Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:26
powermarcel10 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:30:
Ik heb een vreemd probleem met mijn 1 fase kwh meter:

Deze is in de meterkast geplaatst achter mijn kookplaat om zo aan Homey door te geven of er gekookt wordt en daarmee weer allerlei automatiseringen kan starten.

Wat met regelmaat gebeurt wanneer ik de kookplaat aanzet is dat het vebruik volgens de Homewizzard app (en ook in Homey) stijgt tot 37/38 watt (dit blijft schommelen) en vervolgens niet hoger wordt, maar ook niet lager. Zelfs niet wanneer ik de kookplaat uitzet. Dit verbruik klopt dus niet en wordt ook niet meegenomen in het totale verbuik van de P1 meter.

Pas wanneer ik de groep, en daarmee de kwh meter uit zet en weer inschakel reset hij hem weer naar 0 en werkt alles weer even en wordt het correcte verbruik weer voor een paar dagen gemeten.

Het is geen probleem met de wifi want ook op het display van kwh meter staat het foutieve verbruik vermeld.

Komt iemand dit bekend voor? Heb ik wellicht een brakke kwh meter?
heb je ook een kookplaat op 1 groep ipv kookgroep(=dubbele groep)?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:35
powermarcel10 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:30:
Ik heb een vreemd probleem met mijn 1 fase kwh meter:

Deze is in de meterkast geplaatst achter mijn kookplaat om zo aan Homey door te geven of er gekookt wordt en daarmee weer allerlei automatiseringen kan starten.

Wat met regelmaat gebeurt wanneer ik de kookplaat aanzet is dat het vebruik volgens de Homewizzard app (en ook in Homey) stijgt tot 37/38 watt (dit blijft schommelen) en vervolgens niet hoger wordt, maar ook niet lager. Zelfs niet wanneer ik de kookplaat uitzet. Dit verbruik klopt dus niet en wordt ook niet meegenomen in het totale verbuik van de P1 meter.

Pas wanneer ik de groep, en daarmee de kwh meter uit zet en weer inschakel reset hij hem weer naar 0 en werkt alles weer even en wordt het correcte verbruik weer voor een paar dagen gemeten.

Het is geen probleem met de wifi want ook op het display van kwh meter staat het foutieve verbruik vermeld.

Komt iemand dit bekend voor? Heb ik wellicht een brakke kwh meter?
Begrijp ik uit jouw verhaal dat je het verbruik van je kookplaat ook niet terugziet in de P1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 20:08
Toby-Wan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

heb je ook een kookplaat op 1 groep ipv kookgroep(=dubbele groep)?
Hij is achter een dubbele groep geplaatst. Maar een 1 fase kwh meter kan tot 10 ampere aan dus dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
BGFG schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Begrijp ik uit jouw verhaal dat je het verbruik van je kookplaat ook niet terugziet in de P1 meter?
Nee. Het daadwerkelijke verbruik zie ik wel terug in de p1 meter, maar het verbruik dat de kwh meter laat zien zie ik niet terug het gebruik. wanneer de kookplaat uit is zie ik namelijk het normale verbruik. De 38 watt die de kwh meter weergeeft zit daar duidelijk niet bij in. Anders was het hoger geweest. Ik weet namelijk wat ik in standby gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
powermarcel10 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Nee. Het daadwerkelijke verbruik zie ik wel terug in de p1 meter, maar het verbruik dat de kwh meter laat zien zie ik niet terug het gebruik. wanneer de kookplaat uit is zie ik namelijk het normale verbruik. De 38 watt die de kwh meter weergeeft zit daar duidelijk niet bij in. Anders was het hoger geweest. Ik weet namelijk wat ik in standby gebruik.
Ik snap je nog steeds niet helemaal, want je schrijft “ Dit verbruik klopt dus niet en wordt ook niet meegenomen in het totale verbuik van de P1 meter. ”. Anyway: het lijkt er sterk op dat je kWh meter niet fris is. Heb je @HomeWizard_NL al gecontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:29

-tom-562

Oliesjeik

Hmm, topic nu pas gevonden (zat in het verkeerde subforum te kijken). Vorige week een P1 meter gekocht, specifiek om mijn Growatt omvormer te kunnen uitlezen. Hiervoor gebruikte ik P1Mon op een Raspberry Pi, maar daar kon ik de Growatt niet direct zelf mee uitlezen.
Inloggen werkte al niet, en ik lees dus nu hier dat het een bekend probleem is :( fraai. Wellicht dat ik de P1 meter dan maar ga terugsturen. Biedt weinig meerwaarde zo...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
BGFG schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:04:
[...]

Ik snap je nog steeds niet helemaal, want je schrijft “ Dit verbruik klopt dus niet en wordt ook niet meegenomen in het totale verbuik van de P1 meter. ”. Anyway: het lijkt er sterk op dat je kWh meter niet fris is. Heb je @HomeWizard_NL al gecontact?
Het verbruik dat de kwh meter aangeeft klopt niet. Want of de kookplaat nou aan of uit staat hij blijft aangeven dat er 37/38 watt gebruikt wordt. De p1 meter klopt wel en daarin kan ik zien dat het verbruik van 38 watt daar niet in opgenomen wordt. Anders zou de p1 meter een hoger gebruik moeten laten zien. Ik weet namelijk wat het verbruik ongeveer zou moeten zijn zonder die 38watt.

Ik heb homewizzard nog niet bericht. Ik dacht, ik vraag hier eerst even rond. Maar zal ze zeker even berichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
-tom-562 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:34:
Hmm, topic nu pas gevonden (zat in het verkeerde subforum te kijken). Vorige week een P1 meter gekocht, specifiek om mijn Growatt omvormer te kunnen uitlezen. Hiervoor gebruikte ik P1Mon op een Raspberry Pi, maar daar kon ik de Growatt niet direct zelf mee uitlezen.
Inloggen werkte al niet, en ik lees dus nu hier dat het een bekend probleem is :( fraai. Wellicht dat ik de P1 meter dan maar ga terugsturen. Biedt weinig meerwaarde zo...
De P1 biedt veel minder functionaliteit dan p1mon daarnaast moet je ook nog een abbo afsluiten als je data langer dan een jaar wilt bewaren. Ik zou hem terugsturen als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:29

-tom-562

Oliesjeik

GM15 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

De P1 biedt veel minder functionaliteit dan p1mon daarnaast moet je ook nog een abbo afsluiten als je data langer dan een jaar wilt bewaren. Ik zou hem terugsturen als ik jou was.
P1 Meter heeft wel een betere toegankelijkheid i.c.m. een scherm, mss kan ik de rest van het huishouden dan ook wat meer energiebewust krijgen :P
De Raspberry Pi (3) is inmiddels al in gebruik als emulator i.c.m. RetroPie. Mss dat ik nog een keer een Zero koop (die zijn een stuk goedkoper) en P1mon weer ga gebruiken. Ik hoop dat er iig nog een fix komt. M'n abo ga ik wel stopzetten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
GM15 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:42:
[...]
- daarnaast moet je ook nog een abbo afsluiten als je data langer dan een jaar wilt bewaren.
Dat moet alleen maar wanneer je dat wil bewaren op de servers van HW.
Niemand, zeker een tweaker niet :) , wordt ervan weerhouden om alle data lokaal te bewaren tot in de jaren stillekes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:04:
[...]

Dat moet alleen maar wanneer je dat wil bewaren op de servers van HW.
Niemand, zeker een tweaker niet :) , wordt ervan weerhouden om alle data lokaal te bewaren tot in de jaren stillekes. :)
Zoals ik zei: biedt minder functionaliteit. dat je een export kan maken is duidelijk. En dan heb je een excel sheet die je niet in de app kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Het is maar hoe je het bekijkt en wat je verwacht.
De app van HW biedt maar functionaliteit voor metingen die verricht zijn met hardware van HW zelf (en dan werkt het niet eens altijd).
Een rekenblad (of andere software) geeft overzicht van alle beschikbare data, wat ook de bron is en zonder extra kostprijs en ook nog eens onbeperkt in de tijd en onafhankelijk van de beschikbaarheid en kostprijs van externe servers.
Je kan er ook een kostprijs van het energieverbruik aan koppelen die mee evolueert met de kostprijs per periode en niet maar één prijs kan weergeven die historische data over kostprijs gewoon onbruikbaar maakt.
Dat noem ik pas echt functioneel. :)

Ik gebruik de app, met voor mij beperkte functionaliteit, dan ook nauwelijks. Hoogstens één of twee keer per maand.

Maar ieder zijn ding.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 06-10-2023 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
IvoB2 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:00:
Het is maar hoe je het bekijkt en wat je verwacht.
De app van HW biedt maar functionaliteit voor metingen die verricht zijn met hardware van HW zelf (en dan werkt het niet eens altijd).
Gedeeltelijk, Alleen de kWh meter 'meet' daadwerkelijk. De P1 geeft alleen maar de tellerstanden door.
Een rekenblad (of andere software) geeft overzicht van alle beschikbare data, wat ook de bron is en zonder extra kostprijs en ook nog eens onbeperkt in de tijd en onafhankelijk van de beschikbaarheid en kostprijs van externe servers.
Je kan er ook een kostprijs van het energieverbruik aan koppelen die mee evolueert met de kostprijs per periode en niet maar één prijs kan weergeven die historische data over kostprijs gewoon onbruikbaar maakt.
Dat noem ik pas echt functioneel. :)
Mijn reactie op de post van @-tom-562 ging over het verschil in functionaliteit tussen de door hem gebruikte p1mon & P1. Alles wat je hierboven noemt zit gewoon standaard in p1mon. Ik hoef dus geen €60,- (5 x jaar abbo) te betalen om een vergelijk te doen tussen sept 2018 & nu.

Maar wat ik echt een grote misser vind (wat jij ook benoemt) is dat de kosten niet uitgesplitst zijn (m3 / kWh prijs + vaste kosten) gekoppeld aan de tijd (iets wat in p1mon ook gewoon standaard is). Voor het display adverteren ze met een gemiddelde besparing van €260,- op je energie rekening. Maar die besparing is niet terug te zien in de app omdat die kosten niet uitgesplitst kunnen worden en niet gekoppeld zijn aan de tijd en je die dus ook niet kunt vergelijken met eenzelfde periode terug in de tijd.
Maar ieder zijn ding.
Dat is zeker waar :)

[ Voor 5% gewijzigd door GM15 op 06-10-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
GM15 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:23:
[...]
Gedeeltelijk, Alleen de kWh meter 'meet' daadwerkelijk. De P1 geeft alleen maar de tellerstanden door.
Correct, een betere benaming was P1 wifi module (of iets in die strekking) geweest.
Het enige voordeel (tov de gegevens van de netbeheerder) is dat het real time inzicht geeft zonder dat je met je neus voor het display van de DM moet gaan staan.
Alle andere gegevens (hier toch) zie je ook op de website van de netbeheerder en zelfs in meer detail (drie decimalen ipv 1 of 2).
Maar die besparing is niet terug te zien in de app omdat die kosten niet uitgesplitst kunnen worden en niet gekoppeld zijn aan de tijd en je die dus ook niet kunt vergelijken met eenzelfde periode terug in de tijd.
Ieder nuchter mens zal toch wel zelf kunnen uitmaken dat dit alleen marketingpraat is?
Een extra display leidt tot geen enkele extra besparing. Integendeel het verbruikt extra energie.
Dat het een leuk gadget is voor wie telkens hun de ruimte betreedt waar dat display staat kan zien wat max. 6 verbruikers doen is iets anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuchtWater
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-07 23:58
Ik heb pas een p1 meter van Homewizard geïnstalleerd. Werkt.perfect!

Nu heb ik mijn Enphase (Envoy-S) systeem gekoppeld in de app.
Installatie geslaagd, maar de Enphase meter blijft offline.

Diverse keren ge-herinstalleerd.
- met router op grotere afstand dan 50 cm ( tip van HW)
- met mobiele gegevens in iPhone uitgeschakeld
- na herstart iPhone
- na herstart router
- na herinstallatie meter lijkt de meter soms enkele seconden online te zijn waarna hij weer grijs/offline kleurt.

Geen idee waarom dit niet werkt?

PV Hyundai - Enphase 12500Wp | WP Alpha Innotec LWDV91 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:21
Zijn er hier meer mensen bij wie een timertaak af en toe niet goed werkt? Ik heb een eenvoudige via een energy-socket op het "anti-inbraak lampje": AAN -15 minuten voor zonsondergang en UIT-23:30. Deze mist soms het AAN moment en soms het UIT moment. Taak al weggegooid en opnieuw aangemaakt. Dit heeft niet geholpen.
Hetzelfde doet zich voor met een andere timertaak + socket op mijn cv-ketel.
Sockets blijven prima online met ruim voldoende signaalsterkte.

Er is ook geen patroon te ontdekken in de missers. Dit doet zich nu ongeveer een week voor.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:57
henkzelf schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:34:
Zijn er hier meer mensen bij wie een timertaak af en toe niet goed werkt? Ik heb een eenvoudige via een energy-socket op het "anti-inbraak lampje": AAN -15 minuten voor zonsondergang en UIT-23:30. Deze mist soms het AAN moment en soms het UIT moment. Taak al weggegooid en opnieuw aangemaakt. Dit heeft niet geholpen.
Hetzelfde doet zich voor met een andere timertaak + socket op mijn cv-ketel.
Sockets blijven prima online met ruim voldoende signaalsterkte.

Er is ook geen patroon te ontdekken in de missers. Dit doet zich nu ongeveer een week voor.
@HomeWizard_NL ik heb sinds een week ook problemen met taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05:43
Ik dacht al dat het aan mij lag. Ook bij mij een gemiste timertaak.
Een meettaak lijkt vooralsnog wel dagelijks goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onzer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07-08 19:41
LuchtWater schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 21:03:
Ik heb pas een p1 meter van Homewizard geïnstalleerd. Werkt.perfect!

Nu heb ik mijn Enphase (Envoy-S) systeem gekoppeld in de app.
Installatie geslaagd, maar de Enphase meter blijft offline.

Diverse keren ge-herinstalleerd.
- met router op grotere afstand dan 50 cm ( tip van HW)
- met mobiele gegevens in iPhone uitgeschakeld
- na herstart iPhone
- na herstart router
- na herinstallatie meter lijkt de meter soms enkele seconden online te zijn waarna hij weer grijs/offline kleurt.

Geen idee waarom dit niet werkt?
Hier hetzelfde maar dan met een omvormer van GoodWe. Sinds een paar dagen blijft de verbinding offline. Bij herinstallatie heel even online om vervolgens offline te blijven. Vervelend zo. Iemand een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2L
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

Onzer schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:19:
[...]

Hier hetzelfde maar dan met een omvormer van GoodWe. Sinds een paar dagen blijft de verbinding offline. Bij herinstallatie heel even online om vervolgens offline te blijven. Vervelend zo. Iemand een oplossing?
Hier ook. Ik denk dat Homewizard iets stuk heeft gemaakt, want via de monitoring website van goodwe zie ik wel data. Dit is mijn eerste maand van het + abonnement en dat is een behoorlijke teleurstelling zo. Ik heb het in ieder geval bij Homewizard gemeld. Als iedereen dit nou even doet dan gaan ze er misschien even serieus naar kijken.

Dit gezegd hebbende lijkt het of er iemand van HomeWizard "stiekem" zit mee te lezen? Ineens werkt de connectie met Goodwe weer.

[ Voor 27% gewijzigd door R2L op 08-10-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leoniq
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:54
R2L schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Hier ook. Ik denk dat Homewizard iets stuk heeft gemaakt, want via de monitoring website van goodwe zie ik wel data. Dit is mijn eerste maand van het + abonnement en dat is een behoorlijke teleurstelling zo. Ik heb het in ieder geval bij Homewizard gemeld. Als iedereen dit nou even doet dan gaan ze er misschien even serieus naar kijken.
Als iedereen eens leest ipv direct post. De monitoring van goodwe ligt er al dagen uit. Is hier van de week uitvoerig besproken.

Ligt niet aan Homewizard.

3 x Sessy's, PV 10320WP solaredge, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2L
  • Laatst online: 06-09 11:49

R2L

Leoniq schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:38:
[...]

Als iedereen eens leest ipv direct post. De monitoring van goodwe ligt er al dagen uit. Is hier van de week uitvoerig besproken.

Ligt niet aan Homewizard.
Wel frappant dat het na mijn bericht en melding bij Homewizard het nu ineens werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derfie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 00:30
mathijshooi schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:26:
[...]

@HomeWizard_NL ik heb sinds een week ook problemen met taken.
Ik ook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:13
Ik ook, energy socket keukenboiler timer iedere dag 08.00 -20.00 werkt niet 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 10:13
Energy socket schakelt weer niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-09 06:36
Even een vraag voor de beste / veiligste plaats om de KWH meter te plaatsen. Er komen hier op het schuurtje twee panelen te liggen met micro-omvormer, die via een PV-verdeler op een groep aangesloten wordt. Wil de opbrengst natuurlijk graag monitoren, liefst in de Energy app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harold321
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-09 14:35
Ik heb met mijn timer taak voor de tuinverlichting sinds 6 oktober ook problemen met het aan en uit schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Pepper92 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:36:
.....beste / veiligste plaats om de KWH meter te plaatsen. .....
Tussen groepenkast en afschakelrelais.
Goede wifi verbinding met router.

Je schrijft niet wat voor systeem je gaat installeren.

Maar je gaat dus EUR 80,00 investeren om een paar dubbeltjes opbrengst te kunnen registreren.

[ Voor 30% gewijzigd door Leif op 09-10-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
Leif schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Tussen groepenkast en afschakelrelais.
Goede wifi verbinding met router.

Je schrijft niet wat voor systeem je gaat installeren.

Maar je gaat dus EUR 80,00 investeren om een paar dubbeltjes opbrengst te kunnen registreren.
Fair, goed punt.

Er is hier nu een micro-omvormer (foutief, direct met stekker op bestaande groep) geïnstalleerd, wat wordt omgezet richting PV schakelaar op losse groep. Die omvormer is min of meer merkloos. Niet heel blij mee, maar afijn als ie werkt. Inzicht in of en hoe goed de zonnepanelen werken is dan natuurlijk wel wenselijk, dus zie het meer als kosten binnen het totaalplaatje.

Er komt nog een losse installatie op het dak met Goodwe omvormer die ook toegevoegd kan worden aan homewizard, vandaar de gedachte aan deze kWh meter. Een simpelere variant zonder WiFi is natuurlijk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Pepper92 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:06:
[...]

Fair, goed punt.

Er is hier nu een micro-omvormer (foutief, direct met stekker op bestaande groep) geïnstalleerd, wat wordt omgezet richting PV schakelaar op losse groep. Die omvormer is min of meer merkloos. Niet heel blij mee, maar afijn als ie werkt. Inzicht in of en hoe goed de zonnepanelen werken is dan natuurlijk wel wenselijk, dus zie het meer als kosten binnen het totaalplaatje.

Er komt nog een losse installatie op het dak met Goodwe omvormer die ook toegevoegd kan worden aan homewizard, vandaar de gedachte aan deze kWh meter. Een simpelere variant zonder WiFi is natuurlijk goedkoper.
Laat je leiden door wat voor jou goed voelt. De mening van anderen over kosten etc zijn hierin niet van belang. Ik gebruik een kwh meter die ik over had om de wasmachine te monitoren. Ieder zijn eigen setup, toch?
Voor technisch advies kan je hier terecht idd maar slimmer is gewoon een elektricien even te bellen. Wij hier zullen je helpen waar we kunnen, maar voor technisch advies kan je het beste bij een prof terecht.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tja ik heb hier ook een zootje home wizzard spul.
Met elkaar voor een paar honderd euro.
Is het nodig? Niet beslist.
Maar ik vind het wel prettig werken, ik kan mooi per pv installatie (5 stuks) de wpb, wp en daarnaast nog het waterverbruik zien.

Ga ik die investering terug verdienen door dat ik iets anders ga doen... nee vast niet.

Zolang we nog kunnen salderen is er niet echt een noodzaak om wat te doen.
Wat me wel al opvalt en waar ik binnen de huishouding op probeer te sturen is dat op het moment van genoeg opwek dan ook de grote verbruikers dienen te worden gebruikt.
Wel leuk om te zien dat je door kleine verschuivingen je eigen directe verbruik makkelijk kunt verhogen.

Voor het kleine tuig hier in huis is vooral het watergebruik een eye-opener.

Dat is dan wel weer het leuke aan die energie display je kunt daar de zaken op zetten die relevant zijn om verstandiger met energie (en water) om te gaan.

Of het een directe besparing opleverd geen idee dat zal dan zijn omdat dat ding standaard een graad teveel aangeeft boven de ruimte temperatuur in huis.
Ben benieuwd of @HomeWizard_NL daar ook nog een update doet om een offset te geven op de weergegeven waarde.
Of ik heb gewoon een erg positieve display ontvangen dat kan natuurlijk ook.. :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Schermpje is idd leuk, maar bij mij doet de auto-stand het niet voor de rechter kolom. Op de grotere cirkels zie ik verbruik als het er is en daarna het totale verbruik, maar dus niet bij de rechterkolom

[ Voor 9% gewijzigd door jurgen purgen op 09-10-2023 21:53 ]

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:40
@HomeWizard_NL is er al een stip aan de horizon voor wat betreft Growatt? Ik baal wel een beetje van mijn historische data op deze manier.

[ Voor 47% gewijzigd door WouterL op 09-10-2023 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
[...]

Fair, goed punt.

Er is hier nu een micro-omvormer (foutief, direct met stekker op bestaande groep) geïnstalleerd, wat wordt omgezet richting PV schakelaar losse groep .......
Hoe worden de panelen uitgeschakeld als de netbeheerder aan de kabels in de straat zou willen werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
[...]

Fair, goed punt.

Daar kun je gewoon een meet stekker tussen zetten. Gaat het om 2 panelen of meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Leif schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:13:
[...]

Hoe worden de panelen uitgeschakeld als de netbeheerder aan de kabels in de straat zou willen werken?
Net zoals je gewone omvormer. Zodra het net uitvalt gaat de omvormer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
@Leif ik ga ze wel vragen er een werkschakelaar tussen te zetten.

@alwind Meet stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Pepper92 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:34:
@Leif ik ga ze wel vragen er een werkschakelaar tussen te zetten.

@alwind Meet stekker?
Zoals deze. https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-energy-socket/

Maar ik lees nu dat je de stekker er af knipt en het aansluit op een werkschakelaar. Dan heb je deze nodig:

https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/

[ Voor 23% gewijzigd door alwind op 11-10-2023 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Zijn er meer mensen met Enphase waarbij Homewizard aangeeft dat deze offline is?

Enlighten werkt wel gewoon

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Enphase is bij mij gewoon te zien in de HW app en online (al levert het vandaag niet veel op :/ )

[ Voor 7% gewijzigd door robkrekel op 11-10-2023 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Keer in en uitloggen uit de HW app heeft geholpen

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_j
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-11-2024
Vanmorgen stond er op de energy display dat ie geen connectie meer had met de wifi, de app toonde hetzelfde.

Ik had het display stopcontact even uit de stekker gehaald en weer aangestoken maar sindsdien blijft het scherm zwart en toont het niets meer. In de app staat er dat het display niet meer verbonden is.

De app werkt weer dus ik veronderstel dat het een storing was met de p1 meter want ik kon nog perfect op de wifi met browser enzo.

Het lijkt alsof er wel stroom op zit want het display toont wel een lichte gloed; het is niet pikzwart tenzij je de stroom er effectief af haalt.

Weet er iemand hoe ik dat kan resetten of dit probleem ook al gehad? Ik heb al geprobeerd de knop achteraan een paar keer in te drukken, ook al geprobeerd om langer dan 10/15s maar niks helpt.

Ik heb ff naar homewizard ook gestuurd maar die zijn er uiteraard niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:17
nick_j schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:41:
Vanmorgen stond er op de energy display dat ie geen connectie meer had met de wifi, de app toonde hetzelfde.

Ik had het display stopcontact even uit de stekker gehaald en weer aangestoken maar sindsdien blijft het scherm zwart en toont het niets meer. In de app staat er dat het display niet meer verbonden is.

De app werkt weer dus ik veronderstel dat het een storing was met de p1 meter want ik kon nog perfect op de wifi met browser enzo.

Het lijkt alsof er wel stroom op zit want het display toont wel een lichte gloed; het is niet pikzwart tenzij je de stroom er effectief af haalt.

Weet er iemand hoe ik dat kan resetten of dit probleem ook al gehad? Ik heb al geprobeerd de knop achteraan een paar keer in te drukken, ook al geprobeerd om langer dan 10/15s maar niks helpt.

Ik heb ff naar homewizard ook gestuurd maar die zijn er uiteraard niet meer.
De knop achterop vasthouden, totdat een teller naar 0 terug telt. Daarna loslaten, en de unit wordt gereset. Display uit app verwijderen en cache van de app schonen.
Zie ook de website van Homewizard over wifi problemen https://helpdesk.homewiza...seer-ik-de-energy-display

[ Voor 7% gewijzigd door Amersfoort op 11-10-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdvill
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-08 15:39
Heb hier (in Vlaanderen) sinds enkele weken een Homewizard P1. Ik lees netjes het elektriciteitsverbruik uit in de app. Blij mee! Maar gas-data komt niet binnen.
Poortbeheer elektriciteitsmeter is aangevraagd via netbeheerder Fluvius, en is sinds dag 1 in orde. Als ik het goed begrijp kan ik geen apart poortbeheer aanvragen voor de digitale gasmeter, maar stuurt de gasmeter zijn data door naar de elektriciteitsmeter. Maar geen gas-data zichtbaar in de Homewizard app dus.
Ik zoek op 'homewizard' / 'ean' / 'gas' / 'fluvius' / ... maar lijk hier nergens specifieke info over te vinden, ook niet in dit topic. Lijkt bij iedereen prima te functioneren dus? Iemand enig idee wat er verkeerd gaat in mijn geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_j
Amersfoort schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

De knop achterop vasthouden, totdat een teller naar 0 terug telt. Daarna loslaten, en de unit wordt gereset. Display uit app verwijderen en cache van de app schonen.
Zie ook de website van Homewizard over wifi problemen https://helpdesk.homewiza...seer-ik-de-energy-display
Spijtig genoeg helpt dit niet want het display toont niks meer; ik vrees dat ie stuk is. :-(
Geen idee waarom want sinds ik hem kocht stond ie op zelfde plaats en niet aangekomen, één maal stekker eruit voor die wifi en ie doet het niet meer.

Je ziet dat ie heel lichtjes oplicht als er stroom op komt maar da's al. Je kunt dit het best zien in volledig donkere ruimte.

Ik wacht op antwoord van @HomeWizard_NL op hun chat maar met hun beurs kan ik wel begrijpen dat het daar wat druk was de voorbije dagen.
As ik meer weet zal ik posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
Ik ben op zoek naar een 4-voudige wcd waarin 4 hwe sockets passen.
Heeft iemand zoiets in gebruik of een idee?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre82
  • Laatst online: 13-09 19:00
WouterL schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:08:
@HomeWizard_NL is er al een stip aan de horizon voor wat betreft Growatt? Ik baal wel een beetje van mijn historische data op deze manier.
Ik heb weer data van mijn omvormer sinds vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

ron321 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:23:
Ik ben op zoek naar een 4-voudige wcd waarin 4 hwe sockets passen.
Heeft iemand zoiets in gebruik of een idee?
In een standaard WCD is voldoende ruimte per WCD. Dus is dat wel wat je bedoelt? Ja kan ook 4 opbouw WCD's gebruiken als je een soort stroomslof wilt maken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wenzel
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 19:13
Andre82 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:28:
[...]

Ik heb weer data van mijn omvormer sinds vandaag.
Hier ook. Maar de historie van ongeveer 2 weken is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
franssie schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

In een standaard WCD is voldoende ruimte per WCD. Dus is dat wel wat je bedoelt? Ja kan ook 4 opbouw WCD's gebruiken als je een soort stroomslof wilt maken.
Ik heb nu een 5-voudige liggen maar daar passen er maar 3 in dus niet naast elkaar omdat de sockets te dik zijn.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:48

franssie

Save the albatross

ron321 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 17:49:
[...]

Ik heb nu een 5-voudige liggen maar daar passen er maar 3 in dus niet naast elkaar omdat de sockets te dik zijn.
Dat is dan geen WCD (Wandcontactdoos) lijkt mij, maar een stroomlof aka stekkerdoos.
Wellicht werkt zoiets (sowieso heeft pro spul meer ruimte)
https://www.hornbach.nl/p...daarde-snoer-5-m/6588912/

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
Ja je hebt gelijk, niet de goede benaming gebruikt of deels niet de goede benaming.
Ben dus op zoek naar een 4-voudige opbouw wcd of stekkerdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
GK87 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:12:
Nu ligt die Growatt server er al twee a drie dagen uit, aangezien ik eerst dacht dat het aan mij lag het wachtwoord gereset. Maar hoe geef ik aan mijn Homewizard een nieuw wachtwoord voor de reeds bestaande omvormer door zonder dat ik de historische data in mijn Homewizard app kwijt raak?
Mocht iemand hier tegenaan lopen: In Homewizard de omvormer niet verwijderen maar als nieuwe apparaat toevoegen. Homewizard ziet dan dat deze al bestaat en gaat met die reeds verzamelde data verder. Helaas is alle data die Homewizard in die tussentijd niet heeft kunnen verzamelen "verdwenen", want zo werkt hun koppeling niet. Ze kunnen niet met terugwerkende kracht data uitlezen bij Growatt, spijtig genoeg. Komt daar nog iets voor @HomeWizard_NL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 23:06
Probleem is hier verholpen, kan mijn growatt nu toevoegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-12-2024
Wat gebeurd er met je grafieken (data) als je eerst de Enphase Solar Inverter met je Enphase account hebt gekoppeld in de HomeWizard app en later de kWh meter gaat toevoegen in plaats daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
twist_tweak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 09:16:
Wat gebeurd er met je grafieken (data) als je eerst de Enphase Solar Inverter met je Enphase account hebt gekoppeld in de HomeWizard app en later de kWh meter gaat toevoegen in plaats daarvan?
Dat gaat dan een een nieuwe grafiek worden, voor zover ik weet kan je ze niet aan elkaar splicen (binnen HW) zodat je 1 grafiek bekomt die beiden omvat.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Dat klink logisch....een eigen grafiek per meter.

Maar het lijkt mij niet wenselijk om beide als meter te behouden dit geeft dan toch een dubbel telling in de totalen in de per week/maand/jaar overzichten. Trouwens ook in het dagoverzicht klopt het dan niet meer.

Blijft de historische data van de Enphase Solar Inverter met Enphase account wel beschikbaar in de vergelijkins grafieken als je deze meter verwijderd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_j
nick_j schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:53:
[...]

Spijtig genoeg helpt dit niet want het display toont niks meer; ik vrees dat ie stuk is. :-(
Geen idee waarom want sinds ik hem kocht stond ie op zelfde plaats en niet aangekomen, één maal stekker eruit voor die wifi en ie doet het niet meer.

Je ziet dat ie heel lichtjes oplicht als er stroom op komt maar da's al. Je kunt dit het best zien in volledig donkere ruimte.

Ik wacht op antwoord van @HomeWizard_NL op hun chat maar met hun beurs kan ik wel begrijpen dat het daar wat druk was de voorbije dagen.
As ik meer weet zal ik posten

UPDATE:
Het is gelukt om er weer leven in te blazen, ipv lang te blijven drukken op de knop achteraan, ben ik gewoon beginnen indrukken en loslaten, na 10/20 keer te doen kwam plots het display tot leven zoals die de eerste keer opstart. :⁠-⁠)
Dus x aantal keer snel indrukken doet blijkbaar factory reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
twist_tweak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:21:

Maar het lijkt mij niet wenselijk om beide als meter te behouden dit geeft dan toch een dubbel telling in de totalen in de per week/maand/jaar overzichten. Trouwens ook in het dagoverzicht klopt het dan niet meer.

Blijft de historische data van de Enphase Solar Inverter met Enphase account wel beschikbaar in de vergelijkins grafieken als je deze meter verwijderd?
Ik had het andersom: ik had al een aparte kWh meter voor de zonnepanelen en heb, toen de Goodwe koppeling mogelijk was, deze aangezet met als resultaat dat er niet veel keer klopte van de data. Ik ben blij dat ik een losse kWh meter heb en niet afhankelijk ben van data op een verre Chinese server (hoop dat Homewizard iets dichter bij huis zijn datawarehouse heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
twist_tweak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 10:21:

BGFG schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Ik had het andersom: ik had al een aparte kWh meter voor de zonnepanelen en heb, toen de Goodwe koppeling mogelijk was, deze aangezet met als resultaat dat er niet veel keer klopte van de data. Ik ben blij dat ik een losse kWh meter heb en niet afhankelijk ben van data op een verre Chinese server (hoop dat Homewizard iets dichter bij huis zijn datawarehouse heeft.
Bedankt voor je reactie maar dit is geen antwoord op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mexflex1980
  • Laatst online: 08:17
Aurelium schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:55:
Probleem is hier verholpen, kan mijn growatt nu toevoegen
Hier ook gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-09 22:10
@HomeWizard_NL Ik heb een bugje gevonden, het draaien op mijn Pixel 6 Pro werkt niet als ik op een grafiek tap, flipmode! Als ik de telefoon draai blijft hij wel staan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVLQUVzuqi3xzKoPytb0BHGZCNY=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PE28txYCeARk6d5KmISmGvca.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
twist_tweak schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:15:
[...]

[...]

Bedankt voor je reactie maar dit is geen antwoord op mijn vragen.
Graag gedaan :) is reactie op dit deel van je opmerking: “ Maar het lijkt mij niet wenselijk om beide als meter te behouden dit geeft dan toch een dubbel telling in de totalen in de per week/maand/jaar overzichten. Trouwens ook in het dagoverzicht klopt het dan niet meer.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Als je betaald voor Energy+, krijg je dan ook extra entiteit voor bijvoorbeeld Growatt voor Home Assistant? Kan ik mijn dagelijkse zonne energie opbrengst toevoegen. Volgens mij kun je dat niet met de huidige entiteit die je krijgt bij HA?

Ik deed dat normaal gesproken met de Growatt intergratie, maar die werkt laatste tijd niet meer naar behoren wat een bekend probleem blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 14:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2JrW6RYHQcoxS-2SMhR_NZJrUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ewGAgncW3T6St1787WV03oM1.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de rest van de data niet opgehaald en dus ook het maand totaal en daarmee het hele jaar nutteloos geworden aan data. Erg jammer en dus geen betrouwbare oplossing. Hier moet echt een edit optie voor komen zodat we zelf data toe kunnen voegen of kunnen verwijderen als het incorrect is.

Gister is wel 0.3 toegevoegd maar de werkelijkheid was 1.8 kWh de dag grafiek laat wel een hele dag zien. Ook dat is dus incorrecte data. Een edit functie voor de dag totalen zou dus ZEER gewenst zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door computerjunky op 14-10-2023 18:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alwind
Ik blijf erbij dat ze die api koppeling gewoon moeten stoppen en alleen mid meters moeten gebruiken. Dan is het ook opgelost en in eigen beheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
alwind schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:21:
Ik blijf erbij dat ze die api koppeling gewoon moeten stoppen en alleen mid meters moeten gebruiken. Dan is het ook opgelost en in eigen beheer.
Dan nog moet er aan de software kant een hoop opgelost worden. want als er nu een meter kapot gaat en je plaatst een nieuwe krijg je een nieuw apparaat terwijl hij misschien op dezelfde omvormer zit. En ook dan zit er een mogelijk gat in de data waar nu geen oplossing voor is wat ongewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BGFG
computerjunky schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Dan nog moet er aan de software kant een hoop opgelost worden. want als er nu een meter kapot gaat en je plaatst een nieuwe krijg je een nieuw apparaat terwijl hij misschien op dezelfde omvormer zit. En ook dan zit er een mogelijk gat in de data waar nu geen oplossing voor is wat ongewenst is.
Maar datzelfde heb je vermoed ik als je omvormer kapot gaat. Hoewel die kans kleiner is, neem ik aan, ben je in beide gevallen data kwijt lijkt me. Tsja, wereldprobleem :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
BGFG schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Maar datzelfde heb je vermoed ik als je omvormer kapot gaat. Hoewel die kans kleiner is, neem ik aan, ben je in beide gevallen data kwijt lijkt me. Tsja, wereldprobleem :?
Bij omvormers die ik ken is de data gekoppeld aan een account (Zoals het hoort) en benaderbaar via een API. (Ook historische data). Het hele model bij HW is brak wat dat aan gaat. Betaal je 12 euro per jaar om ook eens wat verbruik te kunnen zien t.o.v. 2 jaar geleden en de p1 dongle gaat defect dan heb je pech want dan is je data weg. Zo ook de brakke prijs koppeling. Die niet gekoppeld is aan de tijd. Ben het met @computerjunky eens. Kan nog een hoop verbeterd worden aan de software kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Ik heb al 12 jaar een SMA omvormer en die heeft zowel een display op de eigen kast, een MID kWh meter om de productie uit te lezen als een BT verbinding waar je lokaal de historische waarden mee kan uitlezen.
Sla die zelf op in een rekenblad en je bent voor altijd meester van je eigen data en niet meer afhankelijk hoe een "derde" partij het voor jou ziet.
Geen account nodig bij wie dan ook.
Idem voor het batterijbeheer. Wel een account maar eveneens lokaal uit le lezen en te beheren zonder internetverbinding.

De gegevens van de P1 wifi module kan je overigens ook lokaal opslaan en verwerken. Je bent niet verplicht te werken via de servers van HW (ik heb dan ook bewust geen abo+ want verwerk de data zelf wel).

Zes tientjes per jaar? Mis ik iets? Ik dacht dat het abo+ je 12€ per jaar kost.

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kloever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 07:53
Goedemorgen,

Sinds vrijdag is eindelijk onze slimme meter vervangen voor eentje die wel werkt na de verzwaring. Meteen een P1 aangeschaft om te kijken wat het verbruik nu is. Ik kan netjes mijn Energie uitlezen, maar ik kan geen gas uitlezen.

Ik heb een Honeywell bk-g4 eteb als Slimme Gasmeter en een T211 ESMR5 Slimme Meter. Als ik in de T211 kijk zie ik de melding Gasmeter gekoppeld.

Moet ik gewoon geduld hebben of mag ik Enexis bellen/mailen dat er iets niet goed gekoppeld is? Of kan ik dit zelf (rode knop van vergrendeling afhalen en dan op ,ik gok, de middelste knop van de ETEB drukken?

Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:12:
De gegevens van de P1 wifi module kan je overigens ook lokaal opslaan en verwerken. Je bent niet verplicht te werken via de servers van HW (ik heb dan ook bewust geen abo+ want verwerk de data zelf wel).
Ja, erg leuk die data export die je vervolgens niet kunt importeren als je de P1 vervangt. Het gaat om de brakke software implemenatie van HW. Dat je alles in eigen beheer kunt doen is leuk (doe ik ook) maar gaat voorbij aan de manier waarop HW omgaat met de data.
Correct, aangepast

[ Voor 54% gewijzigd door GM15 op 15-10-2023 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:12:
Ik heb al 12 jaar een SMA omvormer en die heeft zowel een display op de eigen kast, een MID kWh meter om de productie uit te lezen als een BT verbinding waar je lokaal de historische waarden mee kan uitlezen.
Sla die zelf op in een rekenblad en je bent voor altijd meester van je eigen data en niet meer afhankelijk hoe een "derde" partij het voor jou ziet.
Geen account nodig bij wie dan ook.
Idem voor het batterijbeheer. Wel een account maar eveneens lokaal uit le lezen en te beheren zonder internetverbinding.

Exporteer jij de gegevens in een csv bestand en maak je daar dan vervlogens dezelfde grafieken in Excel mee als in de app?
Of gebruikt een andere manier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Gewoon vanuit excel.
Grafieken en tabellen zijn dag/maand/jaarwaarden en bevatten tientallen uiteenlopende waarden.
Heeft weinig tot niets te maken met de app van HW.
De gegevens komen uit verschillende bronnen (MID kWh meters, energiesockets, ET112, temperatuur-, CO2-, CO-, vochtigheids-, ......., sensoren. Enz.
HW hardware gebruik ik om individuele verbruikers te meten (de energiesockets).

Overigens met dank aan mijn huidige (IT) partner want ik ken daar, bij gebrek aan interesse en omdat zij het als een hobby ziet, zelf weinig van. O-)
Je moet je eigen beperkingen kennen en de talenten van anderen naar waarde kunnen inschatten en inzetten waar nodig. :)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
IvoB2 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:23:
Gewoon vanuit excel.
Grafieken en tabellen zijn dag/maand/jaarwaarden en bevatten tientallen uiteenlopende waarden.
Heeft weinig tot niets te maken met de app van HW.
De gegevens komen uit verschillende bronnen (MID kWh meters, energiesockets, ET112, temperatuur-, CO2-, CO-, vochtigheids-, ......., sensoren. Enz.
HW hardware gebruik ik om individuele verbruikers te meten (de energiesockets).

Overigens met dank aan mijn huidige (IT) partner want ik ken daar, bij gebrek aan interesse en omdat zij het als een hobby ziet, zelf weinig van. O-)
Je moet je eigen beperkingen kennen en de talenten van anderen naar waarde kunnen inschatten en inzetten waar nodig. :)
I see.....dus er zijn geen Excel sheets (voorbeelden) van hoe jij het hebt ingericht in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Inderdaad.
Iemand anders zou ook niets hebben aan mijn data want mijn individueel doel is door heel veel data te verzamelen en deze continu te evalueren hoe ik in 2031 100% off grid kan gaan door het verbruik, de opslag en de productie ten opzichte van elkaar te optimaliseren en dat het jaar rond.
Verbruik en opslag zijn reeds- toch met de huidige beschikbare technologie - geoptimaliseerd.
Nu nog de productie voor de maanden december en januari optimaliseren. Ik heb nog een verschil van een 195 kWh te overbruggen voor deze maanden. Maar dat is off topic want HW gaat daar niet bij kunnen helpen. :)

[ Voor 126% gewijzigd door IvoB2 op 15-10-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clumsy Smurf
  • Laatst online: 14-09 18:56
Skyrider schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:43:
Als je betaald voor Energy+, krijg je dan ook extra entiteit voor bijvoorbeeld Growatt voor Home Assistant? Kan ik mijn dagelijkse zonne energie opbrengst toevoegen. Volgens mij kun je dat niet met de huidige entiteit die je krijgt bij HA?

Ik deed dat normaal gesproken met de Growatt intergratie, maar die werkt laatste tijd niet meer naar behoren wat een bekend probleem blijkt te zijn.
Ook de HomeWizzard kon de data niet ophalen, het heeft dan ook geem meerwaarde om dit via HomeWizzard te laten lopen.
Wat mogelijk een optie is, is een 1 of 3 fase kwh meter in je meterkast plaatsen dat dit verbruik meet. dan kan HW wel de date doorsturen naar HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
Clumsy Smurf schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 15:13:
[...]
dan kan HW wel de date doorsturen naar HA.
Je bedoelt: Dan kan HA data 'ophalen' bij HW. (HW stuurt toch niets door?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
Met HA lees je via de lokale api de info direct uit. Je kunt dan zelfs de internetverbinding van de P1/watermeter/etc blokkeren, dan gaat er helemaal geen data richting HomeWizard.

[ Voor 16% gewijzigd door dhrto op 15-10-2023 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvian
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 18:24
Het uitlezen van de Growatt omvormer in de homewizard app werkt weer. Blij mee :)

Wow, I don't believe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
BGFG schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 08:25:
[...]

Als mijn omvormer kapot gaat heb ik geen opwekking en dus een correct gat in de data. Nu heb ik een gat in de data die incorrect is en ik dus de data nergens voor kan gebruiken zoals bijvoorbeeld het narekenen van de energie rekening.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
De oplossing is en blijft een MID-kWh-meter. Die geeft het ook nog eens correct weer. De koppeling met omvormers binnen de HW-omgeving is niets anders dan een doorgeefluik van de omvormer. Garbage in, garbage out.

Trouwens, ook op de data van de kWh-meter kun je niet vertrouwen als het gaat om het narekenen van de energierekening. Die kan zoveel zeggen, feit blijft dat de energierekening slechts gebaseerd wordt op wat jouw P1-meter bijhoudt (of eigenlijk, wat je slimme meter verzendt). Apps en kWh-meters helpen je wel de cijfertjes te duiden.

[ Voor 5% gewijzigd door Gramser op 16-10-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GK87
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Dus iedereen die €29,95 heeft betaald aan zo'n Homewizard Wi-Fi P1 Meter heeft een garbage-in garbage-out apparaat in huis welk volledig6afhankelijk is van hoe een third party zijn API koppeling doorontwikkeld. [/lichtsarcasme uit]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toby-Wan
GK87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:13:
Dus iedereen die €29,95 heeft betaald aan zo'n Homewizard Wi-Fi P1 Meter heeft een garbage-in garbage-out apparaat in huis welk volledig6afhankelijk is van hoe een third party zijn API koppeling doorontwikkeld. [/lichtsarcasme uit]
de 'garbage in garbage out' ging over de externe omvormer koppeling. Zoek in dit topic op Growatt en bingo
Externe omvormer leuk als de 60€ voor de kWh meter je teveel is (welke zeker geen garbage is)

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
GK87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 15:13:
Lees nog maar een keer, want dat schreef ik niet (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGFG
computerjunky schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 14:10:
[...]

Als mijn omvormer kapot gaat heb ik geen opwekking en dus een correct gat in de data. Nu heb ik een gat in de data die incorrect is en ik dus de data nergens voor kan gebruiken zoals bijvoorbeeld het narekenen van de energie rekening.
En dan moet je een nieuwe omvormer en dan ben je toch je historie ook volledig kwijt? Het gaat je toch om het vasthouden van historische data. Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
BGFG schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

En dan moet je een nieuwe omvormer en dan ben je toch je historie ook volledig kwijt? Het gaat je toch om het vasthouden van historische data. Of begrijp ik je verkeerd?
Nee in de growatt app worden alle omvormers gewoon samen gevoegd en een nieuwe omvormer geeft me dus de juiste totalen, ik heb in dat geval dus alleen een gat in de data dan wat ook realistisch is gezien de panelen niet werken.
De data blijft accuraat en dat is nu niet het geval met homewizzard. Ik heb gewoon opgewekt en die opwek staat niet in de homewizzard app.
Zelfde als de kWh meter kapot zou gaan wat dus ook geen oplossing is en nog veel te duur ook en me opwekking zou kunne kosten doordat het tussen mijn omvormer en meterkast zit.

Het gaat om de bruikbaarheid van de data. de getallen in de homwizzard ap zijn nu nuttelosos en ik zal weer ouderwets zelf moeten gaan reken en verrekenen. Wat dit hele systeem dus nutteloos maakt.

Ze moeten gewoon snel met een correctie functie komen. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om een database edit te maken waarmee we mocht het nodig zijn de dagtotalen toe kunnen voegen en de maand weer correct is. I heb ook gebruikers gezien die ineens hele rare verbruiken hadden in de tienduizenden kWh dat is nu ook niet te corrigeren.
Ik vind dit gewoon een functionaliteit brekend gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Nu online
Ik herhaal nog maar eens: wat zei @HomeWizard_NL toen je je zorgen in dergelijke bewoordingen aan hen voorlegde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
computerjunky schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Nee in de growatt app worden alle omvormers gewoon samen gevoegd en een nieuwe omvormer geeft me dus de juiste totalen, ik heb in dat geval dus alleen een gat in de data dan wat ook realistisch is gezien de panelen niet werken.
De data blijft accuraat en dat is nu niet het geval met homewizzard. Ik heb gewoon opgewekt en die opwek staat niet in de homewizzard app.
Zelfde als de kWh meter kapot zou gaan wat dus ook geen oplossing is en nog veel te duur ook en me opwekking zou kunne kosten doordat het tussen mijn omvormer en meterkast zit.

Het gaat om de bruikbaarheid van de data. de getallen in de homwizzard ap zijn nu nuttelosos en ik zal weer ouderwets zelf moeten gaan reken en verrekenen. Wat dit hele systeem dus nutteloos maakt.

Ze moeten gewoon snel met een correctie functie komen. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om een database edit te maken waarmee we mocht het nodig zijn de dagtotalen toe kunnen voegen en de maand weer correct is. I heb ook gebruikers gezien die ineens hele rare verbruiken hadden in de tienduizenden kWh dat is nu ook niet te corrigeren.
Naja ze moeten niks. Als je dusdanige problemen met de huidige functionaliteit hebt, kan je gewoon je ene euro per maand opzeggen en iets anders zoeken. Keuze aan jou..
Als ze iets gaan ontwikkelen lijkt het me dat ze eerst de focus leggen op vervanging van hun eigen producten en daarbij behoud van de totalen, gezien dat het meest in hun voordeel is. Lijkt mij ook logisch wanneer het einde van de economische levensduur van de apparatuur eraan zit te komen. Homewizard is een snelgroeiend bedrijf, die met veel nieuwe dingen komt en wil komen, maar ook niets alles in no time op kan lossen.
Externe omvormer koppeling is daarvoor nog het minst interessant, omdat ze altijd afhankelijk zullen zijn van de grillen (wederom growatt) van een externe partij

Edit: met alles dat ik hier over growatt lees is er geen haar op mijn hoofd die ooit nog voor growatt (of afhankelijkheid van hun servers..) zou kiezen

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 16-10-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Toby-Wan schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:09:
[...]

Naja ze moeten niks. Als je dusdanige problemen met de huidige functionaliteit hebt, kan je gewoon je ene euro per maand opzeggen en iets anders zoeken. Keuze aan jou..
Als ze iets gaan ontwikkelen lijkt het me dat ze eerst de focus leggen op vervanging van hun eigen producten en daarbij behoud van de totalen, gezien dat het meest in hun voordeel is. Lijkt mij ook logisch wanneer het einde van de economische levensduur van de apparatuur eraan zit te komen. Homewizard is een snelgroeiend bedrijf, die met veel nieuwe dingen komt en wil komen, maar ook niets alles in no time op kan lossen.
Externe omvormer koppeling is daarvoor nog het minst interessant, omdat ze altijd afhankelijk zullen zijn van de grillen (wederom growatt) van een externe partij

Edit: met alles dat ik hier over growatt lees is er geen haar op mijn hoofd die ooit nog voor growatt (of afhankelijkheid van hun servers..) zou kiezen
Tja dan verschillen we van mening. Ik ben van de mening dat als je iets implementeert en daar geld voor vraagt je achter je product moet staan en daar dus ook verantwoordelijk ben voor de mogelijke problemen die het veroorzaakt heeft. Het is een kleine moeite om een database edit te maken voor een beetje dev. Die mag wat mij betreft zo basis zijn als dag selecteren en xx.x invullen als waarde.

Simpelweg die 14 gemiste of incorrecte sagen wijzigingen lost het hele probleem op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GM15
  • Nu online
computerjunky schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:01:
[...]

Helemaal mee eens. Idd een keertje onjuiste data (en dat komt nog wel eens voor) en het blijft in de totalen scheef zitten. Daarnaast de koppeling van data aan een device (P1 van de buurman overnemen is er niet bij, ook een vervangend exemplaar bij een defect niet). Data model is in beginsel onjuist vanwege deze koppeling. Dat zal wel wat effort vragen om dat om te zetten. Data edits zouden gewoon mogelijk moeten zijn. Je kunt tenslotte een export maken. Waarom dan geen import. Nog een hoop te verbeteren op software gebied.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:49
Ik denk dat HW een beetje de verkeerde verwachting heeft gewekt met de betaalde dienst. Persoonlijk zou ik zeggen dat als je zelf een beetje realistisch bent, je niet heel veel kunt verwachten voor €1 per maand. Als HW serieus meer functionaliteit wil bieden, dan lijkt het me dat de prijs daar ook naar moet zijn. Dus of duidelijk melden dat voor €1 per maand je in feite alleen opslag voor historische data huurt zonder correctie mogelijkheid en dat extra functionaliteit alleen extra is zonder enige vorm van garantie, of meer verantwoording nemen voor de software maar daar dan ook een realistische prijs voor vragen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
Ik betaal al tijden de +versie, met veel plezier en resultaat. Ik deed dat al voor de solar taken werden toegevoegd, en ik heb zelf de solartaak verwijderd omdat ik de data al op andere manieren beschikbaar heb.

Maar evengoed geven de overige features van de +versie me zoveel meer inzicht en gemak in de energy app dat het me die 12 euro per jaar zeker waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twist_tweak
Sjamo schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:47:
Ik betaal al tijden de +versie, met veel plezier en resultaat. Ik deed dat al voor de solar taken werden toegevoegd, en ik heb zelf de solartaak verwijderd omdat ik de data al op andere manieren beschikbaar heb.

Maar evengoed geven de overige features van de +versie me zoveel meer inzicht en gemak in de energy app dat het me die 12 euro per jaar zeker waard is.
Op een zelfde inzichtelijke manier met grafieken als bij HomeWizard?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 14:01
Ik betaal al vanaf dag 1 dat het beschikbaar is die €1 omdat ik de software gewoon super toegankelijk vindt en ze in mijn ogen een handig platform hebben. Ik heb van 5 andere merken P1 meters gebruikt maar allen stukken slechter. Inmiddels zeker 80 producten van HW aan anderen 'verkocht' in mijn rol als vrijwillig energie-adviseur. In praktisch alle gevallen was die €30 binnen 1-2 maanden terugverdient door het inzicht wat men verkreeg.

Als je dia data je zoveel waard is exporteer je toch gewoon 1x per maand of week ofzo je data naar een excel sheet voor de eeuwigheid?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:26
twist_tweak schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:01:
[...]

Op een zelfde inzichtelijke manier met grafieken als bij HomeWizard?
Ik weet niet goed wat je bedoelt met de inzichtelijke manier van die grafieken.

Op dagelijkse basis, door de dag heen, moet ik weten wat de actuele status is van mijn verbruik gecombineerd met mijn opwek. Dat biedt de basis energy app in combinatie met een p1 meter. Met de +versie kan ik het ook nog per fase bekijken wat hier erg handig is gebleken bij het verdelen van verbruik en opwekking over de fasen. Van deze functie gebruik ik dagelijks zowel de "now" als de "dag" versie veel om mijn verbruik te sturen en af te stemmen op de opwek.

Op maandelijkse basis heb ik vooral de totalen nodig van de kWh meter van de airco en de totalen van de energy sockets. Uiteraard kijk ik ook af en toe naar de dag en weekverbruiken om inzicht te krijgen in wat we verbruiken en waar verbeterpunten zitten.

Mijn directe en totale verbruik, en het percentage voor zelfvoorziening kan ik erg eenvoudig maandelijks berekenen mbv de info van de energy app plus de opwek van de zonnepanelen. Dit hou ik bij in een spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Sinds zondag heb ik vreemd gedrag van mijn P1 meter. Er missen hele stukken data, terwijl in dezelfde periode mijn Homewizard socket alles wel netjes bijhoud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os9eUdnGp3DC-FWuL93S8SXnDVQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vMNYR1rr0jI1pJCAm8evGRPa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjlU0VWSQvRbKpRvfTJ4c1rUeTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ge3VZ001kxJ2HpCDq1sqwmzb.png?f=fotoalbum_large

Hebben meer mensen dit gedrag gezien?

EDIT: Toevallig zag ik net in de app dat de P1 meter offline is. Laatse wifi sterkte was 90%. Ik heb dit gedrag eerder gehad en toen een nieuwe P1 meter gekregen. Ik ben bang dat deze ook aan het stuk gaan is...

EDIT2: P1 meter aangesloten via een externe USB-C voeding. Nu lijkt hij weer continu online te blijven 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Starck op 20-10-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 21:30

RammY

Dát!

Op het moment doet de app het helemaal niet of laad soms wat oude data.
De monitor doet het daarentegen wel.
Ook de hwenergy.app geeft soms wel soms geen data.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:20
Yup, zelfde probleem hier ook

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 00:44
Zelfde probleem, app laad niet.
Pagina: 1 ... 94 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic