[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 15:26
Je schroeft hem met 3 schroeven vast ofzo... zit wel goed dacht ik.
Anders koop je iets als dit. https://www.amazon.com/dp..._r_cp_apa_i_7C9vFbRA3XQ8K
Board partners hebben iets in de doos dacht ik.

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
hully schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:55:
kan je de 3090 FE van 2kg 'gewoon' plaatsen zonder extra versteviging?
Ik weet niet meer welke reviewer het had benoemd (Dave2D mss?), maar extra versteviging leek niet mogelijk te zijn omdat het aan 3 slots wordt geschroefd.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

• Egalia
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-12-2020
Xfade schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:19:
[...]

Volgens mij wordt er vaak een beetje vergeten dat 4K op 27 tot 32inch anti-aliasing niet perse meer nodig is. En die ultra shadows ook niet. Niet alles hoef op ultra. Dat scheelt zoveel performance.
geen AA eens. idd, beetje retarded. maar wrm geen shadows? begrijp me niet verkeerd t is de eerste setting die ik naar beneden zet idd na AA. maar shadows opzich zelf benefit je wel van

• Xfade
Egalia schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:30:
[...]

geen AA eens. idd, beetje retarded. maar wrm geen shadows? begrijp me niet verkeerd t is de eerste setting die ik naar beneden zet idd na AA. maar shadows opzich zelf benefit je wel van
Omdat vaak het verschil tussen ultra high shadows en high verwaarloosbaar is (of zelfs high>medium), terwijl je het tijdens het spelen niet door hebt. Net als die "onzin" als motion blur en sommige vormen van Depth of Field. Scheelt je wel opeens 20+ fps.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:03
Totaal niet eens met AA op 4k. Ik heb een 15 inch laptop met een ips 4k scherm en daar kan je nog duidelijk aliassing op zien dus ik verwacht niet dat dat met grotere schermen minder word.
Als je ogen er niet goed genoeg voor zijn prima maar het is duidelijk zichtbaar voor mij op zon 50 cm afstand.

Schaal dat op naar grotere afstanden dan is AA wat mij betreft nog gewoon brood nodig.

• Egalia
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-12-2020
Xfade schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:50:
[...]

Omdat vaak het verschil tussen ultra high shadows en high verwaarloosbaar is (of zelfs high>medium), terwijl je het tijdens het spelen niet door hebt. Net als die "onzin" als motion blur en sommige vormen van Depth of Field. Scheelt je wel opeens 20+ fps.
Waarom haat iedereen motion blur? ik vind het altijd een mooi effect. Zelfde als depth of field.

• hully
  • Laatst online: 24-09 14:47
Chester schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:26:
[...]

Ik weet niet meer welke reviewer het had benoemd (Dave2D mss?), maar extra versteviging leek niet mogelijk te zijn omdat het aan 3 slots wordt geschroefd.
ik krijg m nml. dinsdag. maar dan is in 3 sloten schroeven genoeg? 2 kg lijkt me zo zwaar, maar goed. dank iig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-10 20:59

WCA

Zo, ik heb de knoop doorgehakt en de 3080 FTW van EVGA gepreorderd, mede vanwege het feit dat die geen last zou moeten hebben van dat hele condensatorgedoe. Ik ben heel benieuwd naar wat de ervaringen hier allemaal gaan zijn. Ik kom van een 1070 af dus dit is sowieso een erg leuke upgrade.

Share and Enjoy!

• Xfade
computerjunky schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 21:59:

Schaal dat op naar grotere afstanden dan is AA wat mij betreft nog gewoon brood nodig.
Op grotere afstanden lijkt me dat juist minder nodig. Ik had een 27inch 4k monitor, en AA was gewoon niet nodig.

• Pascal1988
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 04:26
Vandaag mijn Gigabyte 3080 Gaming OC binnengekregen en zoals verwacht problemen met Gsync op mijn LG C9. Naast schermflikkeringen en een zwart scherm, heb ik af en toe ook last van een verticale zwarte balk die precies 25% van het scherm beslaat. Ook heb ik soms typische ruis die je ziet als het HDMI signaal niet geheel goed aankomt. Hopelijk fixt de firmware update deze problemen. Alleen zo jammer dat LG zo moeilijk doet en je een service center moet contacteren voor de update.

Mijn kaart klokt trouwens niet hoger dan 1950mhz, dus ik heb nog geen crashes gehad tijdens het spelen van battlefield V. Al met al is de kaart ook zeer koel en rustig (blijft tussen de 65 en 69 graden hangen met 100% load).

De pixel shifter functie van de C9 levert trouwens ook problemen op met de 3080. Als de pixel shifter aan staat, past het beeld niet geheel op het scherm. De randen worden afgesneden.

[ Voor 11% gewijzigd door Pascal1988 op 26-09-2020 23:05 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heb je een goede kabel? Je pushed de standaard to the max natuurlijk, dan moet je wel een goede kabel hebben

• Rick-vvv
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-04 17:36
Pascal1988 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:03:
Vandaag mijn Gigabyte 3080 Gaming OC binnengekregen en zoals verwacht problemen met Gsync op mijn LG C9. Naast schermflikkeringen en een zwart scherm, heb ik af en toe ook last van een verticale zwarte balk die precies 25% van het scherm beslaat. Ook heb ik soms typische ruis die je ziet als het HDMI signaal niet geheel goed aankomt. Hopelijk fixt de firmware update deze problemen. Alleen zo jammer dat LG zo moeilijk doet en je een service center moet contacteren voor de update.

Mijn kaart klokt trouwens niet hoger dan 1950mhz, dus ik heb nog geen crashes gehad tijdens het spelen van battlefield V. Al met al is de kaart ook zeer koel en rustig (blijft tussen de 65 en 69 graden hangen met 100% load).

De pixel shifter functie van de C9 levert trouwens ook problemen op met de 3080. Als de pixel shifter aan staat, past het beeld niet geheel op het scherm. De randen worden afgesneden.
Service center? Pushen ze hem niet gewoon?

Is de firmware er wel al, zelf eem cx maar dat duurt langer geloof ik.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Egalia schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:01:
[...]

Waarom haat iedereen motion blur? ik vind het altijd een mooi effect. Zelfde als depth of field.
Een kwestie van smaak denk ik. Ik zet ze bijvoorbeeld ook uit voor een rustiger / scherper beeld.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Egalia schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:01:
[...]

Je eigen ogen hebben al motion blur en depth of field, om het dan nog toe te voegen aan een game is dubbelop.
Zelf word ik er overigens licht misselijk van.

[ Voor 6% gewijzigd door unfor op 26-09-2020 23:49 ]

• Pascal1988
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-06 04:26
Rick-vvv schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:33:
[...]

Service center? Pushen ze hem niet gewoon?

Is de firmware er wel al, zelf eem cx maar dat duurt langer geloof ik.
Voor de C9 wel: YouTube: LG Fast-Tracks G-Sync VRR HDMI 2.1 Firmware for C9 (& Soon CX)

Probleem is alleen dat de service centers nog van niks weten. En ja, het is heel omslachtig allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
hully schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:02:
[...]

ik krijg m nml. dinsdag. maar dan is in 3 sloten schroeven genoeg? 2 kg lijkt me zo zwaar, maar goed. dank iig!
Het aantal schroeven is helaas irrelevant. 1 is genoeg. Het probleem zit hem meer in het hangende gewicht aan de achterkant van de kaart.
Dat hangt namelijk aan je PCI-e slot en dat kan een aantal gevolgen hebben.
Als kaarten zo groot blijven zal een support bracket een must gaan worden. Of we moeten terug naar liggende kasten als monitor stand hehe.

[ Voor 9% gewijzigd door computerjunky op 27-09-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Zucht....leuk dat iedereen, inclusief reviewers alles klakkeloos overnemen tegenwoordig.....
Het zijn geen POScaps....het zijn SPcaps, POScaps is een productlijn van Panasonic en wordt NIET gebruikt in hedendaagse cpu's grafische kaarten.
Zie: YouTube: My thoughts on the RTX 3080/3090 core bypass capacitor configuration...
Hij legt uit waarom het GEEN POScaps zijn en laat het zien.

Edit:
Igor's Lab gaat daar de mist mee in (maar iedereen gelooft dat meteen en neemt het dus klakkeloos over).

[ Voor 14% gewijzigd door DaLoona op 27-09-2020 11:57 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
computerjunky schreef op zondag 27 september 2020 @ 01:07:
[...]

Het aantal schroeven is helaas irrelevant. 1 is genoeg. Het probleem zit hem meer in het hangende gewicht aan de achterkant van de kaart.
Dat hant namelijk aan je PCI-e slot en dat kan een aantal gevolgen hebben.
Als kaarten zo groot blijven zal een support bracket een must gaan worden. Of we moeten terug naar liggende kasten als monitor stand hehe.
precies. heb alleen kast die staat. misschien dat de stroomkabel (met verlengplug) nog beetje kan tegendrukken naar boven? we gaan het di. zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
Xfade schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 20:19:
[...]

Volgens mij wordt er vaak een beetje vergeten dat 4K op 27 tot 32inch anti-aliasing niet perse meer nodig is. En die ultra shadows ook niet. Niet alles hoef op ultra. Dat scheelt zoveel performance.
Helemaal met je eens.

Maar de gamer die voor 4k gaat, geeft vaak veel meer om eye candy dan om prestatie (lees +120fps). Want hoge prestatie ga je gewoon (nog) niet redden.

En als je dan ook nog premium betaalt voor een 3090 of 2080ti, dan ga je alles maxed out draaien.

Hoe ik het zie:
Hoge prestatie/competitie = 1080p
Balans HP en EC = 1440p
Eye Candy = 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donel
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-11-2024
Iemand al een oplossing gevonden voor custom 12 pin cables?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
btw, hier een mooie test voor ultrawide 1440p 3090 vs 3080
ik heb zelf een 3440x1440 monitor. lijkt erop dat de 3090 op deze resolutie ongv zelfde voorsprong heeft op de 3080 in het geval van 4k.
https://www.google.com/am...awide-benchmarks.amp.html

[ Voor 4% gewijzigd door hully op 27-09-2020 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denisletica
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 17:10
Nee, dit heeft niks met levertijden te maken. Die de topicwarning.

[ Voor 83% gewijzigd door Blaat op 27-09-2020 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 18:12
Donel schreef op zondag 27 september 2020 @ 12:25:
Iemand al een oplossing gevonden voor custom 12 pin cables?
Cablemod verkoopt al custom kits met 12 pin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 16:03
Met al die berichten... Asus tuf oc besteld, annuleren of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:40
lapino schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:06:
Met al die berichten... Asus tuf oc besteld, annuleren of niet?
Was de TUF niet juist 1 van de ,,goede'' 3080 kaartjes? :)

M3P 24'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-10 17:06
unfor schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:47:
[...]

Je eigen ogen hebben al motion blur en depth of field, om het dan nog toe te voegen aan een game is dubbelop.
Je ogen hebben dit, als je het zelf ervaart. Maar in GTA bijvoorbeeld, als je 3th person aan het rijden bent, zie je alles helemaal scherp. Dat is niet hoe je het in het echt zou ervaren (want je zou in de auto zitten). Ik zet het dan op een hele lichte stand: geeft mij net dat beetje extra immersie.

Maar dit is voor iedereen persoonlijk natuurlijk, daarom ook zo fijn om zelf in te kunnen stellen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

Vissa66 schreef op zondag 27 september 2020 @ 18:23:
[...]

Was de TUF niet juist 1 van de ,,goede'' 3080 kaartjes? :)
De TUF heeft alleen maar MLCC condensators, dat betekent niet dat dat ook direct beter is. Het lijkt er tot nu toe op dat kaarten die een goede mix hebben tussen de twee soorten het stabielst zijn.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeryth
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-09 20:08
WCA schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:17:
[...]

De TUF heeft alleen maar MLCC condensators, dat betekent niet dat dat ook direct beter is. Het lijkt er tot nu toe op dat kaarten die een goede mix hebben tussen de twee soorten het stabielst zijn.
Ergo: veel capacity en lage impedance over een groter frequentie spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarQraven
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-04-2021
unfor schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 23:47:
[...]

Dat hebben je ogen alleen wanneer jij/iets om je heen daadwerkelijk beweegt (in het geval van motion blur),
of er daadwerkelijk diepteverschil is tussen objecten (in het geval van depth of field).

Beiden gelden niet wanneer jij naar een plat plaatje op een monitor kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gunghir
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-07-2024
Mijn ZOTAC kaart is vanochtend geannuleerd door amazon.de
Duurde even maar oprecht toch vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
DarQraven schreef op maandag 28 september 2020 @ 11:47:
[...]

Dat hebben je ogen alleen wanneer jij/iets om je heen daadwerkelijk beweegt (in het geval van motion blur),
of er daadwerkelijk diepteverschil is tussen objecten (in het geval van depth of field).

Beiden gelden niet wanneer jij naar een plat plaatje op een monitor kijkt.
Als dat platte plaatje beweegt os dat voor je het gen geen stilstaand plaatje. Motion blur in games werkt dan ook alleen als je beweegt en is dus vrij nutteloos. Het forceert je tevens naar 1 punt te kijken want de rest is een wazige bende en daar kan je misselijk van worden.

Je ogen maken echt geen onderscheid tussen een ritje in een auto in een game of een ritje in de auto in het echt.
Beweging buiten je focus punt is beweging buiten je focus punt. In heb echt heb je alleen de keuze om te bepalen wat scherp is en dus is motion blur onrealistisch in games.
Vergeet niet je focus punt. Dus het punt waarop je scherp ziet is de grootte van je vinger nagel.
Kijk maar eens naar een icoon op je desktop en probeer daarnaast ook de 2de icoon scherp te zien. Dat is onmogelijk. Dus als je in een race game vooruit kijkt op de weg is de rest vanzelf wazig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
WCA schreef op zondag 27 september 2020 @ 19:17:
[...]

De TUF heeft gewoon POSCAPS. De enige met alleen maar MLCC is de asus rog strix OC (en wellicht de non OC). En schijnen betere kaarten naar review kanalen te zijn gestuurd. De meeste mensen rapporteren POSCAPS op de TUF.

Exact de reden dat de Asus rog strix OC een bijzonder hoge boostclock heeft (1900+) vs de rest welke op 1800 en 1700 blijft steken. Dat is een behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

biggydeen2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:02:
[...]

De TUF heeft gewoon POSCAPS. De enige met alleen maar MLCC is de asus rog strix OC (en wellicht de non OC). En schijnen betere kaarten naar review kanalen te zijn gestuurd. De meeste mensen rapporteren POSCAPS op de TUF.

Exact de reden dat de Asus rog strix OC een bijzonder hoge boostclock heeft (1900+) vs de rest welke op 1800 en 1700 blijft steken. Dat is een behoorlijk verschil.
Lekkere actie dan van Asus, grenst aan het onethische lijkt me, reviewers andere exemplaren sturen dan consumenten...

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:50
[...]

De TUF is voor de productie aangepast naar 6x MLCC

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 09:31

spartacusNLD

This is Sparta!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWVdKL5ss6nAHBCSNT5OusJZ5hs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6jwHqDa2xvxjITtKySWFMkjP.jpg?f=user_large

Waar zie jij die poscaps dan? En eigenlijk is poscaps sowieso niet de juiste benaming.. maar die discussie is al gevoerd ;)

[ Voor 4% gewijzigd door spartacusNLD op 28-09-2020 13:04 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
gielz schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:04:
[...]

De TUF is voor de productie aangepast naar 6x MLCC
Dat zou goed kunnen maar hebben ze de levering van de eerste versie dan ook teruggeroepen? Deze kaarten gaan naar de eerste bestellers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 09:31

spartacusNLD

This is Sparta!!

biggydeen2 schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:05:
[...]
Dat zou goed kunnen maar hebben ze de levering van de eerste versie dan ook teruggeroepen? Deze kaarten gaan naar de eerste bestellers toe.
Foto's van kaarten die reeds geleverd zijn bevatten geen poscaps.. het klopt dat op vroeg marketing materiaal die wel op de foto's zichtbaar waren.. maar het is blijkbaar vlak voor of tijdens de productie aangepast.

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
spartacusNLD schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:04:
[...]

[Afbeelding]

Waar zie jij die poscaps dan? En eigenlijk is poscaps sowieso niet de juiste benaming.. maar die discussie is al gevoerd ;)
Klopt, de benaming klopt niet maar dan blijft het ieder geval duidelijk wat er wordt bedoelt :) Een plaatje zegt niet zoveel. Er zijn genoeg mensen op Reddit welke een TUF in huis hebben en rapporteren dat er POSCAPS op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:28
[...]

Het zijn ten eerste geen Poscaps, dat zijn specifieke Tantalum-Polymer caps van Panasonic. Verder is het veel ingewikkelder dan 1 is beter dan de ander (leesvoer: https://www.reddit.com/r/...cc_what_you_need_to_know/). Verder had de TUF 6x Tantalum-Polymer caps op de foto's maar hebben ze dit last moment aangepast naar 6x MLCC.

Zoals in de post aangegeven staat is 6x MLCC niet per se beter, volgens is een combinatie van Tantalum-Polymer caps met MLCCs beter, aangezien MLCCs weer andere nadelen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
WCA schreef op maandag 28 september 2020 @ 13:04:
[...]

Lekkere actie dan van Asus, grenst aan het onethische lijkt me, reviewers andere exemplaren sturen dan consumenten...
Dat is toch niets nieuws? Een behoorlijk aantal jaren geleden kwam Samsung met een bepaalde monitor in het nieuws. Recensenten kregen een scherm met een beter paneel voor de recensie dan de verkoopexemplaren. Deze hadden veel meer backlightbleeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 22:11

William/Ax3

We are Starstuff

Overkill much? ook voor ln2 freaks denk ik zal best duur zijn :> :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gW8tUiByKuYVrPD0r5MRyqMDlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bIH7U41hKrYFfgQGD7pWvW8u.jpg?f=fotoalbum_large

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
StealthyPeanut schreef op zondag 27 september 2020 @ 11:14:
[...]

Helemaal met je eens.

Maar de gamer die voor 4k gaat, geeft vaak veel meer om eye candy dan om prestatie (lees +120fps). Want hoge prestatie ga je gewoon (nog) niet redden.

En als je dan ook nog premium betaalt voor een 3090 of 2080ti, dan ga je alles maxed out draaien.

Hoe ik het zie:
Hoge prestatie/competitie = 1080p
Balans HP en EC = 1440p
Eye Candy = 4K
Met een 3080RTX kan je prima op 4K met nogsteeds hoge refreshrates spelen hoor? Rond de 120fps met alle settings op ultra (behalve RTX shadows) bijvoorbeeld. Battlefield V en vergleijkbare shooters qua vereisten ook.

Mafia Definitive Edition afgelopen weekend uitgespeeld en ook op 4K met alle settings aan rond de 90~100fps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Hoe kom je erbij dat de TUF SP-CAPS heeft? Als je uitgaat van de vroege renders en marketingmateriaal: Dit is niet wat uiteindelijk verstuurd is naar consumenten.

Jij geeft aan dat de meeste mensen SP-CAPS rapporteren op de TUF. Waar dan? Ik heb dit nérgens gezien namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonanza
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05-2023
Die hele POSCAP vs MLCC discussie moet iets meer nuance bekeken worden, het lijkt eerder te gaan om te ‘agressieve’ software van de bios. Deze mede Tweaker legt het heel simpel uit en het lijkt me dat hij er meer van weet dan wij hier allemaal samen (en dat tot de macht 10):

https://youtu.be/FmmlafdRlvw

Kortom: meeste issues zullen waarschijnlijk opgelost worden met firmware upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 00:13:
[...]

Hoe kom je erbij dat de TUF SP-CAPS heeft? Als je uitgaat van de vroege renders en marketingmateriaal: Dit is niet wat uiteindelijk verstuurd is naar consumenten.

Jij geeft aan dat de meeste mensen SP-CAPS rapporteren op de TUF. Waar dan? Ik heb dit nérgens gezien namelijk.
Mensen die een TUF hebben ontvangen. Meerdere keren gelezen in een reddit draadje, of dat 100% waar is geen idee. Heb je een bron dat ASUS geen kaarten met 6 POSCAPS naar klanten heeft gestuurd? Feit blijft dat er op het eerste ontwerp wel 6 SP-CAPS zaten.

Echter is dat nu ook geen probleem meer omdat ze het productieproces hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-07 14:39

Jasmijn22

& Ravenwood

Binnenkort de 20gb versie van de 3080 volgens galax's interne roadmap. Ben blij dat ik mijn 3080 heb kunnen verkopen. Die 10gb was in sommige games op 4k nu al niet genoeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:28
Bonanza schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:35:
Die hele POSCAP vs MLCC discussie moet iets meer nuance bekeken worden, het lijkt eerder te gaan om te ‘agressieve’ software van de bios. Deze mede Tweaker legt het heel simpel uit en het lijkt me dat hij er meer van weet dan wij hier allemaal samen (en dat tot de macht 10):

https://youtu.be/FmmlafdRlvw

Kortom: meeste issues zullen waarschijnlijk opgelost worden met firmware upgrades.
SP-CAPs zijn het toch. Anyways, Asus heeft vrolijk 6x MLCC erop gegooid, maar volgens mij hangen daar ook weer nadelen aan tov SP-Caps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 18:14
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:59:
Binnenkort de 20gb versie van de 3080 volgens galax's interne roadmap. Ben blij dat ik mijn 3080 heb kunnen verkopen. Die 10gb was in sommige games op 4k nu al niet genoeg..
Ben zelf ook enorm aan het twijfelen of de 3080 10 GB wel de slimste keuze zal zijn. Ik game zelf alleen maar op 4K en als ik een beetje lees overal zal 10 GB zeer snel aan het limiet gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jasmijn22 schreef op maandag 21 september 2020 @ 17:19:
Ik heb de gigabyte eagle nu een paar dagen en ik kan jullie vertellen het is een toppertje; onder 100% load nooit heter dan 67 graden, muisstil, en ronduit beest. Dus als je de kans hebt om die te pakken, vooral doen.
Dat was een snelle 180 graden omkering.

Anyway de 3080 20GB verwacht ik echt niet binnen een paar maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

Vinnie84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:27:
[...]

Ben zelf ook enorm aan het twijfelen of de 3080 10 GB wel de slimste keuze zal zijn. Ik game zelf alleen maar op 4K en als ik een beetje lees overal zal 10 GB zeer snel aan het limiet gaan komen.
Als je 4k speelt is 20gb de enige juiste keuze. Er zijn nu al games die de 10gb overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

Sissors schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:28:
[...]

[...]

Dat was een snelle 180 graden omkering.

Anyway de 3080 20GB verwacht ik echt niet binnen een paar maanden.
Tja tijden veranderen. Ik verwacht de 3080 20gb spoedig nadat amd hun kaarten laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:29:
[...]

Als je 4k speelt is 20gb de enige juiste keuze. Er zijn nu al games die de 10gb overschrijden.
Over welke games heb je het dan?
Ik lees eigenlijk vooral tegenstrijdige berichten en de keer dat ze over de 10gb gaan is alleen met extreme AA. Of zit ik er helemaal naast?

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

BlaBla1973 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:35:
[...]

Ik lees eigenlijk vooral tegenstrijdige berichten en de keer dat ze over de 10gb gaan is alleen met extreme AA. Of zit ik er helemaal naast?
Flight Simulator kan al meer gebruiken, skyrim met texture mods, bepaalde games met RTX en textures op ultra. Die 10gb gaat binnen een jaar erg mager voelen als je op 4k met hoge kwaliteit textures en RTX wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelleJ
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09 16:31
BlaBla1973 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:35:
[...]

Hoewel ik zelf nog geen 3080 heb om het te testen, geven veel (vaak nieuwere/nog te releasen) games aan op 4K en dan high/max settings minimaal 10GB VRAM nodig te hebben. Kijk hierbij naar een Watch Dogs Legion die dit nu al vraagt. Dan niet te denken over spellen over een 2/3 jaar, zeker als de PS5/Xbox Series X ervoor gaat zorgen dat de kwaliteit alleen maar hoger gaat blijven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:33:
[...]

Tja tijden veranderen. Ik verwacht de 3080 20gb spoedig nadat amd hun kaarten laat zien.
Een hele week later :P

Maar het verhaal gaat dat Micron pas in Q1 2021 uberhaupt begint met productie van 16Gb DDR6x chips, dus dan ga je echt niet voor Q2 2021 de 20GB 3080 zien. Uiteraard is ook dat een gerucht, maar tja.

Zal ook afhangen van hoe AMD alles gaat neerzetten. Positioneren ze hun (verwachtte) 24GB kaart tegen de 3090, en hun 12GB kaart tegen de 3080, dan zullen ze bij Nvidia echt niet veel haast maken om een 20GB 3080 uit te brengen, en daarbij hun 3090 markt de kannibaliseren. Zet AMD hun 24GB kaart als concurrent van de 3080 neer, dan wordt het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:57
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:38:
[...]

Flight Simulator kan al meer gebruiken, skyrim met texture mods, bepaalde games met RTX en textures op ultra. Die 10gb gaat binnen een jaar erg mager voelen als je op 4k met hoge kwaliteit textures en RTX wil spelen.
ja .. ik denk dat ik ook ga wachten op de 20gb versie.

Ik heb mijn 2080 super verkocht ... best wel spijt van.
Want ik kon nergens een 3080 kopen.
Vervolgens heb ik maar een 1060 gekocht zodat ik even kan blijven gamen.

Voor 85 euro meer dan waarvoor ik mijn 2080 super heb verkocht heb ik een Palit 2080 ti gamingpro oc kunnen bemachtigen.
Deze ga ik nu wel gebruiken tot de 3080 20gb er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

biggydeen2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 08:56:
[...]

Mensen die een TUF hebben ontvangen. Meerdere keren gelezen in een reddit draadje, of dat 100% waar is geen idee. Heb je een bron dat ASUS geen kaarten met 6 POSCAPS naar klanten heeft gestuurd? Feit blijft dat er op het eerste ontwerp wel 6 SP-CAPS zaten.

Echter is dat nu ook geen probleem meer omdat ze het productieproces hebben aangepast.
Ik heb nérgens iemand gezien met een TUF die 6 SP-CAPS heeft. Ja, op het eerste ontwerp zaten er 6. Net zoals op het eerste ontwerp van de MSI Ventus 6 SP-CAPS zaten. En uiteindelijk kreeg ik er gewoon één binnen met 5 SP-CAPS.

Tuurlijk zou het theoretisch kunnen dat er TUFs zijn met 6 SP-CAPS. Ik moet de eerste nog zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

[...]

Er zit ook nog een verschil tussen reserveren en daadwerkelijk gebruiken.
Van wat ik er van heb gezien komt fs2020 nooit boven de 8.5-9gb uit op 4k met alles op de max van de max.
Met mods games wellicht maar dan moet je wel heel veel mods of 8k textures ofzo gebruiken.
Ik verwacht zelf dat 10gb voor de komende 2 jaar wel genoeg is omdat je toch eerder tegen framerate problemen gaat aanlopen zodat je toch wel wat settings omlaag moet brengen om beetje normaale fps te halen.
Ik ga ook 4k gamen op me c9 en wil dan toch wel 80fps gem halen dat red je toch meestal al niet met alles op max/ultra. Ik denk dat de volgende gen pas echt alles max op 4k met 100+ gaat redden (dus op de laatste aaa games).
Dlss zorgt ook voor minder vram gebruik (je renderd immers lager) en wie weet wat dat nieuwe io gedoe nog doet.
Daarnaast zal de 20gb denk ik niet echt goedkoop zijn reken maar zo op 200-300 euro wellicht meer. Ligt allemaal ook aan amd wat die brengen qua prestaties/prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:52:
[...]

Er zit ook nog een verschil tussen reserveren en daadwerkelijk gebruiken.
Van wat ik er van heb gezien komt fs2020 nooit boven de 8.5-9gb uit op 4k met alles op de max van de max.
Met mods games wellicht maar dan moet je wel heel veel mods of 8k textures ofzo gebruiken.
Ik verwacht zelf dat 10gb voor de komende 2 jaar wel genoeg is omdat je toch eerder tegen framerate problemen gaat aanlopen zodat je toch wel wat settings omlaag moet brengen om beetje normaale fps te halen.
Ik ga ook 4k gamen op me c9 en wil dan toch wel 80fps gem halen dat red je toch meestal al niet met alles op max/ultra. Ik denk dat de volgende gen pas echt alles max op 4k met 100+ gaat redden (dus op de laatste aaa games).
Dlss zorgt ook voor minder vram gebruik (je renderd immers lager) en wie weet wat dat nieuwe io gedoe nog doet.
Daarnaast zal de 20gb denk ik niet echt goedkoop zijn reken maar zo op 200-300 euro wellicht meer. Ligt allemaal ook aan amd wat die brengen qua prestaties/prijs.
Ik heb liever genoeg vram dan dat ik de hele tijd tegen de grens aanhik. Doom Eternal gebruikt op 4k ultra nightmare settings al 9gb vram, dat spel is al een half jaar oud. Ik vind het gewoon niet genoeg. Dan geef ik liever een paar stuivers meer uit voor betere future proofing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb liever genoeg vram dan dat ik de hele tijd tegen de grens aanhik. Doom Eternal gebruikt op 4k ultra nightmare settings al 9gb vram, dat spel is al een half jaar oud. Ik vind het gewoon niet genoeg. Dan geef ik liever een paar stuivers meer uit voor betere future proofing.
Tsja ieder zijn keuze maar om nu 200-300 euro meer te betalen voor iets wat je wellicht mischien nodig hebt?
Ik zing het wel gewoon 2 jaar uit en schaf dan weer wat nieuws aan. Daarnaast verwacht ik ook niet voor q2 deze kaarten dus dan is het nog maar 1,5 jaar. Als ik echt de extra gb had gewild was ik nu wel direct voor een 3090 gegaan trouwens. Dat kost dan ook maar weer een paar stuivers meer als 6 maanden wachten.

Daarnaast heb ik een evga genomen dus mocht het binnen 90 dagen komen kan ik altijd mocht ik dat echt willen... Kiezen voor een stepup naar een 3090 of mocht die er dan wel ineens al zijn een 20gb 3080.

[ Voor 10% gewijzigd door William/Ax3 op 29-09-2020 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 19:45
Gisteren dus de 3090 FE aangekregen. 's Avonds geinstalleerd wat resulteerde in alles er uit halen en rebuilden. Resultaat is beter dan voorheen, maar geen bluray lezer meer of hdds .. ik kon ze houden maar vind het cleaner zo.

Eerste tests...
- De fans zijn stil
- De zij connector zit op een domme plaats
- coil whine in games zoals RDR2, GTAV, Black Mesa 200+ fps, Eve online vanaf 3 clients.

Die coil whine klinkt als een ratel, en afhankelijk van het spel of benchmark heb je een iets ander geluid.
Zodra de kaart wat warmer is ~65 graden dan maken de fans meer lawaai en hoor je het niet echt meer of je moet er met je oor naast gaan hangen.
Spel pauzeren zorgt dat het meteen stopt.

De settings aanpassen dat de load op de kaart minder is, zoals bv vsync in black mesa = 60 fps, en er is geen coil whine.
Corsair HX1000i voeding (nieuw)

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:01:
[...]

Tsja ieder zijn keuze maar om nu 200-300 euro meer te betalen voor iets wat je wellicht mischien nodig hebt?
Ik zing het wel gewoon 2 jaar uit en schaf dan weer wat nieuws aan. Daarnaast verwacht ik ook niet voor q2 deze kaarten dus dan is het nog maar 1,5 jaar. Als ik echt de extra gb had gewild was ik nu wel direct voor een 3090 gegaan trouwens. Dat kost dan ook maar weer een paar stuivers meer als 6 maanden wachten.

Daarnaast heb ik een evga genomen dus mocht het binnen 90 dagen komen kan ik altijd mocht ik dat echt willen... Kiezen voor een stepup naar een 3090 of mocht die er dan wel ineens al zijn een 20gb 3080.
De kans is groot dat AMD met een heel competitive line up komt. Dus die 200-300 meer is nog af te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonanza
Santee schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:10:
[...]

SP-CAPs zijn het toch. Anyways, Asus heeft vrolijk 6x MLCC erop gegooid, maar volgens mij hangen daar ook weer nadelen aan tov SP-Caps.
Het is niet zo relevant of het SP-CAPS of POPCAPS of MLCC's zijn. Kijk nou even deze 9 min en dan kom je er wel achter dat het discussieren erover weinig zinvol is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:20:
[...]

De kans is groot dat AMD met een heel competitive line up komt. Dus die 200-300 meer is nog af te wachten.
Ja maar ik verwacht dat dan de huidige 3080 ook goedkoper word. Dus er zal een prijsverschil blijven. Lijkt mij stug als je 10Gb extra voor 100euro meer erin kunnen doen of ze moeten verlies gaan pakken :) en ik denk niet dat ze dat kunnen doen op moment met dat dure gddr6x anders zou die 3090 ook niet geoon voor de lol dubbel zo veel kosten met zijn 24gb.
Maakt verder ook niet uit ieder neemt zijn / haar eigen keuze. Ik denk zelf dat ik die 2 jaar echt wel uit kan zingen met 10gb met 4k 80+fps gem. Dan maar voor 2 games ofzo 1 settingje lager als dat echt nodig is (wat ik niet verwacht met 4k 80+fps wat ik wil hebben). Dat is mij het 6 maanden extra wachten of nu een 3090 nemen die veel te duur is niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:24
Hier ook besloten de RTX 3080 10GB aan de wilgen te hangen. Zolang er vaag wordt gedaan over die 'caps' problematiek met deze batch en de rumour rond AMD verwacht ik ook snel Ti versies met als gevolg dat je nu duur aangeschafte RTX 3080 10GB snel minder waar wordt (zeker door het op prijzen van de retailers). Ik denk toch dat dan een RTX 3080(Ti) GPU met 16GB de sweetspot wordt straks.

Je kan natuurlijk altijd wel wachten, maar ik heb nu niet direct een snellere GPU nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 29-09-2020 11:30 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Jumpman schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:29:
Hier ook besloten de RTX 3080 10GB aan de wilgen te hangen. Zolang er vaag wordt gedaan over die 'caps' problematiek met deze batch en de rumour rond AMD verwacht ik ook snel Ti versies met als gevolg dat je nu duur aangeschafte RTX 3080 10GB snel minder waar wordt (zeker door het op prijzen van de retailers). Ik denk toch dat dan een RTX 3080(Ti) GPU met 16GB de sweetspot wordt straks.

Je kan natuurlijk altijd wel wachten, maar ik heb nu niet direct een snellere GPU nodig.
Waar zie je de ti worden geplaatst? prestatie verschil met de 3090 is al nihil. Dan zou die 5% beter moeten maar zijn?
16 gb kan niet 12 zou wel kunnen maar met een 20gb 3080 op komst lijkt mij dat geen logische keuze.

Caps lijkt allemaal een storm in een glas water te zijn geweest. Driver update lijkt het te hebben opgelost. En Derbauer heeft zelf de caps eens vervangen is wel een youtube filpmje van met uitleg.

Zie ook responds van nvidia: nieuws: Nvidia: condensatorsamenstelling RTX 3080 is geen indicatie voor kwal...
computerjunky schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:48:
[...]

Waarom moet een TI sneller zijn?
De extra 6-10GB geheugen kan ook een prima verkoop punt zijn met dezelfde prestaties. ik zou zo 100-15 euro meer overwegen voor 10gb meer geheugen voor lange termijn compatibiliteit omdat ik van plan ben hem langer te gebruiken. Gewoon een financieel rekensommetje samen met de verwachtingen van wat nodig is in de toekomst.
Omdat een ti altijd sneller is als de normaal variant :> anders word het een 3075 ofzo :) 16gb moet dan 2x8 zijn en dat geeft lagere bandbreede van daar dat er denk ik wel een 3070 met 16gb komt en dan een 3080 20gb.

Als je langer dan 2 jaar wil doen ok dan kan ik begrijpen dat je even nog wel maanden kan kan wachten voor de 20gb. Maar als je gewoon de volgende gen ook neemt zie ik er zelf geen reden voor.

[ Voor 38% gewijzigd door William/Ax3 op 29-09-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:45:
[...]

Waar zie je de ti worden geplaatst? prestatie verschil met de 3090 is al nihil. Dan zou die 5% beter moeten maar zijn?
16 gb kan niet 12 zou wel kunnen maar met een 20gb 3080 op komst lijkt mij dat geen logische keuze.

Caps lijkt allemaal een storm in een glas water te zijn geweest. Driver update lijkt het te hebben opgelost. En Derbauer heeft zelf de caps eens vervangen is wel een youtube filpmje van met uitleg.
Waarom moet een TI sneller zijn?
De extra 6-10GB geheugen kan ook een prima verkoop punt zijn met dezelfde prestaties. ik zou zo 100-15 euro meer overwegen voor 10gb meer geheugen voor lange termijn compatibiliteit omdat ik van plan ben hem langer te gebruiken. Gewoon een financieel rekensommetje samen met de verwachtingen van wat nodig is in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidlover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 10:22
Ik heb contact gehad met lg naar aanleiding van de firmware update die nodig is om de issues van de nieuwe rtx 30 videokaarten van Nvidia in combinatie met de lg c9 zou oplossen, maar de klantenservice gaf aan dat die update er toch nog niet was voor de beneluxe maar alleen voor het buitenland en dat wij in Nederland nog even moeten wachten. Hij kon ook nog niet bevestigen of dit een ota update wordt of dat ik weer de klantenservice moet bellen 😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uforay
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
YouTube: Nvidia's Dumbest Decision

De vid laat zien dat NVIDIA de beslissing om op de silicon kosten te beknibbelen (~30$ per die) nogal wat consequenties heeft..

Zet me toch aan het denken. Toen ik mijn huidige voeding kocht 3 jaar terug (Be quiet Dark pro 550 W) dacht ik slim te zijn en te weten dat de power vraag in de toekomst never te nooit omhoog met de steeds kleiner wordende nodes en energiezuinige trends.

IMO, idd een domme fout als je ziet wat deze generatie voor extra kosten aan koeling, energie per jaar, evt nieuwe voeding etc heeft.

Gouden kans voor AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:45:

Omdat een ti altijd sneller is als de normaal variant :> anders word het een 3075 ofzo :) 16gb moet dan 2x8 zijn en dat geeft lagere bandbreede van daar dat er denk ik wel een 3070 met 16gb komt en dan een 3080 20gb.

Als je langer dan 2 jaar wil doen ok dan kan ik begrijpen dat je even nog wel maanden kan kan wachten voor de 20gb. Maar als je gewoon de volgende gen ook neemt zie ik er zelf geen reden voor.
Eerlijk is eerlijk ik zie ook liever de 3075/3085 benaming terug over de TI/Super maar ik vind ook dat mensen zich gewoon moeten inlezen dus onder de streep moet het niet uit maken. Weet wat je koopt. heb je daar geen zin in tja. Uiteindelijk is de naam maar een naam.

Verder weet ik nog niet of ik ga voor 3070 en bet stroomkosten erbij 370 plus een potentiële 80 euro (stroom jaar 3 en 4) bespaar tegenover de 3080 or meteen voor een 3080 ga.
Uiteindelijk ga ik voor wat goedkoper. De illusie rtx met 20% of minder fps verlies heb ik al opgegeven voor de komende generatie. Dat is ze nu ook niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

Uforay schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:58:
YouTube: Nvidia's Dumbest Decision

De vid laat zien dat NVIDIA de beslissing om op de silicon kosten te beknibbelen (~30$ per die) nogal wat consequenties heeft..
heb video zo niet gezien hoor maar kan het niet ook gewoon zijn dat tsmc gewoon geen/niet genoeg capaciteit meer over had voor nvidia en dat ze daarom ook min of meer gedwongen werden naar samsung? Dan hadden ze vrij weinig keuze natuurlijk. Lijkt mij wel een logische verklaring als de 30$ per chip beknibbelen eigenlijk want nvidia is nu niet bepaald bang om meer $ te vragen als je de 2xxx serie erbij pakt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Hoe bepaal je eigenlijk wat een spel gebruikt of wat het alleen maar reserveert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

bierschuit schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:53:
[...]

Hoe bepaal je eigenlijk wat een spel gebruikt of wat het alleen maar reserveert?
Het feit dat de fps inkakt als je over je vram capaciteit gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biggydeen2
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:29:
[...]

Komt een beetje cru over maar dit is echt onzin. Geen enkele game tikt de 10GB vra verbruik aan op 4k op dit moment. Allocation is iets anders dan daadwerkelijk gebruik.

Maar wellicht heb ik iets gemist. Dan zie ik graag een paar voorbeelden waaruit dat blijkt. 10GB is echt ruim voldoende.

[ Voor 42% gewijzigd door biggydeen2 op 29-09-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

biggydeen2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:03:
[...]

[...]

Komt een beetje cru over maar dit is echt onzin. Geen enkele game tikt de 10GB vra verbruik aan op 4k op dit moment. Allocation is iets anders dan daadwerkelijk gebruik.

Maar wellicht heb ik iets gemist. Dan zie ik graag een paar voorbeelden waaruit dat blijkt. 10GB is echt ruim voldoende.
Jaja, dat verhaal ken ik. "8gb werkgeheugen is zat!" "128mb videogeheugen is nog jaren genoeg!"
Dan koop jij mooi de 3080. Ik ben liever beter voorbereid aangezien er nu al zat games zijn die tegen die 10gb max aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biggydeen2
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:08:
[...]

Jaja, dat verhaal ken ik. "8gb werkgeheugen is zat!" "128mb videogeheugen is nog jaren genoeg!"
Dan koop jij mooi de 3080. Ik ben liever beter voorbereid aangezien er nu al zat games zijn die tegen die 10gb max aanlopen.
Heb je een voorbeeld dan? Als je de 3080 vergelijkt met de 2080ti heeft de 3080 relatief gezien 13GB+ geheugen aan boord.

Je weet ook dat er in de nieuwe consoles maar 10GB aan vram zit wat ook nog eens 25% trager is dan wat er op de 3080 zit? Dus Sony en MS kunnen 4k gaming ook vergeten de komende jaren?

Uiteraard ben je helemaal vrij in wat je koopt. Maar iets kopen op basis van aannames kan je veel geld kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:08:
[...]

https://www.tweaktown.com...-4k-aa-enabled/index.html

Dus zelfs op 8K met AA enabled kom je nog niet aan 10GB. Zlefs iets als MS flight simulator zit aan 9-10GB en dat is extreeem geheugen hongerig. Over welke games heb je het dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Laatst online: 09-10 21:19
iemand al watchdogs legions al kunnen redeemen??..bij mij lukt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninaomi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 15:45
Michel242186 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:30:
die is toch nog niet uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
dat snap ik...moet misschien wachten totdat hij uit is.
nu ineens wel gelukt...top

[ Voor 6% gewijzigd door Michel242186 op 29-09-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone96
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-10 21:41
Michel242186 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:34:
[...]

dat snap ik...moet misschien wachten totdat hij uit is.
Geloof dat je hem voor 31 oktober moet redeemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Laatst online: 10:23
Michel242186 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:30:
Ja hoor gister gedaan, wel vanaf de 3080 FE. Moest het doen via Geforce Experience en dan claimde hij hem bij UPlay na inloggen. Hij staat daar netjes in mijn library

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aggressor
  • Laatst online: 12:57
Mijn 3090 FE is ook binnen... ook geen omdoos, maar ziet er wel iets beter uit.
Ik had best wel iets meer willen betalen voor een kartonnen doos erbij

[ Voor 62% gewijzigd door Aggressor op 29-09-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Zijn er al meer mensen met duidelijke problemen met de 3080 op versie 356.38 die de nieuwe drivers getest hebben en zo ja wat zijn hiervan de uitslagen. Had al wel iets meer info en tests omtrend de drivers verwacht.

@morm sorry was niet helemaal duidelijk heb het aangepast.

[ Voor 19% gewijzigd door computerjunky op 29-09-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morm
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:42
computerjunky schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:43:
Zijn er al meer mensen met duidelijke problemen die de nieuwe drivers getest hebben en zo ja wat zijn hiervan de uitslagen. Had al wel iets meer info en tests omtrend de drivers verwacht.
Hoezo problemen?
Ik lees juist overal dat de nieuwe drivers eerdere problemen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoThankYou
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:51
Simone96 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:36:
[...]

Geloof dat je hem voor 31 oktober moet redeemen.
Dat zou interessant zijn aangezien veel mensen dan waarschijnlijk hun bestelling nog niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

computerjunky schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:43:
Zijn er al meer mensen met duidelijke problemen met de 3080 op versie 356.38 die de nieuwe drivers getest hebben en zo ja wat zijn hiervan de uitslagen. Had al wel iets meer info en tests omtrend de drivers verwacht.

@morm sorry was niet helemaal duidelijk heb het aangepast.
Even in het RTX 30xx Stabiliteits- en Condensator Issues Topic kijken zag daar al wat positieve meldingen over de nieuwe driver aka geen crashes meer en zelfs hogere oc/clock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gielz
Het was waarschijnlijk ook een driver issue, want de strix 3090 had ook crash problemen in windows maar niet in linux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel242186
ik heb de hele dag al zitten gamen en geen crashes gehad op mijn 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

Lees maar even terug ik ga mezelf niet blijven herhalen. :{ Maar voor diegene die genoegen nemen met 10gb, prima. Mocht je over een tijdje toch tegen het limiet aanlopen, wat ik onvermijdelijk acht, dan kun je altijd nog texture settings naar beneden schalen of DLSS. Maar ik heb liever niet dat mijn performance bottleneck straks slechts de vram wordt. Dan wacht ik liever wat langer op modellen die wat beter anticiperen op de toekomst. Misschien heeft AMD wel wat leuks te bieden over een korte periode, ik las dat de high end kaart van hun 16gb krijgt. Anders is er straks de 3080 20gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonanza
Zo, ik heb mijn plek 107 opgegeven bij Megekko voor de MSI 3080, aangezien morgen mijn 3090 FE geleverd gaat worden en ik die toch maar ga gebruiken voorlopig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:15:
[...]

Lees maar even terug ik ga mezelf niet blijven herhalen. :{ Maar voor diegene die genoegen nemen met 10gb, prima. Mocht je over een tijdje toch tegen het limiet aanlopen, wat ik onvermijdelijk acht, dan kun je altijd nog texture settings naar beneden schalen of DLSS. Maar ik heb liever niet dat mijn performance bottleneck straks slechts de vram wordt. Dan wacht ik liever wat langer op modellen die wat beter anticiperen op de toekomst. Misschien heeft AMD wel wat leuks te bieden over een korte periode, ik las dat de high end kaart van hun 16gb krijgt. Anders is er straks de 3080 20gb.
FS op 4K gebruikt geen 10GB "Modded skyrim" ? Tja als je absurd hoge texture mods gebruikt misschien compleet je eigen keuze natuurlijk.

Bepaalde games met RTX en ultra? Nope Zelfs 8k zitten ze momenteel allemaal nog onder de 10GB meeste zelfs een heel pak lager.

Als je eraan denkt om op 8k te gamen en je jaren verder wil met je huidige setup, dan heel misschien kan het de moeite zijn. Voor 4k gamen is je kaart verouderd tegen dat je het effectief zal kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Laatst online: 08:49

Luukwa

o/

Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:15:
[...]

Mwah, 10gb is meer dan zet voor de komende 4/5 jaar. En over 4/5 jaar is er weer een nieuwe generatie videokaarten met nieuwe technieken.
Ik weet vrijwel met zekerheid te zeggen dat de gemiddelde gamer geen enkele issues gaat ondervinden met 10gb aan VRAM.
Daar komt nog bij kijken dat het aantal VRAM dat wordt gebruik ook afhankelijk is van de optimalisatie van de game engines.

Soundcloud!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

k995 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:36:
[...]

[...]

FS op 4K gebruikt geen 10GB "Modded skyrim" ? Tja als je absurd hoge texture mods gebruikt misschien compleet je eigen keuze natuurlijk.

Bepaalde games met RTX en ultra? Nope Zelfs 8k zitten ze momenteel allemaal nog onder de 10GB meeste zelfs een heel pak lager.

Als je eraan denkt om op 8k te gamen en je jaren verder wil met je huidige setup, dan heel misschien kan het de moeite zijn. Voor 4k gamen is je kaart verouderd tegen dat je het effectief zal kunnen gebruiken.
Ten eerste nee, momenteel zitten ze niet allemaal onder de 10gb. En ten tweede, momenteel is irrelevant voor een 3080. Maar dit is weer de typische discussie die ook gevoerd werd tijdens de 8gb geheugen norm en de 128mb videogeheugen norm. Nee het zal niet genoeg zijn aankomende jaren. Als jij denkt van wel, prima. Maar we zullen zien of AMD er hetzelfde over denkt over een paar weken, ik denk zo van niet. :) En aangezien ik al meerdere keren tegen de vram limiet ben aangelopen is het een nee voor mij. 16 gb minimaal anders heb ik geen interesse.

"Finally, we should note that Microsoft Flight Simulator 2020 is one of the first games in a long time to make use of large quantities of system RAM and VRAM. For the best possible experience at High-End or Ultra settings, 32GB of system RAM is recommended. During testing, we also observed very high VRAM usage from the game (relative to most other AAA titles). Even at resolutions as low as 1920x1080, the game can use more than 7GB of VRAM with higher settings. At 4K, usage over 10GB was observed. If you are planning on building a new PC for this game or upgrading your existing PC, keep in mind that large amounts of memory are needed for the most premium experience. "

https://www.shacknews.com...aphics-and-settings-guide

Veel plezier met die 10gb maar ik denk liever vooruit in plaats van dat ik voor mijn voeten kijk.

[ Voor 27% gewijzigd door Jasmijn22 op 29-09-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Laatst online: 08:49

Luukwa

o/

Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:41:
[...]

Ten eerste nee, momenteel zitten ze niet allemaal onder de 10gb. En ten tweede, momenteel is irrelevant voor een 3080. Maar dit is weer de typische discussie die ook gevoerd werd tijdens de 8gb geheugen norm en de 128mb videogeheugen norm. Nee het zal niet genoeg zijn aankomende jaren. Als jij denkt van wel, prima. Maar we zullen zien of AMD er hetzelfde over denkt over een paar weken, ik denk zo van niet. :) En aangezien ik al meerdere keren tegen de vram limiet ben aangelopen is het een nee voor mij. 16 gb minimaal anders heb ik geen interesse.

"Finally, we should note that Microsoft Flight Simulator 2020 is one of the first games in a long time to make use of large quantities of system RAM and VRAM. For the best possible experience at High-End or Ultra settings, 32GB of system RAM is recommended. During testing, we also observed very high VRAM usage from the game (relative to most other AAA titles). Even at resolutions as low as 1920x1080, the game can use more than 7GB of VRAM with higher settings. At 4K, usage over 10GB was observed. If you are planning on building a new PC for this game or upgrading your existing PC, keep in mind that large amounts of memory are needed for the most premium experience. "

https://www.shacknews.com...aphics-and-settings-guide

Veel plezier met die 10gb maar ik denk liever vooruit in plaats van dat ik voor mijn voeten kijk.
Sorry maar dat zegt vrij weinig. Met 16gb ram en een 1070ti kon ik gemakkelijk flightsim op ultra spelen met 30-45fps.

Maar dit is een vrij nutteloze discussie aan 't worden. Jij denkt (vind) 10gb te weinig en wilt liever wat meer omdat je denk dat dit toekomst bestendig is. Dat kan, maar is geen feit.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22

Jasmijn22

& Ravenwood

Luukwa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:50:
[...]

Sorry maar dat zegt vrij weinig. Met 16gb ram en een 1070ti kon ik gemakkelijk flightsim op ultra spelen met 30-45fps.

Maar dit is een vrij nutteloze discussie aan 't worden. Jij denkt (vind) 10gb te weinig en wilt liever wat meer omdat je denk dat dit toekomst bestendig is. Dat kan, maar is geen feit.
Nou het is toch echt wel een feit dat 16 en 20 gb meer toekomstbestendig zijn dan 10gb hoor. Tevens is het ook een feit dat er al titels zijn die meer dan 10gb lusten met alle toeters en bellen aan op 4k. Dus vandaar mijn mening. Verder staak ik deze discussie ook, vrij nutteloos om mensen te overtuigen van iets wat ze gemakkelijk zelf kunnen concluderen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelleJ
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-09 16:31
Luukwa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:50:
[...]

En dit gaat dan over 4K of over full HD? Het lijkt me namelijk vrij sterk dat dit klopt als je het over 4K hebt, aangezien de gemiddelde speler met een 2080TI deze FPS niet eens consistent kan halen op ultra.

[ Voor 3% gewijzigd door MelleJ op 29-09-2020 15:59 . Reden: toevoeging paar woorden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-10 19:26
Vandaag mijn RTX 3090 gekregen en geïnstalleerd. Wat mij opvalt is dat deze kaart best wel wat last heeft van 'coil whining'. Als ik een Doom Eternal op 4k speel en alles op Ultra Nightmare settings zet is het goed te horen en hetzelfde bij andere games. Goed hoorbaar als in boven het geluid van mijn pc fans uit. Als ik een headset op zet heb ik verder geen last van, maar het is wel iets wat knaagt en ik zit er aan te denken deze kaart RMA te sturen. Verder werkt framelimiting natuurlijk wel om dit te reduceren, maar bij eens shooter wil je toch strak 144 fps halen ;-)

Nog meer RTX 3090 eigenaren die hier last van hebben?
Pagina: 1 ... 18 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.