Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:16
vinny98 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:12:
[...]

Zolang ik het elk moment kan RMA sturen aangezien er een zware minderheid is van kaarten is dat oke voor mij, ik ga sowieso niet settle-en voor een minder goede kaart. Ik ben benieuwd.
Zolang niet bekend wat het issue is, zou ik niet zomaar voor een RMA kiezen, het is immers maar de vraag of de kaarten wel "kapot" zijn, immers zolang het gaat om een vastloper tijdens een niet gegarandeerde boost hoeft dat niet zo te zijn. Zolang een kaart voldoet aan de geadverteerde specs (ook na bijv. een eventuele firmware update) hoeft een RMA procedure niet te betekenen dat een nieuwe / andere kaart krijgt.

Wil je nu van een kaart af wil die mogelijk kampt met dit issue zou ik gebruik maken van het recht on binnen 14 dagen de aankoop te ontbinden. En dan weer een kaart kopen wanneer er meer duidelijk is over dit issue en of het al dan niet echt een issue is.

GN denkt trouwens ook dat het niet echter iets is met De CAP's.

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:21:
[...]

Zolang niet bekend wat het issue is, zou ik niet zomaar voor een RMA kiezen, het is immers maar de vraag of de kaarten wel "kapot" zijn, immers zolang het gaat om een vastloper tijdens een niet gegarandeerde boost hoeft dat niet zo te zijn. Zolang een kaart voldoet aan de geadverteerde specs (ook na bijv. een eventuiele firmware update) hoeft een RMA procedure niet te betekenen dat een nieuwe / andere kaart krijgt.

Wil je nu van een kaart af wil die mogelijk kampt met dit issue zou ik gebruik maken van het recht on binnen 14 dagen de aankoop te ontbinden. En dan weer een kaart kopen wanneer er meer duidelijk is over dit issue en of het al dan niet echt een issue is.

GN denkt trouwens ook dat het niet echter iets is met ce CAP's.
[Twitter]
Dat lijkt me inderdaad de meest logische oplossing, het grote probleem is dat ik dan maanden geen gpu heb... Geen pc voor maanden... Maarja als er niets aan te doen is zit er niets anders op zeker.

• Dennism
vinny98 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:25:
[...]

Dat lijkt me inderdaad de meest logische oplossing, het grote probleem is dat ik dan maanden geen gpu heb... Geen pc voor maanden... Maarja als er niets aan te doen is zit er niets anders op zeker.
Dat is inderdaad een lastige afweging. Wel een van de redenen waarom ik altijd wel een oude GPU heb liggen.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

vinny98 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:25:
[...]

Welke GPU van welk merk heb je nu dan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• vinny98
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:38:
[...]

Welke GPU van welk merk heb je nu dan?
Nu heb ik De Ventus OC versie van MSI.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TRAXION schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:43:
[...]

100% zeker dat dit probleem wordt opgelost en of dat nu een retour actie is waarbij de kaart opnieuw geflashed wordt of een driver update of een tool welke een stukje code aanpast desnoods een driver, 99% zeker dat deze cores niet ontworpen zijn voor 2+ghz hoe hoger de frequentie hoe keer problemen met clocksync en andere onzin doordat het proces steeds kritischer wordt.
Dus deze chips zijn absoluut niet gemaakt voor 2GHz, echter net zoals dat ze niet gemaakt zijn om hoger dan 1710MHz te draaien volgens de specificaties van NVIDIA.

Chip technologies worden gemaakt voor een gestelde set process corners, vaak afgekort als PVT variations (process, voltage, temperature). Wat GPU boost of overklokken doet is opportunistisch inschatten waar die stabiliteits grens daadwerkelijk zit, eventueel door het verder op te oprekken mbv voltage of temperatuur schaling. Het stukje 'process' is in handen van de fabrikant, zoals we kennen bij Intel als 14nm+++++ O-) , maar ook hoe goed de afgehele chip is geproduceerd (er kunnen kleine variaties over de algehele chip zitten, echter de ketting is zo sterk als de zwakste schakel).

Waarschijnlijk is de cell library en de chip gesimuleerd op een reeks van standaard process punten, bijvoorbeeld de werk spanning (bvb +/-10%) en een variatie van temperatuur (bvb 0 t/m 95C). Als je dan voldoende koeling en spanning aanbiedt, kan je het process venster wel iets oprekken, met hogere clocks tot gevolg. Fabrikanten zien ook dat consumenten hier profijt van hebben, want uiteindelijk kopen die wat het hoogste staat in de benchmark grafieken..

Echter ik denk dat het als community niet valt te bepalen waarom deze kaarten crashen. Bijvoorbeeld: Buildzoid noemt dat POSCAPs een specifieke serie is van Panasonic, terwijl er nu SP-CAPS op GPU's zitten. Echter later in zijn video begint hij te praten dat er vaak lichtbruine MLCCs onderop GPUs ziet zitten die bijvoorbeeld 47uF zijn, dus dat is dan ook zo voor alle andere kaarten. Hmm, wie weet, misschien heeft Asus ze wel geverfd en zit er maar de helft in? :+ Rode auto's zijn snel toch omdat iemand in Italie ze ook altijd rood heeft geverfd?

Het geeft maar aan hoe weinig je kan achterhalen van een paar foto's. Informatie totzover is op z'n allerminst tegenstrijdig en inconsistent geweest. Je kan vast meer te weten te komen met (destructief) kaarten te gaan reverse-engineeren. Met als groot risico dat je uitkomt op een doodlopend eind als blijkt dat een polymer variant van de kaart ook "prima" werkt, of dat je toch meer interne informatie nodig hebt.

Tot die tijd blijft veel speculatie IMO.

Ik zou overigens ook niet zomaar voor een "vrijwillige" RMA kiezen. Als een inruil programma op wordt gestart, kan je met dat naar een winkel stappen. Met een herroeping is het een probleem voor de winkel. Een duidelijk (permanent) defect kan je ook aantonen. Maar een intermittent issue kan net zo goed CPU, geheugen, moederbord, voeding of zelfs kabels zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 26-09-2020 23:51 ]

• vinny98
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:29:
[...]

Dat is inderdaad een lastige afweging. Wel een van de redenen waarom ik altijd wel een oude GPU heb liggen.
Een eventuele oplossing zou misschien het evga step up program zijn? Dat ik nu een evga kaart koop en binnen de 3 maanden kan inleveren voor een 3080 tegen (EVGA Rtx 3080 prijs - prijs aankoop vorige EVGA gpu)

• Dennism
Dat zou inderdaad mogelijk een oplossing kunnen zijn, nu ken ik dat programma niet heel goed, dus ik zou wel even goed de voorwaarden bekijken, maar opzich ja, dat zou moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Hans1990 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:45:
[...]

Dus deze chips zijn absoluut niet gemaakt voor 2GHz, echter net zoals dat ze niet gemaakt zijn om hoger dan 1710MHz te draaien volgens de specificaties van NVIDIA.

Chip technologies worden gemaakt voor een gestelde set process corners, vaak afgekort als PVT variations (process, voltage, temperature). Wat GPU boost of overklokken doet is opportunistisch inschatten waar die stabiliteits grens daadwerkelijk zit, eventueel door het verder op te oprekken mbv voltage of temperatuur schaling. Het stukje 'process' is in handen van de fabrikant, zoals we kennen bij Intel als 14nm+++++ O-) , maar ook hoe goed de afgehele chip is geproduceerd (er kunnen kleine variaties over de algehele chip zitten, echter de ketting is zo sterk als de zwakste schakel).

Waarschijnlijk is de cell library en de chip gesimuleerd op een reeks van standaard process punten, bijvoorbeeld de werk spanning (bvb +/-10%) en een variatie van temperatuur (bvb 0 t/m 95C). Als je dan voldoende koeling en spanning aanbiedt, kan je het process venster wel iets oprekken, met hogere clocks tot gevolg. Fabrikanten zien ook dat consumenten hier profijt van hebben, want uiteindelijk kopen die wat het hoogste staat in de benchmark grafieken..

Echter ik denk dat het als community niet valt te bepalen waarom deze kaarten crashen. Bijvoorbeeld: Buildzoid noemt dat POSCAPs een specifieke serie is van Panasonic, terwijl er nu SP-CAPS op GPU's zitten. Echter later in zijn video begint hij te praten dat er vaak lichtbruine MLCCs onderop GPUs ziet zitten die bijvoorbeeld 47uF zijn, dus dat is dan ook zo voor alle andere kaarten. Hmm, wie weet, misschien heeft Asus ze wel geverfd en zit er maar de helft in? :+ Rode auto's zijn snel toch omdat iemand in Italie ze ook altijd rood heeft geverfd?

Het geeft maar aan hoe weinig je kan achterhalen van een paar foto's. Informatie totzover is op z'n allerminst tegenstrijdig en inconsistent geweest. Je kan vast meer te weten te komen met (destructief) kaarten te gaan reverse-engineeren. Met als groot risico dat je uitkomt op een doodlopend eind als blijkt dat een polymer variant van de kaart ook "prima" werkt, of dat je toch meer interne informatie nodig hebt.

Tot die tijd blijft veel speculatie IMO.

Ik zou overigens ook niet zomaar voor een "vrijwillige" RMA kiezen. Als een inruil programma op wordt gestart, kan je met dat naar een winkel stappen. Een herroeping is een last voor de winkel. Een duidelijk defect kan je ook aantonen. Maar een intermittent issue kan net zo goed CPU, geheugen, moederbord, voeding of zelfs kabels zijn.
Mijn schatting is gebaseerd op vermoedens en trends gezien de vorige generaties we hebben nu een andere node maar spanning is ook gezakt wat met een beetje gokken naar mij idee de max rond de 2ghz is.

Maar goed natte vinger werk heb geen feiten niets maar het is opvallend dat de kaarten redelijk vaak rond dezelfde frequentie crashen.

Vooralsnog ga ik ervan uit de de engineers iets over het hoofd hebben gezien of er is een build verkeerd gelopen whatever ook.

2ghz op een core met deze architectuur zou wel heel erg het randje opzoeken zijn of de cores moeten op het nieuwe procedu zodanig aangepast zijn dat ze bij deze generatie tot 2200 mhz over te clocken zijn maar zoals de meeste reviews al lieten zien zit er niet zoveel rek in bij de eerste reviews was het bij 2025 wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 12:40

William/Ax3

We are Starstuff

vinny98 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:51:
[...]

Een eventuele oplossing zou misschien het evga step up program zijn? Dat ik nu een evga kaart koop en binnen de 3 maanden kan inleveren voor een 3080 tegen (EVGA Rtx 3080 prijs - prijs aankoop vorige EVGA gpu)
Nee dan moet je van 3080 naar 3090 of hopen dat je dan naar een 3080 20gb kan in die 90 dagen:
https://eu.evga.com/support/stepup/

Graphics Cards

EVGA generally only releases reference versions of its products (NVIDIA reference-clock speeds and performance) to the Step-Up list. Due to stock limitations or other factors, EVGA will sometimes release models featuring a factory overclock or non-reference PCB to the Step-Up list. We do not encourage customers to try to "wait and see" if a factory overclock model is available if you are nearing the end of your Step-Up period, because this is not a consideration EVGA takes into account when determining Step-Up models. However, you are always free to wait until the end of your Step-Up period to make your choice.
Step-Up is limited to pre-approved graphics cards only and can only be used for exchange to a different and higher performing GPU.
Products known to have a limited availability will not be made available to the Step-Up program. (Limited availability determined by EVGA.)
Customers who received their EVGA graphics card as part of a complete computer system are not eligible at this current time. (We anticipate confirming approved system vendors in the near future.)

Graphics Cards Examples:

GTX 980 Ti → GTX 1080: YES (Upgraded GPU)
GTX 1060 3GB → GTX 1060 6GB: YES (Upgraded Memory)
GTX 1080 FTW → GTX 1080 Ti: YES (Upgraded Model)
GTX 1070 Ti → GTX 1070: NO (Downgraded Performance)

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
William/Ax3 schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:22:
[...]

Nee dan moet je van 3080 naar 3090 of hopen dat je dan naar een 3080 20gb kan in die 90 dagen:

[...]
Nee maar ik bedoel als ik nou stel een rtx 2080 super koop van evga en die binnen de 90 dagen inruil voor een ftw3 dan kan dat toch? Ik betaal gewoon dan nog het verschil?

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 02-07 05:23

Quindor

Switching the universe....

Ik werd een beetje gestoord van de "techtuber" filmpjes waarom ze deze geruchten en problemen bespreken maar totaal geen idee hebben wat een condensator doet en wat het verschil is tussen de twee types die veel genoemd worden. Ja de naam verschilt, maar de werking ook. Ook lijken ze daardoor veel conclusies eraan te verbinden zoals "Above 2Ghz crashes" en andere wazige zaken die naar mijn mening totaal niet overeen komen met het daadwerkelijke issue.

Dus heb ik getracht dat wat simpeler uit te leggen dan bijvoorbeeld in Buildzoid's (hele goeie) video!

p.s. Forgive my Thumbnail 😅

[ Voor 22% gewijzigd door Quindor op 27-09-2020 00:58 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancalime
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-02 20:18
Goed filmpje, heldere uitleg. Wil bij je in de leer. Bordjes ontwerpen, lekker solderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
Quindor schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:56:
Ik werd een beetje gestoord van de "techtuber" filmpjes waarom ze deze geruchten en problemen bespreken maar totaal geen idee hebben wat een condensator doet en wat het verschil is tussen de twee types die veel genoemd worden. Ja de naam verschilt, maar de werking ook. Ook lijken ze daardoor veel conclusies eraan te verbinden zoals "Above 2Ghz crashes" en andere wazige zaken die naar mijn mening totaal niet overeen komen met het daadwerkelijke issue.

Dus heb ik getracht dat wat simpeler uit te leggen dan bijvoorbeeld in Buildzoid's (hele goeie) video!

[YouTube: Let's talk about: NVidia RTX 3080 stability / capacitor issues (POSCAP / SP-CAP vs MLCC)]
Man ik wou dat ik mezelf zo goed kon verwoorden verschil tussen kennis bezitten en deze daadwerkelijk vertalen naar non techneuten is best lastig en al helemaal als mensen verstand ervan denken te hebben.

En met je powerplane en van groot naar kleiner werken is logisch als je begrijpt waar de bottlenecks in een circuit zitten maar om hier inzicht in te krijgen ben je toch wel even bezig.

Ik ben zelf al 25 jaar met electronica bezig maar heb het meeste eigenlijk pas de afgelopen 5 jaar echt door gekregen wat ik voornamelijk dank aan mensen die zaken goed en logisch kunnen uitleggen zoals jij doet op YouTube, zal morgen je kanaal eens bekijken ben zelf op zoek naar wat nieuwe uitdagingen op het gebied van elektronica weet alleen nog niet zo goed welke richting op.

Kudos to you d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-07 17:50

PaYnE81

XBL VandalizerNL

vinny98 schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:31:
[...]

Nee maar ik bedoel als ik nou stel een rtx 2080 super koop van evga en die binnen de 90 dagen inruil voor een ftw3 dan kan dat toch? Ik betaal gewoon dan nog het verschil?
Wel even goed kijken welke kaarten er meedoen, maar wat je zegt klopt.

Aanmelden moet binnen 90 dagen na aankoop, levering mag langer duren als hij maar is aangemeld.

Verschil in prijs (eventuele kortingen wordt rekening mee gehouden) betaal je aan EVGA + BTW en shipping

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harold68
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 15:30
Ik ben benieuwd wat voor versie bij mij straks binnenkomt. Ik zal mijn kaart gewoon met de MSI tool over klokken en geen verdere poespas Ik draai mijn rtx 2080 op 1970 MHz 2 jaar op stabiel. Over de 2 GHz altijd onstabiel. Zal met deze niet anders zijn. Er wordt constant gezegd dat de fout in de kaart zit. Maar Nvidia is hier schuld in mijn opinie. GPU boost is te bruut. Dat is 1. Nvidia heeft drivers achtergehouden voor de fabrikanten. Deze hebben hierop niet kunnen anticiperen. Er ligt ook een hele grote bal bij de reviewers die hiervan GEEN melding van hebben gemaakt. Dus meer variabelen voor 1 probleem. Nvidia is te snel met ontwikkeling zonder grondig te testen en boardpartners tijdig te Informeren spionage vrees? Ik denk dat ze weten waar AMD mee komt en Jensen pusht de 3000 serie met alle geweld er uit! Binnen is binnen. Nou Jensen als AMD beter wordt, verkoop ik gewoon de Nvidia kaart. Maar goed ik wacht geduldig af. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-06 13:57
vinny98 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:51:
[...]

Ik zit hier nu ook aan te denken, kaarten zijn op dit moment toch amper leverbaar en ik zit nu met een vijf jaar oude pc die ik graag wil upgraden maar dan wel met een "goede" videokaart. Je kan binnen 90 dagen je videokaart upgraden en hopelijk zijn tegen die tijd de issues eruit. Het kost natuurlijk wat meer met de verzendkosten en ik moet mijn oude kaart achter de hand houden maar ik denk dat het wel een mooie oplossing kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

]
Bedankt voor de uitleg/video! ziet er naar uit dat je hier verstand van hebt!

Als je dit plaatsje ziet is het verschil met de 4x220 t.ov de 2x220+2x470 nog iets om zorgen over te maken? Of kan het zijn dat ze dat links doen omdat ze niet meer nodig zijn vanwege andere dingen op hun pcb ontwerp?

(terinfo links is een ftw3 rechts een fe)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5v45ZZjwaKQ5yJeaPr6TA6lVVo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GSEWzNsauVKYH6Ikmgu5w59I.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[YouTube: Let's talk about: NVidia RTX 3080 stability / capacitor issues (POSCAP / SP-CAP vs MLCC)]
Ik snap precies wat je bedoeld,
Het mooie is dat GN in zijn livestream zegt, nee geen comment etc. Heb mij nog niet ingelezen en wil geen fouten dingen zeggen...

Heb je filmpje bekeken, super uitleg!

Dus de keuze om 10 hele kleine capacitors te hebben opzichzelfstaand is een betere keuze, even ervan uitgaande dat de 6 grotere capacitors te traag zijn in verhouding tot de boostspeed.

Dus een ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC is gewoon veilig te kopen, enige probleem welke het nog zou kunnen hebben zijn drivers vanuit Nvidia welke buggy zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door DutchWing op 27-09-2020 11:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online

Mooie uitleg! Goed verwoord hoe inderdaad MLCC caps lagere ESL hebben, en daarmee vaak stuk idealer zijn om onder op een chip te plaatsen.

Wat je uitleg voor mij ook suggereert is dat de tuning van het stroomverbruik met deze GPUs een probleem is. De power targets zijn vrij hoog en er zal ongetwijfeld veel aan gesleuteld zijn (danwel om niet nog hoger uit te komen dan ze al hebben, of om uiteindelijk een kleine performance/watt verbetering te laten zien).

Als voorbeeld: wanneer een CPU of GPU instabiel wordt bij een te hoge frequentie (bvb met overklokken), wordt er vaak iets meer spanning aangeboden als poging de stabiliteit te verbeteren. Dat maakt niet alleen de interne logica (gate/propagation delay) in de chip iets sneller, maar zou ook het saggen van het decoupling circuit minder kritisch maken. Tuurlijk gaat het decoupling netwerk niet plots veel beter werken, echter kan het er wel voor zorgen dat het kritische punt waar de chip crashed (brownout zoals je beschrijft) niet meer bereikt wordt.

Aangezien deze GPUs veel stroom lusten kan ik mij voorstellen dat NVIDIA (en/of AIB's) de frequency-voltage curve vrij strak hebben ingesteld om het stroomverbruik te optimaliseren. Immers als je de GPU op een lagere spanning kan laten draaien, heb je minder stroomverbruik en dus een koelere kaart. En met GPU boost ook vice versa; meer power headroom betekent een kaart die marginaal iets verder kan boosten.

In de praktijk lijkt het mij wel waarschijnlijk dat ze de boost clocks gewoon paar tientallen MHz terug gaan zetten. Waarschijnlijk maakt het vrij weinig uit, want als je naar de Zotac RTX 3080 Trinity kijkt die gelocked is op base clock van 1710MHz, dan praten we over een verschil van 1-2fps.

[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 27-09-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
TRAXION schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:10:
[...]

Als je niet weet over de aantallen kan je geen uitspraken doen.

Eerst een kansberekening maken wat de kans is dat er een "slechte" kaart terecht komt bij een reviewer, daarnaast lijkt zo een beetje alles gebenched te zijn met tools en demos en een groot gedeelte op 4k waar de boost snelheden sowieso onder de 2ghz zit.

De mensen die klagen over crashen lijken mij tot nu toe high fps gamers te zijn die de kaarten dynamischer belasten dan de reviewers.
Ik zie toch veel reviews op 1080p EN reviewers die nu zeggen dat bepaalde fabrikanten hun kaart terugtrokken van review omdat er problemen mee waren. De kans dat er dus geen enkele problemen had is redelijk klein. Het is echt wel doodnormaal dat ze de beste kaarten naar reviewers stuurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
  • Laatst online: 13-06 19:42
de FE edities hebben minder last begrijp ik? en hoe zit het met de 3090?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
Bah zit nog te wachten op mijn gigabyte eagle....

las dat de gaming oc betere caps zou hebben dan die op de zotac kaarten hoop dat dit ook bij de eagle zo is https://www.reddit.com/r/...ng_oc_uses_panasonic_470/

vond mijn eigen antwoord al eagle heeft ook die 470 caps

https://benchlife.info/gi...3080-eagle-oc-10g-review/

[ Voor 20% gewijzigd door digibazz op 27-09-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
k995 schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:25:
[...]

Ik zie toch veel reviews op 1080p EN reviewers die nu zeggen dat bepaalde fabrikanten hun kaart terugtrokken van review omdat er problemen mee waren. De kans dat er dus geen enkele problemen had is redelijk klein. Het is echt wel doodnormaal dat ze de beste kaarten naar reviewers stuurde.
Bij processors worden chips gebinned voordat deze verzonden worden naar reviewers omdat een goede binning vs slechte binning 10% overclock ruimte kan schelen wat bij een cpu echt extreem veel kan schelen.

Gpus schalen lang niet zo denderend op met een overclock en bereiken allemaal wel redelijk dezelfde snelheid.

Maar als je er bewijs van hebt met gpus zou ik dat graag willen zien, bij oc processoren of oc geheugen vat ik het wel met handpicking. (Cherrypicking)

Maar een gpu binnen is een stuk lastiger.

De goedkopere kaarten krijgen de slechtste bin de oc kaarten de beste bin cherrypicken zou hooguit 25mhz extra opleveren wat de moeite niet is met de huidige kaarten.

Dat de reviewers de ultra deluxe duurste kaarten krijgen en daardoor de betere cores dat klopt maar jij kan deze ook gewoon krijgen als een premium betaald.

En bij de goedkope kaarten kan je geluk hebben dat een goede binning nodig was omdat er te weinig mindere binnings beschikbaar waren.

[ Voor 20% gewijzigd door TRAXION op 27-09-2020 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:02

SG

SG surft naar info hardewaren

Condensatoren waar het hierom gaat zijn bypass condensatoren. De bedoeling is kortsluiting voor riple spanning. Voor theoretische pure C was zo klaar maar er bestaat geen pure C er is altijd weerstand en ook inductie door constructie van condensator materiaal. wat dan parasitaire inductie wordt genoemd en elke draad trace tot in de chip draagt daar ook aan bij. Ook elke trace en lengte ervan komen ook bij. Naast de EM uit EM in.
Dus elke C werkt als band filter. Elco werkt goed voor zeer lage frequenties omdat looptijd van die freq 1Khz 1ms is moet zo elco 1ms aan enegrie bufferen daarom zijn die waarden groter. Die gebufferde energie is ook afhankelijk van de load. Parasitaire inductie kick al snel in dus niet zo geschikt voor medium frequenties. Laat staan megahz giga hz.
Een 1nF C om Ghz ripple bypassen waar looptijd bufferen in nanoSec en dus kleine buffer maar met zeer lage impedantie voor 1Ghz
De Volt piek laad de C en dempt de spanning en voltage dal geeft C de lading af aan de load en dus riple reductie.

De toepassing waar ik nu op richt is zuinige BGA chip met 216 ballgrid heeft paar dozijn C nodig 416mhz waar set 100nf 10nf zat is voor elke Vdd-Vss combi zonder extreme berkeningen te doen. Maar GA10x heeft zeer hoge eisen.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
TRAXION schreef op zondag 27 september 2020 @ 13:55:
[...]

Bij processors worden chips gebinned voordat deze verzonden worden naar reviewers omdat een goede binning vs slechte binning 10% overclock ruimte kan schelen wat bij een cpu echt extreem veel kan schelen.

Gpus schalen lang niet zo denderend op met een overclock en bereiken allemaal wel redelijk dezelfde snelheid.

Maar als je er bewijs van hebt met gpus zou ik dat graag willen zien, bij oc processoren of oc geheugen vat ik het wel met handpicking. (Cherrypicking)

Maar een gpu binnen is een stuk lastiger.

De goedkopere kaarten krijgen de slechtste bin de oc kaarten de beste bin cherrypicken zou hooguit 25mhz extra opleveren wat de moeite niet is met de huidige kaarten.

Dat de reviewers de ultra deluxe duurste kaarten krijgen en daardoor de betere cores dat klopt maar jij kan deze ook gewoon krijgen als een premium betaald.

En bij de goedkope kaarten kan je geluk hebben dat een goede binning nodig was omdat er te weinig mindere binnings beschikbaar waren.
YouTube: Attention: RTX 3090, 3080 GPU Binning Distribution numbers at launch...

Het is ook niet zo moeilijk om een kaart een paar uur te laten draaien voor ze die sturen naar reviewers .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 02-07 05:23

Quindor

Switching the universe....

Thnx all voor de positieve reacties! Helaas zijn mijn reddit posts inmiddels verwijderd vanwege "zelf promotie".... nou ja, dan niet. :P

@gideonv2901 thnx! Lekker solderen sure, maar heel veel uitleg over electronica geef ik niet op YouTube. Wel soldering tutorials voor mijn bordjes en dergelijke. Op mijn Discord bespreek ik wel wat vaker circuits of help mensen met wat simpele vragen daarover.

@TRAXION Erg fijn om te horen. Ik val ook vaak in de "dit is te simpel om niet te snappen" valkuil. Mijn hoofd gaat er na een tijdje vanuit dat sommige zaken logisch zijn en skipt dan de uitleg ervan, maar zeer frustrerend kan zijn voor de wat meer beginnende kijker. Dus ik probeer dat zeker bij dit soort filmpjes juist goed op te letten, het merendeel van het publiek weet de basis zaken van "kleine cap dichterbij stroom verbruiker = beter" niet, zoals ik zelf ook ooit niet wist! Super bedankt voor de aardige woorden! _/-\o_

@William/Ax3 Poh, dat is erg lastig te stellen. Condensator ontwerp is sowieso zeer lastig, normaliter baseer je je puur op wat er in de datasheet van de chip ontwerper staat (in dit geval NVidia). Daarna met een prototype in je handen kun je via scopes en andere meet methoden zien hoe alles zicht daadwerkelijk gedraagt en daarop aanpassingen maken. Dat is veelal voor 2 redenen, "cost reduction" of "functionality improvement". Ik kan helaas weinig zeggen over 220uF vs 470uF, er zullen vast keuzes zijn geweest waarop ze dat gekozen hebben, misschien zelfs omdat een 220uF theoretisch gezien sneller is en dat belangrijker werd geacht dan een grotere buffer op die plek. Maar dat kan ik zo ook niet zien.

@DutchWing Ik heb de GN livestream wel deels bekeken maar dat stuk heb ik gemist. Daar kan ik dan alleen maar respect voor hebben, roep niet iets wat je eigenlijk helemaal niet snapt of nog niet ingedoken bent. Geallieerd aan GN heb je natuurlijk Buildzoid en die snapt dit soort dingen prima, en hoewel zijn uitleg goed was, ging het denk ik voor veel mensen over hun kop, vandaar mijn filmpje dan maar. ;)

Over de ROG STRIX OC, die heeft volgens mij volledig MLCC en in theorie kan dat iig sneller reageren ja. Of dat uiteindelijk echt de totale reden is van het hoe en wat weet niemand nog, maar de theory is iig dat hij beter bestand is tegen extreme fluctuaties.

------------------
Uiteindelijk zal het allemaal moeten blijken. Mijn theorie is uiteindelijk ook een theorie maar zoals gezegd wel meer op basis van daadwerkelijke technische werken van een condensator dan "Above 2Ghz issue" of "POSCAP BAD" zoals teveel rond ging.....

Ik zie dat Igors Lab inmiddels ook een artikel heeft wat uiteindelijk hetzelfde punt maakt (Zou die mijn video gekeken hebben? Hahaha) : https://www.igorslab.de/e...at-are-the-object-behind/

Hoe dan ook, bedankt voor de positieve reacties, ik twijfelde over het maken van het filmpje aangezien het wat buiten mijn normale YouTube content ligt, dus dat is fijn om te zien. O+

p.s. Thumbnail wat minder schreeuwend/clickbait gemaakt thnx @Razortek ;)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalime

Voor de duitssprekenden, Igor, deel 2. Je moet wel je best doen, Igor komt uit Chemnitz, dus duits klinkt iets anders dan het standaardduits....

[ Voor 19% gewijzigd door Ancalime op 27-09-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-06 10:19
gideonv2901 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:36:
[YouTube: NVIDIA GeForce RTX 3080 & RTX 3090 - Welche Caps nötig sind und was Boost mit den Crashs zu tun hat!]

Voor de duitssprekenden, Igor, deel 2. Je moet wel je best doen, Igor komt uit Chemnitz, dus duits klinkt iets anders dan het standaardduits....
En volgens mij de engelse vertaling:
https://www.igorslab.de/e...at-are-the-object-behind/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ancalime
Klopt, maar dat is natuurlijk text only

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:33
gideonv2901 schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:36:
[YouTube: NVIDIA GeForce RTX 3080 & RTX 3090 - Welche Caps nötig sind und was Boost mit den Crashs zu tun hat!]

Geen probleem, kan alles perfect verstaan! Ook al is dat alleen omdat ik uit dezelfde regio kom haha. En geloof me hij doet nog echt zijn best, het kan veel erger, het dialect is al vaker gekozen tot het meest lelijke dialect uit Duitsland.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smocho
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-01 11:14
Ik heb een nieuwe Inno3d 3080 X4 overgenomen van een medetweaker. Ik heb vanmiddag uitvoerig zitten testen en ook deze kaart vertoont problemen als hij langere tijd over 2000mhz boost met een milde overclock. Zonder OC blijft ie net onder de 2000mhz en vindt er geen crash plaats. Ik ga nog ff nadenken of ik dit wil accepteren of dat ik 'm terug ga sturen.

De Inno3d heeft overigens 1 groepje met de kleinere en duurdere caps en de overige 5 zijn de grote zwarte, en schijnbaar goedkopere.

[ Voor 16% gewijzigd door smocho op 27-09-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse1919
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-05 13:52
Rick.kanters schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:47:
Ik had de hele dag precies hetzelfde probleem tot ik eindelijk tot een oplossing ben gekomen!
Ik gebruik ook de RTX 3080 Gaming X Trio en heb na vele fixes geprobeerd te hebben eindelijk vastgesteld dat het aan de core clock speed ligt. Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost. Heb shadow of the romb raider in max settings 1440p-144hz kunnen spelen voor 4 uur lang zonder enkele crash. Ik hoop dat dit ook voor jouw werkt :) [Afbeelding]

Ik hoop dat Nvidia hier iets snel aan doet want de meeste mensen zouden anders denken dat hun nieuwe gpu defect zal zijn. Hopen maar dat ze snel een nieuwe driver uitbrengen die dit fixt. Als mijn fix werkt dan veel gameplezier :D
vermindering van de prestatie met 75 hertz, lost bij MSI het probleem op las ik op msi , maar goed al die ingewikkelde namen voor die mini dinkie s , ik wacht nog even met 900 euro uitgeven, trouwens benieuwd of je de kaart nu mag retourneren, duidelijk een hardware foutje iets met chemische componenten..?? kopietje:

Igor's Lab publiceerde vervolgens een artikel waarin de website suggereerde dat het probleem mogelijk deels is te wijten aan de condensators die direct achter de gpu-core zijn geplaatst, hoewel dat nog niet officieel is bevestigd door Nvidia. Volgens de richtlijnen van Nvidia kunnen fabrikanten bijvoorbeeld conductive polymer tantalum solid capacitors, ook wel poscap's, en multilayer ceramic chip capacitors gebruiken voor hun videokaarten, zo schrijft VideoCardz. Een combinatie van die twee is ook mogelijk. :X simpel , gewoon foutje bedankt.

ken iemand die overclockt zonder met de ogen te knipperen en googelen wat dit is/betekent ? conductive polymer tantalum solid capacitors,

Zit me weken druk te maken met 650 watt voeding, er een 850 watt in laten zetten 210 euro 8)7 krijgen we dit ?? dat worden heel lange wachtlijsten... en hoe ken je met software een/het/de /iets als conductive polymer tantalum solid capacitors repareren ? /herstellen? iemand al zn order gecanceld ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeryth
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 12-04 10:18
eclipse1919 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:16:
[...]

vermindering van de prestatie met 75 hertz, lost bij MSI het probleem op las ik op msi , maar goed al die ingewikkelde namen voor die mini dinkie s , ik wacht nog even met 900 euro uitgeven, trouwens benieuwd of je de kaart nu mag retourneren, duidelijk een hardware foutje iets met chemische componenten..?? kopietje:

Igor's Lab publiceerde vervolgens een artikel waarin de website suggereerde dat het probleem mogelijk deels is te wijten aan de condensators die direct achter de gpu-core zijn geplaatst, hoewel dat nog niet officieel is bevestigd door Nvidia. Volgens de richtlijnen van Nvidia kunnen fabrikanten bijvoorbeeld conductive polymer tantalum solid capacitors, ook wel poscap's, en multilayer ceramic chip capacitors gebruiken voor hun videokaarten, zo schrijft VideoCardz. Een combinatie van die twee is ook mogelijk. :X simpel , gewoon foutje bedankt.

ken iemand die overclockt zonder met de ogen te knipperen en googelen wat dit is/betekent ? conductive polymer tantalum solid capacitors,

Zit me weken druk te maken met 650 watt voeding, er een 850 watt in laten zetten 210 euro 8)7 krijgen we dit ?? dat worden heel lange wachtlijsten... en hoe ken je met software een/het/de /iets als conductive polymer tantalum solid capacitors repareren ? /herstellen? iemand al zn order gecanceld ?
Ik overclock wel eens en ik ben een EE student.

Tantalum capacitors zijn een type condensator die op het bord word aangebracht zoals een chip. Deze capacitors zijn beter qua hoe snel ze kunnen ontladen en laden dan die grotere pot achtige capacitors.
De bedoeling van deze capacitors is om als de belasting van de gpu vrandert, en hierbij meer stroom trekt dat de spanning toch gelijk blijft die geleverd aan de gpu wordt. Als de capacitors niet snel genoeg kunnen laden/ontladen of niet genoeg capaciteit hebben kan de spanning toch dalen.

Nu is een boel controversie over het gebruik van welke caps.
Het probleem is nu dat Nvidia heeft verteld aan de AIBs dat ze verschillende configuraties mochten gebruiken: Tantalum capacitors(grotere zwarte blokken) of ceramic capacitors(die gele). en natuurlijk hebben alle AIBs de goedkopere optie genomen en de tantalums gebruikt. Deze designs hebben ze dan door nvidia laten valideren en nvidia heeft ze gezegd dat alles helemaal snor zat.

Maar dat is niet zo: de kleine ceramics, die laden en ontladen nog sneller maar hebben een kleinere capaciteit. Dus er worden meerdere ceramics gebruikt in parallel om de capaciteit te verhogen. Dit is heel duur. Wanneer de lading op de gpu veranderd in een zeer korte periode, zijn die tantalums niet in staat om snel genoeg stroom te leveren en daalt de spanning. Dus dan crasht de gpu.

Normaal gesproken is een beetje instabiliteit in de spanning normaal en kan de gpu het aan, maar zodra je de clocks te hoog pusht wordt het steeds moeilijker om de gpu stabiel te houden, en kan elke daling in spanning ook meteen de gpu laten crashen.

Het lijkt er dus op dat de AIBS goedkopere caps gebruiken en de factory overclock te hoog pushen.
of het is de driver die de clocks te hoogt pusht in korte boosts waardoor de gpu crasht. Een driver update zou de boost wat limiteren en hierdoor zou de gpu wat stabieler worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
Rick.kanters schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 19:47:
Ik had de hele dag precies hetzelfde probleem tot ik eindelijk tot een oplossing ben gekomen!
Ik gebruik ook de RTX 3080 Gaming X Trio en heb na vele fixes geprobeerd te hebben eindelijk vastgesteld dat het aan de core clock speed ligt. Als je namelijk via MSI Afterburner underclockt met -50mhz zoals op onderstaande afbeelding is het probleem opgelost. Heb shadow of the romb raider in max settings 1440p-144hz kunnen spelen voor 4 uur lang zonder enkele crash. Ik hoop dat dit ook voor jouw werkt :) [Afbeelding]

Ik hoop dat Nvidia hier iets snel aan doet want de meeste mensen zouden anders denken dat hun nieuwe gpu defect zal zijn. Hopen maar dat ze snel een nieuwe driver uitbrengen die dit fixt. Als mijn fix werkt dan veel gameplezier :D
Ik heb een tip voor, je: MSI afterburner laat je de voltage/frequency curve aanpassen.
Zet de underclock terug en pas de curve aan, zodat die voor alle spanningen niet hoger dan 2000mhz komt. probeer dat. je moet misschien een beetje ermee spelen, maar als het goed is zal je dan geen performance loss krijgen maar dan zal de gpu niet onnodig voor een nanoseconde boven de 2ghz boosten en crashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse1919
@Zeryth Dankjewel , is me nu wat duidelijker wat het doet, las ook zonet dat ze er een paar van die dingen weglaten dat ze het dan ook oplossen, maar gaan ze nu op materiaal bezuinigen? terwijl dat spul al zo gespannen draait, hartstikke bedankt voor je uitleg TOP.... duimpje is voor jou he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancalime
Bschnitz schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:59:
[...]

Geen probleem, kan alles perfect verstaan! Ook al is dat alleen omdat ik uit dezelfde regio kom haha. En geloof me hij doet nog echt zijn best, het kan veel erger, het dialect is al vaker gekozen tot het meest lelijke dialect uit Duitsland.
Daar kan ik niet over oordelen over lelijk of mooi, maar de dialecten uit het oosten vind ik persoonlijk lastiger dan swabisch of bayerisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Quindor schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:16:
Thnx all voor de positieve reacties! Helaas zijn mijn reddit posts inmiddels verwijderd vanwege "zelf promotie".... nou ja, dan niet. :P

@William/Ax3 Poh, dat is erg lastig te stellen. Condensator ontwerp is sowieso zeer lastig, normaliter baseer je je puur op wat er in de datasheet van de chip ontwerper staat (in dit geval NVidia). Daarna met een prototype in je handen kun je via scopes en andere meet methoden zien hoe alles zicht daadwerkelijk gedraagt en daarop aanpassingen maken. Dat is veelal voor 2 redenen, "cost reduction" of "functionality improvement". Ik kan helaas weinig zeggen over 220uF vs 470uF, er zullen vast keuzes zijn geweest waarop ze dat gekozen hebben, misschien zelfs omdat een 220uF theoretisch gezien sneller is en dat belangrijker werd geacht dan een grotere buffer op die plek. Maar dat kan ik zo ook niet zien.
Dank je wel dan ga ik er eerst gewoon vanuit dat de evga egineers vast een reden hebben gehad. _/-\o_
Het viel mij gewoon op t.o.v andere designs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eclipse1919
gideonv2901 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:42:
[...]

Daar kan ik niet over oordelen over lelijk of mooi, maar de dialecten uit het oosten vind ik persoonlijk lastiger dan swabisch of bayerisch
ik versta het weerbericht van Piet niet eens, laat staan een , nou zie je nu al vergeten :-) veels te moeilijk voor nette mensen O-) dankjewel jongens _/-\o_ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
eclipse1919 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:42:
@Zeryth Dankjewel , is me nu wat duidelijker wat het doet, las ook zonet dat ze er een paar van die dingen weglaten dat ze het dan ook oplossen, maar gaan ze nu op materiaal bezuinigen? terwijl dat spul al zo gespannen draait, hartstikke bedankt voor je uitleg TOP.... duimpje is voor jou he
ja je kan altijd duurder gaan, maar over het algemeen heeft dat geen zin en dan kost elke kaart net zoveel als de evga kingpin. het idee is om een zo goed moeglijk design voor zo min mogelijk geld te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ancalime
Wat ik allemaal uit de discussie hier en daar opmaak is dat er te weinig tijd was om de af fabriek OC te valideren. Nu blijkt dat het onstabiel wordt bij gebruik van bepaalde componenten bij bepaalde snelheden. Als er meer tijd zou zijn geweest hadden de fabrikanten ws gewoon de gpu minder hoog laten boosten en was er nooit een probleem van gemaakt waarschijnlijk. Nu dit wel zo is, komt de aap uit de mouw. Denk niet dat dit de fabrikanten geheel aan te rekenen is. Waarom is nVidia zo gehaast? Is waar AMD mee gaat komen dan echt zo goed als gezegd wordt? GPU afdeling van AMD staat nadat de 7970 een hele goede kaart was nou niet echt bekend om fantastische producten in het high end segment....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eclipse1919
gideonv2901 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:47:
Wat ik allemaal uit de discussie hier en daar opmaak is dat er te weinig tijd was om de af fabriek OC te valideren. Nu blijkt dat het onstabiel wordt bij gebruik van bepaalde componenten bij bepaalde snelheden. Als er meer tijd zou zijn geweest hadden de fabrikanten ws gewoon de gpu minder hoog laten boosten en was er nooit een probleem van gemaakt waarschijnlijk. Nu dit wel zo is, komt de aap uit de mouw. Denk niet dat dit de fabrikanten geheel aan te rekenen is. Waarom is nVidia zo gehaast? Is waar AMD mee gaat komen dan echt zo goed als gezegd wordt? GPU afdeling van AMD staat nadat de 7970 een hele goede kaart was nou niet echt bekend om fantastische producten in het high end segment....
staat teveel druk om te produceren op, en dan al die rgb tjes die bedacht moeten worden, ga wel voor de 3070 volgende maand... goed genoeg voor mij. komt amd nog ergens mee dan ? zag op nvidia die verlichting zo weerkaatsen, wel mooi hoor, maar t maakt het allemaal drukker, als je al die knalkleuren van een etalage ook nog eens op een natte stoep terugziet, t is raar de ene kant zeg ik wat mooiiiii, de andere kant pffttt wel druk zeg.. mja t zal wel wennen zjjn he . vindt tombraider al kleurig met de rtx 2060, benieuwd wat de 3080 doet of de 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Laatst online: 14:13
Ja ik geloof geen hol van het valideren en de oc verhalen. Die boost oc die fabrikanten er op gooien is namelijk irrelevant.

Boost 3.0 overruled instellingen van de fabrikant daar waar er temp en power headroom is. Die boost heb je dus effectief niets mee te maken. Ik moet de eerst kaart nog tegen komen doe niet hoger dan de oc boost van de fabrikant draait. All die boost clocks zijn namelijk in de 1700 en lage 1800 range. De problemen doen zich echt niet voor op die fabrikant clocks.

Het if of echt een hardware issue als beschreven op een driver error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matth111
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-07 16:14
Zeryth schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:40:
[...]

Ik heb een tip voor, je: MSI afterburner laat je de voltage/frequency curve aanpassen.
Zet de underclock terug en pas de curve aan, zodat die voor alle spanningen niet hoger dan 2000mhz komt. probeer dat. je moet misschien een beetje ermee spelen, maar als het goed is zal je dan geen performance loss krijgen maar dan zal de gpu niet onnodig voor een nanoseconde boven de 2ghz boosten en crashen.
Hoe doe je dat precies? Is er ergens een guide te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

digibazz schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:34:
Bah zit nog te wachten op mijn gigabyte eagle....

las dat de gaming oc betere caps zou hebben dan die op de zotac kaarten hoop dat dit ook bij de eagle zo is https://www.reddit.com/r/...ng_oc_uses_panasonic_470/

vond mijn eigen antwoord al eagle heeft ook die 470 caps

https://benchlife.info/gi...3080-eagle-oc-10g-review/
Ik denk dat het allemaal wel meevalt of je nu 370 of 470 hebt, buildzoid zegt ook dingen waarvan ik denk; als je niet bij de ontwerp tafel zat is het allemaal speculatie, dat bepaalde onderdelen misschien een wat betere kwaliteit hebben dan andere onderdelen oké... Maar in hoever zal dit de leeftijd of het functioneren van de AIB’s kaarten beïnvloeden? Tot nu toe is er geen echt groot verschil, blijf erbij dat driver updates en beter kunnen testen van hun kaarten voor release de grote issue is. Alleen als je wilt overclocken etc zullen betere kwaliteit onderdelen uitmaken lijkt mij persoonlijk.
(Als ik na eigen ervaring kijk binnen mijn eigen branch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

eclipse1919 schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:16:
[...]

Ik wacht nog wel met mijn order, Buildzoid geeft weer aan dat Nvidia een betere kwaliteit PCB heeft dan AIB’s (+ Dat er veel verschil zit in ontwerp.) Hardware Unboxing geeft aan dat AIB’s overal betere kwaliteit hebben dan Nvidia. Soms zie je door het bomen het bos niet meer... Dit is zo’n gevalletje van keuze stress 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smocho
Ik ga m'n kaart iig terug sturen, hopelijk halen ze die kinderziektes er snel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

smocho schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:33:
Ik ga m'n kaart iig terug sturen, hopelijk halen ze die kinderziektes er snel uit.
Goede keuze, ik denk zelf dat ik wacht tot tweaker en andere youtubers en websites alle kaarten goed konden testen en kunnen zeggen, dit is de beste kaart en dit is de beste bang for Buck kaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Wacht even.... als de fabrikant een bepaalde clock garandeert en men gaat hoger clocken dan die spec, wat is er dan fout aan de kaart?
Dan heb je toch zelf te ver overclocked dan de kaart aan kan?

Of zie ik dit nu verkeerd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marcel317
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-06 07:53
morm schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:42:
Wacht even.... als de fabrikant een bepaalde clock garandeert en men gaat hoger clocken dan die spec, wat is er dan fout aan de kaart?
Dan heb je toch zelf te ver overclocked dan de kaart aan kan?

Of zie ik dit nu verkeerd?
Ja, dat zie je verkeerd. Het gaat er niet om dat 'men hoger gaat clocken'. Dat gebeurt vanzelf, door GPU boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Marcel317 schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:43:
[...]

Ja, dat zie je verkeerd. Het gaat er niet om dat 'men hoger gaat clocken'. Dat gebeurt vanzelf, door GPU boost.
Ok, duidelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
computerjunky schreef op zondag 27 september 2020 @ 17:57:
Ja ik geloof geen hol van het valideren en de oc verhalen. Die boost oc die fabrikanten er op gooien is namelijk irrelevant.

Boost 3.0 overruled instellingen van de fabrikant daar waar er temp en power headroom is. Die boost heb je dus effectief niets mee te maken. Ik moet de eerst kaart nog tegen komen doe niet hoger dan de oc boost van de fabrikant draait. All die boost clocks zijn namelijk in de 1700 en lage 1800 range. De problemen doen zich echt niet voor op die fabrikant clocks.

Kan heus wel hoor, die fabrikant OCs zijn offsets op de voltage/frequency curve. dus voor dezelfde voltage draait de kaart op een hogere clock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
matth111 schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:17:
[...]

Hoe doe je dat precies? Is er ergens een guide te bekijken?
CTRL+F opent de window, je kan het zien als een grafiek waarbij de kaart een bepaalde frequency aan elke voltage level bindt, en de voltage wordt bepaald door de temperature van de kaart en de powerlimit. als alles goed is: lage temps en power usage, dan gaat de voltage omhoog en daarmee de frequency, zodra een power, voltageof temperature limit bereikt wordt. als je meer info wil moet je even gaan googlen, sorry.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:22
Ik ga toch even een ander geluid laten horen.
De kaarten zijn geadverteerd als boostclock 1815Mhz (MSI trio) of 1710 Mhz (Nvidia FE).
Vervolgens gaat GPU boost kijken wat er nog meer mogelijk is en dan blijkt dat (niet stabiel dus) er wel boven de 2000MHz gekomen kan worden.

Verschil tussen 180 Mhz boven op geadverteerde snelheid (Msi gaming x trio) en 2025 Mhz is 30 MHz (op de 2000) en dus 1,5 %.
Nou daar krijg je misschien nog een of twee FPS meer van in een bepaalde game maar het is nu niet zo dat de 3080 (ongeacht welk merk) een waardeloze performance op 1995 MHz (wat in ALLE gevallen meer is dan je voor betaald heb) te zien geeft.

Ik denk dat dit dus een hele simpele software patch wordt waarbij GPU boost beperkt wordt tot boosten to 1995Mhz.
Probleem opgelost en degene die een 3080 kaart hebben blij.

Voor mijn eigen belang is dit geen slimme reactie overigens. Ik sta nog steeds te wachten op levering van een 3080, dus ik hoop dat jullie mijn reactie allemaal onzin vinden en jullie orders massaal cancellen. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:36
killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:19:
Ik denk dat dit dus een hele simpele software patch wordt waarbij GPU boost beperkt wordt tot boosten to 1995Mhz.
Het is niet zo dat de kaart werkt bij 1995MHz en stuk gaat bij 2000MHz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold68
GPU boost zal deze week wel aan
Worden gepakt. Update en dit verhaal verwaterd weer snel als Nvidia alles weer in orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
Paprika schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:32:
[...]

Het is niet zo dat de kaart werkt bij 1995MHz en stuk gaat bij 2000MHz...
Nou,wat ik lees is het wel zo dat de fouten pas optreden als de GPU clock boven de 2000Mhz komt.
Heb jij een ander beeld dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:34:
[...]

Nou,wat ik lees is het wel zo dat de fouten pas optreden als de GPU clock boven de 2000Mhz komt.
Heb jij een ander beeld dan?
Dat is puur toeval, anderen komen hier tegen aan op 2100mhz+. tis gewoon dat veel kaarten rond de 2ghz mark onstabiel worden, als je de silicon lottery wint dan is t hoger.

[ Voor 14% gewijzigd door Zeryth op 27-09-2020 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold68
Ikke niet. Maar dat heb ik met mijn rtx 2080 ook. Middels MSI afterburner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Zeryth schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:34:
[...]

Dat is puur toeval, anderen komen hier tegen aan op 2100mhz+
Oke, maar ik heb nog geen problemen gezien ONDER de 2000MHz.
Leuk als je kaart nog meer headroom heeft en pas problemen vertoont op 2100 maar de algemene tendens (voor zover ik kan zien) is dat het optreedt bij clockspeeds net boven de 2000Mhz.

En omdat de kaarten daar helemaal niet mee geadverteerd worden vermoed ik dus dat de oplossing zo simpel is als het beperken van GPU boost tot 2000Mhz.
Kan er helemaal naast zitten maar als enigzins juridisch onderlegd persoon zou ik die route in ieder geval kiezen als ik bij Nvidia werkte. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeryth
killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:37:
[...]

Leuk als je kaart nog meer headroom heeft en pas problemen vertoont op 2100 maar de algemene tendens (voor zover ik kan zien) is dat het optreedt bij clockspeeds net boven de 2000Mhz.

En omdat de kaarten daar helemaal niet mee geadverteerd worden vermoed ik dus dat de oplossing zo simpel is als het beperken van GPU boost tot 2000Mhz.
Kan er helemaal naast zitten maar als enigzins juridisch onderlegd persoon zou ik die route in ieder geval kiezen als ik bij Nvidia werkte. 8)
Je hebt gelijk over de oplossing, maar het probleem lijkt mij meer complex dan dat het lijkt, als een electrotechnisch onderlegd persoon :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
Zeryth schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:39:
[...]

Je hebt gelijk over de oplossing, maar het probleem lijkt mij meer complex dan dat het lijkt, als een elektrotechnisch onderlegd persoon :P
Tsja, ik zou ook graag willen dat mijn ryzen r3700x op 6.4 Ghz geklokt kan worden.
Maar daar heb ik toch niet voor betaald?

Als ex Radio officier ben ik dus ook wel technisch onderlegd en ik weet dat er ALTIJD limieten zijn aan Hardware. De kaarten zoals die nu geleverd worden opereren volledig binnen de geadverteerde limieten.
Sterker nog, de voorbeelden geven aan dat de kaarten het VEEL beter doen dat de geadverteerde limieten.

Er is ALTIJD ergens een grens. Als het niet 2100MHz dan is het wel 2200Mhz etc etc.

Uiteraard geldt dit voor deze generatie. Ik hoop dat de techniek voortschrijd en dat we nog hoger dichtheden en snelheden in de toekomst mogen zien.

Maar de totale paniek die nu uitbreekt (mensen die orders cancelen en kaarten terugsturen) terwijl het geleverde aan de specificaties voldoet die begrijp ik als nuchtere Hollander niet.

Overigens volg ik het ontwikkeligendraadje van AMD en daar zijn de geruchten (let op de betekenis van dit woord) dat AMD mogelijk wel richting de 2300-2500 Mhz gaat komen.
Als HTS-E elektronica opgeleide weet ik zeker dat dit ook wel weer de nodige uitdagingen gaat geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Craftop
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 14:06
killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:47:
[...]

...
Maar de totale paniek die nu uitbreekt (mensen die orders cancelen en kaarten terugsturen) terwijl het geleverde aan de specificaties voldoet die begrijp ik als nuchtere Hollander niet.

..
Al je voorafgaande klopt inderdaad, er zijn limieten aan dingen dus moet het ergens stoppen. Echter verwacht je dat iets 'out of the box' werkt, en er zijn volgens mij meer mensen die liever niet met dingen als 'MSI Afterburner' gaan werken om het werkend te krijgen dan mensen die dit wel willen. Je kunt niet van de algemene koper verwachten dat ze eerst nog van alles moeten doen om het gewoon normaal werkend te krijgen; logisch dus dat menig persoon de order cancelt of terugstuurt, en liever een product koopt/krijgt op het moment dat deze out of the box terug is geclocked of hardwarematig is verbeterd.

AMD Ryzen 7 5800X3D - MSI RTX 3080 Gaming X Trio - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 MHz - Oculus Quest 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-06 16:37
killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:37:
[...]

Toen ik mijn X TRIO 3080 underclockte met 50Mhz (runde meestal standaard op 2010Mhz), duurde het langer voordat ik crashes kreeg maar ik had nog steeds problemen - dit dus zonder boven de 2000Mhz te komen. Het is dus helaas niet zo simpel als ''2000+ = crash'' de crashes kunnen ook net wat onder de 2000Mhz gebeuren. Het is wel zo dat vanaf 2000Mhz de crashes bijna instant zijn. Mijn kaart crashte dus ook bijvoorbeeld rond de 1980Mhz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killerbee1958
zar schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:24:
[...]

Toen ik mijn X TRIO 3080 underclockte met 50Mhz (runde meestal standaard op 2010Mhz), duurde het langer voordat ik crashes kreeg maar ik had nog steeds problemen - dit dus zonder boven de 2000Mhz te komen. Het is dus helaas niet zo simpel als ''2000+ = crash'' de crashes kunnen ook net wat onder de 2000Mhz gebeuren. Het is wel zo dat vanaf 2000Mhz de crashes bijna instant zijn. Mijn kaart crashte dus ook op bijvoorbeeld rond de 1980Mhz.
Oke, dat is waardevolle info. Betekent inderdaad nog iets meer terugklokken dus.
En daarmee wordt het inderdaad wel iets wat de gemiddelde koper erg vervelend vindt.
Ik ben benieuwd of het mogelijk gaat zijn een " safe grens" (bv 1950Mhz) te definieren.
Let wel, vanuit marketing perspectief is alles boven 1815Mhz (igv een MSI Gaming trio X) een gratis extraatje.
Dus zelfs als ze GPU boost zouden beperken tot bv 1900 Mhz dan krijgen we nog steeds meer dan we voor betaald hebben.

Maar ik kan het zeker eens zijn met de opmerking van Craftop dat dit niet iets is wat de gemiddelde koper fijn vindt.
Iedereen zijn keus zeg ik altijd maar en als het fijner voelt om terug te sturen dan gewoon doen.

Maar ik geloof niet dat de kaarten, zoals die nu geleverd zijn, andere condensatoren gaan krijgen.
Hooguit zal je als leverancier inderdaad besluiten om je productieproces aan te passen en meer MLCC's te gebruiken voor je toekomstige productie, maar een terugroep actie lijkt mij heel onwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:19:
Ik ga toch even een ander geluid laten horen.
De kaarten zijn geadverteerd als boostclock 1815Mhz (MSI trio) of 1710 Mhz (Nvidia FE).
Vervolgens gaat GPU boost kijken wat er nog meer mogelijk is en dan blijkt dat (niet stabiel dus) er wel boven de 2000MHz gekomen kan worden.

Verschil tussen 180 Mhz boven op geadverteerde snelheid (Msi gaming x trio) en 2025 Mhz is 30 MHz (op de 2000) en dus 1,5 %.
Nou daar krijg je misschien nog een of twee FPS meer van in een bepaalde game maar het is nu niet zo dat de 3080 (ongeacht welk merk) een waardeloze performance op 1995 MHz (wat in ALLE gevallen meer is dan je voor betaald heb) te zien geeft.

Voor mijn eigen belang is dit geen slimme reactie overigens. Ik sta nog steeds te wachten op levering van een 3080, dus ik hoop dat jullie mijn reactie allemaal onzin vinden en jullie orders massaal cancellen. :-)
Ik heb nog geen order geplaatst, ga het binnenkort wel doen...

MOET MET KERST EEN RTX 3080 O-)

Ik denk inderdaad hetzelfde dat de meeste fabrikanten gewoon hun kaarten gaan begrenzen, zo is iedereen blij... Consumenten ivm kaart functioneert naar behoren, Fabrikanten ivm er zijn geen aanpassingen of RMA benodigd.

Behalve de mensen welke nooit teveel azijn kunnen gebruiken 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Craftop schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:05:
[...]

Al je voorafgaande klopt inderdaad, er zijn limieten aan dingen dus moet het ergens stoppen. Echter verwacht je dat iets 'out of the box' werkt, en er zijn volgens mij meer mensen die liever niet met dingen als 'MSI Afterburner' gaan werken om het werkend te krijgen dan mensen die dit wel willen. Je kunt niet van de algemene koper verwachten dat ze eerst nog van alles moeten doen om het gewoon normaal werkend te krijgen; logisch dus dat menig persoon de order cancelt of terugstuurt, en liever een product koopt/krijgt op het moment dat deze out of the box terug is geclocked of hardwarematig is verbeterd.
Heb ik als hardware enthousiast liever ook de voorkeur na, als je het zelf moet doen kan er altijd weer iets fout gaan... Zelfde met je Mobo bios flashen... De meter kast zal ineens er uitklappen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION

Tot waar boost een fe versie?

Als je baseclock je referentie punt is gpuboost zijnde komt je uiteindelijke clock ook veel hoger dus als de complete pstate curve omhoog geschoven is kan je nog steeds te hoog boosten.

De FE kaarten boosten gemiddeld tot 1850 op 4k en 1950 op 1080p

Vast en zeker dat de caps ergens lastig kunnen doen ik blijf erbij dat deze kaarten gewoon niet veel verder komen dan 2ghz de overclocks bij de FE editie is gemiddeld ook maar 60mhz.

Maar goed schijnbaar gaat iedereen ervan uit dat deze core veel meer eruit moet kunnen spugen.

We gaan het wel zien waar de limiten van deze cores liggen als meer overclockers ze in handen krijgen, ik blijf bij +/- 2ghz wat gewoon een prachtig resultaat is voor een eerste revisie bij een nieuwe chip bakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eclipse1919

Dus ? terugsturen voor veel mensen? maar als je andere topics leest, dan zie je grafieken van jongens die hem zo hoog opvoeren, dat je denkt, waarom koop je geen race auto, dan heb je een supersnelle kaart gaan ze nog klooien. nou gauw uitgeklooit als er nu al hardware problemen zijn met die conductive polymer tantalum solid capacitors, schudt ze zó uit M n mouw die dingetjes. "eitje",. _/-\o_ toch knap dat al die moeilijke dingetjes, de stroom gelijk kunnen houden, mja whizkids he.. t zal ff stil zijn bij Nvidia, alle FE `s verkocht moeten ze weer terug. je zal er net waterkoeling op hebben gezet. garantie ook pleite.
Ik w8 nog wat maandjes. t loopt niet weg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse1919
hier nog een hoppa gaat vanzelf conductive polymer tantalum solid capacitors, _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse1919
smocho schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:33:
zal er een terugroep actie komen ?? ze weten nu wat ze moeten doen 2 minder van die komt ie weer conductive polymer tantalum solid capacitors, en hoppa de kaart werkt als een tierelier. hoopvoor je dat ze het met software kunnen oplossen, scheelt een hoop gedoe. kaart terug, geld terug??, nieuwe kaart, dan is het 2024 eer je tombtaider hebt uitgespeelt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
TRAXION schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:48:
[...]

Als je baseclock je referentie punt is gpuboost zijnde komt je uiteindelijke clock ook veel hoger dus als de complete pstate curve omhoog geschoven is kan je nog steeds te hoog boosten.

Vast en zeker dat de caps ergens lastig kunnen doen ik blijf erbij dat deze kaarten gewoon niet veel verder komen dan 2ghz de overclocks bij de FE editie is gemiddeld ook maar 60mhz.

Maar goed schijnbaar gaat iedereen ervan uit dat deze core veel meer eruit moet kunnen spugen.

We gaan het wel zien waar de limiten van deze cores liggen als meer overclockers ze in handen krijgen, ik blijf bij +/- 2ghz wat gewoon een prachtig resultaat is voor een eerste revisie bij een nieuwe chip bakker.
Tot waar ze boosten is afhankelijk van de sample en de temps.
Maar heb peak boosts van 1980 gezien. Maar dat sluit niet uit dat er kaarten zijn die meer halen.
De FE heeft wel slechtere koeling en dus werkt de boost 3,0 anders.

Wat natuurlijk wel kan is dat een ander power delivery systeem de boost 3.0 van slag maakt.
Verder vind ik een handmatige overclock ook niet boeiend als het maar werkt.
eclipse1919 schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:59:
[...]

Dus ? terugsturen voor veel mensen? maar als je andere topics leest, dan zie je grafieken van jongens die hem zo hoog opvoeren, dat je denkt, waarom koop je geen race auto, dan heb je een supersnelle kaart gaan ze nog klooien. nou gauw uitgeklooit als er nu al hardware problemen zijn met die conductive polymer tantalum solid capacitors, schudt ze zó uit M n mouw die dingetjes. "eitje",. _/-\o_ toch knap dat al die moeilijke dingetjes, de stroom gelijk kunnen houden, mja whizkids he.. t zal ff stil zijn bij Nvidia, alle FE `s verkocht moeten ze weer terug. je zal er net waterkoeling op hebben gezet. garantie ook pleite.
Ik w8 nog wat maandjes. t loopt niet weg :?
Als dat ding stock crashed zou ik hem terug sturen ja. Als de kaart alleen bij een handmatige oc crashed tja lekker boeiend. Hij werkt out of the box.
Lullig voor de die hard overclockers of Tweakers die graag even overclocken maar daar koop je hem. Niet voor.

Record staat inmiddels voor deze chip wel op 2.58 ghz op ln2 wat een monsterlijke prestatie is. Natuurlijk wel mods en alles voor nodig maar als je dus echt wil overclocken kan dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
computerjunky schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:08:
[...]

Tot waar ze boosten is afhankelijk van de sample en de temps.
Maar heb peak boosts van 1980 gezien. Maar dat sluit niet uit dat er kaarten zijn die meer halen.
De FE heeft wel slechtere koeling en dus werkt de boost 3,0 anders.

Wat natuurlijk wel kan is dat een ander power delivery systeem de boost 3.0 van slag maakt.
Verder vind ik een handmatige overclock ook niet boeiend als het maar werkt.

[...]

Als dat ding stock crashed zou ik hem terug sturen ja. Als de kaart alleen bij een handmatige oc crashed tja lekker boeiend. Hij werkt out of the box.
Lullig voor de die hard overclockers of Tweakers die graag even overclocken maar daar koop je hem. Niet voor.

Record staat inmiddels voor deze chip wel op 2.58 ghz op ln2 wat een monsterlijke prestatie is. Natuurlijk wel mods en alles voor nodig maar als je dus echt wil overclocken kan dat wel.
Ja en cpu's over de 8ghz onder ln2 met genoeg spanning, met external power en ln2 kan je extreem ver komen het gaat erom waar de max ligt op standaard spanning.

En zover ik begrijp is de koeling van de fe kaarten prima op orde, vooralsnog is het vooral koffie dik kijken op dit moment, pas bij meer goede tests kan je een patroon herkennen op dit moment kunnen er nog diverse andere oorzaken van crashes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
TRAXION schreef op zondag 27 september 2020 @ 21:13:
[...]

Ja en cpu's over de 8ghz onder ln2 met genoeg spanning, met external power en ln2 kan je extreem ver komen het gaat erom waar de max ligt op standaard spanning.

En zover ik begrijp is de koeling van de fe kaarten prima op orde, vooralsnog is het vooral koffie dik kijken op dit moment, pas bij meer goede tests kan je een patroon herkennen op dit moment kunnen er nog diverse andere oorzaken van crashes zijn.
De koeling voor de chip is ok de koeling voor de gddr6 not so much als ik de bericht mag geloven.

Maar ondanks dat gpu temps ok zijn zij aftermarket koelers veel beter.
En als ik gamers nexus mag geloven verteld zijn testen dat elke 5 graden koeler tot 25 mhz extra beteken in auto boost. De fe word ongeveer 75 graden in zijn tests. Sommige modellen worden net boven de 60 graden. Dat scheelt dus nogal wat.

Onder de streep maakt dat alles heel lastig te diagnosticeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 15:30
TRAXION schreef op zondag 27 september 2020 @ 20:48:
[...]

ik heb werkelijk geen idee hoe goed het is of hoe het zit maar mijn FE doet het iig prima ook boven de 2Ghz. Als ik de performance overlay aanheb zie ik hem geregeld hierop staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rT9noeiaEnW-7ZtNIqsVTuJ1vgs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/73gPBM7q3kfJiLjKYprZCOwv.jpg?f=user_large

maar hij draait ook vaak hoger op 2040/2055/2070. Alleen het geheugen blijft stabiel draaien :)

eerlijk is eerlijk ik heb nog geen modern warrfare geprobeerd (daarvan las ik de meeste crashes? ) dus die moet ik weer eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Jaguar645 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:54:
[...]

ik heb werkelijk geen idee hoe goed het is of hoe het zit maar mijn FE doet het iig prima ook boven de 2Ghz. Als ik de performance overlay aanheb zie ik hem geregeld hierop staan:

[Afbeelding]

maar hij draait ook vaak hoger op 2040/2055/2070. Alleen het geheugen blijft stabiel draaien :)

eerlijk is eerlijk ik heb nog geen modern warrfare geprobeerd (daarvan las ik de meeste crashes? ) dus die moet ik weer eens installeren.
Op standaard settings is dat zeker netjes de reviews die ik vond of gebruikers ervaringen waren voornamelijk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jaguar645 schreef op zondag 27 september 2020 @ 22:54:
[...]

[Afbeelding]

Modern Warfare crasht zelf op mijn GTX 1080, enorm driver gevoelig, ge-update en probleem lijkt weer weg... Modern Warfare (Vooral Warzone.) zit elke keer weer vol met bugs etc, zou persoonlijk andere games eerder testen welke stabieler zijn van zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JF050
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-06 09:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/017U-LOFpgv4TfR0PwXWA3j0MIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9HSGQwhHieOqF8eG7WjAUWc.jpg?f=fotoalbum_large
Bugs bugs.... de kaarten zijn gewoon slecht met hun cheap capacitors. word veel rma’s😂 blijkbaar doen de asus kaarten het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
Is er ook een manier om de kaart soort van te forceren om GPU Boost te gebruiken?
Het lijkt net alsof de kaart op 4K gewoon niet boven de 2000MHz uitkomt, dit terwijl er nog wel genoeg temp. is.
Kaart is 70 graden max en blijft hangen op de 1950 - 1980.
Ik heb zelfs de core clock op +15 staan.
Kan het zo zijn omdat ik maar 1 PCIe power kabel gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-06 16:37
Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:13:
Is er ook een manier om de kaart soort van te forceren om GPU Boost te gebruiken?
Het lijkt net alsof de kaart op 4K gewoon niet boven de 2000MHz uitkomt, dit terwijl er nog wel genoeg temp. is.
Op 4k eis je meer van je GPU dus hij zit waarschijnlijk op zijn peak vermogen en dan kan de kaart niet de clock speed verhogen, tenzij je de power limit verhoogt.

EDIT: ik zou zeker minstens 2 aparte PCIe kabels gebruiken voor een 3080 (dat raden de manufactures ook aan) één PCIe kabel kan 150W aan vermogen leveren en je PCIe slot op het moederbord ongeveer 75W.

[ Voor 13% gewijzigd door zar op 28-09-2020 00:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JF050 schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:12:
[Afbeelding]
Bugs bugs.... de kaarten zijn gewoon slecht met hun cheap capacitors. word veel rma’s😂 blijkbaar doen de asus kaarten het goed
Ik vind de ASUS kaarten wel de degelijkste als ik der8auer’s video ziet. MSI daarin tegen heeft mij echt teleurgesteld met hun plastic backplate op de RTX 3080, + het feit dat de PCB layout beetje vreemd is, zoals: 3x 8-pin terwijl 2x 8-pin voldoende was, het ontbreken van extra stroomvoorziening etc.

ASUS heeft zelfs voor overclockers meetpunten etc, + voor de TUF een hele goede heatsink/PCB in vergelijking met de Gaming X (welke zelf duurder is.) Niet dat ik het gebruik, maar het geeft mij wel een inzien dat MSI enorm aan het bezuinig was. (Tot nu toe altijd MSI gehad, helaas word het deze keer 100% zeker ASUS.)

De capacitors zijn niet per direct slecht.
Software en hardware moeten in lijn staan, het zelfde met een V12 motor, deze kan je bewijs van spreken in een Volkswagen UP stoppen, maar als de constructie niet sterk genoeg is gaat het niet goed aflopen, datzelfde geld voor een GPU... Nu moet je de software zien als een V12 en de hardware als een Volkswagen UP, vandaar...

Ik vermoed dat de AIB’s niet verwachte dat de software zo agressief reageerde naarmate ik mij steeds beter inlees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Acroynum schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:13:
2 aparte 8-pin kabels gebruiken, geen serie(daisy-chain) toepassen! (Zoals Zar ook al aangeeft.) Laat staan dat je het niet wist, vraag me af hoeveel mensen nu een RTX 3080 met problemen hebben en dit ook niet wisten...

Heb je wel minimaal 750 Watt voeding? Liefst 850 (Persoonlijke mening.)

Via afterburner power op MAX zetten + Fan op auto en temp limit op max. Dan haal je het meeste uit je kaart. (zelf geen voorstander van!)

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 28-09-2020 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acroynum
DutchWing schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:43:
[...]

2 aparte 8-pin kabels gebruiken, geen serie(daisy-chain) toepassen! (Zoals Zar ook al aangeeft.) Laat staan dat je het niet wist, vraag me af hoeveel mensen nu een RTX 3080 met problemen hebben en dit ook niet wisten...

Heb je wel minimaal 750 Watt voeding? Liefst 850 (Persoonlijke mening.)

Via afterburner power op MAX zetten + Fan op auto en temp limit op max. Dan haal je het meeste uit je kaart. (zelf geen voorstander van!)
Ik heb een 1000 Watt voeding, dus dat zit wel goed.
pricewatch: Corsair HX1000i

Ik zal het morgen gelijk aanpassen.
RIP cable management :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eclipse1919
Ja, die GPU boost komt, omdat de conductive polymer tantalum solid capacitors, de stroom niet gelijk kunnen houden, ze kunnen beter de spanningsregelaar van M `n kymco er tussen zetten, blokje aluminium, maar dan heb je ook wat dat je weet wat het betekent.... toch !!!!! Dan kunnen deze condensators die direct achter de gpu-core zijn geplaatst,, gelijk aanschuiven om mede gekoeld te worden. tsjeee zó simpel dit. eitje... ga vast productielijntje spanningsregelaars voor Nvidia kaarten opzetten, Die mensen zijn zó intelligent op dit gebied, dat ze een foutje als een uitvinding zijn gaan zien, zelfreflectie en openheid van zaken zal ze sieren. anders kom ik wel ff solderen, soms werkt een frisse blik stabiliserenden geneugten in het leven, die stabiliteit heeft Nvidia nu net ff nodig met hun conductive polymer tantalum solid capacitors _/-\o_ Ga ik nu weer verder lijmsnuiven 8)7 ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 02-07 19:32
De cheapo cheapo brands zijn EXPOSED, probeer hen niet te verdedigen aub. Het enige wat je Nvidia kwalijk kunt nemen is dat ze niet strenger zijn geweest op de reference design en het naleven hiervan. Doei Zotac en GIGABYTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
JF050 schreef op maandag 28 september 2020 @ 00:12:
[Afbeelding]
Ga er maar niet vanuit dat het rma wordt, je hebt 2 weken tot herroeping en daarna heb je pech.

Kaarten krijgen gewoon een driver/firmware update en boosten naar veilige waardes welke iets lager liggen 1950mhz oid.

Valt mij gewoon vies tegen dat je voor 1 euro verschil een keuze maakt op een kritisch deel van het ontwerp, wat mij dan doet afvragen welke mensen er tegenwoordig die posities bekleden bij grote bedrijven als msi.

Asus staat wel redelijk bekend als bedrijf met passie voor overclocken etc en daar zag je in het verleden wel meer speciale overclock spulletjes vooral de zeer uitgebreide moederborden.

Msi valt me echt enorm tegen in dit geval had bij msi meer een enthousiast setting.
Het zijn redelijk dure kaarten de trio-x, een lager geclocked armor model kan ik nog wel begrijpen.

Maar blijkt dan dus toch een combinatie van te agressieve boost en caps te wezen dit in combinatie van silicon lottery is dit het resultaat.
En doordat zelfs de fabrikanten geen drivers hadden was testen dus erg lastig :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
k995 schreef op zondag 27 september 2020 @ 15:29:
[...]

YouTube: Attention: RTX 3090, 3080 GPU Binning Distribution numbers at launch...

Het is ook niet zo moeilijk om een kaart een paar uur te laten draaien voor ze die sturen naar reviewers .
Dat is het dus wel als je geen drivers hebt van nvidia.
Het enige wat je weet in welke categorie binning de core valt 0/1/2

Waarbij al bepaald is dat bin 0 op de duurste kaarten komt en bin 2 op de goedkoopste.

Cherrypicking doe je door kaart te testen en dit gaat zonder drivers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
[quote]TRAXION schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:00:
[...]

[ Voor 58% gewijzigd door TRAXION op 28-09-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nu maar hopen dat Nvidia even snel met een statement komt, dan kunnen we daarna hopelijk wel veilig pre-orderen zonder zelf achteraf de GPU’s te moeten patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Niet online
killerbee1958 schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:47:
[...]
.

hij voldoet idd aan de specificatie maar gaat ongecontroleerd(want de boost kan je niet zelf in de standaard driver instellen) toch (ver) boven die specificatie wat problemen veroorzaakt.

strikt genomen is hij imho dan defect
en is het inmiddels nou al zeker dat het alleen met die poscaps te maken heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
mschol schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:00:
[...]

hij voldoet idd aan de specificatie maar gaat ongecontroleerd(want de boost kan je niet zelf in de standaard driver instellen) toch (ver) boven die specificatie wat problemen veroorzaakt.

strikt genomen is hij imho dan defect
en is het inmiddels nou al zeker dat het alleen met die poscaps te maken heeft?
Strikt genomen is het een configuratie fout in de firmware welke aangepast kan worden.

Iedereen die zegt dat de kaarten per definitie niet goed zijn overdrijven de boel.

Nvidia garandeerd een kaart die 1710 MHz boostclock heeft.

De oc versies geven 1800ish aan dus wie bepaald dan dat een gecorrigeerd gpuboost3 clock die lager is dan de huidige niet voldoet?

Technisch gezien kunnen ze er gewoon 200mhz afhalen en nog steeds voldoen aan de geadverteerde snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
TRAXION schreef op maandag 28 september 2020 @ 08:00:
[...]

Dat is het dus wel als je geen drivers hebt van nvidia.
Het enige wat je weet in welke categorie binning de core valt 0/1/2

Waarbij al bepaald is dat bin 0 op de duurste kaarten komt en bin 2 op de goedkoopste.

Cherrypicking doe je door kaart te testen en dit gaat zonder drivers niet.
Ze hadden de drivers om te testen (een paar uur is genoeg), als ze van de problemen wisten (wat al uit de communicatie van verschillende AIB's bleek) is het echt wel doodnormaal dat ze kaarten uitgepikt hebben waarvan ze wisten dat ze de minst kans maakte om te crashen voor reviewers. Je wil absoluut vermijden dat bij zo'n launch een grote reviewer moet melden dat jouw kaart crashte.

Natuurlijk betekende een tragere driver beschikbaarheid dat ze dit voor de meeste kaarten niet konden doen, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
TRAXION schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:04:
[...]

Strikt genomen is het een configuratie fout in de firmware welke aangepast kan worden.

Iedereen die zegt dat de kaarten per definitie niet goed zijn overdrijven de boel.

Nvidia garandeerd een kaart die 1710 MHz boostclock heeft.

De oc versies geven 1800ish aan dus wie bepaald dan dat een gecorrigeerd gpuboost3 clock die lager is dan de huidige niet voldoet?

Technisch gezien kunnen ze er gewoon 200mhz afhalen en nog steeds voldoen aan de geadverteerde snelheden.
https://www.msi.com/Graph...-X-TRIO-10G/Specification

CORE CLOCKS Boost: 1815 MHz

Als die dat niet haalt zonder soms te crashen kan je toch echt spreken van een slecht product en geld terugvragen want zoals volkswagen (vermogen) /apple (batterij) die 1815 terugklokken tot 1710 en doen alsof alles ok is is toch echt niet normaal. Je betaalt voor een product dat boost tot 1815 .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel317
k995 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:09:
[...]

Ze hadden de drivers om te testen (een paar uur is genoeg), als ze van de problemen wisten (wat al uit de communicatie van verschillende AIB's bleek) is het echt wel doodnormaal dat ze kaarten uitgepikt hebben waarvan ze wisten dat ze de minst kans maakte om te crashen voor reviewers. Je wil absoluut vermijden dat bij zo'n launch een grote reviewer moet melden dat jouw kaart crashte.

Natuurlijk betekende een tragere driver beschikbaarheid dat ze dit voor de meeste kaarten niet konden doen, met alle gevolgen van dien.
En hoe kom je erbij dat de 1815 niet gehaald wordt? De geadverteerde clocks (en boost clocks) worden prima gehaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel317 op 28-09-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
k995 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:15:
[...]

Als die dat niet haalt zonder soms te crashen kan je toch echt spreken van een slecht product en geld terugvragen want zoals volkswagen (vermogen) /apple (batterij) die 1815 terugklokken tot 1710 en doen alsof alles ok is is toch echt niet normaal. Je betaalt voor een product dat boost tot 1815 .
Maar die 1815 haalt de trio x volgens mij gemakkelijk. Ik lees dat er incidenteel fouten optreden bij 1950Mhz, maar als je dus GPU boost beperkt tot 1900Mhz dan zijn de crashes over en voldoen de kaarten aan de specs.
Ik zie nog geen juridische sluitende reden om een kaart terug te sturen hoor.

Wel moet Nvidia snel met de patch komen om GPU boost te beperken tot bovenstaande want anders kan ik als klant wel redeneren dat de kaart niet voldoet omdat de kaart, zonder speciale aanpassingen, inderdaad crasht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
k995 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:09:
[...]

De volle game ready drivers zijn pas vrijgegeven toen de kaarten shipped waren, de drivers in handen van de enkeling met nda's hebben wel iets beters te doen dan cherrypicking het is geen intel dat een cpu in een testbed prikt en elk deel van de core kan pinpointen op elk gedeelte van de architectuur.

Of een geheugen fabrikant die elke losse geheugen chip los kan testen en dan de beste bij elkaar pakt en op 1 bank zet.

De fabrikanten krijgen een blueprint voor het bouwen van een kaart en kunnen zo nodig aanpassingen doen in het vrm gedeelte verder hebben die geen testbed om een core te kunnen testen.

Het enige wat de fabrikant weet is welke bin ze inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
k995 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:15:
[...]

En volkswagen heeft al vaker software geüpdatet waarbij het vermogen met enkele procenten daalde maar nog steeds boven de waardes zat zoals deze in de folder stonden.

99% van de autos hebben meer vermogen fabrieksaf juist omdat er variaties zijn.

Als je zekerheid wilt koop je een Nissan gtr met een rapport welke bij de motor geleverd word.
Met handtekening van de bouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smocho
killerbee1958 schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:19:
[...]

Maar die 1815 haalt de trio x volgens mij gemakkelijk. Ik lees dat er incidenteel fouten optreden bij 1950Mhz, maar als je dus GPU boost beperkt tot 1900Mhz dan zijn de crashes over en voldoen de kaarten aan de specs.
Ik zie nog geen juridische sluitende reden om een kaart terug te sturen hoor.

Wel moet Nvidia snel met de patch komen om GPU boost te beperken tot bovenstaande want anders kan ik als klant wel redeneren dat de kaart niet voldoet omdat de kaart, zonder speciale aanpassingen, inderdaad crasht.
Gelukkig zijn de kaarten net een week uit en kan je gewoon gebruik maken van het herroepingsrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerbee1958
smocho schreef op maandag 28 september 2020 @ 09:43:
[...]

Gelukkig zijn de kaarten net een week uit en kan je gewoon gebruik maken van het herroepingsrecht.
Correct. Het herroepingsrecht bestaat en daar kan je gebruik van maken.
Blijft voor ieder individu de vraag of je de kaart om deze reden wilt retourneren.

Maar goed, voor mij alleen maar beter als er meer mensen hun order cancellen en kaarten terugsturen.
Des te eerder heb ik er één. 8)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Marcel317
TrafalgarLaw schreef op maandag 28 september 2020 @ 07:51:
De cheapo cheapo brands zijn EXPOSED, probeer hen niet te verdedigen aub. Het enige wat je Nvidia kwalijk kunt nemen is dat ze niet strenger zijn geweest op de reference design en het naleven hiervan. Doei Zotac en GIGABYTE.
Het is elke keer wat met jou hè. Eerst gaf je al aan dat de 'geadverteerde snelheden' niet gehaald worden, terwijl dat feitelijk onjuist is. Dat weerhield je er overigens niet van om het tóch te blijven herhalen.

En nu begin je over 'cheapo cheapo brands', maar vergeet je voor het gemak dat bijvoorbeeld MSI zich netjes heeft gehouden aan het referentie design en óók problemen ervaren. Wat je óók voor het gemak vergeet is dat hoewel Gigabyte is afgeweken van het referentie design, door 6 keer SP-Caps te gebruiken, Gigabyte géén problemen heeft m.b.t. crashes.

Het zou je sieren als je zo hoog van de toren blaast, dat je informatie in ieder geval klopt.
Pagina: 1 ... 6 ... 8 Laatste