Martinusz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:14:
[...]
Dit vind ik altijd van die prietpraat, alsof ze gemotiveerd moeten/kunnen worden voor een wedstrijd door een trainer. Alsof ze zelf niet graag met 4-0 de rust in gaan, alsof ze bewust kans missen en denken naja het zal allemaal wel. Of met een andere trainer wel ineens die kansen afmaken.
Je hebt te maken met vorm van spelers en een elftal in het geheel en dit jaar een heel druk schema en dan ook nog lege tribunes met 0 sfeer in stadions. Deze maand en komende maand ook heb je gewoon iedere 3/4 dagen wedstrijden, dat betekent dat je qua trainingen bijna alleen maar herstel training kan doen tussen de wedstrijden.
Kortom ik vind het niet zo gek als het niet altijd lukt zoals je wilt, dat zie je bij heel veel teams nu. Zolang de kansen er altijd nog in meervoud zijn en de punten nog steeds binnen stromen, doe je het gewoon goed gezien de omstandigheden.
Ik had de maand januari beetje somber ingezien, maar de resultaten zijn beter dan verwacht tot nu toe. Enige echte slechte wedstrijd tegen Feyenoord, tegen Twente, Fortuna en Willem II wordt er slecht met de kansen omgegaan, maar wel gewonnen ondanks dat vele missen.
Maar alle clubs hebben hetzelfde programma gehad (behalve voor de winterstop, toen had je alleen Ajax/ AZ/ PSV en Fyenoord, die ook Europees speelden). Ik geloof er niet in dat het vermoeidheid is, maar wel voor een deel vorm en ook denk toch wel supporters die node gemist worden.
Een aantal spelers heeft best wel 'rust' gehad en lang niet alles gespeeld, maar oogt wel vermoeid. Een Haller valt mij eerlijk gezegd toch wel tegen, is geen echte Ajax spits, maar ik zie hem vooral gebruikt worden met lange ballen ipv (zoals met een Tadic in de punt) voetballend, het spelletje dat Ajax het liefst speelt.
In mijn optiek zijn er dan ook een aantal zaken aan de hand en is het een combinatie van Vorm, Inzet, Speelwijze (de tactische keuzes zijn af en toe echt om te huilen) waardoor het niet loopt. Ik vind dat er maar weinig beleving in de groep zit, het lijken allemaal 'verplichte potjes' te zijn, waar ze geen zin in hebben. Daarbij zijn verschillende spelers hopeloos uit vorm, Antony komt bijna geen pion voorbij, Tadic doet ook maar weinig goed en loopt er heel chagrijnig bij vaak en zo kan ik nog wel meer opnoemen.
DeKever schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:17:
[...]
Volgens mij heeft Ajax deze maand ook het nodige geluk gehad. Tegen PSV, tegen Feijenoord, gisteren tegen Willem 2. Potjes die zomaar anders hadden kunnen aflopen. In die zin is het huidige gat geflatteerd.
Mee eens, kijkend naar de stand (en de punten deze maand) zou je verwachten dat het allemaal eenvoudig is gegaan, maar hemel, wat zijn ze een paar keer met de hakken over de sloot goed weg gekomen. Uiteindelijk wint gewoon diegene met de meeste doelpunten en wordt degene met de meeste punten kampioen, maar dit seizoen is het wel echt kampioen van de armoe vind ik. Er zijn maar weinig leuke wedstrijden te vinden van Ajax, maar ook van de andere teams. Vitesse vind ik momenteel wel erg leuk spelen, AZ en PSV bij vlagen, en Feyenoord meestal erg zwak, met soms een uitschieter naar boven.
Kijkend naar de stand kan je zeggen 'Ajax fluitend kampioen', maar kijkend naar de wedstrijden en het spel, is het allesbehalve fluitend.
LZ86 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:19:
Nou, Januari zit er bijna op.
Ajax lijkt de lachende winnaar te worden van die toppermaand.
Ik vraag me wel af, na alle potjes te hebben gezien, of dat nou echt aan Ajax ligt of eerder aan de rest.
Ajax is voor hun doen erg matig aan het spelen, maar wel stabiel.
De concurrenten zijn echt bizar slecht bezig. Van AZ weet je dat ze zo wisselend zijn als de pest, PSV valt me erg tegen en Feyenoord......tja.....
Als er een tijd was om Ajax het vuur aan de schenen te leggen en ze het oprecht moeilijk te maken is het nu. Maar er komt veel te weinig uit de concurrenten met op de meest bizarre manieren dom puntverlies.
Dit dus, zie mijn reactie hierboven. In mijn optiek echt kampioen van de armoe.
Han schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Precies dat, en het had voor het zelfde geld andersom kunnen zijn
Ergo is dat alle 'top' ploegen niet in staat zijn enkele wedstrijden achter elkaar 90 minuten lang een goede pot voetbal op de mat te leggen. Voorlopig is Ajax de ploeg die er toch de meeste punten uit weet te slepen en zodoende de voorsprong weet te behouden. Maar gezien het spel kan dat zo maar verdampen wanneer het kwartje net de andere kant op valt. Vanuit Ajax perspectief is het enige lichtpuntje op dit moment dat, ondanks blessures, het drukke schema en wisselende samenstellingen het hoogst haalbare rendement behaalt wordt. Maar het blijft een dubbeltje op z'n kant en het vooruitzicht naar een fitte selectie geeft enige hoop

Euh, behalve Kudus momenteel, wat ontbreekt er dan in de selectie? Of bedoel je dat Neres nog niet 100% fit is, want verder voetballen ze volgens mij wel met een vrij fitte selectie. Pas op dat je/ we niet te veel verwachten van Kudus, want die kan in zijn eentje ook niet alles oplossen.
In mijn optiek:
- Zwakste linie is achterin, (vooral centraal)
- Middenveld klopt iets niet helemaal, staat verder redelijk tot goed, maar de samenwerking is (verre van) niet optimaal.
- In de aanval zijn veel spelers uit vorm, daar loopt het ook nog niet erg soepel, weinig overtuiging.
[
Voor 14% gewijzigd door
jbdeiman op 29-01-2021 11:53
]