Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste
Acties:
  • 467.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:13:
@water_escape Dan is laag 1 een 'fold-entity-row', laag twee een 'fold-entity-row' met een 'slider-entity-row' als header en laag 3 gewone entities.
Dat is snel! ik snap wat je daar hebt gedaan. Maar het doet nog niet wat ik zoek.

Laag 1: Kamer 1 (met aan/uit knop) is goed
Laag 2: Groep 1 (met slider) is goed, maar nu staat er uit en niet meer de aan/uit knop.
Laag 3: Lampen (deze moeten een slider hebben. (indien mogelijk ook nog met de aan/uit knop)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taco.
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-02-2022
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:18:
@Bojan023 @Taco. In je laatste post is je trigger van de time out opeens op magische reden verplaatst naar de juiste locatie :P
Nu werkt het inderdaad wel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Pe
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-09 07:59
Hier na 1,5 jaar nog steeds 100% batterij.
Was ook al eens op zoek gegaan of dit wel klopt maar niets kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:23
aex351 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:47:
[...]

De gegevens zijn wel beschikbaar in HA. Van wat ik erover gelezen heb moeten ze heel lang meegaan. Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd. Bij mij geeft degene die ik al iets langer dan een maand heb nog steeds 100% aan.
Ik ga dan nog maar een keertje kijken in HA, ik kon het namelijk echt nergens vinden. Ook niet in developer tools.

Ja, ze gaan zeker lang mee, maar als ik de batterij status van de app moet geloven, dan moeten ze dus nog wel een jaar of 3 mee gaan (in totaal dus 5 jaar) dat lijkt me wel weer erg lang voor een sensor die dagelijks enorm vaak afgaat toch?

Misschien meer mensen met ervaringen?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:08
Wachten... schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:12:
[...]

Ik ga dan nog maar een keertje kijken in HA, ik kon het namelijk echt nergens vinden. Ook niet in developer tools.

Ja, ze gaan zeker lang mee, maar als ik de batterij status van de app moet geloven, dan moeten ze dus nog wel een jaar of 3 mee gaan (in totaal dus 5 jaar) dat lijkt me wel weer erg lang voor een sensor die dagelijks enorm vaak afgaat toch?

Misschien meer mensen met ervaringen?
Ik heb alleen ervaring met de Xiaomi sensoren en Hue dimmers. Ze gaan heel lang mee. Wel is er 1 dimmer bijna leeg omdat hij verbinding maakte met een lamp in de gang beneden ipv de lamp in de slaapkamer.

Mijn ervaring is dat ze lang op 100% blijven en dan sneller aflopen. Het is zeker geen lineaire grafiek (als je hem in een grafiek zou zetten). Ze gaan in ieder geval niet van 100 -> 40 -> 0%, je gaat het vanzelf zien en er is genoeg tijd om de batterij te vervangen. Helpt dit? 😀

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18
water_escape schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:04:
Laag 2: Groep 1 (met slider) is goed, maar nu staat er uit en niet meer de aan/uit knop.
Dat is je 'slider-entity-row' aanpassen ;) Dus voeg je "toggle: true" toe.
Laag 3: Lampen (deze moeten een slider hebben. (indien mogelijk ook nog met de aan/uit knop)
Dan de kale entities vervangen door 'slider-entity-row'-entities :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
type: 'custom:fold-entity-row'
head:
  type: section
  label: Verlichting
open: true
entities:
  - type: 'custom:fold-entity-row'
    head:
      entity: light.bathroom_light
      name: Kamer 1
    entities:
        head:
          type: 'custom:slider-entity-row'
          toggle: true
          name: Groep 1
        entities:
          - entity: light.bathroom_light
            name: Lamp 1
            name: Lamp 2
            name: Lamp 3
        head:
          name: Groep 2
        entities:
    head:
      name: Kamer 2
    entities:
      - light.bathroom_light
      - light.bathroom_light
      - light.bathroom_light
      - light.bathroom_light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
daxy schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:25:
[...]

Ik heb alleen ervaring met de Xiaomi sensoren en Hue dimmers. Ze gaan heel lang mee. Wel is er 1 dimmer bijna leeg omdat hij verbinding maakte met een lamp in de gang beneden ipv de lamp in de slaapkamer.

Mijn ervaring is dat ze lang op 100% blijven en dan sneller aflopen. Het is zeker geen lineaire grafiek (als je hem in een grafiek zou zetten). Ze gaan in ieder geval niet van 100 -> 40 -> 0%, je gaat het vanzelf zien en er is genoeg tijd om de batterij te vervangen. Helpt dit? 😀
Ja dit helpt zeker, en goed om te weten dat ze niet lineair (ofwel gelijkmatig) aflopen.
Maar houd dit dan wel in dat de status redelijk klopt in apps of in HA?

De reden dat ik het vroeg, is dat er 2 sensoren wat trager reageren de laatste tijd, maar de batterij status wel rond de 75 procent is.

Misschien ligt het aan het bereik of zigbee kanaal, maar ik heb redelijk wat Hue zigbee lampen (18 stuks) en innr sp120 smart plugs (4 stuks) in een gemiddelde hoekwoning. Ik neem aan dat die ook als mesh blijven werken als ze uit staan toch? Of moet een lamp en/of smart plug echt aanstaan voordat hij mee kan doen in een mesh?

Kortom, ik ben even aan het zoeken waar de trage response vandaan komt bij 2 sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Wachten... schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:35:
[...]

Ja dit helpt zeker, en goed om te weten dat ze niet lineair (ofwel gelijkmatig) aflopen.
Maar houd dit dan wel in dat de status redelijk klopt in apps of in HA?

De reden dat ik het vroeg, is dat er 2 sensoren wat trager reageren de laatste tijd, maar de batterij status wel rond de 75 procent is.

Misschien ligt het aan het bereik of zigbee kanaal, maar ik heb redelijk wat Hue zigbee lampen (18 stuks) en innr sp120 smart plugs (4 stuks) in een gemiddelde hoekwoning. Ik neem aan dat die ook als mesh blijven werken als ze uit staan toch? Of moet een lamp en/of smart plug echt aanstaan voordat hij mee kan doen in een mesh?

Kortom, ik ben even aan het zoeken waar de trage response vandaan komt bij 2 sensoren.
Naar mijn idee kloppen de statussen wel in HA.
75% is nog veel hoor! 😀. Mijn slaapkamer dimmer staat al weken rond de 4% (wordt niet gebruikt trouwens) dus dat is het waarschijnlijk niet. Ik zou het inderdaad in link quality zoeken. Als je zigbee2mqtt gebruikt dan kan je je hele Zigbee netwerk zichtbaar maken en zien of het goed is.

Mesh werkt altijd zolang ze stroom hebben (lamp uit in de app = nog steeds onderdeel van Mesh). Ik heb thuis Wifi op kanalen 1 en 6 gezet en Zigbee op kanaal 25 waardoor ze niet overlappen.

[ Voor 7% gewijzigd door daxy op 10-11-2020 13:45 ]

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:10

aex351

I am the one

daxy schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:25:
[...]

Wat is je ervaring met betreft de batterijduur van de Xiaomi sensors? ik heb daar een aantal van besteld. Maar ik lees toch wisselende reacties erover.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:06
Ik heb zelf ook 3 hue sensors waarvan ik de batterij status bij houd. Die in de overloop en gang zijn relatief jonger qua gebruik maar geven veel hogere waardes zijn. (ook minimaal een jaar in gebruik en nog steeds 100%). Degene in de keuken staat op 46%. Het is wel de sensor die in mijn keuken staat en dus bij elke loop beweging in huis iets moet doen. Staat daar nu 2 jaar. En dat is best oke denk ik.

Twijfel ook erg aan de betrouwbaarheid van de levensduur.
Wat misschien wel meespeelt is dat ik ze (hal en overloop) overdag uitzet als de zon op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

ricardogn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:31:
Ik heb zelf ook 3 hue sensors waarvan ik de batterij status bij houd. Die in de overloop en gang zijn relatief jonger qua gebruik maar geven veel hogere waardes zijn. (ook minimaal een jaar in gebruik en nog steeds 100%). Degene in de keuken staat op 46%. Het is wel de sensor die in mijn keuken staat en dus bij elke loop beweging in huis iets moet doen. Staat daar nu 2 jaar. En dat is best oke denk ik.

Wat misschien wel meespeelt is dat ik ze (hal en overloop) overdag uitzet als de zon op is.
Na 2 jaar op 46%, dat lijkt me toch meer dan uitstekend! Mijn Fibaro Z-Wave multi sensor haalt vaak 3-6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
aex351 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:13:
[...]

Wat is je ervaring met betreft de batterijduur van de Xiaomi sensors? ik heb daar een aantal van besteld. Maar ik lees toch wisselende reacties erover.
Ik heb nu ~3,5 jaar een Fibaro Multisensor en deze is al bezig aan de derde batterij. Twee Neo Coolcam multi / bewegingssensoren die ietsjes nieuwer zijn zijn nog steeds aan dezelfde batterij bezig. Daarnaast een Xiaomi Aqara bewegingssensor en nog wat deurcontacten die nu denk ik ongeveer twee jaar oud zijn, ook die zijn nog allemaal aan op de eerste batterij bezig.

In mijn ervaring (van N=1) dus: Fibaro Multisensor gebruikt veel batterijen (ongeveer elk jaar wisselen), Neo en Xiaomi lijken het een stuk beter te doen en kunnen wel meerdere jaren op dezelfde batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
aex351 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:13:
[...]

Mijn xiaomi bewegingssensoren draaien nu bijna 2 jaar (januari 2019). Een staat in de gang dus heeft redelijk veel beweging te verwerken, zijn batterij zit nu op 91%. De 2e sensor hangt in de keuken en heeft iets minder beweging te verwerken en hij staat nog op 100%. Mijn water-sensor (flood detector) heeft niets te doen gelukkig :9 en staat nog op 91%. Ik heb ook een aantal wireless schakelaars (rond maart 2019). De gene welke het meest gebruikt wordt staat op 100%, andere nu op 86% en 97%. Verschil in battery-drain ligt eerder aan zigbee link kwaliteit.

Ik zou zonder te twijfelen zo nog een stapel Xiaomi sensoren aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Geweldig. Dus wat ik moet doen is iedere individuele entity een type meegeven. De hele groep (laag 3) kan dus niet in 1 keer de slider type meekrijgen?

ook pakt hij helaas script niet in de slider-entity
YAML:
1
2
3
4
5
        head: 
          entity: script.keuken75
        entities:
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:33:
[...]

Dat is je 'slider-entity-row' aanpassen ;) Dus voeg je "toggle: true" toe.

[...]

Dan de kale entities vervangen door 'slider-entity-row'-entities :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
head:
  label: Verlichting
entities:
    head:
      name: Kamer 1
    entities:
        head:
          name: Groep 1
        entities:
            name: Lamp 1
            name: Lamp 2
            name: Lamp 3
        head:
          name: Groep 2
        entities:
    head:
      name: Kamer 2
    entities:
      - light.bathroom_light
      - light.bathroom_light
      - light.bathroom_light
      - light.bathroom_light

[ Voor 5% gewijzigd door water_escape op 10-11-2020 15:41 ]

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Pi4 pas morgen binnen :(

btw, weet iemand een zigbee (of wifi) tussenstekker MET manuele schakelaar ?

Wil zo iets voor mijn koffieapparaat gebruiken, dat ik hem 's ochtends automatisch kan schakelen, maar toch in weekend af en toe manueel kan aanzetten. (apparaat heeft zelf aan/uit knop die ik dan op aan kan laten staan). (of kunnen ze dit allemaal ? :) )

[ Voor 4% gewijzigd door mvrhrln op 10-11-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:34
mvrhrln schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:50:

Wil zo iets voor mijn koffieapparaat gebruiken, dat ik hem 's ochtends automatisch kan schakelen, maar toch in weekend af en toe manueel kan aanzetten. (apparaat heeft zelf aan/uit knop die ik dan op aan kan laten staan). (of kunnen ze dit allemaal ? :) )
Blitzwolf SPH13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:41
@water_escape

Waarschijnlijk heeft het te maken dat sommige een light group zijn en anderen een individuele lamp.
Maar je kan het ook zelf veranderen: https://www.home-assistan...tion/customizing-devices/
Icons kan je hier vinden: https://materialdesignicons.com/

Zet het onderstaande in de configuration.yaml. Dan wordt het light.keuken icoontje verandert naar het groep lampen icoontje.
code:
1
2
3
4
5
homeassistant:
  customize:
    light.keuken:
    friendly_name: Keuken
    icon: mdi:lightbulb-group

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Correct, 'fold-entity-row' pakt gewoon bestaande elementen en wrapped deze in zijn vouwbare structuur. Waarbij het 'head' element degene is die het hoofd van de vouw vormt. Als je gewoon een entity toevoegt in Lovelace dan ziet HA dit als standaard entity-type. Het doet dus verder niets met de weergave.

Daarvoor komt hier 'slider-entity-row' om de hoek kijken. Dit type toont dus de slider en eventueel dus de toggle. Ook dit is een element wat je kunt wrappen in 'fold-entity-row' als element (body of head). Iets wat ik nu pas zie is dat 'fold-entity-row' ook een 'group_config' attribute heeft. Hiermee kan je attributen meegeven die op alle body elementen wordt toegepast. Hier zou je dus in één klap het type van alle elementen mee kunnen wijzigen. En misschien dat iets vergelijkbaars kan met 'auto-entities'.

Je probleem is alleen dat 'slider-entity-row' niet geschikt is voor alle types. Zelf liep ik daartegen toen ik het probeerde toe te passen op een 'group'. Maar ook een 'script' is niet ondersteund. Een oplossing hiervoor is een 'input_number' als helper aan te maken. Deze wordt wel ondersteund door 'slider-entity-row' en on-change van die helpen kan je dan je script aanroepen via een automation en eventueel de andere kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@mvrhrln Zo goed als elke... Zelf vind ik de BW-SHP6 Pro nog steeds de beste plug. Kleiner (en mooier) dan de SHP13, draait Tasmota (wel must om hem beter te maken) en heeft prima power metering. Hij is alleen wel Wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
ricardogn schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:31:

Kun je niet veel beter de lichtgevoeligheid aanzetten.
Dan gaan lampen automatisch aan onder bepaalde lux waardes. Als het namelijk een grauwe donkere dag is, dan wil ik nog steeds dat mijn lampen aan gaan.

Ik heb namelijk niet het idee dat het enorm veel verschil maakt qua levensduur, zoals gezegd draaien ze hier al 2 jaar, en zitten nog steeds boven de 75 procent.

En kun je de Sensor in de keuken trouwens niet effectiever plaatsen, zodat hij niet altijd af gaat (wellicht een slimmere automation instellen. Om een voorbeeld te geven, Wij hebben katten en een hond, en hebben onze bewegingssensor omhoog gericht (dus liggend op zijn rug) ter hoogte van het keukenblad. Hierdoor gaat de keuke niet steeds af als er een kat of hond langs loopt. Alleen dit kan al echt enorm veel onnodige detectie verhelpen! Plaatsing is alles bij die dingen heb ik al gemerkt in afgelopen jaren.
RobertMe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:57:
[...]

Ik heb nu ~3,5 jaar een Fibaro Multisensor en deze is al bezig aan de derde batterij. Twee Neo Coolcam multi / bewegingssensoren die ietsjes nieuwer zijn zijn nog steeds aan dezelfde batterij bezig. Daarnaast een Xiaomi Aqara bewegingssensor en nog wat deurcontacten die nu denk ik ongeveer twee jaar oud zijn, ook die zijn nog allemaal aan op de eerste batterij bezig.

In mijn ervaring (van N=1) dus: Fibaro Multisensor gebruikt veel batterijen (ongeveer elk jaar wisselen), Neo en Xiaomi lijken het een stuk beter te doen en kunnen wel meerdere jaren op dezelfde batterij.
Heel goed om te weten, ik wilde net een aantal aqara deursensoren bestellen, maar jij bent er dus erg tevreden over? Ik hoorde wel nog wat wisselende verhalen over dat ze af en toe niet zichtbaar zijn/weg vallen. Heb jij daar ook last van? Of draaien ze al 2 jaar zonder enige problemen?
daxy schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:12:
[...]

Mijn xiaomi bewegingssensoren draaien nu bijna 2 jaar (januari 2019). Een staat in de gang dus heeft redelijk veel beweging te verwerken, zijn batterij zit nu op 91%. De 2e sensor hangt in de keuken en heeft iets minder beweging te verwerken en hij staat nog op 100%. Mijn water-sensor (flood detector) heeft niets te doen gelukkig :9 en staat nog op 91%. Ik heb ook een aantal wireless schakelaars (rond maart 2019). De gene welke het meest gebruikt wordt staat op 100%, andere nu op 86% en 97%. Verschil in battery-drain ligt eerder aan zigbee link kwaliteit.

Ik zou zonder te twijfelen zo nog een stapel Xiaomi sensoren aanschaffen!
Zijn dit de normale xiaomi`s of de aqara?
Je hebt namelijk die ronde versie en die meer rechthoekige versie. (zie link voor verschillen)
Ik wilde zelf voor die rechthoekige gaan namelijk.
https://homekitnews.com/2...and-window-sensor-review/

[ Voor 59% gewijzigd door Wachten... op 10-11-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Dat wordt mij nog even iets te moeilijk voor nu. Eerst dashboard afmaken en dan stap voor stap automations bedenken en gaan leren. (geen coding background hier)
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:00:
@water_escape Correct, 'fold-entity-row' pakt gewoon bestaande elementen en wrapped deze in zijn vouwbare structuur. Waarbij het 'head' element degene is die het hoofd van de vouw vormt. Als je gewoon een entity toevoegt in Lovelace dan ziet HA dit als standaard entity-type. Het doet dus verder niets met de weergave.

Daarvoor komt hier 'slider-entity-row' om de hoek kijken. Dit type toont dus de slider en eventueel dus de toggle. Ook dit is een element wat je kunt wrappen in 'fold-entity-row' als element (body of head). Iets wat ik nu pas zie is dat 'fold-entity-row' ook een 'group_config' attribute heeft. Hiermee kan je attributen meegeven die op alle body elementen wordt toegepast. Hier zou je dus in één klap het type van alle elementen mee kunnen wijzigen. En misschien dat iets vergelijkbaars kan met 'auto-entities'.

Je probleem is alleen dat 'slider-entity-row' niet geschikt is voor alle types. Zelf liep ik daartegen toen ik het probeerde toe te passen op een 'group'. Maar ook een 'script' is niet ondersteund. Een oplossing hiervoor is een 'input_number' als helper aan te maken. Deze wordt wel ondersteund door 'slider-entity-row' en on-change van die helpen kan je dan je script aanroepen via een automation en eventueel de andere kant op.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:47
GVD ik kijk weer ergens overheen...

Ik wil graag, bij gebruik van deze: https://github.com/DBuit/Homekit-panel-card
Dat een aantal lampen (cards dus) alleen zichtbaar zijn als ze AAN staan.. Er staat een HIDE optie beschreven, maar hoe implementeer je die als het enige nodige is dat hij Hide --> state = off

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Dat vind ik eigenlijk nogal achterstevoren. Naast dat je nu juist best diep in gaat op de yaml en al custom componenten draait en dus al redelijk diep in de code zit. Maar juist omdat de kracht hem in de automatie zit (vandaar de naam van de software :+). Zelf spendeer ik weinig tijd op mijn desktop. En waar in dan 90% van de tijd zit is gewoon op mijn home-tab. Hier heb ik een grid aan standaard dingen die ik wil kunnen doen (bijvoorbeeld de radio starten of volume). De rest gaat of automatisch of gewoon met fysieke knoppen. De tabbladen waar bijvoorbeeld alle lampen in de woonkamer op staan ofzo kom ik nauwlijks.

Ofwel, na deze diepe duik in Lovalace en custom components is het dus een stap weg van code als je slimmigheden gaat bedenken en daar de automations voor gaat maken. Voor het gros van mijn smarts raak in yaml niet aan. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Wachten... schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:14:
[...]

Zijn dit de normale xiaomi`s of de aqara?
Je hebt namelijk die ronde versie en die meer rechthoekige versie. (zie link voor verschillen)
Ik wilde zelf voor die rechthoekige gaan namelijk.
https://homekitnews.com/2...and-window-sensor-review/
Ik heb in principe de Aqara's, maar voor zover ik het weet zijn ze nagenoeg identiek, dus ik verwacht geen verschil in batterijverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Nooit mee gewerkt maar ziet er niet heel lastig uit. Lijkt me iets als:
YAML:
1
    hide: [[[ return is_state['light.beganegrond', 'off']; ]]]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Zelf gebruik in 6 Aqara deursensoren (MCCGQ11LM) en dat zijn sensoren waar ik echt nooit problemen mee heb gehad. En dat terwijl ze de main input zijn voor het licht in de woonkamer, WC en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:32:
@water_escape Dat vind ik eigenlijk nogal achterstevoren. Naast dat je nu juist best diep in gaat op de yaml en al custom componenten draait en dus al redelijk diep in de code zit. Maar juist omdat de kracht hem in de automatie zit (vandaar de naam van de software :+). Zelf spendeer ik weinig tijd op mijn desktop. En waar in dan 90% van de tijd zit is gewoon op mijn home-tab. Hier heb ik een grid aan standaard dingen die ik wil kunnen doen (bijvoorbeeld de radio starten of volume). De rest gaat of automatisch of gewoon met fysieke knoppen. De tabbladen waar bijvoorbeeld alle lampen in de woonkamer op staan ofzo kom ik nauwlijks.

Ofwel, na deze diepe duik in Lovalace en custom components is het dus een stap weg van code als je slimmigheden gaat bedenken en daar de automations voor gaat maken. Voor het gros van mijn smarts raak in yaml niet aan. :+
misschien begrijp ik je niet helemaal.
Ik ben idd met YAML bezig en component om al mijn data op een dashboard te krijgen. Voorlopig is alleen mijn verlichting automatisch in huis. Dit is (nog) niet via HA. Maar deze YAML stof is al pittig even als nu ik er vers in zit.

Ik heb enkel een Home tab idd nu, weet nog niet of ik er meerdere nodig heb.

Ik wil straks wel dingen doen zoals "kijk film" dat dan netflix opstart op de tv en de hue lampen in een bepaalde scene gaan (afhankelijk van het tijdstip) en de gordijnen dicht gaan.

nu even de afvalwijzer proberen toe te voegen...

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@water_escape Ik denk dat jij mij niet snapt :P Ik denk dat je duik nu in yaml en custom componenten veeeeeeeeel pittiger is dan gewoon automations gaan maken :+

Automations kan voor een groot deel (en zeker je eerste) gewoon in de GUI maken, hoef je geen enkele yaml te typen. Het "lastige" is dat je abstract moet gaan schetsen wat je wilt dat er gebeurd en wanneer. Geen idee waar nu je automations in draaien maar misschien een goede om daarvan een simpele te migreren naar HA.

Je bent naar mijn idee dus nu veel complex werk aan het doen waar je nadat je wat dingen geautomatiseerd hebt zelden nog naar kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb sinds de upgrade van 0.116.4 naar 0.117.* een issue waarbij willekeurige sensoren tijdelijk (voor een seconde of 60) een blanko waarde laten zien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtRnowiw2KXV9WP-dT9GTiuOAiU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/F38gkvpgOjeRTU77azK5Adq8.png?f=user_large

Het probleem doet zich met name voor bij het uitlezen van mij Ducobox (Silent Connect) ventilatieunit, maar ik zie het ook vaak optreden bij de Buienradar integratie.

Ik ben al teruggegaan naar 0.116.4, waabij het issue direct verholpen was. Bij een nieuwe update naar 0.177.1 - 0.177.4 is het probleem direct weer terug.

Herkent iemand dit ? Ik vermoed dat het te maken heeft met de wijze waarop deze waarden worden uitgelezen. De REST call naar de ducobox mislukt helaas geregeld (dankzij de instabiele ingebouwde webserver). In het verleden (<=0.116.4) werden mislukte resultaten echter gewoon genegeerd, maar nu lijken ze te zorgen voor blanko waarden. De grafieken waaren voorheen ook een mooie aaneengesloten lijn maar zijn nu een verzameling losse stippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqTJKseQe37xgV8F3_cAFdcV7ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OzfAQkY8SRCuQHcZMzPOzh4w.png?f=user_large

Is dit wellicht iets wat ik zelf zou kunnen oplossen? Ik heb een zeer uitgeklede versie van de configuratie bijgevoegd.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
# duco ventilation via rest-api
- platform: rest
  name: ducobox_node_badkamer_info
  json_attributes:
    - temp
    - rh
  resource: http://10.20.30.32/nodeinfoget?node=2
  value_template: 'OK'
  scan_interval: 60
- platform: rest
  name: ducobox_node_zolder_info
  json_attributes:
    - temp
    - co2
  resource: http://10.20.30.32/nodeinfoget?node=10
  value_template: 'OK'
  scan_interval: 60

- platform: template
  sensors:
    ducobox_node_badkamer_rh:
      friendly_name: 'Badkamer Humidity'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_badkamer_info.attributes["rh"] }}'
      device_class: humidity
      unit_of_measurement: "%"
    ducobox_node_badkamer_temp:
      friendly_name: 'Badkamer Temperature'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_badkamer_info.attributes["temp"] }}'
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
    ducobox_node_zolder_temp:
      friendly_name: 'Zolder Temperature'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_zolder_info.attributes["temp"] }}'
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
    ducobox_node_zolder_co2:
      friendly_name: 'Zolder co2'
      value_template: '{{ states.sensor.ducobox_node_zolder_info.attributes["co2"] }}'
      unit_of_measurement: "ppm"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@scorpion303 Wat als je in je template sensors gebruik maakt van de geadviseerde states() methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:19
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:40:
@Wachten... Zelf gebruik in 6 Aqara deursensoren (MCCGQ11LM) en dat zijn sensoren waar ik echt nooit problemen mee heb gehad. En dat terwijl ze de main input zijn voor het licht in de woonkamer, WC en badkamer.
Ik zit op het moment na te denken over automatische verlichting op de WC, maar waarom kies je voor een deursensor in plaats van een bewegingssensor? De deursensor wordt toch ook getriggerd door het verlaten van het toilet (waardoor dus waarschijnlijk je lamp-aan-script/automation wordt getriggerd)?

Hetzelfde dilemma op de badkamer: hoe weet je wanneer er iemand in de badkamer is met een deursensor? Ik kan me voorstellen dat je logica gebruikt om dit te bepalen (1e keer melding = iemand binnen, 2e keer melding = niemand binnen). Maar dat is toch niet waterdicht? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:40:
Maar mag ik vragen hoe jullie de deur sensoren effectief gebruiken ? Hier staan deuren regelmatig op een kiertje of worden niet altijd volledig gesloten tijdens gebruik (als we zelf thuis zijn)

Dan zijn motion sensors wel handiger toch? Of heb je daar iets op gevonden met een automation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Ronker32 Grootste reden, snelheid. Ze zijn echt een order trager dan een deursensor. Daarnaast hebben ze moeite om je te zien op de WC (zo veel beweeg ik niet tijdens een grote boodschap).

Ik heb dus een hybride waar ik standaard zelf het licht weer uit zet (ook intuïtief voor bezoek) maar er een een timer loopt die het licht uit zet als je dat niet doet. Laatste is eigenlijk waar je volledig op vertrouwt als je met een bewegingsmelder werkt.

Dat de lamp aan automation weer tiggert is niet zo erg, dat reset dus alleen de timer. Wil je dat niet is het natuurlijk super eenvoudig de state van de lamp als conditie mee te geven.

Voor fanciness zet de schakelaar alleen niet direct het licht uit als je de schakelaar bedient maar zodra de deur daarna sluit (of je nogmaals de schakelaar bedient).

En de timer in de badkamer gaat vanzelf langer als de luchtvochtigheid x stijgt vanaf het moment dat het licht aan ging. Dan is iemand aan het douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Wachten... Voor de meeste deuren (badkamer, wc, voordeur) forceert me dit om gewoon netjes de deur dicht te doen :+ Ook al zien ze toe ook wel als dicht. Naar mijn idee is het gewoon slordig als deze open staan.

Uitzondering is een beetje de badkamer als je snel wilt luchten, maar dan is er altijd nog gewoon de schakelaar (die dezelfde timer start waardoor het licht niet per ongeluk de hele dag kan branden).

Voor de woonkamer gebruik ik het vooral als startsignaal. Voor het eerst de deur open => woonkamer actief (= kast verlichting aan, rest als het donker is/wordt). Bij verlaten kan ik op de knop drukken waarna alles (ook eventueel aangezette versterker of TV etc) wordt uitgeschakeld (na het dichttrekken van de deur). Zelfde kan als ik in de slaapkamer aangeef te gaan slapen (maar direct, moet ik nog koppelen aan nachtlampjes) of als ik bij de voordeur aangeef dat ik (als laatste) het huis verlaat. Laatste zet alles in huis uit (en hal licht nadat ik de deur dicht trek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Ronker32 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:58:
[...]

Ik zit op het moment na te denken over automatische verlichting op de WC, maar waarom kies je voor een deursensor in plaats van een bewegingssensor? De deursensor wordt toch ook getriggerd door het verlaten van het toilet (waardoor dus waarschijnlijk je lamp-aan-script/automation wordt getriggerd)?

Hetzelfde dilemma op de badkamer: hoe weet je wanneer er iemand in de badkamer is met een deursensor? Ik kan me voorstellen dat je logica gebruikt om dit te bepalen (1e keer melding = iemand binnen, 2e keer melding = niemand binnen). Maar dat is toch niet waterdicht? :?
Nee, dat werkt niet. Als je met z'n tweeën tegelijk naar binnen loopt, en één iemand loopt vast naar buiten, zouden dan dus de lampen uit gaan. En weer aangaan als die tweede persoon naar buiten loopt.

Ik gebruik alleen een deursensor voor de trapkast. Open is licht aan, dicht is licht uit. Er is niet genoeg ruimte om er in te staan als de deur dicht is (tenzij je echt wil, maar dat doe je niet als je iets er uit pakt).

[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 10-11-2020 17:21 ]

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:48:
@water_escape Ik denk dat jij mij niet snapt :P Ik denk dat je duik nu in yaml en custom componenten veeeeeeeeel pittiger is dan gewoon automations gaan maken :+

Automations kan voor een groot deel (en zeker je eerste) gewoon in de GUI maken, hoef je geen enkele yaml te typen. Het "lastige" is dat je abstract moet gaan schetsen wat je wilt dat er gebeurd en wanneer. Geen idee waar nu je automations in draaien maar misschien een goede om daarvan een simpele te migreren naar HA.

Je bent naar mijn idee dus nu veel complex werk aan het doen waar je nadat je wat dingen geautomatiseerd hebt zelden nog naar kijkt.
:). ik denk dat dat klopt idd. Hoop iig niet dat het moeilijker wordt haha. De automations zijn in HUE / HOMEKIT zelf. Zon op/onder gang en dmv sensoren.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Laatst online: 16:00
Wie heeft er ervaring met de Home Assistant Companion app voor Android?
Na vele pogingen heb ik het voor elkaar dat ik eindelijk de mobiele device names heb kunnen aanpassen en dat lijkt te werken echter is het oude device ID nog in gebruik voor de notify functies met als gevolg dat deze stuk is.
Ik kan op de hernoemde devices niet meer notificasties sturen want het oude ID is alleen aanwezig en het nieuwe niet. Hernoemen van devicename in de App zelf werkt ook niet.
Is er een manier die notify ID's aan te passen of bestaat er een uitleg hoe je op een correcte manier devices hernoemd? Ik heb ze hernoemd omdat ik dubbelingen had,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Wat voor koffieapparaat heb je dan? Ik ken geen koffiezetapparaten die automatisch beginnen te pruttelen op het moment dat je er stroom op zet. Dus een slimme stekker zorgt alleen ervoor dat het apparaat stroom krijgt, als er nog een aan/uit drukknop op zit gaat het apparaat dus al niet aan, en met 99% zekerheid zul je ook op een knop moeten drukken zodat er daadwerkelijk koffie uit het apparaat komt.
TL;DR: Met een slimme stekker stekker wordt je koffieapparaat niet ineens slim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Wachten... schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:12:
[...]

Bleek toch iets anders te liggen (ja je wend er snel aan dat iets beschikbaar is). Zie aex351 in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3" om de Hue motion sensor batterij level op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:19
@Septillion Ik begrijp je niet helemaal, maar hoe doe je dat dan bij het toiletbezoek? Gebruik je de 'klassieke' schakelaar dan zelf nog? Correct me if I'm wrong, maar bij mij is nu het volgende beeld ontstaan.
  • Deur open - sensor triggert automation die de lamp aan zet, een boolean op 'bezet' (o.i.d.) instelt en een timer start (let's say 5 minuten). Persoon sluit de deur bij toiletbezoek uiteraard.
  • Deur open - lamp gaat uit(?), boolean wordt op 'vrij' (o.i.d.) ingesteld en timer wordt geannuleerd en gereset.
Bij een langer toiletbezoek gaat dan na 5 minuten de lamp uit. Die zet je dan weer aan met de 'klassieke' schakelaar(?). Boolean staat nog op 'bezet', timer is uiteraard na 5 minuten gereset en wordt niet opnieuw getriggerd (of trigger je die dan opnieuw aan de hand van de 'klassieke' schakelaar?).

Hmm, terwijl ik dit zo opschrijf wordt het plaatje duidelijker. Dit is best wel een goede oplossing! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Innr, Osram. (Ik geef de voorkeur aan Innr omdat je daarmee ook gebruiksgegevens krijgt).

Ik heb net wat zitten pielen met IOT-zoekmachines zoals shodan. Het valt me op dat a) enorm veel installaties standaard op poort 8123 draaien zónder https en certificaat en b) er ook verbazingwekkend veel (Influx) databases zo maar open en bloot met het internet verbonden zijn. In de meeste gevallen is dat echt nergens voor nodig.

Check dus ff je configuratie(s) en firewallregels :)

Heb er verder niks mee gedaan, laat dat duidelijk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:37:
@Koepert Nooit mee gewerkt maar ziet er niet heel lastig uit. Lijkt me iets als:
YAML:
1
    hide: [[[ return is_state['light.beganegrond', 'off']; ]]]
Zoiets dacht ik ook, maar bij deze krijg ik een foutmelding die ik niet kan plaatsen

[code]
missed comma between flow collection entries at line 110, column 42: ... hide: [[[ return is_state['light.beganegrond', 'off']; ]]] ^
[/code]

K krijg m niet helemaal voor elkaar..

Grr.. De foutmelding is soms weg, dan is ook de rest van de card weg :P I give up

[ Voor 7% gewijzigd door Koepert op 10-11-2020 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Ronker32 Ongeveer, alleen dan niet zomaar uit door de deur. Uit doe je dus met de hand of lui met de timer. Is nu dus:
- Open => licht aan + start timer
- Schakelaar bedient (met licht aan) => Onthoudt dit (leaving armed = true)
- Deur dicht (met leaving armed) OF timer loopt af OF schakelaar bedient (met leaving armed)=> licht uit + timer cancel + vergeten (leaving armed = false)

Laatste geef je de mogelijkheid het licht achter je kont uit te doen, direct of gewoon lui door de timer.

Timer heb ik op 10 minuten (is setting via input_number) maar 5 minuten zou eigenlijk ook al lang zat moeten zijn. Alles langer dan dat zit je gewoon op je telefoon te staren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@RobertMe Gewoon een old-school filterapparaat wel :+ Daarnaast kan het al handig zijn voor een handmatig espressoapparaat dat hij gaat voorverwarmen. Dit kan best even duren. En volgens mij kan ik mijn Jura ook instellen dat hij gaat opwarmen zodra hij spanning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert
code:
1
hide: "[[[ return is_state['light.beganegrond', 'off']; ]]]"

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
sOid schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:50:
[...]

Innr, Osram. (Ik geef de voorkeur aan Innr omdat je daarmee ook gebruiksgegevens krijgt).

Ik heb net wat zitten pielen met IOT-zoekmachines zoals shodan. Het valt me op dat a) enorm veel installaties standaard op poort 8123 draaien zónder https en certificaat en b) er ook verbazingwekkend veel (Influx) databases zo maar open en bloot met het internet verbonden zijn. In de meeste gevallen is dat echt nergens voor nodig.

Check dus ff je configuratie(s) en firewallregels :)

Heb er verder niks mee gedaan, laat dat duidelijk zijn ;)
Edit; ik dacht dat het over stroomgebruik ging. Maar puur een aan en uitknop zit ook op de sp220 en die zijn nog klein en mooi ook. Als je echter nog een aantal sp120 kunt scoren, dan zou ik dat doen. Top dingen!

Zover ik weet doen de nieuwe innr pluggen dat niet meer. Ik kon gelukkig laatst nog een aantal innr sp120 pluggen op de kop tikken. Die meten wel verbruik e.d.

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 10-11-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:21:
@Koepert
code:
1

?
Die werkt wel, maar dan verdwijnt de hele card/view
Terwijl, onderstaande met 1 als probeersel, me toch echt de correcte plek lijkt. maar bij onderstaande verdwijnen dus ALLE lampen
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
      - column: 3
        tileOnRow: 2
        entities:
          - title: Lampen
            entities:
              - entity: light.color_temperature_light_11
                name: Hue TV 1
              - entity: light.color_temperature_light_13
                name: Hue TV 2
              - entity: light.color_temperature_light_12
                name: Hue TV 3
              - entity: light.color_temperature_light_6
                name: Hue Keuken 1
              - entity: light.color_temperature_light_7
                name: Hue Keuken 2
              - entity: light.color_temperature_light_8
                name: Hue Keuken 3
              - entity: light.color_temperature_light_9
                name: Hue Keuken 4
              - entity: light.color_temperature_light_10
                name: Hue Keuken 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
RobertMe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:26:
[...]

Wat voor koffieapparaat heb je dan? Ik ken geen koffiezetapparaten die automatisch beginnen te pruttelen op het moment dat je er stroom op zet. Dus een slimme stekker zorgt alleen ervoor dat het apparaat stroom krijgt, als er nog een aan/uit drukknop op zit gaat het apparaat dus al niet aan, en met 99% zekerheid zul je ook op een knop moeten drukken zodat er daadwerkelijk koffie uit het apparaat komt.
Nee, klopt maar dan is ie wel al opgewarmd (espresso/capuccino apparaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Septillion schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:18:
@Ronker32 Ongeveer, alleen dan niet zomaar uit door de deur. Uit doe je dus met de hand of lui met de timer. Is nu dus:
- Open => licht aan + start timer
- Schakelaar bedient (met licht aan) => Onthoudt dit (leaving armed = true)
- Deur dicht (met leaving armed) OF timer loopt af OF schakelaar bedient (met leaving armed)=> licht uit + timer cancel + vergeten (leaving armed = false)

Laatste geef je de mogelijkheid het licht achter je kont uit te doen, direct of gewoon lui door de timer.

Timer heb ik op 10 minuten (is setting via input_number) maar 5 minuten zou eigenlijk ook al lang zat moeten zijn. Alles langer dan dat zit je gewoon op je telefoon te staren :+
In mijn ogen is het omslachtig hoe jij het hebt. Ik heb gewoon een bewegingssensor en als bij de grote boodschap het licht toch te vroeg uitgaat, beweeg ik mijn hoofd wel een keer en voila, licht is weer aan 8)7

De berging heeft wel een deursensor, die gaat enkel open om iets te pakken en dan blijft de deur openstaan en kom ik uit de berging gaat die weer dicht.

Slaapkamer heeft ook een deursensor, maar dan wel met een conditie en timer...

[ Voor 10% gewijzigd door Troetelbeer op 10-11-2020 18:46 ]

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:59
RobertMe schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:26:
[...]

Of je gaat los met een mqtt esp bordje ;)
https://www.instructables.com/IoT-Enabled-Coffee-Machine/

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24
Troetelbeer schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:44:
[...]

In mijn ogen is het omslachtig hoe jij het hebt. Ik heb gewoon een bewegingssensor en als bij de grote boodschap het licht toch te vroeg uitgaat, beweeg ik mijn hoofd wel een keer en voila, licht is weer aan 8)7

De berging heeft wel een deursensor, die gaat enkel open om iets te pakken en dan blijft de deur openstaan en kom ik uit de berging gaat die weer dicht.

Slaapkamer heeft ook een deursensor, maar dan wel met een conditie en timer...
Ik heb een bewegingssensor in het toilet en op de gang (overal wel trouwens, maar dat doet er nu even niet toe ;) ) Wanneer ik het toilet in loop gaat gewoon het licht aan. Maar voordat het licht weer uit mag gaan moet eerst de sensor in de gang actief zijn (+1 minuut voor marge). Als dit niet gebeurd is zit ik namelijk nog gewoon lekker op het toilet. Die gangsensor is dus zeg maar de gatekeeper voor alle verlichting in huis. Niks gaat uit als je niet de kamer uitgeweest bent. Het is nog geen perfecte oplossing, maar je hebt een stuk minder false positives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
peetgate schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:19:
[...]

Ik heb een bewegingssensor in het toilet en op de gang (overal wel trouwens, maar dat doet er nu even niet toe ;) ) Wanneer ik het toilet in loop gaat gewoon het licht aan. Maar voordat het licht weer uit mag gaan moet eerst de sensor in de gang actief zijn (+1 minuut voor marge). Als dit niet gebeurd is zit ik namelijk nog gewoon lekker op het toilet. Die gangsensor is dus zeg maar de gatekeeper voor alle verlichting in huis. Niks gaat uit als je niet de kamer uitgeweest bent. Het is nog geen perfecte oplossing, maar je hebt een stuk minder false positives.
Hoe is de rest vd keten als k vragen mag ( ook aan anderen hier overigens)?

Smart lampen, Shelly oid voor smart stroom, anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
peetgate schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:19:
[...]

Wat als er iemand anders door de gang loopt terwijl jij nog op de wc zit? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
[...]

-Casper schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:25:
[...]

Wat als er iemand anders door de gang loopt terwijl jij nog op de wc zit? :+
Ja dat zijn dus allerlei scenarios waar ik dus dan ook gelijk aan denk.
Sommige dingen klinken soms leuk op papier, maar in de praktijk lopen wij hier thuis dan toch tegen problemen aan met deursensoren. Met bewegingssenosren hebben we dit eigenlijk niet.

Met een bewegingssensor weet je echt altijd of er iemand wel of niet in een ruimte zit. Je hoeft niet na te denken over allerlei scenarios e.d.

Het enige wat ik met wel kan voorstellen wat @Septillion zei, is dat het wel een enorm goede trigger kan zijn. Want beweging kan wel eens gedetecteerd worden door in ons geval een kat of hond, maar zij kunnen geen deuren open maken. Dus als die trigger afgaat, dan weet je zeker dat het een persoon is, en dus een bepaalde automation kan starten. Laten we zeggen een goedemorgen routine zodra de slaapkamerdeur na 06:00 open gaat.

Maar mochten anderen weer goede usecases hebben voor Deursensoren, dan hoor ik het heel graag. Ze zijn namelijk wel lekker goedkoop, maar buiten het checken van ramen die open staan, kan ik niet heel veel echt handige Automations bedenken. Dus please, laat het weten als je echt slimme routines hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:15

Rianata

Have you played Atari today?

Deursensor op kinderkamerdeur, die je eigenlijk niet wilt afsluiten, maar waarbij je wel een notificatie wilt wanneer je kind tussen bijvoorbeeld 22:00 en 07:00 de kamer verlaat.

De meerdere keren genoemde deursensor in je brieven-/pakketbus als notificatie voor nieuwe post/pakket.

In onze garage schakelt de deursensor op de buitendeur ook de lamp voor 3 minuten (als deze niet al aan is) wanneer het buiten donker is (en in de garage dus ook).

[ Voor 45% gewijzigd door Rianata op 10-11-2020 21:18 ]

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Deursensoren gebruik ik ook voor het alarm, samen met mijn bewegingssensoren.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peetgate
  • Laatst online: 18-07 23:24
Koepert schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:23:
[...]

Hoe is de rest vd keten als k vragen mag ( ook aan anderen hier overigens)?

Smart lampen, Shelly oid voor smart stroom, anders?
Set-up:
- Ikea tradfri lampen op een Conbee II stick
- Aqara motion sensoren, ook op de Conbee II (detectie is trouwens binnen een halve seconde bij mij, ik denk dat deursensoren voor mij geen toevoeging zouden zijn w.b.t. de snelheid)

De motion sensoren werken op zich al best wel heel goed voor op het toilet en in de badkamer. Maar soms als je net wat te weinig beweegt willen ze de lamp nog wel eens uitschakelen. Door de extra stap om ook te kijken of er iemand over de gang is geweest heb je gewoon nog een extra stap. Hierdoor is de kans dat de lamp onterecht uitschakelt een stuk kleiner. Maar ja, het kan zeker zo zijn dat mijn vrouw ook net toevallig over de gang loopt, en dat ik tegelijk heel stil zit, in dat geval wil de lamp alsnog wel eens uitvallen, maar dit gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
Voor de toilet is vooral belangrijk de motion sensor goed te richten. Zowel op de deur voor open (=licht aan) maar ook richting de toiletrol, want als je er langer bent, dan beweeg je daar naar toe. Het licht gaat hier uit als de motion sensor 90 seconden geen beweging heeft gezien. Volgens mij doen we beide het lampje met de hand uit, want dat is toch gewoonte. We hebben het al een paar weken zo en nog niet in het donker gezeten en ook geen commentaar gehad, dus volgens mij werkt het goed.

De doucheruimte is wat groter, daar moet ik nog een plannetje voor bedenken, want volgens mij kan de motion sensor niet door glas kijken (douchecabine) en als je in bad ligt beweeg je ook niet veel. Als jullie daar tips voor hebben hoor ik het graag.

[ Voor 20% gewijzigd door golles op 10-11-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
peetgate schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:28:
[...]

Set-up:
- Ikea tradfri lampen op een Conbee II stick
- Aqara motion sensoren, ook op de Conbee II (detectie is trouwens binnen een halve seconde bij mij, ik denk dat deursensoren voor mij geen toevoeging zouden zijn w.b.t. de snelheid)

De motion sensoren werken op zich al best wel heel goed voor op het toilet en in de badkamer. Maar soms als je net wat te weinig beweegt willen ze de lamp nog wel eens uitschakelen. Door de extra stap om ook te kijken of er iemand over de gang is geweest heb je gewoon nog een extra stap. Hierdoor is de kans dat de lamp onterecht uitschakelt een stuk kleiner. Maar ja, het kan zeker zo zijn dat mijn vrouw ook net toevallig over de gang loopt, en dat ik tegelijk heel stil zit, in dat geval wil de lamp alsnog wel eens uitvallen, maar dit gebeurt in de praktijk eigenlijk nooit.
Heldere uitleg, ik zou dit inderdaad nog wel zo'n extra trigger toe kunnen voegen, dat voorkomt dat als je te lang en te stil op het toilet zit, omdat je lekker met je telefoon op Tweakers zit ;) dat de toiletlamp uit gaat.

Goeie tip als extra backup 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@golles aan het plafond hangen recht naar beneden?
Deur sensor op douchecabine?

[ Voor 87% gewijzigd door Wachten... op 10-11-2020 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dat kan natuurlijk. Maar wel iets complexer dan even een slimme stekker ertussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:36
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 11:51:
Heeft iemand ervaring met de MOTION Motor voor Soluna rolgordijnen van Hornbach?
Lijkt me interessant om aan te sturen via een Sonoff / broadlink bridge i.c.m. HA.
Echter zie ik dit product bijna nergens terug komen behalve dan de aankooplinkjes.

Hornbach:
https://www.hornbach.nl/s...&trackArticleCrossType=ma

Officiële website:
https://motion-blinds.com/nl

Bol:
https://www.bol.com/nl/p/...1/#product_specifications
Veel ervaring met motion blinds, aangezien ik een deel van de ontwikkeling doe. Je kunt hem helaas niet aansturen vanuit een broadlink. Het protocol is namelijk versleuteld. Er is wel iemand bezig met een integratie voor home assistant. Maar dan heb je wel de bridge nodig. Motoren werken op 433mhz en zijn bi-directioneel. Mocht je meer willen weten kun je eventueel een dm sturen. Wil het niet promoten. Maar wil je niet wat laten kopen met de verwachting dat het werkt op broadlink of sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
ik heb op de update geklikt in HA van mijn zigbee2mqtt stick en krijg de volgende melding

20-11-10 13:16:10 ERROR (SyncWorker_7) [supervisor.docker] Image dwelch2101/zigbee2mqtt-armv7 not exists for addon_7ad98f9c_zigbee2mqtt

Ik draai Supervisor 2020.11.0
HassOS 4.15
Hardware /dev/serial/by-id/usb-Texas_Instruments_TI_CC2531_USB_CDC___0X00124B001949DB03-if00

Wat gaat er fout?
Heb via een snapshot de boel weer recht getrokken.

Nog een vraagje eromheen:
Ik ga wat Ikea spullen gebruiken maar wil niet afhankelijk zijn van HA en denk erover om een gateway ertussen te zetten. Zodat als de pc ermee stopt of ik verkloot hem dat de essentiele lampen blijven werken. maar is het volgende dan mogelijk?
Ik heb wat lampen van ikea op een remote zitten via de gateway. Kan ik via HA een signaal sturen om een lamp aan uit te schakelen als mijn xiaomi beweging ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Koepert Raar, lijkt me inderdaad juist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Troetelbeer Valt in mijn ogen wel mee. Zo vind ik het een eis dat er altijd een schakelaar beschikbaar is in de ruimte en die moet (redelijkerwijs) doen was "oma zou verwachten". Doel in de WC was vooral dat je het niet kon vergeten uit te zetten. De timer constructie is wat dat betreft niet veel anders dan met een motion sensor. Je hoeft de schakelaar dus op zich niet te gebruiken als je lui bent. Licht pas uit als je de deur sluit is natuurlijk wel een gimmick maar goed, daarvoor heb ik ook een smart automated home. Blijven toch nerds :9

Maar het hangt ook een beetje samen met mijn haat-liefde verhouding met motion sensors. Ik heb nu twee types (Konke en Aqara) en gebruik deze in de voorraadkamer en de hal. Maar ze triggeren gewoon veel minder direct dan een deursensor. En mijn grootste probleem blijft toch wel de domme manier van hertriggeren omdat ze gewoon een minuut niets doen na beweging. Toch eens kijken of ik op de Aqara de "super sensor" mod kan doen. Dat zou het ook mogelijk maken om zoals Femme een gewogen timer te maken (langduriger beweging => langere time out). Met deze minuut interval is dat niet te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
aex351 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:47:
[...]

De gegevens zijn niet standaard beschikbaar in HA. Deze moet in configuration.yaml nog toevoegen. Hier een voorbeeld:

code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: template
    sensors:
      bewegingsensor_toilet_motion_battery_level:
        value_template: '{{ states.binary_sensor.bewegingsensor_toilet_motion.attributes.battery_level }}'
        unit_of_measurement: '%'
        device_class: battery

Verder moeten de batterijen volgens mij heel lang meegaan van wat ik erover gelezen heb. Degene die ik nu al meer dan een maand in gebruik heb geeft nog steeds 100% aan.
Dank nog voor je reactie, heb ze toegevoegd.

Ik kan alleen vertellen dat bij mij de batterij levels totaal niet kloppen. Ik heb een sensor toegevoegd waarvan ik weet dat deze rond de 60 procent ligt (draait al meer dan 2 jaar) maar die heeft in Home Assistant 100 procent aan.

Heb je enig idee hoe dit kan en/of hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Wachten... schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:52:
Met bewegingssenosren hebben we dit eigenlijk niet.
Grappig, dat heb ik dus juist andersom. Maar goed, ik heb dan ook niet de visie dat ik geen knoppen meer in wil drukken. Als dat dan maar een complete actie (bijvoorbeeld alles in de woonkamer uit) tot gevolg heeft en niet maar een enkele lamp bedient. Ik heb dan ook geen knoppen meer (in de smart ruimtes, ben nog niet klaar O-) ) die een enkele lamp aan/uit zetten tenzij het de enige lamp in de ruimte is.
Met een bewegingssensor weet je echt altijd of er iemand wel of niet in een ruimte zit. Je hoeft niet na te denken over allerlei scenarios e.d.
Dat vind ik dus best wel heel erg tegenvallen. Misschien dat ik ze nog een keer toevoeg aan de woonkamer maar dat zal dan echt als last-resort zijn, timer van 2 uur ofzo. Want ik wil gewoon niet dat het licht (en radio etc) uit gaat als ik net wat langer in de keuken sta en al helemaal niet als ik zelf in de woonkamer ben. Woonkamer is het hart van dit huis en zolang ik thuis ben en niet slaap mag deze dus actief.
Het enige wat ik met wel kan voorstellen wat @Septillion zei, is dat het wel een enorm goede trigger kan zijn. Want beweging kan wel eens gedetecteerd worden door in ons geval een kat of hond, maar zij kunnen geen deuren open maken. Dus als die trigger afgaat, dan weet je zeker dat het een persoon is, en dus een bepaalde automation kan starten. Laten we zeggen een goedemorgen routine zodra de slaapkamerdeur na 06:00 open gaat.
Dat kan erg goed, je kan ze inderdaad ook combineren met bewegingsmelders, het is niet OF-OF. Dan kan je de snelle response en betrouwbaarheid (ook al doen de katten hier prima de deur open als deze per ongeluk niet in het slot zit :+) combineren met de (semi) continue detectie van een bewegingsmelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
ik heb een background toegevoegd (mooie in dit topic gevonden). Maar nu blijkt 1 card geen overlay te krijgen. Ik zie hier geen setting voor. Hoe kan het dat de rest dit wel heeft en deze niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0iXfUhHKbWm9giHFEDstkpSqRg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9wTwYsgXg95ukKo5ziTXSEDq.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:35:

De doucheruimte is wat groter, daar moet ik nog een plannetje voor bedenken, want volgens mij kan de motion sensor niet door glas kijken (douchecabine) en als je in bad ligt beweeg je ook niet veel. Als jullie daar tips voor hebben hoor ik het graag.
Luchtvochtigheidssensor (edit: gecombineerd met bewegingsensor dus)? Al werkt dat misschien niet voor het bad. Misschien kun je daarvoor nog een Aqara watersensor gebruiken die je ergens in het bad hangt. Maar is wel een houtje-touwtje oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 11-11-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Langerakpc schreef op woensdag 11 november 2020 @ 07:11:

Nog een vraagje eromheen:
Ik ga wat Ikea spullen gebruiken maar wil niet afhankelijk zijn van HA en denk erover om een gateway ertussen te zetten. Zodat als de pc ermee stopt of ik verkloot hem dat de essentiele lampen blijven werken. maar is het volgende dan mogelijk?
Dat kun je deels ondervangen door een aparte service (bijvoorbeeld een aparte docker container, ja, daar ga ik weer ;p) te draaien. Mijn lampen zijn in eerste instantie gekoppeld de deCONZ-container en daarna geïntegreerd in HA. Als HA eruit ligt, blijven de lampen dan gewoon werken. Als je hostmachine uitvalt is dat natuurlijk wel een ander verhaal.

Is meteen een nadeel van HassOS dat ik niet eerder heb beseft eigenlijk. Leuk al die eenvoudige integraties van allerlei diensten, maar dan ben je meer afhankelijk van HA dan met HA Core en bijvoorbeeld docker.
Ik heb wat lampen van ikea op een remote zitten via de gateway. Kan ik via HA een signaal sturen om een lamp aan uit te schakelen als mijn xiaomi beweging ziet?
Zolang je die gateway hebt gekoppeld aan HA, ja, ongetwijfeld.

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 11-11-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:43
Ik heb via een conbee II nu middels ZHA m'n devices in HA gekoppeld. Waar ik nog niet goed uitkom zijn de bindings. Ik heb een aantal ikea tradfri remotes. Moet ik nu voor elk zha_event een automation maken of kan ik via bindings dingen koppelen? Via de remote zie ik wel "manage clusters" maar vanaf daar wordt 't allemaal wat onduidelijk. Allereerst is de on/off belangrijk, wisselen van kleuren en intensiteit minder. Hoe doen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
water_escape schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:15:
ik heb een background toegevoegd (mooie in dit topic gevonden). Maar nu blijkt 1 card geen overlay te krijgen. Ik zie hier geen setting voor. Hoe kan het dat de rest dit wel heeft en deze niet?

[Afbeelding]
Welk type card is dat?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Ik heb iets vreemds voor.
M'n vrouw is gewijzigd van telefoon, op de iphone kreeg ze melding.
Ik heb de identiteit gewijzigd, maar ze krijgt nu niets meer.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
id: 'Pakjesbus: er is een pakje!'
  alias: Pakjesbus vol
  trigger:
    platform: state
    entity_id: binary_sensor.openclose_7
    to: 'on'
  condition:
    condition: state
    entity_id: input_boolean.pakjesbus
    state: 'off'
  action:
    - service: notify.mobile_app_nokia_7_plus
      data:
    - service: notify.mobile_app_oneplus_nord
      data:
    - service: input_boolean.turn_on
      entity_id: input_boolean.pakjesbus

AL 10x de naam gecheckt en die klopt gewoon.
Waar mis ik iets?
De automation zelf is niet gewijzigd.
Ik krijg wel nog steeds de melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

@skank Heeft ze de HA app geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 18:34
[...]

Ik zit op het moment na te denken over automatische verlichting op de WC, maar waarom kies je voor een deursensor in plaats van een bewegingssensor? De deursensor wordt toch ook getriggerd door het verlaten
Ik doe het nu zo en dat werkt tot nog toe foutloos.

Bij het openen van de toiletdeur;
- Gaat het licht aan.
- Start een timer van 15 seconden.

*1 Gaat de deur binnen de timer van 15 seconden dicht;
- Wordt de timer geannuleerd. (Er is iemand op het toilet)
Gaat de toiletdeur weer open én is het licht nog aan;
- Het licht gaat weer uit.

*2 Gaat de deur pas na het verlopen van de timer van 15 seconden dicht;
- Gaat het licht uit. (De deur is alleen open geweest voor bijvoorbeeld toiletrollen bijvullen of schoonmaken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
JBS schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:09:
@skank Heeft ze de HA app geïnstalleerd?
JA hoor
En de smartphone komt mooi bij de integratie terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:15:
[...]

JA hoor
Autorisaties voor notificaties op iPhone staan wel goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
skank schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:15:
[...]

JA hoor
Probeer eens via developer tools gewoon een app notificatie te sturen naar de telefoon. Even checken of dat uberhaupt werkt voor je een specifieke situatie gaat troubleshooten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:56
lverlaek schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:12:
[...]

Ik doe het nu zo en dat werkt tot nog toe foutloos.

Bij het openen van de toiletdeur;
- Gaat het licht aan.
- Start een timer van 15 seconden.

*1 Gaat de deur binnen de timer van 15 seconden dicht;
- Wordt de timer geannuleerd. (Er is iemand op het toilet)
Gaat de toiletdeur weer open én is het licht nog aan;
- Het licht gaat weer uit.

*2 Gaat de deur pas na het verlopen van de timer van 15 seconden dicht;
- Gaat het licht uit. (De deur is alleen open geweest voor bijvoorbeeld toiletrollen bijvullen of schoonmaken.)
Zou jij deze config willen delen? Ben ook al een tijd op zoek naar een goede oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Als het inderdaad fold-entity-row is, heb je (@water_escape) die wel in een entities-card opgenomen?

Zie https://github.com/thomas...old-entity-row/issues/115

edit: als het deze code uit jouw post is, dan is dat inderdaad het issue.
water_escape in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

Op regel 1 moet je beginnen met een entity card en alles daaronder 2 spaties extra geven:

YAML:
1
2
3
- type: entities
  entities:
    - type...... #vanaf hier je bestaande cards met 2 extra spaties

[ Voor 33% gewijzigd door Hmmbob op 11-11-2020 10:26 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Langerakpc
  • Registratie: Juli 2014
sOid schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:53:
[...]

Dat kun je deels ondervangen door een aparte service (bijvoorbeeld een aparte docker container, ja, daar ga ik weer ;p) te draaien. Mijn lampen zijn in eerste instantie gekoppeld de deCONZ-container en daarna geïntegreerd in HA. Als HA eruit ligt, blijven de lampen dan gewoon werken. Als je hostmachine uitvalt is dat natuurlijk wel een ander verhaal.

Is meteen een nadeel van HassOS dat ik niet eerder heb beseft eigenlijk. Leuk al die eenvoudige integraties van allerlei diensten, maar dan ben je meer afhankelijk van HA dan met HA Core en bijvoorbeeld docker.

[...]

Zolang je die gateway hebt gekoppeld aan HA, ja, ongetwijfeld.
Ik ben niet zo ver met HA en heb nog geen kaas gegeten van docker.
heb nu 1 kamer voorzien van automatisch lamp aan/uit.
samen met wat sensoren zoals mijn cv ketel en p1 aansluiting.

Heeft het veel voordeel om op een docker te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
de type: 'custom:fold-entity-row'

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• water_escape
dat heb ik idd niet gedaan. direct even proberen.

EDIT: yes! merci.
Hmmbob schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:21:
[...]

Als het inderdaad fold-entity-row is, heb je (@water_escape) die wel in een entities-card opgenomen?

Zie https://github.com/thomas...old-entity-row/issues/115

edit: als het deze code uit jouw post is, dan is dat inderdaad het issue.
water_escape in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 3"

Op regel 1 moet je beginnen met een entity card en alles daaronder 2 spaties extra geven:

YAML:
1
2
3
- type: entities
  entities:
    - type...... #vanaf hier je bestaande cards met 2 extra spaties

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lverlaek
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 18:34
rroetenberg schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:20:
[...]

Zou jij deze config willen delen? Ben ook al een tijd op zoek naar een goede oplossing
Ik heb 'm in Node-Red staan, dat vind ik zelf makkelijker dan in YAML of HA.

code:
1
[{"id":"640e2958.34a31","type":"server-state-changed","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Toiletdeur","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.openclose_38","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":80,"y":640,"wires":[["f5183c06.a07438","c4e7016d.f4a3c","99a78ebf.4b3fe"],["431a236.560495c"]]},{"id":"f5183c06.a07438","type":"api-current-state","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Toiletverlichting","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"switch.sonoff_1000bfdfd1","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":260,"y":640,"wires":[["6e631820.8ebbe"],["d4a8342.5405848"]]},{"id":"d4a8342.5405848","type":"time-range-switch","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Tijd switch","lat":"52.017522","lon":"4.435444","startTime":"05:30","endTime":"23:45","startOffset":0,"endOffset":0,"x":450,"y":660,"wires":[["1cbadda1.5ccc8a"],[]]},{"id":"1cbadda1.5ccc8a","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Verlichting aan","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_on","entityId":"switch.sonoff_1000bfdfd1","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":640,"y":660,"wires":[[]]},{"id":"6e631820.8ebbe","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Verlichting uit","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_off","entityId":"switch.sonoff_1000bfdfd1","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":450,"y":620,"wires":[[]]},{"id":"b9ca35dc.196028","type":"comment","z":"ca3bba91.19dc6","name":"04g- Lights, toiletverlichting","info":"","x":130,"y":600,"wires":[]},{"id":"c4e7016d.f4a3c","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Start timer","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"timer","service":"start","entityId":"timer.toiletdeur","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":270,"y":700,"wires":[[]]},{"id":"431a236.560495c","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Cancel timer","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"timer","service":"cancel","entityId":"timer.toiletdeur","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":90,"y":700,"wires":[[]]},{"id":"f14afbc4.5f5578","type":"server-events","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Toilet timer finished","server":"77c5c8fc.708bf8","event_type":"timer.finished","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"waitForRunning":true,"x":110,"y":760,"wires":[["27fe3d2a.d397aa"]]},{"id":"27fe3d2a.d397aa","type":"switch","z":"ca3bba91.19dc6","name":"payload.entity_id","property":"payload.entity_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"timer.toiletdeur","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":330,"y":760,"wires":[["d87e53ad.a7f82"]]},{"id":"95999e5f.0a897","type":"ha-wait-until","z":"ca3bba91.19dc6","name":"","server":"77c5c8fc.708bf8","outputs":2,"entityId":"binary_sensor.openclose_38","entityIdFilterType":"exact","property":"state","comparator":"is","value":"off","valueType":"str","timeout":"16","timeoutType":"num","timeoutUnits":"minutes","entityLocation":"","entityLocationType":"none","checkCurrentState":true,"blockInputOverrides":false,"x":860,"y":760,"wires":[["84c23f0d.1afb58"],["84c23f0d.1afb58"]]},{"id":"84c23f0d.1afb58","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Verlichting uit","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_off","entityId":"switch.sonoff_1000bfdfd1","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1030,"y":760,"wires":[[]]},{"id":"d87e53ad.a7f82","type":"api-current-state","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Status toiletdeur","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":true,"entity_id":"binary_sensor.openclose_38","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":true,"x":540,"y":760,"wires":[["96d13580.8f3e28"]]},{"id":"96d13580.8f3e28","type":"switch","z":"ca3bba91.19dc6","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"on","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":710,"y":760,"wires":[[],["95999e5f.0a897"]]},{"id":"77c5c8fc.708bf8","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
sOid schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:16:
[...]

Autorisaties voor notificaties op iPhone staan wel goed ingesteld?
Het is een oneplus android.
JA die staan identiek als bij mij
Een specifieke autorisatie die ik moet checken? (wie weet kijk ik erover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:34:
[...]

Het is een oneplus android.
JA die staan identiek als bij mij
Een specifieke autorisatie die ik moet checken? (wie weet kijk ik erover)
Oh sorry, ik dacht andersom. Van Android naar iPhone (de overstap van iPhone naar Android begrijp ik ook niet :p)
Langerakpc schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:22:
[...]

Heeft het veel voordeel om op een docker te werken?
Vind ik wel, maar niet iedereen denkt er hetzelfde over hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
-Casper schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:17:
[...]

Probeer eens via developer tools gewoon een app notificatie te sturen naar de telefoon. Even checken of dat uberhaupt werkt voor je een specifieke situatie gaat troubleshooten :)
Goeie tip
Ik had zoiets nog nooit gedaan :)
Ik zit nu ook dat mn naam effectief klopt.
Zo testen lukt met mijn telefoon
Maar niet met haar telefoon
Zit net iets te denken, eens kijken of hij pushmeldingen toelaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
skank schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:38:
[...]

Goeie tip
Ik had zoiets nog nooit gedaan :)
Ik zit nu ook dat mn naam effectief klopt.
Zo testen lukt met mijn telefoon
Maar niet met haar telefoon
Zit net iets te denken, eens kijken of hij pushmeldingen toelaat
@Casper, goeie tip !
Gevonden !
Ik weet nu ook hoe het zat.
Ik had pushmeldingen toegestaan, achteraf heeft mn dochter aan mn vrouw getoond hoe je meldingen van apps kon uitzetten, en daarbij per ongeluk ook HA aangevinkt :p
Zo kon ik blijven zoeken, anyway, opgelost bedankt! Ook weer bijgeleerd met die service aanroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
lverlaek schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:32:
[...]

Ik heb 'm in Node-Red staan, dat vind ik zelf makkelijker dan in YAML of HA.

code:
1
[{"id":"640e2958.34a31","type":"server-state-changed","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Toiletdeur","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"entityidfilter":"binary_sensor.openclose_38","entityidfiltertype":"exact","outputinitially":false,"state_type":"str","haltifstate":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","outputs":2,"output_only_on_state_change":true,"x":80,"y":640,"wires":[["f5183c06.a07438","c4e7016d.f4a3c","99a78ebf.4b3fe"],["431a236.560495c"]]},{"id":"f5183c06.a07438","type":"api-current-state","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Toiletverlichting","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"outputs":2,"halt_if":"on","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":false,"entity_id":"switch.sonoff_1000bfdfd1","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":false,"x":260,"y":640,"wires":[["6e631820.8ebbe"],["d4a8342.5405848"]]},{"id":"d4a8342.5405848","type":"time-range-switch","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Tijd switch","lat":"52.017522","lon":"4.435444","startTime":"05:30","endTime":"23:45","startOffset":0,"endOffset":0,"x":450,"y":660,"wires":[["1cbadda1.5ccc8a"],[]]},{"id":"1cbadda1.5ccc8a","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Verlichting aan","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_on","entityId":"switch.sonoff_1000bfdfd1","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":640,"y":660,"wires":[[]]},{"id":"6e631820.8ebbe","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Verlichting uit","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_off","entityId":"switch.sonoff_1000bfdfd1","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":450,"y":620,"wires":[[]]},{"id":"b9ca35dc.196028","type":"comment","z":"ca3bba91.19dc6","name":"04g- Lights, toiletverlichting","info":"","x":130,"y":600,"wires":[]},{"id":"c4e7016d.f4a3c","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Start timer","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"timer","service":"start","entityId":"timer.toiletdeur","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":270,"y":700,"wires":[[]]},{"id":"431a236.560495c","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Cancel timer","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"timer","service":"cancel","entityId":"timer.toiletdeur","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":90,"y":700,"wires":[[]]},{"id":"f14afbc4.5f5578","type":"server-events","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Toilet timer finished","server":"77c5c8fc.708bf8","event_type":"timer.finished","exposeToHomeAssistant":false,"haConfig":[{"property":"name","value":""},{"property":"icon","value":""}],"waitForRunning":true,"x":110,"y":760,"wires":[["27fe3d2a.d397aa"]]},{"id":"27fe3d2a.d397aa","type":"switch","z":"ca3bba91.19dc6","name":"payload.entity_id","property":"payload.entity_id","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"timer.toiletdeur","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":1,"x":330,"y":760,"wires":[["d87e53ad.a7f82"]]},{"id":"95999e5f.0a897","type":"ha-wait-until","z":"ca3bba91.19dc6","name":"","server":"77c5c8fc.708bf8","outputs":2,"entityId":"binary_sensor.openclose_38","entityIdFilterType":"exact","property":"state","comparator":"is","value":"off","valueType":"str","timeout":"16","timeoutType":"num","timeoutUnits":"minutes","entityLocation":"","entityLocationType":"none","checkCurrentState":true,"blockInputOverrides":false,"x":860,"y":760,"wires":[["84c23f0d.1afb58"],["84c23f0d.1afb58"]]},{"id":"84c23f0d.1afb58","type":"api-call-service","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Verlichting uit","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"debugenabled":false,"service_domain":"switch","service":"turn_off","entityId":"switch.sonoff_1000bfdfd1","data":"","dataType":"json","mergecontext":"","output_location":"","output_location_type":"none","mustacheAltTags":false,"x":1030,"y":760,"wires":[[]]},{"id":"d87e53ad.a7f82","type":"api-current-state","z":"ca3bba91.19dc6","name":"Status toiletdeur","server":"77c5c8fc.708bf8","version":1,"outputs":1,"halt_if":"","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is","override_topic":true,"entity_id":"binary_sensor.openclose_38","state_type":"str","state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","blockInputOverrides":true,"x":540,"y":760,"wires":[["96d13580.8f3e28"]]},{"id":"96d13580.8f3e28","type":"switch","z":"ca3bba91.19dc6","name":"","property":"payload","propertyType":"msg","rules":[{"t":"eq","v":"off","vt":"str"},{"t":"eq","v":"on","vt":"str"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":710,"y":760,"wires":[[],["95999e5f.0a897"]]},{"id":"77c5c8fc.708bf8","type":"server","name":"Home Assistant","legacy":false,"addon":true,"rejectUnauthorizedCerts":true,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true}]
@rroetenberg Ik weet niet of je er voor open staat, maar ik zou me ook eens verdiepen in Node-RED.

Je moet er heel even aan wennen, (kost je 1 of 2 dagen) maar als je een paar simpele dingen hebt opgezet en het snapt, dan wordt automations maken zo gigantisch veel makkelijker / leuker.

Ik ben ook pas net begonnen, maar had het veel eerder moeten doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zelf gebruik ik motion sensoren voor alle kamers waar ik vaak en niet lang aanwezig ben (denk aan gang, overloop, badkamer, toilet) wij hebben een huishouden van 3 personen en nog nooit problemen ondervonden.
Maar als je al deursensoren hebt hangen, dan kun je die zeker gaan gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door Wachten... op 11-11-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 12:49
sOid schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:45:
[...]

Luchtvochtigheidssensor (edit: gecombineerd met bewegingsensor dus)? Al werkt dat misschien niet voor het bad. Misschien kun je daarvoor nog een Aqara watersensor gebruiken die je ergens in het bad hangt. Maar is wel een houtje-touwtje oplossing.
Ja luchtvochtigheid ga ik gebruiken, heb 2 sensoren (tado en xiaomi in debadkamer). Ik ga binnenkort eerst mn mechanische ventilatie slim maken en dan kijk ik wel even verder.

Deursensoren werken hiervoor niet helemaal lekker, vooral de douchedeur laten we altijd op een kier staan, want als die te lang dicht zit, dan is hij heel moeilijk open te krijgen. Ik denk dat ik voor eerst 1 motion sensor doe alleen voor snachts, als we er ff uit moeten dat het lampje gedimd aangaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

water_escape schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:29:
[...]

de type: 'custom:fold-entity-row'
water_escape schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:15:

[Afbeelding]
Mooie achtergrond :Y :*) Mijn card met fold entity ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dLxy8QKi_8Ohf4f4L2nzknwt6A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PCD3FA8JfUcYSfUxpTGehU3T.png?f=user_large

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
entities:
  - entities:
      - entity: light.woonkamer_hoek_lamp
        hide_when_off: true
        name: Lampje
      - entity: light.woonkamer_staande_lamp
        icon: 'mdi:floor-lamp'
        name: Staande Lamp
      - entity: light.woonkamer_bol_lamp
        icon: 'mdi:lightbulb-outline'
        name: Bol Lamp
      - entity: light.woonkamer_hanglamp
        icon: 'mdi:death-star'
        name: Hanglamp
      - entity: switch.woonkamer_sfeerhaard
        icon: 'mdi:fire'
        name: Haard
      - entity: light.woonkamer
        icon: 'mdi:google-circles-extended'
        name: Alle lampen woonkamer
    head:
      label: Woonkamer
      title: Verlichting
    padding: 20
  - entities:
      - entity: light.slaapkamer_plafond
        name: Slaapkamer Plafond
      - entity: switch.slaapkamer_raam_lampje
        name: Slaapkamer Raam
      - entity: light.slaapkamer_thomas_plafond
        name: Thomas Plafond
      - entity: switch.thomas_bedlamp
        icon: 'mdi:ghost'
        name: Thomas Bed
      - entity: light.slaapkamer_sofie_plafond
        name: Sofie Plafond
      - entity: light.slaapkamer_sofie_bedlamp
        name: Sofie Bed
    head:
      label: Eerste etage
  - entities:
      - entity: light.voortuin_ledstrip
        icon: 'mdi:led-strip'
        name: Ledstrip
      - entity: light.voortuin_buitenlamp
        icon: 'mdi:lighthouse'
        name: Buitenlamp
    head:
      label: Voortuin
  - entities:
      - entity: light.zolder_bureaulamp
        name: Bureaulamp
      - entity: light.zolder_hoeklamp
        name: Hoeklampje
      - entity: light.zolder_ledstrip
      - entity: group.zolder
        icon: 'mdi:space-invaders'
        name: Alle lampen zolder
    head:
      label: Zolder
    style: |
      ha-card {
      border-radius: 8px;
    styles:
      name:
        - color: '#cccccc'
        - font-size: 22px
        - font-weight: bold
show_header_toggle: false
  ha-card {
  color: #ffffff;
  font-size: 16px;
type: entities

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
golles schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ja luchtvochtigheid ga ik gebruiken, heb 2 sensoren (tado en xiaomi in debadkamer). Ik ga binnenkort eerst mn mechanische ventilatie slim maken en dan kijk ik wel even verder.

Deursensoren werken hiervoor niet helemaal lekker, vooral de douchedeur laten we altijd op een kier staan, want als die te lang dicht zit, dan is hij heel moeilijk open te krijgen. Ik denk dat ik voor eerst 1 motion sensor doe alleen voor snachts, als we er ff uit moeten dat het lampje gedimd aangaat.
Het probleem met deuren op een kier hebben, dat hebben wij hier ook overal. Dat maakt bewegingssensoren zoveel meer betrouwbaarder in onze situatie.

De qara motion sensors hebben trouwens een enorm breed bereik, wellicht is dat iets voor in de badkamer? En je kunt natuurlijk wel een extra verificatie doen met een deursensor en motion sensor.

Ik zal straks nog wel iets delen hoe wij hier een extra virificatie doen nu met de overloop bewegingssensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
haha ;). wederom dank.

Ik ben toevallig met je personen card bezig, maar ik mis de icons (en de link werkt niet meer)
Zou je die nogmaals kunnen delen aub?

p.s en de icoontje die je bij de lampen hebt staan..waar komen die vandaan? ;)
Meelobee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:20:
[...]

[...]

Mooie achtergrond :Y :*) Mijn card met fold entity ziet er zo uit:

[Afbeelding]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
entities:
  - entities:
      - entity: light.woonkamer_hoek_lamp
        name: Lampje
      - entity: light.woonkamer_staande_lamp
        icon: 'mdi:floor-lamp'
        name: Staande Lamp
      - entity: light.woonkamer_bol_lamp
        icon: 'mdi:lightbulb-outline'
        name: Bol Lamp
      - entity: light.woonkamer_hanglamp
        icon: 'mdi:death-star'
        name: Hanglamp
      - entity: switch.woonkamer_sfeerhaard
        icon: 'mdi:fire'
        name: Haard
      - entity: light.woonkamer
        icon: 'mdi:google-circles-extended'
        name: Alle lampen woonkamer
    head:
      label: Woonkamer
      title: Verlichting
  - entities:
      - entity: light.slaapkamer_plafond
        name: Slaapkamer Plafond
      - entity: switch.slaapkamer_raam_lampje
        name: Slaapkamer Raam
      - entity: light.slaapkamer_thomas_plafond
        name: Thomas Plafond
      - entity: switch.thomas_bedlamp
        icon: 'mdi:ghost'
        name: Thomas Bed
      - entity: light.slaapkamer_sofie_plafond
        name: Sofie Plafond
      - entity: light.slaapkamer_sofie_bedlamp
        name: Sofie Bed
    head:
      label: Eerste etage
  - entities:
      - entity: light.voortuin_ledstrip
      - entity: light.voortuin_buitenlamp
        icon: 'mdi:lighthouse'
        name: Buitenlamp
    head:
      label: Voortuin
  - entities:
      - entity: light.zolder_bureaulamp
        name: Bureaulamp
      - entity: light.zolder_hoeklamp
        name: Hoeklampje
      - entity: light.zolder_ledstrip
      - entity: group.zolder
        icon: 'mdi:space-invaders'
        name: Alle lampen zolder
    head:
      label: Zolder
      ha-card {
    styles:
      name:
        - color: '#cccccc'
        - font-size: 22px
        - font-weight: bold
show_header_toggle: false
  ha-card {
  color: #ffffff;
  font-size: 16px;
type: entities

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

water_escape schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:31:
haha ;). wederom dank.

Ik ben toevallig met je personen card bezig, maar ik mis de icons (en de link werkt niet meer)
Zou je die nogmaals kunnen delen aub?

p.s en de icoontje die je bij de lampen hebt staan..waar komen die vandaan? ;)

[...]
De icons voor de personen card staan hier: https://filebin.net/0b43t9j4qqgp2jqk

De icons bij de lampen zijn standaard mdi icons, https://cdn.materialdesignicons.com/4.7.95/

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Meelobee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:46:
[...]

De icons voor de personen card staan hier: https://filebin.net/0b43t9j4qqgp2jqk

De icons bij de lampen zijn standaard mdi icons, https://cdn.materialdesignicons.com/4.7.95/
Merci. de MDI werken dus al standaard bedoel je? Of moet ik toch iets installen in HA? (zie NPM install actie staan, maar die kan ik niet doen geloof ik)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
water_escape schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:59:
[...]

Merci. de MDI werken dus al standaard bedoel je? Of moet ik toch iets installen in HA? (zie NPM install actie staan, maar die kan ik niet doen geloof ik)
mdi icons zijn standaard beschikbaar in HA, daar hoef je niets extra's voor de installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
water_escape schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:59:
[...]

Bij de meeste cards werkt dit in de config:

icon: mdi:voorbeeld

(bij de website is de schrijfwijze: mdi-voorbeeld, HA alleen mdi:voorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!
golles schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:00:
[...]

Ben wel benieuwd hoe je je MV gaat automatiseren. Hou je ons op de hoogte? ;)
Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.