Anoniem: 112755 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 02:29:
@
Valandil Kritisch zijn is goed, zeker wel. Mondkapjes zijn ook niet de oplossing, maar dragen beperkt bij als OOK de 1,5 meter afstand wordt gehanteerd.
Iedereen heeft gelukkig zeker recht op een mening, maar wantrouw de overheid nou niet zo. Wat hebben ze hier nou bij te winnen?
Ik vind niet dat je van de overheid kan zeggen dat ze een smetteloze reputatie hebben. Voorbeelden te over dat ze andere plannen hadden dan dat ze het publiek vertelden. En ze zullen altijd ontkennen dat ze van iets wisten totdat ze er écht niet meer onderuit kunnen, zie bijv de toeslagenaffaire

Wat overigens een mooi voorbeeld is van de overheid die juist het volk wantrouwt, schuldig totdat onschuld is bewezen.
Ze doen ook hopen goede dingen, tegelijk is er gebleken dat ze niet vies zijn van het niet zo nauw nemen van de waarheid en met open zijn. Dat maakt mij - in mijn ogen terecht - kritisch richting de overheid. De overheid de facto geloven op de blauwe ogen lijkt me behoorlijk naïef

Deze avondklok was ook niet nodig geweest in een perfecte maatschappij. Realiteit is anders. We zijn ook niet het enige land wat er voor kiest.
Dit klinkt net als Rutte: er ís geen andere manier, we móet dit doen, de gereedschapskist raakt leeg, andere landen doen het ook, het komt door die feestende jongeren, we moeten er gewoon nog één keer aan trekken! Flauwekul, louter mooie dramatische woorden. Het is gewoon een makkelijke manier, misschien wel de makkelijkste. Maar zeker niet de enige. En schuldigen aanwijzen is ook een (giftige) hobby geworden van velen; de ene keer zij het de oudjes die geen afstand houden, dan weer de jongeren, dan weer de werkenden die niet thuiswerken, dan weer de feestende studenten..
Ik vind dat ze met de kennis die ze hebben het best aardig doen.
Waarom zou je tegen vaccineren zijn? Je hebt er waarschijnlijk al meerdere ingespoten gekregen.
Ik ben als kind gevaccineerd, viel weinig aan te doen. Hoorde er gewoon bij blijkbaar. Elf jaar geleden nog een keertje voor een reis naar China. Toen was ik nog in de veronderstelling dat farmaceuten het beste met de mensen voor hadden, dat ze relatief belangeloos de mensheid helpen, dat ze louter de beste medicijnen aan ons willen geven, de beste oplossing voor onze gezondheidsproblemen zijn. Dat was behoorlijk naïef. Zo door de jaren heen heb ik gemerkt dat farmaceuten niet anders zijn qua ethiek en werkwijze dan zeg een Shell of de tabaksindustrie. Geld verdienen staat bovenaan, de aandeelhouders moeten tevreden blijven. Er worden fijne medicijnen gemaakt hoor, en tegelijk zijn het de meest beboete bedrijven ter wereld,
zo'n 50 miljard dollar aan boetes in de afgelopen 20 jaar. Het wekt weinig vertrouwen op die manier. Het gaat helemaal niet om de beste oplossing, het gaat om hún oplossing. Soms is dat de beste, vaak ook niet.

Denken mensen daar ook aan als ze al die nieuwe voedingsmiddelen, deoderant, zalfjes, shotjes en zelfs drugs gebruiken?
Ja

Het probleem is nu wel dat door die 'regelrechte leugens' ook de zaken die wél kloppen heel gemakkelijk onder het vloerkleed worden geveegd. Het blijft - voor mij - zaak om kritisch te zijn, en ik ben érg kritisch voordat ik iets aanneem.
downtime schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:57:
[...]
Maar het is gewoon niet waar. Het probleem is die duizenden extra IC medewerkers die je dan nodig hebt. Twee jaar aanvullende opleiding, bovenop de opleiding die verplegend personeel al heeft, betekent dat je nu duizenden verpleegkundigen uit de operatie moet halen, op een moment dat eigenlijk niemand gemist kan worden, om ze twee jaar lang op te leiden voor een pandemie die over twee jaar, dankzij vaccins, waarschijnlijk al voorbij is.
De kosten zijn nauwelijks relevant maar de mensen zijn het probleem. Wat vertel je die mensen?
”Je mag twee jaar lang een opleiding gaan volgen, terwijl je nu eigenlijk keihard nodig bent op de werkvloer, maar je hebt er waarschijnlijk niets aan want als je klaar bent ben je niet meer nodig.” Ik denk niet dat er veel animo voor die opleidingsplekken zal zijn.
Hoho, een volledige opleiding tot IC-verpleegkundige duurt 1,5 jaar. Dat is al 25% korter

Je zou de opleiding kunnen versnellen, door bijv. alleen toe te spitsen op corona. Een versnelde opleiding tot verpleegkundige duurt ook een jaar, als ze daarop hebben ingezet zouden die binnenkort klaar kunnen zijn.
Mensentekort is inderdaad een probleem, maar dat zal altijd een probleem blijven als er - zoals in de afgelopen jaren - met zo weinig buffer gewerkt wordt dat mensen sowieso al regelmatig uitvallen vanwege de werkdruk. En met lonen waarbij het lastig is om je huis te kunnen betalen, dat mag ook omhoog. Lijkt me verstandig om die buffer blijvend te vergroten. Of de pandemie volgend jaar voorbij is, is nu nog toekomstmuziek, wie weet krijgen we varianten waarvoor de prikjes niet goed werken of valt het op een andere manier tegen hoe snel het voorbij is. Of we hebben over een jaar of 10 een andere pandemie - gezien de bijna-pandemieën van de afgelopen 20 jaar niet onrealistisch - en zitten we wéér met tekorten ipv dat er een flinke buffer is. Komt er meteen ook meer aandacht en menselijkheid terug in de zorg, lijkt me dikke prima
Er zijn best oplossingen te verzinnen, maar dat vraagt flexibiliteit en afwijken van al te starre protocollen. Van de tienduizenden aangemelde mensen om te helpen in de zorg,
is slechts een ruime 10% ingezet. De rest is afgewezen. Zonde om zo strak aan de regels te houden terwijl de nood eigenlijk te hoog is.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.