NytroNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:00:
Ik wou graag mijn 2 cent aan het discussie 10 gb genoeg?! toevoegen.
Mijn achtergrond is dat van gamedev en zodoende gewerkt in meerdere grote engines aan een handjevol titels.
Dit wil niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb maar misschien kan ik het een en ander ophelderen.
Allocated vram is voornamelijk belangerijk in het inladen van textures bijvoorbeeld.
Dit betekend als de bulk aan assets 4 gig nodig heeft dit de breedte van de figuurlijke snelweg aan data zal bezetten.
op het moment zijn bijna alle triple A games 4-7gig. als je bijv 14 gig vram zou hebben zou de gpu deze ruimte 2x kunnen benutten in het beste scenario.
de troughput is waar je de snelheid en FPS vandaan haalt en tenzij de bulk aan benodigde vram in 1 klap meer dan 10 gig aan vram opneemt zal deze pas te weinig zijn.
flight simulator is een redelijk apart geval door de manier van inladen. Allereerst is dit bedoeld als simulation en niet als game maar dat terzijde
(ik vraag me af hoeveel er serieus over een jaar nog 2-3 uur per dag flight simulator spelen ipv cyberpunk etc).
De ontwikkelaars gebruiken een combinatie van satteliet data en procedural generation om de omgevingen weer te geven. deze worden aan elkaar genaaid in vorm van chunks.
Helaas is dit zo een ingewikkelde klus voor de wereld in het detail van hun keuze dat het een wonder was dit zoieso voor elkaar te krijgen.
Hierdoor moet om de snelheid van het inladen van de wereld sneller zijn dan bijvoorbeeld het snelste vliegtuig of anders zou je in de "twilight zone" terecht komen en dus letterlijk in een nog niet ingeladen wereld vliegen.
Dit wil dus zeggen dat tenzij je specifieke (niet geoptimaliseerde) mods op games knalt en/of flight simulator fan bent je misschien wat meer vram kunt overwegen.
Voor de meeste gamers is 10gig aan vram dus meer dan voldoende.. waarschijnlijk ook in 2 jaar vanaf nu.
Ontwikkelaars zullen altijd cateren naar de vraag van de klant, als ze dit niet deden zouden ze potentieel verlies maken op de verkoop van games.
Tuurlijk kun je je afvragen of de volgende "generatie" niet meer nodig heeft.. maar zelfs op 4k is 10g vram duidelijk genoeg.
Dit gezegd, meer is meer en duurder is duurder. Helaas is de optimalisatie van games niet gemaakt om de overige vram te gebruiken om 2 of zelfs 3x zo snel dingen in te laden.
Het is ook absoluut niet interresant voor de ontwikkelaars om dit in te bouwen gezien 3080 niet de norm is of zal zijn de komende jaren.
De troughput van de geheugen op de videokaart is dus vele malen belangrijker als het gaat om halen van het gewenste FPS!
ter conclusie.
tenzij je je graag bezighoud met bijv 3D ontwikkeling en dan specifiek ook gebruikmaakt van de extra vram doormiddel van bepaalde opties of workflows, of als je graag je mods gebruikt voor skyrim of welke andere game ook die toevallig meer dan 10gig in totaal nodig hebben aan gebruikte (niet allocated) vram is voorlopig 10 gig aan geheugen op een kaart als de 3080 dus meer dan voldoende.