There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ja dat bedoel ik hoor. Jij zit wel safe met nummer 300. Ik zat op nummer 2961.... morgen eind vd ochtend weet ik meer verwacht ik.DigitalExorcist schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Hmm? Als de pot vandaag leegraakt is het de vraag of je het nog krijgt? Ja, je bedoeld (hopelijk!) dat als je vandaag nog een aanvraag doet, toch?Ik was er op 1 juli om 9.20 uur bij, volgnummer 300-nogwat, dus zou het nog redelijk safe moeten zitten neem ik aan.
Ik heb ze gisteren ook maar eens een mail gestuurd met gegevens en foto's van mijn auto, maar vond hun gegarandeerde bod toch erg laag.... Dan ga ik het toch ergens anders proberenSjors81 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:51:
@hsslt via Directgeldvooruwauto.nl
online een aanvraag ingediend incl. foto's. Ze spreken nadrukkelijk over een gegarandeerd bod. Heb ook met ze gebeld omdat ik wat was vergeten te benoemen. Klonk heel betrouwbaar en vertrouwd. specifiek benoemd dat ik geen zin had om ergens naar toe te gaan en vervolgens een veel lager bod te krijgen. Dat stempel wilden zij juist niet. heb daar wel vertrouwen in. kreeg ook nog specifiek de naam van de medewerker, want hij gaf aan dat de dingen die ik nog had benoemd geen invloed op de prijs zou hebben en ik hem daar aan mocht houden.
ook bij wijkopenautos.nl geweest. Eind bod lag 20% lager dan 1e bod via de mail. Eindbod was daarmee ook nog 10% lager dan het bod via directgeldvooruwauto.nl
nieuws: 'Nederlandse overheid steekt 30 miljoen euro in plaatsing veel extra ...
[ Voor 42% gewijzigd door Skit3000 op 08-07-2020 08:22 ]
Interessant. Persoonlijk vind ik het aantal AC laadpalen voor mijzelf niet een probleem. Ik ben echter wel sterk voor meer DC laders, eigenlijk wat mij betreft wel bij elk tankstation langs alle belangrijke A en N wegen. Als je met een fossiel bij een tankstation stopt kun je er gewoon vanuit gaan dat ze de goede brandstof voor je hebben. Dat moet ook met DC laders zo worden.Skit3000 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:20:
Vandaag worden plannen bekend gemaakt voor een subsidieregeling met als doel om duizenden nieuwe laadpalen te plaatsen.
nieuws: 'Nederlandse overheid steekt 30 miljoen euro in plaatsing veel extra ...
Daarnaast is het denk ik voor mensen die niet thuis kunnen laden wel een grote drempel dat veel laadpalen al snel over de 30 cent per kWh gaan. In mijn wijk zijn ze zelfs 37 cent. Maar met maingau 34 gelukkig.
[ Voor 7% gewijzigd door 1993jjohan op 08-07-2020 08:41 ]
Ik had een soort van zelfde situatie: zat een foutje in de gegevens op mijn contract, waardoor ik een nieuwe versie kreeg en deze dus ook opnieuw ondertekend is. Daardoor zit er ook 3 dagen verschil in mijn aanvraagdatum bij RVO (datum ondertekening eerste contract), en contractdatum op het goede contract.TomK85 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:26:
Nog steeds geen antwoord van RVO of het uitmaakt dat ik mijn contract opnieuw heb moeten tekenen ivm niet op voorraad zijn van eerste auto. Heb iig beide contracten doorgemaild dus ga er vanuit dat t geen probleem oplevert.
RVO gebeld, ze hebben het uitgezocht voor me en dat maakte niet uit. Volgens mij gaf de dame die ik aan de lijn had wel aan dat ze een opmerkingen bij mijn aanvraag geplaatst had hierover.
Nu gaat het er bij jou natuurlijk wel om dat er iets aan de auto anders is (die bleef bij mij hetzelfde), maar neem aan dat je wel bij hetzelfde merk en type auto bent gebleven maar alleen een andere uitvoering of kleur? Dan denk ik dat je gewoon goed zit als je ook nog eens allebei de contracten kunt laten zien wanneer er om gevraagd wordt.
Wat dat betreft is de McDonalds slim bezig, die plaatsen overal waar een drive is een snellader. Het is een locatie waar je toch al gauw 20-30 minuten stilstaat dus een perfecte gelegenheid om even bij te laden.1993jjohan schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:38:
[...]
Interessant. Persoonlijk vind ik het aantal AC laadpalen voor mijzelf niet een probleem. Ik ben echter wel sterk voor meer DC laders, eigenlijk wat mij betreft wel bij elk tankstation langs alle belangrijke A en N wegen. Als je met een fossiel bij een tankstation stopt kun je er gewoon vanuit gaan dat ze de goede brandstof voor je hebben. Dat moet ook met DC laders zo worden.
Daarnaast is het denk ik voor mensen die niet thuis kunnen laden wel een grote drempel dat veel laadpalen al snel over de 30 cent per kWh gaan. In mijn wijk zijn ze zelfs 37 cent. Maar met maingau 34 gelukkig.
Fijn! Het is idd dezelfde auto. Het enige wat er wijzigt is een winterpakket. Daardoor is maandprijs 10 euro hoger. Kleur is gelukkig hetzelfde gebleven. Valt ook nog binnen de norm. Heb beide contracten op advies gemaild. Ga er dus vanuit dat het wel losloopt.hsslt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:41:
[...]
Ik had een soort van zelfde situatie: zat een foutje in de gegevens op mijn contract, waardoor ik een nieuwe versie kreeg en deze dus ook opnieuw ondertekend is. Daardoor zit er ook 3 dagen verschil in mijn aanvraagdatum bij RVO (datum ondertekening eerste contract), en contractdatum op het goede contract.
RVO gebeld, ze hebben het uitgezocht voor me en dat maakte niet uit. Volgens mij gaf de dame die ik aan de lijn had wel aan dat ze een opmerkingen bij mijn aanvraag geplaatst had hierover.
Nu gaat het er bij jou natuurlijk wel om dat er iets aan de auto anders is (die bleef bij mij hetzelfde), maar neem aan dat je wel bij hetzelfde merk en type auto bent gebleven maar alleen een andere uitvoering of kleur? Dan denk ik dat je gewoon goed zit als je ook nog eens allebei de contracten kunt laten zien wanneer er om gevraagd wordt.
Had ook niks kunnen zeggen en bij evt controle het oude contract opsturen (auto blijft tenslotte hetzelfde en heb cataloguswaarde niet hoeven op te geven) maar dat voelde ook niet helemaal senang.
Denk het.. Wellicht is een optie om uit het occasion potje een stuk over te hevelen... Er moet iig iets gebeuren.ZuinigeRijder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:13:
Nog maar 71 nieuwe elektrische auto's voor 4000 euro subsidie van budget dit jaar (8 juli 2020, 9:00 uur). Zal deze pot van dit jaar vandaag nog op gaan?
Ik overweeg om dit weekend een elektrische auto aan te schaffen maar als ik het goed begrijp wordt mijn subsidieaanvraag dan pas in januari beoordeeld en wanneer er vanaf het moment dat de pot voor dit jaar leeg is t/m 1 januari 2021 meer auto's worden verkocht dan dat er aan subsidie kan worden verstrekt dan wordt er geloot?
Als ik dit zo goed heb begrepen dan weerhoudt mij dit er juist van om een auto dit weekend aan te schaffen want ik wil niet het risico lopen om te gaan loten voor die 4000 euro. Beoordelen op volgorde van aanvraag/datum zou eerlijker zijn.
Dit vraagstuk wordt ook niet helemaal duidelijk toegelicht op de RVO-website wat mij wel relevant lijkt. Reacties via mail blijven uit helaas.
PSN ID = Jorco
Dat was ook mijn conclusie. Ik heb gelukkig gisteren nog de aanvraag kunnen doen. Ik heb gevraagd aan een medewerker maar die kon mij het antwoord ook niet geven.Jorco schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:19:
Een vrij bijzonder gang van zaken.. De overheid wil subsidie geven maar verdeeld dit vervolgens over meerdere jaren. De reden waarom dit over meerdere jaren wordt verdeeld ontgaat mij in deze.
Ik overweeg om dit weekend een elektrische auto aan te schaffen maar als ik het goed begrijp wordt mijn subsidieaanvraag dan pas in januari beoordeeld en wanneer er vanaf het moment dat de pot voor dit jaar leeg is t/m 1 januari 2021 meer auto's worden verkocht dan dat er aan subsidie kan worden verstrekt dan wordt er geloot?
Als ik dit zo goed heb begrepen dan weerhoudt mij dit er juist van om een auto dit weekend aan te schaffen want ik wil niet het risico lopen om te gaan loten voor die 4000 euro. Beoordelen op volgorde van aanvraag/datum zou eerlijker zijn.
Dit vraagstuk wordt ook niet helemaal duidelijk toegelicht op de RVO-website wat mij wel relevant lijkt. Reacties via mail blijven uit helaas.
Nou nee zo bedoel ik het niet helemaal, maar ik snap dat het zo over kan komen. Als je 4K subsidie kan krijgen zal het voor veel mensen net interessant worden om te switchen van ICE naar EV. Maar als die pot dan op is word je dubbel geconfronteerd met een nadeel, ten eerste wordt de TCO weer een stuk hoger en ten tweede heb je het idee dat je iets bent misgelopen. En dat feit speelt bij veel mensen gewoon mee en verdringt rationele denkvermogensWhySoSerious schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:49:
[...]
-Ja, veel mensen hebben de subisidie afgewacht, ik ook.
-Gelukkig dat er per 1 januari weer geld beschikbaar is voor de SEPP.
-EV's zijn t/m 2024 van MRB vrijgesteld.
-"De buurman wel en ik niet'. Beetje emotioneel dit. Dus omdat jij de mogelijkheid niet meer hebt om voor 15 cent inc. subsidie elektrisch te rijden en dat 20 cent wordt zonder subsidie, blijf je maar benzine rijden (25 cent). (Bedragen zijn voorbeelden.)\
Oftewel, begin maar eens met rondkijken
Uiteraard blijf je rekenen, maar ik zou persoonlijk nooit een EV kopen als ik buiten de pot pis van die subsidie. En ik denk dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, dat was alleen mijn punt.
Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?
Er zijn heel veel subsidiepotjes die per jaar gaan, daar is toch niets vreemds aan? Een reden is bijvoorbeeld zodat mensen die nu nog een goede auto hebben en pas over 3 jaar een ander willen kopen dan ook nog gebruik kunnen maken van de subsidie en niet op stel en sprong een ander moeten kopen.Jorco schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:19:
Een vrij bijzonder gang van zaken.. De overheid wil subsidie geven maar verdeeld dit vervolgens over meerdere jaren. De reden waarom dit over meerdere jaren wordt verdeeld ontgaat mij in deze.
Er van uitgaand dat het een nieuwe is en dan alle subsidie is vergeven schuif je door naar januari 2021. Waarom dat kan en je dan niet meer aan de regel van binnen 60 dagen aanvragen hoeft te voldoen is mij in ieder geval niet duidelijk.Ik overweeg om dit weekend een elektrische auto aan te schaffen maar als ik het goed begrijp wordt mijn subsidieaanvraag dan pas in januari beoordeeld
Of er dan weer geloot wordt is afhankelijk hoe veel aanvragen er de rest van het jaar komen en of dat wel of niet meer is dan de pot van 2021.
Maar als je zo graag die subsidie wil hebben waarom heb je dan niet vorige maand al een EV gekocht? Ook volgens je eigen idee dat wie het eerst komt het eerst maalt ben je dus gewoon te laat. Je hebt nu alleen maar een mogelijkheid extra dat je volgend jaar wel geld krijgt zonder dat je per se tot 1 januari moet wachten om je aanvraag voor 2021 in te dienen.Beoordelen op volgorde van aanvraag/datum zou eerlijker zijn.
Daar was ik niet zo van op de hoogte. Prima.JeroenE schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:56:
Er zijn heel veel subsidiepotjes die per jaar gaan, daar is toch niets vreemds aan? Een reden is bijvoorbeeld zodat mensen die nu nog een goede auto hebben en pas over 3 jaar een ander willen kopen dan ook nog gebruik kunnen maken van de subsidie en niet op stel en sprong een ander moeten kopen.
Dat ik aan de 60 dagen regel moet voldoen is logisch en trek ik nergens in twijfel. Wat ik vreemd vind is dat er eventueel een loting aan te pas komt wanneer ik dit weekend een auto koop en dat iemand op 31 december net zo veel kans maakt indien het aantal aanvragen groter is dan het subsidiepotje voor 2021 is. Wat dat betreft is het prima dat de aanvraag/uitbetaling max. 1 kalenderjaar opschuift maar houdt dan een volgorde aan en maak op de website inzichtelijk wat de stand van zaken is zodat het geen 'kansspel' wordt.Er van uitgaand dat het een nieuwe is en dan alle subsidie is vergeven schuif je door naar januari 2021. Waarom dat kan en je dan niet meer aan de regel van binnen 60 dagen aanvragen hoeft te voldoen is mij in ieder geval niet duidelijk.
Of er dan weer geloot wordt is afhankelijk hoe veel aanvragen er de rest van het jaar komen en of dat wel of niet meer is dan de pot van 2021.
Ik heb mij er pas sinds kort in verdiept, werk full time, moest een berekening maken of het gunstig is en ben niet eerder dan dit weekend in de gelegenheid om een proefrit te maken/aan te schaffen. Had ik dit eerder geweten had ik uiteraard vorige maand een aanschaf gedaan.Maar als je zo graag die subsidie wil hebben waarom heb je dan niet vorige maand al een EV gekocht? Ook volgens je eigen idee dat wie het eerst komt het eerst maalt ben je dus gewoon te laat. Je hebt nu alleen maar een mogelijkheid extra dat je volgend jaar wel geld krijgt zonder dat je per se tot 1 januari moet wachten om je aanvraag voor 2021 in te dienen.
PSN ID = Jorco
Volgend jaar komt er weer ruimte.. Mijn aanvraag schuift dan door. Gaat het dan met terugwerkende kracht op volgorde.. Of heeft degene die op 1-1-2021 aanvraagt net zoveel kans vanwege loting?
"Ik heb het nog even telefonisch met een collega overlegd en hij geeft inderdaad ook aan dat het budget nu op is en dat aanvragen die vanaf nu gedaan worden, automatisch naar volgend jaar worden doorgeschoven en op volgorde van aanvragen behandeld worden."
PSN ID = Jorco
Ik denk dat men het even moet nuanceren/duidelijk maken. Wanneer de subsidiepot van dit jaar leeg is en je doet dit jaar nog een aanvraag (binnen 60 dagen koopcontract), is de aanvraagvolgorde van belang of je wel/niet subsidie krijgt (tot het potje van 2021 ook op is).greatgonzo schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:29:
Ik snap het niet helemaal.. Er was nu ruimte voor 2500 auto's. Ik begrijp dat die op is. Stel dat ik morgen aanvrager 2501 ben.
Volgend jaar komt er weer ruimte.. Mijn aanvraag schuift dan door. Gaat het dan met terugwerkende kracht op volgorde.. Of heeft degene die op 1-1-2021 aanvraagt net zoveel kans vanwege loting?
Dit is wat me te loting te maken heeft. Wanneer vandaag het potje van subsidie op is, dan wordt er geloot onder de aanvragers van vandaag, wie de subsidie krijgt. Bijvoorbeeld, vandaag 100 aanvragers, terwijl er nog maar 71 auto's voor subsidie, dan wordt onder die 100 aanvragers geloot wie de subsidie van 2020 krijgt. Dus een kans van 71%. En anders val je gewoon meteen in de aanvraag van 1 januari 2021 en ook daar geldt datum van aanvraag als volgorde. Alleen de subsidie kan pas na 1 januari 2021 uitbetaald worden.In het vierde lid is aangegeven dat voor een aanvraag die is ingediend nadat het subsidieplafond is bereikt, 1 januari van het daarop volgende kalenderjaar als datum van indiening wordt beschouwd. Daarmee wordt voorkomen dat particulieren de aanschaf of lease van een elektrische personenauto uitstellen tot het volgende jaar om toch subsidie te krijgen. Daarnaast wordt ook voorkomen dat aanvragen moeten worden afgewezen wegens het bereiken van het subsidieplafond in het betreffende kalenderjaar, terwijl het opnieuw indienen van een aanvraag in het daaropvolgende kalenderjaar niet meer mogelijk is omdat de termijn waarbinnen de aanvraag moet worden ingediend, inmiddels is verstreken. Dit geldt uiteraard wel alleen voor zover er nog voldoende budget beschikbaar is in het volgende jaar. Ook kunnen aanvragen niet meer dan 1 kalenderjaar ‘doorgeschoven’ worden. De aanvragen die worden doorgeschoven naar 1 januari van het nieuwe kalenderjaar worden in volgorde van het tijdstip van de feitelijke ontvangst afgehandeld.
Met dit tempo is er grote kans dat ook het subsidiepotje van volgend jaar dit jaar al op gaat. Maar zolang er nog geen 2500 extra aanvragen (of 5000 wanneer subsidiepot verdubbeld is) zijn dit jaar, ben je vrijwel zeker van je subsidie voor volgend jaar.Indien de Minister op de dag dat het subsidieplafond is bereikt, meer dan één volledige aanvraag heeft ontvangen, stelt hij de onderlinge rangschikking vast door middel van loting.
Of ik moet niet goed gelezen hebben
[ Voor 5% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-07-2020 18:36 ]
Ik vind het wel consequent. Als dit jaar op 1 dag voor het totale subsidiebedrag was aangevraagd was er ook geloot op de eerste dag. Dus als op 1 januari 2021 het totale subsidiebedrag al wordt aangevraagd wordt er dan ook geloot.Jorco schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:28:
Wat ik vreemd vind is dat er eventueel een loting aan te pas komt wanneer ik dit weekend een auto koop en dat iemand op 31 december net zo veel kans maakt indien het aantal aanvragen groter is dan het subsidiepotje voor 2021 is.
Als je in 2021 rekening zou houden met de volgorde van aanvragen in 2020 dan betekent dat dat je alle mensen met een aanvraag op 1 januari 2021 juist benadeeld. In de praktijk betekent het ook dat je dan gewoon 1 bedrag hebt wat op volgorde wordt uitbetaald en dan had je dat beter gelijk zo kunnen inrichten.
Ik denk dat je het anders moet bekijken. Je hebt geluk dat wanneer je dit jaar te laat bent je ook nog mee kan doen met het subsidiebedrag van volgend jaar. Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat het zo gaat, Met andere subsidies (isolatie, warmtepomp etc) had je gewoon pech als je het te laat aanvroeg.
Mijn punt is dat dit. Stel je doet een aankoop op 1 augustus en je de doet de aanvraag ook op 1 augustus. Dan ben je natuurlijk prima op tijd voor die 60 dagen regel. Helaas de subsidiepot is op. Volgens de regels wordt je aanvraagdatum aangepast dan naar 1 januari 2021. Maar 1 januari 2021 is niet binnen 60 dagen na de aankoopdatum van 1 augustus. Hoe kan het dan zijn dat je in 2021 mee mag doen? Je hebt het dan immers "te laat" aangevraagd.Dat ik aan de 60 dagen regel moet voldoen is logisch en trek ik nergens in twijfel.
Die regels zijn dus niet logisch opgesteld. Ik snap dat het de bedoeling is dat je in 2021 gewoon mee mag doen met de subsidie, maar wat gebeurd er als mensen die de aankoop/aanvraag daadwerkelijk in 2021 doen buiten de boot vallen en bezwaar maken dat mensen die hun aanvraag "te laat" hebben gedaan toch mee mochten doen?
Ik vind het heel vervelend voor je, maar dat de subsidiebedrag beperkt zou zijn was al van het begin af aan duidelijk. Het bedrag en de regels zijn voor iedereen op hetzelfde moment bekend gemaakt.Had ik dit eerder geweten had ik uiteraard vorige maand een aanschaf gedaan.
(ZOE koop en op naam)
[ Voor 23% gewijzigd door markklok op 09-07-2020 07:36 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
1.8.4 In afwijking van het derde lid geldt voor een volledige aanvraag die is ingediend nadat het subsidieplafond voor het betreffende jaar is bereikt, 1 januari van het daaropvolgende jaar als tijdstip van indiening.JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:39:
[...]
Mijn punt is dat dit. Stel je doet een aankoop op 1 augustus en je de doet de aanvraag ook op 1 augustus. Dan ben je natuurlijk prima op tijd voor die 60 dagen regel. Helaas de subsidiepot is op. Volgens de regels wordt je aanvraagdatum aangepast dan naar 1 januari 2021. Maar 1 januari 2021 is niet binnen 60 dagen na de aankoopdatum van 1 augustus. Hoe kan het dan zijn dat je in 2021 mee mag doen? Je hebt het dan immers "te laat" aangevraagd.
[ Voor 40% gewijzigd door Ophidian op 09-07-2020 07:04 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Ja, dat schreef ik toch al? Vervolgens staat er dit:Ophidian schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:59:
1.8.4 In afwijking van het derde lid geldt voor een volledige aanvraag die is ingediend nadat het subsidieplafond voor het betreffende jaar is bereikt, 1 januari van het daaropvolgende jaar als tijdstip van indiening.
Dan is je datum van ondertekening 1 augustus 2020, je indiendatum is 1 januari 2021 en daar zit meer dan 60 dagen tussen.Artikel 1.9 Aanvraag subsidieverlening
1. De aanvraag tot subsidieverlening wordt ingediend binnen 60 dagen na de datum van ondertekening van de overeenkomst tot lease of de koopovereenkomst.
Dus hoe kan je dan wel in aanmerking komen voor de subsidie (van 2021)?
2e quote maakt niet uit. Immers staat dat tijdstip van indiening als 1 januari 2021 geldt. Dus die 60 dagen heb je al aan voldaan. Alleen kijken ze er pas op 1 januari naarJeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:04:
[...]
Ja, dat schreef ik toch al? Vervolgens staat er dit:
[...]
Dan is je datum van ondertekening 1 augustus 2020, je indiendatum is 1 januari 2021 en daar zit meer dan 60 dagen tussen.
Dus hoe kan je dan wel in aanmerking komen voor de subsidie (van 2021)?
Edit: En nu op de RVO site:
Het jaarbudget 2020 voor nieuwe elektrische auto’s is overtekend.
Voor nieuwe elektrische auto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het jaarbudget. Dit geldt voor koop en lease. Dient u een aanvraag in nadat het jaarbudget op is? Dan wordt uw aanvraag doorgeschoven naar 2021. Heeft u nog geen aanvraag ingediend, maar u bent dit van wel van plan? Het indienen van aanvragen blijft mogelijk.
[ Voor 27% gewijzigd door Ophidian op 09-07-2020 07:07 ]
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Hoe kom je er bij dat je aan die 60 dagen hebt voldaan? 1 januari 2021 is meer dan 60 dagen na 1 augustus 2021 dus je hebt er juist niet aan voldaan.Ophidian schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:05:
2e quote maakt niet uit. Immers staat dat tijdstip van indiening als 1 januari 2021 geldt. Dus die 60 dagen heb je al aan voldaan. Alleen kijken ze er pas op 1 januari naar
Tijdstip van aanvraag is binnen 60 dagen. Je vraagt de subsidie dus op tijd aan. Subsidie pot is op.Dus in plaats van tijdstip indiening op vandaag wordt er door RVO 1 januari 2021 opgeschreven.JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:08:
[...]
Hoe kom je er bij dat je aan die 60 dagen hebt voldaan? 1 januari 2021 is meer dan 60 dagen na 1 augustus 2021 dus je hebt er juist niet aan voldaan.
Dus je bent gewoon op tijd. Moet er wel voldoende budget zitten in pot van 2021. Als er maar max 60 dagen tussen tekenen koopcontract zit en je aanvraag subsidie zit heb je voldaan aan de voorwaarden.
[ Voor 11% gewijzigd door Ophidian op 09-07-2020 07:11 ]
Nee, in 1.8.4 staat dat je tijdstip van indiening op 1 januari 2021 wordt gezet. Dat is dus niet binnen 60 dagen.Ophidian schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:10:
Tijdstip van indiening is binnen 60 dagen.
hier 082 en nog geen cent gezienmarkklok schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 06:47:
Hier nr 112 en het geld is binnen :-)
(2de hands subsidie)
schijnbaar toch niet op volg nummer?
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Tijdstip van aanvraag bedoelde ik. Daar zit hem het verschil in.JeroenE schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:12:
[...]
Nee, in 1.8.4 staat dat je tijdstip van indiening op 1 januari 2021 wordt gezet. Dat is dus niet binnen 60 dagen.
Tijdstip van aanvraag is niet hetzelfde als tijdstip van indiening. Daar zit hem het verschil. Anders moet je de RVO bellen, want nu blijven we herhalen. Klein administratief truukje. Jij kan zeggen dat je tijdstip van indiening binnen 60 dagen is. RVO kan zeggen dat je in 2020 geen subsidie krijgt want je tijdstip van aanvraag is pas 1 januari 2021.
Edit: Het is natuurlijk ook onlogisch dat ze op de RVO site zetten dat je nog steeds kan indienen ook al zou je volgens jouw interpretatie geen schijn van kans hebben. Dat is afgetimmerd uiteraard.
[ Voor 30% gewijzigd door Ophidian op 09-07-2020 07:20 ]
https://nos.nl/l/2340046
Voor nieuwe auto's dan. De pot voor tweedehands gaat een stuk langzamer. Ik merkte trouwens eind mei wel dat verkopers (zeker grote partijen die ex-leasewagens verkopen) hun prijzen al zo'n tweeduizend euro omhoog deden. Dat was dus niet een prijzenoorlog gaande zoals tussen MG, Renault en Nissan.
Vraag me trouwens wel af hoe lang verkopers van nieuwe EVs nog blijven adverteren met "8.000 euro korting na subsidie".
Dus 1 januari 2021 zou de pot voor 2021 al leeg kunnen zijn aan claims voor auto's die tussen nu en eind dit jaar worden gekocht?
Zoals gemeld
Het jaarbudget 2020 voor nieuwe elektrische auto’s is overtekend.
Voor nieuwe elektrische auto’s is al meer subsidie aangevraagd dan het jaarbudget. Dit geldt voor koop en lease. Dient u een aanvraag in nadat het jaarbudget op is? Dan wordt uw aanvraag doorgeschoven naar 2021. Heeft u nog geen aanvraag ingediend, maar u bent dit van wel van plan? Het indienen van aanvragen blijft mogelijk.
:fill(white):strip_exif()/f/image/O7v52MZWRyh6xXk9GyK0k33u.png?f=user_large)
Wat doe ik als het jaarbudget op is?
Het is belangrijk dat u controleert of er voor het betreffende jaar nog voldoende subsidiebudget is. Er kan subsidie worden verstrekt zolang er budget is. Het jaarbudget heeft een maximum.
Het totale jaarbudget voor 2020 is € 17,2 miljoen. Voor nieuwe elektrische personenauto’s is € 10 miljoen beschikbaar en voor gebruikte elektrische personenauto’s € 7,2 miljoen. Voor 2021 is het jaarbudget € 27,9 miljoen.
Dient u een aanvraag in nadat het jaarbudget op is? Dan wordt uw aanvraag doorgeschoven naar het volgende kalenderjaar. Dit heeft als gevolg dat u langer op uw subsidietoezegging of uitbetaling moet wachten. Dit geldt uiteraard alleen als er nog voldoende budget beschikbaar is in het volgende jaar. Aanvragen kunnen niet meer dan 1 kalenderjaar worden doorgeschoven.
https://www.rvo.nl/subsid...aq-block_faq_faqpagina-15
[ Voor 41% gewijzigd door Giant87 op 09-07-2020 09:20 ]
Dus als je nu doorschuift naar 1 januari en er zijn dan meer aanvragen dan subsidies en je wordt uitgeloot, dan wordt je niet nogmaals doorgeschoven naar 2022 en kan je dus fluiten naar je geld?Aanvragen kunnen niet meer dan 1 kalenderjaar worden doorgeschoven.
Soort lotto..
Klopt inderdaad. Maar also de pot voor 2021 ook al leeg is kun je waarschijnlijk weer worden doorgeschoven naar 2022, etc. Ooit krijg je je geld welHertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:18:
Als ik het goed begrijp blijft de subsidie van toepassing maar verschuift het claimen naar volgend jaar?
Dus 1 januari 2021 zou de pot voor 2021 al leeg kunnen zijn aan claims voor auto's die tussen nu en eind dit jaar worden gekocht?
Je wordt maar 1 jaar doorgeschoven maximaal..marvel27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Klopt inderdaad. Maar also de pot voor 2021 ook al leeg is kun je waarschijnlijk weer worden doorgeschoven naar 2022, etc. Ooit krijg je je geld wel
Nee, want je wordt maximaal 1 jaar doorgeschoven....marvel27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Klopt inderdaad. Maar also de pot voor 2021 ook al leeg is kun je waarschijnlijk weer worden doorgeschoven naar 2022, etc. Ooit krijg je je geld wel
Oftewel het potje van dit jaar is al op, en doordat we nog 5 maanden de normale verkoop van EVs hebben is het potje van volgend jaar al overboekt met de verkopen van dit jaar. Oftewel zeker de eerste jaren wordt het gewoon een loterij of je wel een subsidie krijgt of niet. En laten we wel wezen, de mensen die je over de streep wilt trekken om een EV te kopen zijn de mensen die zonder de subsidie de EV niet kunnen/willen betalen. En die gaan dus geen EV kopen als ze misschien een subsidie krijgen.
Conclusie, deze subsidie is puur sponsoring van alle mensen die toch al een EV wilden kopen en zal geen extra verkopen opleveren.
[removed]
Staat hierboven, uit de tekst vd RVO site.marvel27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:30:
Heb je daar een bron voor?
Nou lijkt dus dat niet helemaal zo werkt.marvel27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Klopt het volgende?
Scenario A:
1. Je koopt 1 augustus een nieuwe elektrische auto en claimt die uiterlijk 1 oktober.
2. Je claim wordt automatisch doorgeschoven naar 1-1-2021
3. Er zijn op 1-1-2021 meer aanvragen dan subsidies. Er wordt geloot en je bent uitgeloot.
4. Je kan niet opnieuw doorgeschoven worden en ontvangt géén subsidie. Nu niet, nooit niet.
Scenario B:
1. Je koopt niet eerder dan 1 oktober een nieuwe elektrische auto en claimt die op 1 januari 2021
2. Er zijn op 1-1-2021 meer aanvragen dan subsidies. Er wordt geloot en je bent uitgeloot.
3. Je claim kan doorgeschoven worden naar 1 Jan 2022 en maakt dan weer kans, maar definitief is het niet.
In welk geval het dus uit zou maken wanneer dit jaar je de auto koopt.
Wellicht dat ze doorgeschoven aanvragen nog voorrang geven bij loting, en dan wel op datum aankoop sorteren oid.
2021 nog 4000 ja! Jaren daarop zal het minder worden.TWyk schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:36:
Is de subsidie op 1 januari gegarandeerd weer 4000 euro.
Of kan die dan ineens 2500 zijn of zoiets?
@Hertog_Martin Ja dat zou kunnen werken inderdaad.
[ Voor 9% gewijzigd door Giant87 op 09-07-2020 09:39 ]
Ben benieuwd hoe het dan werkt als er in de rest van 2020 meer aanvragen gedaan worden dan er geld in het potje zit. Er komt dan zoals Hertog Martin zegt een loting. De mensen die niet uitgeloot worden zouden dan uit de boot vallen, want ze kunnen niet meer dan 1 kalenderjaar doorgeschoven worden. Lijkt mij een onwenselijke situatie.Daarnaast wordt ook voorkomen dat aanvragen moeten worden afgewezen wegens het bereiken van het subsidieplafond in het betreffende kalenderjaar, terwijl het opnieuw indienen van een aanvraag in het daaropvolgende kalenderjaar niet meer mogelijk is omdat de termijn waarbinnen de aanvraag moet worden ingediend, inmiddels is verstreken. Dit geldt uiteraard wel alleen voor zover er nog voldoende budget beschikbaar is in het volgende jaar. Ook kunnen aanvragen niet meer dan 1 kalenderjaar ‘doorgeschoven’ worden. De aanvragen die worden doorgeschoven naar 1 januari van het nieuwe kalenderjaar worden in volgorde van het tijdstip van de feitelijke ontvangst afgehandeld.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Cynisch zijn klinkt altijd wel lekker, maar het klopt in dit geval gewoon niet. Kijk maar naar de poll-cijfers iets verder terug in het topic. Daarnaast is de kans dat je uit de boot valt erg klein, zal weinig mensen tegenhouden hoor.redwing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:
[...]
Nee, want je wordt maximaal 1 jaar doorgeschoven....
Oftewel het potje van dit jaar is al op, en doordat we nog 5 maanden de normale verkoop van EVs hebben is het potje van volgend jaar al overboekt met de verkopen van dit jaar. Oftewel zeker de eerste jaren wordt het gewoon een loterij of je wel een subsidie krijgt of niet. En laten we wel wezen, de mensen die je over de streep wilt trekken om een EV te kopen zijn de mensen die zonder de subsidie de EV niet kunnen/willen betalen. En die gaan dus geen EV kopen als ze misschien een subsidie krijgen.
Conclusie, deze subsidie is puur sponsoring van alle mensen die toch al een EV wilden kopen en zal geen extra verkopen opleveren.
Nee RVO heeft aangegeven dat ze op volgorde van aanvragen worden afgehandeld dus wanneer je in de komende paar weken een nieuwe aanschaft is de kans heel groot want de verkochte aantallen voor het potje van 2021 zijn nog niet gehaald.Hertog_Martin schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:24:
[...]
Dus als je nu doorschuift naar 1 januari en er zijn dan meer aanvragen dan subsidies en je wordt uitgeloot, dan wordt je niet nogmaals doorgeschoven naar 2022 en kan je dus fluiten naar je geld?
Soort lotto..
Wanneer je nog lang wacht dan val je buiten die aantallen.
PSN ID = Jorco
Ik ben niet cynisch, ik vind het idee op zich prima. Die pol laat b.v. zien wat er gebeurt als je daadwerkelijk de subsidie krijgt en dat is ook precies wat je wilt.marvel27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:51:
[...]
Cynisch zijn klinkt altijd wel lekker, maar het klopt in dit geval gewoon niet. Kijk maar naar de poll-cijfers iets verder terug in het topic. Daarnaast is de kans dat je uit de boot valt erg klein, zal weinig mensen tegenhouden hoor.
Maar ik leg nu simpelweg de verkopen en de subsidie langs elkaar. En als de subsidie de normale verkopen al niet af kan dekken, ga ie zeker geen extra verkopen genereren. Oftewel het potje is (wederom) zo klein dat het maar weinig extra verkopen zal opleveren.
En de kans om buiten de boot te vallen erg klein? Het potje van volgend jaar is 27.9 miljoen, wat goed is voor zo'n 7k auto's oftewel wat er in 2 a 3 maanden verkocht wordt. Met nog 5 maanden te gaan zal de verkoop voor de rest van dit jaar 9als ik het doortrek van begin dit jaar, maar meestal is er ook nog een eindsprint) al snel op zo'n 12k uitkomen. Een 40% kans om geen subsidie te krijgen vind ik niet echt klein.... En dan heb je het alleen over de standaard verkopen en niet de extra die je eigenlijk wilt krijgen.
Het potje van 2022 zal hetzelfde probleem hebben omdat die eerst heel 2021 moet afdekken (want dat potje is op aan 2020 verkopen).
En als het geen loting wordt, maar op volgorde van bestellen (zijn wat verschillende verhalen over) heb je hetzelfde probleem, want dat weet iedereen die na september besteld dat ie geen subsidie zal krijgen.
Ik snap bij dit soort subsidies echt niet dat het potje niet ruim genoeg wordt gemaakt om daadwerkelijk veel extra verkopen te genereren.
[removed]
Ik had nummer 649. Hier is de subsidie ook op de rekening gestort.mjvdl schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:19:
Subsidie is overgemaakt, nr 648. Vreemd want geen mail of andere bevestiging, heb ook geen bewijsstukken op hoeven sturen
Bewijsstukken zijn natuurlijk niet noodzakelijk. Je bent eigenaar van de auto, dus dat kunnen ze zo achterhalen.
- een nieuwe auto gekocht heeft
- nog niet de auto heeft
- subsidie op tijd heeft aangevraagd
En de beloofde brief dat je subsidie is toegekend al gehad?
Nee, geleased maar volgens RVO kon het tot 8 (!) weken duren. Max 4 volgens de website maar “het blijft wel ICT hè” volgens iemand aan de telefoon daar 😜 en ik ben zelf ICT’er dus I’m not gonna argue..Prullenbak84 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:29:
Ondertussen al iemand die
- een nieuwe auto gekocht heeft
- nog niet de auto heeft
- subsidie op tijd heeft aangevraagd
En de beloofde brief dat je subsidie is toegekend al gehad?
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Je spreekt jezelf hier wel tegen. Volgens mij klopt alleen het laatste. De subsidie zorgt er zeker niet voor dat iemand het daarvan af laat hangen of hij/zij een EV koopt. Als je 30k of meer besteedt aan een auto zal dat echt niet afhankelijk zijn van een paar duizend euro.redwing schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:32:
[...]
En laten we wel wezen, de mensen die je over de streep wilt trekken om een EV te kopen zijn de mensen die zonder de subsidie de EV niet kunnen/willen betalen. En die gaan dus geen EV kopen als ze misschien een subsidie krijgen.
Het is een leuke tegemoetkoming van de overheid die mooi meegenomen is. Het moment dat iemand een auto koopt wordt natuurlijk wel beinvloed.
Nee. Hoe vaak moet men op verschillende plekken hier op tweakers nou nog uitleggen dat situaties verschillen?fisherman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:12:
[...]
Je spreekt jezelf hier wel tegen. Volgens mij klopt alleen het laatste. De subsidie zorgt er zeker niet voor dat iemand het daarvan af laat hangen of hij/zij een EV koopt. Als je 30k of meer besteedt aan een auto zal dat echt niet afhankelijk zijn van een paar duizend euro.
Het is een leuke tegemoetkoming van de overheid die mooi meegenomen is. Het moment dat iemand een auto koopt wordt natuurlijk wel beinvloed.
De subsidie kan wel degelijk een verschil maken. Niet perse OF je een auto koopt, of wanneer, maar ook WELKE.
Bijvoorbeeld mijn persoonlijke - maar niet bijzondere - situatie dat je in de markt bent voor een nieuwe auto en dat de subsidie er net voor zorgt dat een EV interessanter wordt dan de benzine. Zonder subsidie had ik twee maanden geleden een nieuwe 1.2-dinosap auto voor de deur gehad.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb dankzij de subsidie gekozen voor een elektrische auto (private lease) in plaats van een brandstofauto, omdat een EV anders boven mijn budget zou zijn.fisherman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:12:
[...]
De subsidie zorgt er zeker niet voor dat iemand het daarvan af laat hangen of hij/zij een EV koopt. Als je 30k of meer besteedt aan een auto zal dat echt niet afhankelijk zijn van een paar duizend euro.
De hele bedoeling van de subsidie is om meer mensen een EV te laten kopen. Niet om mensen die toch al een EV kopen te sponsoren. En 4k kan natuurlijk best zorgen dat een EV binnen het budget komt. Voor de doelgroep zal het in veel gevallen ruim boven de 10% zijn van de kosten die je terug krijgt.fisherman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:12:
[...]
Je spreekt jezelf hier wel tegen. Volgens mij klopt alleen het laatste. De subsidie zorgt er zeker niet voor dat iemand het daarvan af laat hangen of hij/zij een EV koopt. Als je 30k of meer besteedt aan een auto zal dat echt niet afhankelijk zijn van een paar duizend euro.
[removed]
Wat gebeurd er met de private lease auto's na 4-5 jaar? Gaan die dan de 2e hands NL markt op, of gaan die á la de Foutlander gelijk naar oost Europa?
Ik verwacht namelijk dat mensen die nu een nieuwe EV kopen deze wel langer dan 4-5 jaar gaan rijden en dat dit dus NL meer oplevert richting de milieudoelen dan de private lease auto's.
Overigens best bizar dat het goed mogelijk is dat voor het einde van 2020 het potje tm einde 2021 al op is... Daar zou dus gewoon meer geld in moeten...
Dit is inderdaad lastig, maar tegelijkertijd is er ook weinig te zeggen over de restwaarde van een nu-nieuwe-benzine-auto over 5 jaar (want wie wil er nog zo'n ding in 2025?) Ik heb dit dus maar tegen elkaar weggestreept in mijn vergelijking, want het is koffiedik kijken.1993jjohan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:41:
Ik ben ook zeer benieuwd naar de restwaarde van de auto na 5 jaar. Het is lastig te zeggen hoe snel de huidige generatie electrische auto's zal verouderen.
De vraag is ook hoe snel ze eigenlijk echt verouderen. Als je aankondingen van nieuwe EV's nu ziet, en dat je dan leest dat ze ergens eind 2022 misschien wel op de markt komen, dan loopt het misschien de komende 5 jaar zo'n vaart wel niet. De tijd zal het leren.
[ Voor 19% gewijzigd door Prullenbak84 op 09-07-2020 11:47 ]
Dat is voor mij ook een van de redenen waarom ik voor private lease gegaan ben.1993jjohan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:41:
Ik ben ook zeer benieuwd naar de restwaarde van de auto na 5 jaar. Het is lastig te zeggen hoe snel de huidige generatie electrische auto's zal verouderen. Gelukkig heb ik private lease. Maar als ze ja 5 jaar een overname aanbod doen die leuk is kan ik dat wel overwegen.
Ik had sowieso een EV gekocht. Ook zonder aankoopsubsidie. Ik had wellicht niet heel impulsief 4 weken geleden opeens een EV gekocht, maar dat had ook te maken met de aanbieding die de dealer had. Veel merken zijn nu opeens allemaal aan het stunten met prijzen.Prullenbak84 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:16:
[...]
Nee. Hoe vaak moet men op verschillende plekken hier op tweakers nou nog uitleggen dat situaties verschillen?
De subsidie kan wel degelijk een verschil maken. Niet perse OF je een auto koopt, of wanneer, maar ook WELKE.
Bijvoorbeeld mijn persoonlijke - maar niet bijzondere - situatie dat je in de markt bent voor een nieuwe auto en dat de subsidie er net voor zorgt dat een EV interessanter wordt dan de benzine. Zonder subsidie had ik twee maanden geleden een nieuwe 1.2-dinosap auto voor de deur gehad.
Ik zie het echt meer als een extraatje. Fout gedrag wordt bestraft, bijvoorbeeld een vervuilende diesel rijden. Goed bedrag wordt beloond ik de vorm van een leuke tegemoetkoming.
Mijn ervaring bij Leaseplan is het tegenovergestelde. De EV die ik daar kocht ging op 10 juni meer dan 10% in prijs omlaag. Was sinds begin mei in de verkoop en was toen al geen slechte prijs.Skit3000 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:50:
Ik merkte trouwens eind mei wel dat verkopers (zeker grote partijen die ex-leasewagens verkopen) hun prijzen al zo'n tweeduizend euro omhoog deden.
Hah, echt wel. Wat voor kul is dit nou weer. Dezelfde kul die de MG dealer verkondigde: "ja ik kan die 105 euro er nog vanaf halen om er een rond bedrag van te maken maargoed dat maakt niet zo veel uit". 105 euro is nog steeds 105 euro vriend, ook bij grote bedragen.fisherman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:12:
[...]
4.000 euro blijft ook nog steeds 4.000 euro en op een bedrag van zelfs 40k is het al 10%! Dat is gigantisch veel geld voor de gemiddelde nederlander.
Ons eigen geval: We zaten eerst te kijken richting een Kia Rio of Stonic (2de hands), pas toen de subsidie gepubliceerd werd zijn we pas naar EV's gaan kijken en is het nu een Corsa-e geworden.
En dit is dus precies wat de subsidie probeert te bereiken, en het werkt gewoon.Strykeforce schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:32:
[...]
Ons eigen geval: We zaten eerst te kijken richting een Kia Rio of Stonic (2de hands), pas toen de subsidie gepubliceerd werd zijn we pas naar EV's gaan kijken en is het nu een Corsa-e geworden.
Nee, de subsidie haalt niemand over om uberhaupt een auto te kopen.
Nee, de subsidie is er niet voor de rijke lui.
Nee, de subsidie is geen "leuk extraatje".
De subsdie is er om mensen in plaats van een benzine auto, een EV te gaan rijden. En hoe dik je portemonee is boeit he-le-maal niks voor het aantal grammen co2 wat dat bespaart.
Ben nr 642, maar nog geen geld op de rekening. Nieuw autofisherman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:15:
[...]
Ik had nummer 649. Hier is de subsidie ook op de rekening gestort.
Bewijsstukken zijn natuurlijk niet noodzakelijk. Je bent eigenaar van de auto, dus dat kunnen ze zo achterhalen.
Je bent gewoon op tijd dus je geld komt er zeker.deejeebv schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:15:
[...]
Ben nr 642, maar nog geen geld op de rekening. Nieuw auto
Gewoon een beetje geduld hebben en geen zorgen maken.
Dat is voor iedereen verschillend. Voor mij is het een leuk gebaar van de overheid. Niet meer en niet minder. Het heeft mij zeker niet over de streep getrokken, want een EV is ook zonder die subsidie gewoon heel erg aantrekkelijk. Zeker met zonnepanelen op het dak.Prullenbak84 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:55:
[...]
Nee, de subsidie is geen "leuk extraatje".
Hebben we toch eindelijk voor elkaar dat uitgerekend jij dat in ziet.
Heeft even geduurd.
Een eventuele koper van die auto komt wel weer in aanmerking voor de 2000€ subsidie.
Erg netjes voor een overheidsinstantie
Hier staat nergens iets over vermeld. Iemand enig idee?
PSN ID = Jorco
Zal wel aangevuld worden tot het weer vol zit dan.Jorco schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:04:
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met het beschikbaar gestelde subsidiebudget voor gebruikte elektrische auto's wanneer het potje niet leeg is aan het einde van het jaar.
Hier staat nergens iets over vermeld. Iemand enig idee?
Als ze het eventueel resterende bedrag gebruiken voor nieuwe auto's die dit jaar zijn aangeschaft dan scheelt dit weer op het potje nieuwe van 2021.DigitalExorcist schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:52:
[...]
Zal wel aangevuld worden tot het weer vol zit dan.
PSN ID = Jorco
Ik hoop het wel maar vrees van niet... 😶Jorco schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:55:
[...]
Als ze het eventueel resterende bedrag gebruiken voor nieuwe auto's die dit jaar zijn aangeschaft dan scheelt dit weer op het potje nieuwe van 2021.
Ik meende dat de Mitsubishi I-miev niet aan de actieradiusvoorwaarde van 120 km zou voldoen maar de auto staat wel op de lijst van EV-auto's die voor subsidie in aanmerking komen: https://www.rvo.nl/sites/...PP-2020-1%20juli-2020.pdfdeejeebv schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:05:
Wij hadden al een EV privé (Mitsubishi I-miev). De subsidie heeft er toe geleid dat we die ingeruild hebben voor een Skoda Citigo. De actieradius van de Mitsubishi was toch te beperkt.
Een eventuele koper van die auto komt wel weer in aanmerking voor de 2000€ subsidie.
Op papier is de actieradius voldoende. In de praktijk ga je die 120 km niet halen, max 80 onder gunstige omstandigheden. Met de Citigo halen we bereik boven de WLTP norm.jawealm schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:07:
[...]
Ik meende dat de Mitsubishi I-miev niet aan de actieradiusvoorwaarde van 120 km zou voldoen maar de auto staat wel op de lijst van EV-auto's die voor subsidie in aanmerking komen: https://www.rvo.nl/sites/...PP-2020-1%20juli-2020.pdf
Sinds wanneer kost een Clio diesel uit 2011 24k?BarremansNL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 09:49:
Dankzij de subsidie en de aanbieding van MG rijd ik nu voor hetzelfde geld een nieuwe MG ZS EV in plaats van een Renault Clio diesel uit 2011. De overheid kan dus best trots zijn op het resultaat.
Of neem je de MRB en "gratis" rijden ook mee?
Zo ja dan maakt die 4k subsidie het verschil niet
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Heb je lang op de Citigo moeten wachten? Ik meen dat de wachttijden fors zijn.deejeebv schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Op papier is de actieradius voldoende. In de praktijk ga je die 120 km niet halen, max 80 onder gunstige omstandigheden. Met de Citigo halen we bereik boven de WLTP norm.
Een week op de tenaamstelling, was een parallel geïmporteerde, bij auto Bleeker in Purmerend, gespecialiseerd in EV's. Bij dealer is hij niet te bestellen. Dealer kon alleen een zo goed als nieuwe leveren, maar dan is de subsidie maar €2000.jawealm schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:15:
[...]
Heb je lang op de Citigo moeten wachten? Ik meen dat de wachttijden fors zijn.
Niet de aanschaf, maar de alle maandelijkse kosten inclusief afschrijving. Korting op de MG was €160 per maand bij Private Lease.Sport_Life schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:13:
[...]
Sinds wanneer kost een Clio diesel uit 2011 24k?
Of neem je de MRB en "gratis" rijden ook mee?
Zo ja dan maakt die 4k subsidie het verschil niet.
Heb de rekensom op diverse manieren gemaakt, enige optie dat de Clio goedkoper was, was als ik geen reparaties aan de Clio zou hebben maar slechts onderhoud. En gezien de leeftijd/kilometerstand/ervaring met de auto, was dit niet realistisch.
[ Voor 24% gewijzigd door BarremansNL op 10-07-2020 14:08 ]
Herkenbaar. Ik heb hier voor een Atos van 2003 gehad. Toen ik die verkocht heb ben ik eens gaan rekenen wat me de auto heeft gekost per maand de afgelopen 2 jaar inclusief afschrijving, verzekering, wegenbelasting, reparaties, onderhoud en APK.BarremansNL schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:04:
[...]
Niet de aanschaf, maar de alle maandelijkse kosten inclusief afschrijving. Korting op de MG was €160 per maand bij Private Lease.
Heb de rekensom op diverse manieren gemaakt, enige optie dat de Clio goedkoper was, was als ik geen reparaties aan de Clio zou hebben maar slechts onderhoud. En gezien de leeftijd/kilometerstand/ervaring met de auto, was dit niet realistisch.
Heb die tijd best een paar keer pech gehad met dat ding en wat dure reparaties en uiteindelijk kwam ik over de 175 per maand. Daar komt dan nog benzine boven op.
Nu ga in straks met subsidie rond de 300 per maand betalen voor de mg. En stroom is goedkoper dan benzine.
Uiteindelijk is de MG maar enkele tientjes duurder per maand. Maar dan rij ik wel een splinternieuwe auto met alles er op en aan. In plaats van een koekblik op wielen uit 2003.
Precies dat, met zulke aanbiedingen is de keuze snel gemaakt.1993jjohan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:50:
[...]
Uiteindelijk is de MG maar enkele tientjes duurder per maand. Maar dan rij ik wel een splinternieuwe auto met alles er op en aan. In plaats van een koekblik op wielen uit 2003.
[ Voor 98% gewijzigd door 1993jjohan op 10-07-2020 18:18 ]
De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:greatgonzo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:54:
Wanneer wordt bekend hoeveel er in de pot van 2021 zit?
a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;
b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;
Aangezien een eventuele subsidie aanvraag doorschuift naar volgend jaar vroeg ik me af hoeveel tijd we nog hebben om te beslissen
Weer zo'n onlogische verdeling. Feitelijk nog minder voor nieuw dan dit jaar (omgerekend naar maanden)Ophidian schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 08:24:
[...]
De subsidieplafonds voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021 zijn:
a. € 14.400.000 voor de aanschaf of lease van nieuwe elektrische personenauto’s;
b. € 13.500.000 voor de aanschaf of lease van een gebruikte elektrische personenauto;
Op zich vind ik dat nog niet eens zo heel onlogisch. Als je b.v. kijkt naar de Prius was die initieel een succes, vooral door de belastingvoordelen. Als je dan kijkt naar hoeveel er in Nederland zijn gebleven kun je wel zeggen dat, ondanks dat initiele succes, het voor de iets langere termijn niet echt veel zoden aan de dijk heeft gezet. Ik vind het dan op zich ook logisch dat er nu wat harder wordt ingezet om de EVs in Nederland te houden.Giant87 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:44:
[...]
Weer zo'n onlogische verdeling. Feitelijk nog minder voor nieuw dan dit jaar (omgerekend naar maanden)
[removed]
Helemaal niets.greatgonzo schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:54:
Wanneer wordt bekend hoeveel er in de pot van 2021 zit?
Dat de pot nu leeg is en de aanvragen van nu voor volgend jaar ingezet kunnen worden maakt dat de pot van volgend jaar ook leeg is. Met een beetje pech het jaar daarop een lotterij.
Ik hoop dat de politiek iets met de pot bijvullen doet, want nu is het een onzekere subsidie. Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat een EV te duur is, maar dat de 4000 euro de drempel overgaat. Ik kan alleen niet de gok nemen dat ik misschien wel of geen subsidie krijg, want opeens 4000 euro niet hebben doet financieel veel pijn. De EV is al een persoonlijk spaarproject van 4 jaar...
* Delerium wil hem helemaal oprijden: 200k km minstens.
Als je binnen drie jaar de auto verkoopt moet je een deel van de subsidie terugbetalen, dat was bekend. Wat me opviel in de voorwaarden is dat als je een andere elektrische auto op je naam hebt staan die aan de voorwaarden voldoet je de subsidie niet terug hoeft te betalen.
Ah omdat meneer niet aanspraak op de centen kan maken is het opeens nutteloos. Goed verhaal, lekker kort ook.ShininNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:02:
Meest nutteloze subsidie ooit. Was in de markt voor een EV, maar het potje is al opgegaan aan de standaardverkopen. Ik kachel nog wel even met mijn diesel door
Zoals je kan lezen zijn er meerdere mensen door de subsidie overstag gegaan en wel een auto gekocht/geleaset.
Wat mij persoonlijk betreft is er geen haast bij dat formulier (levertijd duurt nog wel een maand of twee, drie), maar ik zou die brief dat de subsidie is toegekend wel hartelijk verwelkomen. Beetje zekerheid kan geen kwaadBarremansNL schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:55:
Vanmorgen met RVO gesproken. Eind deze week of begin volgende week wordt het formulier online gezet waarmee je het kenteken door kan geven en de eerder aangevraagde subsidie kan worden uitbetaald. Uiteraard er vanuit gaande dat de subsidie is verleend.
Dat klopt. Het gaat om het moment van aanvragen als het budget van 2021 in 2020 niet overtekend wordt. Als dat wel zo is, dan is nog niet duidelijk hoe ze daarmee omgaan. Ze noemde zelfs nog de mogelijkheid voor extra budget (maar dat ligt bij ministerie). En volgnummers wordt lastig aangezien nieuw en gebruikt door elkaar heen lopen.Sjors81 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:26:
@TomK85 dat bewijst wel weer dat je niet klakkeloos uit kan gaan van wat er telefonisch wordt gecommuniceerd. Volgens mij was eerder aangegeven dat het op moment van aanvragen zou gaan. Het zal wel loten worden want dan zijn er wellicht ook mensen die in december nog de afweging maken een auto aan te schaffen. Zullen genoeg zijn dit dit topic niet volgen en met behulp van volgnummers een indicatie hebben hoe kansrijk je nog bent.
ok.. dus er zijn in een week tijd 3500 EV's erbij verkocht??Delerium schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:36:
[...]
Helemaal niets.
Dat de pot nu leeg is en de aanvragen van nu voor volgend jaar ingezet kunnen worden maakt dat de pot van volgend jaar ook leeg is. Met een beetje pech het jaar daarop een lotterij.
Ik hoop dat de politiek iets met de pot bijvullen doet, want nu is het een onzekere subsidie. Ik spreek voor mijzelf als ik zeg dat een EV te duur is, maar dat de 4000 euro de drempel overgaat. Ik kan alleen niet de gok nemen dat ik misschien wel of geen subsidie krijg, want opeens 4000 euro niet hebben doet financieel veel pijn. De EV is al een persoonlijk spaarproject van 4 jaar...
* Delerium wil hem helemaal oprijden: 200k km minstens.