Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

smocho schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:43:
Er staat in de driver release notes van 456.55 whql wel dat de stabiliteit van de 30xx serie kaarten in bepaalde games verbeterd is, ik probeer uit te vinden welke games dat dan zijn maar kan er weinig van terug vinden...
Er is in ieder geval een update geweest voor Warzone, ik vermoed ook tomb raider (maar dat is een gok.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Misschien is het al voorbij gekomen maar hier nog een roundup bij Techpowerup vd AIB reacties waarbij o.a. Gainward wel interessant is. Volgensmij claimen zij nvidia's requirements compleet te volgen.

NVIDIA AIB Partners Clarify RTX 3080/3090 Crash to Desktop Issues, Capacitor Choices

ps: MSI heeft ook aanpassingen gedaan aan hun pscaps/mlcc configuratie.

[ Voor 37% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2020 19:05 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 08:35
Help!!!! schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:32:
Misschien is het al voorbij gekomen maar hier nog een roundup bij Techpowerup vd AIB reacties waarbij o.a. Gainward wel interessant is. Volgensmij claimen zij het nvidia's requirements compleet te volgen.

NVIDIA AIB Partners Clarify RTX 3080/3090 Crash to Desktop Issues, Capacitor Choices

Interressant. Ik heb een MSI x trio in order staan maar ga nu natuurlijk wel even kijken of ik wel een Rev B (met 2 x MLCC groep) geleverd krijg.
Was eigenlijk niet onder de indruk van het probleem maar nu MSI zelf besluit om een engineering change toe te passen wil ik natuurlijk niet een van de " oudere" non engineered samples.

Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen voor kopers die nu al een kaart hebben met maar 1 groep MLCC

Iemand hier die zo een kaart heeft en de vraag eens wil stellen?? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 10:21
killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:47:
[...]

Interressant. Ik heb een MSI x trio in order staan maar ga nu natuurlijk wel even kijken of ik wel een Rev B (met 2 x MLCC groep) geleverd krijg.
Was eigenlijk niet onder de indruk van het probleem maar nu MSI zelf besluit om een engineering change toe te passen wil ik natuurlijk niet een van de " oudere" non engineered samples.

Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen voor kopers die nu al een kaart hebben met maar 1 groep MLCC

Ik heb een Ventus, maar daar zie ik nog niks over.
Ook op hun website staat deze nog gewoon met 5+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
Help!!!! schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:32:
Misschien is het al voorbij gekomen maar hier nog een roundup bij Techpowerup vd AIB reacties waarbij o.a. Gainward wel interessant is. Volgensmij claimen zij het nvidia's requirements compleet te volgen.

Ik vraag me toch af op welke websites zij kijken door te zeggen dat alle foto's met backplates zijn verwijderd.
Lijken namelijk nog gewoon te staan op:
https://www.msi.com/Graph...TX-3080-GAMING-X-TRIO-10G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
Als iemand nog zin heeft om te lezen vanavond:
Patch notes van nieuwe driver:
http://us.download.nvidia...n8-win7-release-notes.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold68
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 15:30
[...]

Ja. Gezien. Ik ben ook benieuwd of ik de nieuwe ga ontvangen. Webshop update net ontvangen. Levertijd onbekend. Ik heb goede hoop aangezien ik hoog op de bestellijst sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Harold68 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:54:
[...]

Ja. Gezien. Ik ben ook benieuwd of ik de nieuwe ga ontvangen. Webshop update net ontvangen. Levertijd onbekend. Ik heb goede hoop aangezien ik hoog op de bestellijst sta.
Misschien is hoog op de bestellijst staan nu wel even niet handig.
Vorige week ontkende MSI het probleem nog (was een driver probleem) en dus hebben ze dit weekend pas hun productie aangepast.
Mijn inschatting (alleen maar gevoel) is dat het dan 6 weken duurt voordat de " rev B" kaarten in NL verschijnen.

Dus juist iemand die de komende weken een trio x geleverd krijgt zou even moeten nadenken wat hij/zij doet als het een model is met maar 1 groep MLCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:50:
[...]

Ik vraag me toch af op welke websites zij kijken door te zeggen dat alle foto's met backplates zijn verwijderd.
Tsja, terechte constatering.
Ik zie ook nog gewoon een achteraanzicht met 1 groep MLCC bij de RTX 3080 x trio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Heeft te maken met welke website je bekijkt en wellicht (browser)caching. Op de USA site staan geen backplate foto's meer op die plek.
https://us.msi.com/Graphi...TX-3080-GAMING-X-TRIO-10G

BTW:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuqU28hjNWwH5daMt441RzmFQ_Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3G3QtopK6cvsKxxsohqUu4v.jpg?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2020 20:14 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold68
killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:57:
[...]

Misschien is hoog op de bestellijst staan nu wel even niet handig.
Vorige week ontkende MSI het probleem nog (was een driver probleem) en dus hebben ze dit weekend pas hun productie aangepast.
Mijn inschatting (alleen maar gevoel) is dat het dan 6 weken duurt voordat de " rev B" kaarten in NL verschijnen.

Dus juist iemand die de komende weken een trio x geleverd krijgt zou even moeten nadenken wat hij/zij doet als het een model is met maar 1 groep MLCC
We gaan het zien. Maar zolang ik nog niet geleverd krijg is alles prima. Ben toch niet van plan om de chip constant boven de 2 GHz te laten draaien voor 5 fps meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Alleen al aangezien de rev. 1 waarschijnlijk minder waard is dan rev. 2 op de 2e hands markt over 2-3 jaar.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold68
DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:49:
[...]

Alleen al aangezien de rev. 1 waarschijnlijk minder waard is dan rev. 2 op de 2e hands markt over 2-3 jaar.
Als AMD sterker uit de bus komt, stap ik over. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
Er is net een driver release geweest en volgens mensen met dit probleem op reddit is het verholpen. Het was een theorie dat dit een probleem kon zijn, enigzins volgens EVGA ook in hun geval het probleem maar toch lijtk een driver revisie het probleem opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:23
Sn0wblind schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:06:
Er is net een driver release geweest en volgens mensen met dit probleem op reddit is het verholpen. Het was een theorie dat dit een probleem kon zijn, enigzins volgens EVGA ook in hun geval het probleem maar toch lijtk een driver revisie het probleem opgelost te hebben.
Hold your horses ;)

Nvidia heeft bij de toelichting van de driver niet aangegeven dat het een fix is voor “the crash to desktop”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-03 10:05
Er is een nieuwe Nvidia driver beschikbaar.
https://www.nvidia.com/co...ql.exe&lang=us&type=TITAN
456.55

De eerste tests lijken voor veel meer stabiliteit te zorgen.
Eerst was een onderclock nodig om niet te crashen.
Nu kan ik zelfs een beetje overclocken zonder meteen te crashen.
Eerst maar eens een avondje gaan gamen

[ Voor 38% gewijzigd door polo1987 op 28-09-2020 20:44 ]

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09
polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:41:
Er is een nieuwe Nvidia driver beschikbaar.
https://www.nvidia.com/co...ql.exe&lang=us&type=TITAN
456.55

De eerste tests lijken voor veel meer stabiliteit te zorgen.
Eerst was een onderclock nodig om niet te crashen.
Nu kan ik zelfs een beetje overclocken zonder meteen te crashen.
Eerst maar eens een avondje gaan gamen
Hmm ik heb mijn kaart al geretourneerd maar dit zou toch wel goed nieuws zijn. Vraag mij af of deze driver echt alle CTD en stutter issues heeft opgelost. Zou je ons later een update willen geven? Voor nu, have fun gaming!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polo1987
Ik zal later nog wel een update geven.
MSI 3080 Gaming X Trio zit hier nu in mijn PC.

Systems Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:11:
Ik zal later nog wel een update geven.
MSI 3080 Gaming X Trio zit hier nu in mijn PC.
Ben benieuwd!
Als hij inderdaad meer stabiliteit geeft dan moet ik snel pre-orderen, anders sta ik dalijk op plaats 1000 in de wachtrij 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:19:
[...]

Ben benieuwd!
Als hij inderdaad meer stabiliteit geeft dan moet ik snel pre-orderen, anders sta ik dalijk op plaats 1000 in de wachtrij 8)7
Wat dacht je van al die lui die hun kaart retour gestuurd hebben in de veronderstelling dat het een hardware-issue is.
Blijkt het met een driver-update te fixen te zijn. :D

Kunnen ook weer achter in de rij aansluiten. _O-

[ Voor 6% gewijzigd door morm op 28-09-2020 21:25 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Arjan Robben
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 15:27
Als het een driver issue is kunnen we weer stoppen met het doen alsof we allemaal dagelijks pcb's ontwerpen en weer lekker viroloog spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:22:
[...]

Wat dacht je van al die lui die hun kaart retour gestuurd hebben in de veronderstelling dat het een hardware-issue is.

Kunnen ook weer achter in de rij aansluiten.
Ik wil wel een ongeopende doos en niet iemand anders afdankertje haha 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
[...]

Kunnen ook weer achter in de rij aansluiten.
Er kan nog steeds meer spelen dan alleen drivers. Er schijnt nu meer stabiliteit te zijn en dat is zeker goed maar of het echt 100% is opgelost en of dat hele ''caps'' verhaal ook enige invloed kan hebben is nog steeds niet zeker. Mochten er aanpassingen gedaan worden aan toekomstige kaarten (zoals waarschijnlijk bij MSI) dan zou dat ook de verkoopwaarde verminderen van de 1st batch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Arjan Robben schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:25:
Als het een driver issue is kunnen we weer stoppen met het doen alsof we allemaal dagelijks pcb's ontwerpen en weer lekker viroloog spelen.
Binnenkort komt AMD nog 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morm
zar schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]

Er kan nog steeds meer spelen dan alleen drivers. Er schijnt nu meer stabiliteit te zijn en dat is zeker goed maar of het echt 100% is opgelost en of dat hele ''caps'' verhaal ook enige invloed kan hebben is nog steeds niet zeker. Mochten er aanpassingen gedaan worden aan toekomstige kaarten (zoals waarschijnlijk bij MSI) dan zou dat ook de verkoopwaarde verminderen van de 1st batch.
En waarom zou een AiB zijn kaarten aanpassen met duurdere condensatoren als het inderdaad driver blijkt te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
zar schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]

Waarom je kaarten doorverkopen?
Vind ik persoonlijk zo'n zonde.
Gewoon omlijsten en aan de muur hangen in je man-cave.
Ik heb nog zat oude kaarten (die geen waarde meer hebben) en met een lijst zoals dit:
https://www.bol.com/nl/p/...BNXQ.1_34.36.ProductTitle
_/-\o_ _/-\o_

EDIT: Deze lijst is beetje te groot, maar je snap het idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Acroynum op 28-09-2020 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 13:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:29:
[...]

En waarom zou een AiB zijn kaarten aanpassen met duurdere condensatoren als het inderdaad driver blijkt te zijn?
Omdat er schijnbaar toch partners (zoals EVGA) zijn die het probleem enigszins hebben erkend. Zie ook https://www.techpowerup.c...-issues-capacitor-choices ''UPDATE SET 28th 16H31 GMT: MSI have reportedly quietly updated their RTX 3080 Gaming X Trio product page, indicating that an engineering change has been done to their boards' design.''

Het probleem kan misschien opgelost zijn of minder vaak voorkomen met de nieuwe drivers maar dat hoeft niet perse te betekenen dat er nu geen problemen meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:29:
[...]

Tsja dat moet je de AIB dan maar zelf vragen maar voorlopig lijkt MSI dat dus wel gedaan te hebben.
Doen ze vast niet omdat ze van mening zijn dat het ook met een driver update (alleen) opgelost kan worden

https://www.techpowerup.c...-issues-capacitor-choices

(For the record: Ik vroeg me sowieso al af of dit niet een storm in een glas water was omdat het probleem alleen optrad bij clockspeeds boven geadverteerde speeds. Maar nu AIB's toch hun ontwerp aanpassen, denk ik toch dat er wel IETS (weet niet wat) aan de hand is met die condensatoren)

(ZAR was me al voor :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smocho
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 11:14
De nieuwe drivers hebben vooralsnog hier het probleem opgelost, getest in RTX en non-RTX games. In RTX en DLSS lijkt het alsof hij de clockspeed omlaag gooit, vervolgens in scenes die er echt om vragen blijft de clockspeed nu stabiel boven de 2000Mhz. In een game als Kingdoms of Amalur Re-reckoning blijft de clockspeed bij mij met een OC continu op 2070Mhz hangen en blijft stabiel.

De games die voor mij crashten met een OC waren Horizon Zero Dawn en Tomb Raider die laatste uiteraard met DLSS en RTX. Beiden crashen nu niet meer, zelfs niet met een OC.

Ik ben voorzichtig positief, ik ga nog even door met testen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:31:
[...]

Ik heb nog zat oude kaarten (die geen waarde meer hebben) en met een lijst zoals dit:
_/-\o_ _/-\o_

Ik koop vaak een high-end GPU en dan verkoop ik die na 2-3 jaar weer door, waardoor ik wat minder hoef in te leggen voor de nieuwe kaarten. Hangt er natuurlijk van af wat je financiële situatie is of je kunt inlijsten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Laatst online: 16-04 20:06

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waren nog oude foto’s niemand heeft de SP-Caps gekregen zover bekend. @xamirz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

smocho schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:36:
De nieuwe drivers hebben vooralsnog hier het probleem opgelost, getest in RTX en non-RTX games. In RTX en DLSS lijkt het alsof hij de clockspeed omlaag gooit, vervolgens in scenes die er echt om vragen blijft de clockspeed nu stabiel boven de 2000Mhz. In een game als Kingdoms of Amalur Re-reckoning blijft de clockspeed bij mij met een OC continu op 2070Mhz hangen en blijft stabiel.

De games die voor mij crashten met een OC waren Horizon Zero Dawn en Tomb Raider die laatste uiteraard met DLSS en RTX. Beiden crashen nu niet meer, zelfs niet met een OC.

Ik ben voorzichtig positief, ik ga nog even door met testen nu.
Mooie vooruitzicht!
Nog merkbaar performance verschil?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polo1987
Een update na een avond gamen met de nieuwe Nvidia drivers. 456.55
Geen crashes gehad.
Voor de nieuwe driver moest ik de kaart 75MHz onderclocken. Deze liep toen in game op ongeveer 1935MHZ
Nu met de nieuwe driver gewoon op standaard clockspeed gespeeld. de clockspeed was toen ingame 1995MHz.
Daarna nog een kleine OC. +50MHz en daarmee nog 3 uur gespeeld zonder problemen. (2040MHz in game)
Met de oude driver kon ik het spel niet een opstarten als ik een +50MHz deed.

Tot nu toe lijkt de nieuwe driver bij mij de oplossing voor het crashen.

Systems Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 09:53
Die leveranciers hebben ook pas laat de drivers gekregen en daarmee gedacht dat het wellicht aan de sp caps kan liggen. Dus dat snel veranderd. Nu is het al zo dat als je een kaart ziet met 5 of 6 sp caps iedereen al zegt van die lust ik niet. Daarom heeft MSI bijv. waarschijnlijk er nog een vervangen met rev 2.
Als het nu opgelost is met een driver update dan was het dus al die tijd een fout in de drivers. Dit is ook al door verschillende personen aangegeven dat het wellicht een driver probleem is (te snelle boost e.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
Geen crashes gehad.
Voor de nieuwe driver moest ik de kaart 75MHz onderclocken. Deze liep toen in game op ongeveer 1935MHZ
Nu met de nieuwe driver gewoon op standaard clockspeed gespeeld. de clockspeed was toen ingame 1995MHz.
Daarna nog een kleine OC. +50MHz en daarmee nog 3 uur gespeeld zonder problemen. (2040MHz in game)

Dat klinkt erg goed, bedankt voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
Geen crashes gehad.

Thnx! :9~

@zar niet achteraf spijt dat je hem te vroeg op de post hebt terug gestuurd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
DutchWing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:37:
[...]

Thnx! :9~

@zar niet achteraf spijt dat je hem te vroeg op de post hebt terug gestuurd?
Eerst had ik dat wel even (ik zou hem in principe nog terug kunnen vragen) maar ik denk dat ik het maar gewoon zo laat. Ik wilde vanaf het begin eigenlijk al het liefste een ASUS STRIX omdat ik die er het mooist uit vind zien en de software naar mijn mening een stuk prettiger werkt.

Met de onduidelijkheden en het vage gebeuren rondom de capacitors denk ik dat ik het nog wel even volhoud om te wachten op de STRIX (sta op positie 36) dus denk dat ik in november wel mijn kaart heb. Tot die tijd gebruik ik wel gewoon mijn laptop.

Misschien kan ik de kaart nog wel terug vragen en aan een mede tweaker verkopen (uiteraard gewoon voor de factuurprijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Laatst online: 03-06 09:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

[...]

Kunnen ook weer achter in de rij aansluiten. _O-
_O- _O- _O- _O- _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

[...]

In thailand zo te zien: https://th.msi.com/Graphi...-10G/Gallery#lg=1&slide=3

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• srekaewt
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 13:48
Flinke verbetering in overclock marge met de Gigabyte Gaming OC 3080. Nu al paar uur stabiel op +110Mhz. Voorheen was het al onstabiel met +40Mhz. Meerdere games en benchmarks gedraait zonder problemen. Die SP caps zijn zo gek nog niet ;)

STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb hier al meerdere keren kritiek geuit op het totale gebrek aan onderbouwing / bewijs om die capaciteiten de schuld te geven. Maar door even snel door een video van 55 minuten heen te klikken is mijn conclusie dat hij stelt dat de capaciteiten geen probleem zijn, omdat zijn N=1 kaart stabiel boven de 2GHz boost? Right, goed onderbouwd dus ook.

(Ik neem aan dat jij wel de volle 55 minuten hebt bekeken, als hij nog wat interessants heeft gezegd, deel het hier graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-04 10:18
omdat het gewoon oude fotos zijn, waar mensen een enorm probleem over maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 14:00
Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:31:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Omdat ik dan een deel van het plezier van het koop-verkoopspelletje mis? Om daarmee uiteindelijk met zo weinig mogelijk financieel verlies een leuke upgrade te kunnen kopen.
Oude hardware aan de muur hangen, biedt voor mij juist weer weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 22:18
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar het vast zetten van het voltage lijkt een goede/betere fix dan -50mhz.

YouTube: RTX 3080 Problems FIXED, no crashes step by step guide

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• xamirz
Kwam net een video van der8auer tegen, heel erg interessant. Ik dacht ik deel even met jullie.
In de video vervangt hij 2 sp-caps door mlcc en een before en after test.

YouTube: We Tested the Cap-Drama - RTX 3090 MLCC vs POSCAP

Conclusie: de problemen lijken mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarQraven
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-04-2021
Zeryth schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:04:
[...]

omdat het gewoon oude fotos zijn, waar mensen een enorm probleem over maken.
Het is net alsof die Youtubers ook maar gewoon wat roepen om clicks te krijgen...

Dat kan ook niet anders als er op vrijdagochtend een artikel uitkomt, en iemand diezelfde avond al een video van een half uur erover uitbrengt. Hoeveel onderzoek kan je in die tijd uberhaupt doen?

[ Voor 26% gewijzigd door DarQraven op 29-09-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

zar schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:48:
[...]

Eerst had ik dat wel even (ik zou hem in principe nog terug kunnen vragen) maar ik denk dat ik het maar gewoon zo laat. Ik wilde vanaf het begin eigenlijk al het liefste een ASUS STRIX omdat ik die er het mooist uit vind zien en de software naar mijn mening een stuk prettiger werkt.

Met de onduidelijkheden en het vage gebeuren rondom de capacitors denk ik dat ik het nog wel even volhoud om te wachten op de STRIX (sta op positie 36) dus denk dat ik in november wel mijn kaart heb. Tot die tijd gebruik ik wel gewoon mijn laptop.

Misschien kan ik de kaart nog wel terug vragen en aan een mede tweaker verkopen (uiteraard gewoon voor de factuurprijs).
Ik vind de STRIX zelf ook de mooiste!

Nu geduldig wachten tot onze bestelling binnen is 8)

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 29-09-2020 10:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harold68
Derbauer heeft op YouTube een video geplaatst. Hij wijzigt de betreffende condensators en geeft uitleg. 20 MHz verschil. De GPU boost heeft teveel overclockt. Zal nu wel opgelost zijn met de nieuwe driver. Uiteindelijk storm in een glas water en weinig aan de hand. Ik zag dat iemand anders dit ook al aangegeven heeft. Alles te wijten aan aanloop problemen als bij bijna elk nieuw product.

[ Voor 19% gewijzigd door Harold68 op 29-09-2020 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xamirz
Harold68 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:43:
Derbauer heeft op YouTube een video geplaatst. Hij wijzigt de betreffende condensators en geeft uitleg. 20 MHz verschil. De GPU boost heeft teveel overclockt. Zal nu wel opgelost zijn met de nieuwe driver. Uiteindelijk storm in een glas water en weinig aan de hand. Ik zag dat iemand anders dit ook al aangegeven heeft. Alles te wijten aan aanloop problemen als bij bijna elk nieuw product.
Check 3 posts boven je :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:23
Ik snap niet waarom sommige hier zo hun best doen om het te bagatelliseren.

Als je een nieuwe auto koopt en om de zoveel tijd verlies je ineens vermogen of moet je naar de kant met storingen dan voel je je ook niet goed. Als je 800 euro en sommige wellicht (eigen schuld) bijna 1000 euro betaalt voor een stukje hardware dan verwacht je dat het van te voren door en door getest is.

Vekopers en early adapters zullen wel zeggen dat het kinderziektes zijn, dat het erbij hoor etc. Maar ik vind dat de ene kinderziekte de ander niet is en dit van te voren had moeten worden getacked

My 2 cents...

Zelf al meerdere Nvidia kaarten gehad van een Geforce 3 Ti 200 tot nu een MSI GTX 980.. Ik kijk nog even de kat uit de boom of ik ga voor de 3080 of de 3070.

Game on :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoThankYou
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:19
Inderdaad een storm in een glas water, maar jammer genoeg is het echt een eigen leven gaan leiden en zijn er nu tal van mensen overtuigd dat MLCC's super belangrijk zijn. Kijk maar eens in de reacties van het nieuwe Tweakers artikel over de uitleg van NVIDIA.

Het zou dus zomaar kunnen dat het toch een impact zal hebben op de resale value van de kaarten afhankelijk van de capacitors. En ik denk dat dit ook de voornaamste reden is waarom fabrikanten alsnog hun kaarten aanpassen, ook na de patch. Qua performance is het verschil zeer klein en volgens mij best vergelijkbaar met de impact van de silicon lottery, maar ze zijn denk ik wel bang dat ze worden vermeden als ze 'niet genoeg MLCC's' hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NoThankYou schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:05:
[...]

Inderdaad een storm in een glas water, maar jammer genoeg is het echt een eigen leven gaan leiden en zijn er nu tal van mensen overtuigd dat MLCC's super belangrijk zijn. Kijk maar eens in de reacties van het nieuwe Tweakers artikel over de uitleg van NVIDIA.

Het zou dus zomaar kunnen dat het toch een impact zal hebben op de resale value van de kaarten afhankelijk van de capacitors. En ik denk dat dit ook de voornaamste reden is waarom fabrikanten alsnog hun kaarten aanpassen, ook na de patch. Qua performance is het verschil zeer klein en volgens mij best vergelijkbaar met de impact van de silicon lottery, maar ze zijn denk ik wel bang dat ze worden vermeden als ze 'niet genoeg MLCC's' hebben.
En daardoor zullen mensen weer gaan wijzen van: Zie je wel, fabrikanten passen het aan, dus de andere zijn slecht.
Gebaseerd op de video geloof ik wel dat het iets uitmaakt, maar voor fabrikanten is het simpelweg makkelijker iets extra uit te geven dan de negatieve reviews te krijgen omdat er 'verkeerde' condensatoren op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeryth
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-04 10:18
DarQraven schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:23:
[...]

Het is net alsof die Youtubers ook maar gewoon wat roepen om clicks te krijgen...

Dat kan ook niet anders als er op vrijdagochtend een artikel uitkomt, en iemand diezelfde avond al een video van een half uur erover uitbrengt. Hoeveel onderzoek kan je in die tijd uberhaupt doen?
Is dat een opmerking naar wie precies? Buildzoid en Der8auer zijn mensen die hun 2 cents kunnen geven zonder in te lezen omdat ze nu zo'n beetje experts zijn op dit gebied. maar er zijn wel youtubers idd die er geen bal van snappen en dan bullshit gaan spuiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morm
MetalSonic schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:54:
[...]

Ik snap niet waarom sommige hier zo hun best doen om het te bagatelliseren.

Als je een nieuwe auto koopt en om de zoveel tijd verlies je ineens vermogen of moet je naar de kant met storingen dan voel je je ook niet goed. Als je 800 euro en sommige wellicht (eigen schuld) bijna 1000 euro betaalt voor een stukje hardware dan verwacht je dat het van te voren door en door getest is.

Vekopers en early adapters zullen wel zeggen dat het kinderziektes zijn, dat het erbij hoor etc. Maar ik vind dat de ene kinderziekte de ander niet is en dit van te voren had moeten worden getacked

My 2 cents...

Zelf al meerdere Nvidia kaarten gehad van een Geforce 3 Ti 200 tot nu een MSI GTX 980.. Ik kijk nog even de kat uit de boom of ik ga voor de 3080 of de 3070.

Game on :)
Maar waar is er dan geadverteerd dat er 2000+ Mhz gedraaid kan worden op een RTX3080?
Bij mijn weten liggen de specs nog altijd op 1710 - 1795 Mhz?

Leuk dat die GPU boost er is, maar dat is eigenlijk gewoon een snelheidsbegrenzer die verkeerd afgesteld stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
morm schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:55:
[...]

Maar waar is er dan geadverteerd dat er 2000+ Mhz gedraaid kan worden op een RTX3080?
Bij mijn weten liggen de specs nog altijd op 1710 - 1795 Mhz?

Leuk dat die GPU boost er is, maar dat is eigenlijk gewoon een snelheidsbegrenzer die verkeerd afgesteld stond.
Dat is natuurlijk ook weer te makkelijk, je koopt een GPU op basis van een zekere performance, dan kan je niet stellen dat er ergens in een spec sheet 1710MHz staat.
Uiteraard kan je ook niet klagen als een nieuwe driver performance met 0.5% verminderd, gezien wat performance veranderingen bij driver versies sowieso horen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarQraven
Sissors schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:58:
[...]

Dat is natuurlijk ook weer te makkelijk, je koopt een GPU op basis van een zekere performance, dan kan je niet stellen dat er ergens in een spec sheet 1710MHz staat.
Waarom niet? Die 'zekere performance' IS toch de geadverteerde snelheid?
Als ik een nieuwe auto koop met een topsnelheid van 200 km/u, die onder goede omstandigheden de 210 misschien nog wel haalt, welk recht van klagen heb ik dan als hij de 220 niet haalt? Puur omdat ik hoopte dat hij de 220 wel zou aantikken?

[ Voor 29% gewijzigd door DarQraven op 29-09-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:24
Het zal mij echt een zorg zijn of de kaart in staat is 1885 1950 of 2050 mhz kan draaien. Het prestatie verschil is minimaal.
Wat mij wel lichtelijk zorgen baart is dat een kaart die nu stabiel is maar niet crashed na degradatie van componenten over 2 jaar net na de garantie op zijn gat gaat.
Beide de silicon en de caps worden iets minder in verloop van tijd en dat is toch wel een zorgen puntje..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 21:56
computerjunky schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:11:
Het zal mij echt een zorg zijn of de kaart in staat is 1885 1950 of 2050 mhz kan draaien. Het prestatie verschil is minimaal.
Wat mij wel lichtelijk zorgen baart is dat een kaart die nu stabiel is maar niet crashed na degradatie van componenten over 2 jaar net na de garantie op zijn gat gaat.
Beide de silicon en de caps worden iets minder in verloop van tijd en dat is toch wel een zorgen puntje..
Gelukkig hebben de meeste kaarten een garantie van meerdere jaren, Gigabyte zelfs vier jaar. Daar heb ik ook rekening mee gehouden met mijn keuze, als men vier jaar garantie durft te geven dan durf ik het wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
De Priester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:47:
[...]

Gelukkig hebben de meeste kaarten een garantie van meerdere jaren, Gigabyte zelfs vier jaar. Daar heb ik ook rekening mee gehouden met mijn keuze, als men vier jaar garantie durft te geven dan durf ik het wel aan.
Idd met 4 jaar is het geen probleem. maar wel iets om op te letten. We gaan het zien voorlopig is het nog minimaal een maand wachten op wat AMD gaat doen en zien wanneer ze beschikbaar zullen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 23:50

Deathchant

Don't intend. Do!

der8auer heeft toch ook al een video gepost waarbij hij een RTX3090 test met alle 6 die grote capacitors en crashte zodra ie op 2055mhz kwam.

Daarna heeft ie 2 van die dingen eraf gesoldeerd en laten draaien en toen crashte ie al bij defaults.
Daarna die array van 10 MLCC's gesoldeerd en bleef stabiel tot +100mhz. De conclusie die hij in ieder geval trok is dat nvidia de AIB's te weinig tijd heeft gegeven om alles goed door te testen, maar dat niet zomaar gezegd kon worden dat "slechte" capacitors het issue zijn.

EDIT: @xamirz was me voor :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:58:
[...]

Uiteraard kan je ook niet klagen als een nieuwe driver performance met 0.5% verminderd, gezien wat performance veranderingen bij driver versies sowieso horen.
Dat is ook te makkelijk, want welke performance 'garantie' koop je dan van NVIDIA of Asus,etc? 1710MHz toch?

Ik weet niet hoe zwaar je wilt tillen aan 3rd party benchmark en review resultaten, want we weten allemaal dat goed benchmarken/reviewen niet zo makkelijk is als dat het lijkt (bvb Intel multi-core boost drama van paar jaar terug). Daar hebben reviewers ook weer te weinig tijd voor. Het lijkt mij onredelijk om performance "resultaten" van dergelijke bronnen vast te pinnen aan marges van enkele procenten.

We hebben iets vergelijkbaars ook gezien met de AMD 3000 launch van vorig jaar, waarin mensen klaagde de max boostsnelheden niet te halen. Wil je zo graag zien dat de CPU het nummertje op de doos haalt? En wat gebeurd er als je benchmark uitslag daardoor maar 1% stijgt of daalt? Gaat zo'n marge je keuze voor een GPU beinvloeden, of hebben we het over afrondingsfouten?

We leven niet in een perfecte wereld. Net zoals dat een auto onderhoud nodig heeft (een brandstofmotor loopt vaak ook weer een stuk beter/pittiger/zuiniger als je er nieuwe bougies in stopt), kan je dat voor een CPU/GPU koeler bijvoorbeeld ook zeggen. Koelpasta dat uitdroogt, ventilatoren die volzitten met stof, etc. Ik denk dat je daar meer meetbare verslechtering/verbetering in kan zien dan een iets minder fel afgestelde GPU boost.

Met de der8auer video gezien te hebben blijf ik bij mijn mening: de capacitors zijn prima, echter de 'OC' is/was te hoog ingesteld (te hoge klok bij te lage spanning). AIB's hadden meer tijd moeten krijgen van NVIDIA, maar kennelijk wilde NVIDIA teveel leveren deze launch ("up to" 2x RTX2080, te weinig launch voorraad, en nu dit GPU boost verhaal), ik vermoed om AMD sneller af te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Laatst online: 04-06 21:28

William/Ax3

We are Starstuff

Gigabyes statement:
In response to the recent reports speculating that the use of POSCAP capacitors on the GeForce RTX 3080/3090 graphics cards could lead to stability issues and crashes, we would like to clarify the issue with the following statement:

“It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other.

Gigabyte RTX 3090 Eagle OC

“The GIGABYTE GeForce RTX 30 graphics cards are designed in accordance with NVIDIA specifications, and have passed all required testing, thus the product quality is guaranteed. GIGABYTE GeForce RTX 3080/3090 GAMING OC and EAGLE OC series graphics cards use high-quality, low-ESR 470uF SP-CAP capacitors, which meet the specifications set by NVIDIA and provide a total capacity of 2820u in terms of GPU core power, higher than the industry’s average. The cost of SP-CAP capacitors is not lower than that of MLCCs. GIGABYTE values product integrity highly and definitely does not reduce costs by using cheap materials.

“NVIDIA has released a driver (version 456.55) on September 29, 2020 that improves stability. Users are advised to update to the latest driver for optimized performance. For users who encounter power-related issues with GIGABYTE GeForce RTX 30 series graphics cards, GIGABYTE will provide product replacement, free of charge.

“GIGABYTE has been constantly improving and optimizing product quality, especially in terms of thermal designs, to provide the best gaming experience to the consumers for decades. For the latest AORUS GeForce RTX 30 graphics card series, we have also paid extra attention to the cooling performance and introduced industry-leading solutions such as MAX-Covered Cooling to ensure that the operation of each component is stable.”

Chart provided by Gigabyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buD_w4io4T2OBvxL8VLyd-VYboY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSwyJHmmA61ZaxycJzWvYDzS.png?f=fotoalbum_large

This follows a brief statement from Nvidia alongside the release its 456.55 driver, which said:

“NVIDIA posted a driver this morning that improves stability. Regarding partner board designs, our partners regularly customize their designs and we work closely with them in the process. The appropriate number of POSCAP vs. MLCC groupings can vary depending on the design and is not necessarily indicative of quality.”

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XDeluxeX
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04-2023

Lian Li Lancool II Mesh Performance | Intel Core 2 Duo 5.2Ghz | R5770 Hawk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Update msi:
Update 9/29/2020, 7:30am PT: MSI sent over images and a statement disputing any claims that it has changed the design on its 30-series GPUs. Included are four images of the backs of the cards, showing the capacitor configuration. The MSI RTX 3090 Gaming Trio and MSI RTX 3090 Ventus 3X have a layout with 4x SP-Caps and 2x MLCC clusters, while the MSI RTX 3080 Gaming Trio and MSI RTX 3080 Ventus 3X have a layout with 5x SP-Caps and 1x MLCC cluster.
Hier staat nog wat meer onder andere ook asus:
https://videocardz.com/ne...0-crash-to-desktop-issues
All retail ROG Strix and TUF Gaming GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling close to the GPU.
During development, we discovered the improvement this makes to RTX 3090 and 3080 overclocking headroom, so we made specification changes before we started shipping cards to reviewers and customers. Please note that some of the product images used on etail sites and our product pages were from early development samples, so are not final. All images will be updated soon.
Please bear with us!
Lijkt er gewoon op dat het idd drivers waren. En dat iedere fabrikant/model gewoon een andere "best" layout heeft door de design van de hele kaart zoals ook nvidia heeft aangegeven.
Al met al een storm in een glas water.

[ Voor 52% gewijzigd door William/Ax3 op 29-09-2020 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
- Oof, aan de toon van de statement zou ik bijna een curses anger management aanbieden.

Kan het anderzijds wel begrijpen, mensen maken je naam/ product kapot wegens een paar speculaties.
Maar alsnog met een gestrekt been erin vliegen is misschien ook niet gewenst :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarQraven
Ik lees hier geen gestrekt been in tbh. Ze sommen gewoon de misconcepties die er in de community rondgaan op en weerleggen ze. Daar zijn verder weinig doekjes om te winden: onjuist is onjuist.

Ik heb het hierbij niet over jou @Acroynum maar het lijkt me dat als dit tekstje aanstootgevend is, dat meer zegt over hoe de lezer zelf in deze hele situatie staat dan over Gigabyte.

[ Voor 6% gewijzigd door DarQraven op 29-09-2020 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:58:
Update msi:

[...]

Hier staat nog wat meer onder andere ook asus:
https://videocardz.com/ne...0-crash-to-desktop-issues

[...]

Lijkt er gewoon op dat het idd drivers waren. En dat iedere fabrikant/model gewoon een andere "best" layout heeft door de design van de hele kaart zoals ook nvidia heeft aangegeven.
Al met al een storm in een glas water.
Tsjonge, hoe moet ik als simpele tweaker hier nu nog een touw aan vastknopen.
Het hele verhaal verandert per dag.

Dat het een storm in een glas water was, daar was ik al van overtuigd. Maar het verhaal dat MSI toch de capacitors aangepast had maakte dat ik even wou wachten. En nu???

LOST :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tasminos
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Ik zou zeggen, kijk naar de praktijk testen.

Ik vind Gigabyte's statement assertief waar het moet zijn, ze staan achter hun bestaand ontwerp. Volgens mij niet zonder reden, want ik lees weinig over problemen met die kaarten.

MSI doet m.i. meer aan paniek voetbal, aangezien de entree-level MSI kaarten al niet bovenaan het wensenlijstje stonden van enkele review roundups.

Wat @Sissors over marktwaarde van kaarten kan ik mij wel in vinden.. als je graag de laatste MHz overklok ruimte wilt hebben zijn MLCC caps door Der8bauer bewezen iets verder door te klokken. Die kaarten zijn misschien iets meer gewild in de markt. Maar binnen standaard GPU boost zouden er geen problemen mogen zijn, met alle kaarten natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 29-09-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

killerbee1958 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:18:
[...]

Tsjonge, hoe moet ik als simpele tweaker hier nu nog een touw aan vastknopen.
Het hele verhaal verandert per dag.

Dat het een storm in een glas water was, daar was ik al van overtuigd. Maar het verhaal dat MSI toch de capacitors aangepast had maakte dat ik even wou wachten. En nu???

LOST :(
Blijkbaar heeft de driverupdate de acute crashes op zijn minst deels opgelost.

Dat betekent echter niet dat het een storm in een glas water was/is. Het feit dat veel fabrikanten toch aanpassingen aan de capacitorconfiguratie hebben gedaan geeft voor mij aan dat dat dus zeker niet optimaal was en bijvoorbeeld mogelijk later alsnog voor problemen had kunnen zorgen.

Er zijn een hoop zaken (VRM's, firmware, capacitors, chip, driver etc) die allemaal goed moeten samenwerken om de kaart a) goed te laten werken en b) duurzaam goed te laten werken.

Het heeft er (meer dan) alle schijn van dat er te weinig tijd gereserveerd is om dit goed uit te werken alsmede te testen en daarom deze chaos is ontstaan.

Deze hele launch is in ieder geval een schoolvoorbeeld van hoe het allemaal niet moet. Tenminste als je de eindgebruiker serieus neemt.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:03
Effe stomme vraag, als de software van Nvidia de kaart toch naar +-2ghz tikt wat maakt het dan nog uit welke kaart je scored. Bedoel OC kaartjes hebben zo toch helemaal geen zin. Wat maakt het uit als de basis 1.7 of 1.8 is als het toch naar 2 gaat....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Edit sorry had nog niet gezien dat het inmiddels ook al gepost was.
Artikel waar hij ook heen verwijst
https://www.pcworld.com/a...-drivers-clock-speed.html

Ben nog aan het kijken maar kennelijk crashen de evga 6 popcap pre productie kaarten ook niet meer met de driver update. DUS lijkt gewoon echt de driver! 8)7

[ Voor 42% gewijzigd door William/Ax3 op 29-09-2020 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

YouTube: RTX 3080 - Capacitors or Simply SOFTWARE??? mensen zet dit is uit in windows ? schijnt te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 18:50
Als je de andere reacties leest / kijkt lijkt het vooral met de nieuwe driver te maken te hebben

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Help!!!! schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:35:
[...]

Blijkbaar heeft de driverupdate de acute crashes op zijn minst deels opgelost.

Dat betekent echter niet dat het een storm in een glas water was/is. Het feit dat veel fabrikanten toch aanpassingen aan de capacitorconfiguratie hebben gedaan geeft voor mij aan dat dat dus zeker niet optimaal was en bijvoorbeeld mogelijk later alsnog voor problemen had kunnen zorgen.

Er zijn een hoop zaken (VRM's, firmware, capacitors, chip, driver etc) die allemaal goed moeten samenwerken om de kaart a) goed te laten werken en b) duurzaam goed te laten werken.

Het heeft er (meer dan) alle schijn van dat er te weinig tijd gereserveerd is om dit goed uit te werken alsmede te testen en daarom deze chaos is ontstaan.

Deze hele launch is in ieder geval een schoolvoorbeeld van hoe het allemaal niet moet. Tenminste als je de eindgebruiker serieus neemt.
Fabrikanten hadden geen game ready driver om mee te testen vanwege nvidia's paranoïde stelling daardoor hebben de fabrikanten gebouwd naar referenties die nvidia maakt.

Daarnaast kan gpuboost ook de kaart laten crashen als op de hoogste clock de spanning niet goed meeloopt.

Dus 0.01 volt kan het verschil geven van 100mhz.
Dit zie je ook bij het overclocken van de deze kaarten met 0.1 extra spanning trek je er makkelijk 200mhz extra uit maar loop je dan tegen gigantische powerdraw aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:58:
[...]

Edit sorry had nog niet gezien dat het inmiddels ook al gepost was.
Artikel waar hij ook heen verwijst
https://www.pcworld.com/a...-drivers-clock-speed.html

Ben nog aan het kijken maar kennelijk crashen de evga 6 popcap pre productie kaarten ook niet meer met de driver update. DUS lijkt gewoon echt de driver! 8)7
Het zal een combinatie zijn. Als door mindere caps de voedingsspanning iets verder inzakt bij transients, worden de timing marges in de chip iets kleiner, wat net het stapje te ver kan zijn. Tussen een boost clock van 2GHz, and 2.02GHz, zit een timing verschil van 5ps, dat is blijkbaar net iets te ver (en dat laat direct zien hoe klein de marges zijn in timing bij zo'n GPU, ze zitten binnen paar picoseconde van hun timing limieten).

Dus in de drivers hebben ze of gezorgd dat de timing marges weer wat groter zijn (door andere v/f curves), of misschien ook gezorgd dat er wat minder agressief met bijvoorbeeld de klok gespeeld wordt, waardoor er minder pieken in stroom door capaciteiten hoeven te worden opgevangen, en de spanning stabieler is.

• computerjunky
Bschnitz schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:38:
Effe stomme vraag, als de software van Nvidia de kaart toch naar +-2ghz tikt wat maakt het dan nog uit welke kaart je scored. Bedoel OC kaartjes hebben zo toch helemaal geen zin. Wat maakt het uit als de basis 1.7 of 1.8 is als het toch naar 2 gaat....
Kaarten koop je als je weet wat je doen meer op design en koeler kwaliteit dan op frequentie. Ze overclocken zichzelf allemaal behoorlijk dus voor de clock hoef je het idd niet te doen.

Een betere koeler kan een betere frequentie als resultaat hebben.

En wat betreft de statement van gigabyte. Ja leuk maar zij gebruiken de betere 470 caps er zijn er bij die de 370 of lager gebruikt hebben.
En het is toch al we bewezen dat betere caps betere resultaten geeft.
Dat een driver het oplost is mooi meegenomen maar onder de streep was je design problematisch al is dat mede door de schuld van nvidia...

En industry leading cooling? Sorry maar er waren verschillende fabrikanten met minder foei lelijke koeler designs met een hap er uit die ook nog eens beter koelde.

Ach ja blij dat het opgelost lijkt. Zo even alle reviewers bezoeken voor meer data want ik had daar gisteren geen tijd voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onsgeluk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-11-2022

onsgeluk

Beroepsprutser

iR Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 13:19
Zo te zien is iedereen gerustgesteld en zijn de problemen opgelost?!

Gezien de radio stilte... :)

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atn.esser
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-12-2024
TrainedFTW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:30:

TrainedFTW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:30:

Met mijn inno3d 3080 lijkt alles wel opgelost te zijn. Ik had in seizoen 6 van warzone nog wat crashes maar dat lag volgens mij meer aan warzone dan aan de 3080 :p. Ik heb nog een 50mhz under-clock staan. Dat is meer omdat ik een week zonder crashes wil draaien voordat ik hem stock zet (en ik heb nog een 1700x dus merk daar weinig van :P). Ik speelde in het begin met case open omdat de max temp 78 was. Paar dagen terug wat case fans erbij gedaan en nu is de max temp 68 graden met de case gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 00:07

OMD

computerjunky schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:55:
[...]

Kaarten koop je als je weet wat je doen meer op design en koeler kwaliteit dan op frequentie. Ze overclocken zichzelf allemaal behoorlijk dus voor de clock hoef je het idd niet te doen.

Een betere koeler kan een betere frequentie als resultaat hebben.
Kleine kanttekening.

Dit is natuurlijk niet echt meer vanaf deze generatie. De FE haalt bij sommige mensen stock ook 2000-2050mhz terwijl de duurdere kaarten met custom cooling niet eens de 2ghz halen. Silicon lottery is eigenlijk het enige wat telt, er is geen binning (misschien de Kingpin).

Uiteraard heb je wel iets als sustained clock speeds bij x temperatuur. Een Strix cooler zorgt ervoor dat de kaart bijvoorbeeld op 71 graden blijft t.o.v. de FE. Dit is dan weer een stap hoger in clock speeds. Ik geloof dat hij bij 76 graden weer een tree lager gaat maar nogmaals, er zijn zat mensen waarbij de FE boven de 2ghz zit met alles stock.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Een goede samenvatting van het geheel, waarbij vooral de conclusie is dat teveel tech youtubers gewoon blind verhalen volgen, en veel te veel mensen die tech youtubers, die vaak een totaal gebrek aan daadwerkelijke technische kennis hebben, blind volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
En wat betreft de statement van gigabyte. Ja leuk maar zij gebruiken de betere 470 caps er zijn er bij die de 370 of lager gebruikt hebben.
En het is toch al we bewezen dat betere caps betere resultaten geeft.
Dat een driver het oplost is mooi meegenomen maar onder de streep was je design problematisch al is dat mede door de schuld van nvidia...
Vrijwel alle kaarten op de markt zitten 200~300mhz boven de gegarandeerde boost clocks van 1710mhz. Alles daarboven is dus bonus. Betere caps geeft een beter overclock resultaat ja, dat het bosot algoritme misschien net een stap te ver ging, of nou ja meer te abrupt wat nu in een driver update gefixed is zonder verlaging van boost clocks zegt genoeg toch. De kaarten voldeden aan de eisen.
En industry leading cooling? Sorry maar er waren verschillende fabrikanten met minder foei lelijke koeler designs met een hap er uit die ook nog eens beter koelde.
De FE kaarten waren juist relatief stabieler, ook zijn het de enige kaarten op de EVGA XC3 na die voldoen aan 2 slot ATX specs (ook qua card height) oftewel passen deze in krappere systemen. Tuurlijk koelen semi 3 slot varianten beter want ze zijn lettelrijk groter, hoger en dieper. De EVGA XC3 is in 1 klap een stuk meer vergelijkbaar qua koeling met de FE maar heeft dan iets lagere temps maar wel hogere case temps omdat de FE variant meer warme lucht de kast weet uit te krijgen.
Ach ja blij dat het opgelost lijkt. Zo even alle reviewers bezoeken voor meer data want ik had daar gisteren geen tijd voor.
Eerste signalen die verified zijn laten gelukkig eenduidig boost gedrag en verbruik zien (in sommige gevallen minder verbuik) en dus geen verlaging van boost clocks.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Igor heeft ook weer het e.e.a getest ook met psu's die het kennelijk teveel werd met de oude drivers:

https://www.igorslab.de/e...-power-supplies-analysis/
Conclusion and summary

Let’s look at it this way: The somewhat too optimistic specifications of the power delivery via Boost and the Clock rate have mercilessly, though certainly not intended, revealed the not quite so optimal board layouts or the cheaper component selection. In addition, there was the unexpected and very annoying shutdown of power supply units that were actually sufficiently dimensioned, whose only fault was that they wanted to protect themselves and the connected hardware much too quickly.

The fact that the telemetry can now be influenced almost losslessly by means of a simple driver in such a way that all the consequences of the hasty load changes and the resulting peaks can be eliminated or at least very strongly mitigated in one go is pleasing, but at the same time it raises new questions as to why all of this wasn’t tested earlier. And as far as the question of MLCC vs. polymer caps is concerned: it is the appropriate mix of both that makes such a graphics card safer, at least for borderline areas.

It runs now with the new drivers as expected, also a fact.

[ Voor 27% gewijzigd door William/Ax3 op 01-10-2020 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheRickkert
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-11-2023
Even offtopic, heeft er iemand ervaring met de gigabyte kaarten? Hoe waren de connector pins voor hun, hoorde daar slechte dingen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31
NM was toch off topic

[ Voor 103% gewijzigd door AtlAntA op 08-10-2020 09:18 ]

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4rKy21
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 14:20
Hier ook een eigenaar van een MSI RTX 3080 Gaming X Trio maar ik krijg nog wel steeds crashings maar dat is eigelijk alleen bij 1 spel en dat is metro exodus onder dx12, op dx11 loopt het als een zonnetje wel zonde eigelijk want rtx ziet er gigantisch mooi uit in exodus. Ik probeer nog meer games kijken of het dan nog steeds crashed, als die wel stable zijn dan ga ik er gewoon vanuit dat het aan metro exodus ligt in combinatie met dx12..

[ Voor 25% gewijzigd door D4rKy21 op 21-01-2021 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• morerevs
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-05 15:55
Dit had ik ook bij Metro Exodus in combinatie met RTX en dus DX12. Iedere keer op de exact dezelfde plekken. Eerste bij het verkrijgen van de verrekijker op de kraan, daarna tijdens een groot gevecht in de woestijn en nog weer later bij een ambush in het derde deel.
Tijdelijk omschakelen naar RTX uit hielp bij mij maar na de derde crash was ik er wel klaar mee en ben ik verder gegaan op DX11. Hierna geen crashes meer gehad!
Met 3090 trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Dx11 vs dx12 op een niet rtx kaart hier gaf al problemen. Ik denk dat die game gewoon niet helemaal lekker is op bepaalde momenten en dat het niets te maken heeft met de transistors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kero1234
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 20-05 18:07
Hallo allen!

ik ben sinds een maand in het bezit van een zelfgebouwde PC met de Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Xtreme 10G ingebouwd.

Nu heb ik zelf weinig verstand van hoe een pc werkt. Het bouwen was erg leuk en ik moet zeggen dat ik mij met de jacht naar onderdelen ook wel heb vermaakt.

Tot gisteren crashten diverse spellen na enkele minuten tot 3 kwartier. Er was niet echt een vaste tijd op te zetten. De spellen die crashten: AC Valhalla, AC Odyssey en Cyberpunk.

Na wat googelen kwam ik er achter via reddit en dit topic dat het terug draaien van de "GPU boost" in Aorus engine zou kunnen helpen. Daar de GPU temp niet boven de 60°C komt lijkt mij hier ook geen probleem te zitten.
Nu heb ik gisteravond de hele avond Cyberpunk kunnen spelen zonder een crash!
Boost staat nu 99 MHz lager op 1806.

Nu zie ik dat dit topic al een poosje stil is door de driver update (ja, ik heb ook de nieuwste, V 461.40)

Betekent dit dat ik een kaart heb die defect is of zijn er nog meer mensen die nog steeds problemen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Kero1234 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 11:23:
Hallo allen!

ik ben sinds een maand in het bezit van een zelfgebouwde PC met de Gigabyte Aorus GeForce RTX 3080 Xtreme 10G ingebouwd.

Nu heb ik zelf weinig verstand van hoe een pc werkt. Het bouwen was erg leuk en ik moet zeggen dat ik mij met de jacht naar onderdelen ook wel heb vermaakt.

Tot gisteren crashten diverse spellen na enkele minuten tot 3 kwartier. Er was niet echt een vaste tijd op te zetten. De spellen die crashten: AC Valhalla, AC Odyssey en Cyberpunk.

Na wat googelen kwam ik er achter via reddit en dit topic dat het terug draaien van de "GPU boost" in Aorus engine zou kunnen helpen. Daar de GPU temp niet boven de 60°C komt lijkt mij hier ook geen probleem te zitten.
Nu heb ik gisteravond de hele avond Cyberpunk kunnen spelen zonder een crash!
Boost staat nu 99 MHz lager op 1806.

Nu zie ik dat dit topic al een poosje stil is door de driver update (ja, ik heb ook de nieuwste, V 461.40)

Betekent dit dat ik een kaart heb die defect is of zijn er nog meer mensen die nog steeds problemen ervaren?
Wat is de temperatuur van je RAM? Tmax junction memory temp in HWiNFO.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kero1234
Koldur schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 12:26:
[...]

Wat is de temperatuur van je RAM? Tmax junction memory temp in HWiNFO.
Bedankt dat je ook even de tag naam van de temperatuur er bij zet.
Op 1800 is dat 92 graden en op 1900 is dat 94. Maar uiteraard is het spel nog niet gecrashed op het moment dat je bezig bent met data verzamelen! :/

Wat een temperatuur zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Kero1234 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:39:
[...]

Bedankt dat je ook even de tag naam van de temperatuur er bij zet.
Op 1800 is dat 92 graden en op 1900 is dat 94. Maar uiteraard is het spel nog niet gecrashed op het moment dat je bezig bent met data verzamelen! :/

Wat een temperatuur zeg..
Het is warm, maar ruim binnen de spec. Throttled "pas" op 110°
Denk niet dat dit jouw probleem is. Als dit wel het geval is, kan het openen van je kast (zijpaneel eraf) soms wonderen doen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kero1234
Koldur schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Het is warm, maar ruim binnen de spec. Throttled "pas" op 110°
Denk niet dat dit jouw probleem is. Als dit wel het geval is, kan het openen van je kast (zijpaneel eraf) soms wonderen doen.
Bedankt voor het mee denken! Ben benieuwd wat dan wel het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kero1234
Voor de mensen die hier ook problemen mee hebben:
Ik heb in de Aorus Engine de gpu boost van1905 MHz naar 1855MHz gehaald.
Alles draait nu als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpian
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-03-2022
Ik had deze twee crashes met mijn MSI RTX 3080 Gaming X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4N10kYK9bz5fG8P_sVz51on-74=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVPq7Dh6PkYn4uiSwRQ2asqL.jpg?f=fotoalbum_large

En deze crash 2 dagen terug =

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=fmHeUKlB4-M]

Helaas gebeurd dit bij mijn eerste build PC.
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste