Werkt perfect heb er mijn laadpaal ook aan hangen voor Load BalancingGermanPivo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:55:
[...]
Het beste neem je wel een actieve P1 splitter. Die van HomeWizard heeft niet eens een hele gekke prijs.
Ik repareer laadpalen (laadpalen lezen ook de P1 uit van de slimme meter) en zie veel problemen met splitters ook van HW, letop dit werkt niet in alle gevallen.
Vandaag de HomeWizard watermeter ontvangen. Mijn eerste indruk:
+ hardware installatie super eenvoudig met meegeleverde bracket en schroef/bout (Actaris meter).
+ lange 3 m USB voedingskabel meegeleverd i.p.v. een 'standaard' 1,5 of 1,8 m. Heel fijn in de meterkast, aangezien de watermeter bij ons laag bij de grond zit en de voedingspunten juist hoog
- koppelen aan wifi netwerk is drama als je geen 'standaard' configuratie hebt. Ik heb een apart VLAN voor IoT-apparaten, met MAC-filtering, zonder internet toegang. Zou handig zijn geweest als het MAC-adres op het apparaat te vinden was, dan kun je dat van tevoren instellen in de MAC-filterlijst en tevens een IP-adres reservering aanmaken in de DHCP-server. Ook nadat ik tijdelijk de MAC-filterlijst had uitgeschakeld, ging het koppelen niet door in de Android App. Uiteindelijk opgegeven en maar het gewone wifi netwerk gepakt. Internettoegang blokkeer ik dan wel in de firewall.
- configuratie voor zover bekend alleen via smartphone app. Zou mooier zijn als het ook via een webinterface kan. Zeg maar dat je met je PC kan verbinden met het tijdelijke setup wifi-netwerk van de watermeter en via een webbrowser de boel kan instellen.
-/+ heel fijn dat er een local API is, want ik ga 'm gebruiken met Home Assistant, alleen weer minder dat je zonder enige authenticatie alles via een plain http-adres kan uitlezen. Ieder apparaat op hetzelfde (wifi) netwerk zou dit dus kunnen. Daarom dat ik de watermeter ook liever in een apart IoT VLAN wil hebben, waar de gewone clients niet bij kunnen.
Ik realiseer me dat we hier thuis een wat minder gangbaar (wifi) netwerk hebben, maar het blijft frusterend dat veel nieuwe apparaten hier (nog steeds) niet fatsoenlijk mee om kunnen gaan. Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat er zoveel nieuwe apparaten zijn, die een WPA2 Enterprise wifi netwerk niet ondersteunen.
+ hardware installatie super eenvoudig met meegeleverde bracket en schroef/bout (Actaris meter).
+ lange 3 m USB voedingskabel meegeleverd i.p.v. een 'standaard' 1,5 of 1,8 m. Heel fijn in de meterkast, aangezien de watermeter bij ons laag bij de grond zit en de voedingspunten juist hoog
- koppelen aan wifi netwerk is drama als je geen 'standaard' configuratie hebt. Ik heb een apart VLAN voor IoT-apparaten, met MAC-filtering, zonder internet toegang. Zou handig zijn geweest als het MAC-adres op het apparaat te vinden was, dan kun je dat van tevoren instellen in de MAC-filterlijst en tevens een IP-adres reservering aanmaken in de DHCP-server. Ook nadat ik tijdelijk de MAC-filterlijst had uitgeschakeld, ging het koppelen niet door in de Android App. Uiteindelijk opgegeven en maar het gewone wifi netwerk gepakt. Internettoegang blokkeer ik dan wel in de firewall.
- configuratie voor zover bekend alleen via smartphone app. Zou mooier zijn als het ook via een webinterface kan. Zeg maar dat je met je PC kan verbinden met het tijdelijke setup wifi-netwerk van de watermeter en via een webbrowser de boel kan instellen.
-/+ heel fijn dat er een local API is, want ik ga 'm gebruiken met Home Assistant, alleen weer minder dat je zonder enige authenticatie alles via een plain http-adres kan uitlezen. Ieder apparaat op hetzelfde (wifi) netwerk zou dit dus kunnen. Daarom dat ik de watermeter ook liever in een apart IoT VLAN wil hebben, waar de gewone clients niet bij kunnen.
Ik realiseer me dat we hier thuis een wat minder gangbaar (wifi) netwerk hebben, maar het blijft frusterend dat veel nieuwe apparaten hier (nog steeds) niet fatsoenlijk mee om kunnen gaan. Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat er zoveel nieuwe apparaten zijn, die een WPA2 Enterprise wifi netwerk niet ondersteunen.
In dat rijtje, blokkeer de Google DNS eens (8.8.8.8), dan verzenden ze ook geen data meer.
Hmm, betekent dit dan dat Google DNS hardcoded is in het apparaat, en de door DHCP toegewezen DNS-servers helemaal niet worden gebruikt?
Idd, maar in jou geval blok je al het internet verkeer, dus maakt dat niet uit.
Ik heb het opgelost door al het verkeer wat van intern naar extern wil naar 8.8.8.8 te redirecten naar mijn eigen DNS server.
But then again, dat is natuurlijk geen Henk en Truus issue
Ik heb het opgelost door al het verkeer wat van intern naar extern wil naar 8.8.8.8 te redirecten naar mijn eigen DNS server.
But then again, dat is natuurlijk geen Henk en Truus issue
Yep, ik blokkeer al het internet verkeer voor het apparaat, dus dat maakt dan voor mij inderdaad niet uit. Het is meer dat ik verbaasd ben over de keuze om de DNS te hardcoden.
Maar aan de andere kant heb je ook wel gelijk hoor. Geen 'normale' gebruiker die hier wakker van zal liggen, zolang het gewoon werkt...
Maar aan de andere kant heb je ook wel gelijk hoor. Geen 'normale' gebruiker die hier wakker van zal liggen, zolang het gewoon werkt...
Wacht even toruwens.. ik zeg het verkeerd.. deAndroid app werkt niet als je Google DNS hebt geblocked... Denk overigens niet dat het een bewuste keuze is van HW, maar meer een default vanuit Android oid.
Kortom de devices zit geen hardcoded DNS in voor zover ik weet (of iig niet over de default pooorten, gezien die hier ook geblocked worden
)
Excuses dat ik weer wat door elkaar gegoiod heb...
Kortom de devices zit geen hardcoded DNS in voor zover ik weet (of iig niet over de default pooorten, gezien die hier ook geblocked worden
Excuses dat ik weer wat door elkaar gegoiod heb...
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is met het uitlezen van de p1 poort dmv de homewizard meter om apart de pv productie te zien, en dus niet het netto resultaat (verbruik - pv productie) zoals vele apps van energieleveranciers aanbieden?
Of is daar de aparte kwh meter voor nodig? In mijn geval is de omvormer aangesloten op dezelfde groep als de droger, krijg ik dan niet alsnog een vertekend beeld bij het aanzetten van de droger (dus verbruik droger - pv opbrengst) als verbruik ipv puur de pv opbrengst?
Of is daar de aparte kwh meter voor nodig? In mijn geval is de omvormer aangesloten op dezelfde groep als de droger, krijg ik dan niet alsnog een vertekend beeld bij het aanzetten van de droger (dus verbruik droger - pv opbrengst) als verbruik ipv puur de pv opbrengst?
De P1 meter meet alleen wat er tussen het net en jou meterkast gebeurd. Dus als je netto verbruik wilt hebben, heb je idd een losse kWh meter nodig.
En gezien je droger achter diezelfde groep zit is dat vertekend. Dan moet je haast een los kastje met kWh meter plaatsen NA de droger en voor de omvormer.
En gezien je droger achter diezelfde groep zit is dat vertekend. Dan moet je haast een los kastje met kWh meter plaatsen NA de droger en voor de omvormer.
Helder, dan lijkt het me beter om die data uit solaredge te trekken en het gewoon houden bij de p1 meter.
Heb je de nieuwe hwe-amp-23 al geprobeerd? Wij zien dat deze huidig met alle randapparatuur werkt. (Vervangde de hwe-amp-13 in afgelopen juni) en je hebt gelijk, er is weinig standaardisatie in de toepassing van het p1 protocol waardoor splitters meestal “hit or miss” zijn. Echter zijn wij erg enthousiast over ons meest recente model.Daveth schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:39:
[...]
Ik repareer laadpalen (laadpalen lezen ook de P1 uit van de slimme meter) en zie veel problemen met splitters ook van HW, letop dit werkt niet in alle gevallen.
[ Voor 23% gewijzigd door HomeWizard_NL op 08-09-2022 00:38 ]
Ja, je kan de actuele meterstand piek/dal uitlezen.catchingfire schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:58:
Ik kan er zo snel geen screenshot van vinden: kan ik met de HomeWizard app en de P1 meter ook direct de meterstanden uitlezen (ik vul deze regelmatig in op energiemanageronline.nl en mindergas.nl)?
Ik gebruik hier nu een KlikaanKlikuit ICS-2000 voor die nu aan de P1 hangt.
:strip_exif()/f/image/JetcLf18x9IvPpAg7dPZHrWE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 110% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 08:21 ]
Idem voor elektriciteitsverbruik.marcovandam schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:27:
Zijn er meer gebruikers die graag het gasgebruik in 2 of 3 decimalen zouden willen zien?
Ik heb het net gevraagd bij @HomeWizard_NL maar helaas is dit nu niet in te stellen in de app.
....
Ik kan me voorstellen dat niet iedereen er op zit te wachten maar dan zou het een optie kunnen zijn in de instellingen misschien?
Zeker voor de sockets. Beetje eigenaardig dat je reclame maakt dat je tot op 1W nauwkeurig meet en het dan toont met een afwijking tot 50 W.
Maar het boeit hen idd niet.
En bij je elektro? Ik zie maar één decimaal (bij elektro, gas heb ik niet).GermanPivo schreef op woensdag 7 september 2022 @ 11:30:
[...]
Huh? Ik zie gewoon 2 decimalen bij week-, maand- en jaarverbruik? En verbruik per dag zelfs 3 decimalen.
Bij het totaal overzicht niet (alleen netto dagtotaal), maar bij losse apparaten op twee decimalen.IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:28:
[...]
En bij je elektro? Ik zie maar één decimaal (bij elektro, gas heb ik niet).
/f/image/tX9Xp1GLqBSgGCxH04JyMx8z.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lPWxSniSMvMAGn8HxfcSFhDp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door GermanPivo op 08-09-2022 09:01 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Ik heb twee sets liggen op het dak en inderdaad twee losse kWh metersProbydoby schreef op woensdag 7 september 2022 @ 23:08:
Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is met het uitlezen van de p1 poort dmv de homewizard meter om apart de pv productie te zien, en dus niet het netto resultaat (verbruik - pv productie) zoals vele apps van energieleveranciers aanbieden?
![]() | ![]() |
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.24 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V151 - CT003 V114 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Wat nog een vervelende hier is, is dat de meeste contracten niet op de eerste van de maand starten, de vraag is dan of je de maand wil splitsen zodat je 2 keer je startmaand in de grafiek hebt voor een gedeelte van de maand. Of dat je (net zoals solaredge, niet de dag laat kiezen) we kijken hier overigens wel naar de mogelijkheden om dit op de jaarview te ondersteunen.fredhuizinga schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:40:
Ik heb nog wel een feature request, nu kan je per dag, maand en jaar de grafieken zien maar graag zou ik ook nog per factureringperiode willen zien. Bij mijn solaredge bijvoorbeeld kan dat ook:
[Afbeelding]
Feit blijft is dat je nooit alles voor iedereen goed kan doen, maar we proberen de wensen zo goed mogelijk af te wegen.
[ Voor 6% gewijzigd door HomeWizard_NL op 08-09-2022 09:30 ]
Het aantal decimalen in de grafieken worden bepaald aan de hoogte van het getal, hoe hoger, hoe minder relevant om op de decimaal te tonen. Met je vingers op de balken zie je meer decimalen.GermanPivo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:59:
[...]
Bij het totaal overzicht niet (alleen netto dagtotaal), maar bij losse apparaten op twee decimalen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door HomeWizard_NL op 08-09-2022 09:28 ]
Bij losse toestellen zie je alleen 2 decimalen van de dag/week totalen.GermanPivo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:59:
[...]
Bij het totaal overzicht niet (alleen netto dagtotaal), maar bij losse apparaten op twee decimalen.
Individueel gemeten (waar je toch zou van denken dat een socket daat zijn nut betoont) is het maar één decimaal.
Je ziet dus wat een bepaalde socket gedurende een dag, etc., in totaal heeft verbruikt op 2 decimalen maar wat het individueel toestel op die socket heeft verbruikt zie je maar tot op één decimaal.
Wanneer je dus het verbruik van een bepaald toestel tot 2 decimalen zou willen zien (en waarom geen drie? dat is tot op 1 W nauwkeurig en het wordt toch al gemeten - wanneer gebruikers geen drie decimalen willen zien dan neem je toch gewoon een functie op waarbij je het aantal decimalen kan instellen, iedereen tevreden) zou je een bepaald toestel al moeten beperken tot een eenmalig gebruik per dag om 2 decimalen te zien.
Een hoop gedoe voor iets dat in se toch al gemeten wordt.
Ah, begrijp nu wat je bedoelt. De grap is dus dat het wel zichtbaar is als je de plug op een andere manier uitleest.IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:17:
[...]
Bij losse toestellen zie je alleen 2 decimalen van de dag/week totalen.
Individueel gemeten (waar je toch zou van denken dat een socket daat zijn nut betoont) is het maar één decimaal.
Je ziet dus wat een bepaalde socket gedurende een dag, etc., in totaal heeft verbruikt op 2 decimalen maar wat het individueel toestel op die socket heeft verbruikt zie je maar tot op één decimaal.
Wanneer je dus het verbruik van een bepaald toestel tot 2 decimalen zou willen zien (en waarom geen drie? dat is tot op 1 W nauwkeurig en het wordt toch al gemeten - wanneer gebruikers geen drie decimalen willen zien dan neem je toch gewoon een functie op waarbij je het aantal decimalen kan instellen, iedereen tevreden) zou je een bepaald toestel al moeten beperken tot een eenmalig gebruik per dag om 2 decimalen te zien.
Een hoop gedoe voor iets dat in se toch al gemeten wordt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EooHjbw2iinzT6nrUKJNBewT.png?f=user_large)
Ik ben niet mee want in jouw voorbeeld zie je alleen het ogenblikkelijk vermogen (W). Geen verbruik (kWh)
Dat geeft niet het totaal verbruik van een cyclus van een toestel.
Bij veel toestellen (microgolf, oven, vaatwas, wasmachine,....) is het vermogen geen constante. Dus praktisch onmogelijk om het op die wijze na te rekenen.
En als het al een constante is (bv. een waterkoker, koffiemolen,....) moet je aan de hand van al zelf gaan rekenen hoeveel vermogen er in tijdspanne x werd opgenomen om het verbruik te kennen. Je kan op de HW grafieken immers ook geen tijdsintervallen selecteren. Gedoe dus dat niet echt nodig is.
Bij veel toestellen (microgolf, oven, vaatwas, wasmachine,....) is het vermogen geen constante. Dus praktisch onmogelijk om het op die wijze na te rekenen.
En als het al een constante is (bv. een waterkoker, koffiemolen,....) moet je aan de hand van al zelf gaan rekenen hoeveel vermogen er in tijdspanne x werd opgenomen om het verbruik te kennen. Je kan op de HW grafieken immers ook geen tijdsintervallen selecteren. Gedoe dus dat niet echt nodig is.
[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-09-2022 10:31 ]
Feature request: Een betere orderafhandeling en bezorg garantie want de beloftes maken ze totaal niet waar helaas. Op andere vragen die je stelt via de mail komt geen antwoord (omdat het hoofdonderwerp over de bestelling gaat wellicht?).
Afgelopen dinsdag zou er weer een nieuw pakketje afgegeven zijn bij PostNL maar wederom heb ik nog niets binnen, geen track/trace of een melding dat er iets onderweg is..
Afgelopen dinsdag zou er weer een nieuw pakketje afgegeven zijn bij PostNL maar wederom heb ik nog niets binnen, geen track/trace of een melding dat er iets onderweg is..
Heb hetzelfde meegemaakt maar de fout lag toen duidelijk bij PostNL. Kan HW uiteraard weinig aan doen.
Heb je toevallig de PostNL app ook geïnstalleerd en geactiveerd?D-Ed schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:34:
Feature request: Een betere orderafhandeling en bezorg garantie want de beloftes maken ze totaal niet waar helaas. Op andere vragen die je stelt via de mail komt geen antwoord (omdat het hoofdonderwerp over de bestelling gaat wellicht?).
Ik hou op die manier altijd bij of ik een pakketje/post binnen krijg en of die al is aangemeld.
Heb vaak genoeg al mee gemaakt dat ik een T&T kreeg terwijl het pakketje al onderweg was.
Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!
PostNL maakt er vooral een zooitje van tegenwoordig. Kan je HW niet echt aanrekenen.D-Ed schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:34:
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Jazekers, werkt bij alle verzendingen perfect (anders had ik het hier niet zo geplaatstWylana schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:37:
[...]
Heb je toevallig de PostNL app ook geïnstalleerd en geactiveerd?
Ik hou op die manier altijd bij of ik een pakketje/post binnen krijg en of die al is aangemeld.
Heb vaak genoeg al mee gemaakt dat ik een T&T kreeg terwijl het pakketje al onderweg was.
Volgens mij hebben ze een perfect product in de markt gezet maar blijft de customer services achter vwb bezorgen en de bijbehorende communicatie..
Zo'n bericht had ik eigenlijk wel verwacht maar dit is toch echt wel HW aan te rekenen.. Zo lang wachten op een pakketje uit NL heb ik de laatste jaren toch nog niet meegemaakt..amphora schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:44:
[...]
PostNL maakt er vooral een zooitje van tegenwoordig. Kan je HW niet echt aanrekenen.
Bericht 1: "De status van je bestelling is per ongeluk op verzonden gezet terwijl dit niet het geval is."
Bericht 2: "We hebben je bestelling gisteren aan PostNL meegegeven." (kreeg ik gisteren maar verder geen melding van track/trace)
En op andere vragen in het bericht werden niet beantwoord dus tja..
Ik begrijp je probleem niet helemaal. Ik heb een socket met een dagverbruik van 3,5 kWh. Dat kan dus 3,46 tot 3,54 kWh geweest zijn. Tegen 40 cent per kWh is de marge dan 3,2 cent en als ik in de weekstand de dagbalk aanklik/vasthoud dan zie ik ook de 2e decimaal: nl. 3,52 kWh.IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:29:
Ik ben niet mee want in jouw voorbeeld zie je alleen het ogenblikkelijk vermogen (W). Geen verbruik (kWh)
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Beste D-ed,D-Ed schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:45:
[...]
Jazekers, werkt bij alle verzendingen perfect (anders had ik het hier niet zo geplaatst)
Volgens mij hebben ze een perfect product in de markt gezet maar blijft de customer services achter vwb bezorgen en de bijbehorende communicatie..
Situatie is als volgt. We hebben huidig teveel bestellingen en te weinig capaciteit om alles weg te werken bij onze logistiek, alle bestellingen die voor 4 uur worden besteld, worden nog steeds dezelfde dag verstuurd. De watermeter heeft een langere levertijd om de druk te verdelen.
Omdat er tegenwoordig ook avonden wordt gewerkt om dit weg te werken, kan het zijn dat je een verzendbevestiging krijgt op dag A terwijl deze pas weggaat op dag B (postNL komt namelijk in de avond niet). De verzendbevestiging hangt namelijk vast aan het inpakken van het pakket waarbij er een track en trace op gaat.
Vervolgens zodra deze bestellingen worden opgehaald door PostNL, worden deze niet ingescant, dit is standaard, PostNL heeft dus de pakketten al maar heeft deze technisch nog niet ''ontvangen'' dit gebeurd pas zodra deze in het sorteercentra worden ingescand. PostNL heeft de pakketten soms dus al lang in bezit, en is de T&T nog als status niet ontvangen.
Vervolgens zien we dat bestellingen bij PostNL steeds meer ophopen en niet dezelfde dag door het sorteercentrum worden aangenomen. PostNL zelf onderneemt hier zelf geen actie op, want het is ''te druk''.
Zoals je hierboven leest, is er dus eigenlijk weinig wat we kunnen doen, meer mensen op logistiek zou fijn zijn, dat zou enkel betekenen dat de watermeter sneller gaat uitleveren. (wat nu niet de bottleneck is).
Overigens zijn we opzoek naar mensen voor logistiek en de meeste andere posities ook, dus mocht er iemand in de buurt van Noordwijk wonen en interesse hebben
Super bedankt voor deze toelichtingHomeWizard_NL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:05:
[...]
Beste D-ed,
Situatie is als volgt. We hebben huidig teveel bestellingen en te weinig capaciteit om alles weg te werken bij onze logistiek, alle bestellingen die voor 4 uur worden besteld, worden nog steeds dezelfde dag verstuurd. De watermeter heeft een langere levertijd om de druk te verdelen.
Omdat er tegenwoordig ook avonden wordt gewerkt om dit weg te werken, kan het zijn dat je een verzendbevestiging krijgt op dag A terwijl deze pas weggaat op dag B (postNL komt namelijk in de avond niet). De verzendbevestiging hangt namelijk vast aan het inpakken van het pakket waarbij er een track en trace op gaat.
Vervolgens zodra deze bestellingen worden opgehaald door PostNL, worden deze niet ingescant, dit is standaard, PostNL heeft dus de pakketten al maar heeft deze technisch nog niet ''ontvangen'' dit gebeurd pas zodra deze in het sorteercentra worden ingescand. PostNL heeft de pakketten soms dus al lang in bezit, en is de T&T nog als status niet ontvangen.
Vervolgens zien we dat bestellingen bij PostNL steeds meer ophopen en niet dezelfde dag door het sorteercentrum worden aangenomen. PostNL zelf onderneemt hier zelf geen actie op, want het is ''te druk''.
Zoals je hierboven leest, is er dus eigenlijk weinig wat we kunnen doen, meer mensen op logistiek zou fijn zijn, dat zou enkel betekenen dat de watermeter sneller gaat uitleveren. (wat nu niet de bottleneck is).
Overigens zijn we opzoek naar mensen voor logistiek en de meeste andere posities ook, dus mocht er iemand in de buurt van Noordwijk wonen en interesse hebben
Maar dan vraag ik mij dus af waarom er niet iemand de moeite heeft genomen om dit verhaal (of een korte versie hiervan) te antwoorden in de mail. De watermeter was een extra en ik heb zelfs aangegeven dat ik die liever wilde ruilen voor een energy-socket maar daar is geen reactie op gekomen. Als ik had geweten dat die later geleverd zou worden had ik hem niet eens besteld om eerlijk te zijn..
Er is veel meer begrip als duidelijk is dat er tekorten zijn of men overloopt met bestellingen. Dit kan allemaal makkelijk aan de voorkant duidelijk gemaakt worden door bij ieder product een toelichting te geven zoals je nu in deze post doet. Voorkomt teleurstelling en extra tijd ivm te beantwoorden mailtjes..
Maar goed, nogmaals dank.
Bij je bestelling wordt gewoon netjes vermeld wanneer je bestelling wordt verzonden, bestel je een watermeter is dit huidig medio september. We doen huidig geen deelleveringen of order aanpassingen na de bestelling, want de druk bij logistiek ligt al hoog genoeg om niet allemaal manueele handelingen uit te voeren per bestelling. 🙃 door de vele bestellingen is er ook meer support, hier ontvang je antwoord binnen enkele uren tijdens werktijden. Wat ons inziens ook nogsteeds zeer schappelijk is.D-Ed schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:17:
[...]
Super bedankt voor deze toelichting![]()
Maar dan vraag ik mij dus af waarom er niet iemand de moeite heeft genomen om dit verhaal (of een korte versie hiervan) te antwoorden in de mail. De watermeter was een extra en ik heb zelfs aangegeven dat ik die liever wilde ruilen voor een energy-socket maar daar is geen reactie op gekomen. Als ik had geweten dat die later geleverd zou worden had ik hem niet eens besteld om eerlijk te zijn..
Er is veel meer begrip als duidelijk is dat er tekorten zijn of men overloopt met bestellingen. Dit kan allemaal makkelijk aan de voorkant duidelijk gemaakt worden door bij ieder product een toelichting te geven zoals je nu in deze post doet. Voorkomt teleurstelling en extra tijd ivm te beantwoorden mailtjes..
Maar goed, nogmaals dank.
Dat dit ok is voor een socket waar altijd één en hetzelfde toestel op zit aangesloten.henkzelf schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:57:
[...]
Ik begrijp je probleem niet helemaal. Ik heb een socket met een dagverbruik van 3,5 kWh. Dat kan dus 3,46 tot 3,54 kWh geweest zijn. Tegen 40 cent per kWh is de marge dan 3,2 cent en als ik in de weekstand de dagbalk aanklik/vasthoud dan zie ik ook de 2e decimaal: nl. 3,52 kWh.
Dat dit ok is voor totalen over meer dan een dag en voor hetzelfde toestel.
Dat dit niet ok is wanneer je verschillende toestellen op één socket wenst te meten (je kan zo'n socket niet eens resetten).
Vanuit het standpunt van HW begrijp ik het wel want om het resultaat in max. 2 decimalen te zien koop je dus beter voor ieder te meten toestel een afzonderlijke socket. Maar in dat verhaal ga ik dan weer niet mee.
Ik ga mijn huis niet vol sockets steken die ik maar - per toestel - een paar keer gebruik om ieder toestel afzonderlijk te meten en het verbruik dan wel weet.
Ik zie het probleem van HW dan weer niet. Wanneer je in de ene tab 2 decimalen kan zetten kan dat evengoed voor iedere tab en zelf tot 3 decimalen. Het punt is dat je reclame maakt dat het tot op 1W nauwkeurig kan meten (wat het doet) maar dat het dit niet toont (dus een verkeerde verwachting van mij).
Je kunt inderdaad niet de meterstand van de socket resetten, maar wel de grafiek wissen. Bij meten over een paar dagen werkt dat bij mij prima. Je krijgt dan een kWh totaal over die paar dagen in de grafiek te zien.IvoB2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:26:
[...]
Dat dit ok is voor een socket waar altijd één en hetzelfde toestel op zit aangesloten.
Dat dit ok is voor totalen over meer dan een dag en voor hetzelfde toestel.
Dat dit niet ok is wanneer je verschillende toestellen op één socket wenst te meten (je kan zo'n socket niet eens resetten).
Vanuit het standpunt van HW begrijp ik het wel want om het resultaat in max. 2 decimalen te zien koop je dus beter voor ieder te meten toestel een afzonderlijke socket. Maar in dat verhaal ga ik dan weer niet mee.
Ik ga mijn huis niet vol sockets steken die ik maar - per toestel - een paar keer gebruik om ieder toestel afzonderlijk te meten en het verbruik dan wel weet.
Ik zie het probleem van HW dan weer niet. Wanneer je in de ene tab 2 decimalen kan zetten kan dat evengoed voor iedere tab en zelf tot 3 decimalen. Het punt is dat je reclame maakt dat het tot op 1W nauwkeurig kan meten (wat het doet) maar dat het dit niet toont (dus een verkeerde verwachting van mij).
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Ja inderdaad.
Zoals ik schreef krijg je dan een gemengd totaal van het aansluitpunt/stopcontact.
Niet van het totaal verbruik van een individueel toestel.
Bij toestellen met een laag verbruik meet hij dus de gecumuleerde totalen (en dan moet je meerdere dagen slechts één toestel op dezelfde socket aangesloten houden en delen door de tijdsduur om het verbruik te kennen, dus gedoe dat eigenlijk niet nodig is). Door slechts één tot 2 decimalen van de drie te tonen (en er drie te meten) zit je er altijd naast want de getoonde meting is maar tot op 50 Wh correct.
Ik zou dat nog begrijpen wanneer hij niet correcter kan meten maar dat doet hij juist wel. Tot op één W nauwkeurig. Toon dan, of geef de optie om te tonen, wat je werkelijk meet.
De reden dat het niet getoond wordt zou zijn dat gebruikers zenuwachtig worden als ze drie decimalen zien ipv 1. De voor de hand liggende oplossing is dan dat je de gebruiker de keuze geeft om in te stellen hoeveel decimalen hij wil zien: 1,2 of 3. Iedereen tevreden.
Zoals ik schreef krijg je dan een gemengd totaal van het aansluitpunt/stopcontact.
Niet van het totaal verbruik van een individueel toestel.
Bij toestellen met een laag verbruik meet hij dus de gecumuleerde totalen (en dan moet je meerdere dagen slechts één toestel op dezelfde socket aangesloten houden en delen door de tijdsduur om het verbruik te kennen, dus gedoe dat eigenlijk niet nodig is). Door slechts één tot 2 decimalen van de drie te tonen (en er drie te meten) zit je er altijd naast want de getoonde meting is maar tot op 50 Wh correct.
Ik zou dat nog begrijpen wanneer hij niet correcter kan meten maar dat doet hij juist wel. Tot op één W nauwkeurig. Toon dan, of geef de optie om te tonen, wat je werkelijk meet.
De reden dat het niet getoond wordt zou zijn dat gebruikers zenuwachtig worden als ze drie decimalen zien ipv 1. De voor de hand liggende oplossing is dan dat je de gebruiker de keuze geeft om in te stellen hoeveel decimalen hij wil zien: 1,2 of 3. Iedereen tevreden.
Je moet niet naar de meterstand van de socket kijken maar naar de grafiek per dag of week na het aansluiten op het nieuwe toestel en na het wissen van de grafiek van het vorige toestel op diezelfde socket. Dan hoef je niks op te tellen.
De socket op de afbeelding heb ik maandagavond verhuisd en daarna de grafiek gewist.
De socket op de afbeelding heb ik maandagavond verhuisd en daarna de grafiek gewist.
:strip_exif()/f/image/iLB8RyqsqjAKNQD8bbLoCTGe.jpg?f=fotoalbum_large)
De spulletjes zijn zojuist aangekomen hoor dus ik kan aan de slagHomeWizard_NL schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:36:
[...]
Bij je bestelling wordt gewoon netjes vermeld wanneer je bestelling wordt verzonden, bestel je een watermeter is dit huidig medio september. We doen huidig geen deelleveringen of order aanpassingen na de bestelling, want de druk bij logistiek ligt al hoog genoeg om niet allemaal manueele handelingen uit te voeren per bestelling. 🙃 door de vele bestellingen is er ook meer support, hier ontvang je antwoord binnen enkele uren tijdens werktijden. Wat ons inziens ook nogsteeds zeer schappelijk is.
goed om te horen! werd ''uiteindelijk'' je track en trace nog aangepast met goede informatie vanuit postnl?D-Ed schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:09:
[...]
De spulletjes zijn zojuist aangekomen hoor dus ik kan aan de slag
Vanmorgen pas werd de PostNL van een update voorzien inderdaad.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:10:
[...]
goed om te horen! werd ''uiteindelijk'' je track en trace nog aangepast met goede informatie vanuit postnl?
Die Homewizard lijkt mij ook interessant.
Wel een aantal vragen
- werkt deze ook samen met de KaKu Ics2000?
- las iets over het starten van apparatuur wanneer er een stroom overschot is
door de solar panelen.
Hoe werkt dit, dat er een socket wordt geschakeld begrijp ik maar dan… je
apparaat staat eerst stroomloos en wordt geschakeld door een socket echter
het programma van bijvoorbeeld een wasmachine zal niet starten omdat het
programma door het afschakelen is verdwenen.
Hoe moet dit functioneren?
Wel een aantal vragen
door de solar panelen.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ik denk niet dat het starten van een toestel met een lang cyclisch programma, zoals een vaatwas en wasmachine, volgens beschikbare zonnestroom altijd zo'n goed idee is.
HW acitveren met overproductie is alleen ook maar beschikbaar in de betalende HW abbo formule.
HW acitveren met overproductie is alleen ook maar beschikbaar in de betalende HW abbo formule.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 09-09-2022 16:32 ]
Zojuist de watermeter ook ontvangen! Aansluiten en koppelen was een fluitje van een cent. Althans dat dacht ik.. Helaas zie ik in de app geen waterverbruik. Het plastic plaatje zit netjes op zijn plek en de watermeter is aangesloten via het USB kabeltje. Wanneer ik de kraan open zet of de WC doorspoel dan blijft de grafiek op 0L staan, ook na een uur wachten. Via de app ook al eens geprobeerd te kalibreren maar dit heeft niet geholpen.
Iemand enig idee wat er fout gaat en of ik nog iets kan testen?
Edit: De watermeter staat overigens keurig op "Online" in de app en ik kan de lokale API ook bereiken, dus voor zover ik kan beoordelen is het geen netwerk issue.
![]() | ![]() | ![]() |
Edit: De watermeter staat overigens keurig op "Online" in de app en ik kan de lokale API ook bereiken, dus voor zover ik kan beoordelen is het geen netwerk issue.
[ Voor 4% gewijzigd door Vinze op 09-09-2022 16:55 ]
misschien dat @HomeWizard_NL hier een antwoord op heeft?Vinze schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:47:
Zojuist de watermeter ook ontvangen! Aansluiten en koppelen was een fluitje van een cent. Althans dat dacht ik.. Helaas zie ik in de app geen waterverbruik. Het plastic plaatje zit netjes op zijn plek en de watermeter is aangesloten via het USB kabeltje. Wanneer ik de kraan open zet of de WC doorspoel dan blijft de grafiek op 0L staan, ook na een uur wachten. Via de app ook al eens geprobeerd te kalibreren maar dit heeft niet geholpen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!
even contact opnemen via support, dan kunnen we meer zien.Vinze schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:47:
Hier hetzelfde.Vinze schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:47:
Net watermeter gemonteerd en alles gekoppeld maar geen waarde in de grafiek.
Hij zit bij mij op een Elster meter.
Geeft de ledring ook een status als er water verbruikt wordt?
Nee de ledring toont enkel of de watermeter online is. Neem even contact op met support, daar hebben we meer inzicht.Crxtreem schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:34:
[...]
Hier hetzelfde.
Net watermeter gemonteerd en alles gekoppeld maar geen waarde in de grafiek.
Hij zit bij mij op een Elster meter.
Geeft de ledring ook een status als er water verbruikt wordt?
Vandaag ook de watermeter ontvangen en geïnstalleerd. Werkt hier gelukkig wel goed in de app, maar helaas zie ik in Home Assistant alleen of de wifi goed werkt 
Verder niet iets waar HomeWizard iets mee kan denk ik, tenzij jullie tegenwoordig ook de HA integratie onderhouden? Iemand anders die hier ook last van heeft? Ik zou het verbruik graag uitlezen in Home Assistant
Verder niet iets waar HomeWizard iets mee kan denk ik, tenzij jullie tegenwoordig ook de HA integratie onderhouden? Iemand anders die hier ook last van heeft? Ik zou het verbruik graag uitlezen in Home Assistant
Onze Quooker zit nu op 350 kWh.mathijshooi schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:38:
Allen,
Zijn er mensen die een energy socket op de quooker hebben gezet? Ik heb dit jaar voor 300 kWh verbruik op mijn quooker en dat is bij de hedendaagse prijzen veel.
Vraag me af wat voor verbruik jullie hebben?
Maar met goedkopere prijzen had ik ook 350kWh gehad.
Maar houd er rekening mee dat als je heet water uit de kraan pakt dat er dan ook water warm gemaakt moet worden met de cv ketel, dus gasverbruik.
Ik heb de instelling voor warmhouden tapwater uitgeschakeld. Is alleen voor de badkamer en dat scheelt bijna 1m3 gas in de week.
Even je Home Assistant updatenTigerXtrm schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:43:
Vandaag ook de watermeter ontvangen en geïnstalleerd. Werkt hier gelukkig wel goed in de app, maar helaas zie ik in Home Assistant alleen of de wifi goed werkt
Embedded Software Developer @ HomeWizard | Doet soms wat voor Home Assistant
Ah, dat was em inderdaad. Ik had niet verwacht dat HA zelf updaten het verschil zou kunnen maken
Je Qooker wordt normaliter op je koud water leiding aangesloten, juist omdat je de warme kraan maar kort gebruikt heeft het helemaal geen zin om die op de warmwater kraan aan te sluiten. Onnodig gas verbruik idd...
KaKu is 433Mhz spul toch? Nee, dat werkt niet samen. De HomeWziard spult werkt via Wifi, en hebben een lokale api om dingen mee te kunnen doen.Chip2710 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:56:
Die Homewizard lijkt mij ook interessant.
Wel een aantal vragen
door de solar panelen.
VOor de wasmachine is dat inderdaad niet zo geschikt. Denk meer aan een airco, verwarming van zwembad oid. Overigens is dit wel een functionaliteit waarbij je een plus abo moet hebben.
Tijdgestuurd schakelen kan wel prima, maar de complexere regels vereisen een abonnemnt.
Om nog niet te spreken van het vunzige smaakje wat soms aan dat warme water kan zittenIJsbeer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:16:
Onnodig gas verbruik idd...

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ah, bedankt voor de info. Vraag is ook niet of het energetisch beter is dan het hebben van geen quooker maar alleen of mijn quooker meer verbruikt dan bij andere mensen.mike123 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:43:
[...]
Onze Quooker zit nu op 350 kWh.
Maar met goedkopere prijzen had ik ook 350kWh gehad.
Maar houd er rekening mee dat als je heet water uit de kraan pakt dat er dan ook water warm gemaakt moet worden met de cv ketel, dus gasverbruik.
Ik heb de instelling voor warmhouden tapwater uitgeschakeld. Is alleen voor de badkamer en dat scheelt bijna 1m3 gas in de week.
Duidelijk, bedankt voor je info!IJsbeer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:19:
[...]
KaKu is 433Mhz spul toch? Nee, dat werkt niet samen. De HomeWziard spult werkt via Wifi, en hebben een lokale api om dingen mee te kunnen doen.
VOor de wasmachine is dat inderdaad niet zo geschikt. Denk meer aan een airco, verwarming van zwembad oid. Overigens is dit wel een functionaliteit waarbij je een plus abo moet hebben.
Tijdgestuurd schakelen kan wel prima, maar de complexere regels vereisen een abonnemnt.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Zit er misschien ook nog een slimme kamerthermostaat of op zijn minst een luchttemperatuur meter in de apparatuur pijplijn? Zou een mooie aanvulling zijn op de p1 meter, de kWh meter en de drie sockets zijn (die ik al heb).
Ze zijn juist enorm teruggeschaald van de oorspronkelijke HomeWizard. Die had al een P1 meter (energylink) en OpenTherm module (heatlink). De oorspronkelijke HomeWizard kon ook rechtstreeks 433 en 866 Mhz apparaten aansturen, zoals Kaku en 'slimme' verlichting. En ook nog een slim slot van Invited (helaas alweer een tijdje failliet). Eeuwig zonde wat mij betreft.
EDIT oh ja, er was ook nog een weerstation.
[ Voor 6% gewijzigd door dhrto op 09-09-2022 21:51 ]
Die van mij is op de warme kraan geïnstalleerd. Het idee is dat je dan altijd warmwater hebt. Ook als de boiler leeg is.IJsbeer schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:16:
Je Qooker wordt normaliter op je koud water leiding aangesloten, juist omdat je de warme kraan maar kort gebruikt heeft het helemaal geen zin om die op de warmwater kraan aan te sluiten. Onnodig gas verbruik idd...
Keuken is onlangs geïnstalleerd. Had nog zo aan de installateur gevraagd of dat wel een goed idee was..

Hier nog steeds up and running. Wel langzaam aan het overstappen maar hij doet het nog steeds.dhrto schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:49:
Ze zijn juist enorm teruggeschaald van de oorspronkelijke HomeWizard. Die had al een P1 meter (energylink) en OpenTherm module (heatlink). De oorspronkelijke HomeWizard kon ook rechtstreeks 433 en 866 Mhz apparaten aansturen, zoals Kaku en 'slimme' verlichting. En ook nog een slim slot van Invited (helaas alweer een tijdje failliet). Eeuwig zonde wat mij betreft.
Yup, ik heb 'm ook nog steeds draaien, met een energylink en heatlink. Funtioneert nog prima. Inmiddels wel aangestuurd via en statistieken in HA. De oude HW app gebruik ik eigenlijk helemaal niet meer.
De rest van de smarthome is wel al helemaal over naar HA.
De rest van de smarthome is wel al helemaal over naar HA.
[ Voor 3% gewijzigd door dhrto op 09-09-2022 23:08 ]
Je hebt minder verbruikt. Maar wilde toch even zeggen dat je ook minder gas verbruikt en dat is tegenwoordig ook duur.mathijshooi schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 21:24:
[...]
Ah, bedankt voor de info. Vraag is ook niet of het energetisch beter is dan het hebben van geen quooker maar alleen of mijn quooker meer verbruikt dan bij andere mensen.
[ Voor 13% gewijzigd door mike123 op 09-09-2022 23:32 ]
Niet elk model is ook geschikt om op de warmwateraansluiting aangesloten te worden.undertake schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 22:02:
[...]
Die van mij is op de warme kraan geïnstalleerd. Het idee is dat je dan altijd warmwater hebt. Ook als de boiler leeg is.
Keuken is onlangs geïnstalleerd. Had nog zo aan de installateur gevraagd of dat wel een goed idee was..
En een Quooker die alleen op koud water is aangesloten heb je geloof ik 27 liter van 40 graden of 15 liter van 60 graden.
Maar als de ketel ver weg hangt vul je toch eerst met afgekoeld water.
Wij hebben pas 1x ofzo te weinig gehad aan de aanwezige voorraad, in 12 haar tijd.
[ Voor 8% gewijzigd door mike123 op 09-09-2022 23:30 ]
Lijkt als een elster iddThe Source schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 00:18:
Het lijkt erop dat ik een Elster meter heb, helaas heb ik niet op korte termijn weer toegang tot de nieuwe woning om de druppels ervanaf te vegen.
- Is dit een elster meter?
- Maakt het iets uit dat deze uit 2011 komt?
Uiteraard om deze te gebruiken met de watermeter.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JdTQwBoF2pKMDjCngNdfwzRf.jpg?f=user_large)
2011 zal geen probleem zijn
Even een vraag over de grafieken en dan met name de maandgrafiek. De schaal van deze grafiek wordt verspreid over weken i.p.v. dagen. Zie voorbeeld hieronder. Noem het een afwijking maar mijn brein heeft daar wat moeite mee
Ik zou liever zien dat deze schaal op dagen wordt weergegeven. Of ben ik de enige met deze ‘afwijking’ in de zaal?
Ik zou liever zien dat deze schaal op dagen wordt weergegeven. Of ben ik de enige met deze ‘afwijking’ in de zaal?
:strip_exif()/f/image/uBskAHcVCFERGhSUAE1uCEb1.jpg?f=fotoalbum_large)
Same here. Als voormalig ontwikkelaar had ik nooit kunnen verzinnen om bij een maand overzicht de schaal in weken te maken.. dagen lijkt me wat voor de hand liggendeCrawl NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:57:
Even een vraag over de grafieken en dan met name de maandgrafiek. De schaal van deze grafiek wordt verspreid over weken i.p.v. van dagen. Zie voorbeeld hieronder. Noem het een afwijking maar mijn brein heeft daar wat moeite mee![]()
[Afbeelding]
You only live once, so enjoy the ride.
Ik ben de P1 meter hard aan het terugverdienen. De CV ketel ging in de nacht en overdag een aantal keer aan. Zelf op vakantie 0,2m3 gemiddeld met uitschieters omhoog verbruik per dag. Aangezien we verwarmen op lucht/lucht warmtepomp (airco's) helemaal niet nodig dat hij niet op 't laagste standje staat. CV nu op eco gezet en temperatuur lager. We douchen alleen nog op warm water that's it. Nu letterlijk als we niet douchen 0m3 verbruik. Zonder de meter nooit geweten top!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Idem.worldfastest schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:39:
[...]
Same here. Als voormalig ontwikkelaar had ik nooit kunnen verzinnen om bij een maand overzicht de schaal in weken te maken.. dagen lijkt me wat voor de hand liggende
Dit was de product owner en de ontwikkelaar ondanks verzet op te werpen moest het toch implementerenworldfastest schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:39:
[...]
Same here. Als voormalig ontwikkelaar had ik nooit kunnen verzinnen om bij een maand overzicht de schaal in weken te maken.. dagen lijkt me wat voor de hand liggende
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Dagen kun je toch al makkelijk vergelijken bij weken? Weken kun je makkijk vergelijken bij maanden en maanden kun je gemakkelijk vergelijken bij jaar. Dat klopt dan toch zo?Crawl NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:57:
Even een vraag over de grafieken en dan met name de maandgrafiek. De schaal van deze grafiek wordt verspreid over weken i.p.v. dagen. Zie voorbeeld hieronder. Noem het een afwijking maar mijn brein heeft daar wat moeite mee![]()
[Afbeelding]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
De reden is dat je anders 62 balken moet tonen over een telefoon breedte voor stroom totaal grafiek, of zelfs 93 met 3 breed (wat er in de toekomst ook aan komt) dit is naar onze mening onleesbaar in portretmodus, als zelfs te krap in landschap modus.Crawl NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:57:
Even een vraag over de grafieken en dan met name de maandgrafiek. De schaal van deze grafiek wordt verspreid over weken i.p.v. dagen. Zie voorbeeld hieronder. Noem het een afwijking maar mijn brein heeft daar wat moeite mee![]()
[Afbeelding]
Ah ok, had aan de ene kant wel handig geweest dat je kon zien door een puls van de led dat de meter in ieder geval registreert.HomeWizard_NL schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:59:
[...]
Nee de ledring toont enkel of de watermeter online is. Neem even contact op met support, daar hebben we meer inzicht.
Support is alleen op kantoortijden te bereiken toch?
Daarom hoop ik dat iemand een goeie tip heeft zodat ik het in het weekend al werkend heb.
Als ik kalibreren kies dan gebeurt er in de app ook verders niets.
Moet er dan ook iets zichtbaar zijn of is het alleen een melding naar de watermeter?
[ Voor 12% gewijzigd door Crxtreem op 10-09-2022 10:48 ]
Ik zit in hetzelfde schuitje, jammer dat ik na een week op PostNL wachten nu nog steeds niks kan.Crxtreem schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:46:
[...]
Ah ok, had aan de ene kant wel handig geweest dat je kon zien door een puls van de led dat de meter in ieder geval registreert.
Support is alleen op kantoortijden te bereiken toch?
Daarom hoop ik dat iemand een goeie tip heeft zodat ik het in het weekend al werkend heb.
Als ik kalibreren kies dan gebeurt er in de app ook verders niets.
Moet er dan ook iets zichtbaar zijn of is het alleen een melding naar de watermeter?
Dat zwarte plaatje aan de onderkant van de watermeter, die moet blijven zitten toch? Of ben ik heel stom en is dat nog een beschermkapje of iets dergelijks?
Mijn P1 meter geeft sinds kort storing, er blijft een rode ring branden en ik kom er ook niet meer in. Apparaat verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft hetzelfde effect.
Op de site van HomeWizard staat dat ik geen info krijg van mijn meter. Kan dit te maken hebben met de storing bij essent?
Op de site van HomeWizard staat dat ik geen info krijg van mijn meter. Kan dit te maken hebben met de storing bij essent?
Nee, dat staat er los van.Foxke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:42:
Mijn P1 meter geeft sinds kort storing, er blijft een rode ring branden en ik kom er ook niet meer in. Apparaat verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft hetzelfde effect.
Kan je deze wel opnieuw aanmelden (wifi opnieuw instellen)
Komt die mogelijkheid dan wel in het dashboard?HomeWizard_NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:39:
[...]
De reden is dat je anders 62 balken moet tonen over een telefoon breedte voor stroom totaal grafiek, of zelfs 93 met 3 breed (wat er in de toekomst ook aan komt) dit is naar onze mening onleesbaar in portretmodus, als zelfs te krap in landschap modus.
Snap ik, desondanks een voor mij onlogische manier om verbruik per maand weer te geven. Na ja, ieder z’n ding. Is de maandgrafiek inhoudelijk wel correct? Ik bedoel 1 september was op een donderdag in week 35. Ik heb zelf nog niet gecheckt maar ik ga er dan vanuit dat in de maandgrafiek september, september ook pas begint te tellen in week 35 op donderdag 1 september, toch?HomeWizard_NL schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:39:
[...]
De reden is dat je anders 62 balken moet tonen over een telefoon breedte voor stroom totaal grafiek, of zelfs 93 met 3 breed (wat er in de toekomst ook aan komt) dit is naar onze mening onleesbaar in portretmodus, als zelfs te krap in landschap modus.
Hier ook uitval, even stroom eraf , wel een paar keer op die groene knop gedrukt en werkt weerFoxke schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:42:
[ Voor 4% gewijzigd door Deldenaar op 10-09-2022 13:43 ]
Dat is opzich logisch, de grafiek heeft alle weken met minimaal een of meerdere dagen, het totaal exact van de 1 ste van de maand tot de laatste.Deldenaar schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:11:
@homewizard
Kijk net even weer in de app en wat zie ik, een behoorlijk optel som verschil in maand verbruik
Namelijk 3.2m3 en los opgeteld 4.1m3, apart?
We zijn geen voorstander om dit verschillend te maken per apparaat. overigens sluiten we niet uit dat deze functie er ooit komt.GermanPivo schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:50:
[...]
Komt die mogelijkheid dan wel in het dashboard?
Hier eerdergisteren ook de watermeter icm Elster. De watermeter lijkt het maar half te doen. Heb de meter al een paar keer herstart en opnieuw gekalibreerd maar nog steeds wordt de water afname niet geregistreerd in de tijd dat er een bad heeft volgelopen wasmachine heeft gedraaid en de vaatwasser heeft aangestaan. Dat zou toch voldoende moeten zijn om een paar honderd liter te moeten registreren. De watermeter via usb-c met geleverde voeding en kabel aangesloten.
Iemand tips in wat ik nog kan proberen anders dan met @HomeWizard_NL support contact opnemen?
Ben nu al zo gefrustreerd van dat ik de watermeter nog net niet retour wil sturen. Ergens jammer, want de P1 meter werkt verder prima.
Iemand tips in wat ik nog kan proberen anders dan met @HomeWizard_NL support contact opnemen?
Ben nu al zo gefrustreerd van dat ik de watermeter nog net niet retour wil sturen. Ergens jammer, want de P1 meter werkt verder prima.
Het lijkt er bijna op dat er een slechte batch is als er op Tweakers al minimaal 3 zijn die geen registratie hebben met de watermeter.
.
[ Voor 99% gewijzigd door HomeWizard_NL op 10-09-2022 19:29 ]
Er zijn er al duizenden watermeters bij gebruikers, we kijken er niet van op als daar enkele defecten in voorkomen, zeker als het product afhankelijk is van andere randapparatuur om te werken. Je onderschat het aantal gebruikers op tweakers die standaard niet reageren en alleen lezen denk ik 🙃Crxtreem schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:44:
Het lijkt er bijna op dat er een slechte batch is als er op Tweakers al minimaal 3 zijn die geen registratie hebben met de watermeter.
Ik heb de Homewizard watermeter binnen en die werkt in de Energy app.
Maar weet iemand hoe die aan Homey kan worden toegevoegd?
Met add device Homewizard>Watermeter wordt niks gevonden.
[ Voor 11% gewijzigd door SaintNick op 10-09-2022 23:23 ]
Heb je de lokale API aangezet van de watermeter? Ik denk het niet.SaintNick schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 23:19:
Ik heb de Homewizard watermeter binnen en die werkt in de Energy app.
Instellingen, meters, watermeter en dan helemaal onderaan.
Heb de vriezer op aanraden ontdooid donderdag en naast dat deze weer heerlijk werkt. De lade er weer makkelijk ingeschoven kan worden, vriest die ook weer goed.
Wat ik wel had verwacht is dat het energieverbruik verminderd zou worden. Alsnog heeft die een hele rare curve in de nacht. Komt steeds 100 watt bij, dat was ook voor het ontdooien. Lijkt er op dat of de tv dit doet (Sony xe9305), heb gelezen dat die wel eens in z'n slaap ontwaakt. Of de koelkast doet dit wat ook niet uitgesloten is. Kan de echo show 8 ook nog wel in slaap modus in de keuken wellicht dat dat zoden aan de dijk zet.
Anders een stekker blok kopen (iemand tips?) waar ik de tv hoek helemaal op af kan sluiten als we gaan slapen.
:strip_exif()/f/image/xhAMOZWyWKE1Uhr3Xx7buSob.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Eigenlijk heb ik m'n antwoord al. Afgelopen weken op vakantie geweest en van vrijwel alles de stekker eruit getrokken, de echo's, tv+internet beneden. Dan kwam ik snschts op 70 watt uit met spikes naar 150 watt zie ik nu in de app. Dat is dus blijkbaar wat de koelkast doet. Kan haast niet anders.
Wat ik wel had verwacht is dat het energieverbruik verminderd zou worden. Alsnog heeft die een hele rare curve in de nacht. Komt steeds 100 watt bij, dat was ook voor het ontdooien. Lijkt er op dat of de tv dit doet (Sony xe9305), heb gelezen dat die wel eens in z'n slaap ontwaakt. Of de koelkast doet dit wat ook niet uitgesloten is. Kan de echo show 8 ook nog wel in slaap modus in de keuken wellicht dat dat zoden aan de dijk zet.
Anders een stekker blok kopen (iemand tips?) waar ik de tv hoek helemaal op af kan sluiten als we gaan slapen.
:strip_exif()/f/image/xhAMOZWyWKE1Uhr3Xx7buSob.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit:
Eigenlijk heb ik m'n antwoord al. Afgelopen weken op vakantie geweest en van vrijwel alles de stekker eruit getrokken, de echo's, tv+internet beneden. Dan kwam ik snschts op 70 watt uit met spikes naar 150 watt zie ik nu in de app. Dat is dus blijkbaar wat de koelkast doet. Kan haast niet anders.
[ Voor 12% gewijzigd door Oekol op 11-09-2022 07:26 ]
@HomeWizard_NL
*food for thought*
Ik kom toch nog even terug op de weergave van de maandgrafiek. Ik bedacht me gisteravond dat er ook andere manieren zijn om een staafdiagram te tonen dan alleen maar met de waardes naast elkaar. Je hebt natuurlijk ook gestapelde staafdiagrammen. Ik heb bv. ook een account bij Umeter en deze geeft het maandverbruik mijn inziens op een veel logischere manier weer dan de grafiek van jullie (zie voorbeeld). Nog meer metingen dan de P1 en desondanks beter weergegeven waarbij uiteindelijk maar 31 staven worden getoond. In het voorbeeld heb ik 9 september geselecteerd en zie ik alle waardes voor die dag.
Wellicht kan die rare beslissing (mijn inziens) om een weekweergave in een maandgrafiek te tonen ooit herzien worden bij jullie.
*food for thought*
Ik kom toch nog even terug op de weergave van de maandgrafiek. Ik bedacht me gisteravond dat er ook andere manieren zijn om een staafdiagram te tonen dan alleen maar met de waardes naast elkaar. Je hebt natuurlijk ook gestapelde staafdiagrammen. Ik heb bv. ook een account bij Umeter en deze geeft het maandverbruik mijn inziens op een veel logischere manier weer dan de grafiek van jullie (zie voorbeeld). Nog meer metingen dan de P1 en desondanks beter weergegeven waarbij uiteindelijk maar 31 staven worden getoond. In het voorbeeld heb ik 9 september geselecteerd en zie ik alle waardes voor die dag.
Wellicht kan die rare beslissing (mijn inziens) om een weekweergave in een maandgrafiek te tonen ooit herzien worden bij jullie.
:strip_exif()/f/image/MUBAcME6H7MTglcnYzRgsBCr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik verbruikte ook zo'n 15 m3 gas per maand zonder überhaupt de ketel maar om iets te vragen. Ik heb hem zelfs niet meer op ecostand staan. Zonder, die 0.3m3 per dag. Ik wacht wel iets langer als ik wil douchen. Die ene keer dat ik warm water nodig heb ik de keuken gaat via de waterkoker, of 's winters uit de fluitketel op de houtkachel.Oekol schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:54:
Ik ben de P1 meter hard aan het terugverdienen. De CV ketel ging in de nacht en overdag een aantal keer aan. Zelf op vakantie 0,2m3 gemiddeld met uitschieters omhoog verbruik per dag. Aangezien we verwarmen op lucht/lucht warmtepomp (airco's) helemaal niet nodig dat hij niet op 't laagste standje staat. CV nu op eco gezet en temperatuur lager. We douchen alleen nog op warm water that's it. Nu letterlijk als we niet douchen 0m3 verbruik. Zonder de meter nooit geweten top!
Ik krijg nu zelf met de nieuwe prijzen nog geld terug, omdat mijn gasverbruik dusdanig naar beneden is gegaan dat mijn voorschot te hoog is
Enelogic doet het ook zo en dan teruglevering op een negatieve as. Nog duidelijker imho.Crawl NL schreef op zondag 11 september 2022 @ 08:02:
@HomeWizard_NL
*food for thought*
[Afbeelding]
Maar op beide manieren inderdaad geen probleem om de dagen af te kunnen lezen.
Is inderdaad ook nog een optie, wellicht zelfs nog overzichtelijker. Budget Energie doet hetzelfde.GermanPivo schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:37:
[...]
Enelogic doet het ook zo en dan teruglevering op een negatieve as. Nog duidelijker imho.
Maar op beide manieren inderdaad geen probleem om de dagen af te kunnen lezen.
:strip_exif()/f/image/b67AevHvORshAMiBD2UEszma.jpg?f=fotoalbum_large)
Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic