Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Een typenummer of foto zou misschien iets duidelijker zijn. Maar misschien weten ze bij HW welk model je bedoelt met vrij nieuw.RaymondD schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:43:
@HomeWizard_NL Past de watermeter ook op een Sensus die niet de schroefgaten heeft? Het is een vrij nieuwe watermeter van januari 2022.
Maar als er een ronddraaiende plaatje op zit is de kans groot dat het werkt. Alleen met de montage zou je misschien een beetje creatief mee om moeten gaan.
Bv dubbelzijdig plakband of een tyrip of zoiets.
Er komen geen krachten op de watermeter te staan. Hij hoeft alleen maar op z'n plaats te blijven.
Even in de shop kijken bij Cedel.nl, Nederlands ingenieursbureau. Maken een P1 booster zodat je ver boven de 20m kunt gaan.this schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:20:
Ons huis staat wat verderop van de straat, maar de digitale meter staat aan de straatkant.
Waardoor we wellicht geen wifi bereik zouden hebben in ons huis mochten we de HomeWizard rechtstreeks aansluiten.
Weet er iemand of je met een 50 meter lange verlengkabel (utp kabel bijvoorbeeld) nog steeds de signalen + energie zou kunnen doorkrijgen uit de P1 poort?
Die van mij werkt nu als een zonnetje, maar de ingebruikname was toch verwarrend. Het ding (USB-gevoed) registreerde eerst schijnbaar niks (kalibratie?), pas na enig verbruik én de app helemaal afsluiten en weer openen begon er data te komen. Dat laatste is overigens wel vaker een remedie als de app ‘raar’ doet (iOS).HomeWizard_NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:29:
[...]
Er zijn er al duizenden watermeters bij gebruikers, we kijken er niet van op als daar enkele defecten in voorkomen, zeker als het product afhankelijk is van andere randapparatuur om te werken. Je onderschat het aantal gebruikers op tweakers die standaard niet reageren en alleen lezen denk ik 🙃
Of is een socket eenrichtingsverkeer.
[ Voor 13% gewijzigd door mathijshooi op 11-09-2022 16:47 ]
- Al eerder genoemd: Graaddagen. Ik zou erg graag zien of mijn besparingsacties ook effect hebben.
- Grafieken van verbruik of opbrengst leggen naast grafieken van voorgaande vergelijkbare periodes (deze week vs. vorige week, dit jaar vs. vorig jaar)
Ik weet dat ik voor punt 2 de data als Excel kan exporteren, maar ik wil graag een one click visuele weergave.
Enige kans dat beiden nog een keer op korte termijn geïmplementeerd gaan worden? Jullie waren continu bezig met verbeteringen en uitbreidingen, maar buiten een watermeter heb ik nog niet zoveel voorbij zien komen (niet verwijtend bedoeld, eerder geïnteresseerd waar we op zitten te wachten).
[ Voor 4% gewijzigd door coelho op 11-09-2022 19:51 ]
Dit weekend een jarige job in huis en kleine wijziging in de woonkamer aangebracht. Morgen ga ik met de HW spulletjes aan de slag
Oh en als ik dan ook een wensenlijstje mag aanleveren; what about een CO2 meter, zit die ook in de pijplijn @HomeWizard_NL ? Zou het fantastisch vinden als ik de waarden in de HW app kan raadplegen en daarvoor niet ook nog een aparte app hoef te hebben.coelho schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:50:
Nu ook gas besparen steeds urgenter wordt in deze dure tijden, gooi ik nog een keer twee balletjes op voor @HomeWizard_NL :
- Al eerder genoemd: Graaddagen. Ik zou erg graag zien of mijn besparingsacties ook effect hebben.
- Grafieken van verbruik of opbrengst leggen naast grafieken van voorgaande vergelijkbare periodes (deze week vs. vorige week, dit jaar vs. vorig jaar)
Ik weet dat ik voor punt 2 de data als Excel kan exporteren, maar ik wil graag een one click visuele weergave.
Enige kans dat beiden nog een keer op korte termijn geïmplementeerd gaan worden? Jullie waren continu bezig met verbeteringen en uitbreidingen, maar buiten een watermeter heb ik nog niet zoveel voorbij zien komen (niet verwijtend bedoeld, eerder geïnteresseerd waar we op zitten te wachten).
Gewoon lauw warm zeg maar, verbindingen zitten goed , dat heb ik al gecontroleerd. Momenteel loopt er geen vermogen over , want de zon schijnt meer , vandaar dat ik het wel opvallend vind .
Plaatje erbij dat het op z’n plek zit ;
:strip_exif()/f/image/4QBnYJOVksl2spDhkWBUyt8B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Van de HW webpagina begrijp ik dat registratie beide kanten op werkt (verbruik en teruglevering). Ik het er althans een achter een kleine omvormer geplaatst en deze geeft de teruggeleverde energie weer in de app.mathijshooi schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:46:
@HomeWizard_NL stel ik heb een kleine omvormer van 1500 watt kan ik dan een socket er tussen zetten om de productie te meten?
Als we dan toch bezig zijn...Anniedrew schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:04:
[...]
Oh en als ik dan ook een wensenlijstje mag aanleveren; what about een CO2 meter, zit die ook in de pijplijn @HomeWizard_NL ? Zou het fantastisch vinden als ik de waarden in de HW app kan raadplegen en daarvoor niet ook nog een aparte app hoef te hebben.
Temperatuur meters zou ik ook wel kunnen waarderen.
- 50 tot +100 is range genoeg
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Met name het identificeren van verbeteringen is nu lastig te bepalen in de app.
Een belangrijk doel van het gebruik van HomeWizard is namelijk zaken aanpassen in de woning wat uiteindelijk tot besparingen leidt.
Vaak ook trial en error waarbij je het verschil wilt zien bij het gebruik (en vaak ook het standby hebben staan) van apparatuur. Of het aanschaffen van een vervangend apparaat waarbij je wilt controleren of deze in een bepaalde periode meer of minder verbruikt.
Veelal dit sluipverbruik kan je het beste vergelijken over 1 dag (van 00:00 tot 24:00).
Echter zie je nooit twee dagen in 1 grafiek in HomeWizard. Alleen de totalen.
Ik zou graag zien een optie om twee dagen (waarbij je het gebruik van 00:00 tot 24:00 in grafiek ziet) samen te zien.
Nog mooier een delta grafiek, waarbij je per uur het verschil tussen deze dagen kan zien in plaats van de totalen per dag.
Nu moet je met vorige/volgende constant schakelen tussen de grafieken waarbij je grafiek moet onthouden en duidelijk de weergegeven schaal moet gebruiken, die per weergave kan verschillen.
Grafieken naast of onder elkaar in 1 oogopslag of een optie voor delta weergave zou perfect zijn om verschillen per dag te kunnen evalueren en te zien dat het uitzetten van een 24/7 apparaat zin heeft of dat de nieuwe aankoop daadwerkelijk over de dag minder verbruikt met minder pieken en lager sluipverbruik.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Ik vermoed deze @RaymondD ?mike123 schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:55:
[...]
Een typenummer of foto zou misschien iets duidelijker zijn. Maar misschien weten ze bij HW welk model je bedoelt met vrij nieuw.
Maar als er een ronddraaiende plaatje op zit is de kans groot dat het werkt. Alleen met de montage zou je misschien een beetje creatief mee om moeten gaan.
Bv dubbelzijdig plakband of een tyrip of zoiets.
Er komen geen krachten op de watermeter te staan. Hij hoeft alleen maar op z'n plaats te blijven.
:strip_exif()/f/image/XWGuXBZHNBXSfQmiGMY6S19B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben zelf ook wel erg benieuwd @HomeWizard_NL
Die hebben wij ook, met de eerste versie van de meter is het niet 1-2-3 passend.TR1969 schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:10:
[...]
Ik vermoed deze @RaymondD ?
[Afbeelding]
Ben zelf ook wel erg benieuwd @HomeWizard_NL
Je kan de plastic houder er wel op krijgen met een schroefje, registratie werkt wel.
/edit
Plaatje hier : raymondw in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
[ Voor 8% gewijzigd door raymondw op 12-09-2022 09:22 ]
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Heb je er een gaatje in geboord? Op de foto is niet duidelijk waar het schroefje zit.raymondw schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:20:
[...]
Die hebben wij ook, met de eerste versie van de meter is het niet 1-2-3 passend.
Je kan de plastic houder er wel op krijgen met een schroefje, registratie werkt wel.
/edit
Plaatje hier : raymondw in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"
Bedankt. Ik ga even kijken of mij dit ook lukt.raymondw schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:43:
@undertake
Onderste gaatje, voor de "Made in Germany" tekst.
Moest wel een eigen schroefje gebruiken.
Om de mensen van HW te ontlasten wil ik er een andere Tweaker blij mee maken. Mag weg voor de normale prijs en ik neem de verzendkosten wel voor mijn rekening. Met een beetje geluk heb je hem binnen uiterlijk twee dagen binnen
Ben je er bekend mee dat je de watermeter ook op batterijen kunt gebruiken?D-Ed schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:38:
In mijn enthousiasme heb ik de Wi-Fi Watermeter ook meteen besteld maar bij de watermeter in ons appartement zit geen stroompunt dus kan hem niet gebruiken.. (ja, had ik eerst moeten checken..)
Om de mensen van HW te ontlasten wil ik er een andere Tweaker blij mee maken. Mag weg voor de normale prijs en ik neem de verzendkosten wel voor mijn rekening. Met een beetje geluk heb je hem binnen uiterlijk twee dagen binnen
Jawel maar we hebben vanuit de VVE ook de opmerking gekregen dat we niets aan de leidingen mogen hangen/plaatsen.. (ga ik de volgende vergadering nog eens een punt van maken)..Anniedrew schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:40:
[...]
Ben je er bekend mee dat je de watermeter ook op batterijen kunt gebruiken?
Ook vraag ik me af wanneer ik een maandoverzicht in de app laat tonen van stroom en gasverbruik van bijv. vorige maand augustus ook echt de kalenderdag 1 t/m 31 augustus gehanteerd worden of dat de app grofweg de weken die in de maand vallen optelt. Dus mogelijk nog wat dagen van juli en september erbij.
Aangezien ik nu een contract heb waarbij de prijzen elke maand wijzigen zou dit wel helpen om mijn maandelijks verbruik en kosten zo zuiver mogelijk vanuit de app te kunnen halen en vergelijken met wat mijn leverancier berekent voor diezelfde maand.
Gezien je er geen stroompunt hebt zal je modem/router er ook niet staan. Maar voor de meelezers; Hier thuis wordt de watermeter gevoed door de USB aansluiting van m'n Ziggo modem. Géén extra stopcontact nodig gehad.D-Ed schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:38:
In mijn enthousiasme heb ik de Wi-Fi Watermeter ook meteen besteld maar bij de watermeter in ons appartement zit geen stroompunt dus kan hem niet gebruiken.. (ja, had ik eerst moeten checken..)
Elke prijsverandering in de app, veranderd het totale prijsbeeld met het laatst ingevoerde prijsopgave.jesco_white schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:22:
Hoe weet de Home Energy app eigenlijk op welk tijdstip mijn normaal en daltarief ingaan? Ik heb wel de verschillende bedragen ingevoerd in de app, maar de stroomkosten over bijv. een week of maand worden als totaalbedrag weergegeven. Welke tijdstippen normaal/dal worden er dan gehanteerd? Volgens mij heb ik dat nooit in hoeven voeren.
Ook vraag ik me af wanneer ik een maandoverzicht in de app laat tonen van stroom en gasverbruik van bijv. vorige maand augustus ook echt de kalenderdag 1 t/m 31 augustus gehanteerd worden of dat de app grofweg de weken die in de maand vallen optelt. Dus mogelijk nog wat dagen van juli en september erbij.
Aangezien ik nu een contract heb waarbij de prijzen elke maand wijzigen zou dit wel helpen om mijn maandelijks verbruik en kosten zo zuiver mogelijk vanuit de app te kunnen halen en vergelijken met wat mijn leverancier berekent voor diezelfde maand.
Hikvision gebruiker
Als je echt heel graag wilt meten dan plaats je een eigen 2e watermeter binnen de grenzen van je appartement. Daar heeft de VVE toch niks over te zeggen?D-Ed schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:42:
[...]
Jawel maar we hebben vanuit de VVE ook de opmerking gekregen dat we niets aan de leidingen mogen hangen/plaatsen.. (ga ik de volgende vergadering nog eens een punt van maken)..
Nee dat klopt maar dan moet er wel het één en ander aangepast worden, voorlopig heb ik daar nog weinig trek in om eerlijk te zijnStrontvlieg schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:15:
[...]
Als je echt heel graag wilt meten dan plaats je een eigen 2e watermeter binnen de grenzen van je appartement. Daar heeft de VVE toch niks over te zeggen?
Of is het alleen via de chatbot of mail?
Niet echt de makkelijkste manier om een oplossing te zoeken voor mijn watermeter.
Ja dat is mij duidelijk. Naar mijn idee ook een tekortkoming in de app, aangezien de meeste leveranciers alleen nog variabele contractvormen aanbieden met tussentijds wisselende prijzen. Een totaaloverzicht uit deze app wordt nu vrij waardeloos aangezien alleen het laatst ingevoerde bedrag als leidraad voor je hele verbruikshistorie van voorgaande periode wordt genomen.vuurvreter63 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:54:
[...]
Elke prijsverandering in de app, veranderd het totale prijsbeeld met het laatst ingevoerde prijsopgave.
Maar pakt de app als je om een overzicht per maand vraagt ook echt een kalendermaand, dus alleen het verbruik van dag 1 t/m laatste dag van de maand?
Bijv. een overzicht van maand augustus wordt bij mij in de HomeWizard app getoond als 5 balkjes van week 31, 32, 33, 34 en 35.
Toevallig begint week 31 ook precies met 1 augustus, maar week 35 heeft ook 1, 2, 3 en 4 september in zich. Zover ik zie en inschat worden deze 4 septemberdagen gewoon meegeteld in kosten en verbruik in het maandoverzicht van augustus, wat het dan onzuiver maakt als je een maandelijks veranderend contract hebt.
Verder vraag ik me ook af hoe de app de kosten van normaal/daltarief doorrekent in de overzichten, aangezien de ingangstijdstippen van normaal/daltarief per leverancier of geografisch gebied anders kunnen zijn.
Nu vloog vandaag overdag de aardlek er uit. Na het "klussen" aan iets anders, deze weer in gezet. In no time al mijn Homewizard gadgets weer prima online.
Maar die twee sockets stonden nu UIT terwijl ze overdag normaal AAN staan. Dus ik verwacht dat ze dan ook in de aan-stand op komen.
Dat is best lastig want bij een beetje onweersbui hier, vliegt die aardlek er al uit. Als ik dan niet thuis ben, kan het gezin geen tv kijken. (ja, ik weet het, dan moeten ze mij bellen en dan zet ik hem via de app weer aan).
Edit: de tv taak staat normaal wel aan, alleen in dit plaatje disabled.
/f/image/DFZfvoznhdyfElkhyVc4qufm.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/f1Ds9fVMydAnRiLGKjfMavLq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2Yi3FYXSJ8czIXP3CM6NxmyE.png?f=fotoalbum_large)
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
henkzelf schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:36:
@HomeWizard_NL Ik heb twee energysockets met een simpel schakelprogramma via Energysaver instellingen. Overdag aan en 's nachts uit.
Nu vloog vandaag overdag de aardlek er uit. Na het "klussen" aan iets anders, deze weer in gezet. In no time al mijn Homewizard gadgets weer prima online.
Maar die twee sockets stonden nu UIT terwijl ze overdag normaal AAN staan. Dus ik verwacht dat ze dan ook in de aan-stand op komen.
Dat is best lastig want bij een beetje onweersbui hier, vliegt die aardlek er al uit. Als ik dan niet thuis ben, kan het gezin geen tv kijken. (ja, ik weet het, dan moeten ze mij bellen en dan zet ik hem via de app weer aan).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HomeWizard_NL schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 14:19:
[...]
Schakelende apparaten mogen na een stroomstoring niet aan staan volgens de europese CE wetgeving. Als je het apparaat op Schakelslot hebt staan, is deze wel aan na een stroomstoring omdat we dan geen schakelend element meer hebben
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Nogmaals de algemene mededeling dat tweakers geen support kanaal is voor individueele problemen.
Volgens CE mogen schakelende elementen van een tussenschakelaar niet aanschakelen na een stroom uitval, een omweg hiervoor het het gebruiken van schakelslot (dan gaat hij standaard op in de aan stand) maar werkt niet in jouw geval.henkzelf schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:36:
@HomeWizard_NL Ik heb twee energysockets met een simpel schakelprogramma via Energysaver instellingen. Overdag aan en 's nachts uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het maand totaal is van eerste tot laatste van de maand, de grafiek toont alle weken die een of meerdere dagen in de maand hebben.jesco_white schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:26:
[...]
Ja dat is mij duidelijk. Naar mijn idee ook een tekortkoming in de app, aangezien de meeste leveranciers alleen nog variabele contractvormen aanbieden met tussentijds wisselende prijzen. Een totaaloverzicht uit deze app wordt nu vrij waardeloos aangezien alleen het laatst ingevoerde bedrag als leidraad voor je hele verbruikshistorie van voorgaande periode wordt genomen.
Maar pakt de app als je om een overzicht per maand vraagt ook echt een kalendermaand, dus alleen het verbruik van dag 1 t/m laatste dag van de maand?
Bijv. een overzicht van maand augustus wordt bij mij in de HomeWizard app getoond als 5 balkjes van week 31, 32, 33, 34 en 35.
Toevallig begint week 31 ook precies met 1 augustus, maar week 35 heeft ook 1, 2, 3 en 4 september in zich. Zover ik zie en inschat worden deze 4 septemberdagen gewoon meegeteld in kosten en verbruik in het maandoverzicht van augustus, wat het dan onzuiver maakt als je een maandelijks veranderend contract hebt.
Verder vraag ik me ook af hoe de app de kosten van normaal/daltarief doorrekent in de overzichten, aangezien de ingangstijdstippen van normaal/daltarief per leverancier of geografisch gebied anders kunnen zijn.
Er wordt gewerkt aan meerdere tarieven, echter ligt de prioriteit huidig bij het opschalen van alle diensten aangezien er op dit moment heel veel gebruikers bijkomen per week.vuurvreter63 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:54:
[...]
Elke prijsverandering in de app, veranderd het totale prijsbeeld met het laatst ingevoerde prijsopgave.
Wij begrijpen de wensen, echter krijgen we tientallen van dit soort berichten per dag. Dit betekend niet dat hier niet naar gekeken wordt. Huidig ligt de prioriteit helaas even anders (zie bovenstaand)coelho schreef op zondag 11 september 2022 @ 19:50:
Nu ook gas besparen steeds urgenter wordt in deze dure tijden, gooi ik nog een keer twee balletjes op voor @HomeWizard_NL :
de slimme meter registreert in aparte meterstanden per tarief, deze neemt de p1 meter over.jesco_white schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:22:
Hoe weet de Home Energy app eigenlijk op welk tijdstip mijn normaal en daltarief ingaan? Ik heb wel de verschillende bedragen ingevoerd in de app, maar de stroomkosten over bijv. een week of maand worden als totaalbedrag weergegeven. Welke tijdstippen normaal/dal worden er dan gehanteerd? Volgens mij heb ik dat nooit in hoeven voeren.
De socket kan ook teruglevering metenmathijshooi schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:46:
@HomeWizard_NL stel ik heb een kleine omvormer van 1500 watt kan ik dan een socket er tussen zetten om de productie te meten?
Nice, screenshot?Duc750 schreef op zondag 11 september 2022 @ 23:33:
[...]
Van de HW webpagina begrijp ik dat registratie beide kanten op werkt (verbruik en teruglevering). Ik het er althans een achter een kleine omvormer geplaatst en deze geeft de teruggeleverde energie weer in de app.
Edit : dat zijn mijn airco's dus haha. Dan blijf ik Espressif overhouden, dan ga ik er vanuit dat dat de Home wizard producten zijn.
[ Voor 35% gewijzigd door Galaxis op 12-09-2022 20:16 ]
Espressif inderdaad.Galaxis schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:08:
Komt de P1 meter en de KWh meters in mijn netwerk lijst naar voren als azurewave technology ? Iemand die dat kan bevestigen ?
Edit : dat zijn mijn airco's dus haha. Dan blijf ik Espressif overhouden, dan ga ik er vanuit dat dat de Home wizard producten zijn.
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Je kunt uiteraard ook je huisgenoten instrueren de knop aan de zijkant van de Energy Socket te gebruikenhenkzelf schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:36:

- sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72c04c4_total_power_import_t1
- sensor.kwh_meter_3_phase_3c39e72c04c4_total_power_export_t1
Anderzijds, is het niet de bedoeling om de 3 fases door te sturen zodat deze gemeten kunnen worden? Maar daar bestaan geen sensors van. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Dat was juist de optie die ik het meeste gebruikte.
http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips
In theorie had het vroeger nog wel gekund, toen wasmachines en drogers nog mechanische schakelklokken hadden. Die gaan gewoon weer verder waar ze gebleven waren nadat ze even uit zijn geweest.IvoB2 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:31:
Ik denk niet dat het starten van een toestel met een lang cyclisch programma, zoals een vaatwas en wasmachine, volgens beschikbare zonnestroom altijd zo'n goed idee is.
HW acitveren met overproductie is alleen ook maar beschikbaar in de betalende HW abbo formule.
Overigens zijn wasmachines maar vrij korte periodes op hoog vermogen bezig. Namelijk het verwarmen van het water. Voor de rest is het gewoon de motortjes met maar zo heel af en toe een beetje bij warmen. Hier is 1 volledige 40 graden wasbeurt op mijn vrij recente Bosch:
:strip_exif()/f/image/66LpoNANAv75k0N3eLjKCEZu.jpg?f=fotoalbum_large)
[terzijde: die pieken van 500W in het eind zijn intrigerend — moet haast wel de pomp zijn maar ik kan me haast niet voorstellen dat dat zoveel stroom gebruikt — edit2: oh duh. De kleinere hoeveelheid extra is de pomp, en die 500W is centrifugeercycli natuurlijk.]
Wat je eventueel zou kunnen doen als je hem zo ver krijgt dat hij automatisch begint als ie stroom krijgt (kan de mijne volgens mij niet maar goed) is een trigger doen die aan gaat als er lekker veel zon is en dan minstens x uur aan blijft. Dan verhoog je de kans dat de dikke piek onder zoncondities gebeurt, ook al garandeer je het niet, maar je laat hem wel lekker z’n programma doen.
Maar ik vrees dat de “standaard” oplossing voor die use case gaat uitkomen op “schaf een wasmachine aan met WiFi en trigger die WiFi integratie via Amazon Alexa” oid. En natuurlijk de andere standaard oplossing die we over een paar jaar gemeengoed zullen zien worden, “schaf een batterij aan voor timeshifting”.
Maar waar het wel sowieso goed voor is is boilers, en ook voor warmtepomp-gestookte voorraadvaten (maar die zijn minder simpel schakelbaar).
[ Voor 9% gewijzigd door Jasper Janssen op 14-09-2022 12:55 ]
Misschien leuk voor de vergelijking: onze conventionele close in boiler in de keuken (relatief weinig koken en afwassen) verbruikt ongeveer 20 kWh per maand. Zal iets meer geweest zijn als ik niet expres het ding uitgezet had ‘s nachts en als er geen zon is, maar wsch niet super verschillend.mike123 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:43:
[...]
Onze Quooker zit nu op 350 kWh.
Maar met goedkopere prijzen had ik ook 350kWh gehad.
Maar houd er rekening mee dat als je heet water uit de kraan pakt dat er dan ook water warm gemaakt moet worden met de cv ketel, dus gasverbruik.
Ik heb de instelling voor warmhouden tapwater uitgeschakeld. Is alleen voor de badkamer en dat scheelt bijna 1m3 gas in de week.
Uiteraard verbruikt een quooker meer, omdat je meer water tot een hogere temperatuur verwarmt (en daarmee bespaar je bijvoorbeeld een losse waterkoker en of gas verbruik om je peultjes warm op te zetten). Ik zou me kunnen voorstellen dat je ook wat makkelijker grotere hoeveelheden gebruikt die niet echt nodig zijn omdat het zo makkelijk is.
Maar goed, moeilijk vergelijken tussen huishoudens die meer en minder dagen in de week zelf koken bijv.
De standaard integraties worden volgens mij integraal ge-update.TigerXtrm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:09:
[...]
Ah, dat was em inderdaad. Ik had niet verwacht dat HA zelf updaten het verschil zou kunnen maken
Weird. Dan kun je denk ik het beste even in de home assistant topics of discord gaan vragenralphkeb schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:45:
[...]
Eindelijk mee aan de slag gegaan en ik heb de template sensor werken, althans ik zie hem (ook als entity), maar waarde blijft op 0,0 staan.
Ik heb jouw kwh sensor vervangen door de mijn, that's it.
Ik heb het zelf niet eens of het mogelijk is of niet.Jasper Janssen schreef op woensdag 14 september 2022 @ 12:08:
[...]
Maar ik vrees dat de “standaard” oplossing voor die use case gaat uitkomen op “schaf een wasmachine aan met WiFi en trigger die WiFi integratie via Amazon Alexa” oid. En natuurlijk de andere standaard oplossing die we over een paar jaar gemeengoed zullen zien worden, “schaf een batterij aan voor timeshifting”.
Maar waar het wel sowieso goed voor is is boilers, en ook voor warmtepomp-gestookte voorraadvaten (maar die zijn minder simpel schakelbaar).
Eerder of het lonend is om een wasmachine/vaatwas bij wisselvallig weer te laten starten/stoppen/herstarten/... volgens de beschikbare overproductie.
Om ze tijdens uren ononderbroken heldere blauwe lucht te laten opstarten en het programma laten afwerken is er uiteraard geen probleem. Maar daar heb je geen ingewikkelde apparatuur voor nodig. Dat kan dan ook met de ingebouwde schakelklok.
Ik vraag me af of het wel goed zou zijn voor de was, zelfs, om het programma op random momenten te onderbreken voor onbepaalde tijd.IvoB2 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 16:10:
[...]
Ik heb het zelf niet eens of het mogelijk is of niet.
Eerder of het lonend is om een wasmachine/vaatwas bij wisselvallig weer te laten starten/stoppen/herstarten/... volgens de beschikbare overproductie.
Twee schroefjes ingedraaid, eentje laten vallen en kwijt, de andere brak de kop van af, dus maar tape gebruikt. Anyway, vervolgens kijk ik naar de post… maandag krijg ik een nieuwe watermeter van vitens. Akkerdzjie. Had ik beter even kunnen afwachten…
:strip_exif()/f/image/9vkCTd53yNrFDiZycsh52Tm5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door Jasper Janssen op 14-09-2022 21:09 ]
Verder niemand met dit probleem?Serena schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 12:38:
Sinds de update naar WatchOS 9 doet de weergave van ‘Stroom nu’ het niet meer.
Dat was juist de optie die ik het meeste gebruikte.
volgensmij kan dat al kijk maar een deze video met ketel kletsJesperdeZoete schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:55:
@HomeWizard_NL suggestie voor de energy sockets. Kunnen hier notificaties aan gehangen worden, denk aan socket x aan door trigger zo'n met x vermogen. Of socket uit door tijd x is ingesteld.
YouTube: Slim schakelen met HomeWizard - direct gebruik van eigen opwek zonne...
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ik heb het vandaag op mijn watch ingesteld en het werkt! Apple watch 4 met Applewatch Os9
Iphone 12 plus ios16
[ Voor 4% gewijzigd door Hatman op 16-09-2022 00:31 ]
Ik stelde het bij mijn partner in en ook hier bij de NU weergave van stroom gewoon 0. Bijzonder dat het bij jou dan wel werkt.Hatman schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:28:
[...]
Ik heb het vandaag op mijn watch ingesteld en het werkt! Apple watch 4 met Applewatch Os9
Iphone 12 plus ios16
De Nu weergave werkt bij mij ook niet (ik heb het ook niet eerder gezien)Serena schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 06:50:
[...]
Ik stelde het bij mijn partner in en ook hier bij de NU weergave van stroom gewoon 0. Bijzonder dat het bij jou dan wel werkt.
Als je de grafiek een tikje geeft met je vinger dan gaat ie in landscape modus. Schuivend/scrollend met je vinger over het scherm kan je dan zien wat het gebruik is geweest opgedeeld in stukjes van 5 minuten.clements schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:41:
We hebben sinds kort ook de P1 meter en dat werkt mooi met de iOS app. Ik ben nog wel op zoek naar de optie om het (gas) verbruik van een zelf gekozen periode te zien. De pieken zeggen m.i. niet alles. Ik wil graag inzien wat bv een douchebeurt kost of ‘s ochtends het huis verwarmen. Weten jullie of dat kan ?
[ Voor 3% gewijzigd door Crawl NL op 17-09-2022 08:04 ]
Op dit punt is de app waardeloos. Eigenlijk zou het leuk zijn een soort stopwatch te kunnen aanzetten voor gasverbruik. Voor het douchen of koken bijvoorbeeld even aanzetten en kijken hoeveel er vanaf dan verbruikt wordt.clements schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:41:
We hebben sinds kort ook de P1 meter en dat werkt mooi met de iOS app. Ik ben nog wel op zoek naar de optie om het (gas) verbruik van een zelf gekozen periode te zien. De pieken zeggen m.i. niet alles. Ik wil graag inzien wat bv een douchebeurt kost of ‘s ochtends het huis verwarmen. Weten jullie of dat kan ?
Maar wat je dus eigenlijk wilt — en hier liep ik ook tegenaan laatst — is dat je een begin en een eindpunt wilt kunnen instellen (van hier tot hier was ik aan het douchen/koken/whatever) en dan het totaal aan kWh/l/m^3 van dat stukje weten. Anders moet je ieder van die stukjes van 5 minuten zelf bij elkaar optellen en dat is ridicuul, daar zijn computers voor.Crawl NL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:03:
[...]
Als je de grafiek een tikje geeft met je vinger dan gaat ie in landscape modus. Schuivend/scrollend met je vinger over het scherm kan je dan zien wat het gebruik is geweest opgedeeld in stukjes van 5 minuten.
[ Voor 9% gewijzigd door Jasper Janssen op 17-09-2022 08:50 ]
Gisteren direct ingebouwd, voor de zekerheid nog kabelhulsjes (de gele)om de kabelset geplaatst, wat zaten ook in de rest van de meterkast.
:strip_exif()/f/image/EsD1bkIc1xndLVUVsS4cymui.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt net echt
App was geen probleem, en integratie met HA was ook probleemloos
Maar neem nou stroom. Wij zijn in zes weken van 77 watt standby verbruik gezakt naar 23 watt (en beide inclusief 12 watt voor het glasvezelmodem en het KPN kastje). Dat scheelt dan 473 kWh op jaarbasis met ons doorsnee jaarverbruik van ca 1500 kWh.
De Digitale meter werkt normaal.
Alles is online.
De nu, dag, week, maand, jaartotalen (sinds opstart) van de P1 meter en de sockets werken ook en tonen de totalen maar de import en export totalen lijken gereset naar 0 kWh.
Dus die 54Wh in standby die je nu minder hebt aan verbruik zet je overdag ook niet meer aan? Of heb je die stroomverbruikers weggehaald en gebruik je niet meer?henkzelf schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 10:46:
Als het om bezuinigen en besparen gaat, vind ik die pieken na een tijdje oninteressant. Behalve misschien water en gas buiten het stookseizoen. Ja, in het begin in het grappig om er naar te kijken.
Maar neem nou stroom. Wij zijn in zes weken van 77 watt standby verbruik gezakt naar 23 watt (en beide inclusief 12 watt voor het glasvezelmodem en het KPN kastje). Dat scheelt dan 473 kWh op jaarbasis met ons doorsnee jaarverbruik van ca 1500 kWh.
Ok, naar boven afgerond.mike123 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:18:
[...]
Dus die 54Wh in standby die je nu minder hebt aan verbruik zet je overdag ook niet meer aan? Of heb je die stroomverbruikers weggehaald en gebruik je niet meer?
Echter heeft hij twee elektra meters (GROOT huis) dus ook 2 p1 meters nodig.
Aangezien je maar één meter aan je account kan hangen, moet je dan ook 2x betalen voor de energy+ functies?
Eigenlijk is de vraag dus: is de plus licentie gekoppeld aan je account of aan de P1 meter?
Eén p1 meter per huis. Hij moet dan een extra "huis" aanmaken binnen hetzelfde account. Geen ervaring mee maar ik denk dat daarna twee huizen automatisch bij elkaar optellen niet zal gaan.DrNizeGuy schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:27:
Mijn zwager overweegt ook de p1 meter aan te schaffen, op mijn advies.
Echter heeft hij twee elektra meters (GROOT huis) dus ook 2 p1 meters nodig.
Aangezien je maar één meter aan je account kan hangen, moet je dan ook 2x betalen voor de energy+ functies?
Eigenlijk is de vraag dus: is de plus licentie gekoppeld aan je account of aan de P1 meter?
Ik gaf alleen aan wat nu de mogelijkheden zijn, niet nadenkend over eventuele wensen. Eens met wat je zegt.Jasper Janssen schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 08:49:
[...]
Maar wat je dus eigenlijk wilt — en hier liep ik ook tegenaan laatst — is dat je een begin en een eindpunt wilt kunnen instellen (van hier tot hier was ik aan het douchen/koken/whatever) en dan het totaal aan kWh/l/m^3 van dat stukje weten. Anders moet je ieder van die stukjes van 5 minuten zelf bij elkaar optellen en dat is ridicuul, daar zijn computers voor.
Ik heb nu ook issues met de app. Foutmeldingen en geen verbruiksweergave in "nu" weergave. Lijkt iets met de servers te zijn dan...?SauSkopje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 13:53:
Nou, opeens doet dat ding na 3 dagen gebruik heel raar... Iemand al eens deze errors gehad? Kan namelijk nergens iets vinden...
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ding geprobeerd te resetten, van account ontkoppelen en opnieuw koppelen... Niets helpt.. Ding is duidelijk niet offline maar ook weer wel... Wat een troep...
"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981
Edit: als de servers down zijn zoals nu, gaat die data dan verloren? Of hebben de devices een beetje fatsoenlijke buffer voor dat soort gevallen zodat de gegevens later nog kunnen worden verstrekt als de servers weer werken?
[ Voor 21% gewijzigd door justinkb op 17-09-2022 14:58 ]
Server kan niet lokaal, apparaten van HW hebben geen opslag mogelijkheid, als dat wel mogelijk was geweest was deze apparatuur een heel stuk duurder geweest.justinkb schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:55:
Idem hier. Spullen zijn vandaag binnengekomen en meteen geïnstalleerd, erg jammer dat het nu niet werkt. Tevens problemen met configureren energy socket, de opties als led brightness, lock, en local api veranderen wordt niet doorgevoerd. Lijkt een probleem te zijn met de server of zo. Misschien een idee om te ondersteunen dat het serverdeel lokaal op het netwerk draait als er capaciteitsproblemen zijn?
Edit: als de servers down zijn zoals nu, gaat die data dan verloren? Of hebben de devices een beetje fatsoenlijke buffer voor dat soort gevallen zodat de gegevens later nog kunnen worden verstrekt als de servers weer werken?
Buffer oid zit er dan ook echt niet in, word het niet verstuurd naar de servers van HW kan je er van uit gaan dat het verloren is.
[ Voor 4% gewijzigd door Daveth op 17-09-2022 15:12 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wsq6fRv27n3e80yiDvNX0WhS.jpg?f=user_large)
Meterstanden die op 0 staan. Lokale Api die niet aangezet kan worden.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eLiFUHtgRihy2qJ7l13NWRLi.jpg?f=user_large)
Het is op dit moment alleen in de app dat die ontbreken. Op de laptop zie ik ze wel: https://hwenergy.app/Harold321 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:25:
Ook ik heb sinds vanmiddag issues met de app. Geen cijfers meer boven "stroom totaal. Geen 3 fase weergave.
[Afbeelding]
Meterstanden die op 0 staan. Lokale Api die niet aangezet kan worden.
[Afbeelding]
Idem, soms de reële waarden dan weer nul waarden.Harold321 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:25:
Ook ik heb sinds vanmiddag issues met de app. Geen cijfers meer boven "stroom totaal. Geen 3 fase weergave.
:strip_exif()/f/image/eOaRMT73UzUcjmaqPkxr4mkE.jpg?f=fotoalbum_large)
Hikvision gebruiker
8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland
Geinig, ik kende die optie niet, zo thuis eens kijken wat ik daarmee kan op de laptop.henkzelf schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:29:
[...]
Het is op dit moment alleen in de app dat die ontbreken. Op de laptop zie ik ze wel: https://hwenergy.app/
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar dan vind ik dat er een fallback naar local geïmplementeerd moet worden, zodat men toch nog bij de gegevens kan als hun server eruit ligt..
Nou dat kan dus wel, want je meter heeft zelf deze waarden in het geheugen zitten. Het enige wat de P1 doet is deze gegevens doorgeven..Daveth schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:11:
[...]
Server kan niet lokaal, apparaten van HW hebben geen opslag mogelijkheid, als dat wel mogelijk was geweest was deze apparatuur een heel stuk duurder geweest.
Buffer oid zit er dan ook echt niet in, word het niet verstuurd naar de servers van HW kan je er van uit gaan dat het verloren is.
[ Voor 78% gewijzigd door SauSkopje op 17-09-2022 16:32 ]
Dan snap ik het. Meestal word veel uitgezet in devonduren en nacht. Dat is dus geen 24 uur.henkzelf schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:22:
[...]
Ok, naar boven afgerond.Voorbeeld: De tv-set staat nu via een energysocket gemiddeld zo'n 23 uur per etmaal helemaal uit.
Maar als je 23 uur per dag kan besparen scheelt dat inderdaad aardig Wat(t)
Zo heb ik de versterker volledig uit staan en als ik hem nodig heb zet ik hem aan. Scheelt 30Wh standby gebruik.
Dit is incorrect. Zonder de P1 kan ik op de display van de meter gewoon mijn geschiedenis zien. Het enigste wat de P1 doet is deze waarden doorsturen.HomeWizard_NL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:21:
lokaal bestaat er geen geschiedenis zoals Daveth zegt.
Welk rype meter heb jij?SauSkopje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:57:
[...]
Dit is incorrect. Zonder de P1 kan ik op de display van de meter gewoon mijn geschiedenis zien. Het enigste wat de P1 doet is deze waarden doorsturen.
Je kan dus zien hoeveel het gebruik bv 3 uur geleden was?
Nogmaals wat je zegt is niet hoe het werkt/ of kan werken, de slimme meter heeft geen geschiedenis data via p1. Tenzij je een meterstand bedoeld, maar dit zou ik geen geschiedenis noemen.SauSkopje schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:57:
[...]
Dit is incorrect. Zonder de P1 kan ik op de display van de meter gewoon mijn geschiedenis zien. Het enigste wat de P1 doet is deze waarden doorsturen.
[ Voor 8% gewijzigd door HomeWizard_NL op 17-09-2022 18:56 ]
2x water meter
2x 1 fase kwh meter voor zonnepanelen
1x socket.
Vandaag kwam het pakketje binnen, maar helaas mist 1 kwh meter.
Ik kan nergens vinden in de verzend bevestiging dat het een deelzending is, maar heb wel 2 track and trace codes, waarvan een het pakketje nog niet is ontvangen door post-nl. Meer mensen het zelfde? Kan ik er vanuit gaan dat hij nog nagezonden wordt, ivm tekorten van deze meters?
Hikvision gebruiker
Maandag via de chatbot contact opnemen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Ja ik dacht ergens te hebben gelezen dat deze standen wel degelijk lokaal werden opgeslagen. Dat als zelfs het systeem er een tijd uit zou hebben gelegen alsnog de data erna opgeslagen was..HomeWizard_NL schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:53:
[...]
Nogmaals wat je zegt is niet hoe het werkt/ of kan werken, de slimme meter heeft geen geschiedenis data via p1. Tenzij je een meterstand bedoeld, maar dit zou ik geen geschiedenis noemen.
Maar de laatste tijd lees ik blijkbaar vaker dingen die opeens daarna niet meer daar staan... Volgens mij echt mijn verstand aant verliezen...
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic