Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
MSI ventus verschillende foto's :

https://i.imgur.com/7bQjBY6.png

De laatste is de meest recente en toont een wijziging en die is die ze dan ook verscheept hebben.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Is het nu wel of niet verstandig te wachten... Volgens mij zijn de wachtrijen vrij lang, neem aan dat met 1-2 weken er wel bericht komt met vervolg stappen hierover?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoThankYou
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:19
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:55:
Is het nu wel of niet verstandig te wachten... Volgens mij zijn de wachtrijen vrij lang, neem aan dat met 1-2 weken er wel bericht komt met vervolg stappen hierover?
Bij de meeste nieuwe producten is het verstandig om te wachten, precies om dit soort mankementen te ontwijken. Helaas is er wel een risico dat de 3080 in prijs zal stijgen en wie weet hoe lang het duurt tot die prijs weer daalt. Wij hebben nog soort van geluk dat Alternate de prijzen niet omhoog heeft gegooid, zoals ze dat bij veel webshops (inclusief Alternate.be) wel hebben gedaan.

Persoonlijk vind ik die lange wachtrij wel chill. Zo kan ik lekker zien wat de problemen van de kaart zijn en wat AMD aankondigt. En als het te snel gaat vraag ik misschien wel aan Alternate om mij naar achteren te plaatsen.

• zar
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:09
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 00:55:
Ik denk dat je in principe wel veilig kan pre-orderen. Je hebt je kaart waarschijnlijk pas over een maand of twee en ik ga er vanuit dat aangezien dit probleem zo uitgebreid op tafel is gelegd dat er wel stappen worden ondernomen (dat moet wel).

Je kunt de pre-order dan eventueel altijd nog annuleren of je kunt wachten op AMD en kijken wat die op de markt brengt, het hangt echt van je plannen af.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 00:15
Bizar dat men €800+ betaalt voor een product waar ze dan alsnog op een onderdeel van €2 weten te bezuinigen. Man man man, wat een smerige hebzucht.

• Acroynum
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 10:21
Zo te lezen hoeft het niet persee aan de condesator's.
Mensen hebben het blijkbaar ook met de FE.

https://www.nvidia.com/en...crashing-across-all-titl/

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 16:24
Hmm. Heb rond zitten neuzen maar ik begin me toch af te vragen if dit wel het probleem is. Buiten review samples om was pre productie modellen zijn hebben de meeste toch 5+1 of 4+2.

Hier een lijst met layout van kaarten in het wild:

https://www.reddit.com/r/...ts/izhpvs/comment/g6jivta

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:32
Gisteren zonder deze info te hebben de bestelling voor de TUF OC uitgezet. Hopelijk is dit het enige probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaiseCain
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-05 20:27
EVGA bericht over problemen met hun kaart(en): https://forums.evga.com/M...080-POSCAPs-m3095238.aspx

Dus Igor heeft helaas gelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

GG85 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 23:51:
Sorry mensen maar wft!?How about jumping to conclusions?

Ik post een heel verhaal over hoe het heel goed mogelijk is dat er problemen in de power delivery zijn maar dat de conclusie "MLCC is goed, al het andere slecht, er moeten alleen maar MLCC's op zitten" veel te kort door de bocht is maar nee hoor, we praten allemaal de bekende youtubers na (die goed kunnen overclocken maar eerlijk is eerlijk, nog nooit een stukje elektronica ontworpen hebben) die op hun beurt weer alle nuance uit het stuk van IgorsLab (die zo lijkt het wel weet waar ie het over heeft) halen..
You are famous now: https://videocardz.com/ne...0-crash-to-desktop-issues

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

• Hanky74
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:54

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
William/Ax3 in "[ZT][Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

Kwam deze post tegen misschien interessant voor hier? Dit topic is hard gegaan zeg poe ben blij dat ik geen glitchy day one kaart heb gehaald.

Dus schijnbaar toch herleidbaar naar ripple in voedingen doordat er bespaard is op filtering op kaarten.

Ben toch wel benieuwd wat we gebeurd met een voedings klasse hoge als je niet te ver weg woont wil ik mijn hx750i weleens meenemen kabels zijn direct plug en pray.

En misschien had ik iets verder moeten lezen haha, ach schijnbaar zat ik er toch niet zo ver vanaf met de pstates frequentie en load, het beeld zag er al bekend uit van zware overclocks welke vrm limted waren.

[ Voor 51% gewijzigd door TRAXION op 26-09-2020 08:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29

GG85

.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-05 15:02
Statement van EVGA:
Hi all,

Recently there has been some discussion about the EVGA GeForce RTX 3080 series.

During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped.

But, due to the time crunch, some of the reviewers were sent a pre-production version with 6 POSCAP’s, we are working with those reviewers directly to replace their boards with production versions.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 series with 5 POSCAPs + 10 MLCC solution is matched with the XC3 spec without issues.

Also note that we have updated the product pictures at EVGA.com to reflect the production components that shipped to gamers and enthusiasts since day 1 of product launch.
Once you receive the card you can compare for yourself, EVGA stands behind its products!

Thanks
EVGA
Toch wel iets mee dus

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Heeft er iemand problemen met de TUF of ROG STRIX?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• zar
TRAXION schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 08:46:
William/Ax3 in "[ZT][Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

Kwam deze post tegen misschien interessant voor hier? Dit topic is hard gegaan zeg poe ben blij dat ik geen glitchy day one kaart heb gehaald.

Ben toch wel benieuwd wat we gebeurd met een voedings klasse hoge als je niet te ver weg woont wil ik mijn hx750i weleens meenemen kabels zijn direct plug en pray.
Hey, bedankt dat is erg aardig. Ik heb de kaart echter al op de post gedaan terug naar de verkoper, dus helaas kan ik er niets meer mee testen. Toch bedankt!

• zar
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:45:
Heeft iemand al een ROG STRIX? Ik dacht dat die pas in oktober uitkomen en alleen pre-orders mogelijk zijn. Zover ik weet zijn alleen de TUF kaarten momenteel uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:40

spartacusNLD

This is Sparta!!

GG85 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:32:
[...]
Lol, internet fame yoehoe _/-\o_ :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RT6OjNwL96YvyBKRg7nTVRI_4UM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bhbOyWl8juTAuIu0KG3YJcAE.png?f=user_large

wat jij al zij dus..

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 5700X3D | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:18
Buitenom deze post kan ik niks vinden over FE’s die ook CTD issues hebben.

Tijdens de reviews ook helemaal niks over genoemd, bij geen enkele kaart niet.

Sponsored content much.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 21:43

PaYnE81

XBL VandalizerNL

Buildzoid heeft zijn uitleg achter de claim van het Igor's "PosCaps" uitleg.

YouTube: My thoughts on the RTX 3080/3090 core bypass capacitor configuration...

Lijkt er op dat nVidia mogelijk niet duidelijk is geweest naar AIBs over design spec of dat AIBs zijn afgeweken van de spec of de overclocks niet voldoende hebben getest

• NoThankYou
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:45:
Op het 'For Honor' forum van Ubisoft is er één gebruiker met een TUF die crasht naar de desktop, alsook mensen met andere 3080 kaarten die hetzelfde ervaren. Dat kan ook aan de specifieke game of specifieke kaart liggen. Maar ik denk dat ASUS-gebruikers niet te vroeg moeten juichen. Het zou zomaar kunnen dat de kaarten van ASUS hetzelfde probleem hebben, wellicht in mindere mate. We zullen het de komende weken wel merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 09:51:
[...]

Heeft iemand al een ROG STRIX? Ik dacht dat die pas in oktober uitkomen en alleen pre-orders mogelijk zijn. Zover ik weet zijn alleen de TUF kaarten momenteel uit.
Nee, nog niet te verkrijgen de STRIX.

@DutchWing bij de TUF OC, is het handig dat er een schakelaar zit voor performance of silent(quiet) mode.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

NoThankYou schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:40:
[...]

Op het 'For Honor' forum van Ubisoft is er één gebruiker met een TUF die crasht naar de desktop, alsook mensen met andere 3080 kaarten die hetzelfde ervaren. Dat kan ook aan de specifieke game of specifieke kaart liggen. Maar ik denk dat ASUS-gebruikers niet te vroeg moeten juichen. Het zou zomaar kunnen dat de kaarten van ASUS hetzelfde probleem hebben, wellicht in mindere mate. We zullen het de komende weken wel merken.
Het kan natuurlijk ook andere oorzaken hebben. Niet alle crashes op 30xx systemen zullen gerelateerd zijn aan de GPU.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• TRAXION
NoThankYou schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:40:
[...]

Hele volksstammen met voedingen van +5 jaar oud laat ze eerst maar eens kijken hoeveel % ook daadwerkelijk bij de gpu ligt en of de rest van het systeem.

Het nu allemaal op nvidia schuiven vind ik iets te makkelijk, er zullen vast falende kaarten zijn maar durf zeker te stellen dat er vast en zeker genoeg andere oorzaken kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoThankYou
Zolang het bij één persoon blijft, is het inderdaad waarschijnlijker dat er een andere oorzaak is. En dat zal nog steeds gelden als maar 1% van de TUF-bezitters problemen hebben. Ik zeg alleen maar dat het nog te vroeg is om vast te stellen dat Asus een veilige keuze is. Als mensen op basis van de informatie die we nu hebben besluiten om voor Asus te kiezen, dan snap ik dat. Maar alsnog is het verstandig om te beseffen dat het om een nieuw product gaat, waardoor we een heleboel gewoon nog niet weten. Vooral nu er nog een zeer beperkt aantal eigenaren zijn.

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

TRAXION schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 11:51:
[...]

Hele volksstammen met voedingen van +5 jaar oud laat ze eerst maar eens kijken hoeveel % ook daadwerkelijk bij de gpu ligt en of de rest van het systeem.

Het nu allemaal op nvidia schuiven vind ik iets te makkelijk, er zullen vast falende kaarten zijn maar durf zeker te stellen dat er vast en zeker genoeg andere oorzaken kunnen zijn.
Ook rekening houdend met de Powerdraw van de nieuwe kaarten die niet misselijk is, 320W gemiddeld met pieken van 350W voor de 3080 waar dat bij vorige generaties 250W TDP max was :) (behalve de Titans)

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Bij 0,800v verbruikt de kaart al 292watt, bij 0,900 verbruikt de kaart 346watt. Hoe hoger de kaart klokt hoe hoger het voltage wordt, hoe hoger het voltage hoe instabieler de kaart wordt met als gevolg crashes.

Daarom zie je ook crashes bij een lage load, want dan klok de kaart het hoogst.

• Harold68
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 15:30
Ik denk dat je systeem in topconditie moet zijn. Reviewers en dat zijn er nogal wat, hebben geen problemen gemeld, terwijl de nieuwe kaarten een hele Test procedure hebben doorlopen met vele uren op topniveau gedraaid. Zij hebben geen pc's die al een aantal jaren oud zijn. Het blijft vreemd dat dit door geen enkele reviewer is gemeld! Dus ik heb goede hoop als ik binnenkort de MSI gaming x Trio in ontvangst mag nemen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:23:
Ik denk dat je systeem in topconditie moet zijn. Reviewers en dat zijn er nogal wat, hebben geen problemen gemeld, terwijl de nieuwe kaarten een hele Test procedure hebben doorlopen met vele uren op topniveau gedraaid. Zij hebben geen pc's die al een aantal jaren oud zijn. Het blijft vreemd dat dit door geen enkele reviewer is gemeld! Dus ik heb goede hoop als ik binnenkort de MSI gaming x Trio in ontvangst mag nemen.
Die heeft ook deze problemen, het is allemaal heel vaag... Het maakt wel de keuze pre-order ja of nee enorm lastig 8)7 :?

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zelf zou ik de kaart iets underclocken, het is alsnog een stuk sneller dan de 2080Ti.. en dan verbuik je minder en blijft je kaart koeler. Intussen kun je afwachten hoe dit opgelost gaat worden, want mocht er vanuit de fabriek iets fout zijn gegaan, heb je recht op garantie.

...

• zar
Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:23:
Ik heb zelf een high end PC build die pas een jaartje oud is (te zien op mijn profiel).

Mensen hebben ook meerdere PSU’s en dergelijke geprobeerd maar toch blijven de crashes. Ik denk dat er heus gevallen zijn waarbij de PSU het probleem is of er een ander instabiliteit probleem is met de PC. Maar in dit geval is het toch echt vrij duidelijk een probleem aan de kant van veel van de 3080 videokaarten.

Veel benchmarks werken bovendien ook gewoon maar daar worden de clock snelheden vaak niet zo hoog geboost als in daadwerkelijke gaming sessies.

[ Voor 7% gewijzigd door zar op 26-09-2020 12:39 ]

• Harold68
We gaan het zien. Mijn systeem is 1 jaar oud. Altijd MSI kaarten gehad, nooit problemen gehad. MSI houd het op driver issue. Ik ontvang de kaart binnenkort en ik denk dat er dan wel een driver update is geweest. Stock er in er rammen maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Verplaatst want modbreak van collega. ;)
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:35:
Klopt de referentie specs waren gewoon niet voldoende voor hogere clocks. Nvidia heeft wel 5 cheap, 1 goed dacht ik op de kaart. Beiden partijen zijn schuldig, Nvidia met slechte referentie specs en de AIB's voor het meest cheape willen.
Dit is dus te simpel. Het is niet de ene is goedkoop, de ander duur. Het is een ontwerpfout die sommige AIB's, in ieder geval ASUS en EVGA, hebben ontdekt, anderen zoals MSI hebben het gemist. Wat ik hier eigenlijk het opvallende vind is hoe dit kon gebeuren. Buildzoid wijst er namelijk op dat Nvidia blijkbaar elk PCB van een AIB wil verifiëren en blijkbaar heeft Nvidia dit dus ook gemist. Dat maakt het natuurlijk helemaal interessant. Het verklaard ook waarom bijvoorbeeld EVGA, Nvidia nu onder de bus lijkt te gooien. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• zar
Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:43:
We gaan het zien. Mijn systeem is 1 jaar oud. Altijd MSI kaarten gehad, nooit problemen gehad. MSI houd het op driver issue. Ik ontvang de kaart binnenkort en ik denk dat er dan wel een driver update is geweest. Stock er in er rammen maar.
Heeft MSI al iets gezegd over dit probleem dan? :o zou je de bron kunnen delen?

• Harold68
Haastige spoed om AMD voor te zijn. Nvidia schijnt m nogal fors te knijpen voor big navi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harold68
Stomme telefoon.

Google op rtx 3080 problems.

Stuk op videocardz. Com.

Respond manufactors. Daar staat wat de diverse uitgevers er over zeggen.

[ Voor 92% gewijzigd door Harold68 op 26-09-2020 12:59 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:48:
Haastige spoed om AMD voor te zijn. Nvidia schijnt m nogal fors te knijpen voor big navi?
Gezien de mankementen en gewoon de tijd wat AIB’s hadden om te testen etc. Wijst alles erop dat ze gewoon veel te gehaast waren... Jammer dat AIB’s hierin meegingen en niet gewoon hadden gezegd, jammer Nvidia maar aan deze onzin doen wij niet mee.

[ Voor 20% gewijzigd door DutchWing op 26-09-2020 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymmv
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 14:23
Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:48:
Dit probleem heeft waarschijnlijk een andere reden. Nvidia was zo bang voor het vroegtijdig lekken van benchmarks dat absoluut niemand, dus ook geen derde partijen beta drivers voor de 3080/90 kregen om hun kaarten mee te testen. AIB partners waren volledig afhankelijk van Nvidia's testtools die aangaven of hun videkoaarten binnen de specs werkten. Om de een of andere reden konden de tools van Nvidia deze crashes dus niet voorspellen. Het lijkt erop dat deze problemen pas zichtbaar werden toen Nvidia de drivers vrijgaf zodat reviewers de RTX3080 FE konden testen. Dat was dus ook het moment dat Asus, EVGA, etc eindelijk de drivers ontvingen en waarschijnlijk toen pas het probleem ontdekten.

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:23
Wat een reacties hierboven.

Even samengevat, als je nu dus een RTX aftermarket van de 3k serie wil zonder kans op CTD. Dan moet je voor ASUS of EVGA gaan?

• Egalia
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-12-2020
Weet iemand of de Inno3D GeForce RTX 3080 Twin X2 OC die betere MLCC dingen gebruikt?? Het is de enige kaart die in mijn kast past :(

• zar
MetalSonic schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:02:
Wat een reacties hierboven.

Even samen gevat, als je nu dus een RTX aftermarket van de 3k serie wil zonder kans op CTD. Dan moet je voor ASUS of EVGA gaan?
Het is niet confirmed dat Asus of EVGA kaarten geen crashes/issues hebben maar het lijkt erop dat de problemen bij die twee een stuk minder voorkomen, wat misschien dus te maken heeft met de capacitors.

Ik heb er zelf voor gekozen mijn MSI kaart te retourneren en openstaande reserve MSI pre-order te annuleren en voor een ASUS kaart te gaan - zal nog wel even duren helaas voordat ik die binnen heb.

• Harold68
Helaas kan er op dit moment geen garantie worden gegeven. Buiten dat denk ik als je nu pre orderd je volgend jaar pas uitgeleverd krijgt. Het was 2 keer Black Friday op de rtx 3080 kaart. Moet je voorstellen. Er wordt uitgeleverd op volgorde. Ik heb nl. voor mijzelf de webshop gebeld. 13de op de wachtlijst. Ik was snel en nog niet snel genoeg.

• Marcel317
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:03
Egalia schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:05:
Weet iemand of de Inno3D GeForce RTX 3080 Twin X2 OC die betere MLCC dingen gebruikt?? Het is de enige kaart die in mijn kast past :(
Inno3D gebruikt één MLCC en 5 SP-CAPS.

• Harold68
zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:07:
[...]

Het is niet confirmed dat Asus of EVGA kaarten geen crashes/issues hebben maar het lijkt erop dat de problemen bij die twee een stuk minder voorkomen, wat misschien dus te maken heeft met de capacitors.

Ik heb er zelf voor gekozen mijn MSI kaart te retourneren en openstaande reserve MSI pre-order te annuleren en voor een ASUS kaart te gaan - zal nog wel even duren helaas voordat ik die binnen heb.
Dus niet wachten op driver update?

• vinny98
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-02 01:07
Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:10:
[...]

Hetgene is dat ik wel wil wachten, maar ik heb maar 14 dagen retourrecht... Man Msi laat alsjeblieft van je horen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:36:
[...]

Ik heb zelf een high end PC build die pas een jaartje oud is (te zien op mijn profiel).

Mensen hebben ook meerdere PSU’s en dergelijke geprobeerd maar toch blijven de crashes. Ik denk dat er heus gevallen zijn waarbij de PSU het probleem is of er een ander instabiliteit probleem is met de PC. Maar in dit geval is het toch echt vrij duidelijk een probleem aan de kant van veel van de 3080 videokaarten.

Veel benchmarks werken bovendien ook gewoon maar daar worden de clock snelheden vaak niet zo hoog geboost als in daadwerkelijke gaming sessies.
Punt is dat er natuurlijk ook gewoon defecte kaarten zijn. De vraag is als je de problemen eruit haalt door slechte PSU, of bijvoorbeeld moederbord issues, of er dan uiteindelijk nog zoveel kaarten zijn die echt problemen hebben, dat het niet verklaard kan worden door normale productie fouten.

En misschien ook wel hoor, misschien is er een systematisch probleem, en misschien wordt het door caps veroorzaakt. Maar het bewijs daarvoor is momenteel echt flinterdun. Laat maar wat van die Youtubers die er zo zeker van zijn eens capaciteiten wisselen bij kaart die CTDs heeft, en dan moet het zo duidelijk zijn of die caps echt de oorzaak zijn. En moet best te doen zijn, die caps vervangen.

• Egalia
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-12-2020
Marcel317 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:09:
[...]

Inno3D gebruikt één MLCC en 5 SP-CAPS.
Dat is voor de Ichill kaarten idd. Maar voor deze versie waar ik het over heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zar
Harold68 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:10:
[...]

Nope, wilde eerst wel wachten maar ben inmiddels de onzekerheid en problemen zat dus heb besloten gebruik te maken van mijn herroepingsrecht. Het product heeft een probleem binnen het herroepingsrecht-termijn dus ze moeten wel mijn geld terug geven.

• Cheesestring
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-06-2023
Is er al iets bekent over de Gigabyte RTX 3080 10GB, Gaming OC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 21:56
Cheesestring schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:23:
Zover ik heb kunnen zien op:

https://www.reddit.com/r/...nd_instabilities/g6jivta/

Bestaat de Gigabyte volledig uit POSCAP's. Het is echter onduidelijk of hier ook de crashes bij zijn, ik heb tot op heden weinig gehoord over de Gaming OC. Zover ik kan zien zijn er ook bizar weinig geleverd (uitgaande van het levertijden topic).

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 09:01
Cheesestring schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:23:
In het andere topic heeft Maarten120188 een link gedeeld van iemand die problemen meld met MW op twitter.

https://twitter.com/RexxReviews/status/1309624942711971842

Geeft redelijk weinig informatie, dus lastig op waarde te schatten. Voor de rest niets kunnen vinden.

Heb zelf ook een Gaming OC en heb 0 problemen in welke engine dan ook. Behoorlijk wat Mechwarrior 5 gespeeld (ook DX12), vandaag even een uurtje Metro Exodus (ook DX12), wederom zero issues. Boost clocks boven de 2ghz, max temp 77 graden.

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-06 21:56
Zarkov schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:44:
[...]

In het andere topic heeft Maarten120188 een link gedeeld van iemand die problemen meld met MW op twitter.

https://twitter.com/RexxReviews/status/1309624942711971842

Geeft redelijk weinig informatie, dus lastig op waarde te schatten. Voor de rest niets kunnen vinden.

Heb zelf ook een Gaming OC en heb 0 problemen in welke engine dan ook. Behoorlijk wat Mechwarrior 5 gespeeld (ook DX12), vandaag even een uurtje Metro Exodus (ook DX12), wederom zero issues. Boost clocks boven de 2ghz, max temp 77 graden.
Kan je ook eens een test doen in Warzone? Geen idee of het wellicht juist meer voor komt met games waar raytracing een ding is?

• srekaewt
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 13:48
De Priester schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 14:32:
[...]

Zover ik heb kunnen zien op:

https://www.reddit.com/r/...nd_instabilities/g6jivta/

Bestaat de Gigabyte volledig uit POSCAP's. Het is echter onduidelijk of hier ook de crashes bij zijn, ik heb tot op heden weinig gehoord over de Gaming OC. Zover ik kan zien zijn er ook bizar weinig geleverd (uitgaande van het levertijden topic).
Net Heaven 4 uur laten draaien met 40Mhz overclock. Geen probleem.

Weten jullie wat ik nog meer kan testen?

STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:30
srekaewt schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:16:
[...]

Net Heaven 4 uur laten draaien met 40Mhz overclock. Geen probleem.

Weten jullie wat ik nog meer kan testen?
Het gaat toch mis als er weinig vermogen wordt getrokken met een hoge kloksnelheid?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• srekaewt
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-04 13:48
winwiz schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:23:
[...]

Het gaat toch mis als er weinig vermogen wordt getrokken met een hoge kloksnelheid?
Ja, clockspeed spikes die optreden. Ik heb dat in Heaven niet gezien, dus misschien geen goede test.

STRIX B550-f gaming | 5900X | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x g.skill f4-3600c15d-16gtz

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-05 09:01
De Priester schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:02:
[...]

Kan je ook eens een test doen in Warzone? Geen idee of het wellicht juist meer voor komt met games waar raytracing een ding is?
Sure, duurt wel even want is blijkbaar 125 GB om te downloaden. Lijkt mij overigens extreem onwaarschijnlijk dat Ray tracing er iets mee te maken heeft. Het probleem lijkt zich voornamelijk voor te doen bij kaarten die boven de 2 ghz boosten incl. bijbehorend stroomverbruik. Daarnaast hebben zowel MW5 als Metro:Exodus ook ray tracing.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zarkov schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:27:
[...]

Sure, duurt wel even want is blijkbaar 125 GB om te downloaden. Lijkt mij overigens extreem onwaarschijnlijk dat Ray tracing er iets mee te maken heeft. Het probleem lijkt zich voornamelijk voor te doen bij kaarten die boven de 2 ghz boosten incl. bijbehorend stroomverbruik. Daarnaast hebben zowel MW5 als Metro:Exodus ook ray tracing.
Warzone had ook met mijn GTX 1080 dit probleem, drivers vanmorgen ge-update en nog geen problemen ervaren, Warzone is sowieso driver gevoelig blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:22
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:44:
Verplaatst want modbreak van collega. ;)

[...]

Dit is dus te simpel. Het is niet de ene is goedkoop, de ander duur. Het is een ontwerpfout die sommige AIB's, in ieder geval ASUS en EVGA, hebben ontdekt, anderen zoals MSI hebben het gemist. Wat ik hier eigenlijk het opvallende vind is hoe dit kon gebeuren. Buildzoid wijst er namelijk op dat Nvidia blijkbaar elk PCB van een AIB wil verifiëren en blijkbaar heeft Nvidia dit dus ook gemist. Dat maakt het natuurlijk helemaal interessant. Het verklaard ook waarom bijvoorbeeld EVGA, Nvidia nu onder de bus lijkt te gooien. ;)

[YouTube: My thoughts on the RTX 3080/3090 core bypass capacitor configurations and crashing/instability]
Moet dat natuurlijk het probleem wel zijn, o.a. Hardware Unboxed lijkt daaraan te twijfelen.

Ik krijg het idee dat er nu mogelijk geprobeerd wordt vrij snel conclusies te trekken, misschien wel te snel.

Verder denk ik wat het probleem ook is er mogelijk wel een simpele oplossing is met bios updates of driver updates.

• Vincent Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
Luxicon schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:34:
Zelf zou ik de kaart iets underclocken, het is alsnog een stuk sneller dan de 2080Ti..
Stuk sneller zelfs, gewaagd.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:31:
[...]

Moet dat natuurlijk het probleem wel zijn, o.a. Hardware Unboxed lijkt daaraan te twijfelen.
[Twitter]

Ik krijg het idee dat er nu mogelijk geprobeerd wordt vrij snel conclusies te trekken, misschien wel te snel.

Verder denk ik wat het probleem ook is er mogelijk wel een simpele oplossing is met bios updates of driver updates.
Die had ik ook allang gezien. Punt is alleen dat meerdere AIB's al hebben aangeven dat ze problemen hadden met bepaalde configuraties van caps en ze op het laatste moment met aanpassingen moesten komen. Er is dus iets mis. :)

Het kan ook dat er andere problemen ernaast spelen zoals driver instabiliteit. Het doemscenario kan ook nog. Dat zou zijn dat Nvidia dit zelf niet wist en dat alle GA102 based videokaarten potentieel instabiel zijn. Dat zou kunnen omdat Nvidia blijkbaar dus elk PCB ontwerp verifieert en al die modellen die wel problemen hebben, dus ook goedgekeurd moeten zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Ja, of klopt dit niet?

...

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:38:
[...]

Die had ik ook allang gezien. Punt is alleen dat meerdere AIB's al hebben aangeven dat ze problemen hadden met bepaalde configuraties van caps en ze op het laatste moment met aanpassingen moesten komen. Er is dus iets mis. :)

Het kan ook dat er andere problemen ernaast spelen zoals driver instabiliteit. Het doemscenario kan ook nog. Dat zou zijn dat Nvidia dit zelf niet wist en dat alle GA102 based videokaarten potentieel instabiel zijn. Dat zou kunnen omdat Nvidia blijkbaar dus elk PCB ontwerp verifieert en al die modellen die wel problemen hebben, dus ook goedgekeurd moeten zijn.
Als dat inderdaad zo is wel ja, alleen heb ik alleen Buildzoid volgens mij dat horen stellen, ik ga er dus niet direct vanuit dat dit ook 100% zo is. Al zou ik het wel redelijk normaal vinden als dit zo zou zijn en zou dat eigenlijk al zo graag zien. Dat zou dan wel een blunder zijn van Nvidia, maar goed, eerst maar eens zien of het probleem wel 100% de caps is, of dat het een mogelijke mix is van caps, te hoge overclocks ,drivers en mogelijk ook nog andere zaken. Zo lees ik ook her en der dat mogelijk verouderde voedingen ook een invloed kunnen hebben.

Ik ga zeker niet zeggen dat het niet aan de caps zou liggen, maar ik vind ook dat er nog te weinig informatie is om het met grote zekerheid alleen toe te wijzen aan de toegepaste caps.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 26-09-2020 15:43 ]

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-06 14:29
Van wat ik heb gelezen zat EVGA al bovenop de issue, en zouden de kaarten die geshipped worden niet die issues moeten hebben zoals bij de pre-production boards voor reviewers.

wat sources:

https://twitter.com/EVGA_JacobF/status/1309705855089008641

https://forums.evga.com/M...080-POSCAPs-m3095238.aspx

• Dennism
Zinvol schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:44:
Van wat ik heb gelezen zat EVGA al bovenop de issue, en zouden de kaarten die geshipped worden niet die issues moeten hebben zoals bij de pre-production boards voor reviewers.

wat sources:

https://twitter.com/EVGA_JacobF/status/1309705855089008641

https://forums.evga.com/M...080-POSCAPs-m3095238.aspx
Als ik dan bijv. de video van Buildzoid zie vraag ik me echter wel af hoeveel waarde zo'n post heeft.
Buildzoid geeft aan dat geen van deze GPU's überhaupt uitgevoerd is met POSCAP's. Als dan een, verwacht ik, marketeer dan post dat hun kaarten niet 6 maar slechts 4 of 5 POSCAP's heeft dan vraag ik me af of dat niet meer een marketing verhaaltje is dan een engineering verhaal.

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:17
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:29:
[...]

Warzone had ook met mijn GTX 1080 dit probleem, drivers vanmorgen ge-update en nog geen problemen ervaren, Warzone is sowieso driver gevoelig blijkt.
En overclock gevoelig.

Stay hungry, stay foolish!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:42:
[...]

Als dat inderdaad zo is wel ja, alleen heb ik alleen Buildzoid volgens mij dat horen stellen, ik ga er dus niet direct vanuit dat dit ook 100% zo is. Al zou ik het wel redelijk normaal vinden als dit zo zou zijn en zou dat eigenlijk al zo graag zien. Dat zou dan wel een blunder zijn van Nvidia, maar goed, eerst maar eens zien of het probleem wel 100% de caps is, of dat het een mogelijke mix is van caps, te hoge overclocks ,drivers en mogelijk ook nog andere zaken. Zo lees ik ook her en der dat mogelijk verouderde voedingen ook een invloed kunnen hebben.

Ik ga zeker niet zeggen dat het niet aan de caps zou liggen, maar ik vind ook dat er nog te weinig informatie is om het met grote zekerheid alleen toe te wijzen aan de toegepaste caps.
Ik denk dat het een deel van het probleem is. Het is wel erg tekenend dat EVGA niet in de eerste review cycle zat en hiermee kwam. Idem voor ASUS die het heel snel aangepast lijken te hebben en de problemen met in ieder geval MSI. Het doemscenario, daar wil ik voorlopig ook niet aan, maar het is denk ik meer dan comptabiliteit of driverproblemen die het simpel oplossen. Daarvoor zeggen de AIB's nu eigenlijk te veel.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:48:
[...]

Als ik dan bijv. de video van Buildzoid zie vraag ik me echter wel af hoeveel waarde zo'n post heeft.
Buildzoid geeft aan dat geen van deze GPU's überhaupt uitgevoerd is met POSCAP's. Als dan een, verwacht ik, marketeer dan post dat hun kaarten niet 6 maar slechts 4 of 5 POSCAP's heeft dan vraag ik me af of dat niet meer een marketing verhaaltje is dan een engineering verhaal.
Poscaps is een benaming van Panasonic voor een eigen editie van SPCAP's. POSCAPs zijn dus SPCAPS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
bierschuit schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:11:
[...]

Poscaps is een benaming van Panasonic voor een eigen editie van SPCAP's. POSCAPs zijn dus SPCAPS.
Dat is inderdaad wat buildzoid zegt, POSCAP's zijn SPCAP's, echter niet iedere SPCAP is een POSCAP (Want POSCAP is panasoic) en geen van de GPU's gebruiken volgens hem POSCAP's, en dat is mijn inziens iets waar een engineer niet mee de fout in zou gaan, maar een marketeer mogelijk wel. En verhaaltjes geschreven door een marketeer hebben voor mij veel minder waarde dan wanneer een engineer van EVGA dit zou duiden.

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:10:
[...]

Ik denk dat het een deel van het probleem is. Het is wel erg tekenend dat EVGA niet in de eerste review cycle zat en hiermee kwam. Idem voor ASUS die het heel snel aangepast lijken te hebben en de problemen met in ieder geval MSI. Het doemscenario, daar wil ik voorlopig ook niet aan, maar het is denk ik meer dan comptabiliteit of driverproblemen die het simpel oplossen. Daarvoor zeggen de AIB's nu eigenlijk te veel.
In het geval dat het inderdaad voornamelijk aan de caps zpou liggen brengen ze voor bestaande kaarten mogelijk een nieuw vbios uit die de maximale boost states wat aanpast. Niet ideaal, maar voor zover ik kan zien wel gewoon binnen specs zolang de geadverteerde specs maar gehaald worden.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:18:
[...]

Dat is inderdaad wat buildzoid zegt, POSCAP's zijn SPCAP's, echter niet iedere SPCAP is een POSCAP (Want POSCAP is panasoic) en geen van de GPU's gebruiken volgens hem POSCAP's, en dat is mijn inziens iets waar een engineer niet mee de fout in zou gaan, maar een marketeer mogelijk wel. En verhaaltjes geschreven door een marketeer hebben voor mij veel minder waarde dan wanneer een engineer van EVGA dit zou duiden.
Ik denk zo dat de PR types met zulke gevoelige zaken, uitgebreid worden ingelicht door de technische staf en dat ze nog even controleren of de essentie van het bericht wel klopt. Immers gooide EVGA eigenlijk Nvidia onder de bus. Dat vinden ze bij Nvidia niet zo leuk. :z
Recently there has been some discussion about the EVGA GeForce RTX 3080 series.

During our mass production QC testing we discovered a full 6 POSCAPs solution cannot pass the real world applications testing. It took almost a week of R&D effort to find the cause and reduce the POSCAPs to 4 and add 20 MLCC caps prior to shipping production boards, this is why the EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 series was delayed at launch. There were no 6 POSCAP production EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 boards shipped.

But, due to the time crunch, some of the reviewers were sent a pre-production version with 6 POSCAP’s, we are working with those reviewers directly to replace their boards with production versions.
EVGA GeForce RTX 3080 XC3 series with 5 POSCAPs + 10 MLCC solution is matched with the XC3 spec without issues.

Also note that we have updated the product pictures at EVGA.com to reflect the production components that shipped to gamers and enthusiasts since day 1 of product launch. Once you receive the card you can compare for yourself, EVGA stands behind its products!
Die fabrikanten krijgen allemaal een uitgebreide specificatie en EVGA, nota bene een van AIB's die het dichtste bij Nvidia staat, gooit ze hier onder de bus. Ik kan me niet voorstellen dat zoveel AIB's de mist in zijn gegaan en dat het vervolgens niet te herleiden is tot een fout vanuit Nvidia. En zo kom je bij het doomscenario uit.

De vraag hier is vooral of kaarten zoals de TUF of FE ook crashen vanwege dit, of er ook andere factoren spelen. Ik zou ook niet snel naar een PSU wijzen omdat reviewers er echt wel voor zorgen dat ze met goede overkill PSU's werken en reserves hebben liggen. Zeker een bedrijf zoals Corsair zie ik ervoor aan dat ze PSU's aan reviewers geven. Die zie je namelijk te vaak. ;)

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01
Zucht zit nog in de wacht voor een gigabyte eagle.... maar begin me zorgen te maken.
Zijn er hier mensne die ook problemen hebben met deze kaart ??

Hoop dat dit allemaal mee gaat vallen.

• Dennism
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:30:
[...]

Ik denk zo dat de PR types met zulke gevoelige zaken, uitgebreid worden ingelicht door de technische staf en dat ze nog even controleren of de essentie van het bericht wel klopt. Immers gooide EVGA eigenlijk Nvidia onder de bus. Dat vinden ze bij Nvidia niet zo leuk. :z
Ik kan je uit ervaring vertellen dat je daar zeker niet altijd vanuit moet gaan.
De vraag hier is vooral of kaarten zoals de TUF of FE ook crashen vanwege dit, of er ook andere factoren spelen. Ik zou ook niet snel naar een PSU wijzen omdat reviewers er echt wel voor zorgen dat ze met goede overkill PSU's werken en reserves hebben liggen. Zeker een bedrijf zoals Corsair zie ik ervoor aan dat ze PSU's aan reviewers geven. Die zie je namelijk te vaak. ;)
Dat vraag ik me dus wel af, juist het feit dat geen enkele reviewer (voor zover ik weet) het over deze crashes heeft gehad doet mij eigenlijk vermoeden dat deze crashes niet in alle scenario's voorkomen. Pas nadat de kaarten in handen van consumenten zijn gekomen hoor je er pas over. Als de crashes in ieder scenario veelvuldig voorkomen had je de reviewers daar al veel eerder moeten over horen, dat had immers moeten opvallen tijdens al die uren benchmarken waar over je ze ieder filmpje weer hoort praten.

Juist doordat je van de reviewers niets hoorde doet mij denken dat de crashes juist bij "overkill" test opstellingen mogelijk minder voorkomen en dat ze nu, na mogelijke verdere testen deze crashes ook zien. Zeker ook omdat reviewers schijnbaar in bepaalde gevallen ook pre-prodcutie kaarten hebben ontvangen met juist, volgens deze informatie, niet toereikende CAP's en toch hoorde je in geen enkele review over frequentie chrashes of andere problemen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:18:
[...]

Was het niet de directeur van EVGA welke dit naar buiten bracht? (Althans informatie erover weergaf.)

• Dennism
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:42:
[...]

Was het niet de directeur van EVGA welke dit naar buiten bracht? (Althans informatie erover weergaf.)
Volgens mij was de titel van de poster op het EVGA forum "Product Manager".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancalime
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-02 20:18
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 15:31:
[...]

[Twitter]

HWU twijfelt altijd aan van alles en nogwat

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:42:
[...]

Ik kan je uit ervaring vertellen dat je daar zeker niet altijd vanuit moet gaan.

[...]

Dat vraag ik me dus wel af, juist het feit dat geen enkele reviewer (voor zover ik weet) het over deze crashes heeft gehad doet mij eigenlijk vermoeden dat deze crashes niet in alle scenario's voorkomen. Pas nadat de kaarten in handen van consumenten zijn gekomen hoor je er pas over. Als de crashes in ieder scenario veelvuldig voorkomen had je de reviewers daar al veel eerder moeten over horen, dat had immers moeten opvallen tijdens al die uren benchmarken waar over je ze ieder filmpje weer hoort praten.

Juist doordat je van de reviewers niets hoorde doet mij denken dat de crashes juist bij "overkill" test opstellingen mogelijk minder voorkomen en dat ze nu, na mogelijke verdere testen deze crashes ook zien. Zeker ook omdat reviewers schijnbaar in bepaalde gevallen ook pre-prodcutie kaarten hebben ontvangen met juist, volgens deze informatie, niet toereikende CAP's en toch hoorde je in geen enkele review over frequentie chrashes of andere problemen.
Je hoort JayzTwoCentz ineens zeggen dat hij rare dingen meemaakte etc, vind hem maar vaag... Geef dat dan aan in je review, anders word je in mijn ogen dik gesponsord ook al lieg je glas hard voor de camera van niet... Vind zijn filmpjes verder leuk maar soms is hij niet eerlijk!

• Ancalime
iets anders, zou dit hele probleem ook de reden kunnen zijn waarom we sommige kaarten (strix bv.) nog niet hebben gezien?

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

gideonv2901 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:49:
iets anders, zo dit hele probleem ook de reden kunnen zijn waarom we sommige kaarten (strix bv.) nog niet hebben gezien?
Strix heeft volgens mij een custom PCB design, dat zal ook mee geholpen hebben met de vertraging omdat nVidia al erg laat was richting AIB's

• zar
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:42:
[...]

[...]

Dat er bijna niets over bekend was bij de reviewers vind ik ook een beetje apart, maar in benchmarks werkte mijn 3080 ook prima, maar niet in games. Dus sommige benchmarks zijn misschien toch niet goed om stabiliteit te testen vergeleken met daadwerkelijke games.

Heb er verder geen verstand van hoor maar dat is in ieder geval wat mij opviel, veel mensen (en ik dus ook) konden prima 3D mark benchmarks en loops runnen zonder crashes — maar zodra we gingen gamen kregen we crashes.

• zar
gideonv2901 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:49:
iets anders, zo dit hele probleem ook de reden kunnen zijn waarom we sommige kaarten (strix bv.) nog niet hebben gezien?
Ik heb wel een beetje het idee dat ASUS misschien al een probleem had ontdekt en nog op tijd zijn geweest en de kaarten daarom een delay hebben vergeleken met andere AIB’s.

Wel zijn de TUF kaarten al verkocht, dus misschien ook niet. Maar ik denk dat het er best wel mee te maken kan hebben ja.

• PaYnE81

PaYnE81

XBL VandalizerNL

zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:04:
[...]

Dat er bijna niets over bekend was bij de reviewers vind ik ook een beetje apart, maar in benchmarks werkte mijn 3080 ook prima, maar niet in games. Dus sommige benchmarks zijn misschien toch niet goed om stabiliteit te testen vergeleken met daadwerkelijke games.

Heb er verder geen verstand van hoor maar dat is in ieder geval wat mij opviel, veel mensen (en ik dus ook) konden prima 3D mark benchmarks en loops runnen zonder crashes — maar zodra we gingen gamen kregen we crashes.
Wat ik heb gelezen lijkt de clock frequentie van de GPU ook een factor te zijn, boven de 2GHz boost clocks was problematisch met sommige workloads.

Het kan dus zijn dat 3DMark niet die 2GHz clock haalt door de load en powerlimit op de kaart en dat Game X,Y,Z dat wel haalt

• zar
PaYnE81 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:07:
[...]

Wat ik heb gelezen lijkt de clock frequentie van de GPU ook een factor te zijn, boven de 2GHz boost clocks was problematisch met sommige workloads.

Het kan dus zijn dat 3DMark niet die 2GHz clock haalt door de load en powerlimit op de kaart en dat Game X,Y,Z dat wel haalt
Dat is ongeveer wel wat er gebeurde inderdaad. Tijdens de benchmarks zat mijn clock speed rond de 1940Mhz maar tijdens games soms op 2040Mhz, heeft dus zeker wel iets met de boost-snelheid te maken inderdaad.

• Dennism
zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:04:
[...]

Het gros van de tests zijn echter games. volgens mij testen o.a. GN en HWU (en ook anderen) geen of vrijwel geen zaken zoals 3d mark, maar voornamelijk games (HWU bijv, uit mijn hoofd iets van 14 of 16 games) waarbij Steve iedere keer weer aangeeft hoeveel uren hij wel weer niet bezig geweest is met games testen.

Ik zie het kunnen draaien van bijv. 3d mark dan ook niet direct als een verklaring.

• Boxman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 16:57
gideonv2901 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:44:
[...]

HWU twijfelt altijd aan van alles en nogwat
En zijn daarmee het wetenschappelijkst en betrouwbaarst van alle reviewers. Ze zijn als een van de weinigen in staat zeer kritisch te zijn naar zichzelf en wat ze uitbrengen, en zijn in beginsel op zoek naar de waarheid ipv als eerste te willen publiceren. Dit maakt ze ook groot. Ze zijn gewoon goed in wat ze doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Boxman op 26-09-2020 17:12 ]

Ryzen 7950X3D | X670E Steel Legend | 64GB (2x32 M-die) DDR5-6000C30 | RTX 3090 | Seasonic Prime 1300W | Custom Loop CPU+GPU+RAID Watercooling 2x360mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 16:46:
[...]

Je hoort JayzTwoCentz ineens zeggen dat hij rare dingen meemaakte etc, vind hem maar vaag... Geef dat dan aan in je review, anders word je in mijn ogen dik gesponsord ook al lieg je glas hard voor de camera van niet... Vind zijn filmpjes verder leuk maar soms is hij niet eerlijk!
Dit is exact wat ik dacht, en dan ook bij Hardware Unboxed die nu best wel naar de voorgrond treden op social media en als enige beweren dat ook de FE dit probleem heeft.

Lekkere onafhankelijke review dan.

Ook Tech Jesus heb ik er niet over gehoord.

Ze draaien daar ook gewoon games als workload en als je constant CTD’d neem ik aan dat je wel kan noemen dat het maken van de grafiekjes een uitdaging was..?

• Dennism
Boxman schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:11:
[...]

En zijn daarmee het wetenschappelijkst en betrouwbaarst van alle reviewers. Ze zijn als een van de weinigen in staat zeer kritisch te zijn naar zichzelf en wat ze uitbrengen, en zijn in beginsel op zoek naar de waarheid ipv als eerste te willen publiceren. Dit maakt ze ook groot. Ze zijn gewoon goed in wat ze doen.
Ben ik zeker met je eens, al heb ik soms het gevoel dat GN nog een beetje de overtreffende trap is van HWU wat dat betreft, die lijken ook nu weer de meest uitgebreide tests (en teardowns) te doen

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:09:
[...]

Dat is ongeveer wel wat er gebeurde inderdaad. Tijdens de benchmarks zat mijn clock speed rond de 1940Mhz maar tijdens games soms op 2040Mhz, heeft dus zeker wel iets met de boost-snelheid te maken inderdaad.
En als je nu je GPU op 1940Mhz zet? Blijft hij dan wel stabiel? (+ Wat is de performance lost.)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:14:
[...]

Ben ik zeker met je eens, al heb ik soms het gevoel dat GN nog een beetje de overtreffende trap is van HWU wat dat betreft, die lijken ook nu weer de meest uitgebreide tests (en teardowns) te doen
Ik vind GN maar langdradig, let maar op hoe vaak hij herhaald en herhaald... Zijn filmpjes kunnen ook in 15 minuten 7(8)7

• Dennism
Evernote schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:13:
[...]

Dit is exact wat ik dacht, en dan ook bij Hardware Unboxed die nu best wel naar de voorgrond treden op social media en als enige beweren dat ook de FE dit probleem heeft.
Ook HWU komt er nu pas mee, na in de reviews van de FE en de TUF er eigenlijk niets over gemeld te hebben. Dat is ook juist een van de redenen waarom ik denk dat het probleem mogelijk niet in alle situaties optreed en dus misschien niet / minder in "overkill" review opstellingen en dat ook zij de problemen nu pas zien.

• zar
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:10:
[...]

Het gros van de tests zijn echter games. volgens mij testen o.a. GN en HWU (en ook anderen) geen of vrijwel geen zaken zoals 3d mark, maar voornamelijk games (HWU bijv, uit mijn hoofd iets van 14 of 16 games) waarbij Steve iedere keer weer aangeeft hoeveel uren hij wel weer niet bezig geweest is met games testen.

Ik zie het kunnen draaien van bijv. 3d mark dan ook niet direct als een verklaring.
Aha, misschien is het dan meer een combinatie van drivers en de andere problemen OF de kaarten werken prima met sommige PSU’s maar lang niet met alle, dus misschien dat er iets is mis gegaan in het design process van de kaart (bijvoorbeeld de caps) wat ervoor zorgt dat het niet goed samen werkt met veel prima PSU’s.

Power-stage ding misschien, ik heb geen idee maar wordt wel steeds nieuwsgieriger naar wat dit nou is hah.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

De reviewers zijn uren (kort) aan het benchen, niet uren aan het gamen laat staan dezelfde game uren achtereen aan het spelen. Dat is niet hetzelfde.

Daarom is dit wellicht tijdens de reviews minder naar voren gekomen.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• Dennism
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:17:
[...]

Ik vind GN maar langdradig, let maar op hoe vaak hij herhaald en herhaald... Zijn filmpjes kunnen ook in 15 minuten 7(8)7
Dat klopt vaak wel, maar ook is het herhalen vaak wel met een doel heb ik gevoel. Zeker wanneer ze iets moeten benadrukken omdat anders de fanboy's het verkeerd gaan interpreteren en verkeerde conclusies als feit gaan presenteren op o.a. reddit.

Ik neem het vaak maar voor lief gezien het feit dat ze, voor zover ik kan beoordelen, wel vaak zeer goede reviews produceren. i.t.t. sommige andere techtubers die veel meer voor het vermaak gaan naar mijn mening (jayz en linus bijvoorbeeld).

[ Voor 19% gewijzigd door Dennism op 26-09-2020 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zar
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:16:
[...]

En als je nu je GPU op 1940Mhz zet? Blijft hij dan wel stabiel? (+ Wat is de performance lost.)
Heb de GPU vandaag op de post gedaan (gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht omdat de kaart niet out-of-the-box werkt) dus kan helaas niets meer testen. Maar alle games werkte prima met een 60Mhz underclock.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancalime
Boxman schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:11:
[...]

Dat ontken ik ook geenzins. Hun reviews en opinion stukken zitten altijd heel goed in elkaar, alleen de soms ietwat belerende toon (product x of y is 'pointless' en je bent een sukkel als je het koopt) vind ik soms een beetje hautain en irriterend. Anders dan dat prima werk.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:20:
[...]

Heb de GPU vandaag op de post gedaan (gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht omdat de kaart niet out-of-the-box werkt) dus kan helaas niets meer testen. Maar alle games werkte prima met een 60Mhz underclock.
Dus je geeft hierbij al aan, gewoon wachten tot alles onder controle is en dan pas een pre-order plaatsen?

Had zoveel zin in de RTX 3080, best balen dat Nvidia er zo’n zooitje van heeft gemaakt... Mijn vertrouwen is niet weg, ze hebben alleen zich op de kast laten jagen door AMD, of dit terecht is zullen we binnenkort pas met zekerheid weten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
zar schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:20:
[...]

Had ik denk ik ook gedaan, is klote, want natuurlijk geen kaart meer en waarschijnlijk ook geen idee wanneer je wel een goed exemplaar kan krijgen. Maar het zou mij ook niet lekker zitten.

• Evernote
Dennism schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:17:
[...]

Ook HWU komt er nu pas mee, na in de reviews van de FE en de TUF er eigenlijk niets over gemeld te hebben. Dat is ook juist een van de redenen waarom ik denk dat het probleem mogelijk niet in alle situaties optreed en dus misschien niet / minder in "overkill" review opstellingen en dat ook zij de problemen nu pas zien.
Dat is exact wat ik zeg, ze hebben al een uitgebreide review gedaan maar ze doen wel vermoeden alsof de crashen zeer frequent zijn.

Ik zou even moeten terugkijken of zij ook boven de 2Ghz komen maar het hele verhaal is gewoon bijzonder te noemen.

Op Google, noch Reddit kan ik iets terugvinden over CTD’s op bijvoorbeeld de FE.

Het lijkt voornamelijk om de OC modellen al schijnt de Zotac Trinity non-OC ook issues te hebben en deze heeft een lage boost clock.

Het zou fijn zijn als Nvidia met een statement komt.

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:03
Na alles te lezen krijg ik toch een heel ander gevoel over de 3080. Als je naar de 3090 kijkt lijkt het wel beter te gaan qua ontwerp en temps, logisch ook gezien die flink groter is en ook meer mag kosten. Lijkt wel alsof ze te veel van de 3080 wilden maken, 100mhz minder out of the box was ook prima voor die prijs geweest en dan had je er niemand over gehoord, dan was het verschil met de 3090 ook gelijk weer wat beter geweest qua prijs. Nu wil iedereen voor 800€ max een 2ghz kaart.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

• TRAXION
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:23:
[...]

Dus je geeft hierbij al aan, gewoon wachten tot alles onder controle is en dan pas een pre-order plaatsen?

Had zoveel zin in de RTX 3080, best balen dat Nvidia er zo’n zooitje van heeft gemaakt... Mijn vertrouwen is niet weg, ze hebben alleen zich op de kast laten jagen door AMD, of dit terecht is zullen we binnenkort pas met zekerheid weten...
Resultaat zal zijn dat de aftermarket modellen allemaal een firmware update gaan krijgen zodat deze niet in een pstate komt waarbij de frequentie boven de 20xx uitkomt, dit lijkt gewoon op knullig de complete curve omhoog schuiven zonder rekening te houden met partial loads.

Maar goed dit zei ik op pagina 3 ongeveer al, en het zal ook geen probleem zijn omdat ze dan nog steeds ruim binnen de specs vallen.

• zar
DutchWing schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 17:23:
[...]

Ik had een reserve GAMING X TRIO 3080 op pre-order staan (positie 7 op de wachtlijst) maar die heb ik ook geannuleerd. Ik zou denk ik wel alvast pre-orderen omdat de wachtlijsten toch enorm zijn. De enige pre-order die ik echter nog open heb staan is eentje van ASUS. Positie 37 dus zal nog wel even duren vandaar dat ik die wel laat staan.

Ik wacht liever nog een maand of twee dan dat ik weer met al deze issues en onzekerheden zit, het gaf me eerder stress dan genot op deze manier, vandaar mijn keuze voor terugzending.
Pagina: 1 ... 4 ... 8 Laatste