Staat het nu echt vast dat niet alle merken problemen ervaren met crashes? Ik lees dus niet bij Asus en niet bij Gigabyte.
Nee dat staat nog niet echt vast. Dat zijn de eerste signalen wel in ieder geval.Tasminos schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:06:
Staat het nu echt vast dat niet alle merken problemen ervaren met crashes? Ik lees dus niet bij Asus en niet bij Gigabyte.
Ben toch blij met mijn keuze voor Gigabyte Gaming OC. Fingers crossed dat die geen problemen ervaren. Misschien toch die iets betere condensatoren (470 SP-caps)?
Wat mij betreft zijn er twee zaken die we uit elkaar moeten houden. Ten eerste zijn de boostsnelheden hoger dan dat er wordt aangegeven wat een goede zaak is natuurlijk. Dat dit voor problemen zorgt is echter wel een punt. Ik verwacht niet dat de kaart stabiel is over de 2000, maar alléén als ik er zelf voor zorg dat de kaart daar overheen gaat door een eigen overclock. Als je de kaart 'as is' gebruikt en hij crasht door de overboost, dan moet het gewoon opgelost worden.
Ik denk dat de kaarten al zwaar tegen het limiet aan zitten. Ik zie het crashen in ieder geval niet als problematisch omdat de boostsnelheden die zijn geadverteerd gehaald worden.
Ik denk dat de kaarten al zwaar tegen het limiet aan zitten. Ik zie het crashen in ieder geval niet als problematisch omdat de boostsnelheden die zijn geadverteerd gehaald worden.
Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD
Ergens de komende tijd zal er gewoon een update voor de firmware komen die de kaarten allemaal tot 2000MHz laat gaan, dan is het probleem opgelost.3clectic schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:27:
Wat mij betreft zijn er twee zaken die we uit elkaar moeten houden. Ten eerste zijn de boostsnelheden hoger dan dat er wordt aangegeven wat een goede zaak is natuurlijk. Dat dit voor problemen zorgt is echter wel een punt. Ik verwacht niet dat de kaart stabiel is over de 2000, maar alléén als ik er zelf voor zorg dat de kaart daar overheen gaat door een eigen overclock. Als je de kaart 'as is' gebruikt en hij crasht door de overboost, dan moet het gewoon opgelost worden.
Mensen maken er echt een storm in een glas water van.
Mwa sommigen zeggen weer dat full mlc ook weer nadelen heeft m.b.t de levensduur dus dan zou 4-2 juist het "beste" lijken atm.JF050 schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:12:
[Afbeelding]
Bugs bugs.... de kaarten zijn gewoon slecht met hun cheap capacitors. word veel rma’s😂 blijkbaar doen de asus kaarten het goed
Simpel zeggen dat iedereen maar asus moet nemen is dus ook te simpel
Daarmaast heeft alles denk ik ook te maken met de rest van het design van de pcb dus ook wat de voorkant doet qua power delivery ect.
|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |
Wat een storm in een glas water weer. Sinds wanneer verwachten we dat bedrijven publieke statements maken of fixes aankondigen/uitrollen in het weekend, over een onderwerp dat de vrijdag daarvoor pas aandacht begon te krijgen?
Het zou me eerlijk gezegd niets verbazen als dit uiteindelijk allemaal niets met het probleem te maken blijkt te hebben. Men speculeert wild over de oorzaak maar heeft in feite nul data. De "feiten" hebben elkaar al op meerdere fronten tegengesproken. Eerst welk type onderdeel het eigenlijk om ging, toen welke kaarten er nou eigenlijk die onderdelen hebben, later of de merken met/zonder er nou eigenlijk wel meer of minder last van hebben.
Youtubers die uitspraken doen over welke merken/kaarten meer of minder getroffen "lijken te zijn". Op basis van wat? Je comments sectie? De 5-10 kaarten die je misschien zelf hebt getest? Je onderbuikgevoel? Hoe kom jij aan RMA/service data van de kaartenbouwers?
Gebruikers die in hun leven nog nooit een capacitor gezien hebben maar nu "wijsheid" verspreiden over wat de issue is en hoe dit allemaal in zijn werk gaat? (Lees: andere net zo clueless gebruikers napraten.)
Gebruikers die nu gefocused zijn op boost clocks en caps en elke issue die ze tegenkomen onmiddelijk hiermee verbinden? Blijkbaar bestaan early days driver issues niet meer...
Roep me maar over 2 weken, dan besluit ik dan wel of ik me hierover ga opwinden of niet.
Het zou me eerlijk gezegd niets verbazen als dit uiteindelijk allemaal niets met het probleem te maken blijkt te hebben. Men speculeert wild over de oorzaak maar heeft in feite nul data. De "feiten" hebben elkaar al op meerdere fronten tegengesproken. Eerst welk type onderdeel het eigenlijk om ging, toen welke kaarten er nou eigenlijk die onderdelen hebben, later of de merken met/zonder er nou eigenlijk wel meer of minder last van hebben.
Youtubers die uitspraken doen over welke merken/kaarten meer of minder getroffen "lijken te zijn". Op basis van wat? Je comments sectie? De 5-10 kaarten die je misschien zelf hebt getest? Je onderbuikgevoel? Hoe kom jij aan RMA/service data van de kaartenbouwers?
Gebruikers die in hun leven nog nooit een capacitor gezien hebben maar nu "wijsheid" verspreiden over wat de issue is en hoe dit allemaal in zijn werk gaat? (Lees: andere net zo clueless gebruikers napraten.)
Gebruikers die nu gefocused zijn op boost clocks en caps en elke issue die ze tegenkomen onmiddelijk hiermee verbinden? Blijkbaar bestaan early days driver issues niet meer...
Roep me maar over 2 weken, dan besluit ik dan wel of ik me hierover ga opwinden of niet.
[ Voor 14% gewijzigd door DarQraven op 28-09-2020 11:30 ]
Asus en Gigabyte crashen ook gewoon, alleen zover ik weet hebben alle kaarten dit probleem boven de 2GHzTasminos schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:06:
Paul’s Hardware: (Gigabyte)
YouTube: Comparing RTX 3080 Stability, Temps and Overclocking (POSCAP vs MLCC)
Ze moeten gewoon de drivers/firmware even nakijken en fixen. Hardware matig zullen misschien de High-End kaarten een kleine aanpassing krijgen, alleen de kaarten variëren genoeg om te spreken van dat er stelselmatig een hardware fout is.
De enige reden dat je nu geen kaart eventueel koopt is ivm de meeste gewoon willen dat deze out-of-the-box werkt... + Mensen zijn voorzichtig ingesteld en de media is lekker paniek aan het zaaien
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 28-09-2020 11:50 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Maar Asus en Gigabyte crashen dus niet out-of-the-box als ik dat filmpje mag geloven. Pas als er handmatig verder overgeclocked wordt.DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:46:
[...]
Asus en Gigabyte crashen ook gewoon, alleen zover ik weet hebben alle kaarten dit probleem boven de 2GHz
Ze moeten gewoon de drivers/firmware even nakijken en fixen. Hardware matig zullen misschien de High-End kaarten een kleine aanpassing krijgen, alleen de kaarten variëren genoeg om te spreken van dat er stelselmatig een hardware fout is.
De enige reden dat je nu geen kaart eventueel koopt is ivm de meeste gewoon willen dat deze out-of-the-box werkt... + Mensen zijn voorzichtig ingesteld en de media is lekker paniek aan het zaaien
Het hele probleem is dus dat deze kaarten vanzelf overclocken met GPU boost.morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:03:
[...]
Maar Asus en Gigabyte crashen dus niet out-of-the-box als ik dat filmpje mag geloven. Pas als er handmatig verder overgeclocked wordt.
Mensen: Na uren spelen crasht de kaart
Youtube: Ik ga gewoon nabootsen wat er na uren spelen gebeurd.
Alles crasht gewoon bij de 2050-2100.
Ik denk dat mensen vooral moeten kijken naar die gedeelte van het filmpje:DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:46:
[...]
Asus en Gigabyte crashen ook gewoon, alleen zover ik weet hebben alle kaarten dit probleem boven de 2GHz
Dan is het een bios ding toch? Want gamernexus en die Duitser clocken zo’n kaart gewoon naar de 2100-2300mhzAcroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:37:
[...]
Ik denk dat mensen vooral moeten kijken naar die gedeelte van het filmpje:
Dat komt omdat hun LN2 gebruiken, + ik hoor ook verhalen dat er over een bepaalde MHz stabiliteit met LN2 weer terug kan komen.JF050 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:05:
[...]
Dan is het een bios ding toch? Want gamernexus en die Duitser clocken zo’n kaart gewoon naar de 2100-2300mhz
Koeling = klokspeed, in andere woorden, hoe beter de koeling hoe hoger de klokspeed, mits de voeding en architectuur (binning) het toelaten.
Het voornaamste probleem is de snelle fluctuaties aldus speculatie...
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 28-09-2020 13:13 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Tja niemand weet het echt. Het kan door de caps komen of door voedingen of door andere apparaten in de buurt. We weten het niet. Gamers nexus heeft zijn kaart met 6 sp-caps ver weten te overclocken dus tja wat moeten we met al deze info. Ik hoop dat ze er snel achter komen maar een echte oorzaak staat voor mij nog niet vast.William/Ax3 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
[Afbeelding]
Dus alle cap hype voor niets?
En het record met een evga kaart staat momenteel op 2,58ghz! En dat is een kaart die 5+1 heeft. Als dat echt een probleem zou zijn...time will tell. Hoop alleen dat voorlopig de productie stil ligt tot het echt duidelijk is.
Nope dat is een kingpin kaart die nog niet uit is. Dus welke config die heeft weet alleen vince die meehelpt deze kaarten te ontwikkelen en overklokt.computerjunky schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:02:
[...]
En het record met een evga kaart staat momenteel op 2,58ghz! En dat is een kaart die 5+1 heeft. Als dat echt een probleem zou zijn...time will tell. Hoop alleen dat voorlopig de productie stil ligt tot het echt duidelijk is.
[ Voor 24% gewijzigd door William/Ax3 op 28-09-2020 14:10 ]
Geen geduld meer
Beter dat de productie stil ligt en kaarten leveren zonder problemen
Allemaal gevoelens die elkaar kruisen
Ik weet het niet meer....
Beter dat de productie stil ligt en kaarten leveren zonder problemen
Allemaal gevoelens die elkaar kruisen
Ik weet het niet meer....
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeRTX 3080 Crashing Issues? Is Ampere Actually for Gaming? September Q&A [Part 1]
Mooiste wat ik heb geleerd van deze issues is dat MSI helemaal geen top tier videokaarten maakt. Zelfs de instap tuf van Asus heeft betere hardware. ik dacht altijd dat MSI gaming x en de asus strix/dcu de beste waren die je kon kopen (afgezien van een exotische lightning, Ares of Mars).
Jammer dat Asus nu de enige optie voor mij is die overblijft.
Hoeze alleen is asus dan je enige optie?eL_Jay schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:17:
Mooiste wat ik heb geleerd van deze issues is dat MSI helemaal geen top tier videokaarten maakt. Zelfs de instap tuf van Asus heeft betere hardware. ik dacht altijd dat MSI gaming x en de asus strix/dcu de beste waren die je kon kopen (afgezien van een exotische lightning, Ares of Mars).
Ik zelf kom eigenlijk altijd bij evga uit vanwege de waterblok plaatsen nog steeds garantie+de ftw kaarten zijn vaak ook voorzien van goede spullen en de garantie uitbreiding optie + de 90 dagen stepup mogelijkheid. Die opties hebben de asus kaarten allemaal niet. Enige wat de strix atm meer heeft volgens mij is de 2e hdmi 2.1 erbij met 1 kan ik ook al leven. En dat 6 mlc veel beter zou zijn lijkt ook niet duidelijk sommigen zeggen juist weer dat een combi beter is.
Ook als je kijkt naar de reactie van evga op de hele cap verhaal zijn ze eigenlijk de enige die hebben aangegeven hun ftw3 ontwerp voor massa productie te hebben aangepast na testen naar een 4-2 op de achterkant.
Of zijn er al soortgelijke reacties van andere fabrikanten inmiddels?
Ja evga is hier vaak wat tientjes duurder maar daar kan ik wel mee leven.
Andere merken weet ik zo niet maar kan me echt niet voorstellen dat asus de enige optie is voor je
laatste ben ik met je eens hoor maar ze brengen gelukkig free replacements uit voor die rode lipstickDutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:54:
[...]
EVGA heeft vaak een ontwerp wat niet iedereen aanspreekt... Verder maken ze uitstekende kaarten!
Rgb kan je ook vast zetten op een kleur volgens mij.
doe er zelf toch een waterblokje op en dan zie je het toch niet
de 1080ti ftw3 was wel prima vond ik qua ontwerp maar ieder zijn smaak
[ Voor 18% gewijzigd door William/Ax3 op 28-09-2020 15:11 ]
EVGA heeft vaak een ontwerp wat niet iedereen aanspreekt... Verder maken ze uitstekende kaarten!William/Ax3 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:26:toon volledige bericht
[...]
Hoeze alleen is asus dan je enige optie?
Ik zelf kom eigenlijk altijd bij evga uit vanwege de waterblok plaatsen nog steeds garantie+de ftw kaarten zijn vaak ook voorzien van goede spullen en de garantie uitbreiding optie + de 90 dagen stepup mogelijkheid. Die opties hebben de asus kaarten allemaal niet. Enige wat de strix atm meer heeft volgens mij is de 2e hdmi 2.1 erbij met 1 kan ik ook al leven. En dat 6 mlc veel beter zou zijn lijkt ook niet duidelijk sommigen zeggen juist weer dat een combi beter is.
Ook als je kijkt naar de reactie van evga op de hele cap verhaal zijn ze eigenlijk de enige die hebben aangegeven hun ftw3 ontwerp voor massa productie te hebben aangepast na testen naar een 4-2 op de achterkant.
Andere merken weet ik zo niet maar kan me echt niet voorstellen dat asus de enige optie is voor je
https://www.asus.com/us/support/Article/925/William/Ax3 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:26:
[...]
Ik zelf kom eigenlijk altijd bij evga uit vanwege de waterblok plaatsen nog steeds garantie
Ik heb beide kaarten gehad met de 2080 TI versies. Verschil is nihil, maar voor 3080/3090 lijkt nu Asus beter te performance en OCen. Vooral the Strix 3090 oc met 480watt!
ok evga 3090 is 440w 3080 420w lijkt mij vooralsnog zat voor water. ln2 sure meer is dan altijd wat je wil maar dan ga je toch eerder voor een KP kaart lijkt mij. En wie weet komt de unlimited bios die techjezus had voor zijn 3080 ook nog een keer in het wild uitTheTurk schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:24:
[...]
https://www.asus.com/us/support/Article/925/
Ik heb beide kaarten gehad met de 2080 TI versies. Verschil is nihil, maar voor 3080/3090 lijkt nu Asus beter te performance en OCen. Vooral the Strix 3090 oc met 480watt!
Ik die geen mods/oc aan een gpu dus de stock koeler is voor mij samen met kwaliteit het belangrijkst.William/Ax3 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:26:toon volledige bericht
[...]
Van.oudsher zijn de topmodellen van Asus en MSI voorzien van de best koelende/stilste koelers en rijk uitgerust(Nvidia, Sapphire's high-end modellen kan je bij AMD wel meetellen vwmb). Daarom vielen alle andere merken sowieso al af. Nu de MSI dus mindere onderdelen blijkt te gebruiken blijft de Asus strix over. Ik moet bekennen dat ik daar toch al naar neig vanwege de dual bios (ik heb liever een lager geklokte efficientere 3080 dan 2% meer performance tegen 20% meer verbruik, dus quiet mode).
Daarnaast heeft Steve van GamersNexus laten zien dat Asus de enige mobo fabrikant is (buiten afaik intel zelf en wellicht pro spul) die stock de juiste voltages door een cpu pompt ipv veel te hoge, om net de 0,1% meer performance voor de benchmarks/reviews te pakken

Waar de andere fabrikanten zich van hun slechte qkant laten zien weet Asus er meestal positief uit te springen. Nu met de duurdere mlcc's op de instap tuf hetzelfde.
Maar waar blijven de3080 strix reviews.....
Ik heb er pas een gevonden en die moest door Google translate.
P.s.heb geen aandelen in Asus en zelfs slechte ervaringen met een p8p67
en h81-i bord van Asus en ook Asus heeft genoeg issues. Maar toch.
[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 28-09-2020 15:44 ]
techjezus doet ook altijd heel veel met evga kaarten. Zie ook zijn world records op zijn 3080 ftw3 (met pre producties bad caps kaarteL_Jay schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:31:
[...]
Van.oudsher zijn de topmodellen van Asus en MSI voorzien van de best koelende/stilste koelers (Nvidia, Sapphire kan je bij AMD wel meetellen vwmb). Daarom vielen alle andere merken sowieso al af. Nu de MSI dus mindere onderdelen blijkt te gebruiken blijft de Asus strix over. Ik moet bekennen dat ik daar toch al naar neig vanwege de dual bios (ik heb liever een lager geklokte efficientere 3080 dan 2% meer performance tegen 20% meer verbruik, dus quiet mode).
Daarnaast heeft Steve van GamersNexus laten zien dat Asus de enige mobo fabrikant is (buiten afaik intel zelf en wellicht pro spul) die stock de juiste voltages door een cpu pompt ipv veel te hoge, om net de 0,1% meer performance voor de benchmarks te pakken![]()
Waar de andere fabrikanten zich van hun slechtste kant laten zien weet Asus er meestal positief uit te springen. Nu met de duurdere mlcc's op de instap tuf hetzelfde

Asus is prima hoor maar er zijn echt wel meer opties op de markt. En zoals al aantal keer eerder gezegd het is echt niet bewezen dat full mlc beter is. Veel geven ook aan dat de 4-2 juist weer beter is.
Zover ik altijd heb gezien kan evga zich altijd meten met msi/asus ect en soms zelfs overtreffen. Op garantie mogelijkheden ect zijn ze onovertroffen ook met communicatie ect. Dat geeft mij gewoon meer vertrouwen.
Ieder moet vooral doen waar hij/zij vertrouwen in heeft maar doen alsof alleen asus er nu is qua keuze dat is zonder onderbouwing dat is natuurlijk niet zo. In ieder geval heb je zo te zien wel bewust de keuze genomen en daar gaat het immers om
Volgens mij doet de quiet mode niets anders dan de target temp verhogen/de fan speed verlagen. Zolang de lagere fan speed niet voor throttlen zorgt zal je dus niet eens prestatie verlies hebben. De kaarten die ik in het verleden gehad heb met deze modes doen het niet slechter in de quiet mode.eL_Jay schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:31:
(ik heb liever een lager geklokte efficientere 3080 dan 2% meer performance tegen 20% meer verbruik, dus quiet mode).
Geen ervaring met evga maar ik weet dat hun rma/ customer relations een stuk beter is dan Asus. Met hun step-up program en volgens mij mag je de koeler demonteren zonder garantie te verliezen.William/Ax3 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:40:
[...]
techjezus doet ook altijd heel veel met evga kaarten. Zie ook zijn world records op zijn 3080 ftw3 (met pre producties bad caps kaart) Ze brengen ook vaak pcb review uit door buildazoid en die is ook vaak ook lovend over evga en niet alleen over de asus/msi's van deze wereld.
Asus is prima hoor maar er zijn echt wel meer opties op de markt. En zoals al aantal keer eerder gezegd het is echt niet bewezen dat full mlc beter is. Veel geven ook aan dat de 4-2 juist weer beter is.
Zover ik altijd heb gezien kan evga zich altijd meten met msi/asus ect en soms zelfs overtreffen. Op garantie mogelijkheden ect zijn ze onovertroffen ook met communicatie ect. Dat geeft mij gewoon meer vertrouwen.
Ieder moet vooral doen waar hij/zij vertrouwen in heeft maar doen alsof alleen asus er nu is qua keuze dat is zonder onderbouwing dat is natuurlijk niet zo. In ieder geval heb je zo te zien wel bewust de keuze genomen en daar gaat het immers om
Goed om te horen dat die kaarten ook degelijk zijn.
De evga koelers presteren helaas een stuk slechter dan de gaming/strix kaarten. Ze worden in de water-cooling volgens mij wel meer gebruikt.
De 30xx series worden amper warm, ik denk dat ik met waterkoeling average 2050 moet kunnen halen zonder voltmod.
Waren dat strix kaarten? Ik was in de veronderstelling dat die lagere clocks en voltages hadden in quiet vs performance.computerjunky schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:46:
[...]
Volgens mij doet de quiet mode niets anders dan de target temp verhogen/de fan speed verlagen. Zolang de lagere fan speed niet voor throttlen zorgt zal je dus niet eens prestatie verlies hebben. De kaarten die ik in het verleden gehad heb met deze modes doen het niet slechter in de quiet mode.
Daar is helaas lastig goeie info over te vinden. Techpowerup geeft bij de 3090 strix aan dat: 'quiet BIOS, which runs the fans much quieter, at slower speeds with higher temperature and also reduces the clocks slightly'.
Geen verbruiksanalyse helaas.
Vooral koeling onder een bepaalde temperatuur, dit zorgt ervoor dat de weerstand lager wordt waardoor je minder drain hebt en hierdoor meer spanning erdoor kan gooien maar ook tegelijk minder verbruik hebt.DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:11:
[...]
Dat komt omdat hun LN2 gebruiken, + ik hoor ook verhalen dat er over een bepaalde MHz stabiliteit met LN2 weer terug kan komen.
Koeling = klokspeed, in andere woorden, hoe beter de koeling hoe hoger de klokspeed, mits de voeding en architectuur (binning) het toelaten.
Het voornaamste probleem is de snelle fluctuaties aldus speculatie...
De snelheden die je bereikt met ln2 zal je met water nooit niet redden.
En zolang deze kaarten voltage locked zijn zullen ze allemaal wel rond dezelfde snelheid stoppen.
Je hebt wel kans dat de Kingpin kaarten een manier hebben om de spanning te verhogen met bvb een jumper oid zodat je in subzero modus kan.
Er is in ieder geval een nieuwe driver beschikbaar. 456.55 whql
Al zal dit denk ik (nog) geen verschil brengen qua crashes.
Al zal dit denk ik (nog) geen verschil brengen qua crashes.
[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2020 16:39 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Er staat in de driver release notes van 456.55 whql wel dat de stabiliteit van de 30xx serie kaarten in bepaalde games verbeterd is, ik probeer uit te vinden welke games dat dan zijn maar kan er weinig van terug vinden...
Mijn primaire probleem met die hele cap hype: Laat één van die Youtubers die dit claimt het nou gewoon eens testen, zo moeilijk is het niet. Koop een zooi van de andere caps (Farnell levert ze volgende dag bij je thuis), neem je GPU mee naar één van de betere (telefoon) reparatie zaken, laat ze die caps omwisselen, en kijk of die kaart nu ineens wel stabiel is. Gezien de positie waar ze zitten moet dit prima te doen zijn.William/Ax3 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:54:
[Afbeelding]
Dus alle cap hype voor niets?
Dat, of gebruik die inkomsten om toegang te huren tot een fatsoenlijk lab waar je simpelweg de voeding over die caps meet, voor beide soorten kaarten, en vergelijk het met elkaar. Die optie gaat wat lastiger worden, maar moet echt niet onmogelijk zijn.
Er is in ieder geval een update geweest voor Warzone, ik vermoed ook tomb raider (maar dat is een gok.)smocho schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:43:
Er staat in de driver release notes van 456.55 whql wel dat de stabiliteit van de 30xx serie kaarten in bepaalde games verbeterd is, ik probeer uit te vinden welke games dat dan zijn maar kan er weinig van terug vinden...
Misschien is het al voorbij gekomen maar hier nog een roundup bij Techpowerup vd AIB reacties waarbij o.a. Gainward wel interessant is. Volgensmij claimen zij nvidia's requirements compleet te volgen.
NVIDIA AIB Partners Clarify RTX 3080/3090 Crash to Desktop Issues, Capacitor Choices
ps: MSI heeft ook aanpassingen gedaan aan hun pscaps/mlcc configuratie.
NVIDIA AIB Partners Clarify RTX 3080/3090 Crash to Desktop Issues, Capacitor Choices
[ Voor 37% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2020 19:05 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Interressant. Ik heb een MSI x trio in order staan maar ga nu natuurlijk wel even kijken of ik wel een Rev B (met 2 x MLCC groep) geleverd krijg.Help!!!! schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:32:
Misschien is het al voorbij gekomen maar hier nog een roundup bij Techpowerup vd AIB reacties waarbij o.a. Gainward wel interessant is. Volgensmij claimen zij het nvidia's requirements compleet te volgen.
Was eigenlijk niet onder de indruk van het probleem maar nu MSI zelf besluit om een engineering change toe te passen wil ik natuurlijk niet een van de " oudere" non engineered samples.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen voor kopers die nu al een kaart hebben met maar 1 groep MLCC
Iemand hier die zo een kaart heeft en de vraag eens wil stellen??
Ik heb een Ventus, maar daar zie ik nog niks over.killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:47:
[...]
Interressant. Ik heb een MSI x trio in order staan maar ga nu natuurlijk wel even kijken of ik wel een Rev B (met 2 x MLCC groep) geleverd krijg.
Was eigenlijk niet onder de indruk van het probleem maar nu MSI zelf besluit om een engineering change toe te passen wil ik natuurlijk niet een van de " oudere" non engineered samples.
Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen voor kopers die nu al een kaart hebben met maar 1 groep MLCC
Ook op hun website staat deze nog gewoon met 5+1
Ik vraag me toch af op welke websites zij kijken door te zeggen dat alle foto's met backplates zijn verwijderd.Help!!!! schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:32:
Misschien is het al voorbij gekomen maar hier nog een roundup bij Techpowerup vd AIB reacties waarbij o.a. Gainward wel interessant is. Volgensmij claimen zij het nvidia's requirements compleet te volgen.
Lijken namelijk nog gewoon te staan op:
https://www.msi.com/Graph...TX-3080-GAMING-X-TRIO-10G
Als iemand nog zin heeft om te lezen vanavond:
Patch notes van nieuwe driver:
http://us.download.nvidia...n8-win7-release-notes.pdf
Patch notes van nieuwe driver:
http://us.download.nvidia...n8-win7-release-notes.pdf
Ja. Gezien. Ik ben ook benieuwd of ik de nieuwe ga ontvangen. Webshop update net ontvangen. Levertijd onbekend. Ik heb goede hoop aangezien ik hoog op de bestellijst sta.killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:47:
[...]
Interressant. Ik heb een MSI x trio in order staan maar ga nu natuurlijk wel even kijken of ik wel een Rev B (met 2 x MLCC groep) geleverd krijg.
Misschien is hoog op de bestellijst staan nu wel even niet handig.Harold68 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:54:
[...]
Ja. Gezien. Ik ben ook benieuwd of ik de nieuwe ga ontvangen. Webshop update net ontvangen. Levertijd onbekend. Ik heb goede hoop aangezien ik hoog op de bestellijst sta.
Vorige week ontkende MSI het probleem nog (was een driver probleem) en dus hebben ze dit weekend pas hun productie aangepast.
Mijn inschatting (alleen maar gevoel) is dat het dan 6 weken duurt voordat de " rev B" kaarten in NL verschijnen.
Dus juist iemand die de komende weken een trio x geleverd krijgt zou even moeten nadenken wat hij/zij doet als het een model is met maar 1 groep MLCC
Tsja, terechte constatering.Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:50:
[...]
Ik vraag me toch af op welke websites zij kijken door te zeggen dat alle foto's met backplates zijn verwijderd.
Ik zie ook nog gewoon een achteraanzicht met 1 groep MLCC bij de RTX 3080 x trio.
Heeft te maken met welke website je bekijkt en wellicht (browser)caching. Op de USA site staan geen backplate foto's meer op die plek.Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:50:
[...]
Ik vraag me toch af op welke websites zij kijken door te zeggen dat alle foto's met backplates zijn verwijderd.
https://us.msi.com/Graphi...TX-3080-GAMING-X-TRIO-10G
BTW:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3G3QtopK6cvsKxxsohqUu4v.jpg?f=user_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Help!!!! op 28-09-2020 20:14 ]
PC Specs
We gaan het zien. Maar zolang ik nog niet geleverd krijg is alles prima. Ben toch niet van plan om de chip constant boven de 2 GHz te laten draaien voor 5 fps meer.killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:57:
[...]
Misschien is hoog op de bestellijst staan nu wel even niet handig.
Vorige week ontkende MSI het probleem nog (was een driver probleem) en dus hebben ze dit weekend pas hun productie aangepast.
Mijn inschatting (alleen maar gevoel) is dat het dan 6 weken duurt voordat de " rev B" kaarten in NL verschijnen.
Dus juist iemand die de komende weken een trio x geleverd krijgt zou even moeten nadenken wat hij/zij doet als het een model is met maar 1 groep MLCC
Alleen al aangezien de rev. 1 waarschijnlijk minder waard is dan rev. 2 op de 2e hands markt over 2-3 jaar.killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:47:
[...]
Als AMD sterker uit de bus komt, stap ik over.DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 19:49:
[...]
Alleen al aangezien de rev. 1 waarschijnlijk minder waard is dan rev. 2 op de 2e hands markt over 2-3 jaar.
Er is net een driver release geweest en volgens mensen met dit probleem op reddit is het verholpen. Het was een theorie dat dit een probleem kon zijn, enigzins volgens EVGA ook in hun geval het probleem maar toch lijtk een driver revisie het probleem opgelost te hebben.
Hold your horsesSn0wblind schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:06:
Er is net een driver release geweest en volgens mensen met dit probleem op reddit is het verholpen. Het was een theorie dat dit een probleem kon zijn, enigzins volgens EVGA ook in hun geval het probleem maar toch lijtk een driver revisie het probleem opgelost te hebben.
Nvidia heeft bij de toelichting van de driver niet aangegeven dat het een fix is voor “the crash to desktop”
Er is een nieuwe Nvidia driver beschikbaar.
https://www.nvidia.com/co...ql.exe&lang=us&type=TITAN
456.55
De eerste tests lijken voor veel meer stabiliteit te zorgen.
Eerst was een onderclock nodig om niet te crashen.
Nu kan ik zelfs een beetje overclocken zonder meteen te crashen.
Eerst maar eens een avondje gaan gamen
456.55
[ Voor 38% gewijzigd door polo1987 op 28-09-2020 20:44 ]
Hmm ik heb mijn kaart al geretourneerd maar dit zou toch wel goed nieuws zijn. Vraag mij af of deze driver echt alle CTD en stutter issues heeft opgelost. Zou je ons later een update willen geven? Voor nu, have fun gaming!polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:41:
Er is een nieuwe Nvidia driver beschikbaar.
456.55
Ik zal later nog wel een update geven.
MSI 3080 Gaming X Trio zit hier nu in mijn PC.
Ben benieuwd!polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:11:
Ik zal later nog wel een update geven.
Als hij inderdaad meer stabiliteit geeft dan moet ik snel pre-orderen, anders sta ik dalijk op plaats 1000 in de wachtrij

Wat dacht je van al die lui die hun kaart retour gestuurd hebben in de veronderstelling dat het een hardware-issue is.DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:19:
[...]
Ben benieuwd!
Als hij inderdaad meer stabiliteit geeft dan moet ik snel pre-orderen, anders sta ik dalijk op plaats 1000 in de wachtrij
Blijkt het met een driver-update te fixen te zijn.
Kunnen ook weer achter in de rij aansluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door morm op 28-09-2020 21:25 ]
Als het een driver issue is kunnen we weer stoppen met het doen alsof we allemaal dagelijks pcb's ontwerpen en weer lekker viroloog spelen.
Ik wil wel een ongeopende doos en niet iemand anders afdankertje hahamorm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:22:
[...]
Wat dacht je van al die lui die hun kaart retour gestuurd hebben in de veronderstelling dat het een hardware-issue is.

Er kan nog steeds meer spelen dan alleen drivers. Er schijnt nu meer stabiliteit te zijn en dat is zeker goed maar of het echt 100% is opgelost en of dat hele ''caps'' verhaal ook enige invloed kan hebben is nog steeds niet zeker. Mochten er aanpassingen gedaan worden aan toekomstige kaarten (zoals waarschijnlijk bij MSI) dan zou dat ook de verkoopwaarde verminderen van de 1st batch.morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:22:
[...]
Wat dacht je van al die lui die hun kaart retour gestuurd hebben in de veronderstelling dat het een hardware-issue is.
Binnenkort komt AMD nogArjan Robben schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:25:
Als het een driver issue is kunnen we weer stoppen met het doen alsof we allemaal dagelijks pcb's ontwerpen en weer lekker viroloog spelen.
En waarom zou een AiB zijn kaarten aanpassen met duurdere condensatoren als het inderdaad driver blijkt te zijn?zar schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]
Er kan nog steeds meer spelen dan alleen drivers. Er schijnt nu meer stabiliteit te zijn en dat is zeker goed maar of het echt 100% is opgelost en of dat hele ''caps'' verhaal ook enige invloed kan hebben is nog steeds niet zeker. Mochten er aanpassingen gedaan worden aan toekomstige kaarten (zoals waarschijnlijk bij MSI) dan zou dat ook de verkoopwaarde verminderen van de 1st batch.
Waarom je kaarten doorverkopen?zar schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:26:
[...]
Er kan nog steeds meer spelen dan alleen drivers. Er schijnt nu meer stabiliteit te zijn en dat is zeker goed maar of het echt 100% is opgelost en of dat hele ''caps'' verhaal ook enige invloed kan hebben is nog steeds niet zeker. Mochten er aanpassingen gedaan worden aan toekomstige kaarten (zoals waarschijnlijk bij MSI) dan zou dat ook de verkoopwaarde verminderen van de 1st batch.
Vind ik persoonlijk zo'n zonde.
Gewoon omlijsten en aan de muur hangen in je man-cave.
Ik heb nog zat oude kaarten (die geen waarde meer hebben) en met een lijst zoals dit:
https://www.bol.com/nl/p/...BNXQ.1_34.36.ProductTitle
EDIT: Deze lijst is beetje te groot, maar je snap het idee.
[ Voor 3% gewijzigd door Acroynum op 28-09-2020 21:32 ]
Er wordt een vies gespeeld.
https://videocardz.com/ne...and-rog-strix-pcb-designs
Omdat er schijnbaar toch partners (zoals EVGA) zijn die het probleem enigszins hebben erkend. Zie ook https://www.techpowerup.c...-issues-capacitor-choices ''UPDATE SET 28th 16H31 GMT: MSI have reportedly quietly updated their RTX 3080 Gaming X Trio product page, indicating that an engineering change has been done to their boards' design.''morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:29:
[...]
En waarom zou een AiB zijn kaarten aanpassen met duurdere condensatoren als het inderdaad driver blijkt te zijn?
Het probleem kan misschien opgelost zijn of minder vaak voorkomen met de nieuwe drivers maar dat hoeft niet perse te betekenen dat er nu geen problemen meer zijn.
Tsja dat moet je de AIB dan maar zelf vragen maar voorlopig lijkt MSI dat dus wel gedaan te hebben.morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:29:
[...]
En waarom zou een AiB zijn kaarten aanpassen met duurdere condensatoren als het inderdaad driver blijkt te zijn?
Doen ze vast niet omdat ze van mening zijn dat het ook met een driver update (alleen) opgelost kan worden
https://www.techpowerup.c...-issues-capacitor-choices
(For the record: Ik vroeg me sowieso al af of dit niet een storm in een glas water was omdat het probleem alleen optrad bij clockspeeds boven geadverteerde speeds. Maar nu AIB's toch hun ontwerp aanpassen, denk ik toch dat er wel IETS (weet niet wat) aan de hand is met die condensatoren)
(ZAR was me al voor
De nieuwe drivers hebben vooralsnog hier het probleem opgelost, getest in RTX en non-RTX games. In RTX en DLSS lijkt het alsof hij de clockspeed omlaag gooit, vervolgens in scenes die er echt om vragen blijft de clockspeed nu stabiel boven de 2000Mhz. In een game als Kingdoms of Amalur Re-reckoning blijft de clockspeed bij mij met een OC continu op 2070Mhz hangen en blijft stabiel.
De games die voor mij crashten met een OC waren Horizon Zero Dawn en Tomb Raider die laatste uiteraard met DLSS en RTX. Beiden crashen nu niet meer, zelfs niet met een OC.
Ik ben voorzichtig positief, ik ga nog even door met testen nu.
De games die voor mij crashten met een OC waren Horizon Zero Dawn en Tomb Raider die laatste uiteraard met DLSS en RTX. Beiden crashen nu niet meer, zelfs niet met een OC.
Ik koop vaak een high-end GPU en dan verkoop ik die na 2-3 jaar weer door, waardoor ik wat minder hoef in te leggen voor de nieuwe kaarten. Hangt er natuurlijk van af wat je financiële situatie is of je kunt inlijsten of niet.Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:31:
[...]
Waarom je kaarten doorverkopen?
Ik heb nog zat oude kaarten (die geen waarde meer hebben) en met een lijst zoals dit:
![]()
wel bijzonder dat er dan review kaarten zijn op launchday met mlcc's.xamirz schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:34:
Er wordt een vies gespeeld.
YouTube: ASUS TUF Gaming RTX 3080 OC Review - ROG Strix in disguise!
gametag: estruqiarixs
Waren nog oude foto’s niemand heeft de SP-Caps gekregen zover bekend. @xamirzHarm30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:31:
[...]
wel bijzonder dat er dan review kaarten zijn op launchday met mlcc's.
Mooie vooruitzicht!smocho schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:36:
De nieuwe drivers hebben vooralsnog hier het probleem opgelost, getest in RTX en non-RTX games. In RTX en DLSS lijkt het alsof hij de clockspeed omlaag gooit, vervolgens in scenes die er echt om vragen blijft de clockspeed nu stabiel boven de 2000Mhz. In een game als Kingdoms of Amalur Re-reckoning blijft de clockspeed bij mij met een OC continu op 2070Mhz hangen en blijft stabiel.
Nog merkbaar performance verschil?
Een update na een avond gamen met de nieuwe Nvidia drivers. 456.55
Geen crashes gehad.
Voor de nieuwe driver moest ik de kaart 75MHz onderclocken. Deze liep toen in game op ongeveer 1935MHZ
Nu met de nieuwe driver gewoon op standaard clockspeed gespeeld. de clockspeed was toen ingame 1995MHz.
Daarna nog een kleine OC. +50MHz en daarmee nog 3 uur gespeeld zonder problemen. (2040MHz in game)
Met de oude driver kon ik het spel niet een opstarten als ik een +50MHz deed.
Tot nu toe lijkt de nieuwe driver bij mij de oplossing voor het crashen.
Geen crashes gehad.
Voor de nieuwe driver moest ik de kaart 75MHz onderclocken. Deze liep toen in game op ongeveer 1935MHZ
Nu met de nieuwe driver gewoon op standaard clockspeed gespeeld. de clockspeed was toen ingame 1995MHz.
Daarna nog een kleine OC. +50MHz en daarmee nog 3 uur gespeeld zonder problemen. (2040MHz in game)
Die leveranciers hebben ook pas laat de drivers gekregen en daarmee gedacht dat het wellicht aan de sp caps kan liggen. Dus dat snel veranderd. Nu is het al zo dat als je een kaart ziet met 5 of 6 sp caps iedereen al zegt van die lust ik niet. Daarom heeft MSI bijv. waarschijnlijk er nog een vervangen met rev 2.
Als het nu opgelost is met een driver update dan was het dus al die tijd een fout in de drivers. Dit is ook al door verschillende personen aangegeven dat het wellicht een driver probleem is (te snelle boost e.d.).
Als het nu opgelost is met een driver update dan was het dus al die tijd een fout in de drivers. Dit is ook al door verschillende personen aangegeven dat het wellicht een driver probleem is (te snelle boost e.d.).
Dat klinkt erg goed, bedankt voor de update!polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
Geen crashes gehad.
Thnx!polo1987 schreef op maandag 28 september 2020 @ 23:49:
Geen crashes gehad.
@zar niet achteraf spijt dat je hem te vroeg op de post hebt terug gestuurd?
Eerst had ik dat wel even (ik zou hem in principe nog terug kunnen vragen) maar ik denk dat ik het maar gewoon zo laat. Ik wilde vanaf het begin eigenlijk al het liefste een ASUS STRIX omdat ik die er het mooist uit vind zien en de software naar mijn mening een stuk prettiger werkt.DutchWing schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:37:
[...]
Thnx!![]()
@zar niet achteraf spijt dat je hem te vroeg op de post hebt terug gestuurd?
Met de onduidelijkheden en het vage gebeuren rondom de capacitors denk ik dat ik het nog wel even volhoud om te wachten op de STRIX (sta op positie 36) dus denk dat ik in november wel mijn kaart heb. Tot die tijd gebruik ik wel gewoon mijn laptop.
Misschien kan ik de kaart nog wel terug vragen en aan een mede tweaker verkopen (uiteraard gewoon voor de factuurprijs).
morm schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:22:
[...]

In thailand zo te zien: https://th.msi.com/Graphi...-10G/Gallery#lg=1&slide=3Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:50:
[...]
Flinke verbetering in overclock marge met de Gigabyte Gaming OC 3080. Nu al paar uur stabiel op +110Mhz. Voorheen was het al onstabiel met +40Mhz. Meerdere games en benchmarks gedraait zonder problemen. Die SP caps zijn zo gek nog niet
STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz
Ik heb hier al meerdere keren kritiek geuit op het totale gebrek aan onderbouwing / bewijs om die capaciteiten de schuld te geven. Maar door even snel door een video van 55 minuten heen te klikken is mijn conclusie dat hij stelt dat de capaciteiten geen probleem zijn, omdat zijn N=1 kaart stabiel boven de 2GHz boost? Right, goed onderbouwd dus ook.
(Ik neem aan dat jij wel de volle 55 minuten hebt bekeken, als hij nog wat interessants heeft gezegd, deel het hier graag).
omdat het gewoon oude fotos zijn, waar mensen een enorm probleem over maken.Harm30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:31:
[...]
wel bijzonder dat er dan review kaarten zijn op launchday met mlcc's.
Omdat ik dan een deel van het plezier van het koop-verkoopspelletje mis? Om daarmee uiteindelijk met zo weinig mogelijk financieel verlies een leuke upgrade te kunnen kopen.Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 21:31:
[...]
Waarom je kaarten doorverkopen?
![]()
Oude hardware aan de muur hangen, biedt voor mij juist weer weinig meerwaarde.
Ik weet niet of deze al langs is gekomen, maar het vast zetten van het voltage lijkt een goede/betere fix dan -50mhz.
YouTube: RTX 3080 Problems FIXED, no crashes step by step guide
YouTube: RTX 3080 Problems FIXED, no crashes step by step guide
Computer nr 486 denk ik..
Kwam net een video van der8auer tegen, heel erg interessant. Ik dacht ik deel even met jullie.
In de video vervangt hij 2 sp-caps door mlcc en een before en after test.
YouTube: We Tested the Cap-Drama - RTX 3090 MLCC vs POSCAP
Conclusie: de problemen lijken mee te vallen.
In de video vervangt hij 2 sp-caps door mlcc en een before en after test.
YouTube: We Tested the Cap-Drama - RTX 3090 MLCC vs POSCAP
Conclusie: de problemen lijken mee te vallen.
Het is net alsof die Youtubers ook maar gewoon wat roepen om clicks te krijgen...Zeryth schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:04:
[...]
omdat het gewoon oude fotos zijn, waar mensen een enorm probleem over maken.
Dat kan ook niet anders als er op vrijdagochtend een artikel uitkomt, en iemand diezelfde avond al een video van een half uur erover uitbrengt. Hoeveel onderzoek kan je in die tijd uberhaupt doen?
[ Voor 26% gewijzigd door DarQraven op 29-09-2020 10:24 ]
Ik vind de STRIX zelf ook de mooiste!zar schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:48:
[...]
Eerst had ik dat wel even (ik zou hem in principe nog terug kunnen vragen) maar ik denk dat ik het maar gewoon zo laat. Ik wilde vanaf het begin eigenlijk al het liefste een ASUS STRIX omdat ik die er het mooist uit vind zien en de software naar mijn mening een stuk prettiger werkt.
Met de onduidelijkheden en het vage gebeuren rondom de capacitors denk ik dat ik het nog wel even volhoud om te wachten op de STRIX (sta op positie 36) dus denk dat ik in november wel mijn kaart heb. Tot die tijd gebruik ik wel gewoon mijn laptop.
Misschien kan ik de kaart nog wel terug vragen en aan een mede tweaker verkopen (uiteraard gewoon voor de factuurprijs).
Nu geduldig wachten tot onze bestelling binnen is
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 29-09-2020 10:40 ]
Derbauer heeft op YouTube een video geplaatst. Hij wijzigt de betreffende condensators en geeft uitleg. 20 MHz verschil. De GPU boost heeft teveel overclockt. Zal nu wel opgelost zijn met de nieuwe driver. Uiteindelijk storm in een glas water en weinig aan de hand. Ik zag dat iemand anders dit ook al aangegeven heeft. Alles te wijten aan aanloop problemen als bij bijna elk nieuw product.
[ Voor 19% gewijzigd door Harold68 op 29-09-2020 10:45 ]
Check 3 posts boven jeHarold68 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:43:
Derbauer heeft op YouTube een video geplaatst. Hij wijzigt de betreffende condensators en geeft uitleg. 20 MHz verschil. De GPU boost heeft teveel overclockt. Zal nu wel opgelost zijn met de nieuwe driver. Uiteindelijk storm in een glas water en weinig aan de hand. Ik zag dat iemand anders dit ook al aangegeven heeft. Alles te wijten aan aanloop problemen als bij bijna elk nieuw product.
Ik snap niet waarom sommige hier zo hun best doen om het te bagatelliseren.Harold68 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:43:
Als je een nieuwe auto koopt en om de zoveel tijd verlies je ineens vermogen of moet je naar de kant met storingen dan voel je je ook niet goed. Als je 800 euro en sommige wellicht (eigen schuld) bijna 1000 euro betaalt voor een stukje hardware dan verwacht je dat het van te voren door en door getest is.
Vekopers en early adapters zullen wel zeggen dat het kinderziektes zijn, dat het erbij hoor etc. Maar ik vind dat de ene kinderziekte de ander niet is en dit van te voren had moeten worden getacked
My 2 cents...
Zelf al meerdere Nvidia kaarten gehad van een Geforce 3 Ti 200 tot nu een MSI GTX 980.. Ik kijk nog even de kat uit de boom of ik ga voor de 3080 of de 3070.
Game on
Inderdaad een storm in een glas water, maar jammer genoeg is het echt een eigen leven gaan leiden en zijn er nu tal van mensen overtuigd dat MLCC's super belangrijk zijn. Kijk maar eens in de reacties van het nieuwe Tweakers artikel over de uitleg van NVIDIA.Harold68 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:43:
Het zou dus zomaar kunnen dat het toch een impact zal hebben op de resale value van de kaarten afhankelijk van de capacitors. En ik denk dat dit ook de voornaamste reden is waarom fabrikanten alsnog hun kaarten aanpassen, ook na de patch. Qua performance is het verschil zeer klein en volgens mij best vergelijkbaar met de impact van de silicon lottery, maar ze zijn denk ik wel bang dat ze worden vermeden als ze 'niet genoeg MLCC's' hebben.
En daardoor zullen mensen weer gaan wijzen van: Zie je wel, fabrikanten passen het aan, dus de andere zijn slecht.NoThankYou schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:05:
[...]
Inderdaad een storm in een glas water, maar jammer genoeg is het echt een eigen leven gaan leiden en zijn er nu tal van mensen overtuigd dat MLCC's super belangrijk zijn. Kijk maar eens in de reacties van het nieuwe Tweakers artikel over de uitleg van NVIDIA.
Het zou dus zomaar kunnen dat het toch een impact zal hebben op de resale value van de kaarten afhankelijk van de capacitors. En ik denk dat dit ook de voornaamste reden is waarom fabrikanten alsnog hun kaarten aanpassen, ook na de patch. Qua performance is het verschil zeer klein en volgens mij best vergelijkbaar met de impact van de silicon lottery, maar ze zijn denk ik wel bang dat ze worden vermeden als ze 'niet genoeg MLCC's' hebben.
Gebaseerd op de video geloof ik wel dat het iets uitmaakt, maar voor fabrikanten is het simpelweg makkelijker iets extra uit te geven dan de negatieve reviews te krijgen omdat er 'verkeerde' condensatoren op zitten.
Is dat een opmerking naar wie precies? Buildzoid en Der8auer zijn mensen die hun 2 cents kunnen geven zonder in te lezen omdat ze nu zo'n beetje experts zijn op dit gebied. maar er zijn wel youtubers idd die er geen bal van snappen en dan bullshit gaan spuiten.DarQraven schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:23:
[...]
Het is net alsof die Youtubers ook maar gewoon wat roepen om clicks te krijgen...
Dat kan ook niet anders als er op vrijdagochtend een artikel uitkomt, en iemand diezelfde avond al een video van een half uur erover uitbrengt. Hoeveel onderzoek kan je in die tijd uberhaupt doen?
Maar waar is er dan geadverteerd dat er 2000+ Mhz gedraaid kan worden op een RTX3080?MetalSonic schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:54:toon volledige bericht
[...]
Ik snap niet waarom sommige hier zo hun best doen om het te bagatelliseren.
Als je een nieuwe auto koopt en om de zoveel tijd verlies je ineens vermogen of moet je naar de kant met storingen dan voel je je ook niet goed. Als je 800 euro en sommige wellicht (eigen schuld) bijna 1000 euro betaalt voor een stukje hardware dan verwacht je dat het van te voren door en door getest is.
Vekopers en early adapters zullen wel zeggen dat het kinderziektes zijn, dat het erbij hoor etc. Maar ik vind dat de ene kinderziekte de ander niet is en dit van te voren had moeten worden getacked
My 2 cents...
Zelf al meerdere Nvidia kaarten gehad van een Geforce 3 Ti 200 tot nu een MSI GTX 980.. Ik kijk nog even de kat uit de boom of ik ga voor de 3080 of de 3070.
Game on
Bij mijn weten liggen de specs nog altijd op 1710 - 1795 Mhz?
Leuk dat die GPU boost er is, maar dat is eigenlijk gewoon een snelheidsbegrenzer die verkeerd afgesteld stond.
Dat is natuurlijk ook weer te makkelijk, je koopt een GPU op basis van een zekere performance, dan kan je niet stellen dat er ergens in een spec sheet 1710MHz staat.morm schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:55:
[...]
Maar waar is er dan geadverteerd dat er 2000+ Mhz gedraaid kan worden op een RTX3080?
Bij mijn weten liggen de specs nog altijd op 1710 - 1795 Mhz?
Leuk dat die GPU boost er is, maar dat is eigenlijk gewoon een snelheidsbegrenzer die verkeerd afgesteld stond.
Uiteraard kan je ook niet klagen als een nieuwe driver performance met 0.5% verminderd, gezien wat performance veranderingen bij driver versies sowieso horen.
Waarom niet? Die 'zekere performance' IS toch de geadverteerde snelheid?Sissors schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:58:
[...]
Dat is natuurlijk ook weer te makkelijk, je koopt een GPU op basis van een zekere performance, dan kan je niet stellen dat er ergens in een spec sheet 1710MHz staat.
Als ik een nieuwe auto koop met een topsnelheid van 200 km/u, die onder goede omstandigheden de 210 misschien nog wel haalt, welk recht van klagen heb ik dan als hij de 220 niet haalt? Puur omdat ik hoopte dat hij de 220 wel zou aantikken?
[ Voor 29% gewijzigd door DarQraven op 29-09-2020 12:11 ]
Het zal mij echt een zorg zijn of de kaart in staat is 1885 1950 of 2050 mhz kan draaien. Het prestatie verschil is minimaal.
Wat mij wel lichtelijk zorgen baart is dat een kaart die nu stabiel is maar niet crashed na degradatie van componenten over 2 jaar net na de garantie op zijn gat gaat.
Beide de silicon en de caps worden iets minder in verloop van tijd en dat is toch wel een zorgen puntje..
Wat mij wel lichtelijk zorgen baart is dat een kaart die nu stabiel is maar niet crashed na degradatie van componenten over 2 jaar net na de garantie op zijn gat gaat.
Beide de silicon en de caps worden iets minder in verloop van tijd en dat is toch wel een zorgen puntje..
Gelukkig hebben de meeste kaarten een garantie van meerdere jaren, Gigabyte zelfs vier jaar. Daar heb ik ook rekening mee gehouden met mijn keuze, als men vier jaar garantie durft te geven dan durf ik het wel aan.computerjunky schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:11:
Het zal mij echt een zorg zijn of de kaart in staat is 1885 1950 of 2050 mhz kan draaien. Het prestatie verschil is minimaal.
Idd met 4 jaar is het geen probleem. maar wel iets om op te letten. We gaan het zien voorlopig is het nog minimaal een maand wachten op wat AMD gaat doen en zien wanneer ze beschikbaar zullen zijn.De Priester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:47:
[...]
Gelukkig hebben de meeste kaarten een garantie van meerdere jaren, Gigabyte zelfs vier jaar. Daar heb ik ook rekening mee gehouden met mijn keuze, als men vier jaar garantie durft te geven dan durf ik het wel aan.
der8auer heeft toch ook al een video gepost waarbij hij een RTX3090 test met alle 6 die grote capacitors en crashte zodra ie op 2055mhz kwam.
Daarna heeft ie 2 van die dingen eraf gesoldeerd en laten draaien en toen crashte ie al bij defaults.
Daarna die array van 10 MLCC's gesoldeerd en bleef stabiel tot +100mhz. De conclusie die hij in ieder geval trok is dat nvidia de AIB's te weinig tijd heeft gegeven om alles goed door te testen, maar dat niet zomaar gezegd kon worden dat "slechte" capacitors het issue zijn.
EDIT: @xamirz was me voor
Daarna heeft ie 2 van die dingen eraf gesoldeerd en laten draaien en toen crashte ie al bij defaults.
Daarna die array van 10 MLCC's gesoldeerd en bleef stabiel tot +100mhz. De conclusie die hij in ieder geval trok is dat nvidia de AIB's te weinig tijd heeft gegeven om alles goed door te testen, maar dat niet zomaar gezegd kon worden dat "slechte" capacitors het issue zijn.
EDIT: @xamirz was me voor
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Dat is ook te makkelijk, want welke performance 'garantie' koop je dan van NVIDIA of Asus,etc? 1710MHz toch?Sissors schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:58:
[...]
Dat is natuurlijk ook weer te makkelijk, je koopt een GPU op basis van een zekere performance, dan kan je niet stellen dat er ergens in een spec sheet 1710MHz staat.
Uiteraard kan je ook niet klagen als een nieuwe driver performance met 0.5% verminderd, gezien wat performance veranderingen bij driver versies sowieso horen.
Ik weet niet hoe zwaar je wilt tillen aan 3rd party benchmark en review resultaten, want we weten allemaal dat goed benchmarken/reviewen niet zo makkelijk is als dat het lijkt (bvb Intel multi-core boost drama van paar jaar terug). Daar hebben reviewers ook weer te weinig tijd voor. Het lijkt mij onredelijk om performance "resultaten" van dergelijke bronnen vast te pinnen aan marges van enkele procenten.
We hebben iets vergelijkbaars ook gezien met de AMD 3000 launch van vorig jaar, waarin mensen klaagde de max boostsnelheden niet te halen. Wil je zo graag zien dat de CPU het nummertje op de doos haalt? En wat gebeurd er als je benchmark uitslag daardoor maar 1% stijgt of daalt? Gaat zo'n marge je keuze voor een GPU beinvloeden, of hebben we het over afrondingsfouten?
We leven niet in een perfecte wereld. Net zoals dat een auto onderhoud nodig heeft (een brandstofmotor loopt vaak ook weer een stuk beter/pittiger/zuiniger als je er nieuwe bougies in stopt), kan je dat voor een CPU/GPU koeler bijvoorbeeld ook zeggen. Koelpasta dat uitdroogt, ventilatoren die volzitten met stof, etc. Ik denk dat je daar meer meetbare verslechtering/verbetering in kan zien dan een iets minder fel afgestelde GPU boost.
Met de der8auer video gezien te hebben blijf ik bij mijn mening: de capacitors zijn prima, echter de 'OC' is/was te hoog ingesteld (te hoge klok bij te lage spanning). AIB's hadden meer tijd moeten krijgen van NVIDIA, maar kennelijk wilde NVIDIA teveel leveren deze launch ("up to" 2x RTX2080, te weinig launch voorraad, en nu dit GPU boost verhaal), ik vermoed om AMD sneller af te zijn.
Gigabyes statement:
In response to the recent reports speculating that the use of POSCAP capacitors on the GeForce RTX 3080/3090 graphics cards could lead to stability issues and crashes, we would like to clarify the issue with the following statement:toon volledige bericht
“It is false that POSCAP capacitors independently could cause a hardware crash. Whether a graphics card is stable or not requires a comprehensive evaluation of the overall circuit and power delivery design, not just the difference in capacitor types. POSCAPs and MLCCs have different characteristics and uses, thus it is not true to assert that one capacitor type is better than the other.
Gigabyte RTX 3090 Eagle OC
“The GIGABYTE GeForce RTX 30 graphics cards are designed in accordance with NVIDIA specifications, and have passed all required testing, thus the product quality is guaranteed. GIGABYTE GeForce RTX 3080/3090 GAMING OC and EAGLE OC series graphics cards use high-quality, low-ESR 470uF SP-CAP capacitors, which meet the specifications set by NVIDIA and provide a total capacity of 2820u in terms of GPU core power, higher than the industry’s average. The cost of SP-CAP capacitors is not lower than that of MLCCs. GIGABYTE values product integrity highly and definitely does not reduce costs by using cheap materials.
“NVIDIA has released a driver (version 456.55) on September 29, 2020 that improves stability. Users are advised to update to the latest driver for optimized performance. For users who encounter power-related issues with GIGABYTE GeForce RTX 30 series graphics cards, GIGABYTE will provide product replacement, free of charge.
“GIGABYTE has been constantly improving and optimizing product quality, especially in terms of thermal designs, to provide the best gaming experience to the consumers for decades. For the latest AORUS GeForce RTX 30 graphics card series, we have also paid extra attention to the cooling performance and introduced industry-leading solutions such as MAX-Covered Cooling to ensure that the operation of each component is stable.”
Chart provided by Gigabyte
This follows a brief statement from Nvidia alongside the release its 456.55 driver, which said:
“NVIDIA posted a driver this morning that improves stability. Regarding partner board designs, our partners regularly customize their designs and we work closely with them in the process. The appropriate number of POSCAP vs. MLCC groupings can vary depending on the design and is not necessarily indicative of quality.”
Lian Li Lancool II Mesh Performance | Intel Core 2 Duo 5.2Ghz | R5770 Hawk
Update msi:
https://videocardz.com/ne...0-crash-to-desktop-issues
Al met al een storm in een glas water.
Hier staat nog wat meer onder andere ook asus:Update 9/29/2020, 7:30am PT: MSI sent over images and a statement disputing any claims that it has changed the design on its 30-series GPUs. Included are four images of the backs of the cards, showing the capacitor configuration. The MSI RTX 3090 Gaming Trio and MSI RTX 3090 Ventus 3X have a layout with 4x SP-Caps and 2x MLCC clusters, while the MSI RTX 3080 Gaming Trio and MSI RTX 3080 Ventus 3X have a layout with 5x SP-Caps and 1x MLCC cluster.
https://videocardz.com/ne...0-crash-to-desktop-issues
Lijkt er gewoon op dat het idd drivers waren. En dat iedere fabrikant/model gewoon een andere "best" layout heeft door de design van de hele kaart zoals ook nvidia heeft aangegeven.All retail ROG Strix and TUF Gaming GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling close to the GPU.
During development, we discovered the improvement this makes to RTX 3090 and 3080 overclocking headroom, so we made specification changes before we started shipping cards to reviewers and customers. Please note that some of the product images used on etail sites and our product pages were from early development samples, so are not final. All images will be updated soon.
Please bear with us!
Al met al een storm in een glas water.
[ Voor 52% gewijzigd door William/Ax3 op 29-09-2020 17:04 ]