Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-05 15:59

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Ik heb ruim een half jaar naar volle tevredenheid een P1 meter en 1 Energysocket van Homewizard.

Sinds een maand ben ik gasloos met Daikin Altherma 4 kW met 300 L boiler en nu wil daar het stroomverbruik van loggen. Daikin logt namelijk alleen maar per 2 uur en per hele kWh.

De boiler, buitenunit en warmtepomp zitten elke op een eigen groep, dus met drie 1 fase kWh meters van Homewizard gaat dat zeker werken. Kost wel 180 euro.

Ik ben niet zo'n programmeur en hik dus aan tegen een Raspi die 3x 1 fase kWh meters meet. Wel kun je daar in de toekomst nog veel meer mee doen qua HomeAutomation. Zijn er goedkopere 1 fase kWh meters die uitleesbaar zijn?

Aan de andere kant, dat Homewizard spul is later toch ook allemaal goed te integreren in HA enzo?

Kortom, wat is hier wijsheid?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wij van WC eend adviseren HW natuurlijk :)
Mooie van het spul: it just works (ja, op wat server problemen na, maar dat lijkt aardig opgelost). Geen gedoe.

Met zelf knutselen moet je niet raar staan te kijken dat het je een paar avondjes per jaar kost omdat het maar zo is uitgevallen of een update niet loopt, pi overlijd oid.

Kopellen van HW aan HA, zoek in dit topic, genoeg mensen die dat gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmaas85
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-06-2024
Sinds een week gebruik ik de WiFi P1 en ik vraag me af wat het verschil is tussen L1, L2 en L3? De stand is wat hoog aangezien er een opstookprotocol loopt en de warmtepomp aardig wat energie slurpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqCUQ_msF_VgtAr-FPXu0UJC8oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Uio6bpvXNAptstrKOHZJeRBS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door lmaas85 op 23-11-2022 08:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:46
@lmaas85 Dat zijn de 3 fasen bij een krachtstroomaansluiting.

Wikipedia: Driefasespanning

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 23-11-2022 08:24 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proditor
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-01 14:42
Hmmm, jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
  • Laatst online: 14:34
Ik vraag het toch maar een keer.

Heb het volgende 1x HW p1 meter incl aparte voeding en 1x de Zonneplan connect.

Allebei werken goed rechtreeks op een 4.0(2) slimmemeter en de HWp1 ook via een (rj11??) 4 aders/6 pins splitter.
Maar de zonneplan connect werkt niet via de splitter, iemand een tip???

p.s connect word gevoed via de HWp1 adapter want er knippert langzaam een groen ledje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:51
Deldenaar schreef op woensdag 23 november 2022 @ 13:07:

"De" splitter of "een" splitter !!! Want je hebt splitters en splitters. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.tech4u.info/product-info/P1H/P1_port_splitters_comparison_v1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Allebei werken goed rechtreeks op een 4.0(2) slimmemeter en de HWp1 ook via een (rj11??) 4 aders/6 pins splitter.

p.s connect word gevoed via de HWp1 adapter want er knippert langzaam een groen ledje...
Staat ook meerdere keren in dit topic vermeld en werkt prima! actieve P1 splitter

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
ik heb op de gok een rj11 splitter gebruikt om te kijken of het hiermee zou werken , heeft 4 adres 6 pins met de aparte voeding van de HWp1 en dit werd ergens bij een ander topic op deze forum gemeld als mogelijke oplossing...niet dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 16:30
Mijn P1 meter is wel online (in app), ik kan de meterstanden in de app zien, maar geen actueel verbruik of grafieken.
Installatie ging prima, alleen blijft de HomeWizard op rood staan. Dus geen verbinding met meter (Stedin, Kaifa
Type: E0009 ma105).

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deldenaar
kan enige tijd duren voordat er daadwerkelijk word ingeladen, of heb je dit al langer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:07
Bij mij moet de P1 meter hoger hangen dan de P1 poort. Anders maakt de stekker niet goed contact.
Misschien is dat bij jou ook het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonaltv
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-01-2023

De probleem is de feit dat de communicatie tussen een P1 apparaat en de slimme meter werkt met een request ader. En met een ouderwetse passieve splitter woord de request ader bedient door beide de HW P1 en je zonneplan connect. Sommige apparaten is dit geen probleem want ze luistert altijd voor data maar anderer luistert alleen op specifieke momenten (je zonneplan connect blijkbaar). Zo de feit dat de HW P1 gaat continue requesten zorgd dat de data komt op een andere moment binnen dan wanneer je zonneplan connect verwacht data.

Dus de reden dat homewizard heeft de actieve splitter gemaakt om dit te oplossen.

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Alweer de service down, hebben ze deze week wel vaak last van ...

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:45
Al 10 dagen probleemloos hier.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:15
Hier functionereert het gewoon, het enige is dat het soms iets langer duurt voor de uitlezing.
Heb 3 energie sockets en een kWh meter in gebruik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• QuarkuS
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-05 11:07
Weet iemand hoe je in het maand-overzicht de dagen kan zien ipv de weken? Ik wil gewoon 30 dagen zien staan, zodat ik het verloop van wat ik doe kan beoordelen. Met weken is dat heel vervelend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-03 14:27
Dit heb ik een tijd geleden ook eens gevraagd, misschien is er inmiddels meer duidelijkheid over:

"Wanneer wordt het mogelijk om in de app de meting van drie afzonderlijke kWh meters, die ieder één PV installatie meten, bij elkaar op te tellen zodat je de totaal opbrengst van je PV installaties inzichtelijk kan maken?"

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:19
Heeft er iemand ervaring met de Homewizard P1 splitter?

Ik heb er vandaag een aangesloten maar de PWR led blijft groen knipperen. De Homewizard P1 meter word kort groen en gaat dan weer helemaal uit. Ook het aansluiten van een USB-c kabel aan de splitter brengt geen verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ping83 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:15:

Ik heb er vandaag een aangesloten maar de PWR led blijft groen knipperen. De Homewizard P1 meter word kort groen en gaat dan weer helemaal uit. Ook het aansluiten van een USB-c kabel aan de splitter brengt geen verandering.
Je hebt wel de juiste poort gebruikt naar je meter toe neem ik aan? Bij mij hangt er een Toon aan en de Homewizard P1 en zonder externe voeding werkt het allemaal prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IKz_wSFSvlWXebaFnmo6rFlYHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RChkY6ULmKyvJjrDowd51HSu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door A3-D op 25-11-2022 16:29 ]

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
A3-D schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:25:
[...]

Je hebt wel de juiste poort gebruikt naar je meter toe neem ik aan? Bij mij hangt er een Toon aan en de Homewizard P1 en zonder externe voeding werkt het allemaal prima.
Yep, zie de foto.
Ik ga maar contact opnemen met Homewizard want het lijkt mij gewoon een plug-and-play apparaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhqSVBQL7bsE0z2JX86mdToHVxE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvVv84adVO8gbZIiLC9cdEqS.jpg?f=fotoalbum_large

De P1 meter van Homewizard doet alleen bij het inpluggen even kort wat (1 sec) en de zonneplan meter krijgt wel stroom maar verder geen meterstanden. Alleen de zonneplan en alleen de Homewizard meter er in doen maakt geen verschil.

ps. een knipperende groene led is moeilijk op de foto te krijgen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Ping83 op 25-11-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCSBL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:07
Ping83 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:45:
[...]

Yep, zie de foto.
Ik ga maar contact opnemen met Homewizard want het lijkt mij gewoon een plug-and-play apparaat.

[Afbeelding]

De P1 meter van Homewizard doet alleen bij het inpluggen even kort wat (1 sec) en de zonneplan meter krijgt wel stroom maar verder geen meterstanden. Alleen de zonneplan en alleen de Homewizard meter er in doen maakt geen verschil.

Heb je wel een DSMR5 meter?

Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
DCSBL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 17:09:
[...]
Heb je wel een DSMR5 meter?
Ja, het is een Sagemcom XS210 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
Ping83 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 18:12:
[...]

Ja, het is een Sagemcom XS210 meter.
Ook geprobeerd om de P1 meter te voorzien van een extra/eigen voeding?
Dus niet alleen voeding via de splitter. Al is het een DSMR5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry1967
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-03 12:37
[...]

Yep, zie de foto.

[Afbeelding]

Ik had issues met HW P1 meter in combinatie met Toon. HW splitter werkte niet goed voor Toon. Heb op advies van Eneco een Lungo P1 Splitter 5.0 gekocht en probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ping83
mike123 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 22:07:
[...]

Ook geprobeerd om de P1 meter te voorzien van een extra/eigen voeding?
Dus niet alleen voeding via de splitter. Al is het een DSMR5 meter.
Ja heb ik ook geprobeerd, helaas komen er geen meetgegevens binnen op de meter.

Ik heb zelfs de P1 splitter en de P1 meter tegelijk van stroom voorzien maar dat werkte ook niet.
jerry1967 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:32:
[...]

Ik had issues met HW P1 meter in combinatie met Toon. HW splitter werkte niet goed voor Toon. Heb op advies van Eneco een Lungo P1 Splitter 5.0 gekocht en probleem opgelost.
Je zou verwachten dat in ieder geval de Homewizard P1 meter zou werken icm de Homewizard splitter. Ik wacht de reactie van support van Homewizard even af anders stuur ik hem terug en ga ik de Lungo splitter proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry1967
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-03 12:37
Uiteindelijk gaf HW aan dat het in bepalde gevalen met Toon niet zou kunnen werken.

Reactie HW 05-07-22:
Goedemorgen, vervelend om te horen dat de Splitter niet werkt. Helaas zien we bij sommige modellen van de Toon dat de Splitter niet goed werkt. We werken op het moment aan een verbeterde versie van de Splitter, maar helaas weet ik nog niet wanneer deze gereed is. Daarom kan ik op het moment geen andere oplossing bieden dan de Splitter (en eventuele P1 meter) kosteloos te retourneren, we zullen je daarom ook een retourlabel opsturen en het aankoopbedrag vergoeden. Onze excuses, helaas hebben we geen andere oplossing.

Als er een nieuwe versie komt ga ik het wel weer proberen. Voordeel van HW splitter de 3 poorten, wat misschien in de toekomst handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GM15
  • Laatst online: 08:51
jerry1967 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:
Uiteindelijk gaf HW aan dat het in bepalde gevalen met Toon niet zou kunnen werken.

Als er een nieuwe versie komt ga ik het wel weer proberen. Voordeel van HW splitter de 3 poorten, wat misschien in de toekomst handig kan zijn.
Zelf geen ervaring mee maar als je meer dan 2 poorten wilt is dit misschien wat. https://gathering.tweaker...message/73569960#73569960

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
  • Laatst online: 14:17
jerry1967 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 09:18:

Reactie HW 05-07-22:
Goedemorgen, vervelend om te horen dat de Splitter niet werkt. Helaas zien we bij sommige modellen van de Toon dat de Splitter niet goed werkt. We werken op het moment aan een verbeterde versie van de Splitter, maar helaas weet ik nog niet wanneer deze gereed is. Daarom kan ik op het moment geen andere oplossing bieden dan de Splitter (en eventuele P1 meter) kosteloos te retourneren, we zullen je daarom ook een retourlabel opsturen en het aankoopbedrag vergoeden. Onze excuses, helaas hebben we geen andere oplossing.

De nieuwe versie is er al sinds augustus 👍🏻 deze werkt met alles zonder problemen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
jerry1967 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:32:
[...]

Is al opgelost 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
[...]

Yep, zie de foto.

[Afbeelding]

De klantenservice zal maandag wel bij je terug komen, mogelijk is er technisch iets mis met je splitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jonaltv
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-01-2023
Ping83 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 16:15:

Met de nieuwste splitter (usb c) groen knipperen betekent geen data / op zoek voor de slimme meter. Als je hem aansluit op je slimme meter zou die tussen 1-10 seconden naar groen constant aan (data ontvangen / slimme meter gevonden). Als die groene blijft knipperen is er iets mis. Als je P1 werkt rechtstreeks met je slimme meter is er iets mis met de kabel of splitter. Je kan vanaf daar controleren met een andere rj12 kabel te zien op welke die ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:10
Is deze combideal van P1 meter, socket en watermeter voor 99,95 incl verzending al langer beschikbaar? Zo ja dan heb ik er een paar weken terug bij het bestellen overheen gekeken...
https://www.homewizard.co...etpakket-energieverbruik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• classiccar
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-12-2024
Iemand hier ervaring met apps en widgets voor Garmin connect? Zou heel graag de grafieken op mijn Garmin watch willen net als de Solaredge widget. Tenslotte is het tegenwoordig net zo belangrijk tijd te weten als je energie(kosten). Geintje natuurlijk maar een leuke gadget is het wel. Heb helaas 0.0 developerservaring

https://helpdesk.homewiza...n-met-andere-systemen-api

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:39
Hallo allemaal, ik heb nu een jaar een P1 meter. Deze werkte altijd probleemloos tot een week of 2 geleden toen ik in de app zag dat die offline zou zijn. Na vele pogingen is het mij gelukt de P1 meter via de app opnieuw te verbinden. Dit heeft een aantal dagen gewerkt en nu opnieuw is die weer offline en knippert die rood. Echter volgens mijn router is de P1 meter gewoon verbonden en met redelijk goed signaal. 8)7

Er is niets gewijzigd aan mijn router of access points (behalve misschien firmware updates).

Iemand enig idee of het apparaat defect zou kunnen zijn of dat ik nog iets anders kan proberen? _/-\o_

PS ik kan nergens een support contact vinden op de site van homewizard.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4uahv-4lorg7Sg5Wjxwqdr24rY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/chBX1PryctXFI8Nb9Saw6g1c.png?f=fotoalbum_large

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:46
@TrainedFTW
De verbinding van de P1 naar je AP (uplink) is met 1 Mbps erg laag. Bij mij liggen de up- en downlink snelheid veel dichter bij elkaar. Tx rate 58Mbps en Rx rate 65Mbps.
Kan je de plaatsing van het AP aanpassen zodat er een sterker signaal van de P1 bij je AP aankomt? Radiocommunicatie werkt altijd twee kanten op, en moet dus ook in beide richtingen in orde zijn.

Je kan ook even kijken hoe druk het nu is op je gebruikte WiFi kanaal en of een ander kanaal minder druk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Skynett op 27-11-2022 12:01 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrainedFTW
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-05 20:39
@Skynett Thanks, daar had ik nog niet aan gedacht, maar nu dat je het zegt valt mij ook in dat ik wel eens een melding krijg dat de ring deurbel slecht signaal heeft.

Ik kan het AP niet verplaatsen maar ik heb zojuist met m'n mobiel een hele goede spot gevonden voor een range extender (zowat halverwege).

Ik ga zo een Ubiquiti Extender 6 kopen, waarschijnlijk lost dit beide problemen op.

AMD 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z Neo 3600 CL14 2x16GB | MSI Suprim X RTX3080 | Samsung 980 Pro 1TB | Samsung 870 QVO 8TB | Corsair HX1000 Platinum | Noctua NH-U14S | Fractal Design Meshify 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:39
amphora schreef op zondag 21 februari 2021 @ 11:42:
@HomeWizard_NL Ik krijg de beta sockets niet gekoppeld. Bij knop ingedrukt houden gaat hij inderdaad blauw knipperen, maakt verbinding met 'EnergysocketSetup' netwerk maar zodra ik mijn WiFi netwerk opgeef krijg ik ruim een minuut 'Apparaat toevoegen aan je huis' en dan 'Verbinden met Wi-Fi mislukt' melding.
Ik heb exact dit probleem nu ook maar dan voor een kWh-meter. Het gekke is dat een 2e kWh-meter die er direct naast zit wel gelijk verbond en in de app aangeeft een goed signaal te hebben.
In mijn UniFi console zie ik wel dat de betreffende kWh-meter verbonden is maar in de Energy app blijf ik steken op de stap 'Apparaat toevoegen aan je huis'.

Resetten van WiFi op de meter ook al geprobeerd 2x (10 seconden WiFi-knopje ingedrukt houden) en via iPad als iPhone werkt het koppelen niet. Wat zijn nu mijn andere opties?

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:41
Hey, ik heb 2 homewizard wifi p1 meters en die werken eigenlijk al een half jaar prima, vandaag is bij beide p1 meters de api plotseling niet meer beschikbaar.. Hebben jullie hier ook last van?

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opacoco
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 02-12-2022
13 augustus de zonnepanelen op het dak geplaatst, sinds vandaag de Home Wizard energy + werkend gekregen. Weten jullie ook hoe ik de data tussen 13 augustus en nu in het systeem kan krijgen? Alvast bedankt! Conny

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:29
Opacoco schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:17:
13 augustus de zonnepanelen op het dak geplaatst, sinds vandaag de Home Wizard energy + werkend gekregen. Weten jullie ook hoe ik de data tussen 13 augustus en nu in het systeem kan krijgen? Alvast bedankt! Conny
Dat kan niet.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:51
@HomeWizard_NL net als een aantal in dit topic maak ik vaak mee dat de iOS widget leeg blijft (laatste versie iOS, laatste versie HW app). Een softe reset van de iPhone verhelpt het euvel maar dat begint wel vervelend te worden. Zolang niemand het opmerkt aan jullie zal er ook niet zo snel iets veranderen, dus bij deze!

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:39
Ik houd al een tijdje mijn meterstanden bij in een excel, eerst altijd via vattenval, nu haal ik deze uit HW energy+.
Want me stoort is dat je in de app niet de meterstand van 00:00 uur kan opzoeken, maar deze alleen via een csv kan exporteren, om deze dan vervolgens via whatsapp te versturen en deze dan te openen.

Zal vast met een scriptje ofzo kunnen, maar daar ontbreekt mij de kennis voor. Heb verder geen smarthome system of zoiets draaien.

Wat kan ik doen om het minder omslachtig te maken om dagelijks de meterstanden van 00:00 van die dag op te zoeken?

Plaatjes bij mijn praatjes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/606brLWxDL-faHNiZmJ0-WQg14c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9jxELSZq26ct0g4VVaKaUxU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UuWjb0Llpa0ugS8-geYj4ozxAHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsqShlTR2o1uM3iNXkFS7Usv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spooky78
  • Laatst online: 11-03-2023
Ik merk nu dat de wizard app niet meer doorgeeft na 13.35 uur?
Telefoon al opnieuw opgestart maar blijft op 13.35 staan......
Hij is online en vlijft groen de dongel.....
Is er een storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Spooky78 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:58:
Is er een storing?
geen storingen hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:43
Edit opgelost
Kom ook niet meer in de APP - eerste keer dit.

Nu vraagt de app mij opnieuw in te loggen - maar krijg een API,homewizardeasyonline.com error - over uurtje maar weer eens proberen :)

[ Voor 38% gewijzigd door Kees_frl op 29-11-2022 16:12 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansvalk
  • Laatst online: 17-01-2024
Omdat je meerdere gebruikers in de app kunt toevoegen kan dat van nut zijn om als familielid of mantelzorger op afstand in de app te kijken of er verbruik is. Bijvoorbeeld in de ochtend. Is er verbruik, dan is dat in ieder geval al een signaal dat het goed gaat met diegene waarop je een oogje in het zeil houd. Bij geen verbruik kun je verder actie ondernemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 07:59
Spooky78 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:58:
Is er een storing?
Zelfde hier, ook sinds dezelfde tijd en nu nog steeds.
Dacht ook dat het bij mij lag en mogelijk aan mijn netwerk of toch iets met de app (update of zo), maar nee.
Ben zelf nog maar een maandje met de P1-meter bezig, en zeer tevreden. Maar nu lijkt dus inderdaad er een storing te zijn die maakt dat er amper datapunten worden weergegeven, wat dus ook betekend dat er soms een half uur of langer geen grafiek wordt aangevuld. Zo krijg je dus een zeer afwijkende en lelijke trend (lees: hoekige lijnen, geen vloeiende lijnen meer). Het 'Now' scherm doet het wel gewoon prima.

Verder super, deze P1-meter! In combinatie met een 3 fase versie 5 slimme meter (administratief uitgezet) kan je een warmte pomp geweldig inregelen, want je ziet direct(!) wat het stroomverbruik is.

@HomeWizard_NL Een idee/verzoek/vraag voor slimme toevoeging op de huidige P1-meter en app.
Te weten, een CV-setje, bestaande uit een aanvoer- en retour-temperatuurmeters (op de leidingen te klikken/bevestigen) en 1 (of meer) kamertemperatuurmeters die samen een eigen scherm/grafiek in de app hebben. Ideaal voor het goed inregelen en bekijken van gasgestookte CV systemen, maar vooral ook handig voor warmte pomp CV-systemen, want je kan nu al je stroomverbruik zeer goed volgen, maar dan dus ook de water- en kamertemperaturen, dat zou erg handig zijn. Zeker als de nauwkeurigheid van die hier 3 genoemde temperatuurmeters 0,1 graad kan zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door Predge op 30-11-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTZ
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-03 17:45

TTZ

Ik heb een P1 en kWh meter, de grafieken tonen nu mooi wat de zonnepanelen opleveren en de p1 wat er aan import en export plaatsvindt.
Echter zou ik graag in grafiek willen zien hoeveel stroom van de opgewekte stroom zelf verbruikt is en hoeveel terug geleverd.
Deze data is er, ik kan t zelf wel uitrekenen als ik de P1 export aftrek van de KwH opbrengst. Maar een grafiekje zou handig zijn :)
Kijk ik ergens overheen of zit dit er echt niet in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkdsUixHb2BPKqyS1LZZcpqSoz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VQPf5OODtWcYD4PhSQzLwDbt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door TTZ op 30-11-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is de derde grafiek in jouw screenshot toch?

Edit; oh nee, niet waar.
Wat is het precies wat je wilt zien?
In die eerste grafiek zie je hoeveel je netto teruglevert.

Wat jij wilt is denk ik moeilijk in grafiek te zetten?

Het is natuurlijk wel te berekenen welk percentage van de opgewekte energie verbruikt wordt. Ik doe dat middels Home Assistent.

[ Voor 77% gewijzigd door bartvl op 30-11-2022 11:12 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:18
Predge schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:36:
[...]

Verder super, deze P1-meter! In combinatie met een 3 fase versie 5 slimme meter (administratief uitgezet) kan je een warmte pomp geweldig inregelen, want je ziet direct(!) wat het stroomverbruik is.

@HomeWizard_NL Een idee/verzoek/vraag voor slimme toevoeging op de huidige P1-meter/app: een CV-setje, bestaande uit een aanvoer- en retour-temperatuurmeters (op de leidingen te klikken/bevestigen) en 1 (of meer) kamertemperatuurmeters die samen een eigen scherm/grafiek in de app hebben. Ideaal voor het goed inregelen en bekijken van gasgestookte CV systemen, maar vooral handig voor warmte pomp CV-systemen, want je kan het stroomverbruik zeer goed volgen, maar dan dus ook de water- en kamertemperaturen, dat zou erg handig zijn. Zeker als de nauwkeurigheid van die hier 3 genoemde temperatuurmeters 0,1 graad kan zijn.
Ter aanvulling:
Ik heb zelf ook een warmtepomp. Deze meet ik nu ook met een 3kWh-fase meter (compressor en elektrisch element) en een energy-socket (warmtepomp sturing + pompen ). Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat de berekening voor het stand-by verbruik totaal niet klopt. Het zou mij helpen dat ik per device aan kan geven of het een “systeem-installatie” is en daardoor niet tot het sluip-verbruik gerekend zou moeten worden. Datzelfde kan natuurlijk ook gelden voor een mechanische ventilatie (die zet je immers niet uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Waarom zou je een mechanische ventilatie niet uitzetten in de ruimten waar langere tijd ('s nachts bv. ) niemand is?
"Sluipverbruik" vind ik trouwens nogal een overroepen term. Dat is gewoon het continue verbruik van toestellen
die je niet tijdelijk wil of kan uitschakelen. Als je alles uitzet wat je bij afwezigheid niet nodig hebt en geen continue verbinding nodig heeft (zoals koelkast, diepvries, eventueel wifi en meetapparatuur) heb je nooit een probleem met sluipverbruik want in dat geval is het geen onnodig sluipverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

bartvl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:09:
Dat is de derde grafiek in jouw screenshot toch?

Edit; oh nee, niet waar.
Wat is het precies wat je wilt zien?
In die eerste grafiek zie je hoeveel je netto teruglevert.

Wat jij wilt is denk ik moeilijk in grafiek te zetten?

Het is natuurlijk wel te berekenen welk percentage van de opgewekte energie verbruikt wordt. Ik doe dat middels Home Assistent.
Dat lijkt me toch niet zo moeilijk; de p1 export (bovenste groen) aftrekken van de zonnepanelen opbrengst = direct verbruik van de opgewekte energie. En dat in een grafiekje.

Dat inzicht helpt bij optimaliseren richting toekomst zonder salderen. Ik heb de panelen al op de 'beste' fase aangesloten (3 fases) zodat de apparaten aan die fase de PV energie direct kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Laatst online: 08:12
Ik noem het dan ook "rustverbruik" of "basisverbruik". Sluipverbruik is ongewenst en ongezien verbruik, rustverbruik is gewoon nodig voor correcte werking.

En hier gaat de mechanische ventilatie ook gewoon uit op bepaalde tijdstippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

TTZ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:53:
[...]

Dat lijkt me toch niet zo moeilijk; de p1 export (bovenste groen) aftrekken van de zonnepanelen opbrengst = direct verbruik van de opgewekte energie. En dat in een grafiekje.

Dat inzicht helpt bij optimaliseren richting toekomst zonder salderen. Ik heb de panelen al op de 'beste' fase aangesloten (3 fases) zodat de apparaten aan die fase de PV energie direct kunnen gebruiken.
Ah zo, duidelijk. Dat zou op zich moeten kunnen inderdaad. Of dus zelf in een externe tool opzetten, maar in de HomeWizard app iets voorzien zou leuk zijn ja. Wellicht zou het al mooi zijn om in de 'stroomgebruik' grafiek twee kleuren te zien, het deel dat door levering wordt voorzien en een andere kleur voor het deel dat door eigen opwek wordt voorzien.

Wat betreft 'balanceren' op de fases, dat is zeker mooi als het gaat om de fysieke netbelasting. Voor het financieel salderen maakt dat niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

bartvl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:24:
[...]

Ah zo, duidelijk. Dat zou op zich moeten kunnen inderdaad. Of dus zelf in een externe tool opzetten, maar in de HomeWizard app iets voorzien zou leuk zijn ja. Wellicht zou het al mooi zijn om in de 'stroomgebruik' grafiek twee kleuren te zien, het deel dat door levering wordt voorzien en een andere kleur voor het deel dat door eigen opwek wordt voorzien.

Wat betreft 'balanceren' op de fases, dat is zeker mooi als het gaat om de fysieke netbelasting. Voor het financieel salderen maakt dat niks uit.
Zoiets ja, of de zonnepanelen grafiek opsplitsen in totaal productie / eigen verbruik / terug geleverd. Kijkt @HomeWizard_NL mee?

Het aansluiten op optimale fase is wel degelijk zinvol met oog op afbouw saldering. Je wilt je eigen stroom verbruiken ipv terugleveren en salderen. Thuisbatterijen geloof ik overigens niet in, wel buurtbatterij icm V2G tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

TTZ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:38:
[...]

Zoiets ja, of de zonnepanelen grafiek opsplitsen in totaal productie / eigen verbruik / terug geleverd. Kijkt @HomeWizard_NL mee?

Het aansluiten op optimale fase is wel degelijk zinvol met oog op afbouw saldering. Je wilt je eigen stroom verbruiken ipv terugleveren en salderen. Thuisbatterijen geloof ik overigens niet in, wel buurtbatterij icm V2G tech.
Het salderen op de energierekening wordt afgebouwd. Je energiemeter intern blijft over de fases salderen (vooralsnog :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTZ

TTZ

bartvl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:41:
[...]

Het salderen op de energierekening wordt afgebouwd. Je energiemeter intern blijft over de fases salderen (vooralsnog :) ).
Wat goed dat wist ik niet, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predge
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-05 07:59
Predge schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:36:
[...]

Zelfde hier, ook sinds dezelfde tijd en nu nog steeds.
Dacht ook dat het bij mij lag en mogelijk aan mijn netwerk of toch iets met de app (update of zo), maar nee.
Ben zelf nog maar een maandje met de P1-meter bezig, en zeer tevreden. Maar nu lijkt dus inderdaad er een storing te zijn die maakt dat er amper datapunten worden weergegeven, wat dus ook betekend dat er soms een half uur of langer geen grafiek wordt aangevuld. Zo krijg je dus een zeer afwijkende en lelijke trend (lees: hoekige lijnen, geen vloeiende lijnen meer). Het 'Now' scherm doet het wel gewoon prima.

@HomeWizard_NL Een idee/verzoek/vraag voor slimme toevoeging op de huidige P1-meter en app.
Te weten, een CV-setje, bestaande uit een aanvoer- en retour-temperatuurmeters (op de leidingen te klikken/bevestigen) en 1 (of meer) kamertemperatuurmeters die samen een eigen scherm/grafiek in de app hebben. Ideaal voor het goed inregelen en bekijken van gasgestookte CV systemen, maar vooral ook handig voor warmte pomp CV-systemen, want je kan nu al je stroomverbruik zeer goed volgen, maar dan dus ook de water- en kamertemperaturen, dat zou erg handig zijn. Zeker als de nauwkeurigheid van die hier 3 genoemde temperatuurmeters 0,1 graad kan zijn.
Update vermoedelijke serverstoring: Inmiddels krijg ik weer een mooie trend op mijn dag-overzicht. (y)

De gebrekkige hoekige trend (weinig data-punten) lijkt precies 24uur te hebben geduurd: van 29 nov. 12uur tot vandaag 30 nov. 12uur... Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl

bartvl

TTZ schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:48:
[...]

Wat goed dat wist ik niet, thanks!
Geen punt! En alsnog heel goed om opwek fysiek ook aan verbruik te koppelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:33

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Bij mij functioneert de app ook wisselvallig, maar vanaf het moment (begin september) heb ik deze ook toegevoegd aan home assistant en daar trek je dan lokaal je verbruik overzicht uit. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60fVjy0I4Y_Xa3y3MHcy-Qd-SbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G6Z2g70sIMw6e37wiH2C7q7S.png?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
IvoB2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:26:
Waarom zou je een mechanische ventilatie niet uitzetten in de ruimten waar langere tijd ('s nachts bv. ) niemand is?
"Sluipverbruik" vind ik trouwens nogal een overroepen term. Dat is gewoon het continue verbruik van toestellen
die je niet tijdelijk wil of kan uitschakelen. Als je alles uitzet wat je bij afwezigheid niet nodig hebt en geen continue verbinding nodig heeft (zoals koelkast, diepvries, eventueel wifi en meetapparatuur) heb je nooit een probleem met sluipverbruik want in dat geval is het geen onnodig sluipverbruik.
Dat mag je vinden. Alles zit ook in een definitie van het begrip. De reden dat ik deze suggestie doe is dat ik in mijn all-electric huis soms een hoge waarde heb van het sluipverbruik heb omdat snachts de warmtepomp aanstaat. Homewizard geeft aan dat ze voor het bepalen van het sluipverbruik kijken naar het verbruik snachts. Dan helpt het dat je bij grote verbruikers kan aangeven dat ze onderdeel uitmaken van het huis zoals de centrale verwarming of de centrale mechanische afzuiging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:26:
Omdat je ooit nog van een pensioen wil genieten?

Hier geen MV in de slaapkamers, wel in badkamer, woonkamer en op zolder. Juist de MV in rest van 't huis zorgt ervoor dat ook op de slaapkamers schone lucht binnenkomt door de roosters.

Nieuwbouw 2019 dus nergens kieren, zonder MV simpelweg géén gezonde lucht in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44
Chris.nl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:13:
[...]

Hier geen MV in de slaapkamers, wel in badkamer, woonkamer en op zolder. Juist de MV in rest van 't huis zorgt ervoor dat ook op de slaapkamers schone lucht binnenkomt door de roosters.

Nieuwbouw 2019 dus nergens kieren, zonder MV simpelweg géén gezonde lucht in huis.
Gewoon een vraaggestuurde MV ophangen. De mijne werkt obs CO2. Werkt perfect. Met 4 personen in de kamer gaat hij aan. Als er niemand thuis is of we liggen op bed gaat hij weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Chris.nl schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:13:
[...]

Dat zal al heel zeker het probleem niet zijn.
Al die 80 tot +100-jarigen hebben het allemaal vol kunnen maken zonder MV.
Mijn punt was ook niet dat je niet moet ventileren maar dat het meestal weinig zin heeft een ruimte te ventileren waarin zich niemand bevindt.
Iedere situatie is anders (en precies de gezondheidstoestand van iedereen ook) maar hier moet er geen "schone" lucht binnenkomen in kamers waar er niemand is. In de slaapkamers staat gewoon het raam de hele nacht open en op toilet en badkamer gaat de MV gewoon aan wanneer iemand de ruimte betreedt (in de badkamer zelfs met een instelbare vochtsensor). Op zolder komt er niemand en tocht het van nature ruim voldoende.
En in de woonkamer hangen gewoon een zestal sensors waaronder een CO en CO2 meter. Daardoor wordt er verse lucht aangevoerd wanneer nodig. Niet meer, niet minder.
Iedereen zijn keuze maar bij een nieuwbouw had ik gewoon gekozen voor een passiefwoning met balansventilatie ipv mechanische ventilatie.

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 30-11-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
GerjanT schreef op woensdag 30 november 2022 @ 18:56:
[...]

Dat mag je vinden. Alles zit ook in een definitie van het begrip. De reden dat ik deze suggestie doe is dat ik in mijn all-electric huis soms een hoge waarde heb van het sluipverbruik heb omdat snachts de warmtepomp aanstaat. Homewizard geeft aan dat ze voor het bepalen van het sluipverbruik kijken naar het verbruik snachts. Dan helpt het dat je bij grote verbruikers kan aangeven dat ze onderdeel uitmaken van het huis zoals de centrale verwarming of de centrale mechanische afzuiging.
Nou ik heb ook een "all electric huis" en zie geen enkele reden om 's nachts de L/W WP van de stroom te halen (de L/L WP dan weer wel).
Het aangeven van het sluipverbruik door HW is gewoon natte vingerwerk. Heb je in de praktijk dus niets aan.
Mijn punt was dat je bij langdurige afwezigheid en/of 's nachts gewoon alle niet essentiële verbruikers (en welke deze zijn bepaal je zelf) van de stroom kan halen. Dan heb je ook nooit ongewenst sluipverbruik maar gewoon essentieel rustverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
IvoB2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:03:
[...]

Nou ik heb ook een "all electric huis" en zie geen enkele reden om 's nachts de L/W WP van de stroom te halen (de L/L WP dan weer wel).
Het aangeven van het sluipverbruik door HW is gewoon natte vingerwerk. Heb je in de praktijk dus niets aan.
Mijn punt was dat je bij langdurige afwezigheid en/of 's nachts gewoon alle niet essentiële verbruikers (en welke deze zijn bepaal je zelf) van de stroom kan halen. Dan heb je ook nooit ongewenst sluipverbruik maar gewoon essentieel rustverbruik.
Met dat laatste ben ik het eens. Om het natte vingerwerk wat te verbeteren leek mijn suggestie wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
IvoB2 schreef op woensdag 30 november 2022 @ 20:03:
[...]

Waarom de ene wel en de andere niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:14

kaanmijo

Picobello B.V.

Ik heb sinds vandaag m'n eerste Energy Socket en heb een vraagje over het lampje. Ik heb het LED'je uitgezet, maar afentoe knippert 'ie eventjes groen. Ik kan alleen nergens vinden wat dit nu precies betekend. Kan iemand mij dat uitleggen? :) Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gorac
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12:50
Groen knipperen doen ze bij mij als de verbinding weg is geweest. Mogelijk dus een zwak signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisAB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:19
Sinds gisteren P1 ingesteld..
Alles werkt naar behoren alleen standby vebruik begrijp ik niks van.. zegt constant hetzelfde 1021w… heb vannacht stroomstoring gehad en volgens is hij in de war ofzo… wie o wie helpt mij? Keer p1 resetten en opnieuw koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61N5Q9wpFrjPtSWhB7ncnQ8BNP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcu8h2PBIrcvbpnXaqgkp9ry.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:03
ChrisAB schreef op donderdag 1 december 2022 @ 17:41:
Sinds gisteren P1 ingesteld..
Alles werkt naar behoren alleen standby vebruik begrijp ik niks van.. zegt constant hetzelfde 1021w… heb vannacht stroomstoring gehad en volgens is hij in de war ofzo… wie o wie helpt mij? Keer p1 resetten en opnieuw koppelen?

[Afbeelding]
Verwacht niet te veel van dat standby verbruik. Het kijkt alleen maar je gemiddelde verbruik tijdens nachtelijke uren. Blijkbaar heeft iets snachts veel stroom getrokken (P1 meter meet geen stroom, registreert alleen meterstanden), en hij smeert dit uit over de hele dag.

Heeft niks met resetten ofzo te maken. Het is wat het is, ik had zelf ook meer van deze functionaliteit verwacht..

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Die P1 geeft allen maar door dus resetten zal niet helpen. Geef het een paar nachten.
Leesvoer: https://helpdesk.homewiza...at-is-de-stand-by-grafiek

Standby-grafiek wordt eenmaal per dag berekend op basis van de gegevens tussen 0:00 en 6:00 uur. Vervolgens schat het op basis van de algoritmen het totale stroomverbruik van apparaten die altijd aan staan en extrapoleert het deze gegevens om te laten zien hoeveel stroom er gedurende de dag door apparaten wordt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88qejniS4tl6NM2IZ2qKFwLAlRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULVJgBJ6gycPdbijFgzTEghQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door henkzelf op 01-12-2022 18:38 ]

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
henkzelf schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:36:
Standby-grafiek wordt eenmaal per dag berekend op basis van de gegevens tussen 0:00 en 6:00 uur. Vervolgens schat het op basis van de algoritmen het totale stroomverbruik van apparaten die altijd aan staan en extrapoleert het deze gegevens om te laten zien hoeveel stroom er gedurende de dag door apparaten wordt gebruikt.
Leuk die quote van HW site, maar dit geeft echt wat teveel credits aan hun "algoritme". Heb zelf al meerdere malen meegemaakt dat mijn standby verbruik hoger is dan mijn werkelijke verbruik, dus dat "algoritme" 8)7 8)7

WP: Quatt Mono + 3kW back-up heater, SWW: CV-ketel, PV: 3520 Wp (Solaredge SE3000H) & 1620 Wp (Enphase IQ8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Laatst online: 06-05 15:58
@HomeWizard_NL en andere gebruikers ... vandaag een 3-pack sockets ontvangen maar krijg ze niet gekoppeld aan mij HW app (android). Ze gaan netjes in koppelmodus (blauw knipperen) en kan dan verbinden met de sockets (middels ww SetupPass). Vervolgens gebeurt er helemaal niks.

Ik lees dat er wellicht issues zijn bij HW maar ik zie dat @kaanmijo er wel heeft gekoppeld gisteren. Iemand nog tips wat ik zou kunnen proberen?

Met een ander toestel geprobeerd en toen lukte het wel... :O

[ Voor 7% gewijzigd door renzo4000 op 01-12-2022 20:29 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Toby-Wan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 19:25:
[...]

Leuk die quote van HW site, maar dit geeft echt wat teveel credits aan hun "algoritme". Heb zelf al meerdere malen meegemaakt dat mijn standby verbruik hoger is dan mijn werkelijke verbruik, dus dat "algoritme" 8)7 8)7
Heb je zonnepanelen 😋? Dan is dit namelijk vrij logisch. Aan de lijn op de daggrafiek zie je welk getal er wordt geextrapoleert, daar achter je werkelijke gebruik. Je zal in zo goed als alle gevallen zien dat deze zelfs iets lager inschat dan de werkelijkheid. Ik vermoed vooral dat gebruikers niet “willen” geloven dan een heel groot gedeelte van hun gebruik apparaten zijn die inderdaad continu aan staan.

[ Voor 10% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-12-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 20:04
Mijn homewizard Energy plug knippert af en toe 3x groen. Wat betekent dit, WiFi verloren of iets dergelijks? Kan het nergens vinden.
Beetje irritant aangezien het op de babykamer gebeurt... (De constante led al wel op 0% gezet.)
Tevens "mesh" uitgezet voor alle homewizard producten in de TP link Deco app. Verder 0 problemen met Internet, met geen enkele device.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:17:
[...]

Heb je zonnepanelen 😋? Dan is dit namelijk vrij logisch. Aan de lijn op de daggrafiek zie je welk getal er wordt geextrapoleert, daar achter je werkelijke gebruik. Je zal in zo goed als alle gevallen zien dat deze zelfs iets lager inschat dan de werkelijkheid. Ik vermoed vooral dat gebruikers niet “willen” geloven dan een heel groot gedeelte van hun gebruik apparaten zijn die inderdaad continu aan staan.
Ja ik heb zonnepanelen, maar deze zitten ook achter een HW kWh meter, dus deze data is bekend binnen de app. ik krijg ook de werkelijke stroomverbruik grafiek. Het zou dus een 'slimmere keuze' zijn van het algoritme om data uit deze grafiek te pakken om Standby verbruik te bepalen ipv op geforceerde tijden kijken naar de P1 meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvPJVKIysnAVeKSg1G5VFrCa1fU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AR5VS0htjubLSctnNgedvzfj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik snap dat jullie nu vooral bezig zijn met opschalen etc, en dat is prima. Maar het zou mooi zijn voor degenen die in meerdere HW apparaten investeren, dat er ook 'slimmere' dingen mee gedaan kunnen worden uit de grotere data set

[ Voor 8% gewijzigd door Toby-Wan op 01-12-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
KoningPaulus schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:32:
Mijn homewizard Energy plug knippert af en toe 3x groen. Wat betekent dit, WiFi verloren of iets dergelijks? Kan het nergens vinden.
Beetje irritant aangezien het op de babykamer gebeurt... (De constante led al wel op 0% gezet.)
Tevens "mesh" uitgezet voor alle homewizard producten in de TP link Deco app. Verder 0 problemen met Internet, met geen enkele device.
Kan zijn dat je router om de zoveel tijd de dhcp lease vernieuwd en de socket opnieuw verbind. De socket knippert inderdaad 3x groen als de wifi verbinding is opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Toby-Wan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 21:36:
[...]

Ja ik heb zonnepanelen, maar deze zitten ook achter een HW kWh meter, dus deze data is bekend binnen de app. ik krijg ook de werkelijke stroomverbruik grafiek. Het zou dus een 'slimmere keuze' zijn van het algoritme om data uit deze grafiek te pakken om Standby verbruik te bepalen ipv op geforceerde tijden kijken naar de P1 meter.
[Afbeelding]

Ik snap dat jullie nu vooral bezig zijn met opschalen etc, en dat is prima. Maar het zou mooi zijn voor degenen die in meerdere HW apparaten investeren, dat er ook 'slimmere' dingen mee gedaan kunnen worden uit de grotere data set
Enig idee waarom in de nacht je verbruik zoveel hoger ligt dan ‘s avonds? Het zou inderdaad kunnen dat we in de toekomst meer bronnen aan elkaar koppelen voor standby, echter is dit niet een garantie op verbetering en is deze realistisch gezien het beste uit het nachtverbruik van één meting ipv meerdere metingen combineren. bij 1% afwijking op 3000w heb je alsnog 30w afwijking. Bij een echt sluipverbruik van 200W maar 2W. Data bij elkaar halen om betere metingen overdag te maken zijn hierdoor niet altijd realistischer’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 15:35
Is er een uitleg beschikbaar wat alle informatie betekend wanneer je uitleest via ip/api/v1/telegram

bv bij: 1-0:1.7.0 (00.146*kW)

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Reveltoorn schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:19:
Is er een uitleg beschikbaar wat alle informatie betekend wanneer je uitleest via ip/api/v1/telegram

bv bij: 1-0:1.7.0 (00.146*kW)
Pagina 20

https://www.netbeheernede...e_meter_15_a727fce1f1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:11:
[...]

Enig idee waarom in de nacht je verbruik zoveel hoger ligt dan ‘s avonds? Het zou inderdaad kunnen dat we in de toekomst meer bronnen aan elkaar koppelen voor standby, echter is dit niet een garantie op verbetering en is deze realistisch gezien het beste uit het nachtverbruik van één meting ipv meerdere metingen combineren. bij 1% afwijking op 3000w heb je alsnog 30w afwijking. Bij een echt sluipverbruik van 200W maar 2W. Data bij elkaar halen om betere metingen overdag te maken zijn hierdoor niet altijd realistischer’.
De airco stond aan in de slaapkamer, vandaar het hoge verbruik snachts.

Ik denk dat een goede eerste stap is om de werkelijke stroomgebruik grafiek te gebruiken wanneer deze beschikbaar is en daar kan over hele dag het minimum gepakt worden. Wanneer deze grafiek/data niet beschikbaar is, dan de nacht van de P1 meter gepakt worden. Denk dat dit een goede manier is om van de extra data gebruik te maken, zonder dat het heel veel rekenkracht hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeWizard_NL
Toby-Wan schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:24:
[...]

De airco stond aan in de slaapkamer, vandaar het hoge verbruik snachts.

Ik denk dat een goede eerste stap is om de werkelijke stroomgebruik grafiek te gebruiken wanneer deze beschikbaar is en daar kan over hele dag het minimum gepakt worden. Wanneer deze grafiek/data niet beschikbaar is, dan de nacht van de P1 meter gepakt worden. Denk dat dit een goede manier is om van de extra data gebruik te maken, zonder dat het heel veel rekenkracht hoeft te kosten.
Dat klinkt logisch, maar laat me toelichten waarom de ‘stroom gebruik’ grafiek is hiervoor minder geschikt is: als je 3000W oplevert. (Kwh meter gemeten mid 1% afwijking) heb je een afwijking van maximaal 30W. Je teruglevering op p1 2500W met 1% a 25W maximale afwijking. Het kan dan zijn dat je stroom gebruik grafiek 500w aangeeft ( geen afwijking), of in het slechtste geval 445W of 555W (hoogste afwijking). Doordat je data stapelt extrapoleer je ook de afwijkingen in de metingen. In de meeste gevallen zal dit maar 10 a 20W zijn omdat dit uitgaat van het slechtste scenario, maar dat is te hoog om nog eens bovenop te gaan extrapoleren voor 24 uur. Op dit punt moet je namelijk ook al rekening gaan houden met kabelverliezen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door HomeWizard_NL op 01-12-2022 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Nog een voorbeeldje van een tevreden gebruiker. De bergjes naast de verticale lijn is de koelkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tq9HNgFqNDL_FVVLaC1PN7AUISc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CjbVCK4mBGZvxlrCh6Go5zXg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveltoorn
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-05 15:35

Enphase Evory-S / 9x IQ7+ / 9x REC TWIN PEAK 4 BLACK 360Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:37:
[...]

Dat klinkt logisch, maar laat me toelichten waarom de ‘stroom gebruik’ grafiek is hiervoor minder geschikt is: als je 3000W oplevert. (Kwh meter gemeten mid 1% afwijking) heb je een afwijking van maximaal 30W. Je teruglevering op p1 2500W met 1% a 25W maximale afwijking. Het kan dan zijn dat je stroom gebruik grafiek 500w aangeeft ( geen afwijking), of in het slechtste geval 445W of 555W (hoogste afwijking). Doordat je data stapelt extrapoleer je ook de afwijkingen in de metingen. In de meeste gevallen zal dit maar 10 a 20W zijn omdat dit uitgaat van het slechtste scenario, maar dat is te hoog om nog eens bovenop te gaan extrapoleren voor 24 uur. Op dit punt moet je namelijk ook al rekening gaan houden met kabelverliezen etc.
Dat is best een goed punt en snap ik ook wel, maar in mijn optiek is zelfs met 10-20% spreiding in afwijking (van je voorbeeld 445-500-555 W) een betere benadering mogelijk dan op de huidige manier, wanneer gebruikers 's nachts apparatuur aan hebben staan die overdag uit staat. Ik heb zelf bij mij gezien dat het (geschatte) standby verbruik hoger is dan mijn daadwerkelijk verbruik, dit maakt dat de toegevoegde waarde dan het standby verbruik voor die dag nul/nada, want omdat dat gewoon niet mogelijk is.

Ik snap dat je standby verbruik nooit 100% correct kan inschatten, echter wat ik mooi zou vinden is dat wanneer gebruikers meer geld uitgeven aan extra apparatuur (P1, kWh meters, sockets, Energy+), dit zich 'uitbetaalt' in slimmere analyses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:45
coelho schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:13:
[...]

Als HomeWizard (of Energy+) allesomvattend wil worden, dan zie ik ook graag de mogelijkheid om piek en dal uit elkaar te trekken (dus niet alleen in een opbrengstberekening, maar wat hebben mijn panelen nou daadwerkelijk tijdens piek- en daluren aan kWh opgeleverd)? En vooruitlopend op eventuele wijzigingen in saldering, zouden die tarieven ook meegenomen kunnen worden.

Uiteindelijk wil ik (onder andere) weten wat de exacte tvt van mijn panelen is zonder daar zelf complexe berekeningen voor te hoeven doen of meerdere apps voor te hoeven draaien.
Even een oude quote maar ik loop hier nu tegenaan. Ben overgestapt van een Smile P1 naar de homewizard omdat die per fase de informatie geeft. Had er echter geen rekening mee gehouden dat piek/dal informatie ontbreekt in de grafieken. Heeft iemand een antwoord hierop, is dit op een of andere manier op te lossen? Ik heb een energiecontract die saldeert op piek en dal
afzonderlijk dus ik moet dit inzichtelijk hebben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
De splitter kopen, kun je ze beide gebruiken :P
Binnen de HW systeem kan het niet. Wellicht met home assistant, maar daar hebik geen weet van wat dat precies kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:02
Sinds wij sinds november zonnepanelen hebben valt me iets op in de kostenweergave van de HomeEnergie app.

Bijv. maand oktober hebben we ong. 150kWh verbruikt, we hadden nog geen zonnepanelen. In november ong. 50kWh netto (125kWh opname, 75kWh teruglever). Ik zou dan aannemen dat de kostenweergave voor maand november ook 1/3de deel moet zijn van de kosten in oktober.

De app rekent echter alle opgenomen stroom tegen het ingevulde tarief en trekt daar het teruggeleverde tarief tegen het ingevulde lagere teruglevertarief vanaf. Waardoor het weergegeven kostenplaatje voor november op ong. de helft van oktober komt.

Eigenlijk zou voor november toch gewoon die 50kWh x stroomtarief getoond moeten worden, of maak ik een denkfout?

Edit: of hebben we daadwerkelijk 125kWh opgenomen (dus 25 minder dan oktober, dus deels direct verbruik van panelen en daardoor 25kWh lager dan oktober) en is die 75kWh extra teruglevering welke niet opgenomen is? Deze 75 wordt dan opgeteld en op eindafrekening gesaldeerd met totaalopname?

[ Voor 15% gewijzigd door jesco_white op 02-12-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Ligt eraan op welke grafiek je kijkt :) Maar je levert 75kWh tegen het teruglevertarief en 125 tegen het normale tarief.
In de praktijk werkt het anders ,maar daarom staat er ook: Prijzen zijn indacatief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Ja precies, maar dan is het toch logischer om gewoon het netto verbruik te vermenigvuldigen tegen het geldende tarief. Voor zover ik begrijp uit de app heb ik november 50kWh opgenomen van de leverancier, dus dat zouden de kosten dan zijn. TLV wordt pas relevant boven het deel wat je op jaarbasis gebruikt, zolang salderen nog bestaat dan tenminste.

[ Voor 18% gewijzigd door jesco_white op 02-12-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dan moet je dezelfde tarieven instellen, heb je zoals jij het wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesco_white
Idd, had ik niet aan gedacht. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:46
jesco_white schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:28:
Ja precies, maar dan is het toch logischer om gewoon het netto verbruik te vermenigvuldigen tegen het geldende tarief. Voor zover ik begrijp uit de app heb ik november 50kWh opgenomen van de leverancier, dus dat zouden de kosten dan zijn. TLV wordt pas relevant boven het deel wat je op jaarbasis gebruikt, zolang salderen nog bestaat dan tenminste.
Je hebt eigenlijk gewoon 125kWh van de leverancier gekocht. Maar omdat je deze maand 75kWh hebt teruggeleverd hoef je maar 50kWh te betalen.
Je hebt stroom teruggeleverd op momenten dat je het niet nodig had en je hebt stroom gebruikt op momenten dat je zelf geen stroom hebt geleverd.
En zolang het salderen nog bestaat is dat niet erg.
Maar als dat er af gaat is het verstandig om bv de wasmachine en droger aan te zetten als je zelf stroom produceert, desnoods niet tegelijk maar 1 voor 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
mike123 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 15:26:
[...]

Maar als dat er af gaat is het verstandig om bv de wasmachine en droger aan te zetten als je zelf stroom produceert, desnoods niet tegelijk maar 1 voor 1.
En/of een thuisaccu te plaatsen met een capaciteit die in verhouding is tot de productie en je verbruikersprofiel. :+

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:33
Net de 3-fase meter aangesloten op de omvormer. De omvormer is al uit geslagen omdat het donker is. Klopt het dat de kWh meter dan niet werkt? Wil hem instellen maar de toetsen werken niet, ook de op/neer knoppen niet.

Meter doet het wel, opgestart bij het inschakelen van de groep.

Staat me iets van bij dat dat de omvormer ook aan moet zijn voordat je de meter in kunt stellen maar kan het niet terug vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door firecaps30 op 02-12-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:11
firecaps30 schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 18:09:
Net de 3-fase meter aangesloten op de omvormer. De omvormer is al uit geslagen omdat het donker is. Klopt het dat de kWh meter dan niet werkt? Wil hem instellen maar de toetsen werken niet, ook de op/neer knoppen niet.

Meter doet het wel, opgestart bij het inschakelen van de groep.

Staat me iets van bij dat dat de omvormer ook aan moet zijn voordat je de meter in kunt stellen maar kan het niet terug vinden.
Zonder verbruiker zou de meter ook moeten werken, alleen geeft deze dan geen verbruik aan.
Maar voor het instellen van de wifi is er geen verbruiker noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 20:33
Bedankt, toch nog eens nalopen dan.

Die toetsen op de 3-fase meter zijn ook geen ‘knoppen’ dus je voelt geen feedback als je ze indrukt zoals bij de 1-fase meter.

Edit: kom niet verder dan dit op het display. Morgen maar eens kijken wanneer de omvormer aan is geslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE062Q44OIyOYHZ3POAyQ6VclH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fVKYj0SzjCY0mb58F6B30c5v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door firecaps30 op 02-12-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
HomeWizard_NL schreef op donderdag 1 december 2022 @ 22:11:
[...]

Het zou echt een mooie feature zijn. Mijn warmtepomp draait vaak voor de verwarming niet overdag maar start snachts bij vraag. Precies in de tijd die jullie gebruiken om te schatten. Ik heb hier ook al een paar keer over gepost https://gathering.tweaker...message/73642500#73642500
Pagina: 1 ... 69 ... 138 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic