WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
Als de Enphase account koppeling uit de meter lijst wordt verwijderd is er dan niets meer zichtbaar in de week/maad/jaar grafieken van de periode dat de Enphase account koppeling actief was?
Pin me er niet op vast maar ik plaatste mijn MID meter begin september en heb daarna de Enphase koppeling gewist. Als ik nu kijk zie ik in augustus nog 'opwekdata', dus het lijkt bewaard te blijven. Niet apart in een Enphase-grafiek want die ben je kwijt, maar wel bij de totalen van het verbruik.twist_tweak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:12:
Homewizard wisselen van meter in dit geval van Enphase account koppeling naar een kWh meter MID.
Als de Enphase account koppeling uit de meter lijst wordt verwijderd is er dan niets meer zichtbaar in de week/maad/jaar grafieken van de periode dat de Enphase account koppeling actief was?
Dat is goed nieuws. Hoe lang heb jij gebruik gemaakt van de Enphase koppeling?unconnected schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Pin me er niet op vast maar ik plaatste mijn MID meter begin september en heb daarna de Enphase koppeling gewist. Als ik nu kijk zie ik in augustus nog 'opwekdata', dus het lijkt bewaard te blijven. Niet apart in een Enphase-grafiek want die ben je kwijt, maar wel bij de totalen van het verbruik.
Dus ook de grafiek met je eigen zonverbruik daarvan blijft de data bewaard als de Enphase koppeling is gewsit? En wat zie jij nu als je door je dag ovezichten terug in de tijd scrolt?
Mijn P1 meter kwam begin augustus. Eind augustus maakte ik de betaalde koppeling en kreeg ik op die manier ook historische data mee (tm augustus). Begin september koppelde ik hem los en kwam de MID meter data. Ik heb die meter Enphase genoemd weer omdat toen ik hem los koppelde alle data daarvan toch al weg was. Bij de totale dag data zie je echter nog wel wat er opgewekt was. Ik zal even een screenshot maken.twist_tweak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:25:
[...]
Dat is goed nieuws. Hoe lang heb jij gebruik gemaakt van de Enphase koppeling?
Dus ook de grafiek met je eigen zonverbruik daarvan blijft de data bewaard als de Enphase koppeling is gewsit? En wat zie jij nu als je door je dag ovezichten terug in de tijd scrolt?
/f/image/mBu3oQ5R98QijfzQl0QpucNU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/xB8TdblfGlGrbYEOHYjgBrOo.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/D7eHpT1TWWMT1RTozBr1F7ez.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/r9s1b5kBky0n9bA4rKLIoUuD.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 45% gewijzigd door unconnected op 18-10-2023 09:40 ]
Had je vanaf begin augusuts ook de Enpahse account koppeling geactiveerd als meter?unconnected schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:33:
[...]
Mijn P1 meter kwam begin augustus. Eind augustus maakte ik de betaalde koppeling en kreeg ik op die manier ook historische data mee (tm augustus). Begin september koppelde ik hem los en kwam de MID meter data. Ik heb die meter Enphase genoemd weer omdat toen ik hem los koppelde alle data daarvan toch al weg was. Bij de totale dag data zie je echter nog wel wat er opgewekt was. Ik zal even een screenshot maken.
Jip. Ik heb net screenshots hierboven gezet. Zoals je ziet heb je dus nog wel je opbrengst maar niet meer je zonverbruik. Die zie je pas weer op het moment dat ik de MID meter in gebruik hadtwist_tweak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
Had je vanaf begin augusuts ook de Enpahse account koppeling geactiveerd als meter?
Heel erg bedankt voor deze info en de screenshots.unconnected schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:41:
[...]
Jip. Ik heb net screenshots hierboven gezet. Zoals je ziet heb je dus nog wel je opbrengst maar niet meer je zonverbruik. Die zie je pas weer op het moment dat ik de MID meter in gebruik had(week 36)
Is het jou gelukt om de data van de Enphase koppeling te exporteren voordat je de meter hebt verwijderd?
Deze optie kan ik niet vinden voor de Enphase koppeling.
De Enphase koppeling zal uiteindelijk sowieso verwijderd moeten worden want anders gaat alles dubbel tellen en dat valt helaas niet meer te corrigeren.
NP. Here to help righttwist_tweak schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:49:
[...]
Heel erg bedankt voor deze info en de screenshots.
Is het jou gelukt om de data van de Enphase koppeling te exporteren voordat je de meter hebt verwijderd?
Deze optie kan ik niet vinden voor de Enphase koppeling.
De Enphase koppeling zal uiteindelijk sowieso verwijderd moeten worden want anders gaat alles dubbel tellen en dat valt helaas niet meer te corrigeren.
Ja klopt in de Enpahse Enlighten app daar staat ook alle opgwekte zonenergie maar niet je eigen zonverbruik.unconnected schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:19:
[...]
NP. Here to help rightEn ja precies daarom had ik hem ook eerst gewist en toen de MID toegevoegd, ik was ook bang voor dubbele data. De export heb ik helaas niet getest sorry. Al mijn data gaat naar mijn Home Assistant dus ik had alles al ergens staan dus daarom heb ik niets geëxporteerd. In het ergste geval kan je een export draaien uit Enlighten en dit tegen de export van de HW houden en zo weer het verbruik berekenen als de export niet werkt
En ik vind het handig als alles kloppend in één app staat.
Home Assistant staat nog op de wensenlijst om een keer mee van start te gaan.
De installatie van de KWh meter ( 1 fase ) heb ik van de site gehaald. 2 KWh meters op de 2 groepen zonnepanelen werken al meer dan 1 jaar. Maar nu ik een andere groepenkast moet maken, heb ik ook op internet gezocht naar waar de componenten e.d. in de groepenkast moeten. Hier kwam ik ook tegen, dat de aansluiting van de KWH meter parallel aan de hoofdschakelaar moet. Op jullie mooie plaatje wordt mij dit niet duidelijk. Ik had de aansluiting na de hoofdschakelaar. Vervolgens 20 ampère aardlekautomaat, en dan de KWh meter. En zoals op het plaatje van jullie gaan vervolgens de draden naar de zonnepanelen.
Bij mij dus 2 keer op deze manier.
/f/image/YPZkpOB90H6HC35qW62WduNa.png?f=fotoalbum_large)
Mijn vraag:
Moeten de panelen parallel aan de hoofdschakelaar?
Oftewel de 2 linker draden naar beneden rechtstreeks op de zekeringkast van de netbeheerder?
Waar hij in de meterkast zit maakt geen verschil, wij raden aan achter de automaat, omdat je dan de stroom door de kWh-meter kan onderbreken op een makkelijke manier. Maar hij mag op elke plek na de hoofdschakelaar.M.B.te L. schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:24:
@HomeWizard_NL
De installatie van de KWh meter ( 1 fase ) heb ik van de site gehaald. 2 KWh meters op de 2 groepen zonnepanelen werken al meer dan 1 jaar. Maar nu ik een andere groepenkast moet maken, heb ik ook op internet gezocht naar waar de componenten e.d. in de groepenkast moeten. Hier kwam ik ook tegen, dat de aansluiting van de KWH meter parallel aan de hoofdschakelaar moet. Op jullie mooie plaatje wordt mij dit niet duidelijk. Ik had de aansluiting na de hoofdschakelaar. Vervolgens 20 ampère aardlekautomaat, en dan de KWh meter. En zoals op het plaatje van jullie gaan vervolgens de draden naar de zonnepanelen.
Bij mij dus 2 keer op deze manier.
[Afbeelding]
Mijn vraag:
Moeten de panelen parallel aan de hoofdschakelaar?
Oftewel de 2 linker draden naar beneden rechtstreeks op de zekeringkast van de netbeheerder?
[ Voor 12% gewijzigd door HomeWizard_NL op 19-10-2023 15:50 ]
Misschien is dit meer een vraag aan de pv boer, maar u zult hier ongetwijfeld ook wel mee te maken hebben gehad.
Indien nodig, zoek ik het verhaal over parallel op.
De hoofdschakelaar moet ten allen tijde de hele installatie afschakelen, er mag dus niks parallel met de hoofdschakelaar.M.B.te L. schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:16:
Bedankt voor de snelle reactie. Op 1 vraag heb ik nog geen duidelijk antwoord. U schrijft hij mag op elke plek na de hoofdschakelaar. Ik heb op internet gelezen op een of ander symposium, dat veel pv installateurs het niet goed deden. Zij sloten de panelen na de hoofdschakelaar aan. Vandaar mijn vraag of de panelen parallel aangesloten moeten worden met de hoofdschakelaar. Dus niet na de hoofdschakelaar. De alamat blijft dan tussen netbeheerder en KWh meter.
Misschien is dit meer een vraag aan de pv boer, maar u zult hier ongetwijfeld ook wel mee te maken hebben gehad.
Indien nodig, zoek ik het verhaal over parallel op.
Ik denk dat er de aardlekschakelaar bedoelt wordt met wat jij gelezen hebt, veel installateurs zetten de zonnepanelen alleen op een aparte automaat maar niet op een aparte aardlek en automaat of gecombineerde aardlekautomaat. Dit is namelijk verplicht.
Samsung Galaxy S23 ultra 512gb phantom black
Ik zie bijvoorbeeld voor een willekeurige dag 0.2m³ in HomeWizard (wat ik vermoed is het resultaat van het uitlezen van de slimme meter), terwijl Fluvius spreekt over 0,522 m³
Dit is zo voor de meeste (doch niet allemaal) dagen. Enig idee?
/f/image/twjO79QLhiOJkdnwYEyfV2yy.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/wF48Iq58l4yBhcUvbTAa3jAR.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie een geblurde eancode, die staat ook exact op jouw meter? Niet dat de verkeerde meter is gekoppeld.IndigoX schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:03:
Zijn er nog personen (uit België) die grote afwijkingen zien tussen Mijn Fluvius en de App/Website van HomeWizard?
Ik zie bijvoorbeeld voor een willekeurige dag 0.2m³ in HomeWizard (wat ik vermoed is het resultaat van het uitlezen van de slimme meter), terwijl Fluvius spreekt over 0,522 m³
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Bij mij ook minimale verschillen.IndigoX schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:03:
Zijn er nog personen (uit België) die grote afwijkingen zien tussen Mijn Fluvius en de App/Website van HomeWizard?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op de website van Fluvius lees ik "Voor gas worden de verbruiken per dag gemeten van 6u tot 6u."
HW leest waarschijnlijk van middernacht tot middernacht uit.
Ja, ik kan bevestigen dat deze hetzelfde is.Pjottski schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Ik zie een geblurde eancode, die staat ook exact op jouw meter? Niet dat de verkeerde meter is gekoppeld.
Nee, enkel elektriciteit is piek & dal, terwijl gas maar 1 tarief heeftpina schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:02:
is er een mogelijkheid om het verbruik te raadplegen tijdens piek- en daltarief apart?
Dat zou inderdaad een logische verklaring zijn, ware het niet dat ik tijdens die hele week geen verbruik had van 00:00 tot 06:00 (er stond nog geen verwarming op en de wekker gaat pas om 6:15)pxltrx schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 15:09:
[...]
Bij mij ook minimale verschillen.
Op de website van Fluvius lees ik "Voor gas worden de verbruiken per dag gemeten van 6u tot 6u."
HW leest waarschijnlijk van middernacht tot middernacht uit.
Ik bedoel dus eigenlijk:IndigoX schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:57:
Nee, enkel elektriciteit is piek & dal, terwijl gas maar 1 tarief heeft
in de app kan ik mijn tarief invoeren van dag- en nachttarief.
Hoe kan ik dan zien hoeveel ik heb verbruikt en dagtarief en hoeveel in nachttarief?
Ik vraag mij trouwens ook af hoe de app bepaalt wanneer de elektriciteit in dagtarief wordt aangerekend en wanneer in nachttarief? Ik vind daar nergens een instelling voor om dat te bepalen
Dat bepaald de app niet maar wordt geregeld door je slimme meter. Die heeft een tweede telwerk. Deze gaat lopen op het moment dat je dal tarief ingaat. Je p1 leest die gewoon uit.Ik vraag mij trouwens ook af hoe de app bepaalt wanneer de elektriciteit in dagtarief wordt aangerekend en wanneer in nachttarief? Ik vind daar nergens een instelling voor om dat te bepalen
Ah ja, dat heb ik over het hoofd gezien. Kan ik dan ook zien hoeveel ik heb verbruikt in dag- en nachttarief opgesplitst?GM15 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:11:
[...]
Dat bepaald de app niet maar wordt geregeld door je slimme meter. Die heeft een tweede telwerk. Deze gaat lopen op het moment dat je dal tarief ingaat. Je p1 leest die gewoon uit.
Dacht dat mijn P1 een issue had..
Nevermind, lijkt een lokaal router issue. Wel IPv6, geen IPv4, dus Tweakers werkt wel maar een heleboel andere sites niet.
[ Voor 48% gewijzigd door Olaf van der Spek op 21-10-2023 08:25 ]
In het menu instellingen van de HW app (wieltje rechts boven/tarieven/normaal en daltarief) kan je kiezen voor één tarief (schuif naar links) of dal- en nachttarief (schuif naar rechts) en daar de respectievelijke tarieven invullen import en export.pina schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:17:
[...]
Ah ja, dat heb ik over het hoofd gezien. Kan ik dan ook zien hoeveel ik heb verbruikt in dag- en nachttarief opgesplitst?
Het verbruik in kWh en € voor zowel import als export wordt dan in zijn geheel of per verbruiksperiode opgesplitst.
Je kan dat maar éénmalig doen. Bij een wijziging van de tarieven (en je vult die wijziging in) worden alle voorgaande berekeningen overschreven aan het nieuwe tarief.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 21-10-2023 08:33 ]
Hier op dit moment geen problemen. Ook in mijn daggrafiek zie ik volledige data voor vandaag.GoEV6 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:48:
Hier komt de data van de kWh meter van HW niet door. Op de meter zelf zie ik wil dat hij gewoon werkt (teruglevering ZP) maar in HW niks te zien. Er is ook een voldoende sterk wifi signaal. Iemand anders hier ook op dit moment last van?
Het lag aan mijn eigen Wifi blijkt nu. Opnieuw ingesteld en alles lijkt weer te werken.
[ Voor 26% gewijzigd door GoEV6 op 22-10-2023 18:19 ]
Hoe dat precies? Energy+ (met Growatt intergratie) laat netjes dagelijks teruglevering zien wat overeen komt met mijn provider.Clumsy Smurf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
Ook de HomeWizzard kon de data niet ophalen, het heeft dan ook geem meerwaarde om dit via HomeWizzard te laten lopen.
Wat mogelijk een optie is, is een 1 of 3 fase kwh meter in je meterkast plaatsen dat dit verbruik meet. dan kan HW wel de date doorsturen naar HA.
Hier hetzelfde probleem gehad. Heb de P1 meter even uit de slimme meter getrokken: probleem opgelost.GoEV6 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:33:
Het gekke is dat hij alleen bij ‘Nu’ niet weergeeft wat mijn opwek en verbruik is. Bij ‘dag’ staat wel keurig alle data.
Het lag aan mijn eigen Wifi blijkt nu. Opnieuw ingesteld en alles lijkt weer te werken.
:strip_exif()/f/image/wYvsRci5y75tsIIhHMjOjNQI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/005HFIJe5VtWWJkzbFdEmDqf.jpg?f=fotoalbum_large)
Althans, dat vermoed ik. Ik twijfel.
[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 23-10-2023 09:10 ]
Het eigen verbruik wordt niet door de slimme meter geteld; dus links onderin staan de daadwerkelijk van het net gehaalde en aan het net teruggeleverde waarden, denk ik... Omdat het eigen verbruik niet wordt gemeten, kan het ook niet op het display worden getoond, omdat er geen koppeling is met mijn zonnepanelen.
[ Voor 21% gewijzigd door Amersfoort op 23-10-2023 09:26 ]
Foutjezonpaneel schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 22:20:
[...]
Hier hetzelfde probleem gehad. Heb de P1 meter even uit de slimme meter getrokken: probleem opgelost.
[ Voor 16% gewijzigd door GoEV6 op 23-10-2023 10:56 ]
Lijkt me een verkeerd afrondingsverchil? Dat ze per ongeluk 1,8kWh gewoon als 1 laten zien?Amersfoort schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:31:
Het is mij nu al 2x opgevallen, dat het verschil tussen gebruik van en teruglevering aan het net (links onderin) niet overeenkomt met het saldo (rechts bovenin het scherm). Zie 2 onderstaande voorbeelden. Maak ik een interpretatiefout of klopt de berekening van het display niet? Het bedrag (rechts middenin) met elektriciteitskosten klopt wel.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je naar het plaatje op de HW site kijkt zie je ook het deel achter de komma, die lijken bij jou te ontbreken. Verder 'kunnen' de kosten logischerwijs nooit kloppen omdat HW alleen rekent met kWh/m3 stuks prijzen, je hebt niet de mogelijkheid je vaste kosten op te geven. Vwb de kosten geeft dit dus nooit een realistisch beeld.Amersfoort schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 08:31:
Het is mij nu al 2x opgevallen, dat het verschil tussen gebruik van en teruglevering aan het net (links onderin) niet overeenkomt met het saldo (rechts bovenin het scherm). Zie 2 onderstaande voorbeelden. Maak ik een interpretatiefout of klopt de berekening van het display niet? Het bedrag (rechts middenin) met elektriciteitskosten klopt wel.
In je screenprint lijkt het alsof je voor 1kwh teruglevering €0.38 cent krijgt maar dat lijkt wel je kWh inkoopprijs. (teruglever vergoeding ligt ergens tussen de €0.03 - €0.13) en dat is dan ná het salderen wat op jaarbasis wordt verrekend.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Tz1SzlY60qiIpmQBMnkXYIvD.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door GM15 op 23-10-2023 15:28 ]
- Ik zie wel de decimalen, alleen deze zijn in beide afbeeldingen nul (zie onderstaande rode kader). Toch een afrondprobleem zoals @IJsbeer al aangaf?
- De kosten zijn alleen de variabele kosten
- De teruglevering heb ik inderdaad op de inkoopprijs gezet, omdat naar verwachting bijna alle zonne opwek zal worden gebruikt dit jaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hMTGiPlsBUvNeHaAsoyN5u4R.png?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Amersfoort op 23-10-2023 15:36 ]
Yes, zoals @IJsbeer ook melde er lijkt idd iets niet goed te gaan met afronding. Je levert netto 1kWh in die screen print maar toch staat het op 0.0 (de groene balk onderin suggereert een deel van 1 kWh maar dat wordt bij jou daar niet weergegeven)Amersfoort schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:33:
@GM15 Hierbij reacties:[Afbeelding]
- Ik zie wel de decimalen, alleen deze zijn in beide afbeeldingen nul (zie onderstaande rode kader). Toch een afrondprobleem zoals @IJsbeer al aangaf?
- De kosten zijn alleen de variabele kosten
- De teruglevering heb ik inderdaad op de inkoopprijs gezet, omdat naar verwachting bijna alle zonne opwek zal worden gebruikt dit jaar.
Is er een lijst van welke waardes er inmiddels via de api (richting HomeAssistant) uit te lezen zijn? Verbruik per individuele fases bijvoorbeeld? En is dit met of zonder abonnement?HomeWizard_NL schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:29:
[...]
Hoi Stokertje,
Omdat de meter MID gekeurd is moeten deze waarden in de handleiding staan (anders kan deze geen zuivere meting uitvoeren). De SDM630-Wifi is ook zeker niet hetzelfde als de reguliere SDM630. In de app kun je met energy+ in de grafiek wel de Wattages per fase zien (moet je wel aanzetten bij de grafiek instellingen).
Er is beta firmware aanwezig die waardes die je aangeeft wel op het scherm kan tonen, maar hiervoor zul je contact moeten opnemen met onze support.
Ik zou het mooi vinden de SDM630-WiFi te kunnen gebruiken maar als deze te beperkt is ga ik voor de Modbus versie.
[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 23-10-2023 19:12 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ja, verbruik per individuele fase is uit te lezen, zonder abonnement, Hier is wat ik in home assistant kan zien:fsfikke schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:10:
[...]
Is er een lijst van welke waardes er inmiddels via de api (richting HomeAssistant) uit te lezen zijn? Verbruik per individuele fases bijvoorbeeld? En is dit met of zonder abonnement?
:strip_exif()/f/image/zJ8BHTLFXICdIdQeHREAyHQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zijn er ook nog 2 diagnostische waardes uit te lezen: WiFi SSID & WiFi signal strength
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Ah, dank je. Dus enkel het actuele vermogen, niet het cumulatieve verbruik per fase. Dat zit wel in de Modbus-versie. (“Phase 1/2/3 active import/export (kWh)) Verder ook vrij uitgekleed, die rapporten.Capt Waffles schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:31:
[...]
Ja, verbruik per individuele fase is uit te lezen, zonder abonnement, Hier is wat ik in home assistant kan zien:
[Afbeelding]
Daarnaast zijn er ook nog 2 diagnostische waardes uit te lezen: WiFi SSID & WiFi signal strength
Ik wil bij een 2-fase warmtepomp per fase monitoren, dus dan zou je twee SDM230-WiFi’s nodig hebben, of de SDM630-Modbus.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Ik weet niet of dat minder nauwkeurig is, maar ik vermoed dat in zo’n kWh meter precies dezelfde integratie gebeurd. Dan kunnen de resultaten alleen verschillen als de interne sample rate en de uitgestuurde sample rate verschillen.
Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)
Dit deel ging volgens mij over de storing, dat de gegevens van Growatt niet opgehaald konden worden.Skyrider schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:47:
[...]
Hoe dat precies? Energy+ (met Growatt intergratie) laat netjes dagelijks teruglevering zien wat overeen komt met mijn provider.
Dat kon toen ook niet via HW, vandaar deze opmerking of ik moet je eerder verkeerd begrepen hebben.
Hier niet. Na upgraden van mijn AP heb ik WPA3 aangezet, de P1 meter gaat automatisch over, maar de watermeter en de energy sockets niet. Die krijg ik ook niet meer opnieuw gekoppeld met de wizard in de app, niet op WPA3 en niet op WPA2+WPA3. Ik moet het AP echt alleen op WPA2 zetten voor alles weer gekoppeld kan worden en naar behoren werkt.
AP is een professionele Cisco AP2800i, geen goedkope troep. Ik vermoed dat de WPA3 code in de HomeWizard spullen nog wat robuuster gemaakt moet worden (of de fallback naar WPA2, want nu werkt het helemaal niet zo lang WPA3 bijgeschakeld is op de AP).
O ja, alle andere devices in mijn netwerk werken prima op WPA3, dus de Cisco AP functioneert verder prima.
[ Voor 6% gewijzigd door scorpionv op 25-10-2023 12:34 ]
Fun while it lasted: World Community Grid!
Toen het display net nieuw was had ik soortgelijk gedrag. Ik heb toen het display gereset dmv knop achterop ingedrukt te houden, totdat display klaar is met aftellen. Daarna opnieuw instellen, en sindsdien werkt het vlot.ndjong schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:13:
Ik heb sinds een aantal dagen ook Homewizard, de p1 meter, de watermeter en het scherm. Ik merk echter dat het hele systeem aan het eind van de dag onbruikbaar word. Ik kan de app dan amper / niet gebruiken en gegevens komen niet meer (realtime) binnen, berekeningen zoals kostten werken niet meer / pas uren later. Later op de avond / in de ochtend is het dan weer “normaal”. Meer mensen hier last van?
Het probleem beperkt zich niet tot het display, ook de app functioneert identiek slecht in de avond.Amersfoort schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:21:
[...]
Toen het display net nieuw was had ik soortgelijk gedrag. Ik heb toen het display gereset dmv knop achterop ingedrukt te houden, totdat display klaar is met aftellen. Daarna opnieuw instellen, en sindsdien werkt het vlot.
Op dit moment nog steeds traag, alles laadt traag of helemaal niet, kostten worden momenteel ook niet (juist) berekend.
Import en export tarief staan beide op 0,39:
:strip_exif()/f/image/cmwgLYkOG81CnsN00BPKuSCa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door ndjong op 25-10-2023 20:38 ]
Ik zou anders het volgende proberen:
- alle apps uit geheugen schonen
- telefoon opnieuw opstarten
- cache schonen van Homewizard app
- als dat niet helpt, software verwijderen en opnieuw installeren en configureren
[ Voor 8% gewijzigd door Amersfoort op 25-10-2023 21:10 ]
Amersfoort schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:04:
@ndjong Hoe sterk is de wifi verbinding volgens de app? Mogelijk als de verbinding slecht is, de app niet wordt geupdate met actuele info.
Ik zou anders het volgende proberen:
- cache schonen van Homewizard app
- als dat niet helpt, software verwijderen en opnieuw installeren en configureren
:strip_exif()/f/image/1bJ77DGVlV8uu6f9IotaCgrr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wacht nog wel even en als het niet hersteld zal ik je suggesties proberen.
Edit: betwijfel of het probleem in de app zit, zowel de app op telefoon, tablet, Homewizard scherm tonen de kostten foutief.
[ Voor 6% gewijzigd door ndjong op 25-10-2023 21:17 ]
Edit: en even na 12en werkt het weer. De data van het einde van de middag en avond ziet er wel heel raar uit. Heel veel spikes en dat komt niet overeen met mijn verbruik.
De data is dus niet mooi consistent binnen gekomen de hele avond.
Hoe de data er uit ziet:
:strip_exif()/f/image/uDER5SH31W2dNsPt9NGqTfeP.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe mijn data er normaal uit ziet:
:strip_exif()/f/image/qGvjrFWfuCrpXuS45yT3iKfv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lA2iWq0WDACr0j2sZBdZejs8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ergens gaat het in de avond dus niet goed met de data. Gisteren was ook zo vreemd met veel spikes die niet te verklaren zijn.
[ Voor 76% gewijzigd door computerjunky op 26-10-2023 00:31 ]
Mijn data van vandaag is weer goed (edit: om 09:00 alweer fout), gister nog niet hersteld. Nu heb ik een totaal verkeerde berekening van mijn week / maand / jaarverbruik als er willekeurig dagen niet meegeteld worden.robkrekel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 04:56:
Bovenstaande had ik gister ook, de cijfers van mijn zonnepanelen ontbraken. De grafiek was wel te zien, maar het aantal kWh wat opgewekt was miste. Dat staat er nu wel in. En van vandaag ook, exact 0 (om 04:56)
33x0,39 = 12,87?
:strip_exif()/f/image/GFm6REohinKzGojPDMVGqtgs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dvY6enApYPU4ONzswfnqb80T.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door ndjong op 26-10-2023 09:04 ]
Zal wel weer eens wat aan de hand zijn server side, wat de laatste tijd helaas steeds vaker voorkomt.
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Klopt inderdaad niks van. Hieronder foto's van vandaag en gisteren. Mijn afname en teruglever tarief zonder piek/dal is 0,30939rgarretsen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:32:
Same. Berekening van de kosten klopt van geen kant. Gisteren was ook alles weer erg traag vooral in de avond.
Zal wel weer eens wat aan de hand zijn server side, wat de laatste tijd helaas steeds vaker voorkomt.
Gisteren na geboeg niks terug geleverd, en 5.2 verbruikt. En de kosten zijn 0.38 cent 🤔
Dit had 5.2 x 0,30939 = 1,61 moeten zijn.
Ik hoop dat dit allemaal nog gecorrigeerd wordt anders klopt heel je jaar niet meer straks @HomeWizard_NL
:strip_exif()/f/image/b6Aqg5l3bW58sVmHbPnegNuC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/dL3drVP6sLBte2ns5AEbOOzQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QXnjIoZkV7b47BpmDuppbB6n.png?f=fotoalbum_large)
Dus in feite alleen naar het aantal kWh en m3 gas kijken.
De kosten optie moeten ze er gewoon helemaal uithalen. Het voegt werkelijkwaar helemaal niets toe.kmosterdijk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 08:55:
[...]
Klopt inderdaad niks van. Hieronder foto's van vandaag en gisteren. Mijn afname en teruglever tarief zonder piek/dal is 0,30939
Gisteren na geboeg niks terug geleverd, en 5.2 verbruikt. En de kosten zijn 0.38 cent 🤔
Dit had 5.2 x 0,30939 = 1,61 moeten zijn.
Ik hoop dat dit allemaal nog gecorrigeerd wordt anders klopt heel je jaar niet meer straks @HomeWizard_NL
- Geen mogelijkheid om vaste kosten mee te nemen.
Hoe moeilijk kan het zijn. Een vast bedrag wat je per maand betaald betaald delen door het aantal dagen van de maand zodat naast de verbruiks kosten ook de dagelijkse vaste kosten worden meegenomen in je verbuiks kosten - Kosten niet gekoppeld aan de tijd.
Dit is wel het meest brakke. Als je wisselt van contract of je variabele periode met nieuwe prijzen gaan in en je die kosten in de app dus aanpast wordt dat over je gehele historie gelegt. Kortom je hebt daar helemaal niets aan om bv. je kosten van een maand met die van een jaar geleden te vergelijken (hoezo inzicht....) - Houdt geen rekening met saldering.
Je kunt niets met een jaarrekeningsperiode om je saldering in de gaten te houden.
Veel zetten daarom de kosten voor afname en teruggave gelijk. Wanneer je echter binnen een jaar net zoveel hebt geleverd als afgenomen gaat de teruglever vergoeding naar iets tussen de €0.03 - €0.13. Wanneer je dat in de app aanpast (met het idee om 'echt' inzicht te krijgen in je kosten gaat dat dus om bovenstaande punten helemaal de mist in
Dat denk ik eigenlijk niet. Als de HomeWizard apparaten op verschillende Wifi netwerken zitten, zijn ze toch samen te monitoren in de app. Ik denk dat alle data via de cloud gaat.Amersfoort schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:52:
Ik denk dat ook de vraag gesteld moet worden, of je een Plus abonnement hebt, want dan worden er externe gegevens opgehaald van je zonnepanelen api. Als je een standaard abo hebt gebeurt alles, zover ik kan inschatten, lokaal via je eigen wifi.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Ik ben het eens met je argumenten, maar niet met je conclusie. Ze kunnen gewoon bij de historische gegevens ook de kosten opslaan (dus per meetpunt niet alleen kWh, maar ook datzelfde uitgedrukt in euro's), een extra datapunt voor vaste leveringskosten per jaar, maand, en dag laten opslaan, en opties als salderen toevoegen.GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
Kortom: Haal de hele kosten optie eruit, voegt niets anders toe dan een onrealistisch beeld.
Als je lijkt naar bijv. SlimmeMeterPortal, daar kun je een start en einddatum voor je prijsperiode invullen, dat zouden ze ook kunnen gebruiken voor historische gegevens (dus bij het ophalen van de data kijken welke prijs toen actief was).
Uiteindelijk gaan dynamische prijzen groter worden dan vaste contracten, maar daar heeft geen enkele partij nog echt iets op gevonden; ook SMP en bijv. Enelogic kunnen hier nog helemaal niks mee.
Ik denk dat de prijs wel meerwaarde heeft, maar ik ben van mening dat HomeWizard iets meer zou moeten doen met externe koppelmogelijkheden en bijv. een API aanbieden voor eigen data invoer
Een optie in een app die de werkelijkheid verdraait met terugwerkende kracht hoort hier gewoon niet in thuis. zeker voor een app die pretendeerd je 'inzicht' te geven. Vandaar beter om het helemaal weg te halen totdat ze dit beter voor elkaar hebben.Oon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Ik ben het eens met je argumenten, maar niet met je conclusie. Ze kunnen gewoon bij de historische gegevens ook de kosten opslaan (dus per meetpunt niet alleen kWh, maar ook datzelfde uitgedrukt in euro's), een extra datapunt voor vaste leveringskosten per jaar, maand, en dag laten opslaan, en opties als salderen toevoegen.
Als je lijkt naar bijv. SlimmeMeterPortal, daar kun je een start en einddatum voor je prijsperiode invullen, dat zouden ze ook kunnen gebruiken voor historische gegevens (dus bij het ophalen van de data kijken welke prijs toen actief was).
Uiteindelijk gaan dynamische prijzen groter worden dan vaste contracten, maar daar heeft geen enkele partij nog echt iets op gevonden; ook SMP en bijv. Enelogic kunnen hier nog helemaal niks mee.
Ik denk dat de prijs wel meerwaarde heeft, maar ik ben van mening dat HomeWizard iets meer zou moeten doen met externe koppelmogelijkheden en bijv. een API aanbieden voor eigen data invoer
En idd, dynamische contracten gaan steeds groter worden. Daar bestaan al zeker wel oplossingen voor. Voor HA zijn al meerdere intergraties.
Nee dat zeker, het aanpassen van de huidige prijs zou nooit historische gegevens moeten aanpassen. Een uitzondering daarop is als je dus met ingevoerde start en eindtijd voor een tarief gaat werken; dan zou je voor die periode wél de prijzen kunnen aanpassen, en daarmee de gebruiker de optie geven om een correctie achteraf door te voeren als ze te laat het tarief hebben aangepast. Dat gaat dan niet om verdraaien maar om corrigeren, en dan hoeven ze ook niet historische prijsgegevens op te gaan slaan bij ieder meetpunt.GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:18:
[...]
Een optie in een app die de werkelijkheid verdraait met terugwerkende kracht hoort hier gewoon niet in thuis. zeker voor een app die pretendeerd je 'inzicht' te geven. Vandaar beter om het helemaal weg te halen totdat ze dit beter voor elkaar hebben.
En idd, dynamische contracten gaan steeds groter worden. Daar bestaan al zeker wel oplossingen voor. Voor HA zijn al meerdere intergraties.
Voor zover ik weet heeft SlimmeMeterPortal geen API, en Enelogic heeft wel een API maar daar kun je geen prijzen uit halen of insturen. Vanuit HomeWizard hebben ze ook al meerdere keren aangegeven geen interesse te hebben in het kunnen importeren of insturen van externe gegevens maar alleen hun eigen apparatuur toe te staan, dus die zullen niet zomaar een API gaan opzetten alleen voor het aanpassen van prijzen.
Ik ben toevallig zelf al een tijdje aan het kijken naar het automatisch inschieten van informatie naar Tado en SMP, zou wel héél mooi zijn als het bij HomeWizard ook kon, alleen is het natuurlijk compleet nutteloos als een nieuwe (uur)prijs je hele geschiedenis verkloot

Het is niet omdat je iets niet kent dat er nog geen oplossing voor bestaat.Oon schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:00:
[...]
Persoonlijk volg ik al 15 maanden de gevolgen van de dynamische prijzen op in kWh en in euro en dit gekoppeld aan mijn eigen huishoudelijk verbruik.
En dat overzichtelijk per uur, dag, maand, jaar (wel in Vlaanderen maar het zou me verwonderen dat wat kan in Vlaanderen nog steeds een onoverkomelijk probleem zou vormen in Nederland. Voor zover ik weet kan je o.a. HA ook in Nederland gebruiken).
Overigens ben ik het er wel mee eens dat als een "toepassing" geen praktisch nut heeft het overbodige balast is en je het beter niet openbaar stelt alvorens je je zaakjes op orde hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 26-10-2023 10:39 ]
Dit gaat te ver off-topic hier, maar je kunt natuurlijk wel met externe tooling (zoals HA) je dynamische energieprijzen e.d. bijhouden. Zou alleen fijn zijn als het ook in de HomeWizard app zou kunnen, want de WAF daarvan is meestal wel iets hogerIvoB2 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:36:
[...]
Het is niet omdat je iets niet kent dat er nog geen oplossing voor bestaat.
Persoonlijk volg ik al 15 maanden de gevolgen van de dynamische prijzen op in kWh en in euro en dit gekoppeld aan mijn eigen huishoudelijk verbruik.
En dat overzichtelijk per uur, dag, maand, jaar (wel in Vlaanderen maar het zou me verwonderen dat wat kan in Vlaanderen nog steeds een onoverkomelijk probleem zou vormen in Nederland. Voor zover ik weet kan je o.a. HA ook in Nederland gebruiken).
Toevallig is de IT specialist in huis hier de partner en zeker ikzelf niet.
Ik heb alleen de ideeën wat er zou moeten gemeten worden en opgevolgd. De praktische uitwerking laat ik over aan wie er meer van kent. in dit geval de huidige partner.
De tijd dat meten en weten en IT nog een louter mannelijke aangelegenheid was ligt - hier toch - al geruime tijd in het verleden.
On topic, met HW kan ikzelf wel nog net overweg.
Maar het doet al lang niet meer wat ik er van verlangde en verwachte.
Ze concentreren zich daar tegenwoordig liever op gadgets (zoals hun display) dan op nuttige verwerking van gegevens.
Maar dat is hun eigen keuze en die zal ik respecteren.
De sockets hebben zeker hun nut en worden hier dan ook volop gebruikt. Maar voor opslag en verwerking van o.a. deze gegevens gebruik en raadpleeg ik al geruime tijd de app noch hun wifi dongle (verkeerdelijk benoemd als een P1 meter) nog maar nauwelijks.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 26-10-2023 10:50 ]
Ik zou niet weten waarom de energy app vaste kosten mee moet rekenen, voor mij vertroebelt dat de data alleen maar. Ik gebruik de data voor mijn energieverbruik. Voor de energie-nota kijk ik bij de energieleverancier.GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
De kosten optie moeten ze er gewoon helemaal uithalen. Het voegt werkelijkwaar helemaal niets toe.Kortom: Haal de hele kosten optie eruit, voegt niets anders toe dan een onrealistisch beeld.
Hoe moeilijk kan het zijn. Een vast bedrag wat je per maand betaald betaald delen door het aantal dagen van de maand zodat naast de verbruiks kosten ook de dagelijkse vaste kosten worden meegenomen in je verbuiks kosten- Kosten niet gekoppeld aan de tijd.
Dit is wel het meest brakke. Als je wisselt van contract of je variabele periode met nieuwe prijzen gaan in en je die kosten in de app dus aanpast wordt dat over je gehele historie gelegt. Kortom je hebt daar helemaal niets aan om bv. je kosten van een maand met die van een jaar geleden te vergelijken (hoezo inzicht....)- Houdt geen rekening met saldering.
Je kunt niets met een jaarrekeningsperiode om je saldering in de gaten te houden.
Veel zetten daarom de kosten voor afname en teruggave gelijk. Wanneer je echter binnen een jaar net zoveel hebt geleverd als afgenomen gaat de teruglever vergoeding naar iets tussen de €0.03 - €0.13. Wanneer je dat in de app aanpast (met het idee om 'echt' inzicht te krijgen in je kosten gaat dat dus om bovenstaande punten helemaal de mist in
Een voordeel van het met terug werkende kracht wijzigen van de energiekosten vind ik dat je de uitkomst bij verschillende prijzen kan bekijken.
Geen enkele app kan betrouwbaar rekening houden met salderen. Dat bestaat helemaal niet, daarvoor zou je in de toekomst moeten kunnen kijken. Onze energieleverancier geeft een indicatie met daarbij de uitdrukkelijke waarschuwing dat het niet meer dan een indicatie is. Het kan domweg niet.
Ik vind de kosten praktisch omdat ze me nu een indicatie geven van mijn kosten wanneer salderen er niet meer is. Ik kan dat bij mijn historisch verbruik ook makkelijk bekijken bij verschillende prijzen, dankzij het huidige systeem.
Ik hoop dus dat Homewizard niets doet met je oproep om de kostenfunctie te verwijderen. Er zijn blijkbaar mensen voor wie het wel iets nuttigs toevoegt.
Idd, alleen voor energie verbruik, dus die kosten optie kan er uit omdat het weinig accuraat is.Sjamo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:22:
[...]
Ik zou niet weten waarom de energy app vaste kosten mee moet rekenen, voor mij vertroebelt dat de data alleen maar. Ik gebruik de data voor mijn energieverbruik. Voor de energie-nota kijk ik bij de energieleverancier.
Maar je kunt niets vergelijken (ene periode met een andere periode) omdat overal hetzelfde tarief wordt berekent.Een voordeel van het met terug werkende kracht wijzigen van de energiekosten vind ik dat je de uitkomst bij verschillende prijzen kan bekijken.
Wat een onzin, Een periode waarover je saldeert is een jaar (een vaste waarde dus met een vast start/eindpunt) In die periode (aan het einde van dat (contract) jaar dus) zijn ook de afname en levering vaste waarden. Hoe zouden anders de energie boeren dit berekenen denk je? Kortom 'niet kunnen' ?!?!? Dat die gegevens uiteindelijk pas definitief zijn ná 1 contractjaar is vanzelfsprekend. Uiteraard kun je dit niet dagelijks omtoveren in gemaakte kosten.Geen enkele app kan betrouwbaar rekening houden met salderen. Dat bestaat helemaal niet, daarvoor zou je in de toekomst moeten kunnen kijken. Onze energieleverancier geeft een indicatie met daarbij de uitdrukkelijke waarschuwing dat het niet meer dan een indicatie is. Het kan domweg niet.
Je kunt geen tariefperiodes met elkaar vergelijken alle data wordt gepresenteerd tegen wat je op dat moment in de app als kosten hebt ingevoerd.Ik vind de kosten praktisch omdat ze me nu een indicatie geven van mijn kosten wanneer salderen er niet meer is. Ik kan dat bij mijn historisch verbruik ook makkelijk bekijken bij verschillende prijzen, dankzij het huidige systeem.
Ik hoop dus dat Homewizard niets doet met je oproep om de kostenfunctie te verwijderen. Er zijn blijkbaar mensen voor wie het wel iets nuttigs toevoegt.
Uit mijn reactie was al duidelijk dat ik over de andere punten inderdaad anders denk dan jij. Maar wat betreft salderen...GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:25:
[...]
Wat een onzin, Een periode waarover je saldeert is een jaar (een vaste waarde dus met een vast start/eindpunt) In die periode (1 jaar dus) zijn ook de afname en levering vaste waarden. Hoe zouden anders de energie boeren dit berekenen denk je? Kortom 'niet kunnen' ?!?!? Dat die gegevens uiteindelijk pas definitief zijn ná 1 contractjaar is vanzelfsprekend. Uiteraard kun je dit niet dagelijks omtoveren in gemaakte kosten.
Je kan onmogelijk de werkelijke kosten geven, rekening houdend met salderen, omdat je niet weet wat de rest van het jaar doet.
Ik kan deze maand tekort komen om mijn verbruik af te dekken. Dan zou de app op basis van de gegevens van deze maand concluderen dat ik maar enkele kWh's goedmaak met mijn zonopbrengst terwijl over het jaar gezien het misschien weer heel anders is.
Plus dat er op zoveel verschillende manieren wordt gesaldeerd, vast met overschot, vast zonder overschot, variabel, dynamisch, hoe worden kWh's verrekend in geval van dubbele tarieven?
Zoals gezegd, zelfs de energieleverancier waagt zich daar niet eerder aan dan bij de afrekening, dus het is naar mijn mening zinloos en oneerlijk te verwachten dat een onafhankelijke app dat wel kan.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Hier heb je wel een punt, ik gebruik de historie qua kosten ook niet, als je tarief update wordt oude ook zo berekend, begin en einddatum contract kan niet, en vaste kosten kun je nergens opgeven / toevoegen.dhrto schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:44:
Kostenverhaal moet je eigenlijk sowieso niet naar kijken. Schijnbaar veranderen je historische kosten mee als je de tarieven aanpast, bijvoorbeeld omdat je een nieuw energiecontract met andere tarieven hebt afgesloten.
Dus in feite alleen naar het aantal kWh en m3 gas kijken.
Maar voor het dag vebruik (heb een HW display staan), geeft het toch een leuke indicatie, dat je zowel het vebruik en de kosten kan weergeven.
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Een "indicatie" maar ook niet meer dan dat.rgarretsen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:50:
[...]
Maar voor het dag vebruik (heb een HW display staan), geeft het toch een leuke indicatie, dat je zowel het vebruik en de kosten kan weergeven.
En zelfs dat zou in Vlaanderen niet werken want met een jaarnota zijn dagverbruik en tarief voor die dag niet noodzakelijk hetzelfde als bij de uiteindelijke afrekening (want die gebeurt op basis van de RLP0N weging en niet op basis van het werkelijke dagverbruik).
Deze parameters zijn uiteraard wel in een rekenblad op te nemen en weer te geven (want de RLP wordt voor een heel jaar op voorhand bekend gemaakt door de energieregulator).
En je eigen rekenblad kan je uiteraard ook op ieder digitaal display in huis laten weergeven (tot je TV toe).
Daar heb je heus niet nog een extra display voor nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 26-10-2023 13:58 ]
Ik krijg net toevallig een update waarmee je nu historische tarieven kan invullenGM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:25:
[...]
Maar je kunt niets vergelijken (ene periode met een andere periode) omdat overal hetzelfde tarief wordt berekent.
Finallyunconnected schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Ik krijg net toevallig een update waarmee je nu historische tarieven kan invullenalthans zo lijkt het. Ik moet er nog even mee spelen, maar je kan nu periodes ingeven waarop een bepaald tarief geldt/gold
IOS! Ik kreeg hem net toen ik mijn telefoon update naar IOS 17.1GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
FinallyAndroid app zeker? In de IOS app nog geen update.
/f/image/FnZVY61jYFIHhclP4bN83FMr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Xld46iWUBxcYMa8tnEmlRp1m.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door unconnected op 26-10-2023 15:14 ]
Welke versie is dit dan van de HW app?unconnected schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:09:
[...]
Ik krijg net toevallig een update waarmee je nu historische tarieven kan invullenalthans zo lijkt het. Ik moet er nog even mee spelen, maar je kan nu periodes ingeven waarop een bepaald tarief geldt/gold
Hier versie 1.16.1 en geen update te zien (Android) noch hoe je tarieven kan invullen die de historische waarden niet overschrijven. Of kijk ik ergens over?
In de HW rubriek "Nieuw" lees ik er ook niets over.
Maar als dat zo is (in een komende update nog niet voor iedereen beschikbaar) zou dat een stap voorwaarts zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door IvoB2 op 26-10-2023 15:23 ]
Nu als het in IOS al beschikbaar is voor (bepaalde) gebruikers komt het (waarschijnlijk*) ook wel beschikbaar voor android gebruikers?
* er zijn nu ook zaken die al geruime tijd beschikbaar zijn in IOS maar nog altijd niet in Android (zoals kunnen opstarten bij laatst gebruikt scherm waardoor de app in android nooit kan opstarten in het "Nu" scherm. Scherm waar nochtans alle bedieningen van de energysocket inzitten.
Ik ben er blij mee. Mijn vrouw kijkt er zelfs nu vaker op dan ik. Ik gebruik de app meer. Maar zoals gezegd hanteren wij hier zelf de norm dat het salderen niet meer bestaat. Zoveel mogelijk timer functies instellen etc. Alleen min puntje is dat de display pas om 02.00 over gaat naar nieuwe dag. Maar daar zal wel een update voor komen tot. Kortom tevreden gebruiker.Gramser schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:08:
Wat is toch die behoefte hier, om mensen die blij zijn met hun display, het gevoel te geven dat ze dat niet zouden mogen zijn?
3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos
Hier werkt alles gewoon. Ook plus-abo.rgarretsen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:00:
en alles laad weer niet, energy+ wel heel toevallig dat het elke dag rond een uur of 1700 begint.
Het laden van gegevens is inderdaad weer vreselijk traag / onmogelijk. Elke dag rond hetzelfde tijdstip begint de ellende.rgarretsen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:00:
en alles laad weer niet, energy+ wel heel toevallig dat het elke dag rond een uur of 1700 begint.
Ook de server even gepingeld en geprobeerd te tracen om te kijken of het ergens verkeerd gaat. De ping lijkt prima maar de tracert stopt er na 4 hops mee. Eerste 4 hops zijn eigen router en T-mobile/ loliddo netwerk dus daar kan ik niets uit opmaken.
Bij mij gewoon beschikbaar in de App Store, IOS dusIvoB2 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 15:27:
Thx, ik lees idd bericht per bericht.![]()
Nu als het in IOS al beschikbaar is voor (bepaalde) gebruikers komt het (waarschijnlijk*) ook wel beschikbaar voor android gebruikers?
* er zijn nu ook zaken die al geruime tijd beschikbaar zijn in IOS maar nog altijd niet in Android (zoals kunnen opstarten bij laatst gebruikt scherm waardoor de app in android nooit kan opstarten in het "Nu" scherm. Scherm waar nochtans alle bedieningen van de energysocket inzitten.
:strip_exif()/f/image/Z1REn4y01fMAGaWE7MV5w4ck.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dCsay5yUrppgs1CUMo5TmBAx.jpg?f=fotoalbum_large)
Problem solved. En weer doorrrr
de grafieken worden niet allemaal weergegeven (diegene die afhankelijk zijn van de zonnepanelen opbrengst werken niet)
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Wel krijg ik nog een foutmelding als ik op mijn P1 een firmware update wil laten uitvoeren. Deze staat nu op versie 4.18. Geen idee wat de laatste versie is overigens.
Maar bij het uitvoeren van de update komt er een Error 408 melding. The device did not respons to the update request.
Iemand een oplossing hiervoor?
Ik snap je punten maar in mijn geval heeft het wel nut.GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
De kosten optie moeten ze er gewoon helemaal uithalen. Het voegt werkelijkwaar helemaal niets toe.Kortom: Haal de hele kosten optie eruit, voegt niets anders toe dan een onrealistisch beeld.
Hoe moeilijk kan het zijn. Een vast bedrag wat je per maand betaald betaald delen door het aantal dagen van de maand zodat naast de verbruiks kosten ook de dagelijkse vaste kosten worden meegenomen in je verbuiks kosten- Kosten niet gekoppeld aan de tijd.
Dit is wel het meest brakke. Als je wisselt van contract of je variabele periode met nieuwe prijzen gaan in en je die kosten in de app dus aanpast wordt dat over je gehele historie gelegt. Kortom je hebt daar helemaal niets aan om bv. je kosten van een maand met die van een jaar geleden te vergelijken (hoezo inzicht....)- Houdt geen rekening met saldering.
Ik heb namelijk voorlopig een vast contract. En ik verbruik meer dan ik opwek. Dus ik saldeer alles 1 op 1 op dit moment. Dus dan klopt het wel.
Maar ben het verder helemaal eens met je punten. En dit zou veel verder uitgewerkt moeten worden. Nu hebben de meeste mensen er inderdaad niks aan.
Het leuke is wel dat de dag van gisteren gecorrigeerd is en het bedrag nu wel klopt!
Zie foto van vanmorgen en nu net.
/f/image/dL3drVP6sLBte2ns5AEbOOzQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q1GLrnaGDcRTGwAAD4fj0ir9.png?f=fotoalbum_large)
Klopt, momenteel is het ook weer ellende. De helft doet het maar en dan ook nog eens vreselijk traag.WouterL schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:36:
Steeds vaker laadt de data niet of zeer slecht. Ik overweeg om een andere oplossing te gaan implementeren. Dit is geen fijne gebruikservaring meer.
de mijne draait op 4.19ChUcKiE schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:13:
Met de laatste iOS update is het probleem van het laden van de informatie (no data) opgelost bij mij.
Wel krijg ik nog een foutmelding als ik op mijn P1 een firmware update wil laten uitvoeren. Deze staat nu op versie 4.18. Geen idee wat de laatste versie is overigens.
Maar bij het uitvoeren van de update komt er een Error 408 melding. The device did not respons to the update request.
Iemand een oplossing hiervoor?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Ik had een vraag richting HomeWizard gesteld over de ondersteuning van de Display met WPA3 zij gaven gisteren het volgende aan:Amersfoort schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:16:
Er is een firmware update van het Display naar versie 1.19. Ik kan alleen de releasenotes niet achterhalen.
Het klopt inderdaad dat deze voorheen niet werkte met WPA3. Er is vorige week een update geweest hiervoor en dat zou nu compatibel met elkaar moeten zijn.
In de app toont deze in de lijst, maar moet eerst Energy+ nemen. En vind online nergens uitleg terug.
https://helpdesk.homewiza...l-ik-mijn-huawei-omvormerStinu schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:07:
Is er online een handleiding wat je moet doen om een Huawei omvormer te koppelen?
In de app toont deze in de lijst, maar moet eerst Energy+ nemen. En vind online nergens uitleg terug.
Deels met comments eens. Geeft voor veel mensen wel inzicht wat de kosten zijn, echter is het vandaag de dag schier onmogelijk omdat de tarieven zo vaak veranderen en daarmee de complexiteit van het salderen.GM15 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:54:
[...]
@HomeWizard_NL ik zou wel minimaal een functie inbouwen dat wanneer een gebruiker op jaarbasis meer opwekt dan verbruikt dat dan de kWh tot aan de saldeergrend netto 0 euro kosten en je daar boven de terugleververgoeding krijgt. Want nu vul ik de terugleververgoeding in van 7ct en inkoop van 39ct en laten de grafieken zien dat ik veel kosten maak. Dit klopt niet want ben netto producent. Zou dit asap aanpassen!
Wanneer volgt de Zonneplan omvormer? Dit is eigenlijk gewoon een Huawei.
Live from Denmark
Via de homewizard site een snelle, en duidelijke levering, met goede communicatie.
De P1 meter heb ik al geïnstalleerd, dit ging vlot.
De kWh meter heb ik gekocht omdat mijn toekomstige Solax omvormer niet ondersteund werd. Het is wel een beetje spijtig dat één dag na levering van m'n spullen de app een update krijgt waarbij de Solax omvormers wel ondersteund worden.
Ik ga de kWh meter niet terugsturen, want de omvormer ondersteuning valt onder het betalend abbo. Dus sowieso gaat hij gebruikt worden, maar toch,...had ik twee dagen geleden geweten dat de ondersteuning er zo snel ging komen, had ik geen kWh meter gekocht en misschien het abbo genomen.
Ja, het abbo is niet zo veel, dat besef ik ook, maar ik ben eerder voorstander van spullen éénmalig kopen en dan over de volledige functionaliteit beschikken.
Ik dacht het bedrijf per mail feedback te geven , maar ik kwam voorlopig enkel uit op hun chatbot
Wees er blij mee. Een losse kWh meter is veel betrouwbaarder en stabieler dan de koppeling….Super00721 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:44:
Gisteren werd de levering van mijn P1 en 1 fase kWh meter gedaan.
Via de homewizard site een snelle, en duidelijke levering, met goede communicatie.
De P1 meter heb ik al geïnstalleerd, dit ging vlot.
De kWh meter heb ik gekocht omdat mijn toekomstige Solax omvormer niet ondersteund werd. Het is wel een beetje spijtig dat één dag na levering van m'n spullen de app een update krijgt waarbij de Solax omvormers wel ondersteund worden.
Ik ga de kWh meter niet terugsturen, want de omvormer ondersteuning valt onder het betalend abbo. Dus sowieso gaat hij gebruikt worden, maar toch,...had ik twee dagen geleden geweten dat de ondersteuning er zo snel ging komen, had ik geen kWh meter gekocht en misschien het abbo genomen.
Ja, het abbo is niet zo veel, dat besef ik ook, maar ik ben eerder voorstander van spullen éénmalig kopen en dan over de volledige functionaliteit beschikken.
Ik dacht het bedrijf per mail feedback te geven , maar ik kwam voorlopig enkel uit op hun chatbot
Ik heb 221kw verbruikt. Mijn vattenfall laat 70 euro aan kosten zien.
221 x 0,315193 = 69,65.
App laat 91,09 zien
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
De getoonde afrekening in HW is hier (met de nieuwe maandtarieven) overigens wel correct tot één cijfer na de komma.
[ Voor 54% gewijzigd door IvoB2 op 27-10-2023 13:28 ]
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic