Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superduif
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-05 19:26
Had nog iets interessants gevonden op reddit:

https://www.reddit.com/r/...games_unless_i_downclock/
"I hope its a driver but I honestly feel like we got a bad batch and the cards haven’t had proper factory testing. I contacted MSI and they said they run 3D mark as a factory test, which is dumb because it doesn’t represent actual gaming. 3D mark runs fine because it doesn’t boost your clock as high as in games."

Als dit echt zo is dan zou dat verklaren waarom sommige kaarten het wel doen en andere niet. 3D Mark is geen representatieve test voor de kwaliteit van de kaart. Dit zou wel echt een fail zijn van MSI.

Na een -150Mhz blijkt mijn kaart tot zover stabiel. Alleen werd de kaart al 80~81 graden na 15 minuten gamen. Ik speel dan CoD: Warzone op de Battle Royale Practice Mode. Hoe ziet jou temperatuur er uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reversed
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 10:51
Bedankt voor het delen van het artikel! We zijn dus niet de enigen met een slechte batch ofzo, heb wel iets meer vertrouwen in een driver update nu.

• Superduif
@Paprika Kan je jouw frequency curve delen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Paprika schreef op woensdag 23 september 2020 @ 18:35:
[...]

Ik gebruik de kaart niet meer op factory instellingen, want daarmee haal je niet het maximale uit de kaart. De eerste dagen heb ik dit wel gedaan (zonder problemen overigens).

Het kan er prima zo uit zien met de default instelling in situaties met lagere load (vaak oudere games):
[Afbeelding]

maar op "zware" momenten ziet het er meer zo uit:
[Afbeelding]

Dit komt doordat de GPU tegen zijn powerlimiet aan zit te lopen. Je kunt dat ook goed zien in de board power draw die dan continue voorbij de (stock) 340W powerlimiet loopt en daardoor gaat de kaart terugclocken:

[Afbeelding]

Als je het powerlimiet plot in procenten dan kun je dit ook heel goed zien, want de kaart schiet continue voorbij de 100%:

[Afbeelding]

Bij de performance cap is "1" het powerlimiet en dat is dus het merendeel van de tijd de status die de kaart teruggeeft:

[Afbeelding]

Daardoor vliegt dus ook het voltage wat de GPU ontvangt alle kanten op:

[Afbeelding]

Om die ongein een beetje tegen te werken draai ik een andere frequency curve, waardoor het powerlimit minder snel een probleem vormt. Dit geeft een keurig stabiele core frequency:

[Afbeelding]

Op een laag constant voltage:

[Afbeelding]

Met als gevolg een laag verbruik:

[Afbeelding]

Waardoor het powerlimiet nooit wordt gehaald:

[Afbeelding]

En door dit alles zijn mijn framerates (in zware games) hoger, de temperaturen lager en de kaart wordt er nog stiller van.
toon volledige bericht
Wow knappe post bevat zo een beetje alles over hoe de huidige nvidia kaarten boosten en pstates, vooral de fluctuaties in spanning en frequentie kan roet in het eten gooien.

Het is alleen wel slordig dat msi schijbaar te weinig getest hebben of de cores deze snelheden wel stabiel konden halen, vermoed dan ook dat er een aangepaste bios zal komen en de volgende batch beter geboost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Is bij elke kaart anders, enige manier is testen testen en nog eens testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:58
Zoals al aangegeven kun je beter niet mijn curve overnemen. Wat je het beste kunt doen is even alles resetten in Afterburner (middelste van de drie knoppen onder de sliders) en dan op Ctrl +F drukken. Dan krijg je de curve te zien. Als je dan de Core Clock slider even een flink stuk naar links beweegt dan zul je de gehele curve zien zakken. Wanneer je dan het puntje bij 925mV omhoog sleept naar 1900MHz en in Afterburner op apply ('vinkjes symbool, de rechter van de drie knoppen onder de sliders) klikt zul je zien dat de rest van de curve zich afvlakt vanaf het punt dat je zojuist op 1900MHz hebt gezet. Als je dan na een aantal uren gamen de slider iedere keer met 10MHz ophoogt kom je vanzelf een keer je limiet tegen. Zelf ga ik altijd 15MHz onder mijn crash zitten om 'safe' te spelen. Uiteraard moet je voor jezelf even bepalen welk voltage ideaal is. Zelf ben ik op 918mV uitgekomen. Dan ben ik nooit powerlimited.

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:27
Superduif schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:04:

"I hope its a driver but I honestly feel like we got a bad batch and the cards haven’t had proper factory testing. I contacted MSI and they said they run 3D mark as a factory test, which is dumb because it doesn’t represent actual gaming. 3D mark runs fine because it doesn’t boost your clock as high as in games."

Als dit echt zo is dan zou dat verklaren waarom sommige kaarten het wel doen en andere niet. 3D Mark is geen representatieve test voor de kwaliteit van de kaart. Dit zou wel echt een fail zijn van MSI.

Na een -150Mhz blijkt mijn kaart tot zover stabiel. Alleen werd de kaart al 80~81 graden na 15 minuten gamen. Ik speel dan CoD: Warzone op de Battle Royale Practice Mode. Hoe ziet jou temperatuur er uit?
-150 nodig voor stabiliteit en 80-81 graden. Wat een rotzooi zeg, sorry dat ik het zeg... Of is de airflow zo slecht in je kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:41
Dit topic houd ik inde gaten. Zolang het niet is opgelost geen 3080 voor mij...

Wellicht toch maar voor de 3070 gaan.. keuzes keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
gilla013 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:39:
[...]

-150 nodig voor stabiliteit en 80-81 graden. Wat een rotzooi zeg, sorry dat ik het zeg... Of is de airflow zo slecht in je kast?
Dat is wel een edge case zeg. De mijne haalt nu de 70C niet eens.

• Luuk-s
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024

81 graden!? Welke kaart heb je als ik vragen mag? Ik run zelf dan wel een custom fan curve op mijn 3080 Gaming x trio, maar hij komt niet boven de 65. En ik zit zeker niet op 100% fan speed. Mijn kast heeft ook nog eens geen geweldige airflow (NZXT S340) én ik heb een i7 10700k die ook redelijk wat hitte uitstoot.

• gilla013
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:27
Paprika schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:40:
[...]

Dat is wel een edge case zeg. De mijne haalt nu de 70C niet eens.
Gelukkig, ik schrok er echt een beetje van en het komt ook niet overeen met benchmarks van youtubers en andere bronnen.

• Superduif
Had nu zelfs een crash met -150Mhz. De kaart ging naar 82 graden en ging thermal throttlen.

Airflow in mijn case is goed. Heb de Meshify C Mini met 2x 140mm fans intake en 2x 120mm outtake. Met mijn 1060GB bleef die stabiel op 67 graden en was het vrijwel stil. Met de nieuwe kaart gaan de fans hard aan het werk :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09

Ik ben de OP van die reddit post toevallig. Ik vond het contact met MSI o.a. daarom lachwekkend omdat de medewerker die mijn ticket beantwoorde o.a. het volgende zei:

“3D mark is the standard for testing the performance of the graphics card in the factory, if a good front graphics card itself has no problem”

verder vertelde de medewerker mij dat ik met DDU mijn driver moest verwijderen en opnieuw moest installeren, ook al had ik al vermeld dat ik zelfs een hele nieuwe installatie van windows heb geprobeerd en daarna de driver opnieuw installeerde. Heb verder nog geen reactie vernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Superduif schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:47:
Had nu zelfs een crash met -150Mhz. De kaart ging naar 82 graden en ging thermal throttlen.

Airflow in mijn case is goed. Heb de Meshify C Mini met 2x 140mm fans intake en 2x 120mm outtake. Met mijn 1060GB bleef die stabiel op 67 graden en was het vrijwel stil. Met de nieuwe kaart gaan de fans hard aan het werk :S
Ondanks dat het een mooie case is lijkt mATX me toch niet echt ideaal met dit soort kaarten. Er is uiteindelijk wel erg weinig ruimte onder de GPU.
zar schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:50:
[...]

Ik ben de OP van die reddit post toevallig. Ik vond het contact met MSI o.a. daarom lachwekkend omdat de medewerker die mijn ticket beantwoorde o.a. het volgende zei:

“3D mark is the standard for testing the performance of the graphics card in the factory, if a good front graphics card itself has no problem”

verder vertelde de medewerker mij dat ik met DDU mijn driver moest verwijderen en opnieuw moest installeren, ook al had ik al vermeld dat ik zelfs een hele nieuwe installatie van windows heb geprobeerd en daarna de driver opnieuw installeerde. Heb verder nog geen reactie vernomen.
Waarom is die post eigenlijk weggehaald op Reddit. :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-06 21:37
Ik zie een hoop over clocks, en temps maar vrij weinig over fan speed, kamer temp encase temp.
En voor een totaal plaatje heb je toch alle data nodig.

Verder zou ik even een fan op de open kast zetten voor gegarandeerd verse lucht en power limiet op min 25% ofzo zetten en een stress test draaien. Word hij nog zo heet kan het zijn dat er slecht contact is met de koeler. Dat is wel vaker voorgekomen bij nieuwe kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Waarom is die post eigenlijk weggehaald op Reddit. :?
Heb ik niet gedaan, misschien is het door een mod gedaan. Er zijn enkele redditors die ik heb gesproken waarvan hun posts met klachten wordt verwijderd van r/Nvidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
computerjunky schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:54:
Ik zie een hoop over clocks, en temps maar vrij weinig over fan speed, kamer temp encase temp.
En voor een totaal plaatje heb je toch alle data nodig.

Verder zou ik even een fan op de open kast zetten voor gegarandeerd verse lucht en power limiet op min 25% ofzo zetten en een stress test draaien. Word hij nog zo heet kan het zijn dat er slecht contact is met de koeler. Dat is wel vaker voorgekomen bij nieuwe kaarten.
Ik (en ik denk de meeste) hebben geen temp issues. Hoogste temp die ik heb gezien was 73C. Met fan speed op ongeveer 70%. Ik heb gisteren voor de zekerheid mijn fans eens op 100% gezet en de crash gebeurde toen nog sneller, omdat de temps lageren waren en de boost speed dus omhoog ging😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Er staat bij: Sorry, this post has been removed by the moderators of r/nvidia.

Het is toch gewoon normaal onderwerp om over te hebben :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• zar
Help!!!! schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:00:
^
Er staat bij: Sorry, this post has been removed by the moderators of r/nvidia.

Het is toch gewoon normaal onderwerp om over te hebben :?
Yep, heel vreemd dat deze posts van de subreddit worden verwijderd.

• Superduif
Luuk-s schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:45:
[...]

81 graden!? Welke kaart heb je als ik vragen mag? Ik run zelf dan wel een custom fan curve op mijn 3080 Gaming x trio, maar hij komt niet boven de 65. En ik zit zeker niet op 100% fan speed. Mijn kast heeft ook nog eens geen geweldige airflow (NZXT S340) én ik heb een i7 10700k die ook redelijk wat hitte uitstoot.
MSI Ventus 3x OC 3080.
Sorry, this post has been removed by the moderators of r/nvidia.
Dit komt waarschijnlijk omdat dit niet aan de regels van de Subreddit voldoen. "Tech Support posts are not allowed."

[ Voor 17% gewijzigd door Superduif op 23-09-2020 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reversed
https://videocardz.com/ne...ports-of-crashes-in-games

Het komt nu iets meer internationaal in het nieuws, gewoon maar even afwachten. Mijn temps zijn inderdaad ook het probleem niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reversed
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIsD1U83VNcZHKMRRE6JCRVPY1w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kw85UzF7zPnireNuTkWNHjBL.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je de log van GPU-Z tijdens een crash in Metro Exodus. Je ziet dat de GPU clock oploopt naar 2025Mhz en dan helemaal terugvalt. Ook gaat de GPU usage dan van 100% naar 0%.

Ik zie dat er een nieuwe beta van Afterburner is uitgekomen met support voor Ampere. Hiermee hebben we wel toegang tot de voltage slider, even proberen of dat een verschil kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reversed
https://linustechtips.com/main/topic/1248333-rtx-3080-crash/

Hier nog meer threads. Zou goed moeten komen met een driver update! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atn.esser
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-12-2024
Dag Heren,

Helaas sluit ik mij ook bij dit forum aan :( . Zelf heb ik een Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3. Veel crashes to desktop bij Warzone. Ook bij Deep Rock Galactic ervaar ik crashes. Ik heb ook 2x een blue screen ervaren. Ik hoop enorm dat het driver problemen zijn want ik heb geen zin om de kaart te moeten ruilen aangezien ik mijn 1080 verkocht heb.

Ik heb gisteren in afterburner de frequentie 50 tot 100 mhz terug geklokt. Dit leverde voor mij niet het gewenste resultaat. Tijdens gamen boost hij alsnog naar 1950 mhz. Mogelijk vanavond nog verder terug klokken

• atn.esser
Ook kwam ik op een ander forum deze post tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsa038_oa5lzmbmQLHHxIheYiEU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ti94Q4I6MYMT7Wy7ixqtWAZE.png?f=fotoalbum_large

Tijdens de installatie vroeg ik mij dit al af. Ik heb een 1000 watt psu dus dat zal het probleem verder niet zijn. Momenteel heb ik hem geïnstalleerd met maar 1 pci-e connector in de psu. Hebben hier mensen hun 3080 aangesloten met twee losse kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
atn.esser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:52:

[Afbeelding]

Tijdens de installatie vroeg ik mij dit al af. Ik heb een 1000 watt psu dus dat zal het probleem verder niet zijn. Momenteel heb ik hem geïnstalleerd met maar 1 pci-e connector in de psu. Hebben hier mensen hun 3080 aangesloten met twee losse kabels?
Absoluut. Deze discussie loopt al maanden. Het gaat erom dat je nu 350-400W over maar 1 kabel trekt.

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 24-09-2020 09:55 ]

• atn.esser
Paprika schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:54:
[...]

Absoluut. Deze discussie loopt al maanden. Het gaat erom dat je nu 350-400W over maar 1 kabel trekt.
Absoluut wel zo aansluiten dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
atn.esser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:59:
[...]

Absoluut wel zo aansluiten dus?
Ja.

• Paprika
Help!!!! schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:53:
[...]

Ondanks dat het een mooie case is lijkt mATX me toch niet echt ideaal met dit soort kaarten. Er is uiteindelijk wel erg weinig ruimte onder de GPU.
Waar valt een Cerberus X eigenlijk onder? Er past een EATX moederbord in, maar de afmetingen zijn maar 380mm x 172mm x 358mm. Voor de beeldvorming, zo'n Meshify C Mini is groter met 412mm x 217mm x 409mm en in deze case werkt het prima :p.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zar
Ik heb net een reactie gekregen van MSI op een mail die ik ze heb gestuurd over het probleem. Dit is hun reactie: https://imgur.com/gallery/79sFYMQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is geen discussie en ligt veel aan welke voeding je hebt. je kunt 3x 8-pin(6+2) prima voeden vanaf twee PEG kabels. Ook bij de RTX3080 met 2x 8-pin(6+2) is het aan te raden vanaf twee PEG kabels aan te sluiten.
(die dus een aparte aansluiting op de PSU hebben) Dit was met de GTX1080Ti en RTX2080 en Ti ook al het geval.

@atn.esser lijkt me dat je bij een 1000W PSU wel meer kabels hebt. Welke PSU heb je eigenlijk ?

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 24-09-2020 10:55 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• zar
atn.esser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 09:52:

[Afbeelding]

Ik heb mijn 3080 aangesloten met
3 aparte PCIe kabels. Probleem ligt denk ik echt niet aan de PSU in de meeste gevallen.

• atn.esser
@atn.esser lijkt me dat je bij een 1000W PSU wel meer kabels hebt. Welke PSU heb je eigenlijk ?
[/quote]

Thanks. Ik kom van een 1080. Dus heb dit niet eerder gehad. Ik heb hem nu aangesloten met twee losse kabels. Ik heb de Corsair RM1000i uit mijn hoofd. Vandaag testen met een 100 mhz under klok. Ook heb ik nvidia reflex uitgezet. Hoopte dat het daar aan lag. Maar toen vond ik online dat veel mensen issues hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reversed
Ik heb mijn RTX 3080 via 2 aparte PCIe kabels totaal, dat is geen enkel probleem met de 350W die de kaart trekt. Eigenlijk waren 2x 8 pin ook ruim voldoende geweest voor de Gaming X Trio, maar tsja, marketing.

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21
Reversed schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:09:
Ik heb mijn RTX 3080 via 2 aparte PCIe kabels totaal, dat is geen enkel probleem met de 350W die de kaart trekt. Eigenlijk waren 2x 8 pin ook ruim voldoende geweest voor de Gaming X Trio, maar tsja, marketing.
Belangrijkste is dat je een 3080 in ieder geval met 2 losse kabels aansluit.
Heb je 3 aansluitingen op je kaart, dan mag je die derde ook opsplitsen van één van die twee kabels (hoewel 3 losse kabels misschien beter kan zijn).

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 21:43

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Reversed schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:09:
Volgens mij is de officiele spec 150W per kabel + 75W uit het slot = 375W, de 3e kabel biedt dan overclocking headroom gok ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nilsson1234
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-06 20:29
PaYnE81 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:31:
[...]

Volgens mij is de officiele spec 150W per kabel + 75W uit het slot = 375W, de 3e kabel biedt dan overclocking headroom gok ik :)
Die is er niet met de Gaming Trio, de power limit slider is ook een placebo want ook al zet ik die op zn maximum dan blijft de maximum 350W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reversed
PaYnE81 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:31:
[...]

Dat is inderdaad de officiele spec, alleen zover ik heb gehoord is dat een heel conservatief advies. Er zou in principe niks gaan als je er iets boven zit. Vandaar dat mensen zoals GamersNexus hun kaart op 600-700W kan draaien zonder probleem.

• Reversed
nilsson1234 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:42:
[...]

Die is er niet met de Gaming Trio, de power limit slider is ook een placebo want ook al zet ik die op zn maximum dan blijft de maximum 350W.
Even afwachten totdat NVFlash geupdate wordt voor Ampere =D

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:32
Heeft iemand met dit probleem al geprobeerd de factory OC uit te schakelen door in de Nvidia control panel "debug mode" (onder help) in te schakelen.

• zar
cnieuweboer schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:13:
Heeft iemand met dit probleem al geprobeerd de factory OC uit te schakelen door in de Nvidia control panel "debug mode" (onder help) in te schakelen.
Yep, een aantal mensen hebben dat geprobeerd en het probleem is dan soms ook weg. Maar dat heeft eigenlijk hetzelfde effect als underclocken. Het is een tijdelijke oplossing.

Het blijft nog steeds een mysterie hoe het probleem kan worden opgelost zonder aanpassingen te doen aan de factory settings.

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 21:43

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Was even nieuwsgierig, ik las een artikel dat het alleen op AIB kaarten problematisch zou zijn, is er hier ook iemand die problemen heeft met een FE kaart?

• Gebruiker2018
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-11-2020
Kan iemand mij een overzicht geven van alle AIB-kaarten die ook zulke problemen ondervinden?

• Reversed
Gebruiker2018 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 12:49:
Kan iemand mij een overzicht geven van alle AIB-kaarten die ook zulke problemen ondervinden?
Is zover ik weet nog niet duidelijk, ook al hebben we in deze thread wel een aantal MSI kaarten. Maar hier worden ook Zotac kaarten genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superduif
Heb ook een ticket aangemaakt op MSI en kreeg dit als antwoord:
1.suggest change a big power, recommended PSU 750w.
2.Please reinstall the appropriate version driver to try; Please uninstall the current driver completely with DDU, before perform the new driver. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/drivers/
Nadat ik had uitgelegd dat het niet aan de PSU ligt en dat ik DDU heb gebruikt kreeg ik dit antwoord:
It's so strange.Thanks for your information and your effort in troubleshooting. suggest send it for repair service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Superduif schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:18:
Heb ook een ticket aangemaakt op MSI en kreeg dit als antwoord:

[...]

Nadat ik had uitgelegd dat het niet aan de PSU ligt en dat ik DDU heb gebruik kreeg ik dit antwoord:

[...]
OOF.. ik weet niet of je het al gezien hebt maar ik heb ook weer contact opgenomen (dit keer per mail) en heb nu dit als reactie: https://imgur.com/gallery/79sFYMQ

• atn.esser
Dag Heren,

ik heb nu een uur op warzone crash vrij kunnen spelen. Vanavond verder testen.

heb mijn kast open. Max temp is dan 61 graden. Moet duidelijk wat meer airflow fixen want met de kast dicht werd hij 75 graden.

ik heb zowel core als memory 105 mhz under geklokt.

Ook heb ik dus twee losse pci-e kabels naar mijn voeding lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.Mats
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-05-2024
Hackus schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:54:
Dat is geen discussie en ligt veel aan welke voeding je hebt. je kunt 3x 8-pin(6+2) prima voeden vanaf twee PEG kabels. Ook bij de RTX3080 met 2x 8-pin(6+2) is het aan te raden vanaf twee PEG kabels aan te sluiten.
(die dus een aparte aansluiting op de PSU hebben) Dit was met de GTX1080Ti en RTX2080 en Ti ook al het geval.

Ik run al 2 jaar een 1080Ti op een 650W voeding met 1 kabel, heb nooit problemen ervaren. Heb ik geluk of was het toch nog niet heel relevant bij de 1000series ??

• R.Mats
atn.esser schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:08:
Dag Heren,

ik heb nu een uur op warzone crash vrij kunnen spelen. Vanavond verder testen.

heb mijn kast open. Max temp is dan 61 graden. Moet duidelijk wat meer airflow fixen want met de kast dicht werd hij 75 graden.

ik heb zowel core als memory 105 mhz under geklokt.

Ook heb ik dus twee losse pci-e kabels naar mijn voeding lopen.
Crashed het wel als je niet underclocked met 2 aparte kabels?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zar
Nieuwe informatie

NV_Tim - Head of Nvidia Geforce global community team, heeft de problemen doorgezet naar het driver team van Nvidia Geforce. Er zal dus naar gekeken worden. Ik heb meerdere bronnen (inclusief deze tweaker post) gestuurd en dit is zijn reactie: https://imgur.com/a/OY3i5F4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylan spin
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15-10-2023
Mijn rtx 3080 gaming x trio werkt ook niet zoals hij zou moeten werken.

Het begon met extreme coil whine en daarna stopte de rgb verlichting er ineens mee. Enige lichtpuntje is dat hij niet crasht onder heavy load maar ik betwijfel of ik een goeie kaart te pakken heb.

Ik ga vandaag contact opnemen met Alternate voor het retourneren van de kaart. Hopelijk is er snel een vervanging beschikbaar want ik heb geen andere gpu liggen. Fml -_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.Mats
Dylan spin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:59:

Het begon met extreme coil whine en daarna stopte de rgb verlichting er ineens mee. Enige lichtpuntje is dat hij niet crasht onder heavy load maar ik betwijfel of ik een goeie kaart te pakken heb.

Ik ga vandaag contact opnemen met Alternate voor het retourneren van de kaart. Hopelijk is er snel een vervanging beschikbaar want ik heb geen andere gpu liggen. Fml -_-
Ik begin steeds meer het gevoel te krijgen dat de launch kaarten baggers zijn, alsof ze zelfs de kaarten die normaal gesproken afgekeurd zouden worden ook maar worden ingezet omdat ze geen voorraad hebben.

Als ik zo terug lees heeft het meer weg van een Bethesda game launch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AstralizeR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:32

AstralizeR

Foar de kofje net eamelje!

Hier een inno3d 3080 ichill x3

mijn issue's:
- Black screens, compleet random wanneer dit gebeurd, kan soms ook een half uur niet en dan opeens om de minuut een black screen van 1 a 2 seconden (dit is ook niet altijd even lang)
- Kleine glitches, voornamelijk onderin op het scherm (ook zo nu en dan) maar soms ook in Windows zelf in een venster.

Mijn Setup:
i7 6700k, 16 GB Ram, Corsair RM750x
Het scherm is een Samsung 65Q95T die heeft 1 HDMI 2.1 port (40Gbps)
Er wordt een '8K' HDMI kabel gebruikt.

Wat heb ik al getest:
- Downclocken van de core -25, -50, -75
- Downclocken van de memory: -100
- Gsync Aan en uit (dit wordt vertaald door de TV als VRR)
- 8Bit en 10Bit color depth gebruikt

Wat ik nog ga proberen:
- DDU gebruiken en de driver opnieuw installeren
- Lagere Hertz en resoluties proberen.

Hoop gewoon dat het een drive issue is aangezien heel veel mensen dit probleem hebben
Ik ben dan tot nu toe nog gespaard gebleven van de CTD's.

Edit
All fixed! Dankzij DDU. _/-\o_

SW-1682-5926-5204

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Dylan spin schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 06:59:

Klinkt als een probleem, echter wel een ander probleem aangezien die wel goed presteert.

Ik heb trouwens ook best vervelende coil whine, hoorde dat iemand dat heeft kunnen elimineren met een nieuwe PSU, maar dat werkt natuurlijk niet altijd. Hoop dat je snel een nieuwe krijgt van Alternate!

Ik ga zelf mijn kaart ook retourneren, als er niet deze week nog een driver update komt die het probleem met de crashes oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-06 18:28

GG85

.......

Iedereen met problemen zijn kaart wel met minimaal 2 kabels aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
GG85 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:03:
Iedereen met problemen zijn kaart wel met minimaal 2 kabels aangesloten?
Yep 3 zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-06 23:21
R.Mats schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:53:
[...]

Ik run al 2 jaar een 1080Ti op een 650W voeding met 1 kabel, heb nooit problemen ervaren. Heb ik geluk of was het toch nog niet heel relevant bij de 1000series ??
Het zal vast wel werken, maar men zegt dat twee losse kabels echt beter is.
Kijk hier maar eens naar, waar JayzTwoCents het test:
YouTube: Can Power cables affect GPU performance?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zar
Dit artikel net tegengekomen: https://www.igorslab.de/e...rce-rtx-3080-andrtx-3090/

Vind dit wel het delen waard, bevat best interessante informatie over wat mogelijk de oorzaak van het probleem kan zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door zar op 25-09-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
zar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:30:
Dit artikel net tegengekomen: https://www.igorslab.de/e...rce-rtx-3080-andrtx-3090/

Vind dit wel het delen waard, bevat best interessante informatie over wat mogelijk de oorzaak van het probleem kan zijn.
Snap er vrij weinig van, maar ze beweren dus dat het wat te gerushed is voor er echt stabiele drivers waren? Dus het kan waarschijnlijk nog gefixed worden met drivers? (Heb btw wel al even geen crash meer gehad zelfs zonder underclocken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.Mats
Thus, it would at least be plausible that cards could have been sold as OC cards, which wouldn’t have passed a real quality test at the manufacturer with the delivered settings.
Ik denk juist als ik dit lees dat mijn theorie een korrel waarheid bevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zoals altijd met Nvidia of AMD, zijn er in het begin stabiliteitsproblemen bij nieuwe GPU's.

voor elke lezer; Koop een voeding met minimaal twee VGA/PCIe/PEG ingangen, en gebruik twee losse/aparte kabels, om je GPU te voeden. Underclock, Undervolt is vaak de oplossing en kun je met RTX uitvoeren via MSI afterburner.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 13:19
vinny98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:44:
[...]

Snap er vrij weinig van, maar ze beweren dus dat het wat te gerushed is voor er echt stabiele drivers waren? Dus het kan waarschijnlijk nog gefixed worden met drivers? (Heb btw wel al even geen crash meer gehad zelfs zonder underclocken)
Het gaat erom dat Nvidia op hun Bill Of Material verschillende opties meld om hoge frequenties te filteren. Fabrikanten kunnen dan zelf kiezen voor goedkopere of duurdere componenten of een mix. Veel Fabrikanten hebben de goedkopere opties (componenten) gekozen die wellicht nu niet afdoende blijken...

Het is dus hardware, althans dat word hier gesuggereerd. Mij lijkt het overigens ook echt een hardware probleem. Daarom heb ik mijn hoogst geplaatste pre order nu ook gecancelled (3e plaats) want EVGA kaarten schijnen ook niet goed te zijn. Alleen Asus heeft de duurste oplossing gekozen tot nu toe.

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
vinny98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:44:
[...]

Een driver zou het misschien kunnen fixen maar dat zou dan waarschijnlijk wel een performance decrease geven.

Dit artikel wijst er vooral op dat er mogelijk een probleem is met hoe(of met welke onderdelen) sommige AIB’s de kaarten hebben gemaakt, o.a. de soorten capacitors die zijn gebruikt en hoe de kaarten niet goed getest zijn waardoor de OC modellen eigenlijk niet allemaal de OC aankunnen. Het is best een ingewikkeld artikel maar dit is het verhaal in het kort en een beetje simpel. Klinkt mogelijk als een hardware probleem hier als ik het zo lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11-2024

SpX

TrainedFTW schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:54:
[...]

Het gaat erom dat Nvidia op hun Bill Of Material verschillende opties meld om hoge frequenties te filteren. Fabrikanten kunnen dan zelf kiezen voor goedkopere of duurdere componenten of een mix. Veel Fabrikanten hebben de goedkopere opties (componenten) gekozen die wellicht nu niet afdoende blijken...

Het is dus hardware, althans dat word hier gesuggereerd. Mij lijkt het overigens ook echt een hardware probleem. Daarom heb ik mijn hoogst geplaatste pre order nu ook gecancelled (3e plaats) want EVGA kaarten schijnen ook niet goed te zijn. Alleen Asus heeft de duurste oplossing gekozen tot nu toe.
En Nvidia zelf met hun FE versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
TrainedFTW schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:54:
[...]

Daarom heb ik mijn hoogst geplaatste pre order nu ook gecancelled (3e plaats) want EVGA kaarten schijnen ook niet goed te zijn. Alleen Asus heeft de duurste oplossing gekozen tot nu toe.
Ik zit er nu ook aan te denken om mijn hoogste pre-order (positie 7) te annuleren. Ik had namelijk nog een X trio besteld voor het geval dat. Ik was van plan die een kans te geven en te kijken of die het probleem ook heeft.. maar nu lijkt de kans dat die hetzelfde probleem heeft wel erg groot. Waardoor ik niet zeker weet of ik hier wel weer zin in heb.

Ik heb ook een pre-order voor de Asus STRIX maar daar sta ik nog helemaal op positie 37, dus dat kan misschien nog wel 1-2 maanden duren vrees ik. Dilemma’s ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
zar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb ook een pre-order voor de Asus STRIX maar daar sta ik nog helemaal op positie 37, dus dat kan misschien nog wel 1-2 maanden duren vrees ik. Dilemma’s ;(
Ik sta op plek 235 voor die STRIX, dus als ik jou was wist ik het wel... ik ga niet beta testen.

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
TrainedFTW schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:08:
[...]

Ik sta op plek 235 voor die STRIX, dus als ik jou was wist ik het wel... ik ga niet beta testen.
Tip:

Bij Megekko zijn er momenteel 68 pre-orders voor de STRIX. Dus als je daar nu besteld kom je waarschijnlijk rond de 70e plek in de lijst.

Maar ja, je hebt gelijk.. misschien ga ik die 2e X trio dan maar cancellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrainedFTW
Maar misschien krijgt Alternate wel meer kaarten binnen omdat ze ook meer pre-orders hebben. Daarnaast gok ik meer op het in de gaten houden van andere sites waar je niet kan pre-orderen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:59

spartacusNLD

This is Sparta!!

interessant:
https://www.reddit.com/r/...rashes_and_instabilities/

https://www.igorslab.de/e...rce-rtx-3080-andrtx-3090/

https://www.techpowerup.c...designed-capacitor-choice

oftewel met een founders edition of asus zit je goed. De rest is instabiel :|

[ Voor 53% gewijzigd door spartacusNLD op 25-09-2020 18:23 ]

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGobes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09-2020
Hallo,

Ik heb de MSI 3080 Ventus en ik heb ook een hoop gezeik. Sowieso crashes op het hoogste profiel en soms ook op balanced. Als ik ga streamen dan crasht na een tijdje het hele systeem. Ik zie ook gekke waardes in afterburner. Power cap is 100% max in te stellen. Maar ik heb in afterburner 116% gezien?? Ook soms rapporteert ie 0 MB memory use.

Benchmarks kan ik wel zonder problemen draaien dus dat doet mij ergens denken dat de hardware wel ok is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MSI RTX 3080 Gaming Trio X v ASUS RTX 3080 TUF Gaming

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
MSI RTX 3080 Gaming X Trio Review, Thermals, Overclocking & Gaming Benchmarks

[ Voor 13% gewijzigd door Hackus op 25-09-2020 19:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

zar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:30:

Heb het gelezen en hij heeft een goed punt maar de conclusie die er wordt getrokken (koop een kaart met alleen een bepaald type condensator) is veel te kort door de bocht.
Heb, vanuit mijn professie, op Reddit een reactie geschreven:

https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
So, as an Electronics Engineer and PCB Designer I feel I have to react here.
The point that Igor makes about improper power design causing instability is a very plausible one. Especially with first production runs where it indeed could be the case that they did not have the time/equipment/driver etc to do proper design verification.

However, concluding from this that a POSCAP = bad and MLCC = good is waaay to harsh and a conclusion you cannot make.

Both POSCAPS (or any other 'solid polymer caps' and MLCC's have there own characteristics and use cases.

Some (not all) are ('+' = pos, '-' = neg):
MLCC:
+ cheap
+ small
+ high voltage rating in small package
+ high current rating
+ high temperature rating
+ high capacitance in small package
+ good at high frequencies
- prone to cracking
- prone to piezo effect
- bad temperature characteristics
- DC bias (capacitance changes a lot under different voltages)

POSCAP:
- more expensive
- bigger
- lower voltage rating
+ high current rating
- less good at high frequencies
+ mechanically very strong (no MLCC cracking)
+ not prone to piezo effect
+ very stable over temperature
+ no DC bias (capacitance very stable at different voltages)

As you can see, both have there strengths and weaknesses and one is not particularly better or worse then the other. It all depends.
In this case, most of these 3080 and 3090 boards may use the same GPU (with its requirements) but they also have very different power circuits driving the chips on the cards.
Each power solution has its own characteristics and behavior and thus its own requirements in terms of capacitors used.
Thus, you cannot simply say: I want the card with only MLCC's because that is a good design.
It is far more likely they just could/would not have enough time and/or resources to properly verify their designs and thus where not able to do proper adjustments to their initial component choices.
This will very likely work itself out in time. For now, just buy the card that you like and if it fails, simply claim warranty. Let them fix the problem and down draw to many conclusions based on incomplete information and (educated) guess work.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel317
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 22:13
Met een FE zit je niet goed. Ook met de FE zijn problemen gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel317
Paprika schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:21:
[...]

Zoals al aangegeven kun je beter niet mijn curve overnemen. Wat je het beste kunt doen is even alles resetten in Afterburner (middelste van de drie knoppen onder de sliders) en dan op Ctrl +F drukken. Dan krijg je de curve te zien. Als je dan de Core Clock slider even een flink stuk naar links beweegt dan zul je de gehele curve zien zakken. Wanneer je dan het puntje bij 925mV omhoog sleept naar 1900MHz en in Afterburner op apply ('vinkjes symbool, de rechter van de drie knoppen onder de sliders) klikt zul je zien dat de rest van de curve zich afvlakt vanaf het punt dat je zojuist op 1900MHz hebt gezet. Als je dan na een aantal uren gamen de slider iedere keer met 10MHz ophoogt kom je vanzelf een keer je limiet tegen. Zelf ga ik altijd 15MHz onder mijn crash zitten om 'safe' te spelen. Uiteraard moet je voor jezelf even bepalen welk voltage ideaal is. Zelf ben ik op 918mV uitgekomen. Dan ben ik nooit powerlimited.
Dit heeft voor mij perfect gewerkt. Ik heb het idee dat ie nu véél stabieler draait en ik krijg ook betere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGobes
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-09-2020
R.Mats schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:53:
[...]

Ja 1080 kwam je daar nog mee weg. Ik had het ook zonder erg gedaan op 3080, zelfde kabels maar toen crashte de boel bij mij direct onder load.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-06 19:08
YouTube: The RTX 3080 Launch can't get any worse... Right? Wrong...

Probleem gevonden. Jayztwocents met dank aan igors lab.
Het is een hardware probleem (bezuiniging) tov gpu boost van nvidia.

[ Voor 39% gewijzigd door Erik15678 op 25-09-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The RTX 3080 Launch can't get any worse... Right? Wrong...

let dus op wat je pre-orderd.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xamirz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-05 13:57
Man mannnn. Mijn neef waarschuwde vanochtend hierover. Nu naar gekeken en ik moet zeggen dat ik echt geschrokken ben...
Bravo naar Asus voor de beste chip tot nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
Man nu ben ik gewoon down, zeer goed uitleg vqn Jay maar dat is toch ongelooflijk. Je geeft 700€+ geld uit aan een kaart waar ze dan goedkopere chips insteken... Hopelijk kan MSI mijn kaart fixen met niet te lage underclock...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Erik15678 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 22:41:
YouTube: The RTX 3080 Launch can't get any worse... Right? Wrong...

Probleem gevonden. Jayztwocents met dank aan igors lab.
Het is een hardware probleem (bezuiniging) tov gpu boost van nvidia.
Mijn kaart gaat morgen op de post terug naar de verkoper. Pretty much confirmed nu dat het een hardware issue is, of in ieder geval een groter probleem dan we hadden gehoopt. Dan maar ff een paar maandjes op de laptop gamen. Thanks voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zar
vinny98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:06:
Man nu ben ik gewoon down, zeer goed uitleg vqn Jay maar dat is toch ongelooflijk. Je geeft 700€+ geld uit aan een kaart waar ze dan goedkopere chips insteken... Hopelijk kan MSI mijn kaart fixen met niet te lage underclock...
Heel teleurstellend inderdaad, bevestigd ook dat de kaarten helemaal niet goed zijn getest. Ik ga hier niet voor settelen, die van mij gaat retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinny98
zar schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:21:
[...]

Heel teleurstellend inderdaad, bevestigd ook dat de kaarten helemaal niet goed zijn getest. Ik ga hier niet voor settelen, die van mij gaat retour.
Ga het misschien toch ook gewoon terugsturen. Wat een schande dit... Ik wil gewoon een deftig werkende kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusTegengas
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:00

TinusTegengas

Formula Racing

Dit is dus precies de rede dat ik altijd wacht met bestellen van nieuwe hardware.

I'm confused. Oh wait, maybe I'm not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
TinusTegengas schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:28:
Dit is dus precies de rede dat ik altijd wacht met bestellen van nieuwe hardware.
Ja maar zou niet mogen, toch? Werd dit duidelijk vermeld dat ze goedkopere chips in hun kaarten staken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Best pijnlijk dat ze zo proberen geld te besparen en dus een eigenlijk defect product leveren.

Zo zie je maar even niet snel kopen is best slim.

Overigens best grappig dat degene met dit probleem dus waarschijnlijk een golden sample chip hebben. Het probleem doet zich immers voor als de auto overclock te ver gaat voor de power delivery. De kaart kan dus sneller maar door de power filter niet.

Ik heb ook even ALLE teardowns een open backplates van alle kaarten die uit zijn en nog uit moeten komen bekeken en allen behalve 1 evga uit de video dus hebben deze grap. de water cooled versies heb ik nog geen teardown/backplate van gezien.

[ Voor 69% gewijzigd door computerjunky op 25-09-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
vinny98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:30:
[...]

Ja maar zou niet mogen, toch? Werd dit duidelijk vermeld dat ze goedkopere chips in hun kaarten staken?
Volgens mij mag het wel, als ik het goed begrijp voldoen ze aan de minimum spec. De FE biedt meer dan de minimum spec. De kaarten met crashes clocken hun eigen kaarten dus eigenlijk te hoog.

...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel317
Wel heel gek. De Ventus OC is de goedkoopste van MSI (719 euro) en ik heb 5 van die 'goedkope' chips en 1 'dure'. Zoals het reference model ook is en ik heb het probleem ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinny98
Luxicon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:33:
[...]

Volgens mij mag het wel, als ik het goed begrijp voldoen ze aan de minimum spec. De FE biedt meer dan de minimum spec. De kaarten met crashes clocken hun eigen kaarten dus eigenlijk te hoog.
Ik zou willen afwachten wat voor een performance hit ik moet verwachten maar ik ben bang dat ik dat te laat zou zijn voor retourrecht... Hoe dan ook ben ik gewoon even op m'n tenen getrapt over de onduidelijkheid allemaal en het dan aan de fabrikant blijkt te liggen die wou besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Luxicon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:33:
[...]

Volgens mij werd er in de video duidelijk dat het onder de minimum spec is. Min spec was 5+1 betere en veel zijn voor 6 el cheapo layouts gegaan.
Luxicon schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:47:
[...]

Maar als ik het verhaal goed begrijp voldoen de ontwerpen aan de minimale eisen en hebben fabrikanten de keuze welke componenten zij daar gebruiken.
In de video 15:15 komt een diagram en daar zie je duidelijk dat het buiten de spec is.

[ Voor 28% gewijzigd door computerjunky op 25-09-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
vinny98 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:35:
[...]

Ik zou willen afwachten wat voor een performance hit ik moet verwachten maar ik ben bang dat ik dat te laat zou zijn voor retourrecht... Hoe dan ook ben ik gewoon even op m'n tenen getrapt over de onduidelijkheid allemaal en het dan aan de fabrikant blijkt te liggen die wou besparen...
Als je het mij vraagt, mag een fabrikant niet iets verkopen wat niet aan de specificaties voldoet. Maar als ik het verhaal goed begrijp voldoen de ontwerpen aan de minimale eisen en hebben fabrikanten de keuze welke componenten zij daar gebruiken. Als het verhaal waar is, dan kunnen ze 1) de clocks verlagen / met lagere clocks adverteren 2) de kaarten terug roepen en een verbeterde kaart naar de klant zenden.
computerjunky schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:45:
[...]

Volgens mij werd er in de video duidelijk dat het onder de minimum spec is. Min spec was 5+1 betere en veel zijn voor 6 el cheapo layouts gegaan.
Oke, dat zou onhandig zijn, gezien het resultaat ervan.

[ Voor 17% gewijzigd door Luxicon op 25-09-2020 23:49 ]

...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Sorry mensen maar wft!?How about jumping to conclusions?

Ik post een heel verhaal over hoe het heel goed mogelijk is dat er problemen in de power delivery zijn maar dat de conclusie "MLCC is goed, al het andere slecht, er moeten alleen maar MLCC's op zitten" veel te kort door de bocht is maar nee hoor, we praten allemaal de bekende youtubers na (die goed kunnen overclocken maar eerlijk is eerlijk, nog nooit een stukje elektronica ontworpen hebben) die op hun beurt weer alle nuance uit het stuk van IgorsLab (die zo lijkt het wel weet waar ie het over heeft) halen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-05 20:44
GG85 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:51:
Sorry mensen maar wft!?How about jumping to conclusions?

Ik post een heel verhaal over hoe het heel goed mogelijk is dat er problemen in de power delivery zijn maar dat de conclusie "MLCC is goed, al het andere slecht, er moeten alleen maar MLCC's op zitten" veel te kort door de bocht is maar nee hoor, we praten allemaal de bekende youtubers na (die goed kunnen overclocken maar eerlijk is eerlijk, nog nooit een stukje elektronica ontworpen hebben) die op hun beurt weer alle nuance uit het stuk van IgorsLab (die zo lijkt het wel weet waar ie het over heeft) halen..
Nou vertel dan hoe het wel zit, je hebt er blijkbaar kennis van? JayzTwoCents baseert zijn verhaal niet op wat random meningen. Het is toch aantoonbaar dat veel kaarten crashen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

ExilaaHH schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:58:
[...]

Nou vertel dan hoe het wel zit, je hebt er blijkbaar kennis van? JayzTwoCents baseert zijn verhaal niet op wat random meningen. Het is toch aantoonbaar dat veel kaarten crashen.
Ik durf zeker wel te zeggen dat ik er kennis van heb maar niet genoeg informatie om te zeggen met zekerheid: hier ligt het aan en klaar.

Dat heeft een Igor's Lab ook niet en waarschijnlijk de engineers die de AIB's ontworpen hebben momenteel ook niet. Die denken nu waarschijnlijk ook "oh shit" en gaan maandagmorgen druk meten, rekenen en komen dan met een conclusie.
Of ze denken "told you so" en vloeken op inkoop/manager/whoever die toch goedkope/andere parts gebruikt heeft of op die projectleider die te weinig tijd heeft gegeven om het ontwerp goed te doen.

Ik heb op Reddit geprobeerd het een en ander uit te leggen:
So, as an Electronics Engineer and PCB Designer I feel I have to react here.

The point that Igor makes about improper power design causing instability is a very plausible one. Especially with first production runs where it indeed could be the case that they did not have the time/equipment/driver etc to do proper design verification.

However, concluding from this that a POSCAP = bad and MLCC = good is waaay to harsh and a conclusion you cannot make.

Both POSCAPS (or any other 'solid polymer caps' and MLCC's have there own characteristics and use cases.

Some (not all) are ('+' = pos, '-' = neg):

MLCC:

+ cheap

+ small

+ high voltage rating in small package

+ high current rating

+ high capacitance in small package

+ good at high frequencies

- prone to cracking

- prone to piezo effect

- bad temperature characteristics

- DC bias (capacitance changes a lot under different voltages)

POSCAP:

- more expensive

- bigger

- lower voltage rating

+ high current rating

- less good at high frequencies

+ mechanically very strong (no MLCC cracking)

+ not prone to piezo effect

+ very stable over temperature

+ no DC bias (capacitance very stable at different voltages)

As you can see, both have there strengths and weaknesses and one is not particularly better or worse then the other. It all depends.

In this case, most of these 3080 and 3090 boards may use the same GPU (with its requirements) but they also have very different power circuits driving the chips on the cards.

Each power solution has its own characteristics and behavior and thus its own requirements in terms of capacitors used.

Thus, you cannot simply say: I want the card with only MLCC's because that is a good design.

It is far more likely they just could/would not have enough time and/or resources to properly verify their designs and thus where not able to do proper adjustments to their initial component choices.

This will very likely work itself out in time. For now, just buy the card that you like and if it fails, simply claim warranty. Let them fix the problem and down draw to many conclusions based on incomplete information and (educated) guess work.
toon volledige bericht
Nogmaals, ik wil geen Youtubers zwart maken maar die lui willen ook gewoon views en iedereen praat momenteel Igor's lab na die een (best aannemelijke) hypothese heeft gedaan dat het wel eens in het power circuit zou kunnen zitten.
Maar vervolgens trekt iedereen de conclussie "kaart zonder problemen = Asus = alleen MLCC = ik moet iets hebben met alleen MLCC" terwijl dat nergens op slaat.
Bijna alle AIB's hebben andere voedingscircuits die allemnaal (net) anders werken en de een doet het super op MLCC, de ander op een mix etc etc.
Je kan niet naar dat vlakje net onder de chip kijken (daar zitten veel relevante caps, maar rest van het board zitten ze ook) en dan zien dit is goed, dit is slecht

• Anakin_
  • Laatst online: 24-05-2023
GG85 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:06:
[...]

Heb het gelezen en hij heeft een goed punt maar de conclusie die er wordt getrokken (koop een kaart met alleen een bepaald type condensator) is veel te kort door de bocht.
Heb, vanuit mijn professie, op Reddit een reactie geschreven:

[...]
Ja want via een beetje googlen kom ik deze afbeelding tegen en vanuit dat plaatje zou je zeggen dat de poscap (zwarte condensator) beter is dan die gele/gouden condensator....
Dus nu begrijp ik er al helemaal niks meer van :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr5x3NDo_ROven9tSHLCTFBMRHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AQr8IS8BiDQmcroWwBpmeKI5.png?f=user_large

Ik zag dat de ASUS 6 x MLCC heeft en de Gigabyte OC die ik in pre order heb 6 x poscap

Op de tech websites waarin de 3080 crashes worden vermeld worden de volgende merken genoemd
Zotac Trinity,MSI Ventus 3X OC en EVGA-kaarten.

Dus (nouwelijks) niet bij de ASUS en Gigabyte (gelukkig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squirtle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 19:05
Ikzelf sta ook in de wachtrij bij Megekko voor een Asus 3080. Alleen zie ik op de Megekko site POSCAPs

https://www.megekko.nl/pr...10G-GAMING-Videokaart.jpg

Wanneer ik op de Asus site kijk zijn het de MLCC. Het is niet dat ik de kaart ga annuleren omdat ik 50 Mhz moet "underclocken". (totdat er een BIOS fix is die dit doet) Maar ik ben wel benieuwd of er mensen met de Asus kaart zijn en kunnen verifieren dat ze de MLCC-variant hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 09:36
Misschien heeft Asus dit voortijdig ontdekt en daarom de release moeten vertragen. Als je kijkt naar de promo foto's zie je nog de goedkope parts.

Als je op de video van der8auer kijkt zijn deze al vervangen.

• JCreations
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 09:36
Squirtle schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:13:
Ikzelf sta ook in de wachtrij bij Megekko voor een Asus 3080. Alleen zie ik op de Megekko site POSCAPs
Check de review van Guru3d. Hier zie je de werkelijke layout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Anakin_ schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:10:
[...]

Ja want via een beetje googlen kom ik deze afbeelding tegen en vanuit dat plaatje zou je zeggen dat de poscap (zwarte condensator) beter is dan die gele/gouden condensator....
Dus nu begrijp ik er al helemaal niks meer van :?

[Afbeelding]

Ik zag dat de ASUS 6 x MLCC heeft en de Gigabyte OC die ik in pre order heb 6 x poscap

Op de tech websites waarin de 3080 crashes worden vermeld worden de volgende merken genoemd
Zotac Trinity,MSI Ventus 3X OC en EVGA-kaarten.

Dus (nouwelijks) niet bij de ASUS en Gigabyte (gelukkig)
toon volledige bericht
Dat plaatje gaat alleen over het piezo-elektrisch effect van een MLCC. Dat ding heeft meer karakteristieken dan alleen dat :)

Sterker nog: in de meeste designs is piezo elektrisch gedrag een van de minst belangrijke parameters

[ Voor 5% gewijzigd door GG85 op 26-09-2020 00:28 ]

Pagina: 1 ... 3 ... 8 Laatste