Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gossie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-11-2024
Hoe vul ik het tarief van de watermeter in? Gaat dat per kuub of per liter? Is bij Brabantwater nog best lastig achter te komen wat een kuub water nou kost, maar ik heb een getal waarin ik alle belastingen etc. Heb meegenomen: 1,26 per kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 18:57

sjaak

un giorno credi

Gossie schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:48:
Hoe vul ik het tarief van de watermeter in? Gaat dat per kuub of per liter? Is bij Brabantwater nog best lastig achter te komen wat een kuub water nou kost, maar ik heb een getal waarin ik alle belastingen etc. Heb meegenomen: 1,26 per kuub.
Ik heb hier 1,11 per kuub (de kuub prijs zonder vaste kosten) ingevoerd en na 400 liter staat ie op 45 cent dus dat lijkt goed te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:54
Ik heb sinds vandaag ook de watermeter aangesloten. Ik mis nog wel de mogelijkheid om je waterstand in te voeren zodat deze automatisch op wordt geteld. Dat scheelt weer jaarlijks het luik open trekken om de stand te noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
harydoo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:02:
Ik heb sinds vandaag ook de watermeter aangesloten. Ik mis nog wel de mogelijkheid om je waterstand in te voeren zodat deze automatisch op wordt geteld. Dat scheelt weer jaarlijks het luik open trekken om de stand te noteren.
Sterker nog, dan moet je bij de meeste meters de watermeter van HW even eraf halen. Extra handeling :+

Maar inderdaad jammer dat dit niet kan. Weet je ook zeker of die niet uit de pas loopt.

[ Voor 9% gewijzigd door TheKerremenke op 20-08-2022 19:39 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-08 11:05
harydoo schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:02:
Volgens mij heb ik gelezen dat daar een reden voor is, namelijk dat ze die stand nooit kunnen garanderen ivm uitval wifi etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Laatst online: 19:12
IvoB2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Nou dat is dan wel een heel zuinige vaatwasser. d:)b Of bedoel je 200 Wh minder dan standaard?
De vaatwasser gebruikt hier, bij een watertoevoer van 22°C, in het autoprogramma 45-65°C 1.0 kWh, in ecomodus 50°C 800 Wh. en op 70°C 1,2 kwh.
Wat is het standaardprogramma?
Ik gebruik de meting vooral om te achterhalen hoe hoog de piekbelasting is en wanneer deze valt.

Door verbruikers te meten ben ik er vooral achter gekomen dat het sluipverbruik in de praktijk nogal meevalt (toestellen die nie tin gebruik zijn stonden sowieso al van de stroom af) en soms niet de moeite loont om ze van de stroom af te halen. De versterker verbruikt hier bv. in standby continue 4 W/13W wanneer hij speelt, de TV in standby een golfbeweging tussen 0 en 4W/60-80W wanneer hij speelt.
Wasmachine, vaatwasser, waterkoker, stalampen hebben bv. geen meetbaar sluipverbruik.

Wat me wel verbaast heeft is dat de elektrische tandenborstel altijd 0,6 W verbruikt. Of hij nu laadt of opgeladen is maakt blijkbaar niet uit.

De grootste sluipverbruikers (waar iets aan te doen is) waren de laders van de e-fietsen (deze blijft 21W verbruiken ook al is het laden gestopt, dus dan kan je op de app idd zien dat het tijd is om de stekker te gaan uittrekken) en de powerline (26W combi basisstation en extender, zoals gezegd dus vervangen door een accespoint van 4W +1W UTP hub signaalversterker)

Blijft nog de WP van 30W (maar die sluit ik niet af want de pomp maakt om de zoveel tijd een korte run tegen vastlopen) en internet/wifi router (15W) die om evidente redenen (dan valt de monitoring weg) niet wordt afgesloten. En hier en daar nog continue een W of 2 voor leds van monitors (bewaking omgevingskwaliteit e.a.) die moeten blijven draaien om het overzicht niet te verliezen.

Watermeting van toestellen (toilet, vaatwas, wasmachine) had ik al gedaan door gewoon de watermeter te gebuiken. Het is immers veel gemakkelijker één waterverbruiker te meten met een hoofdmeter dan verschillende elektrische toestellen.
Het "auto" programma gebruikte iets minder dan het standaard programma, ca 200Wh.
Hij gebruikte dus 200Wh minder.
Standaard programma is 1,2kWh.
Ligt er een beetje aan hoe je het leest. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
ok. Zelfde waarden dus. Jouw standaardprog komt hier overeen met de 70°C "potten" prog.
En Auto is dan idd ook 200 Wh minder en eco nog 200 Wh minder (maar dan krijgt ie niet altijd alles zuiver).
Hier dus ook meestal het Auto prog van 1.0 kWh in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb gisteren een tiental sockets aangesloten, die probeer ik nu aan Home Assistant toe te voegen. Als ik dit doe, krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCORqAAt8jOkj6ROJmf1zPjdq64=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5pmEgoOkRhK8QZ05lXF5EQ9a.png?f=user_large

Ik heb al twee sockets in mijn Home Assistant staan (en de P1-meter). In de app zie ik bij veel van de nieuwe sockets dat de API wel aan staat, maar bij sommige lijkt het niet helemaal goed te gaan. Ik kan de lokale API aanzetten, maar als ik dan terugga en de meter opnieuw aanklik dan staat hij weer uit.
Bij andere sockets krijg ik deze foutmelding ondanks dat de lokale API wél aan staat, en interessant is dat de socket waar mijn airco op zit de API uit heeft staan.

Resultaten zijn hetzelfde in de Android app en de Mac/iOS app.

Mis ik een of andere globale API instelling ofzo?

En tweede vraag; Is er een mogelijkheid om het IP-adres van een socket te zien in de app? Zou erg handig zijn, want ze heten in mijn Fritzbox allemaal HWE-SKT, dus nu kan ik ze ook niet handmatig op IP-adres toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Oon op 21-08-2022 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:36
Oon schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:05:
Ik heb gisteren een tiental sockets aangesloten
:P
En tweede vraag; Is er een mogelijkheid om het IP-adres van een socket te zien in de app? Zou erg handig zijn, want ze heten in mijn Fritzbox allemaal HWE-SKT, dus nu kan ik ze ook niet handmatig op IP-adres toevoegen.
In de Fritzbox kun je de sockets een eigen naam geven en een vast IP-adres. Als je ze 1 voor 1 toevoegt en direct hernoemt zijn ze makkelijk te herkennen. De namen/IP’s worden onthouden op basis van de MAC adressen van de sockets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ross11
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:09
[/quote]

Het ID nummer van de meter is het MAC adres, met een programma als Advanced IP Scanner (gratis) is het mogelijk om een lijst te maken van IP nummers met bij behorende MAC nummer.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:22
Vraag aan de gebruikers van de kWh meter.
En dan met name i.s.m. de Solar Edge omvormer, is er in de app de meterstanden van de omvormer te zien?
Zoja is dit alleen zichtbaar met het + abonnement of ook zonder te zien.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Oon schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:05:
Ik heb gisteren een tiental sockets aangesloten, die probeer ik nu aan Home Assistant toe te voegen. Als ik dit doe, krijg ik de volgende foutmelding:

[Afbeelding]
Daar heb ik ook last van gehad toen ik 5 sockets wilde toevoegen en hoewel ik het niet kan verklaren ben ik tot het volgende stappenplan gekomen:
1- zet de api op een socket aan
2- kijk of ha de socket discovered, zo ja probeer hem toe te voegen. (Grote kans dat het niet lukt). Zo nee, geeft niet, ga gewoon verder met de volgende stap.
3- zet de api uit. Kijk opnieuw of ha die discoverd. Probeer tegen beter weten in opnieuw toe te voegen. Werkt waarschijnlijk niet, maar ga gewoon verder met de volgende stap.
4- zet de api terug aan, ha zal de socket weer discoveren en nu lukt het toevoegen (bij mijn 5 sockets iig) wel.
Zoals iemand al opmerkte is het mac-adres zichtbaar in de app. Als HA de socket discovered wordt het mac-adres in de voorgestelde naam getoond.

Daarnaast kun je op de commandline met arp een lijstje van mac- adressen en de bijbehorende ip-adressen zien. Op windows ien veel linux-distro’s s dat standaard geïnstalleerd, op andere distro’s of op mac-os moet je die mogelijk installeren. Of en welke parameters je nodig hebt is afhankelijk van je os. (Probeer eens -p, /p of anders -h of /h voor help).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:29:
En dan met name i.s.m. de Solar Edge omvormer, is er in de app de meterstanden van de omvormer te zien?
In de kWh meter zit voor zover ik weet geen koppeling naar de inverters. Dus een mogelijke meterstand in de inverter zul je niet kunnen zien. Natuurlijk heeft de kWh meter zelf wel een meterstand, of beter gezegd twee meterstanden (import en export). Die meterstand kun je wel in de app terugvinden: tandwieltje -> meters -> kWh meter.

Wel heb ik geruchten langs zien komen dat HW bezig is om de inveters zelf direct uit te lezen. Maar ik weet niet of die hun meterstanden prijs geven. Mogelijk kan @HomeWizard_NL daar meer over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:39
RiDo78 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:58:
[...]

In de kWh meter zit voor zover ik weet geen koppeling naar de inverters. Dus een mogelijke meterstand in de inverter zul je niet kunnen zien. Natuurlijk heeft de kWh meter zelf wel een meterstand, of beter gezegd twee meterstanden (import en export). Die meterstand kun je wel in de app terugvinden: tandwieltje -> meters -> kWh meter.

Wel heb ik geruchten langs zien komen dat HW bezig is om de inveters zelf direct uit te lezen. Maar ik weet niet of die hun meterstanden prijs geven. Mogelijk kan @HomeWizard_NL daar meer over vertellen.
Een kWh meter op je PV is altijd de meest nauwkeurige & correcte manier van meten. Hoewel een omvormer uitlezen natuurlijk mooie functionaliteit is, neemt de data uit de omvormer niet het eigenverbruik van de omvormer mee (in elk geval niet bij Solaredge is mijn ervaring).

Opbrengst in juli volgens Solaredge 522 kWh & volgens HW 504 kWh. omvormer heeft 18 kWh van de opwek direct zelf verbruikt. Solaredge geeft deze info dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Toby-Wan op 22-08-2022 08:55 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Toby-Wan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:47:
[...]

Een kWh meter op je PV is altijd de meest nauwkeurige & correcte manier van meten. Hoewel een omvormer uitlezen natuurlijk mooie functionaliteit is, neemt de data uit de omvormer niet het eigenverbruik van de omvormer mee (in elk geval niet bij Solaredge is mijn ervaring).

Opbrengst in juli volgens Solaredge 522 kWh & volgens HW 504 kWh. omvormer heeft 18 kWh van de opwek direct zelf verbruikt. Solaredge geeft deze info dus niet.
Ja dat herken ik inderdaad. Mijn kWh meter heeft sinds Februari een export van 3018,46 kWh gemeten met een import van 0,91 kWh.

Ik zie die teruglevering vaak net aan het einde van de dag alsof de omvormer wat netspanning verbruikt om niet uit te vallen en na de wolk meteen verder kan gaan. Dat duurt vaak een paar minuten voordat hij zich echt uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Toby-Wan schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:47:
[...]
Ik krijg nochtans al jaren het omgekeerde resultaat. De SMA SB-omvormer geeft altijd minder productie aan dan de daaraan monofase gekoppelde EM-10 digitale MID kWh meter (wissel je de F en de N gaat hij langzamer tellen)

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 22-08-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:26
Het zal afhangen van het omvormer type, mijn SMA omvormer geeft een stuk meer produktie aan dan de geijkte groenestroomcertificaten kWh meter die er achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je GSC meter is hopelijk toch correct aangekoppeld?
Wanneer de draden verkeerd om zitten loopt de GSC meter trager dan de teller van de (SMA) omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:26
Het is een eenfasige geijkte ferrarismeter, als hij verkeerd zou aangesloten zijn, zou hij terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
vuurvreter63 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:29:
Wat wil je nu bereiken? De kWh meter is MID gecertificeerd, dus nauwkeurig. Mijn SolarEdge is dat niet, en geeft rustig 5 to 10% mee opbrengst dan wat de kWh meter laat zien. SE meet aan de DC zijde, en heeft baat bij een zo hoog mogelijke 'afwijking'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
mbbs1024 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:48:
Het zal afhangen van het omvormer type, mijn SMA omvormer geeft een stuk meer produktie aan dan de geijkte groenestroomcertificaten kWh meter die er achter staat.
Dat is logisch, zie verhaal hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Toby-Wan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:09:
[...]

Ik snap dat het op deze manier bepaald wordt wanneer er alleen een P1 meter is. echter wanneer de zonnepanelen gemeten worden door een extra kWh meter en jullie/de app zelf automatisch een een grafiek voor het werkelijke stroomverbruik genereren, dan moet het niet heel moeilijk zijn om deze grafiek&data te gebruiken om het minimale verbruik te bepalen en dus een veel betere schatting van je standby verbruik te kunnen maken.
ondanks dat je de overdag gegevens dan ook hebt is mijn ervaring dat je toch overdag een stuk meer stoorzenders hebt dan 's nachts. Noem alleen al TVs, verlichting, ventilatoren, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
ralphkeb schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Iemand hier een antwoord op?
Ik heb hiervoor een template sensor in home assistant gemaakt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- sensor:
      - name: "Solar Production"
        unit_of_measurement: "W"
        state_class: measurement
        device_class: power
        state: >
          {% set solar = states('sensor.kwh_meter_3c39e72c1e98_active_power') | float(0.0) %}
          {{ (0 - solar) | round(1, default=0) }}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:36
Jasper Janssen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 02:41:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- sensor:
          {% set solar = states('sensor.kwh_meter_3c39e72c1e98_active_power') | float(0.0) %}
Thanks, ga hier gelijk mee aan de slag als ik thuis ben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:22
Is het mogelijk om bij de P1 meter de historische meterstanden per dag uit te lezen of te exporteren? Ik heb de meter sinds januari, maar pas sinds gisteren een script die de standen in een Google sheet zet. Ik wil dat nu eigenlijk aanvullen met oude data. Kan ik die uit de P1 of HW Energy krijgen?

Edit: Pfoeee ik had wel erg slecht gezocht. Niet langer nodig!

[ Voor 10% gewijzigd door CarpeVentum op 24-08-2022 12:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:06
@HomeWizard_NL ik vroeg me af of de visual met de fase voltages al op de backlog staat. Het zonnepaneel seizoen met problemen omtrent te hoge spanningen is nu wel zo beetje over maar zou fijn zijn dat dit voor het volgende seizoen wel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Jasper Janssen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 02:24:
[...]

ondanks dat je de overdag gegevens dan ook hebt is mijn ervaring dat je toch overdag een stuk meer stoorzenders hebt dan 's nachts. Noem alleen al TVs, verlichting, ventilatoren, etc
Volgens mij gaat het niet om de wie welke stoorzenders heeft. Bij mij draaien snachts airco's in de slaapkamers, dus is verbruik snachts hoger dan overdag.

Waar het om gaat is dat het standby-verbruik slimmer bepaald kan worden wanneer je extra hebt geinvesteerd in extra kWh-meter(s) voor je PV, door het minimum te pakken van de gehele dag uit je 'eigen verbruik grafiek' ipv alleen nachts van je P1 meter.

[ Voor 3% gewijzigd door Toby-Wan op 24-08-2022 15:31 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33
Ik heb een 3 fase aansluiting en voorheen (tot gister avond) kon ik in de grafiek keurig het verbruik per fase zien.
Vandaag kijk ik echter en zie ik maar één lijn in de grafiek en in de instellingen nergens iets om dit weer op 3 fase te zetten.
Is er iets veranderd in de app?

En na het typen van dit geeft 'ie weer netjes 3 fase weer :?
In ieder geval... Opgelost.

[ Voor 15% gewijzigd door DrNizeGuy op 24-08-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:01
Vandaag ook de watermeter geïnstalleerd. Drie keer de kraan kort open gehad, nog niet naar het toilet geweest en hij vindt nu al dat ik 10 liter gebruikt heb. Lijkt me wat gortig. Heb ook al een kalibratie uitgevoerd.
Ben nog niet overtuigd dat deze waardes helemaal kloppen.

http://serenacloos.nl - HomeKit & Domotica Tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Serena schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:33:
Vandaag ook de watermeter geïnstalleerd. Drie keer de kraan kort open gehad, nog niet naar het toilet geweest en hij vindt nu al dat ik 10 liter gebruikt heb. Lijkt me wat gortig. Heb ook al een kalibratie uitgevoerd.
Ben nog niet overtuigd dat deze waardes helemaal kloppen.
Gooi even een emmer vol water waar streepjes in staan met de liters. Of 5x een maatbeker van een liter. Zal je verbazen hoe snel het gaat.
Neem ook even de stand van de originele meter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
mike123 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:11:
[...]

Gooi even een emmer vol water waar streepjes in staan met de liters. Of 5x een maatbeker van een liter. Zal je verbazen hoe snel het gaat.
Neem ook even de stand van de originele meter op.
Nee echt, met 3 keer een tomaat afspoelen gebruik je geen 10 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-utger
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:52
Zelf heb ik ook net een kleine week de watermeter en ik kan het beamen.
Ik heb nog geen test gedaan, maar vooral kleine beetje water lijken wat ruim.
Toilet is wel ongeveer 5/6 liter

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:01
Bij mij werkt de app en webviewer op het moment niet.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:13
Ik krijg in de app de melding "request failed, connection refused 10.104.2.156:80"

Ligt dat aan mij of is dat een connectie naar een centraal gedeelte dat niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
ron321 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:03:
Bij mij werkt de app en webviewer op het moment niet.
Webviewer ligt er bij mij ook uit, de app doet erg moeilijk, dus die zal zo ook wel uitvallen....

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-utger
Hier werkt de app ook niet meer.

Intel i7 8700K / Z370 Maximus X Code / 16GB G-SKILL 3200 C14 / ASUS Strix 3090 / Lian Li O11 Dynamic / NZXT X62 / Samsung 970 EVO 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 11:21
Hier ook uitval, had hem al een keer uit en aangezet, dacht dat het hier thuis en issue was, maar alles werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
Het werkt weer.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrandPuba
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-09 11:21
Yes hij is er weer inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Serena schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:52:
[...]

Nee echt, met 3 keer een tomaat afspoelen gebruik je geen 10 liter.
Misschien hele grote tomaten? 😉
Bij mij klopt het met een kleine 1,5 week of zo toch wel aardig met de watermeter.
Als heeft hij wel 1,5 dag geen liter geregistreerd.
Wel groen lampje maar geen liters.
Spanning eraf en op en hij werkte weer.

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:22
@HomeWizard_NL Zit het in de planning om de 'trailing zeroes' mee te sturen in de lokale API van de p1 meter? De kWh meter en Watermeter sturen alle 3 de waarde met een '.' waar de decimalen moeten komen. De p1 meter doet niet aan decimalen en laat de overbodige nullen weg. Kan dat anders? :)

• zargo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-09 13:40
Wifi P1 meter en actieve P1 splitter besteld maar in plaats van de actieve P1 splitter is er een micro USB adapter geleverd, gaat lekker daar bij @HomeWizard_NL

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
zargo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:00:
Wifi P1 meter en actieve P1 splitter besteld maar in plaats van de actieve P1 splitter is er een micro USB adapter geleverd, gaat lekker daar bij @HomeWizard_NL
Lekkere positieve instelling.
Gewoon even benaderen en wordt vast en zeker snel en goed opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:32
zargo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:00:
Het gaat zelfs zo lekker dat er wel eens een foutje insluipt. 100% zeker dat ze dat zo voor je oplossen als je ze even contact in plaats van hier komen piepen.

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:27
Heb je de energy+ abbonementen ook nodig als je de P1 meter per fase op 3 fase aansluiting wilt uitlezen met home assistant?

• zargo
sinovenator schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Lekkere positieve instelling.
Gewoon even benaderen en wordt vast en zeker snel en goed opgelost.
Instelling is niks mis mee het is meer teleurstelling. Benaderen heb ik uiteraard allang gedaan.

• Gramser
zargo schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Instelling is niks mis mee het is meer teleurstelling. Benaderen heb ik uiteraard allang gedaan.
En wat was de reactie? "Gaat lekker" zou ikzelf pas gebruiken als ze je nu weer een verkeerd kabeltje sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zargo
Gramser schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:17:
[...]

En wat was de reactie? "Gaat lekker" zou ikzelf pas gebruiken als ze je nu weer een verkeerd kabeltje sturen.
Je hebt helemaal gelijk _/-\o_

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Soullancer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:36:
Heb je de energy+ abbonementen ook nodig als je de P1 meter per fase op 3 fase aansluiting wilt uitlezen met home assistant?
Volgens mij niet wanneer je de api gebruikt.

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 13:06
Niet gehinderd door enige kennis van zaken probeer ik, een handleiding volgend, armhf-homeassistent-1 werkend te krijgen in docker op mijn NAS (een QNAP TS-431KX).
Als ik dat ding start komt ie met de melding 'Unsupported system page size' , 'memory allocation failed' en stopt dan (exit code 1).
Iemand van jullie dit ook gezien?

Sorry, heb het zelf al ontdekt. Hij werkt. Maar is nu onzichtbaar, netwerk verkeer wordt ergens door tegen gehouden, zit alleen een domme switch tussen maar desondanks is het de volgende zoektocht .... zucht.

[ Voor 24% gewijzigd door ppaulv op 25-08-2022 15:06 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• undertake
  • Laatst online: 20:55
Iemand ervaring met een watermeter Sensus R160?
De gaatjes in de installatie handleiding kan ik niet vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8OsauEdEBtSPLRHLUavnx6Jfuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F5JC9nsj7Kbbf6f6ifUQoOr.jpg?f=fotoalbum_large

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:27
Chris.nl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Volgens mij niet wanneer je de api gebruikt.
Alleen via eigen app en aanvullend abbo dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
undertake schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:41:
Iemand ervaring met een watermeter Sensus R160?
De gaatjes in de installatie handleiding kan ik niet vinden.

[Afbeelding]
Als je geen overeenkomende gaten hebt is het misschien wel mogelijk om het plaatje vast te zetten met dubbelzijdig plakband en een ty-rip of iets dergelijks. Het plaatje hoeft alleen maar te blijven zitten om de meter van Homewizard op zijn plek te houden. Het beweegt verder niet.

Wel gezellig binnenkort daar, als al die spinnetjes ineens uitkomen die in die deksel zitten. :)

• Toby-Wan
Gelukkig was nieuwe watermeter compatibel met watermeter van HW :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZnuvgabkxdYdPsiPtvAU9EOCUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r7ld9KAZCL3WB6JywDNC1QVL.jpg?f=fotoalbum_large

• Chris.nl
  • Niet online
Soullancer schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

Alleen via eigen app en aanvullend abbo dus?
Nee, de api is gratis uit te lezen... En te integreren in home assistant.

https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/ om in te lezen. Ik gebruik het zelf niet, dus weet er het fijne niet van.

Met "volgens mij niet" bedoelde ik dat je volgens mij niet hoeft te betalen voor een aanvullend energy+ abbo, om de volledige api uit te kunnen lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Chris.nl op 25-08-2022 16:47 ]

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:36
Jasper Janssen schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 02:41:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- sensor:
Eindelijk mee aan de slag gegaan en ik heb de template sensor werken, althans ik zie hem (ook als entity), maar waarde blijft op 0,0 staan.
Ik heb jouw kwh sensor vervangen door de mijn, that's it.

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:07

sanzut

It's always christmas time

Meer mensen waarbij de socket geen schakelaar meer heeft in de app?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSfYeu7qmNGcWRkBoxyW6rxSP-Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hri936CRjaRml1DUGKZyVh02.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
@sanzut Heb je bij instellingen het schakelslot gecontroleerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Allemaal weer gadgets *O* *O*
Mooie verpakking van die watermeter trouwens (y) @HomeWizard_NL

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q310z1sDMBDG2GcY5Rj_i3zanvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GzcjBhd7PwthEK8dBrSf62jJ.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
R-utger schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 20:01:
Zelf heb ik ook net een kleine week de watermeter en ik kan het beamen.
Ik heb nog geen test gedaan, maar vooral kleine beetje water lijken wat ruim.
Toilet is wel ongeveer 5/6 liter
Meten is weten toch?

'k Heb net vlak voor installatie een foto genomen van de meterstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9prTYNL54yP5KfOQr0VOkIwYebA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kQROU2TwLrh11T9I8IRduiKA.png?f=user_large
Da's 118,446 m³

Even later volgens de app 11 liter verbruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv7XnMHCY6wVWNZ0JE2jGSswizw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZtzvsdUP5yCvsPe584unK9hE.png?f=user_large

Foto meterstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZNDdHKAaFdYyECUX491iPdHnW0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5oae6jyNEjRG2jQqyKUVuibi.png?f=user_large
118,457 m³ (klopt nog met afronding zonder decimalen)

Nu is één meting over 11 liter géén meting, maar wanneer ik discrepanties merk na een paar kuub zal ik het laten weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:35
Voor de gebruikers die de watermeter gekoppeld hebben met Homey, je kan nu ook de offset (start meter stand) toevoegen zodat je (bij benadering) weet wat de watermeter stand is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6tSXLoucnJBZKpJ1_9l8HFRKZU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irhIFzhYa9X3Gi08HQ7NF2O2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1D9xPLw9jJS1gmKw8vDCD5lPLc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F4TFI7s5TYVIOWjdQdcAqIrX.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79o67oh6_qGNk9Tm3GirKer5Hhk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CuOvhU3mDPzupuwmlGjiOuyF.png?f=fotoalbum_tile

Werk: Netwerk monitoring prutser —- Prive: Developer Homewizard app voor Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:50
Ons huis staat wat verderop van de straat, maar de digitale meter staat aan de straatkant.
Waardoor we wellicht geen wifi bereik zouden hebben in ons huis mochten we de HomeWizard rechtstreeks aansluiten.
Weet er iemand of je met een 50 meter lange verlengkabel (utp kabel bijvoorbeeld) nog steeds de signalen + energie zou kunnen doorkrijgen uit de P1 poort?
Met 50 meter kan die tot in ons huis verlengd worden.
Alternatief zou zijn tot 25 meter te gaan, wat dicht genoeg bij ons huis zou moeten zijn om wifi connectie te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undertake
  • Laatst online: 20:55
Tebbie schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:18:
Voor de gebruikers die de watermeter gekoppeld hebben met Homey, je kan nu ook de offset (start meter stand) toevoegen zodat je (bij benadering) weet wat de watermeter stand is.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Bedankt voor de tip! Dit ga ik gelijk toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
this schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:20:
Ons huis staat wat verderop van de straat, maar de digitale meter staat aan de straatkant.
Waardoor we wellicht geen wifi bereik zouden hebben in ons huis mochten we de HomeWizard rechtstreeks aansluiten.
Weet er iemand of je met een 50 meter lange verlengkabel (utp kabel bijvoorbeeld) nog steeds de signalen + energie zou kunnen doorkrijgen uit de P1 poort?
Met 50 meter kan die tot in ons huis verlengd worden.
Alternatief zou zijn tot 25 meter te gaan, wat dicht genoeg bij ons huis zou moeten zijn om wifi connectie te kunnen maken.
Denk niet dat dat gaat werken. Het vermogen wat de P1 meter levert is minimaal.
Dan zou ik het eerder omdraaien: UTP kabel en dan een goedkoop access point (via POE gevoed) in de meterkast hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Als je Energy+ hebt en je hebt geen sockets, is dan het standby-verbruik het enige extra dat je in de app te zien krijgt?
Buiten de mogelijkheid om langer terug te kunnen kijken.
Als dat inderdaad zo is ga ik dat abonnement weer snel opzeggen…

[ Voor 15% gewijzigd door Serena op 26-08-2022 18:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serena
En @HomeWizard_NL, mochten jullie hier meelezen.
Het is ‘ondersteunT’.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q4qNzCm-wHsrfMF3wSLByJGezmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YKHPtQAVipBuIgu7hU0YzU8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Serena schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:16:
Als je Energy+ hebt en je hebt geen sockets, is dan het standby-verbruik het enige extra dat je in de app te zien krijgt?
+ je kan (indien je 3F hebt) per fase uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
IvoB2 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

+ je kan (indien je 3F hebt) per fase uitlezen.
Ik zie verder niets in de app, dus dan zal ik die optie niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Serena schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Als je niks ziet in de app van 3F (3 fasen) dan zal je ook geen 3 fasen hebben.
Of je moet het ergens aanzetten.
Maar neem aan dat je zelf weet of je thuis een enkele of 3 fasen voeding hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Of de meter ondersteunt die functie niet.
De app leest via de P1 poort de gegevens van de meter uit. Wat deze niet ondersteunt kan dus ook niet uitgelezen worden.
Met de "+" kan je de data ook nog exporteren naar excel voor eigen gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 26-08-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:07

sanzut

It's always christmas time

Serena schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:23:
[...]

Je moet de fase weergave aanzetten in de instellingen van de grafiek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
sanzut schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:02:
[...]

Je moet de fase weergave aanzetten in de instellingen van de grafiek!
Die optie zie ik niet. Vermoedelijk bestaat die optie bij mij dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Serena schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Die optie zie ik niet. Vermoedelijk bestaat die optie bij mij dan niet.
Wanneer je een +abbo hebt en deze optie "Toon fases in lijngrafieken" niet ziet, dan ondersteunt je slimme meter het niet of heb je slechts een één fase aansluiting.

Dus dan bestaat die optie idd niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Chris.nl op 27-08-2022 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Chris.nl schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 09:49:
[...]

Wanneer je een +abbo hebt en deze optie "Toon fases in lijngrafieken" niet ziet, dan ondersteunt je slimme meter het niet of heb je slechts een één fase aansluiting.

Dus dan bestaat die optie idd niet.
Helemaal duidelijk, weet ik voldoende!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
Ik heb een 3-Fase aansluiting en heb dus de homewizard 3F gekocht. Nu ik wil deze aansluiten maar merk ik dat ik geen neuter heb.

Een foto van mijn meterkast naar de hoofdkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KkzB_c8ShMejwIsKf8YtO1oylBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cpytxxi4QwaLL0QlF57T3s4z.png?f=user_large

Als ik die wil aansluiten, zou ik dat als volgt willen doen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9g4TuUn-ya-KHhZ6enAAFZo-XpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKDBT0AOYHSsHCcMeNWKwKlF.png?f=fotoalbum_large

Maar ik heb geen idee dat ik daarmee iets verkeerd doe aan de homewizard? Mogelijks heeft die deze nodig om te kunnen meten. Kortom, mag ik deze zo aansluiten en zal die dan meten? Of moet er iets speciaal gebeuren?

[ Voor 9% gewijzigd door tc982 op 27-08-2022 12:09 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Oei, 3-fase zonder nul, dat zie je in België soms. Jij hebt 230V tussen twee fases in plaats van tussen een fase en de 0. Ik weet niet of dat gaat werken, de website zegt er in ieder geval niets over. Om de meter zelf te voeden zou je dan nog een fase op 4 moeten aansluiten lijkt me, de vraag is alleen welke; als dat dezelfde fase is als de fase die de meter pakt voor de voeding, dan heb je kortsluiting.

@HomeWizard_NL weet vast raad :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
Gizz schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:28:
Oei, 3-fase zonder nul, dat zie je in België soms. Jij hebt 230V tussen twee fases in plaats van tussen een fase en de 0. Ik weet niet of dat gaat werken, de website zegt er in ieder geval niets over. Om de meter zelf te voeden zou je dan nog een fase op 4 moeten aansluiten lijkt me, de vraag is alleen welke; als dat dezelfde fase is als de fase die de meter pakt voor de voeding, dan heb je kortsluiting.

@HomeWizard_NL weet vast raad :)
Drie fase zonder nul is inderdaad iets oud dat we je ergens kan tegenkomen hier. We wonen in een oude kapperszaak. Het goede is dat ik 3x 25A heb, dus ik kan alles mooi balanceren. Komende van een 1x 230V oude herenhuis waar de zekeringen sprongen als je een warmer opzette, is dit wel een verademing. :)

Met het browsen, kom ik het volgende tegen op de website: https://helpdesk.homewiza...-1-or-a-3-phase-kwh-meter

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIBGRlKvobA-FbtzREaNZ_IG4Ig=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6hM6vmwY7eJrTdAs52XXDU1.png?f=fotoalbum_large

@HomeWizard_NL Is dat voldoende om dit op het forum te vragen? Of moet ik via de site gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door tc982 op 27-08-2022 12:49 ]

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Laatst online: 18:03
Serena schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:16:
Zover ik begrijp, en bij mij in de app zie, is dat dan de enige extra inderdaad.
Heb de P1 meter nu een kleine week in gebruik, met Energy+. Heb alleen het standby verbruik extra, heb geen 3-fase installatie en (nog) geen slimme stopcontacten.
Heb de + enkel genomen uit nieuwsgierigheid betreft de standby verbruik, maar dat is echt minimaal bij ons, gemiddeld 1kWh per dag.
Ik houd het abbonement nog even een paar maanden aan, tot ik duidelijk inzicht heb als de zonnepanelen liggen.

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20-09 14:02
Deze post kan verwijderd worden, probleem opgelost, ik heb geslapen!

[ Voor 106% gewijzigd door Erik15678 op 27-08-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
hansie_k schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:21:
[...]

Zover ik begrijp, en bij mij in de app zie, is dat dan de enige extra inderdaad.
Heb de P1 meter nu een kleine week in gebruik, met Energy+. Heb alleen het standby verbruik extra, heb geen 3-fase installatie en (nog) geen slimme stopcontacten.
Heb de + enkel genomen uit nieuwsgierigheid betreft de standby verbruik, maar dat is echt minimaal bij ons, gemiddeld 1kWh per dag.
Ik houd het abbonement nog even een paar maanden aan, tot ik duidelijk inzicht heb als de zonnepanelen liggen.
En wat is dan de echte meerwaarde bij het gebruik van de sockets? Ik zie ze nl. zelf ook niet.

Dat het langer wordt bijgehouden vind ik zelf geen punt want dat doet de netbeheerder sowieso al (het enige concreet verschil met HW is dat HW real time waarden geeft en de netbeheerder niet, in deze dus geen punt).
En om nu regelmatig (of minstens één keer per jaar) zelf die waarden in een eigen excel toe te voegen is toch ook geen inspanning? Al zeker niet wanneer je dit toch al moet doen om andere waarden in de vergelijking toe te voegen die HW sowieso niet meet.
En met minimaal denkwerk kan iedereen, na enige tijd gemeten te hebben, zijn standby verbruik toch ook gewoon bepalen? Zeker wanneer je hier leest dat HW er eigenlijk ook maar een slag naar slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
tc982 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 12:06:
Ik heb een 3-Fase aansluiting en heb dus de homewizard 3F gekocht. Nu ik wil deze aansluiten maar merk ik dat ik geen neuter heb.

Maar ik heb geen idee dat ik daarmee iets verkeerd doe aan de homewizard? Mogelijks heeft die deze nodig om te kunnen meten. Kortom, mag ik deze zo aansluiten en zal die dan meten? Of moet er iets speciaal gebeuren?
Als het hetzelfde is dan dit bericht misschien even contact opnemen met HW.
https://gathering.tweaker...message/70769024#70769024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
IvoB2 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 13:38:
[...]

En wat is dan de echte meerwaarde bij het gebruik van de sockets? Ik zie ze nl. zelf ook niet.

Dat het langer wordt bijgehouden vind ik zelf geen punt want dat doet de netbeheerder sowieso al (het enige concreet verschil met HW is dat HW real time waarden geeft en de netbeheerder niet, in deze dus geen punt).
En om nu regelmatig (of minstens één keer per jaar) zelf die waarden in een eigen excel toe te voegen is toch ook geen inspanning? Al zeker niet wanneer je dit toch al moet doen om andere waarden in de vergelijking toe te voegen die HW sowieso niet meet.
En met minimaal denkwerk kan iedereen, na enige tijd gemeten te hebben, zijn standby verbruik toch ook gewoon bepalen? Zeker wanneer je hier leest dat HW er eigenlijk ook maar een slag naar slaat.
Meerwaarde met de sockets, is dat je ze dan op gezette tijden kan schakelen, afhankelijk van je de opbrengst van je zonnepanelen...maar ik zie daar echt het handige nog niet van in (heb de sockets ook niet).
En voor de rest wat je zegt, meerendeel kan je zelf al registreren, zonder de HW P1 meter.

Heb die dan ook vooral genomen voor als ik over een paar weken panelen heb liggen, een opbrengst/verbruik overzicht, maar ik verwacht met een paar weken daar ook wel op uitgekeken te zijn ;)

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Ja, ik ken de theorie.
Praktisch "probleem" is dat ik geen enkel elektrisch toestel heb dat aangesloten op een gewoon stopcontact een meerwaarde heeft om aan/uit te gaan volgens de zonne-instraling.

Op een (dag)overzicht van de PV panelen (afname/teruglevering) kan ik wel inkomen. Maar dat zie je zonder de "+" toch ook? Opbrengst is toch niet afhankelijk van een "+" abo maar van een afzonderlijke kWh meter voor de PV panelen?

[ Voor 38% gewijzigd door IvoB2 op 27-08-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn P1, splitter en watermeter zijn geleverd, eind augustus zoals bij de bestelling gemeld.
Ik werk met Domoticz en kon alles met wat aanpassingen erin krijgen.

Met name de watermeter is eenvoudig, maar ik heb het misschien gemist in dit topic.

Eerst 2 http pollers aangemaakt die de data opvragen en 2 Lua (parsers) scripts.

Het script van de watermeter ziet er zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
------ BEGIN ------
-- Read API values
s = request['content'];

-- Watermeter
--
local idWater = 2400
local a = domoticz_applyJsonPath(s,'.total_liter_m3')
domoticz_updateDevice(idWater,'',(a*1000)+217091)
--
------ END ------

In de laatste regel heb ik een offset van de meterstand toegevoegd en m3 naar liters omgezet.
Ik zie geen watermeter model in Domoticz staan dus het werd een custom sensor.

Eerder keek ik met een ipcam naar de stand, nu ook nog maar het beugeltje zit toch aardig in de weg :P
Mijn Sensus 620 (R400) heeft een scharnierpunt op een lastige plek dus moest ik de beugel aanpassen.
Rechts is er een stukje af dat over het scharnier kwam waardoor de meter daar hoger lag en de schroefjes er niet in konden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfcfAtJ9S89HX1Oq2LirQDKw-Uw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrERjAGyXUSKw4wPIoHCH2ys.jpg?f=fotoalbum_medium

De actieve P1 splitter is een verhaal apart, de HW P1 meter werkt er goed mee en een ICS2000 ook, echter de oude HW Energy niet en ook mijn Nodemcu niet die alleen de 0 en data verbonden heeft.
Misschien test hij de RTS pin wel, dat is de enige die ontbreekt.
Ik heb een DSMR 5.0 E350 meter die de splitter en alles wat er aan hangt voedt.

Ik heb nog een passieve 1x 3 splitter, daar werken de HW-energy en Nodemcu wel mee.
De Nodemcu krijgt geen data van de slimme meter als hij de RTS niet 5V maakt, dat deed ik handmatig of met een andere meter op de splitter erbij zoals de HW Energy.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Speedy-Andre schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:38:

Eerder keek ik met een ipcam naar de stand, nu ook nog maar het beugeltje zit toch aardig in de weg :P
Mijn Sensus 620 (R400) heeft een scharnierpunt op een lastige plek dus moest ik de beugel aanpassen.
Rechts is er een stukje af dat over het scharnier kwam waardoor de meter daar hoger lag en de schroefjes er niet in konden.
Kan je het binnenwerk/glas niet draaien ten opzichte van het huis?
Dat kon met mijn meter wel.
Het paste eerst ook niet, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:24

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mike123 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:04:
[...]

Kan je het binnenwerk/glas niet draaien ten opzichte van het huis?
Dat kon met mijn meter wel.
Het paste eerst ook niet, vandaar.
Niet aan gedacht ;w , dat kan idd net als de hele meter draaien.
Ik kan het stukje er weer aan lijmen maar hij zit prima vast zo met 2 schroefjes.
Na 150 liter loopt hij nog gelijk, dat ziet er goed uit :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
hansie_k schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 14:53:
[...]

Meerwaarde met de sockets, is dat je ze dan op gezette tijden kan schakelen, afhankelijk van je de opbrengst van je zonnepanelen...maar ik zie daar echt het handige nog niet van in (heb de sockets ook niet).
En voor de rest wat je zegt, meerendeel kan je zelf al registreren, zonder de HW P1 meter.

Heb die dan ook vooral genomen voor als ik over een paar weken panelen heb liggen, een opbrengst/verbruik overzicht, maar ik verwacht met een paar weken daar ook wel op uitgekeken te zijn ;)
Heb de + genomen vooral om het schakelen met teruglevering van de zonnepanelen, heb een boiler via een socket aangesloten.
Schakeld in bij 650 watt teruglevering gedurende 30 min (ingesteld) werkt prima, maar wil ook dat de socket elke dag van 1300 tot 15.30 aangaat als er weinig tot geen zon is.
Volgens de log van de socket werkt dit echter niet, doet hier niks mee.
Mogelijk wel als er de hele dag te weinig zon is en de socket niet getriggert wordt door de 650 watt teruglevering, dit nog niet uitgetest.
Logboek
27 augustus 2022
EnergySocket is uitgeschakeld
16:16:24
EnergySocket is ingeschakeld
15:46:24

15:01:19
14:30:19

14:20:19
13:50:17

13:49:17
13:19:17

10:39:18
10:09:18
Tussen 13.00 en 15.30 had de socket gewoon aan moeten blijven staan :( werkt dus gewoon niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm6cezsycjA9-EKgSRX8A_EpyAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WyDp4fziustq0HkJq5UDh3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Ross11 op 27-08-2022 19:51 ]

Ross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 24-09 20:06
Ross11 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 19:47:
[...]

Heb de + genomen vooral om het schakelen met teruglevering van de zonnepanelen, heb een boiler via een socket aangesloten.
Schakeld in bij 650 watt teruglevering gedurende 30 min (ingesteld) werkt prima, maar wil ook dat de socket elke dag van 1300 tot 15.30 aangaat als er weinig tot geen zon is.
Volgens de log van de socket werkt dit echter niet, doet hier niks mee.
Mogelijk wel als er de hele dag te weinig zon is en de socket niet getriggert wordt door de 650 watt teruglevering, dit nog niet uitgetest.
Logboek
27 augustus 2022
16:16:24
15:46:24

15:01:19
14:30:19

14:20:19
13:50:17

13:49:17
13:19:17

10:39:18
10:09:18
Tussen 13.00 en 15.30 had de socket gewoon aan moeten blijven staan :( werkt dus gewoon niet.

[Afbeelding]
En wat als je de taken omdraait? Zit bepaalde hiërarchie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
@Ross11 dat is dus precies waar ik bang voor was. Zonder betweterig over te komen, sorry ;)
Zoiets zou ik bij bijvoorbeeld met m'n vaatwasser willen doen, maarja, als er dan dus te weinig opbrengst is...?

Ander puntje, moet de boiler niet op een bepaalde temperatuur blijven vanwege legionella...?

Live from Denmark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurvreter63
hansie_k schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 23:04:
@Ross11
Ander puntje, moet de boiler niet op een bepaalde temperatuur blijven vanwege legionella...?
Legionella gedijt het beste tussen 25 en 50 graden.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
[/quote]

Klopt, boiler staat op 65 graden en wordt dus elke dag opgewarmd dit moet voldoende zijn voor de legionella.
in de boiler.

Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross11
mathijshooi schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:20:
[...]

En wat als je de taken omdraait? Zit bepaalde hiërarchie in.
Zal de volgorde eens veranderen maar denk meer aan een programma foutje (of gedachtengang).

Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ross11 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 00:05:

Klopt, boiler staat op 65 graden en wordt dus elke dag opgewarmd dit moet voldoende zijn voor de legionella.
in de boiler.
Tegen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-utger
Net zelf over de tijd van +-24 uur de watermeter in de gaten gehouden.

De app en de analoge meter zelf gaven beide 222 liter aan :)

Soms lijkt er veel water gebruikt te worden, maar het totale verbruik wordt wel goed registreert.

Volgende week nog maar eens de standen vergelijken.

Wel erg blij met de watermeter, zo heb je in 1 app alles real time inzichtelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
R-utger schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 08:54:
Net zelf over de tijd van +-24 uur de watermeter in de gaten gehouden.

De app en de analoge meter zelf gaven beide 222 liter aan :)

Soms lijkt er veel water gebruikt te worden, maar het totale verbruik wordt wel goed registreert.
Komt misschien door de afronding zonder decimalen? Dat je na bijvoorbeeld 300ml weer een hele liter verbruikt hebt?

(Ik gok maar wat, maar lijkt me plausibel).
Volgende week nog maar eens de standen vergelijken.

Wel erg blij met de watermeter, zo heb je in 1 app alles real time inzichtelijk 8)
Hier gaat het na 367 liter verbruik ook nog 'spot on'. 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Die watermeter ziet er niet waterdicht uit, klopt dat? Heb helaas mijn meter in een put voor in de tuin.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Niet online
Osxy schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:56:
Die watermeter ziet er niet waterdicht uit, klopt dat? Heb helaas mijn meter in een put voor in de tuin.
Klopt...
HomeWizard_NL schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 20:13:
[...]

De watermeter is niet ip gecertificeerd, maar wel in heel veel (ook vochtige) kruipruimtes getest. Uiteraard wel CE /red/lvd/rohs
Ik zou het aandurven als ie niet zeiknat wordt... Loopt de put soms vol of is alles echt kletsnat van eventuele condens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:34

Osxy

Holy crap on a cracker

Chris.nl schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Klopt...
[...]

Ik zou het aandurven als ie niet zeiknat wordt... Loopt de put soms vol of is alles echt kletsnat van eventuele condens?
Durf niet te zeggen nog helaas, wonen hier pas een jaar en kijk niet elke dag in de put 😅

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serena
Jammer dat er geen complicatie is voor de watermeter op de Apple Watch.
Hopen dat die er ook komt in een update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
Waarom zou je een complicatie willen :+?
Pagina: 1 ... 51 ... 143 Laatste

Let op:
Voor vragen en discussie rondom de Plug-In Battery kan je terecht in Het HomeWizard Plug-In Battery topic