Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste
Acties:
  • 466.439 views

• Kayl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06 13:39
Ik ben aan het kijken naar overstromingssensoren. Nu zijn die van Xiaomi het goedkoopste volgens mij samen met die Xiaomi Aqara hub. Maar ik wil eigenlijk niet vastzitten aan een vendor, want als zo'n bedrijf de stekker eruit trekt dan heb ik al dat materiaal voor niets.

Dus dan zou misschien een z-wave versie van Fibaro beter zijn? Maar moet je dan alsnog die Fibaro controller hebben, of kan ik gewoon een Z-wave usb stick gebruiker op mijn home assistant?

Iemand ervaring mee?
Kayl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:00:
Ik ben aan het kijken naar overstromingssensoren. Nu zijn die van Xiaomi het goedkoopste volgens mij samen met die Xiaomi Aqara hub. Maar ik wil eigenlijk niet vastzitten aan een vendor, want als zo'n bedrijf de stekker eruit trekt dan heb ik al dat materiaal voor niets.

Dus dan zou misschien een z-wave versie van Fibaro beter zijn? Maar moet je dan alsnog die Fibaro controller hebben, of kan ik gewoon een Z-wave usb stick gebruiker op mijn home assistant?

Iemand ervaring mee?
Conbee en Aqara sensoren. Heb je geen hubs van andere fabrikanten nodig. Op mijn Conbee zitten: Hue/Philips, Aqara, Innr, Osram, Lidl en nog wat anders. Werkt perfect.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 14:54
Dat is nice! In dit geval gaat het maar om 1 groep die erin zit. Maar als dit groter wordt, scheelt dat weer. En de attributes.is.light.group moet er ook in blijven dan neem ik aan?
Septillion schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:25:
@water_escape Als je alleen nog maar losse enities wilt kunnen doen:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
{{
  (
    expand(
      states.light
      | selectattr('state', 'eq', 'on')
      | rejectattr('attributes.is_hue_group')
      | rejectattr('attributes.entity_id')
    ) +
    expand(
      states.media_player
      | rejectattr('state', 'in', ['off', 'unavailable'])
    )
  )
    | rejectattr('entity_id', 'in', exclude_entity_ids)
    | map(attribute='entity_id')
    | join(', ')
}}

Dan zouden groepen dus niet meer uit gezet moeten worden maar wel alle losse entities. In de exclude kan je dus ook nog alleen echte lights gebruiken en geen light groups.

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:05
@water_escape Nee, die mag eruit. Dat attribute bestaat namelijk helemaal niet :+

@Kayl Gewoon een non-vendor Zigbee stick en gaan. Bijvoorbeeld een Conbee (Deconz) of Zigbee2MQTT. Moet je niet zoals ik per ongeluk de Bluetooth versie bestellen... |:(

• Kayl
sOid schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:04:
[...]

Conbee en Aqara sensoren. Heb je geen hubs van andere fabrikanten nodig. Op mijn Conbee zitten: Hue/Philips, Aqara, Innr, Osram, Lidl en nog wat anders. Werkt perfect.
Dus een conbee zigbee stick? En dan xiaomi aqara sensoren bijv.? Maar heb je dan niet die gateways nodig?
Septillion schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:30:
@water_escape Nee, die mag eruit. Dat attribute bestaat namelijk helemaal niet :+

@Kayl Gewoon een non-vendor Zigbee stick en gaan. Bijvoorbeeld een Conbee (Deconz) of Zigbee2MQTT. Moet je niet zoals ik per ongeluk de Bluetooth versie bestellen... |:(
Blijft mijn twijfel of ik dan echt geen gateway nodig heb van al die verschillende merken zoals Philips, Xiaomi, Ikea etc. Kan je die sensoren direct connecten via je conbee stick?

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kraatsie schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:36:
@ione Vandaag 2 binnen gekregen, besteld via bangood. 2 Stuks voor €22. Snel geleverd en ze werkten meteen via ZHA icvm Sonoff zigbee bridge
Ga ik ook maar bestellen dan. Lijkt me we ok als er zelfs vanaf de website van Blitzwolf wordt verwezen naar Banggood.

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
Kayl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:07:
[...]

Dus een conbee zigbee stick? En dan xiaomi aqara sensoren bijv.? Maar heb je dan niet die gateways nodig?

[...]

Blijft mijn twijfel of ik dan echt geen gateway nodig heb van al die verschillende merken zoals Philips, Xiaomi, Ikea etc. Kan je die sensoren direct connecten via je conbee stick?
Nee, niet nodig. Dat soort sticks vervangt de door jou genoemde gateways
[...]

[...]

Wat @golles zegt dus :)

Fijne van Conbee/Deconz is dat het ook erg actief ondersteund wordt. Net voor Kerst kwam Lidl met zigbee-ledverlichting. Zat op dag van release een developer klaar om het zo snel mogelijk te implementeren. Deels werkte het out of the box maar de rest werkte een week of zo na de release, meen ik.

• Kayl
golles schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:12:
[...]

Nee, niet nodig. Dat soort sticks vervangt de door jou genoemde gateways
sOid schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:21:
[...]

Wat @golles zegt dus :)

Fijne van Conbee/Deconz is dat het ook erg actief ondersteund wordt. Net voor Kerst kwam Lidl met zigbee-ledverlichting. Zat op dag van release een developer klaar om het zo snel mogelijk te implementeren. Deels werkte het out of the box maar de rest werkte een week of zo na de release, meen ik.
Bedankt beiden!! Dan ga ik dat spul bestellen, scheelt weer geneuzel met gateways en hubs.
Kayl schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:28:
[...]

[...]

Bedankt beiden!! Dan ga ik dat spul bestellen, scheelt weer geneuzel met gateways en hubs.
:) Eigenlijk het enige nadeel is dat de native apps niet meer werken (zoals Hue) maar goed, je zit al in het HomeAssistant-topic dus dat lijkt me niet zo'n punt. Daarnaast is het met zo'n 3rd party stick niet altijd mogelijk de firmware van je apparatuur (wederom Hue als voorbeeld) de updaten. In de praktijk heb ik hier nog nooit nadeel van ondervonden.

Oh en als je Deconz gaat gebruiken, dan kun je hier terecht met je (installatie) vragen! deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik

[ Voor 12% gewijzigd door sOid op 25-02-2021 23:32 ]

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 23:37
sOid schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:31:
[...]

:) Eigenlijk het enige nadeel is dat de native apps niet meer werken (zoals Hue) maar goed, je zit al in het HomeAssistant-topic dus dat lijkt me niet zo'n punt. Daarnaast is het met zo'n 3rd party stick niet altijd mogelijk de firmware van je apparatuur (wederom Hue als voorbeeld) de updaten. In de praktijk heb ik hier nog nooit nadeel van ondervonden.

Oh en als je Deconz gaat gebruiken, dan kun je hier terecht met je (installatie) vragen! deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik
Ik heb mijn hue bridge nog wel, maar ik gebruik de app inderdaad zo goed als nooit meer, inderdaad om wat je zegt; de home assistant app voor handmatige acties, meeste lamp acties probeer ik door automations te laten doen.
Zigbee2Mqtt doet wel firmware updates voor sommige apparaten (bv Ikea), volgens mij zit er verder weinig verschil tussen deze 2 en ZHA
golles schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:37:
[...]

Zigbee2Mqtt doet wel firmware updates voor sommige apparaten (bv Ikea), volgens mij zit er verder weinig verschil tussen deze 2 en ZHA
Dat kan ook met deCONZ (ik heb nu de schrijfwijze weer door :P), maar is afhankelijk van de fabrikant. Afaik stelt Ikea firmware als download beschikbaar. Hue doet dat niet. Ligt dus vooral aan de fabrikant van de apparatuur en niet aan ondersteuning vanuit deCONZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:31
Mich schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:33:
[...]

Klopt ja.

Dat is juist het probleem. Het werkt alleen met discovery. Ik zou graag mqtt sensoren aan een device willen toevoegen zonder discovery :) Zo kan ik al mijn mqtt sensoren beter ordenen.
Helaas... toch een scriptje maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
sOid schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:31:
[...]

Is iets om rekening mee te houden, bedankt voor de tip!
Wil vooral uit die vendor hubs blijven ivm security. HA is zo veilig als ik zelf wil met 2FA of alleen VPN. Eigen push server erbij met Gotify en dan ben ik nergens van afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:10
Ik ben al jaren gebruiker (en fan) van HA. Via een duckdns.org regeltje en twee port forwards (80 en 443 naar 8123) kom ik via de URL bij mijn eigen omgeving.
Sinds kort heb ik thuis een USG aangesloten (Unifi Security Gateway) welke de mogelijkheid bied om threads te detecteren. Nu heb ik in een paar dagen al een leuke lijst opgebouwd met mogelijke (gelukkig) geblokkeerde threads.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMT7muPRaFjlr2kBQMtkmL0jpEM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T8X5aPTQDl5pWOcnEsR1mJ15.png?f=fotoalbum_large

Zijn er meer mensen die dit hebben?
Is dit iets waar ik me zorgen om moet maken?
Kan ik nog iets doen om dit te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:19
DaLass schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:46:
[...]

Ik heb 2 uploads naar mindergas vanuit HA, eentje voor gasverbruik en eentje voor electriciteitsverbruik van mijn L/L warmtepomp, beide triggeren netjes op de ingestelde tijden. Mijn automations heb ik gebouwd vanuit de UI, maar als ik de YAML opvraag ziet deze er nagenoeg hetzelfde uit als die van jou:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: '[ENERGY] - Mindergas m3 Upload'
description: Upload gas meterstand naar mindergas.nl
trigger:
  - platform: time
    at: '00:15'
condition: []
action:
  - data_template:
      date: >-
        {{ (as_timestamp(now()) - (24*3600)) | timestamp_custom("%Y-%m-%d",
        True)}}
      reading: '{{ states.sensor.toon_gas_used_cnt.state }}'
    service: rest_command.mindergas_m3_upload
mode: single

[...]

Ik heb geen idee of de
code:
1

er iets mee te maken kan hebben?
Nee, "mode" is het niet. Ik heb zonet even een streepje vóór "platform: time" gezet en de tijd op '07:52:00' gezet; dit werkte prima. Morgen maar weer even afwachten of ie daadwerkelijk op de door mij gewenste tijd een upload gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
royheidotting schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:45:
Ik ben al jaren gebruiker (en fan) van HA. Via een duckdns.org regeltje en twee port forwards (80 en 443 naar 8123) kom ik via de URL bij mijn eigen omgeving.
Sinds kort heb ik thuis een USG aangesloten (Unifi Security Gateway) welke de mogelijkheid bied om threads te detecteren. Nu heb ik in een paar dagen al een leuke lijst opgebouwd met mogelijke (gelukkig) geblokkeerde threads.

[Afbeelding]

Welcome to the internet !

Wat je ziet zijn bots die ip's aflopen en populaire poorten proberen. Vinden ze een poort open dat proberen ze uit te vogelen WAT er op de poort draait (ik zie vaak probes voorbij komen voor vBulleting board enz) ahv een lijst van bekende 'responses' die de applicatie terugstuurt of ahv een bepaald url die wel of niet bestaat. Dit gebruiken ze om te weten of je iets draait waar een veligheids probleem in zit en waar ze mogelijk in kunnen komen.

Zorgen maken? "ja", zorg dat je HA up to date blijft zodat bekende veiligheids problemen snel gedicht worden. Ik zou zoiezo zorgen dat je een SSL certificaat hebt en dus https gebruikt, maar dat is niet specifiek gerelateerd aan de dingen die je in je log ziet.
Ik vind het zelf prettiger om geen applicaties direct naar het internet open te zetten maar via VPN te werken. In dat geval kunnen onze vreemde vrienden niet eens 'proberen' in je HA te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Yep, geen probleem. Ik ben de Zigbee2MQTT route met een Slaesh's gegaan maar qua ondersteunde devices nagenoeg gelijk aan een Conbee met DeConz. Zigbee2MQTT heeft een lijst met supported devices, bij DeConz wordt daar nog aan gewerkt. Er is wel een lijst van een derde (gelinkt aan Tasmota) voor supported devices van meerdere systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:58:
[...]

Wat je ziet zijn bots die ip's aflopen en populaire poorten proberen. Vinden ze een poort open dat proberen ze uit te vogelen WAT er op de poort draait (ik zie vaak probes voorbij komen voor vBulleting board enz) ahv een lijst van bekende 'responses' die de applicatie terugstuurt of ahv een bepaald url die wel of niet bestaat. Dit gebruiken ze om te weten of je iets draait waar een veligheids probleem in zit en waar ze mogelijk in kunnen komen.

Zorgen maken? "ja", zorg dat je HA up to date blijft zodat bekende veiligheids problemen snel gedicht worden. Ik zou zoiezo zorgen dat je een SSL certificaat hebt en dus https gebruikt, maar dat is niet specifiek gerelateerd aan de dingen die je in je log ziet.
Ik vind het zelf prettiger om geen applicaties direct naar het internet open te zetten maar via VPN te werken. In dat geval kunnen onze vreemde vrienden niet eens 'proberen' in je HA te komen.
Zorgen dat HA up to date is doe ik sowieso al.
Met SSL ben ik ooit eens bezig geweest. Heb destijds wat met certbot geprobeerd, toen liep ik tegen het probleem op dat ik elke 3 maand handmatig het certificaat moest vernieuwen.

Op zich is het werken via een VPN wel een veiliger idee, maar het prettige is nu dat ik met "1 klik op de knop" in mijn HA omgeving zit. Hier kan ik nog wel even een keer goed over nadenken wat ik nu liever heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:40
royheidotting schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:07:
[...]

Met SSL ben ik ooit eens bezig geweest. Heb destijds wat met certbot geprobeerd, toen liep ik tegen het probleem op dat ik elke 3 maand handmatig het certificaat moest vernieuwen.

Op zich is het werken via een VPN wel een veiliger idee, maar het prettige is nu dat ik met "1 klik op de knop" in mijn HA omgeving zit. Hier kan ik nog wel even een keer goed over nadenken wat ik nu liever heb.
Je kan een crontab instellen om je certificaat automatisch te vernieuwen. Zie bullet 8 op deze guide.

Disclaimer: even snelle google search gedaan. Geen garanties of de guide werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:46
[...]

Nu geen https dus?
Je zou eens kunnen kijken naar de NGINX Proxy Manager add-on, die kan dat voor je regelen en vernieuwt automatisch de certificaten.
In pincipe zou het ook al met de DuckDNS add-on kunnen, maar dan moet je je hele HA op https zetten, wat voor issues kan zorgen met intern gebruik, die willen vaak het niet geldige certificaat niet accepteren.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
-Casper schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:25:
[...]

Je kan een crontab instellen om je certificaat automatisch te vernieuwen. Zie bullet 8 op deze guide.

Disclaimer: even snelle google search gedaan. Geen garanties of de guide werkt :P
Oh dat is een goeie, daar kan ik wel even naar kijken.
TheFes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Nu geen https dus?
Je zou eens kunnen kijken naar de NGINX Proxy Manager add-on, die kan dat voor je regelen en vernieuwt automatisch de certificaten.
In pincipe zou het ook al met de DuckDNS add-on kunnen, maar dan moet je je hele HA op https zetten, wat voor issues kan zorgen met intern gebruik, die willen vaak het niet geldige certificaat niet accepteren.
Ik gebruik zelf NGINX alleen voor dsmrreader, HA draait in een docker container, ik weet niet of de NGINX Proxy Manager dan nog nut heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
royheidotting schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:42:

Ik gebruik zelf NGINX alleen voor dsmrreader, HA draait in een docker container, ik weet niet of de NGINX Proxy Manager dan nog nut heeft?
Heb je het dan over NGINX of NGINX Proxy Manager? Want dat zijn twee verschillende producten.
Je kunt met NGINX Proxy Manager het verkeer wat vanaf een bepaald domein binnen komt (dus bijvoorbeeld je duckdns domein) doorsturen naar een specifiek ip adres en poortnummer in je netwerk, en daar ook automatisch een SSL certificaat voor laten aanmaken en vernieuwen.

Ik gebruik dat voor HA icm met een subdomein op mijn eigen domein, maar het kan ook met DuckDNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
TheFes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:51:
[...]

Heb je het dan over NGINX of NGINX Proxy Manager? Want dat zijn twee verschillende producten.
Je kunt met NGINX Proxy Manager het verkeer wat vanaf een bepaald domein binnen komt (dus bijvoorbeeld je duckdns domein) doorsturen naar een specifiek ip adres en poortnummer in je netwerk, en daar ook automatisch een SSL certificaat voor laten aanmaken en vernieuwen.

Ik gebruik dat voor HA icm met een subdomein op mijn eigen domein, maar het kan ook met DuckDNS.
Oh in dat geval heb ik niks gezegd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
[...]

Op mijn telefoon werkt het ook met 1 klik. Ik hoef niet handmatig de vpn verbinding te starten maar die wordt automagisch gestart. Je kan vpn zo instellen dat al het verkeer voor domein mijnmooiehasetup.ducknds.com over je vpn verbinding moet gaat. Geen VPN? dan wordt er eerst automatisch verbinding gemaakt. Je kan dan in de dns van je router mijnmooiehasetup.ducknds.com toegevoegd met het lan-IP van de HA machine.
Alle poorten buiten vpn kunnen dicht op je router.

Op deze manier werkt het zowel via de webbrowser, als de HA app.... zolang je maar mijnmooiehasetup.ducknds.com gebruikt wordt je vpn getriggerd.

[ Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 26-02-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:58:
[...]

Als aanvulling hierop kan het ook geen kwaad (als je zonder VPN werkt) om je firewall al het inkomende verkeer buiten Nederland te laten blocken.
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:12:
[...]

Op mijn telefoon werkt het ook met 1 klik. Ik hoef niet handmatig de vpn verbinding te starten maar die wordt automagisch gestart. Je kan vpn zo instellen dat al het verkeer voor domein mijnmooiehasetup.ducknds.com over je vpn verbinding moet gaat. Geen VPN? dan wordt er eerst automatisch verbinding gemaakt. Je kan dan in de dns van je router mijnmooiehasetup.ducknds.com toegevoegd met het lan-IP van de HA machine.
Alle poorten buiten vpn kunnen dicht op je router.

Op deze manier werkt het zowel via de webbrowser, als de HA app.... zolang je maar mijnmooiehasetup.ducknds.com gebruikt wordt je vpn getriggerd.
Ik wist niet dat dat kon. Werkt dat ook op iOS of alleen Android?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engibenchi
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 18:43
[...]

Ik heb al geruime tijd, 6 jaar of zo, een SSL certificaat mbv certbot en dat wordt automagisch geüpdate. Draait op Ubuntu met Apache. En heb nu recent een sub domein gemaakt en een reverse proxy naar de Hassio server gemaakt.

EngiBenchi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:25
Komend vanaf Domoticz vind ik het allemaal nog ingewikkeld!
Omdat ik voor een deel van mijn automatiseringen gebruik maken van een modus (thuis, nacht, vakantie enzovoort) ben ik bezig om dit als eerste stap ook in HA werkend te krijgen.

Met behulp van TheFes heb ik een group weten te creeren waarmee de thuis status wordt aangepast. Echter moet de status ook op thuis staan, als wij er niet zijn maar er oppas is. Ik heb daarvoor een helper boolean switch gemaakt met de naam oppas en hierna geprobeerd om een automation te maken als ik de switch oppas op aan zet dat de schakelaar thuis dan ook op aan gaat, als wij er niet zijn. Maar dat werkt niet.

Hiervoor heb ik gekozen voor een state to On bij de boolean oppas. Als action: update group to home. (ook on geprobeerd maar dat werkt ook niet).

Begrijp ik het daarnaast goed dat ik twee automations moet maken om een lamp aan en uit te laten gaan?
Ik heb een lamp in de hal welke aan moet gaan bij lux lager dan 10 en bij beweging. Dit krijg ik voor elkaar, maar als er geen beweging meer is binnen 80 seconden mag de lamp weer uit, maar dit is niet middels 1 automation te maken voor zover ik kan achterhalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:00:
Omdat ik voor een deel van mijn automatiseringen gebruik maken van een modus (thuis, nacht, vakantie enzovoort) ben ik bezig om dit als eerste stap ook in HA werkend te krijgen.

Met behulp van TheFes heb ik een group weten te creeren waarmee de thuis status wordt aangepast. Echter moet de status ook op thuis staan, als wij er niet zijn maar er oppas is. Ik heb daarvoor een helper boolean switch gemaakt met de naam oppas en hierna geprobeerd om een automation te maken als ik de switch oppas op aan zet dat de schakelaar thuis dan ook op aan gaat, als wij er niet zijn. Maar dat werkt niet.

Hiervoor heb ik gekozen voor een state to On bij de boolean oppas. Als action: update group to home. (ook on geprobeerd maar dat werkt ook niet).
Plaats je code even, dat is handiger.
Begrijp ik het daarnaast goed dat ik twee automations moet maken om een lamp aan en uit te laten gaan?
Ik heb een lamp in de hal welke aan moet gaan bij lux lager dan 10 en bij beweging. Dit krijg ik voor elkaar, maar als er geen beweging meer is binnen 80 seconden mag de lamp weer uit, maar dit is niet middels 1 automation te maken voor zover ik kan achterhalen?
Voor zover ik weet moet dat wel kunnen. Je bent sowieso niet de eerste die hier naar zoekt ;) Heb je al bij de automation blueprints gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper

Ik denk dat je group state overschrijven niet een erg handige optie is omdat die automatisch weer veranderd obv de entities die onder de group vallen. Waarschijnlijk moet je een helper aanmaken die obv de group en de oppas helper bepaald of er iemand thuis is of niet. Dat kan je wellicht wat richting geven voor een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 10:24

Het is misschien wel mogelijk om het in 1 automation te doen, maar heb zelf ook 2 automations gemaakt. 1 voor aan en 1 voor uit.

Verder heb ik in de condition van deze automations een "condition" gezet met input_boolean.guest (in jouw geval input_boolean.oppas) voor het geval dat ik niet thuis ben, maar er wel een vriend(in) bij mij thuis is. Dan werken mijn automations dus eigenlijk alsof ik zelf thuis zit.

Mijn automation voor lamp aan zou dan zijn:
trigger:
- motion detected
condition:
- person.drentsemoi = thuis (group in jouw geval)
- input_boolean.guest = on
action:
- turn on lights

Hopelijk kan je hier iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Robbie T Volgens mij kan je een group ook niet zomaar in een state drukken. Ik denk dat je er gewoon een laag tussen moet maken en die mutually exclusive modi in een input_select (aka enum) kunt zetten.

De oppas is niet mutually exclusive dus daar mak je dan een input_boolean voor aan. Nu kan je zowel de groep als de oppas bool de enum laten aanpassen.

Vervolgens krijg je de volgende acties:
  1. Groep naar afwezig, oppas-bool off, modi-enum thuis => modi-enum naar afwezig
  2. Groep naar aanwezig, modi-enum afwezig => modi-enum naar aanwezig
  3. Oppas-bool naar on, modi-enum afwezig => modi-enum naar aanwezig
  4. Oppas-bool naar off, groep afwezig => modi-enum naar afwezig
Checks op de enum/inout_select zitten erin zodat je ook andere modi hebben die niet vanzelf verzet worden zoals 'Vakantie'. Als de modi-enum dan op vakantie staat zal de groep of oppas-bool dit niet veranderen. Als je dit wel wilt kunnen de checks natuurlijk weg.

[ Voor 46% gewijzigd door Septillion op 26-02-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07 07:08
Hoi!
Ik heb nu een aantal Shelly 2.5 switches besteld voor mijn rolluiken op de slaapkamers en m'n zonnescherm. Op dit moment werken die met zo'n ASUN-650 van KAKU maar die gaan er dus tussenuit. Mijn vraag is alleen; nu werken deze natuurlijk met een 433mhz afstandsbediening, welke ertussenuit gaat. Er zijn geen wand-schakelaars toegevoegd op dit moment, het zit netjes weggewerkt in de muur (op grote hoogte). Ik kan er dus niet op die plek zomaar een schakelaartje toevoegen.

Nou ben ik natuurlijk niet van plan om mijn hele muur open te slijpen om de schakelaar naar beneden te verplaatsen, dus wil ik een switch hebben die ik hiervoor kan gebruiken (naast mijn telefoon of dashboard). Welke producten zouden jullie aanraden hiervoor? Ik wil dus een wandschakelaar die bij voorkeur batterij-gestuurd is of een afstandsbediening hiervoor integreren met mijn home-assistant zodat ik ze ook nog "met de hand" kan besturen.

Ik beschik op dit moment over een raspberry met HA en een zigbee stick. Ik wil dit dus integreren middels HA, maar ben even de weg kwijt.
Mijn hele smart home idee is gebouwd op het feit dat als moeders de vrouw niet met haar telefoon wil spelen, dat ze ook handmatig schakelaars kan gebruiken, dus dit is een must om het werkend te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hetisookwat op 26-02-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hetisookwat Aangezien we hier in het HA topic zitten ga ik er dus vanuit dat je dit draait. Je zou op een andere plek ook een Shelly kunnen plaatsen voor alleen de schakelaar. De i3 is er zelfs voor bedoelt. Deze koppel je dan in HA aan de luiken.

Maar het hoeft natuurlijk geen Shelly te zijn, je kan elke vorm van input gebruiken. Aangezien je ook Zigbee draait zou een Opple 3-band bijvoorbeeld ook een leuke keuze zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Hetisookwat schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:20:
Hoi!
Ik heb nu een aantal Shelly 2.5 switches besteld voor mijn rolluiken op de slaapkamers en m'n zonnescherm. Op dit moment werken die met zo'n ASUN-650 van KAKU maar die gaan er dus tussenuit. Mijn vraag is alleen; nu werken deze natuurlijk met een 433mhz afstandsbediening, welke ertussenuit gaat. Er zijn geen wand-schakelaars toegevoegd op dit moment, het zit netjes weggewerkt in de muur (op grote hoogte). Ik kan er dus niet op die plek zomaar een schakelaartje toevoegen.

Nou ben ik natuurlijk niet van plan om mijn hele muur open te slijpen om de schakelaar naar beneden te verplaatsen, dus wil ik een switch hebben die ik hiervoor kan gebruiken (naast mijn telefoon of dashboard). Welke producten zouden jullie aanraden hiervoor? Ik wil dus een wandschakelaar die bij voorkeur batterij-gestuurd is of een afstandsbediening hiervoor integreren met mijn home-assistant zodat ik ze ook nog "met de hand" kan besturen.

Ik beschik op dit moment over een raspberry met HA en een zigbee stick. Ik wil dit dus integreren middels HA, maar ben even de weg kwijt.
Mijn hele smart home idee is gebouwd op het feit dat als moeders de vrouw niet met haar telefoon wil spelen, dat ze ook handmatig schakelaars kan gebruiken, dus dit is een must om het werkend te krijgen.
Volgens mij kan je redelijk goedkoop op Ali een Xiaomi zigbee schakelaar krijgen op batterijen die je dan kan koppelen aan HA via je zigbee stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
-Casper schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:25:
[...]

Volgens mij kan je redelijk goedkoop op Ali een Xiaomi zigbee schakelaar krijgen op batterijen die je dan kan koppelen aan HA via je zigbee stick.
een Aqare wireless single-button switch zou hier dan bijvoorbeeld goed voor zijn denk ik?
Als ik geen link mag plaatsen haal ik hem weg, maar zoiets?:
https://www.xiaomiproduct...ze-remote-schakelaar.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:13:
@Robbie T Volgens mij kan je een group ook niet zomaar in een state drukken. Ik denk dat je er gewoon een laag tussen moet maken en die mutually exclusive modi in een input_select (aka enum) kunt zetten.

De oppas is niet mutually exclusive dus daar mak je dan een input_boolean voor aan. Nu kan je zowel de groep als de oppas bool de enum laten aanpassen.

Vervolgens krijg je de volgende acties:
  1. Groep naar afwezig, oppas-bool off, modi-enum thuis => modi-enum naar afwezig
  2. Groep naar aanwezig, modi-enum afwezig => modi-enum naar aanwezig
  3. Oppas-bool naar on, modi-enum afwezig => modi-enum naar aanwezig
  4. Oppas-bool naar off, groep afwezig => modi-enum naar afwezig
Checks op de enum/inout_select zitten erin zodat je ook andere modi hebben die niet vanzelf verzet worden zoals 'Vakantie'. Als de modi-enum dan op vakantie staat zal de groep of oppas-bool dit niet veranderen. Als je dit wel wilt kunnen de checks natuurlijk weg.
Met een modi-enum bedoel je in dit geval een helper schakelaar "thuis" die door middel van andere helpers of group staat naar thuis of niet thuis gaat?

Ik snap dat ik deze home schakelaar dan als action moet gebruiken. Als eerste actie kan ik dan een trigger maken, deze trigger is dan of de group thuis op thuis of niet thuis staat. Is de conditie dan of schakelaar oppas of aan of uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Hetisookwat schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:29:
[...]

een Aqare wireless single-button switch zou hier dan bijvoorbeeld goed voor zijn denk ik?
Als ik geen link mag plaatsen haal ik hem weg, maar zoiets?:
https://www.xiaomiproduct...ze-remote-schakelaar.html
Dit was inderdaad wat ik in gedachten had. Gezien het om rolluiken gaat zou ik voor de 2 button gaan zodat je 1 hebt voor omhoog en de ander naar beneden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:30:
[...]

Met een modi-enum bedoel je in dit geval een helper schakelaar "thuis" die door middel van andere helpers of group staat naar thuis of niet thuis gaat?

Ik snap dat ik deze home schakelaar dan als action moet gebruiken. Als eerste actie kan ik dan een trigger maken, deze trigger is dan of de group thuis op thuis of niet thuis staat. Is de conditie dan of schakelaar oppas of aan of uit staat?
Ik zou een binary sensor gebruiken met een template. Deze binary sensor zou moeten kijken naar de waarde van je group en de input boolean van de oppas. Als de group home is of input boolean aan zet je de binary sensor aan. Dan kan je deze binary sensor vervolgens gebruiken in je automations om iets wel of niet te doen obv aanwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Robbie T Dat kan een input_boolean zijn maar een input_select lijkt me daar een logischere keuze voor. Immers kan je huis niet tegelijk in de modus 'Thuis/Aanwezig' zijn als in de modus 'Vakantie'. Dus een enkele helpen (input_select) waar dus alle mutually exclusive (elkaar uitsluitende) modi in zet zorgt er dan gelijk voor dat er maar één modi actief kan zijn.

Je inputs om van modi te wisselen zijn dan je oppas schakelaar en de status van de groep. Ik kan wel even kijken of ik wat kan laten zien, moment :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
-Casper schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Dit was inderdaad wat ik in gedachten had. Gezien het om rolluiken gaat zou ik voor de 2 button gaan zodat je 1 hebt voor omhoog en de ander naar beneden :+
Dank je! Kan ik hem dan zo instellingen in HA dat ie doorloopt zolang ik de knop inhoud, en wanneer ik hem loslaat dat ie stopt?
Sorry voor wellicht wat beginners-vragen :) Het is nog vers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Over die vakantieschakelaar:
Ik heb hierboven een voorbeeld van een automation gegeven met een state trigger en een for: '24:00:00'
Dat is natuurlijk een fikse periode waarin veel kan gebeuren (bijvoorbeeld een automation reload of restart van Home Assistant).

Zijn er hier Tweakers die al iets slims hebben om dat af te vangen.
Ik dacht zelf aan een input_datetime waar je de tijd en datum in zet dat er niemand meer thuis is, eventueel kun je daar meteen die extra dag (24 uur) bij optellen.

Vervolgens kun je dan een automation maken met de volgende triggers
- automation reload
- home assistant event start
- time trigger gebaseerd op die input_datetime

conditions:
- huidige tijd/datum gelijk of later dan de input_datetime

action:
input_boolean.vakantie schakelen

Daarmee vang je dan ook het uitzonderlijke geval af dat Home Assistant toevallig net aan het herstarten is als je precies 24u niet thuis bent.

Is dit een beetje the way to go, of kan dit slimmer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Hetisookwat schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:44:
[...]

Dank je! Kan ik hem dan zo instellingen in HA dat ie doorloopt zolang ik de knop inhoud, en wanneer ik hem loslaat dat ie stopt?
Sorry voor wellicht wat beginners-vragen :) Het is nog vers!
Ik heb gehoord dat daar wel blueprints voor zijn dus het moet kunnen. Heb dat zelf nog op het lijstje staan om voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:22:

Ik wist niet dat dat kon. Werkt dat ook op iOS of alleen Android?
ik heb het op iOS. Ik gebruik zelfs het 'apple' geintegreerde stuk... geen losse app of wat dan ook, gewoon de functies van iOS zelf. Het heet bij apple 'on demand'. Maar wellicht dat het zelfs met de openvpn gewoon kan... ik vond het toen een sport om het zonder app aan de gang te krijgen.

Helaas is die oplossing niet een simpele 'klik' maar is ook zeker niet het einde van de wereld. De truc is dat je deze settings moet aanbieden aan je device (tablet of phone) in een config bestand. Dit is origineel een onderdeel van 'device' management, hoe bedrijven een hele vloot aan iPhones managen, maar gewoon vrij te gebruiken.
Hier wat voorbeelden.

Ik heb zo een profiel gecreerd wat mijn prive certificaten heeft voor authenticatie (geen ww meer nodig), vpn certificaat en vpn profiel.

Het echte nadeel is dat met deze oplossing de keuze in het vpn-type beperk was (ik praat ~4 jr geleden, wie weet is het nu anders maar ik heb "natuurlijk" mijn werkende setup niet meer aanpgepast :+) waardoor je dit bv niet kon gebruiken met een openvpn server. wie weet nu wel, geen tijd meer in gestoken daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hetisookwat Yep, dat is mogelijk. Kijk ook eens naar de Opple die ik linkte als je meerdere luiken op één schakelaar wilt of een meer up/down knop.

@TheFes Lijkt mij inderdaad een mooie. Maar wordt een for conditie niet gewoon hervat na een herstart aka uit de recoder geladen? Eigenlijk nooit getest...

@Robbie T Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Auto modi Robbie
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: input_boolean.oppas
    entity_id: group.iedereen
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            state: not_home
            state: 'off'
            entity_id: input_select.huis_modus
            state: Thuis
        sequence:
          - service: input_select.select_option
            data:
              option: Afwezig
      - conditions:
            state: Afwezig
          - condition: or
            conditions:
                state: home
                entity_id: input_select.oppas
                state: 'on'
        sequence:
            data:
              option: Thuis
    default: []

Hiervoor heb je dus nodig:
- Groep met iedereen voor aanwezigheidsdetectie.
- input_boolean.oppas geeft je een toggle om aan te geven of de oppas er in
- input_select.huis_modus met minimaal als opties 'Afwezig' en 'Thuis'. Dit vormt dus vooral een input voor andere automations die je op basis van je huis modus wilt doen. Je kan deze ook uitbreiden met bijvoorbeeld 'Nacht' en 'Vakantie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:49:
[...]

ik heb het op iOS. Ik gebruik zelfs het 'apple' geintegreerde stuk... geen losse app of wat dan ook, gewoon de functies van iOS zelf. Het heet bij apple 'on demand'. Maar wellicht dat het zelfs met de openvpn gewoon kan... ik vond het toen een sport om het zonder app aan de gang te krijgen.

Helaas is die oplossing niet een simpele 'klik' maar is ook zeker niet het einde van de wereld. De truc is dat je deze settings moet aanbieden aan je device (tablet of phone) in een config bestand. Dit is origineel een onderdeel van 'device' management, hoe bedrijven een hele vloot aan iPhones managen, maar gewoon vrij te gebruiken.
Hier wat voorbeelden.

Ik heb zo een profiel gecreerd wat mijn prive certificaten heeft voor authenticatie (geen ww meer nodig), vpn certificaat en vpn profiel.

Het echte nadeel is dat met deze oplossing de keuze in het vpn-type beperk was (ik praat ~4 jr geleden, wie weet is het nu anders maar ik heb "natuurlijk" mijn werkende setup niet meer aanpgepast :+) waardoor je dit bv niet kon gebruiken met een openvpn server. wie weet nu wel, geen tijd meer in gestoken daarna.
Tof, dank voor je uitleg en linkjes. Ga ik eens naar kijken. Toch een stukje veiliger dan reverse proxy, maar had geen zin in het gedoe om steeds handmatig te moeten verbinden met VPN. Maak je gebruik van de VPN-server op je router of op je HA-machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 13:36
Hetisookwat schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:20:
Hoi!

ik zou een reguliere wandschakelaar van jung/BJ/Peha paken die matsched met je huidige schakelapparatuur en daar een Shelly i3 achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:55:

@TheFes Lijkt mij inderdaad een mooie. Maar wordt een for conditie niet gewoon hervat na een herstart aka uit de recoder geladen? Eigenlijk nooit getest...
Ik denk het wel, aangezien je ook na een reboot nog ziet hoe lang een entity in de huidige state is.

In principe vang je met mijn aanpak dus alleen het uitzonderlijke geval af dat precies op het moment dat die wachtperiode voorbij is, HA aan het herstarten is of automations herladen worden.
Nu is dat al een kleine kans, en al helemaal als je al 24 uur niet thuis bent, kleine kans dat je dan met HA bezig bent.

Maar om helemaal zeker te zijn zou je het zo kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Die use case zou je dus ook kunnen afvangen zonder helper met dezelfde constructie. Dus HA herstart als trigger toevoegen en een conditie met een for gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
@Hetisookwat Yep, dat is mogelijk. Kijk ook eens naar de Opple die ik linkte als je meerdere luiken op één schakelaar wilt of een meer up/down knop.
De Opple is wel een gouden keus voor de rolluiken boven! Ik kom er net erachter dat ik beneden nog een loze schakelaar heb. Ik gok dat ik daarvoor onderstaande oplossing gebruik, tenzij je een beter idee hebt!
spank_mojoo schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:55:
[...]ik zou een reguliere wandschakelaar van jung/BJ/Peha paken die matsched met je huidige schakelapparatuur en daar een Shelly i3 achter hangen.
Deze zou ik dus gewoon erachter kunnen hangen, de rest van de draden loskoppelen die voor de lamp zijn?
(Schakelaar is van oorsprong voor een lamp maar wordt niet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:05:
@TheFes Die use case zou je dus ook kunnen afvangen zonder helper met dezelfde constructie. Dus HA herstart als trigger toevoegen en een conditie met een for gebruiken.
8)7

Goed punt inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Hetisookwat Een Shelly i3 kan inderdaad er mooi achter. Draden naar de lamp inderdaad los (of doorlussen als er nu een smart bulb in zit). Zou wel de schakelaar vervangen door een (dubbele) pulsdrukker. Wel even opletten dat je wel een N-draad nodig hebt voor een Shelly i3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-07 13:36
Hetisookwat schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:08:
[...]
[...]

Deze zou ik dus gewoon erachter kunnen hangen, de rest van de draden loskoppelen die voor de lamp zijn?
(Schakelaar is van oorsprong voor een lamp maar wordt niet gebruikt).
dit is een kastje van Shelly die de stand van je schakelaar meet. op basis hiervan kun je acties laten uitvoeren.
je kunt bijvoorbeeld een URL commando afvuren naar je shelly, of een bericht plaatsen via MQTT.
je kunt dit eventueel ook in HA doen.
het enige nadeel dat ik heb gevonden is dat de Shelly i3 een fase en een nul nodig heeft, deze zitten niet altijd achter elke schakelaar in de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hetisookwat
Bedankt voor de hulp!
Ik word nog eens handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayl
royheidotting schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:45:

[Afbeelding]

Ligt even aan je verdere setup ook, of je nog een server hebt draaien en wat voor router. Sowieso fail2ban aanzetten en 2FA.

In mijn eigen setup heb ik een eigen (sub)domein bij cloudflare geproxied. Vervolgens heb ik een opnsense router draaien waarin ik ingesteld heb dat alleen verkeer dat via Cloudflare komt toegestaan is op mijn NGINX (SWAG heet die, die regelt ook een SSL certificaat) docker.
Dus al het verkeer moet via mijn domein komen en als het direct op mijn WAN IP komt dan wordt het al gedropt op router niveau.
Had voorheen ook heel veel van die bots, maar komt nu weinig voor eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T

@Robbie T Voorbeeldje:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: Auto modi Robbie
description: ''
trigger:
action:
  - choose:
      - conditions:
            state: Thuis
        sequence:
            data:
              option: Afwezig
      - conditions:
            state: Afwezig
            conditions:
                entity_id: input_select.oppas
        sequence:
            data:
              option: Thuis

Hiervoor heb je dus nodig:
- Groep met iedereen voor aanwezigheidsdetectie.
- input_boolean.oppas geeft je een toggle om aan te geven of de oppas er in
- input_select.huis_modus met minimaal als opties 'Afwezig' en 'Thuis'. Dit vormt dus vooral een input voor andere automations die je op basis van je huis modus wilt doen. Je kan deze ook uitbreiden met bijvoorbeeld 'Nacht' en 'Vakantie'.
Wow. Ik heb deze zojuist nagemaakt via de GUI. Nu aan het testen of het naar wens werkt. Als ik de code bekijk dan nog een aantal vragen:
- Hoe weet ik welke states er zijn? dat group.iedereen bijvoorbeeld "not_home" is ipv away?
Vanwaar deze condition:
YAML:
1
2
3
        entity_id: input_select.modus
        state: Home

Voor het correct functioneren van de schakelaar hoeft de modus toch niet perse op home te staan? Als ik al weg ben waardoor de schakelaar op thuis staat en dan denk van oh ik had de schakelaar oppas aan moeten zetten dan zou de modus toch ook naar home moeten springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royheidotting
Kayl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:22:
[...]

Ligt even aan je verdere setup ook, of je nog een server hebt draaien en wat voor router. Sowieso fail2ban aanzetten en 2FA.

In mijn eigen setup heb ik een eigen (sub)domein bij cloudflare geproxied. Vervolgens heb ik een opnsense router draaien waarin ik ingesteld heb dat alleen verkeer dat via Cloudflare komt toegestaan is op mijn NGINX (SWAG heet die, die regelt ook een SSL certificaat) docker.
Dus al het verkeer moet via mijn domein komen en als het direct op mijn WAN IP komt dan wordt het al gedropt op router niveau.
Had voorheen ook heel veel van die bots, maar komt nu weinig voor eigenlijk.
Dat is ook een leuke oplossing!

Mijn router is een USG, met allerlei andere Unifi apparatuur in het netwerk.
Binnen mijn router heb ik 2 forward rules staan (80 en 443 naar 8123)
Mijn HA draait op mijn intel NUC, hierop draait Linux (Debian 4.9.246-2 (2020-12-17))
Hierop draaien nog meer tools, zoals de unifi-controller, dsmrreader en wat docker images.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:32:
[...]

Wow. Ik heb deze zojuist nagemaakt via de GUI. Nu aan het testen of het naar wens werkt. Als ik de code bekijk dan nog een aantal vragen:
- Hoe weet ik welke states er zijn? dat group.iedereen bijvoorbeeld "not_home" is ipv away?
Vanwaar deze condition:
YAML:
1
2
3
        state: Home

Voor het correct functioneren van de schakelaar hoeft de modus toch niet perse op home te staan? Als ik al weg ben waardoor de schakelaar op thuis staat en dan denk van oh ik had de schakelaar oppas aan moeten zetten dan zou de modus toch ook naar home moeten springen?
De state 'away' bestaat niet. het is 'home' of 'not_home'
Of de naam van een andere zone die je gedefinieerd hebt, bijvoorbeeld je werk.
Dus vooruit, als je een zone aanmaakt die 'away' heet, zou in principe de state 'away' wel kunnen bestaan ;)

Je kunt in developer tools de huidige staat controleren, verder staat er ook wel veel in de docs over de beschikbare states.

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 26-02-2021 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Tof, dank voor je uitleg en linkjes. Ga ik eens naar kijken. Toch een stukje veiliger dan reverse proxy, maar had geen zin in het gedoe om steeds handmatig te moeten verbinden met VPN. Maak je gebruik van de VPN-server op je router of op je HA-machine?
ik draai de vpn en dns servers weer op een andere host, maar dat maakt voor het functionele niets uit; zolang je port fwds en dns entry kloppen kan je de services draaien waar je maar wilt; dus ook op je HA. Of het handig is laat ik in het midden.

offtopic:
tips:
- gebruik iets van git om je wijzigingen -- van alles: server config, certificaten, config file -- bij te houden, commit VAAK. Heeft me HEEL vaak geholpen dat ik gewoon terug kon naar een werkende setup na wat geprul.
- ga niet zelf vanaf 0 beginnen maar gebruik een werkende config van iemand en pas die stapje voor stapje aan, je krijgt namelijk geen debug info of ook maar eninge foutmeldigen van iOS .... heeeeel veel trial and error dus als iets niet werkt.
- zorg dat je eerst een werkende vpn setup hebt, met protocollen/encryptie die door ios ondersteund wordt (bv IKEv2/ipsec). again... geen debug en foutmeldingen dus je loopt je wezenloos te zoeken in je config en dan blijkt het je vpnserver config te zijn O-)
- als je zelf met certificaten aan de gang gaat:
-- creëer scipts voor de commando's die je maakt/nodig hebt. Je zal uiteindelijk een stuk of 6-8 stappen moeten doorlopen om een volledige config te krijgen met certificaten. Je wordt het snel moe om commands te copy/pasten. Bovendien kan je dan mooi met git je veranderingen vastleggen en problemen vinden. Helpt ook als je daarna bv voor je partner ook een config wil maken: 1x script draaien en klaar :)
-- als je keys/certs gaat meesturen moet je goed op de apple eisen letten. Hoewel je geldige certs kan creëren voor je vpn server kan het zijn dat iOS ze niet goed vind. Liep ik vorig jaar nog tegenaan toen ze eisen voor key length of logaritme hadden aangescherpt.
-- test niet op een PI, die hebben in mijn ervaring te weinig entropy waardoor het genereren van certificaten erg lang gaat duren na de eerste. (dus alleen een tijdsnadeel, verder werkt alles op een PI)
-- ik vond het uiteindelijk het eenvoudigste om de certificaten met ipsec te generen en met openssl te converteren. Moet ook met openssl in een keer kunnen maar ik liep tegen wat problemen aan toen ik wilde wisselen en heb er geen tijd meer in gestoken.
-- converteer certificaten naar p12 format als je ze als payload aan je config gaat toevoegen
-- als je vpn wilt gaan authenticeren met certificaten MOET je de private key van certificaat-bundle die ja aan je config file toevoegd beveiligen met een password, password mag niet 'leeg' zijn. (duuurde HEEEEL lang voor ik deze door had... again geen errors/debug info van iOS). iOS vraagt om dat password als je de config installeerd (buiten natuurlijk ook de pin van iOS)
-- vergeet niet je private key ook aan je cert-bundle toe te voegen
-- ik draai met eigen SSL certificaten, dus die moest ik ook toevoegen omdat de vpn server te kunnen authenticeren. als je een root CA installeer in iOS wordt het NIET meer standaard 'actief'. je MOET dat certificaat nog handmatig activeren door naar general->settings-> about -> Certificate Trust Settings -> "enable full thrust for root certificate". Dit is sinds iOS 12 meen ik. Het moet op een of andere manier ook via de configfile kunnen maar ik heb het niet kunnen vinden.
-- vergeet niet je vpn server te reloaden/restarten of whatever om je 'geladen' certificaten te updaten voor de nieuwe na een nieuwe poging (kan je mooi als laatste commando in je scriptje toevoegen)... was ook zo'n mooie instinker. Ik kwam er toen ook achter dan een 'cert reload' NIET deed wat ik verwachtte en dus een week naar problemen gezocht die er niet waren: de nieuwe certificaten werden gewoon niet geladen 8)7

All het bovenstaande kan je op de HA console uitvoeren of in een mooie alpine container via portainer HA add-on :Y) om het nog enigsinds on-topic te houden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Robbie T Je had hem ook gewoon in yaml mode kunnen plakken en dan terug kunnen wisselen naar UI mode. Ik heb hem namelijk ook in de UI gemaakt :+

Voor de states kan je gewoon in de online help kijken voor de meeste zaken. In dit geval dus voor group. Daarin staat eigenlijk dat het probeert de state van de gegroepeerde items weer te geven en eventueel naar de default on/off gaat als dit te lastig is. In dit geval heb je een groep van person-objecten dus zal het dat ook volgen zoals op beide pages aangegeven staat.

En die conditie heb ik er dus ingezet voor als je meerdere modi hebt die je misschien niet vanzelf wilt aanpassen. In dit simpele geval is dat er nog niet maar als je er bijvoorbeeld een modus 'Vakantie' in zet wil je waarschijnlijk niet vanzelf naar 'Afwezig' schakelen. Grote kans namelijk dat je die modus alvast aan zet als je nog thuis bent. Dan wil je niet dat het systeem dan als nog de modus op 'Afwezig' zet als je eenmaal van huis bent en dus van 'Vakantie' af springt.

Onder de streep hangt het dus sterk af van welke modi je wilt gebruiken en vanaf welke modi je wel of niet automatisch wilt wisselen op basis van aanwezigheid etc.

@TheFes Het is een input_select, geen person-object ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:44:
@Robbie T Je had hem ook gewoon in yaml mode kunnen plakken en dan terug kunnen wisselen naar UI mode. Ik heb hem namelijk ook in de UI gemaakt :+
Snap ik :-). Ik hoop door hem zelf nog eens te maken dat ik het een en ander wat sneller door krijg :-)
Voor de states kan je gewoon in de online help kijken voor de meeste zaken. In dit geval dus voor group. Daarin staat eigenlijk dat het probeert de state van de gegroepeerde items weer te geven en eventueel naar de default on/off gaat als dit te lastig is. In dit geval heb je een groep van person-objecten dus zal het dat ook volgen zoals op beide pages aangegeven staat.

En die conditie heb ik er dus ingezet voor als je meerdere modi hebt die je misschien niet vanzelf wilt aanpassen. In dit simpele geval is dat er nog niet maar als je er bijvoorbeeld een modus 'Vakantie' in zet wil je waarschijnlijk niet vanzelf naar 'Afwezig' schakelen. Grote kans namelijk dat je die modus alvast aan zet als je nog thuis bent. Dan wil je niet dat het systeem dan als nog de modus op 'Afwezig' zet als je eenmaal van huis bent en dus van 'Vakantie' af springt.

Onder de streep hangt het dus sterk af van welke modi je wilt gebruiken en vanaf welke modi je wel of niet automatisch wilt wisselen op basis van aanwezigheid etc.

Ik heb de code iets aangepast
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
- id: '1614335041204'
  alias: Set home mode
  description: Set home mode depending on someone is home or not
  trigger:
    entity_id: group.thuis
  action:
  - choose:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Away
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:
          option: Home

En ik had verwacht dat als de modus op afwezig zou staan en ik zet de schakelaar oppas aan dat de modus naar Home springt maar dat werkt niet. Wat mis ik nu nog?

Sorry voor de vele vragen. Je merkt aan alles dat HA een stuk professioneler is dan Domoticz. Het heeft zoveel mogelijkheden en verschillende opties zoals templates, scenes, helpers, states enzovoort dat het momenteel nog wat overweldigend is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:44:

Hij vroeg toch naar de states van group.iedereen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:50:
[...]

Snap ik :-). Ik hoop door hem zelf nog eens te maken dat ik het een en ander wat sneller door krijg :-)

[...]

En ik had verwacht dat als de modus op afwezig zou staan en ik zet de schakelaar oppas aan dat de modus naar Home springt maar dat werkt niet. Wat mis ik nu nog?
Dat komt omdat één van je condtions voor dat deel van de choose is dat je group.iedereen home is.
Conditions zijn standaard AND, dus er moet aan beide voldaan worden. Je moet deze contion onder de or: zetten die je nog hebt staan. Dan doet hij OF als er iemand thuis is OF als de input_boolean.oppas aan staat.

[ Voor 17% gewijzigd door TheFes op 26-02-2021 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
TheFes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Dat komt omdat één van je condtions voor dat deel van de choose is dat je group.iedereen home is.
Die snap ik niet. Zoals ik hem lees;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- id: '1614335041204'
  alias: Set home mode
  description: Set home mode depending on someone is home or not
  trigger:

Deze automation wordt getriggerd door de group.thuis of door de schakelaar oppas.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  action:
  - choose:
    - conditions:
      sequence:
        data:
          option: Away

Als group.thuis op niet thuis staat en de schakelaar oppas staat op niet thuis zet dan de modus op Away.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:

Als de group.thuis op thuis staat of de schakelaar oppas staat op aan zet dan de modus op Home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kayl
royheidotting schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Dat is ook een leuke oplossing!

Mijn router is een USG, met allerlei andere Unifi apparatuur in het netwerk.
Binnen mijn router heb ik 2 forward rules staan (80 en 443 naar 8123)
Mijn HA draait op mijn intel NUC, hierop draait Linux (Debian 4.9.246-2 (2020-12-17))
Hierop draaien nog meer tools, zoals de unifi-controller, dsmrreader en wat docker images.
Dan zou je toch ook een NGINX docker kunnen draaien? Ik ben wel fan van SWAG omdat hij automatisch een Lets Encrypt certificaat regelt en renewed. En die kan je ook op een duckdns subdomein gebruiken. Meerdere dockers bieden iets soortgelijk hoor, ligt ook wat je zelf fijn vindt werken.
Met NGINX kan je ook wat meer security instellingen meegeven, dus ben daar wel fan van dan het direct maar open te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
TheFes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Hij vroeg toch naar de states van group.iedereen?

[...]
Ah, ja, sorry. Ik werd zelf even in de war gebracht omdat ik in de code-snippet juist de input select zag |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Die snap ik niet. Zoals ik hem lees;
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:

Als de group.thuis op thuis staat of de schakelaar oppas staat op aan zet dan de modus op Home
Zo werkt de conditon: or niet, de dingen die je met elkaar vergelijkt als OR statements moeten allemaal onder condtion: or staan.

Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royheidotting
Kayl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Dan zou je toch ook een NGINX docker kunnen draaien? Ik ben wel fan van SWAG omdat hij automatisch een Lets Encrypt certificaat regelt en renewed. En die kan je ook op een duckdns subdomein gebruiken. Meerdere dockers bieden iets soortgelijk hoor, ligt ook wat je zelf fijn vindt werken.
Met NGINX kan je ook wat meer security instellingen meegeven, dus ben daar wel fan van dan het direct maar open te zetten.
Bedankt voor je informatie. Dan moet ik hier toch even naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:59:
Zo werkt de OR niet in HA. Deze or'ed alleen de items die onder die OR hangen, niet met voorgaande items. Daarvoor geld nog steeds de default AND. Je hebt dus nu een AND conditie met je group.thuis en de OR. Als je wilt dat het of de groep of de oppas is moeten beide dus onder de OR.

Zoals @TheFes dus zegt alleen dan met 2 spaties extra ;) (maar is een copy past foutje denk ik)

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 26-02-2021 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:06:
[...]

Zoals @TheFes dus zegt alleen dan met 2 spaties extra ;) (maar is een copy past foutje denk ik)
Ik denk het ook, al die ik het zelf nog niet meteen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes De twee condities die je in de OR wilt hebben hangen niet onder 'conditions' maar staan op gelijke hoogte.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:

PS Ligt het aan mij of is sinds +- een uurtje Tweakers zo traag als dikke ... door een trechter?

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 26-02-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
TheFes schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:04:
[...]

Zo werkt de conditon: or niet, de dingen die je met elkaar vergelijkt als OR statements moeten allemaal onder condtion: or staan.

Zo dus:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:
JA! Gelukt! _/-\o_ _/-\o_ *O* *O* @Septillion Thanks!!!
Vanaf hier weer verder stoeien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:17
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:12:
PS Ligt het aan mij of is sinds +- een uurtje Tweakers zo traag als dikke ... door een trechter?
offtopic:
Ik heb net een nieuwe laptop (veel te duur/snel/etc. voor ons gebruik) en dacht echt dat het hier aan lag. Begon al te schelden. Maar gelukkig zijn alle andere sites (en Tweakers nu ook weer) retesnel.
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Laatst online: 11:24

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Mijn P1 sensor laat nogal wat rare pieken zien, kan ik dit er eventueel uitfilteren? Ze duren maar 1 meet cycle (10 secs, al naar 30 gezet, maar blijft voorkomen).

Ik heb dit gevonden maar ik vind het lastig te doorgronden of dit doet wat ik zou willen.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:11
@Robbie T Ik gebruik voor de complexe zaken tegenwoordig node red. Is een kleine leer curve maar dan is het een stuk YouTube: How to get started with Node RED and Home Assistant

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:17
Tusk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:40:
Mijn P1 sensor laat nogal wat rare pieken zien, kan ik dit er eventueel uitfilteren? Ze duren maar 1 meet cycle (10 secs, al naar 30 gezet, maar blijft voorkomen).

Ik heb dit gevonden maar ik vind het lastig te doorgronden of dit doet wat ik zou willen.
Je kunt hier eens naar kijken: https://www.home-assistant.io/integrations/filter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:12:
@TheFes De twee condities die je in de OR wilt hebben hangen niet onder 'conditions' maar staan op gelijke hoogte.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
    - conditions:
        conditions:
      sequence:
        data:

Dat werkt prima zonder die spaties hoor, anders zou hier ook de condtion: or op dezelfde hoogte als conditions: staan

YAML:
1
2
3
    - conditions:
        conditions:

Of hier service: op dezelfde hoogte als sequence:
YAML:
1
2
      sequence:

Het streepje van de list items mag op dezelfde hoogte staan als key: value, intenden mag, maar hoeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:42:
[...]

ik draai de vpn en dns servers weer op een andere host, maar dat maakt voor het functionele niets uit; zolang je port fwds en dns entry kloppen kan je de services draaien waar je maar wilt; dus ook op je HA. Of het handig is laat ik in het midden.

*knip*

All het bovenstaande kan je op de HA console uitvoeren of in een mooie alpine container via portainer HA add-on :Y) om het nog enigsinds on-topic te houden :+
Holy crap, wat een werk! Misschien toch maar bij bestaande situatie houden dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Tusk schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:40:

De code die je linkt doet wat je wilt. Je moet er echter wel zeker van zijn dat de piek significant groter is dan een reële waarde. Je moet in die code de delta aanpassen aan wat je zelf reel vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:07:
[...]

Holy crap, wat een werk! Misschien toch maar bij bestaande situatie houden dan :+
Of je vraag iemand die je kent om een werkende setup te delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:11:
[...]

Of je vraag iemand die je kent om een werkende setup te delen ;)
Haha misschien doe ik dat wel :P Heb eerst nog wat moois van @golles te implementeren! (Een methode om binnen HA meldingen te krijgen als een borgbackup-script een foutmelding geeft, niet algemeen genoeg om hier te delen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
sOid schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 13:16:
[...]

Haha misschien doe ik dat wel :P Heb eerst nog wat moois van @golles te implementeren! (Een methode om binnen HA meldingen te krijgen als een borgbackup-script een foutmelding geeft, niet algemeen genoeg om hier te delen.)
Interessant. Ik Dm je wel want nu gaan we steeds verder van HA ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Volgens mij is dat weer een wazigheidje in YAML inderdaad |:( Wie bedenkt het. Als iets een child van iets anders is zou het voor mij altijd een indentie moeten hebben. Overal zeurt YAML daarom behalve bij een list. Gelukkig probeert de UI dit ook fatsoenlijk te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheFes
@Septillion @Robbie T
Ik was ook met deze input_select aan de slag gegaaan, aangezien ik het ook wel een goed idee vind om een vakantiemodus te hebben die 's avonds wat lichten aanzet om een thuissituatie te simuleren, en een gastmodus om er voor te zorgen dat de lichten bijvoorbeeld uitgaan zodra we weg zijn.

Echter, toen ik er mee bezig was, dacht dit dat dit net zo makkelijk in een template sensor kan, dan hoef je er ook geen automation voor te maken.

Ik heb dus deze template sensor gemaakt op basis van de input_boolean.gast en input_boolean.vakantie

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
platform: template
sensors:
  huis_modus:
    friendly_name: Huis Modus
    value_template: >-
      {% if is_state('group.m_en_m', 'not_home') 
          and is_state('input_boolean.gast', 'off') 
          and is_state('input_boolean.vakantie', 'on') %}
        Vakantie
      {% elif is_state('group.m_en_m', 'not_home') 
          and is_state('input_boolean.gast', 'on') %}
        Gast
      {% elif is_state('group.m_en_m', 'not_home') %}
        Afwezig
      {% else %}
        Thuis
      {% endif %}
    icon_template: >-
      {% if is_state('sensor.huis_modus', 'Gast') %}
        mdi:account
      {% elif is_state('sensor.huis_modus', 'Niet thuis') %}
        mdi:home-outline
      {% elif is_state('sensor.huis_modus', 'Vakantie') %}
        mdi:bag-suitcase
      {% else %}
        mdi:home
      {% endif %}

Om hem te testen heb ik ook even een input_boolean.thuis gemaakt en de group_m_en_m daarvoor vervangen. Dan werkt het prima. Anders zouden om te testen eerst mijn vriendin en ik ver genoeg van huis moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgWLwOy89dYllNqJdrW9II6zFDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/s4WO44d6d86tVTvCL3Tr7fkM.gif?f=user_large

Zie nu wel dat ik het icoon voor de input_boolean.vakantie nog even aan moet passen.
En in de icon_template gebruik ik 'Niet thuis' waar ik in de value_template 'Afwezig' gebruik, dat moet uiteraard hetzelfde zijn

[ Voor 5% gewijzigd door TheFes op 26-02-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
habbekrats schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:59:
@Robbie T Ik gebruik voor de complexe zaken tegenwoordig node red. Is een kleine leer curve maar dan is het een stuk YouTube: How to get started with Node RED and Home Assistant
Ik draai een docker image van linuxserver.io en heb geen addon store?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:00:
[...]

Ik draai een docker image van linuxserver.io en heb geen addon store?
https://www.wouterbulten....p-docker-compose/#nodered

Bijna alle add-ons zijn meestal ook beschikbaar als losse docker image

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Robbie T Ik zou HA een ramp vinden zonder addon store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:48
habbekrats schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:48:
@Robbie T Ik zou HA een ramp vinden zonder addon store.
Volledig mee eens. Ben zelf al geen held met Linux, rocker, ssh etc. En dan is de add on store en HACS echt een geschenk uit de hemel.

Gisteren ipv een port forward voor enkel HA, NGINX toegevoegd via een add-on. Heeft een user interface voor het maken van reverse proxy regels, maakt en update certificaten via Let's encrypt. Alles zonder een regel code.

Ik draai best veel addons. Waaronder ook de zonnepanelen naar PvOutput, afvalkalender, node red, duckdns, Wire guard, Mariadb, phpMyAdmin, Deconz. Adguard, Adaptive Lighting... Etc etc...

Bijna allemaal een paar klikken en geconfigureerd. Het enige wat ik via een debian VM en docker draai is DSMR Reader

Ik heb gewoon graag een grafische interface. En niet prutsen met code die weer verschilt tussen HA, Debian of een andere Linux variant.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 26-02-2021 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Waah Ik draai dsmr reader inmiddels vanuit HA addon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
habbekrats schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:24:
één week nadat ik DSMR had draaien, kwam die Add-on uit.....

Twijfel nog om over te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNiles
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik ben vrij nieuw met HomeAssistant maar ik wil wat zaken uitproberen...zonder andere dingen overhoop te halen.
Kan ik met een Hue dimmer switch iets anders triggeren dan Hue lampen?
Bijvoorbeeld kan ik een Sonoff Basic schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
MrNiles schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:37:
Ik ben vrij nieuw met HomeAssistant maar ik wil wat zaken uitproberen...zonder andere dingen overhoop te halen.
Kan ik met een Hue dimmer switch iets anders triggeren dan Hue lampen?
Bijvoorbeeld kan ik een Sonoff Basic schakelen?
Heb je de Hue dimmer direct aan HomeAssistant gekoppeld? (met een Zigbee stick), of heb je het via de Hue Bridge gekoppeld?

Dat maakt namelijk wel uit over hoe je dingen kan schakelen.

Dus hoe heb je dingen verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:49:
[...]

Heb je de Hue dimmer direct aan HomeAssistant gekoppeld? (met een Zigbee stick), of heb je het via de Hue Bridge gekoppeld?

Dat maakt namelijk wel uit over hoe je dingen kan schakelen.

Dus hoe heb je dingen verbonden?
Wat maakt dat uit dan? Ik heb ze hier zowel via de bridge als zonder bridge en kan alles schakelen wat ik wil met een druk op de knop

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Waah schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Volledig mee eens. Ben zelf al geen held met Linux, rocker, ssh etc. En dan is de add on store en HACS echt een geschenk uit de hemel.

Gisteren ipv een port forward voor enkel HA, NGINX toegevoegd via een add-on. Heeft een user interface voor het maken van reverse proxy regels, maakt en update certificaten via Let's encrypt. Alles zonder een regel code.

Ik draai best veel addons. Waaronder ook de zonnepanelen naar PvOutput, afvalkalender, node red, duckdns, Wire guard, Mariadb, phpMyAdmin, Deconz. Adguard, Adaptive Lighting... Etc etc...

Bijna allemaal een paar klikken en geconfigureerd. Het enige wat ik via een debian VM en docker draai is DSMR Reader

Ik heb gewoon graag een grafische interface. En niet prutsen met code die weer verschilt tussen HA, Debian of een andere Linux variant.
Als ik het zo hoor draai ik het liefst ook hass (met addons heet het zo geloof ik?) maar dat betekent dat ik een dedicated device moet in zetten zoals een pi die ik hier niet heb liggen. Dan is mijn nas met docker een mooi oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Robbie T schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:44:
[...]

Als ik het zo hoor draai ik het liefst ook hass (met addons heet het zo geloof ik?) maar dat betekent dat ik een dedicated device moet in zetten zoals een pi die ik hier niet heb liggen. Dan is mijn nas met docker een mooi oplossing.
Het kan ook nog in een VM, met virtualbox bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
DennusB schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 17:00:
[...]

Wat maakt dat uit dan? Ik heb ze hier zowel via de bridge als zonder bridge en kan alles schakelen wat ik wil met een druk op de knop
Voor Hue maakt inderdaad niet uit bedenk ik me nu. Je kan de knop koppelen zonder het aan een lamp te koppelen. En dan kan je hem inderdaad instellen zoals je wilt.

Ben ikea tradfri gewend. :+ of was. Nu alles via een zigbee stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
habbekrats schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:24:
En nu ook DSMR draaien via HA. Backup terugzetten vond ik te ingewikkeld voor anderhalve maand data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraatsie
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 29-11-2023
@sjorsjuhmaniac heb jij hier ook iets van een stappenplannetje voor, hetzij via een eigen vpnserver of in mijn geval Surfshark VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Kraatsie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 18:29:
@sjorsjuhmaniac heb jij hier ook iets van een stappenplannetje voor, hetzij via een eigen vpnserver of in mijn geval Surfshark VPN?
Ik neem aan dat je op mijn eerdere iOS vpn comments doelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:59

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Kayl schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:59:
[...]

@royheidotting of traefik in docker. Gebruik ik al jaren en werkt top.
Daarnaast staar je niet blind op https. Richt MFA in op je home assistant, is wat mij betreft minstens zo belangrijk.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Pagina: 1 ... 97 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.