[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 19:45
Emperor_ schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:35:
Vandaag mijn RTX 3090 gekregen en geïnstalleerd. Wat mij opvalt is dat deze kaart best wel wat last heeft van 'coil whining'. Als ik een Doom Eternal op 4k speel en alles op Ultra Nightmare settings zet is het goed te horen en hetzelfde bij andere games. Goed hoorbaar als in boven het geluid van mijn pc fans uit. Als ik een headset op zet heb ik verder geen last van, maar het is wel iets wat knaagt en ik zit er aan te denken deze kaart RMA te sturen. Verder werkt framelimiting natuurlijk wel om dit te reduceren, maar bij eens shooter wil je toch strak 144 fps halen ;-)

Nog meer RTX 3090 eigenaren die hier last van hebben?
Yep zie mijn ervaringen paar uur terug

It's dark but I don't want to find the light

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 22:11

William/Ax3

We are Starstuff

Er zit nog steeds een verschil in allocation en used. Iedereen (meestal) meet allocation en dat klopt gewoon niet. Als je een 3090 pakt met fs2020 dan zal die ook veel meer als de 11gb van een 2080ti opvreten. Betekend dat dan dat je 11gb niet genoeg is?

Ja 20gbzal meer toekomst besindigd zijn natuurlijk maar vraag je af hoe lang je hem wil houden? Is het je de meerpijs en langer wachten waard? Ik zelf denk over 2 jaar dat deextra vram dan niet "vaak" nodig zal zijn op 4k. Op 1440p denk ik al helemaal niet.4k ja het kan nuttig zijn MAAARRR denk dan niet dat je 60-120fps vaak gaat redden dan moet je toch al slides wat lager gaan zetten en dan heb je ook weer niet veel aan je 20gb wat nu al het geval met aantal games. Of je moet met 40fps zelf al tevreden zijn bv en wil alles altijd 100% op ultra hebben ook over 4jaar ofzo. Het is maar net wat je wil. Ik zelf zet de settings dan liever op high ipv ultra voor tig fps meer.

Het is maar net wat jezelf wil. Hoe lang je ermee wil doen en hoe/wat je speelt met welke settings + wat je wil uitgeven.

Amd zal vast wel met 12gb en 16gb komen maar dat zal ook zijn omdat ze ddr6 gaan gebruiken. Geen veel duurder gddr6x en ze zullen toch aantrekkelijker op sommige punten moeten zijn om marktaandeel te pakken. Ook aangezien nvidia gewoon een betere software stack bij elkaar heeft dus als je dan moet kiezen met zelfde vram kiezen meeste nvidia. Heeft amd optie meer vram voor net zo duur of iets goedkoper dan gaan mensen twijfelen.
Als je kan wachten en niet aan nvidia vast zit of gewoon echt perse 20gb wil wacht dan gerust :) zou ik ook doen in die situaties.

Ik zelf wil gewoon niet nog langer wachten en zal over 2 jaar weer wat anders nemen. Waarom nvidia? Simpel ik zit aan gsync vast met me c9 oled en me gsync monitor en ik heb geen zin om te gokken op amd waarmee het dat dat dan wel/niet/mischien/wellicht werkt.

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Michel242186 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:30:
iemand al watchdogs legions al kunnen redeemen??..bij mij lukt het niet
Geredeemed maar de game wordt pas eind Oktober unlocked.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 20:35

HSL

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:19:
[...]

Ik heb nérgens iemand gezien met een TUF die 6 SP-CAPS heeft. Ja, op het eerste ontwerp zaten er 6. Net zoals op het eerste ontwerp van de MSI Ventus 6 SP-CAPS zaten. En uiteindelijk kreeg ik er gewoon één binnen met 5 SP-CAPS.

Tuurlijk zou het theoretisch kunnen dat er TUFs zijn met 6 SP-CAPS. Ik moet de eerste nog zien.
https://www.instagram.com/p/CFtMi4mHe5Z/?igshid=yz81akem1xvh

“All retail ASUS TUF Gaming and ROG Strix GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling close to the GPU. During development, we discovered the improvement this makes to RTX 3090 and 3080 overclocking headroom, so we made specification changes before we started shipping cards to reviewers and customers. Please note that some of the product images used on etail sites and our product pages were from early development samples, so are not final. All images will be updated soon. Please bear with us!”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
William/Ax3 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:46:
[...]

heb video zo niet gezien hoor maar kan het niet ook gewoon zijn dat tsmc gewoon geen/niet genoeg capaciteit meer over had voor nvidia en dat ze daarom ook min of meer gedwongen werden naar samsung? Dan hadden ze vrij weinig keuze natuurlijk. Lijkt mij wel een logische verklaring als de 30$ per chip beknibbelen eigenlijk want nvidia is nu niet bepaald bang om meer $ te vragen als je de 2xxx serie erbij pakt ;)
Dit laatste schijnt nou jusi thet geval te zijn. TSMC zit aardig vol met orders voor AMD (Zen3, RDNA2, PS5&XBOXNX).

Ik weet neit wat het is maar er schieten nu overal vant dit soort "analyst" channels uit de grond welke assumptions maken gebasseerd op nieuws berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HSL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:05:
[...]

https://www.instagram.com/p/CFtMi4mHe5Z/?igshid=yz81akem1xvh

“All retail ASUS TUF Gaming and ROG Strix GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling close to the GPU. During development, we discovered the improvement this makes to RTX 3090 and 3080 overclocking headroom, so we made specification changes before we started shipping cards to reviewers and customers. Please note that some of the product images used on etail sites and our product pages were from early development samples, so are not final. All images will be updated soon. Please bear with us!”
Ga nu nog eens rustig lezen wat ik heb geschreven. Vervolgens jouw reactie daarop lezen. Hopelijk zie je dan dat dat precíes is wat ik zeg.

Tenzij je bovenstaande juist wilde bevestigen. Dat kan natuurlijk ook. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2020 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSL
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 20:35

HSL

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:11:
[...]
Ga nu nog eens rustig lezen wat ik heb geschreven. Vervolgens jouw reactie daarop lezen. Hopelijk zie je dan dat dat precíes is wat ik zeg.
Misschien moet jij het ook nog eens doorlezen, zeg ik ergens dat je geen gelijk hebt?

Het asus bericht is de officiële bevestiging van wat jij geschreven had, leek me wel een nuttige toevoeging. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HSL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:19:
[...]

Misschien moet jij het ook nog eens doorlezen, zeg ik ergens dat je geen gelijk hebt?

Het asus bericht is de officiële bevestiging van wat jij geschreven had, leek me wel een nuttige toevoeging. 😁
Vandaar ook deze opmerking: "Tenzij je bovenstaande juist wilde bevestigen. Dat kan natuurlijk ook. ;)"

Maar goed, inderdaad nuttige toevoeging. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 87Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:16
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:41:
...
Veel plezier met die 10gb maar ik denk liever vooruit in plaats van dat ik voor mijn voeten kijk.
Veel gaan er een beetje van uit dat de huidige ram usage constant gaat blijven, maar dat is historisch bekeken natuurlijk onzin. De 3080 10GB zal zeker in staat zijn games te draaien, maar op hoogste settings in 4k met volle AA aan, is iets waar ik niet zeker van ben.

Men vergeet soms dat consoles de basisvereisten van graphics dicteren, niet de pc's. En er komt een nieuwe console generatie uit met dubbel zoveel geheugen. PS4 Pro heeft 8GB, PS5 heeft er 16GB. Dat betekent dat de games simpel gezegd hun (v)ram gebruik op consoles gaan verdubbelen. Misschien meer als men systeem gebruik van ram beperkt kan houden zodat het niet mee verdubbeld.

Aan pc kant betekent een generatiesprong dat ook daar er een verschuiving gaat zijn. Heel simpel gezegd wordt het huidige ultra, very high; het huidige very high wordt high, etc. En in de plaats van ultra komt er een nieuw ultra met hogere vereisten dan nu.

Voor games die nu uit zijn, is het niet relevant. Maar voor pure next gen games, gaat het interessant worden om te zien hoever 10GB mee kan.
Om het in perspectief te plaatsen, kan je ook kijken naar de nu bijna 4.5 jaar oude GTX 1080 die 8GB had. Is het echt normaal dat men op 4.5 jaar maar 25% meer VRAM geeft?
En misschien dat inderdaad het echte gebruik in elke scene beneden 10GB blijft, maar dan wel langere load times geeft als het allemaal geswapped moet worden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:54:
[...]

Nou het is toch echt wel een feit dat 16 en 20 gb meer toekomstbestendig zijn dan 10gb hoor. Tevens is het ook een feit dat er al titels zijn die meer dan 10gb lusten met alle toeters en bellen aan op 4k. Dus vandaar mijn mening. Verder staak ik deze discussie ook, vrij nutteloos om mensen te overtuigen van iets wat ze gemakkelijk zelf kunnen concluderen. :)
Je haalt toch echt vram allocation en daadwerkelijk gebruik doorelkaar. Dus al deze games hebben extreme performance dips op kaarten met 8GB vram op 4k? Heb nog geen enkele benchmark gezien die dat aantoont.

Het artikel wat je eerder noemt:

https://www.shacknews.com...aphics-and-settings-guide

Zegt letterlijk helemaal niks. Er wordt helemaal niks vergeleken met kaarten die maar 8GB vram hebben en staat ook nergens hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen.

Als je kijkt naar echte benchmarks: https://www.techspot.com/...ft-flight-simulator-2020/

Dan zie je gewoon dat er op 4k ultra settings geen enkel verschil zit tussen 8GB ram en 11 GB ram qua performance. Dit betekent simpelweg dat MS flight sim op 4k ultra nog niet eens 8GB vram gebruikt. Anders had je namelijk performance dips gezien.

En zo nutteloos is deze discussie niet. Er zijn meer mensen die dit lezen en op basis van uitspraken hier aankopen gaan doen. En ik zal het nogmaals even benoemen, de nieuwe consoles van Sony en MS hebben "maar" 10GB vram wat 25% trager is dan wat er op de 3080 zit. Dit zijn consoles die zogenaamd alles op 4k moeten gaan draaien de komende jaren. Als 10GB nu al bijna te weinig is kunnen ze het over een paar jaar dus helemaal vergeten.

Conclusie, 10GB vram is ruim voldoende voor nu en ook de komende jaren. Er is geen enkel bewijs te vinden dat dit te weinig zou zijn. Je trapt in de wel bekende marketing trucjes van AMD en Nvidia. Als je alleen gaat gamen is 10 GB vram ruim zat de komende 5 jaar.

En ik ben het helemaal eens met je statement dat 16 of 20gb toekomst bestendiger is. Alleen wat heb je daar aan als je het toch niet gebruikt?
87Dave schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:22:
[...]

Veel gaan er een beetje van uit dat de huidige ram usage constant gaat blijven, maar dat is historisch bekeken natuurlijk onzin. De 3080 10GB zal zeker in staat zijn games te draaien, maar op hoogste settings in 4k met volle AA aan, is iets waar ik niet zeker van ben.

Men vergeet soms dat consoles de basisvereisten van graphics dicteren, niet de pc's. En er komt een nieuwe console generatie uit met dubbel zoveel geheugen. PS4 Pro heeft 8GB, PS5 heeft er 16GB. Dat betekent dat de games simpel gezegd hun (v)ram gebruik op consoles gaan verdubbelen. Misschien meer als men systeem gebruik van ram beperkt kan houden zodat het niet mee verdubbeld.

Aan pc kant betekent een generatiesprong dat ook daar er een verschuiving gaat zijn. Heel simpel gezegd wordt het huidige ultra, very high; het huidige very high wordt high, etc. En in de plaats van ultra komt er een nieuw ultra met hogere vereisten dan nu.
Dit is gewoon niet waar. Heb je een voorbeeld van benchmarks op 4k waar de 2080 super tegen een grote performance dip aanloopt? In elke benchmark op 4k blijft de afstand tov de 2080ti hetzelfde. 8GB vram is dus nog steeds ruim voldoende.

Daarnaast gebruiken de nieuwe consoles geen 16GB vram maar maximaal 10gb vram. En dit geheugen is ook nog eens 25% trager dan wat er op de 3080 zit.

[ Voor 24% gewijzigd door biggydeen2 op 29-09-2020 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 21:27
Vandaag mijn RTX 3090 gekregen en geïnstalleerd. Wat mij opvalt is dat deze kaart best wel wat last heeft van 'coil whining'. Als ik een Doom Eternal op 4k speel en alles op Ultra Nightmare settings zet is het goed te horen en hetzelfde bij andere games. Goed hoorbaar als in boven het geluid van mijn pc fans uit. Als ik een headset op zet heb ik verder geen last van, maar het is wel iets wat knaagt en ik zit er aan te denken deze kaart RMA te sturen. Verder werkt framelimiting natuurlijk wel om dit te reduceren, maar bij eens shooter wil je toch strak 144 fps halen ;-)

Ipv rma, kan ik het wel overnemen ;)

Wie heeft zijn PSU moeten upgraden trouwens, ik ben nu overgestapt naar 1500watt, ben bang dat dat zelfs te weinig is.

[ Voor 7% gewijzigd door TheTurk op 29-09-2020 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaYnE81
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-09 14:31

PaYnE81

XBL VandalizerNL

[...]

Voor games die nu uit zijn, is het niet relevant. Maar voor pure next gen games, gaat het interessant worden om te zien hoever 10GB mee kan.
Om het in perspectief te plaatsen, kan je ook kijken naar de nu bijna 4.5 jaar oude GTX 1080 die 8GB had. Is het echt normaal dat men op 4.5 jaar maar 25% meer VRAM geeft?
En misschien dat inderdaad het echte gebruik in elke scene beneden 10GB blijft, maar dan wel langere load times geeft als het allemaal geswapped moet worden.
En voor die load Times Tadaaa!!! RTX IO!

En warempel de nieuwe consoles kunnen dit ook :9 :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarQraven
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-04-2021
Vanochtend verrast door nieuwe drivers.

"Wat?! Ga opeens van zo'n 130-170 fps in Warzone naar 250 average!!"

Wat blijkt? Warzone had m'n render scale automatisch naar 50% gezet bij het opstarten -_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mpra
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:43
TheTurk schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:59:
[...]

Ipv rma, kan ik het wel overnemen ;)

Wie heeft zijn PSU moeten upgraden trouwens, ik ben nu overgestapt naar 1500watt, ben bang dat dat zelfs te weinig is.
Ik zou je pc direct aan de dichtstbijzijnde energiecentrale hangen, heb je altijd genoeg. :P

Even zonder gekkigheid, waarom zou 1500 Watt te weinig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 21:27
mpra schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:10:
[...]

Ik zou je pc direct aan de dichtstbijzijnde energiecentrale hangen, heb je altijd genoeg. :P

Even zonder gekkigheid, waarom zou 1500 Watt te weinig zijn?
Ik draai 7980xe op 5Ghz en dan 3090 FE overclock. En je wilt je psu niet contant op 80% laten draaien. Mijn huidige Corsair 1200 heeft het al begeven na 3 jaar. Be quite schijnt beter te zijn. En een andere voordeel is, hogere wattage = stabielere voltages.

Ik zal voor de grap, wanneer de 3090 binnen is meten met 'Toon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 18:14
Bonanza schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:22:
Zo, ik heb mijn plek 107 opgegeven bij Megekko voor de MSI 3080, aangezien morgen mijn 3090 FE geleverd gaat worden en ik die toch maar ga gebruiken voorlopig.
Bereid je emotioneel maar alvast voor op een gehavende doos. BFGPU wordt direct in eigen doos geleverd, met flinke bedekking door stickers vanuit UPS. Beetje jammer. Nou eerlijk gezegd echt gewoon bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasmijn22
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-07 14:39

Jasmijn22

& Ravenwood

biggydeen2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:39:
[...]

Je haalt toch echt vram allocation en daadwerkelijk gebruik doorelkaar. Dus al deze games hebben extreme performance dips op kaarten met 8GB vram op 4k? Heb nog geen enkele benchmark gezien die dat aantoont.

Het artikel wat je eerder noemt:

https://www.shacknews.com...aphics-and-settings-guide

Zegt letterlijk helemaal niks. Er wordt helemaal niks vergeleken met kaarten die maar 8GB vram hebben en staat ook nergens hoe ze tot deze conclusie zijn gekomen.

Als je kijkt naar echte benchmarks: https://www.techspot.com/...ft-flight-simulator-2020/

Dan zie je gewoon dat er op 4k ultra settings geen enkel verschil zit tussen 8GB ram en 11 GB ram qua performance. Dit betekent simpelweg dat MS flight sim op 4k ultra nog niet eens 8GB vram gebruikt. Anders had je namelijk performance dips gezien.

En zo nutteloos is deze discussie niet. Er zijn meer mensen die dit lezen en op basis van uitspraken hier aankopen gaan doen. En ik zal het nogmaals even benoemen, de nieuwe consoles van Sony en MS hebben "maar" 10GB vram wat 25% trager is dan wat er op de 3080 zit. Dit zijn consoles die zogenaamd alles op 4k moeten gaan draaien de komende jaren. Als 10GB nu al bijna te weinig is kunnen ze het over een paar jaar dus helemaal vergeten.

Conclusie, 10GB vram is ruim voldoende voor nu en ook de komende jaren. Er is geen enkel bewijs te vinden dat dit te weinig zou zijn. Je trapt in de wel bekende marketing trucjes van AMD en Nvidia. Als je alleen gaat gamen is 10 GB vram ruim zat de komende 5 jaar.

En ik ben het helemaal eens met je statement dat 16 of 20gb toekomst bestendiger is. Alleen wat heb je daar aan als je het toch niet gebruikt?

[...]

Dit is gewoon niet waar. Heb je een voorbeeld van benchmarks op 4k waar de 2080 super tegen een grote performance dip aanloopt? In elke benchmark op 4k blijft de afstand tov de 2080ti hetzelfde. 8GB vram is dus nog steeds ruim voldoende.

Daarnaast gebruiken de nieuwe consoles geen 16GB vram maar maximaal 10gb vram. En dit geheugen is ook nog eens 25% trager dan wat er op de 3080 zit.
Een heleboel bla bla maar geen substantie. Ik heb zelf al meermaals het tekort aan vram gemerkt en ook al artikelen aangehaald die het over VRAM usage hadden, niet allocation. Prima dat jij tevreden bent met 10, ik niet. Verder ga ik stoppen met deze discussie want ik zal het toch niet met je eens worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:21
Ik heb van het weekend mijn oude vertrouwde Fractal Define R4 ingeruild voor een NZXT H710i. Dacht mooi moment om ook de Nvidia auto performance tuning nog eens te laten lopen :)

Dit was mijn vorig resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HQcjmSFbAiPP3mF7qxtE49-_-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MEHgNp6Xqu6zrYnOHbbjbYb5.jpg?f=user_large

En nu toch een kleine 54Mhz erbij gekregen om op 94Mhz uit te komen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vex8sNy8j0mJjpzTkwm-7BnC4s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/blcECLnAtkQ8gsREMx89k8P9.jpg?f=user_large

Tot nu toe erg blij met de algehele upgrade naar de 3080. Van mijn kant uit rock solid gaming geweest zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 19:57

Hier helaas een 3080 FE met enorme coil whine.
Ik ga vannacht m’n kaart een hele nacht belasten om te kijken of het iets afneemt maar ik betwijfel het.

Als ik een headset op heb dan heb ik er minder last van maar zonder headset gilt ie zo hard dat de coil whine boven alles uit komt.

Ik ben benieuwd hoe lang het RMA proces duurt en of Nvidia überhaupt de kaart vervangt omwille van coil whine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 87Dave
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:16
biggydeen2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 17:39:
Dat is gewoon irrelevant. Ik heb het over next gen games. 8GB ram voldoende is oud nieuws, maar morgen brengt nieuw nieuws.
Inderdaad, de nieuwe generatie heeft zeker ook 10GB vram beschikbaar, hetzelfde als de RTX 3080. Met PS4 pro had Sony achteraf nog meer ram vrijgekregen voor games, is dus niet zeker dat het bij 10GB blijft. Maar laten we voor de eenvoud van 10GB VRAM uitgaan.

Dat het nog 25% sneller is, gaat extra fps mogelijk maken. Maar dit vertaalt zich niet naar 2.5GB extra als 10GB te weinig is. Als 10GB te weinig is, moeten er dure roundtrips data gaan ophalen en die worden amper sneller doordat het geheugen 25% sneller is. Dat geeft zware stutters, pop in, ...

Maar het belangrijkste:
Als je regelmatig naar Digital Foundry analyses kijkt, weet je dat ze daar met pc proberen de console settings proberen zo goed mogelijk te reproduceren op pc. Dit geeft consistent settings tussen medium en high, vaak een mix.
En daar boven heb je op pc meestal een hogere optie of twee met betere textures, etc. De hogere optie vereist meer VRAM. En dat zal het probleem gaan zijn. Op PS5 gaat men de volle 10GB gaan gebruiken in de pure next gen games. (niet degene die nog ook op PS4 hangen) Dan wordt dat naar PC geport en is het PS5 niveau "high" en gebruikt het je 10GB. Als je daarboven wil, kies je ultra. Maar dat zal boven 10GB gaan.
PaYnE81 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:03:
[...]

En voor die load Times Tadaaa!!! RTX IO!

En warempel de nieuwe consoles kunnen dit ook :9 :o
Inderdaad! :) En dat is zeker een hele verbetering. Het zal vooral laadschermen vermijden of versnellen. Maar als de GPU niet genoeg data kan bijhouden, komt die nog altijd in de problemen want zelfs RTX IO zal veel trager zijn dan VRAM aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonanza
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-05-2023
Vinnie84 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:38:
[...]

Bereid je emotioneel maar alvast voor op een gehavende doos. BFGPU wordt direct in eigen doos geleverd, met flinke bedekking door stickers vanuit UPS. Beetje jammer. Nou eerlijk gezegd echt gewoon bagger.
Het laatste dat me emotioneel raakt, is wel de doos waarin spullen geleverd worden. Zolang het product er heel uit komt, kan die doos me gestolen worden. Ik gooi ze ook altijd meteen weg.

Maar ik gun ieder zn eigen fetisj :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anyonas
Evernote schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:57:
[...]

Hier helaas een 3080 FE met enorme coil whine.
Ik ga vannacht m’n kaart een hele nacht belasten om te kijken of het iets afneemt maar ik betwijfel het.

Als ik een headset op heb dan heb ik er minder last van maar zonder headset gilt ie zo hard dat de coil whine boven alles uit komt.

Ik ben benieuwd hoe lang het RMA proces duurt en of Nvidia überhaupt de kaart vervangt omwille van coil whine.
Ik heb hem vannacht laten draaien en moet zeggen dat ik niet veel last heb van de GPU, maar meer van de PSU.
De whine is niet weg... ik wil gerust vannacht nog eens laten draaien.

Ik zit hier dus met 2 PSUs (RM750x en HX1000i) die meer lawaai maken dan de GPU. Er is zeker heel wat coil whine aanwezig op de 3090, maar word overheerst door de PSU en als alles opwarmt door de fans.

De HX1000i is nog geen 2 weken oud, maar alternate laat geen retour toe voor bedrijven, dus kan ik alleen 2ehands doorverkopen of RMA.

Ik zou nog een AX1200i kunnen kopen (duur) om te proberen, of een ander merk, maar dan zit ik met die dure kabels van corsair waar ik weer niets mee kan doen.

Weinig vertrouwen in dat een ander PSU niet gaat zingen/ratelen onder die load.

Iemand ideeen om het op te lossen? :) (ik gebruik al 2 aparte pcie kabels)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 15:41:
[...]

Ten eerste nee, momenteel zitten ze niet allemaal onder de 10gb.
99.99% van de games zit daar onder tot ver onder zelfs in 8k. Dit zal de komende jaren weinig veranderen .

https://www.tweaktown.com...-4k-aa-enabled/index.html

Steam survey toont dat een 3% van de gamers meer dan 10GB VRAM heeft of een ultra high end kaart koopt. Je kan dus verwachten dat tegen het einde van de levensduur van de 3080 dat ongeveer verdubbeld .
Een 4-5% gamed up iets dat ongeveer 4k is of hoger .

(steam survey august voor windows)
En ten tweede, momenteel is irrelevant voor een 3080. Maar dit is weer de typische discussie die ook gevoerd werd tijdens de 8gb geheugen norm en de 128mb videogeheugen norm. Nee het zal niet genoeg zijn aankomende jaren. Als jij denkt van wel, prima. Maar we zullen zien of AMD er hetzelfde over denkt over een paar weken, ik denk zo van niet. :) En aangezien ik al meerdere keren tegen de vram limiet ben aangelopen is het een nee voor mij. 16 gb minimaal anders heb ik geen interesse.
En daaruit bleek dat 8GB in 99.9% van de gevallen genoeg is. Dat jij misschien dergelijke absurd hoge eisen hebt kan gerust maar de doorsnee gamer is er niks mee.

Zoals altijd kan je beter een 3070-3080 kopen die nu alles snel genoeg draait en over 2 jaar upgraden naar de 5070-5080 dan ben je even duur uit als nu een 3090 en zal je even goede/betere performance hebben de komende 4-5jaar. Ik koop al bijna 20 jaar grafische kaarten en dat is echt wel iets dat ik geleerd heb.
Veel plezier met die 10gb maar ik denk liever vooruit in plaats van dat ik voor mijn voeten kijk.
Geef gerust dat uit aan de 3090 iemand moet nvidia financieren voor de volgende generatie van kaarten ;-)

https://www.resetera.com/...hy-10gb-is-enough.280976/
Conclusion of Part 1: 10GB of VRAM in 2021+ is not the same as 10GB of VRAM in 2020.

Conclusion of Part 2: Actual VRAM usage in PC games is far less than believed, thanks to misleading software.

Part 3: But what does it mean?!
We have now established that current PC games are actually using less VRAM than we think, and thanks to improvements in the near future like RTX I/O and Sampler Feedback Streaming our VRAM will go even further.

I am extremely confident you will still be able to play any game with Ultra-max textures in 4k on a 3080 10GB for the next 2 years, until Nvidia Hopper is scheduled to come out, and I am very confident you will still be able to do this in 2024, when the next-next GPUs are expected to be released.

[ Voor 18% gewijzigd door k995 op 29-09-2020 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
87Dave schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 19:14:
[...]

Dat is gewoon irrelevant. Ik heb het over next gen games. 8GB ram voldoende is oud nieuws, maar morgen brengt nieuw nieuws.
Alsof dat morgen elkeen 10+GB VRAM heeft.
Nu spreek je in de PC wereld van een paar % die dat heeft. In de console wereld is het zo goed als 0 .

De meeste nieuwe grafische games nu op 4K (wat maar een paar % van de gamers gebruikt) zitten op een 4-7GB VRAM . De 3 meeste populaire games op het moment op steam gebruiken : 4GB/3GB/0.5GB VRAM op 4k.

Als je op 8k wil gaan gamen binnen de 2 jaar kan het misschien en noodzaak zijn. Op 4k niet echt buiten misschien op absurd hoge instellingen in een handvol games de komende 2-3jaar , en daaronder zal je nooit aan zo'n limieten gaan zitten binnen de levensduur van die kaart .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
hully schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 22:02:
[...]

ik krijg m nml. dinsdag. maar dan is in 3 sloten schroeven genoeg? 2 kg lijkt me zo zwaar, maar goed. dank iig!
Vandaag ontvangen, geen sagging, zit stevig en kaarsrecht <3

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nxtGg4P.jpg

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:41

Snippertje

Light up your life

Chester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb praktisch dezelfde setup ook met een aoi. Goed om te zien dat het past! Is dat een NZXT h500?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Snippertje schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:16:
[...]

Ik heb praktisch dezelfde setup ook met een aoi. Goed om te zien dat het past! Is dat een NZXT h500?
H510 elite, maar die afmetingen zijn volgens mij gelijk aan de H500.

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Jasmijn22 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:46:
[...]

Een heleboel bla bla maar geen substantie. Ik heb zelf al meermaals het tekort aan vram gemerkt en ook al artikelen aangehaald die het over VRAM usage hadden, niet allocation. Prima dat jij tevreden bent met 10, ik niet. Verder ga ik stoppen met deze discussie want ik zal het toch niet met je eens worden. :)
Welke artikelen dan? Je hebt in dit topic 1 gelinkt waar gewoon niks in staat. Ik ben gewoon geinteresseerd in het onderwerp. Daarnaast is dit belangrijke informatie voor mensen die nu een kaart willen kopen of willen wachten. Als je vervolgens alleen met theorien komt zonder enig bewijs helpt dat niet bij de discussie.

Zoals eerder genoemd heeft de 2080 super geen last van framedrops op 4k ultra in MS flightsimulater. Een game die je zelf aanhaalt als vram bottleneck. En deze kaart heeft maar 8gb vram. Blijkbaar geen bottleneck dus. Je kunt wel blijven volhouden dat 10GB te weinig is maar dat is gewoon niet aantoonbaar zoals meerdere mensen hier al hebben benoemd. Ik toon dat gewoon aan met bechmarks en dat noem jij dan geen substantie? Terwijl je zelf geen enkele bron hebt voor je claims...?

Kom eens met wat benchmarks waaruit blijkt dat 10GB te weinig is en framedrops veroorzaakt. Zoniet kun je deze discussie beter niet gaan voeren.

Daarnaast negeer je gewoon de opmerking over de nieuwe consoles welke maar 10GB vram hebben. Denk je werkelijk dat Nvidia, MS en Sony dit niet uitgezocht hebben? Dat jij liever 20GB hebt is helemaal prima. Maar ga niet verkondigen zonder duidelijke bronnen dat mensen die kaarten met 10GB kopen een miskoop doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

biggydeen2 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 21:23:
[...]

Welke artikelen dan? Je hebt in dit topic 1 gelinkt waar gewoon niks in staat. Ik ben gewoon geinteresseerd in het onderwerp. Daarnaast is dit belangrijke informatie voor mensen die nu een kaart willen kopen of willen wachten. Als je vervolgens alleen met theorien komt zonder enig bewijs helpt dat niet bij de discussie.

Zoals eerder genoemd heeft de 2080 super geen last van framedrops op 4k ultra in MS flightsimulater. Een game die je zelf aanhaalt als vram bottleneck. En deze kaart heeft maar 8gb vram. Blijkbaar geen bottleneck dus. Je kunt wel blijven volhouden dat 10GB te weinig is maar dat is gewoon niet aantoonbaar zoals meerdere mensen hier al hebben benoemd. Ik toon dat gewoon aan met bechmarks en dat noem jij dan geen substantie? Terwijl je zelf geen enkele bron hebt voor je claims...?

Kom eens met wat benchmarks waaruit blijkt dat 10GB te weinig is en framedrops veroorzaakt. Zoniet kun je deze discussie beter niet gaan voeren.

Daarnaast negeer je gewoon de opmerking over de nieuwe consoles welke maar 10GB vram hebben. Denk je werkelijk dat Nvidia, MS en Sony dit niet uitgezocht hebben? Dat jij liever 20GB hebt is helemaal prima. Maar ga niet verkondigen zonder duidelijke bronnen dat mensen die kaarten met 10GB kopen een miskoop doen.
Maak je geen zorgen, de persoon waar je op reageerde zit al tijden af te geven op de 10GB maar heeft letterlijk níets aan bewijs geleverd dat het te weinig zou zijn. Vooral heel veel aannames, maar niets wat ook maar enigszins als bewijs beschouwd kan worden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• NytroNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-12-2023
Ik wou graag mijn 2 cent aan het discussie 10 gb genoeg?! toevoegen.
Mijn achtergrond is dat van gamedev en zodoende gewerkt in meerdere grote engines aan een handjevol titels.
Dit wil niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb maar misschien kan ik het een en ander ophelderen.

Allocated vram is voornamelijk belangerijk in het inladen van textures bijvoorbeeld.
Dit betekend als de bulk aan assets 4 gig nodig heeft dit de breedte van de figuurlijke snelweg aan data zal bezetten.
op het moment zijn bijna alle triple A games 4-7gig. als je bijv 14 gig vram zou hebben zou de gpu deze ruimte 2x kunnen benutten in het beste scenario.
de troughput is waar je de snelheid en FPS vandaan haalt en tenzij de bulk aan benodigde vram in 1 klap meer dan 10 gig aan vram opneemt zal deze pas te weinig zijn.

flight simulator is een redelijk apart geval door de manier van inladen. Allereerst is dit bedoeld als simulation en niet als game maar dat terzijde (ik vraag me af hoeveel er serieus over een jaar nog 2-3 uur per dag flight simulator spelen ipv cyberpunk etc).
De ontwikkelaars gebruiken een combinatie van satteliet data en procedural generation om de omgevingen weer te geven. deze worden aan elkaar genaaid in vorm van chunks.
Helaas is dit zo een ingewikkelde klus voor de wereld in het detail van hun keuze dat het een wonder was dit zoieso voor elkaar te krijgen.
Hierdoor moet om de snelheid van het inladen van de wereld sneller zijn dan bijvoorbeeld het snelste vliegtuig of anders zou je in de "twilight zone" terecht komen en dus letterlijk in een nog niet ingeladen wereld vliegen.

Dit wil dus zeggen dat tenzij je specifieke (niet geoptimaliseerde) mods op games knalt en/of flight simulator fan bent je misschien wat meer vram kunt overwegen.
Voor de meeste gamers is 10gig aan vram dus meer dan voldoende.. waarschijnlijk ook in 2 jaar vanaf nu.

Ontwikkelaars zullen altijd cateren naar de vraag van de klant, als ze dit niet deden zouden ze potentieel verlies maken op de verkoop van games.
Tuurlijk kun je je afvragen of de volgende "generatie" niet meer nodig heeft.. maar zelfs op 4k is 10g vram duidelijk genoeg.
Dit gezegd, meer is meer en duurder is duurder. Helaas is de optimalisatie van games niet gemaakt om de overige vram te gebruiken om 2 of zelfs 3x zo snel dingen in te laden.
Het is ook absoluut niet interresant voor de ontwikkelaars om dit in te bouwen gezien 3080 niet de norm is of zal zijn de komende jaren.

De troughput van de geheugen op de videokaart is dus vele malen belangrijker als het gaat om halen van het gewenste FPS!

ter conclusie.
tenzij je je graag bezighoud met bijv 3D ontwikkeling en dan specifiek ook gebruikmaakt van de extra vram doormiddel van bepaalde opties of workflows, of als je graag je mods gebruikt voor skyrim of welke andere game ook die toevallig meer dan 10gig in totaal nodig hebben aan gebruikte (niet allocated) vram is voorlopig 10 gig aan geheugen op een kaart als de 3080 dus meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

DarQraven schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:04:
Vanochtend verrast door nieuwe drivers.

"Wat?! Ga opeens van zo'n 130-170 fps in Warzone naar 250 average!!"

Wat blijkt? Warzone had m'n render scale automatisch naar 50% gezet bij het opstarten -_-
Dat doet Warzone wel vaker ja, super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Chester schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:56:
[...]

[Afbeelding]
Blokkeert de slang van je AIO je achterste fan niet?

Het ziet er uit alsof deze er tegenaan komt.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chester
  • Niet online
Blaat schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:45:
[...]

Blokkeert de slang van je AIO je achterste fan niet?

Het ziet er uit alsof deze er tegenaan komt.
Nope, die slangen heb ik zo hangen dat ze er net niet tegen aan komen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g0haptz.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn0wblind
[...]

Ik speel op een soort van 4K resolutie als in 32:9 aspect ratio 1440P ultrawide. Iets minder qua absolute pixels dan 4K maar er wordt meer van de viewport gerendered vanwege het fors grotere FOV. In games als Warzone, RDR2, Assassins Creed Odyssey etc zit het Vram usage rond de 4~5gb, ik zie dit niet letterlijk verdubbelen binnen 1 generatie, helemaal omdat de opkomende consoles niet meer tot hun beschikking hebben. Namelijk 16gb total ram voor beide de game logic en GPU ram gemixed. Compressie gaat nog belangrijker worden in combinatie met directe toegang tot een SSD zodat de CPU wordt gebypassed voor het inladen van textures. Ik voorzie echt geen enkel scenario voor gaming wat dit opeens flink anders gaat doen. Texture resolutie is namelijk nu niet de bottleneck voor fors betere graphics, maar geometrie en belichting.

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 11:04
NytroNL schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:00:
Ik wou graag mijn 2 cent aan het discussie 10 gb genoeg?! toevoegen.
Mijn achtergrond is dat van gamedev en zodoende gewerkt in meerdere grote engines aan een handjevol titels.
Dit wil niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb maar misschien kan ik het een en ander ophelderen.

Allocated vram is voornamelijk belangerijk in het inladen van textures bijvoorbeeld.
Dit betekend als de bulk aan assets 4 gig nodig heeft dit de breedte van de figuurlijke snelweg aan data zal bezetten.
op het moment zijn bijna alle triple A games 4-7gig. als je bijv 14 gig vram zou hebben zou de gpu deze ruimte 2x kunnen benutten in het beste scenario.
de troughput is waar je de snelheid en FPS vandaan haalt en tenzij de bulk aan benodigde vram in 1 klap meer dan 10 gig aan vram opneemt zal deze pas te weinig zijn.

flight simulator is een redelijk apart geval door de manier van inladen. Allereerst is dit bedoeld als simulation en niet als game maar dat terzijde (ik vraag me af hoeveel er serieus over een jaar nog 2-3 uur per dag flight simulator spelen ipv cyberpunk etc).
De ontwikkelaars gebruiken een combinatie van satteliet data en procedural generation om de omgevingen weer te geven. deze worden aan elkaar genaaid in vorm van chunks.
Helaas is dit zo een ingewikkelde klus voor de wereld in het detail van hun keuze dat het een wonder was dit zoieso voor elkaar te krijgen.
Hierdoor moet om de snelheid van het inladen van de wereld sneller zijn dan bijvoorbeeld het snelste vliegtuig of anders zou je in de "twilight zone" terecht komen en dus letterlijk in een nog niet ingeladen wereld vliegen.

Dit wil dus zeggen dat tenzij je specifieke (niet geoptimaliseerde) mods op games knalt en/of flight simulator fan bent je misschien wat meer vram kunt overwegen.
Voor de meeste gamers is 10gig aan vram dus meer dan voldoende.. waarschijnlijk ook in 2 jaar vanaf nu.

Ontwikkelaars zullen altijd cateren naar de vraag van de klant, als ze dit niet deden zouden ze potentieel verlies maken op de verkoop van games.
Tuurlijk kun je je afvragen of de volgende "generatie" niet meer nodig heeft.. maar zelfs op 4k is 10g vram duidelijk genoeg.
Dit gezegd, meer is meer en duurder is duurder. Helaas is de optimalisatie van games niet gemaakt om de overige vram te gebruiken om 2 of zelfs 3x zo snel dingen in te laden.
Het is ook absoluut niet interresant voor de ontwikkelaars om dit in te bouwen gezien 3080 niet de norm is of zal zijn de komende jaren.

De troughput van de geheugen op de videokaart is dus vele malen belangrijker als het gaat om halen van het gewenste FPS!

ter conclusie.
tenzij je je graag bezighoud met bijv 3D ontwikkeling en dan specifiek ook gebruikmaakt van de extra vram doormiddel van bepaalde opties of workflows, of als je graag je mods gebruikt voor skyrim of welke andere game ook die toevallig meer dan 10gig in totaal nodig hebben aan gebruikte (niet allocated) vram is voorlopig 10 gig aan geheugen op een kaart als de 3080 dus meer dan voldoende.
En hier ga je toch de mist in :
Zodra de GTA2020 figuren idd zijn overgestapt op iets wat hun beter bevalt (vul de namen zelf in) blijft er best een grote groep over die fanatiek met flight sims bezig zijn (DCS, X-Plane,P3D, FSX) en waarvan veel VR gebruiken.
Je zegt het zelf : flight sims houden van VRAM.
Laat staan als je VR wilt gebruiken.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
androidlover schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:50:
Ik heb contact gehad met lg naar aanleiding van de firmware update die nodig is om de issues van de nieuwe rtx 30 videokaarten van Nvidia in combinatie met de lg c9 zou oplossen, maar de klantenservice gaf aan dat die update er toch nog niet was voor de beneluxe maar alleen voor het buitenland en dat wij in Nederland nog even moeten wachten. Hij kon ook nog niet bevestigen of dit een ota update wordt of dat ik weer de klantenservice moet bellen 😱
Hmm dat is wel een beetje erg jammer weer.
Snap sowieso niet waarom het niet gewoon te downloaden is vanaf de website. Dan blijft het een handmatige update of zou er verschil in de firmware zitten per regio?
Lijkt me onwaarschijnlijk BTW.
Misschien komt ie wel ergens online op een niet LG server. ;)

Computer nr 486 denk ik..

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 08:15

westergas

rikkie_pc

laat maar

[ Voor 95% gewijzigd door westergas op 30-09-2020 09:09 ]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn0wblind
westergas schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:08:
[...]

Scheelt wel even 3 miljoen pixels ;)
Alleen moet de fame fors meer fov renderen. Zet dat schuifje in een willekeurige game maar eens van 75 naar 110 bijvoorbeeld en kijk hoeveel performance dat kost.

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 08:15

westergas

rikkie_pc

Sn0wblind schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:10:
[...]

Alleen moet de fame fors meer fov renderen. Zet dat schuifje in een willekeurige game maar eens van 75 naar 110 bijvoorbeeld en kijk hoeveel performance dat kost.
Ik vergiste me, was in de war met 3440x1440. Jij bedoelt denk ik 5120x1440.

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-10 18:44
Mocht het ooit nog lukken dit jaar wil ik een RTX 3080 gaan bestellen nu even de vraag aan de mensen die inmiddels ervaring hebben;

Is mijn voeding (RM750X) genoeg samen met een Ryzen 7 3700X ? Verder geen overclock etc (Asus B550 Gaming F moederbord)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:22
JWFpeters schreef op woensdag 30 september 2020 @ 09:49:
Mocht het ooit nog lukken dit jaar wil ik een RTX 3080 gaan bestellen nu even de vraag aan de mensen die inmiddels ervaring hebben;

Is mijn voeding (RM750X) genoeg samen met een Ryzen 7 3700X ? Verder geen overclock etc (Asus B550 Gaming F moederbord)
Ik heb nog geen 3080, maar wel dezelfde mobo / cpu combi en dat gaat echt wel lukken. Je CPU / bord piekt tot hooguit 200watt, dus dan hou je echt wel genoeg over voor je GPU.

Ik verwacht het niet, maar mocht je toch ergens tegenaan lopen kan het met kleine dingetjes opgelost worden.
- kleine negatieve offset van je CPU vcore (scheelt een aantal watt zonder performance verlies)
- power limit van je GPU iets omlaag.(kost je wel iets aan boost performance)

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

dierkx36 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 00:45:
[...]

En hier ga je toch de mist in :
Zodra de GTA2020 figuren idd zijn overgestapt op iets wat hun beter bevalt (vul de namen zelf in) blijft er best een grote groep over die fanatiek met flight sims bezig zijn (DCS, X-Plane,P3D, FSX) en waarvan veel VR gebruiken.
Je zegt het zelf : flight sims houden van VRAM.
Laat staan als je VR wilt gebruiken.
Voor het gross van de users die toch 1niet in dat soort situaties zitten die zullen er echt niet zo veel issues mee hebben. Zeker niet binnen 2 jaar wanneer de meeste toch weer naar de volgende gen gaan.
Als je wel 1 van die users bent die vr met 2x4k ofzo schermen gebruikt of 100% zeker willen zijn met vram of er 4 jaar ofzo mee willen doen. Dan neem je nu de 3090 of je wacht lekker op de 3080 20gb.

Ik zelf ben het gewoon ermee eens dat je voor je de 20gb nodig hebt toch al tegen andere limieten van de kaart gaat aanlopen qua fps en dat je dan toch wel wat dingen omlaag moet zetten om nog een "in mijn ogen" acceptabeel fps te halen.

Het punt is gewoon dat sommige nu gewoon leuk zeggen ja 10gb is niet genoeg en geen goede argumenten/bewijzen daarvoor aangeven. Ik blijf erbij dat je moet nadenken wat is je usecase? Hoe lang wil je ermee vooruit? Welke res wil je doen? Heb je liever alles ultra ultra ultra ten koste van fps of heb je liever wat meer fps en iets lagere settings over 2-4 jaar ofzo?

https://www.resetera.com/...hy-10gb-is-enough.280976/
Deze is wel goed om eens door te nemen.

• scytheCS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-10 15:55
Goedemorgen allen,

Met veel interesse volg ik dit topic.

Zit te denken om een 3080 te halen dit jaar. Nu zit ik met de vraag of ik een nieuwe voeding moet kopen.

Momenteel heb ik een Seasonic 650 watt platinum.
Moederbord: Gigabyte Aorus master
Processor: Intel i7 9700k

Denken jullie dat dit goed gaat of moet er een nieuwe voeding in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-10 13:30
scytheCS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:12:
Goedemorgen allen,

Zit te denken om een 3080 te halen dit jaar. Nu zit ik met de vraag of ik een nieuwe voeding moet kopen.

Lees het onderstaande stukje in rood eens.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ancalime
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-02 20:18
scytheCS schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:12:
Goedemorgen allen,

Even reviews lezen. 650 kan prima, blijft eronder, al is het ws niet de meest efficiente psu. Vroeger was altijd de stelregel wattage psu/2, maar ja, dan zou je een 1000W psu moeten nemen en dat is wellichtcwat veel. Maar idd, niet echt het juiste topic

• Stefanoviic
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Hier ook de 3090 FE met beste coil whine. Twijfel over een RMA, kijk het nog even aan.

• hully
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 14:47
Stefanoviic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:50:
Hier ook de 3090 FE met beste coil whine. Twijfel over een RMA, kijk het nog even aan.
hier ook, maar kan het ook zijn dat de voeding dit doet? (heb een nieuwe corsair rm850x

• Stefanoviic
hully schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:53:
[...]

hier ook, maar kan het ook zijn dat de voeding dit doet? (heb een nieuwe corsair rm850x
Ik ook nieuwe voeding, exact dezelfde als jij hebt :o Vanavond nog eens goed luisteren of het wel echt de GPU is dan en niet de PSU

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Wel heel veel 3090 coilwhine meldingen alleen al in dit topic. Klinkt ook al niet best.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• hully
Stefanoviic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:54:
[...]

Ik ook nieuwe voeding, exact dezelfde als jij hebt :o Vanavond nog eens goed luisteren of het wel echt de GPU is dan en niet de PSU
ik heb het idee eerlijk gezegd het laatste: maar met vorige videokaart (en zelfde psu) had ik dit probleem niet. kan de videokaart dan toch de veroorzaker zijn of werkt dat niet zo?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:39
Krijgen we nu na "capacitor gate" ook "coil whine gate" voor de 3090 FE? Ik lees wel heel veel berichten hier over coil whine bij de 3090 FE en dat zijn alleen nog maar meldingen van tweakers die hier posten :?

Heb er in de diverse YouTube reviews nog niks over gehoord, maar Guru3D meldt wel dit in hun geschreven review:
Coil whine

Much like the 3080, the GeForce RTX 3090 does exhibit coil squeal. Is it annoying? It's at a level you can hear it. In a closed chassis, that noise would fade away in the background. However, with an open chassis, you can hear coil whine/squeal. Graphics cards all make this in some sort or form, especially at high framerates this can be perceived.

• hully
Mr Magic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:59:
Krijgen we nu na "capacitor gate" ook "coil whine gate" voor de 3090 FE? Ik lees wel heel veel berichten hier over coil whine bij de 3090 FE en dat zijn alleen nog maar meldingen van tweakers die hier posten :?

Heb er in de diverse YouTube reviews nog niks over gehoord, maar Guru3D meldt wel dit in hun geschreven review:

[...]
dat klopt wel aardig. heb er niet super last van, maar hoor het wel

• Stefanoviic

[...]
Moet ook eerlijk zeggen dat ik mijn kast ook nog open heb staan hoor, misschien dat ik als ik de zijpanelen erop doe dat ik het als minder storend ervaar.

• hully
Stefanoviic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:04:
[...]

Moet ook eerlijk zeggen dat ik mijn kast ook nog open heb staan hoor, misschien dat ik als ik de zijpanelen erop doe dat ik het als minder storend ervaar.
ok, let us know..

• Emersion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-02 11:12
Ik heb gisteren de 3090FE geinstalleerd en gedraaid.
Heb zoals verwacht de LG C9 gsync uit moeten zetten tot er nieuwe LG firmware is, want dat ging totaal niet goed.

Voor de rest draait alles prima, coil whine is mij nog niet opgevallen (heb speciaal even zonder headset alles getest)

Heb RDR2, DMC5, AC:oddesey, COD:MW getest, dat waren de "zwaardere" games die ik geinstalleerd had staan.

DMC5 is een van mijn favoriete games en die lijkt dit monster zo goed als solid 120 fps te draaien op 4k in gameplay (cutscenes zo rond de 100)
Daar was ik erg blij mee :)

Vanavond na het werk weer verder testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sn0wblind

[...]
Ik heb coil whine op mijn 3080RTX FE in een COD Warzone alleen binnen de menu's maar dit is fors verminded na een aantal dagen. MIjn oude 2070RTX Super had dit ook maar na een aantal maanden was dit volledig verdwenen.

• hully
Sn0wblind schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:03:
[...]

Ik heb coil whine op mijn 3080RTX FE in een COD Warzone alleen binnen de menu's maar dit is fors verminded na een aantal dagen. MIjn oude 2070RTX Super had dit ook maar na een aantal maanden was dit volledig verdwenen.
ah kijk dat is fijn nieuws op basis van eigen ervaringen. thx.

• Sn0wblind
hully schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:17:
[...]

ah kijk dat is fijn nieuws op basis van eigen ervaringen. thx.
Het is geen garantie voor de toekomst natuurlijk want de caps dat op de FE zitten zijn anders dan mijn 2070RTX. Maar het is wel merkbaar minder na een aantal flinke gaming sessies dan out of the box bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefanoviic
Sn0wblind schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:29:
[...]

Het is geen garantie voor de toekomst natuurlijk want de caps dat op de FE zitten zijn anders dan mijn 2070RTX. Maar het is wel merkbaar minder na een aantal flinke gaming sessies dan out of the box bij mij.
Goed om te weten, hopelijk is dat bij mijn kaart ook :)

• hully
Sn0wblind schreef op woensdag 30 september 2020 @ 12:29:
[...]

ik zit nog in fase out of the box, gisteravond laat 10 minuten geprobeerd

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 29-08 19:06
Hee hallo,

Ik had ook mijn zinnen gezet op de 3080 en ben nu dus een beetje aan het rondkijken.
Komen er nog reviews of benchmarks van de AIB-kaarten t.o.v. de FE?
Dus zeg maar soort van "advies" welke van de 100 merken en uitvoeringen die er nu van de 3080 zijn het beste zijn om aan te schaffen qua prijs/kwaliteit? Of zit er nog een dikke vertraging in alle AIB-uitvoeringen en moeten we nog maanden wachten?
Ik hoef niet per se die 729 als laagste bedrag uit te geven, 800 vind ik ook nog wel oké, het moet alleen geen 1000+ worden :P

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

striner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:03:
Hee hallo,

Ik had ook mijn zinnen gezet op de 3080 en ben nu dus een beetje aan het rondkijken.
Dus zeg maar soort van "advies" welke van de 100 merken en uitvoeringen die er nu van de 3080 zijn het beste zijn om aan te schaffen qua prijs/kwaliteit? Of zit er nog een dikke vertraging in alle AIB-uitvoeringen en moeten we nog maanden wachten?
Ik hoef niet per se die 729 als laagste bedrag uit te geven, 800 vind ik ook nog wel oké, het moet alleen geen 1000+ worden :P
https://videocardz.com/ne...hics-cards-review-roundup

Met dat bedrag word het denk ik best krap atm met die hogere prijzen. En dan zal je nu toch bij de fe of een reference kaart uitkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 10:00
striner schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:03:
Hee hallo,

Dat is een prima bedrag, je moet alleen even wachten (net als iedereen) als je geen woekerprijzen wilt betalen. Er lijkt ook weinig overclocking headroom dus ik vraag me af of meer dan 800 euro betalen de moeite waard is. Het beste is om nog even tot eind oktober te wachten om te kijken wat AMD biedt.

• anyonas
na wat benchmark draaien is de coil whine op men kaart nog wel aanwezig, maar lijkt idd minder... mijn PSU daartegen heeft nu een luidere coil whine.

Wat ik wel gemertk heb is dat het lichtje van men "Geforce RTX" nu heel erg dim is, zo goed als uit.
Dit kan te maken hebben met de RGB Fusion software van gigabyte, aangezien ik al gelezen heb dat iemand dat daarmee kan controleren, of de led is stuk ...

Moederbord resetten, cmos/batterij heeft niet geholpen. Men vorige kaart er in gestoken en ook die leds gaan niet aan, tenzei ik die specifiek ga aanpassen in RGB Fusion ...

Afwachten tot er software komt om de led aan te passen om te zien of het nog werkt. Langs de andere kant vond ik het initieel veel te fel.

RMA sturen kan later ook wanneer het minder druk is denk ik, al de rest werkt wel naar behoren. (en wie weet werkt het met een ander moederbord als ik upgrade naar de volgende generatie cpus)

• Stefanoviic
anyonas schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:00:
na wat benchmark draaien is de coil whine op men kaart nog wel aanwezig, maar lijkt idd minder... mijn PSU daartegen heeft nu een luidere coil whine.

Wat ik wel gemertk heb is dat het lichtje van men "Geforce RTX" nu heel erg dim is, zo goed als uit.
Dit kan te maken hebben met de RGB Fusion software van gigabyte, aangezien ik al gelezen heb dat iemand dat daarmee kan controleren, of de led is stuk ...

Moederbord resetten, cmos/batterij heeft niet geholpen. Men vorige kaart er in gestoken en ook die leds gaan niet aan, tenzei ik die specifiek ga aanpassen in RGB Fusion ...

Afwachten tot er software komt om de led aan te passen om te zien of het nog werkt. Langs de andere kant vond ik het initieel veel te fel.

RMA sturen kan later ook wanneer het minder druk is denk ik, al de rest werkt wel naar behoren. (en wie weet werkt het met een ander moederbord als ik upgrade naar de volgende generatie cpus)
Goed om te horen! Appart wat betreft die RGB. Kan misschien komen door software? Gigabyte App Center bijv.? Ik vind die app echt drama.

• anyonas
Stefanoviic schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:09:
[...]

Goed om te horen! Appart wat betreft die RGB. Kan misschien komen door software? Gigabyte App Center bijv.? Ik vind die app echt drama.
Die app is een drama zoals alle software van gigabyte. Ik denk niet dat ik nog iets van dat merk koop. Ben er nog niet uit wat er beter is.

De kaart past niet in men andere case om even het moederbord uit te sluiten. Ben al op de uitkijk naar een closed case zodat ik zo'n domme software niet moet runnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michel242186
  • Laatst online: 09-10 21:19
gideonv2901 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 10:29:
[...]

Even reviews lezen. 650 kan prima, blijft eronder, al is het ws niet de meest efficiente psu. Vroeger was altijd de stelregel wattage psu/2, maar ja, dan zou je een 1000W psu moeten nemen en dat is wellichtcwat veel. Maar idd, niet echt het juiste topic
ik heb een 600 watt psu en dat werk ook gewoon prima (3080FE)

• DutchGuyLwroy
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-09-2022
Hallo allemaal.

Ik heb vandaag via Azerty mijn Gigabyte Rtx 3080 mogen ontvangen maar ik krijg met geen mogelijkheid 4k op 120hz goed werkend. Wanneer ik 120hz selecteer dan krijg ik een beetje ruis op het scherm. Soms raakt het beeld geheel verstoord en dien ik snel te escapen zodat hij terugspringt naar 60hz.

Dit is op een LG C9 en Gsync is gedeactiveerd. Ik heb een 5 meter lange HDMI 2.1 kabel waar ik 15 euro voor betaald heb (wellicht dat dit een factor kan zijn?)

Ik hoor graag als iemand een verklaring heeft. Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door DutchGuyLwroy op 30-09-2020 19:59 ]

• Thomvz
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-04 09:38
Hallo mensen,

Wat is er qua prijs/kwaliteit en crashes momenteel de beste kaart voor je geld ?

"Better to be a Warrior in a Garden than a Gardener in a War"

• William/Ax3

William/Ax3

We are Starstuff

DutchGuyLwroy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:49:
Hallo allemaal.

Ik heb vandaag via Azerty mijn Gigabyte Rtx 3080 mogen ontvangen maar ik krijg met geen mogelijkheid 4k op 120hz goed werkend. Wanneer ik 120hz selecteer dan krijg ik een beetje ruis op het scherm. Soms raakt het beeld geheel verstoord en dien ik snel te escapen zodat hij terugspringt naar 60hz.

Dit is op een LG C9 en Gsync is gedeactiveerd. Ik heb een 5 meter lange HDMI 2.1 kabel waar ik 15 euro voor betaald heb (wellicht dat dit een factor kan zijn?)

Kan je niet iets ertussen proberen o.i.d? Dus 80-100 ofzo? Wellicht met cru als dat nodig is.
En anders eens met een kortere afstand ertussen en kortere kabel.
Ik heb helaas nog geen 3080 en 5m was voor mij te kort waardoor ik dus wel voor een veel te dure glasvezel hdmi 2.1 moest gaan :( . Schijnt te zijn omdat na 5m echt niet te doen is met normaale cheap kabels. Dus wie weet is 5m net wel niet niet soms o.i.d
Wel moet je volgens mij ook de tv op pc mode zetten ook in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10 12:28
Vandaag ook de pricewatch: MSI GeForce RTX 3080 Ventus 3X 10G OC in ontvangst mogen nemen. De anti-sag bracket maakt het echt een big f unit van een kaart :D

Eerste test met de 3080 was helaas teleurstellend, zo lijkt er weinig tot geen performance winst te zijn in Tarkov, wat erg jammer is. Maar is zeer waarschijnlijk niet aan de 3080 te wijten, maar aan de optimalisatie van Tarkov.

De kaart lijkt bijzonder stil te blijven, wat fantastisch is. Tot nu toe valt het me wel op dat in Windows met 1x1440p @165hz en een tweede 1080p scherm dat de clocks vaak omhoog gaan waardoor de kaart niet graag idle blijft, maar dat moet ik nog wat verder bekijken.

Al met al een prima eerste indruk.

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:15
DutchGuyLwroy schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:49:
Hallo allemaal.

4K 120hz over een 5m El-cheapo kabel is misschien een beetje teveel van het goede.
Kun je het niet even proberen met een korte kabel? Gewoon om dat uit te sluiten. Als dat wel werkt, weet je dat het de kabel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hully
3090 FE nu tijdje aan het draaien (dag 2): coll whine verleden tijd :)
heel blij mee, hij is mooi stil en nul crashes, van alles gespeeld al!

update:

gebruik deze overclock settings van guru3d review geleend (in afterburner 4.6.3 beta 2):

• Core Voltage +50
• Power Limiter: 114%
• Clock +45 MHz
• Mem clock +250
• FAN RPM default

kom ik op gpu score van 20900 in timespy

temperatuur en geluid nogmaals heel netjes laag (niet boven 60gr de gpu)

[ Voor 63% gewijzigd door hully op 30-09-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnie84
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-09 18:14
Mijn ervaringen met de 3090 FE:

Prachtige kaart waardoor ik zo waar twijfel om een kijkraam in m'n kast te zetten. Ben helemaal niet van de RGB of lichtjes maar mijn AMD koeler geeft al licht en nu de 3090 ook natuurlijk.

Als het ook uit te zetten is gemakkelijk, dan ben ik zeker voor.

Geluidsproductie is lastig te bepalen helaas. Ik ben naar een nieuwe case en PSU gegaan.

Op 4K met alle toeters en bellen aan, hoor ik de kast een klein beetje grommen op de achtergrond, maar niet storend gelukkig. Ik zit wel op de bank, ongeveer 2 meter verderop. Als ik aan mijn bureau zit is het lawaai niveau acceptabel.

Coil whine is mij niet opgevallen.

Disclaimer nogmaals: ik heb helaas geen referentie, praktisch een nieuw systeem volledig.

Games die ik getest heb: GTA 5, Rome 2 Total War, Dead Rising 4 en Assassin's Creed Odyssey.

Alles loopt als een zonnetje, al krijg ik bij Odyssey de HDR instellingen niet goed voor elkaar.

Heb nu ongeveer 8 uurtjes er op zitten.

Verwacht komende dagen nog even flink te keer gaan en heb in ieder geval nog Forzo Horizon 4 en Gears 5 op de planning staan om te testen.

Als iemand een verzoeknummertje heeft om te testen, dan wil ik daar naar kijken mits mogelijk.

Case is overigens een Fractal Design Define 7, met een Corsair RM850x PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic
hully schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:02:
Nice man! Mijn Coil whine is ook zo goed als niet meer merkbaar, alleen in de game menu's waar fps door de roof gaat. In COD kan je speciaal voor je menu's bijv 60 fps instellen, dat is top. In bijv. BF5 is (of zie) ik deze helaas niet.

Eigenllijk nadat ik de kast had dicht gemaakt, was het natuurlijk al minder maar nog wel hoorbaar. Na een paar uurtjes gamen eigenlijk nog maar nauwelijks merkbaar en tijdens het gamen komt het niet meer boven het game geluid uit wanneer ik geen headset op heb. In de menu's zoals gezegd kan hij wel iets meer whinen. Zodra ik uit een game ga is ie helemaal stil gelijk en de GPU fans stoppen ook met draaien vrijwel direct dan.

Performance, ben ik op zich wel blij mee, maar had iets hoger verwacht.
Heb een nieuw scherm 3840x1600 (iets minder pixels dan 4k). Alles op ultra, RTX off, DLSS off (kan helaas niet met deze resolutie, alleen dlss2.0 geloof ik) en haal dan rond de 90-110 fps.
Als ik naar deze benchmarks kijkt, dan zou de 3090 FE op 4K (meer pixels dan de mijne) zo'n 124 fps moeten kunnen opleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VgZNklP6efaOgfLVpeGMYpebHY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dS52ngHgQCcGIho6UXEOM9cb.png?f=user_large

Twijfel daarom ook of mijn CPU niet bottlenecked. Wat denken jullie?
3090 FE
32GB DDR4
Ryzen 2700x

[ Voor 9% gewijzigd door Stefanoviic op 01-10-2020 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic

gebruik deze overclock settings van guru3d review geleend (in afterburner 4.6.3 beta 2):

• Core Voltage +50
• Clock +45 MHz
• Mem clock +250
• FAN RPM default

Deze wil ik ook wel keer gaan proberen, maar wacht nog wel even. Zodra je OC'ed kan/mag je niet meer RMA toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:28
Stefanoviic schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:22:
[...]

Nice man! Mijn Coil whine is ook zo goed als niet meer merkbaar, alleen in de game menu's waar fps door de roof gaat. In COD kan je speciaal voor je menu's bijv 60 fps instellen, dat is top. In bijv. BF5 is (of zie) ik deze helaas niet.

Eigenllijk nadat ik de kast had dicht gemaakt, was het natuurlijk al minder maar nog wel hoorbaar. Na een paar uurtjes gamen eigenlijk nog maar nauwelijks merkbaar en tijdens het gamen komt het niet meer boven het game geluid uit wanneer ik geen headset op heb. In de menu's zoals gezegd kan hij wel iets meer whinen. Zodra ik uit een game ga is ie helemaal stil gelijk en de GPU fans stoppen ook met draaien vrijwel direct dan.

Performance, ben ik op zich wel blij mee, maar had iets hoger verwacht.
Heb een nieuw scherm 3840x1600 (iets minder pixels dan 4k). Alles op ultra, RTX off, DLSS off (kan helaas niet met deze resolutie, alleen dlss2.0 geloof ik) en haal dan rond de 90-110 fps.
Als ik naar deze benchmarks kijkt, dan zou de 3090 FE op 4K (meer pixels dan de mijne) zo'n 124 fps moeten kunnen opleveren.

[Afbeelding]

Twijfel daarom ook of mijn CPU niet bottlenecked. Wat denken jullie?
3090 FE
32GB DDR4
Ryzen 2700x
Jazeker die 2700x bottlenecked keihard. Als je X470 hebt kan je misschien nog upgraden naar de aankomende 5000 serie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefanoviic
Santee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:32:
[...]

Jazeker die 2700x bottlenecked keihard. Als je X470 hebt kan je misschien nog upgraden naar de aankomende 5000 serie?
Ja daar was ik al beetje bang voor, heb die nog niet eens zo heel lang haha. Heb een X470 yes!
Zat al te kijken naar een 3900XT, maar beter even die nieuwe AMD cpu's afwachten denk ik he?

Trouwens wat een beest als je hem zo ziet he <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbw9oJCx2xPoHL6_Fca_f-NNN78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8Lqwy1YirdTW0g5jejEncPu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:17
Ook ik heb gisteren de 3090FE ontvangen en in mijn (HP Omen) systeem geplaatst. Past perfect en hopelijk is de airflow/koeling ok? Altijd spannend de eerste keer het systeem 'booten'. Yes! Het werkt perfect. Nieuwste NVidia drivers installeren etc. en testen maar.

Volgens mij heb ik geen/nauwelijks 'coil whine' gehoord, maar wellicht omdat ik de fans toch wel enorm hoor blazen. De overvliegende Apaches hoor ik niet meer. Ik kom van een fluisterstille 1080ti. Dus is het nu wel even wennen. Volgens de NVidia software draaien de fans op ongeveer 2400RPM bij forse belasting. Wellicht dat ik nog test zonder beide zijpanelen?

Diverse games op maximale settings in 4K geprobeerd. Het is net of je andere games aan het spelen bent (kan ook placebo zijn om de prijzige kaart goed te praten ;) ) Nee echt wat is bv Battlefield 5, Tombraider, Assetto Corsa, FS2020 een lust voor het oog. Moet er nog veel testen. Ben ook wel benieuwd hoe het ergens medio november in combinatie met de Reverb G2 gaat. Kijk ik toch ook wel naar uit. ACC in VR (zou het eindelijk?). In de tussentijd games (her)beleven en wachten op Watch Dogs Legion en later Cyberpunk 2077.

Regematig tikt de GPU de 400W aan. Goed dat ik een zwaardere voeding heb geplaatst.

Komende dagen nog flink wat testen, benchmarken en vooral plezier beleven aan deze kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 20:01

m00

Stefanoviic schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

Ja daar was ik al beetje bang voor, heb die nog niet eens zo heel lang haha. Heb een X470 yes!
Zat al te kijken naar een 3900XT, maar beter even die nieuwe AMD cpu's afwachten denk ik he?

[Afbeelding]
Denk dat het reuze meevalt met die CPU bottleneck. Op die resoluties ga je hooguit een paar fps winnen met een nieuwe processor. Maar als je het geld ervoor over hebt, waarom niet.

Denk dat je nu een PSU bottleneck hebt in je plaatje :P.

[ Voor 3% gewijzigd door m00 op 01-10-2020 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Brains Bush schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:08:
Ook ik heb gisteren de 3090FE ontvangen en in mijn (HP Omen) systeem geplaatst. Past perfect en hopelijk is de airflow/koeling ok? Altijd spannend de eerste keer het systeem 'booten'. Yes! Het werkt perfect. Nieuwste NVidia drivers installeren etc. en testen maar.

Volgens mij heb ik geen/nauwelijks 'coil whine' gehoord, maar wellicht omdat ik de fans toch wel enorm hoor blazen. De overvliegende Apaches hoor ik niet meer. Ik kom van een fluisterstille 1080ti. Dus is het nu wel even wennen. Volgens de NVidia software draaien de fans op ongeveer 2400RPM bij forse belasting. Wellicht dat ik nog test zonder beide zijpanelen?

Diverse games op maximale settings in 4K geprobeerd. Het is net of je andere games aan het spelen bent (kan ook placebo zijn om de prijzige kaart goed te praten ;) ) Nee echt wat is bv Battlefield 5, Tombraider, Assetto Corsa, FS2020 een lust voor het oog. Moet er nog veel testen. Ben ook wel benieuwd hoe het ergens medio november in combinatie met de Reverb G2 gaat. Kijk ik toch ook wel naar uit. ACC in VR (zou het eindelijk?). In de tussentijd games (her)beleven en wachten op Watch Dogs Legion en later Cyberpunk 2077.

Regematig tikt de GPU de 400W aan. Goed dat ik een zwaardere voeding heb geplaatst.

Komende dagen nog flink wat testen, benchmarken en vooral plezier beleven aan deze kaart.
Undervolten dat ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic
m00 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:13:
[...]

Denk dat het reuze meevalt met die CPU bottleneck. Op die resoluties ga je hooguit een paar fps winnen met een nieuwe processor. Maar als je het geld ervoor over hebt, waarom niet.

Denk dat je nu een PSU bottleneck hebt in je plaatje :P.
Haha ja volgens mij gaat de GPU zo niet zo goed werken :P

Maar denk je echt dat het meevalt? Als ik dit al zie voor de 2080ti, 126 > 142 fps van 2700x naar i9900k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vUfr72kigJvJvj8qKcq-sdjJH_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nBu2mqYBJnnet0PByel14yW2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uforay
  • Laatst online: 29-08-2023
Stefanoviic schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:48:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er heel vet uit maar hoe werkt jouw airflow in je build? De fans van je CPU koeling blaast naar buiten of binnen? Beide lijkt me niet ideaal :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

Stefanoviic schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Haha ja volgens mij gaat de GPU zo niet zo goed werken :P

Maar denk je echt dat het meevalt? Als ik dit al zie voor de 2080ti, 126 > 142 fps van 2700x naar i9900k

[Afbeelding]
In dit specifieke geval heb je het dan over 16 fps winst bij al >120 fps, dat verschil is m.i. onmerkbaar.

Daarnaast is die laatste grafiek 1440p, geen 3840x1600. Bij laatstgenoemde is de winst alweer een stuk minder. Hoe lager de resolutie hoe meer CPU beperking, hoe hoger hoe meer GPU beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik ben niet super happy met het geluid met mijn 3090 FE. Ik hoopte in games nauwelijks wat te horen, maar Control laat de fans toch wel behoorlijk geen blazen. Ik heb 2x 140MM intake en 1x 140MM outtake (Noctua fans) in een Phanteks Evolv X.

Ik ga nog spelen met lichte undervolting en misschien lichte underclock, en ik ga kijken naar nog wat meer intake fans plus een AIO voor de CPU die als outtake zal gaan dienen.

Performance is echter geweldig natuurlijk :).

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic
Uforay schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:20:
[...]

Ziet er heel vet uit maar hoe werkt jouw airflow in je build? De fans van je CPU koeling blaast naar buiten of binnen? Beide lijkt me niet ideaal :/
Naar binnen vanaf de voorkant (en onderkant psu), en naar buiten vanaf achter/boven.
Kan eventueel nog de fans en radiator omdraaien, maar had gelezen dat er voor/nadelen aan beide methodes zitten. Als je tips hebt graag, ik ben geen expert :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic
coptician schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:28:
Ik ben niet super happy met het geluid met mijn 3090 FE. Ik hoopte in games nauwelijks wat te horen, maar Control laat de fans toch wel behoorlijk geen blazen. Ik heb 2x 140MM intake en 1x 140MM outtake (Noctua fans) in een Phanteks Evolv X.

Ik ga nog spelen met lichte undervolting en misschien lichte underclock, en ik ga kijken naar nog wat meer intake fans plus een AIO voor de CPU die als outtake zal gaan dienen.

Performance is echter geweldig natuurlijk :).
Misschien dat het ook minder wordt na een dagje gamen zoals bij mij. Alleen waren het bij mij niet de fans, maar coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanoviic
m00 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:25:
[...]

In dit specifieke geval heb je het dan over 16 fps winst bij al >120 fps, dat verschil is m.i. onmerkbaar.

Daarnaast is die laatste grafiek 1440p, geen 3840x1600. Bij laatstgenoemde is de winst alweer een stuk minder. Hoe lager de resolutie hoe meer CPU beperking, hoe hoger hoe meer GPU beperking.
Ah zo, ik ga het nog even aankijken en sowieso kijken met wat voor moois AMD gaat komen. En of het uberhaupt AM4 blijven, eigenlijk geen zin om ook weer nieuwe mobo te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uforay
  • Laatst online: 29-08-2023
Stefanoviic schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

Naar binnen vanaf de voorkant (en onderkant psu), en naar buiten vanaf achter/boven.
Kan eventueel nog de fans en radiator omdraaien, maar had gelezen dat er voor/nadelen aan beide methodes zitten. Als je tips hebt graag, ik ben geen expert :9
Nou expert wil ik mijzelf niet noemen maar je blaast nu "opgewarmde" lucht van je CPU koeler je kast in. Beter is om dit naar buiten te blazen maar zoals je ze nu hebt gepositioneerd trek je dan een soort onderdruk wat ook slecht is voor je flow binnen de kast.

Beste lijkt mij om (als het past) de CPU koeler aan de bovenkant te monteren (blaas naar buiten) en aan de voorkant 2 nieuwe fans te plaatsen die koele lucht naar binnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains Bush
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:17
Undervolt omdat de GPU 400w* vermogen 'vraagt'? Heb je wellicht tips? Gewoon in de NVidia 'advanced' app of toch een andere installeren? Naar beneden in stapjes van (?) 50mV?

*Ben wel benieuwd wat andere 3090FE laten zien bij vermogen? Ook pieken van 400W of juist consequent lager? Of is 400W ok

Bedankt voor de tips mbt deze ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00

m00

Brains Bush schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Undervolt omdat de GPU 400w* vermogen 'vraagt'? Heb je wellicht tips? Gewoon in de NVidia 'advanced' app of toch een andere installeren? Naar beneden in stapjes van (?) 50mV?

*Ben wel benieuwd wat andere 3090FE laten zien bij vermogen? Ook pieken van 400W of juist consequent lager? Of is 400W ok

Bedankt voor de tips mbt deze ervaringen
YouTube: How To Undervolt RTX 3080 For Huge Efficiency Gains

Dat is voor de 3080, maar heel verschillend zal het niet zijn.
Beetje googlen vind je vast ook wel iets voor 3090.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• androidlover
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 10:22

update:

• Core Voltage +50
• Clock +45 MHz
• Mem clock +250
• FAN RPM default

Vind dit nog een vrij matige overclock

Heb momenteel

Clock +100mhz
Mem clock +600

Geen enkel probleem tot nu toe, wel wat coil whine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
androidlover schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Heb momenteel

Clock +100mhz
Mem clock +600

wow! netjes hoor. ik heb nog niet verder geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

[...]

Mem clock +600

Dat ie dat haalt en stabiel is wil niet zeggen dat het beter is he. Check eens je score met +250 en +600. Die +250 kan sneller zijn.

edit :

Speel RDR2, had het op de 1080TI zo afgesteld dat het rond de 60fps hing. Dus ik de 3090 ingebouwd, alles max gezet, zit ik nog rond de 60fps... :/ Maar het beeld/spel is mooi nu...damn! _/-\o_

edit2:

Loopt de TimeSpy bench bij jullie ook vrij schokkerig?

[ Voor 26% gewijzigd door Huigie op 01-10-2020 16:14 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35
Mijn Asus tuf 3090 oc boost naar 1950 in time Spy. Nog volledig stock settings. Temp zit op 65c.

19721

https://www.3dmark.com/3dm/51138316?

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 01-10-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

418O2 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:08:
Mijn Asus tuf 3090 oc boost naar 1950 in time Spy. Nog volledig stock settings. Temp zit op 65c.

16721

https://www.3dmark.com/3dm/51138316?
Let me fix that for you... >:)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:35
Huigie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:59:
[...]

Let me fix that for you... >:)
Oeps :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAGnFErhr1XVH_5HR-MOYPrPm8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoNVhiWh6DD0AvUtHP9mVzFk.jpg?f=fotoalbum_large
Boven een 2080 strix. Onder tuf oc 3090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Laatst online: 14:32

OMD

[...]

Heb momenteel

Clock +100mhz
Mem clock +600

Je memoryclock moet je even wat lager zetten om te testen. De 30** serie gebruikt een soort ECC geheugen waardoor die fouten corrigeert. Als je hem dus te hoog clocked crashed die niet maar kost het performance. Grote kans dat je op lagere kloksnelheid een hogere fps hebt ;)

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hully
Huigie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:08:
[...]

Loopt de TimeSpy bench bij jullie ook vrij schokkerig?
loopt heel smooth hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-10 18:44
Ik wil de 3080 voornamelijk om straks op 4k te gamen op mijn OLED LG C9 hoe zijn die ervaringen? Speel nu op 2k op de C9 dat gaat opzich al prima!

Alvast bedankt voor de reactie!
Pagina: 1 ... 19 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.