Particuliere EV subsidie (SEPP)

Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vast, dat zijn de mensen die het hebben opgespaard en nu kopen. Niets mis mee, maar de mensen die nu nog twijfelen zullen dus niet kopen. Sterker nog, juist vanwege de onzekerheid of je met de lotterij wel of niet mee kan doen werkt het averechts.

Dit is vaker te zien geweest met beperkte subsidies zoals bv bij zonnepanelen 10 jaar terug. Het lijkt leuk voor de kopers, maar uiteindelijk heb je aanzienlijk meer niet-kopers of mensen die verwachten dat er subsidie komt en de aankoop dus uitstellen.

Niet ten nadele van de EV-kopers en ik gun ze prima dat geld, maar de rijksoverheid mag iets beter hiermee overweg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:37
@Delerium eens, uiteindelijk schiet het zijn doel, verduurzamen van het wagenpark, voorbij. Ik had zelf geluk en heb op de dag voor dat de pot leeg was (op de dinsdag dus) nog een aanvraag kunnen indienen. had ik op dit moment voor de keuze gestaan had ik het niet gedaan en was ik mijn diesel blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borisbaas
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-07-2022
Delerium schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:16:
Vast, dat zijn de mensen die het hebben opgespaard en nu kopen. Niets mis mee, maar de mensen die nu nog twijfelen zullen dus niet kopen. Sterker nog, juist vanwege de onzekerheid of je met de lotterij wel of niet mee kan doen werkt het averechts.
Helemaal mee eens. Vermoedelijk ga ik aan het einde van het jaar me ook orienteren op een andere auto. Als dan de subsidie nog zeker beschikbaar zou zijn zou een EV een serieuze optie zijn. Nu dus niet. Sterker nog; nu dus nog minder dan als er uberhaubt geen subsidie was geweest. Ik wil echt niet in een loterij uitkomen voor 4000 euro.

En inderdaad mag je best je vraagtekens hebben bij de effectiviteit van deze maatregel. Misschien heb je in totaal 1000 twijfelaars over de streep getrokken, de rest is reguliere verkoop. En ik denk dus dat nu de verkoop totaal instort vanwege de onduidelijkheid van de subsidie. En als je ziet hoeveel er wordt gegund aan de zakelijke EV rijder (14% bruto op de catalogusprijs PER JAAR over de eerste 45K) .....de verhouding is zoek en dat is dus één van de redenen dat de maatregel niet effectief is.

Symboolpolitiek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-08-2024
borisbaas schreef op maandag 13 juli 2020 @ 14:17:
[...]

Helemaal mee eens. Vermoedelijk ga ik aan het einde van het jaar me ook orienteren op een andere auto. Als dan de subsidie nog zeker beschikbaar zou zijn zou een EV een serieuze optie zijn. Nu dus niet. Sterker nog; nu dus nog minder dan als er uberhaubt geen subsidie was geweest. Ik wil echt niet in een loterij uitkomen voor 4000 euro.

En inderdaad mag je best je vraagtekens hebben bij de effectiviteit van deze maatregel. Misschien heb je in totaal 1000 twijfelaars over de streep getrokken, de rest is reguliere verkoop. En ik denk dus dat nu de verkoop totaal instort vanwege de onduidelijkheid van de subsidie. En als je ziet hoeveel er wordt gegund aan de zakelijke EV rijder (14% bruto op de catalogusprijs PER JAAR, zonder cap) .....de verhouding is zoek en dat is dus één van de redenen dat de maatregel niet effectief is.

Symboolpolitiek 8)7
Heeft er wellicht ook mee te maken dat bijtelling op lease gederfde baten zijn en dit daadwerkelijk geld kost. Maar de verhouding is wel wat zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 17:29

greatgonzo

schit-te-rend!

nog eens op de SEPP site gekeken, het budget is in 2021 27,9 miljoen. Ik ga er maar voor het gemak van uit dat het 17,9 miljoen wordt voor nieuw, en 10 voor 2e hands.

Ik geloof het gewoon niet dat er in 3 dagen tijd bijna 5000 auto's verkocht zijn, terwijl het er nu gemiddeld 800 per maand waren.. dat kan haast niet kloppen

of ben ik te naïef?

[ Voor 3% gewijzigd door greatgonzo op 13-07-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-05-2023
greatgonzo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:27:
nog eens op de SEPP site gekeken, het budget is in 2021 27,9 miljoen. Ik ga er maar voor het gemak van uit dat het 17,9 miljoen wordt voor nieuw, en 10 voor 2e hands.

Ik geloof het gewoon niet dat er in 3 dagen tijd bijna 5000 auto's verkocht zijn, terwijl het er nu gemiddeld 800 per maand waren.. dat kan haast niet kloppen

of ben ik te naïef?
Uit de Staatscourant:

2. De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:

a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;

b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:54
greatgonzo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:27:

of ben ik te naïef?
Ik heb geen idee hoeveel dat er gereserveerd zijn en nog moeten worden uitgeleverd maar kijkend naar de RDW database zijn er van 4 juni t/m heden 1997 kentekens geregistreerd en dus uitgeleverd die voldoen aan de voorwaarden.

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:21
Jorco schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:41:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel dat er gereserveerd zijn en nog moeten worden uitgeleverd maar kijkend naar de RDW database zijn er van 4 juni t/m heden 1997 kentekens geregistreerd en dus uitgeleverd die voldoen aan de voorwaarden.
Je kunt op basis van de RDW database niet zeggen of deze leveringen voldoen aan de voorwaarden. Als het contract van voor 4 juni is dan voldoet dat niet aan de voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Laatst online: 17:29

greatgonzo

schit-te-rend!

Rvo gebeld.. Budget 2021 nog niet op.. 2020 staan zelfs nog enkele open, die mogelijk niet aan de voorwaarden voldoen..

Mijn vraag was of ze misschien alle aanvragen willen publiceren, zodat voor ons duidelijk wordt wanneer 2021 op raakt.
Die info houden ze intern wel bij. Dit nam ze mee, denken ze over na.

O ja.. En ze gaf aan dat je 18 maanden hebt dat er tussen uitkering en contract tekenen mag zitten.. Zodoende zou je nu zelfs nog in aanmerking komen voor de subsidie van 2022

[ Voor 22% gewijzigd door greatgonzo op 13-07-2020 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
greatgonzo schreef op maandag 13 juli 2020 @ 18:52:
Rvo gebeld.. Budget 2021 nog niet op.. 2020 staan zelfs nog enkele open, die mogelijk niet aan de voorwaarden voldoen..

Mijn vraag was of ze misschien alle aanvragen willen publiceren, zodat voor ons duidelijk wordt wanneer 2021 op raakt.
Die info houden ze intern wel bij. Dit nam ze mee, denken ze over na.

O ja.. En ze gaf aan dat je 18 maanden hebt dat er tussen uitkering en contract tekenen mag zitten.. Zodoende zou je nu zelfs nog in aanmerking komen voor de subsidie van 2022
Dat klopt niet. Zoals het RVO zegt
Heeft uw nieuwe auto nog geen kenteken op uw naam? Of is de auto nog niet geleverd? Dan vraagt u subsidie aan in 2 stappen:

Na ondertekening van de leaseovereenkomst dient u binnen 60 dagen uw subsidieaanvraag in.
U vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op uw naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.
Dat 2020 nog openstaat heeft ook te maken met hoop auto’s die nog niet op kenteken staan. Heb het gevoel dat ze nu eerst alles afhandelen wat wel op kenteken staat

[ Voor 29% gewijzigd door TomK85 op 14-07-2020 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
Speaking of the devil. Als ik in de omgeving kijk van de RVO waar je de aanvraag doet, zie ik zojuist de toekenning staan 🥳🥳🥳. Nu hopen dat ie snel op kenteken komt zodat ik kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
TomK85 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:23:
Speaking of the devil. Als ik in de omgeving kijk van de RVO waar je de aanvraag doet, zie ik zojuist de toekenning staan 🥳🥳🥳. Nu hopen dat ie snel op kenteken komt zodat ik kan rijden.
Hier ook! Binnen een week na de aanvraag, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hsslt
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 02-06-2024
TomK85 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 00:23:
Hier ook. Wat wel grappig is dat het merk en model bij mij nog niet ingevuld zijn in de toekenning, terwijl ik die wel ingevuld heb bij mijn aanvraag. Is dat bij jullie ook zo?

En volgens de brief zou ik de eerste termijn van 83,49 al binnen een week uitgekeerd krijgen. Maar ik neem aan dat dat pas gedaan wordt als de auto daadwerkelijk op kenteken staat en alles klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko.me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01-2024
Ik heb ook een brief en nu schrijft men: vaststellingsverzoek indienen

alleen, waar doe je dat? Ik zie dat dus nergens!

Bekijk mijn site: Remko.me

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
Ik heb (sinds vandaag?) ook een besluit tot subsidieverlening in dat online portal staan. Mijn auto staat inmiddels op kenteken (gebruikt heeft minder levertijd ;) ) maar er is dus nog geen mogelijkheid om de subsidievaststelling daadwerkelijk aan te vragen.
Ik heb gebeld met de RVO: ze verwachten dat dat ergens volgende week online komt. Dat zou dan bij de aanvraag als optie komen te staan. Ik kreeg tegelijkertijd wel het verzoek om als dat volgende week nog niet beschikbaar is een mailtje te sturen, dus ik weet niet hoeveel vertrouwen ik daarin moet hebben. Maar goed er zit vooruitgang in de zaak

</signature>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CopyCatz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:50
Remko.me schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:45:
Ik heb ook een brief en nu schrijft men: vaststellingsverzoek indienen

alleen, waar doe je dat? Ik zie dat dus nergens!
Formulier komt eind deze/begin volgende week online zei men hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:10
Volgens de PostNL app ga ik vandaag een brief van de RVO krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
weertenaar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:03:
Volgens de PostNL app ga ik vandaag een brief van de RVO krijgen :)
Ik zie een standaard overheidsenvelop op de foto, kan net zo goed weer een bekeuring zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
hsslt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Hier ook. Wat wel grappig is dat het merk en model bij mij nog niet ingevuld zijn in de toekenning, terwijl ik die wel ingevuld heb bij mijn aanvraag. Is dat bij jullie ook zo?

En volgens de brief zou ik de eerste termijn van 83,49 al binnen een week uitgekeerd krijgen. Maar ik neem aan dat dat pas gedaan wordt als de auto daadwerkelijk op kenteken staat en alles klopt.
Bij mij staat er gewoon ‘Volkswagen eGolf’. Staat ook duidelijk dat zodra ik t kenteken heb, ik dit opnieuw moet invoeren samen met rekeningnummer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomK85
CopyCatz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Ik zie een standaard overheidsenvelop op de foto, kan net zo goed weer een bekeuring zijn ;)
Die komen uit Leeuwarden, niet uit Zwolle ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
hsslt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:15:
[...]

Bij mij staat er gewoon merk en model ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlvnc
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-12-2024
Hier ook de toekenning ontvangen. Model staat hier ook ingevuld, verschilt overigens wel van de aanvraag. Aanvraag staat op e-Golf, toekenning staat op Golf en type electric :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weertenaar
CopyCatz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:11:
[...]

Dat was ook mijn eerste gedachte :D ....maar antwoordnummer is van RVO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Ik heb een nieuwe elektrische auto gekocht en daarvoor subsidie aangevraagd. Vandaag heb ik het Besluit tot subsidieverlening mogen ontvangen. So far, so good. Maar nu de volgende stap.

Dit is wat er in de brief staat:
Vaststelling en uitbetaling van de subsidie
Als u het voertuig geleverd heeft gekregen en op uw naam heeft geregistreerd in het kentekenregister (RDW) moet u een vaststellingsverzoek indienen. Als uw vaststellingsverzoek wordt goedgekeurd en het voertuig voldoet aan de gestelde voorwaarden uit de SEPP krijgt u het subsidiebedrag uitbetaald.

Helaas heb ik het vaststellingsverzoek niet kunnen vinden. Ik heb daarom met de RVO gebeld; het gesprek duurde bijna 30 minuten. Resultaat: ik wordt binnen 5 werkdagen teruggebeld.

Daarom ook hier maar even de vraag of iemand weet waar je dit vaststellingsverzoek kunt vinden. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:13
Ik heb de brief ook ontvangen. Je moet dat vaststellingsverzoek ook niet vinden, maar zelf indienen.

Ik neem aan dat dat (binnenkort) kan waar je ook de status van je aanvraag kon/kan zien.

[ Voor 28% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-07-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@CopyCatz Ik heb gewoon find backwards gedaan en jij was de eerste die ik tegen kwam met het antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunib
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:42
Nou ik heb de brief ook binnen! Ook op 1 juli ingediend (zoals veel mensen hier), zonder dat het kenteken bekend was. Ook ik heb de auto (MG ZS) ondertussen binnen. :9

Wel heel erg vreemd hoor, dat ze een brief sturen met het verzoek tot vervolgactie (vaststellingsverzoek indienen). En dat dit dan vervolgens nog niet kan. Ik zie het in elk geval nergens in het portaal en ga er op af wat anderen hier boven mij schrijven.

Maar goed, ik mag niet klagen. Want ik heb een brief waarin staat: "Ik heb besloten u subsidie te verlenen" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loevestein
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-06 14:19
Ik heb ook de bevestiging van de subsidie in eLoket kunnen vinden. Daar staat een Word document.
Aanvraag was van 7 juli, dus ik was net op tijd :) - nummer 3085.

Het is een Private Lease en het duurt nog wel even voordat ik de auto krijg, maar dit is fantastisch *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
loevestein schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:24:
Ik heb ook de bevestiging van de subsidie in eLoket kunnen vinden. Daar staat een Word document.
Aanvraag was van 7 juli, dus ik was net op tijd :) - nummer 3085.

Het is een Private Lease en het duurt nog wel even voordat ik de auto krijg, maar dit is fantastisch *O*
Niet schrikken als het document uit zichzelf verdwijnt; je krijgt hem ook in hardcopy toegestuurd, maar apart is het wel. Daarna is in het loket alleen nog je aanvraag van 7 juli zichtbaar. Zo is het tenminste bij mij en anderen gegaan.

[ Voor 3% gewijzigd door jawealm op 15-07-2020 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loevestein
Ik heb het document direct op de PC bewaard. Vind het altijd wel fijn om dingen digitaal te hebben. Maar het is fijn om al een uitspraak te hebben voordat ik de brief via de post binnen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopyCatz
loevestein schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:07:
Ik heb het document direct op de PC bewaard. Vind het altijd wel fijn om dingen digitaal te hebben. Maar het is fijn om al een uitspraak te hebben voordat ik de brief via de post binnen heb.
Ik zie dat mijn subsidie aanvraag voor zonnepanelen uit 2013 ook nog in mijn RVO omgeving staat, dus in principe zijn ze daar ook best goed in het digitaal bewaren van documenten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerbennn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 17:42
Ik heb een knopje voor de vervolgaanvraag *O*

</signature>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjb033
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:08
Als je op je aanvraag klikt, zie je rechts boven een button "uitbetalen" en word het vaststellings formulier geladen. Net gedaan. Kenteken stond al netjes ingevuld. Binnen 5 minuten klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jolandacb
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Subsidie aanvraag 3 juli ingediend en ik zie nu dat gisteren, 14 juli, de brief in het e-loket van RVO is gezet dat de subsidie is toegekend.
Fijn om te weten.
Nu nog wachten op de auto. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Delerium schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:36:
[...]

Helemaal niets.

Dat de pot nu leeg is en de aanvragen van nu voor volgend jaar ingezet kunnen worden maakt dat de pot van volgend jaar ook leeg is. Met een beetje pech het jaar daarop een lotterij.

[...]
Volgens de volgende tweet zit de pot van volgend jaar nog vol ;)

[Twitter: https://twitter.com/ra1nkingnl/status/1281108348637593605]
edit: informatie in deze tweet is onjuist.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 15-07-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
Cheesy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:07:
[...]

[Twitter]
maar dit betekent dat iemand het hele jaar moet afwachten? of zoveel eerder als de pot leeg is? dan zou ik idd wachten tot november dan heb je een grotere kans dan hem nu af te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
wjb033 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:47:
Als je op je aanvraag klikt, zie je rechts boven een button "uitbetalen" en word het vaststellings formulier geladen. Net gedaan. Kenteken stond al netjes ingevuld. Binnen 5 minuten klaar.
Binnen 5 minuten klaar? Ik dus niet.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk8ghMTGYhGG1wd0lfO5pwEeq8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YEhse2qf1RiqmLF31ogJSSU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 17:24
Cheesy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:07:
[...]

[Twitter]
Is niet conform de publicatie in de staatscourant, artikel 1.8:
De aanvragen die worden doorgeschoven naar 1 januari van het nieuwe kalenderjaar worden in volgorde van het tijdstip van de feitelijke ontvangst afgehandeld.
Hier is de toezegging sinds 13 juli binnen. Nu wachten op de auto. Maar dat duurt nog wel tot september minimaal. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ophidian op 15-07-2020 13:13 ]

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
jawealm schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:08:
[...]

Binnen 5 minuten klaar? Ik dus niet.....
[Afbeelding]
Uiteindelijk is het toch gelukt; maar dus niet bij iedereen zo smooth als je zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-09 23:13
Beste forumleden, ik heb een vraag. Als ik volgende week een koopcontract sluit voor een ev kan ik dan al de subsidie aanvragen? Immers ik lees: "De datum waarop de koop- of leaseovereenkomst is gesloten is dus leidend". Maar als je aanvraagt moet je het kenteken opgeven, en dat is op dat moment nog niet in je bezit. Of geef je dit pas door als je bijv. de auto in oktober aanstaande ontvangt.
Alvast dank voor de reactie(s).

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjors81
https://www.rtlnieuws.nl/...leasen-duitsland-subsidie

Dat is wel even andere koek zeg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:02
Vaststelling en uitbetaling van de subsidie
Als u het voertuig geleverd heeft gekregen en op uw naam heeft geregistreerd in het kentekenregister (RDW) moet u een vaststellingsverzoek indienen. Als uw vaststellingsverzoek wordt goedgekeurd en het voertuig voldoet aan de gestelde voorwaarden uit de SEPP krijgt u het subsidiebedrag uitbetaald.
Voor ons een E-Soul private lease via ANWB. Ik ben in discussie met de ANWB. Volgens de helpdesk daar komt de auto niet op mijn naam in het kentekenregister (maar op naam van Leaseplan).

Tot nu toe praten de helpdesk en ik langs elkaar heen, zonder dat er echt iets duidelijk wordt. Termen als Dus dan zou je verwachten dat het goed komt. geeft niet al te veel vertrouwen.

Heeft iemand hier al een vergelijkbaar probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwinio
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 09:09
Bij mij is het allemaal ruk.
Had een aanvraag gedaan om 9:06 met volgnummer 46. Vond het raar dat ik geen overeenkomst als bijlage kon toevoegen, heb ik daarover gebeld en zij raade mij aan een nieuwe aanvraag te doen en een mail te sturen zodat ze dit zouden samenvoegen oid. Uitgebreide mail gestuurd, kreeg ik een brief terug met 1 regel: wij hebben uw aanvraag op uw verzoek ingetrokken. Dat ging dus over de aanvraag met volgnummer 46. De tweede aanvraag met volgnummer 874 heb ik nog altijd geen bericht van gehad en lees nu dat andere mensen bevestiging hebben gekregen of zelfs al geld hebben ontvangen. Ik ben dus bang dat mijn tweede aanvraag niet in behandeling wordt genomen omdat je er maar één per BSN nummer mag doen.

Later kwam ik er inderdaad achter dat die bijlage steekproefsgewijs werd gevraagd, dus die tweede aanvraag had helemaal niet gehoeven. Dat die muts dat aan de telefoon ook niet weet... Daarom zit ze daar toch. Zit nu in grote onzekerheid of ik mijn subsidie wel (dit jaar) krijg. Zit mij helemaal niet lekker.

Meerdere keren over gebeld maar kom steeds terug bij dat goedkope callcenter van ze, die mij alleen kunnen vertellen dat zij wel denken dat het goed komt. En ze hebben vrijdag een terugbelverzoek in het systeem gezet, maar niks meer gehoord.

[ Voor 10% gewijzigd door Rwinio op 16-07-2020 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:01
Rwinio schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:00:
Had een aanvraag gedaan om 9:06 met volgnummer 46. Vond het raar dat ik geen overeenkomst als bijlage kon toevoegen, heb ik daarover gebeld en zij raade mij aan een nieuwe aanvraag te doen en een mail te sturen zodat ze dit zouden samenvoegen oid. Uitgebreide mail gestuurd, kreeg ik een brief terug met 1 regel: wij hebben uw aanvraag op uw verzoek ingetrokken. Dat ging dus over de aanvraag met volgnummer 46. De tweede aanvraag met volgnummer 874 heb ik nog altijd geen bericht van gehad en lees nu dat andere mensen bevestiging hebben gekregen of zelfs al geld hebben ontvangen. Ik ben dus bang dat mijn tweede aanvraag niet in behandeling wordt genomen omdat je er maar één per BSN nummer mag doen.

Later kwam ik er inderdaad achter dat die bijlage steekproefsgewijs werd gevraagd, dus die tweede aanvraag had helemaal niet gehoeven. Dat die muts dat aan de telefoon ook niet weet... Daarom zit ze daar toch. Zit nu in grote onzekerheid of ik mijn subsidie wel (dit jaar) krijg. Zit mij helemaal niet lekker.

Meerdere keren over gebeld maar kom steeds terug bij dat goedkope callcenter van ze, die mij alleen kunnen vertellen dat zij wel denken dat het goed komt. En ze hebben vrijdag een terugbelverzoek in het systeem gezet, maar niks meer gehoord.
Ik heb er om die reden toen ook 2 gedaan. Later gemaild dat ze er een konden sluiten.

Echter staan ze beide nog open en ook nog geen goedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loevestein
ejdvandenberg schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:33:
[...]

Voor ons een E-Soul private lease via ANWB. Ik ben in discussie met de ANWB. Volgens de helpdesk daar komt de auto niet op mijn naam in het kentekenregister (maar op naam van Leaseplan).

Tot nu toe praten de helpdesk en ik langs elkaar heen, zonder dat er echt iets duidelijk wordt. Termen als Dus dan zou je verwachten dat het goed komt. geeft niet al te veel vertrouwen.

Heeft iemand hier al een vergelijkbaar probleem opgelost?
Ik heb een Kona Fashion besteld via ANWB. Ik heb dezelfde vraag gesteld en ik kreeg te horen dat de auto wel op jouw naam komt maar dat je geen eigenaar word. Ik heb de subsidie aangevraagd en ik heb de bevestiging binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Laatst online: 16:02
loevestein schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:29:
[...]

Ik heb een Kona Fashion besteld via ANWB. Ik heb dezelfde vraag gesteld en ik kreeg te horen dat de auto wel op jouw naam komt maar dat je geen eigenaar word. Ik heb de subsidie aangevraagd en ik heb de bevestiging binnen.
Mooi, dan ga ik er vanuit dat de medewerker van de whatsapp helpdesk heeft zitten tukken.
Fase 1 van de subsidieaanvraag, waar je de bevestiging van krijgt is niet het probleem voor mij. Ik zie in mijn E-loket de brief inmiddels ook.
Het ging me meer om de volgende passage die tijdens de 'vaststelling' gecontroleerd wordt:
Aan de subsidie zijn de volgende verplichtingen verbonden:
a) U zorgt dat de bovengenoemde personenauto vanaf de datum van de eerste inschrijving en tenaamstelling, gedurende vier jaar ononderbroken in het kentekenregister (RDW) op uw naam is gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Bij mij in de brief staat 3 jaar, bij meerdere dit ook? :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:14:
Bij mij in de brief staat 3 jaar, bij meerdere dit ook? :+
3 jaar is bij koop, 4 jaar is bij private lease. Staat ook zo op de website van RVO en in de Staatscourant,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwinio
1993jjohan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 05:32:
[...]

Ik heb er om die reden toen ook 2 gedaan. Later gemaild dat ze er een konden sluiten.

Goed om te weten dat ik niet de enige ben in deze situatie. Alles wat mis kon gaan is ook wel zo'n beetje misgegaan, laadpaal aangevraagd en die waren ze van plan om een blok verder te plaatsen (inmiddels door een meelevende ambtenaar vd gemeente gecorrigeerd in mijn voordeel), subsidie aanvraag ondanks goede voorbereiding in de soep gelopen en de auto besteld bij van Mossel (die verhalen kennen de meeste hier inmiddels wel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rwinio
@1993jjohan

Het lijkt wel alsof de RVO het callcenter van Telfort heeft ingehuurd, ze weten nergens vanaf. Dit kreeg ik als reactie op mijn vraag hoe het nu verder gaat met mijn aanvraag met volgnummer 874 die nog altijd niet in behandeling is genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtuBUm5aUjjRDwYF-qymBimJrvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0hC2MmEvmfC1KlLHeolWicMX.jpg?f=user_large

Hier schrok ik nogal van dus weer gebeld met 0880424747, gelukkig dit keer geen terugbelverzoek maar direct doorgeschakeld met een "echte" RVO medewerker. Keurig te woord gestaan en bevestiging gekregen dat, indien mijn aanvraag compleet is hij gewoon nog dit jaar (wss nog deze maand als ik mijn kenteken snel krijg) uitbetaald wordt. Kort stukje uit de mail waarin hij ons telefoongesprek bevestigt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJkd-atBijJqlpaLkNCSUxtSjLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6mlXkb2bT4u52h0bwX9bUmIz.jpg?f=user_large

Kan ik vanavond weer rustig slapen. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
BarremansNL schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:31:
[...]

3 jaar is bij koop, 4 jaar is bij private lease. Staat ook zo op de website van RVO en in de Staatscourant,
Ah vandaar, was van vier jaar uitgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• India Sierra
  • Nu online

India Sierra

Learn by failure

Rwinio schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 00:00:

Voor zo ver ik weet is de overeenkomst alleen op steekproef gevraagd bij de aanvraag. De echte check zit op het kenteken, die moet gewoon op jouw naam blijven staan voor minimaal 4 jaar bij private lease. Overeenkomst is niet nodig iirc.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:10
loevestein schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:29:
[...]

Lijkt me nogal logisch dat je met een huurauto geen eigenaar wordt. Dat wordt je alleen als je hem van je spaarcenten koopt.
Het kenteken kan wel op jouw naam gezet worden. Dan ontvang jij direct ook de eventuele bekeuringen ipv dat die via een 3e partij lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 27-08-2024
1993jjohan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 05:32:
[...]

Ik zit in precies dezelfde situatie. Ik ben uiteindelijk gebeld door een RVO medewerker die mij vroeg om via mail te verzoeken 1 van de twee aanvragen in te trekken. Heb ik inmiddels gedaan, maar vooralsnog staan er in het loket nu 2 aanvragen op 'ingediend'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard939
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-09 17:47
Aanvraag ingediend als nummer 40, maar helaas nog steeds geen reactie.
Zijn er meer mensen met zo'n laag nummer zonder response van de RVO? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rwinio
richard939 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:35:
Moest je een bijlage uploaden? Zo ja, dan val je onder een steekproef en moet je langer wachten. Aanvragen zonder upload worden automatisch beoordeeld en hebben dus al reactie ontvangen. Dat is wat ze mij hebben verteld.

[ Voor 10% gewijzigd door Rwinio op 17-07-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard939
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09-09 17:47
Rwinio schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Moest je een bijlage uploaden? Zo ja, dan val je onder een steekproef en moet je langer wachten. Aanvragen zonder upload worden automatisch beoordeeld en hebben dus al reactie ontvangen. Dat is wat ze mij hebben verteld.
Ik heb inderdaad het contract moeten uploaden, dan maar even wat langer wachten.
Fijn om te horen dat er dan waarschijnlijk niks fout is gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
richard939 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:35:
aanvraagnummer 4 en nog geen respons. Maar mogelijk omdat ik ook nog een tweede aanvraag had gedaan omdat ik dacht dat ik vergeten was de koopovereenkomst te uploaden. Deze heeft nr. 224.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
fisherman schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:11:
[...]

Lijkt me nogal logisch dat je met een huurauto geen eigenaar wordt. Dat wordt je alleen als je hem van je spaarcenten koopt.
Het kenteken kan wel op jouw naam gezet worden. Dan ontvang jij direct ook de eventuele bekeuringen ipv dat die via een 3e partij lopen.
Als je hem betaalt met een persoonlijk krediet ben je ook eigenaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
weertenaar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:37:
[...]

Als je hem betaalt met een persoonlijk krediet ben je ook eigenaar :)
Klopt, alleen spaar je hem dan uiteindelijk bij elkaar en betaal je in de tussentijd rente.

Bij dingend die je makkelijk bij elkaar kan sparen zoals een nieuwe auto zou ik nooit lenen. Dat is zonde van je geld. Gewoon een tijdje in ene oud barrel rijden en die nieuwe auto bij elkaar sparen.
Na aanschaf gelijk weer je pot met geld aanvullen, zodat je daarna als het nodig is weer direct een nieuwe kan kopen, mocht het nodig zijn,
Alleen voor een huis leen ik, maar ook die wil ik wel helemaal afbetaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
@fisherman Dat vind ik een beetje te zwart wit. Zeker met de voordelen van de EV kan ik mij voorstellen dat iemand dat wel doet. In sommige gevallen amper onderhoudskosten, subsidie, geen MRB, gratis elektriciteit door zonnepanelen. Dan kan een kleine lening opeens veel voordeliger uitvallen ondanks de rente dan wanneer je een ICE hebt met benzine, MRB, onderhoudskosten.

Onze ICE is een lease constructie. Ook een soort lening en het bevalt mij uitstekend. En als ik nu zie hoe snel die afschrijft, ben ik er blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
mcmiles schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 19:19:
Beste forumleden, ik heb een vraag. Als ik volgende week een koopcontract sluit voor een ev kan ik dan al de subsidie aanvragen? Immers ik lees: "De datum waarop de koop- of leaseovereenkomst is gesloten is dus leidend". Maar als je aanvraagt moet je het kenteken opgeven, en dat is op dat moment nog niet in je bezit. Of geef je dit pas door als je bijv. de auto in oktober aanstaande ontvangt.
Alvast dank voor de reactie(s).
Iemand een reactie misschien?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mcmiles schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:19:
[...]

Iemand een reactie misschien?
Ja. Bij de aanvraag geef je aan dat het kenteken nog niet op je naam staat. Heb ik ook, Corsa staat in bestelling. Subsidie is toegekend. Zodra je je kenteken hebt, geef je dat door op die website en dan wordt uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Ophidian schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:21:
[...]

Ja. Bij de aanvraag geef je aan dat het kenteken nog niet op je naam staat. Heb ik ook, Corsa staat in bestelling. Subsidie is toegekend. Zodra je je kenteken hebt, geef je dat door op die website en dan wordt uitbetaald.
Dank voor je reactie en helemaal helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
mcmiles schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:30:
[...]

Dank voor je reactie en helemaal helder!
Hou er wel rekening mee dat de subsidiepot voor 2020 leeg is. Dus je dingt mee voor 2021. Er zal vast genoeg in zitten, maar dat weet je niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
fisherman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:45:
[...]

Klopt, alleen spaar je hem dan uiteindelijk bij elkaar en betaal je in de tussentijd rente.

Bij dingend die je makkelijk bij elkaar kan sparen zoals een nieuwe auto zou ik nooit lenen. Dat is zonde van je geld. Gewoon een tijdje in ene oud barrel rijden en die nieuwe auto bij elkaar sparen.
Na aanschaf gelijk weer je pot met geld aanvullen, zodat je daarna als het nodig is weer direct een nieuwe kan kopen, mocht het nodig zijn,
Alleen voor een huis leen ik, maar ook die wil ik wel helemaal afbetaald hebben.
Behalve voor mijn huis heb ik nog nooit ergens geld voor geleend.
In eerste instantie was ik van plan om de MG zelf te kopen met inruil van mijn huidige auto....maar in dit geval is private lease toch echt verstandiger (onbekend merk, veel ontwikkelingen bij EV's)...maar goed dat is natuurlijk mijn eigen mening.
Of mensen het nou mijn auto vinden of niet. Ik rij 4 jaar voordelig en zonder zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Ophidian schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:31:
[...]

Hou er wel rekening mee dat de subsidiepot voor 2020 leeg is. Dus je dingt mee voor 2021. Er zal vast genoeg in zitten, maar dat weet je niet zeker.
Dank, ik heb het gelezen. Als het in 2021 komt is geen probleem er vanuit gaan dat er genoeg inzit inderdaad. Als het meezit hak ik van de week de knoop door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rwinio
weertenaar schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:41:
[...]

Behalve voor mijn huis heb ik nog nooit ergens geld voor geleend.
In eerste instantie was ik van plan om de MG zelf te kopen met inruil van mijn huidige auto....maar in dit geval is private lease toch echt verstandiger (onbekend merk, veel ontwikkelingen bij EV's)...maar goed dat is natuurlijk mijn eigen mening.
Of mensen het nou mijn auto vinden of niet. Ik rij 4 jaar voordelig en zonder zorgen.
Zonder zorgen klinkt altijd een beetje alsof je veel minder risico loopt dan iemand die koopt, je hebt 5 jaar garantie op de auto en 4 jaar lang geen apk (8 jaar garantie op de accu trouwens). Afschrijving zou wel een zorg kunnen zijn, maar ik ben er niet zo bang voor omdat ik hem nu voor €8000 minder koop dan normaal. Ook rij ik maar 7500 km per jaar, denk dat een MG over 4 a 5 jaar met 30.000 tot 40.000 km op de teller zeker nog wel €15.000 oplevert (misschien ben ik te positief). Dan heb ik dus zo'n €10.500 afschrijving, dus ergens tussen de €175 (bij 5 Jr) en €220 (bij 4 jr) per maand. Verzekering €40 en, onderhoud eens per 2 jaar(?) verder geen mrb tot 2025 dan een jaar 25% en 2026 gaat hij misschien flink omhoog?

Wel kan ik goed begrijpen dat er mensen zijn die voor private lease kiezen. Zelf ook weleens overwogen, maar ik vind het wel een fijn idee dat wanneer het over 5 jaar financieel niet zo mee zit ik gewoon kan doorrijden met mijn MG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 17:17
mcmiles schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:00:
[...]

Dank, ik heb het gelezen. Als het in 2021 komt is geen probleem er vanuit gaan dat er genoeg inzit inderdaad. Als het meezit hak ik van de week de knoop door.
Je kan beter in de laatste 2 maanden de koop sluiten. dan ding je mee op 1 januari 2021 en 2022 als back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
Joosty10 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:06:
[...]

aanvraagnummer 4 en nog geen respons. Maar mogelijk omdat ik ook nog een tweede aanvraag had gedaan omdat ik dacht dat ik vergeten was de koopovereenkomst te uploaden. Deze heeft nr. 224.
Zag vanochtend in de PostNL-app dat er een brief uit Zwolle in aantocht is..

Dus even ingelogd in het eloket. Als ik aanvraagnummer 4 open kan ik de brief inzien. Aanvraag is goedgekeurd en ik heb een extra knopje 'subsidie verlenen'. Dus deze is dan toch goed afgehandeld gelukkig... :)

Bij aanvraagnummer 224 geen wijzigingen. Maar goed, die wordt afgekeurd of ingetrokken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
Joosty10 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:42:
[...]
Aanvraag is goedgekeurd en ik heb een extra knopje 'subsidie verlenen'. Dus deze is dan toch goed afgehandeld gelukkig... :)
Ik heb van de week ook de brief ontvangen, dat de subsidie is toegewezen. Helaas zie ik mijn aanvraag niet meer online, en dus ook het knopje ‘subsidie verlenen’ niet. Jammer, want het kenteken staat ondertussen op mijn naam en de auto is afgeleverd. Vorige week vrijdag heb ik RVO een e-mail gestuurd, maar vooralsnog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ophidian schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:13:
@fisherman Dat vind ik een beetje te zwart wit. Zeker met de voordelen van de EV kan ik mij voorstellen dat iemand dat wel doet. In sommige gevallen amper onderhoudskosten, subsidie, geen MRB, gratis elektriciteit door zonnepanelen. Dan kan een kleine lening opeens veel voordeliger uitvallen ondanks de rente dan wanneer je een ICE hebt met benzine, MRB, onderhoudskosten.

Onze ICE is een lease constructie. Ook een soort lening en het bevalt mij uitstekend. En als ik nu zie hoe snel die afschrijft, ben ik er blij mee :)
Als particulier heb ik ook diezelfde fiscale voordelen en ik kan nog tot 2023 salderen met mijn zonnepanelen.
Als je iedere 4 jaar een gloednieuwe auto wilt rijden is particulier kopen duurder door de afschrijving die de eerste jaren fors is. Als je er langer mee rijdt, zal particuliere koop gunstiger zijn.
Maar juist bij een EV die motorisch weinig te lijden hebben en accu’s die gemakkelijk 10 jaar mee kunnen gaan kan je ook als je veel kilometers maakt zonder problemen makkelijk langer dan 4 jaar in een EV rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
fisherman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:28:
[...]

Als particulier heb ik ook diezelfde fiscale voordelen en ik kan nog tot 2023 salderen met mijn zonnepanelen.
Als je iedere 4 jaar een gloednieuwe auto wilt rijden is particulier kopen duurder door de afschrijving die de eerste jaren fors is. Als je er langer mee rijdt, zal particuliere koop gunstiger zijn.
Maar juist bij een EV die motorisch weinig te lijden hebben en accu’s die gemakkelijk 10 jaar mee kunnen gaan kan je ook als je veel kilometers maakt zonder problemen makkelijk langer dan 4 jaar in een EV rijden.
Het is geen zakelijke lease ;) Maar je onderschrijft eigenlijk dat een eventuele lening op een EV niet altijd een slecht idee hoeft te zijn. Een en ander is echt afhankelijk van de situatie. Maar het gezegde dat je absoluut nooit moet lenen voor een auto gaat niet meer op. De tijden veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ophidian schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:30:
[...]

Het is geen zakelijke lease ;) Maar je onderschrijft eigenlijk dat een eventuele lening op een EV niet altijd een slecht idee hoeft te zijn. Een en ander is echt afhankelijk van de situatie. Maar het gezegde dat je absoluut nooit moet lenen voor een auto gaat niet meer op. De tijden veranderen.
Ik had inderdaad door dat het PL was.
Het is een afweging inderdaad. Ik blijf van mening dat een nieuwe EV beter gekocht kan worden, al is dat voor slechts een procent of 5 van de bevolking financieel haalbaar (dat geldt natuurlijk ook voor een wat luxere nieuwe ICE).
Een ICE zou ik sowieso particulier niet meer nieuw kopen ivm restwaarde in de nabije toekomst, dan is private lease een goed alternatief.

Ik spreek overigens liever van huur ipv private lease of lenen. Het is niet anders dan langdurig een auto huren.
Lenen is trouwens een vorm van kopen, omdat je uiteindelijk eigenaar wordt aan het einde van de looptijd. Ook wel financial lease genoemd.
Maar ook zoals wat ik al aanhaalde duurder dan direct kopen. Iemand die een financial lease constructie financieel aankan, kan dus ook voor diezelfde auto sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
fisherman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Ik spreek overigens liever van huur ipv private lease of lenen. Het is niet anders dan langdurig een auto huren.
Lenen is trouwens een vorm van kopen, omdat je uiteindelijk eigenaar wordt aan het einde van de looptijd. Ook wel financial lease genoemd.
Maar ook zoals wat ik al aanhaalde duurder dan direct kopen. Iemand die een financial lease constructie financieel aankan, kan dus ook voor diezelfde auto sparen.
Maar dat is helaas gewoon niet waar. Er zijn al diverse aanbiedingen PL voorbij gekomen die voordeliger waren dan het zelf kopen van de auto. Eind vorig jaar de e-Golf bijvoorbeeld (299, 60 maanden, 10.000km), onlangs een Fiesta met 1 jaar looptijd (ST-line, 299 euro), black friday deals vorig jaar, etc.

Ik zat laatst eens te kijken wat onze Fiesta ons gekost heeft in de tijd dat wij hem hebben, PL was goedkoper geweest. Als je een auto helemaal op rijdt, dan wordt het misschien een ander verhaal, maar dan is de vergelijking niet eerlijk, gezien je bij PL van een bepaalde tijd uit gaat. Dat PL\huren\lenen per definitie duurder is, is al lang verleden tijd. Sowieso weet je pas achteraf wat de koop je gekost heeft. Pas als je hem de deur uit doet, weet je hoeveel afschrijving je hebt. En met een ICE kan je dat nog wel eens tegen gaan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ophidian schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:56:
[...]

Ik zat laatst eens te kijken wat onze Fiesta ons gekost heeft in de tijd dat wij hem hebben, PL was goedkoper geweest. Als je een auto helemaal op rijdt, dan wordt het misschien een ander verhaal, maar dan is de vergelijking niet eerlijk
Oprijden hoeft niet helemaal, maar als je er een jaar of 10 mee doet, dan kan eigenlijk geen enkele PL goedkoper uitpakken. Na 10 jaar is een auto nog echt niet op. Tenzij je natuurlijk heel veel kilometers maakt, maar dan zal se prijs van PL ook fors oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
fisherman schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:03:
[...]

Oprijden hoeft niet helemaal, maar als je er een jaar of 10 mee doet, dan kan eigenlijk geen enkele PL goedkoper uitpakken. Na 10 jaar is een auto nog echt niet op. Tenzij je natuurlijk heel veel kilometers maakt, maar dan zal se prijs van PL ook fors oplopen.
Daar heb je het, dan moet je hem wel oprijden ja. En dat doen wij nooit, langst hebben wij een auto 2,5 jaar gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-09 20:51
offtopic:
Betreffende PV vs aanschaf
Simpel voorbeeldje:
Mijn passat is inmiddels 11 jaar oud en heeft bijna 300k gereden
Deze heeft de aflopen 11 jaar gemiddeld 520 euro per maand gekost (afschrijving/MRB/Verzekering/Onderhoud),
Daarnaast tank ik echter toch ook nog snel een 150-200 euro per maand.

Met PV betaal straks 30 euro meer maar rijdt dan wel elke 4 jaar een nieuwe auto. Dus zo groot zijn die verschillen niet meer. Grote voordeel is wel, geen risico's qua onderhoud, ik heb met de passat eigenlijk geen hele gekke dingen gehad waardoor ik de jaarlijkse onderhoudskosten op 750 gemiddeld kon houden.
Ik betaal alleen nog DC charging straks maar dat zal ook op jaarbasis ook niet veel zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Appie Heijn op 18-07-2020 17:08 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1993jjohan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:01
Joosty10 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:06:
[...]

Bij mij exact hetzelfde. 2 aanvragen omdat ik het contract niet hoefde te uploaden en nog geen goedkeuring. Die zullen ze ook wel handmatig doen bij mensen met meerdere aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Ophidian schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Daar heb je het, dan moet je hem wel oprijden ja. En dat doen wij nooit, langst hebben wij een auto 2,5 jaar gehad :+
Bij 8 tot 10 jaar is een auto niet op hoor. Oprijden is tot de sloop.
Een auto van 10 jaar met pakweg 12k kilometers per jaar is nog goed te verkopen. Het is niet meer zoals vroeger dat een auto na een ton 'op' is.
Wellicht dat het overigens met die kleine 1.2 en 1.0 blokjes wel weer het geval is. Die zou ik boven een 100k kilometer niet als betrouwbaar meer beschouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
  • Laatst online: 17:35
Hoe weet ik of ik in aanmerking kom voor de subsidie van 2021? Ik heb de MG deze week aangevraagd icm PL, maar moet mn contract nog ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
Geen bijzondere voorwaarden voor 2021 ten opzichte van dit jaar. Je doet gewoon nog aanvraag voor 2020, maar omdat het plafond bereikt is wordt je aanvraag door de RVO naar volgend jaar verschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
marvel27 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:26:
Geen bijzondere voorwaarden voor 2021 ten opzichte van dit jaar. Je doet gewoon nog aanvraag voor 2020, maar omdat het plafond bereikt is wordt je aanvraag door de RVO naar volgend jaar verschoven.
Volgens mij zag ik op de forum voorbij komen dat er misschien loting zal plaatsvinden indien het potje met subsidie van 2021 opraakt. Weet je of dit nog zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Jmtpes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Volgens mij zag ik op de forum voorbij komen dat er misschien loting zal plaatsvinden indien het potje met subsidie van 2021 opraakt. Weet je of dit nog zo is?
Even geen animo om je vraag te beantwoorden zag ik.

Volgens mij staat je antwoord hier (https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html), en dan bij Artikel 1.6 (Verdelingsregime):

1. De Minister verdeelt de in de betreffende subsidieperiode beschikbare gelden op volgorde van ontvangst van de aanvragen.

2. Indien een aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag en met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt, de dag waarop de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorschriften, als datum van ontvangst.

3. Indien de Minister op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, meer dan één volledige aanvraag heeft ontvangen, stelt hij de onderlinge rangschikking vast door middel van loting.

Alle subsidie-aanvragen voor nieuwe EV's die dit jaar zijn ingediend na het bereiken van het subsidieplafond voor 2020 maken deel uit van de t/m 1-1-2021 ingediende aanvragen.

[ Voor 15% gewijzigd door jawealm op 20-07-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jmtpes
jawealm schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Volgens mij staat je antwoord hier (https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2020-28162.html), en dan bij Artikel 1.6 (Verdelingsregime):

1. De Minister verdeelt de in de betreffende subsidieperiode beschikbare gelden op volgorde van ontvangst van de aanvragen.

2. Indien een aanvrager niet heeft voldaan aan enig wettelijk voorschrift voor het in behandeling nemen van de aanvraag en met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt, de dag waarop de aanvraag voldoet aan de wettelijke voorschriften, als datum van ontvangst.

3. Indien de Minister op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, meer dan één volledige aanvraag heeft ontvangen, stelt hij de onderlinge rangschikking vast door middel van loting.

Dit laatste betekent dat op maandag 4-1-2021 wordt bepaald of er voor de categorie in kwestie (nieuw of gebruikt) t/m 1-1-2021 meer aanvragen zijn ingediend dan er budget is; indien dat het geval is wordt de volgorde van aanvragen door loting bepaald.

Alle subsidie-aanvragen voor nieuwe EV's die dit jaar zijn ingediend na het bereiken van het subsidieplafond voor 2020 maken deel uit van de t/m 1-1-2021 ingediende aanvragen.
Dank je
Daar was ik al bang voor. Had liever gehoopt op volgorde van aanvraag, maar helaas gaat het een loting worden. Het subsidieplafond wordt dit jaar echt wel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosty10
jawealm schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:17:
[...]

Dit laatste betekent dat op maandag 4-1-2021 wordt bepaald of er voor de categorie in kwestie (nieuw of gebruikt) t/m 1-1-2021 meer aanvragen zijn ingediend dan er budget is; indien dat het geval is wordt de volgorde van aanvragen door loting bepaald.

Ik had het anders geinterpreteerd: voor de aanvragen die op de dag van het bereiken van het subsidieplafond worden ingediend, wordt via loting de volgorde van deze aanvragen bepaald. Voor de aanvragen die daarna worden ingediend geldt vervolgens weer de volgorde van aanvragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
[quote]jawealm schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:12:
[...]

[ Voor 90% gewijzigd door jawealm op 20-07-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jawealm
Joosty10 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:51:
[...]

Ik had het anders geinterpreteerd: voor de aanvragen die op de dag van het bereiken van het subsidieplafond worden ingediend, wordt via loting de volgorde van deze aanvragen bepaald. Voor de aanvragen die daarna worden ingediend geldt vervolgens weer de volgorde van aanvragen..
Dat klopt; er staat letterlijk: de onderlinge rangschikking van aanvragen die de Minister ontvangt op de dag waarop het subsidieplafond wordt bereikt, wordt vastgesteld door middel van loting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
Jmtpes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:21:
[...]

Dank je
Daar was ik al bang voor. Had liever gehoopt op volgorde van aanvraag, maar helaas gaat het een loting worden. Het subsidieplafond wordt dit jaar echt wel bereikt.
Sorry, het is toch de volgorde van aanvraag (dus anders dan ik eerste stelde).
Behalve op de dag waarop het subsidieplafond wordt bereikt; de onderlinge rangschikking van aanvragen die de Minister op deze dag ontvangt wordt vastgesteld door middel van loting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jmtpes
jawealm schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:02:
[...]

Sorry, het is toch de volgorde van aanvraag (dus anders dan ik eerste stelde).
Behalve op de dag waarop het subsidieplafond wordt bereikt; de onderlinge rangschikking van aanvragen die de Minister op deze dag ontvangt wordt vastgesteld door middel van loting.
Ik moest ook 10x nalezen. Dank je wel voor je toelichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ut3r-
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-06-2024
Zojuist mijn lease auto opgehaald, meteen even subsidie op 'laten uibetalen' gedrukt in het RVO eloket.

Krijg ik een mail met de volgende titel:

''Bevestiging SEPP 2020 vaststelling Nieuw koop 2020''

Dit terwijl ik bij het invullen van de vaststelling nog mijn lease maatschappij heb moeten invullen en uiteraard ook bij de aanvraag zelf voor private lease heb gekozen.

Gaat dit goed zo? Meerdere mensen die dit hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09 15:05

Blonde Tux

<advertisement>

Vandaag uitbetaald.
Aanvraag 1 juli
Toekenning: 14 juli
Uitbetaling 21 juli

SEPP 2020 Gebruikt Koop.

Netjes!

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:38
w0ut3r- schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:31:
Zojuist mijn lease auto opgehaald, meteen even subsidie op 'laten uibetalen' gedrukt in het RVO eloket.

Krijg ik een mail met de volgende titel:

''Bevestiging SEPP 2020 vaststelling Nieuw koop 2020''

Dit terwijl ik bij het invullen van de vaststelling nog mijn lease maatschappij heb moeten invullen en uiteraard ook bij de aanvraag zelf voor private lease heb gekozen.

Gaat dit goed zo? Meerdere mensen die dit hebben?
Je hebt een potje nieuw en een potje gebruikt koop. Bij private lease neem ik aan dat het om een nieuwe auto gaat en dus uit het potje nieuw koop komt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarremansNL
  • Niet online
Jmtpes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:08:
[...]

Ik moest ook 10x nalezen. Dank je wel voor je toelichting
Er is nog niet te zeggen of er op 1 januari geloot gaat worden of niet. Dat hangt af van het aantal aanvragen dat er op 1 januari 2021 om 00:00 uur is gedaan. Als er op 1 januari 2021 om 00:00 uur meer dan 3600 aanvragen zijn (inclusief de doorgeschoven aanvragen uit 2020 die achter het net hebben gevist voor subsidie in 2020), dan is dat dus de dag dat het subsidieplafond is bereikt en er dus geloot zal worden.

Oftewel:
  • op 1 januari 2021 3600 aanvragen of minder voor een nieuwe EV, dan wordt subsidie toegekend op basis van ontvangst van de aanvragen.
  • op 1 januari 2021 meer dan 3600 aanvragen voor een nieuwe EV, dan wordt er geloot.
Hopelijk is het zo duidelijk. Alles is na te lezen in de Staatscourant.

[ Voor 5% gewijzigd door BarremansNL op 21-07-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
BarremansNL schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:45:
[...]

Er is nog niet te zeggen of er op 1 januari geloot gaat worden of niet. Dat hangt af van het aantal aanvragen dat er op 1 januari 2021 om 00:00 uur is gedaan. Als er op 1 januari 2021 om 00:00 uur meer dan 3600 aanvragen zijn (inclusief de doorgeschoven aanvragen uit 2020 die achter het net hebben gevist voor subsidie in 2020), dan is dat dus de dag dat het subsidieplafond is bereikt en er dus geloot zal worden.

Oftewel:
  • op 1 januari 2021 3600 aanvragen of minder voor een nieuwe EV, dan wordt subsidie toegekend op basis van ontvangst van de aanvragen.
  • op 1 januari 2021 meer dan 3600 aanvragen voor een nieuwe EV, dan wordt er geloot.
Hopelijk is het zo duidelijk. Alles is na te lezen in de Staatscourant.
De vraag is ook wie er meedoen aan de loting bij overschrijding van het subsidieplafond. Volgens mij niet de hele groep. Dit is nl. wat er in de Staatscourant staat: De onderlinge rangschikking van aanvragen die de Minister ontvangt op de dag waarop het subsidieplafond wordt bereikt, wordt vastgesteld door middel van loting. Voor die datum geldt gewoon de volgorde van aanmelding omdat er is gekozen voor verdeling van de middelen op basis van het moment van indienen van de aanvraag (‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’).

[ Voor 18% gewijzigd door jawealm op 21-07-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoDrenthe
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ook mijn oorspronkelijke aanvraag voor de subsidie is foetsie. Ik kreeg eerst terug dat er kennelijk een storing was maar de storing zou verholpen zijn. Maar nee hoor, heb de medewerker van RVO uitgelegd dat mijn aanvraag al ruim 14 dagen niet meer zichtbaar is. Ik heb dus wel het toekenningsbesluit maar moet nu op jacht naar een vaststellingsbesluit. Ze willen het vaststellingsverzoek alleen via het e-loket doen. Ik heb vandaag maar officieel een verzoek ingediend tot het nemen van een vaststellingsverzoek. Dan gaat in ieder geval de eerste termijn van 8 weken lopen ingevolge de wet dwangsom. Dan over 8 weken een ingebrekestelling met een termijn van 2 weken en dan gaat de teller voor de dwangsom lopen. Dus dan ga ik wel naar de rechter. Maar goed, het te hopen dat RVO oplossing komt. Ik mocht vandaag horen t uiterlijk vrijdag mijn aanvraag weer zichtbaar zou zijn in het loket. Dus dat wacht ik dan maar even af en zo niet, dan ga ik volgende week wel weer bellen. Kreeg in een eerder gesprek al te horen dat je in het e-loket niet heen en weer moet gaan kijken in de tabbladen want daar kan de programmatuur niet tegen. Dus best wel lekkere software.....

Ro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
jawealm schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:16:
[...]

De vraag is ook wie er meedoen aan de loting bij overschrijding van het subsidieplafond. Volgens mij niet de hele groep. Dit is nl. wat er in de Staatscourant staat: De onderlinge rangschikking van aanvragen die de Minister ontvangt op de dag waarop het subsidieplafond wordt bereikt, wordt vastgesteld door middel van loting. Voor die datum geldt gewoon de volgorde van aanmelding omdat er is gekozen voor verdeling van de middelen op basis van het moment van indienen van de aanvraag (‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’).
Hangt af van hoe RVO met de doorgeschoven aanvragen van 2020 omgaat. Wordt er rekening gehouden met het moment waarop ze oorspronkelijk zijn ingediend, of krijgen alle doorgeschoven aanvragen 1 januari 2021 als indiendatum, gezien het loket voor 2021 dan pas officieel is geopend? In het tweede geval gaan zij ook gewoon in de pot met de aanvragen van 1 januari. Als het plafond die dag bereikt wordt, wordt er dus tussen alle 3600 aanvragen geloot.

Het zou voor de EV-markt goed zijn als de RVO hierrond wat duidelijkheid zou scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jawealm
marvel27 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Hangt af van hoe RVO met de doorgeschoven aanvragen van 2020 omgaat. Wordt er rekening gehouden met het moment waarop ze oorspronkelijk zijn ingediend, of krijgen alle doorgeschoven aanvragen 1 januari 2021 als indiendatum, gezien het loket voor 2021 dan pas officieel is geopend?
Ik begrijp je gedachtengang maar ik kan in de Staatscourant niet terugvinden dat de doorgeschoven aanvragen van 2020 naar 1 januari 2021 zouden doorschuiven. Wat ik wel kan lezen is dat er is gekozen voor verdeling van de middelen op basis van het moment van indienen van de aanvraag (‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’). De enige omstandigheid die genoemd wordt die daar inbreuk op kan maken is de dag dat het subsidieplafond wordt bereikt. Er staat: de onderlinge rangschikking van aanvragen die de Minister ontvangt op de dag waarop het subsidieplafond wordt bereikt, wordt vastgesteld door middel van loting.

De vraag is of de RVO nu al actief het leegraken van de subsidiepot voor 2021 monitort. Dat zou de RVO m.i. wel moeten doen want er staat ook: Indien het subsidieplafond wordt bereikt voor afloop van de betreffende kalenderperiode, maakt de Minister dit bekend in de Staatscourant. Er staat niet dat die betreffende kalenderperiode al begonnen moet zijn, dus daar zou m.i. dus niet tot 1-1-2021 mee gewacht moeten worden.
Pagina: 1 ... 4 ... 19 Laatste