mike123 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:31:
[...]
Zoals je de vraag stelde vroeg ik het mij af of je niet gewoon bedoelde of het alleen maar hielp als je alleen de Watermeter zou aansluiten.
Vandaar ook mijn vraag.
Ik gebruik ook de Watermeter om te kijken welk programma voor de vaatwasser het meest effectief is afhankelijk van het programma. Ook een slimme stekker bij de vaatwasser om te kijken hoe lang een programma duurt maar vooral hoeveel stroom het gebruikt.
Het "auto" programma verbruikt iets minder stroom per wasbeurt, ca 200Wh. Duurt wel iets langer als een standaard programma.
En de versterker heeft ook een slimme stekker gekregen. Deze verbruikte standaard 30Wh in standby. Word nu alleen ingeschakeld als ik hem nodig heb.
Nou dat is dan wel een heel zuinige vaatwasser.

Of bedoel je 200 Wh minder dan standaard?
De vaatwasser gebruikt hier, bij een watertoevoer van 22°C, in het autoprogramma 45-65°C 1.0 kWh, in ecomodus 50°C 800 Wh. en op 70°C 1,2 kwh.
Wat is het standaardprogramma?
Ik gebruik de meting vooral om te achterhalen hoe hoog de piekbelasting is en wanneer deze valt.
Door verbruikers te meten ben ik er vooral achter gekomen dat het sluipverbruik in de praktijk nogal meevalt (toestellen die nie tin gebruik zijn stonden sowieso al van de stroom af) en soms niet de moeite loont om ze van de stroom af te halen. De versterker verbruikt hier bv. in standby continue 4 W/13W wanneer hij speelt, de TV in standby een golfbeweging tussen 0 en 4W/60-80W wanneer hij speelt.
Wasmachine, vaatwasser, waterkoker, stalampen hebben bv. geen meetbaar sluipverbruik.
Wat me wel verbaast heeft is dat de elektrische tandenborstel altijd 0,6 W verbruikt. Of hij nu laadt of opgeladen is maakt blijkbaar niet uit.
De grootste sluipverbruikers (waar iets aan te doen is) waren de laders van de e-fietsen (deze blijft 21W verbruiken ook al is het laden gestopt, dus dan kan je op de app idd zien dat het tijd is om de stekker te gaan uittrekken) en de powerline (26W combi basisstation en extender, zoals gezegd dus vervangen door een accespoint van 4W +1W UTP hub signaalversterker)
Blijft nog de WP van 30W (maar die sluit ik niet af want de pomp maakt om de zoveel tijd een korte run tegen vastlopen) en internet/wifi router (15W) die om evidente redenen (dan valt de monitoring weg) niet wordt afgesloten. En hier en daar nog continue een W of 2 voor leds van monitors (bewaking omgevingskwaliteit e.a.) die moeten blijven draaien om het overzicht niet te verliezen.
Watermeting van toestellen (toilet, vaatwas, wasmachine) had ik al gedaan door gewoon de watermeter te gebuiken. Het is immers veel gemakkelijker één waterverbruiker te meten met een hoofdmeter dan verschillende elektrische toestellen.