games_any_help/

Veel van deze posts zijn weggehaald door Nvidia moderators. Maar er staan nog wel handige comments in.
Ik gebruik ook de RTX 3080 Gaming X Trio en heb na vele fixes geprobeerd te hebben eindelijk vastgesteld dat het aan de core clock speed ligt. Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost. Heb shadow of the romb raider in max settings 1440p-144hz kunnen spelen voor 4 uur lang zonder enkele crash. Ik hoop dat dit ook voor jouw werkt :) [Afbeelding]

"Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered" is altijd een onstabiele kaart en heeft eigenlijk niets te maken met de drivers.
wat jij "fix" noemt is eigenlijk een work-around. Je hebt een instabiele kaart. Ik zou dit niet accepteren.
Out of the box moet de kaart gewoon stabiel zijn anders is het reden voor RMA imo.
Waarschijnlijk als je de kloksnelheid omlaag zet of het voltage ophoogt is hij wel weer stabiel, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik ben wel benieuwd hoe een RMA proces gaat lopen nu en met name hoelang dit gaat duren.
Persoonlijk zou ik de kaart terugsturen op basis van "kopen op afstand", dan kunnen ze niets anders dan je geld terug sturen.
Wel heel zuur dat je bij de gelukkigen hoort die een kaart kon scoren, maar een kaart hebt ontvangen die niet in orde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Heb je de voeding op single rail of multi rail staan? Bij mijn HX850i stond deze op multi en hoorde ik af en toe een tik geluid komen uit de voeding bij volle belasting (340w) op single rail gezet en nergens last meer van.

Edit: gaat om een rtx2080ti

[ Voor 6% gewijzigd door Q_7 op 20-09-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
Heb dus ongeveer hetzelfde probleem... Ik heb een MSI Ventus OC en na een tijdje crashen sommige games gewoon of zitten ze vast, het gebeurt niet super vaak maar vandaag Warzone toch 3 crashes... Ook eens underclocken?

Btw: iemand een idee of de drivers bij een nieuwe kaart sneller worden ge-update? Uit vorige ervaringen ofzo?

[ Voor 20% gewijzigd door vinny98 op 21-09-2020 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zou als ik jullie was ook eens proberen te underclocken. Natuurlijk mag je ervan uitgaan dat alles volgens de specificaties werkzaam moet zijn, maar in dit geval kan het aan de drivers liggen.

PS. volgens @gilla013 dus 100% zeker een brakke kaart.. als dat zo is, zou ik ook zo snel mogelijk een RMA regelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Luxicon op 21-09-2020 00:04 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-03 00:09
zar schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 17:51:
Intro
Beste Tweakers,
Ik heb sinds gisteren een MSI Gaming X trio RTX 3080 in mijn PC, en ik ervaar problemen. Mijn vermoeden is dat het de drivers zijn maar ik zie nergens mensen met issues dus dat baart mij toch enige zorgen.

Het probleem
Tijdens het gamen ervaar ik crashes, soms na een paar minuten maar soms ook pas na een paar uur gamen. tijdens het spelen bevriest het scherm opeens en dan crasht het naar mijn bureablad.In Modern Warfare krijg ik de volgende error: https://imgur.com/gallery/6xVbaps en in RDR2 crash ik ook naar het bureaublad na een freeze en krijg ik de ERR_GFX_STATE error. in Far cry 5 krijg ik ook een crash maar daar staat geen code of iets bij (wel precies het zelfde probleem: Freeze > crash naar bureaublad) Ik heb al op google gezocht naar oplossingen maar niets heeft gewerkt.

Al geprobeerd
- Laatste drivers gedownload
- Fresh windows install
- temperaturen zijn prima
- PSU is compatibel, 850W platinum en ik gebruik 3 aparte pcie kabels

Tot slot

Ik vraag mij af wat de oorzaak van dit probleem kan zijn en of er andere mensen ook problemen ervaren met een RTX 3080 of met de laatste drivers. Is dit een GPU issue, of is dit gewoon een driver issue?

Ik heb gezocht naar posts op Reddit en zelf ook daar gepost maar ik kan niemand vinden met dezelfde problemen. Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen om erachter te komen of mijn GPU een defect heeft of dat er een driver issue of iets is.
Maak je gebruik van een riser cable en een AMD ryzen B550 of X570 systeem? Dan kan het zijn dat je riser cable geen PCI express 4.0 ondersteunt. Moet je even in je bios terug naar 3.0 switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:01
Voor RDR2 is dit een bekende crash error en zijn een aantal dingen te proberen: standaard draait het vulkan api, naar DX12 zetten kan helpen.

Maar niet in mijn geval. Ik krijg de gfx error een stuk minder als ik mn turbo boost van mn cpu uit zet.

Ik heb den i7 4770 en 1070ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
gilla013 schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:40:
[...]

[...]

"Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered" is altijd een onstabiele kaart en heeft eigenlijk niets te maken met de drivers.
Oh toen ik het googelde zag ik veel mensen die (niet alleen recent) deze errors wel eens hebben gehad maar dat bleek niet altijd een defecte kaart te zijn. Zou je mij kunnen uitleggen waarom die error gegarandeerd staat voor een defecte kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Luxicon schreef op maandag 21 september 2020 @ 00:03:
Ik zou als ik jullie was ook eens proberen te underclocken. Natuurlijk mag je ervan uitgaan dat alles volgens de specificaties werkzaam moet zijn, maar in dit geval kan het aan de drivers liggen.
Heb hem met 105Mhz underclocked en het probleem lijkt daarmee verholpen, ik vraag me af wat dit is en of ik hem nou maar moet RMA’en of het accepteren en (eventueel) hopen op een fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Sn0wblind schreef op maandag 21 september 2020 @ 00:05:
[...]

Maak je gebruik van een riser cable en een AMD ryzen B550 of X570 systeem? Dan kan het zijn dat je riser cable geen PCI express 4.0 ondersteunt. Moet je even in je bios terug naar 3.0 switchen.
Nope, i9 9900k. Ik maak geen gebruik van een riser cable of iets.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:24

DataGhost

iPL dev

zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 01:26:
[...]

Oh toen ik het googelde zag ik veel mensen die (niet alleen recent) deze errors wel eens hebben gehad maar dat bleek niet altijd een defecte kaart te zijn. Zou je mij kunnen uitleggen waarom die error gegarandeerd staat voor een defecte kaart?
Vaak is dat wel zo. Het kan ook komen door andere oververhitte componenten, brak geheugen e.d. maar dan verwacht je ook andere, generieke BSODs enzo. Jij hebt nu alleen je videokaart gewisseld in een verder werkend systeem en nu heb je issues die je niet direct terugvindt op internet. Als het een bug in de driver was zou je veel meer posts daarover vinden en hadden reviewers er waarschijnlijk ook last van gehad. Kan altijd nog natuurlijk, maar op dit moment niet superlogisch. Ook zijn driverbugs doorgaans reproduceerbaar omdat ze meestal op vaste momenten of na een vaste serie handelingen optreden, niet "ergens tussen een paar minuten en een paar uur".

Je driver praat tegen je videokaart, niet het OS. Als de videokaart vervolgens een response terugstuurt die de driver niet verwacht kan het best gebeuren dat de driver crasht. Het OS weet niet dat het eigenlijk door de kaart komt (het OS weet vrijwel niks van de kaart, daar zijn de drivers voor) en kan alleen maar zeggen dat de driver gecrasht is. Nou is het verder de vraag of hardware-issues belangrijk genoeg zijn om een hele bult performanceverminderende error-checking aan de drivers toe te voegen. Een harde crash is meestal prima.

Als het aanpassen van de kloksnelheid van je kaart het probleem oplost weet je eigenlijk helemaal zeker dat het de driver niet is. Dan is er hardwarematig iets mis met je kaart. Een softwarematige "fix" zal je vanuit Nvidia niet hoeven te verwachten (sterker nog: kijk naar de shit die Apple over zich heen kreeg met het terugklokken van iPhones met slechte batterijen) en die zal je dus zelf moeten toepassen: je kaart langzamer laten draaien. Als je hier nu geen garantie op claimt maak je je kaart ook praktisch onverkoopbaar later. Ik ken maar weinig mensen die vrijwillig een kaart met kuren kopen voor een hoog bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilla013
Je hebt een kaart waarvan de chip de standaard klok snelheid niet aan kan. Als je hem niet rma stuurt en je wilt hem ooit verkopen, dan gaat die persoon hem weer stock draaien en crasht hij. Dus dan moet je het gaan toelichten bij de verkoop. Menig koper waaronder ik, haakt dan (terecht) af.
Dit probleem kan je bij iedere kaart reproduceren door de kloksnelheid hoger te zetten dan de chip aan kan. Nvidia geeft dan die driver has recovered error in de event log als hij die oc niet aankan. Als hij nog minder stabiel is slaat je pc vast en herstart je deze vanzelf of heeft een handmatige harde restart nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gilla013
Ik raad je wel aan om voor de zekerheid de kaart in een andere pc te testen. Die zou in dezelfde omstandigheden dezelfde problemen moeten geven. Anders wordt rma een probleem(probleem is dan niet te reproduceren) en kan je alleen retouren op basis van koop op afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zar
DataGhost schreef op maandag 21 september 2020 @ 01:39:
[...]

Vaak is dat wel zo. Het kan ook komen door andere oververhitte componenten, brak geheugen e.d. maar dan verwacht je ook andere, generieke BSODs enzo. Jij hebt nu alleen je videokaart gewisseld in een verder werkend systeem en nu heb je issues die je niet direct terugvindt op internet. Als het een bug in de driver was zou je veel meer posts daarover vinden en hadden reviewers er waarschijnlijk ook last van gehad. Kan altijd nog natuurlijk, maar op dit moment niet superlogisch. Ook zijn driverbugs doorgaans reproduceerbaar omdat ze meestal op vaste momenten of na een vaste serie handelingen optreden, niet "ergens tussen een paar minuten en een paar uur".

Je driver praat tegen je videokaart, niet het OS. Als de videokaart vervolgens een response terugstuurt die de driver niet verwacht kan het best gebeuren dat de driver crasht. Het OS weet niet dat het eigenlijk door de kaart komt (het OS weet vrijwel niks van de kaart, daar zijn de drivers voor) en kan alleen maar zeggen dat de driver gecrasht is. Nou is het verder de vraag of hardware-issues belangrijk genoeg zijn om een hele bult performanceverminderende error-checking aan de drivers toe te voegen. Een harde crash is meestal prima.
Hartstikke bedankt voor de uitleg, I appreciate it.
Als het aanpassen van de kloksnelheid van je kaart het probleem oplost weet je eigenlijk helemaal zeker dat het de driver niet is. Dan is er hardwarematig iets mis met je kaart. Een softwarematige "fix" zal je vanuit Nvidia niet hoeven te verwachten (sterker nog: kijk naar de shit die Apple over zich heen kreeg met het terugklokken van iPhones met slechte batterijen) en die zal je dus zelf moeten toepassen: je kaart langzamer laten draaien. Als je hier nu geen garantie op claimt maak je je kaart ook praktisch onverkoopbaar later. Ik ken maar weinig mensen die vrijwillig een kaart met kuren kopen voor een hoog bedrag.
gilla013 schreef op maandag 21 september 2020 @ 01:40:
Je hebt een kaart waarvan de chip de standaard klok snelheid niet aan kan. Als je hem niet rma stuurt en je wilt hem ooit verkopen, dan gaat die persoon hem weer stock draaien en crasht hij. Dus dan moet je het gaan toelichten bij de verkoop. Menig koper waaronder ik, haakt dan (terecht) af.
Dit probleem kan je bij iedere kaart reproduceren door de kloksnelheid hoger te zetten dan de chip aan kan. Nvidia geeft dan die driver has recovered error in de event log als hij die oc niet aankan. Als hij nog minder stabiel is slaat je pc vast en herstart je deze vanzelf of heeft een handmatige harde restart nodig.
Dat klinkt inderdaad wel logisch, en het uiteindelijk verkopen van de kaart is dan ook inderdaad een stuk moeilijker, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga maar gewoon gebruik maken van mijn herroepingsrecht zodat ik een nieuwe kaart krijg zodra deze weer op voorraad zijn. Een kaart die niet 100% werkt zoals die moet werken gaat mij alleen maar stress geven en de verkoop over een paar jaar vermoeilijken en bovendien zal die dan ook minder re-sell value hebben. Ik heb hem aangeschaft bij Megekko dus gebruik maken van mijn herroepingsrecht zal wel goed en vlot gaan.

Thanks for the input allemaal, de kaart gaat retour! Dan maar een maandje of twee wachten op een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Q_7 schreef op zondag 20 september 2020 @ 23:55:
Heb je de voeding op single rail of multi rail staan? Bij mijn HX850i stond deze op multi en hoorde ik af en toe een tik geluid komen uit de voeding bij volle belasting (340w) op single rail gezet en nergens last meer van.

Edit: gaat om een rtx2080ti
Met hierboven ^^ standaard staat multirail aan wat ervoor zou kunnen zorgen bij hoge belasting dat de rails gaan dippen.

Via de software even aanpassen naar single rail en verder testen, met de iCue software en een usb kabeltje zo te fixen.

https://www.corsair.com/us/en/icue

Kan eventueel ook een schakelaar op de voeding zijn bij de non i moddelen.

[ Voor 5% gewijzigd door TRAXION op 21-09-2020 03:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 03:07:
[...]

Met hierboven ^^ standaard staat multirail aan wat ervoor zou kunnen zorgen bij hoge belasting dat de rails gaan dippen.

Via de software even aanpassen naar single rail en verder testen, met de iCue software en een usb kabeltje zo te fixen.

https://www.corsair.com/us/en/icue
Ik heb een multi-rail switch op mijn PSU, maar hij staat al op single rail - dus ik ben bang dat dat niet van invloed is in mijn geval. Ik heb besloten de kaart maar te retourneren en achteraan te sluiten met een nieuwe pre-order..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 03:11:
[...]

Ik heb een multi-rail switch op mijn PSU, maar hij staat al op single rail - dus ik ben bang dat dat niet van invloed is in mijn geval. Ik heb besloten de kaart maar te retourneren en achteraan te sluiten met een nieuwe pre-order..
Zou toch even een aantal daagjes wachten sowieso melden @ verkoper, wie weet komt er wel een quikfix oid.

Je zou eventueel ook nog kunnen proberen in een ander systeem.
Theoretisch kan het probleem ook bij je geheugen of cpu liggen gezien deze nu ook zwaarder belast worden nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 03:14:
[...]

Zou toch even een aantal daagjes wachten sowieso melden @ verkoper, wie weet komt er wel een quikfix oid.

Je zou eventueel ook nog kunnen proberen in een ander systeem.
Theoretisch kan het probleem ook bij je geheugen of cpu liggen gezien deze nu ook zwaarder belast worden nu.
Ik heb helaas geen ander systeem waar ik de kaart in kan testen maar ik zal dat proberen ergens te regelen, zodat ik meteen kan uitsluiten dat de rest van mijn PC in orde is - bedankt voor de tip. Ik zal de verkoper ook laten weten wat er aan de hand is, kijken of ze hier meer klachten over hebben.

Eind deze week meld ik hem dan retour. Als ik een nieuwe ga bestellen, heb je dan een aanrader? Misschien ASUS STRIX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 03:20:
[...]

Ik heb helaas geen ander systeem waar ik de kaart in kan testen maar ik zal dat proberen ergens te regelen, zodat ik meteen kan uitsluiten dat de rest van mijn PC in orde is - bedankt voor de tip. Ik zal de verkoper ook laten weten wat er aan de hand is, kijken of ze hier meer klachten over hebben.

Eind deze week meld ik hem dan retour. Als ik een nieuwe ga bestellen, heb je dan een aanrader? Misschien ASUS STRIX?
Dit soort gedoe kan met elke kaart voorkomen uiteindelijk komen de chips en geheugen uit allemaal uit dezelfde fabrieken dus of je nou merk a b of c neemt of zelfs een founders edition het kan altijd defect geleverd zijn.

Maar zou eerst proberen alles uit te sluiten want als je een downclock hebt gedaan op zowel memory als core kan ik me bijna niet voorstellen dat het de kaart zelf is.

De overclock achtige crashes als de kaart op het randje loopt zijn ook zo wazig maar altijd op te lossen door te downclocken.

Als je toevallig nog een 2de schijf hebt zou ik een schone Windows installeren en even schoon beginnen en dan nog eens testen.

Ik ga ervanuit dat de quality control op de chips best hoog is en de kans dat je echt een defecte kaart hebt heel erg klein is gezien de vorige generaties waar het rond de 1 op 1000 was zo een beetje en dit zich meestal uitte in duidelijke artifects.

Zelfs mining kaarten uit de pascal serie welke maanden langs misbruikt zijn draaien nog zonder problemen.
Ik zou me nog niet teveel zorgen maken als ik jou was en even verder puzzelen voordat je daadwerkelijk de kaart retour stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 03:34:
[...]
Maar zou eerst proberen alles uit te sluiten want als je een downclock hebt gedaan op zowel memory als core kan ik me bijna niet voorstellen dat het de kaart zelf is.
Ik heb de downclock alleen op de core gedaan, niet op de memory. Heb vandaag 6 uur lang Modern Warfare kunnen spelen en er is niets mis gegaan sinds de downclock. Bedoel je dat je dus denkt dat het niet mijn kaart is die defect is?
Als je toevallig nog een 2de schijf hebt zou ik een schone Windows installeren en even schoon beginnen en dan nog eens testen.
Ik doe wel gewoon een fresh windows installation morgen en kijk even hoe alles dan gaat op stock speed dus zonder te underclocken. Maar als het dan nog crasht dan heb ik haast geen andere keuze dan de GPU retour te sturen lijkt me. Ik wil nog wel proberen de GPU in een andere pc te testen maar ik heb geen andere pc en ken ook niet iemand met een PSU die deze GPU aan kan..dus dat gaat denk ik niet lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Ik zou voor het terug sturen in ieder geval alles uitsluiten, of zelfs in contact gaan met de leverancier en de zaak voorleggen.

Misschien is het zelfs mogelijk de kaart enkele weken/maanden te gebruiken met een downclock totdat de voorraden op peil zijn zodat je gewoon direct een nieuwe kan krijgen.

Wat ook kan is dat de kaart te aggresief boost volgens een profiel in de firmware en dat de fabrikant een andere bios releast waarbij deze een mildere boost krijgt.

Dit is dan ook meteen het nadeel met aib kaarten welke harder lopen dan de standaard edities.

Ze hebben waarschijnlijk een profiel aangemaakt op een x aantal kaarten waarbij het schijnbaar goed ging met x% marge en als je de core op deze kaart dat dan net niet red is dar genoeg reden tot omruil.

Vooralsnog heb je 24 maanden garantie vanuit de winkelier dus of je hem nu binnen 1 week terug stuurt of over 6 maanden ze zijn verplicht het op te lossen.

Wel is het zo dat je makkelijker je geld terug zou kunnen krijgen mocht je besluiten hem nu terug te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:39
De meeste FE reviews zeggen dat er amper tot geen overklok mogelijk is, vaak maar enkele tientallen MHz. Ik vraag me dan ook af of al die AIB OC kaarten niet risico lopen op deze problemen?

Zou Nvidia niet middels drivers het boost gedrag van de kaarten kunnen beïnvloeden?

Is het wellicht zo dat de high end kaarten zoals Strix OC en Aorus er nog niet zijn omdat men handmatig moet binnen?

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
Man... hoop nu ook wel echt niet dat dit een probleem is met mijn kaart... Maar als ik zo hier het topic lees lijkt het dat ik met hetzelfde probleem zit, ik ga voor de zekerheid even wachten tot de volgende Driver Update en anders stuur ik hem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
vinny98 schreef op maandag 21 september 2020 @ 11:29:
Man... hoop nu ook wel echt niet dat dit een probleem is met mijn kaart... Maar als ik zo hier het topic lees lijkt het dat ik met hetzelfde probleem zit, ik ga voor de zekerheid even wachten tot de volgende Driver Update en anders stuur ik hem terug.
Heb je precies het zelfde probleem en dezelfde videokaart? Ik heb de verkoper (Megekko) een email gestuurd en het probleem uitgelegd. Ik wacht op reactie en als je wilt zal ik je een update geven wanneer ik antwoord/verduidelijking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 13:12:
[...]

Heb je precies het zelfde probleem en dezelfde videokaart? Ik heb de verkoper (Megekko) een email gestuurd en het probleem uitgelegd. Ik wacht op reactie en als je wilt zal ik je een update geven wanneer ik antwoord/verduidelijking heb.
Helemaal dezelfde, Ventus x3 OC. Ik heb het bij Alternate gekocht en ik had hun via messenger gecontacteerd, dit was hun respons:

"Hey Milan, het is inderdaad mogelijk dat het komt door de drivers omdat deze nog niet zijn geoptimaliseerd. Indien je ontevreden bent over het product kan je deze altijd naar ons retour sturen.
Zouden we je alvast mogen vragen wat de configuratie is van je computer alsook alle drivers te updaten."

Ga dus inderdaad gewoon een driver update opwachten en voor het moment underclocken. Ze zeggen ook moest ik het terugzenden het tt 8(!) Weken kan duren voor ik hem van reparatie terug krijg, laten we hopen dat dat niet zo is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 10:40

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Repareren? Ding is dead on arrival, omruilen! Of anders gewoon terugsturen en opnieuw bestellen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
Huigie schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:06:
Repareren? Ding is dead on arrival, omruilen! Of anders gewoon terugsturen en opnieuw bestellen.
Graag zelfs, maar met dat er zo weinig RTX 3080 zijn ben ik bang dat ik misschien wel maanden zonder kaart ga zitten, ik krijg ook geen voorrang (wat misschien normaal is) volgens Alternate op andere kaarten dus een pc zonder kaart is ook maar wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
vinny98 schreef op maandag 21 september 2020 @ 14:01:
[...]

Helemaal dezelfde, Ventus x3 OC. Ik heb het bij Alternate gekocht en ik had hun via messenger gecontacteerd, dit was hun respons:

"Hey Milan, het is inderdaad mogelijk dat het komt door de drivers omdat deze nog niet zijn geoptimaliseerd. Indien je ontevreden bent over het product kan je deze altijd naar ons retour sturen.
Zouden we je alvast mogen vragen wat de configuratie is van je computer alsook alle drivers te updaten."

Ga dus inderdaad gewoon een driver update opwachten en voor het moment underclocken. Ze zeggen ook moest ik het terugzenden het tt 8(!) Weken kan duren voor ik hem van reparatie terug krijg, laten we hopen dat dat niet zo is...
Bedankt voor het delen van deze info :D. Ik zal de eerstvolgende driver update afwachten en als het dan niet is opgelost gaat ie meteen retour en koop ik een nieuwe. Als je in MSI afterburner “Power limit” in je OSD zet, geeft die dan tijdens het gamen ook “LIM power” weer? Vraag me af of dat normaal is namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:04:
[...]

Bedankt voor het delen van deze info :D. Ik zal de eerstvolgende driver update afwachten en als het dan niet is opgelost gaat ie meteen retour en koop ik een nieuwe. Als je in MSI afterburner “Power limit” in je OSD zet, geeft die dan tijdens het gamen ook “LIM power” weer? Vraag me af of dat normaal is namelijk.
Ja dat is normaal deze waarde kan variëren en betekend dat je ergens een bottleneck raakt welke bepaald zijn door de kaart.

Dus in dit geval dat je het maximaal vermogen raakt gespecificeerd in de firmware van de kaart.

Overigens zou ik zelf downclocken en enkele weken/maanden wachten, de kans dat je meer gaat betalen is aanwezig en als je over 2 maanden de kaart retour stuurt zal je waarschijnlijk ook gewoon een omruiling krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door TRAXION op 21-09-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:10:
[...]

Ja dat is normaal deze waarde kan variëren en betekend dat je ergens een bottleneck raakt welke bepaald zijn door de kaart.

Dus in dit geval dat je het maximaal vermogen raakt gespecificeerd in de firmware van de kaart.
Aha thanks. Het valt mij namelijk op dat als ik World of Warcraft speel (zonder underclock!) mijn game niet crasht maar dat is ook de enige game waarbij de GPU load maar op 50% zit en ik geen LIM power melding krijg van MSI afterburner. Is het raar dat ik dus niet crash met de kaart op 2040Mhz als de GPU load/power niet hoog is? Of is het normaal dat een hogere snelheid wel stabiel kan zijn als de load niet hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:13:
[...]

Aha thanks. Het valt mij namelijk op dat als ik World of Warcraft speel (zonder underclock!) mijn game niet crasht maar dat is ook de enige game waarbij de GPU load maar op 50% zit en ik geen LIM power melding krijg van MSI afterburner. Is het raar dat ik dus niet crash met de kaart op 2040Mhz als de GPU load/power niet hoog is? Of is het normaal dat een hogere snelheid wel stabiel kan zijn als de load niet hoog is?
Correct je zou eens kunnen kijken met bvb gpu-z of de crash gebeurd bij een bepaald voltage/warmte punt.
Deze gpu's hebben bepaalde powerstates waarop ze draaien het kan bvb zijn dat hij enkelt op een bepaalde powerstate crashed omdat deze dan net niet helemaal stabiel is en bvb bij een switch doordat er even een moment is van rust in game bvb dat hij op dat moment crashed.

Of dat de warmte net even boven een punt komt en dan een crash of dat de snelheid even piekt en dan crashed.

Het kan ook zijn dat sommige spellen de core net iets anders loaden dan andere games, bvb met overwatch had ik af en toe een artifact waarbij mijn hele game paars werd door een overclock terwijl ik met welke game of stresstest dit probleem niet ondervond.

Dus het zou kunnen dat ze dan de driver/firmware aanpassen dat in bepaalde usecase scenario's ze de powerstates iets strakker zetten zodat deze problemen zich niet voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:21:
[...]

Correct je zou eens kunnen kijken met bvb gpu-z of de crash gebeurd bij een bepaald voltage/warmte punt.
Deze gpu's hebben bepaalde powerstates waarop ze draaien het kan bvb zijn dat hij enkelt op een bepaalde powerstate crashed omdat deze dan net niet helemaal stabiel is en bvb bij een switch doordat er even een moment is van rust in game bvb dat hij op dat moment crashed.

Of dat de warmte net even boven een punt komt en dan een crash of dat de snelheid even piekt en dan crashed.

Het kan ook zijn dat sommige spellen de core net iets anders loaden dan andere games, bvb met overwatch had ik af en toe een artifact waarbij mijn hele game paars werd door een overclock terwijl ik met welke game of stresstest dit probleem niet ondervond.

Dus het zou kunnen dat ze dan de driver/firmware aanpassen dat in bepaalde usecase scenario's ze de powerstates iets strakker zetten zodat deze problemen zich niet voordoen.
Aha thanks again voor de mooie uitleg.

Ik vond het vreemd dat WoW niet crasht op de 2040Mhz clock snelheid maar blijkbaar is dat dus normaal aangezien de GPU load laag is, is het niet echt een goede game om te testen of mijn mijn GPU stabiel is op die clock snelheid.
Heb ik dit goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

Zat deze kaart in je machine toen je windows voor de 1e keer opstartte?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Huigie schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:53:
Zat deze kaart in je machine toen je windows voor de 1e keer opstartte?
Ik had mijn pc 3 dagen volledig uit staan (ook niet aangesloten) en toen de GPU binnen kwam heb ik deze erin gedaan en de PC toen weer aangesloten en opgestart. Bedoel je voor de 1e keer dat ik een verse Windows installatie opstartte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

"Fresh windows install" - Toen je dit installeerde, zat die 3080 er toen al in?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-05 19:54
Sowieso bij vervanging oude kaart voor nieuwe:

DDU gebruiken alles verwijderen, PC uit, kaart vervangen, booten, driver installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Huigie schreef op maandag 21 september 2020 @ 15:58:
"Fresh windows install" - Toen je dit installeerde, zat die 3080 er toen al in?
Nee, toen had ik nog alleen mijn iGPU van mijn i9 9900k.
Pagina: 1 2 ... 8 Laatste