Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
HE1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:32:
[...]
De cv-ketel heb ik een paar uurtjes van het stroom afgehaald maar dan gaat het sluipverbruik ook gewoon door.
Ik ken uiteraard de configuratie van je SWW niet maar bij een boiler/opslagvat voor SWW heb je bij een niet goed afsluitend overdrukventiel geen stroom nodig. De waterdruk zorgt ervoor dat het water langs beneden in het boilervat blijft stromen en langs boven terug verdwijnt richting riool.
Maar dan zal je waarschijnlijk wel een andere regeling voor SWW hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05:27
HE1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:04:

Iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen? heb al van alles uitgesloten (incl. cv ketel uitzetten). Ik zie nergens een lekkage of druppelende kraan en 0,6L per uur is toch ook niet heel erg weinig.
Idd niet echt weinig (14.4 liter per etmaal). Ben benieuwd wat je gaat vinden. Wat mogelijke oorzaken (waarvan een aantal al genoemd)
  • SWW ketel (idd afsluiten bij de ketel om douche/keukenkraan (om tussenliggend leidingwerk uit te sluiten)
  • (verkalkte) afsluiter toilet
  • Afsluitervaatwasser / wasmachine
  • Buitenkraan?
  • Leidingwerk in de kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 02:38

HE1

GM15 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:59:
[...]

Idd niet echt weinig (14.4 liter per etmaal). Ben benieuwd wat je gaat vinden. Wat mogelijke oorzaken (waarvan een aantal al genoemd)
  • SWW ketel (idd afsluiten bij de ketel om douche/keukenkraan (om tussenliggend leidingwerk uit te sluiten)
  • (verkalkte) afsluiter toilet
  • Afsluitervaatwasser / wasmachine
  • Buitenkraan?
  • Leidingwerk in de kruipruimte
dank voor de suggesties, kraan wasmachine heb ik al uitgehad, kraantjes toiletten ook. Buitenkraan heb ik maar die heb ik vanuit binnen dichtgezet tijdens de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:01
Staat het op de planning om de slimme schakelingen die je kunt instellen met Energy+ ook loadbalancing in te stellen?

Voorbeeld; Heb een boiler in een socket zitten die nu schakelt als er het vermogen van de boiler aan teruglevering plaatsvindt.

De boiler zal ongetwijfeld ook wel eens op andere momenten ingeschakeld worden. Zou mooie toevoeging zijn als ik het socket zo kan instellen dat de boiler wordt uitgeschakeld als het vermogen van die fase de limiet van de huisaansluiting overschrijdt. Die mogelijkheid zie ik nu niet in de app, met Home Assistant is er vast iets te knutselen maar lijkt me geweldig als dit in de Energy app opgenomen wordt. Het is bekend hoeveel vermogen de boiler opneemt en ook wat de belasting per fase is (heb een P1-meter), de benodigde info is dus beschikbaar.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:36
Kan je niet een (bash)scriptje maken en laten uitvoeren die uit de API de belasting per fase uitleest en bij een bepaalde limiet de socket uitschakelt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Emacee schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:04:
Staat het op de planning om de slimme schakelingen die je kunt instellen met Energy+ ook loadbalancing in te stellen?

Voorbeeld; Heb een boiler in een socket zitten die nu schakelt als er het vermogen van de boiler aan teruglevering plaatsvindt.

De boiler zal ongetwijfeld ook wel eens op andere momenten ingeschakeld worden. Zou mooie toevoeging zijn als ik het socket zo kan instellen dat de boiler wordt uitgeschakeld als het vermogen van die fase de limiet van de huisaansluiting overschrijdt. Die mogelijkheid zie ik nu niet in de app, met Home Assistant is er vast iets te knutselen maar lijkt me geweldig als dit in de Energy app opgenomen wordt. Het is bekend hoeveel vermogen de boiler opneemt en ook wat de belasting per fase is (heb een P1-meter), de benodigde info is dus beschikbaar.
Volgens mij kan je dat nu al ongeveer doen maar niet zoals je beschrijft.

Je kan namelijk een socket schakelen op basis van verbruik van een andere meter, dan kan je dus de boiler uit laten gaan als er een andere grootverbruiker op die groep aangaat. Moet je ze wel beide op een socket hebben maar voor een grootverbruiker is wellicht die kans groot.

Ik zag dat bij energy+ het verbruik per fase getoond zou worden als je p1 meter dit ondersteunt. Is er iemand die dit ziet en welke p1 meter kan dat wel of niet?
Ik zie het niet iig, volgens mij kan je dat ook niet aan of uit zetten?

[ Voor 8% gewijzigd door HE1 op 25-12-2023 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Kroonkurk schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:00:
Kan je niet een (bash)scriptje maken en laten uitvoeren die uit de API de belasting per fase uitleest en bij een bepaalde limiet de socket uitschakelt ?
iemand die een linkje heeft naar documentatie over de api en hoe dit gebruikt kan worden?

En wat doet die knop bij instellingen van een meter genaamd '{...} Lokale API' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:17

JB

Cédric roelt!

HE1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:13:
[...]

En wat doet die knop bij instellingen van een meter genaamd '{...} Lokale API' ?
Die zet je aan als je via bijvoorbeeld Homey je devices wil toevoegen.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
HE1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:13:
[...]

iemand die een linkje heeft naar documentatie over de api en hoe dit gebruikt kan worden?
De documentatie van de local api is recent nog verplaatst, ik geloof dat het puur de endpoints beschrijft met een example van de response
https://api-documentation.homewizard.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
HE1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:07:
[...]

Volgens mij kan je dat nu al ongeveer doen maar niet zoals je beschrijft.

Je kan namelijk een socket schakelen op basis van verbruik van een andere meter, dan kan je dus de boiler uit laten gaan als er een andere grootverbruiker op die groep aangaat. Moet je ze wel beide op een socket hebben maar voor een grootverbruiker is wellicht die kans groot.

Ik zag dat bij energy+ het verbruik per fase getoond zou worden als je p1 meter dit ondersteunt. Is er iemand die dit ziet en welke p1 meter kan dat wel of niet?
Ik zie het niet iig, volgens mij kan je dat ook niet aan of uit zetten?
Ik kan verbruik per fase zien. En dat kun je inderdaad aan of uit zetten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wReK-CnhImLC9YpBTH0ghcI9VQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6znn94bNjtuONa0jDpnrfAWE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb het uitstaan, zoals je ziet. Je kunt het verbruik per fase ook pas echt aflezen in de gekantelde stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 11:26
RobbieB schreef op maandag 18 december 2023 @ 21:13:
Afgelopen week is mijn slimme meter vervangen ivm een verzwaring naar 3-fase, maar mijn P1-meter registreert nu het gasverbruik niet meer. Heb hem al gereset en opnieuw gekoppeld maar dat mocht niet baten.

Koppeling van gasmeter naar slimme meter zou een probleem kunnen zijn, maar dan zou mijn energieleverancier waarschijnlijk ook geen data ontvangen (kan ik nu nog niet zien, want blijkbaar heeft de netbeheerder de nieuwe meter nog niet doorgegeven).

Iemand hier een idee wat ik nog meer kan proberen?
Update, na 1,5 week niks doen is hij nu weer zichtbaar in de app. Zit dus toch iets van een synchronisatie delay in. Maar data is wel ‘real-time’

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

Gramser schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 07:16:
[...]

Ik kan verbruik per fase zien. En dat kun je inderdaad aan of uit zetten:

[Afbeelding]

Ik heb het uitstaan, zoals je ziet. Je kunt het verbruik per fase ook pas echt aflezen in de gekantelde stand.
mmm....dan zal mijn slimme meter het wel niet kunnen, ik zie het niet met energy+

Mijn slimme meter is een ISKRA AM550

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-09 18:57
Emacee schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:04:

Voor zoiets is een industriestandaard ontwikkeld:ee-bus, waar fabrikanten van warmtepompen, boilers, koelkasten etc inzitten. Uiteindelijk heb je ook een coordinator nodig in zo'n netwerk, zoals SMA HomeManager. Die rol zou Homewizard ook kunnen invullen. Je kan natuurlijk ook zelf met domotica iets in elkaar hobbyen. Het sturen van een koelkast of vriezer laat ik wel graag aan de fabrikant over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:27
Strontvlieg schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:49:
Voor zoiets is een industriestandaard ontwikkeld:ee-bus, waar fabrikanten van warmtepompen, boilers, koelkasten etc inzitten.
Leuk zo'n standaard, maar welke warmtepompen, boilers en koelkasten ondersteunen die? Ik ben er nog nooit een tegen gekomen....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Andrehj schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 17:51:
[...]

Leuk zo'n standaard, maar welke warmtepompen, boilers en koelkasten ondersteunen die? Ik ben er nog nooit een tegen gekomen....
Tsja duurt altijd wel even voor het opgepakt wordt, ALS het wordt opgepakt. Maar een Opentherm zie je toch nu na vele jaren steeds meer. Ik heb zelf geen EV auto maar daar lijkt ook wel wat meer standaardisatie in de opladers te komen.
Veel witgoed heeft al WiFi, wat naar mijn menig niets toevoegt, tot je er iets zinnigs mee kan gaan doen. Comsumenten vragen daar steeds meer om, het begint bij slimme verlichting zie ik om mij heen en dan wil men steeds meer integreren.
Ik denk niet dat HWE hierin een leidende of trekkende rol kan spelen. Misschien integreren over 10 jaar als die standaard het gered heeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strontvlieg
franssie schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 18:13:
[...]

Tsja duurt altijd wel even voor het opgepakt wordt, ALS het wordt opgepakt. Maar een Opentherm zie je toch nu na vele jaren steeds meer. Ik heb zelf geen EV auto maar daar lijkt ook wel wat meer standaardisatie in de opladers te komen.
Veel witgoed heeft al WiFi, wat naar mijn menig niets toevoegt, tot je er iets zinnigs mee kan gaan doen. Comsumenten vragen daar steeds meer om, het begint bij slimme verlichting zie ik om mij heen en dan wil men steeds meer integreren.
Ik denk niet dat HWE hierin een leidende of trekkende rol kan spelen. Misschien integreren over 10 jaar als die standaard het gered heeft.
Mee eens. Dat kan tien(tallen) jaren duren en er zullen vast concurrerende protocollen ontwikkeld worden. Wel grote kans dat de frontrunners zoals Bosch, SMA, Vaillant concurrerende ervaring opbouwen. Uiteindelijk wordt energie managen een complexe zaak, wat je aan een slim algoritme over moet laten. Daar kun je nu nog tegenaan hobbyen, maar op langere termijn wint je minder dan 1 fte ontwikkelcapaciteit dat niet van commerciele of opensource producten. Voorlopig kan ik thuis alleen nog maar kiezen wanneer de wasmachine aan moet. Als de tariefsystemen voor energie gaan wijzigen ontstaat de behoefte vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:57

Lulukai

God's gift to women

Ik heb een vriend met een OPNsense router, pihole actief, en een P1-meter. De lokale API van de P1-dongle werkt niet lekker in deze combinatie (vaag I know, maar zo is het). Aan wat kan dit liggen? Ik heb gezocht op OPNsense in dit topic, maar geen verklaring kunnen vinden..

Het heeft volgens mij hier iets mee te maken: https://api-documentation.homewizard.com/docs/discovery

[ Voor 51% gewijzigd door Lulukai op 26-12-2023 22:03 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:32
Misschien dat discovery een probleem kan zijn, maar daarna gaat alles toch gewoon op ip adres zou ik zeggen. Anders de P1 gewoon een vast ip geven en daarmee benaderen in je smarthome systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:59
Lulukai schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:50:
Ik heb een vriend met een OPNsense router, pihole actief, en een P1-meter. De lokale API van de P1-dongle werkt niet lekker in deze combinatie (vaag I know, maar zo is het). Aan wat kan dit liggen? Ik heb gezocht op OPNsense in dit topic, maar geen verklaring kunnen vinden..

Het heeft volgens mij hier iets mee te maken: https://api-documentation.homewizard.com/docs/discovery
Heeft te maken met mDNS. Installeer OPnsense plugin: mDNS Repeater
of UDP Broadcast Relay maar dan moet je zelf even mDNS toevoegen.
relay port 5353, broadcast 224.0.0.251, en source 1.1.1.1

[ Voor 9% gewijzigd door Tebbie op 27-12-2023 19:03 ]

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

• HE1

HE1

HE1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 13:04:
Ben door mijn HW watermeter erachtdf gekomen dat ik een "sluipverbruik" in mijn water heb zitten.

zo ongeveer 1x per 1 a 2 uur zie ik een heel kleine spike in mijn watergrafiek welke 0 L aangeeft als ik erop sta.

Nu heb ik de watermeter er ff afgehaald en ben het wieltje gaan monitoren en het blijkt dat ik ongeveer 0,6L per uur continue verbruik heb (als ik zelf geen water verbruik uiteraard).

Iemand een idee waar dit vandaan zou kunnen komen? heb al van alles uitgesloten (incl. cv ketel uitzetten). Ik zie nergens een lekkage of druppelende kraan en 0,6L per uur is toch ook niet heel erg weinig.
Ik heb het sluipverbruik gevonden; het is toch mijn cv ketel , heb niet alleen de ketel van het stroom gehaald maar ook de water toevoer dichtgedraaid. Voor ik hem dichtdraaide zag ik het idd druppelen in de riool uitvoer.

Die kraan voor water toevoer snap ik niet helemaal want daar zit een dubbele kraan waar de 2e kraan direct weer lijkt af te voeren naar het riool.

Nu heb ik een handleiding van de Nefit Ecomline HR opgesnuffeld , daar staat in :

De koudwaterleiding moet volgens de geldende voorschriften worden
aangesloten (paragraaf 1.1.1). Dit kan geschieden met een zogenaamde
inlaatcombinatie met leegloopinrichting (figuur 1.3.3.1). De inlaatcombinatie
ontlast het expanderende water bij opwarming van de boiler (maximaal 1/40
deel van de boilerinhoud). Zorg voor afvoer van dit expansiewater naar het
riool. Men dient bij het plaatselijk waterleidingbedrijf te informeren welke
inlaatcombinatie toegepast mag worden.

Maar wat betekent dit nu....dat het normaal sluipverbruik is?

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

HE1 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 00:03:
[...]

Ik heb het sluipverbruik gevonden; het is toch mijn cv ketel , heb niet alleen de ketel van het stroom gehaald maar ook de water toevoer dichtgedraaid. Voor ik hem dichtdraaide zag ik het idd druppelen in de riool uitvoer.

Die kraan voor water toevoer snap ik niet helemaal want daar zit een dubbele kraan waar de 2e kraan direct weer lijkt af te voeren naar het riool.

Nu heb ik een handleiding van de Nefit Ecomline HR opgesnuffeld , daar staat in :

Dit is absoluut geen normaal sluipverbruik. Ik zou een onderhoudsmonteur laten komen

• GM15
[...]

Goed gevonden, en 0.6 liter p/u (14.4 liter per etmaal) is absoluut geen normaal 'sluipverbruik' voor je tap/warmwater installatie. Klinkt als een brakke inlaatcombinatie. Gaat ie meteen weer druppelen bij het openen van de waterleiding? dan de inlaatcombinatie zeker (laten) vervangen.

• Strontvlieg
[...]

Zo'n kraantje kun je vaak ook met de hand bedienen. Misschien een paar keer handmatig openzetten om vuiligheid of kalkaanslag weg te krijgen. Wel emmer en doeken bij de hand houden.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Heb wel interesse in dit apparaatje, maar privacytechnisch is het een regelrechte nachtmerrie. Ik vroeg me daarom af: kan het apparaatje zelf zo ingesteld worden dat hij niet al je data naar iemand anders’ computer pompt of willen ze perse je data hebben en moet dit met de firewall afgevangen worden? En kan je met de hier genoemde mooie plugins voor o.a. Domoticz (eg die van @3raser) netjes alle data importeren of zitten er forse beperkingen op de API? Ik kon zo 1,2,3 de beperkingen niet vinden en de zoekfunctie binnen het topic bood weinig soelaas.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HE1

HE1

GM15 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 07:51:
[...]

Goed gevonden, en 0.6 liter p/u (14.4 liter per etmaal) is absoluut geen normaal 'sluipverbruik' voor je tap/warmwater installatie. Klinkt als een brakke inlaatcombinatie. Gaat ie meteen weer druppelen bij het openen van de waterleiding? dan de inlaatcombinatie zeker (laten) vervangen.
Het sluipverbruik is verdwenen!!! nadat ik de kraantjes van de inlaatcombinatie heb gedraaid een paar keer, ook met een hamer zachtjes tegen de leiding getikt en het kraantje zelf.

Elke dag zag eruit als het eerste screenshot hieronder, de tweede is die van vandaag.

Gevonden met dank aan HW!

Vandaag dus de eeste dag zonder de kleine piekjes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wzQp817JWpaPiOfngzbl69BDrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wv4ESnoJ20NzkAhPDsXr4urX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwD1EbVFcx9GyepXORHhGUVzZWk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vu8avv4fRlR06WbJdOvfj0cX.png?f=fotoalbum_large

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:24
WhatsappHack schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:44:
Heb wel interesse in dit apparaatje, maar privacytechnisch is het een regelrechte nachtmerrie. Ik vroeg me daarom af: kan het apparaatje zelf zo ingesteld worden dat hij niet al je data naar iemand anders’ computer pompt of willen ze perse je data hebben en moet dit met de firewall afgevangen worden? En kan je met de hier genoemde mooie plugins voor o.a. Domoticz (eg die van @3raser) netjes alle data importeren of zitten er forse beperkingen op de API? Ik kon zo 1,2,3 de beperkingen niet vinden en de zoekfunctie binnen het topic bood weinig soelaas.
Even uit nieuwsgierigheid: je deelt de data van je slimme meter ook niet met je leverancier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
De api geeft gewoon alles 1:1 door (/api/v1/telegram endpoint) dus is het alsof je de p1 poort uitleest met een kabel alleen dan over wifi. Althans zo gebruik ik hem in Home Assistant :P De telegram geeft zelfs het voltage etc door (het andere endpoint niet).

Ik vraag me alleen af wat je qua privacy een nachtmerrie vind. Ja je pushed je verbruiksdata naar de cloud van homewizard en dan? :+ Je krijgt er een goedwerkende app voor terug. Wat kunnen ze verder met je data. Analyse maken wanneer je thuis bent of niet, je verbruik inzien. Ach dat zijn dingen die ze bij de Eneco of de Vattenfall ook kunnen zien. Zelfs van die telemarketers weten soms je verbruik, hoe ze daar aan komen geen flauw idee :P

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Neem dan gewoon een RaspberryPi met een USB-P1 kabeltje en houd alles lokaal. Als kWh-meters kan je gewoon de Eastron modbus versie kopen en de data direct in bijv Home Assistant inlezen. Dan heb je volledige controle en meer data. Wil je gebruikersgemak dat lever je daar op in.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• IvoB2
BGFG schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:44:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid: je deelt de data van je slimme meter ook niet met je leverancier?
Ik begrijp wat je wil zeggen maar als aanvulling: dat is in Vlaanderen idd geen standaard. Daar moet de klant specifiek toestemming geven aan de leverancier om inzage te krijgen in je meterdata (bv. indien je een dynamisch contract wenst) waarna de netbeheerder dat openstelt voor de leverancier.
Standaard geeft de netbeheerder iedere maand of eenmaal per jaar (afhankelijk van welke periodieke afrekening je als klant koos) alleen de meterstand aan de leverancier door.

• GM15
unconnected schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:52:
[...]

De api geeft gewoon alles 1:1 door (/api/v1/telegram endpoint) dus is het alsof je de p1 poort uitleest met een kabel alleen dan over wifi. Althans zo gebruik ik hem in Home Assistant :P De telegram geeft zelfs het voltage etc door (het andere endpoint niet).

Ik vraag me alleen af wat je qua privacy een nachtmerrie vind. Ja je pushed je verbruiksdata naar de cloud van homewizard en dan? :+ Je krijgt er een goedwerkende app voor terug. Wat kunnen ze verder met je data. Analyse maken wanneer je thuis bent of niet, je verbruik inzien. Ach dat zijn dingen die ze bij de Eneco of de Vattenfall ook kunnen zien. Zelfs van die telemarketers weten soms je verbruik, hoe ze daar aan komen geen flauw idee :P
Over 'hoe erg' het is kun je van mening verschillen, maar je deelt wel behoorlijk wat meer hoor dan alleen je meterstanden als je gebruik maakt van HW producten.(ook naar 3e partijen) https://www.homewizard.com/nl/privacy-beleid/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
GM15 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:05:
[...]

Over 'hoe erg' het is kun je van mening verschillen, maar je deelt wel behoorlijk wat meer hoor dan alleen je meterstanden als je gebruik maakt van HW producten.(ook naar 3e partijen) https://www.homewizard.com/nl/privacy-beleid/
Thanks voor de link! Wel interessant om te lezen. Maar ook hier vind ik niet iets wat ik schrikbarend vind. Gegevens delen met de postbezorger of een installateur als die je apparaat installeert, dat heb je ook als je iets bij bol.com of amazon koopt. Alleen deze misschien:

Data-analyse en statistisch onderzoek om beter te begrijpen hoe onze producten worden gebruikt, en het geven van aanbevelingen over het gebruik van onze producten. Hoe u onze producten, website, apps en services gebruikt. Toestel informatie, transactie informatie, locatie voorzieningen en HomeWizard Product informatie.

Maar dat is ook nodig voor de 'u heeft vorige week meer/minder gas gebruikt dan de week ervoor' notificatie. Ik ben zelf totaal geen cloud gebruiker (dropbox/onedrive) ivm het inlezen/parsen van je gegevens/data, maar bij de HW en energiedata zie ik geen gekke dingen. Please correct me if I'm wrong!

(overigens ben ik nog steeds super fan en gebruiker van de oude HW zonder cloud mja die wordt helaas niet meer ondersteund ;()

• Spektaculair
  • Laatst online: 22:44
Voor de installatie heb ik een wegwerp HomeWizard account gemaakt en de HomeWizard app gebruikt, weet niet of je dat kan omzeilen. Via de HomeWizard app kan je de lokale API inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uz4bQXOVnuC7cmXhmFJEgYXFd1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7X2RieCPWR8oLlolooJcH3Uf.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan daarna vanaf bijv. Home Assistant over het lokale netwerk verbinding maken en de cloudverbinding met een toggle uitzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TrcvbAkvbFLjvP2JQ6gkbbe6D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLVYfE1U8n6vQabjwLH0JrlF.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna worden er geen meterstanden meer doorgegeven richting HomeWizard (zijn in de HomeWizard app dus ook niet meer zichtbaar) maar de sensors Blijven wel beschikbaar op het lokale netwerk voor gebruik in bijv. Home Assistant.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
BGFG schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:44:
[...]

Klopt, gaat ze namelijk helemaal niets aan - behalve voor de eindafrekening. :)
De api geeft gewoon alles 1:1 door (/api/v1/telegram endpoint) dus is het alsof je de p1 poort uitleest met een kabel alleen dan over wifi.
Top, thnx! :)
Je beantwoord zelf al deels je eigen vraag, dat scheelt weer typen. :P Eneco, Vattenfall, e.d. kunnen dat ook niet en als blijkt van wel dan zou ik even een hartig woordje gaan spreken met hen en de netbeheerder; want geen toestemming. :)
fsfikke schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:59:
[...]

Neem dan gewoon een RaspberryPi met een USB-P1 kabeltje en houd alles lokaal. Als kWh-meters kan je gewoon de Eastron modbus versie kopen en de data direct in bijv Home Assistant inlezen. Dan heb je volledige controle en meer data. Wil je gebruikersgemak dat lever je daar op in.
Oh dat ga ik eens bekijken, heb vast nog wel ergens een RaspberriPi rondzwerven. En anders kan ik misschien ook wel een VM op de NAS gooien en daar de USB-poort aan koppelen… Ik ga eens kijken, dank!!
Spektaculair schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:28:
Daarna worden er geen meterstanden meer doorgegeven richting HomeWizard (zijn in de HomeWizard app dus ook niet meer zichtbaar) maar de sensors Blijven wel beschikbaar op het lokale netwerk voor gebruik in bijv. Home Assistant.
Ah dat is heel mooi, dus dan wordt er niet meer naar huis gebeld? (Behalve voor software update controles e.d.)? Dan kan ik iig de optie voor HomeWizard openhouden, al ga ik eerst ff kijken wat de mogelijkheden zijn met een RPI/VM. Hartelijk dank voor de uitleg en screenshots! :)

Dank allen!

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 09:03

3raser

⚜️ Premium member

Je kan de uitgaande datastroom tegenhouden met een firewall. Maar dit vereist natuurlijk wat technische kennis en een router die dit kan regelen. De lokale API heeft naar mijn idee geen beperkingen. Met mijn Domoticz plugin kun je alles uitlezen. Inclusief de gegevens per fase. Zie de GitHub pagina voor alle informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spektaculair
  • Laatst online: 22:44
WhatsappHack schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:02:

[...]

Ah dat is heel mooi, dus dan wordt er niet meer naar huis gebeld? (Behalve voor software update controles e.d.)? Dan kan ik iig de optie voor HomeWizard openhouden, al ga ik eerst ff kijken wat de mogelijkheden zijn met een RPI/VM. Hartelijk dank voor de uitleg en screenshots! :)

Dank allen!
Er wordt volgens de documentatie dan helemaal niet naar huis gebeld, zelfs niet voor updates. Het kan geen kwaad om hem voor de zekerheid ook nog achter een firewall te zetten - dan weet je het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 08:44
Sinds gistermiddag heb ik een problemen met de P1 meter.
Er wordt geen grafiek meer gemaakt van het stroom en gas gebruik.
Het realtime verbruik in ‘nu’ werkt wel normaal.
Ik gebruik de P1 meter al 2 jaar, nooit problemen gehad. De wifi sterkte is 90%.

Wel is er woensdag een 3 fase meter geplaatst, maar die is ook smr 5.0 en heeft een P1 ingang. Alles heeft 24 uur zonder problemen gewerkt.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

Edit: de P1 meter eruit en er weer in gedaan. Dit lijkt voor nu te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYyI3qOei5aH9cK8rFGAJ-xkRKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tr6xFlCGkbEhnsS5Yx2vNfmQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door R-utger op 29-12-2023 09:17 ]

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

HE1 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:19:
[...]

Het sluipverbruik is verdwenen!!! nadat ik de kraantjes van de inlaatcombinatie heb gedraaid een paar keer, ook met een hamer zachtjes tegen de leiding getikt en het kraantje zelf.

Elke dag zag eruit als het eerste screenshot hieronder, de tweede is die van vandaag.

Gevonden met dank aan HW!

Vandaag dus de eeste dag zonder de kleine piekjes!

[Afbeelding]

sluipverbruik piekjes zijn nog steeds weggebleven dus dat lijkt wel opgelost :)

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Tebbie schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:00:
[...]

Heeft te maken met mDNS. Installeer OPnsense plugin: mDNS Repeater
of UDP Broadcast Relay maar dan moet je zelf even mDNS toevoegen.
relay port 5353, broadcast 224.0.0.251, en source 1.1.1.1
Bedankt voor de hulp! _/-\o_ :*)
Kan je ook even uitschrijven wat dit nu veroorzaakt en oplost?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Lulukai schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:46:
[...]

Bedankt voor de hulp! _/-\o_ :*)
Kan je ook even uitschrijven wat dit nu veroorzaakt en oplost?
Begrijp je vraag niet? Wat wat nu veroorzaakt / oplost?
Werkt het nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:41
Ik ben een tevreden gebruiker van de energy+ app en ik heb een suggestie over de 'day' grafieken aan @HomeWizard_NL . De eenheid (y-as) van het elektrisch verbruik is watt. Een prima keuze, deze eenheid valt gemakkelijk te converteren naar kWh. De eenheid van het gasverbruik is m3 per 5 minuten. Een voor mij logischere eenheid is m3/u. Als ik in de grafiek zie dat ik op een bepaald tijdstip 1m3/u verbruik dan geeft mij dat een beter beeld van mijn verbruik dan de informatie dat ik 0.083m3 heb verbruikt in de laatste 5 min. Kan de eenheid van het gasverbruik worden aangepast naar m3/u ipv de huidige m3/5 min?

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HE1

HE1

iets schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:14:
Ik ben een tevreden gebruiker van de energy+ app en ik heb een suggestie over de 'day' grafieken aan @HomeWizard_NL . De eenheid (y-as) van het elektrisch verbruik is watt. Een prima keuze, deze eenheid valt gemakkelijk te converteren naar kWh. De eenheid van het gasverbruik is m3 per 5 minuten. Een voor mij logischere eenheid is m3/u. Als ik in de grafiek zie dat ik op een bepaald tijdstip 1m3/u verbruik dan geeft mij dat een beter beeld van mijn verbruik dan de informatie dat ik 0.083m3 heb verbruikt in de laatste 5 min. Kan de eenheid van het gasverbruik worden aangepast naar m3/u ipv de huidige m3/5 min?
vreemd voorstel....

Alle dag grafieken krijgen een update per 5m...prima ontwerp. Dus om de gas dag grafiek nog maar een update te geven op de x-as per uur is een slecht idee nmi. Als je iedere 5m een update geeft over verbruik van m3/uur haal je 2 tijdsperioden door elkaar heen en wordt het alleen maar verwarrender.

daarnaast klopt het ook niet wat je zegt, op de gas dag grafiek zijn het liters en geen m3 per 5m zoals je aangeeft.

Als ik b.v. 65 liter gas verbruik per 5m geeft me dat een heel goed beeld. Zou er dan staan 0,78m3 per uur zegt me dan niks want ik kijk naar de granulatie en dus het verbruik van 5m.

Denk er zelf nog eens over na.... :) Dag grafiek heeft een update per 5m....dus dat is compleet tegenstrijdig met wat je vraagt.

Daarnaast vindt je het voor stroom wel goed, dus je wil dat stroom en gas 2 compleet verschillende grafieken worden qua hoe je ze moet interpreteren.

[ Voor 27% gewijzigd door HE1 op 30-12-2023 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
HE1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:24:
Alle dag grafieken krijgen een update per 5m...prima ontwerp. Dus om de gas dag grafiek nog maar een update te geven op de x-as per uur is een slecht idee nmi. Als je iedere 5m een update geeft over verbruik van m3/uur haal je 2 tijdsperioden door elkaar heen en wordt het alleen maar verwarrender.
Dat is bij stroom nu toch ook al het geval? W = J/s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15-09 18:09
HE1 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:24:
[...]

vreemd voorstel....

daarnaast klopt het ook niet wat je zegt, op de gas dag grafiek zijn het liters en geen m3 per 5m zoals je aangeeft.

Als ik b.v. 65 liter gas verbruik per 5m geeft me dat een heel goed beeld. Zou er dan staan 0,78m3 per uur zegt me dan niks want ik kijk naar de granulatie en dus het verbruik van 5m.

Denk er zelf nog eens over na.... :) Dag grafiek heeft een update per 5m....dus dat is compleet tegenstrijdig met wat je vraagt.

Daarnaast vindt je het voor stroom wel goed, dus je wil dat stroom en gas 2 compleet verschillende grafieken worden qua hoe je ze moet interpreteren.
Reagerend op de eenheid in de gasgrafiek, ik kom daar alleen maar m3 tegen. Nergens liter. Heb je misschien een screenshot met liters, ik zou namelijk best liters willen zien ipv kuubs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dhrto
  • Laatst online: 22:32
Liter = m3 / duizend. Gewoon komma drie posities naar rechts verplaatsen in je hoofd voor liters als je kuubs ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:24
vreemde reactie...

m3/uur is een 'snelheid' / vermogen. Net zoals je best 4 seconden lang 130 km/u kunt rijden. De "per uur" zegt niks over de lengte van de gemeten periode of de resolutie van je meting (iedere seconde, iedere 5 minuten...).

Het lijkt mij, net als @iets, meer consequent om in de dagweergave net als de elektriciteitsgrafiek bij gas en water een gemiddeld vermogen te zien dus m3/uur en L/minuut.
Of andersom, als dat meer intuïtief wordt geacht, kan de elektriciteitsgrafiek in de dagweergave ook een kWh verbruik per blok van 5 minuten tonen in plaats van gemiddeld vermogen. (liever niet)

P.s. Bij elektriciteit toont men nu in het dagoverzicht (resolutie 5 minuten) niet het opgetelde verbruik (kWh) in die 5 minuten, maar het gemiddelde vermogen (W). Watt is Joule per seconde; J/s, dat is net zo 'gek' als m3/uur dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Tebbie schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:11:
[...]

Begrijp je vraag niet? Wat wat nu veroorzaakt / oplost?
Werkt het nu?
Jouw oplossing heeft het opgelost, maar ik zou nog graag begrijpen wat er precies faalde omtrent die mDNS.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
Lulukai schreef op zondag 31 december 2023 @ 12:08:
[...]

Jouw oplossing heeft het opgelost, maar ik zou nog graag begrijpen wat er precies faalde omtrent die mDNS.
De opnsense stuurt standaard de mDNS (discovery packets, denk aan bonjour van Apple) niet door je netwerk heen. De homewizard devices hebben in hun firmware (sockets, p1, watermeter etc) een mdns protocol implementatie zodat ze lokaal in je netwerk gevonden kunnen worden. Als je router bijv bij jou opnsense dit niet doorstuurt worden devices niet gevonden (dit staat los van de eerste installatie via bluetooth).

Ik werk aan de Homey Homewizard app en dit is hier van afhankelijk om lokaal in je lan/wifi gevonden te worden. Je kan namelijk met een mdns disovery / browser app in de google of apple store in je netwerk kijken en dan kan je allerlei diensten terugvinden van apple, printers, remote audi (sonos).

Wikipedia: Multicast DNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leffunk
  • Laatst online: 06-09 15:43
eerste volledige jaar, dus wilde cvs-bestand van de watermeter opslaan en omzetten in excel...Krijg het dus wel netjes vanuit iPhone gehaald, tot daar geen probleem, maar als ik het open in excel, dan zou ik in één cel gecombineerd de tijd én het verbruik in dl moeten zien staan, gescheiden door een komma. Kan misschien wel zijn, maar ik zie het niet: hoe krijg je enerzijds de tijdstempel en datum apart in een kolom, en anderzijds het verbruik?
Met de kWh meters en stopcontacten is me dat allemaal netjes gelukt via excel en functie "text to colums" met maar hier lukt dat niet?

https://1drv.ms/u/s!AtOHUwW62ZDeiZ4A98j0cGTXQl5ufw?e=296c0H

Iemand een idee hoe dat met die output van de watermeter moet? Hij ziet het verbruik precies als minuten ofzo waardoor ik het niet via die text to columns eruit krijg gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
IvoB2 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:59:
[...]

Ik begrijp wat je wil zeggen maar als aanvulling: dat is in Vlaanderen idd geen standaard. Daar moet de klant specifiek toestemming geven aan de leverancier om inzage te krijgen in je meterdata (bv. indien je een dynamisch contract wenst) waarna de netbeheerder dat openstelt voor de leverancier.
Standaard geeft de netbeheerder iedere maand of eenmaal per jaar (afhankelijk van welke periodieke afrekening je als klant koos) alleen de meterstand aan de leverancier door.
Dat is in Nederland ook zo.
Je kan zelfs er voor kiezen om helemaal geen data door te sturen en dan zelf 1x per maand/jaar(?) je meterstanden door te geven.

Zelf heb ik alleen toestemming gegeven om 1x per maand mijn meter uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Hier omgekeerd.
Leverancier de toestemming gegeven per kwartier de meterstand uit te lezen (om de voor- en nadelen van een dynamisch contract vs variabel op te volgen) maar alleen toestemming om op jaarbasis af te rekenen (voorlopig is afrekenen op fictieve RLP0N basis nog voordeliger dan op basis van werkelijk maand/verbruik injectie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
Waarschijnlijk al duizend keer gevraagd om wat vul je in de app in bij overige kosten wanneer je een dynamisch contract hebt. Is dit nou inclusief of exclusief btw?

Ook aangezien je daaronder btw percentage moet invullen.

@HomeWizard_NL misschien goed om dit beter aan te geven. En misschien ook handig om dit op te splitsen in de kosten die de leverancier vraagt en wat de belastingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HE1

HE1

Leffunk schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:10:
eerste volledige jaar, dus wilde cvs-bestand van de watermeter opslaan en omzetten in excel...Krijg het dus wel netjes vanuit iPhone gehaald, tot daar geen probleem, maar als ik het open in excel, dan zou ik in één cel gecombineerd de tijd én het verbruik in dl moeten zien staan, gescheiden door een komma. Kan misschien wel zijn, maar ik zie het niet: hoe krijg je enerzijds de tijdstempel en datum apart in een kolom, en anderzijds het verbruik?
Met de kWh meters en stopcontacten is me dat allemaal netjes gelukt via excel en functie "text to colums" met maar hier lukt dat niet?

https://1drv.ms/u/s!AtOHUwW62ZDeiZ4A98j0cGTXQl5ufw?e=296c0H

Iemand een idee hoe dat met die output van de watermeter moet? Hij ziet het verbruik precies als minuten ofzo waardoor ik het niet via die text to columns eruit krijg gehaald.
die export van de watergrafiek is sowieso niet goed bij 15m ; bij mij ook niet. verbruik in dl....zou dat deciliter zijn? zoja vindt ik dat onlogisch en dan alnog klopt er helemaal niets van.
dus zowel de timestamp als het verbruik klopt beide niet.

de watergrafiek per 1d is echter wel goed, iedere dag zie je dan een nieuwe stand van de meter , ook in deciliter.

Bij nagenoeg alle grafiek exports moet je zelf kolommen met formules toevoegen om de data bruikbaar te maken voor een grafiek.

[ Voor 10% gewijzigd door HE1 op 31-12-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:59
Ik had al eens gevraagd. Maar heeft iemand een excell waarin de data meteen goed en netjes staat als je data importeert?

Als iemand dat wil delen houdt ik me aanbevolen.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper1988
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-04-2024
Hallo!

Weet iemand als elke kwh meter werkt ik heb de DDSU666 voor mijn hoymiles zonnepanelen systeem in de meterkast die is niet wifi zou die ook werken met de homewizzard app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
jesper1988 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:45:
Hallo!

Weet iemand als elke kwh meter werkt ik heb de DDSU666 voor mijn hoymiles zonnepanelen systeem in de meterkast die is niet wifi zou die ook werken met de homewizzard app?
Het enige wat relevant is: is het een 1 fase of 3 fase omvormer. Dan weet je welke kWh meter van HomeWizard je moet kopen (en installeren >:) )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:17:
[...]

@HomeWizard_NL :
Ik heb net dit topic doorgelezen op het zoekwoord "puls" en dit levert veel onduidelijkheden op.

Duidelijk is: De beide pulspoorten zijn uitgangen van jullie meter, zoals je hierboven schrijft.

Maar helaas is er erg veel onduidelijk:
  1. Wat bedoel je met export en wat met import? Stel ik wil het stroomverbruik van een verbruiker zoals een warmtepomp meten. Is dat dan export of import? Waarom spreken jullie niet over verbruik en teruglevering? Dat zou toch veel duidelijker zijn?
  2. Wat is de default instelling voor het aantal pulsen per kWh? Hierboven lees ik 2000. Of is het standaard 100 (volgens @unconnected ). Of misschien toch 400, zoals @jurgen purgen laat zien in een foto van de handleiding in deze post? :?
  3. Hoe kun je het aantal pulsen per kWh aanpassen?
  4. Waar kan ik de handleiding van jullie versie van de SDM230 downloaden, zodat je je voor aanschaf beter kunt informeren over dit soort zaken? Van jullie Installation Guide wordt ik niet veel wijzer.
Even terugkomend op de pulspoorten:
Ik ontdekte net dat je de instellingen van die poorten tegenwoordig zelf via de Energy app van HW aan kan passen.
Instellingen → Meters → Juiste meter kiezen → Pulsuitgangen. En dan zie je dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWqnNmEIgfW2y0GHhlFKrRsDHD8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nHOB76sgJRGVkQZIYS88AxyJ.jpg?f=user_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HE1

HE1

Even over die termen import/export, verbruik/teruglevering etc.

import en export is altijd duidelijk, het is wat de p1 meter afneemt of teruglevert.

Bij de termen verbruik, teruglevering en opwek worden de termen vaak door elkaar gehaald, ook bij energieleveranciers als je een bedrag berekening wilt maken.

Zonneopwek = wat je panelen leveren, is dus wat anders dan de teruglevering. Energieleveranciers vragen dit vaak bij offerte en dan blijkt het dat ze hiermee de teruglevering bedoelen, zeer verwarrend.
zonneverbruik = het deel van zonneopwek wat je direct in huis verbruikt (en de p1 meter dus helemaal niet ziet, en dus geen onderdeel is van import/export)

Verbruik = wat al je apparaten in huis verbruiken. Is een optelsom van evt import+zonneverbruik. Verbruik wordt door een energieleverancier vaak gebruikt voor import, daar wordt het dus ook verwarrend.
Teruglevering = export = Zonneopwek - verbruik. In dit geval is verbruik gelijk aan zonneverbruik want de import is nul.

[ Voor 13% gewijzigd door HE1 op 03-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:30:
[...]

Ik ontdekte net dat je de instellingen van die poorten tegenwoordig zelf via de Energy app van HW aan kan passen.
Instellingen → Meters → Juiste meter kiezen → Pulsuitgangen. En dan zie je dit scherm:
[Afbeelding]
Op android? In ios zie ik die optie niet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:55
unconnected schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:55:
[...]

Bij mij heeft de iOS app net een update gekregen.
Ik kan nu ook met een snelle actie de kerstboom uitzetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:48
@HomeWizard_NL super dat jullie de spanningen per fase zichtbaar hebben gemaakt. Bedankt!

In het kader van rupsje nooitgenoeg, komt dit ook in grafiekvorm beschikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Wat kan je precies doen met die pulsinstellingen. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Leoniq schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:04:
Wat kan je precies doen met die pulsinstellingen. ?
Kun je uitleggen wat je niet begrijpt aan de tekst in het plaatje in Andrehj in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
unconnected schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:55:
Yep, Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Ik heb het gevonden, dat is het punt niet. Maar kan je daar ook iets mee schakelen?

Display etc. Veel veranderingen. Wellicht komt er een uitleg van Wizzard.

[ Voor 31% gewijzigd door Leoniq op 03-01-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Leoniq schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:19:
Ik heb het gevonden, dat is het pint niet. Maar kan je daar ook iets mee schakelen?
Nee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pewill
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 12:01
@HomeWizard_NL ik gebruik nu een aantal jaren homewizard, samen met losse energie meter en watermeter. Omdat veel andere apps ook het verbruik laten zien heeft de Homewizard P1 meter steeds mjnder toegevoegde waarde voor mij. Wat wel toegevoegde waarde zou zijn: de mogelijkheid om een periode-selectie te maken. Bijvoorveeld om de info van een douchebeurt te zien. Al meer dan 10x op dit forum om gevraagd. Komt deze feature nog een keer?

Model 3 | 2024 Highland

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pewill schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:07:
@HomeWizard_NL ik gebruik nu een aantal jaren homewizard, samen met losse energie meter en watermeter. Omdat veel andere apps ook het verbruik laten zien heeft de Homewizard P1 meter steeds mjnder toegevoegde waarde voor mij. Wat wel toegevoegde waarde zou zijn: de mogelijkheid om een periode-selectie te maken. Bijvoorveeld om de info van een douchebeurt te zien. Al meer dan 10x op dit forum om gevraagd. Komt deze feature nog een keer?
Die lijkt mij ook prettig, dat ik een dag kan zien en dan tussen 2 ingestelde tijden.
Ik wil bijv zien wat gister mijn wp heeft gedaan tussen 09:00 en 12:00 en dat dan op de hele x-as uitsmeren.
Nu wordt de data van een dag wat teveel in elkaar gepropt...

edit leuke update @HomeWizard_NL de spanning ook zichtbaar per meter en fase d:)b blij mee :Y
Komt dat ook nog in de grafiek erbij?

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 03-01-2024 19:28 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:32
Andrehj schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:30:
[...]

[Afbeelding]
echt top idd.. vorig jaar vond ik dat het enige jammere van de hardware, maar dat is nu mooi op deze manier opgelost.

elke Tweaker wil toch zelf zijn parameters kunnen aanpassen en dat kan nu eindelijk. echt super ;)

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Die lijkt mij ook prettig, dat ik een dag kan zien en dan tussen 2 ingestelde tijden.
Ik wil bijv zien wat gister mijn wp heeft gedaan tussen 09:00 en 12:00 en dat dan op de hele x-as uitsmeren.
Nu wordt de data van een dag wat teveel in elkaar gepropt...

edit leuke update @HomeWizard_NL de spanning ook zichtbaar per meter en fase d:)b blij mee :Y
Ik mis geloof ik iets… hoe krijg ik de spanning per fase zichtbaar? Heb net de app-update gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gramser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:29:
[...]

Ik mis geloof ik iets… hoe krijg ik de spanning per fase zichtbaar? Heb net de app-update gedaan.
Die zie je als je bij meters kijkt.
Dit is bijv. De p1
Dat zie je ook bij de andere kwh meters bij de sockets schijnbaar niet -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1V8OqherhPNoszQ3FNIpfvP1IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PB6aCdwA2Zg71aEXh3rQiZQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Owh excuses bij de socket ook..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0HjMDQsJSYwjAspXyfSjO34S5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bapQxxCjCXsB8x4Tn679hRXD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald.42 op 03-01-2024 19:37 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
En nu dus ook op ios :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26xqBUt6PHy4XIio5U7mwWzKDVY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nJq5kwZsCDVZmb2HTWURpqci.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Die zie je als je bij meters kijkt.
Dit is bijv. De p1
Dat zie je ook bij de andere kwh meters [l]bij de sockets schijnbaar niet -O- [/l]
[Afbeelding]

Owh excuses bij de socket ook..

[Afbeelding]
Ah, die had ik gevonden. Ik had gehoopt dat deze ook werd getoond zoals je ook Wattage in de grafiek kunt aflezen: door een punt te selecteren in de grafiek. Nu blijft het een momentopname en kun je niet terugkijken. Too bad, maar beter dan niks denk ik dan maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gramser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Ah, die had ik gevonden. Ik had gehoopt dat deze ook werd getoond zoals je ook Wattage in de grafiek kunt aflezen: door een punt te selecteren in de grafiek. Nu blijft het een momentopname en kun je niet terugkijken. Too bad, maar beter dan niks denk ik dan maar.
Ja dat gaf ik ook al aan, zou mooi zijn als het bij de grafiek in komt.
Zal wel een bult extra data over de servers op leveren ben ik bang....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Dat zal er wel mee te maken hebben. Maar: er wordt naar ons geluisterd!

Sort of… :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Nice die nieuwe updates :)
Ook het display van de kWh meters zijn nu in te stellen wat deze moeten weergeven.

Lekker bezig @HomeWizard_NL

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gramser schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:40:
Dat zal er wel mee te maken hebben. Maar: er wordt naar ons geluisterd!

Sort of… :+
Ach ja voor die 1 euro per maand en de aanschaf kosten van de meters en hier voor de leuk nog een display.
Vind ik het een mooie oplossing voor de niet IT tweaker.
Lekker plug and play.
Enige wat ik dus wel echt mis is dat je zelf niet die x-as kunt inschalen op een paar uur over de hele as.
En dan zo dat je wel alle data punten pakt in die paar uur.
Nu mis je toch wel aardige stukjes info.

Als ik met de wp aan het klooien ben heb ik de grafiek op nu staan en dan live volgen om te zien wat ik wil zien maar je kunt het later niet meer terug kijken.
Dan zie je in nu bepaalde fluctuaties en die zijn dan in dag niet meer terug te vinden.

Aan de andere kant is dat ook niet een dagelijkse bezigheid dus dan kun je er wel weer mee leven ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
henkNL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:54:
Ook het display van de kWh meters zijn nu in te stellen wat deze moeten weergeven.

Alles had ik al zichtbaar op mn kWh-meters, maar daar moest ik steeds voor mailen en via de site regelen. Super handig dat je alles wat het display aan moet geven zelf kan invoeren

Goed bezig @HomeWizard_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:55
Hallo allemaal,
Ik heb sinds vandaag de 1 fase kWh meter aangesloten. Werkt prima. Ik heb deze overgenomen van iemand anders. Is er een manier om die meterstanden te resetten? Oftewel een optie om 'm helemaal te resetten? Grafiek reset heb ik in de app zelf al gevonden. Gaat echt om het resetten van de gemeten waarden in de meter zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
Helaas gaat dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
sderegt66 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:44:
Hallo allemaal,
Ik heb sinds vandaag de 1 fase kWh meter aangesloten. Werkt prima. Ik heb deze overgenomen van iemand anders. Is er een manier om die meterstanden te resetten? Oftewel een optie om 'm helemaal te resetten? Grafiek reset heb ik in de app zelf al gevonden. Gaat echt om het resetten van de gemeten waarden in de meter zelf.
Dit ff opgezocht uit de handleiding van de SDM230

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MVmXvVGC1dIZYcS9KG2FJjy78z0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pLnH0kKJUmiwnD7iMzseSdzE.png?f=user_large

Omdat dit een MID-meter is moet die voldoen aan bepaalde wetgeving en is wissen van data dus niet toegestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GDNL13j6UUUvmVpcaqAI9oLFmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JVn4OJDu1Q7pwSB4ULLDBcT9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20:55
jurgen purgen schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Dit ff opgezocht uit de handleiding van de SDM230

[Afbeelding]

Omdat dit een MID-meter is moet die voldoen aan bepaalde wetgeving en is wissen van data dus niet toegestaan.

[Afbeelding]
Duidelijk! Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Ach ja voor die 1 euro per maand en de aanschaf kosten van de meters en hier voor de leuk nog een display.
Vind ik het een mooie oplossing voor de niet IT tweaker.
Lekker plug and play.
Enige wat ik dus wel echt mis is dat je zelf niet die x-as kunt inschalen op een paar uur over de hele as.
En dan zo dat je wel alle data punten pakt in die paar uur.
Nu mis je toch wel aardige stukjes info.

Als ik met de wp aan het klooien ben heb ik de grafiek op nu staan en dan live volgen om te zien wat ik wil zien maar je kunt het later niet meer terug kijken.
Dan zie je in nu bepaalde fluctuaties en die zijn dan in dag niet meer terug te vinden.

Aan de andere kant is dat ook niet een dagelijkse bezigheid dus dan kun je er wel weer mee leven ook :+
Ik mis alleen nog een oppervlakteberekening van grafiekdeleb. Dus kunnen zien hoeveel je hebt verbruikt in een zelf gekozen tijdsspanne. Wie weet, ooit…!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
henkNL schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:54:

Welk display bedoel je? Die op de kWh-meter zelf of het energy-display?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09

Arno

PF5A

In het energy display heb ik het niet gevonden, dus ik vermoed de kWh meter :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Inderdaad, het display op de kWh meter zelf.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scre_wdriver
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 15:30
Heb sinds kort nu ook een abonnement voor Energy+ genomen en heb wat getest met de export data. Volgens onderstaand overzicht zijn er dagen dat de T2 meter geen verbruik registreert, maar de dag totalen komen wel overeen met wat ik in de HomeWizard app zie. Is dit een fout in de meter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtxZI39EtYNysvAGesWVqnIepuc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ACGDdPDeaPpnv16AOHZcZWbd.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Daltarief? Valt precies in weekenden en Kerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 13:16
scre_wdriver schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:52:
Heb sinds kort nu ook een abonnement voor Energy+ genomen en heb wat getest met de export data. Volgens onderstaand overzicht zijn er dagen dat de T2 meter geen verbruik registreert, maar de dag totalen komen wel overeen met wat ik in de HomeWizard app zie. Is dit een fout in de meter?

[Afbeelding]
Heeft volgens mij met het tarief te maken T2 is laag tarief (weekends en tussen 23.00 en 07.00) en T1 is hoog tarief. de P1 meet beide ook als je enkel tarief hebt. De totaal kloppen dan wel. 16 en 17 en 23,24, 25 en 26 december waren weekend en feestdagen met laag tarief.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scre_wdriver
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 15:30
Inderdaad zeer logische redenering, maar het zou dan alleen betekenen dat het daltarief T2 alleen doordeweeks wordt ingeschakeld op de meter en niet in weekenden en feestdagen.

Per saldo niet heel spannend aangezien ik met een dynamisch contract werk, maar de logica ontging me ff :).
Bedankt!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 02:23
T1 is laag, T2 is Normaal.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
scre_wdriver schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:34:
Inderdaad zeer logische redenering, maar het zou dan alleen betekenen dat het daltarief T2 alleen doordeweeks wordt ingeschakeld op de meter en niet in weekenden en feestdagen.

Per saldo niet heel spannend aangezien ik met een dynamisch contract werk, maar de logica ontging me ff :).
Bedankt!!
het is toch in het weekend de hele dag daltarief en door de weeks een gedeelte? daarom zie je soms wel een stuk dal en soms helemaal 0 (en idd t2 is normaal tarief. en dat was het niet afgelopen weekend en kerst :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee of het mogelijk is om de tarieven die zijn ingesteld in de HomeWizard app ook in Home-Assistant te krijgen via de integratie? Nu krijg ik alleen een "1" of "2" voor de tariefgroep.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
DennusB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:17:
Iemand enig idee of het mogelijk is om de tarieven die zijn ingesteld in de HomeWizard app ook in Home-Assistant te krijgen via de integratie? Nu krijg ik alleen een "1" of "2" voor de tariefgroep.
Niet mogelijk. Tarieven zitten niet in de API gebakken en leven alleen in de Homewizard Energy "cloud". Je P1, kwh, sockets etc hebben lokaal geen weet van deze instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Homewizard en de integratie met zonnepanelen (Huawei), het werkt toch niet schitterend.

Ik heb een woning die leegstaat, met een constante baseload (100 procent zeker). 's Nachts gaat het goed qua visualisatie, maar overdag, wanneer de zon schijnt, maakt Homewizard er een zootje van. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het inlezen van Huawei per 15 min, en de P1-meter die in intervallen van 5 min werkt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lEtGwuT.png

[ Voor 5% gewijzigd door Lulukai op 04-01-2024 15:53 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Lulukai schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:52:
Homewizard en de integratie met zonnepanelen (Huawei), het werkt toch niet schitterend.

Ik heb een woning die leegstaat, met een constante baseload (100 procent zeker). 's Nachts gaat het goed qua visualisatie, maar overdag, wanneer de zon schijnt, maakt Homewizard er een zootje van. Het heeft waarschijnlijk iets te maken met het inlezen van Huawei per 15 min, en de P1-meter die in intervallen van 5 min werkt.

[Afbeelding]
Hoe “lees” jij de Huawei uit? kWh-meter op de PV groep of via de HW-integratie? Je weet: garbage in is garbage out…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Via hun Homewizardintegratie

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Wat raar - als het goed is neemt-ie gewoon over wat jouw omvormer doorgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Niet online
Iemand al geprobeerd de puls instellingen aan te passen van de kWh meters?

-Van de 3 fase meter is dat wel te doen, ik zie hierbij wel een grafische fout in de app als ik mijn telefoon horizontaal houd. (De puls instellingen zijn hierbij 2x zichtbaar, en ik mis bijv. 2000 pulsen).
-Van de 1 fase meter kan ik de puls aantallen wel kiezen, maar hij neemt deze niet over en gaat terug naar de vorige versie.
Als ik hierbij ook een uitgangstype kies (import/export e.d.) dan neemt hij ook deze niet over als ik dit tegelijk aanpas met het aantal pulsen. Pas ik dat apart aan, zonder het aantal pulsen te wijzigen, dan werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15-09 13:16
DennusB schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:17:
Bij Home assistant kan in het "Energie dashboard" een T1 en T2 tarief ingevuld worden., hoe goed dit werkt weet ik niet gebruik het niet echt.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Die gebruik ik, niet als wetenschap, maar omdat het kon.

Ik krijg dan dezelfde waarden.
Pagina: 1 ... 100 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic