He jammer, dan heeft DDU niet zo veel zin. Kon je je machine maar ff testen met een andere(merk/model) 3080 erin.
Ja dat zou inderdaad top zijn. Ik heb net een ASUS Strix 3080 besteld bij Alternate. Geen idee wanneer die geleverd zal worden, zou mij niet verbazen als dit nog 2-3 maanden duurt.Huigie schreef op maandag 21 september 2020 @ 16:06:
He jammer, dan heeft DDU niet zo veel zin. Kon je je machine maar ff testen met een andere(merk/model) 3080 erin.
Heb ook contact opgenomen met de verkoper over het retourneren, ik wacht 1 driver update af en als dat het niet oplost stuur ik hem terug. Dus dan maar kijken welke ik eerder binnen krijg, een nieuwe X trio of de net bestelde STRIX. Erg teleurstellend allemaal.
Als ik jou was OP zou ik gewoon even rustig wat driverupdates afwachten. Die paar % verschil in prestaties maakt nu ook niet zoveel uit en als het dan na een paar maand nog steeds niet stock kan draaien kun je altijd nog retourneren zoals eerder gemeld.
Power issue manifesteert zich veelal in crashen van driver waarbij je meldingen ziet dat je driver recovered is. Echt grote issues zijn spontane reboots maar dat krijg je wanneer PSU in safe mode schiet.zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:21:
[...]
Als het een power issue is, zou de PC dan niet volledig uitschakelen of opnieuw opstarten i.p.v. alleen maar naar mijn bureaublad te crashen? En zou de crash dan niet juist veel sneller gebeuren?
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Aha duidelijk, ik heb trouwens iets verkeerd gezegd. Mijn games crashen meestal in ongeveer de eerste 20 minuten. De sessies die een paar uur deden had ik (was ik vergeten) al met 56Mhz downclocked.Wim-Bart schreef op maandag 21 september 2020 @ 18:34:
[...]
Power issue manifesteert zich veelal in crashen van driver waarbij je meldingen ziet dat je driver recovered is. Echt grote issues zijn spontane reboots maar dat krijg je wanneer PSU in safe mode schiet.
Raad je mij aan toch voor de zekerheid een nieuwe PSU te testen? Of kan ik inmiddels wel er vanuit gaan dat de PSU niet het probleem is, aangezien games prima runnen voor uren met een 100mhz downclock?
Het kan sowieso de voeding zijn al als je de downclock doet verbruikt je kaart minder stroom en zal je voeding het makkelijker hebben.zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:27:
[...]
Aha duidelijk, ik heb trouwens iets verkeerd gezegd. Mijn games crashen meestal in ongeveer de eerste 20 minuten. De sessies die een paar uur deden had ik (was ik vergeten) al met 56Mhz downclocked.
Raad je mij aan toch voor de zekerheid een nieuwe PSU te testen? Of kan ik inmiddels wel er vanuit gaan dat de PSU niet het probleem is, aangezien games prima runnen voor uren met een 100mhz downclock?
Vandaar ook het testen in een ander systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door TRAXION op 21-09-2020 19:50 ]
Maar MSI afterburner laat op mijn OSD “Limit Power” zien. Geeft dat niet aan dat de GPU op 100% power usage zit en betekend dat dan dus niet dat mijn PSU het gewoon aan kan?TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:48:
[...]
Het kan sowieso de voeding zijn al als je de downclock doet verbruikt je kaart minder stroom en zal je voeding het makkelijker hebben.
En als dat niet zo werkt, is 100Mhz core downclock dan niet verwaarloosbaar qua stroomverbruik?
Je maakt verbanden die er niet zijn de enige manier om te kijken of je voeding stabiel is is een psu tester of een meter welke snel genoeg is om ripple te zien.zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:52:
[...]
Maar MSI afterburner laat op mijn OSD “Limit Power” zien. Geeft dat niet aan dat de GPU op 100% power usage zit en betekend dat dan dus niet dat mijn PSU het gewoon aan kan?
En als dat niet zo werkt, is 100Mhz core downclock dan niet verwaarloosbaar qua stroomverbruik?
En door je downclock zou je verbruik zomaar met 10% kunnen dalen.
Is het een nieuwe voeding ?
Je zou eventueel kunnen kijken of de connector goed doorgeklikt zijn zowel aan de voedings kant en gpu kant, kabels omwisselen andere poort op de voeding gebruiken.
De voeding is pas een jaartje oud en heeft nooit problemen gehad met mijn vorige GPU (2080 Super) vandaar dat het me vreemd zou lijken als de PSU de 3080 niet aan kan/niet goed werkt. Ik heb de kabels gecontroleerd en die zitten er ook allemaal goed in. Ik probeer uit te sluiten dat het probleem niet bij de PSU ligt maar blijkbaar is dat niet mogelijk tenzij ik een andere PSU kan testen, lastigTRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:55:
[...]
Je maakt verbanden die er niet zijn de enige manier om te kijken of je voeding stabiel is is een psu tester of een meter welke snel genoeg is om ripple te zien.
En door je downclock zou je verbruik zomaar met 10% kunnen dalen.
Is het een nieuwe voeding ?
Je zou eventueel kunnen kijken of de connector goed doorgeklikt zijn zowel aan de voedings kant en gpu kant, kabels omwisselen andere poort op de voeding gebruiken.

Een voeding is een ingewikkeld apparaat bij bepaalde belasting zomaar zou kunnen gaan dippen dat dit met de 2080 niet voorgekomen is kan ook door de powerdraw komen 2080 doet lang geen 350 watt welke de 3080 wel kan aantikken.zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:00:
[...]
De voeding is pas een jaartje oud en heeft nooit problemen gehad met mijn vorige GPU (2080 Super) vandaar dat het me vreemd zou lijken als de PSU de 3080 niet aan kan/niet goed werkt. Ik heb de kabels gecontroleerd en die zitten er ook allemaal goed in. Ik probeer uit te sluiten dat het probleem niet bij de PSU ligt maar blijkbaar is dat niet mogelijk tenzij ik een andere PSU kan testen, lastig
Dus het verbruik kan ruim 600 watt piek draw doen met jouw systeem wat de voeding dusdanig belast dat een eventueele storing hier aan zich nu pas openbaart.
Die hx850 is een redelijke voeding maar zou te kort kunnen wezen.
Nog een stom idee misschien maar doet de fan van de voeding het wel?
Nogmaals bedankt voor het meedenken en alle antwoorden van jullie, fijn om te zien dat ik niet alleen hoef te denken.TRAXION schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:11:
[...]
Een voeding is een ingewikkeld apparaat bij bepaalde belasting zomaar zou kunnen gaan dippen dat dit met de 2080 niet voorgekomen is kan ook door de powerdraw komen 2080 doet lang geen 350 watt welke de 3080 wel kan aantikken.
Dus het verbruik kan ruim 600 watt piek draw doen met jouw systeem wat de voeding dusdanig belast dat een eventueele storing hier aan zich nu pas openbaart.
Die hx850 is een redelijke voeding maar zou te kort kunnen wezen.
Nog een stom idee misschien maar doet de fan van de voeding het wel?
Dit geeft me echt veel stress, nu ga ik weer twijfelen of het misschien de PSU is maar ik ben in geen mogelijkheid om dit te kunnen testen, zo frustrerend. Ik heb net de fan ff getest en yep die draait. Misschien is mijn beste en enige optie nu om maar te wachten op een nieuwe 3080 en als het probleem er dan nog is, dan een andere PSU te proberen, en als het probleem er dan nog is..tjah dan weet ik het helemaal niet meer.
Je PSU is het niet, 850W moet ruim voldoende zijn.zar schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:54:
[...]
Nogmaals bedankt voor het meedenken en alle antwoorden van jullie, fijn om te zien dat ik niet alleen hoef te denken.
Dit geeft me echt veel stress, nu ga ik weer twijfelen of het misschien de PSU is maar ik ben in geen mogelijkheid om dit te kunnen testen, zo frustrerend. Ik heb net de fan ff getest en yep die draait. Misschien is mijn beste en enige optie nu om maar te wachten op een nieuwe 3080 en als het probleem er dan nog is, dan een andere PSU te proberen, en als het probleem er dan nog is..tjah dan weet ik het helemaal niet meer.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Klinkt misschien vreemd maar ik hoop inmiddels dat het de videokaart is en dan het probleem gewoon verholpen is zodra ik een nieuwe heb.Wim-Bart schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:34:
[...]
Je PSU is het niet, 850W moet ruim voldoende zijn.
Geen Tweaker in de buurt waar je je kaart zou kunnen testen als dubbel check. En wellicht een voeding in jouw systeem dan moet je het bijna zeker weten denk ik zo.
Heb in een ver verleden zelf ook wel eens een lastige troubleshoot met random crashes gehad, bleek achteraf toch de PSU te zijn die niet helemaal lekker meer was. Was ook een A merk van goeie kwaliteit, er kan altijd iets kapot gaan aan een component
Heb in een ver verleden zelf ook wel eens een lastige troubleshoot met random crashes gehad, bleek achteraf toch de PSU te zijn die niet helemaal lekker meer was. Was ook een A merk van goeie kwaliteit, er kan altijd iets kapot gaan aan een component
Een nieuwe voeding heb je evt morgen binnen.. bestel bij een Coolblue, test het uit? Die doen tenminste nooit moeilijk net terugsturen?
Ik heb een 750w voeding, als je in de buurt zit mag je hem testen in mijn systeem hoor, maar er zijn vast meer bij wie dat kan..
Ik heb een 750w voeding, als je in de buurt zit mag je hem testen in mijn systeem hoor, maar er zijn vast meer bij wie dat kan..
Hey, dat is erg vriendelijk, bedanktScr33x0r schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:44:
Een nieuwe voeding heb je evt morgen binnen.. bestel bij een Coolblue, test het uit? Die doen tenminste nooit moeilijk net terugsturen?
Ik denk dat ik even een nieuwe GPU afwacht (sta op positie 38 bij Megekko) en als ik het probleem dan nog steeds ervaar dan ga ik bij Coolblue een andere PSU kopen en testen of het dan wel werkt, dat is wel een goed idee, thanks.
Hmm, het zou inderdaad kunnen. Gezien de situatie ga ik er niet van uit dat het de PSU is omdat hij prima werkt met een 80Mhz underclock van de GPU. Maar het is zeker het 2e wat ik zal proberen als het niet de GPU blijkt te zijn.PaYnE81 schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:27:
Geen Tweaker in de buurt waar je je kaart zou kunnen testen als dubbel check. En wellicht een voeding in jouw systeem dan moet je het bijna zeker weten denk ik zo.
Ik heb een MSI GTX 1080 (heel anders ja). Alle spellen in dx12 crashen bij mij met de factory overclock. Door de factoryoverclock uit te zetten (debug mode in CC) is alles super stabiel. In dx11 ook niks aan de hand.
Je kunt het overwegen om te testen, want op internet heb ik kort geleden dus ook meer berichten gehoord over MSI kaarten met factory overclock die met de oc crashen in dx12 rond de 5 tot 30 minuten in een spel...
Een andere gpu, maar vond het alsnog een opvallende gelijkenis qua symptomen.
Je kunt het overwegen om te testen, want op internet heb ik kort geleden dus ook meer berichten gehoord over MSI kaarten met factory overclock die met de oc crashen in dx12 rond de 5 tot 30 minuten in een spel...
[ Voor 9% gewijzigd door Playa del C. op 21-09-2020 23:57 ]
Zeker opvallend inderdaad, bedankt voor het delen! Klinkt wel als een ''bad batch'' kaart. Hoop dat de volgende driver het misschien oplost, maar heb ook al contact opgenomen met de verkoper om de kaart te retourneren.Playa del C. schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:55:
Ik heb een MSI GTX 1080 (heel anders ja). Alle spellen in dx12 crashen bij mij met de factory overclock. Door de factoryoverclock uit te zetten (debug mode in CC) is alles super stabiel. In dx11 ook niks aan de hand.
Ik heb mijn RTX 3080 Gaming Trio X ook binnen nu en ik had ook een paar verontrustende crashes met stock factory overclock. Gek genoeg draait hij alle zware 3DMark stress tests zonder probleem. Wat zijn die kaarten extreem goede memory overclockers zeg! Ik draai nu -7 core en +1250 op memory.
Bij mij crasht hij binnen 2 minuten als die crasht, waarschijnlijk omdat hij dan nog naar 2040mhz boost. Als ik meer info heb laat ik het je weten.
Bij mij crasht hij binnen 2 minuten als die crasht, waarschijnlijk omdat hij dan nog naar 2040mhz boost. Als ik meer info heb laat ik het je weten.
Heb je ook gekeken of die +1250 memory ook efficient tot betere performance leid? Ik hoor vaak van mensen dat ze memory zo hoog mogelijk zetten tot ze artifacts zien, maar m.i. is dat niet de manier waarop je geheugen oc'd.Reversed schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:25:
Ik heb mijn RTX 3080 Gaming Trio X ook binnen nu en ik had ook een paar verontrustende crashes met stock factory overclock. Gek genoeg draait hij alle zware 3DMark stress tests zonder probleem. Wat zijn die kaarten extreem goede memory overclockers zeg! Ik draai nu -7 core en +1250 op memory.
Doe eens een Furmark preset met +1250, +1000 en +500 en kijk eens wat nu daadwerkelijk de beste FPS geeft.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Lees dit eens misschien dat het voor jou ook help?zar schreef op zondag 20 september 2020 @ 18:42:
[...]
Ik kan het helaas niet in een ander systeem testen. Ik heb een 850W corsair platinum PSU en gebruik 3 aparte PCIe kabels. Ik had een 2080Super, die werkte perfect. Ik heb geen overclocks, alleen mijn RAM heb ik op XMP1 (werkte altijd prima, dus ram of psu lijkt mij niet het probleem)
ASUS strix z390-f moederbord.
I9 9900k CPU (ook altijd top gewerkt)
32GB corsair Vengeance RGB pro 3200Mhz
Vandaag 5.5 uur lang RDR2 gespeeld zonder crash. Dit wel met een 170Mhz downclock dus runt nu op totaal 1800Mhz ongeveer. Wel heb ik soms wat stuttering in steden. Ik snap er helemaal niets van, geen idee wat dit kan zijn en wat ik moet. Wil eigenlijk RMA’en maar straks is t een driver en dan zit ik maanden zonder GPU.
Zie ook dit plaatje.
Wel een 2080TI maar goed ik zou alles proberen
Dat klopt idd! Dit was dan ook de sweet spot met 3DMark benchmark. +1275 was ook nog zonder artifacts alleen de score ging achteruit. Wel bedankt voor het meedenken.gilla013 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:39:
[...]
Heb je ook gekeken of die +1250 memory ook efficient tot betere performance leid? Ik hoor vaak van mensen dat ze memory zo hoog mogelijk zetten tot ze artifacts zien, maar m.i. is dat niet de manier waarop je geheugen oc'd.
Doe eens een Furmark preset met +1250, +1000 en +500 en kijk eens wat nu daadwerkelijk de beste FPS geeft.
Ik ben benieuwd naar de resultaten.
Via Nvidia Control panel de optie "debug mode" aan te zetten zie ik (tot zover) geen crashes. Hierdoor word effectief de factory overclock weggehaald. Ik ben dus bang dat de kaart de overclock niet aankan waardoor het crashed. Maar ik zou even wat langer moeten gamen om hier 100% zeker van te zijn.
Ik ga ook vandaag een nieuwe PSU van 850W testen. Ik laat het je weten zodra ik meer weet
Ik ga ook vandaag een nieuwe PSU van 850W testen. Ik laat het je weten zodra ik meer weet
Nice, dan heb je inderdaad lekker geheugen op je pcbtjeReversed schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:57:
[...]
Dat klopt idd! Dit was dan ook de sweet spot met 3DMark benchmark. +1275 was ook nog zonder artifacts alleen de score ging achteruit. Wel bedankt voor het meedenken.
Yes, nu alleen nog hopen dat de core frequency het volhoudt op de standaard factory overclock. Zou zonde zijn om deze te moeten RMA’en.gilla013 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:14:
[...]
Nice, dan heb je inderdaad lekker geheugen op je pcbtje
Ja dat hoop ik ook voor je inderdaad. Beetje zorgwekkend dat er relatief veel 3080 kaarten met fabrieks ocd crashen. De 3090 is gebaseerd op dezelfde chip, maar wordt nog harder gepushed, dus ik ben benieuwd wat daar de uitval ratio van wordt. Tenzij het gewoon een powerlimiet/voltage restrictie is die met een bios ook gefixt kan worden. Maar het blijft slordig van Nvidia.Reversed schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:21:
[...]
Yes, nu alleen nog hopen dat de core frequency het volhoudt op de standaard factory overclock. Zou zonde zijn om deze te moeten RMA’en.
Ja ik ben erg benieuwd naar wat het probleem nou zou zijn, een slechte batch of dat het toch drivers i.c.m. bepaalde games.
Ik denk persoonlijk dat het voltage te laag staat in de bios waardoor sommige chips de kloksnelheid niet stabiel kunnen behalen.Reversed schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:35:
Ja ik ben erg benieuwd naar wat het probleem nou zou zijn, een slechte batch of dat het toch drivers i.c.m. bepaalde games.
Waar AMD het voltage vaak veel te hoog zet(denk aan vega waar je veel kaarten kon undervolten), probeer Nvidia er met zo laag mogelijke voltage vanaf te komen(waarschijnlijk voor temperatuur), maar er zijn kennelijk een aantal chips die hierdoor nu problemen geven.
@zar Het is goed gebruik om even je exacte complete PC componenten lijst mee te posten in de TS of je inventaris gallery: zar in te vullen en daarnaar te verwijzen zodat er geen zaken over het hoofd gezien worden en er niet bijv. ineens ook 25 schijven aanhangen 
En dan weten we ook exact welke PSU je gebruikt. Volgensmij zijn de recente Corsair 850W platinum psu's allemaal goed genoeg voor jouw set (voorzover we deze kennen
) echter ook goede PSU's kunnen stuk zijn en issues veroorzaken. Lastig is inderdaad dat je dat zelf zonder kennis en apparatuur niet kunt testen.
Verder natuurlijk enorm balen dat je gelijk dit soort issues hebt met je nieuwe GPU.
Lees ook dat er weer tweakers zijn die hun nieuwe stuff meteen gaan overklokken.
Behalve dat er tegenwoordig vaak weinig winst te halen is met OC'n is het imho niet erg handig om nieuwe componenten gelijk handmatig over te clocken.
Dit omdat er altijd een risico is dat je overclock iets sloopt en als er daarna een probleem ontstaat je dus niet meer objectief de rol vd overklok in het probleem kan vaststellen.
Beter draai je de spullen eerst een flink tijdje stock en ga je daarna, als je perse wilt, pas OC'n.
En dan weten we ook exact welke PSU je gebruikt. Volgensmij zijn de recente Corsair 850W platinum psu's allemaal goed genoeg voor jouw set (voorzover we deze kennen
Verder natuurlijk enorm balen dat je gelijk dit soort issues hebt met je nieuwe GPU.
Lees ook dat er weer tweakers zijn die hun nieuwe stuff meteen gaan overklokken.
Behalve dat er tegenwoordig vaak weinig winst te halen is met OC'n is het imho niet erg handig om nieuwe componenten gelijk handmatig over te clocken.
Dit omdat er altijd een risico is dat je overclock iets sloopt en als er daarna een probleem ontstaat je dus niet meer objectief de rol vd overklok in het probleem kan vaststellen.
Beter draai je de spullen eerst een flink tijdje stock en ga je daarna, als je perse wilt, pas OC'n.
[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 22-09-2020 19:14 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Bij mij crasht ie nu ook al na ongeveer 10 minuten in elke demanding game als ik hem niet underclock.Reversed schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:25:
3D marks lopen idd wel top maar ik denk dat dit komt omdat de clock speed tijdens deze benchmarks niet naar de 2040Mhz loopt maar meestal ergens in de 1940’s hangt. Heel apart. We houden elkaar op de hoogte
Thanks, ben even niet thuis maar ga het vanavond bekijken!Azerox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:56:
[...]
Lees dit eens misschien dat het voor jou ook help?
Zie ook dit plaatje.
Ik heb de MSI Ventus 3X OC kaart en heb ook crashes. Heb zojuist een nieuwe voeding erin gedaan en de crashes zijn exact hetzelfde.
De eerste voeding die ik heb geprobeerd is de be quiet! Straight Power 11 750W. Dit is een multi-rail PSU, dus ik gebruik PCI slot 1 + 3 vanuit de PSU zodat ik gebruik kan maken van twee rails met twee kabels (anders heb je te weinig Watt). Heb ook andere configuraties hiermee geprobeerd voor de zekerheid om het uit te sluiten.
De nieuwe voeding is de Corsair RM850x (single rail, 2x PCIe kabels). Helaas hielp dit niet.
Het enige wat lijkt te helpen is Debug Mode aanzetten of de Core Clock omlaag te zetten. Hiermee kan je dus de PSU uitsluiten. Of ik moet natuurlijk twee brakke PSU's hebben maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk
. Ik denk echt dat het de hardware van de videokaart is. Het gekke is dat ik hier 2 MSI Ventus 3X OC 3080 heb liggen en beiden hebben exact hetzelfde probleem.
Wat ik nog wel afvroeg is hoe jouw crashes precies verlopen. Bij mij werkt het voor de eerste paar minuten prima en dan wordt het langzaam steeds erger. Steeds meer stuttering en net voordat het crashed hoor ik audio vervorming en krijg ik freezes.
De eerste voeding die ik heb geprobeerd is de be quiet! Straight Power 11 750W. Dit is een multi-rail PSU, dus ik gebruik PCI slot 1 + 3 vanuit de PSU zodat ik gebruik kan maken van twee rails met twee kabels (anders heb je te weinig Watt). Heb ook andere configuraties hiermee geprobeerd voor de zekerheid om het uit te sluiten.
De nieuwe voeding is de Corsair RM850x (single rail, 2x PCIe kabels). Helaas hielp dit niet.
Het enige wat lijkt te helpen is Debug Mode aanzetten of de Core Clock omlaag te zetten. Hiermee kan je dus de PSU uitsluiten. Of ik moet natuurlijk twee brakke PSU's hebben maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk
Wat ik nog wel afvroeg is hoe jouw crashes precies verlopen. Bij mij werkt het voor de eerste paar minuten prima en dan wordt het langzaam steeds erger. Steeds meer stuttering en net voordat het crashed hoor ik audio vervorming en krijg ik freezes.
Hoii, bedankt voor je reactie. Ik heb als het goed is een inventaris publiek gemaakt die nu op mijn profiel zichtbaar is. Thanks voor het adviesHelp!!!! schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:00:
@zar Het is goed gebruik om even je exacte complete PC componenten lijst mee te posten in de TS of je inventaris gallery: zar in te vullen en daarnaar te verwijzen zodat er geen zaken over het hoofd gezien worden en er niet bijv. ineens ook 25 schijven aanhangen
En dan weten we ook exact welke PSU je gebruikt. Volgensmij zijn de recente Corsair 850W platinum psu's allemaal goed genoeg voor jouw set (voorzover we deze kennen) echter ook goede PSU's kunnen stuk zijn en issues veroorzaken. Lastig is inderdaad dat je dat zelf zonder kennis en apparatuur niet kunt testen.
Lees ook dat er weer tweakers zijn die hun nieuwe stuff gelijk gaan overklokken.
Hoi, bedankt voor je reactie en het delen van je onderzoek! Heel handig en fijn dat ik hiermee de PSU issues in principe wel kan uitsluiten.Superduif schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:30:
Ik heb de MSI Ventus 3X OC kaart en heb ook crashes. Heb zojuist een nieuwe voeding erin gedaan en de crashes zijn exact hetzelfde.
Het enige wat lijkt te helpen is Debug Mode aanzetten of de Core Clock omlaag te zetten. Hiermee kan je dus de PSU uitsluiten. Of ik moet natuurlijk twee brakke PSU's hebben maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Ik denk echt dat het de hardware van de videokaart is. Het gekke is dat ik hier 2 MSI Ventus 3X OC 3080 heb liggen en beiden hebben exact hetzelfde probleem.
Zo te horen is er echt iets mis gegaan met deze batch van MSI. 2 kaarten en beide het zelfde probleem, dat is echt vervelend maar laat ook wel zien dat er toch echt iets met de kaarten aan de hand is. Bij mij gaan de crashes als volgt:
Tijdens het spelen van demanding games krijg ik soms freezes van 1 seconde (stuttering) dit gebeurt niet heel vaak maar wel met enige regelmaat. Als ik de kaart niet underclocked heb, krijg ik een freeze na ongeveer 15-25 minuten. Vervolgens crash ik naar het bureaublad en krijg ik soms een error maar soms ook niets.
In mijn event viewer zie ik dat bij elke crash een log file wordt aangemaakt met de volgende error: “Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered.”
Crashes lijken niet te gebeuren in games die niet bepaald demanding zijn (World of Warcraft bijvoorbeeld)
GPU lijkt trouwens ook vrij irritante coilwhine te hebben die ook steeds 1 seconde verdwijnt tijdens de stutteringen.
^
Kleine kans dat dat het is maar heb je trouwens nog gekeken hoe heet de GPU wordt? Is dat in lijn met de reviews
Kleine kans dat dat het is maar heb je trouwens nog gekeken hoe heet de GPU wordt? Is dat in lijn met de reviews
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Heb het gelezen en bekeken, maar dit is helaas voor mij niet de oplossing. Ik maak al gebruik van aparte PCIe kabels en heb mijn PSU op single rail staan.Azerox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:56:
[...]
Lees dit eens misschien dat het voor jou ook help?
Zie ook dit plaatje.
Wordt rond de 73 graden Celcius, dus dat moet prima zijn. MAX temp in afterburner staat op 83C maar de temperatuur blijft voor mij altijd onder de 75C dus dat zal het probleem niet zijn.Help!!!! schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:45:
^
Met COD heb ik zo af en toe precies dezelfde melding als de TS. Ik heb een 2070s
Soms urennnnnn nergens last van en een andere x 1 a 2 x per dag , maar is alleen met COD.
Soms urennnnnn nergens last van en een andere x 1 a 2 x per dag , maar is alleen met COD.
Bij de oudere series ging de timing van het geheugen naar beneden bij bepaalde snelheden op het geheugen "straps" het kan dus zijn dat een 200mhz overclock sneller is dan een 1250 mhz overclock omdat je effectief snelheid verliest door de strap "timings".Reversed schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:25:
En ik blijf erbij dat de powerstates op de msi kaarten te karig staan want een boostsnelheid van 2040 is al bizar hoog op standaard spanning.
Best kans dat de volgende kaarten uit de lichting gewoon 100mhz lager gaan boosten, maar msi heeft dan wel reclame van de goede kaarten die boven de 2000mhz boosten.
Zijn de stutteringen/haperingen tijdens demanding games ook te verklaren door zoiets? Of heeft dat weer een ander verhaal/oorzaak? Elke game heeft natuurlijk wel eens een hapering of iets maar met deze kaart zijn het echt 1 second freezes die net wat vaker dan normaal lijken voor te komen.TRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:11:
[...]
Bij de oudere series ging de timing van het geheugen naar beneden bij bepaalde snelheden op het geheugen "straps" het kan dus zijn dat een 200mhz overclock sneller is dan een 1250 mhz overclock omdat je effectief snelheid verliest door de strap "timings".
En ik blijf erbij dat de powerstates op de msi kaarten te karig staan want een boostsnelheid van 2040 is al bizar hoog op standaard spanning.
Best kans dat de volgende kaarten uit de lichting gewoon 100mhz lager gaan boosten, maar msi heeft dan wel reclame van de goede kaarten die boven de 2000mhz boosten.
Ik begin het vertrouwen in MSI een beetje te verliezen nu.
[ Voor 3% gewijzigd door zar op 22-09-2020 19:21 ]
Alle merken hebben dit weleens meegemaakt alles om de "top" kaart te hebben.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:20:
[...]
Zijn de stutteringen/haperingen tijdens demanding games ook te verklaren door zoiets? Of heeft dat weer een ander verhaal/oorzaak? Elke game heeft natuurlijk wel eens een hapering of iets maar met deze kaart zijn het echt 1 second freezes die net wat vaker dan normaal lijken voor te komen.
Ik begin het vertrouwen in MSI een beetje te verliezen nu.
Je zou ook nog afzonderlijke powerstates kunnen downclocken, in afterburner dan zal je zien dat het allemaal iets gecompliceerder is dan het lijkt tegenwoordig.
Ik durf te stellen dat de crashes voort komen uit een te hoge clock vs spanning en waarschijnlijk als je de pstates controleert in afterburner dat je zal zien dat hij op 1 bepaalde pstate crashed.
Het is wat lastig uit te leggen allemaal hoe of wat uiteindelijk heb je gewoon recht op omruiling maar dit is waarom ik tegenwoordig geen oc kaarten meer koop het geeft geen garantie op een betere binning en waarschijnlijk voldeed deze core aan bepaalde criteria om op een oc kaart terecht te komen maar red deze het schijnbaar net niet.
TRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:11:
[...]
Bij de oudere series ging de timing van het geheugen naar beneden bij bepaalde snelheden op het geheugen "straps" het kan dus zijn dat een 200mhz overclock sneller is dan een 1250 mhz overclock omdat je effectief snelheid verliest door de strap "timings".
https://www.overclockersc...3080_gaming_x_trio/11.htm
Hier staat een stukje over crc error correctie op het geheugen.
Dus voordat je denkt een 1200+mhz overclock te hebben![]()
Ik durf niet echt te klooien met Afterburner, simpelweg omdat ik daar verder totaal geen verstand van heb. Ik wacht nog even een driver update af en daarna gaat de kaart gewoon maar retour. Heb hier al contact over gehad met de verkoper dus die weten dat ze de kaart waarschijnlijk binnenkort retour krijgen. In de tussentijd heb ik ook een ticket aangemaakt bij MSI support zelf, kijken wat die te zeggen hebben.TRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:28:
[...]
Je zou ook nog afzonderlijke powerstates kunnen downclocken, in afterburner dan zal je zien dat het allemaal iets gecompliceerder is dan het lijkt tegenwoordig. Ik durf te stellen dat de crashes voort komen uit een te hoge clock vs spanning en waarschijnlijk als je de pstates controleert in afterburner dat je zal zien dat hij op 1 bepaalde pstate crashed.
Het is wat lastig uit te leggen allemaal hoe of wat uiteindelijk heb je gewoon recht op omruiling maar dit is waarom ik tegenwoordig geen oc kaarten meer koop het geeft geen garantie op een betere binning en waarschijnlijk voldeed deze core aan bepaalde criteria om op een oc kaart terecht te komen maar red deze het schijnbaar net niet.
Ja daarom zeg ik ook garantie is makkelijker.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:37:
[...]
Ik durf niet echt te klooien met Afterburner, simpelweg omdat ik daar verder totaal geen verstand over heb. Ik wacht nog even een driver update af en daarna gaat de kaart gewoon maar retour. Heb hier al contact over gehad met de verkoper dus die weten dat ze de kaart waarschijnlijk binnenkort retour krijgen. In de tussentijd heb ik ook een ticket aangemaakt bij MSI support zelf, kijken wat die te zeggen hebben.
Schijnbaar ging er iets fout in mij laatste bericht door telefoon waardoor een wijziging een qoute is geworden
Dan nogmaal maar een keer over de memory overclock zie volgende link over crc correctie op het geheugen.
Gezien ik zelf ook een 3080 krijg zoek ik ook alvast naar eventuele fixeszar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:37:
[...]
Ik durf niet echt te klooien met Afterburner, simpelweg omdat ik daar verder totaal geen verstand van heb. Ik wacht nog even een driver update af en daarna gaat de kaart gewoon maar retour. Heb hier al contact over gehad met de verkoper dus die weten dat ze de kaart waarschijnlijk binnenkort retour krijgen. In de tussentijd heb ik ook een ticket aangemaakt bij MSI support zelf, kijken wat die te zeggen hebben.
https://www.nvidia.com/en...crashing-across-all-titl/
"Like Sora said, Disable Windows 10 Hardware Accelerated GPU Scheduling until Microsoft can catch up with an update with these cards. An October Windows 10 update is inbound."
Het proberen waard natuurlijk.
Ik zou hem nog niet zo snel retourneren gezien de schaarste.
De kans is groot dat het aan drivers/optimalisatie ligt.
Hi, thanks. Wilde het proberen maar dit stond bij mij blijkbaar al uitAzerox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:39:
[...]
Gezien ik zelf ook een 3080 krijg zoek ik ook alvast naar eventuele fixes
https://www.nvidia.com/en...crashing-across-all-titl/
"Like Sora said, Disable Windows 10 Hardware Accelerated GPU Scheduling until Microsoft can catch up with an update with these cards. An October Windows 10 update is inbound."
Het proberen waard natuurlijk.
Ik zou hem nog niet zo snel retourneren gezien de schaarste.
De kans is groot dat het aan drivers/optimalisatie ligt.
En deze wou ik ook nog even quoten voor iedereen die zegt ohw maar die voeding is goed genoeg, er kan altijd een feedback circuit niet fijn zijn in een voeding waardoor problemen zich pas uiten bij hogere belasting en dat verschil hoeft maar 50 watt te zijn.PaYnE81 schreef op maandag 21 september 2020 @ 23:27:
Dit stukje: ''The Gaming X TRIO base boost speed is 1815MHz, so reaching 1950MHz without touching the knobs is quite impressive.'' Apart hoe mijn kaart tot wel 2040Mhz behaalt en eigenlijk altijd wel in de 1950Mhz+ zit.TRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:39:
[...]
Dan nogmaal maar een keer over de memory overclock zie volgende link over crc correctie op het geheugen.
Ik las iets in de richting van depending on load kunnen de kaarten door boosten naar 20xx plus en daar zit denk ik dan ook het probleem, denk dat als ze de max boost limiteren op 2000 het probleem oplost.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:53:
[...]
Dit stukje: ''The Gaming X TRIO base boost speed is 1815MHz, so reaching 1950MHz without touching the knobs is quite impressive.'' Apart hoe mijn kaart tot wel 2040Mhz behaalt en eigenlijk altijd wel in de 1950Mhz+ zit.
Ik zou zeker mijn PSU verdenken als 2e potentiële oorzaak, maar na de reactie van:TRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:51:
[...]
En deze wou ik ook nog even quoten voor iedereen die zegt ohw maar die voeding is goed genoeg, er kan altijd een feedback circuit niet fijn zijn in een voeding waardoor problemen zich pas uiten bij hogere belasting en dat verschil hoeft maar 50 watt te zijn.
Lijkt het me niet dat het de PSU is, maar ik houd het wel in mijn achterhoofd mocht het met de volgende 3080 weer mis gaan.Superduif schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 18:30:
Het enige wat lijkt te helpen is Debug Mode aanzetten of de Core Clock omlaag te zetten. Hiermee kan je dus de PSU uitsluiten. Of ik moet natuurlijk twee brakke PSU's hebben maar dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Ik denk echt dat het de hardware van de videokaart is. Het gekke is dat ik hier 2 MSI Ventus 3X OC 3080 heb liggen en beiden hebben exact hetzelfde probleem.
We denken hier meezar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:47:
[...]
Hi, thanks. Wilde het proberen maar dit stond bij mij blijkbaar al uit
Ik zou bij zoiets ongeacht de situatie sowieso DDU + fresh install drivers proberen.
Alle nieuwste drivers downloaden (chipset vooral).
Als dat niet werkt Windows upgraden naar de nieuwste Windows Insider fast build.
Daarna zou ik inderdaad aan de hardware denken.
Haal hem eruit en zet hem er opnieuw in, zit ie goed recht en diep in de gleuf?
Eventueel even wat stof wegzuigen voordat je hem er opnieuw/stevig in zet.
Is er niet toevallig iets anders wat moet goed vast zit? (ram ofzo).
Kan zomaar dat je een connector van iets anders een druk hebt gegeven en wat los is komen zitten.
Ik speel op 2560x1440p en in zowel RDR, FC5 als MW zit ik tussen de 85-99% GPU usage.TRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:55:
[...]
Ik las iets in de richting van depending on load kunnen de kaarten door boosten naar 20xx plus en daar zit denk ik dan ook het probleem, denk dat als ze de max boost limiteren op 2000 het probleem oplost.
Ik ga er ook niet vanuit maar uitsluiten doe ik het niet heb de gekste foutmeldingen meegemaakt met voedingen die achteraf defect bleken na omwisselen.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:55:
[...]
Ik zou zeker mijn PSU verdenken als 2e potentiële oorzaak, maar na de reactie van:
[...]
Lijkt het me niet dat het de PSU is, maar ik houd het wel in mijn achterhoofd mocht het met de volgende 3080 weer mis gaan.
Maar elk component in een voeding kan defect geleverd zijn, in een batch mosfets kan zomaar 1 op 10k niet goed zijn dus dan zou 1 op de 10k voedingen gewoon problemen kunnen hebben onder zware load en zo zitten er nog 250 onderdeeltjes in een psu.
Idem met elk onderdeel in je pc daarom is het vrij makkelijk een doa te melden bij de hardware boeren.
Hij heeft al een fresh install gedaan dus dan heeft DDU geen zin.Azerox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:56:
[...]
We denken hier mee
Ik zou bij zoiets ongeacht de situatie sowieso DDU + fresh install drivers proberen.
Als dat niet werkt Windows upgraden naar de nieuwste Windows Insider fast build.
Kan zomaar dat je een connector van iets anders een druk hebt gegeven en wat los is komen zitten.
Stofzuigen in je PC is ook niet superverstandig ivm statische elektriciteit.
PC Specs
Dan is het toch vreemd dat hij blijft boosten richting 2000+ je zou eens in het ervaringen topic gemiddelde boost snelheden vergelijken misschien is je core wel heel goed en crashed deze op andere veiligheden welke nvidia gedefinieerd heeft.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:56:
[...]
Ik speel op 2560x1440p en in zowel RDR, FC5 als MW zit ik tussen de 85-99% GPU usage.
Jawel, je weet nooit wat updates al gedaan hebben.Help!!!! schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:02:
[...]
Hij heeft al een fresh install gedaan dus dan heeft DDU geen zin.
Stofzuigen in je PC is ook niet superverstandig ivm statische elektriciteit.
Blazen met je mond niet nee, maar met canned air wel.
Mits je dat niet hebt kan even voorzichtig een zuigje ook wel.
DankjeAzerox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 19:56:
[...]
We denken hier mee

Heb al een fresh windows 10 install gedaan en heb ook net ff gekeken of de kaart er goed in zit en er nog wat op gedrukt maar die zit echt goed (zelfde geld voor m'n ram en AIO)
Ik heb even RDR2 opgestart en een foto gemaakt van de OSD info van Afterburner, leek mij misschien wel handig om met je te delen. https://imgur.com/gallery/EWtVWkQTRAXION schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:04:
[...]
Dan is het toch vreemd dat hij blijft boosten richting 2000+ je zou eens in het ervaringen topic gemiddelde boost snelheden vergelijken misschien is je core wel heel goed en crashed deze op andere veiligheden welke nvidia gedefinieerd heeft.
Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recoveredzar schreef op zondag 20 september 2020 @ 13:15:
[...]
Niet elke crash resulteert in een DX error. In mijn event log zie ik ook dat tijdens crashes deze error logt: “Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered” en de RDR2 crash geeft een: ERR_GFX_STATE error. 3D mark Benchmark (20min loop) crasht ook niet en Warzone ging goed voor bijna 4-5 uur zonder crash. Zou mij wel apart lijken als het dan toch de GPU is
Is al jaren oud deze error heeft een baart en lijkt mij een driver probleem .
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Maar dan zou het mij lijken dat iedereen met dezelfde kaart en driver dit ervaart en/of dat het ook zou gebeuren bij een kleine underclock. Maar dat is beide niet het geval.mmxmmx schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:31:
[...]
Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered
Is al jaren oud deze error heeft een baart en lijkt mij een driver probleem .
Kleine update: kreeg nog evengoed een crash zelfs met Debug Mode aan (icm nieuwe PSU). Duurde alleen even wat langer dan normaal om een crash te krijgen.
Heb een fresh windows installatie gedaan dus yep.ohdeuce schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:16:
Verwijderen jullie de drivers van jullie oude GPU eerst of doen jullie dat niet bij de 3080?
Heb 2 van die MSI kaarten in bestelling 1 bij Megekko en 1 bij Alternate .
Heb wel gehoord dat MSI altijd geld terug geeft ook al is de kaart al 3 maanden oud.
Maak me wel zorgen en denk er aan om deze kaarten te cancelen .
Ik ga nu ff google gebruiken en op zoek naar ontevreden klanten en beslis vandaag nog of ik die 2 kaarten wel wil hebben .
Oke kan verder niks vinden maar ga wel een strix bestellen neem geen risico meer had in de 2000 serie ook al een MSI die stuk was
Suc6 mannen
Heb wel gehoord dat MSI altijd geld terug geeft ook al is de kaart al 3 maanden oud.
Ik ga nu ff google gebruiken en op zoek naar ontevreden klanten en beslis vandaag nog of ik die 2 kaarten wel wil hebben .
Oke kan verder niks vinden maar ga wel een strix bestellen neem geen risico meer had in de 2000 serie ook al een MSI die stuk was
Suc6 mannen
[ Voor 17% gewijzigd door mmxmmx op 22-09-2020 22:10 ]
Ik heb de Gaming X trio zonder problemenmmxmmx schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:39:
Ik snap je helemaal, ik heb zelf een STRIX op pre-order staan bij Megekko, want de X TRIO ga ik waarschijnlijk retourneren. Sta op positie 38 dus gaat denk ik wel tot november duren maarja..mmxmmx schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:39:
Suc6 mannen
Jij ook succes!
Ben blij voor je! Misschien heb je een bin die die snelheden wél aan kan, dat is netjes. Ergens confirmed dit wel dat het geen driver issue is dan toch? Exact dezelfde kaart maar jij hebt geen issues. Welke games heb je tot nu toe gespeeld en op welke resolutie als ik vragen mag?Luuk-s schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 21:58:
[...]
Ik heb de Gaming X trio zonder problemenNog geen enkele crash gehad sinds 18 september. Lekker stil en ook nog eens prima temperatuur. Boven de 65 komt hij niet (custom fan curve). Boost af en toe naar 2010mhz op stock settings. Heb het nog niet hoger gezet via afterburner of msi dragon center e.d.
Iedereen bedankt voor deze waarschuwing heb totaal geen zin in een hoop gekloot en re installeren van windows en drivers en ben behoorlijk geschrokken van de melding Display driver recoverd of zo iets die ken ik nog van vroeger.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:04:
[...]
Ik snap je helemaal, ik heb zelf een STRIX op pre-order staan bij Megekko, want de X TRIO ga ik waarschijnlijk retourneren. Sta op positie 38 dus gaat denk ik wel tot november duren maarja..
Jij ook succes!
Heb net deze kaart gekocht bij Alternate ASUS GeForce RTX 3080 ROG STRIX OC GAMING.
LOL bankrekening goed geplunderd maar goed het geld van die 2 MSI kaarten komt weer terug.
1440p 144hz. Rainbow6, Total war warhammer 2, Rocketleague, Detroit become human (4k). Die games heb voor een langere tijd gespeeld. Heb ook wel wat andere games gespeeld, maar dat was slechts kort.zar schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:07:
[...]
Ben blij voor je! Misschien heb je een bin die die snelheden wél aan kan, dat is netjes. Ergens confirmed dit wel dat het geen driver issue is dan toch? Exact dezelfde kaart maar jij hebt geen issues. Welke games heb je tot nu toe gespeeld en op welke resolutie als ik vragen mag?
Ja ik denk gewoon dat MSI veel te agressief is geweest met de eerste boost, zeker als je de boost vergelijkt met andere 3080 modellen. Ik had veel liever dat elk model dat ze verkopen gewoon stock stabiel draait i.p.v. sommige wel en sommige niet door de silicon lottery.
^
Daar lijkt het wel een beetje op. Het zal vast niet meehelpen dat nvidia (naar verluidt) naar de AIB's de tijdslijnen extreem kort en de info zeer dun heeft gehouden.
Maw het is dan ook lastig om onder druk precies het juiste te releasen.
Echter, bij mijn MSI 1080Ti wordt uit mijn hoofd de kaart geleverd met een basis profiel dat je via software op OC profiel kan zetten.
Wellicht doen ze dat nu niet meer maar dat zou veel beter zijn.
Daar lijkt het wel een beetje op. Het zal vast niet meehelpen dat nvidia (naar verluidt) naar de AIB's de tijdslijnen extreem kort en de info zeer dun heeft gehouden.
Maw het is dan ook lastig om onder druk precies het juiste te releasen.
Echter, bij mijn MSI 1080Ti wordt uit mijn hoofd de kaart geleverd met een basis profiel dat je via software op OC profiel kan zetten.
Wellicht doen ze dat nu niet meer maar dat zou veel beter zijn.
PC Specs
Ik kan via geforce experience experimental features mijn wattage gebruik en voltage en dergelijke zien. Wat mij opvalt is dat mijn gpu spanning blijft switchen tussen 1volt en 1.1volt. Is dit normaal of is dit niet zoals het moet?
https://imgur.com/gallery/zvLT62T
Edit: De voltage blijft stabiel op 1.1volt als ik de gpu 80Mhz underclock maar zonder underclock fluctueert de voltage tussen 1.0 en 1.1
https://imgur.com/gallery/zvLT62T
Edit: De voltage blijft stabiel op 1.1volt als ik de gpu 80Mhz underclock maar zonder underclock fluctueert de voltage tussen 1.0 en 1.1
[ Voor 20% gewijzigd door zar op 23-09-2020 15:17 ]
Wat mij ook opviel is dat de Core Clock boven de 2000Mhz uitkomt tijdens het gamen. Volgens de MSI website moet dit maar tot 1740Mhz moeten komen. (https://www.msi.com/Graph...S-3X-10G-OC/Specification)
Misschien is de overclock te aggresief ingesteld door MSI waardoor er crashes ontstaan. Maar dit zou natuurlijk niet moeten gebeuren. Het zou gewoon out of the box moeten werken.
Misschien is de overclock te aggresief ingesteld door MSI waardoor er crashes ontstaan. Maar dit zou natuurlijk niet moeten gebeuren. Het zou gewoon out of the box moeten werken.
Is niet zo zwart/wit. GPU Boost van Nvidia is een self-overclock en zolang temps het toelaten kan hij ver boven die 1740 uitkomen, doe eens het voltage iets ophogen. Ben er bijna zeker van dat hij dan niet meer crasht.Superduif schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:39:
Wat mij ook opviel is dat de Core Clock boven de 2000Mhz uitkomt tijdens het gamen. Volgens de MSI website moet dit maar tot 1740Mhz moeten komen. (https://www.msi.com/Graph...S-3X-10G-OC/Specification)
Ik zit liever niet aan de voltages, wil dat hij gewoon werkt out of the box. Met een underclock van 80mhz werkt het ook. Vind het alleen wel apart hoe het voltage met de underclock stabiel op 1.1v zit maar zonder underclock de hele tijd tussen de 1 en de 1.1 schommelt.gilla013 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:43:
[...]
Is niet zo zwart/wit. GPU Boost van Nvidia is een self-overclock en zolang temps het toelaten kan hij ver boven die 1740 uitkomen, doe eens het voltage iets ophogen. Ben er bijna zeker van dat hij dan niet meer crasht.
Voor zover ik weet zijn de voltages helemaal gelocked. Je kan geeneens die slider naar 100% brengen wat bijvoorbeeld wel bij de 1080 Ti kon.gilla013 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:43:
[...]
Is niet zo zwart/wit. GPU Boost van Nvidia is een self-overclock en zolang temps het toelaten kan hij ver boven die 1740 uitkomen, doe eens het voltage iets ophogen. Ben er bijna zeker van dat hij dan niet meer crasht.
Dit is opzich niet zo gek, dat was bij mijn vorige 1080 Ti ook zo, toen was het limiet 1,093V.zar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:53:
[...]
Ik zit liever niet aan de voltages, wil dat hij gewoon werkt out of the box. Met een underclock van 80mhz werkt het ook. Vind het alleen wel apart hoe het voltage met de underclock stabiel op 1.1v zit maar zonder underclock de hele tijd tussen de 1 en de 1.1 schommelt.
Gebruik je MSI Afterburner? Je moet bij instellingen wel het vinkje "Unlock voltage control" aanvinken? Of had je dit al geprobeerd?Reversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:20:
[...]
Voor zover ik weet zijn de voltages helemaal gelocked. Je kan geeneens die slider naar 100% brengen wat bijvoorbeeld wel bij de 1080 Ti kon.
Ah oke dan is dat in orde, thanks.Reversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:20:
[...]
Dit is opzich niet zo gek, dat was bij mijn vorige 1080 Ti ook zo, toen was het limiet 1,093V.
Yes ik heb van alles geprobeerd. Third party of extended MSI blijft allemaal gelocked.gilla013 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:21:
[...]
Gebruik je MSI Afterburner? Je moet bij instellingen wel het vinkje "Unlock voltage control" aanvinken? Of had je dit al geprobeerd?
OK. En heb je power limiet ook opgehoogd om te kijken of dit het verhelpt? Zonder downclock?Reversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:29:
[...]
Yes ik heb van alles geprobeerd. Third party of extended MSI blijft allemaal gelocked.
Yep, de power slider gaat uberhaupt maar tot 102%, en dit is een pure placebo slider want hij verhoogd de powerlimit helemaal niks. De crashes gebeuren vooral als de kaart nog koud is, 40 graden o.i.d.. omdat de kaart dan juist het meest agressief boost. Ik ben nu bezig om MSI te contacten om te vragen of dit probleem bekend is.gilla013 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:31:
[...]
OK. En heb je power limiet ook opgehoogd om te kijken of dit het verhelpt? Zonder downclock?
Dan klinkt logisch inderdaad. Hoe koeler hij hoger de boost, maar dat trekt hij dus niet met de voltage/powerlimit. Ben benieuwd wat MSI gaat zeggen. Hoop op het beste voor je.Reversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:38:
[...]
Yep, de power slider gaat uberhaupt maar tot 102%, en dit is een pure placebo slider want hij verhoogd de powerlimit helemaal niks. De crashes gebeuren vooral als de kaart nog koud is, 40 graden o.i.d.. omdat de kaart dan juist het meest agressief boost. Ik ben nu bezig om MSI te contacten om te vragen of dit probleem bekend is.
Ja ik ben ook benieuwd. Hopelijk kunnen ze een update uitbrengen waardoor hij minder hoog boost, hoewel dat natuurlijk wel zuur zou zijn voor eigenaars waarbij het silicon het wel aan kangilla013 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:40:
[...]
Dan klinkt logisch inderdaad. Hoe koeler hij hoger de boost, maar dat trekt hij dus niet met de voltage/powerlimit. Ben benieuwd wat MSI gaat zeggen. Hoop op het beste voor je.
Zou je mij het kunnen laten weten als je reactie hebt van ze? Ik had contact met ze via de support page van MSI (web ticket) maar hoe ik daar “geholpen” werd was lachwekkend, dus ben daar helaas niets mee opgeschoten.Reversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:38:
[...]
Ik ben nu bezig om MSI te contacten om te vragen of dit probleem bekend is.
Doe ik, ookal heb ik daar nu ook weinig vertrouwen inzar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:06:
[...]
Zou je mij het kunnen laten weten als je reactie hebt van ze? Ik had contact met ze via de support page van MSI (web ticket) maar hoe ik daar “geholpen” werd was lachwekkend, dus ben daar helaas niets mee opgeschoten.
Misschien ligt het niet aan MSI maar is eerst een update nodig van AfterburnerReversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:38:
[...]
Yep, de power slider gaat uberhaupt maar tot 102%, en dit is een pure placebo slider want hij verhoogd de powerlimit helemaal niks. De crashes gebeuren vooral als de kaart nog koud is, 40 graden o.i.d.. omdat de kaart dan juist het meest agressief boost. Ik ben nu bezig om MSI te contacten om te vragen of dit probleem bekend is.
PC Specs
Bij werkt die prima. Powerlimit is overduidelijk 350W.
Hi, bedoel je dat jij ook een X TRIO 3080 hebt en die bij jou wel prima werkt? Als dat zo is, welke games heb je tot nu toe geprobeerd en welke clock snelheid bereikt jouw factory boost speed?Paprika schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:45:
Bij werkt die prima. Powerlimit is overduidelijk 350W.
Alle kaarten van reviewers boosten tot ~1965 - 1980MHz, ook een overclocked Founders Edition. Die van jou boost tot ~2040MHz, dat is dus waarschijnlijk de oorzaak. Die waarde, 2040MHz, wordt meestal pas gehaald na een extra overclock op de kaart.
En praktisch alle merken, zelfs die van EVGA, hebben er in meer of mindere mate last van.
Het stomme is, dat niet alle Trio X-en dat doen. Er zijn er ook zat die gewoon max. ~1965 - 1980MHz doen zo uit de doos.
Verder lees ik op het interweb ook dat mensen die er wel last van hebben hun kaart inderdaad lager klokken met Afterburner en dan vervolgens betere scores hebben in benchmarks zoals Port Royal, Superposition etc. en dat spellen vloeiender spelen.
Dus waarschijnlijk gaat er iets mis in de boosttabel van je kaart.
M.a.w., je kaart klokt te agressief over en dan wordt de gpu instabiel en crasht je spel.
Of dat wordt veroorzaakt kan worden door de driver weet ik niet, maar wellicht komt er een fix voor in een bios- of driver update.
Je zou MSI zelf eens kunnen mailen en het probleem uitleggen.
En praktisch alle merken, zelfs die van EVGA, hebben er in meer of mindere mate last van.
Het stomme is, dat niet alle Trio X-en dat doen. Er zijn er ook zat die gewoon max. ~1965 - 1980MHz doen zo uit de doos.
Verder lees ik op het interweb ook dat mensen die er wel last van hebben hun kaart inderdaad lager klokken met Afterburner en dan vervolgens betere scores hebben in benchmarks zoals Port Royal, Superposition etc. en dat spellen vloeiender spelen.
Dus waarschijnlijk gaat er iets mis in de boosttabel van je kaart.
M.a.w., je kaart klokt te agressief over en dan wordt de gpu instabiel en crasht je spel.
Of dat wordt veroorzaakt kan worden door de driver weet ik niet, maar wellicht komt er een fix voor in een bios- of driver update.
[ Voor 5% gewijzigd door DaLoona op 25-09-2020 08:42 ]
MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Yes dit is inderdaad precies wat het is. In principe zou het goed op te lossen moeten zijn met een VBIOS flash, alleen zover ik weet kan dat nog niet. Ik heb de vraag naar MSI gestuurd.DaLoona schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:53:
Alle kaarten van reviewers boosten tot ~1965 - 1980MHz, ook een overclocked Founders Edition. Die van jou boost tot ~2040MHz, dat is dus waarschijnlijk de oorzaak.
Verder lees ik op het interweb ook dat mensen die er wel last van hebben hun kaart inderdaad lager klokken met Afterburner en dan vervolgens betere scores hebben in benchmarks zoals Port Royal, Superposition etc.
Dus waarschijnlijk gaat er iets mis in de boottabel van je kaart.
MSI is helaas niet te mailen maar ik heb een web ticket aangemaakt en het probleem uitgelegd, alleen de service en antwoorden die je daar krijgt zijn lachwekkend.DaLoona schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:53:
Alle kaarten van reviewers boosten tot ~1965 - 1980MHz, ook de Founders Edition. Die van jou boost tot ~2040MHz, dat is dus waarschijnlijk de oorzaak.
Verder lees ik op het interweb ook dat mensen die er wel last van hebben hun kaart inderdaad lager klokken met Afterburner en dan vervolgens betere scores hebben in benchmarks zoals Port Royal, Superposition etc.
Dus waarschijnlijk gaat er iets mis in de boottabel van je kaart.
Die 2040Mhz is niet altijd maar hij zit bijna altijd wel tegen de 2000Mhz als ik geen underclock doe (dat crasht ook). Met een 80Mhz underclock krijg ik in-game clock speeds van 1900-1930Mhz en dit is helemaal stabiel.
Als het zo is dat sommige andere X trio kaarten rond de 1960-1980Mhz stabiel zitten, dan lijkt het er toch echt op dat die van mij een minder goeie bin heeft, waarom die dan toch tot wel 2040Mhz boost is ook een apart geval.
Ik sta op nummer 7 in de wachtrij voor een andere X TRIO 3080. Ben benieuwd of ik hetzelfde probleem ga krijgen wanneer ik die kaart binnen heb. Ik vind het niet kunnen dat ik iets aan de kaart moet aanpassen om hem stabiel te krijgen dus als de eerstvolgende driver update het niet oplost stuur ik hem meteen terug naar de verkoper. Als ik dan met de volgende X trio weer dit gezeur krijg, stuur ik hem ook meteen terug en ben ik klaar met MSI en dan heb ik een STRIX pre-order open staan maar daar sta ik op positie 37 dus dat gaat nog wel even duren. En dan nog maar hopen dat de STRIX het probleem niet ook heeft. (Tot nu toe hoor ik vooral mensen met MSI kaarten met dit probleem)
Ik vrees dat dit idd alleen opgelost kan worden door een bios update of iets. Dat is best balen want ik ga de BIOS van mijn GPU niet updaten aangezien er risico is om de kaart onbruikbaar te maken als er tijdens de installatie iets mis gaat, en misschien vervalt dan ook de garantie nog eens. Dus als het straks blijkt dat het alleen op te lossen is door een bios update, dan heb ik pech en moet ik maar wachten op een batch die de drivers zelf al ge-update heeft naar die nieuwe versie.Reversed schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:04:
[...]
Yes dit is inderdaad precies wat het is. In principe zou het goed op te lossen moeten zijn met een VBIOS flash, alleen zover ik weet kan dat nog niet. Ik heb de vraag naar MSI gestuurd.
Ik gebruik de kaart niet meer op factory instellingen, want daarmee haal je niet het maximale uit de kaart. De eerste dagen heb ik dit wel gedaan (zonder problemen overigens).zar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 17:51:
[...]
Hi, bedoel je dat jij ook een X TRIO 3080 hebt en die bij jou wel prima werkt? Als dat zo is, welke games heb je tot nu toe geprobeerd en welke clock snelheid bereikt jouw factory boost speed?
Het kan er prima zo uit zien met de default instelling in situaties met lagere load (vaak oudere games):
/f/image/RsNCzrtQw1eeb4ss1i9cJlW0.png?f=fotoalbum_large)
maar op "zware" momenten ziet het er meer zo uit:
/f/image/WZ4pRhxgFaiMuN7RTKPxl5cf.png?f=fotoalbum_large)
Dit komt doordat de GPU tegen zijn powerlimiet aan zit te lopen. Je kunt dat ook goed zien in de board power draw die dan continue voorbij de (stock) 340W powerlimiet loopt en daardoor gaat de kaart terugclocken:
/f/image/7iDD1NRwji5WdyUEqJtku3iQ.png?f=fotoalbum_large)
Als je het powerlimiet plot in procenten dan kun je dit ook heel goed zien, want de kaart schiet continue voorbij de 100%:
/f/image/JYQ08PwAPNaWeEEuZF4UMOpG.png?f=fotoalbum_large)
Bij de performance cap is "1" het powerlimiet en dat is dus het merendeel van de tijd de status die de kaart teruggeeft:
/f/image/TCN2ks9IUysTutV7FsBATBCv.png?f=fotoalbum_large)
Daardoor vliegt dus ook het voltage wat de GPU ontvangt alle kanten op:
/f/image/0gO5recC1t4jSbSxEjPjdfIj.png?f=fotoalbum_large)
Om die ongein een beetje tegen te werken draai ik een andere frequency curve, waardoor het powerlimit minder snel een probleem vormt. Dit geeft een keurig stabiele core frequency:
/f/image/QK1FGubpLyUQA8HasUX0VQY4.png?f=fotoalbum_large)
Op een laag constant voltage:
/f/image/A6IdK8PVUpaRmRn5mnafJadt.png?f=fotoalbum_large)
Met als gevolg een laag verbruik:
/f/image/CSAyn1D6v3RQNaFTp4aRbBy2.png?f=fotoalbum_large)
Waardoor het powerlimiet nooit wordt gehaald:
/f/image/zxS59JWEeuQtjVBRRx69nDjS.png?f=fotoalbum_large)
En door dit alles zijn mijn framerates (in zware games) hoger, de temperaturen lager en de kaart wordt er nog stiller van.
[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 23-09-2020 18:37 ]
tattooboy1985
:strip_icc():strip_exif()/u/343468/crop6114e8c1b56db_cropped.jpg?f=community)
hierbij het mail adres kan je heen mailen notebook-info@msi.comzar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:07:
[...]
MSI is helaas niet te mailen maar ik heb een web ticket aangemaakt en het probleem uitgelegd, alleen de service en antwoorden die je daar krijgt zijn lachwekkend.
Die 2040Mhz is niet altijd maar hij zit bijna altijd wel tegen de 2000Mhz als ik geen underclock doe (dat crasht ook). Met een 80Mhz underclock krijg ik in-game clock speeds van 1900-1930Mhz en dit is helemaal stabiel.
Als het zo is dat sommige andere X trio kaarten rond de 1960-1980Mhz stabiel zitten, dan lijkt het er toch echt op dat die van mij een minder goeie bin heeft, waarom die dan toch tot wel 2040Mhz boost is ook een apart geval.
Ik sta op nummer 7 in de wachtrij voor een andere X TRIO 3080. Ben benieuwd of ik hetzelfde probleem ga krijgen wanneer ik die kaart binnen heb. Ik vind het niet kunnen dat ik iets aan de kaart moet aanpassen om hem stabiel te krijgen dus als de eerstvolgende driver update het niet oplost stuur ik hem meteen terug naar de verkoper. Als ik dan met de volgende X trio weer dit gezeur krijg, stuur ik hem ook meteen terug en ben ik klaar met MSI en dan heb ik een STRIX pre-order open staan maar daar sta ik op positie 37 dus dat gaat nog wel even duren. En dan nog maar hopen dat de STRIX het probleem niet ook heeft. (Tot nu toe hoor ik vooral mensen met MSI kaarten met dit probleem)
dan helpen ze je wel verder
Wow, dat ziet er netjes uit. Blij te horen dat jij een goede ervaring hebt met de kaart. Thanks voor het delen van de informatie, ziet er goed uit! Ik heb niet genoeg verstand van dit om dit ook zo toe te kunnen passen maar aangezien jouw kaart ook prima werkte op factory settings, heb je waarschijnlijk een goeie te pakken!Paprika schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:35:
[...]
Ik gebruik de kaart niet meer op factory instellingen, want daarmee haal je niet het maximale uit de kaart. De eerste dagen heb ik dit wel gedaan (zonder problemen overigens).
Het kan er prima zo uit zien met de default instelling in situaties met lagere load (vaak oudere games):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit komt doordat de GPU tegen zijn powerlimiet aan zit te lopen. Je kunt dat ook goed zien in de board power draw die dan continue voorbij de (stock) 340W powerlimiet loopt en daardoor gaat de kaart terugclocken:
[Afbeelding]
Als je het powerlimiet plot in procenten dan kun je dit ook heel goed zien, want de kaart schiet continue voorbij de 100%:
[Afbeelding]
Bij de performance cap is "1" het powerlimiet en dat is dus het merendeel van de tijd de status die de kaart teruggeeft:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Om die ongein een beetje tegen te werken draai ik een andere frequency curve, waardoor het powerlimit minder snel een probleem vormt. Dit geeft een keurig stabiele core frequency:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En door dit alles zijn mijn framerates (in zware games) hoger, de temperaturen lager en de kaart wordt er nog stiller van.
Oh thankstattooboy1985 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:32:
[...]
hierbij het mail adres kan je heen mailen notebook-info@msi.com
dan helpen ze je wel verder![]()
Mag ik vragen hoe je die frequencycurve zo instelt? Biosmod of wat anders?Paprika schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:35:
[...]
Ik gebruik de kaart niet meer op factory instellingen, want daarmee haal je niet het maximale uit de kaart. De eerste dagen heb ik dit wel gedaan (zonder problemen overigens).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX
Nou, https://videocardz.com/ne...ports-of-crashes-in-gameszar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 19:33:
[...]
Wow, dat ziet er netjes uit. Blij te horen dat jij een goede ervaring hebt met de kaart. Thanks voor het delen van de informatie, ziet er goed uit! Ik heb niet genoeg verstand van dit om dit ook zo toe te kunnen passen maar aangezien jouw kaart ook prima werkte op factory settings, heb je waarschijnlijk een goeie te pakken!
Ctrl+F in Afterburner.DaLoona schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:01:
[...]
Mag ik vragen hoe je die frequencycurve zo instelt? Biosmod of wat anders?